Filozofija| Istorija

Knjiga o dva principa (1)

kukusigameni RSS / 28.01.2013. u 21:23

Na blogu se često vode diskusije između vernika i ateista. U tim diskusijama, uglavnom neproduktivnim, koriste se različiti argumenti koji samo pokazuju tvrdokornost stavova zauzetih još pre započete diskusije.

Tu i tamo se neko deklariše kao agnostik i time obično otpočinje trol u pravcu da li su agnostici ateisti i koji je pojam sadržan u kom. Gnostike niko ne pominje.

Postoji jedna zanimljiva knjiga sa isto tako zanimljivim predgovorom. Reč je o spisu srednjevekovnih gnostika. Toj knjizi se često vraćam i pronalazim puno toga što se može pročitati baš između redova teološko-ateističkih polemika na blogu, a boga mi :) i šire.

Zato sam rešio da sa Vama podelim neke delove iz ove knjige.

Podeliću zato ovo štivo na više delova koje sam sam odabrao i pozvaću vas da kroz zajedničko komentarisanje dođemo možda do nekih zaključaka.

Predgovor za knjigu je napisao Vojislav D. Nikčević.

 

Sloveni su na Balkan došli sa već izgrađenim materijalističkim religijskim konceptom. U slovenskom teogonijumu, sličnom kao i kod drugih varvarskih naroda Evrope i zapadnog dela Azije, gotovo da ne postoji vrhovno božanstvo. Perun, kako literatura često beleži, vrhovni slovenski bog i najznačajnija ličnost božanskog teogonijuma, u prvo vreme je božanstvo vatre, a tek poznije, u dodiru sa rimskim carstvom i njegovom civilizacijom, postaje bog munje i groma, ali nimalo moćniji od Horsa, Simergla (Zimergla), Striboga. Podjednako se poštovao bog neba Svarog, bog sunca Dažbog i bog stoke Veles. Sve žene imale su sopstvenu zaštitnicu Mokoš, koja im je, po verovanju, omogućila da obavljaju takozvane ženske poslove u domaćinstvu. Sloveni su imali i svoj zemaljski kalendrai svaki član tog kalendara imao je jedno božanstvo za pokrovitelja. Ceo materijalni svet, po slovenskoj mitologiji, poredak je živih bića – živa je čak i vlat trave, drvo, trska u ševaru. Dobri i zli demoni, duhovi, nalaze se u svakom delu materijalnog poretka stvarnosti, u domaćinstvu, čak i odeći i oružju koje je slovenski ratnik nosio. Taj teogonijum nije teogonijum strahopoštovanja, pred kojim se klanja i u koji se slepo veruje, to je jednostavno – živi svet tajanstvenog i nepoznatog, koji se sakriva od čoveka da bi mu u životu ili pomogao ili odmogao. Pomoć ili odmoć tog sveta ne zavisi od božanstva, već od čoveka samog, njegove sposobnosti kao ratnika ili radenika, koliko je u stanju da u taj svet pronikne i da ga s poštovanjem prihvati. Ta materijalistička religija u kojoj se priznavao poredak materijalne stvarnosti i položaj čoveka u njoj, nije dozvoljavala da se izgradi bilo kakva svest o postojanju nekog jedinstvenog, apsolutnog božanskog bića, koje u svojim rukama drži sve i čoveka kažnjava za neka davna sagrešenja njegovih predaka. Hrišćanski bog je za Slovene bio ne samo apstraktan, već inečovečan. Čak i obrazovanijem Slovenu teško je bilo dokazati i objasniti, da Bog može smrću da kažnjava čoveka ukoliko je čovek njegov potomak. Ono što je radio hrišćanski bog sa ljudima, to nikada i ni u kom religijskom predanju nije radio nijedan od slovenskih bogova.

Sudar slovenskog religijskog koncepta i hrišćanstva bio je neminovan. Najverovatnije da su to Vizantinci, pošto su već imali iskustvo sa azijskim narodima, na vreme shvatili, pa su Slovenima, kao i ostalim narodima, ponudili jedno daleko slobodoumnije tumačenje hrišćanstva – gnozu. Gnoza je bila u stanju da izmiri materijalizam slovenskog teogonijuma i hrišćanstvo, a da se božansko svebiće i jedinstvenost ne dovede u pitanje. Takav odnos prema Slovenima kao vojnoj sili Istočnog rimskog imperijuma traje sve do desetog veka. Do tog vremena Sloveni se masovno, po odlukama vizantijskih careva, naseljavaju čak i na Peloponez, i u Malu Aziju, da bi popunili životni prostor nakon u krvi ugašenih pobuna lokalnog stanovništva. Nakon desetog veka, obogaćeni slovenski župani i vojskovođe, stvorivši već ogromne zemljišne posede sa svojim vojnim družinama, žele da se osamostale od Konstantinopolja i da stvore države u kojima će sva vlast biti u rukama Južnih Slovena.

Da bi stvorili državu i vlast njima je potrebna ideologija, a oni imaju dva izbora: ili da prihvate zvanično državno hrišćanstvo, koje u to vreme u Vizantiji gubi mnoga od gnostičkih obeležja, ili da stvore jedan od gnostičkih vidova hrišćanstva koji će u toj meri biti nezavisan i različit od zvaničnog hrišćanskog učenja, da će moći da se predstavi kao ideološki koncept novostvorene države. Ako se ima u vidu da je Zapadno rimsko carstvo već počelo, preko jednog dela Južnih Slovena, da vrši nasilnu hristijanizaciju masa sa svojim organizovanim svešteničkim redovima, onda je obogaćenoj slovenskoj vlasteli koja je želela sopstvenu državu ostajao put – priklanjanje Konstantinopolju i protiv Rima. Vekovima vojni najamnici, pokazali su se manje ili više vešti političari. Na teritoriji duklje, Travunije i Zahumlja moćni knez Vojislav pod pretnjom sile, a boreći se sa Vizantincima, iznuđuje vladarsko znamenje od rimskog pape. Pri tom ne dozvoljava da se uopšte razgovara o tome na koji će se način i kako ispovedati hrišćanstvo na teritorijama na kojima vlada. Istu logiku imaju i bosanski banovi i vlastela, pa čak i hrvatski kraljevi kojima vladarska znamenja daju pape u Rimu, a Vizantija počasne titule i ogromna nasledna lena. Ni sa potomcima raških župana stvar nije drugačija: Stefan Prvovenčani okrunjen je od rimskog pape, ali mu zato Vizantija daje zvaničnu ideološku moć, samostalnu arhiepiskopiju. Na taj način, zvanično hrišćanstvo, i zapadne i istočne provinijencije, ne nalazi utemeljenje u širokim slovenskim masama koje i dalje poštuju slovenski teogonijum, a hrišćanstvo kao veru i ideologiju smatra za zlo, jer pod njim prestaju da budu slobodni ljudi i postaju delimično ili potpuno zavisni seljaci i zanatlije.

-nastaviće se-

 

 



Komentari (139)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

zilikaka zilikaka 21:29 28.01.2013

Gnostike niko ne pominje.

Kako ne pominje?
Ja sam odavno rekla da sam pomalo gnostik.
kukusigameni kukusigameni 21:32 28.01.2013

Re: Gnostike niko ne pominje.

zilikaka
Kako ne pominje?
Ja sam odavno rekla da sam pomalo gnostik.


Jasno. Odatle i onaj jeretički ribanac.
drzura drzura 22:14 29.01.2013

Re: Gnostike niko ne pominje.

ma ja tek sad vidim da nisam baš tako tvrd ateista , ja sam ustvari stari sloven paganin najstrašniji .
Ceo materijalni svet, po slovenskoj mitologiji, poredak je živih bića – živa je čak i vlat trave, drvo, trska u ševaru. Dobri i zli demoni, duhovi, nalaze se u svakom delu materijalnog poretka stvarnosti, u domaćinstvu, čak i odeći i oružju koje je slovenski ratnik nosio. Taj teogonijum nije teogonijum strahopoštovanja, pred kojim se klanja i u koji se slepo veruje, to je jednostavno – živi svet tajanstvenog i nepoznatog, koji se sakriva od čoveka da bi mu u životu ili pomogao ili odmogao. Pomoć ili odmoć tog sveta ne zavisi od božanstva, već od čoveka samog, njegove sposobnosti kao ratnika ili radenika, koliko je u stanju da u taj svet pronikne i da ga s poštovanjem prihvati. Ta materijalistička religija u kojoj se priznavao poredak materijalne stvarnosti i položaj čoveka u njoj, nije dozvoljavala da se izgradi bilo kakva svest o postojanju nekog jedinstvenog, apsolutnog božanskog bića, koje u svojim rukama drži sve i čoveka kažnjava za neka davna sagrešenja njegovih predaka.

ovo je vrh !!!
kukusigameni kukusigameni 22:18 29.01.2013

Re: Gnostike niko ne pominje.

drzura
ma ja tek sad vidim da nisam baš tako tvrd ateista , ja sam ustvari stari sloven paganin najstrašniji .

Tako se počinje!
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 21:32 28.01.2013

Polka



kukusigameni kukusigameni 21:36 28.01.2013

Re: Polka

dusanovaiivanovamama


Jeres! Jeres!
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 21:48 28.01.2013

Re: Polka

kukusigameni
dusanovaiivanovamama


Jeres! Jeres!


Nemas pojma


maksa83 maksa83 21:55 28.01.2013

Re: Polka

kukusigameni
dusanovaiivanovamama


Jeres! Jeres!


Disko!

dragan7557 dragan7557 21:56 28.01.2013

Re: bezobraština

kukusigameni: U slovenskom teogonijumu, sličnom kao i kod drugih varvarskih naroda Evrope i zapadnog dela Azije, gotovo da ne postoji vrhovno božanstvo.

Koje hm. govedo bre, sebi daje za pravo da nas Slovene naziva varvarima?

cerski
kukusigameni kukusigameni 21:58 28.01.2013

Re: Polka

maksa83
Disko!

Disko nije jeres.
Mada kugla i te munje...
docsumann docsumann 22:01 28.01.2013

Re: Polka

Jeres! Jeres!




kukusigameni kukusigameni 22:02 28.01.2013

Re: bezobraština

dragan7557
Koje hm. govedo bre, sebi daje za pravo da nas Slovene naziva varvarima?


Varvarin (grč. βάρβαρος) je staro-grčki naziv za sve ljude koji su slabo ili nikako govorili grčki jezik.
U grčkom jeziku se prvi put pojavlja kao izraz „oni koji pričaju varvarski (barbarophonoi)“ u Homerovoj „Ilijadi“.

wikikikiriki
dragan7557 dragan7557 22:09 28.01.2013

Re: bezobraština

kukusigameni
dragan7557
Koje hm. govedo bre, sebi daje za pravo da nas Slovene naziva varvarima?


Varvarin (grč. βάρβαρος) je staro-grčki naziv za sve ljude koji su slabo ili nikako govorili grčki jezik.
U grčkom jeziku se prvi put pojavlja kao izraz „oni koji pričaju varvarski (barbarophonoi)“ u Homerovoj „Ilijadi“.

wikikikiriki

Slušaj znam ja dobro šta je označavao taj pojam kod Helena ali me interesuje ko je tu bezobraštinu sebi kasnije priuštio?

cerski

kukusigameni kukusigameni 22:14 28.01.2013

Re: bezobraština

dragan7557
Slušaj znam ja dobro šta je označavao taj pojam kod Helena ali me interesuje ko je tu bezobraštinu sebi kasnije priuštio?

Piše ti u tekstu.
Ako te toliko vređa, mogu da izbrišem.
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:18 28.01.2013

Re: bezobraština

Koje hm. govedo bre, sebi daje za pravo da nas Slovene naziva varvarima?

Eno pre 3-4 godine je predsednik Italije nazvao Slovene varvarima...posle se malo izvinio, ali gorko je ostalo.
freehand freehand 01:47 29.01.2013

Re: Polka

dusanovaiivanovamama
kukusigameni
dusanovaiivanovamama


Jeres! Jeres!


Nemas pojma



Prelepe su!
Ja verujem u podsuknje.
Između ostalog.
antioksidant antioksidant 08:48 29.01.2013

Re: bezobraština

Jelica Greganović
Koje hm. govedo bre, sebi daje za pravo da nas Slovene naziva varvarima?

Eno pre 3-4 godine je predsednik Italije nazvao Slovene varvarima...posle se malo izvinio, ali gorko je ostalo.

a zašto se izvinio? ipak se govori grčki u sloveniji?
Hansel Hansel 11:04 29.01.2013

Re: bezobraština

a zašto se izvinio? ipak se govori grčki u sloveniji?

Jelica je napisala da je nazvao Slovene varvarima, a ne Slovence. (Mada su i Slovenci neki Sloveni. )

Imali su u Italiji u to vreme, pričala mi jedna prijatlejica, neki poseban pogrdan naziv, derivat naziva Sloveni, u smeru pripisanog značenja ovom terminu - "robovi", samo ne mogu da se setim tačno te reči. (I za Srbe specijalno -- Servi...)

Baš zgodno i za nastavak:

kukusigameni
Varvarin (grč. βάρβαρος) je staro-grčki naziv za sve ljude koji su slabo ili nikako govorili grčki jezik.
U grčkom jeziku se prvi put pojavlja kao izraz „oni koji pričaju varvarski (barbarophonoi)“ u Homerovoj „Ilijadi“.

Zanimljivi ti Stari Grci... pored ljudi koji nisu govorili grčki, imali su i stvari koje govore (grčki).
antioksidant antioksidant 11:14 29.01.2013

Re: bezobraština

Jelica je napisala da je nazvao Slovene varvarima, a ne Slovence.
да, види стварно (мора да је на грчком написано, не разумем текст баш најбоље )
Spiridon Spiridon 11:28 29.01.2013

Re: Polka

maksa83
kukusigameni
dusanovaiivanovamama


Jeres! Jeres!


Disko!




Hansel Hansel 12:07 29.01.2013

Re: bezobraština

antioksidant
да, види стварно

Немој само и ти, као Таса, да ме прозовеш својом савешћу.
mirelarado mirelarado 22:15 29.01.2013

Re: bezobraština

Imali su u Italiji u to vreme, pričala mi jedna prijatlejica, neki poseban pogrdan naziv, derivat naziva Sloveni, u smeru pripisanog značenja ovom terminu - "robovi", samo ne mogu da se setim tačno te reči. (I za Srbe specijalno -- Servi...)


Термин је slavi (Словени), али је најчешће означавао становнике бивше Југославије (скраћеница од iugoslavi). Из те речи изведен је пежоратив slavoni, као schiavoni (погрдно робови).
drzura drzura 22:19 29.01.2013

Re: bezobraština

Imali su u Italiji u to vreme, pričala mi jedna prijatlejica, neki poseban pogrdan naziv, derivat naziva Sloveni, u smeru pripisanog značenja ovom terminu - "robovi", samo ne mogu da se setim tačno te reči. (I za Srbe specijalno -- Servi...)

sloveni - slavi , robovi - sclavi
mirelarado mirelarado 22:57 29.01.2013

Re: bezobraština

sclavi


На латинском. На италијанском schiavi (изговор: скјави). :)
Hansel Hansel 23:21 29.01.2013

Re: bezobraština

mirelarado

drzura

Hvala!
drzura drzura 23:28 29.01.2013

Re: bezobraština

На латинском. На италијанском schiavi (изговор: скјави). :)


upravo tako
isti ĐAVO
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 23:53 29.01.2013

Re: bezobraština

mirelarado
Термин је slavi (Словени), али је најчешће означавао становнике бивше Југославије (скраћеница од iugoslavi). Из те речи изведен је пежоратив slavoni, као schiavoni (погрдно робови).

Немачки: versklaven -- поробити; Sklaverei -- ропство итд. Етимологија ових речи? Она је, ипак, из латинског sclavus. Лепо је кад можеш да окривиш неког ко више не постоји :)
docsumann docsumann 21:55 28.01.2013

jedan sajt

kukusigameni kukusigameni 22:06 28.01.2013

Re: sajt

docsumann


Sjajno da si linkovao ovo.
Mada ćemo tek doći do same suštine gnosticizma na ovim prostorima i principima Knjige o dva principa.
Za početak, naslućuješ, ima ih dva.
niccolo niccolo 22:07 28.01.2013

Re: sajt

Za početak, naslućuješ, ima ih dva

Svašta. Svi znaju da ih ima četiri.
kukusigameni kukusigameni 22:08 28.01.2013

Re: sajt

niccolo
Za početak, naslućuješ, ima ih dva

Svašta. Svi znaju da ih ima četiri.

Red, rad i disciplina.
docsumann docsumann 22:11 28.01.2013

Re: sajt

kukusigameni
niccolo
Za početak, naslućuješ, ima ih dva

Svašta. Svi znaju da ih ima četiri.

Red, rad i disciplina.


red, rad i rock'n' roll

evo malo ruskog pagan metala

niccolo niccolo 22:14 28.01.2013

Re: sajt

evo malo ruskog pagan metala

Šta su ti moderna vremena, sad postoji i ruski pagan metal...
dragan7557 dragan7557 22:17 28.01.2013

Re: sajt

kukusigameni
niccolo
Za početak, naslućuješ, ima ih dva

Svašta. Svi znaju da ih ima četiri.

Red, rad i disciplina.

Poslušnost prema Vlastima si zaboravio.

cerski
niccolo niccolo 22:18 28.01.2013

Re: sajt

dragan7557
kukusigameni
niccolo
Za početak, naslućuješ, ima ih dva

Svašta. Svi znaju da ih ima četiri.

Red, rad i disciplina.

Poslušnost prema Vlastima si zaboravio.

cerski

Ah, to je peti princip.
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:19 28.01.2013

Re: sajt

docsumann docsumann 22:27 28.01.2013

Re: sajt

niccolo
evo malo ruskog pagan metala

Šta su ti moderna vremena, sad postoji i ruski pagan metal...


ih, pa danas postoji i pornogore kao pravac u .... u korišćenju muzičkih instrumenata
docsumann docsumann 22:29 28.01.2013

Re: sajt

Za početak, naslućuješ, ima ih dva.


paa, sudeći po naslovu bloga rekao bih da da
mirelarado mirelarado 23:17 28.01.2013

Re: sajt

Пригодна музичка нумера:

expolicajac expolicajac 22:36 28.01.2013

Kuku

Vidim niko da te pohvali.
E pa ja ću da te pohvalim javno za napor koji si učinio da nam prepričaš ovu interesantnu pisaniju.
kukusigameni kukusigameni 22:40 28.01.2013

Re: Kuku

expolicajac
E pa ja ću da te pohvalim javno

docsumann docsumann 22:40 28.01.2013

Re: Kuku

što reče crossover, rege je najbolja duhovna muzika

niccolo niccolo 22:41 28.01.2013

Re: Kuku

crossover

Šta je sa njim uopšte, nema ga sto godina...
docsumann docsumann 22:46 28.01.2013

Re: Kuku

niccolo
crossover

Šta je sa njim uopšte, nema ga sto godina...


pa pojavio se na dva bloga u zadnje vrijeme, koliko znam. na blogovateljevom gostovanju kod Krstića sa Dilanovim prepjevom i na moj o 16 horsepower .

docsumann docsumann 22:37 28.01.2013

ajde da uozbiljim na čas


ipak bi gnostike trebalo svrstati u teiste, ili pak agnostike koji su najzad stigli do spoznaje i prestali to da budu.

mada je agnosticizam pojam novijeg datuma (XIX vijek)

kukusigameni kukusigameni 22:46 28.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

docsumann
ipak bi gnostike trebalo svrstati u teiste, ili pak agnostike koji su najzad stigli do spoznaje i prestali to da budu.

mada je agnosticizam pojam novijeg datuma (XIX vijek)


Gnosticizam u savremenom svetu dobija novu dimenziju pronalaskom papirusnih rukopisa iz okoline Nag Hamadija. Pronađeno je oko četrdeset radova od kojih većina prethodno nepoznatih.
Značajna su nova jevanđelja koja ne predstavljaju samo nova otkrića već otvaraju i nova pitanja u vezi raznolikosti ranog hrišćanstva.
docsumann docsumann 22:51 28.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas


da, to mi je poznato, nego sam mislio na suštinsko značenje pojma.
za razliku od vjerovanja, gnosticizam polazi od spoznaje boga.

naravno, tu se ne radi o materijalističko-pozitivističkom uvidu, već o "nešto" drugačijim oblicima znanja.
e, sad, koliko je ta spoznaja validna, mogu da govore samo oni koji su je stekli.
kukusigameni kukusigameni 23:04 28.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

docsumann


Teško je definisati gnosticizam i gnostike.

Meni je jako simpatičan afirmativni stav dotičnog Toma Hola, koji kaže da gleda na njih (gnostike):

"kao na romantike u pobuni protiv klasične (pravoverne) strukture, kako se usresređuju na individualno radije nego na grupu; oni su liberali, pre nego sveti torijevci; kvekeri i anabaptisti svog vremena, a ne Rimljani ili Anglikanci. Bili su hipiji, a ne izvršni direktori kompanija, duhovni ljudi pre nego posetioci božje službe; spasenje su videli u prosvetljenju, ne u crkvenim propovedima; bili su oni koji tragaju za blaženstvom, ne oni koji primaju milost; bili su sveštenstvo vernicima, pre nego vernici sveštenstva. Bili su idealisti, ne oni koji grade crkve; bili su ljudi koji bi klicali Ivanu Karamazovu u njegovoj pesmi, ne Velikom inkvizitoru."
docsumann docsumann 23:26 28.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas


šire gledano i šamani su gnostici

a što se hrišćanskog gnosticizma tiče, potpuno se slažem, čistota njihove vjere (možda je učenje bolja riječ) je misaona imenica za istintucionalizovano hrišćanstvo.
dragan7557 dragan7557 23:54 28.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

kukusigameni:
Gnosticizam u savremenom svetu dobija novu dimenziju pronalaskom papirusnih rukopisa iz okoline Nag Hamadija.

1945 godina kada su otkriveni baš i nije nešto savremeno.

Ja sam ove prvi put pročitao 1995 na holandskom "Nag Hamadi-Geschriften" u prevodu J. Slavenburg & W.G.Glaudemans, prva publikacija.

Kasnije sam pročitao nemački i engleski prevod.

Engleska Edicija Nag Hamadi je publikovana 2007 na engleskom i dostupna je na Internetu The Nag Hammadi Scriptures/cq Library.

Veliki problemi su pratili radove na edicijama a i prevodi su vrlo teški za rad na njima. Internacionalna Edicija je jedan od najboljih prevoda koje sam na raznim jezicima pročitao.

Svakom savetujem da pročita ovu literaturu koja zbilja otvara oči i postavlja mnoga pitanja.

cerski
Hansel Hansel 11:14 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

docsumann
naravno, tu se ne radi o materijalističko-pozitivističkom uvidu, već o "nešto" drugačijim oblicima znanja.
e, sad, koliko je ta spoznaja validna, mogu da govore samo oni koji su je stekli.

Kako ovo (poslednje) misliš? Ako je nekome njegova spoznaja utemeljena u veru (i u veri), kako mogu oni da govore o validnosti te spoznaje? Tj. -- šta je za tebe validnost? Za mene bi bila neka vrsta objektivnosti, univerzalnosti saznanja koje su dobili, pošto od direktne (strogo pozitivističke) dokazivosti možemo odmah da odustanemo. (EDIT: A onda se postavlja pitanje vrednosti individualne spoznaje, makar nejne vrednosti -- za druge.)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:45 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

docsumann
mada je agnosticizam pojam novijeg datuma (XIX vijek)


Biti agnostik znači biti u lepom društvu. Pored rodonačelnika Hakslija, tu su: književnik Borhes, režiser Bergman, filozofi Poper i Rasel, novinar Lari King, astrofizičar Hokinng i, naravno, moja malenkost.
docsumann docsumann 16:14 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

Hansel
docsumann
naravno, tu se ne radi o materijalističko-pozitivističkom uvidu, već o "nešto" drugačijim oblicima znanja.
e, sad, koliko je ta spoznaja validna, mogu da govore samo oni koji su je stekli.

Kako ovo (poslednje) misliš? Ako je nekome njegova spoznaja utemeljena u veru (i u veri), kako mogu oni da govore o validnosti te spoznaje? Tj. -- šta je za tebe validnost? Za mene bi bila neka vrsta objektivnosti, univerzalnosti saznanja koje su dobili, pošto od direktne (strogo pozitivističke) dokazivosti možemo odmah da odustanemo. (EDIT: A onda se postavlja pitanje vrednosti individualne spoznaje, makar nejne vrednosti -- za druge.)


mislim da sam ovo već par puta spominjao na blogu, ali ne mari, može opet: smatram da čovjek ima više mogućnosti (načina) da spoznaje svijet u kojem živi.
najpoznatiji, i danas, svakako najprisutniji je naučni metod spoznaje. međutim, postoje i neki drugi uvidi u prirodu stvarnosti - ekstaza (šamanske tehnike), samadij, psihonautika, meditacija, intuicija ... gnoza.

šaman ne vjeruje u svjet duhova, odnosno božansku prirodu svijeta, on zna da ona postoji, jer je spoznao u svojim transcendetalnim putovanjima.
slično se može reći i za jogije, mistike, svete ljude ...

pitanje je koliko je njihov znanje subjektivno, a koliko objektivno, odnosno univerzalno.
pa upravo su antropolozi koji su izučavali šamanske kulture širom svijeta naišli na zapanjujući stepen poklapanja njihovih učenja bez obzira na geografsko porjeklo.
takođe, šamanske ekstatičke vizije su ponovljive i to uvijek po istom principu ii na univerzalni način za svakog ko se u njih upušta.
zato su i mnogi naučnici koji su izučavali šamane prihvatili šamanizam.

neka druga nekonvencionalna znanja su manje provjerljiva, mada i tu postoje veliki stepeni podudarnosti, (samadij, npr.)

lično spadam u one koji moraju sami da "vide" da bi se u nešto uvjerili.

cijenim da ću jednog dana imati priliku da potpuno uronim tamo.

tada ću ti moći reći nešto više.
dragan7557 dragan7557 18:23 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

Vojislav Stojković
docsumann
mada je agnosticizam pojam novijeg datuma (XIX vijek)


Biti agnostik znači biti u lepom društvu. Pored rodonačelnika Hakslija, tu su: književnik Borhes, režiser Bergman, filozofi Poper i Rasel, novinar Lari King, astrofizičar Hokinng i, naravno, moja malenkost.

Ti si bre baš u najgorem mogućem društvu, a ako tako nastaviš ja te se javno odričem kao Braćele. Svi nabrojani su ljuti neprijatelji umnih bića a neki poput Rasela nisu zaslužili ni da se pominju od strane ljudi koji su naučili abecedu.

Dakle biraj, bre Mi ili oni?

cerski
docsumann docsumann 18:34 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

dragan7557
Vojislav Stojković
docsumann
mada je agnosticizam pojam novijeg datuma (XIX vijek)


Biti agnostik znači biti u lepom društvu. Pored rodonačelnika Hakslija, tu su: književnik Borhes, režiser Bergman, filozofi Poper i Rasel, novinar Lari King, astrofizičar Hokinng i, naravno, moja malenkost.

Ti si bre baš u najgorem mogućem društvu, a ako tako nastaviš ja te se javno odričem kao Braćele. Svi nabrojani su ljuti neprijatelji umnih bića a neki poput Rasela nisu zaslužili ni da se pominju od strane ljudi koji su naučili abecedu.

Dakle biraj, bre Mi ili oni?

cerski


cerski, ako nije problem, dobro bi bilo da obrazložiš ovako izričiti stav. i to po pojedinačnim slučajevima. ne znam odkud tolika netrpeljivost?
Hansel Hansel 19:43 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

docsumann
mislim da sam ovo već par puta spominjao na blogu, ali ne mari, može opet

Hvala ti, pričali smo o tome, ja sam samo ovde pitao kako pojedinac može da sudi o validnosti svoje sponzaje. Mislio sam da imaš još nešto na umu osim upoređivanja sopstvenih iskustava s iskustvima drugih, zato sam pitao.

tada ću ti moći reći nešto više.

Čekam!
docsumann docsumann 20:28 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

ja sam samo ovde pitao kako pojedinac može da sudi o validnosti svoje sponzaje.


mislim da autentična spoznaja samu sebe otkriva kao takvu onom ko je prima. ona u sebi ujedno nosi i informaciju o svojoj posebnosti.


da navedem jednu istinitu epizodu koja to fino odslikava :


jedan moj stariji drug iz BG-a došao je jedno ljeto u HN, sa drugaricom. ljetnje šeme, krivo je more, ovo-ono i oni se usput smuvaše. nakon prve burno provedene noći ona mu prizna da je prvi put doživjela orgazam u životu.
- pa kako znaš da je to bio orgazam kad ga nikad nisi doživjela? - upita je on
- pa baš zato - odgovori ona.
dragan7557 dragan7557 20:46 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

docsumann
dragan7557
Vojislav Stojković
docsumann
mada je agnosticizam pojam novijeg datuma (XIX vijek)


Biti agnostik znači biti u lepom društvu. Pored rodonačelnika Hakslija, tu su: književnik Borhes, režiser Bergman, filozofi Poper i Rasel, novinar Lari King, astrofizičar Hokinng i, naravno, moja malenkost.

Ti si bre baš u najgorem mogućem društvu, a ako tako nastaviš ja te se javno odričem kao Braćele. Svi nabrojani su ljuti neprijatelji umnih bića a neki poput Rasela nisu zaslužili ni da se pominju od strane ljudi koji su naučili abecedu.

Dakle biraj, bre Mi ili oni?

cerski


cerski, ako nije problem, dobro bi bilo da obrazložiš ovako izričiti stav. i to po pojedinačnim slučajevima. ne znam odkud tolika netrpeljivost?

Pa jeste problem jer bi trebalo mnogo pisanja evo ukratko

Borhes:

- regionalni pisac sa pretenzijom ka kvazi kosmopolitizmu.

- uski regonalni interesi i regionalna regionalna vezanost začinjena naivnim pokušajuma ka spoznaju univerzalnog,

- sebe nazivao: "klasičnim liberalom" bez ikakvog dubljeg ulaženja u suštinu liberalizma,

- anti komunista i anti fašista što je potpuno nespojivo, izrazito nerazumevanje kako fašizma tako i komunizma.

- osobiti ženomrzac dakle neko ko žene čak ni u literaturi nije podnosio

- jednostrano regionalno piskaralo (tipa Fizkaraldo, film, Klaus Kinski) koje je na sav glas kuknjarilo jer nije dobilo Nobela.

Russell

- prvo socijalista pa liberal, ideološki potpuno neorejentisana adolescentna ličnost.

- Dovoljno je pročitati "Human Knowledge" da bi se shvatila sva plitkost.

- ideološki nezrela ličnost izvikan intelekt osim Principa Mamthematica ništa pametno nije napisao.

Popper

- perfektan plagijator što je otrkriveno tek nedavno.

- za detalje vidi: "Otto Selz and rize of evolutionary epistemology."
Otto Selz je bio učitelj K. Popper-a koji nikada nije publikovao svoje ideje ali ih je zato K. P lansirao pod svojim imenom

- zajedno sa ostalim vas celom čovečanstvu naneo ogromno zlo pod nazivom neoliberaliza.

- umišljeni neoliberal sa dalekosežnim posledicama u saradnji sa F. A Hayek-om & Co osniva "Mont Plerin Society" klub koji sadrži sve drugo osim intelektualnog pogleda na čovečanstvo i njegove probleme.

Lari King

- senzacionalističko regionalno naklapalo koje ama baš ničim ne zaslužuje pažnju, čak je i Opra sposobniji novinar-

O majstor Hokingu smo pre kraćeg vremena diskutovali.

Bergman sineasta, ranga Kusturice koji nije nečim naročitim zadužio svet, ukratko kultni režiser.


Valjda je ovo što sam napisao dovoljno, dublje analize bi iznele na videlo ljude bolesne za slavom, anti-humaniste sa perfektno skrojenom tuđom ljudskom kožom, umesto vlastite, bez snalaženja u vremenu u kome su živeli/ve i koji samoživo misle samo o jednom kako biti Slavan.

Nemam ja netrpeljivosti prema ovim individuama već prema njihovom kvazi "znanju" i autoritanom odnosu prema umnim ljudima koji je svaki od njih na sebi karakterističan način solio pamet ponašajući se kao Božanstvo na zemlji.

Osobito ne podnosim tragove njihovog naukovanja i karakterističnog ponašanja Zvezde plaćene znojem i radom drugih.

Da ne podnosim ništa što bazdi na ideologiju ti je valjda jasno ali liberalizam a još više neoliberalizam smatram paklenim ideologijama koje će svet ne samo u odvesti u novi Svetski Rat, već će raspametiti i vas celo čovečanstvo tj. ono malo ljudi koji je u stanju da misli van klišea nehumanih sistema koji su tu samo i isključivo da čovečanstvu prodaju kvazi intelekt, a svojim tvorcima obezbede bogatstvo, moć i privilegije.


cerski
antioksidant antioksidant 20:46 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

nakon prve burno provedene noći ona mu prizna da je prvi put doživjela orgazam u životu.

kako nas rade to je neverovatno
docsumann docsumann 21:01 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

antioksidant
nakon prve burno provedene noći ona mu prizna da je prvi put doživjela orgazam u životu.

kako nas rade to je neverovatno


e, pošto sam dobro znao tu žensku osobu i njenu životnu priču, mogu da garantujem da ga nije lagala. on je što se seksa tiče bio neuporedivo iskusniji od nje.

i da bila je žestoko zaljubljena u njega.

htjela je i da ga vodi sa sobom u ameriku, ona je inače stručnjak za kompjutere, ali on dileja nije htio. vratio se kod svojih na selo ... ali to je jedna posve druga i za nas ovdje nebitna priča

Hansel Hansel 21:20 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

docsumann
mislim da autentična spoznaja samu sebe otkriva kao takvu onom ko je prima. ona u sebi ujedno nosi i informaciju o svojoj posebnosti.

Zanimljivo. Pitanje sam postavio i zbog nekih priča na koje sam nailazio -- da vizije u nekim stanjima mogu biti obmane (a katkad verovatno i samoobmane). Drugim rečima, možda nekada nije pitanje da li je nešto onostrano, nego -- koja je strana onostranog.

U tom smislu -- doživeti nešto što nisi doživeo ranije, ne mora da znači da je to ono što treba da doživiš. Mislim, valjda je spoznaja malo komplikovanija od orgazma.

P.S. AO me baš nasmejao.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 23:02 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

dragan7557


Dakle biraj, bre Mi ili oni?

cerski


Naravno bre: Mi.
docsumann docsumann 23:38 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

U tom smislu -- doživeti nešto što nisi doživeo ranije, ne mora da znači da je to ono što treba da doživiš. Mislim, valjda je spoznaja malo komplikovanija od orgazma.


naglasak je na autentičnosti doživljaja.

Pitanje sam postavio i zbog nekih priča na koje sam nailazio -- da vizije u nekim stanjima mogu biti obmane (a katkad verovatno i samoobmane). Drugim rečima, možda nekada nije pitanje da li je nešto onostrano, nego -- koja je strana onostranog.


ih, pa od gomile vizija koje sam imao samo neke smatram izuzetnim, i to u informatičkom smislu (sadržaj, kvalitet i vid poruke), međutim to je "miljama daleko" od nekakve konačne spoznaje o apsolutu.
al' vrijedno je daljeg traganja i istraživanja...obećava
drzura drzura 23:39 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas

kako nas rade to je neverovatno

Bog je iz ničega napravio cijeli svemir , ali da bi napravio ženu trebalo mu je jedno rebro od muškarca , kako su to komplikovana stvorenja te žene .
docsumann docsumann 23:59 29.01.2013

Re: ajde da uozbiljim na čas



cerski

Borhes:
- regionalni pisac sa pretenzijom ka kvazi kosmopolitizmu.


kao reče jedan pjesnik ... svaki pjesnik se nada da bude kao sir iz neke župe, lokalan, a poznat u svijetu

meni Borhesovo mjesto u svjetskoj književnosti dosta podsjeća na Ešerovo u slikarstvu.
čiatao sam ga puno kao student i oduševljavao se sa nekim njegovim radovima.
izuzetan maštar.


Russell


njegovu Istoriju Zapadne Filozofije sam dva puta čitao. namjeravam da uskoro ponovo počnem.


ideološki nezrela ličnost izvikan intelekt osim Principa Mamthematica ništa pametno nije napisao.


stani, zar ga nije Gedel tu nešto sjebo. teorema nekompletnosti i te fore.


Poper


možda si u pravu


Lari King


no coment


Hoking


podsjeti me? svašta smo nešto pričali


Bergman


ok, umjetnost, i lični afiniteti...nisam ljubitelj


Nemam ja netrpeljivosti prema ovim individuama već prema njihovom kvazi "znanju" i autoritanom odnosu prema umnim ljudima koji je svaki od njih na sebi karakterističan način solio pamet ponašajući se kao Božanstvo na zemlji.

Osobito ne podnosim tragove njihovog naukovanja i karakterističnog ponašanja Zvezde plaćene znojem i radom drugih.

Da ne podnosim ništa što bazdi na ideologiju ti je valjda jasno ali liberalizam a još više neoliberalizam smatram paklenim ideologijama koje će svet ne samo u odvesti u novi Svetski Rat, već će raspametiti i vas celo čovečanstvo tj. ono malo ljudi koji je u stanju da misli van klišea nehumanih sistema koji su tu samo i isključivo da čovečanstvu prodaju kvazi intelekt, a svojim tvorcima obezbede bogatstvo, moć i privilegije.


bilo bi interesantno da jednom izneseš svoje poglede na neki smisleniji oblik ljudskog organizovanja, proizvodne odnose i slično, kako ih ti zamišljaš. znam da spremaš neku opširnu opsevaciju na stotine strana, ali jesi li razmišljao o nekoj skraćenoj blog formi?

mislim da malo više izneseš nekih afirmativnih pogleda, umjesto što pičiš sa negativno konotiranim osvrtima na društvo.
ecce-florian ecce-florian 22:55 28.01.2013

pohvaljujem prvi gnostički blog

Da se sad ne upuštamo u nemačka viđenja "die gnosis" i o iščekivanju Hrista i Sofije susreta sa otuđenim ontološkim sopstvom



Za gnostički duh kaže se da duva gde hoće

Valjda onda i na nos



ps
nemac je to
JJ Beba JJ Beba 23:04 28.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

Da se sad ne upuštamo u nemačka viđenja "die gnosis" i o iščekivanju Hrista i Sofije susreta sa otuđenim ontološkim sopstvom

Jelica Greganović Jelica Greganović 23:12 28.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

Domaćine, izvini, ali ovo je jače od mene...u stvari nije jače od mene...

kukusigameni kukusigameni 23:24 28.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

Jelica Greganović
Domaćine, izvini, ali ovo je jače od mene...u stvari nije jače od mene...

Ima i onih pravoslavnih jelkica. Ne mogu sad da ih pronađem.
docsumann docsumann 23:32 28.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

JJ Beba


dobra šema

P.S. neke gnostičke sekte, kao pavlinci npr, su se odricale od konzumacije mesa i seksa (čak i u braku).


JJ Beba JJ Beba 23:37 28.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

Ima i onih pravoslavnih jelkica. Ne mogu sad da ih pronađem.

mož da prođe i ko novogodišnja jelkica, jeftinije je

JJ Beba JJ Beba 23:38 28.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

P.S. neke gnostičke sekte, kao pavlinci npr, su se odricale od konzumacije mesa i seksa (čak i u braku).

dobro seksa, al što mesa?
niccolo niccolo 23:40 28.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

JJ Beba
P.S. neke gnostičke sekte, kao pavlinci npr, su se odricale od konzumacije mesa i seksa (čak i u braku).

dobro seksa, al što mesa?

Pratim Bebu i podižem za što čak i u braku?
docsumann docsumann 23:40 28.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

JJ Beba
P.S. neke gnostičke sekte, kao pavlinci npr, su se odricale od konzumacije mesa i seksa (čak i u braku).

dobro seksa, al što mesa?


džavo če ga znati

P.S. ako smatraš da je sav materijalni svijet Jaldobaotova (Demijurgova ) opsjena (zvuči k'o Matrix, a?) ne preostaje ti baš mnogo sadržaja za guštanje.

kukusigameni kukusigameni 23:41 28.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

Bilo je raznih gnostika tokom istorije.
Da ne bude sve ko neki hipi pokret, postojali su i AGONISTICI.
Naziv ovog učenja dolazi od grčke reči "agonistikos" ili "sposoban za borbu".
Oni su u četvrtom veku bili organizovani u tzv. rimskoj Africi.
Socijalna baza su bili seoska sirotinja i robovi.
Propovedali su asketizam, bežanje od zemaljskih stvari, dobrovoljno mučeništvo itd.
Zvaničnu crkvu su smatrali neprijateljem prave vere. Njihovi su ih sveštenici vodili na rušenje hramova zvanične hrišćanske crkve i zdanja koja su joj pripadala.
JJ Beba JJ Beba 23:47 28.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

niccolo
JJ Beba
P.S. neke gnostičke sekte, kao pavlinci npr, su se odricale od konzumacije mesa i seksa (čak i u braku).

dobro seksa, al što mesa?

Pratim Bebu i podižem za što čak i u braku?

da, koji će im brak, enivej?
dragan7557 dragan7557 23:59 28.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

JJ Beba
Da se sad ne upuštamo u nemačka viđenja "die gnosis" i o iščekivanju Hrista i Sofije susreta sa otuđenim ontološkim sopstvom


U originalnim spisima je Jahwe "zamenjen" poznatim Demijurgom sa imenom Jaldabaoth, Zabaoth, ili na srpakom poznatom i u ranijim vremenima spominjanim Savaotom.

Shema koju si postavila je interpretacija navođenja vode na svoj mlin.

cerski
ecce-florian ecce-florian 00:04 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

JJ Beba
Ima i onih pravoslavnih jelkica. Ne mogu sad da ih pronađem.

mož da prođe i ko novogodišnja jelkica, jeftinije je


misim samo bi da ukažem da ne budu posle neke jezičke neudomice
misim prvo ovo

genuine pine

pa onda

scratch and sniff, glow in the dark

može kulturološki ( a ovaj blog je čitan na raznim mislim meridijanima) da se različito tumači

npr pina na madjarskom ima značenje koje (namerno dal slučajno)u potpunosti menja ovaj komentar (konsultovati se sa google translate)

ah te slobodne asocijacije. a krenulo je naivno od jelkice
dragan7557 dragan7557 00:06 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

JJ Beba
P.S. neke gnostičke sekte, kao pavlinci npr, su se odricale od konzumacije mesa i seksa (čak i u braku).

dobro seksa, al što mesa?

Pa tada još nije bilo dopisnog seksa, bre!

cerski
dragan7557 dragan7557 00:24 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

JJ Beba
niccolo
JJ Beba
P.S. neke gnostičke sekte, kao pavlinci npr, su se odricale od konzumacije mesa i seksa (čak i u braku).

dobro seksa, al što mesa?

Pratim Bebu i podižem za što čak i u braku?

da, koji će im brak, enivej?

Da nije da se upute u Svetu Tajnu?

cerski
JJ Beba JJ Beba 00:27 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

dragan7557
JJ Beba
niccolo
JJ Beba
P.S. neke gnostičke sekte, kao pavlinci npr, su se odricale od konzumacije mesa i seksa (čak i u braku).

dobro seksa, al što mesa?

Pratim Bebu i podižem za što čak i u braku?

da, koji će im brak, enivej?

Da nije da se upute u Svetu Tajnu?

cerski


sveta tajna uzdržavanja od seksa i mesa
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 01:04 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

kukusigameni
Bilo je raznih gnostika tokom istorije.

Потпуно, и гностика и њихових учења.
Зато је и немогуће говорити о јединственом покрету.

Међу писцима, Чеслав Милош се истицао својом посвећеношћу гностицима, али то не треба да чуди: он је можда последњи велики истински религиозан песник, а гностици су својим "врлудањима" обогаћивали једноличну путању званичног хришћанства. Милош је у томе налазио затурено богатство и могућна разрешења савремених религијских унутрашњих конфликта. Сасвим у складу са многим цртама гностицизма био је Вилијам Блејк: однос према сексу, женама, према намргођеном Богу тиранину... Мени најдраже и најкорисније књиге о гностицизму биле су оне од Елејн Пејглс (ELAINE PAGELS). Већина је преведена код нас. Купујте их, припремите се за следеће наставке :)
anfieldroad anfieldroad 01:16 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

Nisam pripadnik ni jedne konfesije, niti verske zajednice. Cini mi se da je kao sto je i pomenuto u textu bloga prakticno nemoguce ubediti jedne u ono u sta veruju drugi. Ako vera zaista znaci ono sto sama rec kaze, onda joj nikakav dokaz nije potreban. Prosto, vera je vera.Zanima me kao prilicno ociglednog neznalicu po ovim pitanjima, da li gnostici spadaju u one ljude koji su iskustveno doziveli prisustvo nekakve vise sile ili Boga? Dakle da li sam naziv kaze da oni znaju, tj. oni ne veruju vec znaju? Ili imaju svoje ubedjenje koje je dovoljno snazno da bi ga nazvali spoznajom ili znanjem. Verujem da ce u sledecem nastavku biti i meni jasnije o cemu se zapravo radi...
kukusigameni kukusigameni 09:37 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

Predrag Brajovic
Мени најдраже и најкорисније књиге о гностицизму биле су оне од Елејн Пејглс (ELAINE PAGELS). Већина је преведена код нас. Купујте их, припремите се за следеће наставке :)

Tako je. Zajedno sa knjigama Karen L. King.
Meni je interesantno da čitanje tih knjiga dovodi do potrebe za ponovnim čitanjem, upoređivanjem i preispitivanjem "zvaničnih" jevanđelja i crkvenih "istina".
kukusigameni kukusigameni 09:59 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

anfieldroad
Cini mi se da je kao sto je i pomenuto u textu bloga prakticno nemoguce ubediti jedne u ono u sta veruju drugi.

Gnostici smatraju da tragaju za spoznajom, ne za dokazom. Smatraju da su dokazi spolja, a spoznaju treba tražiti unutar sebe. Dakle ne čitanjem knjiga i izučavanjem, već svojim životom. Mislim, ima tu raznih pristupa koji se prepliću sa ostalim religijama, kao što reče gore Doks.

Ali, ovaj tekst (blog), sam postavio želeći da podelim sa vama način razmišljanja ljudi sa našeg područja, sa početka stvaranja hrišćanstva. O njihovim dilemama, uticaju crkvi i politike na formiranje misli. Ispostavilo se da jeretici srednjeg veka, predstavljaju otpor organizovanoj religiji, danas sve manje prihvatljivoj. Tako da mi se njihove misli, odbačene i prokužene od zvaničnih crkvenih institucija, ponekad čine kao mnogo jača oštrica u osporavanju problema koje je organizovana religija donela.

Hajde da napomenem da je moj stav, da i nauka danas, svojim organizovanjem, gazi ka sličnoj sudbini. Možda niko ne viče: "Jeres! Jeres!", ali skoro pa da smo dotle stigli.
antioksidant antioksidant 10:17 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

Gnostici smatraju da tragaju za spoznajom, ne za dokazom.

vera se i ne zasniva na dokazu
bar ne bi trebalo
ako su potrebni dokazi, slaba je to vera
dragan7557 dragan7557 11:38 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

kukusigameni:

Gnostici smatraju da tragaju za spoznajom, ne za dokazom.

Uf, sad si prozvao i amigo nsarskog ali i čitave armije drugih!

Inače pitanje je interesantno ali je apokrifno, bre!

cerski
kukusigameni kukusigameni 11:52 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

dragan7557
Uf, sad si prozvao i amigo nsarskog ali i čitave armije drugih!

Ay caramba!

Možda bi ti Cerski, pošto si pomenuo, mogao da objasniš preobleme u prevođenju koji nastaju po pitanju gnostičkih jevanđelja ili barem samog termina gnoze. Koliko znam, baš u nemačkom jeziku postoji problem u prevođenju te reči. Možda i grešim.
Hansel Hansel 12:02 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

kukusigameni
Gnostici smatraju da tragaju za spoznajom, ne za dokazom. Smatraju da su dokazi spolja, a spoznaju treba tražiti unutar sebe. Dakle ne čitanjem knjiga i izučavanjem, već svojim životom.

Bila mi je zanimljiva situacija s božićnim poslanicama pre 7-8 godina... Poglavar jedne zajednice poželeo je svojoj pastvi spoznaju, a poglavar druge svojoj -- ljubav. Bio mi je zanimljiv taj kontrast, tada.

Ispostavilo se da jeretici srednjeg veka, predstavljaju otpor organizovanoj religiji, danas sve manje prihvatljivoj.

Nisam siguran da ovo može da stoji, bar ne univerzalno. Ali, ovo može da bude dobar šlagvort, kako stvari s (a)gnosticizmom stoje u islamskom svetu, na primer -- da li tamo uopšte postoji nešto slično, analogno makar?
kukusigameni kukusigameni 12:08 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

Hansel
Ali, ovo može da bude dobar šlagvort, kako stvari s (a)gnosticizmom stoje u islamskom svetu, na primer -- da li tamo uopšte postoji nešto slično, analogno makar?

Nisam neki stručnjak za Islam ali koliko znam Sufizam je negde sličan odnosu prema tradicionalnom pristupu Islamu.
I oni potenciraju unutrašnje traženje Boga u odnosu na spoljnji svet.
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:26 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

Ima i onih pravoslavnih jelkica. Ne mogu sad da ih pronađem.

Ali pravoslavni sprej koji em osvežava, em isteruje nečastivog, em smrtne grehove neutrališe...pa, reci!
Hansel Hansel 13:26 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

Jelica Greganović
Ali pravoslavni sprej koji em osvežava, em isteruje nečastivog, em smrtne grehove neutrališe...pa, reci!

A ko proizvodi ovaj sprej?

Setih se onih limenki s čistim hrvatskim zrakom...
docsumann docsumann 16:55 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

antioksidant
Gnostici smatraju da tragaju za spoznajom, ne za dokazom.

vera se i ne zasniva na dokazu
bar ne bi trebalo
ako su potrebni dokazi, slaba je to vera


da, ali kad znaš, ne moraš da vjeruješ
dragan7557 dragan7557 18:11 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

Hansel:
Bila mi je zanimljiva situacija s božićnim poslanicama pre 7-8 godina... Poglavar jedne zajednice poželeo je svojoj pastvi spoznaju, a poglavar druge svojoj -- ljubav.

Ne vidim nikakve potrebe ni za verskim poglavaria, koji se sa krunama na glavi mole Bogu, a bogami ni za smozvanim bozijim službenicima nižeg staleža ovog Esnafa na Zemlji.

Ljubav koju takvi poglavari prodaju pastvi nije ništa drugo do obmana kao i oni što prodaju spoznaju.
Bio mi je zanimljiv taj kontrast, tada.

Kontrast ne postoji jer nema sadržaja, već čisto verbalan bez ikakvog sadržaja jer i jedan i drugi prodaju maglu.

cerski
dragan7557 dragan7557 18:18 29.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog

kukusigameni
dragan7557
Uf, sad si prozvao i amigo nsarskog ali i čitave armije drugih!

Ay caramba!

Možda bi ti Cerski, pošto si pomenuo, mogao da objasniš preobleme u prevođenju koji nastaju po pitanju gnostičkih jevanđelja ili barem samog termina gnoze. Koliko znam, baš u nemačkom jeziku postoji problem u prevođenju te reči. Možda i grešim.

Ako nastaviš sa drugim delovima bloga rado ću dati osvrt na problematiku, koja nije samo u prevodilačkoj veštini već je mnogo komplikovanije pitanje, sada je za tako nešto previše rano jer stigao si tek do pregovora u kome jedan, već sam rekao šta, sve nas Slovene nazva varvarima.

cerski
anfieldroad anfieldroad 03:15 30.01.2013

Re: pohvaljujem prvi gnostički blog



(Nisam siguran da ovo može da stoji, bar ne univerzalno. Ali, ovo može da bude dobar šlagvort, kako stvari s (a)gnosticizmom stoje u islamskom svetu, na primer -- da li tamo uopšte postoji nešto slično, analogno makar?)


U islamskom svetu pojam ateizma ne postoji. Jednostavno, tako nesto bi se smatralo besmislenim. Kao reci da svet ne postoji. Allah, onaj koji je stvaralac svega i zivog i nezivog, jednostavno JESTE stvorio,a mi to mozemo svakog trenutka da vidimo. Ne postoji dilema da li stvarnost koju vidimo postoji, pa tako ne postoji ni mogucnost da nije stvorena. Ovo je naravno krajnje pojednostavljeno objasnjenje, ali u sistemu verovanja u Bozansku kreaciju logicki ne moze da postoji ateizam. Samim tim ni agnosticizam i sl.
JJ Beba JJ Beba 01:01 29.01.2013

odo' da se

gnosticiram

Atomski mrav Atomski mrav 10:07 29.01.2013

Don't give a fuck

Kako se zovu ljudi koje savršeno zabole ima li Boga ili nema?
niccolo niccolo 10:11 29.01.2013

Re: Don't give a fuck

Atomski mrav
Kako se zovu ljudi koje savršeno zabole ima li Boga ili nema?

Zavisi. Neki od njih se zovu Dragan, neki Nenad, neki Vladimir...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana