B92 Blog    Članovi    nsarski    Psi i ostali: ispovest Pavlovljevog psa

nsarski
22:05
SUB
12
JAN

Psi i ostali: ispovest Pavlovljevog psa

Ispitujuci lucenje pljuvacke i zeludacnog soka kod pasa prilikom uzimanja hrane, fiziolog Ivan Petrovic Pavlov, baveci se ovim istrazivanjem krajem 19. veka, dosao je do iznenadjujuceg otkrica: pas je poceo da luci sok pre nego sto je dosao u fizicki dodir sa hranom. Samim tim sto je video hranu, ili osetio njen miris, pas je poceo da luci sok. Ispitujuci dalje ovaj fenomen, Pavlov je otkrio da moze izazvati lucenje soka kod psa i drugim nadrazajima koji sa hranom nisu direktno povezani - zvonjavom zvonceta, na primer, koje bi zvonilo svaki put kad bi ogledni pas uzimao hranu. Posle nekoliko uzastopnih pokusaja, pas bi naucio da refleksno luci sok samo na zvuk zvonceta, iako hrane nigde u blizini nije bilo. Ovaj se fenomen mogao izazvati i sa drugim zivotinjama (ribicama u akvarijumu, na primer) i drugim vrstama nadrazaja.

Pavlov je ovaj fenomen nazvao uslovni refleks, i za ovo otkrice dobio Nobelovu nagradu za medicinu i fiziologiju 1904. godine. Znacaj ovog otkrica je u to vreme bio ogroman - po prvi put su psihologija (culni nadrazaj) i fiziologija (lucenje soka) bili povezani tada jos neshvacenom neuralnom vezom koja se uspostavila kroz proces ucenja.

U to vreme, naucne komunikacije su bile lose, i Pavlovljeva otkrica su stizala na Zapad sa zakasnjenjem, i to kao pojedinacni radovi. Tek je 1927. godine stampana kompletna zbirka Pavlovljevih radova i predavanja koja je drzao u St. Petersburgu. Ivan Petrovic Pavlov, koji se u mladosti spremao za teologiju, posto je slavan, i izabran je za direktora instituta na kome je radio narednih 45 godina.

Zainteresovan Pavlovljevim otkricem, psiholog Donald Hebb je 30-ih godina proslog veka pokusao da odgonetne tacan neuralni mehanizam kojim se ovo - ili neko slicno - ucenje odvijalo. Posle mnogo godina eksperimentisanja i rada, Heb je nasao odgovor na svoje pitanje. Ustanovio je da nervne celije koje se tokom nekog procesa istovremeno aktiviraju pocinju da grade fizicku, neuralnu, vezu imedju sebe, cak i kada te veze ranije nije bilo. Posle dovoljnog broja ponavljanja istog procesa, ta veza se ucvrsti i postane (skoro) permanentna. Neuralni sistem je naucio nesto zauvek.

Celokupno Hebovo otkrice moze se formulisati u jednoj cuvenoj recenici: Cells that fire together, wire together (nervne celije koje se zajedno aktiviraju, medjusobno se povezu). Ovaj mehanizam, poznat kao Hebov mehanizam ucenja (Hebbian learning mechanism), je dobro poznat danas ljudima koji se bave Vestackom Inteligencijom (AI), ili NeuralnimMrezama (Neural Networks), ili Paralelnim Distribuisanim Procesima, i u ovim oblastima computer science-a se standardno koristi. Hebb je svoja otkrica (mahom napravljena na Institut u Montrealu), objavio u klasicnoj knizi "Organization of Behavior", stampanoj 1949. godine. Po prvi put je proces ucenja i asocijativne memorije stekao cvrstu naucnu osnovu.

Nase znanje, dakle, o uzrocno-posledicnim odnosima u svetu, asocijacija koje imamo, asocijativno pamcenje lica i dogadjaja i prostora u kojima smo boravili, se stice iskustvom i ucenjem tokom detinjstva i odrastanja, koje u nasem mozgu ostavlja neizbrisiv fizioloski trag. Ponavljanjem, taj se trag samo pojacava. Ta struktura umrezenosti, taj pattern neuralnih veza - to smo mi. (Ovo je, naravno, uproscen i nepotpun opis, ali je njegov veoma vazan deo).

U vreme kad je Hebb vrsio svoja istrazivanja, u svetu psihologije pojavio se perspektivni mlad naucnik, poreklom iz Skotske, Ewen Cameron. On je poceo da stice naucni ugled svojim tretmanom sizofrenih pacijenata. Naime, Cameron je smatrao da kod ovih pacijenata nesto nije u redu sa patternom neuralnih veza u njihovom mozgu i poceo da primenjuje metodu de-patterninga, koju je sam izmislio, kako bi ih izlecio i dao im novu svest. Tacnije, on je sebi postavio sledece pitanje: mogu li se u mozgu coveka vec uspostavljene neuralne veze izbrisati i "postaviti" nove?

Zahvaljujuci naucnoj reputaciji i poznavanju mehanizama pamcenja, sud u Nirnbergu angazuje Dr. Camerona da ispita Rudolfa Hessa i ustanovi da li je on mentalno sposoban da se pojavi na sudu. Neki izvori tvrde da je pravi razlog bio taj da se otkrije pravi cilj Hessovog boravka u Engleskoj tokom II Sv. Rata. To je bio prvi veliki posao koji je Cameron dobio. On je svoju karijeru gradio najpre u Skotskoj, zatim u Americi (Albany), pa je najzad otisao u Kanadu gde je pri Mc Gill Univerzitetu osnovao Allen Memorialni Institut za Neurologiju. Sa tog institute je naglo itisao 1964. goodie, cetiri godine pre isteka ugovora, i vratio se u Albany kao profesor.

Tokom najznacajnijeg dela svoje karijere, Cameron je proveo u Montrealu na Allen Institutu. Tada je bio predsednik Americkog druzenja Psihijatara, Kanadskog udruzenja psihijatara, a 1961, kad je formalno osnovao Svetsko udruzenje psihijatara, postao je njegov prvi predsednik. Bio je, dakle, najugledniji psihijatar sveta u to vreme.

Istrazivanja E. Camerona, obavljena u Montrealu su obavijena velom tajne.Jedno vreme su se njegova karijera i karijera D. Hebba razvijale paralelno, i postoji pismo koje je Hebb uputio Cameronu trazeci dozvolu da objavi neka svoja otkrica. U svakom slucaju, Camron jet u usavrsio svoju de-patterning tehnologiju kao i tehnologiju koju je nazvao "dynamic driving". U ovim ogledima su pacijentima davane psihoaktivne supstance (LSD, recimo) i oni su izlagani elektrosokovima velike snage, nekad i po vise nedlja bez prestanka (u jednom slucaju i par meseci). Tom prilikom su im njihove najstrasnije nocne more emitovane nazad putem magnetofona. I tako nedeljama.

Cameron je, naime, dosao do dijabolickog saznanja: neuralni sistem na ivici kolapsa je beskrajno sugestibilan. Ideja koja Pavlovu nikad nije pala na pamet.

Za ove tehnike, medjutim, nije bio zainteresovan samo Cameron i njegov istrazivacki tim. Tadasnji direktor CIA-a, A. F. Dulles (cije ime ponosno nosi aerodrom u Vasingtonu danas) je bio fasciniran zombie-izgledom Sovjetskih zatvorenika koji su se pojavljiavli na namestenim sudjenjima u Staljivovo vreme, te je odlucio da se malo ovim pozabavi. Takodje, Dulles je imao vece planove: on je zeleo da metodom brisanja i zapisivanja memorije u necijem mozgu napravi idealng spijuna - coveka koji bi prilikom hvatanja od strane neprijatelja zaboravi sve osetljive podatke. I koje bi se mogle naknadno aktivirati po volji. Nesto od ovih ideja se moze naci u filmovima Bourne Identity i Bourne Ultimatum koji je nedavno prikazan.

U Americi su ovakvi eksperimenti bili zabranjeni, i Cameronova laboratorija u Kanadi je bila idealno mesto da se oni vrse. Prijateljska zemlja, u kojoj ne vaze zakoni Amerike. Tako je i bilo. Cameron je angazovan sa velikim finansijskim sredstvima. Eksperimenti sa LSD-om i drugim supstancama su vec bili radjeni (Timoti Leary je bio jedan od dobrovoljaca) tako da je sve bilo spremno za nova naucna saznanja. Preslo se na tehnike senzorne deprivacije, kada pacijen izgubi osecaj za vreme ili realnost, izlaganju destruktivnim zvucima (prica se da se danas ljudima pusta muzika Eminema na najjace), beskrajnom ponavljanju besmislenih zvukova i glasova. Pacijenti za ove opite su bili mentalni boesnici, ali cesto i napustena deca, ili pacijenti koji su dolazili u Institut zaleci se na manje smetnje (depresija, na primer).

Svoja otkrica je Cameron objavljivao u uglednim svetskim casopisma. Na primer svoj metod "drvinga" je stampao u: D. Ewen Cameron, "Psychic Driving," American Journal of Psychiatry 112 (January, 1956), pp. 502-509 ili D. Ewen Cameron, et al., "Repetition of Verbal Signals: Behavioral and Physiological Changes," American Journal of Psychiatry 115 (May, 1959), pp. 985-996 i za njih dobijao pohvale i nagrade. U ovom drugom radu se kaze da je finansiran grantom Society for Investigation of Human Ecology, sto je bio interni naziv za saradnju s CIA establismentom. Ceo projekat se zvao MKULTRA, i bio je samo jedan od niza slicnih projekata koji su tekli u to vreme (MK je od Mind Kontrol, Ultra ne znaci nista).

Glasine o ovim eksperimentima su pocele da se sire, i krajem 60-ih je javljeno da su svi projekti te vrste napusteni. (Ima tvrdjenja da su oni nastavljani sve do 1977.)

Nedavno je prvi put dodeljena odsteta ljudima koji su, bez svoje saglasnosti, bili izlozeni ovim eksperimentima. U pocetku je odstetu placala americka drzava, ali u najnovije vreme je i kanadska vlada ispltila odstetu od oko $3 miliona jednoj zrtvi. Mnoga sudjenja jos traju.

Postoji i dokumentarni film, koji se moze naci na Youtube pod nazivom Shock Doctrine.

Naomi Klein, aktivistkinja, je pre par meseci stampala knjigu u kojoj se Sok doktrina, i njene metafore u ekonomiji i savremenoj politickoj praksi, obradjuju. Detalji se mogu naci na sajtu Naomi Klein.

Zvanicno, danas se ovakvi i slicni eksperimenti ne rade. Americko udruzenje psihijatara je zabranilo svojim clanovima da ucestvuju u "ostrim ispitivanjima zatvorenika" kakva su jos nacisti koristili pod nazivom "Verschärfte Vernehmung," Udruzenje Psihologa, medjutim, je ovakav predlog odbacilo i psiholozi su slobodni da saradjuju sa vojnim islednicima prema svojoj volji. Pre par nedelja je izila afera u vezi sa ucestvovanjem dva psihologa, James Mitchell-a i Bruce Jessen-a, koji su odgovorni za stvaranje tzv. SERE programa. Jedan od njih je strucnjak za ponasanje ljudi u skucenim uslovima, pa je bi konsultovan i u nekim zatvorima u Poljskoj prosle godine. Istrazivanje se nastavlja.

Dr. Mengele, naci doktor je notorni lik koji je vrsio eksperimente sa ljudima (on je, na primer, injekcijama u oko poksavao deci da promeni boju ociju - plavooki su bili posebno cenjeni). Posle rata je pobegao u Argentinu, ali su ga agenti Mosada uhvatili i izveli pred sud.

Dr. Ewen Cameron je umro 1967. godine na odmoru, skijajuci se.

Ewen Cameron

 

Kad vam sledeci put neki poklonik teorije zavere sapatom kaze da postoje "tajne laboratorije" u kojima se vrse "tajni" eksperimenti sa zlim namerama, mozete mu odmah reci da laze. To nisu nikakve tajne laboratorije. 





Komentari (135)
Sakrij replike | Pošaljite komentar 

Jeremija  22:32 12.01.2008
Preporuka: 0

Još ponešto o psihijatriji

#Link  Replika: 15
Jedan je lekar, čekajući sveže kotlete kod svog mesara, gledao kako mesari krupnom svinjčetu umesto noža pod vrat, stavljaju krajeve žica na glavu. Žrtva se zanela i pala, a mesari su je potom bez žurbe preklali. Na pitanje začuđenog lekara o kakvim je žicama tu reč, snalažljivi mesari su odgovorili da je to struja kojom samo omame beštiju da bi je na miru preklali. Lekar je uskoro sličnu terapiju, samo bez klanja, primenio na svojim pacijentima u ludnici u kojoj je inače radio. To je bilo u Italiji, pre više od sto godina, i ova metoda lečenja šok terapijom se koristi i danas, i to uspešno, tvrde pjedini psihijatri.
Toliko o psihijatrima i njihovim metodama.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  22:36 12.01.2008
Preporuka: 7

Re: Još ponešto o psihijatriji

Oh, znam to. ECT (Electro Convulsive Therapy) ima losu reputaciju medju laicima, ali ona je nekad nezamenljiva kod veoma teskih pacijenata. Moze nekad da dovede do kratkotrajnog gubitka memorije, ali ako se pazljivo koristi, moze da ima pozitivno dejstvo. Ima mnogih pacijenata koji traze da se izloze elektrosokovima.
U vreme kad je Cameron to radio, stvar se primenjivala prilicno brutalno - danas se to, na primer, radi pod anestezijom, pa pacijent nista ne oseti.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Jeremija  22:56 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: Još ponešto o psihijatriji

Ima mnogih pacijenata koji traze da se izloze elektrosokovima.

Verovatno ECTi svinje traže, samo ih mesari ne razumiju.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  22:59 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: Još ponešto o psihijatriji

Ne, zaista je tako. Ti ljudi su cesto na ivic smrti i misle da je to jos jedino sto bi im moglo pomoci. Ja sam u par navrata precodio za neke Bosance na sudu - ovde je zakon da pred sudom moras da dokazes da je procedura neophodna, uprkos saglasnosti pacijenta.
A svinje i telad se danas rutinski ubijaju strujom u klanicama. Kao i osudjenici na smrt u nekim drzavama usa (Teksas).
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Wounded Knee  23:37 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: Još ponešto o psihijatriji

Има нешто слично и код Милоша Формана у "Лету изнад кукавичјег гнезда", ако се добро сећам...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  13:13 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: Još ponešto o psihijatriji

Wounded Knee
Има нешто слично и код Милоша Формана у "Лету изнад кукавичјег гнезда", ако се добро сећам...

Da, ali tamo je u pitanju lobotomija - fizicko odvajanje leve i desne hemisfere u mozgu, ako se dobro secam.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Boris_Treci  17:16 13.01.2008
Preporuka: 7

Re: Još ponešto o psihijatriji

Mala ispravka - lobotomija je rezanje ceonog reznja mozga. Odvajanje leve i desne hemisfere nije imalo ime (koliko je meni poznato)...ali postoje veoma zanimljiva istrazivanja u toj oblasti, pogotovo u lecenju sizofrenije. Knjiga Manipuliranje mozgom (hm...nije mi pri ruci, a ne secam se ko je autor) dosta prostora posvecuje tome.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Wounded Knee  17:24 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: Još ponešto o psihijatriji

nsarski

Da, ali tamo je u pitanju lobotomija - fizicko odvajanje leve i desne hemisfere u mozgu, ako se dobro secam.


давно нисам гледао филм, али ми се чини да су тамо болеснике мучили неким електрошоковима, кад "згреше", тако нешто...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nikola svilar  17:29 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: Još ponešto o psihijatriji

Knjiga Manipuliranje mozgom


koala boris the third - ovo je korisna informacija
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  17:30 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: Još ponešto o psihijatriji

Da, hvala na ispravci:) I samo ime kaze - lobos je deo lopte, pa je u pitanju odrezak dela lopte.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  17:31 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: Još ponešto o psihijatriji

давно нисам гледао филм, али ми се чини да су тамо болеснике мучили неким електрошоковима, кад "згреше", тако нешто...

Da, secam se. Posle tretmana postanu kao biljke - mislim ne bune se.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  17:37 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: Još ponešto o psihijatriji

Boris_Treci
Mala ispravka - lobotomija je rezanje ceonog reznja mozga. Odvajanje leve i desne hemisfere nije imalo ime (koliko je meni poznato)...ali postoje veoma zanimljiva istrazivanja u toj oblasti, pogotovo u lecenju sizofrenije. Knjiga Manipuliranje mozgom (hm...nije mi pri ruci, a ne secam se ko je autor) dosta prostora posvecuje tome.


Lobotomija predstavlja presecanje nervnih puteva frontalnog reznja mozga i talamusa
i hipotalamusa sa efektom smanjivanja ili otklanjanja teskih poremecaja u ponasanju kod neizlecivih psihoza
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Boris_Treci  17:40 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: Još ponešto o psihijatriji

nikola svilar
Knjiga Manipuliranje mozgom


koala boris the third - ovo je korisna informacija


Nema na cemu, i drugi put.
Knjiga me je zaista zaintrigirala, a pogotovo deo o odvajanju hemisfera. Naravno, ima tu i Pavlova, ima i Raphe sistema ("plava mesta" - centri za snove), i slicno...najtoplije preporuke.

Zivim u racunarskim vodama i mnogo toga sam slusao/slusam o vestackoj inteligenciji. Cenim da smo svetlosnim godinama daleko od necega sto bi taj epitet zaista zasluzilo. Naravno, razlog je da ne poznajemo dovoljno nas mozak. Ono sto je zastrasujuce je da je zaista (izgleda) moguce da su brutalne metode poput ovih koje je g-din Nsarski opisao jedine koje nam mogu dati neke od odgovora koje trazimo. A kako ima ljudi koji su spremni dobro da plate za te odgovore...mislim da teorije zavere ne postoje, vec da se ovakve stvari i dalje uveliko rade po celom svetu.

Nego, seca li se iko 1984-te i nacina na koji Orvel opisuje ubijanje licnosti Winston Smith-a? Gledajuci video Shock Doctrine i CIA interrogation handbook nisam se mogao oteti utisku da su prepisali sistem opisan kod Orvela! Postavlja se pitanje kako je on to znao... ;)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Axis  20:46 13.01.2008
Preporuka: 0

Kao i obicno...

...odlican tekst i interesantna tema.

Mala ispravka:

Tadasnji direktor CIA-a, A. F. Dulles (cije ime ponosno nosi aerodrom u Vasingtonu danas)



Allen Welsh Dulles je bio direktor CIA (1953-1961) ali aerodrom nije po njemu dobio ime. Aerodrom je nazvan po njegovom starijem bratu John Foster Dulles-u , Sekretaru State Department -a od 1953 do 1959.

Inace jako uticajna i obrazovana porodica, njihov deda i stric su takodje bili na celu Stejta.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  23:59 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: Kao i obicno...

Hvala. E, sad mi je lakse! :)))
A da li se aerodrom u Hustonu - Interkontinentalni zove po Bushu direktoru CIA-e ili predsedniku use? Mislim, za koji je zaslugu dobio aerport?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Axis  00:31 14.01.2008
Preporuka: 0

Re: Kao i obicno...

nsarski
Hvala. E, sad mi je lakse! :)))
A da li se aerodrom u Hustonu - Interkontinentalni zove po Bushu direktoru CIA-e ili predsedniku use? Mislim, za koji je zaslugu dobio aerport?


Evo sta kazu Hjustonci :


The Airport's Famous Name:
IAH was renamed George Bush Intercontinental Airport/Houston in 1997, in honor of Former President George Bush. President Bush is a resident of Houston and was present at the airport's opening in 1969, when he was a Member of Congress representing the Houston area.

sire na

http://houston.about.com/od/airporttravel/p/IAH.htm


BTW, nadam se da cemo tamo negde 2019 sletati na Barack Obama Intercontinental Airport /Chicago. O'Hare je i onako prezagusen. :)))

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  22:33 12.01.2008
Preporuka: 0

Traje...

#Link  Replika: 0
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
AlexDunja  22:43 12.01.2008
Preporuka: 0

osecaj i mera:)

#Link  Replika: 7
pretenciozno, nsarski, bas :)
ali , blogerski, priznajem.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  22:46 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: osecaj i mera:)

AlexDunja
pretenciozno, nsarski, bas :)
ali , blogerski, priznajem.

Pa, ne moze se sve pokriti na kratkom blogu:))
A sto se psihijatara tice, ja sam zaposlen na takvom departmentu...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Milica Tomić  22:58 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: osecaj i mera:)


Pa, ne moze se sve pokriti na kratkom blogu:))
A sto se psihijatara tice, ja sam zaposlen na takvom departmentu...


Interesuje me kako se zove vas department, i sta tacno radite?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  23:09 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: osecaj i mera:)

Interesuje me kako se zove vas department, i sta tacno radite?

Department of Psychiatry, Washington University School of Medicine. Uglavno radim analizu whole genome scan podataka razlicitih pacijenata ili normalnih ljudi radi poredjenja. Psihijatrijska genetika (nasledne komponente mentalnih poremecaja), takodje analizom genetskih uzoraka. Genetski uzorci se najcesce dobijaju iz uzoraka krvi ili brisom iz usta. Bezbolno:)
Trenutno sam ukljucen u jedno obimno istrazivanje u genetici shizofrenije kod populacija Kolla indijanaca u Argentini.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Milica Tomić  23:29 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: osecaj i mera:)

hvala na odgovoru.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jumping_genes  07:20 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: osecaj i mera:)

nsarski
I ...analizom genetskih uzoraka. Genetski uzorci se najcesce dobijaju iz uzoraka krvi ili brisom iz usta. Bezbolno:)....


Kolega, pa je smo li se lepo dogovorili da je u pitanju genetika i geneticki ( a ne geneta i genetski) :-)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nikola svilar  11:54 13.01.2008
Preporuka: 0

seroquel

genetici shizofrenije kod populacija Kolla indijanaca u Argentini.


very interesting...

shizofrenija je jedna veoma interesantna tema, oduvek me privlacila - cisto sa umetnickog aspekta -
ne razumem se bas naucno u tu oblast - ali nabavljam literaturu, mislim na elementarna znanja, osnove - nista dublje. o genetici ni govora. svaka cast nenade. good friend of mine ima brata koji boluje od te bolesti i neke njene price iz njenog iskustva su me bas dirnule.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  12:17 13.01.2008
Preporuka: 7

Re: osecaj i mera:)

Sorry jumping:) Ma, to mi je navika od ranije, nikako da je se oslobodim. Mozda elektrosok?:)
Ozbiljno, ranije sam se bavio faznim prelazima (najcesce kod magneta), pa se kaze "magnetski" fazni prelaz a ne "magneticki". Tako sam to pravilo automatski poceo da projektujem na gene. Istina ne kaze se "genet" nego gen. Ali, na engleskom ne pravim ovakve greske, a to je vazno:)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  22:49 12.01.2008
Preporuka: 0

Uh, jezivo.

#Link  Replika: 4
Dr. Ewen Cameron je umro 1967. godine na odmoru, skijajuci se.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  22:53 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: Uh, jezivo.

Pa, Dottore, tema jeste malo mucna i ljudi izbegavaju da o tome misle. Razumljivo. Medjutim, Bukovski je jednom rekao:
As we go on with our lives we tend to forget that the jails and the hospitals and the madhouses and the graveyards are packed.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  22:59 12.01.2008
Preporuka: 0

Bez obzira. Potrebna je

značajna doza "smirenosti" i "ubeđenosti da se radi prava stvar" da bi se nekome spržio mozak. Svaka čast ljudima koji to poseduju, ali nikada ne bih voleo da budeo u njihovoj koži.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  23:11 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: Bez obzira. Potrebna je

Doctor Wu
značajna doza "smirenosti" i "ubeđenosti da se radi prava stvar" da bi se nekome spržio mozak. Svaka čast ljudima koji to poseduju, ali nikada ne bih voleo da budeo u njihovoj koži.

Naravno - ovo gore je jeziva zloupotreba i ti ljudi treba da se izvedu pred sud. Ja sam mislio blog da nazovem "Ruzno lice nauke", ali nisam hteo da plasim ljude:)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
bindu  02:26 13.01.2008
Preporuka: 1

Re: Uh, jezivo.





Istrazivanja E. Camerona, obavljena u Montrealu su obavijena velom tajne.Jedno vreme su se njegova karijera i karijera D. Hebba razvijale paralelno, i postoji pismo koje je Hebb uputio Cameronu trazeci dozvolu da objavi neka svoja otkrica. U svakom slucaju, Camron jet u usavrsio svoju de-patterning tehnologiju kao i tehnologiju koju je nazvao "dynamic driving". U ovim ogledima su pacijentima davane psihoaktivne supstance (LSD, recimo) i oni su izlagani elektrosokovima velike snage, nekad i po vise nedlja bez prestanka (u jednom slucaju i par meseci). Tom prilikom su im njihove najstrasnije nocne more emitovane nazad putem magnetofona. I tako nedeljama.



Richard Helms, CIA Director from 1967-1973, described LSD as "dynamite."


by Martin A. Lee & Bruce Shlain
Copyright © 1985 by Martin A. Lee and Bruce Shlain
Introduction copyright © 1992 by Andrei Codrescu
Afterword copyright © 1992 by Martin A. Lee and Bruce Shlain

The Truth Seekers

In the spring of 1942 General William "Wild Bill" Donovan, chief of the Office of Strategic Services (OSS), the CIA's wartime predecessor, assembled a half-dozen prestigious American scientists and asked them to undertake a top-secret research program. Their mission, Donovan explained, was to develop a speech-inducing drug for use in intelligence interrogations. He insisted that the need for such a weapon was so acute as to warrant any and every attempt to find it.

The use of drugs by secret agents had long been a part of cloak-and-dagger folklore, but this would be the first concerted attempt on the part of an American espionage organization to modify human behavior through chemical means. "We were not afraid to try things that had never been done before," asserted Donovan, who was known for his freewheeling and unconventional approach to the spy trade. The OSS chief pressed his associates to come up with a substance that could break down the psychological defenses of enemy spies and POWs, thereby causing an uninhibited disclosure of classified information. Such a drug would also be useful for screening OSS personnel in order to identify German sympathizers, double agents, and potential misfits.

Dr. Windfred Overhulser, superintendent of Saint Elizabeth's Hospital in Washington, DC, was appointed chairman of the research committee. Other members included Dr. Edward Strecker, then president of the American Psychiatric Association, and Harry J. Anslinger, head of the Federal Bureau of Narcotics. The committee surveyed and rejected numerous drugs, including alcohol, barbiturates, and caffeine. Peyote and scopolamine were also tested, but the visions produced by these substances interfered with the interrogation process. Eventually marijuana was chosen as the most likely candidate for a speech-inducing agent.

OSS scientists created a highly potent extract of cannabis, and through a process known as esterification a clear and viscous liquid was obtained. The final product had no color, odor, or taste. It would be nearly impossible to detect when administered surreptitiously, which is exactly what the spies intended to do. "There is no reason to believe that any other nation or group is familiar with the preparation of this particular drug," stated a once classified OSS document. Henceforth the OSS referred to the marijuana extract as "TD" -- a rather transparent cover for "Truth Drug."

Various ways of administering TD were tried on witting and unwitting subjects. OSS operatives found that the medicated goo could "be injected into any type of food, such as mashed potatoes, butter, salad dressing, or in such things as candy." Another scheme relied on using facial tissues impregnated with the drug. But these methods had their drawbacks. What if someone had a particularly ravenous appetite? Too much TD could knock a subject out and render him useless for interrogation. The OSS eventually determined that the best approach involved the use of a hypodermic syringe to inject a diluted TD solution into a cigarette or cigar. After smoking such an item, the subject would get suitably stoned, at which point a skillful interrogator would move in and try to get him to spill the beans.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Radojicic  23:08 12.01.2008
Preporuka: 7

Telefon

#Link  Replika: 2
Don Siegela gde Donald Pleasence aktivira 52 sleeper cella kao sto su ovi iz tvoje price telefonskim pozivom i recituje im Frosta. Charles Bronson ga juri. Odlican film, ne mogu da nadjem klip sad

The woods are lovely, dark, and deep,
But I've got promises to keep
And miles to go before I sleep.




   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  23:20 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: Telefon

Ma, cela stvar jeste jeziva. Ja sam hteo da skrenem paznju da to nije nikakav scenario iz losih spijunskih romana. Te stvari se javno rade i mnogi jednostavno okrecu glavu.
Nazalost podatke o tome sta se radilo (radi) u Rusiji ne mogu da nadjem. Ali ne sumnjam da su oni isti ovakvi, ako ne i brutalniji. Ima nesto takvog materijala u "WR misterije organizma" Makavejeva.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
milosib  23:30 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: Telefon

nsarski
Ma, cela stvar jeste jeziva. Ja sam hteo da skrenem paznju da to nije nikakav scenario iz losih spijunskih romana. Te stvari se javno rade i mnogi jednostavno okrecu glavu.Nazalost podatke o tome sta se radilo (radi) u Rusiji ne mogu da nadjem. Ali ne sumnjam da su oni isti ovakvi, ako ne i brutalniji. Ima nesto takvog materijala u "WR misterije organizma" Makavejeva.

A šta se tek radi što se ne objavljuje u potpunosti. Običaj sa visokim tehnologijama, naročito onim od interesa za bezbednost zemlje, je da ih objavljujete tek pošto ste otišli dva koraka dalje.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
igipop  23:09 12.01.2008
Preporuka: 0

u bre

#Link  Replika: 12
Cameron je, naime, dosao do dijabolickog saznanja: neuralni sistem na ivici kolapsa je beskrajno sugestibilan.


Zvuci zastarsujuce. Ali sta tacno to znaci? Lakse se uci ili lakse za manipulaiju? Recept za vlast? Gvantanamo?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  23:15 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: u bre

Zvuci zastarsujuce. Ali sta tacno to znaci? Lakse se uci ili lakse za manipulaiju? Recept za vlast? Gvantanamo?

Sve zajedno. I to je strasno. Sistem na ivici kolapsa se moze skrenuti u bilo kom pravcu.
Ako se razumes u termodinamiku i teoriju faznih prelaza, feromagnetni sistem na kirijevoj tacki ima beskonacnu magnetnu susceptibilnost. Mozes magnetizaciju celog uzorka da okrenes u bilo kom pravcu beskrajno malim spoljasnjim poljem.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  23:19 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: u bre

nsarski
Mozes magnetizaciju celog uzorka da okrenes u bilo kom pravcu beskrajno malim spoljasnjim poljem.


Gvantanamo
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  23:23 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: u bre


Gvantanamo

Oh, da. I Abu Graib. Taj tip koji je razvio ispitivacke tehnike u Gvantanamu (ogadili su mi divnu pesmu "Guantanamera"!) je prebacen u Irak gde je to nastavljeno.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  23:31 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: u bre

nsarski
GvantanamoOh, da. I Abu Graib. Taj tip koji je razvio ispitivacke tehnike u Gvantanamu (ogadili su mi divnu pesmu "Guantanamera"!) je prebacen u Irak gde je to nastavljeno.


The images below were published by the Washington Post
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
igipop  00:05 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: u bre

hahaha

Ako se razumes u termodinamiku i teoriju faznih prelaza, feromagnetni sistem na kirijevoj tacki ima beskonacnu magnetnu susceptibilnost. Mozes magnetizaciju celog uzorka da okrenes u bilo kom pravcu beskrajno malim spoljasnjim poljem.


Profesore, to smo mi pilici

:)))

Naravno da se ne razumem
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
margos  00:05 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: u bre

igipop
Cameron je, naime, dosao do dijabolickog saznanja: neuralni sistem na ivici kolapsa je beskrajno sugestibilan. Zvuci zastarsujuce. Ali sta tacno to znaci? Lakse se uci ili lakse za manipulaiju? Recept za vlast? Gvantanamo?

U 'mekšoj' varijanti se zna da su ljudi najsugestibilniji kad su u strahu, pod bolom ili kada su zbunjeni.
Potpuno sam uverena da je sistem vlasti S. Miloševića ovo svesrdno koristio - sve zajedno.
Informacije su bile vazda kontradiktorne - uveče jedno, sutradan drugo; zastrašivanja spoljašnjim i unutrašnjim neprijateljima su bile način informisanja, a o fizičkim i emotivnim bolovima koje su milioni proživeli, bolje i da ne pričam.

Verujem da smo zbog toga sada takvi kakvi jesmo: jedna Srbija... dve Srbije... ko sam ja... lud zbunjenog...itd itd... posvađani sami sa sobom....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  00:11 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: u bre

U 'mekšoj' varijanti se zna da su ljudi najsugestibilniji kad su u strahu, pod bolom ili kada su zbunjeni.
Potpuno sam uverena da je sistem vlasti S. Miloševića ovo svesrdno koristio - sve zajedno.
Informacije su bile vazda kontradiktorne - uveče jedno, sutradan drugo; zastrašivanja spoljašnjim i unutrašnjim neprijateljima su bile način informisanja, a o fizičkim i emotivnim bolovima koje su milioni proživeli, bolje i da ne pričam.

Verujem da smo zbog toga sada takvi kakvi jesmo: jedna Srbija... dve Srbije... ko sam ja... lud zbunjenog...itd itd... posvađani sami sa sobom....

Na onom sajtu Naomi Klajn ima dobro razradjena paralela izmedju psihijatrijskih sokova i politicko-ekonomskih sokova. Ja nisam u to hteo da ulazim, jer mi ekonomija nije jaca strana. U svakom slucaju, ona zastupa tezu da po istom principu funkcionise tzv. disaster capitalism. Totalni nacionalni sok, koji dovede sistem na ivicu kolapsa, i onda je sve moguce. Za primer uzima Cile u vreme Pinoceo, posle ubistva Aljendea i ekonomske reforme koje su tada uvedene. Drugi primer joj je Nju Orleans. Jedan senator je izjavio: "Eto, hteli smo da resimo situaciju za smestajem u Nju Orleansu vec godinama, a Bog je to za nas zavrsio za 10 minuta!". Iz najuzih delova grada je iseljeno na hiljade stanovnika koji se nikad nece vratiti, i koji su za sobom ostavili vredan real estate:)
Shock and awe, indeed!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
margos  00:23 13.01.2008
Preporuka: 0

Disaster capitalism...

Taman sam htela da dodam na moj komentar da on nije politički, ili nije zarad politike, već da je zarad razumevanja, a ti si to sad fino proširio. Može se primeniti i na firmu i na porodicu.... na bilo koju zloupotrebu.
Hvala na dodatku. :)))
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  00:27 13.01.2008
Preporuka: 7

Re: Disaster capitalism...

margos
Taman sam htela da dodam na moj komentar da on nije politički, ili nije zarad politike, već da je zarad razumevanja, a ti si to sad fino proširio. Može se primeniti i na firmu i na porodicu.... na bilo koju zloupotrebu.
Hvala na dodatku. :)))

Pa, ja mislim da u sustini jeste tako. Covek doveden u stanje stresa ili straha ili konfuzije ce prihvatiti stvari koje inace ne bi. Neko je rekao "uplasen narod grcevito trazi spasioca". Kad se pojavi neko ko se nudi u takvoj situaciji biva prihvacen bez mnogo otpora. Nazalost. Jer u stanju stresa i straha, mozak nije mnogo racionalan.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
bindu  03:24 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: u bre


Oh, da. I Abu Graib. Taj tip koji je razvio ispitivacke tehnike u Gvantanamu (ogadili su mi divnu pesmu "Guantanamera"!) je prebacen u Irak gde je to nastavljeno.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  11:58 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: u bre

The images below were published by the Washington Post


Kakvog li neviđenog cinizma ovakve "mjere" nazivati borbom protiv terora. Spirala nasilja se proširuje...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
DeMarti  19:48 30.01.2008
Preporuka: 0

Re: u bre

Hm, sad mogu iz jos jedne perspektive da gledam reorganizaciju u okviru firme u kojoj radim
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
milosib  23:17 12.01.2008
Preporuka: 0

Masovni mediji

#Link  Replika: 2
Šta mislite da li bi i svetlost mogla da ima sličan efekat?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  23:21 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: Masovni mediji

milosib
Šta mislite da li bi i svetlost mogla da ima sličan efekat?

Ne znam. Pretpostavljam da su i takvi eksperimenti radjeni. Obicno se islo na to da se "subjektu" kaze neka "code word" kao kod jipnoze i on promeni ponasanje.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
AlexDunja  23:22 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: Masovni mediji

Šta mislite da li bi i svetlost mogla da ima sličan efekat?

na pavlovljevo kuce, ili na skinerovog goluba?
da. garant.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Pedja Rafailovic  23:41 12.01.2008
Preporuka: 0

Bihejviorizam, pro et contra

#Link  Replika: 5
Nase znanje ... ... ... se stice iskustvom i ucenjem tokom detinjstva i odrastanja, koje u nasem mozgu ostavlja neizbrisiv fizioloski trag.


Eh, nsarski, a meni se ovi neizbrisivi fizioloski tragovi (psihohologija ucenja) od pre dvadesetak godina gotovo sasvim izbrisase :))
Da nije ovog tvog nadahnutog teksta, verovatno bi mi se i siroti I.P. Pavlov izbrisao (sa sve klasicnim uslovljavanjem), a da ne pominjem J. Watson, B.F. Skinner, C.L. Hull, i ostale mnogobrojne i zasluzne, ali i kritikovane (ne drugarski, vec naucno).
Izgleda da mi se fizioloski tragovi polako regenerisu, evo, setih se i Kamerona :))
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  23:51 12.01.2008
Preporuka: 0

Re: Bihejviorizam, pro et contra

Da, ali kad ti zasvira neka stara muzika, ili probas neku hranu koju nisi davno jeo, ili osetis neki prepoznatljiv miris, odmah se sve vrati:)))

Jedna zena koja je dobila otstetu se uopste nije secala sta se sa njom desavalo. Pa kad je videla na TV ispovesti drugih, shvatila je da ima iste simptome. Istrazivanjem je utvrdjeno da je ona u to vreme bila primljena u Institut i tamo boravila neko duze vreme, a ona se toga ne seca uopste!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Pedja Rafailovic  00:00 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: Bihejviorizam, pro et contra

Naravno, pogotovo u vezi hrane. Evo, sad se setih da je ucenje izbegavanjem ukusa po mnogu cemu, najsuperiornija vrsta ucenja: dovoljno je samo jedno uparivanje dve drazi/sadrzaja (od kojih je jedna ukus neke hrane), a trajnost naucenog je bukvalno neogranicena.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  12:01 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: Bihejviorizam, pro et contra

ili probas neku hranu koju nisi davno jeo, ili osetis neki prepoznatljiv miris, odmah se sve vrati:)))


Stari dobri Proust i šta mu sve učiniše Madeleine kolačići...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  12:13 13.01.2008
Preporuka: 14

Re: Bihejviorizam, pro et contra

Sve je pocelo ovako:

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nikola svilar  12:21 13.01.2008
Preporuka: 0

Re: Bihejviorizam, pro et contra

:)
bas juce an