Društvo| IT| Mediji| Tehnologija| Život

Bezbednost mobilnih telefona

Dragan Pleskonjic RSS / 18.07.2011. u 23:25

phone-hacking.jpgOvih dana se dešava tj. kulminira skandal sa hakovanjem mobilnih telefona poznatih ličnosti u Velikoj Britaniji i šire. Imperija Ruperta Mardoka se trese, ali i mnogi drugi su na velikim mukama. Pljušte ostavke, novinski stupci su puni novih senzacionalnih informacija. Cela ova situacija pokazuje koliko su mobilni telefoni i komunikacije ranjive i osetljive, a većina korisnika neoprezni.

Da li ste se zapitali koliko je bezbedan Vaš mobilni telefon? Ovaj tekst daje neke preporuke kako da se zaštitite.

Kako tehnologija napreduje, mobilni telefoni skladište sve više važnih informacija i imaju pristup različitim sistemima sa osetljivim informacijama. Obično su to sistemi elektronske pošte, kalendari, kontakti, liste zadataka, lične zabeleške, planovi, ali i druge ozbiljne mrežne usluge koje podrazumevaju prenos osetljivih informacijnotw1.jpga.

Mobilni telefon se koristi i kao pomoćno sredstvo za proveru identiteta (autentifikaciju), kao novčanik za mobilna plaćanja, sredstvo za lociranje i navigaciju, pristup različitim lokacijski baziranim uslugama (engl. location based service, LBS) uz pomoć GPS sistema. Na mobilnim telefonima radi sve više različitih i to vrlo značajnih funkcija i aplikacija.

Ako izgubite svoj mobilni telefon, neko Vam ga ukrade, neovlašteno mu pristupi fizički ili preko mreže, uspe da na njega instalira softver koji služi za nadzor i špijuniranje i slično, onda posledice po Vašu privatnost i bezbednost mogu biti vrlo ozbiljne. To su ovih dana shvatile mnoge poznate ličnosti u Velikoj Britaniji i šire. Šta ćemo još saznati o tom skandalu ostaje da vidimo ovih dana.

Savetujem da još jednom proverite i zaštite svoje telefone na vreme. Evo nekoliko mera:

• Aktivirajte opciju za traženje PIN koda svaki put kada se telefon uključuje.
• Aktivirajte funkciju za automatsko zaključavanje tastature, nakon određenom (ne tako dugog tajmauta) i opciju da svaki put nakon toga traži lozinku.
• Postavite opciju za daljinsko zaključavanje mobilnog telefona SMS porukom (za slučaj gubljenja ili krađe telefona).
• Takođe, za slučaj krađe ili gubitka, postavite opciju za daljinsko brisanje kompletnog sadržaja telefona SMS porukom.
• Instalirajte softver koji će Vam, u slučaju promene SMS kartice u Vašem telefonu, dojaviti novi broj telefona (takođe za slučaj krađe).
• Omogućite da Vam telefon pošalje poruku sa lokacijom na kojoj se trenutno nalazi, ukoliko ima GPS (važi i za slučaj da kradljivac promeni SIM karticu u telefonu, što je vrlo verovatno).
• Redovno pravite rezervnu kopiju važnih podataka sa mobilnog telefona (engl. backup).
• Na telefonu držite minimum osetljivih podataka. Primera radi, nemojte na telefonu čuvati brojeve i PIN kodove kartica, osim ako imate posebnu zaštitu.
• Šifrujte podatke na dodatnim karticama na telefonu, ali i u glavnoj memoriji, ako se radi o posebno osetljivim podacima.
• Današnji pametni telefoni mogu da izvršavaju brojne aplikacije. Pazite šta na njih instalirate tj. instalirajte samo programe iz pouzdanih i proverenih izvora. Puno je vesti o aplikacijama za mobilne telefone koje sadrže zlonamerni kôd (npr. sa funkcijama trojanskih konja ili špijunskog softvera).
• Ako telefon koristite za surfovanje ili kupovinu na Internetu, važe slične preporuke kao i za personalne računare (o tome sam pisao ranije na ovom blogu).
• Instalirajte antivirusni softver i firewall na svoj telefon, ukoliko se radi o nekom od pametnih telefona, koji koristite za ozbiljne poslovne namene, ali i privatne.
• Postavite lozinku za svoju glasovnu poštu.
• Budite pažljivi kada šaljete osetljive podatke mailom ili SMS porukama.
• Isključite bluetooth i WiFi konekciju kada Vam nisu baš neophodne.

Moglo bi se još toga reći detaljnije i opširnije, ali mislim da je dovoljno za početak.

Naravno, skup gore navedenih mera deluje vrlo nekonformno i može učiniti korišćenje telefona neudobnim. Zato napravite sopstvenu procenu rizika, a onda odaberite one mere, od gore navedenih, koje su u skladu sa Vašim „apetitom u odnosu na rizike" tj. nivoom rizika koji ste spremni da prihvatite.

Ako ste poznata i javna ličnost, onda možete postati interesantni novinarima, kao što su ovi iz imperije Ruperta Mardoka. U tom slučaju dobro porazmislite šta držite na mobilnom telefonu i kako ga koristite.



Komentari (111)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

princi princi 23:36 18.07.2011

Бога ми није само оставке

и хапшења, него изгледа почела и убиства. Ово је већ други пут за пар година да whistleblower страда под неразјашњеним околностима (прво је био онај Кели - WMD). Secret state, . Сад ће да се формира комисија где ће Лорд тај и тај за 5 година написати report од неких 1865 страна како је овај баја и иначе патио од срца и гастритиса, и да вече пред смрт није попио пливадон.

Где сте другосрбијанци, да вас чујем? Како беше оно, демокраЦке вредности, 21. век, модерна држава, владавина права...
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 23:41 18.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

Biće tu još velikog cirkusa, koliko vidim.
srdjan.pajic srdjan.pajic 00:01 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

princi


Где сте другосрбијанци, да вас чујем? Како беше оно, демокраЦке вредности, 21. век, модерна држава, владавина права...


Pa ne znam, kažu da je bio narkoman.
princi princi 00:05 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

Pa ne znam, kažu da je bio narkoman.

Не бих ја ништа прејудицирао. Да видимо шта ће рећи комисија са лордом Хатоном на челу. Можда је ипак пливадон у питању.

А како су вешто Ребекицу ухапсили да се не би појавила на пропитивању у уторак, мајсторски. Ухапсили је у недељу и одмах је пустили на bail. Јеби га, кад крене јавни inquiry, може свако да пита свашта, камере укључене. Овако, све под контролом. Мајсторски.

Него, Пајићу, шта се ти јављаш кад помињем другосрбијанце? Гледај, бре, где ћеш да се склањаш, видиш да вам све оде под добош.
a_jovicic a_jovicic 00:13 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

... a i LulzSec se priključili ... Sun website hacked by LulzSec
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 00:20 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

a_jovicic
... a i LulzSec se priključili ... Sun website hacked by LulzSec


Znači velika žurka počela. Biće zanimljivo pratiti ko će još da se priključi.
blogov_kolac blogov_kolac 00:32 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

princi
Где сте другосрбијанци, да вас чујем? Како беше оно, демокраЦке вредности, 21. век, модерна држава, владавина права...
Da se slicna afera otvorila u Srbiji (npr da je utvrdjeno da je recimo Kurir neovlasceno prisluskivao neke poznate licnosti, zvanicnike i obicne gradjane), glavnog urednika bi kao novog najveceg Baju u zemlji svi tapsali po ramenu uz konstataciju "znaci sve ono sto ste pisali je bila istina"... a na krst bi naravno bile razapinjane i prozivane zrtve takvog prisluskivanja, cije su neke skakljive tajne procurele u javnost, i to bukvalno iz prve ruke (pouzdanog izvora).

A dok se mi zanimamo sa prljavim vesom koji isplivava iz ove trulozapadne afere, mogao bi ti malo kao prvoSrbijanac da nam jos malko otvaras oci kako su stvari u vezi sa prisluskivanjima zvanicnika i gradjana regulisane recimo u bratskoj Kini i Rusiji.

Sto se tice autora bloga, mislim da je uz mogucnost gubitka i kradje mobilnog trebao da istakne i opasnost koja vreba (pre svega poznate ljude, zvanicnike i bizmismene) usled neopreznog pozajmljivanja svog mobilnog. Mobilni aparati su odavno i statusni simboli, i mnogi od "poznatih" jedva cekaju da mogu da ponude nakratko svoj najnoviji model nekome kome je (navodno?) upravo pala mreza, istekao kredit, ispraznila se baterija, nestao domet, ili mu bas treba neka napredna opcija koju ima bas taj model. Da ne pominjem one "daj da ti prebacim sa mog lap-topa/mobilnog fajlove/slike/klipove" varijante. Kada izgubite telefon, ili ga neko ukrade, novi vlasnik moze da vidi koga ste zvali, ali ne i sta ste pricali - ali ako mu na kratko pozajmljivanjem date mogucnost da instalira mehanizam pomocu kojeg ce vas spijunirati - tek tada ce on ubuduce imati uvida u vase razgovore.
princi princi 00:40 19.07.2011

Ех, ти кондиционали...

Da se slicna afera otvorila u Srbiji (npr da je utvrdjeno da je recimo Kurir neovlasceno prisluskivao neke poznate licnosti, zvanicnike i obicne gradjane), glavnog urednika bi kao novog najveceg Baju u zemlji svi tapsali po ramenu uz konstataciju "znaci sve ono sto ste pisali je bila istina"... a na krst bi naravno bile razapinjane i prozivane zrtve takvog prisluskivanja, cije su neke skakljive tajne procurele u javnost, i to bukvalno iz prve ruke (pouzdanog izvora).

Е, да баба има пишу била би деда. А и ти да имаш 15 гр мозга не би те звали блогов к***ц.

Еј, БК, превише си ти глуп и досадан да би човек на тебе трошио време.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 00:45 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

blogov_kolac
usled neopreznog pozajmljivanja svog mobilnog...


Da, to je tek rizik. Zar je pozajmljivanje raširena pojava!? Ako neko voli da se pravi važan pokazujući i pozajmljujući svoj mobilni (kao statusni simbol), tako mu i treba.
srdjan.pajic srdjan.pajic 00:49 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

princi


Него, Пајићу, шта се ти јављаш кад помињем другосрбијанце? Гледај, бре, где ћеш да се склањаш, видиш да вам све оде под добош.


Pa ja to po navici .

Gledam, gledam, ma nema bre šanse da propadnemo, šta će ovi siroti Kinezi da rade bez nas?

Pa šta ja znam, već sam pregurao ono aprilsko štrecanje za budžet, ustvari gospodja mi (i kolege) krenuli da smišljaju kako da udju na posao bez bedža (pošto rade u nacionalnoj laboratoriji), al' ga usvojiše u minut do 12. Sad bi ovi kao da bankrotiraju, a taman su mi glavne mušterije dobile par nekih projekata od DARPA-e. Doduše ta je kinta, navodno, već legla tako da smo mirni jedno vreme bez obzira na potencijalni bankrot parodavca. A posle, jebem li ga.

Od evrope tek nema vajde, a ima li tu kod vas down-under posla za nas banderaše, telekomunikaše, ili vi samo derete kengure? Da se prekvalifikujem?

A možda je došlo vreme da krenem na put oko sveta, motociklom, ili da završim konačno za ovo zvanje instruktora ronjenja pa se se preselim negde na more.

princi princi 01:01 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

Овде је све mining related. Све што нема везе са минералима и сировинама је у тешком чабру или стреми. Без зезања, изгледа да се треба спремити за велика срања а кажу кад пригусти најбоље је имати нешто на неком острву са што мање људи.
srdjan.pajic srdjan.pajic 01:33 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

princi
Овде је све mining related. Све што нема везе са минералима и сировинама је у тешком чабру или стреми. Без зезања, изгледа да се треба спремити за велика срања а кажу кад пригусти најбоље је имати нешто на неком острву са што мање људи.


Hmm, da, tako sam i ja čuo. Bio nam je neki baja iz jedne vaše (dosta poznate) firme koja pravi kojekakve tactical radio-e. Poslalo ga ovamo da preštelujemo neki njihov radio da može da radi sa našim tranzistorima (legacy parts replacement). Bilo mi je čudno što se uopšte petljaju sa time jer su ti aussie-vci firma sa jedno 500 milki godišnjeg obrta, a mi smo sitna buranija, i takav replacement radi samo ko mora. Čovek nam je rekao da je kompanija koja ih snabdeva tranzistorima zapala u tešku bulu i bez najave obustavila proizvodnju nekog standardnog MOSFET-a koji ovi koriste u svojim glavnim proizvodima. I sad su se nesrećnici našli u nevidjenoj frci, jer nemaju resursa da za kratko vreme razviju novi radio sa nekim modernijim tranzistorom, i boje se poješće ih konkurencija. Mi nekim spletom okolnosti imamo popriličan stock dieva koji ok rade u njihovim uredjajima kad ih malo predžaramo, pa smo im zbudžili nešto, i čovek je otišao srećan ko dete.

Još je kupio neke činele, jer svira bubnjeve, a to je, kaže, u Australiji skupo u božju mater. I žice za gitaru.


blogov_kolac blogov_kolac 02:13 19.07.2011

Re: Ех, ти кондиционали...

princi
Еј, БК, превише си ти глуп и досадан да би човек на тебе трошио време.
Da sam vise verujes u sopstvene teorije zavera, ne bi ovako odreagovao vec na prvo osporavanje.

Dragan Pleskonjic
blogov_kolac
usled neopreznog pozajmljivanja svog mobilnog...

Da, to je tek rizik. Zar je pozajmljivanje raširena pojava!? Ako neko voli da se pravi važan pokazujući i pozajmljujući svoj mobilni (kao statusni simbol), tako mu i treba.
U principu, dovoljno je samo jednom napraviti gresku. Ako su recimo "novinari-trojanci" u pitanju koji bi to Baja (politicar, bizMismen, celebrity) odbio molbu mlade novinarke da se nekome (redakciji, bolesnoj majci...) hitno javi na 2-3 minuta ili ko bi odbio npr nekog tabloidnog novinara koji ce caskom sa sopstvenog laptopa da mu prebaci neke turbo-mega ekskluzivne fotke sa necije svadbe ili slicno... Inace vlast/drzava, pa i razni "mocnici" imaju na raspolaganju ogromne (tehnicke) mogucnosti da vas prisluskuju na ovaj ili onaj nacin, pa kradje/pozajmljivanja vaseg aparata i nisu u principu neophodni za to (ali jako olaksavaju posao). Zato je pre svega vazno da postoji snazna svest o tome koliko je pravo na privatnost ozbiljna i fundamentalna stvar i dobro je znati da je zbog umesanosti u svinjariju sa prisluskivanjem u nekoj americkoj zabiti jedan USA predsednik svojevremeno bio prinudjen da podnese ostavku, a danas se zbog afere prisluskivanja oko jednog njegovog britanskog tabloida iz temelja drma citava imperija verovatno najveceg medijskog magnata u istoriji. Ako jednom Niksonu i Mardoku slucajevi neovlascenog prisluskivanja mogu da se vrate kao bumerang, onda ce mnogo manje zverke (bar u demokratskom svetu) morati da se dobro priupitaju pre nego predju Rubikon i odluce se na nesto slicno - da im na kraju dara ne bude skuplja od mere.
princi princi 02:20 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

Još je kupio neke činele, jer svira bubnjeve, a to je, kaže, u Australiji skupo u božju mater. I žice za gitaru.

У Аустралији је све скупо у божју матер. Кад погледаш оне индексе слободног трговања Аустралија се увек котира 3. или 4. како кад, углавном при врху, одмах испод Сингапура и Хонг Конга. Кад дођеш овде, међутим, реалност је потпуно другачија: тржиште је потпуно затворено видљивим и невидљивим трговинским баријерама, све што се увози се оптерети језивим наметима (шта да ти кажем кад су банане $16/kg), а увоза и ако има, строго је контролисан. Кад се на то надовеже нископродуктивна економија која буквално живи од сировина, добијаш економију на инфлаторном спиду. На сву срећу, земља је обдарена ресурсима, енергијом, сунцем, лепотама, храном (имај у виду да су бекпекери један од главних извора радне снаге) народа је мало, па се све то успешно рола. Мени стварно није јасно како им неки ГААТ не лупи неке санкције. Ваљда што је мало тржиште па нико неће да се бакће.

Као и у Америци и у УК, мораш да дођеш и упознаш систем изблиза да би видео колико ту фолирања има.
mnenadic mnenadic 08:07 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

Moželi neko ovde da mi u kratkim crtama pobroji karakteristike, odlike, svojstva ... tih prvo, drugo, treće ... n-to srbijanaca, da pokušam negde da se smestim. Ili bar da mi ukaže na izvore i mesta gde to mogu sam da otkrijem. Molim vas. Bio bih neizmerno zahvalan, a i piće bih platio u lokalu po izboru u Srbiji. Očiju mi.
srdjan.pajic srdjan.pajic 08:55 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

mnenadic
Moželi neko ovde da mi u kratkim crtama pobroji karakteristike, odlike, svojstva ... tih prvo, drugo, treće ... n-to srbijanaca, da pokušam negde da se smestim. Ili bar da mi ukaže na izvore i mesta gde to mogu sam da otkrijem. Molim vas. Bio bih neizmerno zahvalan, a i piće bih platio u lokalu po izboru u Srbiji. Očiju mi.


Ma lezi, baba, gde oćeš.

(hint: to sa drugosrbijancima (i skojevcima, generalno) mislim da jedino onaj megapalamuder, Virtuelni Vasilije, ozbiljno shvata. Vezivali ga, izgleda, kao malog za radijator dok ne poslaže igračke u kutije, pa mu ostalo).
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 09:46 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

i Rusiji


"Moram" da postavim ovu sliku:

fantomatsicna fantomatsicna 09:52 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

најбоље је имати нешто на неком острву са што мање људи

Rekoh ja na ovo ostrvo dolazite a nije ni tako malo;P
mlekac mlekac 10:08 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

Dragan Pleskonjic
i Rusiji


"Moram" da postavim ovu sliku:


Sta zna zena sta je 300 kila???
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:23 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

a_jovicic
... a i LulzSec se priključili ... Sun website hacked by LulzSec



Kad udari haker na hakera: Hackers Hit Phone Hackers, LulzSec Disrupts News International Websites.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 12:30 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

princi
Без зезања, изгледа да се треба спремити за велика срања а кажу кад пригусти најбоље је имати нешто на неком острву са што мање људи.


Ostrvo ili Tri krstate gore?
princi princi 17:57 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

samo se ti zajebavaj... Ali, ozbiljno, kažu kad je frka što dalje od mesta gde može da dođe do mob rule. Iz svega što smo do sada videli, ljudi su baš svuda isti a 1993. smo videli na šta liči totalni raspad. Još smo mi, po meni, ispali i dobri čega sve ima.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 18:29 19.07.2011

Re: Бога ми није само оставке

princi
Ali, ozbiljno, kažu kad je frka što dalje od mesta gde može da dođe do mob rule. Iz svega što smo do sada videli, ljudi su baš svuda isti a 1993. smo videli na šta liči totalni raspad. Još smo mi, po meni, ispali i dobri čega sve ima.


Šalu na stranu - slažem se sa tim. Moj pokojni deda, koji je doživeo duboku starost, a preživeo nekoliko društvenih uređenja i ratova, imao je običaj da kaže upravo nešto slično.

Kad racinalno i analitično razmisliš, ne možeš se baš biti veliki optimista, nažalost. Trend da se akamulira što više kapitala u što manje ruku i da se društveni jaz povećava, ne vodi na dobro.


Jukie Jukie 00:26 19.07.2011

kmeee!

Nemam pametni mobilni...
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 00:39 19.07.2011

Re: kmeee!

Jukie
Nemam pametni mobilni...


U neku ruku i za pojednine primene, pametno je nemati pametni mobilni - iako zvuči paradoksalno.
a_jovicic a_jovicic 00:50 19.07.2011

... i bi telefon!

Nego ako ćemo pravo ... pa sve ovo se i vraća svojim "korenima". Kažu da su se prvi "hakeri" pojavili još davne 1878-e ... u Bell-ovoj telefonskoj kompaniji. Zaposlio čika-Bell klince kao operatere (što je bilo uobičajeno u npr. telegrafskim kompanijama) a ovi kada im je bilo dosadno malo mešali veze i ubacivali se u razgovore ... Posle toga su ih zamenili odraslim muškarcima ... a onda sve više ženama (koje su mnogo lakše podnosile monotoniju ovog posla)

Znači sve je počelo od telefona, pa je red i da se istome vrati!
mlekac mlekac 01:15 19.07.2011

Dragane

A sta cemo mi koji kaskamo sa tehnikom pa imamo neke modele od pre sest godina?

I ne koristimo mobilni ni za sta sem telefoniranja i eventualnog slanja SMS-a?
mozzart89 mozzart89 01:42 19.07.2011

Re: Dragane

mlekac
A sta cemo mi koji kaskamo sa tehnikom pa imamo neke modele od pre sest godina?

I ne koristimo mobilni ni za sta sem telefoniranja i eventualnog slanja SMS-a?


Takvi kao ti i ja, prijatelju, smo manje-vise bezbedni...
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 12:32 19.07.2011

Re: Dragane

mozzart89
Takvi kao ti i ja, prijatelju, smo manje-vise bezbedni...


Slažem se, uglavnom bezbedniji od onih sa pametnim telefonima, još ako se ne drže preporuka.
nsarski nsarski 15:55 19.07.2011

Re: Dragane

Slažem se, uglavnom bezbedniji od onih sa pametnim telefonima, još ako se ne drže preporuka.

OK, ja sam neki hibridni slucaj. Imam (mislim) smart telefon - ono internet, bluetooth, photo, i jos gomila stvari - ali ja ga koristim kao najstupidniji telefon. Da razgovaram i saljem i primam poruke. Ostalo i onako ne znam kako da upotrebim. (I nikom ga ne pozajmljujem, nikad). Draga Saveta, da li sam ja ugrozen?
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 16:28 19.07.2011

Re: Dragane

nsarski
OK, ja sam neki hibridni slucaj. Imam (mislim) smart telefon - ono internet, bluetooth, photo, i jos gomila stvari - ali ja ga koristim kao najstupidniji telefon. Da razgovaram i saljem i primam poruke. Ostalo i onako ne znam kako da upotrebim. (I nikom ga ne pozajmljujem, nikad). Draga Saveta, da li sam ja ugrozen?


Nisi ugrožen, ali nije zgoreg da imaš u vidu prvih 9 tačaka na listi preporuka u tekstu. Neke od njih će biti primenjive na tvoj slučaj (uradi risk self assessment).

P.S. Ovo "Draga Saveta" vraća u ranu mladost i detinjstvo čak.
Al' su to bila vremena, samo ne znam kako smo živeli bez mobilnih telefona.
nsarski nsarski 16:34 19.07.2011

Re: Dragane

Al' su to bila vremena, samo ne znam kako smo živeli bez mobilnih telefona.

Ne znam ni ja. Ne znam ni kako su ziveli bez interneta. Medjutim, sada mi je jasno kako su ziveli bez TV-a. Ja zivim bez njega sasvim OK, ali sve nadoknadjujem internetom i mobilnim.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 17:07 19.07.2011

Re: Dragane

nsarski
Ne znam ni ja. Ne znam ni kako su ziveli bez interneta. Medjutim, sada mi je jasno kako su ziveli bez TV-a. Ja zivim bez njega sasvim OK, ali sve nadoknadjujem internetom i mobilnim.


Ali kad odemo na ono ostrvo što Princi pominje ili među "Tri krstate gore", moraćemo da se naviknemo (tj. podsetimo) da živimo bez svega toga. :)
Hansel Hansel 06:34 19.07.2011

Bezbednost, sigurnost...

Samo kratko, čitaću detajnije tek krajem dana, ali ovo moram...

Elem, već duže vreme u jezik nam je, u deo značenja koji je ranije pripadao "bezbednosti" ušla "sigurnost" koja ipak ima drugačije značenje (bar je imala u srpskom). "Bezbedan" i "siguran" ne znači potpuno isto - u prvom slučaju nema rizika od povrede, štete po zdravlje, u drugom se reč više odnosi na pouzdanost... evo, "brava je sigurna" ne znači (kod nas) što i "brava je bezbedna". U hrvatskom je drukčije - tamo postoji, koliko znam, samo reč "sigurnost".

Predlažem dopunu naslova, ovako asocira na diskusiju o zračenjima telefona, bar je to bila moja asocijacija kad sam pročitao naslov. Mada, pominješ i da može biti ugrožena bezbednost vlasnika, pa je možda i sve OK. Izvinjavam se zbog trola.

Pozdrav, interesantno kao i uvek!

EDIT: Da li je smisleno pitanje zašto je uopšte moguće prisluškivati telefone čak i u slučaju kad niste operator mobilne telefonije, odnosno ovlašćena državna služba?
a_jovicic a_jovicic 08:51 19.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

Hansel
"Bezbedan" i "siguran" ne znači potpuno isto - u prvom slučaju nema rizika od povrede, štete po zdravlje, u drugom se reč više odnosi na pouzdanost... evo, "brava je sigurna" ne znači (kod nas) što i "brava je bezbedna". U hrvatskom je drukčije - tamo postoji, koliko znam, samo reč "sigurnost".

Hm ... a ja baš obrnuto razumeo ove pojmove ... "bezbednost" je po meni bio prevod za engleski termin "security" a "sigurnost" za "safety". Jel' ima neke referentne lingvističke literature u kojoj se ovi termini obradjuju da nam "sirota" BIA ne postane služba "sa krizom identiteta"?
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 09:16 19.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

Hansel
Samo kratko, čitaću detajnije tek krajem dana, ali ovo moram...

Elem, već duže vreme u jezik nam je, u deo značenja koji je ranije pripadao "bezbednosti" ušla "sigurnost" koja ipak ima drugačije značenje (bar je imala u srpskom). "Bezbedan" i "siguran" ne znači potpuno isto - u prvom slučaju nema rizika od povrede, štete po zdravlje, u drugom se reč više odnosi na pouzdanost... evo, "brava je sigurna" ne znači (kod nas) što i "brava je bezbedna". U hrvatskom je drukčije - tamo postoji, koliko znam, samo reč "sigurnost".

Predlažem dopunu naslova, ovako asocira na diskusiju o zračenjima telefona, bar je to bila moja asocijacija kad sam pročitao naslov. Mada, pominješ i da može biti ugrožena bezbednost vlasnika, pa je možda i sve OK. Izvinjavam se zbog trola.


Nije trol, naprotiv ovo je vrlo interesantno pitanje i jezička dilema. Zato pozivam stručnjake za jezik (jezikoslovce - da li se tako kaže?), da malo diskutujemo na ovu temu.

Imam svoj stav i često diskutujem sa studentima na temu suštinskog značenja reči bezbednost - sigurnost (donekle pandan rečima safety - security u engleskom jeziku).

Postoji čak i jedna teorema vezano za ovo, koja se dokazuje preko nekoliko lema (pomoćnih teorema) na predavanjima. Nije baš pogodna za blog, jer ima nekih grčkih slova i matematičkih simbola.

Dakle, slobodno diskutujte na temu značenja reči bezbednost - sigurnost. Voleo bih da čujem (pročitam) što više mišljenja i stavova da bih razrešio neke dileme.

Pozdrav, interesantno kao i uvek!


Hvala puno.
a_jovicic a_jovicic 11:39 19.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

Dragan Pleskonjic
Dakle, slobodno diskutujte na temu značenja reči bezbednost - sigurnost. Voleo bih da čujem (pročitam) što više mišljenja i stavova da bih razrešio neke dileme.

Mislim da pronadjoh relativno jak argument za poziciju: bezbednost = security & sigurnost = safety ...

... naime ako uzmemo u obzir izvedene termine "obezbediti/obezbedjenje" i "osigurati/osiguranje" nedvosmisleno je značenje reči "bezbednost" i "sigurnost" u jeziku serBskome.

Ne znači da do ovoga nije došlo kroz vekovnu "pogrešnu" upotrebu osnovnih termina ali nekako je jezik malo previše "fluidna" tvorevina da bi ga tek tako sada menjali dekretima.
Hansel Hansel 15:13 19.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

Da, Savet bezbednosti je u originalu Security Council, u osnovi - to sam ja tvrdio, primer s bravom je malo zakomplikovao. Međutim, ne može se bukvalno sve prevoditi i svaki jezik ima svoje finese. Ja sada već nisam u blizini Rečnika Matice srpske, na primer, i neću biti uskoro, tako da ću Draganu, ako se neko ne javi u međuvremenu, javiti PP-om definicije iz Rečnika kad budem u prilici.

Dragane, drago mi je da nisam bio smetalo, ja zamalo jutros odustao, da ne budem dosadan!

Ai, imam sada još dodatak - kad kažemo da je nešto bezbedbo - možemo misliti na upotrebu ili na sam objekat - na primer - bezbedne su namirnice, bezbedno je područje, bezbedni su ljudi (u nekoj situaciji). Dakle, upotreba prideva nije apsolutno jednoznačna - da li opisuje funkcionalnu osobinu ili opisuje stanje. Recimo, u ovom drugom slučaju: "Ti ljudi su bezbedni" i "Ti ljudi su sigurni". U prvom slučaju en moramo ništa da dodamo da bismo znali šta relenica tačno znači, u drugom slučaju bi moglo da znači da su ljudi na sigurnom mestu (gde imamo značenje skoro istovetno bezbednosti) ili, pak, da su osobe od poverenja, da neće izdati. Razlike unutar pvog slučaja mislim da sam objasnio u primeru brave (ili bilo kog drugog uređaja). Naravno, ovo je moj doživljaj tih termina i pookušaj analize (volim te jezičke glavolomke i inače), ali može biti da, kao što rekoh, ni u književnom jeziku nisu jasno omeđene granice značenja, naročito što su se hrvatska i srpska varijanta više mešale ranije.

Pozdrav!

EDIT: Za a.jovicica - nisam ni tvrdio da je osnovni temrin u naslovu pogrešan, već mi se činilo da uz njega treab da buude još nešto da bi bio precizniji - recimo - bezbednost podataka u mobilnim telefonima, osigunaje privatnosti... samo sam glasno razmišljao da li bi reč "sigurnost" bez dodatnih objašnjenja bila dovoljna...
mrdax mrdax 16:12 19.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

a_jovicic
Dragan Pleskonjic
Dakle, slobodno diskutujte na temu značenja reči bezbednost - sigurnost. Voleo bih da čujem (pročitam) što više mišljenja i stavova da bih razrešio neke dileme.

Mislim da pronadjoh relativno jak argument za poziciju: bezbednost = security & sigurnost = safety ...

... naime ako uzmemo u obzir izvedene termine "obezbediti/obezbedjenje" i "osigurati/osiguranje" nedvosmisleno je značenje reči "bezbednost" i "sigurnost" u jeziku serBskome.

Ne znači da do ovoga nije došlo kroz vekovnu "pogrešnu" upotrebu osnovnih termina ali nekako je jezik malo previše "fluidna" tvorevina da bi ga tek tako sada menjali dekretima.


safety znaci i bezbedan, otvorite bilo koji lek i ono "bezbednost" vam je zapravo Drug Safety.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 16:21 19.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

mrdax
safety znaci i bezbedan, otvorite bilo koji lek i ono "bezbednost" vam je zapravo Drug Safety.


Dakle, mrdax kaže:

safety == bezbednost

Da li je security == sigurnost?
mrdax mrdax 16:25 19.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

Dragan Pleskonjic
mrdax
safety znaci i bezbedan, otvorite bilo koji lek i ono "bezbednost" vam je zapravo Drug Safety.


Dakle, mrdax kaže:

safety == bezbednost

Da li je security == sigurnost?


Znam da se u smislu leka "safety" prevodi sa bezbednost. Opet "safety lock" svi prevode sigurnosna brava Ovo je prava glavolomka.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 16:59 19.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

U prilog razumevanju razlika između reči safety vs. security predlažem da pogledate knjigu: Computer Security: Art and Science by Matt Bishop

Ima je na Google book, a analiza počinje od strane 47, Chapter 3.

Vrlo kratko: Safety vs. Security

Safety refers to the abstract model and security refers to the actual implementation
• A secure system corresponds to a model safe with respect to all rights
• A model safe with respect to all rights does not ensure a secure system


U knjizi je nekoliko definicija i teorema koje sam ranije pomenuo.

Sada ostaje da:

1. Uparimo engleske reči Safety vs. Security sa našim Bezbednost vs. Sigurnost.
2. Proverimo da li je preslikavanje engleskih reči u naše 1 - 1, ili ima neka zvrčka još.

Napomena: Za čitanje teksta u gorepomenutoj knjizi trebaće malo strpljenja i odmoran mozak.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 17:05 19.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

Hansel
Dragane, drago mi je da nisam bio smetalo, ja zamalo jutros odustao, da ne budem dosadan!


Kao što vidiš, dirnuo si u osinje gnezdo, živu vatru, dosuo si so na ranu i... sve to.

Neka si! Malo šalje nije na odmet, ali ovo JESTE ozbiljna jezička dilema.
Hansel Hansel 20:33 19.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

Dragan
Kao što vidiš, dirnuo si u osinje gnezdo, živu vatru, dosuo si so na ranu i... sve to.

Šta ću kad sam talentovan!

Nije dilema prosta, evo samo još jedna finesa - ako bi se diskutovalo da li je neki mobilni telefon bezbedan i da li je neki telefon siguran, odgovori bi nas u prvom slučaju vodili u smeru analize da li nas taj telefon može ugroziti na neki način (opet ja to), a u drugom slučaju da li možemo da se pouzdamo u njegove performanse (generalno), pa možda i u slučaju hakovanja i sl.

Naravno, znaš da se jedan naš fakultet zove Fakultet bezbednosti, Informativna agencija je bezbednosna...

Nego, ako si prevideo, da podsetim, opet ništa obavezno (ali ću na to podsećati jedno deset puta ) - zašto je moguće da neko privatno lice prisluškuje mobilni telefon druge osobe, preko resursa mobilne telefonije?! Idu li ipak ti razgovori preko interneta do prisluškivača, zaobilazeći osnovni servis operatora? Ako si ovo negde obajsnio, izvinajvaj, ja sam danas skoro ceo dan napolju i prevoznim sredstvima po ovoj vrućini, što me čeka i sutra, a uz to sam sada na dial-up-u! Ako odgovoriš, čitaću to tek za 5-6 dana, pošto moj mobilni ne može da učita blog, nema onu "lite" - mobilnu varijantu...

DODATAK: Evo kako Google prevodilac prevodi ove reči:

Превод (енглески > српски)

safety - безбедност
именица:
безбедност
осигурач
спас
придев:
сигурносни

security - безбедност
именица
безбедност
обезбеђење
кауција

U obrnutom smeru:

bezbednost - security
именица
security
safety
safeness

sigurnost - security
именица
certainty
safeness
certitude
fastness
sureness

Ovo je bila samo ilustracija, dok ne dođemo u poziciju da listamo rečnike...
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 20:49 19.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

Hansel
ako bi se diskutovalo da li je neki mobilni telefon bezbedan i da li je neki telefon siguran


Nego da li je na slici dole onoj navijačici bezbedno i sigurno da drži telefon na TOM mestu?
Hansel Hansel 21:11 19.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

Sad sam morao da učitam ceo blog!

Paaa, ne smem ni da mislim koja su joj sve druga mesta bila opciona, tako da... verovatno ona zna šta je najbolje, tj. najbezbednije!
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 21:15 19.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

Hansel
Sad sam morao da učitam ceo blog!

Takoreći phishing.
Paaa, ne smem ni da mislim koja su joj sve druga mesta bila opciona, tako da... verovatno ona zna šta je najbolje!

Da, da... što bi Strongman imao monopol na takve blogove.
a_jovicic a_jovicic 01:38 20.07.2011

Re: Bezbednost, sigurnost...

Dragan Pleskonjic
Kao što vidiš, dirnuo si u osinje gnezdo, živu vatru, dosuo si so na ranu i... sve to.

Neka si! Malo šalje nije na odmet, ali ovo JESTE ozbiljna jezička dilema.

... a kao i sve što se tiče "živih" (tj. ne programskih) jezika, tumačenje uglavnom zavisi od konteksta.

Biće da se čak i u engleskom, gde su termini "safety" i "security" bolje definisani nego kod nas, desi da se tretiraju kao sinonimi. Znam da nije neka referenca ali Wikipedia u tekstu o terminu "safety" kaže i ovo ...
Discussions of safety often include mention of related terms. Security is such a term. With time the definitions between these two have often become interchanged, equated, and frequently appear juxtaposed in the same sentence. Readers unfortunately are left to conclude whether they comprise a redundancy. This confuses the uniqueness that should be reserved for each by itself.

(naravno ... kasnije objasne razliku a tekst o terminu "security" je još precizniji)

No pošto je poznato da "dva Srbina o jednoj temi imaju 3 mišljenja i brane stavove 4 političke partije", plašim se da se nećemo "prosvetliti" kroz ove blog diskusije. Valjda se iz tog razloga uvek u knjigama, naučnim radovima ili stručnim tekstovima negde definiše i "šta je pisac hteo da kaže" tj. šta on podrazumeva pod terminima koje koristi u tekstu.

U svakom slučaju, za razliku od naših komšija Hrvata, mi se nismo odrekli reči sigurnost (iz hrvatskog je reč bezbednost / bezbjednost "proterana" ) a pošto nešto verujem da ćemo još dugo "terati kontru" jedni drugima, BIA neće skoro postati SIA.

Zaključak: Biće k'o što je bilo i do sada ... tj. neće biti opšteprihvaćenog značenja (što i ne mora nužno da bude loše) a autori neka izaberu kombinaciju koja im se više svidja (usput ... i autor ovog bloga je napisao knjigu koja ima reč "sigurnost" u naslovu ... a u ovom tekstu je nigde ne koristi ... niti to znači da mu je knjiga "pogrešna" niti da je ovaj tekst loš ... a da li je naslov bloga dovoljno jednoznačan ... pa ponekad je bolje i da je malo "neodredjen" ... privući će i one koji nisu ni "znali" da ih ova tema interesuje)
a_jovicic a_jovicic 02:24 20.07.2011

Re:Bezbednost, sigurnost..i prisluškivanje

Hansel
... zašto je moguće da neko privatno lice prisluškuje mobilni telefon druge osobe, preko resursa mobilne telefonije?! Idu li ipak ti razgovori preko interneta do prisluškivača, zaobilazeći osnovni servis operatora?

Da probam ja da objasnim (ako sam dobro razumeo pitanje) ... Naravno da ovo ne bi trebalo da bude moguće, tj. ne može neko tek tako da prisluškuje bilo čiji razgovor. A kako "intercepter" to ipak može da uradi ... pa u osnovi ima dve "tačke napada" ...
1) napada kanal veze izmedju "žrtve" i GSM ćelije u kojoj se ona trenutno nalazi
2) napada centralu preko koje pozivi idu do "žrtvinog" sagovornika

Prvi slučaj zahteva i malo kompleksniju logistiku ... potrebno je fizički pratiti "žrtvu" (tj. biti u dometu iste ćelije i "žrtvinog" telefona) i imati odgovarajući hardver koji "sluša" komunikaciju mobilnog telefona i ćelije ali sistem je pasivan i "napadač" teže može biti uhvaćen (on samo sluša)

Drugi slučaj podrazumeva "provalu" u računarski sistem centrale (a centrale su još od ukidanja operatera bile u stvari računari) ili podmićivanje nekoga ko ima pristup ovom segmentu sistema. U oba slučaja to podrazumeva aktivan napad i rizik od otkrivanja je veći ... ali je logistika jednostavnija.

E naravno postoji i treći slučaj ... tj. "pametni" telefon. Pretpostavljam da je moguće napraviti virus koji digitalne podatke (tj. kodirani razgovor) šalje i nekom trećem na Internetu. Ako je komplikovano napraviti za razgovore onda je sigurno jednostavnije to uraditi za podatke uskladištene u telefonu. Pretpostavka je da "napadač" nekako dostavi virus žrtvi i da ova to instalira ... ili da neko spolja "uhakuje" telefon (koji je jel'te u stvari samo računar sa svojom IP adresom). Kako god i ovaj napad je aktivan a pošto se podaci obično šalju ne samo jednom nego u više navrata, moguće je njihovim praćenjem na'vatati napadača.

Nisam nešto kopao po vestima da vidim koju varijantu su primenjivali u slučaju "uzornog gradjanina Murdoka" ali pretpostavljam da je treća ... mada pljušte i ostavke policajaca a i neko šuškanje o podmićivanju tako da mogu da budu sve tri. Ostavljamo nadležnim odborima da se bave "Murdokgejtom" a naravoučenije bi bio izraz koji je svako ko je služio JNA/JA/VJ/VSCG/VS video na uredjajima veze - "NEPRIJATELJ SLUŠA!"

P.S. Ako su prisluškivanje ministara bili u stanju da organizuju novinari ... šta tek mogu strane obaveštajne službe!
Hansel Hansel 05:08 20.07.2011

Re: Re:Bezbednost, sigurnost..i prisluškivanje

Hvala mnogo, za sve tri varijante sam pretpostavljao da su moguće (samo ne ovako temeljno), a zapravo me najviše zanimalo šta su ovi radili).

Još mešto i konačno se pozdravljam za narednih nekoliko dana:

Novi primer, čini mi se, prilično dobar za raspetljavanje bar nekih razlika u značenju - bezbedan posao i siguran posao (doduše, ovo drugo značenje je možda poznato samo u Srbiji i okolini , makar je iz prošlosti!).
uros_vozdovac uros_vozdovac 06:46 19.07.2011

Pitanje

Ipak su resursi na telefonima relativno ograničeni, u poređenju sa računarom, svaki korisnik mora da primeti proces koji mu trči u pozadini, iako se nisam baktao sa Androidima, ali valjda bi primetio da mi nešto jede resurse a ja ne znam šta je, o bandwith-u da ne pričam.

A i pojavio bi se ovde
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 09:37 19.07.2011

Re: Pitanje

uros_vozdovac
Ipak su resursi na telefonima relativno ograničeni, u poređenju sa računarom, svaki korisnik mora da primeti proces koji mu trči u pozadini, iako se nisam baktao sa Androidima, ali valjda bi primetio da mi nešto jede resurse a ja ne znam šta je, o bandwith-u da ne pričam.

A i pojavio bi se ovde


Da, a možda umeju mangupi i da sakriju taj proces da se ne vidi. Čak i sa bandwith-om je pitanje. A ako izgubiš telefon, a na njemu značajni podaci, onda ovo ne pomaže puno.
uros_vozdovac uros_vozdovac 10:06 19.07.2011

Re: Pitanje

Bas razmišljam, šta bi bilo kad bi bilo...

Tražim način da se conky zaobiđe i da conky ne prijavi CPU usage a da izvrši proces. Izvestiću, ali mala je verovatnoća. Sa druge strane KeePassX mi se brine za lozinke, a on će da odbije značajan broj hakera, i to na prvi pogled. U kombinaciji sa PIN-om trebalo bi da sam safe.

Sa druge strane ionako rekreativno stavljam na Nokia i Lubuntu, i MeeGo pa je ne koristim za iole ozbiljniji storage, iako ima na njoj zavidnih 30 i kusur giga, a config fajlove i private foldere sinhronizujem sa Ubuntu One servisom, pa mi je dostupno uvek.

Sad zapisah i MAC adresu da se nadje, zlu ne trebalo.
kukusigameni kukusigameni 07:22 19.07.2011

iphone

Kako stoje stvari sa iphone-om? Da li ima nekih specificnosti?
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 09:50 19.07.2011

Re: iphone

kukusigameni
Kako stoje stvari sa iphone-om? Da li ima nekih specificnosti?


Ima specifičnosti, a iPhone relativno dobro stoji trenutno. Tome posebno doprinosi politika odobravanja aplikacija, koju mnogi napadaju. Ako pronađem neku dobru i sveobuhvatnu analizu, postaviću link.
4krofnica 4krofnica 07:41 19.07.2011

ništa sa spiska

nemojte na telefonu čuvati brojeve i PIN kodove kartica

ups
osim ako imate posebnu zaštitu

upssss!
:)
postavite opciju za daljinsko brisanje kompletnog sadržaja telefona SMS porukom

auh Dragane, kako to da uradim?
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 09:01 19.07.2011

Re: ništa sa spiska

4krofnica
postavite opciju za daljinsko brisanje kompletnog sadržaja telefona SMS porukom

auh Dragane, kako to da uradim?


Evo koristan link: Anti-Theft for Mobile.
uros_vozdovac uros_vozdovac 10:07 19.07.2011

Re: ništa sa spiska

Dragan Pleskonjic


Evo koristan link: Anti-Theft for Mobile.


Eto čim je nešto popularno za mene nema ništa, stvarno sam kontra sveta, inače izuzetno korisna aplikacija
4krofnica 4krofnica 20:15 19.07.2011

Re: ništa sa spiska

koristan link


odličan! sad sam stigla da ga skinem na fon.
(nisam pročitala Uslove, samo sam prosidovala,
:))) ok, sledeći put temeljito proučavam iste,
prahšećera mi:)

Hvala!
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 21:09 19.07.2011

Re: ništa sa spiska

4krofnica
Hvala!


Nema na čemu, bitno je da radi.
janeznam janeznam 07:50 19.07.2011

Pitanje!

Da li to znaci da policija moze privatno, ako zeli, da ima apsolutnu kontrolu nad mojim pozivima, sms porukama, mail-ovima koje saljem sa mobilnog?
alselone alselone 08:05 19.07.2011

Re: Pitanje!

janeznam
Da li to znaci da policija moze privatno, ako zeli, da ima apsolutnu kontrolu nad mojim pozivima, sms porukama, mail-ovima koje saljem sa mobilnog?


Za to im ne treba tvoj telefon. Oni taj nadzor i kontrolu vec imaju preko tvog provajdera.
janeznam janeznam 08:29 19.07.2011

Re: Pitanje!

Znaci, cefne se nekom liku tamo sada cu ovu da pratim bez nekog posebnog razloga, bez da sam ista sumnjiva ,nego tako, da vise zna o meni ja sam mu dostupna uvek?
kukusigameni kukusigameni 08:32 19.07.2011

Re: Pitanje!

Oni taj nadzor i kontrolu vec imaju preko tvog provajdera.

To znaci da znaju da kad skrolujem po blogu, najvise zastajem kod slike sisate ribe sa Stronman-ovog bloga?
janeznam janeznam 08:34 19.07.2011

Re: Pitanje!

Da, da. Tu ste se svi do jednog drzali teme!
alselone alselone 08:48 19.07.2011

Re: Pitanje!

janeznam
Znaci, cefne se nekom liku tamo sada cu ovu da pratim bez nekog posebnog razloga, bez da sam ista sumnjiva ,nego tako, da vise zna o meni ja sam mu dostupna uvek?


Nema puno takvih likova koji imaju tu vrstu privilegija, ali da, moze tako neki lik da odluci i da prati sta radis. Moze da vidis sta pises, kome pise, koliko pises, da pravi statistike, pite, grafike tvog ponasanja, da vidi koje sajtove posecujes i koliko ostajes na njima...
Ne zvuci bas dobro, ali je tako.
alselone alselone 08:54 19.07.2011

Re: Pitanje!

kukusigameni

To znaci da znaju da kad skrolujem po blogu, najvise zastajem kod slike sisate ribe sa Stronman-ovog bloga?


Aha, a znaju i kad Azdejkovica citas.
kukusigameni kukusigameni 08:56 19.07.2011

Re: Pitanje!

alselone

Sad sam bio da kliknem deset puta na Karagacin avatar, cisto da zavaram trag.
alselone alselone 08:57 19.07.2011

Re: Pitanje!

kukusigameni

Sad sam bio da kliknem deset puta na Karagacin avatar, cisto da zavaram trag.




janeznam janeznam 09:02 19.07.2011

Re: Pitanje!

Vi ste ludi
janeznam janeznam 09:03 19.07.2011

Re: Pitanje!


alselone
janeznam
Znaci, cefne se nekom liku tamo sada cu ovu da pratim bez nekog posebnog razloga, bez da sam ista sumnjiva ,nego tako, da vise zna o meni ja sam mu dostupna uvek?


Nema puno takvih likova koji imaju tu vrstu privilegija, ali da, moze tako neki lik da odluci i da prati sta radis. Moze da vidis sta pises, kome pise, koliko pises, da pravi statistike, pite, grafike tvog ponasanja, da vidi koje sajtove posecujes i koliko ostajes na njima...
Ne zvuci bas dobro, ali je tako.

Ne zvuci bas dobro, ali je tako.


To je odvratno. Pa ako hoces i bolesno.
alselone alselone 09:05 19.07.2011

Re: Pitanje!

janeznam

To je odvratno. Pa ako hoces i bolesno!


Saglasan. Ajde kad smo vec krenuli da se tripujemo, evo jos malo: Od istog provajdera si uzela i fiksni broj i digitalnu televiziju. U njihovoj bazi stoji i sa kime pricas, koliko dugo, koliko cesto... i koje programe gledas, koliko dugo, koliko cesto...

Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 09:06 19.07.2011

Re: Pitanje!

janeznam
Da li to znaci da policija moze privatno, ako zeli, da ima apsolutnu kontrolu nad mojim pozivima, sms porukama, mail-ovima koje saljem sa mobilnog?


Da, službe državne bezbednosti to mogu da rade. Ali to je strogo definisano zakonskim propisima u pogledu prava, procedure, načina itd. Takođe, postoji skupštinski nadzor nad tim organima.

Ovde sam ipak više mislio na situaciju kada se to može desiti zbog neoprezne upotrebe uređaja i loše namere nekih drugih, kao što je slučaj News of The World ili slučaj gubitka, otuđenja ili nepažljive upotrebe telefona.
alselone alselone 09:09 19.07.2011

Re: Pitanje!

Sto se tice mobilnih komunikacija, prica se da je oko 100 kila jura opremica koja snima sve razgovore u krugu od par stotina metara. Mislim da je Milos Vasic pisao o tome pre koju godinu.



a_jovicic a_jovicic 09:18 19.07.2011

Re: Pitanje! ... NEPRIJATELJ SLUŠA!

janeznam
Vi ste ludi

Ma jok ... samo su "oprezni".

No bez zezanja ... tema zloupotrebe "instrumenata sile" je prilično interesantna kada se priča o uredjajima sa "radio primopredajnicima" (a tu nije pitanje samo mobilnih već i onih "fiksnih" a bežičnih telefona). Možda širim temu ali mi se nešto čini da njima apsolutno ne posvećujemo pažnju a oni mogu da budu čak i obziljniji propust u našoj privatnosti. Sećam se da sam svojevremeno na običnom TV-u znao da naletim na kanal na kome čujem telefonski razgovor komšije. Pretpostavljam da se tehnologija promenila pa da se sad koristi nešto komplikovaniji način prenosa (tj. da se zvuk nekako kodira ... šta ti ja znam ... TDMA, CDMA il' nekim sličnim načinom korišćenja iste frekvencije od strane više učesnika) pa bi bilo lepo da nam neko upućeniji objasni kako se danas prenosi signal od slušalice našeg "bežičnog" telefona do njegove baze.

A inače ... i dalje je jedini "potpuno pouzdan" način zaštite tajnosti informacije da istu držiš samo u sopstvenoj glavi ... problem je što ponekad moraš i da je preneseš!
alselone alselone 09:25 19.07.2011

Re: Pitanje! ... NEPRIJATELJ SLUŠA!

a_jovicic
pa bi bilo lepo da nam neko upućeniji objasni kako se danas prenosi signal od slušalice našeg "bežičnog" telefona do njegove baze.


Osnovna razlika je u tome sto je signal nekada bio analogni. Kao radio signal. Samo ti je trebalo da pogodis frekvenciju i mozes da cujes. Danas je signal digitalan i kodiran (sifrovan) je. Treba ti frekvencija + sifra da bi mogao da slusas. Ovo je samo nacelno, domacin zna mnogo vise na ovu temu od mene.

problem je što ponekad moraš i da je preneseš!

To ko u onom vicu kad je lala crta brcice Sindi Kraford posto su spavali na pustom ostrvu?
mnenadic mnenadic 09:26 19.07.2011

Re: Pitanje!

UMREŽENA BUDUĆNOST:
**Mušterija**: "Dobar dan! Hteo bih da naručim klopu."
*Operator*: "Mogu li prvo dobiti Vaš JMBG (OIB, LIB... ili kako ga već gde koriste) gospodine?"
Mušterija: "Moj JMBG...... ah da, pričekajte malo, eh ! Moj JMBG je 0512968910753!"
Operater: "Hvala Vam, gospodine Marko. Vidim da živite u Ulici jablana br. 13 i Vaš telefonski broj je 2332-971. Vaš broj na poslu je 2301-243 i
Vaš broj mobilnog je 064/221-... S kojeg broja zovete gospodine?"
Mušterija: "Uh? Kod kuće sam. Od kud Vam samo sve te informacije?"
Operator: "Pa umreženi smo gospodine."
Mušterija: (začuđeno): "Oh....... da, hteo bih da narucim dve velike kulen pizze i to extra ljute..."
Operater: "Mislim da Vam to nije dobra ideja gospodine."
Mušterija: "Kako to mislite?"
Operater: "Gospodine, Vaši zdravstveni podaci upućuju na to da imate visok krvni pritisak i veoma visok holesterol. Polisa dopunskog zdravstvenog osiguranja ne pokriva i taj rizik..."
Mušterija: "Pa šta onda preporučujete?"
Operater: "Mogli bi da probate našu bezmasnu soja-pizzu, koja je naravno od soje. Siguran sam da će Vam se svideti."
Mušterija: "Zašto to mislite?"
Operater: "Pa, prosle nedjelje ste u biblioteci i podigli knjigu 'Gurmanska jela od soje'. Zato sam Vam to predložio."
Mušterija: "U redu, U redu. Dajte mi onda dve maxi soja-pizze. I koliko to košta?"
Operater: "To bi trebalo biti puno za Vas, Vašu ženu i četvoro dece. Sve skupa, zajedno sa troskovima dostave je 550 din."
Mušterija: "Evo broj Vam broj moje kreditne kartice..."
Operater: "Oprostite gospodine, ali bojim se da ćete to morati platiti u gotovini. Prekoračili ste dopušteni iznos po kreditnim karticama."
Mušterija: "Skočiću do bankomata i uzeti keš pre nego vaš dostavljač stigne."
Operater: "Neće ni to ići gospodine! Imate prekoračenje i na tekućem računu."
Mušterija: "Nema veze. Samo pošaljite pizze. Spremiću novac. Koliko Vam treba za dostavu?"
Operater: "Malo smo zatrpani u ovom trenutku. Oko 45 minuta. Gospodine, ako Vam se žuri možete doći do nas, ali biće Vam nezgodno voziti pizze na motociklu."
Mušterija: "Kako znate da vozim motocikl?"
Operater: "Ovde stoji da kasnite s otplatom kredita za auto pa Vam ga je banka oduzela. Ali Vaš skuter je u potpunosti otplaćen pa sam samo pretpostavio da ćete voziti njega."
Mušterija: "@#%/$@&?#!"
Operater: "Preporučio bih Vam da pazite što govorite Gospodine! Već imate dve prekršajne prijave zbog remećenja javnog reda i mira na mitingu 2002. i vikanja na policajca 2008."
Mušterija: (Bez reči)
Operater: "Želite li još nešto Gospodine?"
Mušterija: "Ne, ništa više. Ali, nemojte zaboraviti dve gratis Coca Cole - piše u Vašem oglasu!"
Operater: "Oprostite gospodine, ali naš oglas je imao klauzulu da ne smemo nuditi besplatnu Coca-Colu dijabetičarima!"



** Pozdrav do surove buducnosti !!
janeznam janeznam 09:29 19.07.2011

Re: Pitanje! ... NEPRIJATELJ SLUŠA!

Meni je za danas dosta. Pa cak ni sa rodjenom babom ne mogu da pricam, a ima blizu 90 godina, a da me ne upita (ako mi je mobilni slucajno u rukama): A jel ti to mene snimas?
mlekac mlekac 09:30 19.07.2011

Re: Pitanje!

alselone
janeznam

To je odvratno. Pa ako hoces i bolesno!


Saglasan. Ajde kad smo vec krenuli da se tripujemo, evo jos malo: Od istog provajdera si uzela i fiksni broj i digitalnu televiziju. U njihovoj bazi stoji i sa kime pricas, koliko dugo, koliko cesto... i koje programe gledas, koliko dugo, koliko cesto...


Al' ce kod mene da se zbune!

Posto program menja ko god dovati daljinski, a sta se gleda ... Sve sem Pinka (to sam blokirala).
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 09:33 19.07.2011

Re: Pitanje! ... NEPRIJATELJ SLUŠA!

janeznam
Meni je za danas dosta. Pa cak ni sa rodjenom babom ne mogu da pricam, a ima blize 90 godina, a da me ne upita (ako mi je mobilni slucajno u rukama): A jel ti to mene snimas?


Ukoliko snimaš, to moraš unapred da kažeš babi tj. sagovorniku.
U protivnom mislim da kršiš zakon.
alselone alselone 09:36 19.07.2011

Re: Pitanje! ... NEPRIJATELJ SLUŠA!

Dragan Pleskonjic

Ukoliko snimaš, to moraš unapred da kažeš babi tj. sagovorniku.
U protivnom mislim da kršiš zakon.


A kako je regulisano sigurnosno snimanje?
Snimas nesto iz sigurnosnih razloga i slucajano snimis nesto inkriminisuce. Kao sigurnosne kamere, na primer.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 09:43 19.07.2011

Re: Pitanje! ... NEPRIJATELJ SLUŠA!

alselone
A kako je regulisano sigurnosno snimanje?
Snimas nesto iz sigurnosnih razloga i slucajano snimis nesto inkriminisuce. Kao sigurnosne kamere, na primer.


Znam da je ovo pitanje bilo predmet ozbiljnih rasprava i diskusija ranije. Nadam se da će gospodin Šabić da vidi blog, jer bi on to mogao najbolje da objasni sa stanovišta zakona i prava.
janeznam janeznam 09:44 19.07.2011

Re: Pitanje! ... NEPRIJATELJ SLUŠA!

Ukoliko snimaš, to moraš unapred da kažeš babi tj. sagovorniku.
U protivnom mislim da kršiš zakon.


Znadem ti ja to. A baba jos bolje!
alselone alselone 09:47 19.07.2011

Re: Pitanje!

mlekac

Al' ce kod mene da se zbune!

Posto program menja ko god dovati daljinski, a sta se gleda ... Sve sem Pinka (to sam blokirala).


Naprave paralelnu analizu tv kanala, bandwitha, otvorenih sajtova i poziva na mobilnom i tacno znaju ko je u kojoj sobi i sta radi.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 09:48 19.07.2011

Re: Pitanje!

mnenadic
UMREŽENA BUDUĆNOST:
...

** Pozdrav do surove buducnosti !!


Zastrašujuće. A privatnost podataka!?
a_jovicic a_jovicic 10:14 19.07.2011

Re: Pitanje! ... NEPRIJATELJ SLUŠA!

janeznam
Meni je za danas dosta. Pa cak ni sa rodjenom babom ne mogu da pricam, a ima blizu 90 godina, a da me ne upita (ako mi je mobilni slucajno u rukama): A jel ti to mene snimas?

Pošto smo ozbiljno krenuli da paranoišemo i plašimo poštene blogere koji nisu imali previše kontakata sa "bezbedonosnom problematikom", evo da probam malo da smirim situaciju ...

U kriptologiji postoji pravilo da se ne koristi "jači" kripto-sistem nego što je vrednost informacije koja bi se njegovim razbijanjem otkrila ... drugim rečima, ako je vrednost informacije manja nego cena kriptoanalize iste, "napadaču" se ne isplati da se njome bavi.

Kod Srba je oduvek postojala ta paranoja od prisluškivanja, što zbog raznih istorijskih zloupotreba bezbedonosnih službi, što zbog omiljene "zabave" komšiluka - tračarenja i "ispiranja usta". Ako zanemarimo "komšijski faktor", organizovanim grupama (bilo kriminalnim bilo državnim) se ne isplati da nas prate i slušaju osim ako stvarno nismo bitni za njihove ciljeve (tj. imamo para ... što je za dobar deo Srba sve više misaona imenica ... ili predstavljamo "domaće izdajnike i strane plaćenike" ... što je poslednjih godina sve manje interesantno čak i za bezbedonosne službe osim ako naravno nemate neku visoku političku funkciju)

Znači, prvo pitanje koje postavim nekome ko sumnja da ga prate ili snimaju je "A šta bi oni uradili sa tom informacijom koju imaš?" ... i u većini slučajeva ispadne "komšijski faktor".
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 10:26 19.07.2011

Re: Pitanje!

kukusigameni
To znaci da znaju da kad skrolujem po blogu, najvise zastajem kod slike sisate ribe sa Stronman-ovog bloga?

Evo i ovde nešto u tom duhu.



kukusigameni kukusigameni 10:27 19.07.2011

Re: Pitanje!

Dragan Pleskonjic

Jel stavljen na vibraciju?
a_jovicic a_jovicic 10:47 19.07.2011

Re: Pitanje! ... NEPRIJATELJ SLUŠA!

alselone
Osnovna razlika je u tome sto je signal nekada bio analogni. Kao radio signal. Samo ti je trebalo da pogodis frekvenciju i mozes da cujes. Danas je signal digitalan i kodiran (sifrovan) je. Treba ti frekvencija + sifra da bi mogao da slusas.

Hm ... mislim da nije baš "šifrovan" ... postoje dve vrste kodiranja ... ono za prenos podataka koje obezbedjuje da se isti ne pogube tokom transporta ... i "zaštitno", tj. ono koje se od milja zove "šifrovanje" i koje obezbedjuje da ako neko i presretne informaciju ne može da je razume. Verujem da većina "kućne" primo-predajne tehnike ne koristi ono zaštitno ... a ovo prvo je više manje standardizovano tako da pretpostavljam da ne štiti nešto više od mog "historijskog" slušanja komšijskog razgovora na TV-u.

Ono što je mene interesovalo je da li se u "bežičnim" aparatima koriste slični protokoli kao u "mobilnim" ili je tu bilo nekog "budženja" (ne mora signal nužno da bude samo digitalan da bi se obezbedilo deljenje iste frekvencije od strane više učesnika)
To ko u onom vicu kad je lala crta brcice Sindi Kraford posto su spavali na pustom ostrvu?

Pa da ... šta mu vredi što je spavao sa njom kad' ne može da se pohvali komšiji!
uros_vozdovac uros_vozdovac 11:06 19.07.2011

Re: Pitanje! ... NEPRIJATELJ SLUŠA!

a_jovicic

Pa da ... šta mu vredi što je spavao sa njom kad' ne može da se pohvali komšiji!


E ako je spavao, nema čime da se pohvali
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:19 19.07.2011

Re: Pitanje!

kukusigameni
Jel stavljen na vibraciju?


Sigurno jeste, kako bi inače čula da zvoni u onoj gunguli na stadionu.
alselone alselone 11:43 19.07.2011

Re: Pitanje!

Dragan Pleskonjic

Sigurno jeste, kako bi inaće čula da zvoni u onoj gunguli na stadionu.


Mozda joj ljubazni navijaci dodaju kad vide da svetli.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 12:27 19.07.2011

Re: Pitanje!

alselone
Mozda joj ljubazni navijaci dodaju kad vide da svetli.


Da, bilo bi to baš ljubazno od njih.
alselone alselone 13:28 19.07.2011

Koleza, izvini na trolu

Ali ja jednostavno moram ovo negde da postavim.
300k evra, ljudi moji, je-bo-te!

Sajt od 300k, Dulić, čemu?
janeznam janeznam 15:16 19.07.2011

Re: Koleza, izvini na trolu

Neko mora da je propevao kolko je dato za sajt inace, kako bi se znalo? Moze biti pracenjem, prisluskivanjem i gore navedenim aktivnostima!
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 15:27 19.07.2011

Re: Koleza, izvini na trolu

alselone
Sajt od 300k


Nije to "ništa", pogledaj ovo: Most Expensive Website in The World.

Citat:

What is a website worth? Apparently as much as $18,000,000 if you are the US Government. The true irony? It is for a website devoted to tracking government spending. The site, recovery.gov, was created to track spending under the $787 billion American Recovery and Reinvestment Act. According to the Obama administration, the site was developed to provide the highest level of transparency and accountability to the American people. Recovery.gov “2.0″ promises to give U.S. taxpayers more information about where their money is going. Well, one thing for sure, some of this money went to finance the most expensive website in the world!

The five year $18 million contract to redesign the recovery.gov website was granted to Smartronix, an IT firm with connections to Steny Hoyer, the House Majority Leader. What technology was used to upgrade and redesign this website? SharePoint! The recovery.gov site has actually received more than 200 votes to become one of the highest rated sites showcased on TopSharePoint.com.


mrdax mrdax 16:16 19.07.2011

Smart phone

Ja imam praistorijsku Nokiu od pre 5 godina i ne koristim smart phone jos uvek mada planiram da kupim. Takodje uvek se ponasam kao da svako moze da mi procita sms i e-mails, najpoverljivije stvari samo u 4 oka. Nikome ne dam lap top , nikad ne ostajem ulogovan na mail server, sms-om ne saljem nikakav PIN i slicno...
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 16:30 19.07.2011

Re: Smart phone

mrdax
Ja imam praistorijsku Nokiu od pre 5 godina i ne koristim smart phone jos uvek mada planiram da kupim. Takodje uvek se ponasam kao da svako moze da mi procita sms i e-mails, najpoverljivije stvari samo u 4 oka. Nikome ne dam lap top , nikad ne ostajem ulogovan na mail server, sms-om ne saljem nikakav PIN i slicno...


To se zove bezbednosna kultura i security awareness.
Covek u belom Covek u belom 17:11 19.07.2011

Re: Smart phone

mrdax
Ja imam praistorijsku Nokiu od pre 5 godina i ne koristim smart phone jos uvek mada planiram da kupim. Takodje uvek se ponasam kao da svako moze da mi procita sms i e-mails, najpoverljivije stvari samo u 4 oka. Nikome ne dam lap top , nikad ne ostajem ulogovan na mail server, sms-om ne saljem nikakav PIN i slicno...

Znaci nista sexting, ovo, ono?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana