Filozofija| Satira| Zabava| Život

Fragment 53A

Vojislav Stojković RSS / 20.08.2011. u 12:25

Čini se da je Heraklit iz Efesa bio zaboravan čovek, jer kada je pre 25 vekova, u svom kasnije nebrojeno puta citiranom fragmentu  No. 53, zapisao:  „Rat je otac svemu, svemu kralj...“,  zaboravio je da napiše ko je majka svega i svemu kraljica. Siguran sam da taj veliki aristokrata, kako u životu, tako i u svom političkom i filozofskom učenju, koliko god da je bio «mračan», nije verovao da nešto može nastati samo od oca, a bez majke ili da nije znao da kralj bez kraljice, kako u šahu, tako i u kraljevini, ne vredi mnogo.  Traženju odgovora na pitanje: «Ko je majka svemu i svemu kraljica?» posvećen je ovaj blog.

Kada je mladi Paris, sin trojanskog kralja Prijama, prvi put video Helenu, suprugu spartanskog kralja Menelaja, nije mogao odoleti njenoj lepoti. Uz pomoć starijeg brata Hektora otima Helenu i vodi je u Troju.  Menelaj i njegov brat Agamemnon, grčki kralj nad kraljevima, sa silnom vojskom napadaju Troju i drže je pod desetogodišnjom opsadom sve do njenog tragičnog kraja.

Sve što znamo o Troji i Trojanskom ratu saznali smo u Homerovim epovima. Homer je bio pesnik i imao je pravo na pesničku slobodu, kreativnu vizuru stvarnosti. Uzvišeni jezik i stil «Ilijade» zahtevao je još uzvišeniji razlog Trojanskog rata, a u epovima nema ničeg uzvišenijeg od ljubavi i junaštva. No, da li je bilo baš tako? I u Troji je bilo lepih devojaka i sve su bile na dohvat ruke mladom princu Parisu, baš kao i sav trojanski nektar i ambrozija. Međutim...  izobilje dosadi.

Tacit je zapisao da je strašan požar buknuo u Rimu 18. juna 64.g, te da su od 14 gradskih okruga samo četiri ostala pošteđena. Rim je, veruje se, zapalio njegov ludi car Neron. Jedni tvrde da je u toj veličanstvenoj buktinji Neron tražio inspiraciju za svoju novu pesmu, drugi da je Neronu bila neophodna odgovarajuća koreografija da bi, prebirajući po strunama lire, što lepše odrecitovao stihove iz grčkog epa «Propast Troje», a treći su sigurni da je Neron potpalio Rim kako bi za požar optužio hrišćane i obesio apostola Petra. Međutim, ne treba zaboraviti da je Neron u početku svoje vladavine, pre potpaljivanja Rima, nastupao kao pevač, glumac i trkač na dvokolicama, da je uživao u svim do tada poznatim bahanalijama, da je otrovao svoga brata Britanika i rođenu majku, ubio Bura i prvu suprugu Oktaviju, svoju drugu suprugu Popeju Sabinu je pretukao na smrt, a nije bolje prošla ni treća mu žena Mesalina, koju je dao ubiti, kao  i mnoge druge ugledne Rimljane. Neron je, naravno, vodio i skupe i kravave ratove na Istoku, ali od dosade pobeći nije mogao. I šta mu je drugo preostalo, nego da zapali Rim.

Dosada jednog Parisa, Nerona i drugih antičkih vladara i arisokratije, koju su pokušavali da pobede filozofijom, umetnošću, gozbama, bahanalijama i ratovima,  nije se mogla ni uporediti sa dosadom doživotnog robovskog rada u rudnicima, na galijama ili poljima. Zato se ne treba  čuditi stalnim bunama robova , a Evnusova, Salvijeva i Spartakova pobuna  ostale su zabeležene  kao najveće.

Antičku dosadu zamenila je još veća – dosada mračnog srednjeg veka.  Ne mogu ni da zamislim sve one monahe, među kojima su mnogi bili bogati umnim i drugim sposbnostima, a svi sa seksualnim osećanjima, kako  metanišući i posteći u  kelijama mnogobrojnih manastira apstiniraju od života. Feudalno plemstvo je, doduše, bilo u nešto boljem položaju. Međutim, i u njihovim dvorcima, opasanim visokim zidinama i kanalima sa ustajalom vodom punim žabokrečine, carevala je dosada. Iz takve maligne srednjovekovne dosade nije ni moglo proizaći ništa bolje od spaljivanja veštica, egzorcizma i krstaških ratova.

Kad se govori i piše o političkim revolucijama kojima je započelo novo doba, govornicima su puna usta, a piscima pera,  slobode, pravde i jednakosti.  Dosadu retko ko i da pominje.  Zaboravlja se, recimo, da je u predrevolucionarnom periodu u Francuskoj, u vreme Luja XIV, samo  klasa povlaštenih  uživala u prefinjenom glamuru. Samo je u centru cvetala umetnost,  vodile se filozofske i naučne rasprave, gajili se lepi maniri,  dočim se u provinciji  čamovalo i umiralo od dosade. Onda nije ni čudo što su 1789.g. mladi provincijalni advokati, govornici, zanatlije i pisari napali i zauzeli Pariz. 

Vladimira Iliča je, također, mučila dosada, a i sam je bio jako dosadan čovek. Ko ne veruje neka iščita sve njegove političke pamflete i pisma.  Preživeli sudionici tvrde da su dugačke večerinke, sa  borščom i votkom, kod Josifa Visarionoviča bile nepodnošljivo dosadne. Domaćin je te dosadne večerinke činio zabavnijim tako što je neke od svojih gostiju, po pravilu one kojima je odnosne večeri posebno nazdravljao, narednog jutra slao na streljanje ili u gulag.

Ni  kod Hitlera za stolom nije bilo  manje dosadno, a ni manje opasno. Razlikovao se samo jelovnik. Hitler je svoje goste terao da jedu vegetarijansku hranu i piju kafu sa šlagom, dok im je on satima dosađivao, objašnjavao, tutorisao.... Jedan od najdosadnijih dokumenata svih vremena je debela knjiga Hitlerovih «Razgovora za stolom» ( Sol Belou: «Humboltov dar»).

Jugoslovenski revolucionar Josip Broz, kao što je poznato, prvo je izučio šloserski zanat. Od takvog zanata  je u ono vreme mogao lepo da zarađuje i da pristojno živi.  A šta je majstor-Joška uradio? Napravio je jednu metalnu ogradu na stepeništu, onom u Sisku, i brže-bolje se, iz svog  rodnog Zagorja, zbog dosade, odmetnuo u svet, da ga menja i diže revolucije. Njegov postrevolucionarni hedonizam, kojim je kasnije lečio dosadu, svima je dobro poznat.

Revolucionari i vođe poput Lenjina, Staljina ili Hitlera  nisu mogli stvoriti ništa bolje od najdosadnijih društvenih sistema u istoriji, sa dosadnom birokratijom, medijima, arhitekturom i umetnošću, a o naročito dosadnim  službama bezbednosti da i ne govorimo.  Dakle, sisteme koji su ubijali ne samo ljude, već i svaku inicijativu i kreativnost.

Danas, u demokratskim društvaima, ljudi se bore protiv dosade stalnim izborima, potrošnjom, a poslednjih godina komunikacijama i umrežavanjem. Zasada to kako-tako funkcioniše.

Od dosade ne pate samo ljudi, nego i bogovi. Onima na Olimpu i nije bilo tako dosadno, dobro su jeli i pili, voleli se i mrzeli, jebavali jedni druge...  Međutim, bogovi u monoteističkim religijama u svom božanskom bitisanju bez početka i kraja, sigurno pate od hronične dosade. Da onom starozavetnom Jahvi nije bilo dosadno nikada mu ne bi palo napamet da stvori ovakav svet.

I na kraju dosada nije samo humanistički ili božanski fenomen, već i fenomen materijalnog. Kada astrofizičari napišu  «Kratku istoriju svega» i opišu onaj period pre kratke istorije vremena,  period bez ikakvih događanja, samo vrelina i gasovi, širenja i sažimanja, delići materije, slučajnosti hemijskih jedinjenja... ljudi će upoznati nešto najdosadnije što  danas ne mogu ni zamisliti. Zbog te beskonačne i nezamislive dosade, konačno se moralo nešto dogoditi. I dogodilo se nešto veliko, dogodio se ogroman prasak.

Zaključak gotovo da i nije potreban. Ipak, da poentiram:  „Dosada je majka svemu, svemu kraljica... „. Upravo tako je trebao da glasi zaboravljeni fragment drevnog Heraklitovog učenja, dakle fragment No. 53A. 

Umesto potpisa na kraju, autor nudi priznaje – i njemu je dosadno. Jer, da prošle nedelje nije povredio nogu na tenisu (Dg: plantarni fasciitis,Th: strogo mirovanje), ovako dugačak i dosadan tekst nikada ne bi napisao.

Tagovi



Komentari (85)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

trener92 trener92 12:41 20.08.2011

Efeške priče

Šta ti je slučajnost! , baš malopre sređujem neke knjige i ovde mi je Ksenofont efeški (pripovest o apoloniju, kralju tirskome , već sam dosta toga zaboravio , moraću malo da obnovim )
( a nisam ni pročitao šta si pisao, nego pominješ Efes , pa rekoh da ti se javim
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:54 20.08.2011

Re: Efeške priče

Dupli sinhronicitet, ja pijem hladno "Efesko pivo"... i odmah da ti kažem: neću da se menjam za Ksenofonta.

trener92 trener92 12:59 20.08.2011

Re: Efeške priče

Vojislav Stojković
Dupli sinhronicitet, ja pijem hladno "Efesko pivo"... i odmah da ti kažem: neću da se menjam za Ksenofonta.



Nisi fer , ja nemam ni rogonju (mrzi me da odem do prodavnice )
Muzički prilog uz tekst (dosada je dosada


gordanac gordanac 13:02 20.08.2011

Efeške priče&dobre slučajnosti...

...su dobar program za subotnja prepodneva/popodneva, izgleda :))
Ja sam se jutros rano malo ponovo družila sa sofistima (i ostalim "kosmonautima" ), pa je ispalo sledeće:
Protagora XXI veka: "Budžet je mera svih stvari, onih koje jesu da budu, onih koje nisu da - nema". Ili - kako su sofisti postali cinici.

I - možda samo na prvi pogled nepovezano:

Adam Ostrow: After your final status update



Nema više fragmenata, "bibilioteka" digitalnog sećanja i pamćenja je - zauvek, neki budući neće imati potrebe da se pitaju "šta je ko hteo da kaže" - sve o nama ostaje zapisano.

p.s.
želim autoru teksta brzo i dobro i ozdravljenje i opravak i totalni zaborav na povredu, s napomenom da je "dosada" donela - svima nama zabavu :)) nepravedno, ali - tačno
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:33 20.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

Namerno sam izbegao da pišem o neminovnoj dosadi smrti, a na šta ukazuje već spomenuti Belou.

Naime, sa dosadom smrti, bar do sada, teško se moglo izaći na kraj.
Ukoliko verujemo da je iza neprozirne koprene smrti, jedno beskonačno ništa, to je tek dosada.
Ukoliko, pak, verujemo u besmrtnost duše, čime je Sokrat pokušao da nas umiri, moramo se pitati šta su duše radile pre našeg rođenja, a šta će raditi posle naše smrti. Opasnost od dosade ni u tom slučaju nije isključena.

Međutim, posle onoga o čemu je govorio Ostrow, a na šta si nam ti, gordanac, ukazala, možemo mirno, i bez straha od nastupajuće dosade, da umiremo.

PS: Hvala na pohvalama "dosadi" i lepim željama za brzi oporavak.
gordanac gordanac 14:02 20.08.2011

Efeške priče&dobre slučajnosti...

Vojislav Stojković
Namerno sam izbegao da pišem o neminovnoj dosadi smrti, a na šta ukazuje već spomenuti Belou.

Naime, sa dosadom smrti, bar do sada, teško se moglo izaći na kraj.
Ukoliko verujemo da je iza neprozirne koprene smrti, jedno beskonačno ništa, to je tek dosada.
Ukoliko, pak, verujemo u besmrtnost duše, čime je Sokrat pokušao da nas umiri, moramo se pitati šta su duše radile pre našeg rođenja, a šta će raditi posle naše smrti. Opasnost od dosade ni u tom slučaju nije isključena.

Međutim, posle onoga o čemu je govorio Ostrow, a na šta si nam ti, gordanac, ukazala, možemo mirno, i bez straha od nastupajuće dosade, da umiremo.

PS: Hvala na pohvalama "dosadi" i lepim željama za brzi oporavak.


Mislim da imam neku vrstu blagog (i rešivog, naravno) "poremećaja" po pitanju dosade, nešto kao "disleksiju dosade" - načelno razumem o čemu je reč, ali ne razumem sasvim kako može ikome da bude dosadno u svetu neprekidnih, sveprisutnih, uvek novih i zanimljivih stvari koje treba saznati, pročitati, čuti, razumeti, videti, spoznati, ... kako uopšte može da ti bude dosadno tako da UMESTO dosade smišljaš da radiš nešto drugo, mislim - ne treba ti dosada da bi stvorio potrebu za nečim - izazovi su svuda unaokolo, neprekidni izazovi koji su neprestana zanimacija za ljude, to hoću da kažem.

Ne bih znala za mitska bića i bogove sa Olimpa - mislim sva ta ambrozija i nektar - pretpostavljam da sve to može da "dosadi"
Valjda - ako su sveznajući, ondaK nisu radoznali, ne može oba valjda. Siroti mali bogovi...
trener92 trener92 14:05 20.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

...su dobar program za subotnja prepodneva/popodneva, izgleda :))


Jesu ,gordanac (bar koliko me sećanje služi,a što se tiče efeških priča)
Jedna dobra pesma za dobre slučajnosti !



Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:04 20.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

gordanac
kako uopšte može da ti bude dosajavascript:;dno tako da UMESTO dosade smišljaš da radiš nešto drugo


Nil agenti dies longus est, govorili su još stari Rimljani, a što se izazova, koji su svuda oko nas, tiče, e pa za to je neophodan bar minimum intelektualne, emotivne, socijalne ili kakve druge radoznalosti, a svi je nemaju.

Fenomenom dosade, svaki na svoj način, su se bavili Hajdeger, Aristotel, Niče, Hegel, Kant, Bodrijar, Benjamin, Beket, Čehov, Dostojevski, Kafka, Kundera, Lorka, Man, Pesoa, Šekspir, Šopenhauer... , a Svensen je napisao i Filozofiju dosade:



Svensen dosadu analizira kao važan fenomen modernosti, a kada stavi znak jednakosti između dosade i nedostatka smisla onda je smatra jednim od glavnih čovekovih problema u modernom dobu.

Reč je, naravno, o egzistencijalnoj dosadi koja muči savremenog čoveka koji neveruje u Boga, večni život ili reinkarnaciju.

U sociologiji dosadu prepozanajemo kao anomiu ili otuđenje, u teologiji kao accidia ili tedium vitae.

Dakle, problem dosade nije ni nov, ni naivan, ali tvoja pitanja su na mestu.
zoja444 zoja444 15:15 20.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

U sociologiji dosadu prepozanajemo kao anomiu ili otuđenje


anomia nije dosada. to je stanje, medjuvreme, kada u drustvu ne postoji vrednosni sistem. stari je srusen a nov jos nije izgradjen. desava se posle ratova, kriza...
gordanac gordanac 15:32 20.08.2011

Efeške priče&dobre slučajnosti...

...se nastavljaju ovim tvojim komentarom, jer sam se setila da možda postoji veza između dosade i - dekadencije :))
Nedavno sam, naime, imala zadovoljstvo da učestvujem u razgovoru o - dekadenciji (a utiske sam zapisala malo posle):




Dekadencija - doba kad ljudi oslikavaju sopstvena tela i sklapaju saveze o šarmu propadanja, zasićenost, saturacija hedonizma, kič humanosti.

Nedavno, tokom lakog letnjeg popodnevnog razgovora o "svemu, svačemu i ni o čemu", skliznulo se u komentare, citate knjiga i članaka i lična opažanja o - dekadenciji. Razmenilo se tušta i tma različitih stavova, utisaka, gledišta i predrasuda, ali se (sa smehom) ustanovilo samo jedno (otprilike):

- razumemo sve mane doba koje se naziva "dekadentnim", ali većina nas ne bi imala ništa protiv da takva doba preživi na samom vrhu "lestvice dekadentnog"

Ljudska priroda je - čudo.

I nikako mi nisu prihvatali razvoj definicije koja se meni čini najboljom za bilo koje doba dekadencije, da je to "KIČ HUMANOSTI", doba u kom je sve "preterano", doba kojim, poput razlike između umetnosti i kiča, živimo - iživljavanje svega estetskog, etičkog i humanog za šta smo inače svi sposobni kao ljudska bića.

Nedavno sam čitala (ponovo) dobru knjigu:

Jacques Barzum: From Dawn To Decadence

i to je bio utisak, nigde u knjizi jasno napisan, koji mi je čitanje stvorilo, da je "kič svake humanosti" ono što istraživači kulture i epoha definišu kao - dekadenciju.

Najzanimljivija stvar je što se sve sklonosti naše ljudske prirode najbolje i najjasnije vide u - krajnostima, u sveopštoj jednostavnosti življenja (na ivici svake oskudice) i u sveopštem kiču svega preteranog što dekadencija sobom nosi.

Dekadencija kao kontrapunkt stvarnog, skladnog izobilja i nepodnošljiva jednostavnost sveopšte oskudice kao kontrapunkt stvarnog, skladnog izobilja, dve krajnosti kojima se jasnije nego ičim drugim, može sagledati sva strahota predatorskog naspram humanog u ljudima.

I nije važno KAD traje doba dekadencije i KAD traje doba sveopšte oskudice, ta doba traju istovremeno i jedna pored drugih na planeti ljudi na kojoj delimo prostor u kojem istovremeno živimo, ali ne delimo doba koje živimo.

Kič humanosti to odslikava bolje nego išta drugo, čini mi se.

Ostala sam (tokom rzagovora) u - manjini sa svojim opaskama, većina mojih sagovornika se opredelila za "sklopljen savez o šarmu propadanja", dočim ja ostadoh (tvrdoglavo) pri stavu da ni u jednom propadanju - nema nikakvog šarma, ima samo ili potpunog kiča ili potpune, stvarne - tragedije


I kao što smatram da je dekadencija "kič humanizma", tako slično smatram&mislim da je dosada - "kič egzistencijalizma" (ili tako nekako slično).
abrasax abrasax 18:17 20.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

nepravedno, ali - tačno


Ne znate vi šta je dosada... Ni Mika. Možda eventualno naš Tihi...
abrasax abrasax 20:31 20.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

razumemo sve mane doba koje se naziva "dekadentnim", ali većina nas ne bi imala ništa protiv da takva doba preživi na samom vrhu "lestvice dekadentnog"


Goradac, zdravljam te! To doba bi moglo da preživi, moguće je. Jedino što bi većina onda otišla na neko lepše mesto.
abrasax abrasax 21:11 20.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

Dekadencija kao kontrapunkt stvarnog, skladnog izobilja i nepodnošljiva jednostavnost sveopšte oskudice kao kontrapunkt stvarnog, skladnog izobilja, dve krajnosti kojima se jasnije nego ičim drugim, može sagledati sva strahota predatorskog naspram humanog u ljudima.


Ja sam nekako htela da pronađem neki ritam koji nije kontrapunkt, jer je on, kod autora koji ga koriste, u skladu sa stvarnošću - a njegova treća komponenta je tišina. U tome je njihova lepota. Nemam drugog načina nego da ovako obeležim ovaj pojam, jer je, danas, pojam katarze problematizovan, kao i pitanje odnosa lepog i etičkog. Ali je ova muzika, čini mi se, time i lekovita.

Tražila sam nešto što je disharmonija, sa rupama umesto taktova, sa iskidanim ritmovima, piskom truba, cilikom violina i pomahnitalim cimbalima. Muzika, čijem bi notnom zapisu rošavo lice Meseca bilo tek neki bledi umirujući motiv. Hiljadama kilometara daleko od sklada.
U "Traganju bez kraja", Poper je treći Betovenov stav nazvao autodestruktivnim.
No, ovakva je muzika danas klasika, zar ne?

Ostala sam slušalac i kao takva, mogu samo da se nadam da ću i to nadalje moći a da me ne zatrpa nepodnošljiva ćutnja.

EDIT:
abrasax abrasax 21:35 20.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

Najzanimljivija stvar je što se sve sklonosti naše ljudske prirode najbolje i najjasnije vide u - krajnostima, u sveopštoj jednostavnosti življenja (na ivici svake oskudice) i u sveopštem kiču svega preteranog što dekadencija sobom nosi.


Postoje pokušaji da se stvarnost sagleda. Postoje ogledala i ogledala. Ona salonska, blago zakrivljena, daje sliku u kojoj smo svi vitki i lepi. Raspon sve više dobija izgled nekog dešavanja neslućenih razmera. Pri tom i reč "izgled" je metafora - složićeš se da se u mraku ne vidi, a i noć je deo stvarnosti, istovremeno i mrak je metafora, a stvarnost, čudan vilajet. Zato ja volim smešna ogledala. Evo, zvirni kod allbicile, kroz njegova sokoćala, pa ćemo podeliti utiske, ako hoćeš: [url=http://blog.b92.net/text/18484/Dvogled-za-pet-cokolada%3A-prvi-utisci/][/url] :)
abrasax abrasax 21:41 20.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...



http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Barzun

(Malo u cik-cak linkujem tvoj post, nadam se da ne smeta ). Hvala na lepom
linku!
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:18 21.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

zoja444

anomia nije dosada. to je stanje, medjuvreme, kada u drustvu ne postoji vrednosni sistem. stari je srusen a nov jos nije izgradjen. desava se posle ratova, kriza...

Moj previd. Na individualnom nivou anomia korespondira sa anksioznošću, dok alijenacija korespondira sa dosadom.
Hvala, zoja444.


Dr M Dr M 10:10 21.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

Ukoliko verujemo da je iza neprozirne koprene smrti, jedno beskonačno ništa, to je tek dosada


Ukoliko ne, šta činiti, u borbi protiv dosade?

Razni Neroni, Visarioni i slični oni, protiv dosade se bore raznim nepodopštinama, i odlaze u pakao, gde im , sigurno, neće biti dosadno.

Fini svet, koji se protiv dosade bori čineći dobra dela, odlazi u raj, gde je neopisivo dosadno.

Vojislave, Ti, koji si učinio dobro delo time što si napisao ovaj blog, izleči tu nogu pod hitno.. Ako ti i dalje bude dosadno, izlažeš se opasnosti da ti, nadam se što kasnije, postane večno dosadno.

Mada, bojim se da je za ovaj savet već prekasno.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:31 21.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

U pravu si Dr M, noga je problem, a čim bude OK, lako ću ja izaći na kraj sa dosadom.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:53 21.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

gordanac

Ostala sam (tokom rzagovora) u - manjini sa svojim opaskama, većina mojih sagovornika se opredelila za "sklopljen savez o šarmu propadanja", dočim ja ostadoh (tvrdoglavo) pri stavu da ni u jednom propadanju - nema nikakvog šarma, ima samo ili potpunog kiča ili potpune, stvarne - tragedije


Mislim da si ti bila u pravu a da su te sagovornici samo provocirali ili pokušavali da budu duhoviti.


gordanac
...se nastavljaju ovim tvojim komentarom, jer sam se setila da možda postoji veza između dosade i - dekadencije :))

........

I kao što smatram da je dekadencija "kič humanizma", tako slično smatram&mislim da je dosada - "kič egzistencijalizma" (ili tako nekako slično).


Kod nekih ljudi i nekih vrsta dosada, (dosada izobilja, recimo), postoji veza i u takvim slučajevima dosada verovatno prethodi dekadenciji.

Dosada - "kič egzistencijalizma" je zaista originalno viđenje.
mirelarado mirelarado 13:49 21.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

I kao što smatram da je dekadencija "kič humanizma", tako slično smatram&mislim da je dosada - "kič egzistencijalizma" (ili tako nekako slično).


О таквој, егзистенцијалистичкој досади говоре и Моравијини романи Равнодушни људи и Досада. По њима су снимљени и филмови.
Римејк Досаде, из 1998.




Jош мало о Моравији.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:39 21.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

U romanu "Dosada", sećam se, radi se o slikaru koji na početku cepa svoja platna i kod koga se dosada javlja iz osećaja besmisla stvarnosti, a u "Ravnodušnim ljudima"...hm.. ne sećam se, a mrzi me da kopam po biblioteci.
abrasax abrasax 17:40 21.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

Mislim da si ti bila u pravu a da su te sagovornici samo provocirali ili pokušavali da budu duhoviti.


mikele9 mikele9 11:05 23.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

Mislim da imam neku vrstu blagog (i rešivog, naravno) "poremećaja" po pitanju dosade, nešto kao "disleksiju dosade" - načelno razumem o čemu je reč, ali ne razumem sasvim kako može ikome da bude dosadno u svetu neprekidnih, sveprisutnih, uvek novih i zanimljivih stvari koje treba saznati, pročitati, čuti, razumeti, videti, spoznati, ... kako uopšte može da ti bude dosadno tako da UMESTO dosade smišljaš da radiš nešto drugo, mislim - ne treba ti dosada da bi stvorio potrebu za nečim - izazovi su svuda unaokolo, neprekidni izazovi koji su neprestana zanimacija za ljude, to hoću da kažem.

Valjda - ako su sveznajući, ondaK nisu radoznali, ne može oba valjda. Siroti mali bogovi...

Taj sam! Nikad mi nije dosadno, ne drži me mesto, imam mentalnofizičke pundravce, sve me interesuje, gladan sam za nepročitanim, nepoznatim, neviđenim... i Bata Vojo gde smisli Majku kao izvor dosade, mani se Mračnog i njegovih Očeva rata. Taj bre nije voleo žene, samo da znaš (a verovatno znaš) šta je sve pisao o njima. Njegovi i moji stavovi spram žena su dijametralno suprotni.
P.S. Iako si bolan, sa zanimanjem sam pročitao tvoj dosadni tekst.
Ozdravljavaj što pre, pozdrav
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:31 23.08.2011

Re: Efeške priče&dobre slučajnosti...

Hvala, mikele, radim na tome.
poz.
jinks jinks 13:36 20.08.2011

Sticajem

«Ko je majka svemu i svemu kraljica?» posvećen je ovaj blog.


okolnosti gotovo pre neki dan postavio sam slično pitanje, ustvari pomislio da postavim pitanje kustosu, ali na kraju odustao od toga.

Hteo sam da pitam da li postoji veza izmedju egipatske boginje Izide i minojske "the goddess with snakes", pošto u istoj prostoriji stoje mnogo mlađa rimska skulputura Izide prikazana sa suncem i mladim mesecom na čelu, i minojska Goddess skulptura (mnogo starija) sa dosta sličnim ornamentima na čelu (mada dosta primitivnijeg izgleda i izrade, što i odgovara razlici od nekoliko hiljada godina).

Ko je ustvari ta mistična Goddess koja se provlači kroz mnoge paganske religije (Egipta, Vavilona, Minoja, ...), a verovatno je kroz neke nove mitološke obrazce ugrađena i u savremenu kulturu?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:40 20.08.2011

Re: Sticajem

Sa tvojim pitanjem uhvatiću se u koštac, samo u slučaju ukoliko je moj lekar pogrešio i oporavak potraje duže od dve sedmice.
abrasax abrasax 18:21 20.08.2011

Re: Sticajem

Hteo sam da pitam da li postoji veza izmedju egipatske boginje Izide i minojske "the goddess with snakes", pošto u istoj prostoriji stoje mnogo mlađa rimska skulputura Izide prikazana sa suncem i mladim mesecom na čelu, i minojska Goddess skulptura (mnogo starija) sa dosta sličnim ornamentima na čelu (mada dosta primitivnijeg izgleda i izrade, što i odgovara razlici od nekoliko hiljada godina).






abrasax abrasax 20:27 20.08.2011

Re: Sticajem

Hteo sam da pitam da li postoji veza izmedju egipatske boginje Izide i minojske "the goddess with snakes", pošto u istoj prostoriji stoje mnogo mlađa rimska skulputura Izide prikazana sa suncem i mladim mesecom na čelu, i minojska Goddess skulptura (mnogo starija) sa dosta sličnim ornamentima na čelu (mada dosta primitivnijeg izgleda i izrade, što i odgovara razlici od nekoliko hiljada godina).


3000 i nešto g. AD?
jinks jinks 20:49 20.08.2011

Re: Sticajem


Minoan Snake Goddess figurines c 1600 BCE.


...dok je rimska figura Persefone (Izide)



delovala kao da je AD
Gospodja Klara Gospodja Klara 01:12 21.08.2011

Re: Sticajem

Ko je ustvari ta mistična Goddess koja se provlači kroz mnoge paganske religije (Egipta, Vavilona, Minoja, ...), a verovatno je kroz neke nove mitološke obrazce ugrađena i u savremenu kulturu?


Kosmogina?
abrasax abrasax 01:31 21.08.2011

Re: Sticajem

Kosmogina?



Dr M Dr M 11:53 21.08.2011

Re: Sticajem

Ko je ustvari ta mistična Goddess koja se provlači kroz mnoge paganske religije (Egipta, Vavilona, Minoja, ...), a verovatno je kroz neke nove mitološke obrazce ugrađena i u savremenu kulturu?


Boginja Majka, ja bih rekao.

Sve te Izide, Here i ostale su odjek vremena kada je vladao matrijarhat i bilo je logično da vrhovno božanstvo bude žensko.

Sa prelaskom na patrijarhat, gubile su na prestižu pa su postajale supruge muških bogova ali su i dalje, iz pozadine, vukle konce.

Možda je izreka da Iza svakog uspešnog muškarca stoji neka žena mnogo starija nego što mi mislimo.

I, 100% tačna.
jinks jinks 13:57 21.08.2011

Re: Sticajem

Sa prelaskom na patrijarhat, gubile su na prestižu pa su postajale supruge muških bogova ali su i dalje, iz pozadine, vukle konce.


Kod Monojaca ne postoji musko bozanstvo koje zajedno vlada sa gorepomenutim zenskim ... vec postoji samo jedna boginja koja je bila centar njihove religije (drzavom je vladao kralj).

Ne postoji cak ni vise zenskih ili muskih bozanstava, kao kod Grka ili Egipcana.

Bilo mi je interesantno kako su insignije te jedinstvene minojske boginje gotovo identicne insignijama vrhunskog egipatskog zenskog bozantstva prikazanog na rimskoj statui (odnosno, njoj odgovarajuceg rimskog bozanstva). Gde su te jedinstvene insignije prezivele vekove uticaja razlicitih kultura.
abrasax abrasax 17:43 21.08.2011

Re: Sticajem

Vojislav Stojković
Sa tvojim pitanjem uhvatiću se u koštac, samo u slučaju ukoliko je moj lekar pogrešio i oporavak potraje duže od dve sedmice.



elis elis 15:35 20.08.2011

Vanlajneri su...

...jedini siguran metod borbe protiv dosade


P.S.
Preporuka, Vojislave.
abrasax abrasax 18:02 20.08.2011

Re: Vanlajneri su...

Preporuka, Vojislave.


Aj, Vojislave
abrasax abrasax 21:55 20.08.2011

Re: Vanlajneri su...

Minoan Snake Goddess figurines c 1600 BCE.



Kako se sklizne u sofizam? Pa tako što se ode pre!
I s nadom da će, nemiran perfekat koji si upotrebio, naći pravu rečenicu.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:38 21.08.2011

Re: Vanlajneri su...

elis


Hvala, elis.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:40 21.08.2011

Re: Vanlajneri su...

abrasax


Aj, Vojislave


Aj, abrasax.
abrasax abrasax 01:03 21.08.2011

Re: Vanlajneri su...

Vojislav Stojković
elis


Hvala, elis.



miloradkakmar miloradkakmar 15:51 20.08.2011

Dosada

Mogao bih biti jedan od tih koje spominješ kroz vekove.
Naterao si me da brže razmišljam o izlasku iz ove dosade.
Svakog dan prepešačim istu kilometražu, popijem približno iste količine crnog vina, pročitam 10-20 stranica, daleko manje napišem ili ne napišem ništa, u kafani pričaju jedno te isto, na ulici srećem iste ljude, i , ovde, na blogu... ležem u 2-3 , ustajem u 7-8... Prestao sam da pijem popodnevnu kafu, jedino tu vidim nekakve pomake i, naravno, što me unuka iznenadi, obraduje, svojom pričom, reakcijom , zapažanjem... Sem , ovog poslednjeg ništa mi drugo i ne treba.
abrasax abrasax 17:50 20.08.2011

Re: Dosada

Mogao bih biti jedan od tih koje spominješ kroz vekove.


Ti si se, Milo, mlad ženio.
abrasax abrasax 17:54 20.08.2011

Re: Dosada

Sem , ovog poslednjeg ništa mi drugo i ne treba.





Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:26 21.08.2011

Re: Dosada

miloradkakmar
Mogao bih biti jedan od tih koje spominješ kroz vekove.


Mogao bi biti, ali nisi. Ne ličiš mi ti, Milorade, na Nerona, a za Parisa si malo okasnio.
abrasax abrasax 01:32 21.08.2011

Re: Dosada

Mogao bi biti, ali nisi.


Znači ne?
miloradkakmar miloradkakmar 18:02 21.08.2011

Re: Dosada

abrasax
Mogao bih biti jedan od tih koje spominješ kroz vekove.


Ti si se, Milo, mlad ženio.

Žena je bila još mladja.
miloradkakmar miloradkakmar 18:05 21.08.2011

Re: Dosada

Vojislav Stojković
miloradkakmar
Mogao bih biti jedan od tih koje spominješ kroz vekove.


Mogao bi biti, ali nisi. Ne ličiš mi ti, Milorade, na Nerona, a za Parisa si malo okasnio.

Nikako nemam takvih želja i namera. To ja onako iz dosade , razmišljam.
docsumann docsumann 17:05 20.08.2011

balans

ravnoteža crvenih i plavih sila
je i sama jedna vrsta sile
koja uslovljava
da glad i dosada ne idu zajedno
jinks jinks 17:47 20.08.2011

Re: balans

šta za to vreme rade ljubičaste sile ... možda dozvoljavaju da sitost i zainteresovanost idu zajedno :)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:41 21.08.2011

Re: balans

docsumann
ravnoteža crvenih i plavih sila
je i sama jedna vrsta sile
koja ne dozvoljava
da glad i dosada idu zajedno


I glad može biti prilično dosadna.
docsumann docsumann 05:32 21.08.2011

Re: balans

I glad može biti prilično dosadna.


glad može biti dosadna, ali ono što se pod njom osjeća nije dosada.
dosada dolazi nakon zadovoljenja osnovnih potreba ... probao svojevremno
docsumann docsumann 05:34 21.08.2011

Re: balans

šta za to vreme rade ljubičaste sile ... možda dozvoljavaju da sitost i zainteresovanost idu zajedno :)


lubičaste sile ??

šte ti je sad pa to?



elis elis 12:48 21.08.2011

Re: balans

docsumann
ravnoteža crvenih i plavih sila
je i sama jedna vrsta sile
koja ne dozvoljava
da glad i dosada idu zajedno


Plavu, docs, seci plavu!!!
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:16 21.08.2011

Re: balans

elis

Plavu, docs, seci plavu!!!




Hebiga, izgleda da je ipak trebalo crvenu.
docsumann docsumann 13:55 21.08.2011

Re: balans

Plavu, docs, seci plavu!!!


kaže su zgutni, a ne sjeci !



ps. i kako god izabereš - nejeb'o si
jinks jinks 15:13 21.08.2011

Re: balans

Left-blue, right-red.

Koja bese za sta, da li se secas?
docsumann docsumann 16:08 21.08.2011

Re: balans

Koja bese za sta, da li se secas?


čini mi se da crvena "budi" ... i tu kreću nevolje

plava - i dalje nastavljaš da živiš u matrix iluziji
abrasax abrasax 17:48 21.08.2011

Re: balans

i kako god izabereš - nejeb'o si




Tako ti je to, doco, al' teško si ti kriv.
jednatanja jednatanja 17:09 20.08.2011

Niko nije imun...

Dosadna pesma
M. Antić

Toliko mi je dosadno
da ne znam šta ću.
Kad izlazim iz škole
nakrivim kapu na levo oko
i pobijem se sa trojicom
bar da me vide devojčice.
Devojčice su smešna stvorenja
dugonoge,
okrugle,
pegave ili kratkovide,
mnogo lažu i ogovaraju
i pišu ljubavna pisma
koja mi stave pod klupu.
Meni je sve to dosadno.
Ipak pročitam pisma,
najlepše reči prepišem
- ako mi nekad zatreba,
a od onog što ostane
napravim papirne lađe,
napravim ptice,
slanike,
žabe,
i bajagi se igram
a tako mi je dosadno.
Dosadno mi je da porastem,
da nosim tesne cipele
i da se oženim.
Oni koji porastu prvo se danima mrze
onda se danima svađaju.
Jedino mi je žao mog tate.
Da je ostao dečak - kao ja,
baš bismo divno mogli da se družimo
i da zajedno budemo zaljubljeni
u nastavnicu istorije.
Sve ostalo mi je dosadno.
Toliko mi je dosadno
da ne znam šta ću,
nego nakrivim kapu na levo oko
i pobijem se jos sa trojicom.
Čak i kad nema devojčica
jinks jinks 17:43 20.08.2011

Re: Niko nije imun...

nego nakrivim kapu na levo oko

šta ovo znači u prevodu: "isključim (ili prigušim) mozak" ... ili nešto drugo :)
abrasax abrasax 17:47 20.08.2011

Re: Niko nije imun...

"isključim (ili prigušim) mozak" ... ili nešto drugo :)


Može i da znači: "Dej si, (dušo, dej si, rano)..."

EDIT: Šala mala, čungi!
jednatanja jednatanja 19:08 20.08.2011

Re: Niko nije imun...

nego nakrivim kapu na levo oko

šta ovo znači u prevodu: "isključim (ili prigušim) mozak" ... ili nešto drugo :)


isto što i "na desno oko"...važno da si mangup i da ti nije dosadno


abrasax abrasax 19:37 20.08.2011

Re: Niko nije imun...

isto što i "na desno oko"...važno da si mangup i da ti nije dosadno


Tanjče, sad ću ti pišem, samo da pročistim grlo
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:28 21.08.2011

Re: Niko nije imun...

jednatanja
Dosadna pesma


Nimalo dosadna, a mnogo dobra.
alselone alselone 19:55 20.08.2011

III

Odlican subotnji blog za ubijanje dosade.

Zvuci kao deo materijala za trecu knjigu.
abrasax abrasax 20:24 20.08.2011

Re: Dosada

Prestao sam da pijem popodnevnu kafu, jedino tu vidim nekakve pomake i, naravno, što me unuka iznenadi, obraduje, svojom pričom, reakcijom , zapažanjem... Sem , ovog poslednjeg ništa mi drugo i ne treba.


To bi moglo da znači ovo: nova beletra. Imaš neku za linkovanje?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:31 21.08.2011

Re: III

alselone
Odlican subotnji blog za ubijanje dosade.

Zvuci kao deo materijala za trecu knjigu.


Za ubijanje dosade može nekako i da posluži, al na knjigu ne liči.
Preteruješ alselone.
alselone alselone 00:52 21.08.2011

Re: III

nisam mislio na lajt motiv ili celu knjigu, vec na price u prici, kako si vec pisao.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:23 21.08.2011

Re: III

Tu si u pravu, moglo bi kad-tad da posluži.
abrasax abrasax 18:06 21.08.2011

Re: III

Za ubijanje dosade


Ja turila jednu u fridžiz. Šta ćeš i to pijem tako, pogotovo u ove letnje večeri.
loader loader 23:29 20.08.2011

Eh, ta bliska daljina

I dosada,
i rat
- potomci su istog praznila

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:33 21.08.2011

Re: Eh, ta bliska daljina

Lepo uočeno, loader, tako daleko, a tako blizu.
abrasax abrasax 18:08 21.08.2011

Re: Eh, ta bliska daljina

Eh, ta bliska daljina



loader loader 00:26 23.08.2011

Re: Eh, ta bliska daljina


Tajnovita Abrasax




mirelarado mirelarado 12:42 21.08.2011

Све остало...

Има једна канцона, зове се Досада. У њој се каже како је занимљив само први сусрет, први излазак, први секс... укратко, само почетак. Све остало је досада.



Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:09 21.08.2011

Re: Samo jednom prva zora sviće..

abrasax abrasax 18:13 21.08.2011

Re: Све остало...

Има једна канцона, зове се Досада. У њој се каже како је занимљив само први сусрет, први излазак, први секс... укратко, само почетак. Све остало је досада.


Ne, ostalo je put... Samo je dugačak put, a potrebno je i osvrtati se, i paziti na druge, pa zato.
mirelarado mirelarado 12:42 21.08.2011

Све остало...

Е, нема горе смарачине од овог дуплирања коментара!

gordanac gordanac 13:07 21.08.2011

:))

mirelarado
Е, нема горе смарачине од овог дуплирања коментара!


Oooooh, ali - ima:
(gore od dupliranja)

javascript : ; javascript : ; javascript : ; javascript : ; javascript : ;
javascript : ; javascript : ; javascript : ; javascript : ; javascript : ;

i - dobra ti ova pesma
Samo - neprecizna: postoji samo poslednji put, a svi ostali su prvi
docsumann docsumann 16:11 21.08.2011

Re: :))

Samo - neprecizna: postoji samo poslednji put, a svi ostali su prvi


ništa se još nije dogodilo prvi put

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:57 21.08.2011

Re: :))

docsumann
Samo - neprecizna: postoji samo poslednji put, a svi ostali su prvi


ništa se još nije dogodilo prvi put



Da nije onog još, pomislio bih da ciljaš na kružni tok vremena, na Borhesa...
... a ovako, ne znam.
docsumann docsumann 17:39 21.08.2011

Re: :))

Da nije onog još, pomislio bih da ciljaš na kružni tok vremena, na Borhesa...
... a ovako, ne znam


e, pazi kad moram da provjerim. to sam zapisao prije 18 godina

u pravu si, evo kompletne završnice (pjesma je malo preduga)


...
a možda bi neko drugo sunce
drugačijem oku
neki drugi svijet
prikazalo istim ovakvim

svejedno
ništa se nije dogodilo prvi put

u neke stvari treba povjerovati
baš zato što ih nikad nećemo naći


ps. i Niče je spominjao to vječito ponavljanje (istog)


abrasax abrasax 18:16 21.08.2011

Re: :))

Samo - neprecizna: postoji samo poslednji put, a svi ostali su prvi


Misliš, neprevaziđejkavascript;?
abrasax abrasax 18:22 21.08.2011

Re: :))

ništa se još nije dogodilo prvi put


Onda znaš <uvek> šta ti valja činiti...
docsumann docsumann 18:33 21.08.2011

Re: :))

Onda znaš <uvek> šta ti valja činiti...


majka - ti si loš sin, ništa ne valjaš!

sin - valjam kevo, valjam

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana