Literatura

Nobelova nagrada, čemu?

vladimir petrovic RSS / 04.10.2011. u 19:32

U četvrtak, 6. oktobra, biće dodeljena Nobelova nagrada za književnost.

Da odmah kažem: srpskih pisaca, izgleda, nema među kandidatima. To je verovatno zato što u Srbiji stalno ljudi (uključujući državno rukovodstvo) imaju „neka preča posla“ nego što je akanje sa literaturom, ljudskim pravima manjina i slično.

No, ostavimo srpske pisce, njih je i Bog zaboravio, pa se pitam koji su iole ozbiljni svetski kandidati za ovogodišnju najveću književnu nagradu? (Ne samo da je prestižna, već je i finansijski vredna - dobija se oko 1.3 miliona dolara plus zlatna medalja Mladića i njegove muze, kao što je ovde prikazana).

Sve je još uvek na nivou pogađanja.

Neki pričaju da bi nagrada trebalo da ode Arapima (opet se postavlja politička kopča – tzv. Arapsko buđenje), pa se navodi sirijski pesnik Adonis (80 godina).

Kada smo već kod poezije, i Šveđani  „svoga konja za trku“ imaju, pa kandiduju svog pesnika Tomasa Transtremera, koji, takodje, ima 80 godina.

(Kada sam pomenuo arapštinu, još jedan ozbiljan kandidat dolazi iz Alžira, i to dama, Assia Djebar).

Amerikanci već godinama pritiskaju, onako kako samo oni to umeju i mogu (i na svim drugim poljima), pa grubo poručuju da je krajnje vreme da Nobel ponovo dođe k njima, jer je poslednji put dodeljen jednoj njihovoj književnici (Toni Morrison) još daleke 1993. godine.

(A činjenici da je Srbima poslednji put dodeljen Nobel još daleke 1961. godine se, izgleda, ne pridaje nikakav značaj).

Tako Amerikanci već godinama isturaju Fillipa Rota (Philip Roth), Džojs Kerol Outs (Joyce Carol Oates) i T. Pinčona (Thomas Pynchon). U poslednje vreme najviše se govori o Kormaku Makartiju (Cormac McCarthy).

Nobelov kometet je pre nekoliko godina poručio Amerikancima, ne baš diplomatski, da nema osnova da se njima dodeli nagrada – da je njihova književnost provincijska, tesnogruda, izolacionistička i ne znam šta još, kao i da malo prevode strane pisce, ne učestvuju u svetskom dijalogu o literaturi ... takva neukost sputava...  (Horace Engdahl, the permanent secretary of the Nobel prize jury: "There is powerful literature in all big cultures, but you can't get away from the fact that Europe still is the centre of the literary world ... not the United States. The US is too isolated, too insular. They don't translate enough and don't really participate in the big dialogue of literature ...That ignorance is restraining").

Ja lično bih voleo, ako se nagrada već mora dati Amerikancima, da to bude Filip Rot. On ima 78. godina i čujem kako neki zagovaraju da treba požuriti  ("stop the nonsense and give Philip Roth a Nobel Prize for Literature before he dies").

Dalje, Haruki Murakami se visoko kotira.

Ima i onih koji misle da bi Nobela trebalo dati Salmanu Ruždiju (Rushdie), te da bi bilo grehota da on prođe kao što su prošli Prust, Džojs, Borhes i Nabokov.

Šta vi mislite, cenjeni publikume, kako bi to rekao Svetislav Basara?

Atačmenti



Komentari (104)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

ivana23 ivana23 19:41 04.10.2011

***

I domaci i svetski mediji bruje o tome da je glavni favorit - Bob Dilan.
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:51 04.10.2011

Re: ***

Ivana23
... I domaci i svetski mediji bruje o tome da je glavni favorit - Bob Dilan.


Čuo sam.

A opet, namerno nisam njega pomenuo.

Tek onako.

Za prvu:



JJ Beba JJ Beba 19:58 04.10.2011

Re: ***

ivana23
I domaci i svetski mediji bruje o tome da je glavni favorit - Bob Dilan.

Nobel prize odds a-changin' for Bob Dylan


edit
a Murakami?
blogov_kolac blogov_kolac 20:26 04.10.2011

Re: ***

U principu sam ravnodušan i samo radoznao po pitanju ko će dobiti ovo ugledno priznanje, ali prošle godine u odnosu na Ljosu, i ove za Dilana sam baš navijački raspoložen.
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:51 04.10.2011

Et tu, Dylan?

JJ Beba
... Nobel prize odds a-changin' for Bob Dylan

blogov_kolac
... za Dilana sam baš navijački raspoložen


Eh, Bob Dilan!

Meni su zanimljivi ovi komentari na linku u Gardijanu, u vezi sa nagađanjima:

I'm not sure the Nobel prize for literature should go to musicians. Would Dylan be anywhere near as popular as he is if he didn't put music to those words?

I don`t think Dylan should win, and I speak as a massive Dylan fan of over fifty years. He is (mainly) a songwriter, albeit a remarkable one whose lyrics have been second to none, but I can`t help feeling that the Nobel should be for writers of the written word rather than the sung word…

As much of a fan as I am, I sort of agree with Michael Gray that Dylan has won suficient awards, and that the Nobel Prize should be for writers with more need of attention and exposure. On the other hand, it would be interesting to see what gnomic utterances he would come up with for his speech!


A ovo mi je najzanimljivije:

Bets on that he (Bob Dylan) would turn it down!


blogov_kolac blogov_kolac 22:53 04.10.2011

Re: Et tu, Dylan?

vladimir petrovic
A ovo mi je najzanimljivije:
Bets on that he (Bob Dylan) would turn it down!
To sa kvotama ima jednostavno objašnjnje jer ljudi se u kladionicama najčešće klade na onoga koga znaju ili na onoga za koga navijaju. Tako da ako je kvota na Dilana 8 kako vidim na onom linku, verovatno je baš u njegovom ekstremnom slučaju (u smislu koliko je za prosečnog posetioca kladionica poznatiji od ostatka konkurencije) realno negde oko 50, pa ne čudi da je baš u njegovom slučaju promena bila najdrastičnija (zbog nesrazmerno velike uplate).

A razlog zašto ove godine "navijam" za njega jeste bas onaj prećutni konsenzus da ono što se ove godine desilo u arapskom svetu treba da ima presudan uticaj na izbor 2011 laureata. U principu, naravno da nije dobar preveliki uticaj politike na književnu nagradu, ali u ovom "arapsko proleće" slučaju mogu to da progutam. Ali stvar je u tome da po mojoj logici i računici, od svih mogućih ozbiljnih kandidata upravo Bob Dilan svojom poezijom, angažmanom i biografijom može da se poveže više od svih ostalih sa opštim buntom pre svega mladih ljudi koji su glasno i masovno počeli da zahtevaju krupne promene - bez obzira što je (gle ironije) u pitanju jedan američki Jevrejin! Sa druge strane njegov izbor bi bio mnogostruki presedan u odnosu na sve prethodne dobitnike Nobelove nagrade za književnost - ali ako iko zaslužuje da bude prvi takav presedan onda to i jeste upravo Dilan.

Inače jedna od najboljih stvari kod ove nagrade je što često baci zasluženo svetlo na neke briljantne pisce poznate prilično uskom krugu poznavalaca pa im se preko noći krug čitalaca višestruko uveća, a nekada indirektno profitira i cela književnost nekog regiona ili jezika. Medjutim, nekada priznanje treba dati i nekome ko je svojim tekstovima već izvršio jak uticaj na milione ljudi (u slučaju Dilana - desetine miliona!)...

Primetio sam još na onim kvotama da se sa celog istoka Evrope najbolje kotira Albanac Kadare. Pretpostavljam da je i njemu indirektno od pomoći ovaj arapski faktor jer pripada književnosti jedne pretežno muslimanske zemlje.
vesna.gm vesna.gm 12:15 05.10.2011

Re: ***

Moj glas ide Murakamiju.

A nemam protiv da je dobije ni Dilan, ali nekako... Murakami je Murakami...
eli.lacrosse eli.lacrosse 19:47 04.10.2011

***

A ja negde zakačih (a ne mogu da nađem gde) da bi odnekud mogao iskočiti i Džon Ešberi (John Ashbery). Pa se zainteresovah…
docsumann docsumann 19:54 04.10.2011

prije nego što kreneš sa slikarima :))

tek onako, usput - Ted Vasin

kukusigameni kukusigameni 19:54 04.10.2011

kvote

Sve je još uvek na nivou pogađanja.


Evo, imas ovde kvote na kladionici.

Nobel Prize
Velimir Mladenovic Velimir Mladenovic 19:55 04.10.2011

:)

danas sam pratio neke kladionice
evo linka

http://sports.ladbrokes.com/en-gb/Awards/Nobel-Literature-PrizeAwards/Nobel-Literature-Prize-t210003519

iskreno se nadam da ce nobelovu nagradu za mir dobiti stefan esel. o njemu sam pisao na blogu i stvarno je zasluzuje.
Velimir Mladenovic Velimir Mladenovic 19:57 04.10.2011

ne

dodeljuje se 06. oktobra nagrada vec samo proglasenje dobitnika. :)
maksa83 maksa83 20:54 04.10.2011

ako je to uopšte bitno

Murakami, enitajm.
antioksidant antioksidant 20:56 04.10.2011

Re: ako je to uopšte bitno

maksa83
Murakami, enitajm.

on bi bio i moj favorit
JJ Beba JJ Beba 21:33 04.10.2011

Re: ako je to uopšte bitno

maksa83
Murakami, enitajm.

takođe
maksa83 maksa83 21:47 04.10.2011

Re: ako je to uopšte bitno

JJ Beba
maksa83
Murakami, enitajm.

takođe







docsumann docsumann 15:41 05.10.2011

Re: ako je to uopšte bitno

Murakami, enitajm.


enihau

(takashi)

antioksidant antioksidant 20:55 04.10.2011

adonis

vodi na kladionicama
star je i arapin je
a to je sad u modi
da ne bude jos jedna posthumna

inace
kad pre cetvrtak?
4krofnica 4krofnica 21:08 04.10.2011

Re: adonis

kad pre cetvrtak

:) juhuu sutra petak, dan za....politikin z. :)

jedan song za Vladimira, ova muzička tema se provlači kroz roman 1Q84.


ivana23 ivana23 21:10 04.10.2011

Re: adonis

4krofnica
kad pre cetvrtak

:) juhuu sutra petak, dan za....politikin z. :)


Sutra je sreda.
4krofnica 4krofnica 21:12 04.10.2011

Re: adonis

ivana23
4krofnica
kad pre cetvrtak

:) juhuu sutra petak, dan za....politikin z. :)


Sutra je sreda.


onda ništa.

:)
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:26 04.10.2011

Re: adonis

AO
... inace
kad pre cetvrtak?


Pa, dobro, ne držim se ja četvrtka kao - pijan plota.
Ja sam elastičnog duha, he, he, he...

(Šalim se; ovo je skroz vanredan blogčić, jer će u četvrtak biti saopšten dobitnik, pa sam hteo da se javim bar dva dana unapred).


sirano92 sirano92 21:26 04.10.2011

Re: adonis

Sutra je sreda.

A bas bi bilo lepo da je petak.
antioksidant antioksidant 22:09 04.10.2011

Re: adonis

ivana23
4krofnica
kad pre cetvrtak

:) juhuu sutra petak, dan za....politikin z. :)


Sutra je sreda.

сад већ покојна моја комшиница се тако лепо обуче за излазак на пијацу, повуче она колица за собом и крене напоље. сретнемо се на излазу из лифта (ја се враћам из града, 3 по поноћи је иначе) и питам је где ће - она каже "на пијацу". ја јој кажем "па 3 је ујутру!", она ће "можда теби, мени је 9" и настави својим путем.

не знам како да ти кажем ивана, петровић је објавио блог. сутра је петак.

недостаје ми моја комшиница
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:04 04.10.2011

Nobelovac na kvadrat

Ako je dobio za mir, zašto ne bi i za književnost.

predatortz predatortz 21:06 04.10.2011

Re: Nobelovac na kvadrat

Vojislav Stojković
Ako je dobio za mir, zašto ne bi i za književnost.



Ako je pisac, kao što je mirotvorac...
babmilos babmilos 21:25 04.10.2011

Re: Nobelovac na kvadrat

predatortz
Ako je pisac, kao što je mirotvorac...

...a što ne bi bio...
moja teorija glasi da je obama (po)kupio nobelovu nagradu zato što ne ume da vozi borbeni avion, ne zna karate, ne pliva u zaleđenim oceanima, ne svira klavir, you name it - za razliku od putina.
predatortz predatortz 21:32 04.10.2011

Re: Nobelovac na kvadrat

babmilos
predatortz
Ako je pisac, kao što je mirotvorac...

...a što ne bi bio...
moja teorija glasi da je obama (po)kupio nobelovu nagradu zato što ne ume da vozi borbeni avion, ne zna karate, ne pliva u zaleđenim oceanima, ne svira klavir, you name it - za razliku od putina.


Ali predvodi nekoliko ratova. Za razliku od Putina ( za kog me , takođe, zabole...)
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:41 04.10.2011

Re: Nobelovac na kvadrat

Vojislav Stojković
... Ako je dobio za mir, zašto ne bi i za književnost.


Ti si, izgleda, jedan od onih koji ni s protekom vremena ne mogu da shvate valjanost razloga koji su naterali Nobelov komitet da Obami dodeli nagradu za mir. Ili se meni to samo čini?

Ako je to bio promašaj, nije - jedini. Nagrade za mir su dobijali vrlo kontroverzni tipovi.

A promašaja ima i u dodeli nagrada za literaturu.


P.S.
Kaže da se ozbiljnost kandidata za nagradu za književnost gleda i po tome da li su i koliko njegove knjige prevođene na strane jezike (što, recimo, nije slučaj sa knjigama našeg Velikog disidenta). Elem, Obamine knjige JESU mnogo prevođene, čak i na - eskimski jezik, he, he, he...
dragan7557 dragan7557 21:52 04.10.2011

Re: Nobelovac na kvadrat

Vojislav Stojković
Ako je dobio za mir, zašto ne bi i za književnost.


Baš vala, još bolje ove sezone sve N. nagrade Obami uz: Winner takes it all.

cerski
dragan7557 dragan7557 21:54 04.10.2011

Re: Nobelovac na kvadrat

Nagrade za mir su dobijali vrlo kontraverzni tipovi.

Al Gor?

cerski
dragan7557 dragan7557 21:56 04.10.2011

Re: Nobelovac na kvadrat

babmilos
predatortz
Ako je pisac, kao što je mirotvorac...

...a što ne bi bio...
moja teorija glasi da je obama (po)kupio nobelovu nagradu zato što ne ume da vozi borbeni avion, ne zna karate, ne pliva u zaleđenim oceanima, ne svira klavir, you name it - za razliku od putina.

Buš Jr. je zakon.

cerski
antioksidant antioksidant 22:11 04.10.2011

Re: Nobelovac na kvadrat

Ako je to bio promašaj, nije - jedini. Nagrade za mir su dobijali vrlo kontraverzni tipovi.

то и онако дају норвежани
није то прави нобел
antioksidant antioksidant 22:12 04.10.2011

Re: Nobelovac na kvadrat

Kaže da se ozbiljnost kandidata za nagradu za književnost gleda i po tome da li su i koliko njegove knjige prevođene na strane jezike (što, recimo, nije slučaj sa knjigama našeg Velikog disidenta). Elem, Obamine knjige JESU mnogo prevođene, čak i na - eskimski jezik, he, he, he...

иначе у србији је обамин издавач двојац горан перчевич - горан весић (кормилар је мистер долар). па ти види
sirano92 sirano92 21:17 04.10.2011

Ni Basara ni Veliki Disident

Mene jos drzi euforija zbog Ljose. Cekam novo izdanje "Razgovora u Katedrali", jer ovi nasi izdavaci ne objavljuju mnogo toga dok ne dobije neku zvucnu nagradu (Laguna je prethodne godine izdala bar 4 Ljosina romana).
Amerikanci stvarno nemaju ozbiljnog kandidata.
Ni mi nemamo ozbiljnog kandidata.
Mislim da ce ove godine kladionice zaista pogoditi i da ce Adonis dobiti Nobelovu nagradu. I ako ne bude on, ove godine bi to stvarno mogao biti pesnik.
Vidim da se Murakami visoko kotira, ali verujem da ce ga preskociti - Japanci su imali Nobelovaca u poslednje vreme, a i mlad je.
Dilan - cisto sumnjam.
Tu su i stari kandidati - Ruzdi, Eko, Kundera, Fuentes, Oz. Istina, nisu visoko kotirani, ali ni Ljosa nije bio u krugu favorita po kladionicarima.
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:35 04.10.2011

Re: Ni Basara ni Veliki Disident

sirano92
Ni mi nemamo ozbiljnog kandidata.


Da li je baš tako? I ako jeste, zašto?

Zašto nismo bili angažovaniji kod nekih koji su već pokojnici?
(Mislim na Pavića).


antioksidant antioksidant 22:44 04.10.2011

Re: Ni Basara ni Veliki Disident

Da li je baš tako? I ako jeste, zašto?

моѕемо ли дежуловића да провучемо као нашег?
ако не, онда брајовића (дефинитивно најбољи писац који је обитавао на нашем блогу)
vladimir petrovic vladimir petrovic 05:28 05.10.2011

Re: Ni Basara ni Veliki Disident

AO
... онда брајовића (дефинитивно најбољи писац који је обитавао на нашем блогу)


Bravo za Predraga Brajovića!
docsumann docsumann 15:49 05.10.2011

Re: Ni Basara ni Veliki Disident

nadam se da domaćinu ne smeta moj izbor savremenih likovnih umjetnika ...

JR

myredneckself myredneckself 19:43 05.10.2011

Eh, na blogu je bilo i

vrsnih matematičara
vladimir petrovic
AO
... онда брајовића (дефинитивно најбољи писац који је обитавао на нашем блогу)


Bravo za Predraga Brajovića!

A kad bi dodeljivali Nobela za matematiku - marco de manccini!
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:24 05.10.2011

Re: Eh, na blogu je bilo i

myredneckself
... A kad bi dodeljivali Nobela za matematiku - marco de mancini!


Dobro je što si se setila Marka (Marco de Mancini).

Ja se sada sećam da je on jednom na blogu ispričao ovu matematičku anegdotu:

Jeffersonova krava

Imao chovek 17 krava. pred smrt napishe testament u kome ostavlja krave svojoj trojici sinova. Testament kazhe da 1/2 od svih krava ide najstarijem sinu, 1/3 drugom sinu i 1/9 najmladjem. krave se ne smeju deliti na manje delove (zato shto obichno umiru od toga).

kad je chovek umro sinovi imali mnogo muke da podele krave. nikako ne mozhe onako kako pishe u testamentu. obrate se komshiji, koji se nekom koincidencijom zvao jefferson. jefferson razmisli pa kazhe "evo poklonicu vam ja josh jednu kravu pa podelite onda kako pishe u testamentu". i tako oni sad imaju 18 krava i podele

18/2=9 najstarijem
18/3=6 drugom
18/9=2 najmladjem

to je ukupno 9+6+2=17 krava, pa onda onu preostalu opet vrate jeffersonu. i tako su svi srecno zhiveli do kraja zhivota.



Eto, Marka se drugi sećaju po drugome, a ja po ovoj testamentskoj podeli krava.

Ja sam baš u njoj umnogome prepoznavao Markov matematički duh!

Premda, sećam se da je imao i nekoliko veoma dobrih blogova o svojim sećanjima iz detinjstva/mladosti.

vishnja92 vishnja92 20:51 05.10.2011

Re: Eh, na blogu je bilo i

auh:))
za moj senzibilitet, Krletova fina svedenost je poprilicno nadmasila Predragove Pazljivo Odabrane Recenice, ali to je, dabome, stvar licnog ukusa.

inace, ne glasam za Murakamija (i masem krofnici zbog njenog :))) - u 18toj sam zavrsila citanje Foknera i svaka sledeca je bila bledja od prethodne, tako isto i Murakami.

ustvari se lozim za Dilana, cisto zbog pankerske ideje i uputstva o tome sta cemo mi ljudi sa sobom ubuduce na planeti Zemlji :)
vishnja92 vishnja92 20:52 05.10.2011

Re: Eh, na blogu je bilo i

ps - marcu za matematiku, dabome.
docsumann docsumann 01:43 06.10.2011

Re: Eh, na blogu je bilo i

Marco de Mancini


ova priča mu je mnooogo dobra
babmilos babmilos 21:20 04.10.2011

fizičaru

neki đavo nobelov komitet jako retko, ako ikad, zezne stvar sa fizikom. ove godine ubrzani svemir, prošle godine digitalni fotoaparat. e zato bi trebalo fizičarima dodeljivati i nagrade za ostale oblasti. za književnost recimo hokingu, a može i onaj heroj što je korektno napisao "ajnštajn za neupućene" i unutra objasnio opštu teoriju relativiteta bez ijedne formule. za mir bi mogla da ode onima što su demonstrirali da je svemir ravan.
lakipingvin lakipingvin 21:32 04.10.2011

troll

Ig Nobelovu nagradu za mir na Harvardu,pre neki dan dobio je za ovu godinu Arturas Zuokas jer je pokazao kako on resava problem ilegalno parkiranih luxuznih vozila


a ovde su i ostali dobitnici http://chronicle.com/article/10-Ig-Nobels-Awarded-/129224
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:32 04.10.2011

Tipujem na

Murakamija.
sirano92 sirano92 22:10 04.10.2011

Re: Tipujem na

Jelica Greganović
Murakamija.

Bilo bi lepo da osvoji Murakami, ali mislim da nema sanse. Bar ne ovog puta.
Mada se cini da je on favorit br.1 medju ovdasnjim blogerima.
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:23 04.10.2011

Re: Tipujem na

Vidim da mnogi tipuju na Murakamija.

On zaslužuje Nobela.

Pritom, mislim i da Japanci imaju istinski izvanrednu literaturu i skoro milenijumsku literarnu tradiciju, a pritom veoma malo nobelovaca u poređenju sa nekim drugim velikim narodima.

Zanimljivo je da ima mišljenja da je Murakami suviše popularan, a da to Nobelov komitet ne voli, iz nekih svojih razloga (Murakami is "too popular" – and "too popular" is unpopular with the Nobel committee!).

Takođe, vodi se računa o geografskoj zastupljenosti, tako da malo ima izgleda za Murakamija, premda je dobro da se (zasluženo) tako visoko kotira.

Ipak, najveće šanse ima Sirijac Adonis, The living legend of Arab poetry.


mikele9 mikele9 22:18 04.10.2011

1, 2, 3

Eko, Ruždi, Murakami!
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:27 04.10.2011

Re: 1, 2, 3

Mikele9
... Eko, Ruždi, Murakami!


Našao si me, što se prvoga tiče.

Ja bih se, lično, najpre i bez dvoumljenja odlučio za - Umberta Eka.
sirano92 sirano92 07:16 06.10.2011

Re: 1, 2, 3

mikele9
Eko, Ruždi, Murakami!


Odlicna lista!
pape92 pape92 00:51 05.10.2011

iz keca u dvojku

Danas čovek pogleda kladionicu kao najrelevantnije mesto za procenu šansi ovogodišnjih spisateljskih kandidata. Mnoga nepoznata imena tamo nađoh, nepoznata za nas koji knjige tražimo kao lovci divljač. Po tragovima i uz mnogo sreče. Po podacima kladionica Ladbroks zaista vodi Adonis. Među prvih 10 (nema Ruždija, nema Eka) sam pročitao Murakamija (ko nije) i Pinčona. Oni su međutim toliko različiti da mi je teško da dam prednost jednom ili drugom. Grandmothers and frogs. Lepše sam čitao Murakamija, uživajući, veći mi je potres izazvao Pinčon. Nobela bih između ove dvojce dao Pinčonu. Možda je prevagnulo previše samoubistava u delima Murakamija (znam, Japan, ali opet). Da se razumemo, Murakamijeva književnost mi se dopada. Ne bih protestvovao kada bi dobio Nagradu. Ali Pinčon, sa svojom radikalnim, "entropijskim" intervencijama pravi nešto neobično i snažno, nešto od čega se teško otrgnuti. Majstorski dovodi do toga da se naslućuje "nešto iza". Provaljuje pukotine u Matriksu, da se izrazim tako da me svako razume. Ne smatram ga prozaičnim, provicijskim i tesnogrudim.
vladimir petrovic vladimir petrovic 05:56 05.10.2011

Re: iz keca u dvojku

Pape92
... Ali Pinčon, sa svojom radikalnim, "entropijskim" intervencijama pravi nešto neobično i snažno, nešto od čega se teško otrgnuti. Majstorski dovodi do toga da se naslućuje "nešto iza". Provaljuje pukotine u Matriksu, da se izrazim tako da me svako razume. Ne smatram ga prozaičnim, provicijskim i tesnogrudim.


Dobro je što si ovo rekao za Pinčona.

Između Rota i Pinčona (čije delo, doduše, manje poznajem) ja sam se odlučio za "starog, dobrog Rota", ma koliko ima i onih koji ga ne vole (sećam se napada jedne feministkinje na njega onda kada je dobio najvišu britansku nagradu za strance). Ipak, on je u američkim prilikama neko oko koga bi bilo najmanje kontraverzi, tako se meni čini, jer za njega, koji je the “most decorated living American writer,” se očekuje to priznanje, kao tačka na i.

Verujem da istoričari u vremenu koje dolazi ne bi mogli navoditi njegovo ime među onima oko kojih je bilo iole sporova.

Mada je svaki pisac slučaj za sebe, ja mislim da Džojs Kerol Outs više zaslužuje Nobela od - Toni Morison, koja ga je već dobila.
docsumann docsumann 15:53 05.10.2011

Re: iz keca u dvojku

od kandidata u igri - Murakami

inače - Oster, Peljevin ...


Ramiro Martinez Plasencia

4krofnica 4krofnica 16:20 05.10.2011

Re: Ni Basara ni Veliki Disident

docsumann
nadam se da domaćinu ne smeta moj izbor savremenih likovnih umjetnika ...


zamalo da zaboravimo .. Murakamija :))
(naštuca se čovek)



Takashi Murakami
docsumann docsumann 17:00 05.10.2011

Re: Ni Basara ni Veliki Disident

Takashi Murakami


kačio, "gore"


Damian Ortega

vladimir petrovic vladimir petrovic 17:05 05.10.2011

Re: Ni Basara ni Veliki Disident

4krofnica
... Takashi Murakami

Hm. Ova fotka mi se sviđa (volim šareni fon, a kažu se da se krotki pale na - šareno!).

Volim i kako ovde izgleda, u pozi "Trijumf inteligencije":





Edit: Naknadno sam otkrio da imam nešto zajedničko s njim - Murakamijem: volimo mačke!

vladimir petrovic vladimir petrovic 17:25 05.10.2011

Re: Ni Basara ni Veliki Disident

docsumann
Ted Vasin
Damian Ortega
Ramiro Martinez Plasencia
JR


Eh, jedan naš, vrli naš, davno je izlazio sa letećim balvanima.
Guess who?

Priznajem, od tada sam zavoleo balvane, he, he, he...

P. S.

Od stvari koje si prethodno okačio, najviše mi se svideo (so far) Ted Vasin.
Dotakao me je prilično i JR (ne znam ko je to), a mnogo manje - Ramiro.

A ono što je okačila Višnja je nesumnjivo pun pogodak.
Višnja me dugo zna, pa me čita ko bukvar, dok me ti još "iskušavaš", he, he, he...

-----------
Edit:

Pošto se nisi setio, evo Letećih balvana:




docsumann docsumann 17:39 05.10.2011

Re: Ni Basara ni Veliki Disident

Višnja me dugo zna, pa me čita ko bukvar, dok me ti još "iskušavaš", he, he, he...


"provociram" je prava riječ

Oliver Winconek

eli.lacrosse eli.lacrosse 19:30 05.10.2011

Re: iz keca u dvojku

Peljevin

Ima ga na kladionici!
4krofnica 4krofnica 21:03 05.10.2011

Re: Ni Basara ni Veliki Disident

kačio, "gore"


:) pazi kad jesi. sori, nisam videla
znaš da mi je drag :)


krenula sam od tvog komentara koji sam kvotovala, a nekako se pojavio ovde skroz dole, nije mi jasno kojom kerefekom sam to izvela..no nevrmajnd.


evo još jednog eMa:
Murakami stolica za ljuljanje.
(tako je dizajner nazvao, ništa ja ne izmišljam:)
a fora je u:



svidja! :)
docsumann docsumann 23:56 05.10.2011

Re: Ni Basara ni Veliki Disident

Pošto se nisi setio, evo:


ih, Milić, ledeni, heliocentrični, što povremeno ustaje iz groba i prkosi matematici ...

nema tu šta da se sjećam
samo nisam odgovorio

inače bio sam na njegovoj velikoj retrospektivnoj izložbi u Narodnom muzeju
tamo neke 199...

sjećam se da je jedna moja drugarica, na otvaranju izložbe, pala u nesvjest kada je on iznenada, nenajavljen, izašao iz plakara pored kojeg je stajala ...
nisam prisustvovao tome, pričali mi ljudi
docsumann docsumann 00:02 06.10.2011

Re: Ni Basara ni Veliki Disident

:) pazi kad jesi. sori, nisam videla
znaš da mi je drag :)


krenula sam od tvog komentara koji sam kvotovala, a nekako se pojavio ovde skroz dole, nije mi jasno kojom kerefekom sam to izvela..no nevrmajnd.


ma daj, ko da je to bitno ...

Ron Mueck ... završne pripreme pred otvaranje izložbe džinovskih figura



i patuljastih ...



ups, jopet ja
a fora je u:
svidja! :)


uvijek !
vladimir petrovic vladimir petrovic 07:48 06.10.2011

Re: Ni Basara ni Veliki Disident

docsumann
... sjećam se da je jedna moja drugarica, na otvaranju izložbe, pala u nesvjest kada je on iznenada, nenajavljen, izašao iz plakara pored kojeg je stajala ...


Dobra fora. Umetnik treba da iznenađuje, ovako ili onako.
bauer. bauer. 04:35 05.10.2011

Pa, da...

(A činjenici da je Srbima poslednji put dodeljen Nobel još daleke 1961. godine se, izgleda, ne pridaje nikakav značaj)


Pa, da, zato što su žrtve tranzicije i smanjenog tržišta. Ja imam čast da poznajem jednog, našeg, izvanrednog pisca. Britke i pitke reči. Kao da mitraljezom šara (svojstveno svim umetnicima, muzičarima, piscima, slikarima, skulptorima, arhitektama...) Ali, avaj, on je izabrao liniju manjeg otpora i orjentisao prioritete na manje lascivne, ali, isplatljivije forme egzistencije. Tako, da, pisana reč mu više dođe kao hobi. A, šteta.
aleksanadar aleksanadar 06:33 05.10.2011

* * *

...srpskih pisaca, izgleda, nema među kandidatima.


Шта оно би са Добрицом?




vladimir petrovic vladimir petrovic 08:07 05.10.2011

Re: * * *

Aleksanadar
... Шта оно би са Добрицом?


Ti se verovatno zezaš, ali je očigledno da on nema podršku u svom dvorištu.
Politički govoreći, oko njega se ne bi u Srbiji mogao postići koncenzus.

Pored toga, a možda i zbog toga, on je i (relativno) malo prevođen.

Blogokolega Sirano92 je gore rekao da Veliki disident ne dolazi u obzir.

A ja, kao praktičar, smatram da bi za Srbiju bilo dobro da Nobela dobije čak i Dobrica!

Ne volim praksu "čekanja pojave boljeg kandidata", jer će mnogo vode proteći Savom i Dunavom ako tako radimo.

A pored toga, Dobrica je, kao i ovaj sirijski pesnik koga nude, u poznim godinama, tako da malo ima vremena za čekanje.

Ali, kao što sam pomenuo u tekstu, Srbija ima prečih poslova nego da se bavi popravljanjem svog umetničko-kulturnog imidža u inozemstvu.


aleksanadar aleksanadar 08:43 05.10.2011

Re: * * *

Ti se verovatno zezaš...




Па, чекај, зар није недавно нека књижевна величина (мени, руку на срце, непозната) јавно обзнанила Добричину кандидитару за Нобела?

Ту вест сам прочитао у "Политици" (најстаријем балканском дневном листу), а ја "Политици" верујем.


Да је могуће да неко посмртно добије Нобела, ја бих кандидовао српског песника Ивана В. Лалића. Или, можда, Стевана Раичковића.

docsumann docsumann 15:57 05.10.2011

Re: * * *

Ted Vasin (again )

docsumann docsumann 06:32 06.10.2011

Re: * * *

Ивана В. Лалића


sirano92 sirano92 07:36 06.10.2011

Re: * * *

Blogokolega Sirano92 je gore rekao da Veliki disident ne dolazi u obzir.

Da se razumemo, Sirano92 ne stoji na putu Dobrici Cosicu. Samo smatram da nema sanse.
Slazem se da bi bilo lepo da Srbija dobije Nobelovca u skorije vreme. Slazem se da smo propustili sansu sa Pavicem (iako licno nisam veliki obozavalac njegovog dela) i da treba raditi na tome da neki sledeci kandidat dobije ozbiljniju podrsku. Ali, dva su pitanja: ko u ovoj banana republici da uradi tako nesto i ko bi bio nas kandidat?
Mislim, nismo mi Amerika, pa da vrsimo konstantni pritisak insistirajuci na kandidatima za koje se jedino moze reci da boljih nemamo.
Stvarno me zanima ko bi po tebi, Vladimire, bio nas kandidat, koga bi stavili rame uz rame sa Ekom, Murakamijem, Ruzdijem... Ili Andricem, Ljosom, Markesom... Ovo pitam zato sto zaista uvazavam tvoje misljenje.
vladimir petrovic vladimir petrovic 07:58 06.10.2011

Re: * * *

Aleksanadar
... Да је могуће да неко посмртно добије Нобела, ја бих кандидовао српског песника Ивана В. Лалића. Или, можда, Стевана Раичковића.

Ивана В. Лалића


Kada su mrtvi u pitanju, ja se pridružujem stadu, odnosno većini (bar onih za koje ja znam) da bi laureat (lauréat) trebalo da bude - Danilo Kiš.

A među živima, ja bih kandidovao Srđana Valjarevića, jer nalazim u njemu sve što tražim kod jednog nobelovca... premda se Srđan nešto ne javlja u poslednje vreme. Stidljivko.
sirano92 sirano92 08:06 06.10.2011

Re: * * *

ja bih kandidovao Srđana Valjarevića

Hvala!
aleksanadar aleksanadar 16:01 06.10.2011

Re: * * *

Hvala!


Да ли је то Срђан међу нама?


П.С.

А је се уистину шалио (као што је Владимир наслутио) са Добрицом, кад оно...

Руси би рекли: "У свакој шали има мало шале."

vladimir petrovic vladimir petrovic 17:00 06.10.2011

Dobro pitanje

Aleksanadar
... Да ли је то Срђан међу нама?


aleksanadar aleksanadar 20:34 06.10.2011

Re: * * *javascript:;

Kada su mrtvi u pitanju, ja se pridružujem stadu, odnosno većini (bar onih za koje ja znam) da bi laureat (lauréat) trebalo da bude - Danilo Kiš.






Владимире, да ли знаш за једну лепу Кишову песму која носи наслов "Песник револуције на председничком броду"?


jinks jinks 09:17 05.10.2011

...





Sto da ne. Sa veoma jakom porukom da zivimo u svetu u kome odelo ipak definitivno cini coveka.
vishnja92 vishnja92 10:37 05.10.2011

dejs pizone

pokloncic for ju :)

docsumann docsumann 17:11 05.10.2011

Re: dejs pizone

vrt slova
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:28 05.10.2011

Re: dejs pizone

Višnja92
... pokloncic for ju :)

Skidam kapu.


Ceo ovaj dan mi je ispunjen!

vishnja92 vishnja92 17:40 05.10.2011

Re: dejs pizone

hvala pizone :)

(doc, i za tebe)
docsumann docsumann 17:51 05.10.2011

evo jedna

u skladu sa temom bloga ( i neću više, majkemi ... za sada )

Isabel Samaras - the reader

jasnaz jasnaz 10:53 06.10.2011

na f 'pričaju' o Dobrici:


odbijam da poverujem!

vishnja92 vishnja92 10:57 06.10.2011

Re: na f 'pričaju' o Dobrici:

pricaju



i ja

antioksidant antioksidant 10:59 06.10.2011

Re: na f 'pričaju' o Dobrici:

izgleda da je tacno (makica je dala link dole)
link za direktan prenos (u 1 zvanicno proglasenje)
(prizvao ga petrovic )
makica92 makica92 10:53 06.10.2011

??????

Naisla sam na ovo. Da li je moguce? [url=http://http://www.nobelprizeliterature.org/][/url] Dobrica?
makica92 makica92 10:57 06.10.2011

Re: ??????

Toliko sam u soku da mi ne ide ovo postavljanje linka :(
makica92 makica92 10:59 06.10.2011

Re: ??????

Sad sam videla na Twitteru da je neko napravio lazni sajt.
antioksidant antioksidant 11:02 06.10.2011

Re: ??????

makica92
Sad sam videla na Twitteru da je neko napravio lazni sajt.

da
dobra fora
priznajem da su me navukli
makica92 makica92 11:10 06.10.2011

Re: ??????

I mene a evo i B92 se upecao pa objavio. Inace jos traje odbrojavanje.
vladimir petrovic vladimir petrovic 12:17 06.10.2011

Re: ??????

Samo se vi zezajte sa Dobricom!

Nagradu je dobio švedski pesnik i prevodilac.

Tomas Tranströmer (born 15 April 1931 in Stockholm) is a Swedish writer, poet and translator, whose poetry has been deeply influential in Sweden, as well as around the world. He was the recipient of the 2011 Nobel Prize in Literature "because, through his condensed, transluscent images, he gives us fresh access to reality".

Ko će kome, ako ne svoj - svome.

Da je reda, Šveđani bi morali da izuzmu svoje sunarodnike iz Nobelovih nagrada, kako im se ne bi zamerala pristrasnost, he, he, he...


docsumann docsumann 13:07 06.10.2011

Re: ??????

Born in a working-class Stockholm neighborhood in 1931, Tranströmer has lived a unique life as a poet. He has never been affiliated with a university, an artistic school or movement, a literary magazine, a publishing house, or the Swedish Academy; instead he made a living as a prison psychologist in a juvenile corrections institute. He has also earned a reputation as a skilled literary translator, entomologist, and classical pianist. He suffered a stroke in 1990 that has hampered the mobility of his right side, yet he continues his life as a poet (and performs one-handed piano recitals throughout Europe).


evo, čitam prevode njegovih pjesama na engleskom, sa interneta ... paa

EDIT : ima dobrih, e sad ... da li je to dovoljno za Nobela ... izgleda da jeste


SOLITUDE (I)

I was nearly killed here, one night in February.
My car shivered, and slewed sideways on the ice,
right across into the other lane. The slur of traffic
came at me with their lights.

My name, my girls, my job, all
slipped free and were left behind, smaller and smaller,
further and further away. I was a nobody:
a boy in a playground, suddenly surrounded.

The headlights of the oncoming cars
bore down on me as I wrestled the wheel through a slick
of terror, clear and slippery as egg-white.
The seconds grew and grew – making more room for me –
stretching huge as hospitals.

I almost felt that I could rest
and take a breath
before the crash.

Then something caught: some helpful sand
or a well-timed gust of wind. The car
snapped out of it, swinging back across the road.
A signpost shot up and cracked, with a sharp clang,
spinning away in the darkness.

And it was still. I sat back in my seat-belt
and watched someone tramp through the whirling snow
to see what was left of me.

jasnaz jasnaz 14:00 06.10.2011

:ред је да честитам-о!

docsumann

SOLITUDE (I)

I was nearly killed here, one night in February.
My car shivered, and slewed sideways on the ice,
right across into the other lane.

(...)

I sat back in my seat-belt
and watched someone tramp through the whirling snow
to see what was left of me.




docsumann docsumann 14:43 06.10.2011

Re: :ред је да честитам-о!

vladimir petrovic vladimir petrovic 15:25 06.10.2011

ČESTITKE

Čestitke Tomasu Transtremeru!






Evo njegove pesme After a Death:



Kažu za njega:
Pesnik je nakon moždanog udara 1990. godine izgubio dar govora i ostao delom paralizovan, ali nije izgubio dar pevanja vrhunske poezije

aleksanadar aleksanadar 16:06 06.10.2011

Re: ??????

Samo se vi zezajte sa Dobricom!




...па ће вас Добрица споменути у најновијем наставку својих мемоара "Време гњида и акрепа" (или "У туђем веку", том 23)...


vladimir petrovic vladimir petrovic 18:13 06.10.2011

Harmless Trivia

Tamo gde ima velikih događaja uvek ima i pikantnih trivijalnosti.

Sada kada se Nobelov komitet (formalno Kraljevska švedska akademija, sastavljena od 18 članova) sastao po 104. put i saopštio ime laureata za književnost za ovu, 2011. godinu, izdvajam ove trivijalnosti:

1. Nešto pre zvaničnog saopštenja imena dobitnika Nobelove nagrade hakeri (eh, ti hakeri!) su saopštili urbi et orbi, dakle celom svetu, da je Nobelovu nagradu za literaturu dobio srpski književnik Dobrica Ćosić. (O tome su ovde već pisali blogokolege sa "brzim prstima". Nameran lažnjak.

Jadan Dobrica!



2. Sve spekulacije sa Bobom Dilanom bile su samo gluposti. Kažu da Nobelov komitet nikada nije ni imao nameru da razmatra takvu mogućnost. Saopšteno je nešto u stilu:

Bob Dylan for a Nobel Prize?
It's 'crazy speculation'
American songwriter is bookies' favourite for 2011 Nobel Prize for Literature - but Swedish Academy write off chances of giving the prize to some 'literary UFO'.


To što je Dilan na kladionicama veoma visoko kotirao je nebitno. Možda je i to bilo obično zezanje.

Jadan Dilan!



3. Evo kako danas neki britanski listovi gledaju na dodelu Nobelove nagrade za književnost:

Tokom istorije, ta nagrada je dodeljivana piscima koji su pisali na preko 25 različitih jezika. Među dobitnicima ima samo dvanaest žena, a dva pisca su odbila da prime nagradu. Četiri puta nagrada je dodeljivana (zajednički) dvojici kandidata.

Neki dobitnici su hvaljeni, drugi kuđeni.

Medju najhvaljenijima nalaze se:

W.B. Yeats (1923)
Ernest Hemingway (1954)
Jean Paul Sartre (1964). On je ostao poznat po tome što je odbio da primi nagradu; pre njega to je bio uradio Boris Pasternak (1958)
Samuel Beckett (1969)
Gabriel Garcia Marquez (1982)
Wole Soyinka (1986), Nigerijac, kao prvi Afrikanac

Kuđeni:
Elvyind Johnson and Harry Martinson (1974), švedski autori
Dario Fo (1997), italijanski dramaturg
Elfriede Jelenik (2004); ona sama je rekla da su joj nagradu dali verovatno samo zato što je - žena, dok je jedan od osamnaestorice članova Švedske akademije dao ostavku, smatrajući njeno pisanje "haotičnim i pornografskim"
Herta Muller (2009), je još jedna od onih koje su dobijale negativne prikaze.

(Usput, Britanci se hvale kako su imali ukupno deset dobitnika Nobelove nagrade, uključujući premijera Vinstona Čerčila, ali i Bernarda Šoa, koji je bio irskog porekla; njihova Doris Lesing je najstarija dobitnica, nagradu je dobila u 88. godini).

4. A Dojče Vele (Deutsche Welle), u komentaru pod naslovom “Nobel za pesnika – hrabrost ili farsa?“ kaže ovako:

Nemački dnevnici komentarišu dodelu Nobelove nagrade za književnost Tomasu Transtremeru, švedskom poeti koji nije poznat poput drugih kandidata. Neki komentatori misle da je nagrada ionako samo spektakl za publiku.

Zidkurir (Konstanc) komentariše ovogodišnju dodelu Nobelove nagradu za književnost: „Do sada nema mnogo čitalaca sa nemačkog govornog područja koji poznaju liriku Tomasa Transtremera. Ali i bez poznavanja njegovog relativno malog opusa, lako je pretpostaviti da je ovo bio dobar izbor. To što švedska akademija ima hrabrosti da prevaziđe lažne okvire i dodeli Nobelovu nagradu svom sunarodniku, zaslužuje poštovanje. Naposletku, švedski pisci nisu zaslužili hendikep domaćeg terena. A i to što je dobitnik priznanja pesnik koga van Švedske niko ne poznaje, takođe dobro čini…“

Koburger tageblat (Koburg): „Da se Nobelov komitet odlučio za Boba Dilana, bili bi zadovoljni i populisti i elitisti. Američki kantautor nije slučajno za pseudonim uzeo ime čuvenog pesnika Dilana Tomasa. Ubedljivom umetničkom snagom raspolaže i Dilan, autor sa velikom političkom moći. Ali, Komitet se odlučio za larpurlartističkog pesnika. Nobelova nagrada je ipak medijski spektakl – ne treba je uzimati previše ozbiljno.“

5. A Svetislav Basara je ovako reagovao u "Danasu", u članku pod naslovom "Trt Nobel":

... U četvrtak smo ponovo imali povoda za jake emocije, pozitivne, ali – lažne. Srbijom se, naime, tokom prepodneva munjevito proširila vest da je Nobelovu nagradu za književnost dobio znameniti društveno-politički radnik - Dobrica Ćosić. Neke je to onoliko obradovalo, neke, pak, bacilo u ljutu depresiju. Sad će se cenjeni publikum sigurno zapitati kako sam ja reagovao na blagu svesrpsku vest? Hajde da sad i ja ne lažem – i ja sam u prvi mah poverovao. Jer Ćosića, dame i gospodo, nipošto ne treba potcenjivati. Bio bi on u stanju da izboksuje Nobela. Ili ga – kako kaže – stvar nije interesovala, ili nije imao vremena, ili nije našao dovoljno dobre lobiste.

Mnogo su interesantnije bile reakcije takozvanih medija, koje su se prosto utrkivale u raspirivanju pobedničke euforije. Urednici, te majke invencije, mora da su već bili smislili naslove tipa „Stokholm na kolenima“, „Ćosić pobedio novi svetski poredak“, „Večni život Vremena smrti“. I pročaja.

Uveravam vas da sam iskren kada kažem da mi je žao što Gedža nije dobio nagradu. Kakva je to samo bila sjajna prilika za eskalaciju ovdašnje tupoumnosti, udvorištva i kičeraja. Svašta bi se videlo i čulo. Kad na kraju – trt Milojka. Vesti su hitro povučene, svi su počeli da se prave ludi, a odgovornost za dezinformaciju je preuzela anonimna grupa kojoj je bila namera da „skrene pažnju na Ćosićevu umešanost u sve političke brljotine od 1945. naovamo.“ Ko su da su, mora im se priznati da su uspeli u svom naumu. Nadam se da će izmaći ruci srpske pravde. Koja je vrlo brza kada se dirne u Gospodareve kućne prijatelje.


vishnja92 vishnja92 19:14 06.10.2011

Re: Trivijalnosti

Jadan Dobrica!

da, sirot, sve mi suze vrcaju i padaju na patofne.

nego, mogao bi malo da se pozabavis i onim spornima, ti si pravi covek a ovo je pravi trenutak :) pliz?
meni prvi na pamet pada Knut Hamsun, ali prilicno sumnjam da je bio jedini.
vishnja92 vishnja92 21:04 06.10.2011

100

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana