Budućnost| Društvo| Ekonomija| Životni stil

Pouke slučaja Sanader

Drago Kovacevic RSS / 07.11.2011. u 13:02

U našem neposrednom susedstvu odvija se vrlo zanimljivo suđenje, Na optuženičkoj klupi sedi Ivo Sanader, do pre dve godine nesporni politički lider u Hrvatskoj, čovek koji je tamo dobivao izbore dva puta za redom, zahvaljujući isključivo personalizovanoj kampanji.

Sanader ima tri suđenja za različite vrste korupcije, a ekonomski analitičari u Hrvatskoj njegovoj koruptivnoj hobotnici pripisuju milijarde kuna štete nanesene državnom budžetu i javnim fondovima.

Kad se detaljnije pogleda ono za šta se Sanader tereti, čovek ne može a da ne pomisli na gotovo identičnu situaciju u našoj zemlji. Krivična dela koja mu se pripisuju nastala su u sferi muljanja sa bankama, muljanja sa javnim nabavkama, muljanja oko privatizacije, izvlačenja novca iz javnih preduzeća i naplatu partijskoga reketa za crne stranačke fondove. Paralelno sa Sanaderom, na optuženičkoj klupi je i HDZ , još uvek vladajuća stranka kojoj je on bio na čelu do pre dve godine, odnosno do prinudne "abdikacije". Jedina razlika između suseda i nas je u tome što se tamo počelo suditi najkrupnijim ribama, a ovde se obračun sa korupcijom svodi na sitne ribe "pljuckavice". Pa čak i za sitne ribe, suđenja se rastežu u nedogled i izriču simbolične kazne.

Pored Sanadera,  u Hrvatskoj je"pao" potpredsednik vlade Polančec, direktor carine, više direktora javnih preduzeća, više vlasnika privatnih firmi i jedan od najvećih tajkuna u Hrvatskoj, vlasnik korporacije "Dioki". Vode se mnoge druge istrage a predmet interesovanja hrvatskog specijalnog tužilaštva su zvučna imena u hrvatskom političkom, poslovnom i medijskom svetu.

Do samo pre dve godine, ovakve istrage, hapšenja i suđenja bila su nezamisliva. Ali, kad je Hrvatska ušla ozbiljno u pregovore o pristupanju EU i otvorila poglavlje 23. koje se tiče pravosuđa i ljudskih prava, morala je pokazati da je država koja ima institucije i da te institucije provode zakone. Pritisak iz EU za obračun sa korupcijom i kriminalom nije se mogao ignorisati

Ako Srbija zaista želi u EU, za dve - tri godine će doći u sličnu situaciju kao i Hrvatska po pitanju obračunavanja sa kriminalom i korupcijom. Mislim da to brine mnoge važne faktore u našoj političkoj, poslovnoj, medijskoj i drugoj eliti i da će se sa približavanjem Briselu čekati i rastezati do sudnjega dana. I u tom "rastezanju" povlačiće se najneverovatniji politički potezi, - od barikada na severu Kosova, zatezanja vezanog za članstvo u NATO savezu, medijske satanizacije evropskih vrednosti, do pokušaja instaliranja ruskih baza na jugu Srbije. Sve to najviše i uglavnom zato da "račun ne dođe na naplatu"..

No slučaj Sanader je veoma zoran primer kako moć u balkanskim državicama, beskrajno duge tranzicije, i kad je na najvećoj mogućoj tački i nije neka moć jer je neminovno njihovo uljuđivanje. Pokazaće se to i u drugim zemljama našega komšiluka, Crnoj Gori, Makedoniji, BIH - ali stići će i ovde. Verujem da neki sa strahom o tome misle.

 



Komentari (18)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

reanimator reanimator 13:07 07.11.2011

...

mariopan mariopan 13:18 07.11.2011

Padanje

Kod nas neće pasti niko, mada je razmera pljačke Srbije istorijska.

Da bi bilo ko pao, trebalo bi da prvo padnu sa vlasti organizatori zajedničkog zločinačkog poduhvata (vlast i opozicija), pa onda redom ...
A onda bi najisplativiji posao u Srbiji bilo izgradnja zatvorskih kapaciteta.

Tada bi nam se, možda, vratila nada u budućnost.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 13:30 07.11.2011

Hypo typo

Hypo, i KundK fantazma, koja je poslužila kao paravan za istorijsku pljačku, ne samo da prolazi nekažnjeno, nego i neopaženo. I evro tu igra esencijalnu ulogu. Taj evro je vanserijska prevara. Dakle, u rs će za desetak godina doći do situacije poput ove u rh, a i tada će okidač biti zlouopotreba eu fondova, a ne pljačka bez presedana, koja je izvedena u rs tokom decenije, tada dve.
Drugo, kao i kim, tako i korupciju neće niko rešiti do žitelja rs.
sixx sixx 14:13 07.11.2011

Potpisujem...

mada ko je umeo i hteo da gleda, prilično je očigledno da je zločinačko udruženje radi razbojništva i pljačke funkcionalno i skoro nepromenjeno bezmalo četvrt veka. To što će "uskoro" što šta doći na naplatu, nas u Srbiji ne treba da zavarava. I po tome ćemo biti poslednji, kao i po svemu drugom do sada, tako da se mogu očekivati mnoge godine do raspleta. A dotle, ko živ, ko mrtav. Bojim se da će živi ostati samo oni koji bi trebalo da odgovaraju, ali neće imati kome.
Srbija mi stalno liči na "Ubistvo u Orijent ekspresu". Svi su ubice. I metaforički, a i u konkretnom slučaju.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 15:01 07.11.2011

Re: Potpisujem...

I po tome ćemo biti poslednji, kao i po svemu drugom do sada,

Hoćemo, ali se to neće dati zaobići. I time će sve biti bolnije...
ivana23 ivana23 15:24 07.11.2011

***

metrevelic metrevelic 18:39 07.11.2011

krao ali i dao

Bogami od Matjaža Korvina do danas teško da je ko podjelio džabe i "nako" novaca narodu ko šaner kancelar dr Ivo , teatrolog i doktorant kod profesora Konstantinovića.
Braniteljske mirovine ,PTSPovci,naknade za nezaposlene,poticaji za poljuprivredu (čak i onim zajebantima koji su u rubriku stoka upisali kokoš od koje se upravo rastajem)Gradnja Autoputeva koji su umjesto 4.6 mil Eura po km ispali preko 18mil.
Ali isto tako ekspanzija stanogradnje, apartmanizacija i kurta i murta su gradili i prodavali od umaga do konavala, cjene su letile u nebesa, ali narod je imo . Ima se može se. al naravno dug se popeo na 55milijardi eura. Ali nije Ivo zglajzo zbog toga ,nego su on i neki Koruški hohštapleri pokušali da šibicare Angelu Merkel i da jednoj Bavarskoj banci podvale Hypo sa falš knjigama. Dakle sve je ovo zbog Angele i to je njeno maslo. A Bajića drže za muda jel je bio vojni tužilac u Lori kad su mučili /ubijali civile. ako neko ima link za Balkan ekspres kad cigo krade gume švabama sa auta nek priloži.
za ovu priču je bitno
1) dr Ivo šaner kancelar krao je isključivo na eu putu, dakle radilo se o zadrtom europejcu koji tu nije pravio kompromise . Hrvatsku je vodio vođen višim ciljevima puta u EU , a krao je ne zbog niskih poriva ,nego da bio si mogao priuštit dobar sat, malo bolju kolekciju Bukovca , frak po mjeri ( kako teatrolog da ide u Vienu na operenbal bez fraka il sa rentanim ko Mesić)
2) Pokušali su da podkradaju njemačku državu što nije isto za EU kao da su podkradali svoju.
3) posljedica "uhidbe " financijera HDZa vodi urušavanju privrede i privatizaciji ispod ciene. A Polančecu su napakovali još dok je bila light afera da se Ivo i co. izvuku.
4) ko će sad finansirat Novosti, kažu da je dr Ivo bija široke ruke
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 18:52 07.11.2011

Re: krao ali i dao

Ma je...
Ali, ali, pokazaće vreme da je bio mala "beba" za neke ovdašnje šanere...
I da..Ovi majci ne daju nikome..
metrevelic metrevelic 19:15 07.11.2011

Re: krao ali i dao

Ma je...

aj reci onako ljudski ,koliko je Novostima dao, jes da nikad nebi uspjele na tržištu , jes da je u njima uhljebio mahom hrvate ljevičare koji vode virtualnu osmu ofanzivu .A tura je šolde svađe, medijima,estradi,...
vidjet ćeš moj Drago već poslje Đurđeva pravit će Hrvati drIvu od blata.
al poticaja i naknada više biti neće
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 19:25 07.11.2011

Re: krao ali i dao

Ovo za "Novosti" ne znam, zaista..Ja sam tamo samo honorarni saradnik.
E, sad, vjerujem ja tebi oko ovoga da "će ga praviti od blata"..
Ono što je iritantno jeste da ga sad kad je u "buli" svi njegovi deru kao jarca, osim barba Luke, Bjanke i Rošina...Ebiga, lako je mrtvu vuku mjeriti rep, jel tako..
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 19:37 07.11.2011

Re: krao ali i dao

Mrtvi vuk... Tu je još neko poštovanje?
Nema se predstava o veličini krađe ni u rs, ni u rh. A tu je i austrija, i tamo žumore, al' ništa. Ko je najviše platio tuđe zezanje? Banka austrije. Taj će račun austrijanci da plate, pa rvati, srbi... A puni džepovi političkoj vrhuški i tranzicionim stručnjacima, monopolistima. Oni će proći, uz izuzetke, poput ive, al' svi sa punim džepovima.
dr.wagner dr.wagner 22:23 07.11.2011

Re: krao ali i dao

... večer

metrevelic

Bogami od Matjaža Korvina do danas teško da je ko podjelio džabe i "nako" novaca narodu ko šaner kancelar dr Ivo ...
... kažu da je dr Ivo bija široke ruke


-Stalno mi Tita zaboravljate kada je riječ o dobročinstvima ...

-Dr Ivo je pravi dečko , za demokraciju , "detuđmanizaciju" i "debosnizaciju"(!)
je učinio više nego 99% ljevičara u RH , a od kojih se to "po defaultu" očekivalo
... uveo je Srbe u vladajuću koaliciju (kad smo već tu ) , a nisu mu bili
neophodni jer su mu se nudili i desničari ... porušio spomenike "mojima" i
riješavo (bar pokušavao) " probleme iz prošlosti" u tišini ...

-Istina ... malo je ukrao , ali ljudi smo ... ipak , nije on Joža ...


Wagner
metrevelic metrevelic 22:48 07.11.2011

Re: krao ali i dao

Stalno mi Tita zaboravljate kada je riječ o dobročinstvima ..

Ivo je dao više po grlu čeljadeta po svim procjenama pogotovo u kratkom vremenu.
-Dr Ivo je pravi dečko , za demokraciju , "detuđmanizaciju" i "debosnizaciju"(!)
je učinio više nego 99% ljevičara u RH , a od kojih se to "po defaultu" očekivalo
bome je, ljevičari su ionako lajava laprdala. Moj savjet svim srbima u RH glas za Kukuriku je bačen glas, glasajte za lokalne stranke ili HSLS ili Pupovca , (zaHDZ ako morbidno mrzite Hr ili ste ekscentrici)
porušio spomenike "mojima" i
nije baš svima , provukao se poneki

-Istina ... malo je ukrao , ali ljudi smo ... ipak , nije on Joža
Jebati skromnost, pa Joža je cjelu državu ukral đuture, da nepričamo o "Titinim Brijonima" i Titovim gradovima i Titovoj armiji. Ivek je bar isplatil ove kaj im se uselio u kuću nije ko joža i Jadranka. Šta je "Malo Vitra " spram Galeba.Dobro sad provuko se tu i pokoji Bukovac , al to je više pitanje stila ,
metrevelic metrevelic 22:58 07.11.2011

Re: krao ali i dao

Ono što je iritantno jeste da ga sad kad je u "buli" svi njegovi deru kao jarca, osim barba Luke, Bjanke i Rošina...Ebiga, lako je mrtvu vuku mjeriti rep, jel tako..

a đe će Bjanka ,nju je iz ništa stvorio , a usput mrzi Jadranku.
samo bude njih Ivo sve potužio i cjela središnjica ADEZEJA bude išla u Lepoglavu da prevode "Bespuća povjesne zbiljnosti" na Njemački.

Ja sam tamo samo honorarni saradnik.

Pa jel bio honorar mašala il nako... mislim dao je Ivo,imalo se ,da te nisu zakinuli tatovi.
Nego mislim da si preskočio bitnu stvar , ta korupcija ti je došla dr Ivi iz Europe, njega su brižnog navukli austrijanci ko dileri kad sipaju djeci drogu u sok.
Poštena i čestita Hrvata i katolika, pokvarila ti je moj Dragec europska poslovna praksa .Da nije srlja u tu europu, još bi brižan na slobodi bio i sa barba Lukom mandarine brao
dr.wagner dr.wagner 23:19 07.11.2011

Re: krao ali i dao

Pozdrav M

metrevelic
pa Joža je cjelu državu ukral đuture, da nepričamo o "Titinim Brijonima" i Titovim gradovima i Titovoj armiji.


-Tito je to samo malo koristio i na kraju nam je sve "oporučno" ostavio ...
... namješteno , uglancano .... u voznom stanju ...

-Ali neće nas biti u novim (njihovim) oporukama ...


W
omega68 omega68 20:29 07.11.2011

ma

sve je to rusko maslo, reklo bi se?
mirakulus mirakulus 23:50 07.11.2011

Treba li Srbiji "sanaderizacija"

Eto danas se Drago pita ono sto se Aleksandar Stosic pitao 14.01.2008. u 13:21 samo s drugacijim predznakom. Podsjetio bih na taj tekst:
"Srpskim desničarskim partijama je potrebna ‚‚sanaderizacija‚‚", cesto je znao da mi kaže moj veliki prijatelj i jedan od najvećih srpskih novinara mlađe generacije Zoran Panović.
Pod terminom ‚‚sanaderizacija‚‚ tada je pre svega smatrao da i Koštunica treba na identičan način da se obračuna s haškim lobijem, kao što je to uradio njegov counterpart Ivo Sanader u Hrvatskoj - da ih po kratkom postupku prosledi do Holandije, na ovaj ili onaj način. Da Radikali i Sps-ovci počiste svoje dvorište kao što je Sanader očistio svoje.
Sanaderizacija ima i šire tumačenje. To je jedna vrsta katarze, doduše tihe, bez velike pompe (otprilike sramota nas ali radimo šta moramo) koja radi on što ne želi svesna da samo to vodi do boljeg života, prosperiteta, perspektive za milione gradjana.
I sam Sanader nije izgubio ni trunku od svog nacionalizma - i dalje peni i sav se zajapuri kad treba da priča o Domovinskom ratu, i dalje urla na tekovine, ne dozvoljava Tudjmana da mu diraju uprkos distanciranju od njegove politike - svakog decembra na Mirogoju se uz sve državne počasti odaje počast ocu nacije, i dalje ni za pedalj ne da od nacionalnog konsenzusa oko toga šta za Hrvatsku predstavlja Domoinski rat, šta Vukovar, šta Dubrovnik, šta Piranski zaliv....
Ali, to Ivi ne smeta da dva meseca posle prve svoje pobede udje u srpsku kuću u Hrvatskoj i kaže "Hristo se rodi", da pristane na vladu koju će iz debelog lada podržavati i tamošnji Srbi, i konačno da danas sedne po prvi put u svoj kabinet u novom mandatu, imajući na umu da mu je prvi iza njega SRBIN.
Sanader danas ima za svog potpredsednika pripadnika srpske zajednice u Hrvatskoj, gospodina Slobodana Uzelca, a Miorad Pupovac smatra da je ovo istorijski trenutak.
http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2008&mm=01&dd=14&nav_category=167&nav_id=280386

I jeste!

Pre četiri godine, imao sam tu privilegiju da budem prvi srpski novinar koji je uradio intervju sa Ivom Sanaderom (http://www.danas.co.yu/20031217/frontpage1.html). Bio je to prijatan dan u Zagrebu, i kasnije prijatna priča s njegovim portparolom Mačekom, gde smo obojica zaključili da je i jednima i drugima dosta ratova. Sanader je tada bio veoma jasan, izgledao je kao čovek koji je rešen da Hrvatsku po kratkom postupku izvede na jedini mogući evropski put. Zamolio me je da naslov pod kojim je objavljen intervju ne bude diran.

Četiri godine kasnije, Hrvatska je na korak od članstva u Uniji, sve svoje haške brige odavno je prebrinula, treba li uopšte pričati na koji je način odradila novi krug demokratskih izbora, u novoj vladi sede i Srbi i sve upućuje na lepu budućnost naših suseda.

A Srbija, može li barem jedan desničarski srpski političar pristati na ovakav kopernikanski obrt. Možemo li zamisliti Nikolića, Koštunicu, Velju Ilića, Vučića, i druge u novoj ulozi. Ili je to sve stvar književnosti i Insbruka

I na moj tadasnji komentar:
Kao insajder prisiljen da zivi u blagodatima Sanaderova vladanja htio bih reci da ste u necemu u pravu a u necemu grijesite.
HDZ kao stranka nije puno evoluirao jer ispod celofana uljudjenosti postoji jos jaki sloj primitivaca koji bi i dalje vodili politiku nacinom ranih devedesetih. Nadalje iza sanaderove prethodne vlade ostalo je poprilicno afera os satova, veronske vecere do Brodosplita, Kalmetina vozaca te privatizacijskog fonda i maestra gdje se otkrilo par devetih rupa na svirali a sam dirigent i dalje ostaje postedjen.
Iz perspektive srbije koja u politici za Hrvatskom kaska oko 10 godina mozda se stvari cine takvim kakvim ste ih opisali no ja bih se rado mijenjao i dao vam Sanadera sa kompletnom vladom za Cedu Jovanovica.

Kako ovih dana cujemo iz zaostrene retorike ti primitivci su i danas vrlo glasni ne bi li privukli dio onog skroz desnog birackog tijela
metrevelic metrevelic 18:26 09.11.2011

Knoj

Nego Drago, očekivao sam da napišeš što se KNOJ usplahirio.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana