Društvo| Ljudska prava

Studenti su (uvek) u pravu

Biljana 77 RSS / 04.12.2012. u 16:40

I zato se sada ne osećam dobro. Kao i u drugim situacijama kada nam jave da se „za počioniocima i dalje traga“. Kad pravda ne stigne. Kad sistem omogući da se zaključi da se zločin isplatio. Kad zločin postane sistem. - Dubravka Stojanović

 

Pre dosta vremena pisala sam više šaljiv nego ozbiljan osvrt na tadašnji protest studenata koji je nekoliko dana blokirao grad. Danas su studneti opet prošetali. Ja sam nekako posebno osetljiva na studentske proteste, valjda zato što su mi još uvek veoma živa sećanja na vesele devedesete*, kako vole da ih vabe ovi što prave žurke sa ivanom gavrilovićem i inima.

Nedavno, kada je doneta oslobađajuća presuda gotovini i markaču, komentarisala sam kako je pravi trenutak da reaguju nevladine i studentske organizacije, neobojene političkim, ideološkim i nacionalnim bojama, već onako - kao (potencijalno) najprogresivniji deo ovog društva. I bilo mi je malo mučno što je tišina. Što mladi ljudi nisu našli za shodno da se pobune protiv nepravde, protiv sistemskog zla i nekažnjivosti zločina, protiv društvene nepravde na koju se prosto mora reagovati. Učinilo mi se da su studenti otupeli jednako kao i ostatak društva i da više nema energije da se reaguje na bilo šta osim lične, egzistencijalne ugroženosti (a nekad bogme ni na to). No, evo, nekoliko nedelja i još jednu oslobađajuću presudu nečoveku kasnije, studenti su me demantovali. Nisam imala prilike da ih vidim, samo čitam na netu.  S obzirom da su studentski i uopšte svi skupovi (osim onih koje organizuju političke partije - autobuski prevoz i lanč-paket uključeni) već godinama malobrojni ( i uglavnom svaka vaška obaška, tj. svako se buni samo kad je njegovo dupe u procepu) cifra od nekoliko hiljada je prijatno iznenađenje. Nekoliko hiljada mladih ljudi je uspelo da na jedan dostojanstven način pokaže da  žrtve zločinaca nisu zaboravljene, da nekog ipak boli njihova sudbina, da nekome ipak smeta još jedno poniženje koje su doživeli; negacija patnje, izgubljenih života, spaljenih kuća, ostavljenih staraca da čuvaju ognjišta na koja se niko neće vratiti. 

Beograd jeste svet. I Srbija jeste svet. Nasuprot i uprkos svima onima, i ovde, i tamo. Hvala klinci što ste ispali ljudi.

beograd-je-svet-1.jpg 

*Ovaj mudri čovek omogućio mi je dodatni emocionalni transfer u narečene devedesete izjavom - Srpski narod mora da bude mudar i da sluša svoje državno rukovodstvo, koje vidi mnogo više jer se nalazi na "vrhu brda", a oni koji su niže ne mogu da se stave u poziciju predsednika, premijera ili zamenika premijera. Dvoumim se da li je ovde mesto smajliju koji povraća ili onom što se valja od smeha. Valjalo bi da ima neki koji kombinuje ta dva.



Komentari (120)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

cult cult 11:05 05.12.2012

Re: N.M.


nosili su takav transparent? Svih pet hiljada to vikalo i skakalo?


Ko je juče video to tamo, sve mu je jasno. Ne bih se dalje bavio ovim detaljima. Vidi se i na snimcima, uostalom.


vrabac_u_steni

[

Karleušine mudrosti


Zar ona ne pripada drugom taboru?


A pripadanje taboru ti je ključni element za donošenje sudova?
Ako pređe u SNS, SRS, Dveri, LDP više nije šund, smeće,dno?


patetično kreveljenje sa onom Vidovdaaaaaaan stvari

Mene nervirala svoevremeno i "mesečina", a tek Čedica što me nervirao sa onim "...pomaže Bog!" na početku svake šetnje.





Mesečina me nije nervirala, ali "Pomaže bog" me podsećalo na spo-ovce iz gibaničarske faze. Jezivo me nerviralo.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 11:10 05.12.2012

Re: N.M.

ja video samo slike, daj neki link na snimak po tebi reprezentativan.

A pripadanje taboru ti je ključni element za donošenje sudova?


ma da, zar to nije jasno?
cult cult 11:16 05.12.2012

Re: N.M.


ma da, zar to nije jasno?


takva pitanja postavljaš onda, čemu?
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 11:20 05.12.2012

Re: N.M.

cult

ma da, zar to nije jasno?


takva pitanja postavljaš onda, čemu?



a gde su se na tom skupu juče citirale Karleušine mudrosti?


CULT:
pa ako ti je Ratko Mladić narodni heroj
ako ti je mentalni domet "ko ne skače - Šiptar, Hrvat...", Karleušine mudrosti, patetično kreveljenje sa onom Vidovdaaaaaaan stvari, onda, izvinjavam se, ali jako je teško poverovati da si student BU, a nekmoli da nisi radikal, obrazovac ili dverjanin.


Nego, link?
Jukie Jukie 12:01 05.12.2012

Re: N.M.

A pošto su takvi u značajnoj manjini među vršnjacima
vrabac_u_steni
Kakvi ?Mislim, kakvi su u manjini?

Oni koji odgovaraju ovom opisu
vrabac_u_steni
žellela da od ovoga naprave normalnu zemlju i počiste sranja koja smo mi napravili

Većina ne želi (sudeći po anketama)
hoochie coochie man hoochie coochie man 18:14 05.12.2012

Re: N.M.

A pripadanje taboru ti je ključni element za donošenje sudova?


Pa zar ti bas to upravo ne radis?
Ne osudjujes protest kao takav, ali ga osudjujes jer organizatori, ucesnici pripadaju nekom taboru?
Ali, da, jesmo u problemu ako ti najnapredniji deo društva vidi Ratka Mladića kao narodnog heroja


Ili smo u problemu onda kad za kritiku onoga sto bi da kritikujemo ne nalazimo dovoljno argumenata pa ih moramo izmisljati. Ucitavati im da Mladica smatraju herojem ili makar nagovestavati da su protiv osude Lukica.

Nije lako, nije prijatno nikome da prizna ono sto je postalo definitivno jasno, a to je, da su, sto se tice ocene haskog suda, bili u pravu Obraz, Nasi, Dveri, Seselj a da su bili u krivu Natasa Kandic, Biserko, Pecanik Bilajna Srbljanovic, Vesna Pesic...

Da li su ovi protesti blizi onome sto prepoznajemo kao ideologiju Obraza nego onome sto vidimo kao ideju LDP npr?
Jesu, ali zato sto se pokazalo da su jedni u pravu a drugi u krivu. I studenti (ili ko god da je u pitanju) su ovom prilikom na pravoj strani pa bilo koje pesme da pustaju.
cult cult 18:41 05.12.2012

Re: N.M.

Pa zar ti bas to upravo ne radis?
Ne osudjujes protest kao takav, ali ga osudjujes jer organizatori, ucesnici pripadaju nekom taboru?


Ti mene ama baš ništa nisi razumeo.
Ne osuđujem protest kao takav, već termin "studentski protest" koji koristi autorka bloga. Njena teza je da je ovi "studentski protesti" podsećaju na one prave, iz devedesetih, prema kojima je, eto, sentimentalna. Ovo od juče to nije ni po masovnosti, ni po načinu organizovanja, ni po... ama brate, ni po čemu.


. Ucitavati im da Mladica smatraju herojem ili makar nagovestavati da su protiv osude Lukica.


Ti mladi ljudi su skandirali Ratku Mladiću juče. Ništa ne učitavam. Lukića nisam pominjao, to si pomešao s nečim. Ali jesam ostavio link na tvit studentkinje koja ne pripada dverima, obrazima, radikalima, koja je išla na protest radi sebe, pa furnula kad je videla o čemu i kome se radi i koja opisuje tu atmosferu, pominjući usput i Karleušine stihove pretvorene u transparent ("krimi hag" ), te još jedan link na tvit u kojem se pominje da je jedan od govornika okupljenima advokat Zvezdana Jovanovića.


Nije lako, nije prijatno nikome da prizna ono sto je postalo definitivno jasno, a to je, da su, sto se tice ocene haskog suda, bili u pravu Obraz, Nasi, Dveri, Seselj a da su bili u krivu Natasa Kandic, Biserko, Pecanik Bilajna Srbljanovic, Vesna Pesic...


NIje lako. U pravu si. Bili su u pravu glede Haškog tribunala. A ja koji sam mislio da je preko potreban nisam bio u pravu. Da. I to je jedina dodirna tačka između mojih i Šešeljevih svetonazora. Ili "naših", recimo.

Da li su ovi protesti blizi onome sto prepoznajemo kao ideologiju Obraza nego onome sto vidimo kao ideju LDP npr?


Upravo ovo i jeste problem i ne kvalifikuje ih za termin "studentski protest". Upravo ta ideologija koju pominješ. Naivni pomisliše da je to samo izraz negodovanja na nepravdu. Medjutim, ko je prošao samo pored njih shvatio je da vrca sve od ideološkog rada. Na to upravo i reagujem. To je ono što nisi razumeo glede mog diskutovanja ovde.
hoochie coochie man hoochie coochie man 19:38 05.12.2012

Re: N.M.

Ti mene ama baš ništa nisi razumeo.

Mislim da jesam ali mi se cini da tebi ne odgovara ovaj ugao posmatranja tvog stava.
Ti kazes nije studentski protest vec nesto drugo.
Jeste studentski protest.
Da li su u ogromnoj vecini ucesnici studenti. Ako sam u pravu kad verujem da jesu, onda to jeste studentski protest. Ta cinjenica, uz cinjenicu da je motiv za okupljanje neka drustvena pojava a ne sindikalni studentski razlog, ovaj protest povezuje sa onim iz devedesteih (a ja i ne znam zasto je bilo kakva veza i poterbna)
Ti mladi ljudi su skandirali Ratku Mladiću juče.


Je li to bilo dominantno ili tek sporadicno?
Ako je bilo sporadicno zasto ga izdvajati u prvi plan?
Da li bi bilo u redu ako bi se recimo setnje 96/7 ocenjivale po nekom negativnom detalju, a bilo ih je? Tako se ponasao RTS tadasnji.
Lukića nisam pominjao, to si pomešao s nečim

Ma Maksa je preneo tekst u kom se pise i o demonstracijama i o presudi Lukicu iz koga se cita, ili se makar moze citati - eto kakvi su studenti, napadaju sud a taj sud je osudio Lukica, dakle ili su studenti na strani Lukica, ili je sud ok pa je bez veze sto ga studenti napadaju.
kojem se pominje da je jedan od govornika okupljenima advokat Zvezdana Jovanovića.


Eto, i to je kriterijum koji nije u redu.
Sta fali sto je neko advokat Zvezdanu Jovanovicu?
Verujem da i to koristis samo kao diskfalifikaciju u nedosttaku jaceg argumenta.
Da li isto mislis i o advokatu Cece Raznatovic? Da li Rajka Danilovica diskfalifikuje cinjenica da brani Arkanovu udovicu i Legijinu prijateljicu ili ga abolira cinjenica da zastupa i Ruzicu Djindjic?
Upravo ovo i jeste problem i ne kvalifikuje ih za termin "studentski protest"


A ako bi bili blizi LDPu onda bi se kvalifikovali za taj termin? :)
Biljana 77 Biljana 77 19:51 05.12.2012

Re: N.M.

već termin "studentski protest" koji koristi autorka bloga

Tako su ga nazvali studenti koji su ga organizovali i mediji koji su to preneli.

Njena teza je da je ovi "studentski protesti" podsećaju na one prave, iz devedesetih, prema kojima je, eto, sentimentalna

Gde si ti to pročitao? (Samo nemoj sliku molim te, već sam objasnila šta slika ilustruje.)

koja je išla na protest radi sebe

Dakle, bilo je i takvih. Ja mislila sve go obrazovac do zverjanina.
maksa83 maksa83 21:03 05.12.2012

Re: N.M.

Ma Maksa je preneo tekst u kom se pise i o demonstracijama i o presudi Lukicu iz koga se cita, ili se makar moze citati - eto kakvi su studenti, napadaju sud a taj sud je osudio Lukica, dakle ili su studenti na strani Lukica, ili je sud ok pa je bez veze sto ga studenti napadaju.

To apsolutno tamo ne piše. Predlažem da pročitaš još poneki tekst tamo pa će ti biti vrlo jasno šta autor misli o Hagu i haškim presudama.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 21:51 05.12.2012

Re: N.M.

maksa83
Ma Maksa je preneo tekst u kom se pise i o demonstracijama i o presudi Lukicu iz koga se cita, ili se makar moze citati - eto kakvi su studenti, napadaju sud a taj sud je osudio Lukica, dakle ili su studenti na strani Lukica, ili je sud ok pa je bez veze sto ga studenti napadaju.

To apsolutno tamo ne piše. Predlažem da pročitaš još poneki tekst tamo pa će ti biti vrlo jasno šta autor misli o Hagu i haškim presudama.


Ne piše, ali je malo u stilu: "Brut i Kasije su časni ljudi..."
hoochie coochie man hoochie coochie man 22:36 05.12.2012

Re: N.M.

To apsolutno tamo ne piše.


Ma znam da ne pise bas tako, rekoh vec da se i tako moze citati.
Ali, kazu da je kontekst sve (tako kaze gordanac a ja joj verujem:))
A kontekst je otprilike...ti ovim demonstracijama pripisujes i nesto negativno (sto uopste ne zameram, a i da zameram bas te briga :), navodis taj tekst u kom se opet o demonstracijama ne pise bas najpohvalnije, ali se zato pominje presuda Lukicu koja se mirne duse moze smatrati dobrom odlukom suda,
Pa se tako stice utisak da se tu pise o dobrim stranama suda a losim stranama protesta...
Zakomplikovah, ali znam da ces shvatiti sta mislim (mada ne znam da li ces priznati da si shvatio:))
maksa83 maksa83 22:44 05.12.2012

Re: N.M.

Pa se tako stice utisak da se tu pise o dobrim stranama suda a losim stranama protesta...
Zakomplikovah, ali znam da ces shvatiti sta mislim (mada ne znam da li ces priznati da si shvatio:))

Jasno mi je šta hoćeš da kažeš, to bi bilo ono što ovde vole da zovu "relativizacija", odn. menjanje slike o jednoj stvari ističući neki drugi kontekst. Da, razumem da to može i tako da se čita.

cult cult 08:16 06.12.2012

Re: N.M.


Mislim da jesam ali mi se cini da tebi ne odgovara ovaj ugao posmatranja tvog stava.




Da, razumem da to može i tako da se čita.
tyson tyson 09:06 06.12.2012

Re: N.M.

te još jedan link na tvit u kojem se pominje da je jedan od govornika okupljenima advokat Zvezdana Jovanovića

Na stranu sve ostalo, ali kakve veze ima koga je sve branio neki advokat?

Posao advokata je da zastupa klijenta, ko god on/ona bio/bila. To je tekovina savremene civilizacije - da svaki optuženi bude adekvatno zastupljen pred sudom. Hajka na adokate zbog klijenata umnogome podseća na mračne dane komunističke diktature (hint: proveriti šta se desilo advokatu generala Mihailovića).


tyson tyson 09:22 06.12.2012

Re: N.M.

Upravo ovo i jeste problem i ne kvalifikuje ih za termin "studentski protest". Upravo ta ideologija koju pominješ. Naivni pomisliše da je to samo izraz negodovanja na nepravdu. Medjutim, ko je prošao samo pored njih shvatio je da vrca sve od ideološkog rada.

Culte, nisu studenti neka grupacija izolovana od ostatka društva koja živi pod staklenim zvonom. Svaki od koliko? 100.000 studenata u Srbiji ima svoj stav o raznim stvarima, pa i o politici.

Oduvek su i najaktivniji od njih bili ideološki i svrstani, i podeljeni, pa i suprotstavljeni. Takođe su studentske organizacije dobijale logističku i finansijsku pomoć sa strane, u zavisnosti od trenutka i interesa.

Vremenom su se samo menjale organizacije/grupacije koje su bile dominantne u datom trenutku, ili ako hoćeš najprisutnije u javnosti; ali upliva sa strane na studentske organizacije, i svrstavanje studentski organizacija uz nekoga van univerziteta uvek je bilo i biće i to ne treba da nas čudi.

To je između ostalog činilo dinamiku Studentskog Protesta 96/97. zanimljivijom, onima koje sa fenomenološke (i dnevno-političke) strane sve to zanima. Grešiš, ovaj grešiš silno sinak ako misliš da je taj protest bio lišen zakulisnih igara i manje-više otvorenog upliva uticaja sa strane, svrstavanjem/nuđenjem studentskih lidera grupacijama van univerziteta, ideološke obojenosti ljudi koji su protest organizovali, pa ako hoćeš i ideologije i ikonografije koja karakteriše ovaj poslednji protest o kome Biljana77 piše.

Protest koji obrađuje ovaj blog apsolutno zavređuje da se nazove studentskim, ma koliko se nekima ne sviđalo što i među studentima ima onih s čijim se pogledima ne slažu.



Biljana 77 Biljana 77 09:54 06.12.2012

Re: N.M.

Protest koji obrađuje ovaj blog apsolutno zavređuje da se nazove studentskim, ma koliko se nekima ne sviđalo što i među studentima ima onih s čijim se pogledima ne slažu.


Za mene je ključna stvar bila reakcija studenata na jedan društveni (pa neka je i politički) fenomen umesto dugogodišnjeg natezanja na temu Bolonja-bodovi-budžet.* Prosto mislim da je Univerzitet deo društva koji na te fenomene mora da reaguje. Meni je žao što nisu bili dovoljno "široki" da organizovano odreaguju i na neke druge nepravde, ograničavanje slobode građana ove zemlje koji su različite seksualne orjentacije, smrt Brisa Tatona i sl. Zašto nisu možemo da polemišemo naširoko.

I naravno ne mislim da studneti ne treba da protestuju i vezano za svoja egzistencijalna pitanja studiranja, već mi je žao što to rade potpuno nesinhronizovano, uvek u zadnji čas, a ne kad se sporna odluka donese, malobrojni i posvađani. Ma koliko se ljudima dizala kosa od bilo kakve vrste kolektivizma, Univerzitet to mora da ima. Mora da postoji neko MI (tj. ONI) u kojem se velika većina studneta oseća udobno a koje će biti zasnovani pre svega na osećaju solidarnosti i empatije. E sad, kako će to MI da izgleda ne zavisi samo od njih. Nekad je to MI plivalo nasuprot struji, sad ide uz nju. Zašto, i o tome možemo do sutra.
Biljana 77 Biljana 77 16:17 05.12.2012

VAŽNO!

Ne komentarišite, samo raširite.

Nestao je ovaj dečak.

milisav68 milisav68 20:29 05.12.2012

Re: VAŽNO!

Biljana 77
Ne komentarišite, samo raširite.

Nestao je ovaj dečak.


Dečak iz Smederevske Palanke pronađen na Voždovcu!
Biljana 77 Biljana 77 21:41 05.12.2012

Re: VAŽNO!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana