Biz| Ekonomija

Kao da se ništa nije desilo...

Rade Rakocevic RSS / 07.03.2013. u 22:59

U utorak, 5-og marta, Dow Jones Industrial Average, jedan od najvažnijih svjetskih berzanskih indeksa, zabilježio je najveću vrijednost u istoriji, da bi i u narednih danima nastavio rast! A prije manje od 65 mjeseci, počeo je njegov pad od 50% sa, do tada, istorijskog maksimuma. Znači, za manje od pet godina, američka berza se vratila gdje je i bila, kao da se ništa nije desilo...

DJIA 2007-2013
DJIA 2007-2013
 

Mnogi analitičari misle da će rast da se nastavi, jednaki broj misli da je ovo potpuno nerealan rast. Moje mišljenje je da će se rast berzi nastaviti, a sigurno će se pozitivan trend osjetiti i na našoj, od strane mnogih, zaboravljenoj Beogradskoj berzi. Međutim, ovo je bila lekcija koju ne smijemo zaboraviti, oči moraju da se drže otvorenim jer ipak je samo pitanje kad će se, a ne da li će se, ovakva kriza ponoviti.

DJIA 1904-1909
DJIA 1904-1909
 

Atačmenti



Komentari (30)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

sima2000 sima2000 23:56 07.03.2013

nije baš

I dalje imaju duplo više nezaposlenih nego 2008.



Mada, za svaku pohvalu je iskazani optimizam investitora. Valjada će se nešto od toga preliti i kod nas.
Rade Rakocevic Rade Rakocevic 00:20 08.03.2013

Re: nije baš

To i ja mislim, da ce se prije ili kasnije preliti i kod nas, kada se ponovo novac vrati u fondova za emerging markets
sima2000 sima2000 00:35 08.03.2013

Re: nije baš

To i ja mislim, da ce se prije ili kasnije preliti i kod nas, kada se ponovo novac vrati u fondova za emerging markets


Samo ima jedna kvaka. Mi više nismo emerging market. To smo bili 2000. godine, kada se očekivalo 4 do 9% godišnjeg rasta privrede.
Sad niko (pa ni optimisti) ne predviđa da će ovde u dogledno vreme biti rasta preko 2% godišnje. A to se već zove mature market :)
jigv jigv 09:38 08.03.2013

Re: nije baš

I dalje imaju duplo više nezaposlenih nego 2008.


Pa, dobro, malo je glupa ta statistika, moram priznati. Opste je poznato svakom ko zna osnove ekonomije da je stopa nezaposlenosti najinertnija velicina u krizama, dok berze najbrze reaguju na pozitivne/negativne trendove. Tako, kao sto su indeksi pali daleko pre nego sto je stopa nezaposlenosti pocela da raste, tako i sada imamo pad nezaposlenosti koji po brzini, naravno, ne prati rast indeksa. Ono sto je dobro jeste da su investitori prepoznali pozitivan trend, optimisti su u pogledu buducnosti, a to ce se neminovno odraziti i na stopu nezaposlenosti, kojoj ce, ipak, zbog inertnosti, trebati jos neko vreme da se vrati na nivo iz 2008. godine...
Rade Rakocevic Rade Rakocevic 10:16 08.03.2013

Re: nije baš

Za ovo mature market si potpuno u pravu :)
leonardo92 leonardo92 23:57 07.03.2013

malo morgen

U ekonomiji je sve relativno - zavisi kako gledas

Tvoja karta je u USD, ali pogledaj DJIA prema ceni zlata - DJIA je zapravo pao vise od 50% u odnosu na 2008!!!



I uporedi sa DJIA u USD:



Cena zlata u USD:





Pumpanje para od Fed-a:



Da pojasnim: DJIA je porasla jer je upumpano vise od 2 TRILIONA USD (na srpskom 2 biliona) u ekonomiju. To su pare koje su bukvalno stvorene "out of thin air", tj stampanjem.
Pride, kamatne stope su na rekordnom istorijskom minimumu (0.25% interbank rate i tako pet godina). Niko normalan ne stedi vise jer nema racunicu i dobar deo novca tako zavrsi u akcijama. Koliko je sve to realno i ima zdravu podlogu?
Ja ne bih bio toliki optimista kao ti. Ovo je slon na staklenim nogama i jos vrlo, vrlo nestabilan.
Btw, zasto bi neko ulagao u beogradsku berzu? Koji zakon te stiti od malverzacija i insider informacija? Da ne pricam o nelikvidnom trzistu itd...
sima2000 sima2000 00:02 08.03.2013

Re: malo morgen

Tvoja karta je u USD, ali pogledaj DJIA prema ceni zlata


ebiga.. a što ne izraziš DJI u ceni leba, mleka ili automobila? Što ga ne izraziš u ceni nafte? To što je zlato poraslo nema baš nikakvog uticaja na ekonomiju ako nema inflacije.
Berzanski indeks je po definiciji mera optimizma. Skače indeks - skače optimizam. Ne možeš biti pesimista po pitanju rasta optimizma :)
leonardo92 leonardo92 00:16 08.03.2013

Re: malo morgen

To što je zlato poraslo nema baš nikakvog uticaja na ekonomiju ako nema inflacije.

Hahaha
Berzanski indeks je po definiciji mera optimizma. Skače indeks - skače optimizam.

Hmmm...da vidimo sta kaze Wiki:
A stock index or stock market index is a method of measuring the value of a section of the stock market.

Ja nigde ne vidim da pise optimizam.
sima2000 sima2000 00:26 08.03.2013

Re: malo morgen

Ja nigde ne vidim da pise optimizam.


Vrednost akcija je u stvari vrednost kompanija.
Kompanija ne vredi onoliko koliko vrede nekretnine i mašine u njenom vlasništvu, već onoliko koliko profita može da generiše u narednom periodu.

Ko može da zna koliko profita će napraviti firma XY u narede dve godine? To niko živi ne može da zna. Ni zaposleni, pa ni direktori same firme. Berzanski investitori _pretpostavljaju_ da će ekonomija u celini rasti, tj. da će kompanije koje sačinjavaju DJI u zbiru iskazivati veće profite, što dovodi do rasta cene akcija.

Dakle,
rast akcija = optimizam, tj. vera u rast privrede i profita
pad akcija = pesimizam, tj. sumnja u rast privrede i profita
Rade Rakocevic Rade Rakocevic 00:31 08.03.2013

Re: malo morgen

Da, ovo je bilo cisto stampanje para, u najboljoj tradiciji devedesetih u Srbiji, samo sto su oni toliko veliki da su to progutali relativno lako. Hvala na dobrim grafikonima, mada ja trgujem samo akcijama, a oportunitetni gubitak ako se poredi sa zlatom nema mnogo znacaja jer ostajem u valuti.

Upravo zato sam i rekao da je pitanje samo kada ce se desiti sledeca slicna kriza, ali da ce na kratak rok (narednu godinu, dvije) akcije nastaviti rast, Beogradska berza ce prosto osjetiti efekte od viska novca u svijetu koji trazi vise stope prinosa uz manje vise slican rizik.




Rade Rakocevic Rade Rakocevic 00:35 08.03.2013

Re: malo morgen

DJIA raste zato sto su ocekivanja analiticara i investitora bila dosta negativna, a veliki broj kompanija iz DJIA kvartal za kvartalom probija te procjene.

Pitanje je onda odakle taj profit kompanijama, jer ipak iza optimizma stoje i realne cifre, snizenje troskova, povecana potrosnja zbog stampanja para...

Ja i dalje mislim da je ovo jedan baloncic koji ce tek da raste, ali hocu da ga iskoristim, samo da mi ne pukne u rukama
leonardo92 leonardo92 00:43 08.03.2013

Re: malo morgen

rast akcija = optimizam, tj. vera u rast privrede i profita


Kad je novac u pitanju, optimizam, kao i pesimizam su ekstremno opasne kategorije. Akcije bi trebalo da predstavljaju vrednost kompanije. Samo budala kupuje nadajuci se da ce akcije rasti/padati.

A sada, posto tvrdis da je na delu zdravi optimizam i vera u rast privrede i profita:

Od zadjeg kvartala 2011 do sada privredni rast u USA neprekidno pada.

Evropa:


Japan:


UK:


Molim te pokazi mi gde ti to vidis privredni rast u razvijenim ekonomijama? Kod vecine je rast negde oko nule a negde (Evropa) opasno ide u negativnu teritoriju (recesija).
sima2000 sima2000 00:55 08.03.2013

Re: malo morgen

Od zadjeg kvartala 2011 do sada privredni rast u USA neprekidno pada.


Gledam u grafikon koji si stavio i koji od zadnjeg kvartala 2011. ide gore dole, a onda čitam da si napisao da grafikon "neprekidno pada".

Jel da verujem tebi ili svojim očima?

leonardo92 leonardo92 01:05 08.03.2013

Re: malo morgen

Gledam u grafikon koji si stavio i koji od zadnjeg kvartala 2011. ide gore dole, a onda čitam da si napisao da grafikon "neprekidno pada".


Neprekidno pada u odnosu na zadnji kvartal 2011. Veruj meni
blogovatelj blogovatelj 01:56 08.03.2013

Re: malo morgen

malo morgen
U ekonomiji je sve relativno - zavisi kako gledas

Tvoja karta je u USD, ali pogledaj DJIA prema ceni zlata - DJIA je zapravo pao vise od 50% u odnosu na 2008!!!


A ni inflacija dolara nije uracunata.
ovderadiocacka ovderadiocacka 04:24 08.03.2013

Re: malo morgen

"...Kompanija ne vredi onoliko koliko vrede nekretnine i mašine u njenom vlasništvu, već onoliko koliko profita može da generiše u narednom periodu..."

Ovo bas i ne vazi za sve kompanije. Ko god se seca dot-com buma iz 2000-te setice se da su vrednosti kompanija koje su imale obrt (ne profit) od par milona dolara vredele stotinak puta vise. Secam se slucaja (ali ne i imena kompanija) kada je jedna od dot-com kompanija za obrtom od 25 miliona kupila stvanu kompanije (neki od proizvodjaca auto delova) koja je imala obrt od nekoliko milijardi dolara.

Berza je (po mom skromnom misljenju) mesto gde se prave pare out-of-thin-air. Sredinom 90-tih radio sam u kompaniji Newbride Networks. Akcije su bile oko 80$. Izasao je clanak u lokalnim novinama gde je "analiticar" predskazao losu buducnost za Newbridge (kakav divan posao, sedis pises gluposti, ljudi ti veruju i placaju te). Istog dana akcije su pale za 20$. Cak je skoro sat vremena bila obustavljana prodaja/kupovina akcija.
Nedelju dana posle toga, komanija je objavila tromesecna rezultate koji su bili iznad svakog ocekivanja, a akcije su skocile na 90$.
Naravno, lokalne novine objavile su clanak o vlasniku Newbridga "koji je zaradio u toku dana 300-400 miliona" (ne pominjuci cinjenicu da je pre toga po istom principu igubio jedno 200-300 miliona i to krivicom novinara istog lista).
maksa83 maksa83 06:44 08.03.2013

Re: malo morgen

Vrednost akcija je u stvari vrednost kompanija.

Ne, vrednost akcija je isključivo - vrednost akcija, tj. market value.

Postoje market value i book value.

Rast cena akcija je mera percepcije tržišta o rastu kompanije ili njenoj dugoročnoj stabilnosti. Npr. ne mora nešto da raste da bi u njega ulagao, dosta je da je stabilno, odn. sigurno toliko da ti poželiš da stabilišeš portfolio, za šta se obično koriste bondovi ili blue chip akcije.
Kompanija ne vredi onoliko koliko vrede nekretnine i mašine u njenom vlasništvu, već onoliko koliko profita može da generiše u narednom periodu.

...što ne mora da ima nikakve veze sa cenom akcija, čak ni njenim prvim izvodom. Microsoft je sposoban da generiše ogromne količine profita pa mu se sa akcijama ne dešava ništa spektakularno zadnjih 10 godina - tavore. Apple generiše fantastične profite i ima zgomilane sulude količine keša ali počinje da biva percipiran kao neko ko je prošao svoj prime time pa mu se akcije strmoglavljuju, Amazon ima stabline ali vrlo niske profitne margine za koje ne deluje da će da se promene ali im akcije konstantno idu nagore...
ivan.nbg ivan.nbg 09:00 08.03.2013

Re: malo morgen

Cena akcije ako je verovati CAPM modelu koji je verovatno najrasprostranjeniji zavisi od očekivane stope povraćaja i rizika koji akcija donosi portfoliju u slučaju visoko diversifikovanog portfolia (beta), odnosno očekivane volatilnosti cene akcije u slučaju kupovine van portfolija (sigma).

Trenutno me mrzi da kuckam kako se šta računa...
maksa83 maksa83 10:14 08.03.2013

Re: malo morgen

Trenutno me mrzi da kuckam kako se šta računa...

Ne moraš zbog mene da kuckaš, ja pročitao moje Wilmote i Hullove (ograda - nisam u trejding biznisu, samo u raznim oblicma trejding softvera poslednjih 15 godina) tako da znam šta je CAPM, ali znam i šta su mu pretpostavke, parametri i krajnji dometi, tj. - nije reč o tome. Radi se o tome šta je sve ugrađeno u neki timeseries, i šta nam to govori o budućnosti. Pa - ne govori nam ništa.
ivan.nbg ivan.nbg 10:37 08.03.2013

Re: malo morgen

Onda se razumemo.

Jedino što je sigurno je da ništa nije sigurno i da sve podrazumeva pretpostavke ali ne računajući razne modifikacije boljeg nema... naravno, pod uslovom da govorimo o razvijenim tržištima. BB je neka druga priča.

Vremenske serije mogu dati neke očekivane okvire u nekim verovatnoćama... npr, volatilnost jedne hartije ima oko 65% verovatnoću da ne izađe iz sigme ili 98% da ne izađe iz sigma * 3. Znam da ništa ne znači i da uvek ostaju onih 2% ali mnogo znači imati neke okvire.

Uostalom postoji nekoliko načina da se ti parametri odrede koji se ne zasnivaju na vremenskim serijama. Naravno i dalje u okviru određenih verovatnoća.

maksa83 maksa83 10:44 08.03.2013

Re: malo morgen

Uostalom postoji nekoliko načina da se ti parametri odrede koji se ne zasnivaju na vremenskim serijama. Naravno i dalje u okviru određenih verovatnoća.

Bilo bi zanimljivo čuti šta Scholes i Merton imaju da kažu o tome - posle LTCM debakla.

Sav taj matiš je alat kao i svaki drugi - dobar koliko i ljudi koji ga koriste, ali ponekad nije dovoljno ni da ti ljudi budu najbolji mogući. Po meni to ukazuje na kvalitet i domete alata.
ivan.nbg ivan.nbg 11:02 08.03.2013

Re: malo morgen

:) bilo bi...

Mislim da je generalno problem što tržišta u osnovi nisu racionalna a i pohlepa je čudo...

Malo iskriviš pravila, malo se napravis blesav i prebogat si...
Ko bi odoleo...
maksa83 maksa83 11:25 08.03.2013

Re: malo morgen

Mislim da je generalno problem što tržišta u osnovi nisu racionalna a i pohlepa je čudo...

To ti kažem - ta (načelno pogrešna) pretpostavka je ugrađena u CAPM i ostale viđene modele. Kao da kreneš u lov na tigrove sa očišćenom i napunjenom najboljom mogućom puškom za tigrove, ali savana je takva kakva je pa naiđeš na podivljalog slona. Uradio si domaći, ali si ipak fucked.
ivan.nbg ivan.nbg 11:34 08.03.2013

Re: malo morgen

To i daje šarm.

Fora je da predvidiš slona pa dok on rasteruje lovce ti im mazneš lovinu.
Like a boss.

Ali to ni jedan model na svetu ne može i to je ono što razlikuje bafeta i slične od ostalih...
jinks jinks 10:05 09.03.2013

Re: malo morgen

Ali to ni jedan model na svetu ne može i to je ono što razlikuje bafeta i slične od ostalih...

Zbog cega se Bafet i slicni u kontekstu podivljalog slona snalaze bolje od drugih. Da li se na kraju ipak radi o nekom vidu insajderske informacije, ili o necem sasvim drugom.
hajkula1 hajkula1 13:04 09.03.2013

Radoznala

Imam informacije o privredi u Asutraliji. Dok se ceo svet grčio zbog krize, u Australiji je nešto drugačija priča. Kod njih je periodično bio rast manji (makar 0,5) nego predviđen ali u poslednjih 10-tak godina je konstantan rast.


U Australiji je jak otpor prema amerikanizaciji ali se ipak amerikanizuju.
Jedna sestra je u bankarskom sektoru, neki viši-srednji nivo menadžera. Drugoj sestri svekar ima i baš luksuzan brod. (Obe su prilično amerikanizovane, što nam po nekad zasmeta u komunikaciji.) Imam i poznanike, prijatelje koje su tamo.

Svi vode računa šta i kako kuckaju u mailovima ili na četu.
Još od pre par godina, dok je u svetu nedostatak investicija, kriza, od njih sam čula da u Australiju dolaze pre-pre-bogati investitori, sa mnogobrojnim ciframa na računima ali i sa kešom. Uglavnom iz UAR i iz drugih arapskih zemalja.

I u Australiji se prosto dešava sinhronicitet, da onda kada je otpor prema, da nazovem jednom rečju amerikanizaciji, da se desi neka nepogoda.

Porodica Rotšild se preselila na Fidži. Prosto gledano, pa šta, ljudi imaju prava da žive gde žele. Prosto, tamo imaju bolje uslove za život. Ili nije tako prosto?

Pokušavam da na googlu pronađem još neki izvor informacija, analizu. Mediji se ne bave time, poštuju privatnost ili šta već. Oni retki koji o tome i pišu, nisu za mene relevantni.

Mislim da bi sliku sveta, bitno dopunile informacije iz tog dela zemljine kugle.
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:07 09.03.2013

Re: Radoznala

hajkula1
Imam informacije o privredi u Asutraliji. Dok se ceo svet grčio zbog krize, u Australiji je nešto drugačija priča. Kod njih je periodično bio rast manji (makar 0,5) nego predviđen ali u poslednjih 10-tak godina je konstantan rast.


U Australiji je jak otpor prema amerikanizaciji ali se ipak amerikanizuju.
Jedna sestra je u bankarskom sektoru, neki viši-srednji nivo menadžera. Drugoj sestri svekar ima i baš luksuzan brod. (Obe su prilično amerikanizovane, što nam po nekad zasmeta u komunikaciji.) Imam i poznanike, prijatelje koje su tamo.

Svi vode računa šta i kako kuckaju u mailovima ili na četu.
Još od pre par godina, dok je u svetu nedostatak investicija, kriza, od njih sam čula da u Australiju dolaze pre-pre-bogati investitori, sa mnogobrojnim ciframa na računima ali i sa kešom. Uglavnom iz UAR i iz drugih arapskih zemalja.

I u Australiji se prosto dešava sinhronicitet, da onda kada je otpor prema, da nazovem jednom rečju amerikanizaciji, da se desi neka nepogoda.

Porodica Rotšild se preselila na Fidži. Prosto gledano, pa šta, ljudi imaju prava da žive gde žele. Prosto, tamo imaju bolje uslove za život. Ili nije tako prosto?

Pokušavam da na googlu pronađem još neki izvor informacija, analizu. Mediji se ne bave time, poštuju privatnost ili šta već. Oni retki koji o tome i pišu, nisu za mene relevantni.

Mislim da bi sliku sveta, bitno dopunile informacije iz tog dela zemljine kugle.



hajkula1 hajkula1 13:05 09.03.2013

Htedoh

da kažem, džaba sve analize ako nemamo sve informacije.
little_radojica little_radojica 18:37 09.03.2013

Re: Htedoh

Па наравно. Медији којима смо изложени преносе да су тржишта којима смо изложени у кризи, а пошто за њих и нема другог света осим "нас", јединих вредних пажње и сажаљења, онда се то зове "светска криза". Да им није испод части да баце поглед у Азију, видели би да је то "америчко/европска криза", да не кажем "криза Запада". Брига их је било до пре 5 година како живе Кинези, Индијци, Бразилци, Аустралијанци, Корејанци, Руси и остали, који не једу ћурку за Божић, не ките јелку, не користе енглески и не слушају Ријану. То је такав један вид игнорисања туђег постојања да је расизам слаба реч.
Наравно, капитал такве ствари не интересују, он иде где му је боље, где је већи раст и никако се не смањује, он само цури с једног места на друго. Досад је капљао, а сад фино тече ка Азији. Пошто је то новац ових којима отиче они га штанцују како би га обезвредили и обезвредили свој губитак. Ништа ме од њих не чуди. Док добијају на картама јако су расположени, кад их не иде служе се свим средствима, па и варањем, мењањем правила, а кад виде да губе онда ће да направе фрку и да крену да пуцају. Живи били па видели. А ми смо посебна прича што навијамо да њима крену карте па да се из њихових фондова прелије мало и код нас. Патетика до бола.
Али немамо све информације, то тамо у Азији, то је нама јако далек свет и поред интернета, који, како га није срамота, неће да нам сумира све и лепо на енглеском постави на прво место Google претраге. Америка је жилава, не бојим се ја за њих, ја се бојим за нас, јер нам се економија своди на додоле (призивање кише) и само "да се не таласа" па да можемо као и досад, мозак на пашу, у прву, па полако, кад стигнемо-стигнемо.
little_radojica little_radojica 19:02 09.03.2013

А што се тиче скока берзе

То је лабудова песма. Сва срећа па смо у Србији имали прилику да видимо како политичари свесно могу да игноришу све лоше показатеље и да продају оптимизам и то годинама да га цеде из суве дреновине. Америка има залиха за ту игру јако дуго и дизгине над доларом, нафтом и што је најбитније војском (која им је и набијала раст). То се прелије и у оптимизам инвеститора, али да не заборавимо, то су коцкари, људи од крви и меса, који имају сујету, ахилове пете и који умеју да подпадну под психологију крда. И многи од њих се сусрећу са изазвима с којима се не среће свака генерација, немају од кога ни да науче, класична правила не важе, сво њихово искуство може да ради и против њих. И онда, само један дан - зум, берза минус 777 поена за један дан, а до јуче сви уливали сигурност.
Кад смање трговински дефицит онда ћемо да причамо о оптимизму, засад само опрез.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana