Društvo| Mediji| Politika| Sport| Život

"Dođi mi na derbi" (Case Study)

Žika Bogdanović RSS / 27.11.2011. u 23:15

požar
požar

Partizan dva, Prva (ako dozvolite -sedi) jedan, Crvena zvezda nula. To bi, ukratko, bio bilans našeg večitog fudbalskog derbija, retke stvari koja traje i izaziva, kakvu-takvu, emociju kod širokih narodnih masa. No, kako to biva sa institucijama u državi, koja je sve manje država, kvalitet fudbala konstantno izostaje, divljanje je postalo obrazac navijanja, a sportski maniri, onih, koji bi trebalo da nas uče tome, ostali su na kravatama skupih odela, sakrivenih ispod klupskih šinjela i pravoslavnim brojanicama besnih centarhalfova.  Uz medije, sportske novinare sa manirom svojih kolega iz političkih redakcija, koji su simulirali ratno stanje, brojali uhapšene, slomljene stolice i vreme za koje spetljani vatrogasci savladaju vatrenu stihiju i smeste je u koficu sa vodom, sve je poprimilo obrise potpunog debakla, možda malo manje za one, kojima je još uvek satisfakcija „silovanje komšija“, a letnje rane od irskih konobara, zaceljene...

Ko da im zameri, kada ih urednici gaze (u civilizaciji medija,čovečije zenice reaguju samo na najupečatljivije gadosti), a fudbala nema. Međutim, ni dvadesetak anonimusa, menadžerskih pulena ili silom napravljenih zvezdica, uz par polufudbalera i jednog „bisera u blatu“ (Lazar Marković) nisu jedini krivci za urušavanje naše zajedničke emocije sa kojom smo odrastali. Nisu momci krivi što su igrali u atmosferi linča, što naboj, koji se oseća, pre i posle, nema veze sa sportom, a slika sa stadiona, uz maglu, hladnoću i paljevine, liči na pakao.

Fudbalski stadioni su ogledalo stanja u jednoj državi. Država je dozvolila da se od jedne utakmice, opet, napravi „rat“. Opet su letele baklje, bacani topovski udari, lomljene stolice, pravljeni požari, a igrači su prolazili sa opekotinama i sedeli na centru, kada su trebali da prolaze kroz tunele fudbalskog Bejruta. Opet su specijalne jedinice MUP-a pregledale stadion, opet je angažovano, ko zna koje i kakvo obezbeđenje, opet. Čudo, pa nema pištolja, pošto bi pored takvog obezbeđenja, i minobačac mogao da uđe na tribinu, da doživljaj južnoameričkih fudbalskih bajki, ali i političkih oligarhija bude potpun.

stojkovic4.jpgIako, ni po čemu to nisu zaslužili, „večite“ je gledalo 45 hiljada ljudi. Ipak, barikade, 9. decembar i „cvonjak u džepu“ su bili jači argumenti od letošnjih katastrofa, „antifudbala“ sa Šamrokom, šamaranja od Rena, „Ali, Vlado“ mariborske noći i „odlaska u lepi Honduras“. Derbi je, jadan, uvek bio i biće način za kolektivno pražnjenje.  I tako je bilo. Većini se manje gledalo, a više „praznilo“. ispraznili su se svi i to onako, za sve pare. „Ventil“ karta, pomogla je mnogima da ispitaju svoje granice besa i "crvene linije", a Dačićima, Vučićima i Tadićima, da izmere svoje rejtinge i opipaju puls naroda. Teatralna „šampanjac“ oligarhija u predizbornoj godini, dozvolila je da stadion ponovo bude kulminacija svih gluposti njihovog mandata. Mitinzi su „aut“, tamo je protivnik nevidljiv, a posle toliko godina lajanja i nedostižan, dok to stadioni nisu i nikada neće biti. Na stadionu svako nađe svog protivnika, crveno ili crno-belog, ali nikada, onog pravog...

Praznila se nervozna „sirotinja“, a tek da njoj bude lakše, i oni, koji su danas ovde, sutra tamo, igrači i treneri. I oni su se hvatali za guše, malo na terenu, malo u tunelu, svuda, gde je teškoj svakodnevnici trebalo dati oduška i opravdati se pred svojom navijačkom armijom...

A sve je počelo „Kumanovskom bitkom“, bezimenih heroja u međunarodnom vozu Solun – Beograd.

nnegovanovic-141derbi17.jpgNajbolji prenos jednog derbija,verovatno ikada, oslobođen navijačkih konotacija i nesuvislih komentara, gledali smo od devetog do 38. minuta, koliko su nas tehničke muke Prve Televizije udostojile da uživamo u nepostojanju komentatora. Onda se javio jedan glas, smušen, ko iz bunara, sa intenzitetom, kao da prenosi Fišer – Spaski „Jugoskandik“ trku za šahovskog šampiona sveta, napravio par lapsusa, pohvalio vremenske uslove pakla u kome se utakmica igrala, naglasio da nije bilo incidenata, okukao Zvezdin penal, koji je konstatovao bez treptaja i zaćutao negde oko pedesetog minuta. Tada je bez najave, uleteo novi komentator i stručni konsultant, koji su nas pratili do samog kraja, sve dok 15 sekundi po završetku, prenos nije prekinut, a na ekranu se pojavilo lice crnogorskog umetnika lakih ružičastih komedija, koji nam je najavio (svi pobegoše od Željka Mitrovića – pala neka guba na taj deo Topčidera...) izvesni rijaliti show, u kojoj mladi muzički anonimusi dižu sebi cenu na "tezgama" i svadbama (nekada je ovde išao i ispraćaj u vojsku).

Ne videsmo ni golove, ni izjave aktera, nismo ni neko pošteno izvinjenje dobili, što nas nisu udostojili prvih 10 minuta utakmice i poštene najave, a uletesmo u najavu „Prvog glasa“, gde je petoro, šestoro pevača i pevačica u nastanku bilo spremno da“ubije“ subotnje veče gomili TV manijaka.  Tako su naše derbi emocije i sva ta otkupljena institucija od posrnulog Javnog servisa, smeštena negde između „Dođem ti na večeru“ i  „Dođi mi na večeru“, postala samo nešto da se upotpuni TV program, ni previše eksplozivna, ni previše ekskluzivna, nešto brzo i lako za zaboravljanje.

I tako jednu od retkih vrednota svih naroda i narodnosti, i uopšte srpskog sporta, urušavaju svi. Zašto da zaostajemo...

Atačmenti



Komentari (39)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

ulicno_pojacanje ulicno_pojacanje 23:30 27.11.2011

Autoru se ne može ugoditi

Uvek će neko biti nezadovoljan. Kmekaće zbog onog ili ovog.

Kako se ne oglasiš kad se prenosi formula 1, ili nešto što zahteva da se prenose dešavanja sa ekrana, ništa više. Da to prokomentarišeš. Fudbal bi trebao da bude, prenos na TV jednak prenos na radiju. Da u glavi dok deljem šaha mogu da sklopim polja na terenu i da vidim ko je gde ko ladi jaja ko juri oko lopte.

Prenos jeste traljav ali ak oje smao to problem a ne i ostali pernosi koji zaghtevaju da posao radiš a ne odrađuješ u redu.

Evo ti i preporuka ali znaj da se ne slažem da je prenos bio loš, mogoao si iz tople kuće da gledaš tekmu.
Usluga jeste izvršena, kao i u GSP u Beogradu. Bus kasni, duva promaja, nema grejanja, gužva u saobraćaju, imaš ulične svirače, ali bus stiže na mesto.
Žika Bogdanović Žika Bogdanović 08:47 28.11.2011

Re: Autoru se ne može ugoditi

edit: i koji mancester?

Evo ti i preporuka ali znaj da se ne slažem da je prenos bio loš, mogoao si iz tople kuće da gledaš tekmu.
Usluga jeste izvršena, kao i u GSP u Beogradu. Bus kasni, duva promaja, nema grejanja, gužva u saobraćaju, imaš ulične svirače, ali bus stiže na mesto.


Po toj logici, trebali bismo da budemo srećni što imamo televizor u boji. I to je neki napredak u odnosu na crno-belo vreme. Suština je da su od TV prenosa trebali da naprave spektakl, kao što su radili ranije, kada su vodili u paru (vrlo solidno - još je bio Fox), a u tome su podbacili, uz tehničke propuste (dok nije bilo komentatora, čulo se jasno "napušavanje" nekoga sa nekim u loži ili zadnjem redu tribina), za koje gledaoci nisu dobili ni propisno izvinjenje, a isključenje iz prenosa 15 sekundi po zadnjem sudijskom zvižduku je presedan.
nikola_kovac nikola_kovac 10:36 28.11.2011

Re: Autoru se ne može ugoditi

Suština je da su od TV prenosa trebali da naprave spektakl, a u tome su podbacili,

То само значи да је Први глас Србије већи материјал за спектакл него Дерби. И ја сам срећан због тога. Гомила талентованих певача, наспрам гомиле неталентованих фудбалера. Шта мислиш, шта је већа забава?
antioksidant antioksidant 10:41 28.11.2011

Re: Autoru se ne može ugoditi

Шта мислиш, шта је већа забава?

kako kome
Žika Bogdanović Žika Bogdanović 10:50 28.11.2011

Re: Autoru se ne može ugoditi

То само значи да је Први глас Србије већи материјал за спектакл него Дерби. И ја сам срећан због тога.


Ja nisam. Te dve stvari nisu za upoređivanje.
nestor92 nestor92 23:33 27.11.2011

Derbi ...

... nekad nisam propuštao a sada ni minut nisam odgledao. Istine radi, dodjoh na sam kraj pa kao velim da odgledam golove kad - Prvi glas Srbije! Tako mi i treba ...

A to unošenje pirotehnike? Stvarno mi nije jasno kako do sada nije prošla neka bazuka.

Mlitavi fudbaleri, priučeni stručnjaci bez šlifa i gomila nekog nepoznatog sveta na terenu. Zašto bilo ko da troši svoje vreme na to?
antioksidant antioksidant 23:53 27.11.2011

Re: Derbi ...

Zašto bilo ko da troši svoje vreme na to?
neke izbore ne treba pravdati
jednostavno su tu
licni
nestor92 nestor92 00:01 28.11.2011

Re: Derbi ...

Pa dobro, znam ja to ali mi je stvarno gadno i bez obzira što su tvoji izgubili a moji pobedili ja ne osećam ništa posebno. Malo materijala za peckanje sa jednim ili dva prijatelja a možda i to preskočimo.

Moje dete navija za Mančester umesto za nekog odavde. To je suština.
antioksidant antioksidant 07:51 28.11.2011

Re: Derbi ...

Moje dete navija za Mančester umesto za nekog odavde. To je suština.

a sto je to cudno? pa navijanje ne bi trebalo da bude samo nacin za izrazavanje lokal patriotizma (a i onako je vrlo malo sela sa samo jednim klubom).
a dok god ima bilo kakvog materijala za peckanje sve je cool.
edit: i koji mancester?
Žika Bogdanović Žika Bogdanović 08:48 28.11.2011

Re: Derbi ...

edit: i koji mancester?


Jedan je Mančester, barem još par godina, dok sitijevci ne zajašu...
antioksidant antioksidant 08:53 28.11.2011

Re: Derbi ...


Jedan je Mančester, barem još par godina, dok sitijevci ne zajašu...

Žika Bogdanović Žika Bogdanović 10:53 28.11.2011

Re: Derbi ...

Junajted je globalni fenomen, Siti je još uvek "bacanje love". Prvo da osvoje par titula, da ih "drknu" još dva tri puta tako, pa će ljudi polako promeniti dresove...
antioksidant antioksidant 11:07 28.11.2011

Re: Derbi ...

pa će ljudi polako promeniti dresove...

ti koji menjaju dresove nisu ljudi (za detalje više pitati nika hornbija)

a city vec ima 2 titule
Colin_bgd Colin_bgd 11:15 28.11.2011

Re: Derbi ...

Junajted je globalni fenomen, Siti je još uvek "bacanje love".

Za Junajted samo navija Azija i fensi podlondonski Surrey. City of Manchester oduvek navija za Manchester City...
Žika Bogdanović Žika Bogdanović 11:20 28.11.2011

Re: Derbi ...

a city vec ima 2 titule


blago njima, sadašnji navijači i poklonici FB-a se tada još nisu ni rodili...

Sve da saberu, daleko su od TOP 10 engleskog fudbala (zato ga i volimo).

Žika Bogdanović Žika Bogdanović 11:28 28.11.2011

Re: Derbi ...


Za Junajted samo navija Azija i fensi podlondonski Surrey. City of Manchester oduvek navija za Manchester City...


Slažem se sa svim, ali navija i Srbija, nemoj da smetneš to sa uma:). Pod globalnim fenomenom, ne mislim ništa preterano pozitivno.
Colin_bgd Colin_bgd 11:29 28.11.2011

Re: Derbi ...

ali navija i Srbija

pa rekao sam vec Azija...
antioksidant antioksidant 11:33 28.11.2011

Re: Derbi ...

Slažem se sa svim, ali navija i Srbija, nemoj da smetneš to sa uma:). Pod globalnim fenomenom, ne mislim ništa preterano pozitivno.
ziko, ne bih ja to nazvao navijanjem jer navijanje nije "opsednutost" dok je sportista na vrhuncu. to nema veze sa navijanjem vec je deo sam o neke sire markentiske kampanje. ovi sto city prate i cekaju 30 godina na ovakvu pobedu nad bogatijim (ne pricam o trenutnoj kolicini novca ulozenoj u sadasnji tim) i slavnijim susedom su navijaci
roma je na primer imala samo 3 titule u istoriji pa ih nikako ne mozes nazvati malim timom bez navijaca
Žika Bogdanović Žika Bogdanović 13:28 28.11.2011

Re: Derbi ...



ova mi je najdraža
reanimator reanimator 13:56 28.11.2011

Re: Derbi ...

Jedan je Mančester, barem još par godina, dok sitijevci ne zajašu...

Objection!
Kada se pre jedno 10 god City vraćao u Premier ligu, trebala im u poslednjem kolu pobeda u gostima protiv..pazi kad se ne sećam koga..valjda Watforda (ili Middlesbrougha..odjednom mi to u glavi).
Na gostovanje otišlo 200.000 navijača, iako je za goste bilo obezbedjeno npr 5.000. Ostali otišli da bi pravili buku ispred stadiona :)
Mene takvi gestovi kupuju zauvek, pa ih sada, u jeku ovog Šeik-Oligarh-Sultan ludila ne mrzim, nego samo ignorišem :)
Žika Bogdanović Žika Bogdanović 14:05 28.11.2011

Re: Derbi ...

Mene takvi gestovi kupuju zauvek, pa ih sada, u jeku ovog Šeik-Oligarh-Sultan ludila ne mrzim, nego samo ignorišem :)


Prihvata se, ali da ponovim. Znam da imaju više navijača u samom gradu, ali kada kažemo Mančester (mi, ovakvi kakvi smo), mislimo na Junajted, pa tri mesta prazno, pa onda Siti. Je l' tako?
nestor92 nestor92 15:12 28.11.2011

Re: Derbi ...

navijanje ne bi trebalo da bude samo nacin za izrazavanje lokal patriotizma


Naravno da ne, ali je nekako prirodno da se navija za klub iz svog grada ili svoje zemlje. Retki su stanovnici Mančestera koji navijaju za Juventus.



i koji mancester?


Izostanak mog odgovora je vidim pokrenuo sukobe . Junajted je tačan odgovor.

Btw. podsetio si me na onaj vic:

- Znate li vi momci sve da svirate?
- Pa znamu, kako da ne znamu ...
- A jel znate himnu Mančester Sitija, a?
- Pa kako da ne: Mančester Siti, takav sam i jaaa ...
antioksidant antioksidant 15:16 28.11.2011

Re: Derbi ...

Retki su stanovnici Mančestera koji navijaju za Juventus.

retki su stanovnici mančestera koji navijaju za junajted
reanimator reanimator 15:19 28.11.2011

Re: Derbi ...

antioksidant
Retki su stanovnici Mančestera koji navijaju za Juventus.retki su stanovnici mančestera koji navijaju za junajted

Retki su stanovnici Torina koji navijaju za Juventus
Ali ih vadi ostatak Italije :)
antioksidant antioksidant 15:22 28.11.2011

Re: Derbi ...

reanimator
antioksidant
Retki su stanovnici Mančestera koji navijaju za Juventus.retki su stanovnici mančestera koji navijaju za junajted

Retki su stanovnici Torina koji navijaju za Juventus
Ali ih vadi ostatak Italije :)

i neki delovi novog beograda
nestor92 nestor92 15:24 28.11.2011

Re: Derbi ...

Retki su stanovnici Torina koji navijaju za Juventus


Ali su onda opredeljeni za Torino, a ne za npr. Bajern.
nestor92 nestor92 15:27 28.11.2011

Re: Derbi ...

retki su stanovnici mančestera koji navijaju za junajted


Stvarno ne znam, ne verujem da su retki ali je moguće da su u manjini. Znam da je u Liverpulu slično. Everton je kao domaći klub a Liverpul skandinavski.
Colin_bgd Colin_bgd 08:52 28.11.2011

Tuzno...

Iako, ni po čemu to nisu zaslužili, „večite“ je gledalo 45 hiljada ljudi.

Kako mislis nisu zasluzili???? Pa da sutra ispadnu (a verovatno i hoce) i od eskimskog predstavnika (kad se Eskimija prikljuci UEFA nadmetanjima), opet cu da odvojim tri sata svakog vikenda za Partizan, bez obzira gde se nalazio i sta radio, i protiv koga igrao i u kojoj drzavi i u kom rangu se takmicio...

Ovde svakog vikenda gledam hiljadu gorih utakmica od prosecnog nivoa nase Jelen Superlige ((Hajduk Kula - BSK Borca, na primer) na kojima ima po 30,000 gledalaca redovno. Ljudi prate svoj klub iz ljubavi, a ne iz koristi. Nikad nisam cuo da je nijedan navijac Leyton Orienta, na primer, ostao kod kuce da bi gledao Arsenal - Man Utd, a kamoli Real - Barselona. Mi smo odavno metastazirali, smrt je uveliko u toku i ovi lamenti nad "losim fudbalom" su samo konacni delirijum jer ne razumemo uopste o cemu se u toj "igri" zapravo radi...

Ili su samo "cigancici" malo vise ljuti, jer sto je mnogo mnogo je, pa hoce da odnesu loptu kuci...

ps. A huligane treba pohapsiti, sto je najprostiji zadatak za bilo koju policiju na svetu, ali naravno, ne odlucuje "struka" o tome...
nestor92 nestor92 15:32 28.11.2011

Re: Tuzno...

Ovde svakog vikenda gledam hiljadu gorih utakmica od prosecnog nivoa nase Jelen Superlige


Čoveče, pa koliki ti vikend imaš?

Gore su kvalitetom igre, ali sve drugo je bolje.
reanimator reanimator 10:44 28.11.2011

...

i jednog „bisera u blatu“ (Lazar Marković)

Meni je on apsolutni utisak broh jedan, u negativnom kontekstu (pozdrav Olji i svima u studiju). Da ne ulazim u procene igračkih kvaliteta..jeste talenat..nemamo pojma da li će to zauvek i ostati...jezivo mi je bilo njegovo ponašanje prilikom protestovanja oko penala. Ono bacakanje..ono uličarsko zakucavanje ruku na ledja (držite me, ubiću ga)..ono mlataranje glavom.. Mislim, prevazišao čak i tradicionalno zajebane Šćepovića, Tomića, Vilotića, Petkovića..
I onda pogledaš...jbt, dečko nema ni 18 godina. O čemu dalje da se priča.
antioksidant antioksidant 10:46 28.11.2011

Re: ...

čak i tradicionalno zajebane


gde si re?
kazi ovo
"Trener Crvene zvezde Robert Prosinečki rekao je da se on pitao nikada ne bi vratio Milana Vilotića u tim."
reanimator reanimator 11:11 28.11.2011

Re: ...

gde si re?
kazi ovo
"Trener Crvene zvezde Robert Prosinečki

E'o..malo rekapituliram :)
Osnovni problem mi je što Prosinečki kod mene ima doživotni kredit i što život dajem, al' ne priznajem da je vezara koja, ne samo da dozvoljava da mu drugi sastavljaju tim, nego uporno i uporno insistira na odredjenim problematičnim rešenjima, tipa..Borha, ne u špicu, nego u nekom prostoru iza, pa levo...Mijailović (Radosav Petrović u najavi) u timu...Kaludjerović u napadu..Petković!?...Vešović na klupi..itd.
reanimator reanimator 11:12 28.11.2011

Re: ...

Glb
antioksidant antioksidant 11:18 28.11.2011

Re: ...

Kaludjerović u napadu..

mislim da je ovo presudna greska
(to i vilotic naravno. sto se vilotica tice ja sam tu radovan III)
a sto se tice robijevog "kredita" - isto
reanimator reanimator 11:23 28.11.2011

Re: ...

to i vilotic naravno. sto se vilotica tice ja sam tu radovan III

Ali njegova izjava!? Parfraziram.."bio sam bliži lopti, a onda sam video da je on krenuo.."!? "On" je golman. Da ne veruješ..
antioksidant antioksidant 11:34 28.11.2011

Re: ...

bio sam bliži lopti, a onda sam video da je on krenuo..

pa kalkulise energiju covek. da zadrzi svezinu...
Žika Bogdanović Žika Bogdanović 11:38 28.11.2011

Re: ...

pa kalkulise energiju covek. da zadrzi svezinu...

trebali su da mu jave da gube 0:1 i da nema produžetaka...
mrdax mrdax 12:24 28.11.2011

Neredi

Mene samo interesuje kako policiji vise ne dosadi da gleda kako iz derbija u derbi navijaci rade sta god hoce. Ako ovako nastave , mozemo ocekivati samo ljude zeljne tuce na derbiju.
Zamisli odes sa detetom na stadion i neko se doseti da baci baklju/dimnu bombu preko stadiona u vasem pravcu ...

Kada sam prvi put sa tatom otisao na Partizan - Vojvodina navijaci su slomili ogradu i uvukli Cirica unutra u masu da ga grle i izbila je masovna tuca sa Istokom i dobacivanje stolicama i betonom koji je neko uneo(!) (u Novom Sadu je sever mahom za grobare). U srednjoj skoli sam sa drustvom isao na Marakanu i JNA i to svi sa skrivenim salevima jer nikada ne znas u vozu ko ce da te namlati a da stvar bude gora pola nas je navijalo za Zvezdu a pola za Partizan. I tako odemo posle 5 . Oktobra na sledeci Derbi i dobijemo batine od policije a u povratku za Novi Sad nas nakamenuju nasi sugradjani "Slaninari" posto jel' voz je bun "Grobara" i " Delija" . E tad sam rekao da necu vise da idem na "Jug" jer se ne moze normalno gledati utakmica. Od onda je proslo 11 godina a i dalje je sve isto.
karabasbarabas karabasbarabas 21:07 28.11.2011

Re: Neredi

Ako ovako nastave , mozemo ocekivati samo ljude zeljne tuce na derbiju.

Buducnost je sad. Ko normalan ide na derbi sa decom danas? Ja sam isao kad sam bio tinejber i tako glup i pun hormona bio sam svestan da se mozda necu vratiti, a ne sad kad sam (kao) pametniji.
Radije cu da ostanem u toplom domu i gledam neku emisiju tipa "Domacine, operi se".

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana