Društvo| Literatura| Mediji| Politika

Nušić na izborima

sluhzaduh RSS / 27.05.2012. u 11:50

Prekratko traju ovde vesti, ali ne traju obrasci. Baš zbog tih obrazaca imam potrebu da ovo napišem.

Boris Tadić je izgubio. Zašto i kako - svako ima svoju priču. I svako svog krivca. Mene zanima onaj koga bismo mogli da povežemo sa “zaverom i unapred određenim ishodom izbora”.

Nije to šala. Nije mala stvar. Da krugovi koje uzimamo kao krugove savremenih, trezvenih, ka budućnosti orijentisanih ljudi racionalnih shvatanja, zastupaju tezu da je rezultat predsedničkih izbora dogovoren još pre njihovog održavanja (“krunski” argument - ona čestitka dok su još trajali izbori) . Njih smo valjda onomad simpatisali zbog toga što su bili protiv-teža, alternativa teoriji o “udruženoj zaveri svetskih moćnika da pokore ponositi narod Srbije”. I njihovog (tj našeg) predsedničkog kandidata danas, je li, strane sile ne žele na mestu prvog čoveka Republike Srbije. Kakvo razočaranje!

A o čemu se, ustvari, najverovatnije radi?

Znate ono kad pričamo kako je naša zemlja bogata ovim, onim... i kako je sve to neiskorišćeno? Znate. E pa u red neiskorišćenih spadaju i književnici koji nude iskustvo na dlanu (u slovima), da se ne mučimo da ga ponovo proživljavamo.  Srpska književnost ima retku privilegiju da ima jednog Branislava Nušića u svojoj literaturi. Nismo morali da ga uvozimo. Pisao je tako da je bilo čitljivo, pa ko je samo hteo - mogao je. Mnogo bi bolje razumeo sadašnjicu.

Postoji anegdota iz Nušićevog života, pričala mi je davno nastavnica, koja govori da je bio teško bolestan i da se očekivalo da će ga bolest pobediti, tj da će umreti. Novinske kuće su spremile članke da ih objave kad Nušić umre. Kako je Nušić uspeo da se izbori sa bolešću, članci su ostali neiskorišćeni. Saznavši za članke, Nušić je zamolio redakcije da te članke objave bez obzira što su, praktično, postali nepotrebni. I tako je narod čitao o smrti čoveka koji je, ustvari, živ (i crni humor je humor, zar ne?).

Nije teško pretpsotaviti da se ono sa fake čestitkom Tomislavu Nikoliću dok su izbori još trajali, desilo po sličnom kalupu. I tu dolazimo do suštine onoga što sa hteo da kažem: pretpostavljam da se u diplomatiji radi po principu predviđanja slučajeva. Čestitka na pobedi na predsedničkim izborima je protokolarna stvar - “templejt”  koji se verovatno uz par izmena copy/paste-uje. Verujem da su imali unapred gotovu čestitku za oba kandidata, jer je to protokol, a da je stvar upropastio samo pogrešan klik. Verujem jer je racionalno.

Kakva teorija zavere, kakvi unapred rešeni izbori? Naravno da ko gubi ima prava da se ljuti. Niko mene, iako sam ovo napisao, ne pita da li se ja možda ljutim. Ne, ja se ne ljutim, ja bih ujedao! Ali mi ne pada na pamet da se sramotim pričom da je neko odozgo, izvana, unapred odlučio da moj kandidat izgubi izbore.



Komentari (22)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

darvel darvel 12:05 27.05.2012

Šta god da je...

tako nam je kako nam je,
a nikako nam je.
sluhzaduh sluhzaduh 14:00 28.05.2012

Re: Šta god da je...

Uvek je tako. U ovom slučaju - nažalost.
freehand freehand 12:34 27.05.2012

A kontra-pretpostavka?

Hajde sad da malo promešamo žanrove; da zamislimo da se tog popodneva na web iskrala čestitka drugom kandidatu; i da je on pobedio.
Hajde sad da nagađamo šta bi se dešavalo na ulicama Beograda.
To jest, ko sme i ko ima želudac za takve horore.
sluhzaduh sluhzaduh 14:12 28.05.2012

Re: A kontra-pretpostavka?

Hajde!
Krugolina Borup Krugolina Borup 12:34 27.05.2012

Nušić i Domanović

Srpska književnost ima retku privilegiju da ima jednog Branislava Nušića u svojoj literaturi.


Dvostruko smo privilegovani: imamo i Domanovića.
Obojicu treba čitati svakodnevno.
sluhzaduh sluhzaduh 14:15 28.05.2012

Re: Nušić i Domanović

Krugolina Borup

Dvostruko smo privilegovani: imamo i Domanovića.
Obojicu treba čitati svakodnevno.


Potpuno se slažem s tobom, Krugolina, ali mi se za ovu priliku Nušić prikazao kao nacrtan da opiše situaciju.
mlekac mlekac 13:07 27.05.2012

Samo da napomenem

Imalo jedno od moje dece za lektiru "Sumnjivo lice".

I procitalo i zakljucilo da knjiga nista ne valja.

"Kakava glupost, piscima bi trebalo zabraniti da tako preteruju kad pisu o uobicajenim stvarima!"

Nisam znala da li da placem ili da se smejem.
sluhzaduh sluhzaduh 14:33 28.05.2012

Re: Samo da napomenem

mlekac


Nisam znala da li da placem ili da se smejem.


Jednostavno, to svoje dete pusti da odraste. Ima pisaca koje razumemo tek kasnije. Da ne kažem (ali to je sada već daleko od teme o kojoj pišem) da neke knjige ljudi ne bi ni porčitali da ih kao deca nisu pročitali kao deo lektire. E zato, neka čita sada, neka govori tako kako govori sada. Kada bude zrelo, o istom štivu će razmišljati na drugi, verujem pravi način.
mlekac mlekac 07:50 29.05.2012

Re: Samo da napomenem

sluhzaduh
mlekac


Nisam znala da li da placem ili da se smejem.


Jednostavno, to svoje dete pusti da odraste. Ima pisaca koje razumemo tek kasnije. Da ne kažem (ali to je sada već daleko od teme o kojoj pišem) da neke knjige ljudi ne bi ni porčitali da ih kao deca nisu pročitali kao deo lektire. E zato, neka čita sada, neka govori tako kako govori sada. Kada bude zrelo, o istom štivu će razmišljati na drugi, verujem pravi način.


Nisam dobro objasnila, kanda?

Detetu se nije dopalo jer je to "vec vidjeno". Dete ne nalazi nista smesno u tome sto Nusic karikira stvarnost - detetu je ta stvarnost dovoljno glupa i bez karikiranja...

Jednostavno, dete prepoznalo likove u stvarnom zivotu i nije mu se dopalo.

Bojim se da odrastanje tu ne pomaze.
sluhzaduh sluhzaduh 16:19 29.05.2012

Re: Samo da napomenem

Sad je već jasnije. I surovije.
mariopan mariopan 13:10 27.05.2012

...

I ja mislim da su imali spremnu čestitku za oba kandidata, ali nije bilo teško ni predvideti ishod glasanja?
Šteta što danas nemamo nekog novog Nušića, imao bi "matrijala" za dva života?
I Domanovića u poslednje vreme sve češće citiraju?

Nedostaje mi kritička, duhovita reakcija na sva naša dešavanja. A ovoliko "materijala" na raspolaganju?
Apatija?
Niko ne piše?
Krugolina Borup Krugolina Borup 13:18 27.05.2012

Re: ...

Nedostaje mi kritička, duhovita reakcija na sva naša dešavanja. A ovoliko "materijala" na raspolaganju?
Apatija?
Niko ne piše?


Sve su to Nušić i Domanović već napisali, greota olovke i papira...
mariopan mariopan 15:12 27.05.2012

Re: ...

Krugolina Borup
Nedostaje mi kritička, duhovita reakcija na sva naša dešavanja. A ovoliko "materijala" na raspolaganju?
Apatija?
Niko ne piše?


Sve su to Nušić i Domanović već napisali, greota olovke i papira...

Greota što im nema premca ni posle toliko godina, kao da smo sve to vreme prespavali?
sluhzaduh sluhzaduh 17:34 28.05.2012

Re: ...

mariopan
ali nije bilo teško ni predvideti ishod glasanja?


Pa o tome šta se vidi pre nego što izađe na videlo se koristi ona forma "priča se po kuloarima". Ovo je ipak ozbiljna stvar - stvaranje pobedničkog duha (makar pokušaj).

Primer iz mog grada (Čačak je u pitanju) iz dvedesetih godina: na dan izbora negde oko podne prolazi fijaker kroz široke ulice grada (moja je jedna od najširih). U fijakeru na kome se njiše radikalska plava zastava se vozi par ljudi koji slave "već dobijene izbore" (navodno, iz pouzdanih izbvora već zanaju da su pobedili, a tek pola dana). To bi, verovali su, pridobilo neodlučne. Naravno, nije im polazilo za rukom, jer pored SPS-a ipak nisu imali velike šanse.

Baš zbog ovoga što sam napisao ne verujem u to da se rezultati izbora unapred znaju.
zilikaka zilikaka 13:35 27.05.2012

6

Štos Nušića tiče, smem da se samoproglasim za jednog od većih poznavalaca, posebno za Autobiografiju.
Rekoh već ranije da mi je to knjiga za pusto ostrvo.

Naravno, u poslednjih mesec - dva i on i Domanović su bili više puta citirani. S razlogom.

Nego, ja odavno neću da se igram sa njima ničeg, pa ni izbora, te nisam baš upućena (osim ovo po blogu).
O kakvoj se preuranjenoj čestitki radi? Može neko objašnjenje, neki link? Ovako ne razumem blog.
freehand freehand 13:41 27.05.2012

Re: 6

zilikaka
Štos Nušića tiče, smem da se samoproglasim za jednog od većih poznavalaca, posebno za Autobiografiju.
Rekoh već ranije da mi je to knjiga za pusto ostrvo.

Naravno, u poslednjih mesec - dva i on i Domanović su bili više puta citirani. S razlogom.

Nego, ja odavno neću da se igram sa njima ničeg, pa ni izbora, te nisam baš upućena (osim ovo po blogu).
O kakvoj se preuranjenoj čestitki radi? Može neko objašnjenje, neki link? Ovako ne razumem blog.

Na dan izbora, u pet popodne, na web-u se pojavila zvanična čestitka EU (Komisije, čini mi se, i mene mrzi da tražim) Tomislavu Nikoliću kao novom predesdniku Srbije. U sred glasanja.
Rekoh gore u komentaru, najblaže što mogu da zamislim, da se desilo suprotno, su master Toma i Lepi Aca kako vrišteći i sa bolnim grimasama živhklanihnedoklanih pred kamere iznose džak imejlova...
zilikaka zilikaka 13:56 27.05.2012

Re: 6

Na dan izbora, u pet popodne, na web-u se pojavila zvanična čestitka EU (Komisije, čini mi se, i mene mrzi da tražim) Tomislavu Nikoliću kao novom predesdniku Srbije. U sred glasanja.

Aa
Ja stvarno nemam pojma šta se dešava, i drago mi je što sam uspela u tome
Krugolina Borup Krugolina Borup 14:05 27.05.2012

Re: 6

Ja stvarno nemam pojma šta se dešava, i drago mi je što sam uspela u tome


Srećnice, tako ti iskreno zavidim...
milisav68 milisav68 14:17 27.05.2012

Re: 6

zilikaka

O kakvoj se preuranjenoj čestitki radi? Može neko objašnjenje, neki link? Ovako ne razumem blog.

Čestitka
zilikaka zilikaka 14:56 27.05.2012

Re: 6

Da, sećam se tog bloga, nego sam se ja valjda uključila kada su već objavili prve rezultate, pa mi nije izgledalo ništa neobično.

Osim toga, i pre svega, baš su me nasekirali ovi izbori
milisav68 milisav68 15:03 27.05.2012

Re: 6

zilikaka
Da, sećam se tog bloga, nego sam se ja valjda uključila kada su već objavili prve rezultate, pa mi nije izgledalo ništa neobično.

Osim toga, i pre svega, baš su me nasekirali ovi izbori

Nemoj da si takva, jel vidiš da je frka.

12.12.2012. se približava.
sluhzaduh sluhzaduh 17:55 28.05.2012

Re: 6

zilikaka

Ja stvarno nemam pojma šta se dešava, i drago mi je što sam uspela u tome


Blago tebi. I znam kako ti je jer i ja imam varijante bega. O njima u nekom narednom postu na blogu.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana