Budućnost| Istorija| Sport| Život

THE WORLD'S GREATEST ATHLETE Ili priča o desetoboju

jedi-knight RSS / 08.03.2013. u 17:42

Kada je na Olimpijskim igrama u Stockholmu, 1912.godine, švedski kralj Gustav V, uručivao zlatnu medalju američkom desetobojcu Jim Thorpu, izgovorio je reči koje možda najbolje oslikavaju vrednost pobede u ovoj neverovatno teškoj i zahtevnoj atletskoj disciplini:

“You, sir, are the greatest athlete.”

Te godine je desetoboj prvi put uvršten u olimpijski program, iako su se desetobojci tekmičili još od 1884., ali od toga dana, pa do danas, olimpijski pobednici u desetoboju se nezvanično smatraju “najboljim svetskim sportistima”. Rekao bih zasluženo i nimalo slučajno.

Moderni desetoboj se sastoji od deset atletskih disciplina ( 4 trkačke, tri skakačke i tri bacačke discipline ), a takmičenje se sprovodi u dva uzastopna dana.

 

Prvi dan počinje trkom na 100m, zatim slede skok u dalj, bacanje kugle, skok u vis i trka na 400m.

Drugi dan otvara trka na 110m sa preponama, zatim sledi bacanje diska, skok motkom, bacanje koplja i trka na 1500m.

Plasman u pojedinim disciplinama se ne boduje, već postignut reziltat i to na osnovu tablica koje propisuje IAAF ( svetska amaterska atletksa federacija ). Teoretski je moguće da takmičar ne pobedi ni u jednoj pojedinačnoj disciplini, ali da na kraju bude ukupni pobednik.

Iako ne postižu rezultate koji zaustavljaju dah, njihova svestranost, upornost, mentalna i fizička snaga, ali i plemenitost izdvajaju ih od ostalih atletičara.

Nije retkost da se, bez obzira na plasman i trenutno stanje na tabeli, desetobojci tokom poslednje trke na 1500m sačekuju ne bi li zajedno ušli u cilj zagrljeni i podignutih ruku. Nije retkost ni da se međusobno bodre tokom takmičenja, bez obzira na konkurenciju. Ako je igde slogan: “Važno je učestvovati” primenjen u praksi, onda je to u desetoboju. Može se reći da je simbolički pobednik  svako ko ga uspešno završi.

l32_RTR36KKK.jpg 

 

 

Počeci ove atletske discipline dosežu u vreme antičkih olimpijskih igara. Prvo pominjanje petoboja, kao posebnog sporta u okviru igara sastavljenjog od pet različitih disciplina, pojavljuje se u 8.v pne. Takmičilo se u skoku u dalj ( iz mesta ), bacanju koplja, bacanju diska, trčanju na jedan stadion ( 192,27m ) i rvanju. Petoboj se razvio iz vojničkih vežbi, odnosno imao je za cilj da pokaže sposobnost u savladavanju vojničkih veština, aktuelnih u to doba.

U program modernih olimpijskih igara, baron Pierre de Coubertin je na svoj lični zahtev uvrstio petoboj, doduše sa izmenjenim disciplinama, ali sa istim ciljem: da se pokaže vojnička veština. Discipline su bile primerene dobu:  ovog puta, radilo se o kraju 19. veka.

Takav se petoboj zadržao u programu olimpijskih igara do danas, pod nazivom Moderni petoboj i sastoji se od takmičenja u plivanju, streljaštvu, mačevanju, kros kantri trčanju i jahanju.

modern-pentathlon.jpeg 

Paralelno sa modernim petobojem, razvijao se i atletski petoboj koji je prerastao u desetoboj, a u program olimpijskih igara uvršten je, kao što rekoh,  1912. Na OI u Stokholmu.

Iako nikada nisu spadali u najveće svetske atletske zvezde, retko ko nije čuo za Jima Thorpa, Daley Thopsona, Jurgena Hingsena,  Romana Seberlea i mnogih drugih. Na olimpijskim igrama u Los Angelesu 1984. , u senci četvorostrukog olimpijskog pobednika Karla Luisa, ostao je mitski dvoboj dva najveca desetobojca svih vremena, Daley Thompsona i Jurgena Hingsena, gde je posle dva dana takmičenja i deset disciplina, olimpijskog pobednika odlucilo jedva nesto vise od 100 bodova ( na primer 0,3s na 100m )

HBzdaICy_Pxgen_r_630xA.jpg 

Svetski record u desetoboju drži Ashton Eaton sa 9039 bodova i to po disciplinama:

Ashton-Eaton8.jpg 

 

100m – 10.21 s

Skok u dalj - 8.23m

Bacanje kugle - 14.20m

Skok u vis - 2.05m

400m - 46,70s

110m prepone - 13,70s

Bacanje diska - 42.81m

Skok motkom - 5.30m

Bacanje koplja - 58.87m

1500m - 4.14,48 min

 

U dvorani se od takođe održavaju takmičenja u vošeboju i to u sedmoboju i za muškarce i za žene. Kod žena je raspored disciplina identičan kao in a otvorenom, dok je kod muškaraca takmičenje počinje trkom na 60m, zatim sledi skok u dalj, bacanje kugle i skok u vis, dok je drugog dana: 60m sa preponama, skok motkom i trčanje na 1000m.

 

Čitav ovaj tekst pišem inspirisan i radostan što Srbija konačno ima ozbiljnog predstavnika u ovoj, rekao bih, elitnoj sportskoj disciplini.

2012-06-28T061550Z_1716012928_TB3E86S0HE5G8_RTRMADP_3_ATHLETICS-EUROPEAN.JPG 

Mihail Dudaš je još kao junior skrenuo pažnju na sebe osvajanjem bronzi na svetskom i evropskom juniorskom prvenstvu, zatim postavljanjem nacionalnog rekorda 2011.godine od 8256 bodova in a kraju, osvajanjem trećeg mesta na poslednjem dvoranskom evropskom prvenstvu u Geteborgu, sa takođe nacionalnim rekordom od 6099 bodova.

Nekako tiho i bez posebne pompe, ušao je u krug najboljih i svojim potencijalom nagovestio i najviše domete. Njegovi najbolji lični rezultati daleko premašuju granicu od 8500 bodova. Što garantuje visok plasman na gotovo svakom velikom takmičenju. Trenutno, njegovi najbolji rezultati na otvorenom su:

 

100m – 10.71s

skok u dalj – 7.63m

bacanje kugle – 13.85m ( u dvorani 14.19m )

skok u vis – 2.04 ( u dvorani 2.08 )

400m – 47.47s

110m prepone – 14.78

bacanje diska – 44.70

skok motkom – 4.90m

bacanje koplja – 59.98m

1500m – 4:24.30,

Jasno je da u svakoj od pojedinih disciplina ostaje još puno prostora za napredak i ukoliko ostvari svoj potencijal, dobićemo još jednog suverenog svetskog broja jedan. Potrebno je samo malo volje i pameti, a Dudaš će, kao i do sada, sasvim sigurno uraditi sve što je do njega. To znači mnogo više od očekivanog.

 Srećno Mihail

 

You, sir, are the greatest athlete of Serbia.

482377_471161199617757_1541857147_n.jpg 

 



Komentari (45)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

docsumann docsumann 18:18 08.03.2013

preporuka!


odličan blog, džedaja

koliko samo tjelesno-fiziološkog balansa i tehničke raznovrsnosti treba da budeš dobar i na 1500m (ili skoku uvis) i u bacanju kugle.

jedi-knight jedi-knight 18:32 08.03.2013

Re: preporuka!

koliko samo tjelesno-fiziološkog balansa i tehničke raznovrsnosti treba da budeš dobar i na 1500m (ili skoku uvis) i u bacanju kugle.


Dovoljno je napomenuti da predominacija brzih mišićnih vlakana omogućava visok intenzitet mišićne sile za kratko vreme što daje prednost u sprintu i posebno skokovima, ali zbog svoje niske energetske komponente ograničava dobre rezultate na 400m i 1500m.
I obrnuto: Predominacija sporih vlakana onemogućava dobre rezultate u skokovima i bacanjima.
Tu je naravno i uticaj mišićne mase koja je obrnuto srazmerna sa relativnom aerobnom moći, ali značajno utiče na rezultate u bacačkim disciplinama itd.
docsumann docsumann 18:53 08.03.2013

Re: preporuka!

upravo to.

cijenim da se tjelesne težine desetobojaca kreću negdje oko 85kg +/-3kg.
jedi-knight jedi-knight 19:08 08.03.2013

Re: preporuka!

cijenim da se tjelesne težine desetobojaca kreću negdje oko 85kg +/-3kg.


Otprilike tako.
Hingsen je imao oko 2 m i 95kg, Thopmson 183cm i 88kg, a obojica su bili svetski rekorderi osamdesetih.
Danas desetobojci imaju nešto manju masu, pre svega napretkom tehnologije treninga. Mišićna sila se manje podiže povećanjem poprečnog preseka mišića,a više aktivacijom većeg procenta motornih jedinica, i povećanjem tzv "gradijenta sile", odnosno povećanja intenziteta sile za kraće vreme.
Na primer: kontakt stopala sa podlogom prilikom sprinta iznosi oko 0.08s, dok je vreme potrebno da se ostvari maksimalna sila u mišićima opružača stopala deset puta veća. Zbog toga se manje "bilduje" mišić, a više utiče na povećanje efikasnosti pokreta podizanjem gradijenta sile.
Kao posledicu imamo gracilnije, ali jače sportiste.
Kazezoze Kazezoze 20:55 08.03.2013

Re: preporuka!

Jasno je da u svakoj od pojedinih disciplina ostaje još puno prostora za napredak i ukoliko ostvari svoj potencijal, dobićemo još jednog suverenog svetskog broja jedan. Potrebno je samo malo volje i pameti, a Dudaš će, kao i do sada, sasvim sigurno uraditi sve što je do njega. To znači mnogo više od očekivanog.

naravno, veliku konkurenciju će imati u ovom mom 'olandezu (Eelco Sintnicolaas) koji je bio ubedljiv u goteborgu...

uzgred, prvi dopingovani petobojac je bio poznati gal obelisk iz vremena rimskog carstva, mada je taj doping kod njega izazvan nesretnim slučajem jer je još kao dete upao u kazan sa čarobnim napitkom.
jedi-knight jedi-knight 21:00 08.03.2013

Re: preporuka!

uzgred, prvi dopingovani petobojac je bio poznati gal obelisk iz vremena rimskog carstva, mada je taj doping kod njega izazvan nesretnim slučajem jer je još kao dete upao u kazan sa čarobnim napitkom.


A i tada nije bilo doping kontrole
Dejan Ninkovic Dejan Ninkovic 06:09 09.03.2013

Re: preporuka!

Odusevili ste me sa ovom kratkom ali tacnom analizom. Koje su vase kvalifikacije ako smem da sam radoznao? U severnoj americi magistriraju u sportu rade za pro timove a gledaju te (me) ko sareno tele kad pokusavam da im objasnim podizanje gradijenta sile i intermuscular coordination.

Pozdrav i btw upoznao sam Dudasa a sa nejgovim trenerom sam svojevremeno trenirao (u mom slucaju treniruckao:) na stadionu Vojvodine. Odlicna ekipa!
jedi-knight jedi-knight 10:03 09.03.2013

Re: preporuka!

Koje su vase kvalifikacije ako smem da sam radoznao?


Nekada sam se bavio desetobojem, a sada sam kondicioni trener ( mada više volim da kažem metodolog treninga ) u jednom fudnalskom klubu špansko Primere. O akademskim zvavnjima ne bih da pišem, pretpostavi.
Čudi me da Amerikanci nisu upoznati sa gradijentom sile i sličnim terminima. Pre bi se to reklo za naše, Ipak su Ameri oni broj jedan u svetu u ulaganju u razvoj sportske nauke.
Pokupovali su najvolje svetske stručnjake i doveli ih na svoje univerzitete ( tu pre svega mislim na Vladimira Zatsiorskog ) i trenutno imaju dream team naučnika sa sasvim pristojnim budžetima za istraživanja. U Evropi skoro da nema ni jednog koji zavređuje pažnju.
michiganac michiganac 12:53 09.03.2013

Re: preporuka!

jedi-knight

Danas desetobojci imaju nešto manju masu, pre svega napretkom tehnologije treninga. Mišićna sila se manje podiže povećanjem poprečnog preseka mišića,a više aktivacijom većeg procenta motornih jedinica, i povećanjem tzv "gradijenta sile", odnosno povećanja intenziteta sile za kraće vreme.


Ovo mi je jako zanimljivo!

Jedan moj stariji kolega, Kninjan, prije 15-ak god. bejase upisao Vojnu Akademiju u BG, prije nego je digao ruke od svega i nastavio studije na ETF-u. Govorio mi je da mu je casove sportsko-fizicke obuke drzao jedan nas bivsi bacac koplja, zaboravio sam kako ga je nazvao, ali koliko se sjecam rekao je da je bio drzavni rekorder u SFRJ, i to nekoliko puta.. Inace dedica u svojim 60-im tad.
Ispricao mi je kako mu je ovaj prenio "na znanje", da pri maksimalnom naporu i istezanju (poput onog poslednjeg jakog izbacaja na treningu), u trenutku kad je misic (biceps) 'dovoljno jako' istegnut, dehidrirao i zagrijan nakon treninga, dolazi do cijepanja samih misicnih vlakana uzduz! (dakle ne poprecnog pucanja samog misica, i dakako famozne loze ) po snopicima i time stvaranja novih vlakana u samom misicu koja ostaju onda za cio zivot. vijek.. Sve to bez bildanja, direktnog povecanja poprecnog presjeka i same misicne mase!
Posmatrajuci sad iz ove vase perspektive to mi izgleda upravo kao umnozavanje broja "motornih jedinica i prenosnika sile", tj. same elasticnosti misica (i "snage" kao takve)..
Pitanje je vise retoricko i nije upuceno vama direktno, ali sa fizioloskog aspekta interesuje me koliko moguce je da ima istine u ovome!?

Uzgred, deda je jos i tad na pragu 60-ih bio ziv kao sajla i buducim akademcima javno demonstrirao sopstvenu fiziku, izvodeci salto iz mjesta, docekavsi se na nogama opet.. :)
jedi-knight jedi-knight 13:05 09.03.2013

Re: preporuka!

dolazi do cijepanja samih misicnih vlakana uzduz! (dakle ne poprecnog pucanja samog misica, i dakako famozne loze ) po snopicima i time stvaranja novih vlakana u samom misicu koja ostaju onda za cijeli zivot. vijek.. Sve to bez bildanja, direktnog povecanja poprecnog presjeka i same misicne mase!


Takozvana misicna hiperplazija ( uvecanje broja misicnih vlakana ) pod uticajem treninga visokog intenziteta, kod ljudi nije dokazana. Postoje primeri, ali se ne moze pouzdano tvrditi da li je do hiperplazije doslo pod uticajem genetike ili treninga.
U svakom slucaju, precizan odgovor tek cekamo.
Dejan Ninkovic Dejan Ninkovic 14:47 09.03.2013

Re: preporuka!

jedi-knight
Koje su vase kvalifikacije ako smem da sam radoznao?


Nekada sam se bavio desetobojem, a sada sam kondicioni trener ( mada više volim da kažem metodolog treninga ) u jednom fudnalskom klubu špansko Primere. O akademskim zvavnjima ne bih da pišem, pretpostavi.
Čudi me da Amerikanci nisu upoznati sa gradijentom sile i sličnim terminima. Pre bi se to reklo za naše, Ipak su Ameri oni broj jedan u svetu u ulaganju u razvoj sportske nauke.
Pokupovali su najvolje svetske stručnjake i doveli ih na svoje univerzitete ( tu pre svega mislim na Vladimira Zatsiorskog ) i trenutno imaju dream team naučnika sa sasvim pristojnim budžetima za istraživanja. U Evropi skoro da nema ni jednog koji zavređuje pažnju.


Kad kazete "Ameri" to je sirok termin. Mozda na ponekom univerzitetu, i da, u sportovima koji nazalost nisu bas lukrativni.I ovo pretpostavljam jer nisam u toj prici. "In the trenches" ili ti u rovovima pro sporta (nba,nhl,mlb etc) to vam je jednodimenzionalno i dogmaticno boze sacuvaj. Takodje je miskoncepcija je da je to dobro placen posao, uglavnom se isti snalaze privatno i koriste tu poziciju u timu za marketing privatnih usluga. I naravno, ovde je isto ne sta znas nego koga znas cemu sam se brzo prilagodio (bez izuzimanja onog prvog).

Uglavnom, naucio sam da postujem domace u mnogo vise aspekata nego sto sam mogao da sanjam kad sam "odlazio". Naravno prica je komplikovanija, mentalitet...okruzenje za uspeh u poslu etc. ali to je za drugu temu.

Sve najbolje!







jedi-knight jedi-knight 14:52 09.03.2013

Re: preporuka!

Uglavnom, naucio sam da postujem domace u mnogo vise aspekata nego sto sam mogao da sanjam kad sam "odlazio".


Ista prica. !i nismo ni svesni koliko znamo i vredimo.
Ubi nas kompleks nize vrednosti zbog koga uvek isplivaju prvo oni sa manjkom znanja i viskom samopouzdanja

Sve najbolje!


Hvala
razmisljam razmisljam 19:37 08.03.2013

Атлетика

је за мене увек била неоспорна краљица спортова. Од када памтим, волим да гледам атлетска такмичења. Уживам у тој борби појединца са самим собом, у сјајним надметањима, у невероватним резултатима.
Наравно, десетобојци и седмобојке су ми посебно фасцинантни.
Јако ме радује што сад поново имам за кога да навијам у десетобоју, јер, од када је Роман престао да се такмичи, па све до прошлогодишњих ОИ, када сам први пут чула за Дудаша, нисам имала свог фаворита.
jedi-knight jedi-knight 19:40 08.03.2013

Re: Атлетика

Наравно, десетобојци и седмобојке су ми посебно фасцинантни.


I meni, pošto sam i sam bio desetobojac, još u SFRJ
Dr M Dr M 20:04 08.03.2013

Re: Атлетика

pošto sam i sam bio desetobojac, još u SFRJ


Sad si jedanaestobojac, ako se uračuna i blogovanje, i to Ti je najjača disciplina..
jedi-knight jedi-knight 20:12 08.03.2013

Re: Атлетика

Sad si jedanaestobojac, ako se uračuna i blogovanje, i to Ti je najjača disciplina..


hvala doktore, ali onih deset je ostalo samo u lepom sećanju.
Pre nekoliko godina odvedem sina na stadion i tamo zateknem doskočište za skok u vis potpuno spremno, nepokriveno. Neko je trenirao i samo otišao. Čak je i letvica ostala. Ja, naravno, pun samopouzdanja, namignem sinu, kao: da vidiš šta tata zna. Zaletim se i...puče loža kao petarda.
Od tada, atletiku gledam samo na televiziji, a ovo nikom ne pričam. Evo sada tebi
Dr M Dr M 22:34 08.03.2013

Re: Атлетика

ovo nikom ne pričam. Evo sada tebi


Ne brini, zaštićeno lekarskom tajnom..
NNN NNN 22:37 08.03.2013

Voleo bih

da Dudaš bude najbolji na svetu (mlad je i mesta za napredak),
ali to će biti izuzetno teško pored Itona Eštona,
čovek je na OI bio toliko dominantan,
čini se da uvek može preko 9000 (ludilo),
čak sa svojim najboljim rezultatom u skoku u dalj (8,23m) bi u Londonu osvojio srebro u toj disciplini!!

Kod žena sam obožavao dok su se takmičile Džeki Džojner Kersi i Hajke Dreksler.
Džeki je i inače bila jedna od najboljih na 200m u istoriji, a u skoku u dalj to važi za obe (današnje upišulje koje se takmiče isključivo u skoku u dalj ne skaču ni približno kao njih dve!)
Na poslednjim OI Džesika Enis je istrčala fenomenalno na 100 prepone, da se takmičila u toj disciplini zauzela bi 4. mesto (u ludački brzoj trci!).

Višebojci su čudo, mnogo je zanimljivo z gledanje jer svako ima neku svoju disciplinu
(recimo u Londonu bronzani Kubanac je bacio koplje preko 10 metara više od svih ostalih!).

Hvala na još jednom odličnom blogu!
jedi-knight jedi-knight 22:55 08.03.2013

Re: Voleo bih

čak sa svojim najboljim rezultatom u skoku u dalj (8,23m) bi u Londonu osvojio srebro u toj disciplini!!


Interesantno je da bi neko sa svim vazecim svetskim rekordima osvojio tacno 12 544 boda.

Postoji i poseban tip desetoboja, takozvani "one hour decathlon", gde svih deset disciplina atleticar mora da zavrsi za 60 minuta. Svetski rekord od 7897 bodova drzi Robert Zmelik iz Ceske.

Inace, najbolji rezultati desetobojaca u istoriji su:
100m - 10.23s
skok u dalje - 8.23m
bacanje kugle - 19.17m
skok u vis - 2.27m
400m - 45.68s
110m prep. - 13.35
disk - 55.87m
skok motkom - 5.76m
koplje - 79.80m
1500m - 3:58.70
Ukupno bi to bilo 10 485 bodova.
Inace, aktielni svetski rekorder Ashton Eaton, drzi najbolje svetske rezultate u cak 4 discipline ( 100m, skok u dalj, 400m, 110m prep.)

docsumann docsumann 16:03 09.03.2013

Re: Voleo bih

Inace, najbolji rezultati desetobojaca u istoriji su:


uu, ovo je jako zanimljivo i impresivno!


baš sam prije neki dan istraživao najbolje rezultate sa NFL combine draft testa (dio striktno fizičke provjere rukija prije samog drafta)

u combine testu spadaju discipline kao što su sprint na 40 jardi, skok iz mjesta, vertikalni odraz, broj ponavljanja u benč presu sa 100kg, cik-cak šprint na 20 jardi i sl.

evo nekih rekorda:

skok u dalj iz mjesta - 11'5" (3,48m)
vertikalni odraz - 116 cm
benč - 51x100kg
40 yardi (36,58m) sprint - 4,12s

što je najzanimljivije neki od rekordera na testu nisu ni draftovani te godine
to samo pokazuje da čista fizika, čak ni ekstremna, nije garant za uspješnu karijeru u kolektivnom sportu.
jedi-knight jedi-knight 16:21 09.03.2013

Re: Voleo bih

to samo pokazuje da čista fizika, čak ni ekstremna, nije garant za uspješnu karijeru u kolektivnom sportu.


Pisao sam nesto o fudbalu u prethodnom blogu, a nameravam da pisem i nesto o brzini u kolektivnim sportovima. Za sada samo to da se igraci, sa izrazenim fizickim predispozicijama, umnogome oslanjaju na tu svoju dominantnu karakteristiku, zanemarujuci sve ostalo, a upravo to " sve ostalo" je dominantno za uspeh u kolektivnim sportovima.
Biljana 77 Biljana 77 18:42 09.03.2013

i ja, i ja...

Džeki Džojner Kersi

je verovatno moja omiljena sportistkinja svih vremena. Mozda .. ipak druga posle Monike Seles (pristrasna sam, sta cu).
jedi-knight jedi-knight 20:58 09.03.2013

Re: i ja, i ja...

i ja, i ja...
Džeki Džojner Kersi

je verovatno moja omiljena sportistkinja svih vremena. Mozda .. ipak druga posle Monike Seles (pristrasna sam, sta cu).


Ona je držala istovremeno svetske rekorde u skoku u dalj i sedmoboju, što je neverovatno.
hajkula1 hajkula1 22:50 08.03.2013

Atletika


Kraljica sportova.

Retko gledam takmičenja, zbog probijanja granica nedozvoljenim, štetnim sredstvima. Sem što su nefer sredstva, nego se od njih razboljevaju i umiru. A ja u takvim uslovima ne mogu da se divim.
jedi-knight jedi-knight 23:02 08.03.2013

Re: Atletika

Atletika

Kraljica sportova.

Retko gledam takmičenja, zbog probijanja granica nedozvoljenim, štetnim sredstvima. Sem što su nefer sredstva, nego se od njih razboljevaju i umiru. A ja u takvim uslovima ne mogu da se divim.


To je problem sporta, ne samo atletike, ali to je neka druga tema.
Nefer su u odnosu na sta?
Hipoteticki, ukoliko su svi dopingovani, borba nije nefer.

hajkula1 hajkula1 11:51 09.03.2013

Re: Atletika

Nefer su u odnosu na sta?
Hipoteticki, ukoliko su svi dopingovani, borba nije nefer.


Prema sebi, prema životu, prema sportu. Prema mladima kojima su uzor i koji se ugledaju na njih. Njihovi su rezultati izazov a mladi ne mogu da pobede ako i sami ne koriste doping.
jedi-knight jedi-knight 12:30 09.03.2013

Re: Atletika

hajkula1
Nefer su u odnosu na sta?
Hipoteticki, ukoliko su svi dopingovani, borba nije nefer.


Prema sebi, prema životu, prema sportu. Prema mladima kojima su uzor i koji se ugledaju na njih. Njihovi su rezultati izazov a mladi ne mogu da pobede ako i sami ne koriste doping.

Eticki aspekti sporta su posebna tema i ne bih da je ovde otvaramo.
Doping jeste zlo, pre svega po zdravlje samog sportiste, uostalom kao i pusenje, alkoholizam, narkomanija. Potrebno je promeniti nesto u sustini samog sporta pa resiti problem dopinga, sa druge strane u velikom broju slucajeva citava stvar je prenaduvana ili politicki obojena.
Bivsi trener Bena Dzonsona iz vremena cuvene doping afere, Kanadjanin Charley Francis, je potpuno obelodanio na sudu sta su njegovi sportisti koristili, cak je i knjigu napisao. Sve je to uradio sa ciljem da pokaze svetu koje su supstance i koje doze u pitanju, tj da upre prstom u neke svoje americke kolege koji su bukvalno trovali sportiste. Na kraju mu je dozicotno zabranjen rad, a glavni pobornik i borac pritiv njega je bio Carl Lewis, koji je skoro godinu dana proveo u kolicima zbog rasturene kicme.
Podseticu vas da su anabolicki steroidi lek koji se daje deci zaostaloj u razvoju. Ponavljam, lek! Ukoliko se doze pobecaju, u nekim slucajevima i vise stotina puta, lek postaje otrov. Isti bi slucaj bio i sa aspirinom.
Postoje treneri, koji ne poznajuci dovoljno sustinu svog posla, daju sportistima nenormalne kolicine raznoraznih stimularivnih sredstava i tako im unistavaju organizam.
Ja licno sam protiv dopinga, tj protiv koriscenja bilo kakcih hemijskih supstanci, dozvoljenih ili ne dozvoljenih, ali sam sportista je taj koji moze da donese odluku.
Pred Olimpijske igre u LA 1984. je sprovedena anonimna anketa sa pitanjem: Da li bi ste uzeli doping ukoliko bi vam to garantovalo pobedu, ali i smrt godinu dana nakon pobede.
Moze li neko da pretpostavi rezultate ankete.
Popunjavali su je sportisti, ne treneri ili lekari.
itd itd itd
Da se vratimo desetoboju
hajkula1 hajkula1 13:14 09.03.2013

Re: Atletika

jedi-knight
hajkula1
Nefer su u odnosu na sta?
Hipoteticki, ukoliko su svi dopingovani, borba nije nefer.


Prema sebi, prema životu, prema sportu. Prema mladima kojima su uzor i koji se ugledaju na njih. Njihovi su rezultati izazov a mladi ne mogu da pobede ako i sami ne koriste doping.

Eticki aspekti sporta su posebna tema i ne bih da je ovde otvaramo....

Pred Olimpijske igre u LA 1984. je sprovedena anonimna anketa sa pitanjem: Da li bi ste uzeli doping ukoliko bi vam to garantovalo pobedu, ali i smrt godinu dana nakon pobede.
Moze li neko da pretpostavi rezultate ankete.
Popunjavali su je sportisti, ne treneri ili lekari.
itd itd itd
Da se vratimo desetoboju


O tome pričam.

Zaista lep sport i preporučljiv za zdrav duh i telo. Doping je zlo koje je ušlo u sve sportove. To nije razlog da se sportom ne bavi, nego baš zbog sporta, sportista, treba da se o dopingu priča.

Atletika je zaista kraljica sportova a višebojci zaslužuju poštovanje i divljenje iz razloga o kojima već piše na ovom blogu.

Za sport, za sportiste, za atletiku, za atletičare

milisav68 milisav68 16:34 09.03.2013

Re: Atletika

jedi-knight

Pred Olimpijske igre u LA 1984.

Meni je tada bio fascinantan podatak (naročito posle našeg osvajanja zlata ) da je kompletna USA vaterpolo reprezentacija, plivala brže od našeg državnog rekorda na 50 i 100 metara.
docsumann docsumann 16:56 09.03.2013

Re: Atletika

Potrebno je promeniti nesto u sustini samog sporta pa resiti problem dopinga, sa druge strane u velikom broju slucajeva citava stvar je prenaduvana ili politicki obojena.


čak i šire, potrebno je promjeniti nešto u suštini same civilizacije.
jedi-knight jedi-knight 21:00 09.03.2013

Re: Atletika

Meni je tada bio fascinantan podatak (naročito posle našeg osvajanja zlata ) da je kompletna USA vaterpolo reprezentacija, plivala brže od našeg državnog rekorda na 50 i 100 metara.


Izgleda da su oni plivali, a mi igrali
michiganac michiganac 04:19 09.03.2013

Mihail

Fino da medju blogerima imamo i bivseg desetobojca, preporuka i od mene! (:

Od ranog djetinjstva sam zavolio atletiku, posebno desetoboj, medjutim u ratom zahvacenoj BiH nazalost nikad nisam imao priliku da se okusam ozbiljnije na nekom od terena predvidjenih za to..

Cijenim da se idealne mjere za jednog takvog atletu krecu upravo u rasponu 185-190cm, 80-85kg + genetika naravno!

Uspio sam da upratim Dudasa prethodnih dana i decko je zaista ostavio impresivan utisak nastupom u nekoliko disciplina, mozemo upravo da kazemo da kod njega u ovom momentu vazi ta sintagma o predominaciji brzih misicnih vlakana.
Muskulatura donjih ekstremiteta mu je na fantasticnom nivou!
Medjutim, koliko ovako laicki mogu da kazem, refleksi, eksplozivnost i odraz su nesto sto se brzo gubi ako se iole posustane sa treninzima (relevantni faktori kod disciplina: trka na 100m, 110m prepone, skokovi u dalj i uvis).. A kondicija i snaga (torza i gornjih ekstremiteta) su nesto sto se ipak stice godinama (faktori koji uticu na bacacke discipline ili ti predom. sporih misicnih vlakana).

Dakle, Mihail ima mnogo prostora za napredak u tim bacackim kategorijama.. i upravo je najbitnije u svemu pronaci fizioloski balans, optimalni odnos noge-ruke..

Ubjedljivo najgora disciplina mu je skok sa motkom i tu je, blago receno, katastrofalan! Gledao sam ga i vjerujem da moze da ide preko 5m. Stekao sam utisak da tu u Srbiji zaista nema nikog da mu ukaze na sve one sitne (neprimjetne) trikove, tehniku.. Jedan od najboljih bivsih nasih skakaca bio je Sarcevic Zelimir, otac drugog naseg desetobojca Igora Sarcevica, koji je skakao do 5,18.
Pod njegovim okom cijenim da su obojica izrasli danas u momke dostojne velikih nastupa, nazalost preminuo je 2006-te. Dudasu vjerujem da je potrebno dovesti mu nekog trenera sa strane ili ga uputiti na duze pripreme negdje van..

Uostalom, skok sa motkom je vise stvar gimnastike nego atletike. Koliko jedna motka moze da bude elasticna, toliko bi vazilo da bude i onaj koji je drzi u rukama.. (Zakon spojenih sudova iliti povratna sprega)
Odraz (koji Dudas bezrezervno posjeduje), visina, duzina gornjih ekstremiteta, masa i elasticnost organizma i nakon svega najvaznija tehnika, presudni su faktori koji uticu na ovu disciplinu koja pomaze jednom broju profes. desetobojaca da nacine razliku i odlucujucu prednost, poput Sintnicolaasa, Rusa Shkurenyova, Cileanca Barroilheta, etc...
Kod Dudasa (nazalost) ne prepoznajemo ni jednu istaknutu disciplinu i od sv. prvenstva u DAEGU 2011 pa sve do ovog posljednjeg uspjeha moze da se kaze da je decko ipak stagnirao, u Londonu sam npr. ocekivao da ce nekako da dosegne (magicnu) granicu od 8400 poena, demantovao me je u Helsinkiju mjesec ranije. U vezi sa prethodnim, jedna obecavajuca vijest:

Prva (prava) atletska dvorana u Srbiji

I ne mislim da ce mu Holandjanin biti glavna konkurencija za onu najsjajniju medalju (na starom kontinentu, barem do Ria 2016), vec upravo ovaj Francuz Mayer, a decko je vise od 2 god. mladji od Dudasa.

Za kraj jos, sto se tice WR-a za mene je jos uvijek vazeci onaj Romanov , Ashton naprosto bese napucan pred OI 2012!


Toliko i pozdrav od jos jednog ljubitelja atletike!
jedi-knight jedi-knight 21:05 09.03.2013

Re: Mihail

Ubjedljivo najgora disciplina mu je skok sa motkom i tu je, blago receno, katastrofalan! Gledao sam ga i vjerujem da moze da ide preko 5m.


Ne bih se složio sa tobom. Ide on preko 5m bez problema, što je za desetobojca gornji prosek.
Najslabija strana trenutno mu je bacanje kugle; jedva prelazi 14m. Oni najbolji bacaju iznad 15.50m., mežutim, bacačke discipline generalno ne nose puno bodova, tako da tu ne gubi mnogo.
Njegovo vreme tek dolazi
michiganac michiganac 23:14 09.03.2013

Re: Mihail

Ne znam na sta mislite, zvanicno najbolji rezultat mu je onaj iz Daegua, 4.90m. Mozda imate licne infos o njegovim dometima na treninzima..

Prenosim vam i dio njegove izjave o nedavnom nastupu u Istanbulu:

"Na Balkanijadi sam imao maler da su mi se obe discipline vremenski preklopile. Taman kada sam počeo da radim finalno zagrevanje za skok motkom, počinjala mi je trka na 60 metara. Trči tamo-vamo, ali su obe prošle solidno. Opet sam u skoku motkom preko 4.80m imao skokove i po 20 santimetara više, ali sam padao na letvicu. Jednom sam zamalo završio u kutiji, srećom sam se nekako izvukao. I kada sam pomislio 'Sve je u redu', letvica, na koju sam potpuno zaboravio, pala mi je na glavu sa pet metara visine. Mala čvoruga, koja ranica, ali sve je to deo višeboja"

I upravo ovaj 'pad na letvicu' o kome govori dogodio mu se i u Geteborgu, gledao sam ga kao sto rekoh, ..jak izbacaj u visinu i kad sam ga "vidio" vec na strunjaci ispod, desi mu se bukvalno taj pad na istu, tacnije kacenje koljenima. Pored toga, uocio sam jos da motku ne drzi od samog vrha poput mnogih drugih.
Dalje, cuo sam ga i jednom kako je rekao da mu je najkomplikovaniji taj skok s motkom, a najteza disciplina ipak bacanje diska. Na OI je odustao mnogo rano, a kao sto je poznato disk i nije dio 7-boja pa ga nismo vidjeli ni u Geteborgu.

Uostalom, sacekajmo najprije WC u Moskvi narednog ljeta, nadam se da ce nas (a i sebe) demantovati!
jedi-knight jedi-knight 23:33 09.03.2013

Re: Mihail

Ne znam na sta mislite, zvanicno najbolji rezultat mu je onaj iz Daegua, 4.90m.


Tačno tako, ali mislim da na treninzima redovno skace preko 5m,

Disk mu takođe nije jača strana, ali kao što rekoh, bacačke discipline ne nose mnogo bodova, tako da se ne oseca prevelika razlika ukoliko umesto 45m, baci recimo 43m.

Ja sam uveren da će nas obradovati medaljama sa velikih takmičenja.
escherichije_colic escherichije_colic 10:13 09.03.2013

daley thompson's decathlon

jedi-knight jedi-knight 10:17 09.03.2013

Re: daley thompson's decathlon

daley thompson's decathlon


Mislim da je Daley Thompsom bio prvi sportista koji je imao "svoju" video igru.
NNN NNN 10:18 09.03.2013

Re: daley thompson's decathlon

Hahahaha :)
baš sam jutros razmišljao da sam i ja bivši "desetobojac".
Bila na Komodoru igrica, u kojoj je bila poenta da što više drndaš džojstik (tako se "nabijala snaga".
Igrica je bila jednostavna, ali jako naporna, posebno za džojstik (verovatno su proizvođači istih pravili igricu).
Bila je i edukativna jer je moglo da se stekne svest o bodovanju i rezultatima.
jedi-knight jedi-knight 10:44 09.03.2013

Re: daley thompson's decathlon

daley thompson's decathlon


Daley Thompson je bio svestrani sportista u pravom smislu reči . Igrao je fudbal za Crystal Palace do svoje dvadesete, a takmičio se i u veslanju. Teškom mukom se opredelio za atletiku.
U svoje vreme je imao velikog konkurenta u Jurgenu Hingsenu i dešavalo se da u jednoj sezoni obaraju svetske rekorde i jedan i drugi. Velika takmičenja su se posebno pratila znog njihovih duela



docsumann docsumann 16:24 09.03.2013

Re: daley thompson's decathlon

da, sjećam se njihovih duela.

interesantno da je jedan bivši atletičar, bacač kugle, Geoff Capes (GB) dva puta osvajao Worldstrongest Man takmičenje i to pobjedivši oba puta jednog od najvećih, četvorostrukog šampiona Jan Pol Sigmarsona.

Kejps je sa tegovima trenirao samo 1 do 2 puta sedmično, a svoj uspjeh je dugovao brzini pri trčanju sa teretom (zvali su ga Karl Lui sa frižiderom na leđima) i izuzetno jakom hvatu.

eto, još malo podataka upotrebljivih za kviz
jedi-knight jedi-knight 21:09 09.03.2013

Re: daley thompson's decathlon

Re: daley thompson's decathlon
da, sjećam se njihovih duela.

interesantno da je jedan bivši atletičar, bacač kugle, Geoff Capes (GB) dva puta osvajao Worldstrongest Man takmičenje i to pobjedivši oba puta jednog od najvećih, četvorostrukog šampiona Jan Pol Sigmarsona.

Kejps je sa tegovima trenirao samo 1 do 2 puta sedmično, a svoj uspjeh je dugovao brzini pri trčanju sa teretom (zvali su ga Karl Lui sa frižiderom na leđima) i izuzetno jakom hvatu.

eto, još malo podataka upotrebljivih za kviz


Baš me zanima da li se naš Strongmen okušao u bacanju kugle. Budući da je bio košarkaš. pretpostavljam da ima solidnu motoriku i brzinu, kao i visinu ( raposn ruku u stvari ), što je neophodno za dobrog bacača.
Smem da se opkladim da bi uz malo treninga postizao zavidne rezultate.
8c_competizione 8c_competizione 13:11 09.03.2013

samo napred Dudas

drago mi je da i drugi (dosta vredniji sportovi) dopiru do "svetla" medija, vise mi je pun qrac mimosa fudbalera & Co!
Biljana 77 Biljana 77 18:45 09.03.2013

trol (u skladu sa nick-om)



jedi-knight jedi-knight 21:29 09.03.2013

...


nsarski, hvala
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:20 11.03.2013

Re: ...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana