Obrazovanje| Zdravlje

Imaju li ljudi sa hendikepom predrasude?

dali76 RSS / 13.10.2012. u 22:50

To da se ljudi sa hendikepom, posebnim potrebama, ili kako god nas zvali, meni je svejedno,susrecu sa predrasudama drustva, to i nije nekakva vijest.

Ono sto medjutim jeste novost jeste   da i ljudi sa hendikepom nisu imuni na predrasude naspram drugih .  O tome ,valjda iz razloga usiljene politicke korektnosti, se rijetko kad govori ili pise  ,ali to jeste najbolji dokaz da su ljudi sa hendikepom  uvijek prvo ljudi sa svim onim pozitivnim i negativnim stranama naseg nesavrsenog ljudskog lica.

Iako mi se nekoliko puta ukazivala mogucnost da idem da radim kao zamjeena ucitelju istorije u jednu  srednju skolu   ,svaki put bih  odbijao da prihvatim posao, odlazeci da radim u bolje rangirane skole.

Silovanje ucenice, oruzani obracuni gangova ,od kojih  su  neki  imali smrtni  ishod, bili su dovoljno dobri argumenti  da tamo ne prihvatim posao,maker to bilo i na jedan jedini dan.

Iako sam po vokaciji ucitelj, sta vise, osoba sa hendikepom koja se sa predrasudama susrece gotovo svaki dan, moja predrasuda bila je jasna,ziva i zdrava.

Onda sam se jedne veceri susreo sa vlastitom predrasudom lice u lice. Nisam mogao izdrzati njen pakostan smijeh.

"Mashho, sutra radim utoj skoli."

"Da li si siguran?"

"Da."

Tu noc slabo smo spavali i Mashha i ja. Sem  pitanja,: da li si siguran ,Mashha mi nije nista drugo rekla. Njena tisina odrzavala je njenu zabrinutost,ali sa druge strane ,bila mi je podrska.

Kao I svakog jutra, Mashha me je odvezla na posao.  Posto taj dan ona nije radila,   vratila se kuci.

Tek je bilo sedam ujutro i glavna skolska kancelarija je bila jos zakljucana.

Stajao sam u haustoru skole,sa  bijelim stapom u ruci i million misli u glavi.

Nesto poslje je dosla ljubazna sekretarica i ta birokratska procedura kad u skolu dolazi ucitelj koji radi kao zamjena  mogla je da pocne.

Ucitelji koji su  odsutni za taj dan imaju obavezu ostaviti lekciju ili plan aktivnosti onome  ko dolazi na zamjenu.

"Mister Torbica, nazalost osoba koja je trebala ostaviti plan rada za vase razrede danas nije se  pojavila."

"O nema veze ", odgovorih  skolskoj sluzbenici . U sebi sam nastavio:Ionako sam noc proveo razmisljajuci sta raditi danas.

Posto sam uzeo listu ucenika za svaki moj razred ,skupa sa sluzbenicom otisao sam do drugog sprata gdje mi je bila uciona.

Lupkanje mog stapa odjekivalo je jos uvijek praznim hodnicima skole. Iskreno, nisam mnogo slusao osobu koja me je vodila do ucione. Minut kasnije ostao sam sam u ucioni. Odlozio sam svoj stap u cosak tik iza uciteljskog stola.

Hodajuci po ucioni izmedju klupa  iscekivao sam zvuk zvona  koji ce donjeti prvo zamor kroz prazne skolske hodnike ispunjene tisinoom ,pa onda i ucenike u moj razred.

Prije   skolskog zvona, tisinu ucione prekinula je skripa njenih vrata.

Krupan covjek  obucen u crne pantalone, pink kosulju  sa kravatom otvorio je vrata. Usavsi u ucionu odpozdravio me sa dobro jutro mister...zastao je pokusavajuci  da pravilno izgovori moje prezime sa  beddza   zakacenog na dzep kosulje. ...

"mister  Torbika ?"

Ustvari je Torbica  ,Oodgovorih...

"Drago mi je .. ja sam   Mr. Jones. Zamjenik sam direktora skole.  Cuo sam da nemamo  plan rada za vas danas.?"

"O.K. je Mr. Jones.,  Ucitelj sam istorije, smislicu  vec nesto.."

"O super. Hvala vam sto ste dosli  danas.  "

Tek sto je otvorio vrata izlazeci van, skolom se prolomilo skolsko zvono praceno tim poznatim zamorom.

Nisam se ni vratio do svog    stola, ucenici su poceli ulaziti,bolje receno, upadati u ucionu.

Iako sam se od njih jasno razlikovao ,sto po  godinama, sto  po   odjelu, ponasali su se kao da me nema.

Uzvratio sam istom mjerom praveci se da gledam u papire na mom stolu u isto vreme pokusavajuci da u tom zamoru razaznam najglasnije medju njima.

Kad se uciona napunila svojim stanovnicima,izasao sam ispred njih. Zabrao dvoje ,po mom sudu najglasnijih,i dao im zadduzenja.

"Ti si mi odgovoran da svaki ucenik stavi svoj potpies na ovaj papir, jasno?"

"Jasno, odgovorio mi je ucenik iz zadnje klupe".

Drugom sam dao slican zadatak. Da markira sa listte one koji nisu tu,te da mi donese da potpisem papir.

Iako sam zvucao strogo, dajuci im ova zaduzenja,dao sam im povjerenje. Vidjelo se da to cjene.

"Dobro jutro mlade dame i gospodo" , morao sam da svojim glasom nadjacam njihove. Drugim rijecima, morao sam da se izderem.

Jos jednom se pokazalo da sve one fine teorije koje  profesori daju studentima  pedagogije,a koje     iskljucuju deranje ucitelja, su samo teorije cesto razvedene od prakse.

"Dobro jutro", odgovorili su gotovo jednoglasno, onako vojnicki.

Posto su se uvjerili u moje glasovne sposobnosti,mogao sam da nastavim normalnim glasom.

"Ja sam Dalibor i danas sam vas ucitelj istorije. Kad sam bio vasih godina, cesto sam se pitao;zasto ucimo istoriju?

 Od kakve koristi  je ta nekim redom naslagana , cesto dosadna, skupina datuma dogadjaja ,gdje od moje memorije zavisi moja ocjena? Ionako sam vecinu zaboravio par mjeseci poslje testova.

"Nema  nikakve koristi",odusevljeno su prihvatili moja razmisljanja.

"Dobro. O.K. Ajde da prvo vidimo sta je to istorija ,pa da odlucimo ocemo sa njom u smece ili ne?"

I sama pomisao da bi njihov ucitelj istorije mogao istu baciti u smece,odrzala je muk u razredu cekajuci na moje sljedece pitanje.

"Ako je istorija sve ono sto se desilo u proslosti,kako je vec neko rekao,onda je vasa pijanka proslog petka istorija?"

Cutali su.

"Sta  dame i gospodo,vi kao ne pijete pivo,a  imate 17 godina?"

Nastavio sam ne cekajuci odgovor.

"Sta se desi u subotu ujutro ako petkom uvece pomjesate  pice ?"

"O Gglavobolja, mamurluk," stizali su odgovori dok je vecina   potvrdjivala.

" Znaci gospodo Ako vam se glavobolja desi i ove ili sledece subote,  vi iz vase istorije, niste naucili nista."

Otisao sam do table I markerom napisao:

 History=HisStory* , my story,her story,their stories.

"Prvo cu ja vama ispricati moju pricu. Od vas zelim da na listu papira napisete vase  pouke moje price . Dakle, ne zelim biljeske moje price,zelim lekcije koje vi izvucete . 

Kad sam bio vasih godina,ili koju godinu stariji, ranjen sam u ratu. Granata mi je otkinula komad arterije......"

 Dok sam pricao svoju pricu, tisina je jos  snaznije zavladala ucionom. Mogao sam cuti zvuk olovke po papiru ddok  sam prolazio izmedju klupa.

Kad sam zavrsiostao sam ispred njih.

"sad je vas red. Da vidimo vase pouke moje price."

Shvatili su sta trazim i vecinom su pricali da je glavna poenta moje price:ne odustajati. Naravno, tesko da su culi za Fridriha Nicea ,ali su koristili njegove fraze:sto te ne ubije, cini te jacim.

"OK. Ovo je bila moja prica i vase pouke . a sad da vidimo zeli li neko od vas sa nama podjeliti svoju pricu?"

Ono sto je usljedilo sledice mi krv u venama. Izlazili su tiho jedan po jedan,  pricajuci svoje price;od iskustva djaka ciji  je otac,  narko diler i policajac, ubijen       u klasicnoj sacekusi, do price ucenice  ciji   je brat izboden nozem u zatvoru ove godine.  Jedna je ucenica  priznala    razzredu   da        ne razlikuje boje  posto je kao mala pala na glavu. Moj sok je bio veci zbog cinjenice  da nisam bio jedini sokiran.  Po reakciji  razreda  bilo je ocigledno da ove price ovi uceenici nikad nisu pricali ovako javno pred svima.

Umjesto kao do tad mlade dame I gospodo,iz mene je jednostavno izletjelo

",O.K. my young friends ."

"Hocu da mi izvucete pouke. Hocu da svhatite da istorija koliko nam se god cinila,a nekad I jeste, samo skupina dosadnih dogadjaja, sukoba I datuma, postoji da bi smo iz njee izvlacili pouke. Skola  postoji  da vas tome nauci. I dalje   cete morati memorisati datume, dogadjaje da bi ste dobili dobru ocjenu,ali kad naucite iz nje izvlaciti pouke;razumeti "jucer",da bi ste razumjeli "danas",to ostaje za cijeli zivot.

Zvono koje upozorava prije svega nas ucitelje da je jos ostalo pet minuta do kraja casa me iznenadilo. Nije me iznenadila cinjenica da me je tokom tih sat I po, koliko traje ccas, samo dvoje ucenika trazilo da ide na WC.

Dok su pakovali svoje stvari nazad u torbe,prisla mi je ucenica.

"Hocete li doci i sutra?""

"Pa, hocu ako me pozovu",odgovorih..

"Ali vas ucitelj cee vec sutra biti sa vama."

"Da,ali on nas nikad nije pitao zasto ucimo istoriju. On nam samo prica,a mi hvatamo biljeske."

"Pa dobro,eto mozete mu reci sutra sta ste naucili danas. Ovo ce od danas  ionako sutra postati istorija, zar ne?"

Sa zvukom zvona razredom je zavladao onaj poznati zamor. Izlazili su van,a neki od njih dosavsi do stola pitali:hocete doci sutra?

"Ovo je bio moj najbolji cas istorije" ,rekla je jedna ucenica koja nije ni pokusala sakriti da je plakala.

"Vjerovatno i moj,odgovorio sam.  

Dobar je osjecaj kad shvatis da si uspio pribliziti se djacima, dotaci ih,ali je jos bolje kad oni dotaknu tebe. Iako sam po vokaciji ucitelj, sta vise, osoba sa hendikepom koja se sa predrasudama susrece gotovo svaki dan, moja predrasuda bila je jasna,ziva i zdrava. Tog su dana moji ucenici mozda vise pomogli meni , nego ja njima.  Te sam noci zaspao mirno, ostavljajuci jos jednu predrasudu iza sebe.  

Ljudi ko ljudi, sa ili bez hendikepa, imaju predrasude duboko u sebi, cesto  nemocni da se sami izbore protiv njih.

"Kakvi su bili djaci  danas",  pitaju me cesto kolege u zbornici, cesce gledajuci u moj stap nego u mene.

"Dobri", odgovaram.

"Nekako mi se uvijek cini da oni ,za razliku od nas odraslih, imaju manje problema sa predrasudama."



Komentari (99)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mlekac mlekac 22:59 13.10.2012

Nista ljudsko

nije mi strano.
A predrasude su deo toga, stoga, ne vidim zasto ih ljudi sa hendikepom ne bi imali?
A sad da se vrnem citanju.
EDIT:
Idi bre, dovede me na ivicu suza! Klinci su sjajni, pozdravi ih ako opet budes imao casove kod njih.
dali76 dali76 23:18 13.10.2012

Re: Nista ljudsko

To ti pricam, klinci su dobri dok se ne nauce ..korektnosti?
Znam ja da svi imamo predrasude,aliali o tome se retko prica jer nije..korektno?
mlekac mlekac 02:02 14.10.2012

Re: Nista ljudsko

dali76
To ti pricam, klinci su dobri dok se ne nauce ..korektnosti?
Znam ja da svi imamo predrasude,aliali o tome se retko prica jer nije..korektno?

Jer se ljudi stide da priznaju kako ih imaju.
Jednostavno, svi vole da budu "naj... naj..." a taj "ideal" je, u stvari, samo jos jedna predrasuda.
sneza.lazarevic sneza.lazarevic 20:59 14.10.2012

Re: Nista ljudsko

Ono sto medjutim jeste novost jeste da i ljudi sa hendikepom nisu imuni na predrasude naspram drugih . O tome ,valjda iz razloga usiljene politicke korektnosti, se rijetko kad govori ili pise ,ali to jeste najbolji dokaz da su ljudi sa hendikepom uvijek prvo ljudi sa svim onim pozitivnim i negativnim stranama naseg nesavrsenog ljudskog lica.


Dopalo mi se ovo!
Naravno da i ljudi sa hendikepom imaju predrasude, bar su u nečemu ravnopravni sa ostalima.
Možda bi se moglo očekivati da oni koji trpe diskriminaciju nisu u isto vreme i oni koji diskriminišu, ali dobro znamo da to nije tako jer što reče Mrekac, to je prosto ljudski.
Samo je važno biti svestan svojih predrasuda i raditi na tome da se prevaziđu.

Inače, ceo tekst ti je divan, zapravo je u neku ruku nastavak onoga o čemu smo pričali kod Tase, kakav to treba da bude dobar nastavnik.
aleksandarkarisik aleksandarkarisik 23:29 13.10.2012

Nije problem...

... imati predrasude. Problem je ne biti ih svestan i ne prevazilaziti ih. Ali, kao što vidim, tebi prevazilaženje problema nije problem .

E sad, možda je ovo trol, ne zameri, ali ono što mi se jako svidelo je tvoj pristup, učenje razmišljanju, uzročno - posledično zaključivanje. Toga fali valjda u svim obrazovnim sistemima sveta.
dali76 dali76 23:41 13.10.2012

Re: Nije problem...

Da,nazalost u pravu si. Cesto sami ucitelji propustaju da naprave razliku izmedju njih I ,recimo,wikipedije.
Wikipedija ti daje info,kao sto uostalom mozes kupiti cigle da gradis kucu,ali ti neko mora dati instrukcije kako upotrebiti info/cigle.
Ono sto jeste spojilo mene I ove ucenike su nase price iz djetinjstva, tragicne kakve jesu.
Imao sam strah od njih,predrasude o njima,a jednom kad sam ih osjetio,tj. Oni mene, bilo je lako.

8c_competizione 8c_competizione 09:36 14.10.2012

Re: Nije problem...

...uzročno - posledično zaključivanje. Toga fali valjda u svim obrazovnim sistemima....


potpuno bih se slozhio sa tobom

na nesrecu, kod nas zaista ima ucitelja/nastavnika/profesora koji to pokushavaju da razviju u deci/omladini, ali su na zhalost marginalizovani zbog svojih drugacijih metoda.

imam par primera:

u srednjoj skoli sam imao jednog nastavnika koga sam naprosto obozhavao. covek mi je predavao nekoliko predmeta vezano za konstrukcije XY, prilicno slozhena materija. nebitno koliko slozhen problem da bude, nalazio je uvek nacin da ga objasni TAKO DA SE RAZUME, a ne "nabuba". u "slobodno vreme" (kada nije drzhao casove) je pravio sam makete odredjenih struktura i mehanizama, kako bi nam sto vishe priblizhio tematiku. entuzijasta! obozhavao sam ga!

na mashincu je bio jedan profesor koga sam takodje posebno obozhavao. predavao je predmet koji je meshavina teorijske fizike, "visoke" matematike i programiranja, izmedju ostalog. da je hteo, mogao je da ima status najtezheg predmeta na mashincu. kazhem da je hteo. umesto toga se odlucio da nam priblizhi znanje shto je moguce blizhe uz minimalnu potrebu za bubanjem formula i podataka. na prvom predavanju je rekao da budemo strpljivi jedno prvih par nedelja, poshto izneta materija u tih prvih par nedelja mozhe izgledati totalno apstraktno. a onda se sve polako otvorilo. fenomenalan pristup. nije nas terao da ucimo formule kao pajseri na tehnologiji mashinogradnje, vec se trudio da razvije taj duh da uz malo logike i shvatanje uzrocno-posledicnih veza te formule mozhemo sami da izvedemo. tvrdio je da se u zhivotu treba znati samo nekopliko formula ("napamet" a tim formulama se mogu opisati fizicke osobine kako leptira, tako i lokomotive. i bio je pre svega prvo COVEK, pa tek onda profesor.

takvih predavaca/nastavnika/ucitelja je sve manje, jer se ta kultura predavanja ne neguje, sto je zaista steta.

da se taj nacin razmishljanja (uzročno - posledično zaključivanje) neguje kao imperativ u drushtvu, Srbija ne bi bila ovde gde jeste, i ljudi kao shto je Palma, Dacic, Velimir Ilic .... ne bi bili (ponovo i ponovo) birani za predstavnike naroda. e sada odoh na drugu stranu, izvini z atrol na kraju!
dali76 dali76 20:04 14.10.2012

Re: Nije problem...

Populizam jeste jedan od faktora koji su u korelaciji sa obrazovanjem.
Nazalost, ne postoji interesovanje za na duge staze korisnost obrazovanja u politici .
Sa druge strane vladajucoj eliti ne pasu nikakve ozbiljne reforme jer kad bi neko I pokusao da ih sprovede, ti I takvi ljudi ne bi bili na vlasti.
Naravno, tu postoji problem izbornog sistema, ideoloska bezbojnost, koja omogucuje da se do vlasti dolazi obicnom matematikom.

P.S.
velika je stvar kad ucitelj ostavi takav utisak koji ostaje za zivot
expolicajac expolicajac 23:37 13.10.2012

Dalibore

Pa jeli si održao taj drugi čas?
dali76 dali76 23:48 13.10.2012

Re: Dalibore

i drugi i treci,a na kraju sam isao sa djacima i na fizicko, posto je ucitelj koga sam menjao u isto vreme i coach.
ali to kako mi je bilo sa 60 ucenika na casu fizickog, to je tek vest,koja nije stala ovdje ionako je ovo predugacak blog.
Inace pomenuti zamenik direktora je dosao i rekao mi da je dva puta dolazio do ucione da vidi sta ja to pricam kad ovi cute...
Kad sam cuo da pricas o mesanju pica, pomislio sam,dodjavola sta im to prica,ali kad sam ostao uz vrata do kraja,svhatio sam poentu.
good job, rekao je uz osmeh,eto i on dolazio dva puta do moje ucione zbog...predrasuda o mojim mogucnostima izazvanim ..mojim stapom.
malasneki malasneki 00:25 14.10.2012

Re: Dalibore

mislim dali da i sad imas predrasude prema tom kolegi. mislim da nije dolazio zbog nepoverenja, vec zato sto si novi ucitelj.
dali76 dali76 00:32 14.10.2012

Re: Dalibore

Mozda si u pravu,a sigurno je da ih imam,bas kao i ti, kao uostalom i svi ljudi,sa ili bez hendikepa.
malasneki malasneki 00:36 14.10.2012

Re: Dalibore

pa to i hocu da kazem, svi imamom neke zablude. to nema veze sa hendikepom.

naime, najcesce imamo predrasude bas prema ljudima i sopstvenim hendikepom.
dali76 dali76 03:19 14.10.2012

Re: Dalibore

Pa O.K. mozes predrasude zvati I zabludama. Jas am vec napisao da imunitet na iste ne ovisi o hendikepu iako bi mnogi intuitivno pomislili drugacije.
Sa druge strane, predrasude/zablude jesu hendikep.
Ja o svom hendikepu nemam predrasuda jer znam sta mogu kao sto uostalom znam da necu traziti posao sofera, snajperiste ili hirurga
a predrasude o ljudima,a pa to nam je nazalost svima boljka,ali dobro je sto kaze blogokolega vislja kad ih spoznamo.
Veliki poz :)

expolicajac expolicajac 08:43 14.10.2012

Re: Dalibore

dali76
i drugi i treci,a na kraju sam isao sa djacima i na fizicko, posto je ucitelj koga sam menjao u isto vreme i coach.
ali to kako mi je bilo sa 60 ucenika na casu fizickog, to je tek vest,koja nije stala ovdje ionako je ovo predugacak blog.
Inace pomenuti zamenik direktora je dosao i rekao mi da je dva puta dolazio do ucione da vidi sta ja to pricam kad ovi cute...
Kad sam cuo da pricas o mesanju pica, pomislio sam,dodjavola sta im to prica,ali kad sam ostao uz vrata do kraja,svhatio sam poentu.
good job, rekao je uz osmeh,eto i on dolazio dva puta do moje ucione zbog...predrasuda o mojim mogucnostima izazvanim ..mojim stapom.

Čini mi se, a ti me slobodno ispravi ako grešim, da je cilj ovog bloga zapravo kritika američkog sisitema vrednosti, a pomalo i celokupnog zapadnog sveta. Možda mi se samo čini zato što sam ja stara sumnjičava pandurčina.
buba_truba buba_truba 09:29 14.10.2012

Re: Dalibore

expolicajac
Možda mi se samo čini zato što sam ja stara sumnjičava pandurčina.

Ne znam šta će Dali da ti kaže, ali meni se čini da ti imaš pradrasude o "pandurčinama".

Daliju preporuka... i što reče maksa - "šašavo", ali i ja sam od jutros ponosna na te. E da, i pozdrav za Mašu.
dali76 dali76 20:12 14.10.2012

Re: Dalibore

Poenta je stala u odgovor na pitanje iz naslova bloga.
Stvarno mislim da je dobro pribliziti ljude sa hendikepom drustvu tako sto cemo mi sami pokazati, I mi smo kao I vi,samo ljudi sa Manama I vrlinama. Sta vise iako se susrecemo sa predrasudama,ni mi od istih nismo imuni.
Mislim da je uzasno bitno za nas ljude sa hendikepom da izadjemo iz tog jednog staklenog zvona politicke korektnosti.
Za mene je to tacka gdje pocinje nasa ravnopravnost.
BuboTrubo veliko hvala. Masha mi jeste moja velika podrska I moj personalni heroj.
mikimedic mikimedic 00:17 14.10.2012

imam samo da kazem

blogovatelj blogovatelj 01:12 14.10.2012

Re: imam samo da kazem

imam samo da kazem


Ja imam takodje da kažem
I ne samo to.
Sve su mi žmarci išli niz kičmu dok sam čitao.
Osećao sam se kao kad sam prvi put u životu čuo Wish you were here.
Hvala Mr. Torbica.
Preporuka se podrazumeva.
dali76 dali76 03:21 14.10.2012

Re: imam samo da kazem

hvala Miki i Blogovatelju.
bene_geserit bene_geserit 03:41 14.10.2012

Sjajan blog - nema ih nesto puno u zadnje

Nego, gde se cela prica desava?
Ako treba da pogadjam rekao bih USA, neki hispano ili crnacki kraj (kao da gledas Wire ili Shield).
dali76 dali76 03:48 14.10.2012

Re: Sjajan blog - nema ih nesto puno u zadnje

Houston, TX..
Westbury High School.
srdjan.pajic srdjan.pajic 07:20 14.10.2012

Re: Sjajan blog - nema ih nesto puno u zadnje

dali76
Houston, TX..
Westbury High School.


Sjajna priča, Dali! Samo, čekaj, da dobiješ rezultate fcq-a. . Nego, jesi li imao prilike da popričaš sa njihovim pravim profesorom, kojeg si zamenjivao? Mora da si mu shebao koncepciju.

Re: Sjajan blog - nema ih nesto puno u zadnje

indeed :)

dali76 dali76 20:18 14.10.2012

Re: Sjajan blog - nema ih nesto puno u zadnje

Tesko da sam mu zeznuo koncepciju. On radio no sto nazalost mnogi rade. Prica lekcije,tera ih da iste zapisuju pa im daje testove.
Danas treba da napisem izvestaj pa cu mu se jviti , pismeno.
Sta mu napisati?
srdjan.pajic srdjan.pajic 01:42 15.10.2012

Re: Sjajan blog - nema ih nesto puno u zadnje

dali76
On radio no sto nazalost mnogi rade. Prica lekcije,tera ih da iste zapisuju pa im daje testove.


Kao i svi nastavnici istorije koji su meni predavali: smor!

Pa šta ja znam, teško je nešto reći čoveku koji je ukalupljen u taj sistem, verovatno je ubedjen da svoj posao radi na najbolji mogući način. A i ti si tu samo bio na zameni. Možda djaci u nekom momentu kažu nešto...

Idealno bi bilo da ti imaš taj posao, i da radiš ovako puno radno vreme.

Svejedno, kaži mu da smo mi ovde na blogu razmotrili ceo slučaj, i da mislimo da bi trebalo da unapredi svoj pristup nastavi, ako stvarno hoće da "make the difference". I da ti se obrati za savet i pomoć ako ne zna kako .


libkonz libkonz 08:30 15.10.2012

Re: Sjajan blog - nema ih nesto puno u zadnje

Dali, svaka čast!
zivicgm zivicgm 07:26 14.10.2012

problem

Problem je što se nakon ovakvih nadahnutih motivacijskih izleta ponovo moraš vratiti gradivu i učenju, a tu je opet zid kao što je i juče bio.

Re: problem

zivicgm
Problem je što se nakon ovakvih nadahnutih motivacijskih izleta ponovo moraš vratiti gradivu i učenju, a tu je opet zid kao što je i juče bio.


to je pesimisticki pristup.

pitanje je kakav covek uticaj ocekuje da napravi na okruzenje. ako i 5% dece iz ovog razreda resi da proba nesto novo inspirisana ovim casovima, onda je i to nesto. problem je sto mnogi ocekuju da jedan njihov gest izazove revoluciju a za sve manje od toga se ne vredi truditi. to je takodje i egoizam neke vrste.

dali76 dali76 20:29 14.10.2012

Re: problem

Ana ,iskreno, 5% je nerealno mnogo.
Prosjecna uciona ima tri grupe ucenika
1st grupa (3,4 ucenika)koji su super,
2nd grupa (15 ucenika )koji variraju unutar nekakve sredine
3rd grupa (3-5 ucenika) koji tesko da mogu se maknu, dubio ti na glavi.
E sad ,ako ja uspem da prebacim maker jednog ucenika u ,uslovno receno, visu grupu,smatram to uspehom .
dali76 dali76 20:34 14.10.2012

Re: problem

Pa Zivicgm u pravu si, posle mog casa dolazi opet istorija, lekcije, biljeske,ali moj je cilj dati im drugaciju percepciju , dati im znacenje tog sto uce,a ocjene su nazalost realnost takvog jednog sistema.
Ako njih nekolicina koja su dosli do mog stola, “sutra” uzmu “naocale” koje sam im dao taj dan, it’s good.
Naravno, volio bih ih sresti ponovo.
maksa83 maksa83 08:23 14.10.2012

...

na neki šašav način, ponosan sam na tebe :)
dali76 dali76 20:42 14.10.2012

Re: ...

Pa thanks Makso.
Ja se nekako uvek trudim da takve fraze (proud on you )ne koristim…
Bas to uradim kad me neko ostavi bez teksta, to sam rekao svim malim govornicima mog casa,onako tiho uz njih stajuci stisnuvsi im rame.
Tako da I meni je velika cast kad to neko kaze meni , ono osecam cvrst stisak ruke.
kleinemutter kleinemutter 08:47 14.10.2012

učitelj

Kažem ja da biti učitelj ima posebnu draž i odgovornost.

Tekst je sjajan. Hvala!

Mene muče predrasude defektologa u zemlji Srbiji koji čim pročitaju neke dijagnoze otpišu dete , pa onda ni ne uče s takvom niskofunkcionalčnom decom, jer dete ima,,šifru,,..Lakše im je da istu drže zaključanu na velikom odmoru umesto da ih izvedu napolje kako je i zakonom regulisano.

Lakše im je da ih kao čuvaju u neuslovima umesto da ih nauče da operu ruke , obuju se ili pruže ruku na ,,zdravo,,.

Zato ja volim učitelje jer isti nikad ne odustaju jer isti uvek traže način da detetu pošalju poruku i nauče ga bilo šta. Tu šifre ne igraju nikakvu ulogu i učitelj ne glumi lekara nego biva i ostaje samo učitelj .

Pozdrav,
km
arianna arianna 10:06 14.10.2012

Re: učitelj

Mene muče predrasude defektologa u zemlji Srbiji koji čim pročitaju neke dijagnoze otpišu dete , pa onda ni ne uče s takvom niskofunkcionalčnom decom, jer dete ima,,šifru,,..Lakše im je da istu drže zaključanu na velikom odmoru umesto da ih izvedu napolje kako je i zakonom regulisano.

Lakše im je da ih kao čuvaju u neuslovima umesto da ih nauče da operu ruke , obuju se ili pruže ruku na ,,zdravo,,.

Zato ja volim učitelje jer isti nikad ne odustaju jer isti uvek traže način da detetu pošalju poruku i nauče ga bilo šta. Tu šifre ne igraju nikakvu ulogu i učitelj ne glumi lekara nego biva i ostaje samo učitelj


Odvedoh jednu osobu pre neki dan u Dom zdravlja na pregled, i tako... dok stojimo u čekaonici čujem monolog druge osobe koja povišenim glasom doslovno kaže : "svi lekari su ološ, jer kakvo mito im odneseš, takvu terapiju i dobiješ" i još kaže: "muž mi je veterinar i bolje se odnosi prema životinjama, nego lekari prema ljudima"

U tom momentu izadje vidno uznemiren lekar i reče: "Gospodjo, da li sam ja vas ovde zvao ili ste sami došli!? Ako vam ne odgovara moj rad, prijavite me, promenite me ili ako vam svi lekari ne valjaju, idite kod veterinara!!"


Ako imate saznanje da bilo ko u svom radu krši zakon, prijavite ga....nemojte i sami imati predrasude prema svim defektolozima. Ima jako humanih i posvećenih ljudi tom poslu. Generalizacija i predrasude, nikom dobro nisu doneli.



kleinemutter kleinemutter 15:42 14.10.2012

Re: učitelj


Ako imate saznanje da bilo ko u svom radu krši zakon, prijavite ga....nemojte i sami imati predrasude prema svim defektolozima. Ima jako humanih i posvećenih ljudi tom poslu. Generalizacija i predrasude, nikom dobro nisu doneli.


Ja prijavljujem stalno. Obećaju inspekciju a da li je i pošalju..i šta ista uradi , pojma nemam? Ali pojma imam da se deca i dalje ne izvode na veliki opdmor i da se drže ponekad upišana po specijalnim školama, jer mi to kažu mame dece kojoj se to dešava.

Evo vama predlažem da napravite anketu među Vašim kolegama defektolozima koji rade u specijalnim školam :
1.Šta rade sa decom koja sama ne mogu da izađu napolje za vreme velikog odmora?
2. Da li prave niskofunkcionalna odeljenja prema,,šiframa,, gde niko od dece ne priča?


Neće Vam biti dobro na kraju te ankete kao ni meni što nije ...

Nemam predrasude prema defektolozima : znam samo dve od njih posvećene deci i uspešne u svom radu.
arianna arianna 16:28 14.10.2012

Re: učitelj

1.Šta rade sa decom koja sama ne mogu da izađu napolje za vreme velikog odmora?


angažuju roditelje, pratioce, personalne asistente, medicinske sestre ili dežurnog nastavnika da budu sa decom dok traje odmor, jer i defektolozi imaju pravo na pauzu. U tom periodu deca se presvlače, jedu užinu, okupiraju vežbama ili im se jednostavno menja aktivnost od one koju imaju za vreme časa

2. Da li prave niskofunkcionalna odeljenja prema,,šiframa,, gde niko od dece ne priča?

prave... i obično postave nastivnika/profesora engleskog jezika da ih zabavlja, jer je NOP isti za redovne i specijalne škole u kojima stoji da svi učenici nižih razreda imaju strani jezik (odluka ministarstva prosvete), pa umesto negovatelja, vaspitača ili defektologa sa decom rade profesori stranog jezika.


edit:
nemate predrasude prema defektolozima ali zato imate stav zasnovan na izjavama mama koje su vam to rekle i tvrdite da se deca drže zaključana !

a šta ako vam kažem da veliki broj tih brižnih majki i personalnih asistenata nigde nema za vreme velikog odmora i da umesto da pridju, pitaju za savet i mišljenje šta da rade sa decom kući, razvijaju svoj emotivni život, da ne kažem nešto drugo

kleinemutter kleinemutter 19:52 14.10.2012

Re: učitelj

angažuju roditelje, pratioce, personalne asistente, medicinske sestre ili dežurnog nastavnika da budu sa decom dok traje odmor, jer i defektolozi imaju pravo na pauzu. U tom periodu deca se presvlače, jedu užinu, okupiraju vežbama ili im se jednostavno menja aktivnost od one koju imaju za vreme časa


OVO nije tačno. Kako zaposlen roditelj da dođe na veliki domor, ako je na radnom mestu?. Nikako?. Kako roditelj koji nema para za sistenta da ga plati a lokalna samouprava neće pod izgovorom,,nema para,,? Nikako!
Dežurni nastavnik čuva decu koja mogu i izašla su sama na odmor. Ostala niskofunkcionalna deca su u učionici sama ili ih nadzire medicinska sestra. Za njih nema svežeg vazduha...sem kroz prozor , ako smeju da ga otvore. A ne smeju...!!!

Pauza i veliki odmor nisu isto. Pauza to je prazan čas. Veliki odmor je za nastavnike radan a odmor je za decu....!

Nijedno dete ni u jednoj školi ne sme biti zlostavljano ni na koji način.
Škole pripadaju deci a ne nastavnicima
.

Zašto deca sa smetnjama ne bi imala pravo da uče strani jezik?
Moje iskustvo je odlično sa ovim pitanjima.
Nastavnik stranog jezika može da na času uči decu i da pertle vežu, i da ih presvuče ili da ih uči kako da se obuku. Neće da mu padne kruna sa glave niti će to da odbiju.Pri tom to može da radi kad uvežbava glagole i imenice.

Meni su na jednom od sastanaka u Ministarstvu prosvete rekli da će se ove godine zaista pozabaviti specijalnim školama i ja se nadam da će tako i da bude.

Sve sam rekla šta sam imala.Neću Daliju više da temom ometam blog.

I podvlačim da nemam predrasude prema defektolozima. Nervira me nemar i nemoc dece sa smetnjama u razvoju.



arianna arianna 20:13 14.10.2012

Re: učitelj

OVO nije tačno. Kako zaposlen roditelj da dođe na veliki domor, ako je na radnom mestu?. Nikako?. Kako roditelj koji nema para za sistenta da ga plati a lokalna samouprava neće pod izgovorom,,nema para,,? Nikako!


šta konkretno nije tačno?!?

Postavili ste pitanje šta rade niskofunkcionalna deca za vreme velikog odmora, ja vam odgovorila šta rade i ko se o njima brine. U školi uvek dežuraju više nastavnika tako da su minimum jedan nastavnik i jedna medicinska sestra zaduženi za decu koja se slabo kreću, ne govore ili ne čuju. Deca nikad nisu sama, niti su zaključana u učionici, bez vazduha!!!

Roditelji niskofunkcionalne dece primaju naknadu za tudju negu i pomoć i njihova je dužnost da budu pratioci svojoj deci,dok su ona u školi ili da za taj novac angažuju personalnog asistenta
Gde sam napisala da deca nemaju pravo da uče strani jezik?
Prijavite svakog ko vam zlostavlja dete!!!

sneza.lazarevic sneza.lazarevic 20:52 14.10.2012

Re: učitelj

arianna


Roditelji niskofunkcionalne dece primaju naknadu za tudju negu i pomoć i njihova je dužnost da budu pratioci svojoj deci,dok su ona u školi ili da za taj novac angažuju personalnog asistenta





Hej, hej, ovo nije tačno! Prvo, smeta mi što se deca odvajaju na nisko i visoko, ili kako već funkcionalne. Ali hajde, da ne insistiram stalno na terminologiji. Veliki je problem ovo durgo što navodite Arianna, "dužni su da budu pratioci svojoj deci"?! Ko to kaže, gde to piše? Izvinite, ali roditelji koji upišu dete u specijalnu školu za to su se opredelili upravo zbog toga što su svesni da u redovnoj školi ne mogu da im obezbede adekvatnu podršku. A vi sad ovde tvrdite da je to nemoguće ni u specijalnoj. Zaista ne verujem šta sam pročitala.
dali76 dali76 20:55 14.10.2012

Re: učitelj

KM
U svakom poslu ima ljudi koji isti ne zasluzuju. Nazalost skole su mjesto gdje cjenu placaju ucenici.
Razgovarao sam nedavno sa osobom koja vodi special education office I skupa smo konstatovali da ljudi koji rade takav posao imaju predrasude jedni premadrugima, sto je, porazavajuce.


arianna arianna 21:04 14.10.2012

Re: učitelj

"dužni su da budu pratioci svojoj deci"



i obavezni! u suprotnom takvi roditelji mogu biti lišeni roditeljskog staranja

šta očekujete? da defektolozi dovode i odvode decu kućama, nahrane, presvuku, nauče samostalnosti, opismene, prošetaju po gradu, odvedu ih u muzej, bioskop, igraonicu, na pozorišnu predstavu i tako njih recimo desetak, petnaest učenika iz razreda, dok roditelji primaju nakadnu za tudju negu i pomoć, od države Srbije za negovanje vlastitog deteta!

da nije malo previše
sneza.lazarevic sneza.lazarevic 21:49 14.10.2012

Re: učitelj

arianna
"dužni su da budu pratioci svojoj deci"



i obavezni! u suprotnom takvi roditelji mogu biti lišeni roditeljskog staranja

šta očekujete? da defektolozi dovode i odvode decu kućama, nahrane, presvuku, nauče samostalnosti, opismene, prošetaju po gradu, odvedu ih u muzej, bioskop, igraonicu, na pozorišnu predstavu i tako njih recimo desetak, petnaest učenika iz razreda, dok roditelji primaju nakadnu za tudju negu i pomoć, od države Srbije za negovanje vlastitog deteta!

da nije malo previše


To što tvrdite nije istina. Molim da se pozovete na neki zakon, pravilnik, uredbu gde to piše.
Niko ne očekuje da decu vodite kući, ali dok su u školi očekuje da defektolozi o njima brinu, i još važnije da ih nečemu nauče.
Nikakve to veze nema sa tuđom negom i pomoći, uostalom za to primaju platu
milan_m2012 milan_m2012 08:28 15.10.2012

Re: učitelj

Novac za tuđu negu i pomoć bi trebao da služi da se nadoknade dodatni troškovi za dete kada nije u skoli, jer deca sa smetnjama u razvoju imaju potrebu za dodatnom podrškom i kada su u porodici. Za svu decu država plaća troškove osnovnog i srednjeg obrazovanji i ne očekuje se od roditelja da budu prisutni na nastavi da bi bili asistenti svom detetu. Zašto bi za decu sa smetnjam u razvoju postojali dručiji kriterijumi.Sve što je potrebno deci u procesu obrazovanja u školi treba da obezbedi država. Odeci, bez razlike, dok su u školi treba da se brinu zaposleniu njoj.
kleinemutter kleinemutter 08:59 15.10.2012

Re: učitelj

Roditelji niskofunkcionalne dece primaju naknadu za tudju negu i pomoć i njihova je dužnost da budu pratioci svojoj deci,dok su ona u školi ili da za taj novac angažuju personalnog asistenta


Ovo je takva glupost ....
Tuđa nega i pomoć, da pojasnim prostim jezikom je isto što i invalidska penzija i nikako nije plata majci da se brine o detetu sa smetnjama.

Majke dece sa smetnjama imaju pravo da rade i da zarade. Mnoge imaju i fakultete i doktorate a neke su i akademici. Neke nemaju ni osnovnu niti srednju škole. Sve je to nebitno jer društvo u ovom slučaju škola mora da odradi svoj posao i obrazuje decu.

Majke dece sa smetnjama nisu socijalni slučajevi niti tome teže porodice sa ovakvom decom.

Da bi majke dece sa smetnjama mogle da budu majke i da rade potrebno je i da nastavnici u ovom slučaju defektolozio dobro rade svoj posao i ne potrebuju i majku uz dete u školi.

Po statistici na jednog zaposlenog u specijalnoj školi dolazi 2,5 dece.

Mislim stvarno je bedno da se deca za vreme odmora drže zatvorena u učionici.

Do ovog saznanja sam došla :
-preko porodica čije dete se ne izvodi na veliki odmor
-preko studenata faspera
-preko izjava samih defektologa zaposlenih u spec.školi i to meni lično na jednom skupu gde sam im bila u svojstvu koleginice.
arianna arianna 09:18 15.10.2012

Re: učitelj

Niko ne očekuje da decu vodite kući,


Očekuju! hraniteljica je pre izvesnog vremena insistirala da joj se pošalje bolesno dete samo autobusom kući, udaljeno 40 km. Na insistiranje zaposlenih da dodje po dete, jer za to prima naknadnu za hraniteljstvo, odgovorila je da nema vremena i da će dete da čeka na autobuskoj stanici!
Da li biste vi poslali tudje bolesno dete, dezorjentisano, koje se ne snalazi u vremenu i prostoru, i koje može da sidje na bilo kojoj usputnoj stanici, i da se izgubi ili biste joj mirne duše napisali prijavu za nesavesno hraniteljstvo?



Odeci, bez razlike, dok su u školi treba da se brinu zaposleniu njoj.



slažem se u potpunosti i ponavljam: zaposleni u školama ne drže decu zaključane, upišane, bez vazduha!!

Takodje, pratioc se odnosi na činjenicu da deca treba da dodju od škole do kuće, i obrnuto. Zaposleni su obavezni da se brinu o deci dok su u školi i u školskom dvorištu. Izvan zgrade i dvorišta škole prestaje bilo kakva obaveza i odgovornost zaposlenih, osim dobre volje.

Obzirom da je školovanje obavezno, roditelj, staratelj, pratioc, personalni asistent je dužan da dete dovede do škole u tome se delom ogleda dodatna podrška. Ukoliko dete izostaje sa nastave potrebno je opravdanje školskog lekara u suprotnom, šalje se dopis ili formira eventualno komisija za obilazak deteta, jer izvestan broj roditelja zanemaruje upravo činjenicu da je osnovno školovanje obavezno, pa decu drže u kućama, i svoje nesavesno roditeljstvo pravdaju okrivljujući školu, životne uslove, zaposlene, državu.

Ponavljam -osnovno školovanje obavezno je za sve, ali decu treba dovesti u školu
Hansel Hansel 09:33 15.10.2012

Re: učitelj

Arianna, mislim (na osnovu svega ovde napisanog) da imaš bar jednu predrasudu - da su svuda uslovi i ponašanje osoblja isti (jednako dobri ili jednako loši; a verovatno nisu - pa i ustanove drugih namena se međusobno mnogo razlikuju po Srbiji). Drugi problem je možda da i ti imaš predrasude prema roditeljima, kao i oni prema defektolozima. Ma, ovo liči na mali rat, a ne (samo) na predrasude.

U svakom slučaju, predložio bih ti da ponovo pogledaš onu ilustraciju koju si bila okačila na Krugolinin prethodni blog ("Strah" ), onu sa srcima ... kako se menja svet i te stvari...
arianna arianna 09:38 15.10.2012

Re: učitelj

Arianna, mislim da imaš bar jednu predrasudu - da su svuda uslovi i ponašanje osoblja isti


ok..moja greška što uopšte komentarišem

očigledno mi je pogrešna pretpostavka da će se predrasude smanjiti sa odredjenim informacijama druge strane

pozdrav svim mamama i njihovoj deci

marco_de.manccini marco_de.manccini 06:31 17.10.2012

Re: učitelj

pozdrav svim mamama i njihovoj deci

Каква су ово предрасуде и дискриминација? Где су поздрави за тате? Инклузија здај!

(Ц-ц-ц, и то да доживимо овакво нешто од главног и одговорног уредника за политичку коректност, ц-ц-ц.)
arianna arianna 11:02 17.10.2012

Re: učitelj

marco_de.manccini
pozdrav svim mamama i njihovoj deci

Каква су ово предрасуде и дискриминација? Где су поздрави за тате? Инклузија здај!

(Ц-ц-ц, и то да доживимо овакво нешто од главног и одговорног уредника за политичку коректност, ц-ц-ц.)



pozdravi, želje, čestitke, za tate, buduće tate, teče, stričeve, dede i ostale na pp

Nego, dobro da si se javio i tebe nešto da pitam.... postoji li tamo u te Amerike, pauza za zaposlene ili pravo na obavljanje fizioloških potreba u toku radnog vremena? pitam jel vidim da se ovde ljudima i ta potreba osporava

Veliki odmor je za nastavnike radan


ako je kojim slučajem dozvoljeno, daj molim te neki link, za upoznavanje i udadbu online pa da begam na vreme odavde...mislim, sve-sve, ali pravo na nenošenje pampers pelena za vreme rada je osnovno pravo. Valjda
marco_de.manccini marco_de.manccini 14:02 17.10.2012

Re: učitelj

Ех, Америка је тек безвезе, мука жива за наставнике, на пример, код ћерке у школи и не постоји велики одмор, а ни мали, 5 минуте између свака два часа и здраво. Додуше има пауза за ручак, али и ту мора неко да седи с децом и да их надгледа. Однесем клинца у 8 покупим га у 5, а с ћерком је још лакше, дође школски аутобус и покупи је ујутру, поподне ми је врати пред кућу.

Успут, ја од учитеља и наставника моје деце не могу да будем задовољнији него што јесам. Добро, можда мало.
arianna arianna 17:02 17.10.2012

Re: učitelj

Ех, Америка је тек безвезе, мука жива за наставнике

zanimljivo....

a jel i tamo roditelji imaju stav, ali nemaju predrasude pa kažu:

"neću da mi XY osoba uči i bude sa detetom, jer nema svoju decu i nema razvijen roditeljski instikt"

ili

"ne odgovara mi škola, jer je med. sestra moja školska drugarica, pa će namerno da mi povredi dete "

ili

"šta znaju one ćurke, šta je najbolje za moje dete"

ili

"s*rem im se na diplomu, dovoljno je biti majka"

ili

" XZ je izlapela kokoška, odavno zrela za penziju, i takva da mi radi sa detetom?"
marco_de.manccini marco_de.manccini 00:30 18.10.2012

Re: učitelj

Е, сад, последња три примера су небитна, може да каже ко шта хоће, и каже сигурно.

Прва два су занимљивија. Укратко, немаш баш избор школе у коју идеш (то је регулисано по територијалном принципу и чича мича, ако ти се не допада плати приватну школу или, где има, иди у те неке чартер школе, које су некад ок а некад катастрофа). Наравно, има изузетака, може се и променити, али није тривијално и мора озбиљно да се гура и правда.

Мењање наставника такође није лако (али није неизводљиво и изводљивије је од бирања школе). У сваком случају, учитељице и наставници ти се мењају сваке године (а и друштво у разреду се скроз мења сваке године, још од првог разреда!), па и није много битно и да налетиш на неког левака неку годину, следеће године ће бити неко бољи.

Иначе, ко воли, може да буде активан у такозваним организацијама родитеља и наставника (parent-teacher organizations), које су и ноћна мора и благослов за све директоре. Благослов јер много помажу (добровољан рад, скупљање средстава и куповина ствари за школу, организација догађаја), а ноћна мора јер не може диша да ради од њих, увек му дишу за врат (уме да буде и неоправдано и непродуктивно).

ЕДИТ. И да не заборавим, разлике су огромне, чак и у суседним општинама, јер свака општина има свој начин на који имплементира минималну државну регулацију у образовању. А свака држава пак има свој фазон.
arianna arianna 05:22 18.10.2012

Re: učitelj

EДИТ. И да не заборавим, разлике су огромне, чак и у суседним општинама, јер свака општина има свој начин на који имплементира минималну државну регулацију у образовању. А свака држава пак има свој фазон.



hvala za informacije i samo još nešto, naravno ako si upućen

koji su servisi podrške deci sa smetnjama u razvoju po završetku škole

(tipa male domske zajednice, kuća na pola puta itd) i na koji način se oni finansiraju?



marco_de.manccini marco_de.manccini 05:50 18.10.2012

Re: učitelj

е, ја тој незнАм.

(драгољуб гарантује за правопис.)
milan_m2012 milan_m2012 09:36 14.10.2012

Posebne potrebe

Termin posebne potrebe je loš jer on stvara predasude prema osobama za koje se koristi. Svi ljudi imaju iste osnovne potrebe i svi smo mi jedinstveni, odnosno posebni, nezavisno da li imamo ili nemamo hendikep. Hoću da ukažem da posoje predrasude i između samih osoba sa hedikepom. Poznajem osobe sa fizičkim hendikepom koji imaju svest da je borba protiv predrasuda i diskriminacije nedeljiva i koje su svesne da ne mogu da se izbore za svoja prava ukoliko ne podrže i osobe sa intelektualnim poteškoćama i autizmom. Nažalost, lično sam se uverio i da neke osobe sa fizičkim hendikepom koje smostalno zastupaju svoja preva imaju visok stepen predrasuda prema osobama sa intelektualnim poteškoćama i autizmom. Njihove predrasude utiču na to da su osobe sa intelektualnim poteškoćama i autizmom dodatno diskriminisane i u novim zaknodavnim aktima. Ilustrativan je primer ZAKON O PROFESIONALNOJ REHABILITACIJII ZAPOŠLJAVANJU OSOBA SA INVALIDITETOM.
dali76 dali76 21:06 14.10.2012

Re: Posebne potrebe

Ja mislim da jet a politicka korektnost u svezi imenovanja jako pogresna.
Jas am recimo Milane slabovida osoba, treba mi stap da bih hodao nepoznatim krajem, treba mi komp da bih citao, pisao.
Dakle ja imam posebne potrebe u odnosu na vecinu, jucer mojih kolega studenata,danas mojih kolega ucitelja.
Moje je misljenje da se takvim pristupom udaljavamo od drustva ciji dio zelimo biti.
Ja necu da ljudi imaju strah, hoce li me nazvati,ovako ili oonako.
X puta su mi prijatelji rekli kako je komunikacija sa mnom mnogo laksa jer ne razmisljaju sta reci, kako reci.
Pa ja sam imao pitanje tipa, mozes li slepu osobu pitati:jesi gledao film taj I taj.
Pa naravno da mozes.
Sad ako je neko mrgud, e pa sorry, takvih ia svugde.
Sto se tice diskriminacije ljudi sa intelektualnim poteskocama ona je tek na visokom nivou,ali morao bih znati vise o cemu se radi sem tih nacelnih pominjanja zakona.
Ja mislim da je jako jako bitno biti realan.
Koliko god ja zelio,ja ne mogu biti vozac, hirurg..u tom smislu svaki hendikep ,koliko god nepopularno zvucalo,ima svoje limite,bas kao sto limite imaju I svi ljudi.
Zasto se tim pris
milan_m2012 milan_m2012 00:34 15.10.2012

Re: Posebne potrebe


Veoma je bitno kako nekog nazivamo, jer na taj način pokazujemo kakav je naš odnos prema toj osobi. Ljudi treba da nauče da ne smeju da vređaju druge osobe zbog njihog ličnog svojstva. Sležem se da nije uvredljivo da vas neko pita da li ste gledali neki film, ali je uvredljivo da vas nazove slepcom.
Mislim da se nismo razumeli. Treba razlikovati potrebe od načina na koji one mogu da se zadovolje. Poslužiću se primerom koji ste vi naveli. Svi ljudi imaju potrebu za kretanjem i mislim da to nije sporno. Neki tu potrebu mogu da zadovolje samostalno, a nekima je za to potrebno pomagalo ili asistencija druge osobe.
I na kraju stvarni dometi neke osobe mogu da se vide samo ukoliko joj se pruži mogućnost da bude uključena u redovni sistem uz primerenu podršku. Osoba koja je izopštena iz društva neminovmo propada.
docsumann docsumann 09:39 14.10.2012

(ispravka)

ne moraš mješati piće da bi sutra imao glavobolju. isto se postiže dostatnom količinom jedne vrste

inače, mnogo dobar tekst.
dali76 dali76 21:09 14.10.2012

Re: (ispravka)

sta cu..sjetih se svog iskustva sa mjesanjem pica :).
Hvala.
mariopan mariopan 10:42 14.10.2012

..

I učitelji su samo ljudi a neki su i ljudi ipo.

Priča ti je divna, ponekad treba da se malo zamislimo i nad svojim predrasudama, a svi ih imamo manje više.
dali76 dali76 21:13 14.10.2012

Re: ..

Hvala ti Mariopan. Takla si poentu u sred srede.
uninamama uninamama 11:05 14.10.2012

Meni je samo žao

što ono "preporuči" može da se klikne samo jednom

Fenomenalan tekst!
dali76 dali76 22:48 14.10.2012

Re: Meni je samo žao

hvala..Anina mama...u ovakvoj vrsti posla pohvale roditelja znace dosta.
dali76 dali76 22:56 14.10.2012

Re: Meni je samo žao

rad sa studentima jeste druga prica. Ja se nadam da cu taj posao zapoceti sledece godine.
Drago mi je sto eto jedno takvo iskustvo traje.
Mozda bi ga trebalo ponoviti.
jamari jamari 11:29 14.10.2012

Jedan trenutak...

Tvoja priča me je vratila nekoliko godina unazad... Na molbu profesorke, prvi put držim čas studentima, njih oko 70, ne znaju me i nemaju pojma da nikada nisam ostala sama u učionici da predajem. Sat i po, rovovske borbe uz osmeh... animiranje onih koji pričaju, objašnjavanje teorija koje su im sasvim strane (studenti Filozofskog f. u Beogradu koji se spremaju da rade u nastavi, cilj predmeta da savladaju osnove psihologije, a oni studenti istorije, filozofije, istorije umetnosti...).

Na kraju časa kažem: Hvala, ovo je bio moj prvi samostalni čas... Tišina, 5 sekundi... Jedan par ruku počinje da tapše, drugi, treći... Ja se osmehujem, tapšem i ja njima. Aplauz i osmesi.

To je bio samo jedan trenutak. Danas radim nešto sasvim drugo.

Veliki poz
nikvet pn nikvet pn 12:00 14.10.2012

Skupština

Drugar iz detinjstva bio alamunja : planinar, alpinista, lovac, ronilac instruktor, speleolog, kinolog ... Saobraćajka u 38-moj i otad kvadriplegičar.
Priča jednom prilikom :
Zvali da se napravi Udruženje. Regionalno. Al mora prvo skupština. A kako da sastavi nekoliko desetina kolica odjednom. Prevoz, pratioci, tarapana. Al sreća kolega Dile Izvorac ima u Čestobrodicu kolibu do asvalta; daje jagnje a svako nosi piće. I eto skupština.
Lep letnji dan, počne Dile al sve uudara u baandere; zamrsio ga načisto i izviču mene. Ja im prosto seljački kažem :
- Evo smo se skupili da pravimo Udruženje od nas bagaljivi ! Precednik, organi; sve mora napismeno. A zašto, koj će nam to moj na svu muku ? Moramo, zato što dolazi neka pomoć al dok se precedi kroz gusta sita za nas ne ostane ništa. Evo da predložim za precednika ...
- Ljubišu za precednikaaa !
- Ne može bre ! Nemam ruke ni da se potpišem, a pogan mi jezik pa ću da načinim štetu za ekipu. Zato mora - Dile !
- Dileeee ... ! Možee ... !
- Rešeno ! Čestitam Dile !
( A on raste iz kolica; voli seljak da bidne precednik ošta bilo, jebešga. A dao i jagnje, pošteno. )
- Da pređemo na stvar. Imamo problem; ustvari dva. Prvi je - jagnje se ladi a piće greje. Jeli to dobro ?
- Nijeeee ..... !
- Zato nema da palamudimo nego pravac : evo Telenor dao besplatno minuti i poruke. Fala im što dali, al ispalo jebigudupe. Naše Udruženje Bagaljivi ima jednu sekciju Ćopavi i drugu sekciju Mutavi. Telenor dao fraj minute za Mutavi a fraj poruke za Ćopavi ! I šta sad ? Vi Mutavi fraj da blejite u mobilni, a mi Ćopavi fraj da čukamo poruke ! Eeeeej ! Pa koga bre oni zajebavaju !?
- Ua ništaci ...!
- I sad ja treba da zovem u Telenor menadžera picipevca s kravatu i laptop da ga napušim i naranim pa da se to ispravi ?
- Zovi ga odma ... !
- Nedelja danas budalo, sutra će Dile. A sad - razdelite ti čičini da se prekrstimo. Živeli ! Ručak !

Otpraviše Bagaljivi skupštinu samo tako.
dali76 dali76 22:53 14.10.2012

Re: Skupština

Hvala za ovaj komentar koji rusi predrasudu da su ljudi sa hendikepom bez humora vjecito tuzni i sanjares kako ce im se cudo dogoditi sutra da bi nastavili sa zivotom.
maksa83 maksa83 05:47 15.10.2012

Re: Skupština

Hvala za ovaj komentar koji rusi predrasudu da su ljudi sa hendikepom bez humora vjecito tuzni

Najduhovitija osoba koju sam poznavao je bio pok. Savo Gačić (možda ga zna još neko odavde) koji je od svoje 11-te godine u kolicima. Posle 3 minuta sa njim bukvalno te stomak boleo.
leeanna leeanna 09:31 15.10.2012

Re: Skupština

maksa83
Hvala za ovaj komentar koji rusi predrasudu da su ljudi sa hendikepom bez humora vjecito tuzni

Najduhovitija osoba koju sam poznavao je bio pok. Savo Gačić (možda ga zna još neko odavde) koji je od svoje 11-te godine u kolicima. Posle 3 minuta sa njim bukvalno te stomak boleo.

upoznala sam Savu Gačića, devedesetih. tog jednog dana bila sam baš neraspoložena. pričali smo. za kratko vreme umeo je da mi potpuno promeni percepciju i vrati dobro raspoloženje.
pamtim ga kao superiornu osobu, na dobar način. kao jaku i pozitivnu ličnost.

ps. Dali, priča je odlična.
nikvet pn nikvet pn 10:57 15.10.2012

Re: Skupština

leeanna
za kratko vreme umeo je da mi potpuno promeni percepciju i vrati dobro raspoloženje


Ogromna snaga duha treba da ih uopšte izdigne do normale. I još toliko do zone zezanja. Kapa dole.

Umeju ti naši dragi Kljakavi onako nehajno baš da postide nas Čitave.
Hansel Hansel 12:24 14.10.2012

Sve je rečeno

... i da svi ljudi imaju poredrasude, i da su one normalne... i da si ih ti maestralno prevazišao (ali ne samo svoje, nego i tuđe)... i da je jedna preporuka malo...

Umesto neke "filozofije" koju sam obrisao, predlažem ti da razmisliš da "Torbica" pišeš kao "Torbitza", možda bi ti tako prezime tačnije čitali?
dali76 dali76 23:01 14.10.2012

Re: Sve je rečeno

A jok, lakse je meni njih ispravljati,ako mi se da ekad, nego da ja menjam slovca.
Nekad napisem na tablu Torbitza da bi im bilo lakse shvatiti izgovor,ali da menjam, nisam bas tolko liberalan :))
Hansel Hansel 11:46 15.10.2012

Re: Sve je rečeno

ali da menjam, nisam bas tolko liberalan :))

Aaa, svako ima svoju crvenu liniju! :)
miloradkakmar miloradkakmar 13:22 14.10.2012

Scenario

Po ovom blogu mogao bi da napišeš scenario za film, pozorište....

P.S. Pozdrav Maši i tebi.
dali76 dali76 23:15 14.10.2012

Re: Scenario

Hvala Milorade...Slican scenario, tj. prica vec postoji.
Ne znam tacno,ali mislim da se zove Free Riders..doduse uciteljica je u pitanju..bez stapa..
milisav68 milisav68 07:56 15.10.2012

Re: Scenario

dali76
Hvala Milorade...Slican scenario, tj. prica vec postoji.
Ne znam tacno,ali mislim da se zove Free Riders..doduse uciteljica je u pitanju..bez stapa..

Zove se Dangerous Minds, sa Michelle Pfeiffer u glavnoj ulozi.


antioksidant antioksidant 08:23 15.10.2012

Re: Scenario

freedom writers
isto veoma lepa učiteljica :)
ti dalibore unosiš srce u svoj posao. sija to dovde. lepo je i značajno.
alselone alselone 15:59 14.10.2012

Sjajno



Hvala ti sto si ovo podelio sa nama.
dragoljub92 dragoljub92 21:01 14.10.2012

dali

ova tvoja dilema,po meni ne spada u predrasude, uopšte nije neprikladnoda se hendikepirana osoba razmišlja i predomišlja pa ča i odbije da predaje u problematičnoj školi.zašto bi neko rizikovao ,kad je već u startu hendikepiran, i rizikovao svoju bezbednost u takvom okruženju.
dali76 dali76 23:06 14.10.2012

Re: dali

Jako dobro razumijem to sto govoris moj Dragoljube .
Samo ja pred sebe onda moram staviti pitanje
Jesam li ja ucitelj sa hendikepom ili sam hendikepirani ucitelj/?
Odnosno, hocu li svoj hendikep staviti ispred svoje profesije ili obratno?
Ako je obratno,onda tvoja argumentacija, koja jeste razlozna, pada u vodu.
dragoljub92 dragoljub92 23:35 14.10.2012

Re: dali

dali76
Jako dobro razumijem to sto govoris moj Dragoljube .
Samo ja pred sebe onda moram staviti pitanje
Jesam li ja ucitelj sa hendikepom ili sam hendikepirani ucitelj/?
Odnosno, hocu li svoj hendikep staviti ispred svoje profesije ili obratno?
Ako je obratno,onda tvoja argumentacija, koja jeste razlozna, pada u vodu.

ma slušaj i čovek-učitelj bez hendikepa ima pravo da se premišlja u takvoj situaciji. ako postavim sebi pitanje - ja sam učitelj i idem u školu da učim decu a ne da me tamo maltretiraju.svako ima pravo da odbije poso tamo gde mu je ugrožena lična bezbednost.ne može niko da mu zameri ako neće da sebe stavlja u takvu situaciju.
Jesam li ja ucitelj sa hendikepom ili sam hendikepirani ucitelj/?

u takvoj okolini ti si žrtva
thug_b thug_b 21:50 14.10.2012

torbitze, tzare:)))

divno! divno!
dali76 dali76 23:11 14.10.2012

Re: torbitze, tzare:)))

Tcar je ostao go
Hvala, hvala... dobar ti taj nick..dajes mi ideju.
Elem, sintagma his story nije mi dosla dok sam bio na pedagogiji vec sam je procitao ovdje na blogu..kod Margos ako se ne varam stoga njoj veliko hvala :)))
niccolo niccolo 23:25 14.10.2012

Re: torbitze, tzare:)))

Tcar je ostao go

ooo...oooo...ako, ako, podržavam
freehand freehand 22:10 14.10.2012

Nameštaljka

E, ne pali se i ne puvaj se bez veze.

"Ako budete pravili njesra - pričaće vam sat i po o partizanima i četnicima, pa vi gledajte šta ćete!"
To je bio sadržaj mail-a koji su od izvesne osobe potpisane kao Freehand svi dobili dan ranije.

Dali, majstore!
dragoljub92 dragoljub92 22:20 14.10.2012

Re: Nameštaljka

freehand
E, ne pali se i ne puvaj se bez veze.

"Ako budete pravili njesra - pričaće vam sat i po o partizanima i četnicima, pa vi gledajte šta ćete!"
To je bio sadržaj mail-a koji su od izvesne osobe potpisane kao Freehand svi dobili dan ranije.

Dali, majstore!

ne kapiram kakve veze imaju ćetnici vs partizani sa dalijevim blogom
freehand freehand 22:26 14.10.2012

Re: Nameštaljka

dragoljub92
freehand
E, ne pali se i ne puvaj se bez veze.

"Ako budete pravili njesra - pričaće vam sat i po o partizanima i četnicima, pa vi gledajte šta ćete!"
To je bio sadržaj mail-a koji su od izvesne osobe potpisane kao Freehand svi dobili dan ranije.

Dali, majstore!

ne kapiram kakve veze imaju ćetnici vs partizani sa dalijevim blogom

Uglavnom nemaju ni sa istorijom al baš spuki-skeri zvuči!

Nego, da puknem jednu bekhend paralelu na ovz nenadanu dropku:
Dali, ovo je odličan dokaz da se promašivši temu može napisati sjajan sastav, Jer, to što si se ti poplašio da nećeš moći da izdominiraš - nije bila posledica predrasude prema tim klincima, nego prema sebi.

I vidiš da si pobedio?
dali76 dali76 22:44 14.10.2012

Re: Nameštaljka

pa svaka vrsta predrasude naspram drugih cuci duboko u nama. Zbog toga je zajebano pobjediti je.


jedna_jelena jedna_jelena 01:13 15.10.2012

Sjajan...

...metod! Sme li da se iskopira, :)?
princi princi 02:35 15.10.2012

Ne, predrasude su strašna stvar.

Zbog njih čovek mora Rod Stewarta da otkriva pod stare dane.
blogovatelj blogovatelj 05:31 15.10.2012

Re: Ne, predrasude su strašna stvar.

Zbog njih čovek mora Rod Stewarta da otkriva pod stare dane.


Za ovo si skroz u pravu.
AlexDunja AlexDunja 10:48 15.10.2012

Re: Ne, predrasude su strašna stvar.

Zbog njih čovek mora Rod Stewarta da otkriva pod stare dane.

ni ćerka mu nije loša:)
mashha mashha 06:16 15.10.2012

:)

Sem pitanja,: da li si siguran ,Mashha mi nije nista drugo rekla. Njena tisina odrzavala je njenu zabrinutost,ali sa druge strane ,bila mi je podrska.


U tom trenutku sam se setila Gimlijeve recenice iz Gospodara prstenova:
"Certainty of death... small chance of success... What are we waiting for?!!"

Pozz svima
Rejlem Rejlem 08:36 15.10.2012

Veliki pozdrav

I svaka cast, na svemu
49 41 49 41 13:54 15.10.2012

dali

sad ces ti da pocnes da uzivas - sledecih par meseci.

Mi ostali, hendikepirani ili ne; cemo se osecati hendikepirano.

Neko zbog Kosave sa Karpata, neko sa Aljaske, neko zbog neociscenog puta, ulice, dzade od snega i leda ili suludih vozaca; koji vec 5 min. po napustanju stana drze mobilni na uvetu ili tekstaju - u suludoj voznji.

Jos mi reci, gde stanujes; da mi upotpunis sliku o Westbury High School i procenim koliko sam licno hendikepiran.
ddsonik ddsonik 04:58 16.10.2012

pa...

...Dali, sta da ti kazem, osim hvala sto si ovo podelio sa nama.


Puno pozdrava
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 21:33 17.10.2012

Re: pa...

ddsonik
...Dali, sta da ti kazem, osim hvala sto si ovo podelio sa nama.


Puno pozdrava


50-ta preporuka je moja

mashha,dali
manijakb92 manijakb92 12:14 18.10.2012

Istorija

U cemu je poenta sa tim datumima?
U gimnaziji sam imao profesora koji je trazio da se zna milion datuma. Na testu su pobrojani dogadjaji a ja samo upisujem kad se taj dogadjaj desio. To je meni ekvivalentno ucenju telefonskog imenika napamet. Treba znati vremenski okvir kad se nesto desavalo ali potencirati na tacnim datumima i ne dati akcenat na neke zakljucke je suludo.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana