Umetnost| Život

Izuzetnost - Marina Abramović

vladimir petrovic RSS / 15.06.2011. u 11:00

Well behaved women do not make history

Različiti su putevi Gospodnji po kojima hodaju veliki umetnici. Pritom, neki od njih, u nastojanju da ne budu kao drugi, stalno traže i iznalaze nove načine izražavanja. Ta težnja ka novom i drukčijem u umetnosti vodi ka - izuzetnosti. S tim u vezi, danas govorim o jednoj izuzetnoj multimedijalnoj umetnici  -  Marini Abramović.

Marina je postigla najzapaženije svetske rezultate u umetnosti performansa. U njoj je priznata kao pionir i nesumnjivo jedan od najznačajnijih protagonista. Mnogi pouzdano tvrde da je ona u performansu dugo i nesporno  -  Numero uno.

Počela je sa slikarstvom, da bi ga zamenila umetničkom formom pod nazivom bodi art. To je podrazumevalo pokrete, mimiku, gest, bol. Ispitivala je granice svoje psiho-fizičke izdržljivosti. Insistirala je na iscrpljivanju tela, što će postati jedna od bitnih karakteristika njenog performansa. U performansu ona ispituje odnos izmedju sebe kao performera i publike, limite svog tela i mogućnosti svog duha.

Narodski rečeno, Marina je „naše gore list": rodjena je u Beogradu, od roditelja koji su bili poreklom iz Crne Gore; studirala je likovnu umetnost u Beogradu i Zagrebu; jedno vreme je radila i živela u Amsterdamu, da bi prešla u Njujork, u kome i sada živi.

Ako podjemo od onog gogenovskog „Odakle smo došli, ko smo i kuda idemo" (D'où venons nous? Que sommes-nous? Où allons-nous?), naročito po pitanju koliko je situacija porodice iz koje je Marina potekla uticala na njen razvoj, citiraću ona što je ona u jednom intervjuu rekla:

"Ja sam proizvod svih kontradikcija mojih roditelja. Otac je bio nacionalni heroj, od njega sam nasledila sve što je herojsko, da ideš do kraja... Od majke, koja je bila major armije - kontrolu, preciznost, urednost u komunikaciji... Spiritualni element nasledila sam od bake, koja je provela ceo život u crkvi. Brat njenog muža proglašen je svecem - patrijarh Varnava. Sećam se, kada sam imala šest godina, išla sam u crkvu sa njom, sela na stolicu i rešila da popijem svu svetu vodu, jer sam mislila da ću tako postati svetac, a samo sam dobila proliv. Roditelji su dolazili samo na rodjendan i za slavu, krišom. Oni su se upoznali u ratu, a posle njega ispoljila su se dva potpuna različita socijalna bekgraunda. Otac je bio iz siromašne porodice iz Crne Gore, majka iz gradjanske. Majka je išla u operu, a otac voleo da peče prase i sedi u kuhinji na podu sa partizanima. Razveli su se užasno dramatično, majka je postala još stroža. Kada sam imala 12 godina, kupila sam oko 250 kutija imalina za cipele najgoreg, najjeftinijeg, braon, i premazala svoju sobu - sve zidove, vrata, prozore - užasno, kao da si stavio govna. Majka je ušla, vrisnula i zatvorila vrata. To je bio važan trenutak mog života. Napravila sam svoju teritoriju, htela sam na taj način da odbranim svoju privatnost i ličnost... Sloboda mi je bila važna oduvek. I ljubav. Majka me nikada nije ni poljubila, ni zagrlila, navodno da me ne bi razmazila. Taj nedostatak ljubavi me je zauvek oštetio i to sam pokušala da pokažem kroz rad. Performans mi je bio jedan vid oslobadjanja. Sve što nisam smela da uradim u životu, uradila sam u performansu. Ali sve samo do deset sati uveče, sve dok nisam pobegla u 30. godini. Majka je posle toga otišla u policiju. Pitali su je: "Pa koliko godina ima vaša ćerka?" rekla je: "Trideset". Poslali su je kući... Kada sam došla u Holandiju, odjednom moj život više nije imao smisla, jer je to bilo suprotno mom shvatanju umetnosti....  Holandiju zovem temporary forever. Ona je mesto gde proizvodim radove, ali nije stimulativna, velika sloboda mi smeta. ...Najlepši period mog zivota bilo je pet godina koje smo Ulaj (Ulay) (link) i ja proveli kao nomadi u autu. Bilo je perioda kada nismo imali šta da jedemo, muzli smo krave i koze uzput. Kada me je napustio covek koga sam volela, jedini nacin da se oslobodim bola ponovo je bilo to da ga postavim na scenu. Počela sam da igram sopstveni život u pozoristu u Rimu, pred 25 ljudi. Onda sam se odrekla prava veta na scene u "Biografiji", predala svoj ego i ponovo sam se oslobodila. Više nisam bila odgovorna za sebe".

Ovom prilikom posebno želim ukazati na značaj prošlogodišnjeg Marininog svojevrsnog hepeninga u velikom njujorškom Muzeju moderne umetnosti (MOMA), pod nazivom "Umetnik je prisutan" (The Artist is present). Mnogi svetski mediji beležili su da je taj maratonski hepening potvrdio Marinu kao kraljicu svetske performerske umetnosti. U tom svojstvu, ona je ponovo definisla parametre umetnosti performansa.

Naime, to je bio još jedan u nizu njenih velikih performansa, u kome je Marina, svakako sa dozom ekscentričnosti, koristila svoje telo kao subjekt, objekt i medijum, ispitujući fizičke i mentalne limite svog bića, svoju volju i radnu disciplinu. Ujedno, sa ovim izuzetnim dogadjajem, uz podršku MOMA, Marina je na pravi način potvrdila mesto koje performans umetnost zauzima u sadašnjem shvatanju umetnosti uopšte.

Zapravo, u pitanju je bila retrospektiva, koja je predstavljala presedan za MOMA, zato što kombinuje pristup umetnosti performansa kao dogadjanja uživo, sa tradicionalnim istorijskim prikazom sveukupnog opusa umetnice.

U nameri da uništi iluziju vremena, kako je sama izjavila, ona je sedela, nepokretno i ćuteći, na drvenoj stolici u velikom atrijumu MOMA, sedam sati dnevno, i tako 75 dana (tačnije 736 sati i 30 minuta), kojom prilikom je nepomično gledala u - 1564 para očiju!

Svako ko je poželeo da sedne preko puta nje, da je posmatra i gleda u oči, ćuteći i bez kretanja, mogao je ostati koliko je želeo, ili se vraćati više puta. Tako su neki sedeli samo par minuta, drugi po ceo dan, pa bi čak došli opet sutradan. Neki su bili potpuno mirni dok ih je Marina netremice posmatrala, te su joj uzvraćali na isti način. Neki su se smejali, drugi plakali . Naime, izmenjivali su se dramatični trenuci s trenucima dosade i izgubljenosti. Marina je nastavljala da nepomično sedi i onda kada u stolici preko puta nje nije bilo nikoga, mada se to retko dešavalo.  

Dugo sedeti mirno na drvenoj stolici, bez naslona za laktove, bilo je svakako naporno, pa i bolno (ramena utrnu, zadnjica zaboli, ruke i noge počnu oticati, javi se bol u kičmi), što izdržava samo onaj koji je prišao sa punom posvećenošću onome što radi, kao i čvrstom disciplinom.

"Svakome ko je seo ispred mene pokušala sam pružiti nekontrolisanu ljubav. Potpuno sam se koncentrisala na svakoga pojedinačno. U toj koncentraciji sve oko nas nestaje i jedino što ostaje jeste taj naš medjusobni pogled. Naime, ja sam time pomagala tim ljudima da gledaju u sebe", rekla je Marina. Dodala je: "Ljudima dajem šansu da jednostavno sede u ćutanju i živo komuniciraju sa mnom, ali bez reči. Mada je izgledalo da ja ništa ne radim, za posetioce je to bila vrsta religioznog iskustva. Umetnost je izgubila tu moć, ali za jedno vreme MOMA je ličio na Lurd (Lourdes)".

Taj njen performans je njujorškom muzeju doneo najrekordniju posetu - preko 850.000 posetilaca, od kojih su neki provodili po celu noć čekajući u redu da bi seli peko puta Marine i doživeli "seansu oči u oči" sa njom. A kako je pevao Frenk Sinatra u pesmi "New York, New York", ko može tako nešto da postigne u Njujorku, može postići i drugde (And if I can make it there, I'm gonna make it anywhere).

Sve posetioce koji su seli preko puta Marine zabeležio je kamerom fotograf Marko Aneli. Zatim je objavljena knjiga s najsnažnijim portretima snimljenim na izložbi.

Samo jednom, Marina je emocionalno prekršila svoju nepomičnost i preko stola pružila, sa ljubavlju, ruke Ulaju, svom bivšem višegodišnjem partneru, koji ih je prihvatio sa blaženim osmehom u očima. Ulaj, važan čovek u njenom životu, došao je da joj pruži podršku kako bi istrajala do kraja u svom naumu. Mediji su zabeležili da je to bio neponovljivi trenutak kada se život prepleće sa umetnošću. Poslavši joj poljubac, Ulaj je onda ustao i otišao.

 (Marina je svoju Imponderabiliju, izvedenu 1977. godine, zajedno sa Ulajom, obnovila 2010. godine - dvoje performera, potpuno goli, stoje na prolazu otvorenih uskih vrata, tako da se prolaznici moraju stisnuti izmedju njih da bi mogli proći).

Medju posetiocima bilo je i poznatih ličnosti (Šeron Stone, Izabela Roselini, Bjork, Džejms Franko, Kristijana Amanpur i drugi.

Ima, naravno, i onih koji Marinu Abramović danas smatraju jednom od nekoliko najkontraverznijih umetnika 20. veka.

Da li je Marina Abramović zadovoljna postignutim u umetnosti performansa? Prateći Marinin rad, mislim da bi odgovor mogao biti: da i ne. Pritom imam u vidu da kod većine izuzetnih umetnika često imamo situaciju da, kad završe jedno delo, ono što su dobili, ma koliko izuzetno bilo, ne može da bude ono za čim su tragali. To tera na nova traganja, na ulaženja u nove izazove, što je dokaz njihove veličine. Jer izuzetan umetnik nikada ne može biti potpuno siguran da ne pravi grešku. Ako je siguran, nije izuzetan.

Mada je uveliko prešla Danteovsku polovicu životnog puta (nel mezzo del cammin), Marina lepo izgleda, bar dvadesetak godina mladje. I pored toga, ona sada radi na velikom autobiografskom projektu pod nazivom „Život i smrt Marine Abramović" (The life and death of Marina Abramović),  zajedno sa velikim rediteljem Robertom Vilsonom i još nekim umetnicima, čija premijera treba da bude u julu, u Mančesteru.

O Marini će se još govoriti i pisati. Ona to zaslužuje.

Atačmenti



Komentari (151)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:21 15.06.2011

Izuzetnost

Pritom, neki od njih, u nastojanju da ne budu kao drugi, stalno traže i iznalaze nove načine izražavanja. Ta težnja ka novom i drukčijem u umetnosti vodi ka - izuzetnosti.

vladimire, a kada to umetnici, oni pravi, nisu težili izuzetnosti? I ne samo umetnici.

Da nisu još uvek bi se crtalo po zidovima pećina.

Naravno, sve što je drugačije, nije uvek bilo izuzetno, pa čak ni umetnost.
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:53 15.06.2011

Re: Izuzetnost

Vojislav Stojković
.... Vladimire, a kada to umetnici, oni pravi, nisu težili izuzetnosti? I ne samo umetnici.


Bez uopštavanja, molim. Ima umetnika koji su to što jesu, a nije im baš stalo o glavu da budu - izuzetni.Ja znam puno njih kojim se jebe za izuzetnost, he, he, he... (A to im ne smeta da aspiriraju za nacionalne penzije u Srbiji, one koje se daju umetnicima )

A još manje običan svet teži izuzetnosti, odnosno njegova većina.

Da nisu još uvek bi se crtalo po zidovima pećina.

Mogu ti reći da ja veoma volim crteže po zidovima (nekih) pećina. (Mislim, ne treba ih potcenjivati).

Više bi me obradovao da si priznao da je Marina Abramović (bar) velika umetnica, premda je ja i dalje smatram izuzetnom.

A kako si ti prvi (retko sam imao ranije tu čast), evo jednog Pikasa (skulptura se nalazi u Stokholmu):



Mnogi umetnici su bili inspirisani poznatom slikom Eduara Manea "Doručak na travi" (Edouard Manet: “Le déjeuner sur l’herbe”), pa je i Pikaso na tu temu napravio ni manje ni više nego 27 slika i 140 crteža, kao i nekoliko skulptura.

To pokazuje, uostalom, da je i jedan genije kao što je Pikaso, u nedostatku ideja, pravio dela imitirajući druge, ili dajući svoja vodjenja onoga što je već vidjeno kod drugih umetnika.

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:36 15.06.2011

Re: Izuzetnost

Više bi me obradovao da si priznao da je Marina Abramović (bar) velika umetnica, premda je ja i dalje smatram izuzetnom.


Voleo bih da mogu da te obradujem, ali, nažalost, sebe ne smatram pozvanim da dajem ocene o njoj i mnogim drugim umetnicima. A što se priznanja tiče, mogu samo da priznam da sam, kada je u pitanju umetnost performansa, običan laik.
prkoss prkoss 22:34 15.06.2011

Re: Izuzetnost

Mogu ti reći da ja veoma volim crteže po zidovima (nekih) pećina. (Mislim, ne treba ih potcenjivati).


Nedavno sam na History-ju gledao emisiju o pećinskom slikarstvu. Jedan (valjda) antropolog je prikazao njihovu tehniku rada, slikali su - pljuvanjem! Boju su unosili u usta, pa je rasprskavali usnama; samo tako je moguće prevazići neravnine i useke, koje podloga-stena po prirodi stvari ima. Taj naučnik, vrlo stručan i vrlo posvećen, potrošio je nekoliko godina učeći tu tehniku. Izuzetno, zar ne?


PS. Dobra kamena oštrica, koju je obradio pravi pećinski majstor, oštrija je od bilo koje metalne. Svakako, ni nju ne treba potcenjivati.
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:48 15.06.2011

Re: Izuzetnost

Prkoss
... Nedavno sam na History-ju gledao emisiju o pećinskom slikarstvu. Jedan (valjda) antropolog je prikazao njihovu tehniku rada, slikali su - pljuvanjem! Boju su unosili u usta, pa je rasprskavali; samo tako je moguće prevazići neravnine i useke, koje podloga-stena po prirodi stvari ima.


Ima još sačuvanih slika u pećinama Francuske i Španije, kao što su ove:


prkoss prkoss 23:07 15.06.2011

Re: Izuzetnost

Sva ta naslikana tela.

Tako nekako ja(laik!) kapiram Marininu poruku: moje telo je umetnost.
aleksanadar aleksanadar 23:10 15.06.2011

Re: Izuzetnost

Претекао си ме!

Ови цртежи су сјајни. Ево још неких, из пећине Ласко (Lascaux):










...и Алтамира:



apacherosepeacock apacherosepeacock 11:22 15.06.2011

Sjajna Marina

Nel mezzo del cammin di nostra vita
mi ritrovai per una selva oscura
ché la diritta via era smarrita.

Preporuka za tekst.
vladimir petrovic vladimir petrovic 12:00 15.06.2011

Re: Sjajna Marina

apacherosepeacock
... Nel mezzo del cammin di nostra vita
mi ritrovai per una selva oscura
ché la diritta via era smarrita.


Ja sam se Dantea setio kada je trebalo da kažem da uvažena izuzetna umetnica ima preko šezdeset godina, pa sam pribegao eufemizmu, jer mi je uvek nezgodno da pominjem godine dama...

Evo još jednog Pikasovog "Doručka na travi":


apacherosepeacock apacherosepeacock 12:12 15.06.2011

Re: Sjajna Marina

vladimir petrovic
apacherosepeacock
... Nel mezzo del cammin di nostra vita
mi ritrovai per una selva oscura
ché la diritta via era smarrita.


Ja sam se Dantea setio kada je trebalo da kažem da uvažena izuzetna umetnica ima preko šezdeset godina, pa sam pribegao eufemizmu, jer mi je uvek nezgodno da pominjem godine dama...

Evo još jednog Pikasovog "Doručka na travi":




Znam (jasno mi je), samo volim ove stihove pa sam se nadovezala (iskoristila priliku..) nemoj mi zameriti.
vladimir petrovic vladimir petrovic 13:35 15.06.2011

Re: Sjajna Marina

apacherosepeacock
... Nel mezzo del cammin di nostra vita
mi ritrovai per una selva oscura
ché la diritta via era smarrita.

samo volim ove stihove


Evo tog početka Pakla, u prevodu Mihovila Kombola:

Na pola našeg životnoga puta
u mračnoj mi se šumi noga stvori,
jer s ravne staze skrenuvši zaluta.

Ah, kakva bješe, mučno li se zbori,
ta divlja šuma, gdje drač staze krije!
Kad je se sjetim, još me strava mori...
myredneckself myredneckself 16:28 15.06.2011

Re: Sjajna Marina

Na pola našeg životnoga puta
u mračnoj mi se šumi noga stvori,
jer s ravne staze skrenuvši zaluta.

Ovo znam još od II gimnazije, (baš ovaj prevod, morali naizust), ali nisam znala ime prevodioca. Hvala Vladimire.

O Marini

Ovaj njen performans je kao udarac u glavu urbanom transu oko nas.
Mi se u ovom ludilu retko fokusiramo na ljude oko sebe. Ma, sada skoro nikako. I sigurno ne sedeći, i gledajući se u tišini. Stvarno je izuzetna.

vladimir petrovic vladimir petrovic 17:16 15.06.2011

Re: Sjajna Marina

myredneckself
... Ovaj njen performans je kao udarac u glavu urbanom transu oko nas.

Lepo primećuješ.
Naravno, mnogima to može izgledati uvrnuto do daske, ali kad se malo bolje razmisli, treba imati kefalo da bi čovek nešto tako napravio, da bi sebe izložio takvim naporima, i ostao čitav!


(James Franco, soap opera actor, short story writer, art critic and aspiring performance artist)

Stvarno je izuzetna.


Ja sam postao pomalo pristrasan, pa ne mogu a da ne ponovim da je Marina Abramović jedinstvena i neponovljiva, mada ima sve više i više performera, kako u velikome Njujorku, tako i drugde, širom sveta. Ali njoj skidaju kapu svi oni koji iole znaju šta je performans.

Naravno, ništa joj nije palo s neba, niti došlo preko noći.
Mnogo je radila i mnogo radi.

/Tu postoji neka malena paralela sa Novakom Djokovićem, koji mnogo radi da bi bio medju najboljima, možda i najbolji; na svoj način, to čini i Marina Abramović/.
docsumann docsumann 17:18 15.06.2011

Re: Sjajna Marina

Tu postoji neka malena paralela sa Novakom Djokovićem,


pa naravno - bekhend paralela

i to dvoručna
vladimir petrovic vladimir petrovic 12:28 16.06.2011

Prevodi Dantea

Na pola našeg životnoga puta
u mračnoj mi se šumi noga stvori,
jer s ravne staze skrenuvši zaluta.

MRNS
... Ovo znam još od II gimnazije, (baš ovaj prevod, morali naizust), ali nisam znala ime prevodioca. Hvala Vladimire.


Mihovil Kombol (1883-1955) je hrvatski književnik i prevodilac. Pisao je knjige o starijoj hrvatskoj književnosti, pa se sećam da mi je jedan moj drugar, koji studira kroatistiku na Zagrebačkom sveučilištu, govorio da jedna Kombolova knjiga služi kao udžbenik za studente. Kombol je uglavnom prevodio Dantea (često u timu) i Getea.

Ja sam našao jedan stari srpski prevod Božanstvene komedije, iz 1928. godine, i prvi stihovi Pakla ovako počinju:

Нађох се, жићу нам на пола пута,
У неким шумама пуним тмине,
Куда ми са правца нога залута.
Тешко је описат ужасе њине,
Горчину самртну њихове таме,
Дивљину, бездане и грозе ине...

Prevodilac je Dragiša Stanojević (1844-1918), iz Beograda; bio je pravnik po vokaciji, ali je, zbog političkih razloga, dugo boravio u izgnanstvu, u raznim evropskim državama, te je govorio strane jezike, pa se bio latio i prevodjenja Dantea. Prevod mi se ne svidja mnogo, premda ne umanjujem njegov značaj (štampala ga je Savremena biblioteka u Beogradu, 1928).

Kombolov prevod se smatra daleko boljim.

U medjuvremenu, naravno, imamo i prevod Dragana Mraovića, koji nemam pri ruci.
(Znam da je Kolja Mićević prevodio Komediju sa staroitalijanskog na francuski, ali ne znam da li postoji i njegov integralan prevod na srpski).

Imajući u vidu ove ranije prevode, smatram da svaka generacija mora da ima svoj prevod, jer stari prevodi zastarevaju.

Na kraju da istaknem ono o čemu sam i ranije govorio - prevod je svojevrsno stvaralaštvo, izuzetno važno, te dobar prevod mnogo znači.


st.jepan st.jepan 11:46 15.06.2011

Da,

izuzetna ličnost.

A taj performans u MOMA-i nije bez veze s njenom ličnošću i njenim komunikacijskim gardom.

Čak i u vreme dok je bila na totalnoj margini, u njenim beogradskim danima (pomalo smo se družili, mada sam bio dosta mladji), svako se u njenom prisustvu osečao uvaženim, značajnim, počašćenim..., nekako svesnijim sebe.

Imala je, i valjda još ima, tu retku, dragocenu moć.

Mislim da je upravo tu negde i suština tog performansa.
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:40 15.06.2011

Re: Da,

st.jepan
... izuzetna ličnost.

Imala je, i valjda još ima, tu retku, dragocenu moć.

Mislim da je upravo tu negde i suština tog performansa.


JJ Beba JJ Beba 11:51 15.06.2011

Abramović

"Ja sam proizvod svih kontradikcija mojih roditelja. Otac je bio nacionalni heroj, od njega sam nasledila sve što je herojsko, da ideš do kraja... Od majke, koja je bila major armije - kontrolu, preciznost, urednost u komunikaciji... Spiritualni element nasledila sam od bake, koja je provela ceo život u crkvi. Brat njenog muža proglašen je svecem - patrijarh Varnava.


Marinim brat je Velimir Abramović мултидимензионална личност, филозоф, естета, савремени метафизичар који налази решења за проблеме човечанства у споју науке и метафизике, спиритуално – научног и природног, за корист и добробит човека и планете Земље…


inače Marina i njen rad, nemaju nijednu monografiju urađenu u Srbiji.
st.jepan st.jepan 12:10 15.06.2011

Re: Abramović

Marinim brat je Velimir Abramović мултидимензионална личност, филозоф, естета, савремени метафизичар који налази решења за проблеме човечанства у споју науке и метафизике, спиритуално – научног и природног, за корист и добробит човека и планете Земље…

Da, mada u tom samoraspaljivom naučničkom entuzijazmu, koji je svakako i dragocen i inspirativan, katkad klizne u nebulozu, koju, ako smo dovoljno blagonakloni, možemo tretirati kao poeziju.
Sepulturero Sepulturero 12:15 15.06.2011

Re: Abramović

JJ Beba
"Ja sam proizvod svih kontradikcija mojih roditelja. Otac je bio nacionalni heroj, od njega sam nasledila sve što je herojsko, da ideš do kraja... Od majke, koja je bila major armije - kontrolu, preciznost, urednost u komunikaciji... Spiritualni element nasledila sam od bake, koja je provela ceo život u crkvi. Brat njenog muža proglašen je svecem - patrijarh Varnava.


Marinim brat je Velimir Abramović мултидимензионална личност, филозоф, естета, савремени метафизичар који налази решења за проблеме човечанства у споју науке и метафизике, спиритуално – научног и природног, за корист и добробит човека и планете Земље…


inače Marina i njen rad, nemaju nijednu monografiju urađenu u Srbiji.


Ауу, дакле због њега је Мићуновић забранио емисију Атлантис ! Хвала на изузетно занимљивом линку.
vladimir petrovic vladimir petrovic 12:21 15.06.2011

Re: Abramović

JJ Beba
... inače Marina i njen rad, nemaju nijednu monografiju urađenu u Srbiji.

Voleo bih da ovu opasku vidi gradonačelnik Beograda, ili neko iz njegovog kabineta, pa da porade nešto na tome, jer u svakoj biografiji Marine Abramović ona ističe da je rodjena u Beogradu, pa dodaje da je to Jugoslavija, ne ferma što više Jugoslavije nema, he, he, he...

(Doduše, Marina se odavno otisnula iz Beograda, tako da je tek nedavno posetila Beograd, nakon odsustva od - tridesetak godina; možda je to njeno odsustvovanje jedan od razloga zašto se o njoj relativno malo zna u Srbiji).

Evo još jednog Doručka na travi:

nurudin nurudin 12:26 15.06.2011

Re: Abramović

inače Marina i njen rad, nemaju nijednu monografiju urađenu u Srbiji.


Има Србија паметнија посла него да се бави уметницима :)))))
Стало јој до уметника ко до ланског снега - важо је да се пишу монографије и биографије разних контравезних типова - то се чита, то је литература...
Боље је да ућутим, да не бих повратио...

Владимире, похвала за текст и препорука; лепо је што си се сетио Марине, а све нас подсетио да обновимо градиво :)))

Велики поздрав!
vladimir petrovic vladimir petrovic 13:42 15.06.2011

Re: Abramović

Nurudin
... лепо је што си се сетио Марине


Evo i za tebe podsećanje na jedan od mnogih Pikasovih Doručaka na travi:



Mi bismo, umesto doručka, mogli jednog lepog dana utanačiti jednu večeru, ne baš na travi, ali u nekom lepom vrtu, he, he, he...
JJ Beba JJ Beba 14:31 15.06.2011

Re: Abramović

Voleo bih da ovu opasku vidi gradonačelnik Beograda, ili neko iz njegovog kabineta, pa da porade nešto na tome, jer u svakoj biografiji Marine Abramović ona ističe da je rodjena u Beogradu, pa dodaje da je to Jugoslavija, ne ferma što više Jugoslavije nema, he, he, he...

svojim odnosom prema njoj, Beograd (Srbija) Marinu uglavnom šikanira, nipodaštava.

Pričali su mi ljudi iz poznate i velike tv kuće koja je spremala nekakav kulturni serijal, (ne znam da li je to još uvek aktuelno) da su hteli da angažuju Marinu kao voditeljku istog i za to joj nudili honorar od 100 jura po emisiji!!! (sto evra, za one funkcionalno nepismene

jbt
kao nemaju više, a onolko pare dadoše na informativni program


zato Marinu makar crnogorci poštuju Cetinjski koncept Marine Abramović na Venecijanskom bijenalu

Centar Marine Abramović na Cetinju

(Doduše, Marina se odavno otisnula iz Beograda, tako da je tek nedavno posetila Beograd,

Marina se nikada nije odrekla Beograda
U januraksom broju časopisa Elle pristala je na naslovnu stranu i ekskluzivni neočekivani modni performans

Marina u Ellu
JJ Beba JJ Beba 14:40 15.06.2011

Re: Abramović

Има Србија паметнија посла него да се бави уметницима :)))))
Стало јој до уметника ко до ланског снега - важо је да се пишу монографије и биографије разних контравезних типова - то се чита, то је литература...

da. meni čak nije jasno kako to da nema ni master radova, ili PhD radova na univerzitetima?
st.jepan st.jepan 14:41 15.06.2011

Re: Abramović

100 jura po emisiji!!!

... i to kad/ako uplate.
JJ Beba JJ Beba 14:50 15.06.2011

Re: Abramović

Ауу, дакле због њега је Мићуновић забранио емисију Атлантис




Velimir Abramović, Agape

tesliana
nurudin nurudin 14:54 15.06.2011

Re: Abramović

Хвала на слици.

Mi bismo, umesto doručka, mogli jednog lepog dana utanačiti jednu večeru, ne baš na travi, ali u nekom lepom vrtu, he, he, he...



Ах, што не би могло... Само да не буде неки концептуални врт у Марининим фазону....:)))
docsumann docsumann 15:26 15.06.2011

Re: Abramović

JJ Beba
zato Marinu makar crnogorci poštuju Cetinjski koncept Marine Abramović na Venecijanskom bijenalu


hmmm, to pomalo liči na vađenje fleka, nakon što su je 1997. pozvali da nastupa u crnogorskom paviljonu, pa joj zatim otkazali poziv ( i uručila ga Voju Staniću). a ko za inat Marina, tad, nakon "wild card" poziva, osvaja Zlatnog Lava.
nurudin nurudin 17:27 15.06.2011

Re: Abramović

hmmm, to pomalo liči na vađenje fleka, nakon što su je 1997. pozvali da nastupa u crnogorskom paviljonu, pa joj zatim otkazali poziv ( i uručila ga Voju Staniću). a ko za inat Marina, tad, nakon "wild card" poziva, osvaja Zlatnog Lava


Тачно сам слутио, док се не појави неко други, од кога, можда, имају веће интересе, или шта већ....
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:29 15.06.2011

Re: Abramović

JJ Beba
... U januraksom broju časopisa Elle pristala je na naslovnu stranu i ekskluzivni neočekivani modni performans


Hvala za link. Drago mi je da vidim Marinu na naslovnici ELLE.
Zaslužuje ona i VOGUE.

A jadnica, kao devojčurak, pa i mlada žena, imala je kompleks inferiornosti, duboko je verovala da je mnogo ružna.

Dobro, mnoge mlade devojke misle da nisu (dovoljno) lepe, ali se u slučaju Marine Abramović pokazalo da je neka snažna lepota eruptivno izbijala iznutra, iz dubine njenog bića, lepota koja nadjačava njene spoljne estetske manjkavosti.

Naravno, u pitanju je JAKA žena.

(Kao što blogokoleginica Sybil nedavno reče da se ona pali na inteligentne muškarce, izgleda da se ja palim na jake žene, he, he, he... Čekam da Kazezoze cinično kaže kako se svako pali na ono što nema, ili što nije )
bocvena bocvena 19:07 15.06.2011

Re: Abramović

Beograd (Srbija) Marinu uglavnom šikanira, nipodaštava.

Uvek me je zanimalo zašto?

Možda grešim, ali multimedijalni umetnici su ovde uvek posmatrani kao jurodivi, nedovoljno pravi, pozeri, a njihova umetnost lakrdijaška...po sistemu - pa to bih mogao i ja! A onda ih Marina potuče svojom ozbiljnošću i spremnošću da do krvi i poništavanja sebe i fizičkog saopšti nešto neprijatno...o njima...i ljudima uopšte. I to bez dotiranja države, tapšanja po leđima i nacionalnih penzija. Pa još u svetu postane ime veće nego što bi iko od njih mogao i da sanja.
Ništa se tako teško ne prašta kao uspeh.

(Pretpostavljam da ni to što je žena nije olakšavajuća okolnost:)
JJ Beba JJ Beba 19:38 15.06.2011

Re: Abramović

Hvala za link. Drago mi je da vidim Marinu na naslovnici ELLE.

nije bila samo naslovna, unutra fotke na 20ak stranica koje je sama režirala. Pravi modni performans inspirisan prošlošću i životom na početku 21. veka.
Obučena u crveno, Givanchy, sa maskom Heather Hueny... božanstvena, kao uvek












edit
bilo bi lepo znati kako se prodao taj broj? znam da nije kao kad je na naslovnoj lady gaga ili , Kate Middleton.
kod naših čitateljka ella marina se slabo kotira, ako uopše znaju ko je ona
JJ Beba JJ Beba 19:56 15.06.2011

Re: Abramović

Uvek me je zanimalo zašto?

i mene,
mada mislim da kod nas sada, u ovom trenutku, Marina ne može da prođe sa njenim komunističkim bekgraundom. Pa samo na ovom blogu "komunjare", " kožni mantili", "titovi pioniri" sa sve pogrdnom konotacijom ne silaze sa usta blogera, zamisli tek kako bi to bilo da u javnom životu, pored ove SANU estetike/ etike, neko pokuša da na velika vrata veliča "crnvenu" umtenicu.
Da joj je deda bio četnik, a majka manje pratizanka možda bi i imala više šansi, 'vako kad nam monarhija kuca na vrata ko će da promoviše partizansku umetnicu, makar ona bila i megaplanetarno popularna i poznata.
reci?
kod nas nije IN biti levičar (pravi), imati roditelje komuniste, biti republikanac.....

Milan Novković Milan Novković 22:03 15.06.2011

Re: Abramović

JJ Beba
Pa samo na ovom blogu "komunjare", " kožni mantili", "titovi pioniri" sa sve pogrdnom konotacijom ne silaze sa usta blogera, zamisli tek kako bi to bilo da u javnom životu, pored ove SANU estetike/ etike, neko pokuša da na velika vrata veliča "crnvenu" umtenicu......

Baš i ja primećujem, i pored površnog svraćanja na blog.
I to u vreme nikad siromašnije Srbije, paradoksalno!

I moje znanje gotovo svega gde bilo šta znam je u najbolju ruku vrlo površno, ali nekim blogerima ko da su Mišković i Beko izmešali i to površno što imaju u glavama.

Neverovanto zatvaranje očiju pred idejom, i konstantno čeprkanje po "operativnoj" prošlosti - traženje nekog "zlata" po kamenjaru prošlosti preko koga su svi tragači zlata već prošli, uključujući i one od najusranijih do onih sumnjive. (i u navodnicima mi bode oči ova reč "zlato".

Nije ni kamenjar, u stvari, i tamo posle nekog vrema nešto nikne, nego "dead soil" gde više nema ni gljivica, ni bakterija i u čemu više ništa neće da raste.

Ovde na blogu sam od vas naučio o Marini u Srbiji - neverovatno !

Neverovatna strast za "umrtljivanjem" budućnosti i "oživljavanjem" prošlosti.
..kod nas nije IN biti levičar (pravi), imati roditelje komuniste, biti republikanac.....

Fenomen - nemati strast za pravim levičarstvom, u siromanšnoj zemlji, među underpriviledged, je ko nemati strast za seksom ljudima u dvadesetim - kao da se nešto se još ružnije od bede i zlikovaca desilo ljudima
JJ Beba JJ Beba 22:29 15.06.2011

Re: Abramović

moje znanje gotovo svega gde bilo šta znam je u najbolju ruku vrlo površno, ali nekim blogerima ko da su Mišković i Beko izmešali i to površno što imaju u glavama.


nemati strast za pravim levičarstvom, u siromanšnoj zemlji, među underpriviledged, je ko nemati strast za seksom ljudima u dvadesetim

milane večeras si lep ko ovaj mesec

eli.lacrosse eli.lacrosse 22:33 15.06.2011

Re: Abramović

a ko za inat Marina, tad, nakon "wild card" poziva, osvaja Zlatnog Lava.

Na poziv selektora Đermana Ćelantea, za rad "Balkanski barok". Ovo pišem iz glave, pa oprostite ako sam pogrešio i ispravite me.

Ono zbog čega se javljam je da kažem da sam zvuke tog rada čuo snimljene pre nego sam video ijednu fotografiju tog njenog performansa. Ne sećam se da sam ikada, ni pre ni posle toga, čuo nešto tako strašno i dirljivo u isto vreme.
Milan Novković Milan Novković 22:47 15.06.2011

Re: Abramović

milane večeras si lep ko ovaj mesec

Ti ćeš još, iz kruga dvojke, da popiješ kafu sa detetom sa sela (ovo o kafi sam sve od Spire naučio)
JJ Beba JJ Beba 23:08 15.06.2011

Re: Abramović

Milan Novković
milane večeras si lep ko ovaj mesec

Ti ćeš još, iz kruga dvojke, da popiješ kafu sa detetom sa sela (ovo o kafi sam sve od Spire naučio)


etno kafu
hahahaha
Milane sa tobom kafa uvek
dragan7557 dragan7557 11:17 16.06.2011

Re: Abramović

JJ Beba
"Ja sam proizvod svih kontradikcija mojih roditelja. Otac je bio nacionalni heroj, od njega sam nasledila sve što je herojsko, da ideš do kraja... Od majke, koja je bila major armije - kontrolu, preciznost, urednost u komunikaciji... Spiritualni element nasledila sam od bake, koja je provela ceo život u crkvi. Brat njenog muža proglašen je svecem - patrijarh Varnava.


Marinim brat je Velimir Abramović мултидимензионална личност, филозоф, естета, савремени метафизичар који налази решења за проблеме човечанства у споју науке и метафизике, спиритуално – научног и природног, за корист и добробит човека и планете Земље…


inače Marina i njen rad, nemaju nijednu monografiju urađenu u Srbiji.



Hvala za link na ovaj interesantan blog.

cerski
JJ Beba JJ Beba 13:01 16.06.2011

Re: Abramović

dragan7557
JJ Beba
"Ja sam proizvod svih kontradikcija mojih roditelja. Otac je bio nacionalni heroj, od njega sam nasledila sve što je herojsko, da ideš do kraja... Od majke, koja je bila major armije - kontrolu, preciznost, urednost u komunikaciji... Spiritualni element nasledila sam od bake, koja je provela ceo život u crkvi. Brat njenog muža proglašen je svecem - patrijarh Varnava.


Marinim brat je Velimir Abramović мултидимензионална личност, филозоф, естета, савремени метафизичар који налази решења за проблеме човечанства у споју науке и метафизике, спиритуално – научног и природног, за корист и добробит човека и планете Земље…


inače Marina i njen rad, nemaju nijednu monografiju urađenu u Srbiji.



Hvala za link na ovaj interesantan blog.

cerski



Marinin brat Velja, (poznat i kao Buca), uvek je privčio pažnju svojim talentima. Još kao 16stogodišnjak je dobio nagradu za poeziju.
vladimir petrovic vladimir petrovic 13:48 16.06.2011

Re: Abramović

JJBeba
... Marinin brat Velja, (poznat i kao Buca), uvek je privčio pažnju svojim talentima. Još kao 16stogodišnjak je dobio nagradu za poeziju.


Da li slučajno znaš kakav je njegov odnos sa Marinom?
Ovo pitam zato što ponekad brat i sestra ne bivaju u najboljim odnosima, pogotovu ako krenu tako različitim putevima...

Vidim da Velja Abramović ima doktorsku titulu.
Ja mislim da i Marinu Abramović možemo smatrati doktorom za umetnost koju ona praktikuje.

Ona već ima počasnu doktorsku titulu:



Marina Abramović wearing a gown from University of Plymouth, from which she received an honorary Doctorate of the Arts in 2009, and the Austrian Commander's Cross she received in 2008

P. S. Očigledno je da Marina Abramović insistira u američkim i drugim stranim medijima da se njeno prezime piše u originalu, sa ć na kraju, umesto c, kako to obično u anglosaksonskom svetu naša imena transkribuju. Shvatam da je za Marinu neshvatljivo da neko njeno prezime, recimo, transkribuje kao Abramovich, ili, ne daj Bože, Abramowitz, he, he, he...
JJ Beba JJ Beba 14:56 16.06.2011

Re: Abramović

Da li slučajno znaš kakav je njegov odnos sa Marinom?
Ovo pitam zato što ponekad brat i sestra ne bivaju u najboljim odnosima, pogotovu ako krenu tako različitim putevima...

pa sada ne znam baš šta se momentalno događa, al znam da si bili u dobrim odnosima. Ne znam zašto bi se to menjalo
ja sam u unutrašnjoj emigraciji i vesti sporo stižu do mene

znam da je Velja, ili Buca kako su ga zvali, još kao šesnaestogodišnjakod, od doba kada je kao klinac dobijao te nagade u Domu omladine za poeziju i kada su ga kapirali kao genija, bio u tom umetničkom kružoku sa Marinom, Zoranom Popovićem, Nešom Pripovićem, Rašom Todosijevićem , Erom itd..družio se sa njima u SKCu gde su bile tribine, izložbe

evo intervju koji je dala Marina o Peri Gotovcu, tu ima i Velje
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:36 16.06.2011

Re: Abramović

Bocvena
... Možda grešim, ali multimedijalni umetnici su ovde uvek posmatrani kao jurodivi, nedovoljno pravi, pozeri, a njihova umetnost lakrdijaška...po sistemu - pa to bih mogao i ja! A onda ih Marina potuče svojom ozbiljnošću i spremnošću da do krvi i poništavanja sebe i fizičkog saopšti nešto neprijatno...o njima...i ljudima uopšte. I to bez dotiranja države, tapšanja po leđima i nacionalnih penzija. Pa još u svetu postane ime veće nego što bi iko od njih mogao i da sanja.

Sa ovim se slažem.
(Pretpostavljam da ni to što je žena nije olakšavajuća okolnost:)

A ovo mi je malo zasmetalo, zato što (naivno) verujem da ne treba pominjati rodnu dimenziju. Valjda su muškarci i žene u razvijenom svetu - odavno već jednaki po pravima i obavezama.
bocvena bocvena 07:50 17.06.2011

Re: Abramović

Valjda su muškarci i žene u razvijenom svetu - odavno već jednaki po pravima i obavezama.

Možda u razvijenom svetu...

(inače, dok sam juče pisala ovaj komentar, izvršim anketu medju učenicima i dvoje kolega - mladji 10-ak godina od mene, fini, obrazovani...niko nije ni čuo za Marinu)

Re: Abramović

pre neki dan u nova epizoda House-a je bila posvecena marini, koja je navodno dobila tumor na mozgu, ali nece da je zrace da njeno stvaralastvo ne bi bilo ugrozeno. pojavljuje se i ekvivalent ulaja. odlicno su to odradili.
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:08 17.06.2011

Marina Abramovic, regina delle performance

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
... je bila posvecena marini, koja je navodno dobila tumor na mozgu, ali nece da je zrace da njeno stvaralastvo ne bi bilo ugrozeno.


Uh, baš mi je žao da ovo čujem, ako je tačno!
A da lepo izgleda, makar i sa doradjivanjem - to je veoma tačno.

Nešto mi naknadno pada na pamet, premda ne znam da li sam u pravu.

Marina priprema performans pod naslovom: The life and death of Marina Abramović, koji će uskoro biti izveden u Mančesteru, a iduće godine u Madridu.
Možda to nije slučajno, da ona govori o svojoj smrti, svojoj sahrani...




vladimir petrovic vladimir petrovic 20:18 17.06.2011

Re: Abramović

JJ Beba
... evo intervju koji je dala Marina o Peri Gotovcu, tu ima i Velje

Misliš o Tomislavu Gotovcu?
Hvala ti za ovaj link.
Meni je pala u oči ova Marinina rečenica:

"Oh, to je tako tužno. Čula sam da je umro, ali nisam znala kako. Nažalost, kao i svi veliki umjetnici, nije imao obiteljski život. Umjesto toga, puno samoće i tuge", rekla je.

Stara dilema - da li veliki umetnici treba da zasnivaju porodicu? (Ja sam već ranije iznosio jedno razmišljanje Isidore Sekulić po tom pitanju).

Neki veliki umetnici, ipak, imaju i porodičan život.

Marina je bila u braku sa NP oko pet godina. Kasnije, zna se za njenu čvrstu profesionalnu i ličnu vezu sa Ulajem.

Šta li se dešavalo u medjuvremenu?

Udaja za umetnost?
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:32 17.06.2011

Re: Abramović

Bocvena
... (inače, dok sam juče pisala ovaj komentar, izvršim anketu medju učenicima i dvoje kolega - mladji 10-ak godina od mene, fini, obrazovani...niko nije ni čuo za Marinu)


Hm. Samo od sebe postavlja se pitanje zašto je to tako.
Ja pokušavam da na stvar gledam sa one, druge, strane (umesto da odmah okrivljujem tvoje kolege - da su neinformisani).

Marina je dugo u inozemstvu; nije bila u Srbiji više od tridesetak godina, tek je nedavno dolazila u Srbiju, a ne znam koliki je tom prilikom bio publicitet.

Dalje, kao što gore neko reče, u Srbiji nema monografije o njoj.
Na TV i u drugim medijima se ne govori ili se retko govori o njoj.
(Mogla je bar Glorija da donese neku zanimljivu reportažu o njoj, sa fotkama).

Sigurno je da postoje i drugi razlozi, koji mi u ovom trenutku ne padaju na pamet.

A šteta je što je tako.
zoja444 zoja444 20:36 17.06.2011

Re: Abramović

(Mogla je bar Glorija da donese neku zanimljivu reportažu o njoj, sa fotkama).



ima. u poslednjem broju. nije da je bas reportaza, ali clanak jeste.

link
JJ Beba JJ Beba 23:26 17.06.2011

Re: Abramović

Misliš o Tomislavu Gotovcu?

hahahahhaa
da o Tomici Gotovcu.

gospodin_ne gospodin_ne 12:37 15.06.2011

Doux Jesus

MOMA je ličio na Lurd (Lourdes)

A Marina na Vierge Marie.

Video sam jednu njenu performansu sa Jan Fabre-om.
Treba biti pomalo voajer i mazohista da bi izdrzao (pasivno) tih par sati fizickog zlostavljanja.
Definitivno zasluzuje paznju, ali mi nekako sustina izmice...
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:59 15.06.2011

Balkanski parcovi

vladimir petrovic vladimir petrovic 13:19 15.06.2011

Re: Doux Jesus

MOMA je ličio na Lurd (Lourdes)

gospodin_ne
... A Marina na Vierge Marie.


Hm. Marina nastoji da bude sve: Od Bezgrešne Device (Vierge Marie) do Partizanke (kao što se vidi na ovoj fotki iz 2005. godine):



Važno je biti drukčiji, odnosno izuzetan, he, he, he...
JJ Beba JJ Beba 14:45 15.06.2011

Re: Doux Jesus


Hm. Marina nastoji da bude sve: Od Bezgrešne Device (Vierge Marie) do Partizanke (kao što se vidi na ovoj fotki iz 2005. godine):

Na ovogodišnjem Misker festivalu bio je prikazan Marinin video rad The Hero posvećen Marininom ocu

gospodin_ne gospodin_ne 16:32 15.06.2011

Re: Doux Jesus

Važno je biti drukčiji, odnosno izuzetan, he, he, he...

Ne, vazno je biti slobodan.

Jelica Greganović
Balkanski parcovi

Ili Balkan Erotic Epic
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:57 15.06.2011

Re: Doux Jesus

gospodin_ne
... Ne, vazno je biti slobodan.


E, tu sam te čekao.

Stav Marine Abramović je, uslovno rečeno, pomalo sartrovski, kada je u pitanju sloboda.

Jednom je izjavila (parafraziram) da je u Holandiji bila razočarana zbog - prevelike slobode; obilje slobode ju je prosto gušilo.

Nije sve u slobodi, mada je ona uslov svih uslova!
mirelarado mirelarado 17:02 15.06.2011

Re: Doux Jesus

gospodin_ne
Definitivno zasluzuje paznju, ali mi nekako sustina izmice...


И мени... Али, вероватно зато што ме тај вид уметности не привлачи довољно.
Ипак, многи цене њене перформансе.




JJ Beba JJ Beba 17:21 15.06.2011

Re: Doux Jesus


Jednom je izjavila (parafraziram) da je u Holandiji bila razočarana zbog - prevelike slobode, obilje slobode koje je prosto gušilo.

pa verovatno zato što joj je majka više bila major nego mama, naviklo se to na disciplinu.
E pa ta Danica Abramović, Marinina keva, bila je tada nešto kao mnistar za kulturu i iz partijskih krugova bila je saborkinja sa Jakovom Blaževićem, čija je ćerka bila Dunja Blažević koja je tada bila u SKCu i tako je zaopčela veličanstvena istorija SKCa. Ekipa sa Akademije Neša Paripović, Zoran Popović, Urkom Gergelj, Marina Abramović, Raša Todosijević počeli su da izlažu u SKCu. Ćitala sam negde gde jRaša kaže da su dali zavet pred Bogom da ne izlažu umetnička dela, nego nešto što je povezano sa njihovim životima. On je izložio svoju devojku Marinelu.... godine su bile 70te, 71, 72ga. tako je sve počelo
gospodin_ne gospodin_ne 17:27 15.06.2011

Re: Doux Jesus

Jednom je izjavila (parafraziram) da je u Holandiji bila razočarana zbog - prevelike slobode, obilje slobode koje je prosto gušilo.

To mi vise lici na socijalnu normu. Kao neko kolektivno stanje koje je ne inspirise.
apacherosepeacock apacherosepeacock 18:35 15.06.2011

Re: Doux Jesus

Jednom je izjavila (parafraziram) da je u Holandiji bila razočarana zbog - prevelike slobode, obilje slobode koje je prosto gušilo.


Da, nekome je to ta nepodnosljiva lakoca postojanja; kako pisac (MK) naslovi i opisa.


st.jepan st.jepan 19:09 15.06.2011

Re: Doux Jesus

Ekipa sa Akademije Neša Paripović, Zoran Popović, Urkom Gergelj, Marina Abramović, Raša Todosijević

i..., i..., valjda i Era Milivojević!
Tačnije, pre svega Era Milivojević!
Zar je moguće ovde zanemariti Eru?
Iz nekog razloga, valjda zato što je seljače sa Zlatibora, bez gradjanskog šlifa i zaledja, Eru stalno zabašuravaju, brišu iz istorije, mada je, bar u početku, on bio svetionikom Grupe, intelektualno najjača i najharizmatičnija ličnost u Grupi.
Ovo znam, sve sam iz velike blizine pratio od početka, mada sam za njih bio klinac.
Nema veze, to revidiranje samo dokazuje u kojoj je meri konceptuala bila i ostala politika.
U kojoj je brisanje likova sa starih fotki rutinska stvar.
JJ Beba JJ Beba 19:18 15.06.2011

Re: Doux Jesus

Zar je moguće ovde zanemariti Eru?

pa nisam ih sve nabrojala
Bio je tu i Braca Dimitrujević, Neša Paripović
st.jepan st.jepan 19:25 15.06.2011

Re: Doux Jesus

JJ Beba
Zar je moguće ovde zanemariti Eru?

pa nisam ih sve nabrojalaBio je tu i Braca Dimitrujević, Neša Paripović

Nešu si pomenula, Braca nije bio u Grupi, a Era je nesumnjivo tu bio ključna ličnost.
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:19 16.06.2011

Re: Doux Jesus

Gospodin_ne
... ili Balkan Erotic Epic

Kao što sam već govorio, Marina Abramović umnogome koristi svoje telo u svojim umetničkim performansima.

Veliki umetnici mogu ići (i treba da idu) daleko u svojim traženjima, odnosno da prelaze granice uobičajenog poimanja šta se sme a šta se ne sme.

Kao žena, Marina ide na (skoro) forsirano prikazivanje nagog ženskog tela.
Usput, to traži i od svog (muškog) partnera. Tako smo vidjali Ulaja potpuno golog, zajedno sa Marinom. (Podsećam na Imponderabiliju, u tekstu sam dao link).

A u seansi Balkan Erotic Epic imamo nešto što je, kada su muškarci u pitanju, na liniji opscenog. Tako se bar čini na prvi pogled - da je jedna stvar videti na sceni potpuno golog muškarca a druga stvar videti obučenog muškarca, sa otvorenim šlicom, odnosno izvadjenim penisom, koji visi. Ili je to samo varka?

Evo kako je to pravila Marina Abramović, prikazujući usred Njujorka srpske seljake sa izvadjenim kurčevima:



Galerista je dao ovakvo objašnjenje:

New York, NY - 9 December 2005 - 21 January 2006
Marina Abramovic - Balkan Erotic Epic

Marina Abramovic: Balkan Erotic Epic (detail), 2005
video projection, dimensions variable

Sean Kelly Gallery is delighted to announce "Balkan Erotic Epic", a major exhibition of new work by Marina Abramovic.
Marina Abramovic's exhibition is comprised of several video projections, which explore how sexuality and the human body were employed in Balkan pagan traditions and culture throughout history. Abramovic researched Serbian folklore and discovered many historic instances of the employment of eroticism and sexuality to address everyday issues. For example, if it rained too much the women of the village would run into the fields and lift their skirts in an attempt to scare the gods and end the rain. Along with amateur actors, Abramovic dressed in traditional folk costumes and reenacted ancient rituals. The videos examine Balkan folklore and culture, the power of sexuality and tradition.

Forsirana izuzetnost?

Ja bih rekao: ne.
Granice se moraju pomerati dalje i dalje, odnosno brisati, jer to traži izuzetnost.

Vive l'Art!
Long live Art!
aleksanadar aleksanadar 08:30 16.06.2011

Re: Doux Jesus

the power of sexuality and tradition.


Granice se moraju pomerati dalje i dalje...


А ја читам, ових дана, књижицу Љубивоја Ршумовића "Зов тетреба" (Загреб, 1978). Има и оваквих авангардних стихова:

Кад на тебе мислим жгебе
Мислим ко ли
Сад те воли

Ко светици после мисе
Висе твоје
Русе косе

Погледи са мушки купе
На то твоје
Бело лице

Свакоме сад срце куца
Свак би хтео
Да те љуби

Имаш очи осветничке
А никоме
Не даш шансе

(Цитирам по сећању.)


Још да додам:

Не постоји ништа што неко
Већ није рек'о

100!
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:40 16.06.2011

Re: Doux Jesus

Aleksanadar
... 100!


Thx.

Postoji jedan irski film pod nazivom “Sto jutara“ (One hundred mornings).



Volim jutra.

-----------------------

P. S.

Кад на тебе мислим жгебе

Žgebe?
Retko se čuje ta reč! Mnogi od nas i ne znaju tačno šta označava.
JJ Beba JJ Beba 13:18 16.06.2011

Re: Doux Jesus

А ја читам, ових дана, књижицу Љубивоја Ршумовића "Зов тетреба" (Загреб, 1978). Има и оваквих авангардних стихова:

Кад на тебе мислим жгебе
Мислим ко ли
Сад те воли

Ко светици после мисе
Висе твоје
Русе косе

Погледи са мушки купе
На то твоје
Бело лице

Свакоме сад срце куца
Свак би хтео
Да те љуби

Имаш очи осветничке
А никоме
Не даш шансе

(Цитирам по сећању.)



ima tu svšata. Ima i ona

ja priznajem nisam više kadra
da zadržim svoga Aleksandra.

On je krojač muških pantalona
poznat širom krojaćkih salona.

on dok šije mušku garderobu
ćesto zove muškarce na probu

to mi sadi jednu ljubomoru
direktno u srčanu komoru

šta on ima nekakkvoga tipa
da okreće, da pipa da štipa.

šta on ima špenadlom u kosi
da ga pita s koje strane nosi.

priznajem nisam više kadra
da tadržim svoga Aleksandra

takođe po sećanju

mada na tu temu ima i ona mog omiljnog beograđanina- Miljenka Žuborskog, putujućeg filozofa i pesnika

U svojoj se pitam duši
ko li mi te sada....

U svojoj se pitam glavi
ko li ti ga onda ...

Slušam vapaj svoga srca
ko li mi te sada....

Na duši mi bolna mrlja
ko li mi te sada....

jaranice moja lepa
ko li mi te sada....

JJ Beba JJ Beba 15:25 16.06.2011

Re: Doux Jesus

Braca nije bio u Grupi

Braca Dimitrijević je vrlo često dolazio i imao veliki uticaj.... živo ga se sećam

Era je nesumnjivo tu bio ključna ličnost.


vidi, ja nisam istoričar umetnosti, pišem po sećanju i onome što znam iz prve ruke jer se tog perioda sećam kao klinka i iz priča sestre koja je bila starija od mene i pričala mi. Ona se družila sa mladim slikarima toga doba..

rekoh, nema nijedne relevantne studije koja se bavi tim periodom, tim umetnicima. ne znam ni da li je Raša bio predmet neke studije....na raspolaganju su nam samo priče, sećanja, intervjui.
Ako si poznavalac tog perioda što ne napieš nešto o tome?
docsumann docsumann 15:28 16.06.2011

Re: Doux Jesus

Forsirana izuzetnost?

Ja bih rekao: ne.
Granice se moraju pomerati dalje i dalje, odnosno brisati, jer to traži izuzetnost



POGLED S VEPRA (Ž)

svakako da postoji
ta granica dobrog ukusa
koju ne bi trebalo prelaziti
u međuljudskim odnosima
ali ako si je već prešla - skreni lijevo
čekamo te



POGLED S VEPRA (M)

svakako da postoji
ta granica dobrog ukusa
koju ne bi trebalo prelaziti
u međuljudskim odnosima
ali ako si je već prešao - skreni lijevo
čekamo te



mada, (svako) pomjeranje granica u umjetnosti trajno oslobađa po nekog demona
i pušta ga u svijet.
za one koji imaju "tvrd" stomak: otkucajte goregrind u google pretraživaču i otiđite na images ... nemoj poslije da bude da nisam upozorio, rekoh tvrd stomak
st.jepan st.jepan 16:09 16.06.2011

Re: Doux Jesus

Braca Dimitrijević je vrlo često dolazio i imao veliki uticaj....

Tačno.
Dolazio i Bojs.
Sa sve šeširićem :)
I imao uticaj.
Ali nije bio u Grupi.
što ne napišeš nešto o tome?

Nisam kunstistoričar, raspolažem samo mutnim sečanjima.
JJ Beba JJ Beba 16:21 16.06.2011

Re: Doux Jesus

Ali nije bio u Grupi.

pa vidi ima likova koji smatraju da Grupa u formalnom smislu nije postojala.
čitala sam neki Rašin intervju povodom Bijenala gde je rekao da su njihova okupljanja i razgovori u kojima su učestvovali Zoran Popović, Neša Pripović Marina, Raša, Era i koje su vodili bili mladalaćki idealistički, sa malo znanja ali ipak dragoceni za svakog ponaosob. Oni nisu bili grupa sa nekim zajedničkim programom, kaže Raša, ali su bili čvrsto ubeđeni da stvaraju novu umetnost koja će tek kasnije kaotakva biti prepoznata. U tom smislu pominjem Bracu
st.jepan st.jepan 22:55 16.06.2011

Re: Doux Jesus

JJ Beba
pa vidi ima likova koji smatraju da Grupa u formalnom smislu nije postojala.čitala sam neki Rašin intervju povodom Bijenala gde je rekao da su njihova okupljanja i razgovori u kojima su učestvovali Zoran Popović, Neša Pripović Marina, Raša, Era i koje su vodili bili mladalaćki idealistički, sa malo znanja ali ipak dragoceni za svakog ponaosob. Oni nisu bili grupa sa nekim zajedničkim programom, kaže Raša, ali su bili čvrsto ubeđeni da stvaraju novu umetnost koja će tek kasnije kaotakva biti prepoznata. U tom smislu pominjem Bracu

Imao bih o tome (grupa - ne grupa) koješta, ali ne vidim svrhu niti nalazim preterano viteškim demistifikovati nešto što je i inače prilično krhko.

JJ Beba JJ Beba 23:07 16.06.2011

Re: Doux Jesus

st.jepan
JJ Beba
pa vidi ima likova koji smatraju da Grupa u formalnom smislu nije postojala.čitala sam neki Rašin intervju povodom Bijenala gde je rekao da su njihova okupljanja i razgovori u kojima su učestvovali Zoran Popović, Neša Pripović Marina, Raša, Era i koje su vodili bili mladalaćki idealistički, sa malo znanja ali ipak dragoceni za svakog ponaosob. Oni nisu bili grupa sa nekim zajedničkim programom, kaže Raša, ali su bili čvrsto ubeđeni da stvaraju novu umetnost koja će tek kasnije kaotakva biti prepoznata. U tom smislu pominjem Bracu

Imao bih o tome (grupa - ne grupa) koješta, ali ne vidim svrhu niti nalazim preterano viteškim demistifikovati nešto što je i inače prilično krhko.

?
samo sam pokušala da objanim poziciju sa koje govorim. Ti insistiraš na Grupi,na striktnim imenima.
demistifikuj šta god misliš da treba, piši o tome kad već niko neće i kad već poznavaš materiju.

ja lično imam svoju intimnu geografjiju i istoriju tih događanja
Volim Marinu i taj herojski period života našeg grada, nas samih, naše kulture.
st.jepan st.jepan 23:13 16.06.2011

Re: Doux Jesus

demistifikuj šta god misliš da treba

Pa rekao sam, mislim da ne treba.
JJ Beba JJ Beba 23:37 16.06.2011

Re: Doux Jesus

st.jepan
demistifikuj šta god misliš da treba

Pa rekao sam, mislim da ne treba.

hammmm
pa što onda uopšte spominješ demistifakovanje, ako misliš da ne treba ništa demistifikovati?
nešto te ništa ne kapiram
mora da sam mnogo gloop



troll off
st.jepan st.jepan 23:50 16.06.2011

Re: Doux Jesus

demistifakovanje,


Namerno?
Dobar štos.
Tu demistifikaciju nisam pomenuo s nekom namerom, izletelo mi u žaru priče.
Iz glooposti, eto.
A ponavljam, raspolažem samo mutnim sečanjima, mrvicama tadašnjih utisaka, sve bi to bilo odveć subjektivno, a i da nije tako, mislim da ponešto treba da ostane mit. Ne samo zato što je u medjuvremenu ojačalo i izborilo se za status činjenice, nego i stoga što ionako imamo tako malo vrednog.
Ili što reko jedan Fric, kome je inače mahom za verovati, "to je ono kaj nam nemreš zeti, jer ak nam i to zemeš, kaj nam bu ostalo?".
JJ Beba JJ Beba 00:05 17.06.2011

Re: Doux Jesus

demistifakovanje,



Namerno?
Dobar štos.

namerno. mislila sam da nećeš da primetiš
st.jepan st.jepan 00:14 17.06.2011

Re: Doux Jesus

namerno. mislila sam da nećeš da primetiš

Ih!
Ne znaš s kim se družiš.
zoja444 zoja444 08:17 17.06.2011

Re: Doux Jesus

zena izgleda fenomenalno!
i kad ovde neki kazu da zene posle cetrdesete hvataju poslednji voz.
pih!
aleksanadar aleksanadar 08:20 17.06.2011

Re: Doux Jesus

JJ Beba
ima tu svšata. Ima i ona


Има и то. Мени се допада ова, под насловом: "Изабрати тренутак па ово рећи"

Ја имам тебе
А ти имаш мене
До ђавола
Све остале жене



(Ово би, иначе, сваки мушкарац требало да има у своме репертоару. Злу не требало.)



Re: Doux Jesus

zoja444
zena izgleda fenomenalno!
i kad ovde neki kazu da zene posle cetrdesete hvataju poslednji voz.
pih!

pa, malo se i doradjivala...ali svejedno. videla sam je prosle godine uzivo. max 40 godina bih joj dala
JJ Beba JJ Beba 11:30 17.06.2011

Re: Doux Jesus

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
zoja444
zena izgleda fenomenalno!
i kad ovde neki kazu da zene posle cetrdesete hvataju poslednji voz.
pih!

pa, malo se i doradjivala...ali svejedno. videla sam je prosle godine uzivo. max 40 godina bih joj dala

dobar rad, fakat. Marinino telo je uvek bio pogodno za umetnost - i njenu i tuđu

bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 13:06 15.06.2011

Limitless human being



Pozdrav Vlads! Preporuka
vladimir petrovic vladimir petrovic 13:25 15.06.2011

Re: Limitless human being

Bojane, dobro si se setio Lejdi Gage.

Ona važi za veliku poklonicu Marine Abramović, te neskriveno u svojim nastupima pokušava, na svoj način, da koristi nešto iz Marininih performansa.

Neki kažu da to radi i Madona, ali diskretnije.

Evo još jednog Pikasovog "Doručka na travi":

docsumann docsumann 15:06 16.06.2011

doručak na travi



jinks jinks 14:51 15.06.2011

...

Otac je bio nacionalni heroj, od njega sam nasledila sve što je herojsko, da ideš do kraja.

Otkud ta, što naravno ne važi za protagonistkinju vašeg bloga, gotovo opsednutost partizansko-generalske dece umetnošću. Čuo sam da je jedan od da li retkih ili ne autentičnih proizvoda jugoslovenske revolucije, na primer, gomila dedinjskih "slikara".
st.jepan st.jepan 15:48 15.06.2011

Re: ...

Otkud ta, što naravno ne važi za protagonistkinju vašeg bloga, gotovo opsednutost partizansko-generalske dece umetnošću. Čuo sam da je jedan od da li retkih ili ne autentičnih proizvoda jugoslovenske revolucije, na primer, gomila dedinjskih "slikara".

Pa, kako da ti kažem, pomalo važi i za Marinu.
Po crtaćkoj veštini naime, nikada na Akademiju ne bi bila regularno primnjena, jer naprosto nije imala skoro ni malo tog dara (ovo ni sama ne krije), ali je jako dobro što je ipak primnjena, jer joj je indeks Akademije pružio drušveni alibi, tj. omogućilo joj da se tokom nekoliko najbitnijih godina na miru bavi sobom i istražuje u svim pravcima, te da tako i u punoj meri razvije, a kasnije i realizuje neke svoje druge zadivljujuće sposobnosti.
I da najzad postane to što je postala.
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:38 15.06.2011

Re: ...

jinks
... opsednutost partizansko-generalske dece umetnošću. Čuo sam da je jedan od da li retkih ili ne autentičnih proizvoda jugoslovenske revolucije, na primer, gomila dedinjskih "slikara".


st.jepan
... Pa, kako da ti kažem, pomalo važi i za Marinu.


Pa, voleli mi ili ne, to je uvek bilo tako. Nema totalne pravde i jednakosti.
Svakako da su generalska deca imala odredjene privilegije u odnosu na decu bez pedigrea.

Kažu da se i sobarica kod generalice oseća važnijom ličnošću nego sobarica kod neke bankarske činovnice, he, he, he...

Možda u manjoj meri, ali tako je svuda, i u razvijenim demokratijama. Siguran sam da u Engleskoj dete lorda ima (vidljivu/nevidljivu) prednost nad detetom, recimo, policajca u nekim situacijama (ne kada se ide u rat na Foklandima)
jinks jinks 17:18 15.06.2011

Re: ...

Siguran sam da u Engleskoj dete lorda ima (vidljivu/nevidljivu) prednost nad detetom, recimo, policajca u nekim situacijama

Nisam mislio da je poenta u tome da li se radi o privilegiji ili ne ... nego otkud im ideja da ih toliko puno budu bas slikari ... zasto ne gradjevinski inzenjeri ili lekari, na primer, sta fali tim poslovima.
JJ Beba JJ Beba 19:26 15.06.2011

Re: ...

Nisam mislio da je poenta u tome da li se radi o privilegiji ili ne ... nego otkud im ideja da ih toliko puno budu bas slikari ... zasto ne gradjevinski inzenjeri ili lekari, na primer, sta fali tim poslovima.

pa možda zato što tu treba da se rmba.

ko još vido da rmbaš kad su ti roditelji na vlasti


zezam se. Možda zato što su bili loši đaci. lakše su upisivali te umetničke fakultete (veza da se ne zavaravamo). Za ostale fakultete uvek je ipak trebalo da imaš dobar uspeh u školi. možda zato

i danas deca glumaca, reditelja isl vrlo lako upisuju akademije (FDU čak, dakle ništa plati pa klati) i ako nisu bogzakakavi glumci, reditelji
al da ne trolujemo
vishnja92 vishnja92 20:14 15.06.2011

Re: ...

pa možda zato što tu treba da se rmba.

uh... mislim da nije to.

umetnost ipak jeste zivotni luksuz, i pored svih herojskih prica o gladnim i bednim a izvrsnim slikarima, pesnicima isl. ili imas komfor da tu zelju utazis, ili ne - a ako ne, onda valjda usmeris senzibilitet da curi sporednim kanalima i sve bude ok, ali nikad ne postanes posveceni umetnik, bar ne u obimu koji ce te razglasiti okolo - u 90% slucajeva.

negde u 20-oj sam potpuno radosno i iscekujuci dala na citanje Bunjuelovu autobiografiju tipu koji me uporno muvao - bila sam osamucena tom knjigom i svim ludacima u njoj i energijom koja je prstala na sve strane. kada mi je vratio, sedeli smo u nekoj basti i ja sam pitala "...I?", a on je onda uzvratio ovim: "da li si primetila da su svi ti tvoji nadrealisti potekli iz dobrostojecih porodica?"
kolicina prezira koju sam cutke prolila po njemu je bila neopoziva, kao i odluka da on nije taj, ali naravno - bio je u pravu milion posto. sve sto sam crpla odande imalo je tu boju generalske dece s dedinja.

sad me slobodno streljaj, ali to je cista istina :)
pa i u arhitekturi (bar ovde) autorstva ne rade dobri, nego imucni i bezbrizni (sem onih dva promila kojima se posreci). bilivmi.


JJ Beba JJ Beba 20:17 15.06.2011

Re: ...

sad me slobodno streljaj, ali to je cista istina :)



kakvo crno streljanje, rekla sam da se zezam, a ti si rekla ono što mi je na pameti, al reko', nemoj uvek ja prva nešto da potežem...
vishnja92 vishnja92 20:18 15.06.2011

Re: ...

tj, da probam da odgovorim jinksu - mislim da bi ukupan procenat slikara i umetnika bilo koje vrste bio mnogo veci u svim drugim slojevima drustva, kada bi veseli slojevi (qq kakva glupa rec, aj da ne trazim bolju) dobili priliku da rade ono sto zele.
vishnja92 vishnja92 20:20 15.06.2011

Re: ...

znam bre bebo, mada poprilicno voulim kad ti potezes :))
JJ Beba JJ Beba 20:24 15.06.2011

Re: ...

vishnja92
znam bre bebo, mada poprilicno voulim kad ti potezes :))



nego gde je bre to pomračenje meseca? buljim kroz prozor i ništa se ne događa, a pogled mi je kul. dizađem napolje, a?
vishnja92 vishnja92 20:27 15.06.2011

Re: ...



:)))

nemam pojma, rekli su da je pomracenje odmah, cim izadje na istoku, a ja gledam na zapad

jos je i skoro pun valjda, bemumisa
(a sunce se malo hladi O.o)
JJ Beba JJ Beba 20:33 15.06.2011

Re: ...


jos je i skoro pun valjda, bemumisa

jeste, ko tepsija je, al ga zemljina senka, daprostiš, kara.
Kazezoze Kazezoze 20:37 15.06.2011

Re: ...

JJ Beba
vishnja92
znam bre bebo, mada poprilicno voulim kad ti potezes :))



nego gde je bre to pomračenje meseca? buljim kroz prozor i ništa se ne događa, a pogled mi je kul. dizađem napolje, a?

a kad bi digla roletne...
JJ Beba JJ Beba 20:42 15.06.2011

Re: ...

Kazezoze
JJ Beba
vishnja92
znam bre bebo, mada poprilicno voulim kad ti potezes :))



nego gde je bre to pomračenje meseca? buljim kroz prozor i ništa se ne događa, a pogled mi je kul. dizađem napolje, a?

a kad bi digla roletne...

hahaha
digla kaz, al pomčina, samo zvezde

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana