Filozofija| Literatura

dark sajd is šajning so brajt ...

docsumann RSS / 20.12.2011. u 18:47

Darkly-Satirical-Paintings-by-Paul-Kuczynski-2.jpg

 Živjeo u svoje vrijeme jedan jako loš i zao čovjek. Ono jes', živješe mnogo takvih u mnogim vremenima. Međutim ovaj naš jako loš i zao čovjek je bio nekako itekako poseban.
Taj jako loš, zao i nekako itekako poseban čovjek posjedovao je izuzetnu fizičku ljepotu, sjajno zdravlje i neizmjerno bogatstvo: Ali nije čak ni to "ono" što je ovog jako lošeg, zlog , izuzetno lijepog, neizmjerno bogatog čovjeka, odličnog zdravlja, činilo nekako itekako posebnim.
Od malih nogu pa do njegove duboke starosti, koja se okončala mirnom i blaženom smrću, za koju bi vjerujem mnogi od nas u startu potpisali, pa i za duplo manje proživljenih dana, ovom jako lošem, baš zlom, itekako posebnom, izuzetno lijepom, neizmjerno bogatom čovjeku, nadprosječnog zdravlja, je sve išlo na ruku ... i od ruke. Život ga je mazio i pazio kad god mu je bilo do maženja i paženja.
Svijet je za njega bio sačinjen od magičnih pejzaža kojim su žuborili potoci meda i mlijeka obojenog sa malo krvi. Do pred samu smrt  on je uživao u prepuštanju svojim hirovima, ugađanju prohtjevima ... prinošenju tuđih žrtvava svojim mračnim porivima.
Sadizam i hedonizam su se u tolikoj mjeri preplitali u njegovom životu da su na kraju postali jedno.

Jebeš moć ako je drugi dobro ne osjete na svojoj koži.

Novac ga je volio. Strasno ... skoro kao i alkohol i droge. Ali on je istinski bio vjeran samo svojoj ... radosti uživanja? ... preobiljem prouzročenoj sreći? ... dijaboličnoj ekstazi ...? ... šta god je to tih dana isijavalo iz njegovih velikih lijepih očiju.

Onu ofucanu parabolu o očima kao ogledalima duše, ovdje moramo zaobići u širokom luku i još k' tome naglasiti da smo je zaobišli u širokom luku. Dužni smo je odbaciti kao krajnje neumjesnu i kvareću za ukupnu sliku stvari. Prezreti je kao obično priprosto trabunjanje.

Dočim izjave tipa : Lijepe misli ne moraju nužno biti istinite. A ružne mogu biti jako interesantne ... Odsustvo dosade je inteligentan čin ... Dosada se ponekad najbolje ubija samim ubijanjem .... E, one bi svakako tu imale smisla..

Vjerujem da bi mnoge od vas zanimali konkretni detalji o famoznim orgijama koje je ovaj jako loš i zao, ali i na neki način itekako poseban, izuzetno lijep, nadasve zdrav i neizmjerno bogat čovjek, vanredno lijepih očiju, gotovo poetski nadahnut tuđom patnjom, priređivao po svojim vilama i jahtama ( koga baš ineresuje može na PP ;))), ali mi se ovdje nećemo baviti njegovom burnom i nadrealno bizarnom biografijom. Ne, nas prevashodno interesuje epilog cijele priče. On je ključ za njeno čitanje.

Dakle ...

Ušuškan u obilne doze morfijuma, posljednjih dana svog ovozemaljskog bivstvovanja taj se jako loš, zao, itekako poseban, vanredno bogat i izuzetno lijep čovjek, sjajnog zdravlja i velikih lijepih očiju, navučen na tuđu navolju, sa radošću prisjećao minulih dana .

U njegovim reminiscencijama nije bilo ni traga kajanja, žaljenja za učinjenim, u njegovoj duši, ako ju je uopšte i imao, nije se čuo ni najmanji šapat savjesti ... Naprotiv, topli obamljujući spokoj ispunjavao mu je sjećanje i bojao te posljednje dane. ... Čak je i samoj smrti pristupio s namjerom da se dobro provede ... Umro je u snu sa usnama razvučenim u nevin, gotovo anđeoski osmjeh.

I - to je to! Gotovo sve. Pretpostavljam da kapirate da ova priča najvjerovatnije nije lažnjak. Izmišljena da, ali ne i neistinita. Bar ne u svim svojim detaljima ili u većini njih, paa ... možda čak i u kompletu.
Kao sat kome su kazaljke zauvijek zaustavljene , te pokazuje tačno vrijeme samo dva puta dnevno, ova priča sigurno opisuje nečiji život sadržan u sveukupnoj hronologoji ljudskog postojanja. Baš kao što i svaka druga priča, u neku ruku, opisuje nečiji život ...

Još samo da formulišem njeno naravoučenije, da izvučem potku, pa da je  pošaljem  na konkurs koji je ministarstvo prosvjete otvorilo za srednjoškolsku lektiru.
Cijenim da bi tad mnoge ružne stvari koje se svakodnevno dešavaju po školskim dvorištima i učionicama imale daleko više smisla. Mnoge stvari bi postale jasnije.

 

 

Tagovi



Komentari (65)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

jinks jinks 19:08 20.12.2011

Da, ali izgleda i da je u potku

mnogih kultura, ukljucujuci i nasu, ugradjen koncept apsolutnog, pored koncepta relativnog, koji ste, bar kako deluje, opisali zivotom ovog coveka.

Taj koncept izgleda da se ipak zasniva na tome da uprkos svemu svaki Dorijan Grej negde ima naslikan svoj pravi portret, koji takodje zivi neki svoj zivot.

razmisljam razmisljam 20:44 20.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

jinks
mnogih kultura, ukljucujuci i nasu, ugradjen koncept apsolutnog, pored koncepta relativnog, koji ste, bar kako deluje, opisali zivotom ovog coveka.

Taj koncept izgleda da ipak tvrdi da uprkos svemu svaki Dorijan Grej negde ima naslikan svoj pravi portret, koji takodje zivi neki svoj zivot.


И мени се одмах некако јавио Доријан Греј.

Мада, мнијења сам да се ништа не може разјаснити причама о лошим људима са идеалним животима. Напротив, треба причато о лепом и добром, не би ли то прешло у навику и расејало се попут маслачка ношено добрим ветровима на све стране света.
Наравно, све ово звучи патетично и ружичасто и средњошколаски литерарно, али, без обзира на све набројано, ипак мислим да се о позитивном неоправдано мало говори.

Кхм... Што не значи да ниси сочинио добру причу.
jedi-knight jedi-knight 20:47 20.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

Што не значи да ниси сочинио добру причу.


Slažem se
jinks jinks 21:00 20.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

И мени се одмах некако јавио Доријан Греј.

Da li znate da je su ideje o Serloku Holmsu i Dorijanu Greju nastale jedne veceri za istim stolom u poznatom londonskom restoranu, gde je Oskara Vajlda i Konana Dojla zajedno pozvao poznati americki izdavac, sa obecanjima o fame and glory koja cekaju ova dva, tada manje poznata pisca, u Americi.

Dobro Serlok je vec postojao, ali prica kaze da je za vreme upravo te vecere dobio finalne obrise u glavi autora ... dok je Dorijan izgleda nastao upravo tada.

Sto je mozda donekle i logicno posto se i Serlok i Dorijan zasnivaju na slicnoj ideji ... da svaki zlocin ili zlo delo neumitno iza sebe ostavlja neki trag na osnovu koga moze da se rekonstruise iliti ozivi u punoj meri.

In 1889, shortly after the publication of Micah Clarke, Conan Doyle and Oscar Wilde were both invited for a dinner party in London with John Marshall Stoddard of Lippincott's Monthly Magazine in the Unjavascript:;ited States. As a result of the dinner, both authors agreed to write novels to be published by Lippincott's. Conan Doyle's novel was his second Sherlock Holmes' novel, The Sign of the Four. Wilde's was The Picture of Dorian Gray.


Evo i isecka iz emisije o Konanu Dojlu, koji govori upravo o toj cuvenoj literarnoj veceri.
docsumann docsumann 21:13 20.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

mnogih kultura, ukljucujuci i nasu, ugradjen koncept apsolutnog, pored koncepta relativnog, koji ste, bar kako deluje, opisali zivotom ovog coveka


a tako sam se trudio da ispadne kao apsolutno
docsumann docsumann 21:21 20.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

И мени се одмах некако јавио Доријан Греј


zar su "negativci" mogući samo kao fiktivni likovi?



inače na slikama je Paul Kuczynski
razmisljam razmisljam 21:31 20.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

docsumann

zar su "negativci" mogući samo kao fiktivni likovi?


Не сећам се да сам рекла тако нешто.
Просто, он је симбол.
Пао ми је на памет још по неко, али, то је већ у домену личних опсервација, што ће рећи субјективних.
А будући да си причом стремио ка апсолутном , чему релативизовати?
docsumann docsumann 21:36 20.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku


Не сећам се да сам рекла тако нешто.



nisi, priznajem ... samo pitam

А будући да си причом стремио ка апсолутном , чему релативизовати?


stremljenja me salomiše


marco_de.manccini marco_de.manccini 21:42 20.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

inače na slikama je Paul Kuczynski

аааа, превенција, а?
docsumann docsumann 21:49 20.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

аааа, превенција, а?


bez prozivanja, molim

docsumann docsumann 21:54 20.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

И мени се одмах некако јавио Доријан Греј.


da, da

kapiram da je to povezano sa

Dočim izjave tipa : Lijepe misli ne moraju nužno biti istinite. A ružne mogu biti jako interesantne ... Odsustvo dosade je inteligentan čin ... Dosada se ponekad najbolje ubija samim ubijanjem .... E, one bi svakako tu imale smisla..


koje bi se ladno mogle pripisati lordu Henriju (ili ono bješe Hariju)

sad i ja to tako vidim
bookbinder bookbinder 01:06 21.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

jinks
Da, ali izgleda i da je u potku mnogih kultura, ukljucujuci i nasu, ugradjen koncept apsolutnog, pored koncepta relativnog, koji ste, bar kako deluje, opisali zivotom ovog coveka.


docsumann
a tako sam se trudio da ispadne kao apsolutno


Kada smo kod apsolutnih i relativnih pojmova, zanimljiv video o apsolutizmu i relativitizmu u prirodnim naukama, politici i drustvenim naukama.

P.S. Umesto "pojmova" hteo sam da upotrebim "koncept", ali sam skapirao da ne znam da stavim mnozinu imenice "koncept" u genitiv: "koncepta" ili "koncepata"? Jbg, ni srpski ne znam
kick68 kick68 03:22 21.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

И мени се одмах некако јавио Доријан Греј.

I meni! I meni! I Duc de Blangis takodje. Taj je najgori medju najgorima:
... not only did he never so much as dream of a single virtue, he beheld them all with horror, and he was frequently heard to say that to be truly happy in this world a man ought not merely fling himself into every vice, but should never permit himself one virtue, and that it was not simply a matter of always doing evil, but also and above all of never doing good. "
I najgori zlocinci ucine nekad neko dobro delo, ali njemu se to nije omaklo:)
Ne rece ti da li je taj tvoj nadasve sta ti ga ja znam ikada uradio ista dobro. Mislim, da li je bar glavicu luka dao nekome?:)
docsumann docsumann 06:05 21.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

Ne rece ti da li je taj tvoj nadasve sta ti ga ja znam ikada uradio ista dobro. Mislim, da li je bar glavicu luka dao nekome?:)


pa napisah da se nikad nije ni zbog čega kajao

heh, u prvoj verziji priče je bila jedna rečenica u kojoj je taj jako loš, zao, nekako itekako poseban ... lik komentarisao dijela Dostojevskog kao nepodnošljivo patetična.
background noise background noise 20:32 21.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

Наравно, све ово звучи патетично и ружичасто и средњошколаски литерарно,


Dovoljno je reći nadahnuto
kick68 kick68 16:35 24.12.2011

Re: Da, ali izgleda i da je u potku

Nisam ostavila najjasniji link u brzini, a pomislih da ce komentar biti predugacak. Prica o glavici luka, koju vec sigurno znas, trebalo je da kaze da ce se tvoj junak verovatno i iz pakla izvuci sa osmehom na usnama, ako je ucinio i najmalecnije dobro delo. Kao da najmanje dobro moze da izbrise najvece zlo. Kad sam je prvi put procitala pomislila sam da nije fer, da je dobro precenjeno, a zatm da sa mnom nesto nije u redu kad tako mislim, pa opet... itd. Da ne davim, na ovo sam mislila:
Once upon a time there was a peasant woman and a very wicked woman she was. And she died and did not leave a single good deed behind. The devils caught her and plunged her into the lake of fire. So her guardian angel stood and wondered what good deed of hers he could remember to tell to God; ‘She once pulled up an onion in her garden,’ said he, ‘and gave it to a beggar woman.’ And God answered: ‘You take that onion then, hold it out to her in the lake, and let her take hold and be pulled out. And if you can pull her out of the lake, let her come to Paradise, but if the onion breaks, then the woman must stay where she is.’ The angel ran to the woman and held out the onion to her. ‘Come,’ said he, ‘catch hold and I’ll pull you out.’ he began cautiously pulling her out. He had just pulled her right out, when the other sinners in the lake, seeing how she was being drawn out, began catching hold of her so as to be pulled out with her. But she was a very wicked woman and she began kicking them. ‘I’m to be pulled out, not you. It’s my onion, not yours.’ As soon as she said that, the onion broke. And the woman fell into the lake and she is burning there to this day. So the angel wept and went away.
jedi-knight jedi-knight 20:45 20.12.2011

Dativ


Ma znam ga. Još je živ.

Gola propaganda, u najboljem slučaju relativizacija. Inverzija klasičnih bajki.
Sorry docs

docsumann docsumann 21:24 20.12.2011

Re: Dativ

jedi-knight
Ma znam ga. Još je živ.Gola propaganda, u najboljem slučaju relativizacija. Inverzija klasičnih bajki.Sorry docs


zar same bajke po difoltu nisu inverzija činjeničnog stanja ?

elis elis 21:35 20.12.2011

Re: Dativ

docsumann
zar same bajke po difoltu nisu inverzija činjeničnog stanja ?


Dylan optimistično smatra da su ne samo bajke, već i sam život, odnosno sama smrt, inverzija činjeničnog stanja...


docsumann docsumann 21:46 20.12.2011

Re: Dativ

Dylan optimistično smatra da su ne samo bajke, već i sam život, odnosno sama smrt, inverzija činjeničnog stanja...


život kao revizija
Filip2412 Filip2412 21:38 20.12.2011

...

super slike
docsumann docsumann 21:58 20.12.2011

Re: ...

a evo i inspiracije za naslov bloga



a na jedi-knight-ovu konstataciju fear is path to the dark side ... pazi pametnicu :



koja faca
jedi-knight jedi-knight 22:10 20.12.2011

Re: ...


Nesumnjivo, ovo je za dublju analizu. Stručnu
Oljacat Oljacat 21:44 20.12.2011

Koja smo straža mi ?

Čoveku je lakše ubiti svetlost u sebi, nego mrak svuda oko sebe. Nochnoi dozor
docsumann docsumann 22:00 20.12.2011

plavo vs. crveno

Čoveku je lakše ubiti svetlost u sebi, nego mrak svuda oko sebe.


angie01 angie01 23:16 20.12.2011

,

sesili sesili 10:50 21.12.2011

Loš, zao čovek...

Šta bi ovde bilo naravoučenije? Pa, on je pored nadasve lagodnog života (bez kajanja) imjao i "lepu" smrt !
docsumann docsumann 16:25 21.12.2011

Re: Loš, zao čovek...

Šta bi ovde bilo naravoučenije?


pitanje je da li svaka priča ima naravoučenije? ustvari nije ni to, nego - šta raditi sa potkama koje su veoma agresivno suprostavljene našem poimanju svijeta, čovjeka, smisla?

šta činiti sa tim pričama?
Hansel Hansel 22:55 25.12.2011

Re: Loš, zao čovek...

šta činiti sa tim pričama?

Pa... ništa. Ja bih uvek pokušao da proverim da li su istinite, što volim da činim i s onima koje potkrepljuju moje prestave.

Ono što sam do sada (za sebe) zaključio je da pravila nema (bar ne pravila koja se mogu lako verbalizovati) i da se svakojake osobine i (ne)sreće u ljudima mogu kombinovati, bez (bar očite) veze jednih s drugim. Gledam na to kao na neku vrstu provokacija, da ne kažem - iskušenja. Mi odlučujemo šta nam je (naj)bitnije i čega se odričemo zbog toga.
jasnaz jasnaz 13:50 21.12.2011

:




A


docsumann docsumann 16:29 21.12.2011

Re: :

kaolavanda kaolavanda 14:55 21.12.2011

Crno - belo

zar su "negativci" mogući samo kao fiktivni likovi?

Znaš šta je moja "muka" (hm, možda su navodnici višak) na ovu temu... zašto su apsolutno zli likovi, verovatniji u životu, od apsolutno dobrih.



docsumann docsumann 16:18 21.12.2011

Re: Crno - belo

Znaš šta je moja "muka" (hm, možda su navodnici višak) na ovu temu... zašto su apsolutno zli likovi, verovatniji u životu, od apsolutno dobrih.


odgovor valjda leži u vremenu u kojem živimo. mada je i samo to vrijeme izraz neke naše dublje prirode.

sokodbuba sokodbuba 16:54 21.12.2011

Re: Belo


Istinita ti je priča i lepo napisana docs. Na mene su u detinjstvu najveći uticaj izvršile bajke Oskara Vajlda. Njegove bajke sam čitala barem po dvadeset puta, i žalosno je da nisu deo školske lektire, mislim da bi čitava školska godina mogla da bude posvećena samo njegovim bajkama, iako postoji mnoštvo divnih pisaca za decu, njega bih postavila kao temelj čitanja svih kasnijih lektira. Oskar Vajld je uvek u pravu. Čitajući njegove bajke, svako dete se može naučiti etici, čak i naučiti da prepozna pravu prirodu političkih i ekonomskih odnosa i sistema. Na primer, priča ’’Mladi kralj’’ može učiniti da mnogi dečaci i devojčice nikada u životu ne požele da na svoju ruku stave skupoceni nakit, obuku raskošnu odeću, steknu počasti i privilegije, jer je lanac porekla bisera i dijamanata na plaštu mladog kralja koji se sprema za ceremoniju krunisanja opisan u svim pojedinostima – mali crnci na drugom kraju sveta koje su prebijali i ubijali prilikom izranjanja bisera, krojačica koja je ušivala bisere i čija deca umiru od gladi kada je završila ukrašavanje kraljevog plašta, mnoštvo zaposlenih na tom velikom zadatku, biskupa i dostojanstvenike koji sve blagosiljaju, čitav lanac nesreća i tuge u kome učestvuje veliki broj ljudi koji ne znaju šta ih povezuje i zašto. Bajka počinje tako što profesor etikecije uči dvorane kako da se ponašaju, jer su mnogi od njih veoma prosti, i njihovo ponašanje je zbog prostote uvredljivo. Završava se opisujući pojavu mladog, sada krunisanog kralja, sjaj dijamanata iz riznice koji su prelamali mističnu svetlost, svečani zvuk orgulja, trampeta, horsko pevanje dečaka, slavu boga i sagnuta lica podanika koji se nisu usuđivali da pogledaju kralja u lice jer je to bilo lice prekrasnog anđela. I tako, divna bajka za čitanje, analizu i proučavanje.
mirelarado mirelarado 16:56 21.12.2011

Re: Crno - belo

mada je i samo to vrijeme izraz neke naše dublje prirode.



sokodbuba sokodbuba 17:12 21.12.2011

Re: Belo


Pa ko te terao da se družiš sa mnom
kaolavanda kaolavanda 18:15 21.12.2011

Re: Crno - belo

odgovor valjda leži u vremenu u kojem živimo. mada je i samo to vrijeme izraz neke naše dublje prirode.


Hm, ne verujem u to da vreme ima uticaja na ljudsku narav. Ima dokaza za to, mali milion u literaturi (Šekspir, na primer). Ali, ovo što sam podvukla, to je to zbog čega brinem.

Od postavljene slike, kosa mi se na glavi digla. Odlična je, mada jeziva.

mirelarado

Da, i ja verujem u to da je sve u glavi, i baš zbog toga i pitam to u vezi sa zlobom - zašto nam je ona prihvatljivija (nek' bude ovaj izraz), ako već sami kopamo po sebi, samim tim, možemo i da biramo...

docsumann docsumann 23:09 21.12.2011

Re: Crno - belo

Hm, ne verujem u to da vreme ima uticaja na ljudsku narav. Ima dokaza za to, mali milion u literaturi (Šekspir, na primer).


nisam to ni rekao, već upravo obrnuto - da ljudska priroda oblikuje duh vremena.

s tim da ostavljam mogućnost da su promjene moguće i u pojedinačnim slučajevima i što se tiče kolektivne svjesti, pa je tako i bolja budućnost moguća kao jedna od varijanti sljeda stvari ...

kaolavanda kaolavanda 11:49 22.12.2011

Re: Crno - belo

E, pa nije ti fora... pročitao si samo prvu rečenicu mog komentara. A potrudila sam se da najsažetije što umem, napišem o tome što me muči.

Bzvz... A baš sam bila raspložena za razgovor na tu temu..
docsumann docsumann 14:47 22.12.2011

Re: Crno - belo

E, pa nije ti fora... pročitao si samo prvu rečenicu mog komentara. A potrudila sam se da najsažetije što umem, napišem o tome što me muči.

Bzvz... A baš sam bila raspložena za razgovor na tu temu..


sorry, nešto sam dekocentrisan u zadnje ...
slobodno ostavi (duži) komentar ako imaš potrebu. potrudiću se da pažljivije diskutujem.

možda najzad i uspjem da artikulišem svoju inicijalnu ideju ...
kaolavanda kaolavanda 16:07 22.12.2011

Re: Crno - belo

Ma, OK, OK, živ si čovek... nego sam se pitala da nisam omašila temu, pa ti glupo da mi kažeš. Šta znam...


slobodno ostavi (duži) komentar ako imaš potrebu. potrudiću se da pažljivije diskutujem.


Sad sam ja nešto dekoncentrisana, pa ću rado nastaviti tamo gde smo stali prošli put, samo ne sad.

Imamo još dana, pre zatvaranja bloga.

Eto, tako...
kick68 kick68 16:54 24.12.2011

Re: Crno - belo

Hm, ne verujem u to da vreme ima uticaja na ljudsku narav.
već upravo obrnuto - da ljudska priroda oblikuje duh vremena.

Moralne norme, poimanje dobra i zla, sta se sme a sta ne, itekako zavise od epohe. Mada, nijanse su u pitanju i materijalna dobit se krije iza svake ideologije i dirigovane mrznje.
Postojalo je vreme kada je bilo u redu drzati robove kao stoku. Sad kao zvanicno nije, ali drugi oblici ropstva postaju drustveno prihvatljivi.
Bilo je u redu pobiti Jevreje (milioni ljudi su se slagali sa tim, milioni dobrih ljudi) i konfiskovati im imovinu, manje - vise diskretno.
I sve mi se cini, da se, sto se tice svih sukoba na Balkanu, samo cekalo na znak da se drugaciji pobiju i proteraju, da se ozvanici da je to opravdano, da bi se kralo.
kaolavanda kaolavanda 17:04 26.12.2011

Re: Crno - belo

kick68

Moralne norme, poimanje dobra i zla, sta se sme a sta ne, itekako zavise od epohe.

Postojalo je vreme kada je bilo u redu drzati robove kao stoku. Sad kao zvanicno nije, ali drugi oblici ropstva postaju drustveno prihvatljivi.


Pročitala sam tvoj komentar i juče, i doživela sam ga na jedan način, a danas mi zvuči drugačije

Mogu da kažem da se slažem sa tim da duh epohe može da podstakne jednu osobinu (nebitno da li je u pitanju vrlina, ili je o mani reč). Ali, samo da podstakne, i ništa sem toga. Neće proizvesti novu, ili ugasiti neku postojeću.

Upravo tvoja rečenica, koju sam drugu citirala, potvrđuje otpor ljudske ćudi, u odnosu na vreme. U tom kontekstu sam i pomenula brigu (i stvarno nisu potrebni navodnici), po pitanju konstantnog (od praiskona) nadvladavanja zla u čoveku, u odnosu na plemenitost.

Mnogo se ljutim kad čujem da neko govori o tome da su ga muke (rat, ili bilo koje druge spoljne okolnosti), "naterale" da postane loš. Nije nego!

Isto tako me gane do srži kada vidim da je neko ostao čovek, uprkos tome što ga je sastavilo sa svih strana...

Ne znam... ovo je tema o kojoj mnogo volim da "polemišem" sa ljudima, sve u nadi da će mi neko, konačno, ipak uliti malo nade (do sada bezuspešno).
Ipak treba da postoji bliskost, da ne bi došlo do totalnih nesporazuma.

Zato mi je i ovde kod Docsa bilo potrebno vreme da se nakanim da progovorim. Jbg, to sam ja.

Svejedno, Docs, kick68
docsumann docsumann 18:12 26.12.2011

Re: Crno - belo

kaolavanda


vidim tražiš se sa avatarom zadnjih dana ako, čekamo konačno rješenje.


@ kick & kaolavanda

nekako mi se čini da sam ovim tekstom zahvatio mnogo više nego što se da razčivijati jednim blogom, a nije mi to bila namjera.
tako sam i sam sebe par puta našao blokiranog u situaciji kad bi se toliko toga trebalo i moglo reći, a nisam znao od čega i kuda početi.

ovo oko epohe, duha vremena, morala ... pa Hegel je valjda istoriju doživljavao kao proces u kome svjetski duh ispoljava svoju suštinu i dolazi do spoznaje o samom sebi, dok su protagonisti na svjetskoj pozornici samo izabrani subjekti njegovog odvijanja ( ili tako nešto )

nebitno ... nisam hegelovac

činjenica je da se moral, kol'ko-tol'ko, mjenja sa istorijskim epohama i po meni se približava nekom univerzalnom etičkom idealu.

to se možda više očituje u proklamovanim idejama, nego samom načinu na koji ljudi žive.
što je opet skopčano i s time što moralne norme, formalnim aktima, propisuje elita.

... mada , nevezano s pedhodnim, ne vidim zašto bi neko prihvatao moje moralne principe, koliko se god meni oni činili ispravnim i humanističkim.

suština je da čovjek mora biti prije svega pošten prema samom sebi.
što reče Kastanedin Don Huan, bilo koji postupci za koje možeš da prihvatiš potpunu odgovornost su (is)prav(n)i.


kick68 kick68 00:02 27.12.2011

Re: Crno - belo

Mogu da kažem da se slažem sa tim da duh epohe može da podstakne jednu osobinu (nebitno da li je u pitanju vrlina, ili je o mani reč). Ali, samo da podstakne, i ništa sem toga. Neće proizvesti novu, ili ugasiti neku postojeću.

Mnogo se ljutim kad čujem da neko govori o tome da su ga muke (rat, ili bilo koje druge spoljne okolnosti), "naterale" da postane loš. Nije nego!

Ma ja nista decidirano ne tvrdim, nisam jos nista resila:) Vrlina je znanje po nekim filozofima, i stoga onaj koji zna sta je dobro taj cini dobro. Dobar je onaj koji zna:) Ali kako dolazis do saznanja sta je to dobro? Ono obicno dolazi od autoriteta. Da ne gnjavim vise, evo jednog interesantnog eksperimenta: Milgram experiment. Moje stanoviste je da treba da imas neki unutrasnji moralni regulator koji ti daje signal da nije u redu ubijati ljude iako ti autoritet kaze da jeste, ili zadavati im elektrosokove kao u eksperimentu, svejedno.
Ali cinjenica je da nikada nisam imala pravi test:)
kaolavanda kaolavanda 09:04 27.12.2011

Re: Crno - belo

docsumann
kick68

Eto kad ja čekam da se raziđe gužva, pa da mogu da popričam sa najistrajnijima.

Sad sam u letu ovde naišla, i nema šanse da nastavim razgovor, a do zatvaranja neću dolaziti, a tako bih...

Biće još prilike, ne brinem. Tema je odlična. I važna.


P.S.
vidim tražiš se sa avatarom zadnjih dana ako, čekamo konačno rješenje.

Ništa me ne pitaj. Žensko kad bi nešto ozbiljno da menja, dohvati kosu, pa fik. Ja svoju ne bih da fik, ali zato se istresam na avataru. Veruj mi, i ja čekam konačno rešenje
marco_de.manccini marco_de.manccini 17:11 21.12.2011

коначно сам схватио да си све измислио

јер
нико није савршен.
docsumann docsumann 17:32 21.12.2011

Re: коначно сам схватио да си све измислио

jep нико није савршен.


ubitačna logika



4krofnica 4krofnica 17:43 21.12.2011

spejs

meni sve ovo jako vuče na knjigu koja počinje sa:

'Ja sam bolestan čovek...Zao čovek. Nesimpatičan čovek.'

mislim, ne mora da vuče nikud :) ali toga sam se setila..

da li si 'Dirge' stavio jer treba da oplakujemo sebe, svoju mračnu stranu
ili samo zato što je prokleto dobra pesma? :)

:

kosmos, tako mračan i privlačan...
Kazezoze Kazezoze 20:02 21.12.2011

Re: spejs

meni je interesantno kako bi ova priča zvučala kada bi se izostavilo da je taj čovek bio loš i zao, nego da se jednostavno kaže: bio jednom jedan čovek koji je bio neizmerno lep, pametan i bogat...itd.
mislim da bi kod čitaoca izazvalo potpuno drugačiji utisak i da bi se mnogi željeli poistovetiti sa njim. interesantno je kako se ljudi lako identifikuju sa fiktivno dobrim likom i kako s lakoćom odbacuju tog istog lika ako mu nakalemiš par negativnih osobina.
karakter materijaliste se menja onog trenutka kad tom materijalisti dodaš negativnu crtu, uprkos potpune materijalne uspešnosti.
docsumann docsumann 23:14 21.12.2011

Re: spejs

da li si 'Dirge' stavio jer treba da oplakujemo sebe, svoju mračnu stranu
ili samo zato što je prokleto dobra pesma? :)


razlozi su višestruki

docsumann docsumann 00:03 22.12.2011

Re: spejs

meni je interesantno kako bi ova priča zvučala kada bi se izostavilo da je taj čovek bio loš i zao, nego da se jednostavno kaže: bio jednom jedan čovek koji je bio neizmerno lep, pametan i bogat...itd.


hmm, interesantno bi bilo u nekom eksperimentalnom smislu vršiti aktiviranje-isključivanje pojedinih od spomenutih osobina.
pa bi tako imali kombinacije: lijep, zao, siromašan ... ili bogat, zao, bolešljiv ... ružan, bogat, dobar ...

uz statističko bilježenje emotivnih odziva čitalaca, moglo bi se skicirati nekakva mapa poželjnog, podnošljivog, neprihvatljivog paketa osobina. ustvari - ništa bitno.

neko moje idejno polazište u svemu ovome je bilo da su ektremi "riječitiji" od uobičajenij pojava.

interesovalo me je kakav bi bio naš fidbek spram postojanja nekog superiornog zla, koje je potpuno imuno na sve naše moralne norme i koje se nikako ne uklapa u šeme po kojima mi sami djelujemo.

pokušao sam da bar u grubim crtama skiciram apsurdnu poziciju praktičnog morala, razapetog nad metafizičkim ponorom.

mi praktično nemamo ni jedan odgovor na elementarna pitanja o sopstvenoj prirodi, imamo samo njenu sliku za svakodnevnu upotrebu, nešto kao mentalnu protezu za naš duhovni invaliditet.

zamjenili smo suštinu rutinom.

background noise background noise 20:35 21.12.2011

Loš i zao

A otkud znaš da je lik kojeg si izmislio bio loš i zao . . . možda je bio kao svinja ili gušter . . . ni loš ni zao
docsumann docsumann 00:09 22.12.2011

Re: Loš i zao

A otkud znaš da je lik kojeg si izmislio bio loš i zao . . . možda je bio kao svinja ili gušter . . . ni loš ni zao


pa i nije da sam ga posve izmislio.
samo sam zaključio da je ontološko-statistički gledano njegovo postojanje izvjesno.
trener92 trener92 13:55 22.12.2011

Dar(t)k!

Jebeš moć ako je drugi dobro ne osjete na svojoj koži.




bocvena bocvena 16:11 22.12.2011

A mene je tvoj junak podsetio na Fončita

iz Ljosine "Pohvale pomajci". Premlad za greh, naivan, sladak i beskrajno pokvaren:)
Uverljivost Ljosine knjige upravo i proizilazi iz našeg neverovanja da takvi dečaci postoje. Do kraja nismo sigurni da li je Fončito opasni smutljivac i spletkaroš ili naivni obožavalac nesvestan posledica svojih postupaka.

Zlo je tako privlačno.

Seksi:)

Ultimativni zločinci rade sve ono što ultimativne dobrice priželjkuju, ali ne smeju.

Ne bih ja tako olako otpisivala svakodnevnu ljudsku borbu sa najnižim porivima i nazvala je rutinom i odsustvom suštine. Nije lako ne uništavati sebe i ljude oko sebe.
Ima nečeg herojskog u običnosti.


docsumann docsumann 16:31 22.12.2011

Re: A mene je tvoj junak podsetio na Fončita

Ne bih ja tako olako otpisivala svakodnevnu ljudsku borbu sa najnižim porivima i nazvala je rutinom i odsustvom suštine. Nije lako ne uništavati sebe i ljude oko sebe.


ma gdje olako muči me to već godinama ...



ne pucati na prolaznike je častan čin
ali u praksi ja živim prilično tupavo

a ovo ću napisati samo jednom :
čovjek je kolektivna žrtva

i evo opet ništa



Ima nečeg herojskog u običnosti.


o da, ima, al' ne u svima. nisu sve običnosti obične.



bocvena bocvena 16:36 22.12.2011

Re: A mene je tvoj junak podsetio na Fončita

nisu sve običnosti obične.

Najvolijem neobične običnosti!
Rudarski ih kopam po svakodnevici.
Nisam kao Šejka - Slikanje je oblik molitve.
Više sam za pisanje i manje za molitvu:)
A ponekad samo zevam...
docsumann docsumann 17:46 22.12.2011

Re: A mene je tvoj junak podsetio na Fončita

Najvolijem neobične običnosti!


postoje i obične neobične običnosti

Rudarski ih kopam po svakodnevici.


meni je nekako bliža metafora ribara

ali ima ih mnogih koji ne kopaju ni ne vuku mriže
već ko tramvaji zuje po užlijebljenim kružnim stazama ... mada Tko zna gdje to sve zapravo vodi?

ugodnog li ćaskanja

može kafica ... a stiže i muzika: Babylon shall fall!!!
bocvena bocvena 18:23 22.12.2011

Re: A mene je tvoj junak podsetio na Fončita

može kafica

Može, komšinice:)))))
Pojačaj muziku!
docsumann docsumann 18:33 22.12.2011

Re: A mene je tvoj junak podsetio na Fončita

Pojačaj muziku!


pojačano
(sa starih kaseta )
razmisljam razmisljam 17:21 22.12.2011

?

Не знам да ли је то већ неко рекао у коментарима ( а мрзи ме да их сад поново све избистрим из почетка ), али, некако ми се чини да бити зао захтева много мање напора него бити добар или, у најмању руку, обичан ( што би, по мени, подразумевало по мало од обога, са маличак више доброте у смеси ).
Самим тим, делује као да се је лако злу препустити.
Али...
Већина нас ( бар верујем ) има у себи негде ипак уграђене кочнице, и гомиле строго личних упитника пре но што се запути злим водама, и оног чупоглавца из кутије који се зове савест и искаче свако мало, и барем основну идеју о етици и још гомиле сличних ствари које теже да нас одрже на светлој страни.
Тако да...
Не знам...
А личи да нико није савршен, ни сасвим добар ни сасвим зао...
docsumann docsumann 18:09 22.12.2011

Re: ?

Самим тим, делује као да се је лако злу препустити.


prepoznaje li ko ovog portreta Dorijana Greja



Ivan Albright
sokodbuba sokodbuba 19:31 22.12.2011

Re: ?


А личи да нико није савршен, ни сасвим добар ни сасвим зао...


GRGA ČVARAK
(Ratko Zvrko)

Da upitaš bilo koga
u mom kraju,
Zelengaju:
- Tko sve radi naopačke,
tko iz pračke gađa mačke,
tko preskače preko zida,
tko lastina gnijezda skida,
tko kokoši za rep vuče,
tko se s djecom stalno tuče,
spreman da u svađi plane
ko ugarak?

Odgovor će uvijek biti:
- Grga Čvarak.

Al' da pitaš u mom kraju,
Zelengaju,
isto tako :
- Tko je cijele noći skako
da bolesnoj majci dade
aspirine, limunade,
i da pitaš isto tako
tko je jako, jako plako
zato što se Mila mala
po koljenu ogrebala
kad je pala
čak u jarak?

Odgovor će uvijek biti
- Grga Čvarak.

Što je takav?
Tko bi znao?
Čas je dobar,
čas je zao,
čas bi svakom srce dao,
a čas bi se s vukom klao,
mršav, tanak ko suharak
- Grga Čvarak.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana