Ekonomija

Gorke pilule za budućnost naše dece

Saša Radulović RSS / 09.06.2013. u 23:03

Da li je došlo vreme da konačno jedan političar pogleda građane u oči i kaže da ovako više ne može? Da kaže da demagogija ne radi. Da smo neodgovorni. Da se igramo sa budućnošću naše dece. Da tata i mama i baka i deka troše njihove pare.

 

Strašna je demagogija premijera. Strašna je i demagogija MinFin-a. I demagogija MinRad-a i njegovog sina. Strašna za naše društvo. Najstrašnija za našu decu. Oni će plaćati svu neodgovornost svojih roditelja, baka i deka. Njihov novac trošimo. Sa njihovom budućnošću se igramo.

Srbiji je potreban radikalni zaokret. Srbija mora da popije gorke pilule. Svi građani. I penzioneri. I prosveta. I zdravstvo. I državna uprava. I poljoprivrednici. I paušalci. Svi. Baš svi. Inače smo osuđeni na siromaštvo i bedu.

Svi koji kažu da se u krizi ne može samo štedeti su u pravu. Kozmetičke mere koje će samo smanjiti troškove države i time smanjiti deficit sa 220 milijardi dinara na 180 milijardi dinara neće postići ništa da se promeni naš kurs propadanja. Samo smanjenje plata i penzija neće doneti promenu kursa propadanja. Osim produbljenja krize. Isto kao i povećanje poreza, PDV-a ili poreza na imovinu, jedini efekat koji možemo da očekujemo je dalji pad potrošnje koji za sobom povlači dalje smanjenje privredne aktivnosti i BDP-a. Sve što ćemo postići je da ćemo odgoditi problem za 9 meseci i tada ćemo problem rešavati iz još gore pozicije.

Umesto da smo recimo pre 9 meseci popili sve gorke pilule koje su bile nepohodne da bi promenili naš kurs propadanja, mi smo gurnuli glavu u pesak, udarili tešku kozmetiku na bolesnika, i najavili boljitak. MMF je bio, čuo i otišao kući. Pre 9 meseci, naš problem je bio 3,5 milijardi evra plići. Tada smo bili dužni 15.5 milijardi evra. Na kraju aprila ove godine smo bili dužni 19 milijardi evra (i to uz kurs od 110.5 din).

Isto tako, umesto da smo 2008. godine popili sve gorke pilule koje su bile nepohodne da bi promenili naš kurs propadanja, mi smo gurnuli glavu u pesak, povećali penzije za 10% i najavili boljitak. Tada je naš problem bio 8 milijardi evra plići nego pre 9 meseci. Tada smo bili dužni 8.7 milijardi evra.

Kako onda prekinuti kurs propadanja naše privrede?

Našoj ekonomiji je potreban masivan stimulans. Masivan.

Taj masivan stimulans ne treba da dođe u obliku bilo koje dokazano promašene ekonomske mere koje guslamo poslednjih 12 godina. Taj masivan stimulans ne treba da bude u obliku reindustrijalizacije, subvencija, investicija države u privredu, kredita za likvidnost, restrukturiranja, PKB-ova, NIP-ova raznih vrsta.

Masivan stimulans koji je potreban našoj privredi je smanjenje poreskog tereta. Smanjenje nameta na rad. Ukidanje doprinosa za zdravstvo i povećanje neoporezivog dela sa 11.500 dinara na minimalac. Ovaj masivni stimulans je težak 1.5 milijardi evra. Ovim masivnim stimulansom država smanjuje poreze i oslanja se na svoje građane, preduzetnik i svoje zaposlene, da će sami tim parama pronaći izlaz iz krize. Ne država i vrli partijski kadrovi. Nego građani koji čine privredu.

Da bi mogli da platimo ovaj masivni stimulans, celo društvo mora da popije gorke pilule.

Da zamrzne masu penzija do kraja 2014.godine. Što ne znači da neke penzije ne mogu da porastu ako se druge smanje. Što ne znači da ne možemo da vidimo da li baš svih 340.000 invalidskih penzionera mogu da imaju taj status. To je gorka pilula kojom penzioneri investiraju u budućnost svojih unuka.

Da zamrzne masu plata u javnom sektoru do kraja 2014.godine. I da nakon toga dele sudbinu privatnog sektora. Što ne znači da neke plate ne mogu da porastu ako se druge smanje ili ako se smanji broj zaposlenih.

Da se smanje mase plata u javnim i državnim preduzećima od 5-10%.

Ukinuti 13-tu platu svima.

Da se reši pitanje svih preduzeća u restrukturiranju. Sva su zrela za stečaj.

Da se ukine Fond za razvoj.

Da se poveća donja stopa PDV-a sa 8% na 10%.

Da se poveća porez na dobit korporacija sa 15% na 20%.

Da se ukine paušalno oporezivanja.

Da se izbaci socijalni sistem iz cena struje, gradskog prevoza, grejanja, delux socijalne pomoći u vidu viška zaposlenih. Da se uspostavi jedinstven sistem socijalnih karata. Za sve građane Srbije.

Da se ukinu subvencije svima, pa i poljoprivrednicima po hektaru. Subvencionisati samo onu poljoprivredu koja je izložena subvencionisanom uvozu, kao zaštitna mera.

To i druge ekonomske mere koje nam trebaju.

To su gorke pilula kojom roditelji investiraju u budućnost svoje dece. To su gorke pilule kojim odgovorni roditelji i njihovi roditelji čuvaju svoju decu i unuke.


I naša velika privatna privreda propada. Zašto? Zato što su neodgovorni bizmismeni, podržani neodgovornim bankama, uzeli ogromne kredite i investirali ih u nekretnine. Ne u razvoj svog biznisa, nego u nekretnine. Tržište nekretnina je puklo 2008.godine. Krediti su ostali. Ti krediti su toliko porasli da su gotovo sva preduzeća u stečajnoj situaciji, a banke imaju ogroman problem problematičnih kredita (NPL). Oni su zvanično na 25%, a u stvari oko 50%.

Svu prezaduženu privredu restrukturirati konverzijom potraživanja poverilaca (najviše banaka) u kapital. Svi tajkuni koji vape za jeftinim kreditima da bi spasili svoje propale investicije u nekretnine, uključujući i Nacionalni savet za privredni preporod, treba da izgube kapital. Nije na radniku iz Pirota da im spašava kapital svojim porezom.


Potrebna je gorka pilula od 2 milijarde evra kako bi omogućili masivan stimulans privredi od 1.5 milijardi i kako bi smanjili deficit za oko 0.5 milijardi.

I moraju svi. Ne može samo jedan grupa. Moraju svi. Čitav zahtev za solidarnost se raspada kada nekoga izuzmete. Moraju svi.


Da li je konačno došlo vreme za odgovornost, hrabrost i iskrenost? Građani Srbije nisu deca. Niko im do sada nije ponudio iskrenost. Svi su prodavali demagogiju. I stvorio se utisak da su građani maloumni i da samo demagogija može da se proda. Da li ćemo ponovo uraditi isto ono što smo uradili toliko puta do sada? Da li ćemo za 9 meseci ponovo govoriti o istom problemu, samo sa pozicije od nove 3 milijarde duga dublje u rupi?

Da li je došlo vreme da konačno jedan političar pogleda građane u oči i kaže da ovako više ne može? Da kaže da demagogija ne radi. Da smo neodgovorni. Da se igramo sa budućnošću naše dece. Da tata i mama i baka i deka troše njihove pare.

 

 

http://www.facebook.com/SasaRadulovich

http://twitter.com/SasaRadulovich

.

 



Komentari (120)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

angie01 angie01 13:34 10.06.2013

Re: Dobar dan

A mislim da bi se to moglo okarakterisati i kao veleizdaja.


to su politicari, bizMismeni kompradori - oni koju unistavaju svoju zemlji u svoju korist!



al' na zalost, moze i za nas da vazi:


zivko.curcic zivko.curcic 14:06 10.06.2013

kurs

Gospodine Raduloviću, u ovim merama za oporavak privrede i ekonomije, ne mogu da pročitam ideje za vođenje monetarne politike, odnosno kursa dinara. Mislim da su svi normalni ljudi svesni precenjenosti dinara i da je on jedan od uzroka velikog negativnog spoljno trgovinskog bilansa. Odnosno ovakav kurs guši svaki vid proizvodnje i favorizuje uvoz svega i svačega. S obzirom da ne smemo da dižemo carine u nebesa, pad dinara bi definitivno smanjio uvoz. S druge strane imamo gomilu kredita indeksiranih u evrima i ljudi kojima bi onda standard naglo opao.
Pisali ste o kreditima u svajcarcima, ali bih voleo da pročitam uticaj vođenja monetarne politike i kursa na privredu.
cult cult 14:16 10.06.2013

Re: kurs

Mislim da su svi normalni ljudi svesni precenjenosti dinara i da je on jedan od uzroka velikog negativnog spoljno trgovinskog bilansa. Odnosno ovakav kurs guši svaki vid proizvodnje i favorizuje uvoz svega i svačega.


U vreme odbrane i poslednjih dana vlade Cvetković-Tadić dinar je pao na 120. Mnoštvo ekonomista je pričalo godinu dana ranije da je ta cifra "realan kurs" dinara. Nisam video izvozni bum kad je do toga došlo. Video sam paniku i opšte ludilo. Video sam uvećanja faktura zbog devizne kaluzule, rast rata kod kredita, zlo i naopako. Sve sam video samo ne rast izvoza.

Nama treba fixni kurs, na bilo kom nivou, samo ga konačno uvedite. Sve priče da je to nemoguće su čist spin jer je igranje kursom dinara bila laka zarada odredjenoj grupi ljudi.

Fixni kao što to imaju Hrvatska, Bosna, Bugarska, Makedonija.
Saša Radulović Saša Radulović 14:32 10.06.2013

Re: kurs

Mislim da je monetarna politika iznuđena potpuno promašenom fiskalnom politikom. Zbog toga i ne pišem mnogo o tome. Monetarna politika ne može da nas spase od katastrofalne fiskalne politike. Kod nas se predlaže i ukidanje monetarne politike, odnosno prelazak na fiksni kurs dinara upravo zbog katastrofalne fiskalne politike, a sve u nadi da će takva monetarna politika naterati fiskalnu da se uozbilji. Mislim da je to jalov put, jer uzrok je u fiskalnoj i stranke koje diktiraju fiskalnu politiku neće dozvoliti monetarnu politiku koja će ih sputavati.

Ukratko, fokus mora da bude na fiskalnoj politici.

O tome da je kurs evra precenjen ne vredi mnogo govoriti. On je više nego evidentno precenjen. Njega održava glad držaave za kreditima. Onog trenutka kada niko ne bude hteo da kupuje državne zapise ili naše evro obveznice, tog trenutka nastupa potpun slom kursa i prateći bankrot države.
blogovatelj blogovatelj 14:46 10.06.2013

Re: kurs

Fixni kao što to imaju Hrvatska, Bosna, Bugarska, Makedonija.


To nije fiksni kurs, samo je vezan za evro. A ako je tako, onda ti ne treba domaća valuta, onda usvoji evro kao sredstvo plaćanja.
Ali onda kad evro krene uzbrdo u odnosu na dolar, funtu, jen, švajcarac, tj kad se EU povadi iz finansijske bule, ti nemaš nikakvu šansu za izvoz, jer ti je roba precenjena.
Kako bre ljudi ne shvatate da je tržište novca pijaca, kao i svaka druga pijaca. Ako danas nekome treba mnogo dolara i misli da je kurs dobar, kupiće te dolare.
Onda Ameri vide da im je danas dobro išlo, da su prodali mnogo na pijaci, pa će sutra proporcionalno da dignu cenu svojoj valuti. Ako ne prodaju, sutra će da smanje cenu. jer vide da se roba ne prodaje.
Isto važi i za dinar i za evro i za svaku drugu paru.
E sad, tu dolazi do poente - treba nešto praviti u državi, nebitno šta, da nateraš svet da mu zatreba tvoja valuta. Da li će to biti plastične papuče, kao što rade Kinezi, ili automobili, što rade Japanci, operativmni sistemi i mobilni telefoni što rade Ameri, ili da prodaješ marihuanu po radnjama, kako rade Holanđani, to je ono što vladari srpske zemlje treba da smisle.
cult cult 15:33 10.06.2013

Re: kurs

Kako bre ljudi ne shvatate da je tržište novca pijaca, kao i svaka druga pijaca.


Shvatamo.
Eno ti kod Saše u komentaru iznad šira slika (optimista),
a ja kao pesimista kojem je jasno da bez prekih sudova ovo neće moći da se reši, da ti kažem da je srpska pijaca novca jako plitka
i kad imaš korumpuranu političku kastu, kursom se moguće igrati kako god ti duša ište i za jako male pare. Njima ide samo u džep kad se tako igraju, a svima ostalima iz džepa.

Ajd zamisli da si kupio neku robu za 1 000 000 rsd po kursu od 80 rsd za 1 eur, sa rokom plaćanja od tri meseca. Faktura stiže na naplatu, a kurs 105. Platiš onaj milion, a prodavac ti zaračunava još 2977 eur u dinarskoj protivvrednosti na ime kursne razlike. Ti da pratiš kurs u maloprodajnim cenama nisi uspeo jer je tražnja inače pala. Nisi monopolista, malo si i bedno mikro preduzeće u uslovima totalne konkurencije. I šta sad?

Ovo ti je primer iz srpskog života pod ovim turcima koji su nas uzjahali posle onog ludaka Miloševića, nije izmišljen.
nim_opet nim_opet 17:31 10.06.2013

Re: kurs

Slazem se osim sa ovim delom
a li će to biti plastične papuče, kao što rade Kinezi, ili automobili, što rade Japanci, operativmni sistemi i mobilni telefoni što rade Ameri, ili da prodaješ marihuanu po radnjama, kako rade Holanđani, to je ono što vladari srpske zemlje treba da smisle


Ne, vladari srpske zemlje treba da postave uslove u kojima ljudi sami smisljaju sta ce da rade sa sopstvenim novcem, i kakvu ce proizvodnju da pokrenu. "Vladari" su pokusavali i dokazali se da nisu sposobni.
G r o f G r o f 21:10 10.06.2013

Re: kurs

cult
Mislim da su svi normalni ljudi svesni precenjenosti dinara i da je on jedan od uzroka velikog negativnog spoljno trgovinskog bilansa. Odnosno ovakav kurs guši svaki vid proizvodnje i favorizuje uvoz svega i svačega.


U vreme odbrane i poslednjih dana vlade Cvetković-Tadić dinar je pao na 120. Mnoštvo ekonomista je pričalo godinu dana ranije da je ta cifra "realan kurs" dinara. Nisam video izvozni bum kad je do toga došlo. Video sam paniku i opšte ludilo. Video sam uvećanja faktura zbog devizne kaluzule, rast rata kod kredita, zlo i naopako. Sve sam video samo ne rast izvoza.

Nama treba fixni kurs, na bilo kom nivou, samo ga konačno uvedite. Sve priče da je to nemoguće su čist spin jer je igranje kursom dinara bila laka zarada odredjenoj grupi ljudi.

Fixni kao što to imaju Hrvatska, Bosna, Bugarska, Makedonija.


Cult, nemoj da si neozbiljan.
Kakav izvozni bum za par meseci slabog dinara. Treba da prodje godinu dana da bi privrednici uopšte shvatili da je vreme da se okrenu izvozu, pa bar nekoliko godina da se uključi domišljatost i krene u realizaciju...Znači slab dinar treba da bude dugoročno opredeljenje.
Slab dinar ne znači fiksni kurs nego manje deviza u opticaju.
Znači uzimati samo namenske kredite i trošiti devize samo za ono zašto su namenjene.
Znači ako nemaš namenu ne uzimati kredit...
...i u slabljenje ići postepeno da ne pocrkamo od šok terapije.
Saša mi po tom pitanju nije jasan.
Može li mi malo pojasniti taj odnos fiskalne politike i besmislenog uzimanja kredita da bi održavali jak dinar.
cult cult 21:44 10.06.2013

Re: kurs

poenta moje priče je: stabilnost domaće valute. Odgovaraće svima: i uvoznicima i izvoznicima i gradjanima. Ili dajte evro/dolar.
I vrlo sam ozbiljan.
G r o f G r o f 21:57 10.06.2013

Re: kurs

cult
poenta moje priče je: stabilnost domaće valute. Odgovaraće svima: i uvoznicima i izvoznicima i gradjanima. Ili dajte evro/dolar.
I vrlo sam ozbiljan.


normalno da stabilnost odgovara svima ali takva da mrdnemo dupe i proizvedemo paradajz, a ne takva da se ladamo u hladovini, jeftino kupimo pozajmlje eure i uvezemo ga iz Štatijaznamkoje države.
cult cult 22:32 10.06.2013

Re: kurs

naravno.
dok to ne postignemo zapitaj se kako Makedonija i BiH mogu da imaju takav kurs, a mi ne. Neverovatno šta su uradili spin majstori gradjanima Srbije sa tim pitanjem kursa. Jbg, laka je zarada. A i država može mnogo toga da nam radi igrajući se kursem. Inače, varijanta koju su naši ekonomisti destrukcije izabrali za Srbiju je, naravano, ubedljivo najgora od svih varijanti vodjenja monetarne politike.

Duga je priča.
grmfrm grmfrm 08:51 11.06.2013

Re: kurs

a ja kao pesimista kojem je jasno da bez prekih sudova ovo neće moći da se reši, da ti kažem da je srpska pijaca novca jako plitka


Eh ako moze ikako bez prekih sudova samo, mislim znas sta znaci preki sud, jel da? Bilo bi dovoljno da se procesuiraju pred postojecim ali bez bekapa odnosno zastite belih medveda.
grmfrm grmfrm 08:54 11.06.2013

Re: kurs

Ne, vladari srpske zemlje treba da postave uslove u kojima ljudi sami smisljaju sta ce da rade sa sopstvenim novcem, i kakvu ce proizvodnju da pokrenu. "Vladari" su pokusavali i dokazali se da nisu sposobni.


Suma cele price i zeljeni rezultat.
Sa ovim se slaze svako ko sam radi.
cult cult 09:00 11.06.2013

Re: kurs

Eh ako moze ikako bez prekih sudova samo, mislim znas sta znaci preki sud, jel da? Bilo bi dovoljno da se procesuiraju pred postojecim ali bez bekapa odnosno zastite belih medveda.


Naravno, poštujem evropske vrednosti.
Na takav preki sud sam i mislio.
Očišćen od Njihovih.
Ceo sistem je korumpiran i stavljen u funkciju kradje.
Skupština, vlada, sud.
Mediji.
Sve.
U okviru ovakvo postavljenog sistema, prava ne može da bude.
milisav68 milisav68 09:49 11.06.2013

Re: kurs

cult

Ceo sistem je korumpiran i stavljen u funkciju kradje.
Skupština, vlada, sud.
Mediji.
Sve.

Čekaj, zar nije SPC kriva za sve?

blogovatelj blogovatelj 15:03 15.06.2013

Re: kurs

Ajd zamisli da si kupio neku robu za 1 000 000 rsd po kursu od 80 rsd za 1 eur, sa rokom plaćanja od tri meseca. Faktura stiže na naplatu, a kurs 105. Platiš onaj milion, a prodavac ti zaračunava još 2977 eur u dinarskoj protivvrednosti na ime kursne razlike. Ti da pratiš kurs u maloprodajnim cenama nisi uspeo jer je tražnja inače pala. Nisi monopolista, malo si i bedno mikro preduzeće u uslovima totalne konkurencije. I šta sad?


Ne želim da zamišljam. Kad imaš firmu sam razmišljaš o tim stvarima i da te neko ne zavrne. Kad te neko zavrne, sam si kriv, sam pao sam se ubio.
To je poenta kapitalizma. Sam postaješ milioner i sam propadaš. I sam odlučuješ kako ćeš.
Bilo je perioda u Kanadi kad sam bio self employed, pa su pokušavali da me zavrnu. Jednom mogu da te prevare, ali ako te prevare drugi put, to znači da si glup.
jinks jinks 18:17 10.06.2013

...

U više navrata pominjete specifičan soj poslovnih ljudi koji su ostatku privrede zakrčili kreditne linije zaduživši se u ogromnim iznosima ... a koje su po svoj prilici katastrofalno investirali u nekretnine, između ostalog, kako kažete.

Rekli ste, takođe, da ne bi bilo uredu da, na primer, radnik iz Pirota pokriva njihove dubioze ... što je u redu, jer niko do sada nije ni dao iole jači argument zbog čega bi uopšte običan svet i trebalo da pokriva dubioze nekog budućeg gradilišta ekskluzivnih stanova, na primer, pod nazivom "Luka Beograd" ili nečeg sličnog tome.

Ipak, da li bi mogli dodatno da pojasnite koje bi to eventualne ekonomske mere od strane države uopšte i mogle da dovedu do takve preraspodele novca u društvu (to da radnik iz Pirota finansira LB, na primer), o kojoj govorite u blogu.

Saša Radulović Saša Radulović 19:04 10.06.2013

Re: ...

Smanjiti namete na rad.

Porez na imovinu pravnih lica. Posebno porez na zemljište

Porez na dobit.

Ukidanje konverzije prava korišćenja zemljišta. Zemljište se prodaje.

Izbacivanje svih offshore komapanija iz država sa kojim nemamo poreske bilateralne sporazume i direktnu saradnju poreskih i carinskih uprava. To je preduslov za poslovanje u Srbiji.

Poreklo imovine.

Konverzija dugovanja privrede u kapital. Izbacivanje neodgovornih vlasnika.

...
stopalo stopalo 10:25 11.06.2013

Re: ...

Saša Radulović
Smanjiti namete na rad.

Porez na imovinu pravnih lica. Posebno porez na zemljište

Porez na dobit.

Ukidanje konverzije prava korišćenja zemljišta. Zemljište se prodaje.

Izbacivanje svih offshore komapanija iz država sa kojim nemamo poreske bilateralne sporazume i direktnu saradnju poreskih i carinskih uprava. To je preduslov za poslovanje u Srbiji.

Poreklo imovine.

Konverzija dugovanja privrede u kapital. Izbacivanje neodgovornih vlasnika.

...


konacno

mani se deda, baba, unuka, ko je kome sta duzan
disident79 disident79 20:10 10.06.2013

Postoje realne šanse

..da ovaj put izgurate ideju, srećno!

Nadam se da ste svesni da će najteže biti sprovođenje. Najbolji saveznik će biti oni kojima je već jako gorko, pa mogu da podnesu. Najveći protivnik neće biti ni penzioneri koji primaju 200-300evra, ni zaposleni u "javnom" sektoru koji imaju 400-500evra, već oni koji očekuju da njihove milionske propale projekte svi finansiramo. Oni imaju veliki operativni kapital(za naše uslove), medije, privatnu silu, i aktivno će nastaviti da pružaju otpor promenama. Nije teško videti ko u ovom trenutnom sistemu ima koristi, to sigurno nisu penzioneri. Oni koji su navikli na med gorko će više osetiti.

Lično mislim da se u sadašnjem javnom sektoru nalazi najveći preostali kapacitet za društvene promene. Dovoljna je samo doslednost da bi se ljudi motivisali.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana