Umetnost

LUBARDA

mikele9 RSS / 11.12.2011. u 17:08

Više puta sam u raznim novinama pisao i na TV govorio o Lubardi, slikarskoj i umetničkoj gromadi u evropskim i svetskim razmerama. Ovih dana čuh kako će se obnoviti, restaurirati i dovesti u pristojno stanje, legat ovog velikana. Postoji izreka: Nikad nije kasno ali kad je u pitanju Petar Lubarda, onda je to neviđena sramota. Od 1974 godine kad je umro pa do danas, njegov legat, poklonjen gradu Beogradu, propadao je iz dana u dan a da niko glavu nije okrenuo. Veliki broj slika je netragom nestao, mnoge su zbog neuslova u međuvremenu teško oštećene, mnoge ukradene. U državi u kojoj muzeji godinama zvrje zatvoreni i nedostupni publici, pod izlikom da će biti restaurirani, podatak da će obnovljen legat Petra Lubarde uskoro biti otvoren za javnost, nije mogao da promakne mojoj pažnji. Ko god da se toga dosetio, skidam mu kapu!

Pišući i govoreći o Lubardi, uvek sam pominjao podatke koji sami po sebi najbolje i najviše govore o Lubardi i njegovom stvaralaštvu: Dobitnik je mnogih značajnih nagrada i priznanja od kojih su najznačajnije "Grand prix" na Svetskoj izložbi u Parizu 1937, Prva nagrada na Internacionalnoj izložbi u Hagu, Prva savezna nagrada FNRJ 1948, Prva republička nagrada Crne Gore 1948, Internacionalna otkupna nagrada na II Bijenalu u Sao Paolu 1953,  Nagrada na II Bijenalu u Tokiju 1955, Oktobarska nagrada grada Beograda 1955, Nacionalna nagrada u Gugenhajmu 1956. U okviru Svetske izložbe EXPO u Briselu, u Palais International des Beaux-Arts na izložbi pod nazivom „50 godina moderne umetnosti" uvršćena je i Lubardina slika Mediteran iz 1952. Jedini je jugoslovenski slikar čije je delo reprodukovano u „Istoriji modernog slikarstva" Herberta Rida. 1973 godine dobio je čuvenu i prestižnu Herderovu nagradu.

U prošlosti je najčešće pominjana nagrada na II Bijenalu u Sao Paolu 1953 godine, iz razumljivih razloga (ne želim da je minimiziram, naprotiv) ali su meni (i glasovitim svetskim stručnjacima, kritičarima i istoričarima umetnosti) daleko značajnije: Grand prix na Svetskoj izložbi moderne umetnosti u Parizu 1937 godine i Prva nagrada na Internacionalnoj izložbi u Hagu 1939 godine. Da pojasnim neobaveštenima. Lubarda je te nagrade osvojio u konkurenciji sa tada najvećim živim slikarima poput Pikasa, Ernsta, Mondrijana, Dalija, Dišana, Šagala...Isto to se dešava i u Hagu 1939 godine.

U Galeriji SANU 1969 godine priređuje samostalnu izložbu sa radovima nastalim od 1927 do 1969 godine. Odlično se sećam ogromnog uzbuđenja i zadovoljstva koje sam osetio videvši na jednom mestu remek dela velikog Majstora!

Za sliku Sumrak Lovćena i danas moju ljubimicu, 1970 godine dobio je nagradu Oktobarskog salona.

Svoj i samosvojan kakav je već bio, Lubarda odbija da bude član Odbora za podizanje Njegoševog mauzoleja na Lovćenu! Takođe odbija da izlaže na reprezentativnoj izložbi posleratne umjetnosti Crne Gore u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu, jer: Ne smatram se Crnogorcem! Tri dana pre otvaranja izložbe Apstraktno slikarstvo u Srbiji 1951 - 1971 autora Lazara Trfunovića u Likovnoj Galeriji Kulturnog centra Beograda, povukao je svoje slike s obrazloženjem da se ne slaže s naslovom.

Nadam se da neće biti na odmet i nekoliko biografskih podataka:

Petar Lubarda je rođen 27. Jula 1907 godine u Ljubotnju u Crnoj Gori. Nacionalno se izjašnjavao kao Srbin. Osnovnu školu je pohađao u Ljubotinju, Cetinju i Herceg Novom a gimnaziju u Herceg Novom, Splitu, Sinju i Nikšiću. 1925 godine upisao je Umetničku školu u Beogradu gde su mu profesori bili Beta Vukanović, Ljuba Ivanović i Šobajić.  Godinu dana kasnije odlazi u Pariz gde prvi put izlaže na Salonu nezavisnih1927 godine. U Parizu ostaje do 1932. A neposredno pred Drugi svetski rat, ponovo boravi u Parizu godinu dana i putuje po Španiji i Nemačkoj. Rat je proveo u zarobljeništvu. Od 1946 do 1950 godine, zajedno sa Milom Milunovićem, u Cetinju osniva prvu Umjetničku školu u Crnoj Gori.

Za redovnog člana SANU izabran je 1961 godine.

Bez želje da potpaljujem vatru srbocrnogorstva, prezentiram vam Lubardino pismo a povodom priređivanja grandiozno zamišljene Jugoslovenske izložbe kroz vekove u Parizu:

                                                                                                                                            Београд, 18. март 1971.

Драги Коларићу,

Желео бих да ти се обратим са једном молбом; унапред се извињавам за узнемирење.

Како си ти члан Одбора за приређивање "Југословенске изложбе кроз векове" у Паризу (од 2. марта до 17. марта 1971. године), молио бих те да на првој идућој седници Одбора прочиташ ово моје писмо.

Као што сам и писмено обавештен од Одбора, учествујем на поменутој изложби са сликом "Сумрак Ловћена", датирана 1970. године, а у саставу који шаље СР Србија (што је и била моја изричита жеља). Међутим како не знам ко шаље податке о аутору који ће изаћи у каталогу (а знајући да се у том обимном послу може подкрасти грешка), решио сам да пошаљем следеће и једине тачне биографске податке о мени. То су: Петар Лубарда, рођен 1907. године, Љуботињ; Србин; живи у Београду, Иличићева бр. 1.

Молим да се ови подаци најхитније (телеграфски) доставе другу који уређује каталог да би могао направити евентуалне исправке.

Што се тиче аранжирања саме изложбе, ја ћу бити слободан да замолим следеће: уколико се изложба аранжира по републикама, односно по националном кључу, да као што је разумљиво - будем у саставу другова-колега СР Србије.

Све сам ово саопштио у телефонском разговору са другом Матвејевићем, као и са проф. др Стеље, такође и са толбом, али желим да то потврдим и писмено, да не би било забуне и нових компликација.

Још једном захваљујем теби као и друговима из Одбора на труду и желим много успеха.

Срдачно те поздрављам,

Петар Лубарда,

Иличићева бр. 1

Tekst prema zaveštanju Petra Lubarde od 14.aprila 1972 godine, koje je predato SANU.
 

Petar Lubarda je umro 13, februara 1974 godine i sahranjen je u Aleji zaslužnih građana Novog groblja u Beogradu.



Komentari (65)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

docsumann docsumann 17:34 11.12.2011

noć u crnoj gori



mikele za temu

a o srbocrnogorstvu, pa o tome će neki raspravljati i kad se čovječanstvo odavno bude raselilo po bjelom svemiru
mikele9 mikele9 17:47 11.12.2011

Re: noć u crnoj gori

mikele za temu

a o srbocrnogorstvu, pa o tome će neki raspravljati i kad se čovječanstvo odavno bude raselilo po bjelom svemiru

Hvala DOCS.
Na ovim prostorima glupost niče i kad je ne zalivaš
Freedom of Information Freedom of Information 18:26 11.12.2011

Re: noć u crnoj gori

Na ovim prostorima glupost niče i kad je ne zalivaš

I neverovatno "dobro" uspeva.
mikele9 mikele9 18:28 11.12.2011

Re: noć u crnoj gori

I neverovatno "dobro" uspeva.

Korov je mala maca u odnosu na uspevanje gluposti
mikele9 mikele9 17:34 11.12.2011

Sumrak na Lovćenu

mikele9 mikele9 17:38 11.12.2011

Razigrani konji

mikele9 mikele9 17:42 11.12.2011

Ukršteni putevi

docsumann docsumann 17:48 11.12.2011

kosovski boj (vječita tema)






angie01 angie01 18:12 11.12.2011

,

mikele9 mikele9 18:21 11.12.2011

Re: ,

Hvala Angie
Mislim da se slika zove: Spaljeno selo.
angie01 angie01 18:54 11.12.2011

Re: ,

Spaljeno selo.


tako se zove! A meni deluje kao nezan krs!
mikele9 mikele9 19:19 11.12.2011

Re: ,

tako se zove! A meni deluje kao nezan krs!

Tom utisku doprinose bela i svetlo plava boja koje dominiraju slikom.
mirelarado mirelarado 22:05 11.12.2011

Re: kosovski boj (vječita tema)

И Оријентална рапсодија:



Лепа вест, Микеле, и сјајан блог!

А спомиње ли ико игде када ће и да ли ће прорадити Народни музеј?
mikele9 mikele9 22:19 11.12.2011

Re: kosovski boj (vječita tema)

Лепа вест, Микеле, и сјајан блог!

А спомиње ли ико игде када ће и да ли ће прорадити Народни музеј?

Mirela moja, imam nekoliko drugarica sjajnih Istoričarki umetnosti kustoskinja Narodnog muzeja, koje se trude da organizovanjem malih izložbi po Srbiji, makar na taj način prikažu kakva sve dela, kakvo bogatstvo sadrži Narodni muzej. Ni one nemaju pojma kada će (da ne kažem: da li će ikada) proraditi Institucija od nacionalnog značaja! Koliko se sećam, pre devet, deset godina je preko cele čeone strane Narodnog muzeja, bilo razapeto platno sa tekstom da država počinje sa rekonstrukcijom.
Ista stvar se dešava i sa Muzejom savremene umetnosti na Ušću.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 02:12 12.12.2011

Re: kosovski boj (vječita tema)

Ni one nemaju pojma kada će (da ne kažem: da li će ikada) proraditi Institucija od nacionalnog značaja! Koliko se sećam, pre devet, deset godina je preko cele čeone strane Narodnog muzeja, bilo razapeto platno sa tekstom da država počinje sa rekonstrukcijom.


Valjda će, ako ikada proradi, da tekstove o Lubardi (a i šire ) kada su u ćirilićnom kurzivu, ili da pišu na ruskom jeziku ili da koriste srpsku ćirilicu, ne ide da se kvari estetski doživljaj mešavinom E sad, pošto MS i mnogi baš neće da se pomuče oko toga, evo Federico (Lorca ) hoće. Dobro, nije baš 100% potrefio, nadcrto je rusko "t" umesto "š", ali ajde de, korak po korak a i nije jedini (jedina).

KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 08:49 12.12.2011

Re: U aprilu rušenje u Narodnom muzeju

Evo teksta u današnjoj POLITICI.
U aprilu rušenje u Narodnom muzeju.
Završava se idejno rešenje rekonstrukcije, a za dve nedelje se postavljaju skele za pripremu fasade.
Ako se tek sada završava idejno rešenje onda će NM biti gotov posle našeg prijema u EU.
Inače čujem da se unutra nastavlja ruiniranje, srećom nema velikih kiša.
Ista priča i sa MSU.
Da ponovim predlog od nedavno: sve dosadašnje (od kada MuzejI ne rade) ministre kulture, finansija i predsednike vlada pokupiti i uzidati u zidove Narodnog Muzeja.
mikele9 mikele9 09:45 12.12.2011

Re: kosovski boj (vječita tema)

Završni deo teksta Lubardinog pisma zaveštanog SANU:


mikele9 mikele9 09:49 12.12.2011

Re: U aprilu rušenje u Narodnom muzeju

Da ponovim predlog od nedavno: sve dosadašnje (od kada MuzejI ne rade) ministre kulture, finansija i predsednike vlada pokupiti i uzidati u zidove Narodnog Muzeja.

Slažem se uz dodatak da im ne treba ostaviti otvor za dojku, jer oni nikoga nisu podojili a isisali su sve što su mogli
docsumann docsumann 17:53 11.12.2011

ON!

mikele9 mikele9 17:57 11.12.2011

Guslar

mariopan mariopan 18:02 11.12.2011

..

Za blog

Htela sam da stavim sliku "Guslara" ali mi je prevelika za "u komentar".

Kada je bilo moguće sakupiti i sabrati njegova dela, i kada se u novinama pojavilo mnoštvo informacija o tome kako su propadala i kako su loše čuvana, pa i razgrabljena....pročitam i da su neka Lubardina dela i sečena, iskasapljena, da bi bila prodata? Od tada u to ne mogu da poverujem.
Da li je moguće da je neko to zaista uradio ili je to novinarska izmišljotina?
Da li znaš nešto o tome?
Edit
Vidi šta je telepatija
mikele9 mikele9 18:26 11.12.2011

Re: ..

Za blog

Htela sam da stavim sliku "Guslara" ali mi je prevelika za "u komentar".

Kada je bilo moguće sakupiti i sabrati njegova dela, i kada se u novinama pojavilo mnoštvo informacija o tome kako su propadala i kako su loše čuvana, pa i razgrabljena....pročitam i da su neka Lubardina dela i sečena, iskasapljena, da bi bila prodata? Od tada u to ne mogu da poverujem.
Da li je moguće da je neko to zaista uradio ili je to novinarska izmišljotina?
Da li znaš nešto o tome?
Edit
Vidi šta je telepatija

Mariopan draga, i ja sam to čuo i to od kvalifikovanih ljudi još pre ohohooj godina. Takve stvari su se dešavale i sa slikama poznatih slikara van naše zemlje. Zvanične potvrde nema
eli.lacrosse eli.lacrosse 18:12 11.12.2011

Lubarda & Kragujevac

Петар Лубарда је циклус слика ''Крагујевац 1941'' поклонио Спомен-парку 1969. године и оставио својеручно писан тестамент у коме је нагласио да слике никада не напуштају Крагујевац.
mikele9 mikele9 18:31 11.12.2011

Re: Lubarda & Kragujevac

Петар Лубарда је циклус слика ''Крагујевац 1941'' поклонио Спомен-парку 1969. године и оставио својеручно писан тестамент у коме је нагласио да слике никада не напуштају Крагујевац.

Pored činjenice da je bio izvanredan slikar, bio je i ČOVEK u pravom smislu te reči.
Bojana Maljević Bojana Maljević 19:22 11.12.2011

Re: Lubarda & Kragujevac


Pored činjenice da je bio izvanredan slikar, bio je i ČOVEK u pravom smislu te reči.

Hvala Mikele na tekstu. A o ovoj citiranoj rečenici na izvanredan način svedoči i filmski scenario o Lubardi, koji sam imala priliku da pročitam, a koji je pisao njegov unuk Igor Bojović. Biće to odličan film.
Pozdrav
abrasax abrasax 21:31 11.12.2011

Re: Lubarda & Kragujevac

Међутим како не знам ко шаље податке о аутору који ће изаћи у каталогу (а знајући да се у том обимном послу може подкрасти грешка), решио сам да пошаљем следеће и једине тачне биографске податке о мени. То су: Петар Лубарда, рођен 1907. године, Љуботињ; Србин; живи у Београду, Иличићева бр. 1.



Ono što je za mene iznenađujuće ovde je vreme zbivanja, odnosno, "zbunjivanja" zbog kojih je Lubarda morao da insistira. Čini se da je javnost bila slepa i gluva za ove događaje, sve do prekasnog. Ne želim izvlačiti zaključke tipa - informisaniji smo sada i slično. Ipak, ako već ne osećamo da ovakvom čoveku dugujemo istinu o njegovom životu i stvaranju, onda, nadam se, toliko samopoštovanja imamo da nećemo sami sebi uskratiti prisustvo njegovog dela na kulturnoj sceni.

A što se ovovremskog protoka ionformacija tiče, čujem zapravo da tu ima i previše slobode. Kažu stručnjaci (ruski?) da je to anonimno postovanje mnogo negativno em opasno.
U to ime, poštovani mikele, obavezujem se da ću se lično postarati da ti nekakve nadžak babe ili dede, bez razlike - sumnjive čarobnjačke provenijencije - ne prave smutnju po blogovima samo zato što su imale/i loš dan.

mikele9 mikele9 22:06 11.12.2011

Re: Lubarda & Kragujevac

Hvala Mikele na tekstu. A o ovoj citiranoj rečenici na izvanredan način svedoči i filmski scenario o Lubardi, koji sam imala priliku da pročitam, a koji je pisao njegov unuk Igor Bojović. Biće to odličan film.
Pozdrav

Pozdrav i tebi Bojana
Verujem ti na reč a propos scenarija i Igora Bojovića i iskreno se nadam da će Lubarda biti prikazan onakvim kakav je bio...i umetnik i čovek.
mikele9 mikele9 22:29 11.12.2011

Re: Lubarda & Kragujevac

Ono što je za mene iznenađujuće ovde je vreme zbivanja, odnosno, "zbunjivanja" zbog kojih je Lubarda morao da insistira. Čini se da je javnost bila slepa i gluva za ove događaje, sve do prekasnog. Ne želim izvlačiti zaključke tipa - informisaniji smo sada i slično. Ipak, ako već ne osećamo da ovakvom čoveku dugujemo istinu o njegovom životu i stvaranju, onda, nadam se, toliko samopoštovanja imamo da nećemo sami sebi uskratiti prisustvo njegovog dela na kulturnoj sceni.

A što se ovovremskog protoka ionformacija tiče, čujem zapravo da tu ima i previše slobode. Kažu stručnjaci (ruski?) da je to anonimno postovanje mnogo negativno em opasno.
U to ime, poštovani mikele, obavezujem se da ću se lično postarati da ti nekakve nadžak babe ili dede, bez razlike - sumnjive čarobnjačke provenijencije - ne prave smutnju po blogovima samo zato što su imale/i loš dan.

Hvala ti draga abrasax, poljubac od mene!
A odlično si primetila: vreme zbivanja, odnosno, "zbunjivanja"

KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 22:48 11.12.2011

Re: Lubarda & Kragujevac

Bojana Maljević

Pored činjenice da je bio izvanredan slikar, bio je i ČOVEK u pravom smislu te reči.

Hvala Mikele na tekstu. A o ovoj citiranoj rečenici na izvanredan način svedoči i filmski scenario o Lubardi, koji sam imala priliku da pročitam, a koji je pisao njegov unuk Igor Bojović. Biće to odličan film.
Pozdrav

Kakav mu je rod sjajni crtač Dragan Lubarda?
Bojana Maljević Bojana Maljević 01:41 12.12.2011

Re: Lubarda & Kragujevac

Kakav mu je rod sjajni crtač Dragan Lubarda?

To ne znam, ali za Igora znam.
mikele9 mikele9 09:54 12.12.2011

Re: Lubarda & Kragujevac

Kakav mu je rod sjajni crtač Dragan Lubarda?

Pitao sam davno Dragana o srodstvu sa Petrom a on mi je odgovorio: Lubarda on, Lubarda ja! Familija Lubarda nije velika pa je sasvim moguće da su makar dalji rod.
kobrakerac kobrakerac 20:03 16.12.2011

Re: Lubarda & Kragujevac

mikele9 mikele9 15:34 17.12.2011

Re: Lubarda & Kragujevac

Spomenpark! Lubarda- treba videti!

Obavezno, kad dođem u Kragujevac. S pijetetom i za jedno i drugo!
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 19:14 11.12.2011

+



mikele9 mikele9 19:22 11.12.2011

Re: +

bojan ljubomir jugovic
+

Hvala Bojane
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 19:50 11.12.2011

Rukopis

Hvala tebi na podsjećanju.

U ovom insertu ovo je mi bilo važno pa samo da podvučem jer dijelim razmišljanje:


"...Ljudska misao nema granica - badava ćemo ju mi uokviravati. Jedan Njegoš - to je genije! I ne možemo ga mi u okvire opština - bilo ovih, bilo onih - umetati, on je jedan veliki pesnik, on je možda nominalno srpski pesnik ali on je pesnik sveta, pesnik ljudske misli, to je to što je važno. Inače, njegovo mesto gde se rodio i ko mu je bio otac i ko mu je bio majka, to je potpuno... svi mi to imamo; to je sporedni kolosek, to je samo jedna informacija, jedna statistika a važno je šta umetnik iznosi...".




"Zašto jedan umetnik mora večito dobijati izvesne potvrde u nekim sredinama? To mi pomalo liči na primitivizam ljudi koji ne poznaju dovoljno pojedine delatnosti - tako da u umetnosti traže formalne potvrde, ponekad uglavnom birokratskog porekla - jer nisu sposobni da sagledaju suštinu jednog kvaliteta."
mikele9 mikele9 22:00 11.12.2011

Re: Rukopis

Hvala tebi na podsjećanju.

U ovom insertu ovo je mi bilo važno pa samo da podvučem jer dijelim razmišljanje:

"...Ljudska misao nema granica - badava ćemo ju mi uokviravati. Jedan Njegoš - to je genije! I ne možemo ga mi u okvire opština - bilo ovih, bilo onih - umetati, on je jedan veliki pesnik, on je možda nominalno srpski pesnik ali on je pesnik sveta, pesnik ljudske misli, to je to što je važno. Inače, njegovo mesto gde se rodio i ko mu je bio otac i ko mu je bio majka, to je potpuno... svi mi to imamo; to je sporedni kolosek, to je samo jedna informacija, jedna statistika a važno je šta umetnik iznosi...".

"Zašto jedan umetnik mora večito dobijati izvesne potvrde u nekim sredinama? To mi pomalo liči na primitivizam ljudi koji ne poznaju dovoljno pojedine delatnosti - tako da u umetnosti traže formalne potvrde, ponekad uglavnom birokratskog porekla - jer nisu sposobni da sagledaju suštinu jednog kvaliteta."

Izuzetno umno i poučno ali ovaj narod je uvek više i radije pamtio parole i parolaše nego pametno sagledavanje stvari i stavove umnih ljudi, kojih smo imali, imamo i danas.




mrale54 mrale54 19:29 11.12.2011

Batice, nisi fer

Nisi ovo mog'o da objaviš dva-tri dana ranije,
da se ne smucam po onum političkum postovima i nerviram!

A, sad ću da ćutim, gledam divotu i učim.

A, da.
El bi mog'o da spakuješ nešto o Džamonji - mislim, mnogo mi je interesantan lik, a, ja nisam baš poznavalac?
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:47 11.12.2011

Re: Moja omiljena...

mikele9 mikele9 21:48 11.12.2011

Re: Moja omiljena...

Naziv slike:
Iz davnina
Ulje na lesonitu
66 x 96 cm

Godina: 1968
Dobar ti izbor spisateljice Carice

mikele9 mikele9 22:39 11.12.2011

Re: Batice, nisi fer

Nisi ovo mog'o da objaviš dva-tri dana ranije,
da se ne smucam po onum političkum postovima i nerviram!

A, sad ću da ćutim, gledam divotu i učim.

A, da.
El bi mog'o da spakuješ nešto o Džamonji - mislim, mnogo mi je interesantan lik, a, ja nisam baš poznavalac?

Batice mrale, nemoj da me neferuješ, sad mi došlo kad sam čuo vest a ti baš i nisi morao da se smuconerviraš po političkim postovima
Džamonja je više nego interesantan lik, imao sam priliku da ga upoznam na njegovom imanju u Vrsaru negde 85, 86-te godine. Zbog tebe ću se potruditi da u dogledno vreme napišem nešto i o Dušanu Džamonji.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:10 11.12.2011

Re: Moja omiljena...

Hvala, Majstore
mrale54 mrale54 00:14 12.12.2011

Re: Batice, nisi fer

mikele9
Batice mrale


Ih, bre! Pa znaš ti mene - ja to na prvu loptu!
Basista - heb ga!
Emotivac.

Al' stvarno - fascinira me njegov rad sa metalom, pa bih želeo da nam približiš (nek se oni koji su poznavaoci ne ljute na ovo) njegovu misao, poruku...
Ima se tu šta naučiti.

PS 'Ebeš politiku. Odsad ću se smucam po 'vaki tekstovi...
mikele9 mikele9 11:56 12.12.2011

Re: Batice, nisi fer

Al' stvarno - fascinira me njegov rad sa metalom, pa bih želeo da nam približiš (nek se oni koji su poznavaoci ne ljute na ovo) njegovu misao, poruku...
Ima se tu šta naučiti.

Evo samo za tebe jedan od mojih omiljenih radova.
P.S. A jel' znaš da je Džamonja uradio ono Sunce na Domu omladine?

AlexDunja AlexDunja 00:33 12.12.2011

...

moj učitelj je od jedne stare dame, francuskinje,
koja je slučajem živela u mom gradu,
dobio na poklon jednu lubardinu sliku,
u znak zahvalnosti što joj je pomogao da ustane,
kada se okliznula na poledici...

posle je njegova ćerka prodala sliku, i proširila stan za
tridesetak kvadrata...ionako joj se nije sviđala...

ne sećam se kako se zvala slika, ali je bila zaista fenomenalna.

svaki put kad čujem lubardino ime setim se kako mi je bilo žao...
mikele9 mikele9 12:01 12.12.2011

Re: ...

svaki put kad čujem lubardino ime setim se kako mi je bilo žao...

Kako bre da ti ne bude žao, prodati sliku jednog od najvećih svetskih slikara za 30 kvadrata
margos margos 14:48 12.12.2011

Re: ...

E baš ste šašavi... a zamislite kako bi bilo jadnoj slici tamo gde je nevoljena!? Sigurna sam da se slika našla na pravom mestu, kod ljudi kojima, osim njene vrednosti - donosi i ogromnu radost i uživanje.
mikele9 mikele9 19:12 12.12.2011

Re: ...

E baš ste šašavi... a zamislite kako bi bilo jadnoj slici tamo gde je nevoljena!? Sigurna sam da se slika našla na pravom mestu, kod ljudi kojima, osim njene vrednosti - donosi i ogromnu radost i uživanje.

Da znaš da si u pravu! Zamislio sam sliku koju dotična osoba mrko i sneljubavlju svakodnevno gleda
Ivana Knežević Ivana Knežević 02:50 12.12.2011

Obraduje dobra vest

Lep blog, mikele, i tuzan i pozitivan.
I samom pricom ljudi izadju iz zaborava.
Samo nas treba podsetiti. Da smo dobri, lepi, puni ideja, ideala cak...

Pozdrav
mikele9 mikele9 12:09 12.12.2011

Re: Obraduje dobra vest

Lep blog, mikele, i tuzan i pozitivan.
I samom pricom ljudi izadju iz zaborava.
Samo nas treba podsetiti. Da smo dobri, lepi, puni ideja, ideala cak...

Pozdrav

Draga moja Ivana, izgleda da je u ovoj zemlji sve što je pozitivno istovremeno i tužno
Slažem se da se moramo (pod)sećati ljudi koji su svaki na svoj način, zidali umetnost, kulturu i istoriju ove zemlje.
Veliki pozdrav
buba_truba buba_truba 10:20 12.12.2011

Ti baš umeš

da ulepšaš turobni dan, mikele... fala ti.
mikele9 mikele9 12:12 12.12.2011

Re: Ti baš umeš

da ulepšaš turobni dan, mikele... fala ti.

I ulepšao i rastužio
kaolavanda kaolavanda 10:58 12.12.2011

Ruže, 1937.



Od svih slika u galeriji Spomen zbirke Pavla Beljanskog, jednom davno, zalepim se za najobičniji prizor vaze sa ružama. E, sad - jesam u tom trenutku već prilično prepoznavala umetnike, a da i ne pogledam potpis, ipak, odlučila sam bila da gledam slike, bez razmišljanja o tome ko ih je naslikao...

U moru lepote, stanem pred tu sliku vaze sa ružama, i ne primetim da se ne pomeram ko zna koliko dugo. Gledam, i, ništa - uživam... osim što mi srce lupa jako.

Produžim dalje, odgledam i svu ostalu lepotu, ali samo na ruže mislim. Sve jedva čekam da preletim (!?) silna remek dela jugoslovenske umetnosti, i da se vratim ružama.

Stanem opet pred njih, i opet ništa - uživam. Srce, naravno, opet ubrza.

Ne mogu da je se nagledam.

Niti me mrtva priroda u slikarstvu privlači.

Niti je to prva slika ruža koju sam u životu videla.

Niti je to simbolistička slika, da bi to bio moj susret sa samom sobom.

Nije to ni naslikano na način meni blizak...

...a, opet, gledam je, i, najjednostavnije na svetu - uživam.

Nisam se iznenadila kad sam videla da su ruže Lubardine.
mikele9 mikele9 12:19 12.12.2011

Re: Ruže, 1937.

Od svih slika u galeriji Spomen zbirke Pavla Beljanskog, jednom davno, zalepim se za najobičniji prizor vaze sa ružama. E, sad - jesam u tom trenutku već prilično prepoznavala umetnike, a da i ne pogledam potpis, ipak, odlučila sam bila da gledam slike, bez razmišljanja o tome ko ih je naslikao...

U moru lepote, stanem pred tu sliku vaze sa ružama, i ne primetim da se ne pomeram ko zna koliko dugo. Gledam, i, ništa - uživam... osim što mi srce lupa jako.

Produžim dalje, odgledam i svu ostalu lepotu, ali samo na ruže mislim. Sve jedva čekam da preletim (!?) silna remek dela jugoslovenske umetnosti, i da se vratim ružama.

Stanem opet pred njih, i opet ništa - uživam. Srce, naravno, opet ubrza.

Ne mogu da je se nagledam.
----------------------------------------------------------------------
Nisam se iznenadila kad sam videla da su ruže Lubardine.

Nije ni čudo, što god da je slikao, Lubarda je to radio kao da slika najbolju sliku svog života.

margos margos 14:46 12.12.2011

Re: Ruže, 1937.

kaolavanda

Hvala ti na ružama i priči. :)
kaolavanda kaolavanda 23:42 12.12.2011

Re: Ruže, 1937.

margos


Molim, i drugi put
docsumann docsumann 06:05 13.12.2011

Re: Ruže, 1937.

kaolavanda


kaolavanda kaolavanda 10:45 13.12.2011

Re: Ruže, 1937.

docsumann

metuzalo metuzalo 18:15 12.12.2011

svjedocanstvo

dugo sam se kanio da napisem ovaj komentar na sto me konacno nagna ova slika sa ruzama i potsjeti na 50. godine prosloga vijeka kad sam, kao dijete od desetak godina, svakodnevno srijetao Petra i njegovu zenu Vjeru, zanosnu ljepoticu, u prostorima Osnovne skole "Njegos" na Cetinju gdje je on na drugom spratu u istocnom krilu imao svoj atellier a ja stanovao u podrumu na zapadnoj strani. I danas me obuzme sjeta i jedan cudan ponos kad se sjetim Vjere u koju smo mi, djecaci od dvanaestak godina bili zaljubljeni, koja bi, svaki put kad bi me zatekla ispred skolskog ulaza, odnekud izvukla desetak dinara za kino i uz mirisni poljubac mi tutnula u ruku. No nije sve bilo tako idilicno jer je izmedju njega i Petra bilo svadja i to tako zestokih da su se na prostranom stepenistu pocesto gadjali cjepanicama za ogrev a mi djeca se iscudjavala tome. Zadnji put sam ga vidio prilikom izlozbe u Beogradu, krajem pedesetih i potsjetio ga na nekadasnje susjedstvo ali u njegovom sjecanju izgleda nije bilo mjesta takvoj trivijalnosti, te smo razgovor obavili na prigodno bljutav nacin, nakon cega sam se sjetio Ivana Mazuranica i njegovog stiha o Smail- Agi:

" Dobar junak...
da je coek taki!"
A to sto se njegovih poznatih (Zadrtih) deklaracija tice da nije Crnogorac vec Srbin, za mene nije bas otkrice jer ko svoju pripadnost deklarise na tako napadan nacin, znaci da nije bas siguran u nju... No mene ne brka da se deklarisao i kao Eskim, jer njegovo djelo pripada svima.
- M -
ljuboten ljuboten 22:51 12.12.2011

Re: svjedocanstvo

A to sto se njegovih poznatih (Zadrtih) deklaracija tice da nije Crnogorac vec Srbin, za mene nije bas otkrice jer ko svoju pripadnost deklarise na tako napadan nacin, znaci da nije bas siguran u nju... No mene ne brka da se deklarisao i kao Eskim, jer njegovo djelo pripada svima.
- M -


Lubarda je samo hteo da kaže ono što svi znamo da su Crnogorci, ako ne najbolji, ono najočuvaniji i najljepši deo srpstva.
mikele9 mikele9 00:57 13.12.2011

Re: svjedocanstvo

Petar Lubarda je bio i jeste slikar svetskog renomea a njegova odluka o nacionalnoj pripadnosti tu ništa ne menja, pa da je i Eskim kako ti reče.
P.S. Mora da su mu se nešto grdno zamjerili braća crnogorci
metuzalo metuzalo 13:57 13.12.2011

Hm!

P.S. Mora da su mu se nešto grdno zamjerili braća crnogorci

Dosta sto je bio za skoro dvije glave bio kraci od CG prosjeka... A bio je i prgav ne manje od Milosa Crnjanskog...
aleksanadar aleksanadar 12:33 14.12.2011

Re: Hm!

Dosta sto je bio za skoro dvije glave bio kraci od CG prosjeka...


Опрости... за такве као што је Лубарда каже се, управо, да су за главу виши!
mikele9 mikele9 00:57 15.12.2011

Re: Hm!

Опрости... за такве као што је Лубарда каже се, управо, да су за главу виши!

Tačno tako prezimenjače, i za DVIJE
49 41 49 41 18:28 16.12.2011

Moja omiljena slika


Sioux - kokice

Rhoda-land - kokice
Nisu moje - komsijine; ja ih samo gledam sprozora.

Komsija, k'o ja kad sam bio mali; 5 kokica (suioux, rhodeland, lehornd) i jarebicastog petla.

Komsija je imao i jare, pojeo ga je. Meni dao tri velike snicle; koje su jos uvek u zamrzivacu.
Valjda iz "religioznih" razloga.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana