Ekologija| Hobi| Nauka| Životinjski svet| Životni stil

U početku beše magla…

albicilla RSS / 30.05.2011. u 14:07

1_n.jpg

Šest je sati, ali napolju je magla. Ptičarenje u magli i nije neki doživljaj. Da još rastežemo kafu? Ili da krećemo? Ipak, pobeđuje nestrpljenje da se zagnjurimo u prostranstva Južnog Kučaja, najprostranijeg masiva istočne Srbije i kraškog predela s najvećim kompleksom bukovih šuma u čitavoj zemlji.  A šta je ovu “divljinu” očuvalo? Odsustvo asfalta. Iskustvo me uči, tamo gde ima asfalta, praktično nema ptica – a važi i obratno.

2_n1.jpg

...a onda je maglu istopilo jutarnje sunce...

Makadam vijuga među poljima i živicama. Kotlina nas dočekuje prvim seoskim lastama, zebama, belim pliskama (pretežno ovogodišnjim ptićima) i jednim raskošnim pupavcem. Put nas polako uvlači u klisuru. Čuje se vuga, potom i mali slavuj.

Dublje u klisuri, litice na krivini puta... i smeđa grabljivica srednje veličine (poput mišara) kako klizi ravnih krila s povećim plenom u kandžama (lovina npr. veličine jarebice kamenjarke). Sve se, u isti mah, desava brzo (pojava ptice) i presporo (naše zaustavljanje) i, dok se iskobeljasmo iz nive, videsmo pticu kako odleće i, potom, surog orla kako u visini kruži iznad litica.

Suri orao nije bio iznenađenje, njega smo tu očekivali. Nažalost, to je usamljeni mužjak čija je ženka stradala tako što se uhvatila u kljuse (zakonom zabranjena metoda, kojim se neselektivno love sisari), pa su je otkinutih prstiju pronašli i, da sebe ne prijave za krivolov time što bi je predali na lečenje, naprosto pustili. Kasnije je pronađena kao lešina.

Suri je uvek impozantan prizor, ali nije i zagonetka – odmah smo znali šta gledamo. Manja grabljivica me je već kopkala. Ovde se sreću i mišar i osičar, koji su slične veličine. Ipak, osičar ima sive tonove odozgo i sitniju glavu, a ptica je, iako viđena na brzinu, letela ka nama – to bih primetio. Po izgledu ptice koju sam video, mišara ne mogu sasvim da isključim, ali, osičar se hrani saćem sa larvama osa, a mišar pretežno sitnim glodarima, od veličine miša do veličine hrčka. Plen veličine kamenjarke on teško da može da savlada; jedino da se radilo o već ranjenoj ili oboleloj, te iscrpljenoj ptici. Pa i tada, teško mi je da ga zamislim kako toliku lovinu nosi u kandžama, pretpostavljam da bi je komadao i gutao na licu mesta, pa uzleteo pune voljke – ali ne i kandži. Dakle, iako ne mogu 100% da ga isključim, nekako se ne uklapa u sliku. I kada na osnovu veličine odbacim orla kliktaša, ostaje samo jedna sumnjiva vrsta – patuljasti orao.

A to je omanji šumski orao, selica koja se krajem marta i početkom aprila vraća da se kod nas gnezdi. Ukupna brojnost ove vrste u Srbiji procenjuje se na svega 10-15 parova, a od sredine 1970-ih do sredine 1990-ih, i njegova brojnost i područje rasprostranjenosti smanjili su se za oko 50%. Jedan od uzroka takvog trenda jeste šumarstvo – seča starih šuma, probijanje puteva, gradnja objekata... sve što smo i u ovom kraju već videli. Na sreću, klisura je prestrma za eksploataciju šume i ono što bi se u njoj poseklo, nije moguće odatle i izvući.

Patuljasti orao u novije vreme nije beležen u Južnom Kučaju. Ipak, na osnovu zapaženog ne mogu da sa sigurnošću tvrdim da se zaista radi baš o ovoj vrsti – potrebna su dalja istraživanja, planirana kroz mesec dana.

3_n2.jpg 

Šuma postaje gušća i senovitija, vazduh svež i vlažan. Bukve su sve starije, a stene prekrivene debelim slojem mahovine. Klisura miriše na bujnost. Na zemljanom putu pred nama uzleće potočna pliska, potom i golub grivnaš (iako brojan i po gradskim parkovima, to je pravi šumsku golub, koji se u naše gradove uselio tek pre četvrt veka). Put vijuga, polako se uzdiže, ponor ka reci sve dublji, šuma hladna, i, osim probijenog puta, nedirnuta. Prebiram po glavi šta bih u ovakvom staništu očekivao da pronađem – ovde se svakako vraćam.

5_n4.jpg 

Crna žuna © Szabolcs Kokay

Put se dalje uzdiže, šuma polako postaje otvorenija i osunčanija, da je potom zameni livada. Gavran, lasta... čekaj malo ovo nije... ovo je... retka (iako sve češća) toploljubiva i mediteranska daurska lasta! Iz šume se čuju detlići, i to oni ređi, crna i siva žuna. Prva je veličine vrane, sasvim crna osim jarkocrvenog temena i najveći evropski detlić (najveći detlić = najveća duplja, pa se u njima, na severu Evrope, gnezde i – patke). Pokoje stado ovaca i, uz njega, vremešni čobani. U blizini, vetruška komada svoju lovinu.

6_n5.jpg 

...pa su se navukli tmurni oblaci...

Makadam nas preko brojnih bara kojima je teško unapred odrediti dubinu... vodi među zasade četinara i dalje na kamenite planinske pašnjake sa obaveznim beloguzama i rusim svračcima.

7_n6.jpg 

...iz kojih se izlio pljusak (s obzirom na to kako su reke brzo nabujale, ni potop ne bi bio pogrešan termin)...

Prve kapi počinju da peru prašnjavi vetrobran, potom sve jače... Idemo nizbrdo, a pred nama, putem teku potoci  koji odnose tucanik. U magnovenju ugledamo trepteljku (planinsku?), ali odleće pre nego što uspemo da je bolje vidimo.

4_n3-1.jpg 

...a kasnije se razvedrilo (uz udaljene oblake iz kojih su sevale munje), da i sledeće jutro osvane umotano u maglu.

logo_n7.jpg 

Istraživanje je obavila Liga za ornitološku akciju Srbije, u okviru aktivnosti na projektu Wings Across the Balkans, koji na čitavom području zapadnog Balkana vodi BirdLife International, uz finansijsku podršku Evropske komisije.



Komentari (57)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mlekac mlekac 17:21 30.05.2011

Uvek se divim

Tvom znanju i kako popamtis sve ti ptice!

Lep tekst.
albicilla albicilla 18:00 30.05.2011

Re: Uvek se divim

mlekac
Tvom znanju i kako popamtis sve ti ptice!

Lep tekst.


hvala. a za "popamtiti ih", to deluje teze nego sto jeste.

s nekima imas iskustva, pa ti nisu teske; s drugima nemas, ali imas sa srodnim 'ticama, pa ih lako smestis u odgovarajuce ladice, i onda dalje ides sistemom eliminacije.

za one s kojima nemas iskustva, nosis kljuc za identifikaciju; a kada imas sluha koliko ja, ides na teren s onima koji po sluhu mogu da odrede sve ono sto ti ne mozes
dragan7557 dragan7557 20:36 30.05.2011

Re: Uvek se divim

Hvala ti za tekstove iz kojih se zbilja da mnogo naučiti o našim saputnicama kroz život. Inače ja obožavam da me ptičurci bude pred samo svitanje.

cerski
albicilla albicilla 06:37 31.05.2011

Re: Uvek se divim

dragan7557
Hvala ti za tekstove iz kojih se zbilja da mnogo naučiti o našim saputnicama kroz život.

cerski


i drugi put
fantomatsicna fantomatsicna 22:02 30.05.2011

Zaista

imas divan hobi ,a i predeli kojima pticaris ,pa i u magli su takodje prelepi.
Ja sve nesto cekam da nam jos dojavis da si dobio onu lepu nagradu:)
albicilla albicilla 06:35 31.05.2011

Re: Zaista

fantomatsicna
imas divan hobi ,a i predeli kojima pticaris ,pa i u magli su takodje prelepi.
Ja sve nesto cekam da nam jos dojavis da si dobio onu lepu nagradu:)


ja sam peti, a samo prva tri mesta dobijaju dvoglede, ali sluzbeni rezultati jos nisu objavljeni jer su 7. i 14. optuzeni za varanje i lajkovanje putem laznih profila?? who cares?

ostaje da vidim da li ce me ziri svrstati medju dobitnike dodatna tri, koje oni dele po svom nahodjenju
AlexDunja AlexDunja 22:35 30.05.2011

lepo mi kod tebe,

tu sam:)
albicilla albicilla 06:32 31.05.2011

Re: lepo mi kod tebe,

AlexDunja
tu sam:)


razmisljam razmisljam 13:58 31.05.2011

Ономад

крај пута, уочила сам смеђу грабљивицу како чучи на жичаној огради оближње њиве. Смеће перје, повијен кљун, доста белог на грудима. Гледајући фотографије које си поставио, све ми се чини да је то био мишар. И баш ми је драго што сам имала прилике да га осмотрим, макар и у пролазу.

P.S. Надам се да ћеш ипак освојити награду. Навијам за тебе.
albicilla albicilla 14:18 31.05.2011

Re: Ономад

razmisljam
крај пута, уочила сам смеђу грабљивицу како чучи на жичаној огради оближње њиве. Смеће перје, повијен кљун, доста белог на грудима. Гледајући фотографије које си поставио, све ми се чини да је то био мишар. И баш ми је драго што сам имала прилике да га осмотрим, макар и у пролазу.

P.S. Надам се да ћеш ипак освојити награду. Навијам за тебе.


jeste, najverovatnije misar

hvala - jos nisu odlucili....
zoja444 zoja444 14:07 31.05.2011

bice prinova

jutros sam gledala vrapca i vrapcicu kako vode ljubav na elektricnom kablu iznad kuce (mogli su da izaberu i neko romanticnije mesto ). ona je malo htela, pa se femkala, i zamajavala ga leteci tamo - amo, ali mislim da je to "gotova stvar".
inace, gnezdo im je vec godinama u jednoj supljini na fasadi moje kuce. sta to znaci?
albicilla albicilla 14:20 31.05.2011

Re: bice prinova

sta to znaci?


a sta bi ti htela da to znaci?

meni se prosto cini da tvoja fasada ima ozbiljne supljine
zoja444 zoja444 14:21 31.05.2011

Re: bice prinova

albicilla
sta to znaci? a sta bi ti htela da to znaci?meni se prosto cini da tvoja fasada ima ozbiljne supljine




edit

u mojoj fasadi nema supljina a ni na fasadi moje kuce. eto sta se desava kad me mrzi da trazim po internetu. gnezdo vrabaca je u jednom ornamentu na fasadi zgrade (ni sada nisam sigurna da je to pravi naziv za taj deo fasade, ali nije ni bitno). morala sam da napisem dodatak, jer ovde se svasta cita izmedju redova. i sto nije napisano. ovo je generalna opaska.

albicilla albicilla 15:28 31.05.2011

Re: bice prinova

zoja444
albicilla
sta to znaci? a sta bi ti htela da to znaci?meni se prosto cini da tvoja fasada ima ozbiljne supljine




edit

u mojoj fasadi nema supljina a ni na fasadi moje kuce. eto sta se desava kad me mrzi da trazim po internetu. gnezdo vrabaca je u jednom ornamentu na fasadi zgrade (ni sada nisam sigurna da je to pravi naziv za taj deo fasade, ali nije ni bitno). morala sam da napisem dodatak, jer ovde se svasta cita izmedju redova. i sto nije napisano. ovo je generalna opaska.





znam, ni ja to nisam slucajno bas tako formulisao
zoja444 zoja444 15:33 31.05.2011

Re: bice prinova

albicilla

znam, ni ja to nisam slucajno bas tako formulisao


sta sad to znaci? jel to neka provokacija?
albicilla albicilla 15:38 31.05.2011

Re: bice prinova

zoja444
albicilla

znam, ni ja to nisam slucajno bas tako formulisao


sta sad to znaci? jel to neka provokacija?


nije provokacija, samo sala
zoja444 zoja444 15:42 31.05.2011

Re: bice prinova

albicilla
nije provokacija, samo sala


ok.

albicilla albicilla 15:45 31.05.2011

Re: bice prinova

ok.


zoja444 zoja444 15:49 31.05.2011

Re: bice prinova

albicilla


hm, hm
albicilla albicilla 16:05 31.05.2011

Re: bice prinova

hm, hm


zoja444 zoja444 16:22 31.05.2011

Re: bice prinova

albicilla




eto asocijacije! pitanja.

imaju li i ptice "govor tela" kao ljudi i npr. psi?
ako je bilo nesto o tome, izvinjavam se na propustu.
albicilla albicilla 16:35 31.05.2011

Re: bice prinova

zoja444
albicilla




eto asocijacije! pitanja.

imaju li i ptice "govor tela" kao ljudi i npr. psi?
ako je bilo nesto o tome, izvinjavam se na propustu.



pa, imaju, posebno pri udvaranju, razne ritualne pokrete i poze, npr patke i gnjurci posebno, a grabljivice imaju svadbene letove, pa i kovitlace u vazduhu. tetreb ima pevaliste (lek) na kom se sepuri da privuce zenke.

potom, strvinari imaju razne poze kojima pokazuju dominaciju ili pokornost na strvini...
zoja444 zoja444 17:06 31.05.2011

Re: bice prinova

albicilla



evo jos pitanja... sve sam zaboravila iz zoologije... bruka

kakvi su to "svadbeni letovi"? da li je obicaj medju pticama da se vezuju (emocionalno) za partnere? ko tu koga "bira"- muzjaci zenke ili obrnuto? u odnosu na koga strvinari pokazuju pokornost, u odnosu prema drugim zivotinjama ili pticama?
albicilla albicilla 17:20 31.05.2011

Re: bice prinova

zoja444
albicilla


kakvi su to "svadbeni letovi"?


obicno zajednicki letovi pred pocetak gnezdjenja, u cilju jacanja veze unutar para


zoja444
albicilla


da li je obicaj medju pticama da se vezuju (emocionalno) za partnere?


ne bih to o emocijama znao, ipak sam musko

sitne tice stalno menjaju partnere
a krupne, kojima treba veci deo godine da izvedu mlade
nemaju vremena za to stalno muvanje
pa se drze zajedno dozivotno



zoja444
albicilla


ko tu koga "bira"- muzjaci zenke ili obrnuto?


pa... ja volim da mislim da se i muzjaci pitaju, ali uglavnom nije tako....



zoja444
albicilla


u odnosu na koga srtvinari pokazuju pokornost, u odnosu prema drugim zivotinjama ili pticama?


pripadnicima svoje i drugih vrsta ptica. najgladniji = najagresivniji = najdominantniji. kad se zasiti, nivo agresivnosti opada

sa drugim vrstama je lako - veca je dominantnija
buba_truba buba_truba 17:26 31.05.2011

Re: bice prinova

albicilla
imaju, posebno pri udvaranju, razne ritualne pokrete i poze, npr patke i gnjurci posebno...

Ovde mora da je bilo udvaranja...



zoja444 zoja444 17:28 31.05.2011

Re: bice prinova

albicilla


hvala.

ne bih to o emocijama znao, ipak sam musko



izgovori, izgovori.

albicilla albicilla 18:21 31.05.2011

Re: bice prinova

buba_truba
albicilla
imaju, posebno pri udvaranju, razne ritualne pokrete i poze, npr patke i gnjurci posebno...

Ovde mora da je bilo udvaranja...





pre bih rekao da ove traze hranu, i to, recimo, mrvice hleba koji se upravo raspao u vodi?
albicilla albicilla 18:23 31.05.2011

Re: bice prinova

ne bih to o emocijama znao, ipak sam musko



izgovori, izgovori.


a dobro, moze to i drugacije da se kaze. ovako, recimo: "I've been in love (truly) with five women, the Spanish Republic and the 4th Infantry Division.
Jukie Jukie 21:45 31.05.2011

Re: bice prinova

zoja444

u odnosu na koga strvinari pokazuju pokornost, u odnosu prema drugim zivotinjama ili pticama?

Generalno veća vrsta lešinara je "glavnija" od manje, a u okviru vrste gladniji je glavniji (oni inače gledaju da se ni sa kim ne svađaju, pa samo kad su ludo gladni krenu da se guraju oko hrane).
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 22:14 31.05.2011

Re: bice prinova

albicila i zoja 444, milina vas je citati, cak i sa hm,hm

p.s. Albicila, naravno da navijam za tebe

albicilla albicilla 08:14 01.06.2011

Re: bice prinova

dusanovaiivanovamama
albicila i zoja 444, milina vas je citati, cak i sa hm,hm

p.s. Albicila, naravno da navijam za tebe





da, eto do cega sve dovede uvod tipa: "jutros sam gledala vrapca i vrapcicu kako vode ljubav na elektricnom kablu...
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 10:37 01.06.2011

Re: bice prinova

albicilla
dusanovaiivanovamama
albicila i zoja 444, milina vas je citati, cak i sa hm,hm

p.s. Albicila, naravno da navijam za tebe



da, eto do cega sve dovede uvod tipa: "jutros sam gledala vrapca i vrapcicu kako vode ljubav na elektricnom kablu...



Nisu na elktricnom kablu, ali su slatki

zoja444 zoja444 11:22 01.06.2011

Re: bice prinova

albicilla

da, eto do cega sve dovede uvod tipa: "jutros sam gledala vrapca i vrapcicu kako vode ljubav na elektricnom kablu...


eto sad sam ja kriva.
albicilla albicilla 11:39 01.06.2011

Re: bice prinova

eto sad sam ja kriva.


ma sto vode ljubav, manje-vise, ali taj elektricni kabl me kopka
zoja444 zoja444 14:44 01.06.2011

Re: bice prinova

albicilla
ma sto vode ljubav, manje-vise, ali taj elektricni kabl me kopka


zasto?
albicilla albicilla 15:23 01.06.2011

Re: bice prinova

zoja444
albicilla
ma sto vode ljubav, manje-vise, ali taj elektricni kabl me kopka


zasto?


a otkud ja da znam?
mozda ih od kabla podilaze zmarci?
zoja444 zoja444 18:23 01.06.2011

Re: bice prinova

albicilla

a otkud ja da znam?mozda ih od kabla podilaze zmarci?


kako ne znate? ko je ovde strucnjak za ptice?
albicilla albicilla 18:48 01.06.2011

Re: bice prinova

kako ne znate? ko je ovde strucnjak za ptice?


zoja444 zoja444 19:00 01.06.2011

Re: bice prinova

albicilla


()
abrasax abrasax 18:51 31.05.2011

zrnce


Plen veličine kamenjarke on teško da može da savlada; jedino da se radilo o već ranjenoj ili oboleloj, te iscrpljenoj ptici.

Drago mi je da sam stigla da posetim ovaj blog što lepo ćućori. Drago mi je što su tu i vrapci.

- ja bih ovoj grabljivčici dala te kamenjarke - sve bih joj iz ruke u kandžice pružala, pa jednom da se počasti! (Šalim se, naravno, ako je iscrpljena, moguće da je bolesna, mogla bih je zaraziti umesto da je nahranim, a to ne bih rizikovala. Ptice, mislim da se ne varam, nemaju sposobnost da osete zaraženo meso).
albicilla albicilla 20:42 31.05.2011

Re: zrnce

Ptice, mislim da se ne varam, nemaju sposobnost da osete zaraženo meso).


pa, ne znam za zarazeno, ali otrovano ce pojesti. nedavno su u makedoniji otrovane dve globalno ugrozene bele kanje.

s druge strane, strvinari su otporni na zaraze sisara, i niti oboljevaju sami, niti dalje sire oboljenja nakon ishrane takvim mesom.
kakapo kakapo 14:56 01.06.2011

Mali doprinos

baš iz istočne Srbije. Ćubasta ševa na kiši (kiša su one vertikalne crtice). Snimljeno u Gamzigradu.
albicilla albicilla 15:22 01.06.2011

Re: Mali doprinos

kisa? ja mislio analogni aparat i izgreban film
abrasax abrasax 00:48 02.06.2011

Re: Sova, ušara


albicilla albicilla 06:30 02.06.2011

Re: Sova, ušara

abrasax



iz zoo vrta?
abrasax abrasax 17:01 02.06.2011

Re: Sova, ušara


Ne, sa Durmitora.
albicilla albicilla 17:06 02.06.2011

Re: Sova, ušara

abrasax

Ne, sa Durmitora.


ali je bila zatocena?
ne bi ti slobodna ovako izbliza pozirala?
ona je u ociglednoj interakciji sa snimateljem koji je vrlo blizu
abrasax abrasax 17:55 02.06.2011

Re: Sova, ušara


Pa, meni ne bi, dobila sam je. Slika je lepo ispala, pa pošto je u pitanju uspomena, molim vas da je sačuvate.
albicilla albicilla 18:05 02.06.2011

Re: Sova, ušara

abrasax

Pa, meni ne bi, dobila sam je. Slika je lepo ispala, pa pošto je u pitanju uspomena, molim vas da je sačuvate.


hvala , buljinu inace nisam nikada posmatrao
abrasax abrasax 21:50 02.06.2011

Re: Sova, ušara

Pa ni nema mnogo šta da se vidi. Ja sam jednu malu spasila tako što sam je izvukla iz oluka školskog dvorišta.
albicilla albicilla 22:40 02.06.2011

Re: Sova, ušara

abrasax
Pa ni nema mnogo šta da se vidi. Ja sam jednu malu spasila tako što sam je izvukla iz oluka školskog dvorišta.


ta svakako nije bila buljina - najveca sova na svetu i ova sa slike. po izboru mesta za gnezdjenje mogla je mozda biti kukumavka
highshalfbooze highshalfbooze 11:44 03.06.2011

Re: Sova, ušara

Ritska sova, Utina i Buljina imaju ova pera koja liče na uši, pa ih zato zovu ušare. Inače pod nazivom "ušara" ljudi obično misle na Utinu (Asio otus) jer je ona najrasprostranjenija i po svom staništu najbliža ljudima, pa nju i najčešće vide.

Ova sova sa slike, kao što reče Albicila, je Bubo bubo, domaći naziv je Buljina, a na engleskom je The Eurasian Eagle-owl.
Kako joj naziv na engleskom kaže, to je vrlo velika i moćna ptica grabljivica, velikog raspona krila.
Na žalost, na slici se ne vide njene karakteristike, jer je slikana na "neprirodnom mestu", sa prednje strane, rep i krila joj se ne vide, pa izgleda kao da je pao klavir sa 5. sprata na nju. O strahu u njenim očima da i ne govorim, odmah se vidi da joj je sloboda ugrožena.
albicilla albicilla 12:05 03.06.2011

Re: Sova, ušara

Ritska sova, Utina i Buljina imaju ova pera koja liče na uši


a takodje i cuk, otus scops, jedna od nasih najmanjih sova i jedina selica medju njima
highshalfbooze highshalfbooze 21:05 01.06.2011

Bili ste u Valkaluci?

zoja444 zoja444 21:17 01.06.2011

Re: Bili ste u Valkaluci?

highshalfbooze


ovo je fenomenalno!
zoja444 zoja444 23:53 02.06.2011

za jednu maglu

albicilla albicilla 06:55 03.06.2011

Re: za jednu maglu

zoja444


hvala

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana