Tehnologija| Zdravlje

Telemedicina, mHealth – Gde je Srbija?

dirtyharry RSS / 28.09.2011. u 21:15

ecg.jpg

Svi ćemo umreti, za to bar nema dileme. Svakom čoveku je stalo da živi što duže. Međutim kako to već ide sa godinama dolaze i mnoge bolesti a i prirodno starenje dovodi do slabljenja organizma. Kako godine prolaze sve češće je potreban lekar za razne intervencije i savete. Problem nastaje kada ljudi ne mogu da pozovu lekara u pomoć, kada lekar nije na vreme obavešten o promenama u vezi bolesti od koje čovek boluje itd. Postoji mnogo razloga kada se čovek pita zašto ranije nije otišao kod lekara. Vođen primerima iz svoje sredine, kod lekara se ide samo kada nešto zaboli. Možda samo par procenata ljudi ide kod lekara da prekontroliše svoje zdravlje. Svi idu da se leče ali niko preventive radi.

Telemedicina je širi pojam od mHealth-a i odnosi se na pružanje medicinske pomoći putem informacionih i telekomunikacionih tehnologija dok se mHealth odnosi na konkretno na upotrebu mobilnih uređaja u ove svrhe. Za mHealth ne postoji još uvek adekvatan prevod pa koristim kovanicu iz engleskog jezika.

mHealth%20$$$_Feb%202011.jpgSvi ovakvi sistemi se sastoje iz najmanje dva dela (grubo gledano). Prvi je neki senzor koji meri veličinu koja se posmatra a drugi je mobilni uređaj koji dobija podatke od senzora i dalje ih obrađuje ili skladišti. Može postojati i treći deo i to je i ideja ovakvog načina pružanja zdravstvene zaštite a to je udaljeni informacioni sistem koji se nalazi na nekom računaru daleko od pacijenta i koji skladišti i analizira podatke koje dobija od mobilnih uređaja.

Sa ovim idejom se krenulo pre više od deset godina, tačnije sa samom pojavom mobilnih telefona. Do danas je napravljeno na stotine uređaja kako u eksperimentalne tako i u komercijalne svrhe koje mogu da prate neki od bitnih životnih parametara na daljinu. Navešću samo neke od najčešćih parametara: temperatura tela, puls, krvni pritisak, nivo kiseonika u krvi itd. Svakim danom se pojavljuju novi uređaji koji mogu da prate i druge parametre koje ranije generacije nisu mogle. Recimo nije ništa neobično da se prati i EKG srca, zatim aktivnost mozga (EEG) itd.

Ovde se radi o uređajima koji su malih dimenzija i težina i koji omogućavaju pacijentima normalno kretanje i svakodnevne aktivnosti bez potrebe da pacijent bude stalno na određenom mestu, recimo u svom stanu. Postoje i sistemi koji su stacionarni i koji se instaliraju u kući/stanu. Oni imaju više mogućnosti i mogu biti tehnički napredniji ali imaju i to ograničenje da pacijent mora prisutan kako bi sistem mogao da ga prati ili bar u dometu bežične mreže sistema.

Ideja je da se na jednom centralizovanom mestu čuvaju podaci i istorija bolesti pacijenata. Na taj način uz pomoć softvera svi rezultati mogu da se analiziraju, da se detektuju kritične vrednosti parametara koji se prate i na taj način reaguje pre nego što bude kasno.

Ovakvim pristupom bi se pre svega rešavali problemi zdravstene zaštite starijih ljudi, ljudi koji žive u nepristupačnim predelima, pacijentima u postoperativnom toku itd. Na ovaj način bi bilo potrebno mnogo manje lekara koji bi pratili sve te pacijente. Najvećim delom o primljenim podacima odlučuje kompjuter dok se lekari angažuju samo oko nekih slučajeva koji su nepotpuni ili nejasni i kompjuter ne može da donese ispravnu odluku.

Naravno, ako se utvrdi da je pacijentu potrebno promeniti terapiju, lekar je nezamenljiv ali se baš iz tog razloga može uštedeti na vremenu koje svaki lekar provede sa pacijentima na ovaj način.

mhealth2.jpgIz EKG-a se dobrom analizom može utvrditi mnogo više od pravilnog rada srca. Sa EKG dijagrama je moguće videti i određene srčane mane i druge probleme. Verujem da je većini poznat uređaj koji ljudi sa sobom nose par dana i koji snima rad srca, pa posle doktori preuzmu podatke iz njega i odlučuju o daljim koracima u lečenju pacijenta. Takvo snimanje obično traje 24-48 sati a ovakvo nadgledanje o kome pišem bi se obavljalo unedogled. Uređaj prati rad srca, te podatke prenosi na mobilni uređaj ili mobilni telefon koji ih dalje šalje informacionom sistemu u bolnici ili domu zdravlja. Postoje uređaji koji u sebi imaju integrisan GSM modul, tako da mobilni telefon može biti izostavljen. Informacioni sistem će moći te podatke da obradi i da na vreme reaguje ako je srce pacijenta u lošem stanju. Ista ideja se primenjuje i na sve druge veličine od interesa za lekare i pacijente.

Različiti parametri koji se mere zahtevaju različite naline merenja i frekvenciju merenja. Recimo za praćenje ukupne električne aktivnosti srca potrebno je uzeti 350-500 uzoraka u sekundi. To je mnogo podataka, a ako se to pomnoži sa više hiljada pacijenata, dolazi se do cifre od preko 100MB podataka u sekundi koje sistem treba da primi i skladišti ali ovo je primer naprednijeg sistema.

Mnogi od ovakvih sistema imaju previše izazova i sa tehnološke strane još uvek nisu u mogućnosti da se realizuju na povoljan način ali s obzirom da tehnologija svakog dana napreduje, samo je pitanje vremena kada će sve te prepreke nestati.

Ono što meni pada napamet je nešto ovako u Srbiji. nije to nikakva naučna fantastika. Pored tehnologije koja je složena i komplikovana u zavisnosti od toga šta hoće da se postigne, ako se napravi jedan prototip, uopšte nije teško da se to dalje proširi na široke narodne mase, po principu copy/paste a tu je naravno i moguće da se za različite stvari naprave različiti senzori koji će raditi sa istim sistemom.

Mobile+Health+Monitoring.jpgKombinacija i varijacija na temu je mnogo samo je potrebno izabrati pravu i onu koja je ostvariva u našoj sredini i za koju bi imalo para. Naravno da sve to košta, po slobodnoj proceni jedan takav sistem koji bi se povezao sa mobilnim telefonom pacijenta bi mogao da se napravi između 50-100EUR (više komada, ne prototip). Ovo je naravno neki jednostavniji model koji ne bi merio mnogo toga pored osnovnih životnih funkcija. Komplikovaniji, napredniji, kompaktniji, sa dužim trajanjem baterija bi bilo skuplji. Sve po principu koliko para toliko i muzike. Tu je naravno i informacioni sistem koji je priča za sebe, pa softver za mobilne uređaje, pa hardver. Kada se sve to skupi ispadne prilično para, ali ako se posmatra na duže staze i ako se uzme u obzir broj pacijenata koji bi se nadgledali, onda to uopšte nije toliko mnogo.

Jedna stvar koja može da se iskoristi je da se razvoj ovako nečega pokrene po fakultetima, pa da se isti povežu za bolnicama i domovima zdravlja i da se spoji lepo i korisno. Prototipovi bilo čega se najlakše naprave u obrazovnim ustanovama, a spoj istih sa ostalim delatnosima i privredom donose prave rezultate. Ne znam samo da li ovo zvuči realno za našu otadžbinu?

Onomad je Milan pisao o fondovima Evropske Unije. Možda bi i nadležni mogli malo da edukuju ljude iz firmi i obrazovnih ustanova kako da se konkuriše i šta bi moglo da se radi da ljudima bude bolje. Na ovakvim stvarima radim već neko vreme ali je i dalje čudno koliko malo ljudi i publikacija bilo koje vrste ima na ovu temu sa potpisanim autorima iz Srbije. 



Komentari (21)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

fantomatsicna fantomatsicna 06:51 29.09.2011

Bas

Procitah da se danas u Srbiji slavi dan srca...
Valjda ce neko citati i ovaj blog i blog na linku koji si postavio.Ustvari trebalo bi da ih interesuje ..ali kad vidis neke druge informacije kao onu tuznu pricu o Milutinu kod Krugoline..onda se pitas mnoge stvari...vezane za stanje zdravstva kod nas

p.s dobro nam dosao :)
dirtyharry dirtyharry 08:25 29.09.2011

Re: Bas

Ma da bre, u pravu si skroz. Nego eto, pričamo tek onako. Čučao je tekst negde u ćošku napisan odavno samo me je Milanova priča od pre koju nedelju navela da ga okačim, jer za sve to treba para.

srdjan.pajic srdjan.pajic 07:40 29.09.2011

i onda jednog dana

lekar koji prati stanje svog pacijenta na terenu dobije poruku "besplatno obaveštenje: traženi korisnik mHealth mreže više nije dostupan"

BTW, GSM sistem je mračni srednji vek mobilne telefonije .
dirtyharry dirtyharry 08:33 29.09.2011

Re: i onda jednog dana

i onda jednog dana
lekar koji prati stanje svog pacijenta na terenu dobije poruku "besplatno obaveštenje: traženi korisnik mHealth mreže više nije dostupan"

Kao i kod svakog mobilnog uređaja sve može da se desi. Inače postoje sistemi koji mogu da prate kretanje pacijenta, koriste se naročito po ruralnim krajevima u slučaju da se pacijentu nešto desi kada nije u kući. Tako da kada ostane "nedostupan" zna se tačna lokacije gde se to desilo.


BTW, GSM sistem je mračni srednji vek mobilne telefonije .

A možda da ipak pogledaš šta se u svetu trenutno najviše koristi? Naravno na sve to utiče i cena, zašto bi se pravio neki komercijalni uređaj koji bi mogli samo bogati da priušte ili samo bolnice koje imaju više para? Potrebno je samo preneti informacije od tačke A do tačke B pa ne vidim poentu šta hoćeš da kažeš, zašto ne koristiti GSM?
ElectricDreams ElectricDreams 09:35 29.09.2011

Re: i onda jednog dana

srdjan.pajic
lekar koji prati stanje svog pacijenta na terenu dobije poruku "besplatno obaveštenje: traženi korisnik mHealth mreže više nije dostupan"


Molim te, sistemi od kojih život zavisi nikako ne mogu biti bazirani na GSM sistemu. To je valjda svima jasno? Na kraju krajeva, i da ne dođe do prekida gsm signala, šta može doktor na daljinu da uradi osim da konstatuje prestanak životnih funkcija (a i to je diskutabilno)?

Poenta je da se preko gsm prenose podaci iz data loggera, koji ima i lokalnu kopiju u slučaju prekida gsm signala. Po ponovnom uspostavljanju se na glavni server uploaduju svi podaci koji nisu prenešeni.

Smatram da je android platforma (pogotovu IOIO) pravo rešenje za ovakve uređaje.
dirtyharry dirtyharry 17:38 29.09.2011

Re: i onda jednog dana

ElectricDreams
Molim te, sistemi od kojih život zavisi nikako ne mogu biti bazirani na GSM sistemu.

Sa ovim se slažem ali ovo nisu sistemi od kojih život zavisi. Možda ja nisam bio dovoljno jasan, mada je teško da na neku temu o kojoj postoji toliko literature sve važne aspekte spakuješ u jedan blog.
Radi se o nadgledanju bolesnih ljudi, ne recimo o kontrolisanju bolesnika koji je na dijalizi na daljinu.
Napisao sam da se samo rezultati parametara koji se prate kod pacijenata prenose preko preko nekog mobilnog uređaja a ne da je neko na samrtničkoj postelji a doktor neće da dođe dok se ne konstatuje "game over".

ElectricDreams
Smatram da je android platforma (pogotovu IOIO) pravo rešenje za ovakve uređaje.


Ima dosta toga baziranog na raznim platformama. Dosta se koristi iOS kao i Android s tim što se u zadnje vreme pojavljuju kompletni sistemi sa gomilom periferija baziranih na Android platformi, pa ne mora sve da se pravi "od početka".
ElectricDreams ElectricDreams 19:19 29.09.2011

Re: i onda jednog dana

dirtyharry
ElectricDreams
Molim te, sistemi od kojih život zavisi nikako ne mogu biti bazirani na GSM sistemu.

Sa ovim se slažem ali ovo nisu sistemi od kojih život zavisi. Možda ja nisam bio dovoljno jasan, mada je teško da na neku temu o kojoj postoji toliko literature sve važne aspekte spakuješ u jedan blog.
Radi se o nadgledanju bolesnih ljudi, ne recimo o kontrolisanju bolesnika koji je na dijalizi na daljinu.


Kapiramo se.
Hteo sam da objasnim gospodinu Pajiću da ne može da očekuje nemoguće od gsm tehnologije.
srdjan.pajic srdjan.pajic 20:31 29.09.2011

Re: i onda jednog dana

ElectricDreams
dirtyharry
ElectricDreams
Molim te, sistemi od kojih život zavisi nikako ne mogu biti bazirani na GSM sistemu.

Sa ovim se slažem ali ovo nisu sistemi od kojih život zavisi. Možda ja nisam bio dovoljno jasan, mada je teško da na neku temu o kojoj postoji toliko literature sve važne aspekte spakuješ u jedan blog.
Radi se o nadgledanju bolesnih ljudi, ne recimo o kontrolisanju bolesnika koji je na dijalizi na daljinu.


Kapiramo se.
Hteo sam da objasnim gospodinu Pajiću da ne može da očekuje nemoguće od gsm tehnologije.


E, ljudstvo, zajebancija je u pitanju . Ne moraš da budeš banderaš da bi znao da nemoguće ne može da se očekuje niodčega, pogotovu ne od parčeta hardvera, softvera i nekakave mreže (naročito ne bežične). Mada, ljudi svašta rade, dobar je primer GPS tehnologija koju sad masovno pokušavaju da uguraju na aerodrome, kao sistem za navodjenje aviona na finalnom prilazu. Na šta se svako ko se imalo petlja sa sistemom (mimo GPS-ova za biciklu ili planinarenje) krsti levom i desnom rukom. Kad prvi avion bude precizno naveden na lokalno polje kukuruza, shvatiće se zašto GPS sistem, as is, ne valja za tu aplikaciju. Ali da ne davim.

Prikupljanje medicinskih podataka je svakako manje kritičan zadatak, pogotovu što je (gotovo) sigurno da će podaci sa nekog senzora ispod kože pre ili kasnije stići na odredište, sem ako se ne živi baš na nekoj čuki (ili pod zemljom/vodom). Ono što je, po meni, relativno daleka budućnost je da se nekakvim ovakvim sistemom zatvori feedback loop, to jest da se daljinski, i u realnom vremenu, administrira terapija, recimo na osnovi output-a nekakve neuralne mreže (što da ne, jebeš doktore, čemu oni služe, moj lekar se ionako za svako pitanje maša svog iPhone-a i google odgovor) koja češlja neku masivnu bazu podataka, uporedjuje, meri učinak, računa verovatnoće i koriguje rate / sadržaj administrirane terapie. Ne što je to tehnološki teško izvodivo, nego što ne znaš koga posle da tužiš zbog greške u javascriptu.

I manite me, bre GSM-a, 21. je vek, LTE rules.
maksa83 maksa83 21:00 29.09.2011

Re: i onda jednog dana

, recimo na osnovi output-a nekakve neuralne mreže (što da ne, jebeš doktore, čemu oni služe, moj lekar se ionako za svako pitanje maša svog iPhone-a i google odgovor) koja češlja neku masivnu bazu podataka, uporedjuje, meri učinak, računa verovatnoće i koriguje rate / sadržaj administrirane terapie.


IBM medical diagnostics

WellPoint and IBM Announce Agreement to Put Watson to Work in Health Care
srdjan.pajic srdjan.pajic 23:36 29.09.2011

Re: i onda jednog dana

maksa83
, recimo na osnovi output-a nekakve neuralne mreže (što da ne, jebeš doktore, čemu oni služe, moj lekar se ionako za svako pitanje maša svog iPhone-a i google odgovor) koja češlja neku masivnu bazu podataka, uporedjuje, meri učinak, računa verovatnoće i koriguje rate / sadržaj administrirane terapie.


IBM medical diagnostics

WellPoint and IBM Announce Agreement to Put Watson to Work in Health Care


Dobri stari IBM. Ovde kod mene u kraju ima jedan od IBM-ovih kampusa, poprilične veličine, treba mi dobrih par minuta na motoru da ga prodjem, usput ubijem bar tri rakuna. Ama su malo propali, i guess who rentira dobar deo tog prostora? Spolja piše IBM, al' unutra Apple, bato, tu im je neki call centar, podrška, neke tetke koje se javljaju na telefone kad ti zaškripi ajfon da te pitaju da li si ga priključio na čardžer skoro.



dirtyharry dirtyharry 21:29 30.09.2011

Re: i onda jednog dana

srdjan.pajic
Spolja piše IBM, al' unutra Apple

Znači ni tamo u tu Ameriku nije unutra ono što piše na omotu .
jednatanja jednatanja 10:27 29.09.2011

Dobra ideja

Ovakvim pristupom bi se pre svega rešavali problemi zdravstene zaštite starijih ljudi, ljudi koji žive u nepristupačnim predelima, pacijentima u postoperativnom toku itd


Moj otac sa "nepristupačnog predela" u Vojvodini, sa uznapredovalom bolešću mora da ide u Novi Sad da bi komisija odobrila lek, koji on onda može da nabavi u apoteci svog grada.

Toliko o telemedicini.
dirtyharry dirtyharry 17:40 29.09.2011

Re: Dobra ideja

Isti je slučaj i kod mene. Za neke proste stvari može mnogo toga da se uradi i bez nekog prevelikog ulaganja, ali naši vole da komplikuju sve.
jednatanja jednatanja 11:45 30.09.2011

Re: Dobra ideja

Ma da...kod nas je sve u NS i BGD, a trebalo bi da se primeni i sistem regionalizacije u medicini, na primer ovde u Nemačkoj, postoje državne klinike specijalizovane za određenu bolest, tako se i reklamiraju, a nisu u velikim gradovima već u nekom gradu tipa Prokuplje. Tako bi na primer, neko iz Kikinde mogao ići na operaciju kuka u Zrenjanin, za očne boljke u Bečej, ili bi se najbolja klinika za prostatu nalazila u Subotici, ili bi koncentracija specijalista za bolesti creva, dijagnostika i lečenje, bila u Somboru, itd.

BTW, radim u farmaceutskoj industriji i mogu ti reći da svi obraćaju više pažnje na tehnologiju u farmaceutskoj oblasti. Već rade na bežičnim aparatima za dijabetis, iPhone aplikacijama, da ne kažem da danas već svi "sales reps" hoće iPad -ništa više papirići ili laptopovi. Kao što rekoh, ova tvoja tema je jako bitna, tek će se otkrivati i pričati o tome, mnogi će verovatno zaraditi milione baš prilagođavajući tehnologiju medicinskim potrebama lekara i pacijenata. Možda čak i nekom iz Srbije to uspe, mada nam medicinska dijagnostika nije jedna od glavnih grana industrije, ali nikad se ne zna...
maksa83 maksa83 12:04 30.09.2011

Re: Dobra ideja

BTW, radim u farmaceutskoj industriji

Uuuu, a ja mislio da sam ja sa energy market data minion u grotlu zla.
jednatanja jednatanja 12:57 30.09.2011

Re: Dobra ideja

još vas može da spasi rad sa vetrenjačama i solarnim panelima ali nama ne bi pomogao ni lek protiv side
dirtyharry dirtyharry 13:27 30.09.2011

Re: Dobra ideja

maksa83
BTW, radim u farmaceutskoj industriji

Uuuu, a ja mislio da sam ja sa energy market data minion u grotlu zla.




Ja se mlatim pored posla sa Phd-om pa sam zato upao u ovu tematiku. Sad pored miševa i tastatura, po stolu jurim i otpornike i čipove. Onomad žena 'tela da me izlupa, nagazila jednog u tepihu.
maksa83 maksa83 16:40 30.09.2011

Re: Dobra ideja

Onomad žena 'tela da me izlupa, nagazila jednog u tepihu.

Neka, neka, nek' joj ojačaju tabani, trebaće joj kad počne da gazi one sitne Lego (vrlo oštre i tvrde) kocke. Ništa te tako ne razbudi ujutru, kafa ti ne treba uopšte.
dirtyharry dirtyharry 21:27 30.09.2011

Re: Dobra ideja

maksa83
Neka, neka, nek' joj ojačaju tabani, trebaće joj kad počne da gazi one sitne Lego (vrlo oštre i tvrde) kocke. Ništa te tako ne razbudi ujutru, kafa ti ne treba uopšte.


radimo na tome, ali fala na savetu. Vidi se da iz tebe izbija iskustvo .
vtva vtva 12:08 30.09.2011

Telemedicina

Telemedicina je vrlo kompleksna i podrazumeva mnogo više od teme ovog bloga.

U Srbiji se uspešno radi na uvođenju telemedicine.

Deo sam tima koji radi na uvodjenju prenosa EKG signala i uspešno smo uveli ovaj sistem u Beogradskoj Hitnoj Pomoci. EKG snimak pacijenta iz vozila hitne pomoći stiže u Urgentni Centar (ili drugu bolnicu u koju se vrši transport pacijenta) tako da je ekipa koja dočekuje pacijenta spremna za intervenciju. Ujedno se koristi i za konsultaciju i pomoć ekipi na terenu. EKG se preko GSM-a konektuje na server, radne stanice u bolnicama imaju pristup serveru za pregled i analizu EKG snimka pacijenta.

Beogradska Hitna Pomoć je prva u Evropi koja je uvela ovakav sistem i do sada se pokazao kao vrlo koristan i uspešan - bilo je već nekoliko slučajeva gde su daljinske konsultacije bukvalno sačuvale život pacijenta.

http://www.blic.rs/Vesti/Beograd/254728/Mobilni-EKG-u-svim-kolima-beogradske-Hitne-pomoci
dirtyharry dirtyharry 13:24 30.09.2011

Re: Telemedicina

Hvala na obaveštenju. Nisam znao za ovo. Kao što sam već negde i napisao nemoguće je jednu ovakvu temu strpati u jedan blog. Šteta je samo što se ovakve vesti više ne šire i ne popularizuju nego su nam umesto toga vesti pune politike i crne hronike.

vtva

Beogradska Hitna Pomoć je prva u Evropi koja je uvela ovakav sistem i do sada se pokazao kao vrlo koristan i uspešan - bilo je već nekoliko slučajeva gde su daljinske konsultacije bukvalno sačuvale život pacijenta.


Slažem se sa ovim a mogu samo da kažem bravo!

Mislim da se sve to ne koristi još uvek koliko treba i koliko može. Naravno ima mnogo toga što bi moglo i što bi trebalo. Jeste da nisam u Srbiji ali pa zbog toga i nisam možda toliko u kontaktu sa svim tim ali pored ovog slučaja i dalje nisam čuo ni za šta drugo slično.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana