Gost autor| Mediji| Muzika| Umetnost

Radio prenosi iz METROPOLITEN-a

Filip Mladenović RSS / 24.01.2013. u 17:15

 PITER GELB
PITER GELB
Treću godinu zaredom Radio Beograd svojim slušaocima omogućava posebno zadovoljstvo - direktne prenose iz Metropoliten opere u Njujorku.

Svake subote, od 8. decembra 2012. do 11. maja 2013, na radijskoj pozornici smenjivaće se dvadeset i jedna operska predstava u izvođenju najvećih zvezda operske umetnosti današnjice. Među njima su: Željko Lučić, Džojs DiDonato, Natali Dese, Ana Netrebko, Jonas Kaufman, Olga Borodina, Roberto Alanja, Huan Diego Flores, Sondra Radvanovski, Dmitri Hvorostovski, Sajmon Kinlisajd i mnogi drugi.

Tokom 2012/2013 Radio Beograd, prvi put, realizuje celokupnu sezonu radijskih prenosa iz Metropoliten opere, kroz saradnju muzičkih redakcija Drugog i Trećeg programa, sa ciljem da slušaocima putem tekstova, intervjua i različitih informacija, dodatno obogati muzički doživljaj ovih operskih večeri.

Detalji o radio prenosima iz Metropoliten opere mogu se pročitati na linku: http://www.rts.rs/upload/storyBoxFileData/2012/12/05/2805872/MetOpera2012_13.pdf

Početkom oktobra 2012. u Njujorku je boravila Ivana Neimarević, urednica 3. programa Radio Beograda, gde je razgovarala sa direktorom METROPOLITEN opere, gospodinom Piterom Gelbom.

Gospodine Gelb, najpre bih želela da vam se zahvalim na vremenu koje ste izdvojili kako biste dali intervju za Radio Beograd. Početak je sezone i to veoma posebne sezone u kojoj se obeležavaju dve velike godišnjice - 200 godina od rođenja Verdija i Vagnera. Operske kuće širom sveta prilagođavaju svoje sezone kako bi proslavile ove godišnjice. Možete li nam reći kako će Metropoliten obeležiti ove jubileje.

- Metropliten opera je uvek bila ponosna na to što poseduje veoma široki repertoar u svakoj sezoni, koja traje otprilike 33 nedelje, od kraja septembra do maja. I mi tokom redovnog programa predstavljamo dela Verdija i Vagnera. Ove sezone imaćemo više dela ovih autora nego što je to uobičajeno. Ali nećemo zapostaviti opere i drugih autora. Predstavićemo pet Verdijevih opera i to dve nove postavke - „Bal pod maskama" u režiji Devida Oldena i pod upravom Fabija Luizija, našeg šefa dirigenta, kao i novog "Rigoleta". Takođe obnovićemo „Aidu", „Trubadura" i „Otela". U slučaju Vagnera, u poslednjih par sezona smo predstavili novu inscenaciju „Prstena", za koju je većina ljudi čula, jer je izazvala senzaciju kada je izvedena. Ponovo ćemo je postaviti na proleće i ovu sezonu ćemo zatvoriti sa tri izvođenja kompletnog „Ringa". Takođe, prikazaćemo i novu produkciju „Parsifala", koji će premijeru imati u februaru 2013.

Kada već govorimo o produkciji „Prstena", nju je radio Rober Lepaž, a Vaša saradnja se nastavlja i u novoj postavci opere „Bura" Tomasa Adesa. Da li će i ona biti tako avangardna kao „Prsten" ili je to još uvek tajna?

- Ne, nije tajna. Upravo se odvijaju probe. Znate, Met je jedna od najzaposlenijih opera u svetu i na našoj sceni se stalno nešto dešava. Danas su bile probe za „Buru" do 14.30, a onda je scena počela da se priprema za večerašnjeg „Otela", na kojoj se još uvek radi, iako bi predstava trebalo da počne za samo 2 sata. To je tipično za Met, da scena bude spremna tik pred početak, u poslednjem trenutku. Kada se predstava završi, naša treća smena će početi da namešta scenografiju za sutrašnju probu „Bure". Tako da je naša scena bukvalno u upotrebi 24 časa dnevno - za pripreme, probe, nastupe i svaki sledeći događaj.

Rober Lepaž se izdvaja u odnosu na sve druge reditelje sa kojim sa sarađivao, jer kad god radi na nekom projektu, bilo za pozorište, odakle je u potekao, bilo za operu, uvek sastavi nov tim kreativnih ljudi. On sam ima ideju šta želi da uradi, ali uvek radi sa drugim dizajnerskim timom, tako da njegove produkcije nikada nisu iste. Drugi, veliki režiseri često rade sa istim dizajnerima, ali ih Lepaž menja. Voli da prodrma stvari, jer ima izuzetnu kreativnu energiju i imaginaciju koja je neumorna u svojim nastojanjima da pokori nove teritorije. Takođe, na njega jako utiče istorija pozorišta i tehnologije. On koristi stare tehnike, ali i izmišlja nove. U „Prstenu" je bilo dosta nove tehnologije. Verujem da reditelji u Metu treba da ostanu verni kompozitorovim zamislima u smislu predstavljanja priče i poštovanja muzičkih vrednosti, ali koji u isto vreme pomeraju pozorišne granice. U tom smislu „Prsten" je značajan jer je koristio tehnologiju na način na koji to nikad nije urađeno na operskoj sceni - kontrola pokreta, oslikavanje scenografije pomoću projekcija na panele koji se pomeraju kako bi se stvorio ambijent, svet „Prstena". U slučaju „Bure" reč je o nečem sasvim drugom. Delo je napisano 2004. i jedna je od najuspešnijih savremenih opera. Tomasa Adesa več nazivaju novim Bendžaminom Britnom. Ova opera, koja ostaje relativno verna Šekspirovom predlošku, imala je već 5 postavki. Ovo je šesta produkcija i ono što je Rober Lepaž uradio jeste da ju je smestio u unutrašnojst „Skale" u XIX veku i u svakom činu je vidimo iz drugačije perspektive. U prvom je vidimo iz perspektive izvođača koji gledaju u publiku, u drugom iz ugla publike, a u trećem svojevrsni poprečni presek operske kuće. Vidi se ispod i iznad scene.


Barokni ciklus Metropoliten opere ove godine se nastavlja sa Hendlovim „Julijem Cezarom". Nastavljate sa repertoarkom praksom da imate barem jednu baroknu operu na repertoaru?

- Pa mi baš nemamo kvotu za baroknu operu. Met nije baš poznat kao mesto za prezentaciju baroknih opera, jer je tako velik. Ovo je jedna od najvećih opera u svetu, sa 3800 mesta. Nije baš idealno, intimno mesto za baroknu operu. Ali, i one mogu dobro da funkcionišu na našoj sceni, kao što smo to dokazali u prošlosti. Ova produkcija, koju ćemo prikazati, prvi put je izvedena 2005. godine u Glajnbornu. To je bilo one godine pre nego što sam postao generalni direktor Meta. Putovao sam širom sveta i upoznavao produkcije, režisere i pevače koje sam želeo da angažujem. Tada sam video ovu produkciju Dejvida Mekvikara, briljantnog škotskog režisera, „Julija Cezara" u Glajnbornu, tako dinamična, brzog ritma i zabavna, da sam poželeo da je dovedem u Met. Nekada pravimo sasvim nove produkcije, nekada imamo koprodukcije, a nekada ih uvozimo. Isti je slučaj bio sa „Travijatom" Vilija Dekera, prvi put izvedena u Salcburgu. To su bile dve produkcije koje sam video 2005. i odlučio da ih dovedem u Met. Obe su adaptirane kako bi odgovarale dimenzijama naše scene. Ali, mislim da će publika uživati i u Sali Meta i u filmskim dvoranama u Srbiji i širom sveta.

Ima nekoliko opera ove sezone koje nisu baš uobičajene na repertoaru, poput dela Pulenka. Sinoć sam pročitala da će „Marija Stjuart" biti prvi put ove godine izvedena na sceni Meta. To će biti nešto novo za publiku u Njujorku. Takođe Pučinijeva „Lastavica" nije baš često izvođena.

- U slučaju „Marije Stjuart" u pitanju je Met premijera. Delo je komponovano 1832, čini mi se. Opet je režiju uradio Dejvid Mekvikar, ali je ovo produkcija koju je uradio za Met. To je druga od tri Donicetijeve takozvane „tjudorske" opere. Takođe, prvi put u istoriji Meta prošle godine smo imali operu „Anu Bolen". Ona je otvorila sezonu sa ruskom operskom pevačicom Anom Netrebko. „Marija Stjuart" je nastavak (drugi deo), ako tako može da se kaže, sa sjajnom Džojs DiDonato, koja peva naslovnu ulogu. Premijera će biti u novogodišnjoj noći, a u bioskope stiže u januaru 2013. U slučaju „Lastavice", ona je već bila izvođena u Metu, ali ovog puta će u njoj debitovati umetnica za koju se nadam da će imati izvrsnu karijeru u Metu, Kristine Opolais iz Letonije. Ona je jedna od sjajnih novih pevačica i glumica. Čuo sam kako nastupa u Evropi. Nedavno je pevala „Jenufu" u Cirihu, prošle sezone sam je slušao i kao „Rusalku" u Minhenu. Mislim da je pred njom sjajna karijera, nadam se upravo na sceni Meta.

Met opera ima mogućnost da angažuje najbolje svetske pevače. Šta je ono što vi posebno tražite, šta mora da poseduje pravi Met pevač?

- Met pevač mora da poseduje ono što bi svaki operski pevač trebalo da ima. Mada je Met opera malo veća... Pevači koji pevaju u Metu moraju da imaju glas koji može da drži pažnju publike, koje ispunjava auditorijum od 3800 mesta. Ali to ne znači da moraju da imaju snažni, tutnjajući glas. Dobro fokusirani glas je sve što vam treba. U suštini, ono što pravi zvezdu u Metu i bilo gde drugde je sjajna „vokalna ličnost" i pozorišna harizma. Pomaže ako ste dobar glumac ili glumica. Mislim da operi trebaju kompletni izvođači i da će buduće generacije to imati, kao što su imale i starije. Operi trebaju veliki talenti da bi opstala, tako da ih stalno tražimo. Met ne može da stvori zvezdu, ali može da joj pruži šansu da zablista.

Mi imamo zvezdu koja sija na vašoj sceni - to je Željko Lučić, operski pevač iz Srbije.

- O da, Željko Lučić je sjajan pevač. Jedva čekam njegovog Rigoleta.

Pomenuli ste HD prenose, ovo je i 82. sezona radijskih prenosa, što Metropoliten operu približavaju publici širom sveta. Mi znamo koliko publika u Srbiji voli i sluša ove prenose. Da li ima još prostora za širenje - šta je sledeće kako bi opera imala još veći auditorijum?

- Mi se trudimo da koristimo digitalne tehnologije kako bismo doprli do publike. Mislim da ne smemo ni u jednom trenutku da spustimo gard u smislu konstantnog ulaganja energije, koja je potrebna kako bi se visoka umetnost, kao što je to opera, učinila što više dostupnom. Radijski prenosi su me inspirisali da krenem ovim novim putem. HD prenosi sada imaju publiku od 300 000 gledalaca po prenosu, u 64 zemlje i 1900 bioskopa na svim kontinentima, izuzev Antarktika. Naši radijski prenosi subotom se nastavljaju i mogu se čuti u Njujorku i širom sveta. Kako se pojavljuju nove elektronske platforme, naši sadržaji će biti dostupni i na njima. Nijedan format nas neće sputati.

Atačmenti



Komentari (38)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

blogovatelj blogovatelj 17:33 24.01.2013

1.



PS.

Treću godinu zaredom Radio Beograd svojim slušaocima omogućava posebno zadovoljstvo - direktne prenose iz Metropoliten opere u Njujorku.


1. Koliko ovo košta?
2. Ko to plaća?
tyson tyson 23:18 24.01.2013

Re: 1.

1. Koliko ovo košta?
2. Ko to plaća?

Možebiti da sam nešto pomešao, ali čini mi se da je ovo besplatno (za Radio Beograd), valjda kao deo programa Američkog kutka ili tako već nečega.


Filip Mladenović Filip Mladenović 00:12 25.01.2013

Re: 1.

blogovatelj
PS.
Treću godinu zaredom Radio Beograd svojim slušaocima omogućava posebno zadovoljstvo - direktne prenose iz Metropoliten opere u Njujorku.1. Koliko ovo košta?2. Ko to plaća?


Put i boravak u Njujorku platila je Ivana Neimarević, a direktne prenose iz Metropoliten opere platio je RTS, kao deo paketa zvanog EUROMET.

blogovatelj blogovatelj 16:24 25.01.2013

Re: 1.

direktne prenose iz Metropoliten opere platio je RTS


Па то значи да Тијанић ради и добре ствари?
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:03 25.01.2013

Re: 1.

Па то значи да Тијанић ради и добре ствари?

ne, nego ga zabole tuki za treći program radio beograda koji slušaju umetnici i intelektualci, pa onda kreativna redakcija može da se razmaše. tako ja to vidim.
blogovatelj blogovatelj 02:45 26.01.2013

Re: 1.

ne, nego ga zabole tuki za treći program radio beograda koji slušaju umetnici i intelektualci, pa onda kreativna redakcija može da se razmaše. tako ja to vidim.


Sve je to lepo, ali kreativna redakcija ne daje pare, nego direktori.
Dakle, kad bi oni rekli da nema para, ne bi bilo ni prenosa, ne?
milivoje_bg milivoje_bg 21:42 26.01.2013

Re: 1.

Filip Mladenović
blogovatelj
PS.
Treću godinu zaredom Radio Beograd svojim slušaocima omogućava posebno zadovoljstvo - direktne prenose iz Metropoliten opere u Njujorku.1. Koliko ovo košta?2. Ko to plaća?


Put i boravak u Njujorku platila je Ivana Neimarević, a direktne prenose iz Metropoliten opere platio je RTS, kao deo paketa zvanog EUROMET.


Каква је то демагогија !? Зашто та Ивана сама плаћа себи пут и боравак ? Како то да јој службени пут не плати Радио Београд ?
Будалаштина.
buba_truba buba_truba 22:03 26.01.2013

Re: 1.

milivoje_bg
Каква је то демагогија !? Зашто та Ивана сама плаћа себи пут и боравак ? Како то да јој службени пут не плати Радио Београд ?
Будалаштина.

A otkud ti znaš šta je Ivana, uopšte, radila u Njujorku? Možda je bila sasvim privatno, pa iskoristila boravak i napravila intervju. Zašto odma' skačeš i prozivaš... Stvarno si mrgud, kako ti nije tesno u toj koži?

Za radio Beograd 2, 3, a bogami i 1

A i tebi, Filipe, za blog
milivoje_bg milivoje_bg 22:18 26.01.2013

Re: 1.

buba_truba
milivoje_bg
Каква је то демагогија !? Зашто та Ивана сама плаћа себи пут и боравак ? Како то да јој службени пут не плати Радио Београд ?
Будалаштина.

A otkud ti znaš šta je Ivana, uopšte, radila u Njujorku? Možda je bila sasvim privatno, pa iskoristila boravak i napravila intervju. Zašto odma' skačeš i prozivaš... Stvarno si mrgud, kako ti nije tesno u toj koži?

Za radio Beograd 2, 3, a bogami i 1

A i tebi, Filipe, za blog

Немој да ме вређаш (мама ти мргуд) !
Није Њујорк иза ћошка. Пут треба да јој плати фирма !
buba_truba buba_truba 22:34 26.01.2013

Re: 1.

milivoje_bg
Немој да ме вређаш (мама ти мргуд) !
Није Њујорк иза ћошка. Пут треба да јој плати фирма !

Zašto put da joj plati firma ako je išla da poseti brata, recimo.

A što se uvrede tiče, izvinjavam se ali mrgudu, praštaj... preterala sam.
AlexDunja AlexDunja 18:48 24.01.2013

...

radio beograd 2 i 3
su odlični programi.

neophodno je da opstanu i održe kvalitet.

dobar blog, filipe
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 22:40 24.01.2013

Re: ...

AlexDunja
radio beograd 2 i 3
su odlični programi.

neophodno je da opstanu i održe kvalitet.

dobar blog, filipe

dodajem i beograd 1.
ta trojka pokriva širok spektar tema, oblasti, umetnosti, kulture, muzike, i to vrlo kvalitetno.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 18:50 24.01.2013

.

zar ivana nije ovo objavila u Politici?
niccolo niccolo 19:11 24.01.2013

Re: .

Pa tehnički piše gost autor u kategorijama...doduše nije da je baš najjasnije da je Filip pozjamio...
AlexDunja AlexDunja 19:20 24.01.2013

Re: .

doduše nije da je baš najjasnije da je Filip pozjamio...


ih bre, al cepidlačite,
pa napisao je čovek lepo ko je autorka intervjua...
niccolo niccolo 19:22 24.01.2013

Re: .

pa napisao je

A kako smo mogli to da pročitamo kad je poznato da ne čitamo tekstove?

AlexDunja AlexDunja 19:25 24.01.2013

Re: .

A kako smo mogli to da pročitamo kad je poznato da ne čitamo tekstove?

touche
mirelarado mirelarado 19:48 24.01.2013

Re: .

BebaOdLonchara
zar ivana nije ovo objavila u Politici?


Jесте, још 5. јануара.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:12 24.01.2013

Re: .

da-da, pozajmio filip.
ivana23 ivana23 22:10 24.01.2013

Re: .

BebaOdLonchara
da-da, pozajmio filip.


Pise u petom pasusu:

Početkom oktobra 2012. u Njujorku je boravila Ivana Neimarević, urednica 3. programa Radio Beograda, gde je razgovarala sa direktorom METROPOLITEN opere, gospodinom Piterom Gelbom.

Filip Mladenović Filip Mladenović 00:16 25.01.2013

Re: .

Poenta bloga je u linku: http://www.rts.rs/upload/storyBoxFileData/2012/12/05/2805872/MetOpera2012_13.pdf

I u preporuci da kada možemo (subotom) slušamo direktne prenose opera. Mada 2. i 3. program Radio Beograda, kao i RTS Digital, imaju i druge sjajne emisije, koje mogu pomoći da se ublaži ili izbegne ova nepodnošljiva kakofonija svakodnevice.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 06:38 25.01.2013

Re: .

Pise u petom pasusu:

Početkom oktobra 2012. u Njujorku je boravila Ivana Neimarević, urednica 3. programa Radio Beograda, gde je razgovarala sa direktorom METROPOLITEN opere, gospodinom Piterom Gelbom.

ali ne piše da je tekst objavljen u politici.

btw, treći program radio beograda je jedini radio u srbiji koji mogu da slušam. tačnije, koji rado slušam.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 07:58 25.01.2013

Re: .

BebaOdLonchara
Pise u petom pasusuočetkom oktobra 2012. u Njujorku je boravila Ivana Neimarević, urednica 3. programa Radio Beograda, gde je razgovarala sa direktorom METROPOLITEN opere, gospodinom Piterom Gelbom.ali ne piše da je tekst objavljen u politici.btw, treći program radio beograda je jedini radio u srbiji koji mogu da slušam. tačnije, koji rado slušam.

imaš mali plus kod mene bio bi veći da ti RB3 nije jedini
Hansel Hansel 12:02 25.01.2013

Re: .

Filip Mladenović
Poenta bloga je u linku:
http://www.rts.rs/upload/storyBoxFileData/2012/12/05/2805872/MetOpera2012_13.pd
I u preporuci da kada možemo (subotom) slušamo direktne prenose opera.

... i da nas i ove godine obaveštavaš o tome na vreme:
Svake subote, od 8. decembra 2012. do 11. maja 2013, na radijskoj pozornici smenjivaće se dvadeset i jedna operska predstava u izvođenju najvećih zvezda operske umetnosti današnjice.

Hansel Hansel 12:10 25.01.2013

Re: .

treći program radio beograda je jedini radio u srbiji koji mogu da slušam

Da, da, naročito je bila interesantna ona studija koja nije štedela narodske reči opisujući funkcije i upotrebu organa. I još čitane onom zagrobnom, hiperintelektualističkom spikerskom dikcijom... Svaka čast čoveku kako je izdržao, ne znam iz koliko pokušaja su to snimili...

(Šalim se, ne kompromitujem program, nego morao sam da pomenem taj biser.)

EDIT - zapravo je to izgleda bio rad o psovkama:
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:16 25.01.2013

Re: .

bio bi veći da ti RB3 nije jedini

ok...i drugi program. od uvek, btw.

nego, kad smo već u ofisu, pitanje: zašto se muzika koja se emituje (zvuči kao da je magnetofon??) na drugom programu, na svakih cca 2 minuta malo ubrza&uspori? jel to može da se popravi, jer opasno smara.
mimi.ista mimi.ista 23:20 25.01.2013

Re: .

http://sites.radiofrance.fr/francemusique/accueil/

Ovo mozes uvek da slusas preko compa. Ima prenos subotom iz Metropolitema vec godinama.
Hansel Hansel 11:58 25.01.2013

"Bioskopski" prenosi

iz Metropoliten opere u bioskopima "Cineplexxa"

Jel' neko gledao? Video sam vest pre nekoliko meseci, ali nikako da se organizujem... moglo bi biti vrlo zanimljivo.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:02 25.01.2013

Re: "Bioskopski" prenosi

nisam. i sve kao saćusutraću, i zaboravim.
mimi.ista mimi.ista 22:58 25.01.2013

Re: "Bioskopski" prenosi

Bilo preko leta prenosa preko interneta sa Glyndebourne operskog festivala, nasla sam link u Guardianu.


Figarova zenidba savrsena - dizajn iz sezdesetih a scenografija mavarska.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 07:51 26.01.2013

Re: "Bioskopski" prenosi

Hansel
iz Metropoliten opere u bioskopima "Cineplexxa"

Jel' neko gledao? Video sam vest pre nekoliko meseci, ali nikako da se organizujem... moglo bi biti vrlo zanimljivo.

Probaj, odlčno je, za sitne pare.
jeca92 jeca92 23:30 25.01.2013

Bravo..

Za RTB3. Slušam mada ne redovno prenose i verovatno svi već znate da postoje i direktni prenosi opera iz Meta, kao i baleta iz Boljšoja u Cinaplexx-u (Delta City), sto takodje preporucujem.
Što se tiče radija, postoji i Stereorama za ljubitelje klasicne muzike, koja emituje svoj program subotom i nedeljom-samo.
U svakom slucaju Rigoleta i ja zeljno iscekujem ..
jeca92 jeca92 23:32 25.01.2013

Re: Bravo..

A evo tek sada vidim da je vec bilo price o bioskopskim prenosima u Cinaplexxu..
mimi.ista mimi.ista 23:46 25.01.2013

Re: Bravo..

Evo sta ide sutra

[url=http://music.cbc.ca/#/Saturday-Afternoon-at-the-Opera][/url]
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 03:52 26.01.2013

Re: Bravo..

ustvari, ja baš i ne slušam te prenose tako redovno zbog averzije prema operi.
Hansel Hansel 09:22 26.01.2013

Re: Bravo..

BebaOdLonchara
ustvari, ja baš i ne slušam te prenose tako redovno zbog averzije prema operi.

Kako ih onda uopšte ikad slušaš?

Ni ja ne volim one razvučene delove...
jeca92 jeca92 11:27 26.01.2013

Re: Bravo..

Re: Bravo..
ustvari, ja baš i ne slušam te prenose tako redovno zbog averzije prema operi

E toga se dobro secam .
Ali zato ima i balet istina klasican, ne znam zasto ne ubace nesto od modernog baleta iz Holandskog Nacionalnog Baleta i to je u ponudi ali ga ovi jos uvek ne preuzimaju..
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 20:33 26.01.2013

Re: Bravo..

Kako ih onda uopšte ikad slušaš?

pa dala sam sve od sebe par puta. sluša moj tata koji je operski zaljubljenik. btw, uvek kažem da je zbog njega preživela Stereorama. :)
opera mora i da se gleda, i to u Operi. e sad, ako mi neko raspali operu na onolikom platnu, možda mogu da "zamislim" da sam u Metropolitenu.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana