Društvo| Ljudska prava| Religija

Ecce homo: umetnički izražaj ili vređanje verskih osećanja

Nikola Knežević RSS / 03.10.2012. u 09:32
Najavljena izložba umetnice Elisabeth Ohlson Wallin bez sumnje izazvaće ogromnu pažnju javnosti zbog svojeg kontraverznog, provokativnog, a za veliki deo građana Srbije i uvredljivog sadržaja. Bez želje da se upuštam u bilo kakvu kvalitativnu analizu umetničkog sadržaja pomenutog opusa jer nisam teoretičar umetnosti niti se bavim umetničkim recenzijama, želeo bih ukratko da se osvrnem na eventualne društvene implikacije ovakvog performansa imajući u vidu veoma napete i kompleksne okolnosti u vezi sa organizacijom predstojeće Parade ponosa.
 
 

Posmatrajući kontraverzne fotografije stiče se utisak jednog avangardno - provokativnog izražaja kome je želja da pomeri granice, šokira, preispita vrednosti  i prilagodi religijsku ikonografiju i narative konkretnom društvenom kontekstu i problemima. Bavim se odnosom religije i društvenih fenomena i razumem potrebu da se Isus prikaže kao zaštitnik marginalizovanih i progonjenih što jeste centralni nus savremene teologije oslobođenja, međutim, moram iskreno da postavim pitanje da li je ovo zaista bila namera autora ili je posredi jedna flagratna vulgarizacija hrišćanske ikonografije i profanizacija centralnih motiva (krštenje, raspeće, tajna večera) hrišćanskog narativa.

Za nekog poput mene koji smatra da ljudi druge seksualne orijentacije (LBGT osobe) imaju pravo da svoj protest izraze jednočasovnom šetnjom i drugim manifestacijama ovo ipak prelazi granicu dobrog ukusa (koristim eufemizam) i vređa moja verska osećanja, što verujem da je slučaj sa većinom ljudi u  zemlji. Imajući ovo u vidu, jasno je da će predstojeća izložba privući pažnju ali da će zaista ukazati na problem ili stvoriti još više problema to je sasvim drugo pitanje. Mišljenja sam da će organizatori Prajda week-a sa ovakvom izložbom napraviti sebi više problema nego koristi imajući u vidu njen kontraverzni sadržaj koji je za većinu nas krajnje neprimeren.
 
Poštujem slobodu govora i želju da se kroz umetnički izražaj komunicira oslobađajući narativ koji treba da na plastičan način ukaže na određeni društveni problem ili fenomen, međutim, on uvek treba biti primeren i prilagodjen društvenom kontekstu i njegovim moralnim normativima inače efekat može biti suprotan. Između provokacije i uvrede ponekad je vrlo mala granica i smatram da je ona u ovom slučaju itekako prekoračena i da će izazvati efekat nezadovoljstva u javnosti a nije isključeno ni nasilje imajući u vidu radikalna shvatanja eksremističkih grupacija. Iskreno mi je žao što su se organizatori Prajda odlučili da na ovakav način tematizuju problematiku LGBT osoba jer sigurno postoje drugi načini ukazivanja na problem koji su jednako efektni ali ne diskriminišu, niti vređaju osećanja drugih, a posebno društva od kojeg žele empatiju i razumevanje za probleme sa kojim se suočavaju.

Atačmenti



Komentari (157)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

alexlambros alexlambros 12:47 03.10.2012

a

sta tacno nije u redu s vredjanjem vernika? mene, recimo, vernici vredjaju svaki dan a imaju i instituciju koja me vredja na dnevnoj osnovi ... i? sama religija je uvreda za moje dostojanstvo i inteligenciju? i, sta sad?


Sam koncept blasfemije je savršena ilustracija kukavičke nezrelosti religijskog uma i ispraznosti same religije. Da religija sadrži bilo kakvu istinu mogla bi biti vređana, ismejavana čak i oskrnavljena bez da bude umanjena na bilo koji način. Njena istina uspela bi da isijava kroz sve ovo - neizbledela, neoštećena, postiđujući one koji je zloupotrebljavaju. Ali, to nije slučaj. Religija je bodljikava. Netolerantna. Ultradefanzivna upravo zbog toga što je lomljiva i krhka. Čvrsta je koliko i pena od belanaca. Imala je hiljade godina na raspolaganju da odbrani svoju stvar a sve što je uspela jeste da istupi sa sofizmom, nasiljem i moralom kog bi se postidela i zvečarka. I ne postoji količina klerikalne trtljavine i koještarija koje i dalje mogu da zamaskiraju jednostavnu ogoljenu činjenicu da u religiji nema ničega.


Krugolina Borup Krugolina Borup 13:04 03.10.2012

Re: a

Religija je bodljikava. Netolerantna. Ultradefanzivna upravo zbog toga što je lomljiva i krhka.


Kako gde.
U Danskoj, na primer, ženske sveštenice u hrišćanskoj crkvi sklapaju gej brakove.

U ozbiljnim sekularnim državama, crkva je primorana da se menja i usklađuje sa sekularnim zakonima. Ili će se menjati i usklađivati, ili je neće biti.

I te moralne norme o kojima se stalno nešto priča - i to je promenljiva kategorija. Možemo da se igramo nabrajanja svega onoga što je nekad bilo nemoralno, a danas se više nemoralnim ne smatra. Možemo da počnemo, na primer, od dužine suknje. I tako dalje.

highshalfbooze highshalfbooze 13:43 03.10.2012

Re: a

U ozbiljnim sekularnim državama, crkva je primorana da se menja i usklađuje sa sekularnim zakonima. Ili će se menjati i usklađivati, ili je neće biti.


Što su dobre te slobode u razvijenim demokratijama
alexlambros alexlambros 12:48 03.10.2012

majko mila

Poštujem slobodu govora i želju da se kroz umetnički izražaj komunicira oslobađajući narativ koji treba da na plastičan način ukaže na određeni društveni problem ili fenomen, međutim, on uvek treba biti primeren i prilagodjen društvenom kontekstu i njegovim moralnim normativima inače efekat može biti suprotan.


ne mora

i upravo je u tome sustina ideje slobode govora
Nikola Knežević Nikola Knežević 13:17 03.10.2012

Re: majko mila

alexlambros
Poštujem slobodu govora i želju da se kroz umetnički izražaj komunicira oslobađajući narativ koji treba da na plastičan način ukaže na određeni društveni problem ili fenomen, međutim, on uvek treba biti primeren i prilagodjen društvenom kontekstu i njegovim moralnim normativima inače efekat može biti suprotan.


ne mora

i upravo je u tome sustina ideje slobode govora


Ne mora, ali cela priča onda promašuje cilj!
alexlambros alexlambros 13:45 03.10.2012

Re: majko mila

Ne mora, ali cela priča onda promašuje cilj!


i to nije na vernicima da sude ... ili jeste, al njihov sud ne moze da se uzima kao jedini vazeci i referentan za sve ... drugim recima, uvredjeni vernici, da, pa?


meni recimo gadja metu ...

G.Cross G.Cross 13:29 03.10.2012

Sloboda Za i Sloboda Od

Osim slobode Govora postoji i sloboda Cutnje sto bi se reklo sloboda Ignorisanja.
Bas me briga za izlozbu.
G r o f G r o f 13:33 03.10.2012

Moja umetnička osećanja su povredjena...

Vašim verskim osećanjima.
Plus, vaša verska osećanja daju značaj nenaročito originalnoj umetnosti.
Plus, to još više vredja moja umetnička osećanja.
Plus, bus..
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:39 03.10.2012

Klizavo, jako klizavo...

Ko god pokuša da umetničko delo, makar ono bilo u pokušaju, tumači u skladu sa svojim etičkim, estetskim i verskim uverenjima ili osećanjima, taj je na jako klizavom terenu.



Uostalom, sve što znamo o Nazarećaninu, saznali smo smo iz kanonizovanih crkvenih izvora, koji su pretrpeli rigoroznu cenzuru.

Ko danas argumentovano može da ustvrdi da Isus nije bio oženjen, da nije bio kurvar ili gej?

Da li bi drugačija saznanja o Isusovom životu ili sklonostima bitno promenila suštinu njegovog učenja i ono što je u tom učenju vredno?

Naravno da ne bi, jer delo ima svoj život i svoju vrednost, vrlo često različitu od ličnosti stvaraoca.
golubica.bg golubica.bg 14:21 03.10.2012

Re: Klizavo, jako klizavo...

More dobar ovaj Isus, pazi te trbusnjake... Nije valjda gej? :(

8c_competizione 8c_competizione 17:24 03.10.2012

Re: Klizavo, jako klizavo...

a ti kao prebrojavala trbushnjake

highshalfbooze highshalfbooze 13:50 03.10.2012

što je sigurno - sigurno je

Iskreno mi je žao što su se organizatori Prajda odlučili da na ovakav način tematizuju problematiku LGBT osoba jer sigurno postoje drugi načini ukazivanja na problem koji su jednako efektni ali ne diskriminišu, niti vređaju osećanja drugih, a posebno društva od kojeg žele empatiju i razumevanje za probleme sa kojim se suočavaju.


Postojala je opasnost da ne bude frke za paradu, pa su malo zakuvali
Krugolina Borup Krugolina Borup 14:05 03.10.2012

Re: što je sigurno - sigurno je

Postojala je opasnost da ne bude frke za paradu, pa su malo zakuvali


Ili su izložbom mislili da iz jazbina izmame huligane, te da ih policija pohapsi pre subote i samim tim otkloni mnogopominjani bezbednosni rizik, pošto će svi već biti iza rešetaka.
angie01 angie01 15:27 03.10.2012

Re: Srbija danas

NNN
Zabranjena Parada ponosa!iUkinuta presuda Ivanu Bogdanovu


upravo sam htela isto reci!
8c_competizione 8c_competizione 17:23 03.10.2012

Re: Srbija danas

Srbija danas
Zabranjena Parada ponosa!
i
Ukinuta presuda Ivanu Bogdanovu


nije to slucajno, poruka DBa je jasna!
draft.dodger draft.dodger 14:04 03.10.2012

Svadile se pica i guzica...

Reakcije su kao i sporna postavka, dosadne i predvidljive.
Ni akcija ni reakcija ne prevazilaze nivo nekakvog modnog magazina.
Umetnica kobajagi raskrinkava, pobožni kobajagi padaju u nesvest.
margos margos 14:14 03.10.2012

Re: Svadile se pica i guzica...

Bili Piton Bili Piton 14:17 03.10.2012

Re: Svadile se pica i guzica...

draft.dodger

Umetnica kobajagi raskrinkava, pobožni kobajagi padaju u nesvest.


Otprilike tako, s tim što ima par duhovitih eksponata. Ništa novo i sve već odavno vidjeno, ali jeste da se čovek nasmeje u prolazu.
mirelarado mirelarado 14:27 03.10.2012

Re: Svadile se pica i guzica...

draft.dodger
Reakcije su kao i sporna postavka, dosadne i predvidljive.
Ni akcija ni reakcija ne prevazilaze nivo nekakvog modnog magazina.
Umetnica kobajagi raskrinkava, pobožni kobajagi padaju u nesvest.


Естрада и замајавање...
draft.dodger draft.dodger 14:43 03.10.2012

Re: Svadile se pica i guzica...

Bili Piton
draft.dodger

Umetnica kobajagi raskrinkava, pobožni kobajagi padaju u nesvest.


Otprilike tako, s tim što ima par duhovitih eksponata. Ništa novo i sve već odavno vidjeno, ali jeste da se čovek nasmeje u prolazu.

Baš tako...
Zabavna je izložba, i ništa više od toga.

U čitavoj ovoj frtutmi, ljudi zaboravljaju da se zapravo opredeljuju između loše, duplerica umetnosti s jedne, i lažnog morala, s druge strane.
Površna provokacija protiv površnog morala.

Šta ću, kad sam navikao na bolje...
sokodbuba sokodbuba 15:35 03.10.2012

Re: Diogen


Površna provokacija protiv površnog morala.


Da je Diogen, onaj što je tražio čoveka, a ne Pilat što ga je našao, sa onim svojim fenjerom naleteo na izložbu, verovatno bi kazao - građani, zatvorite ovu izložbu da vam ne utekne Isus.
JJ Beba JJ Beba 15:54 03.10.2012

Re: Svadile se pica i guzica...

draft.dodger
Reakcije su kao i sporna postavka, dosadne i predvidljive.
Ni akcija ni reakcija ne prevazilaze nivo nekakvog modnog magazina.
Umetnica kobajagi raskrinkava, pobožni kobajagi padaju u nesvest.

NNN NNN 21:23 03.10.2012

Re: Svadile se pica i guzica...

draft.dodger
Reakcije su kao i sporna postavka, dosadne i predvidljive.
Ni akcija ni reakcija ne prevazilaze nivo nekakvog modnog magazina.
Umetnica kobajagi raskrinkava, pobožni kobajagi padaju u nesvest.

Kratko i jebitačno (kao i obično)!
dragan7557 dragan7557 10:18 04.10.2012

Re: Svadile se pica i guzica...

draft.dodger
Reakcije su kao i sporna postavka, dosadne i predvidljive.
Ni akcija ni reakcija ne prevazilaze nivo nekakvog modnog magazina.
Umetnica kobajagi raskrinkava, pobožni kobajagi padaju u nesvest.

Ćuti bre, ove godine smo dobro prošli!

Nije bilo odbrojavanja dana, ono:

- još 6 meseci do parade,
- još 3 meseca, do parade,
- još samo 30 dana do parade
- 29 dana
- 28 dana
- 27 dana
- .......
- još 12 dana do parade
- .......
- još 5 dana do parade
- .........
- Parda zabranjena! Arlaukanje mož' da počne!

cerski
nim_opet nim_opet 14:07 03.10.2012

Aman

ovo ipak prelazi granicu dobrog ukusa (koristim eufemizam) i vređa moja verska osećanja
I u tom slucaju resenje je jednostavno - ne idete na izlozbu. Kao i svi oni kojima se izlozba ne dopada. Volim ova shvatanja slobode govora i ljudskih prava "slazem se sa svim, ali ne i sa onim sto mi se ne dopada". Ili sloboda govora postoji ili ne.
Jukie Jukie 15:06 03.10.2012

Re: Aman

nim_opet
ovo ipak prelazi granicu dobrog ukusa (koristim eufemizam) i vređa moja verska osećanja I u tom slucaju resenje je jednostavno - ne idete na izlozbu.

Koliko sam shvatio iz vesti, niko i ne može da uđe na izložbu dok im neka žena ne izda potvrdu, tako da ne možemo da u prolazu navratimo i pogledamo ove sličke u prirodnoj veličini

I onda postoji izložba u sklopu prajd nedelje koju mogu da pogledaju samo insajderi (par desetina ljudi u celoj Srbiji), a svrha te izložbe je tačno koja?, a nas običan svet, pošto nismo ni pozvani, je briga za tu izložbu tačno zbog čega?
quickspacemantra quickspacemantra 14:08 03.10.2012

...

Poštujem intervenciju, oštrina je postigla neki cilj, a slažem se da je skretala s teme.

Meni deluje da pokušavate da na konstruktivan način pristupite problemu nasilja nad seksualnim manjinama (ne bih ni ja da koljemo prase za kilo mesa, ako se razumemo). Ali, vi ste glas razuma u opštoj kakofoniji urlika nerazuma.

Pritom, sloboda govora je toliko krucijalna, a toliko nejaka u Srbiji, da mislim da ste prelako posegli za pozivom na samocenzuru koja bi delo lišila ključne poruke, tj. poziva na razmišljanje.
oskar-z-wild oskar-z-wild 14:39 03.10.2012

...

mlekac mlekac 15:35 03.10.2012

Nemam kad da citam

sve komentare, pa se unapred izvinjavam ako ponavljam nesto sto je neko, mozda, vec rekao.

Daklem...

Kad se ceo muslimanski svet nadigne da pravi frku oko inserta iz filma za koji se ne zna ni da li je snimljen, jer smatraju da im to vredja verska osecanja, onda se svi hriscani zgrazavaju zbog njihove zatucanosti.

A kad se neki umetnik usudi da dirne u hriscanske simbole, onda je to nepostovanje osecanja vernika?

Dokle dupli arsini?

Il'je umetnost slobodna, ili nije.

Ako se nekome ne dopada, pa, ne mora da ode to da gleda.

Niko ga ne tera.

Svako ima pravo na nedopadanje, ali niko nema prava da sopstvena ubedjenja namece drugima i da besni zato sto je neko napravio nesto sto mu se ne dopada.
zemljanin zemljanin 15:48 03.10.2012

Re: Nemam kad da citam

A šta da je kojim slučajem (ta bajka) smeštena u Srbilendu pre 2000 g. ... ne bi ga razapeli već bi ga natakli na kolac ... nema tu vaskresenja bez teškog hoda ... a kakve bi umetničke dojmove to tek imalo ... tak da je ipak sve dobro ispalo

PS. I ne podsmevam se čoveku (ako je ikada takav živeo) već dogmatskoj ideji
eli.lacrosse eli.lacrosse 15:58 03.10.2012

Umetnost

umetnički izražaj […] uvek treba biti primeren i prilagodjen društvenom kontekstu i njegovim moralnim normativima

Da je ovo istina umetnost ne bi ni postojala.
bookbinder bookbinder 16:25 03.10.2012

Vredjanje i uvredjenost

Uvek su mi bili smesni ljudi koji vredjaju, a cak i vise oni uvredjeni (pri cemu ovde ne iskljucujem ni sebe - uostalom, vredjanje i uvredjenost nisu jedine gluposti koje sam cinio u zivotu, koliko god se trudio da se oduprem iskusenju ).

Sta to znaci biti uvredjen? Zar nije to osecanje opravdane nadrkanosti? Tipa, kaze mi osoba XY da sam glup, a ja iako znam da nisam glup, jedva docekam da se nadrkam i frkcem na sve strane, ali boli me uvo jer imam opravdanje, uvredjen sam.

S druge strane, ogromna je razlika izmedju vredjanja i poziva na nasilje (ili nesto suptilnijeg pojma govora mrznje). Sloboda govora treba da dopusta vredjanje, ali ne i poziv na nasilje. Uostalom, nesto sto osoba B percipira kao uvredu moze biti jednostavno iznosenje cinjenica od strane osobe A...
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:28 03.10.2012

Sloboda.

on uvek treba biti primeren i prilagodjen društvenom kontekstu i njegovim moralnim normativima inače

Samo pokušavam da zamislim šta bi ostalo od umetnosti kada bi se prilagođavala...ičemu.
8c_competizione 8c_competizione 17:20 03.10.2012

nadam se da ti je sada jasno odakle ...

... dolazi taj radikalni ateizam!

Jel se taj isti Patrijarh nije mogao pokazati vecim covekom i oprostiti organizatorima izlozhbe i Parade, da ne pominjem da mu je oprost "obaveza" kao hrishcaninu?

Jebite si vi i ta vasha Crkva!
stefan.hauzer stefan.hauzer 17:27 03.10.2012

Re: nadam se da ti je sada jasno odakle ...

da mu je oprost "obaveza" kao hrishcaninu?

oprost od čega? šta on ima da oprašta? ne kapiram

crkva ima pravo na svoj stav.
to joj niko ne spori - tvoje je da li ćeš taj stav podržati ili ne?
nema tu šta da se oprašta. lako je okriviti crkvu,
a problem je u ljudima

i kad uđeš u crkvu.
niko te ne pita šta si; strejt ili gej / bitan je samo kodeks oblačenja.
verujem da je to neki minimum koji se može ispoštovati

nisam neki vernik. ali problem prajda tražiti u crkvi mi je onako,bezveze
dragan7557 dragan7557 17:38 03.10.2012

Re: nadam se da ti je sada jasno odakle ...

stefan. hauzer:
bitan je samo kodeks oblačenja

I obuvanja, bre!

E sad, po tom kodeksu oblačenja samom isusu a i apostolima, zbog nepristojnosti bi bio zabranjen ulaz.

cerski
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:45 03.10.2012

Re: nadam se da ti je sada jasno odakle ...

ali problem prajda tražiti u crkvi mi je onako,bezveze

Bilo bi bezveze kad se crkva i u to ne bi mešala, konkretno - partijarhovo pismo.
stefan.hauzer stefan.hauzer 18:12 03.10.2012

Re: nadam se da ti je sada jasno odakle ...

zbog nepristojnosti bi bio zabranjen ulaz.

pod vedrim nebom možeš i bosonog .

a (ne)održavanje? Ivica Dačić baš drži do vere
8c_competizione 8c_competizione 19:06 03.10.2012

Re: nadam se da ti je sada jasno odakle ...

problem prajda tražiti u crkvi mi je onako,bezveze


problem NEodrzhavanja Prajda itekako treba trazhiti u SPC!
stefan.hauzer stefan.hauzer 19:26 03.10.2012

Re: nadam se da ti je sada jasno odakle ...

treba trazhiti

*
Bili Piton Bili Piton 19:54 03.10.2012

Re: nadam se da ti je sada jasno odakle ...

8c_competizione


problem odrzhavanja Prajda itekako treba trazhiti u SPC!


Naravno. To je em najmoćnija institucija u Srbiji em upravo ona koja već godinama najdelotvornije opstruiše gej prajd.

I nije problem to što ga opstruiše (to svaka crkva radi) već to što je najmoćnija. Pogledati u tom smislu osorni ton pisma "patrijarha srpskog".
8c_competizione 8c_competizione 17:42 03.10.2012

fenomenalan ...

8c_competizione 8c_competizione 18:24 03.10.2012

evo reshenja za ono shto osecate

Narode, ne vredi se jediti vishe ovde, vec jednostavno poshaljite mailove mishljenja direktno onima koji to zasluzhuju:

http://www.spc.rs/sr/kontakt
http://www.sns.org.rs/%D1%81%D1%80/kontakt-srpska-napredna-stranka.html
http://sps.org.rs/kontakt/

i ne brinite za politicku i eticku korektnost, nisu ni oni korektni prema vama!
zemljanin zemljanin 18:37 03.10.2012

Uvreda

Elem, organizacija koja je sebi dala za pravo da sakati posmrtne ostatke svojih članova i da te delove izlaže javno u svojim objektima. nema apsolutno nikakva prava ... šta bi neko pomislio o svakome od nas, da mu pri ulasku u kuću/stan, pokažemo vitrine sa levim palcem dede, uvetom od pra-pra babe ... a iz sefa vadimo spolovilo pra-pra-pra-pra-pra ... sad ko bi se tu našao uvređenim a ko iza rešetaka ili u pidžami je posebno pitanje ...
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:38 03.10.2012

Re: Uvreda

paradoksologija paradoksologija 20:07 03.10.2012

Isus

Isus je jeo i pio sa pijanicama i bludnicama, zbog čega su ga osuđivali. Uvek je bio uz prokazane, progonjene, nečiste. Oni koji su ga razapeli bili su veeeliki čistunci i vernici, koje su uvredile njegove reči. Jedna od slika sa izložbe prikazuje, u golgotskom mraku, u senci krsta, mladića pretučenog na smrt, od koga zgađeno odlaze skineri, obavivši posao.

Kod nas se uvek nekako pojave dva suprotstavljena ekstremna mišljenja koja se međusobno i ne razumeju. I svi unapred znaju da će ekstremna desnica u fatva-stilu da osudi "sramnu" izložbu, a ekstremna levica da podigne glas protiv "klerofašizma," a niko neće stvarno pogledati ove provokativne, moćne, i uznemirujuće slike. I jedni i drugi će ih doživeti kao jednostavnu provokaciju, pa će jedni to pozdraviti, a drugi osuditi.

Mene to vređa.
wintermute wintermute 20:44 03.10.2012

vređanje verskih osećanja?

Kad god mi neko kaže da nešto vređa njegova/njena verska osećanja:

8c_competizione 8c_competizione 21:08 03.10.2012

Re: vređanje verskih osećanja?

ovaj video OBAVEZNO na naslovnu stranu B92!

genijalno!
8c_competizione 8c_competizione 21:24 03.10.2012

evo ko je sledeci na meti

link je ovde

pa vi posle mislite da je Parada samo zbog pedera i NVO
mlekac mlekac 22:50 03.10.2012

Re: evo ko je sledeci na meti

8c_competizione
link je ovde

pa vi posle mislite da je Parada samo zbog pedera i NVO

babmilos babmilos 23:10 03.10.2012

Šteta

Autor ovog teksta je propustio šansu da pomogne društvu koje se raspada pod udarima partokratskih koalicija i navijačkih bandi navođenih crkvenim bojevim glavešinama. A sve što je trebalo da uradi jeste da sledeći pasus stavi na kraj teksta:

Posmatrajući kontraverzne fotografije stiče se utisak jednog avangardno - provokativnog izražaja kome je želja da pomeri granice, šokira, preispita vrednosti i prilagodi religijsku ikonografiju i narative konkretnom društvenom kontekstu i problemima.


Naravno:
bilo bi dobro dati i kakav miran zaključak, da se smire usijane glave, da se prisete šta ih je sa Gore ljubimiji bogočovek opominjao;

bilo bi odlično izbegavati misteriozni "društveni kontekst" kao tipično pilatovsko pranje ruku od posledica (ne)činjenja;

bilo bi sjajno zaobići (ne preterano umešno) skrivene pretnje "ja sam, eto, samo uvređen, ali ima ovde nas i radikalnijih", uz komunističke elemente pozivanja na samocenzuru u smislu društvene odgovornosti;

bilo bi možda za očekivati da autor samostalno uoči da verska osećanja nisu toliko jaka ako ih kakva blasfemija može uvrediti, pošto ona svoju snagu crpu iz vere, pa je bilo kakvo vređanje verskih osećanja trenutak da uvređeni preispita svoju veru, mnogo pre nego da se ljuti na uzrok uvrede;

bila bi, ipak, naučna fantastika da se autor pomiri sa činjenicom da uvek i svuda sloboda govora potiskuje verska osećanja i da pre ili kasnije verska osećanja moraju da završe tamo gde su se i rodila: u čoveku, nikako van njega.

Ali i samo pomeranje pasusa bi bio solidan početak. Šteta.
Nikola Knežević Nikola Knežević 09:05 04.10.2012

Re: Šteta

babmilos
Autor ovog teksta je propustio šansu da pomogne društvu koje se raspada pod udarima partokratskih koalicija i navijačkih bandi navođenih crkvenim bojevim glavešinama. A sve što je trebalo da uradi jeste da sledeći pasus stavi na kraj teksta:

Posmatrajući kontraverzne fotografije stiče se utisak jednog avangardno - provokativnog izražaja kome je želja da pomeri granice, šokira, preispita vrednosti i prilagodi religijsku ikonografiju i narative konkretnom društvenom kontekstu i problemima.


Naravno:
bilo bi dobro dati i kakav miran zaključak, da se smire usijane glave, da se prisete šta ih je sa Gore ljubimiji bogočovek opominjao;

bilo bi odlično izbegavati misteriozni "društveni kontekst" kao tipično pilatovsko pranje ruku od posledica (ne)činjenja;

bilo bi sjajno zaobići (ne preterano umešno) skrivene pretnje "ja sam, eto, samo uvređen, ali ima ovde nas i radikalnijih", uz komunističke elemente pozivanja na samocenzuru u smislu društvene odgovornosti;

bilo bi možda za očekivati da autor samostalno uoči da verska osećanja nisu toliko jaka ako ih kakva blasfemija može uvrediti, pošto ona svoju snagu crpu iz vere, pa je bilo kakvo vređanje verskih osećanja trenutak da uvređeni preispita svoju veru, mnogo pre nego da se ljuti na uzrok uvrede;

bila bi, ipak, naučna fantastika da se autor pomiri sa činjenicom da uvek i svuda sloboda govora potiskuje verska osećanja i da pre ili kasnije verska osećanja moraju da završe tamo gde su se i rodila: u čoveku, nikako van njega.

Ali i samo pomeranje pasusa bi bio solidan početak. Šteta.


Zanimljiv stav.
8c_competizione 8c_competizione 13:01 04.10.2012

Re: Šteta

Au matori pa shta sve ti napisao ovde.

Nego jel znash da je skoro 50% ljudi u Srbiji funkcionalno nepismeno?

a ti raspalio po:

prilagodi religijsku ikonografiju i narative konkretnom društvenom kontekstu


jednom davno nisu ni Djindjica razumeli, pa se covek spustio na njihov nivo da ga razmeju. Tako ti morash i ovde sa Zverima i sNashama

podsetio si me na ovog lika (ne zameri)

babmilos babmilos 13:58 04.10.2012

Re: Šteta

jednom davno nisu ni Djindjica razumeli, pa se covek spustio na njihov nivo da ga razmeju. Tako ti morash i ovde sa Zverima i sNashama


Ne nalazim da autor a priori pripada dotičnim, iako se dobrovoljno svrstava u verski korpus, i (nadam se da upravo) dotične naziva "ekstremnim grupacijama". Ne moramo da se slažemo, ali nema potrebe da se vređamo ili osećamo uvređeno.

Ovaj grad, ova zemlja... dovoljno su veliki za sve. Za mene je bogosluženje teška uvreda za mozak, a taj problem rešavam tako što u crkvu ne idem. Pojma nemam o čemu se tamo razgovara nedeljom, ali mi se čini da je trpljenje na veoma niske grane palo, premda bi to trebalo da bude veoma ozbiljna vrlina - posebno ako je u pitanju 2% jedne cele godine.

I to je bitno reći: kada neko ima u apsolutnom posedu 98% (51 nedelja godišnje) vremena, a užasno mu smeta što neko drugi tokom 2% vremena bude aktuelan, to samo znači da taj neko zapravo ne radi ništa, blago rečeno. Ko god misli da LGBT populacija toliko surovo može zatrovati naše društvo za jednu nedelju (a recimo patrijarh SPC to i misli, jer je to i napisao i potpisao), taj je stvarno u ozbiljnom problemu. Čak i ako je lenjost smrtni greh samo za potrebe Holivuda, ne i po kanonima.

I sam autor smatra da je većina u ovoj zemlji hrišćanski orjentisana. Lično se ne slažem (biti vernik nije isto što i deklarisati se kao vernik; da su vernici u ovoj zemlji zaista većina siguran sam da bi Pride Week prišao bez ikakvih problema), ali ako on tako kaže, onda bi valjalo i da jasno objasni kako to 2% kojim rukovodi manjina može tako surovo da upropasti 98% kojim upravlja većina.
Filip2412 Filip2412 21:48 04.10.2012

...

uvredjeni ste ali sta da se radi....

i mene vredja eksponiranje slike ili figure na krstu razapetog ljudskog tela koje krvari jer je skroz degutantno ali cutim i trpim

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana