Putovanja

Jerusalim (1)

vladimir petrovic RSS / 16.05.2013. u 14:03

                                                                      Da li pauk zna kako pravi paučinu?

Posle višegodišnjih I wish I could once go there, najzad mi se ostvaruje plan: posećujem Jerusalim.

Ostaću najmanje dve sedmice, sa više jednodnevnih izleta u neka okolna mesta, kao što su Vitlejem, Jerihon, Hebron, pa i Nazaret, Kana Galilejska i druga (kaže se: „sve je blizu Jerusalimu"), ali i jednim trodnevnim izbivanjem, radi posete jednoj srednjevekovnoj znamenitosti u Sinajskoj pustinji, u Egiptu.

Uz malo stvari koje nosim sa sobom je Veliki rat, od Aleksandra Gatalice, da čitam u avionu, ili uveče u hotelu.

Ali u avionu misli su mi stalno okupirane predstojećim boravkom u Jerusalimu. Znam da ću se, dok budem sedeo na nekoj terasi, setiti stihova Jehude Amihaja (Yehuda Amichai):

"Sedeti na terasi hotela u Jerusalimu i pisati:

 prolaze divni dani, od pustinje do mora...

A suze se ovde brzo suše...".

Postoje mnogi gradovi u svetu koji su lepši i veći od Jerusalima. Neke od njih već sam video i po nekoliko puta, a Jerusalim tek sada dolazi na red. U pitanju je jedan od najstarijih stalno naseljenih gradova na kugli zemaljskoj; osvajan je, rušen i obnavljan (s tim u vezi, neki Jevreji, sa dozom cinizma, umeju da kažu: Blago onim gradovima koji nemaju istoriju!), što ga čini jedinstvenim, a u isto vreme  - fascinirajućim.

Stižem u Tel Aviv. Aerodrom Ben Gurion je moderan i funkcionalan, sličan velikim svetskim aerodromima. Sam Tel Aviv je savremen grad, izgrađen na obali Sredozemnoga mora. Najveći je izraelski grad, a kažu i da je  - najbogatiji i najsređeniji. Za razliku od Jerusalima, kome idem u pohode, Tel Aviv je prilično sekularan grad, sa relativno malo sinagoga. U njemu nema Arapa (Palestinaca), to je potpuno jevrejski grad; sagradili su ga Jevreji pre stotinu godina, doselivši se u Palestinu, bežeći pred progonima u zemljama Srednje i Istočne Evrope.

Šaljivčine iz Haife, trećeg grada po veličini, posle Tel Aviva i Jerusalima, a zavidni na Tel Aviv (zbog velikosti i otmenosti) i Jerusalim (zbog istoričnosti i svetosti), umeju da kažu: "Dok Haifa radi, Tel Aviv se zabavlja,  a Jerusalim se moli".

Sutra nastavljam jednočasovno putovanje autobusom za Jerusalim.

Holy Land. Moglo bi se reći da je Jerusalim centar svetosti u prostoru Svete zemlje, koja obuhvata Izrael (i Palestinu), Jordan, Siriju, jugoistočni deo Turske (oko Antiohije) i egipatsko Sinajsko poluostrvo.  Naime, Jerusalim ima mesta koja su sveta trima velikim monoteističkim religijama: judaizmu, hrišćanstvu i islamu. A tamo gde je više religija isprepleteno, usled njihovih isključivosti, često biva netrpeljivosti, svađa i sukoba, manjih i većih.

.. Obradovah se kad mi rekoše: Hajdemo u dom Gospodnji! Evo stoje noge naše na vratima tvojim, Jerusalime! Jerusalim je izidan, kao grad sliven u jednu zgradu... (Psalmi Davidovi, 122, 1-3).

Jevreji, koji sebe smatraju „izabranim božjim narodom" (Jews as the Chosen People), veruju da je Jerusalim u Obećanoj zemlji, zemlji koju im je Bog dodelio - tamo se nastanio Avram, praotac Jevreja, oko 1900 godina pre nove ere. Danas je u ovom gradu njihovo  najsvetije mesto - Zapadni zid („Zid plača").   

 

 

Za hrišćane, Jerusalim i oblasti oko njega najdirektnije su vezani za Isusa Hrista. On se rodio u Vitlejemu, tako blizu Jerusalimu, živeo i propovedao u Nazaretu i stradao/vaskrsnuo u Jerusalimu. A Hram groba Gospodnjeg, u Jerusalimu, smatra se centrom  hrišćanstva, ako centra ima.  

U Bibliji, svetoj knjizi hrišćana, Jerusalim se pominje preko 800 puta.

 

 

I muslimani smatraju Jerusalim - svetim gradom, U njemu se Muhamed navodno uzneo na nebo, na krilatom belom konju-buraku (Al-Burāq). Kamen sa koga se uzneo nalazi se u Hramu na steni (Dome on the Rock‎), sa pozlaćenom kupolom, koja je neizostavni deo svake razglednice panorame Jerusalima. Tvrdi se da je to jedan od najlepših muslimanskih spomenika na svetu. Zajedno sa džamijom Al Aksa, sa srebrnom kupolom (koja se pominje u Ku'ranu) čini Haram al-Sharif (The Noble Sanctuary), treće islamsko svetilište po značaju, posle Meke i Medine.

Posebno je zanimljiva Via Dolorosa (Ulica stradanja), koja za hrišćane ima mnoga značenja (njome je, navodno, Isus hodao ka Golgoti, noseći krst na kome će biti razapet). ¡Qué dolor! - što bi rekli Španci. Ulica prolazi kroz arapski suk (souq), sa bezbroj prodavničica koje imaju sve - „od igle do lokomotive", a naročito mnogo začina, tako da se osećaju jaki mirisi, da nenaviklog čoveka glava zaboli (ja sam se u tom arapskom ambijentu osećao „kao riba u vodi"). Naravno, ima tu, svakako, i prodavnica sakralnih predmeta, svakojakih krstova i krstića, kandila, tamjana, sveća i svega onoga što smerne vernike može, kada se vrate doma, da podseti na famoznu Via Dolorosa

Da kažem i to da Sveta zemlja nije samo prostor sa svetim mestima judaizma, hrišćanstva i islama, već mesto u kome čovek sreće na svakom koraku sa kulturom i istorijom, a ujedno  pruža i dobre mogućnosti za odmor i razonodu.

Novi Jerusalim, na zapadnoj strani, pretvara se u moderan grad i znatan poslovni centar, nalik na gradove u Evropi i Americi, pa  čovek sa strane može poželeti da živi u njemu.

Kaži mudrome, i on će biti još mudriji (Priče Solomonove, 9:9)

Eib (Abe). Moj izraelski prijatelj iz „marokanskog perioda", izuzetno fini tip a usput i veoma obrazovan, dva puta je bio sa mnom, pokazujući mi, u svojstvu „lokalca", prvenstveno Novi Jerusalim. (U Maroku smo ga zvali, linkolnovski, „Honest Abe").

Posetili smo najpre nezaobilazni kompleks Yad va-Shem, sa sećanjima na stradanje šest miliona Jevreja tokom holokausta koji se desio u Drugom svetskom ratu, zatim Hram knjige, divili se Šagalovim vitražima u Ein Keremu, šetali Ben Yahudom, navratili u Zabotinski, kako bismo osetili duh Jerusalima, smejali se što argentinski restoran El Gaucho na vidnom mestu ističe „No Sacred Cows!",  nudeći bifteke velike kao tepsija. Vodio me je i u restoran where the locals eat, kako bih probao pravu the Jerusalemite cuisine. A u Shalizaru, smeštenom u lepoj zgradi iz 19. veka, pili smo izvanredno vino  (Collage Tepersberg, Dry red wine of Israel 2012), pa sam kasnije kupio dve flaše da ponesem za Beograd. (Uzgred, Izraelci imaju dobra vina).  

Naravno, u nekim restoranima i čajdžinicama vidno je istaknuta reč KOSHER, s tim što se negde dodaje i objašnjenje „Rabbinate supervision". Ortodoksni Jevreji, shodno nekim obrednim propisima i propisima o čistoći i ishrani,  ne piju ni čaj koji nije strogo košer, ne jedu jela koja su skuvana u ne-košer posuđu.

Kod Zida plača bilo je, kao što je to uobičajeno, mnogo posetilaca i onih koji se mole. Pukotine velikog kamenja pune su papirićima sa pisanim molitvama koje ostavljaju vernici; Eib kaže da se te poruke najmanje dva puta godišnje skupljaju u džakove i zakopavaju u zemlju (ne pale se, dakle).

Šaleći se sa Eibom, setio sam se Isaka Baševisa Singera (on je sebe smatrao jevrejskim agnostikom, što mi je poznato!) koji za jednog svog junaka kaže: „... Nabrajao je dvesta četrdeset i osam zapovesti i trista šezdeset i pet zabrana koje su navedene u Tori. A šta je danas sa Jevrejima? Da li se svi dosledno pridržavaju zapovesti sadržanih u Tori"?

„Ne diraj me, Vladimire, ne kvari mi utisak da sam dobar Jevrejin", kaže dobri Ejb, sa blagim osmehom.

Zatim nastavlja: „Kad već pominješ proučavanje Tore, podsetiću te da ortodoksni Jevreji smatraju da je „Jevrejin bez Tore gori od nevernika". Međutim, postoji jedna specifičnost za koju možda tvoj radoznao duh nije znao: u jevrejskoj verskoj školi uči se u paru. Kažu da je teže pronaći partnera za učenje nego - suprugu! Danima se u školi odmeravaju i biraju najpogodniji partneri za učenje koje nije pasivno, a suština je naučiti misliti, jer se smatra da je Bog dao razum čoveku da bi mislio i zato taj dar treba koristiti. U učenju udvoje učenici izoštravaju jedan drugome um pronalazeći rešenje za svaki spor ili nesuglasicu, za šta je neumitna logika prednost u međusobnim odnosima, ali i odnosima sa drugima".

Sada je bio na mene red da se blaženo osmehnem, jer volim način na koji mi Eib govori o stvarima o kojima ne znam ili znam malo.

 Not quite a quiet place. Jerusalim, koji se na hebrejskom zvučno i milo izgovara Jerušalajim (Yerushalayim), nije jednostavna priča, nije to nikad bio, nije sada i mala je verovatnoća da će ikada biti. Naime, Jerusalim je mnogo više nego geografska vrednost, središte jednog sveta, od antičkog vremena do danas. Okupirali i rušili su ga Egipćani, Vavilonci, Grci, Rimljani,  Persijanci, Muslimani, Hrišćani, Turci i drugi.  

Tek rešenjem njegovog statusa (na način koji bi bio prihvatljiv i Palestincima) biće moguće da se okonča  dugogodišnji Bliskoistočni konflikt.

A da li su bezbedna ovakva putovanja? Mislim da u velikoj meri jesu. Uostalom, čuh nekog Engleza kako s pravom kaže: : „It is much safer to visit the Holy Land than some of our crime-ridden big cities".

Dok šetam ulicama pevušim Yerushalayim shel zahav (Jerusalime od zlata), zadovoljan što sam se, posle toliko čekanja, našao u večnom Jerusalimu:

                   

Ovaj moj boravak u Jerusalimu učinio je da sam često imao utisak da lutam kroz vreme. Grad je istinski fascinantan, da kažem to još jednom, ali podela na stari i novi deo ostaje, jer dok novi deo odiše dubokim jevrejstvom, to se nikako ne može reći za  Stari grad. Srećom, kao celina, grad je umnogome kosmopolitska sredina. Zato sam ga tako zavoleo. 

Vajld (Wilde), koji je bio veliki zaljubljenik u Grčku (poznata je njegova izreka da sve što je moderno u našim životima dugujemo Grcima - "Whatever is modern in our lives, we owe to the Greeks"), nakon prve posete Atini bio je srećan što su njegova očekivanja bila ispunjena. Zapisao je: "Athens in reality was more wonderful than the Athens of my imagination, and I was enraptured".  Tako i ja mogu reći za Jerusalim.  

Ako zaboravim tebe, Jerusalime, neka me zaboravi desnica moja (Psalmi Davidovi, 137-5)

 O Jerusalimu je napisano mnogo knjiga, ili se pominje na mnoga mesta u svetskoj literaturi. Zabeleženo je da je Gogolj, posle posete Hramu groba Gospodnjeg bio jako 'nezadovoljan stanjem svoje duše', da je Flober (Flaubert) Jerusalim smatrao 'đavolski veličanstvenim', a Tekeri (Thackeray) rekao 'da u Jerusalimu nema mesta gde nije počinjeno neko nasilje, neki idol slavljen uz krvave obrede'.

Jerusalim se pominje i u srpskoj narodnoj pesmi Propast carstva srpskoga", iz Kosovskog ciklusa: "Poletio soko tica siva /Od svetinje od Jerusalima, /I on nosi ticu lastavicu. /To ne bio soko tica siva, /Veće bio svetitelj Ilija"... (Usput, srpski kralj Milutin, graditelj mnogih crkava i manastira, sagradio je i manastir Svetih Arhangela u Jerusalimu, sa srpskim monasima; međutim, zbog nedostatka pomoći iz Srbije, manastir je odavno prešao u tuđe ruke).

P. S. Ja nisam Homo religiosus, ali nisam ni ateist. (Hoću reći: religije mi nisu strane)

(Putopis se nastavlja)

Atačmenti



Komentari (117)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

antioksidant antioksidant 14:10 16.05.2013

.

I muslimani smatraju Jerusalim - svetim gradom, U njemu se Muhamed navodno uzneo na nebo...


наводно?
ти сумњаш?

леп пут ти желим
vladimir petrovic vladimir petrovic 14:30 16.05.2013

Prvi

AO
...наводно?

Da. Reč "navodno" upotrebio sam i u sledećem pasusu, kada govorim o ulici Via dolorosa:
... njome je, navodno, Isus hodao ka Golgoti, noseći krst na kome će biti razapet

AO
... ти сумњаш?

Neko je rekao: Sumnja je početak, a ne kraj mudrosti.

Za tebe kao prvog, evo jednog ruskog viđenja (Миша Мармар: Шалом Јерушалајим):



antioksidant antioksidant 14:35 16.05.2013

Re: Prvi

Za tebe kao prvog,

ех, шта је судбина: или си први или други од двојице.

иначе
Sumnja je početak, a ne kraj mudrosti.

у питању је вера а она мало везе има са мудрошћу. нити је повећава нити смањује.
vladimir petrovic vladimir petrovic 15:03 16.05.2013

Re: Prvi

AO
... ех, шта је судбина: или си први или други од двојице.

Sudbina čini čuda.
Ovo tvoje "prvi ili drugi", podseti me na onog ženskaroša koji tvrdi da svaki put kada spava sa novom curom, on nije prvi a nije ni treći - uvek je drugi, ubeđuje ga cura.
Oprosti što su mi zabludele misli.

у питању је вера а она мало везе има са мудрошћу.

O ovom se može diskutovati, od jutra do mraka.

Prvo što mi pada na pamet jeste izjava fizičara-matematičara/nobelovca Maksa Borna (bavio se sa kvantnom mehanikom), koji kaže, parafraziram, da nikako ne bismo smeli smatrati verovanje kao znak gluposti, a neverovanje kao znak inteligencije.

Toliko za sada.
antioksidant antioksidant 15:06 16.05.2013

Re: Prvi

nikako ne bismo smeli smatrati verovanje kao znak gluposti, a neverovanje kao inteligenciju.

hajde da ponovim - vera niti povećava niti smanjuje mudrost. nema nikave veze sa njom. a to da li je muhamed imao noćni izlet na nebo i da li je isus uskrsnuo je pitanje vere.
Ovo tvoje "prvi ili drugi", podseti me na onog ženskaroša koji tvrdi da svaki put kada spava sa novom curom, on nije prvi a nije ni treći - uvek je drugi, ubeđuje ga cura.

drago mi je da si razumeo zašto sam pomenuo "prvi-drugi". u potpunosti si ispratio nit
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 20:22 16.05.2013

Re: Prvi

не обраћај пажњу на Оксија, данас је у антихрист-фазону...

иначе, Мухамед не помиње нигде заправо да се његово ноћно путовање одиграло у Ал Кудсу. Виа Долороса је пракса која датира у крсташки период, а њену данашњу трасу је установила Западна Црква, у свом не претерано светлом периоду хиљаду тристих...

а јест романтичан и енергичан град...
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:45 16.05.2013

Re: Prvi

Srđan Fuchs
... а јест романтичан и енергичан град...


Naravno da jeste, zavidim onima koji u njemu (stalno ili povremeno) žive.

иначе, Мухамед не помиње нигде заправо да се његово ноћно путовање одиграло у Ал Кудсу. Виа Долороса је пракса која датира у крсташки период, а њену данашњу трасу је установила Западна Црква, у свом не претерано светлом периоду хиљаду тристих...

Hvala ti za ove napomene.
Ja sam se bojao da idem u previše detalja, a bio sam slobodan i da koristim izraze "navodno", odnosno "kaže se", "veruje se"...
Uostalom, ja sam samo jedan dobronamernik koji je širom otvorenih očiju gledao sve ono što ga je zanimalo, a mnogo je toga bilo.
Više vremena sam proveo u Starom gradu, sa željom da vidim i učim, da pamtim, da se divim ili čudim drugima koji se "emotivnije" dive od mene, dok sam se u novom delu ponašao kao turista. (Ima, pored ostalog, više zelenila i cveća nego što sam očekivao).
-----------
Bila mi je veoma zanimljiva ova menora, ispred Kneseta:
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 21:09 16.05.2013

Re: Prvi

a ona jeste zanimljiva, njom se Britanija oduzila 50-ih proslog veka kada smo uspostavljeni kao parlamentarna demokratija, posto nas je malo zezala izmedju 30-ih i 50-ih, nista licno, ono malo igrice kolonijalne imperije i kolonijalne robinjice.
blue rider blue rider 14:21 16.05.2013

U starom gradu

Tacno iza obnovljene velike sinagoge se nalazi ulica u kojoj su sve te dzidza bidze. Ali i nesto vaznije. Najbolji humus i falafel koji mozete pronaci. Naravno u rukama arapa, njihov falafel je zakon. U kombinacijju sa salatom i sveze cedjenom narandzom nema nista bolje. Toplo preporucujem, dakle iza ( ili ispred) renovirane sinagoge u starom gradu, tacno ispod necega sto se zove italijanska fontana.
vladimir petrovic vladimir petrovic 15:52 16.05.2013

Re: U starom gradu

blue rider
... Toplo preporucujem, dakle iza ( ili ispred) renovirane sinagoge u starom gradu, tacno ispod necega sto se zove italijanska fontana.

Hvala.
Ja prilično poznajem Arape, mada su mi ovi Palestinci drukčiji od - recimo Marokanaca, sa kojima sam mnogo bio.
Kazezoze Kazezoze 18:15 16.05.2013

Re: U starom gradu

vladimir petrovic
blue rider
... Toplo preporucujem, dakle iza ( ili ispred) renovirane sinagoge u starom gradu, tacno ispod necega sto se zove italijanska fontana.

Hvala.
Ja prilično poznajem Arape, mada su mi ovi Palestinci prilično drukčiji od - recimo Marokanaca, sa kojima sam mnogo bio.

palestinci nisu arapi, oni su semiti.
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:04 16.05.2013

Re: U starom gradu

Kazezoze
... palestinci nisu arapi, oni su semiti.

Hm.
Ovo je (pomalo) akademsko pitanje.
Kažem "akademsko", jer bi tražilo široka objašnjenja i tumačenja.

Palestinci jesu Arapi, a svi Arapi nisu Palestinci.
(Palestinians are Arabs. However, most Arabs are not Palestinians).

To je uobičajeno shvatanje, premda ima odstupanja (pored ostalog, neki Jevreji idu dotle da negiraju postojanje Palestinaca uopšte, za njih su to Arapi, odnosno muslimani, a sebe smatraju pravim Palestincima, itd.).

Ovaj drugi deo tvoje izjave
oni su semiti.

zbunjuje, jer bi se moglo shvatiti da Arapi nisu - semiti. Jesu.
(Mada je danas uobičajeno da se izraz antisemitizam shvata kao nenaklonost samo prema Jevrejima).

Naravno, ima tumačenja i da Palestinci vuku neko drugo poreklo, ali da su toliko arabizovani (jezik, religija, običaji, odnosno način življenja, itd.) da se uzimaju za Arape.

Evo i jedne trivijalnosti. Ima mišljenja i da su Palestinci "sofisticiraniji Arapi", te da drže do sebe više od nekih drugih Arapa.


Srđan Fuchs Srđan Fuchs 07:58 17.05.2013

Re: U starom gradu

Palestinci, kada se jednom dogovorimo, ce biti najamerikanizovaniji od arapskog sveta, isto kao sto su Bosnjaci najevropskiji medju u turskoj sferi uticaja...
jinks jinks 14:29 16.05.2013

...

U učenju udvoje učenici izoštravaju jedan drugome um pronalazeći rešenje za svaki spor ili nesuglasicu, za šta je neumitna logika prednost u međusobnim odnosima, ali i odnosima sa drugima

Postoji priča po kojoj je inteligencija upravo i nastala (da li prvo kod čoveka, ili i kod nekih drugih živih bića) kao socijalna inteligencija, odnosno da je nastala iz potrebe da se harmonizuje odnos jedinke i njenog okruženja.
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:35 16.05.2013

Socijalna inteligencija, etc.

jinks
... Postoji priča po kojoj je inteligencija upravo i nastala (da li prvo kod čoveka, ili i kod nekih drugih živih bića) kao socijalna inteligencija, odnosno da je nastala iz potrebe da se harmonizuje odnos jedinke i njenog okruženja.

Odličan komentar.

Kažu da je ovo 'nezvanična' himna Engleske, inspirisana velikim Blejkom:



P. S.
A evo te Blejkove pesme:

JERUSALEM

by: William Blake (1757-1827)

ND did those feet in ancient time
Walk upon England's mountains green?
And was the holy Lamb of God
On England's pleasant pastures seen?

And did the Countenance Divine
Shine forth upon our clouded hills?
And was Jerusalem builded here
Among these dark Satanic Mills?

Bring me my bow of burning gold!
Bring me my arrows of desire!
Bring me my spear! O clouds, unfold!
Bring me my chariot of fire!

I will not cease from mental fight,
Nor shall my sword sleep in my hand,
Till we have built Jerusalem
In England's green and pleasant land.
Milutin Milošević Milutin Milošević 18:35 20.05.2013

Re: Socijalna inteligencija, etc.

'nezvanična' himna Engleske, inspirisana velikim Blejkom

... na koju su me ELP navukli

Domaćine, hvala za blog. Čekam nastavke.
krkar krkar 15:18 21.05.2013

Re: Socijalna inteligencija, etc.

... na koju su me ELP navukli


I mene.

To je valjda jedina grupa čije sve albume znam napamet

jigv jigv 14:36 16.05.2013

Lepo...

Ipak:

U njemu nema Arapa (Palestinaca), to je potpuno jevrejski grad


Ovo je netacno, ima dosta Palestinaca, pre svega po predgradjima.

Tel Aviv je prilično sekularan grad


Ja sam bio prosto zapanjen u kojoj meri je taj grad sekularan. Po meni, jedan od najliberalnijih gradova na svetu. Tel Aviv i Jerusalim - nebo i zemlja, kao da se iz San Franciska posle sat vremena voznje stigne u Kabul...

Usput, srpski kralj Milutin, graditelj mnogih crkava i manastira, sagradio je i manastir Svetih Arhangela u Jerusalimu, sa srpskim monasima; međutim, zbog nedostatka pomoći iz Srbije, manastir je odavno prešao u tuđe ruke


Grcke, ako se ne varam, kao i pola Jerusalima... Inace, ima tu jos jedna interesantna stvar koja, cini mi se, i nije toliko poznata. Poznato je da Jerusalim ima 8 kapija (ulaza, vrata, kako hocete), i da su ranije postojale jos neke kapije koje su u medjuvremenu zazidane... Jedna od onih koja je najskorije zazidana (mozda i najskorije zazidana) je tzv. Srpska kapija, ili Kapija srpskog manastira, locirana u blizini manastira Svetih Arhangela...
jinks jinks 14:43 16.05.2013

Re: Lepo...

Poznato je da Jerusalim ima 8 kapija (ulaza, vrata, kako hocete), i da su ranije postojale jos neke kapije koje su u medjuvremenu zazidane




The Golden Gate, as it is called in Christian literature, is the oldest of the current gates in Jerusalem's Old City Walls. According to Jewish tradition, the Shekhinah (שכינה) (Divine Presence) used to appear through this gate, and will appear again when the Messiah comes
vladimir petrovic vladimir petrovic 15:21 16.05.2013

Re: Lepo...

VP... manastir je odavno prešao u tuđe ruke


jigv
... Grcke, ako se ne varam, kao i pola Jerusalima...


Da, baš je tako. Grci su veoma prisutni, i to me nije čudilo. Iskreno, malo su me čudili mnogo prisutni Jermeni, koji drži veliki deo starog Jerusalima, i odbijaju bilo kakvu prodaju parcela ili zgrada, ili svetinja.

Usput, postoji jedna veoma zanimljiva crkva (Hram Časnog krsta, povezan je sa caricom Jelenom, majkom Konstantinovom, nisam sve pažljivo slušao), inicijalno podignuta u V veku, ali kasnije rušena i pod Justinijanom obnavljana. Nju su podigli Gruzini, dugo je imala monahe iz Gruzije, i danas ima još natpisa i fresaka sa gruzinskim pismom, ali su vremenom, u nedostatku fin. sredstava za održavanje iz matice Gruzije, prepustili tu crkvu Grcima.

Danas je ta crkva jedna od zanimljivijih, koje sami Grci preporučuju putnicima-namernicima da vide, u mnoštvu drugih grčkih svetilišta.

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 20:28 16.05.2013

Re: Lepo...

jigv
Ipak:

U njemu nema Arapa (Palestinaca), to je potpuno jevrejski grad


Ovo je netacno, ima dosta Palestinaca, pre svega po predgradjima.

Tel Aviv je prilično sekularan grad


Ja sam bio prosto zapanjen u kojoj meri je taj grad sekularan. Po meni, jedan od najliberalnijih gradova na svetu. Tel Aviv i Jerusalim - nebo i zemlja, kao da se iz San Franciska posle sat vremena voznje stigne u Kabul...

Usput, srpski kralj Milutin, graditelj mnogih crkava i manastira, sagradio je i manastir Svetih Arhangela u Jerusalimu, sa srpskim monasima; međutim, zbog nedostatka pomoći iz Srbije, manastir je odavno prešao u tuđe ruke


Grcke, ako se ne varam, kao i pola Jerusalima... Inace, ima tu jos jedna interesantna stvar koja, cini mi se, i nije toliko poznata. Poznato je da Jerusalim ima 8 kapija (ulaza, vrata, kako hocete), i da su ranije postojale jos neke kapije koje su u medjuvremenu zazidane... Jedna od onih koja je najskorije zazidana (mozda i najskorije zazidana) je tzv. Srpska kapija, ili Kapija srpskog manastira, locirana u blizini manastira Svetih Arhangela...

тел авив је пиздарија, мада иако су телавивљанке генерално лакше на кључићу потпојасном (телавивљани такође ), јерусалимљанке су топлије и посвећеније женствености...

одакле ово сазнање за српску капију? први пут чујем за ову интерпретацију, иако има поприлично Србије у Јерусалиму, пре свега немањићке.
jigv jigv 08:06 17.05.2013

Re: Lepo...

Srđan Fuchs

одакле ово сазнање за српску капију? први пут чујем за ову интерпретацију, иако има поприлично Србије у Јерусалиму, пре свега немањићке.


Meni je rekao neki vodic, a ima ponesto i na netu da se nadje , npr.(https://en.wikipedia.org/wiki/New_Gate):

The older gates were probably sealed by the external wall built in 1516 by Suleyman the Magnificent. However, another gate was reported in the 16th century called the Gate of the Serbian Monastery, that was used by the Franciscans while they were building the Church of St. Salvatore.

Plus uz tu recenicu ima i referenca na neku knjigu, tako da, ko hoce, moze malo da istrazuje o tome...
jigv jigv 08:12 17.05.2013

Re: Lepo...

Srđan Fuchs

тел авив је пиздарија, мада иако су телавивљанке генерално лакше на кључићу потпојасном (телавивљани такође)


Meni se nesto cini da su telavivljani skloniji davanju kljucica telavivljanima nego telavivljankama...
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 08:16 17.05.2013

Re: Lepo...

Usput, postoji jedna veoma zanimljiva crkva (Hram Časnog krsta, povezan je sa caricom Jelenom, majkom Konstantinovom, nisam sve pažljivo slušao), inicijalno podignuta u V veku, ali kasnije rušena i pod Justinijanom obnavljana. Nju su podigli Gruzini, dugo je imala monahe iz Gruzije, i danas ima još natpisa i fresaka sa gruzinskim pismom, ali su vremenom, u nedostatku fin. sredstava za održavanje iz matice Gruzije, prepustili tu crkvu Grcima.


cela dolina zapravo, se zove na hebrejskom, dolina raspeća, Emek Hamatsleva. u sećanju grada, u tom nazivu je očuvano ime mesta gde su rimljani crpeli građu za raspeća na kojima su, na Golgoti, kažnjavali izgrednike i neprijatelje sistema. građevina, kakvom je vidiš danas, zaparavo je jedna od krstaških tvrđava i vojnih garnizona kojima su čuvali ulaz u grad i naplaćivali putarinu. vezan je manastir za legendu o izradi časnog krsta, na kojoj je Hristos raspet, i koji je Jelena posle pronašla u podnožju Golgote, po predanju iz IV veka. Gruzini drže manastir pre i nakon krstaškog perioda, pre XII veka, i od XII do XIX veka. u manastiru se nalazi jedina freska u svetu (autoportret?) velikog gruzijskog srednjevekovnog pisca Šote Rustavelija.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 08:18 17.05.2013

Re: Lepo...

telaviljani više vole telavivljane, možda je to razlog da su telaviljanke iznervirane muškim rodom... na onoj vrućini, a oni tako... bez šale, centar telaviva je najveća LGBT sredina na svetu...
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 08:27 17.05.2013

Re: Lepo...

franjevacka Crkva Krista Spasa i nemanjicki Manastir Sv Arhangela Mihajla jesu neighbors first door, i do njih se dolazi zaista kroz Novu kapiju. nisam znao za ovo da je gate of the Serbian monastery... i to su Grci prisvojili u XIX veku.
alselone alselone 15:14 16.05.2013

Sjajno

Sigurno ces uzivati. I meni je velika zelja da jednom posetim Jerusalim.

Cimni Srkija, verovatno je tamo. On ce ti dati odlicne savete sta da posetis.
vladimir petrovic vladimir petrovic 15:38 16.05.2013

Re: Sjajno

alselone
... Sigurno ces uzivati. I meni je velika zelja da jednom posetim Jerusalim.

Cimni Srkija, verovatno je tamo. On ce ti dati odlicne savete sta da posetis.


Setio sam se Srđana Fuksa, ali nisam stigao da ga potražim, a ne znam ni da li bi imalo svrhe i smisla, jer ni Jerusalim više nije daleko, mnogi naši ga već posećuju... S druge strane, kalendar svakodnevnih obaveza mi je bio (prilično) pun.
A dan je, kako je pevala Dajna Vašington "24 little hours".
I meni je velika zelja da jednom posetim Jerusalim

Zdušno preporučujem. Vredi.



Naravno, nije to baš ono "Vidi Rim, pa umri", ali i Jerusalim je grad koji, ako se može, treba svakako posetiti.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 20:33 16.05.2013

Re: Sjajno

ја на Дунаву, браћо, одмарам од исцрпљујуће Пасхе, следећи месец је радни. а да је Јерусалим постао близу, може се рећи да је плод једне дуге и генијалне кампање г-дина Јуде Шена из израелског мин. туризма, и људи из тренутне поставе БГ-амбасаде. скромни допринос је занемарљивог карактера. :)
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:03 16.05.2013

Re: Sjajno

Srđan Fuchs
... ја на Дунаву, браћо, одмарам од исцрпљујуће Пасхе, следећи месец је радни.

Samo se ti odmaraj!

Ja putujem, preko Eilata i Tabe, naravno, u Sv. Katarinu, na Sinaju. U povratku za Jerusalim/Tel Aviv zadržaću se još na nekim mestima, uključujući i odmorište Ein Bokek na Mrtvom moru.
тел авив је пиздарија,

Ne budi prestrog, meni se svideo grad.
A dobro je što nije kao Jerusalim, jedan Jerusalim Izraelu je dosta, već je to moderna naseobina kakva bi se mogla locirati i na italijanskoj ili francuskoj strani Mediterana.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 21:11 16.05.2013

Re: Sjajno

pizdarija u novom sadu znaci - gotiva pozitiva. imam kontakt za tebe na sinaju, ako hoces super da se provedes, moja super prijateljica i kolega turizmolog iz kranja.
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:19 16.05.2013

Re: Sjajno

Srđan Fuchs
... imam kontakt za tebe na sinaju, ako hoces super da se provedes, moja super prijateljica i kolega turizmolog iz kranja.

Hvala, hvala. Ponuđen kao počašćen.
Ja samo posećujem Sv. Katarinu, sve je isplanirano do tančina, nema zadržavanja drugde na Sinaju u odlasku i povratku.
Čujemo se.
krkar krkar 03:25 17.05.2013

Re: Sjajno

Ja putujem, preko Eilata i Tabe, naravno, u Sv. Katarinu, na Sinaju.


Ako ćeš noćiti u SvK onda da ne pričam xhabe. Ako nećeš - nastoj da budeš tamo što ranije ujutru, jutrenje je od 0430 i zaista vredi.

Kao što ćeš sigurno ustanoviti i sam poprilično se pale na Srbe što je korisno da vidiš više i bolje.

U povratku za Jerusalim/Tel Aviv zadržaću se još na nekim mestima


Ako to ne uključuje Petru u Jordanu - jako si pogrešio!

preko Eilata i Tabe


A i kad si već tamo svakako ne bi bilo zgoreg zapljunuti se bar na jedan dan u Dahab, najlepše mesto na sinajskoj obali. Ništa fensi hoteli, pansiončići na obali u centru!
skyspoter skyspoter 16:00 16.05.2013

pre par

nedelja smo zalutali u Herford Cathedral u kojoj se nalazi jedna od najstarijih karti sveta ( tkz T karte) koja je radjena od centra prema krajevima kruga...U centru je Jerusalim. Zavidim ti što ga posećuješ!

vladimir petrovic vladimir petrovic 16:12 16.05.2013

Vidimo se u Jerusalimu!

skyspoter
... Zavidim ti što ga posećuješ!

Siguran sam da je ovo pozitivna zavist!

Postoji kod Jevreja ona mnogo pozata izreka (pozdrav): See you next year in Jerusalem!



skyspoter skyspoter 16:55 16.05.2013

Re: Vidimo se u Jerusalimu!

Siguran sam da je ovo pozitivna zavist!


naravno! Posalji neki blog i iz centra sveta.

oskar-z-wild oskar-z-wild 16:41 16.05.2013

Hadžija

Ja nisam Homo religiosus, ali nisam ni ateist.


Anything goes! Enyoj Jerusalim!
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:10 16.05.2013

Re: Hadžija

oskar-z-wild
... Enjoy Jerusalim!

Hvala, mate!

Evo za tebe "4000 godina istorije Jerusalima u pet minuta" (očito je da se mnogo što-šta može uraditi za samo pet minuta, he, he, he):



Hadži Vladimir Petrović!


oskar-z-wild oskar-z-wild 22:01 16.05.2013

Re: Hadžija

!יש אחד טוב
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 07:33 17.05.2013

Re: Hadžija

נשמה אחת זה :)
צדיק :)
oskar-z-wild oskar-z-wild 09:59 17.05.2013

Re: Hadžija

(Hoću reći: religije mi nisu strane)


Onda ti preporučujem, pravedni čoveče צדיק, da danas odeš na molitvu u Muhamedovu džamiju, u nedelju u crkvu na liturgiju, i naravno na odgovarajući ritual jevrejskog scenarija - ne znam kojeg dana oni to rade.

Na kraju bih te zamolio da mi preporučiš jednu religiju sa obrazloženjem zašto.





Naravno i druge religije dolaze u obzir.
PS Na zaboravi da se popneš na sinajsku goru gde je Mosjsije pričao za Gorućim Žbunom.
maksa83 maksa83 10:48 17.05.2013

Re: Hadžija

Nas'nice, mogu ja?

Na kraju bih te zamolio da mi preporučiš jednu religiju

Tantrizam.
sa obrazloženjem zašto.

Umesto knjige u kojoj neurotični samoljubivi čika s bradom maltretira zbunjene domoroce ovi su još pre 3000 godina pisali seksualne udžbenike.
antioksidant antioksidant 10:50 17.05.2013

Re: Hadžija

maksa83
Nas'nice, mogu ja?

Na kraju bih te zamolio da mi preporučiš jednu religiju

Tantrizam.
sa obrazloženjem zašto.

Umesto knjige u kojma neurotični samoljubivi čika s bradom maltretira zbunjene domoroce ovi su još pre 3000 godina pisali seksualne udžbenike.

samo pazi se unijacenja
maksa83 maksa83 10:51 17.05.2013

Re: Hadžija

antioksidant

samo pazi se unijacenja

To je ta harmonija sa prirodom.
antioksidant antioksidant 10:52 17.05.2013

Re: Hadžija

maksa83
antioksidant

samo pazi se unijacenja

To je ta harmonija sa prirodom.

mislim da je sad jasnije zašto su srbi izbegli iz indije
maksa83 maksa83 10:53 17.05.2013

Re: Hadžija

mislim da je sad jasnije zašto su srbi izbegli iz indije

Ali su poveli konje!
antioksidant antioksidant 10:58 17.05.2013

Re: Hadžija

Ali su poveli konje!

misliš da je to?
ja sam se ponadao da su izbegli od ovakvih scena (gospođa u sredini koja prekriva lice liči na pra majku) ali ih sad unijati jure da nastave sa... zajedničkim molitvama
ali, da sačekamo još neko tumačenje
(mada, sad nešto razmišljam o palminoj fascinaciji žirafama... ima tu nečeg)
4krofnica 4krofnica 12:28 17.05.2013

Re: Hadžija


još neko tumačenje


ja bih bila oprezna. treba pristupiti studiozno, prethodno pročitati literaturu..
- kažu da je knjiga uvek bolja od filma.
- desno ima linkova ka drugim religijama, za radoznale.
- disklejmer: Please consult your physician before acting on any advice



oskar-z-wild oskar-z-wild 12:34 17.05.2013

Re: Hadžija

Ali su poveli konje!


Gospodo, ne treba pomešati perverzije današnjih popova na koje antioksidant i maksa aludiraju gore sa prikazanom predstavom primitivnog obrednog čina koji ima za cilj podsticanje plodnosti - ljudi, roda agrarnih kultura i stoke, opšti prosperitet pojedinca ili zajednice, zdravlje itd. Osim vegetativnog nivoa, treba uzeti u obzir bračno-seksualni (identifikacija čina sa polno-erotskim sferama i koitusom, baziran na nervno-čulnim nadražajima, itd.)

Ograđujem se od doprinosa kolega blogera koji su malo previše pod uticajem PINK TV.
antioksidant antioksidant 12:44 17.05.2013

Re: Hadžija

ne treba pomešati perverzije današnjih popova na koje antioksidant i maksa aludiraju

gde aludiraju?
antioksidant antioksidant 12:45 17.05.2013

Re: Hadžija

4krofnica

još neko tumačenje


ja bih bila oprezna. treba pristupiti studiozno, prethodno pročitati literaturu..
- kažu da je knjiga uvek bolja od filma.
- desno ima linkova ka drugim religijama, za radoznale.
- disklejmer: Please consult your physician before acting on any advice




I understand and I wish to continue
oskar-z-wild oskar-z-wild 13:02 17.05.2013

Re: Hadžija

gde aludiraju?


neurotični samoljubivi čika s bradom maltretira zbunjene domoroce
Izvući ćemo ti priznanje u sali za torturu.

antioksidant antioksidant 13:11 17.05.2013

Re: Hadžija

neurotični samoljubivi čika s bradom maltretira zbunjene domoroce

sta je ovde tacno perverzno?
mnogi muskarci nose bradu
mirelarado mirelarado 13:19 17.05.2013

Re: Hadžija

oskar-z-wild
gde aludiraju?


neurotični samoljubivi čika s bradom maltretira zbunjene domoroce
Izvući ćemo ti priznanje u sali za torturu.



Ти као да си изашао из оног вица о Роршаховим мрљама...
maksa83 maksa83 13:38 17.05.2013

Re: Hadžija

Ти као да си изашао из оног вица о Роршаховим мрљама...

E, ali 'ladno, n'ume čovek da se opusti, šta god da mu kažeš njemu se priviđa pop sa otkopčanim šlicem...

Ajde da je u Vatikanu, pa da mu je frka - tamo je zvanično age of consent 12 godina, ali u ovoj napaćenoj ali pitomoj zemlji gde su snajke tradicionalno na ceni treba da ume malo da se opusti...
maksa83 maksa83 13:45 17.05.2013

Re: Hadžija

neurotični samoljubivi čika s bradom maltretira zbunjene domoroce
Izvući ćemo ti priznanje u sali za torturu.


To je aluzija na Bibliju.

Oficijelno odustajem od tebe.
antioksidant antioksidant 13:50 17.05.2013

Re: Hadžija

šta god da mu kažeš njemu se priviđa pop sa otkopčanim šlicem...

ili konj?
oskar-z-wild oskar-z-wild 15:22 17.05.2013

Re: Hadžija

antioksidant
šta god da mu kažeš njemu se priviđa pop sa otkopčanim šlicem...
ili konj?


Sad kad ste me optužili za VAŠE maštarije i weird priloge, idem na čašu alkohola:

maksa83 maksa83 15:25 17.05.2013

Re: Hadžija

Sad kad ste me optužili za VAŠE maštarije i weird priloge, idem na čašu alkohola:

Pazi samo, nemoj neko manastirsko vino, da te ne opijane i okoriste se...

Just sayin'...

P.S. Znam!

antioksidant antioksidant 15:26 17.05.2013

Re: Hadžija

da te ne opijane i okoriste se...

тј да не примене такозвано "манастирско зајахивање"
oskar-z-wild oskar-z-wild 16:27 17.05.2013

Re: Hadžija

antioksidant
da te ne opijane i okoriste se...
тј да не примене такозвано "манастирско зајахивање"

So please, use me up!
bocvena bocvena 17:49 16.05.2013

Il' si bos il' si hadžija:)

Uživaj i piši.
Međutim, postoji jedna specifičnost za koju možda tvoj radoznao duh nije znao: u jevrejskoj verskoj školi uči se u paru. Kažu da je teže pronaći partnera za učenje nego - suprugu! Danima se u školi odmeravaju i biraju najpogodniji partneri za učenje koje nije pasivno, a suština je naučiti misliti



arianna arianna 18:55 16.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

vladimir petrovic vladimir petrovic 20:31 16.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

Arianna

... Zanimljiv je ovaj klip Jerusalem by night.
Ja sam, pripremajući ovaj post, pregledao više klipova, naravno, ali baš ovaj nisam bio primetio.

A Hram Hristovog groba je priča za sebe. Koliko sam primetio, dato je više prostora drugima nego Grcima - a grčki deo je izuzetno važan (on ima "tapiju", na mesto raspeća i vaznesenja Hristovog).

Kao što sam rekao u tekstu, taj Hram se smatra najvažnijim za hrišćane, centrom centra, premda sam Hram, sa arhitektonskog stanovišta, nije nešto naročito, ima boljih hramova, no ovde se primat daje mestu na kome je izgrađen i značaj koji ima u očima (i dušama) vernika.

Hvala na prilozima.
krkar krkar 03:29 17.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

A Hram Hristovog groba je priča za sebe


Ni jedna ateistička propaganda na svetu niej efektnija od govnjara popova na ovom mestu, raznih crkava od kojih svaka tvrdi da je najvažnija i ima najvažnije mesto, popova bezočnih lopova koji i ne sačekaju da izađeš iz kapelice da bi sveću koju si upravo upalio udunuli i preprodali sledećem...

Srećom, čim izađeš na 50 m desno sa leve strane ulice je džamija sa jednim od najboljih harema u Jerusalimu gde se lako ponovo povratiš i smiriš
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 07:45 17.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

menja ovo teofil sadasnji, mada jeste mesto sablaznjivo. ateisti koji nisu sigurni u svoju neveru odu odavde sa "here, i told you so", a nesigurni vernici se razocaraju.

ako hoces da jedes, jebes u Jerusalimu, onda hram nije bas pravo mesto... bas me zanima koliko su te Omarovci klepili za zadovoljstvo harema...
antioksidant antioksidant 07:48 17.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

bas zanima koliko su te Omarovci klepili za zadovoljstvo harema...

па да почнемо да штедимо :)
јутро момци, има и сунца
можда порто изгуби...
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 08:30 17.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

kod njih je zapravo vredniji paznje shit, sve valjaju, od alaha, preko seks-robinjica, do shita... bez Tita (Omara) nema shita...

meni je žao ovih žena, zapravo, ko zna kroz kakve torture prolaze da bi im gazde mlatile pare a kurčeviti turisti imale gde da umoče nakon, oh my bell, nakon teškog obilaska hristovog groba.
krkar krkar 17:17 17.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

bas me zanima koliko su te Omarovci klepili za zadovoljstvo harema...


Oh, pa ti, profesionalac na Bliskom Istoku, pojma nemaš šta je harem!

Ništa onda...
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:58 18.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

Krkar
... Ni jedna ateistička propaganda na svetu niej efektnija od govnjara popova na ovom mestu, raznih crkava od kojih svaka tvrdi da je najvažnija i ima najvažnije mesto, popova bezočnih lopova koji i ne sačekaju da izađeš iz kapelice da bi sveću koju si upravo upalio udunuli i preprodali sledećem...

Ti jedva čekaš da napadneš popove. Pa valjda u svim segmentima društva ima govnjara i bezočnih tipova, kako to ti kažeš.
Da li se zalažeš za nekakvu tolstojevštinu - veru u Hrista, ali bez popova, odnosno Crkve?

Podsećam (zato sam na kraju ovog posta i rekao da mi religije nisu strane) da u svim religijama sveštenici igraju posebnu ulogu (od brahmana, u hinduizmu kao najstarijoj religiji do monoteističkih).

Srećom, čim izađeš na 50 m desno sa leve strane ulice je džamija sa jednim od najboljih harema u Jerusalimu gde se lako ponovo povratiš i smiriš


Nije da sam puritanac, ali prostitutke me mnogo ne interesuju. Ja nisam “a whore-fucker”. (I am not the sort of man who goes to prostitutes).
Zato mi harem u Jerusalimu nije pao na pamet, smirujem se na bolje načine, he, he, he...

krkar krkar 09:30 18.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

Ti jedva čekaš da napadneš popove. Pa valjda u svim segmentima društva ima govnjara i bezočnih tipova, kako to ti kažeš.


Da među popovima ima i lopova - ništa novo ni nepoznato. Ali te ipak iznenadi kad vidiš da oni koji propovedaju veru u Hrista kradu na Hristovom grobu.

Naravno, ja sam kriv što sam to spomenuo. Oni su u redu

Nije da sam puritanac, ali prostitutke me mnogo ne interesuju. Ja nisam “a whore-fucker”. (I am not the sort of man who goes to prostitutes).
Zato mi harem u Jerusalimu nije pao na pamet, smirujem se na bolje načine, he, he, he...


Nije da me interesuje kako se smiruješ... ali ovaj harem je jako smirujući. Harem znači zatvoreni deo, zabranjen za strance a u ovom kontekstu (i uglavnom svakom kontekstu kad se govori o Jerusalimu ili džamijama uopšte) - jednostavno dvorište džamije.

Glede toga, jako me interesuje šta si mislio (ako jesi) kad si, očigledno bez razumevanja, pisao ili prepisivao ovo:

Zajedno sa džamijom Al Aksa, sa srebrnom kupolom (koja se pominje u Ku'ranu) čini Haram al-Sharif (The Noble Sanctuary), treće islamsko svetilište po značaju, posle Meke i Medine.
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:00 18.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

Krkar
... Glede toga, jako me interesuje šta si mislio (ako jesi) kad si, očigledno bez razumevanja, pisao ili prepisivao ovo:

VP
... Zajedno sa džamijom Al Aksa, sa srebrnom kupolom (koja se pominje u Ku'ranu) čini Haram al-Sharif (The Noble Sanctuary), treće islamsko svetilište po značaju, posle Meke i Medine.


Hm. Ovo je ozbiljna stvar.
I iziskuje rasprave i objašnjenja, za koje nije sada vreme na ovom blogu.

Za muslimane Jerusalim je izuzetno važan grad.

Verovatno nije slučajno, što je 1948. godine, prilikom stvaranja Izraela i Jordana, Jerusalim dodeljen Jordanu, da bi ga Izrael silom oteo 1967. godine.

Nemam vremena da tražim, pa ću parafrazirati poznatu svojevremenu izjavu kralja Fejsala, iz Saudi Arabije, da u Jerusalimu Jevreji nema šta da traže, da Jerusalim pripada muslimanima i hrišćanima, čije su velike svetinje u njemu... Naravno, drsko i isključivo (što je nezaobilazna odlika religija), jer neki muslimani veruju (sic) da jevrejsko svetilišto Zid plača nije ono što oni veruju (ostatak Prvog/drugog hrama) već deo džamije Al Aksa...

Nije tlapnja tvrđenje, do koga je mnogo stalo svakom muslimanu, da je Jerusalim treća svetinja, baš posle Meke i Medine.

Trvenjima nikad kraja.

Nije mi želja da se rasplinjavam, ali u okviru Starog grada u Jerusalimu postoje četvrti, među kojima je Jevrejska četvrt daleko od toga da bude najvažnija. (Da ne širim priču!)

Ovim što sam rekao ne prosuđujum, dakle, nikako ne želim da razbijam glavu kome Jerusalim pripada više ili manje. Jerusalim ima mnogo lica i drag mi je.

Nisam od onih koji imaju "nepokretan pogled na svet".
krkar krkar 14:39 18.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

Hm. Ovo je ozbiljna stvar.
I iziskuje rasprave i objašnjenja, za koje nije sada vreme na ovom blogu.



Aman, ti si izgleda skroz prolupao.

Govorimo o haremu. H-A-R-E-M

Još sam ti ga u citatu i podebljao.

A ničim izazvana rasprava o tome je li muslimanima Jerusalim sveti grad savršeno je besmislena i nepotrebna jer je odgovor jednostavan i jasan: jeste!
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 21:16 19.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

krkar


Oh, pa ti, profesionalac na Bliskom Istoku, pojma nemaš šta je harem!

Ništa onda...


чуј, ако је то ово што држе ликови из омарове ел джааме, или којекави кавкасци по граду, то је бело ропство... како се ту не пробуди твој либерални дух, или оно, да не увредиш домаћине?

као мени Палестинци када радим с њима, као, ај с нама, Сарђи, даћемо ти најлепше хануме из Хеврона и Витлејема, пичкице им као лубенице сочне...

... нећу, нисам у том фазону.

шта си, митханге?

ама, нисам митханге, него нисам у фазону јебања других жена...


ништа, онда они мене воде у кафану, идем превасходно, у Витлејему има добар домаћи каберне и црно пиво, ове јаднице, јб'те, душу би дале за сто долара, од чега им газде узму највећи део зараде... тужно. а све муслиманке. хришћанке су за скупљу клијентелу. ти помињеш Омаровце да су те водили, и да си одседао у Америчкој Колонији, седиште Фатаховог моденског начина живота, и средиште ЦИА-повезаних сусрета, значи да си писао нешто за Палестинце чим су те водили код Омароваца а не у Шејх Џарах кварт изнад Америчке Колоније, где је хришћанска палестинска аристократија.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 21:18 19.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

krkar
Ti jedva čekaš da napadneš popove. Pa valjda u svim segmentima društva ima govnjara i bezočnih tipova, kako to ti kažeš.


Da među popovima ima i lopova - ništa novo ni nepoznato. Ali te ipak iznenadi kad vidiš da oni koji propovedaju veru u Hrista kradu na Hristovom grobu.

Naravno, ja sam kriv što sam to spomenuo. Oni su u redu

Nije da sam puritanac, ali prostitutke me mnogo ne interesuju. Ja nisam “a whore-fucker”. (I am not the sort of man who goes to prostitutes).
Zato mi harem u Jerusalimu nije pao na pamet, smirujem se na bolje načine, he, he, he...


Nije da me interesuje kako se smiruješ... ali ovaj harem je jako smirujući. Harem znači zatvoreni deo, zabranjen za strance a u ovom kontekstu (i uglavnom svakom kontekstu kad se govori o Jerusalimu ili džamijama uopšte) - jednostavno dvorište džamije.

Glede toga, jako me interesuje šta si mislio (ako jesi) kad si, očigledno bez razumevanja, pisao ili prepisivao ovo:

Zajedno sa džamijom Al Aksa, sa srebrnom kupolom (koja se pominje u Ku'ranu) čini Haram al-Sharif (The Noble Sanctuary), treće islamsko svetilište po značaju, posle Meke i Medine.


Хар-ам, храм, светилиште... очигледно је проблем са словенским изговором арапских речи...
krkar krkar 00:16 20.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

ти помињеш Омаровце да су те водили, и да си одседао у Америчкој Колонији, седиште Фатаховог моденског начина живота, и средиште ЦИА-повезаних сусрета, значи да си писао нешто за Палестинце чим су те водили код Омароваца а не у Шејх Џарах кварт изнад Америчке Колоније, где је хришћанска палестинска аристократија.


Nema ti pomoći ti si potpuni idiot. Ili možda nisi idiot nego ti je samo takav mentalni i logički sklop a ti si možda štajaznam?

Ajd, ako ti za ovo udele neki $...

PS
Modenski način života je valjda onaj iz Modene, ili?
krkar krkar 00:20 20.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

они мене воде

водили

водили


Kad je neko ovca jedini koncept u životu koji poznaje je da bude na nekakvom užetu, stvarnom ili virtuelnom, i da ga vazda neko nekud vodi.

Mene niko nigde nije vodio. Sam sam išao, svojom voljom, za svoje pare ili pare moje firme koje posle službenog puta opravdam...
krkar krkar 00:22 20.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

очигледно је проблем са словенским изговором арапских речи...


Problem je sa mozgom do kojeg ne dopire
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:01 20.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

ja tu prostoriju poznajem pod drugim nazivom, a nije harem. vi to izgovarate na jedan nacin, mi na drugi. 'aramon koji pominjes je inace krstaska, templarska pomocna prostorija u sklopu crkve hristovog groba. danas je poznata u jerusalimu po nekim drugim stvarima.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:05 20.05.2013

Re: Il' si bos il' si hadžija:)

krkar

Kad je neko ovca jedini koncept u životu koji poznaje je da bude na nekakvom užetu, stvarnom ili virtuelnom, i da ga vazda neko nekud vodi.

Mene niko nigde nije vodio. Sam sam išao, svojom voljom, za svoje pare ili pare moje firme koje posle službenog puta opravdam...


sta ces, kada nismo svi tako veliki, produhovljeni, samosvojni intelektualci kao ti, o presvetli.

ps. sam si otvorio prostor za sukob, jer si nastupio arogantno, po obicaju, a zatim nazivao mesta krivim, turskim umesto maticnim arapskim izgovorom.
49 41 49 41 18:46 16.05.2013

Ne plakah, tada

pred Zidom Placa; al' dugo slusah mrmot - molitvenika pred njim.

mikele9 mikele9 19:11 16.05.2013

100%

radi posete jednoj srednjevekovnoj znamenitosti u Sinajskoj pustinji, u Egiptu.

Skoro 100% sam siguran da je u pitanju manastir Svete Katarine! želim da ga posetim od kada sam ga kao klinac prvi put video na fotografiji!
Nastavi prezimenjače, baš je zanimljivo


predatortz predatortz 19:15 16.05.2013

Re: 100%

Nastavi prezimenjače, baš je zanimljivo


Da. Sa uživanjem sam čitao.
vladimir petrovic vladimir petrovic 19:18 16.05.2013

Re: 100%

Mikele9
... Skoro 100% sam siguran da je u pitanju manastir Svete Katarine! želim da ga posetim od kada sam ga kao klinac prvi put video na fotografiji!

Da, pogodio si.

Do čitanja sledećeg četvrtka!
maksa83 maksa83 20:55 16.05.2013

Re: 100%

Da, pogodio si.

Ja bih pogodio da nisi rekao "srednjovekovna znamenitost", to me zbunilo pošto je on je mnogo stariji od toga, računa se da je napravljen polovinom šestog veka. Da je srednjovekovni ne bi Muhamed stigao da mu da "dozvolu za rad" i zaštitu napismeno - Achtiname of Muhammad.

Edit: u mojoj glavi srednji vek je tamo negde posle desetog, a zapravo se formalno računa od petog. Kad neko kaže srednji vek ja uvek zamislim hiljadučetristoineku...
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:15 16.05.2013

Treba putovati, zar ne?

Maksa83
... Muhamed stigao da mu da "dozvolu za rad" i zaštitu napismeno - Achtiname of Muhammad.

To nameravam pomenuti u sledećem postu.
... u mojoj glavi srednji vek je tamo negde posle desetog, a zapravo se formalno računa od petog. Kad neko kaže srednji vek ja uvek zamislim hiljadučetristoineku...


U međuvremenu, evo jednog viđenja Stvarnog života u lepom Izraelu (Beautiful Israel, Life in Reality):



C'est la vie.
maksa83 maksa83 21:34 16.05.2013

Re: Treba putovati, zar ne?

U međuvremenu, evo jednog viđenja Stvarnog života u lepom Izraelu (Beautiful Israel, Life in Reality):

Jednom sam išao vozom od Budimpešte do Beča, i u kupeu sa mnom je bio bračni par iz Izraela, žive u Tel Avivu (tvrde da je to najlepši grad na svetu), ona je modni kreator (ali ne neka nafurana kučka, nego žena-pokretni-praznik) a on zubar (govori iks jezika, zvonio mu je telefon nekoliko puta i pričao je na nemačkom, engleskom, hebrejskom, a sa kondukterom na mađarskom) i kad su rekli čime se bave, ja lupim: "so, you cause people pain, and you make them beautiful..", na šta će ona: "no, we both make them beautiful". Touché. Vrlo fini i zanimljivi ljudi, super smo se ispričali, žao mi je što je trajalo samo 4 sata. (Njima verovatno nije. ; )
libkonz libkonz 10:12 17.05.2013

Re: 100%

Da. Sa uživanjem sam čitao.

mirelarado mirelarado 22:12 16.05.2013

:)

Срећан пут и леп провод, Владимире.

Када будеш боравио у Јерусалиму, ако стигнеш, обиђи и неко од места која тај град везују за Булгакова.

И мало изврсне, пригодне музике.

vladimir petrovic vladimir petrovic 22:46 16.05.2013

Re: :)

Mirelarado
... Срећан пут и леп провод, Владимире.


Када будеш боравио у Јерусалиму, ако стигнеш, обиђи и неко од места која тај град везују за Булгакова.

Kako se seti Bulgakova?
Imaću to u vidu.

Na Maslinovoj gori, nedaleko od Getsimanskog vrta, nalazi se ruska crkva Sv. Magdaline, sa svojim tipičnim kubetima u obliku lukovica, koja su pozlaćena. A crkva je na takvom položaju da se vidi sa više strana, te veoma lepo deluje.
Unutra (to je zapravo ženski manastir) je sve sređeno, prava parkovska arhitektura, jer ima četrdesetak monahinja (među njima je i jedna Beograđanka, završila je farmaciju, pa se zamonašila). Takva urednost, čini mi se, ne sreće se kod grčkih manastira u Jerusalimu.

myredneckself myredneckself 01:08 17.05.2013

Re: :)

vp
Okupirali i rušili su ga Egipćani, Vavilonci, Grci, Rimljani, Persijanci, Muslimani, Hrišćani, Turci i drugi.


U pitanju je jedan od najstarijih stalno naseljenih gradova na kugli zemaljskoj; osvajan je, rušen...

A i oslobađan, što je opisao Torkvato Taso u svom delu La Gerusalemme liberata.

Sećam se da nas je profesor književnosti u gimnaziji mnogo muštrao oko ovoga dela. Kad je ispitivao, mnogo nas je davio sa istorijskom pozadinom, a nama su naravno bili zanimljiviji oni ljubavni delovi.
Danas se iz Oslobođenog Jerusalima od svega sećam samo onog stiha - ko neće mir, neka mu bude rat, i jednog starog filma (po T.T.) sa mladom Silvom Košćinom i Franciskom Rabalom, koji je kasnije bio jedan od omiljenih Bunjuelovih glumaca.

Vladimire, ugodan boravak u Jerusalimu želim.
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:07 18.05.2013

Re: :)

myredneckself
... A i oslobađan, što je opisao Torkvato Taso u svom delu La Gerusalemme liberata

Hvala ti za ovo podsećanje na nezaboravni "Oslobođeni Jerusalim".

Nemoj da se ljutiš što ću ti ovo kasti:
kada sam otvorio dati link (film sa Silvom Košćinom i F. Rabalom), nasmejao sam se sebi u brk kada sam video da se klip zove:
"Rođena da učini muškarca srećnim". (Nata per rendere felice un uomo)

To mi deluje kao neki drevni mit, pa i san, koji su, pored ostalih, feministkinje odavno razbucale. Pretpostavljam da žene više sebe ne vide kao usrećiteljke muškaraca. Menjaju se vremena...
mirelarado mirelarado 18:41 18.05.2013

Re: :)

"Rođena da učini muškarca srećnim".


Створена да усрећи мушкарца. (прим. прев)


vladimir petrovic vladimir petrovic 19:37 18.05.2013

Nata per rendere felice un uomo

Mirelarado
... Створена да усрећи мушкарца. (прим. прев)



Dobro je da si primetila i pomogla.
Priznajem, ja sam dosta bukvalno preveo, polazeci prvenstveno od onog "rendere", što je kod Francuza "rendre", a taj glagol ima mnogo značenja, važan je, pa može biti i (u)činiti (rendre heureux - učiniti srećnim, usrećiti). Ostalo (nata, felice, uomo) mi je nekako išlo samo od sebe.

Ma, ja stalno govorim da je dobar prevodilac - stvaralac, da je važan isto kao i pisac teksta koji se prevodi! Bez foliranja. Kad kupujem neku knjigu, uvek obavezno pogledam ime prevodioca, čak i u slučajevima kada je u pitanju prevod s jezika koji ja ne poznajem, jer mnoga imena prevodilaca - znam. (Baš sam pre neki dan kupio knjigu Škola za ludake, od Saše Sokolova, za koga nikad pre toga nisam čuo, ali kada sam video da ga je prevela Radmila Mečanin, setio sam se da je ona prevodila pre toga Eduarda Limonova i da slovi za dobrog prevodioca s ruskog, pa sam knjigu kupio zbog nje, a ne zbog autora Sokolova).

Pretpostavljam da ima čitalaca koji kupuju knjige koje ti prevodiš - zbog tebe, odnosno tvog prevoda, a ne (isključivo) zbog autora.

S druge strane, kada sam video onaj italijanski naziv, bio sam se uneo u njegov značaj, pitajući se da li je ispravno blago se podsmevati i negirati nešto što je i - tačno: žena itekako može usrećiti muškarca (ne mora to biti baš - trajno), he, he, he... A opet, u principu ne volim usrećitelje.

Takođe, volim i da se (pozitivno) koškam sa feministkinjama.

Šaleći se na svoj račun, da kažem ono što sam negde čuo: ja lično ne tražim nepomućenu sreću, volim i kad je pomućena!

P. S.
Još nešto. Ja koji sam poklonik Isaka Baševisa Singera, nastojim da pročitam sve njegove knjige, što mi još nije pošlo za rukom. Tako sam nedavno, čitajući književne kritike Vase Pavkovića (Pogled na svet), naišao na njegov osvrt na Singerovu nedavno prevedenu knjigu Ludak, koju ja još nisam našao.
Na kraju, Pavković piše: "Ali postoji i tamna strana priče o prevodu ovog romana. Katastrofalno je prevedeno, verovatno uopšte nije lektorisano, jer je prepuno raznoraznih prevodilačkih kikseva i omaški koje izrazito remete čitalačku iluziju. Zašto je to tako i zašto baš tako mora da bude, najbolje znaju ljudi iz izdavačke kuće. Da ponovim gluvima i zaboravnim; nije dovoljno samo prilježno pratiti svetsku bestseler produkciju. Treba to činiti i odgovorno. Ludak je, zbog nebrige i neodgovornosti, knjiga koja će u srpskom prevodu zauvek ostati invalidna. Krajnji je čas da se sa ovakvom, aljkavom izdavačkom praksom prekine".

Ne kaže se koji su izdavač i prevodilac na srpski.
mirelarado mirelarado 22:06 18.05.2013

Re: Nata per rendere felice un uomo

Ne kaže se koji su izdavač i prevodilac na srpski.


Ево, пронашла сам овде.

Штета коју праве рђави преводи огромна је. И ја волим И.Б. Сингера и жао ми је што, дакле, овај роман не вреди ни читати у преводу. Ипак, постоји нада да ће га неко поново (и много боље) превести.

П.С. За усрећитељку Силву мало сам се нашалила.
krkar krkar 03:54 17.05.2013

Hotel

Ti verovatno već imaš sve organizovano ali svima koji idu u Izrael preporučujem, makar i samo na jednu noć, The American Colony, bedljivo najbolje mesto za obilazak Jerusalima, ne toliko zbog - inače odlične - lokacije nego još više zbog genijalnog razdvajanja svetova, jevrejskog i palestinskog Jerusalima koje se dešava tako logično i bezbolno svakim ulaskom i izlaskom.

I kad sam već tu, samo da podsetim da je palestinsko maslinovo ulje najbolje na svetu i tačka!

Palestinci tvrde da je najbolje iz okoline Tulkarema - mada ni oni ne mogu da se dogovore
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:23 18.05.2013

Connoisseur

Krkar
... I kad sam već tu, samo da podsetim da je palestinsko maslinovo ulje najbolje na svetu i tačka!

Palestinci tvrde da je najbolje iz okoline Tulkarema - mada ni oni ne mogu da se dogovore

Na dobro vino se palim (već sam svojevrstan connoisseur vina, he, he, he...), ali me dobro maslinovo ulje manje zanima.
Ne može čovek da bude poznavalac svega i svačega

niccolo niccolo 08:53 17.05.2013

Свиђа ми се текст

леп провод желим, и баци још понеку сличку, ипак смо ми блогери визуелни типови и типовке
niccolo niccolo 11:30 17.05.2013

Re: Свиђа ми се текст

Е да, заборавих да питам, јел ваља добавити визу или се само спакујеш и дођеш?
cassiopeia cassiopeia 15:11 17.05.2013

Re: Свиђа ми се текст

niccolo
Е да, заборавих да питам, јел ваља добавити визу или се само спакујеш и дођеш?


Viza nam nije potrebna, ali ima začkoljica da ako želiš kasnije da putuješ u zemlje koje nemaju diplomatske odnose sa Izraelom tražiš da ti izdaju poseban dokument o ulasku da ne bi unosili pečat u pasoš. Ovo znam pouzdano.

Inače, Vladimire super ti je putopis. I piši, piši nam :)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana