Eksperimenti u blogovanju| Satira| Sex

Zašto će Toma da vlada 10 godina

expolicajac RSS / 05.07.2013. u 16:52

Ili ti "Pečenje rakije na selu"

Gost autor, a da nije ni svesna Negoslava Stanojević

PEČENJE RAKIJE NA SELU

--- ili o tome kako se provlačimo još malo, pekući rakiju u domaćim uslovima, dok Evropa ne počne da nam prebrojava i to koliko smo kazana ispekli
     Oduvek sam se pitala zašto se  postupak dobijanja rakije zove pečenje, kada se pre radi o kuvanju odstajalog voća, u ovom slučaju šljiva. No, pošto nije na meni da menjam ono što je vekovima odrednica za   tradicionalnu srpsku aktivnost na dobijanju vatrene vode, koja mnogima bar na tren ulepšava život, a nekima ga, na žalost, skraćuje , narednim slikama i rečima pokušaću da  podrobnije objasnim kako se, zapravo, dobija rakija. Onima, naravno, koji to do sada nisu znali.

     Prvo smo čekali da sazru šljive

539645_445620902136928_1556863503_n.jpg



562673_3608980183233_626028489_n.jpg

Onda smo ih brali, sakupljali opale , stavljali u buriće i sačekali da prevru. Previranje traje najmanje 20 dana, i to u toplijim letnjim danima, a kasnije i duže.

063.JPG


064.JPG
Kada dodje vreme, u dvorište se postavi kazan za pečenje rakije. Njega nema svako, jer je neisplativa investicija ako imate mali voćnjak, pa ga iznajmljuje od nekog od retkih vlasnika. Cena iznajmljivanja za pečenje jednog punjenja kazana je litar rakije. One, koja se ispeče - meka ili ljuta, jaka ili slabija . Moja tetka Koviljka, vlasnica kazana, nije dozvolila da platimo za njegovo korišćenje, pa smo se malo ubedjivali i svadjali, ali je bilo po njenom . Za sada.

Kompletna naprava za pečenje rakije sastoji se od kazana

055.JPG


i kace - koja se od bureta razlikuje po tome što nema poklopca, a u nju se sipa hladna voda, kako bi hladjenjem  isparenja iz   kazana kondenzacijom nastao tečni alkohol


065.JPG

Sve to mora da se postavi precizno tačno, uz pomoć libele, kako bi proces tekao bez problema


067.JPG


061.JPG
062.JPG

Kada se naprava postavi, potrebno je kazan napuniti kominama


093.JPG











Klipovi kukuruza se stavljaju ako su komine malo duže stajale, kako bi izvukli preteranu kiselinu. A ako su komine novijeg datuma, kukuruz je nepotreban. Komine imaju svetliju boju i manju kiselost.

275.JPG

 Moja tetka Koviljka je glavi doradnik, ja sam samo statirala...

276.JPG

092.JPG
Zatim se stavlja poklopac ,

058.JPG
060.JPG

059.JPG

a radi hermetičkog zatvaranja,  na njegov spoj s donjom posudom lepi se testo umešeno od običnog brašna, a može i od mekinja .

094.JPG

106.JPG


096.JPG
073.JPG
Koriste se i taze dopremljena drva iz šume
, ali se češće inteerveniše granjem, koje brže može da poveća temperaturu , ali i da se ugasi, ako je potrebno.

251.JPG


252.JPG



113.JPG


311.JPG

121.JPG



Posle dostizanja potrebne temperature, komine u kazanu počinju da vriju, stvara se vodena para, koja lulom odlazi u kacu, gde kroz cevi koje prolaze kroz hladnu vodu, dolazi do njenog kondenzovanja , pa kroz lulu na kaci počinju da padaju prve kapi , pa čitav mlaz. Rakija teče u lonac, prekriven belom krpom, kako u nju ne bi upadalo trunje i sitne muve, obavezni pratioci  pečenja rakije .  

115.JPG

U medjuvremenu, dok glavni rakija majstor - obično je to domaćin, pomno nadgleda vatru, ima vremena i za kaficu i ćaskanje sa komčijama i pomagačina.


119.JPG


                                    I za koju šljivu, tek da slika pečenja šljivovice bude kompletna.

120.JPG


301.JPG

Pri kraju se meri jačina tečnosti koja izlazi na luli, kako bi se prekinuo njen  dovod , kada više  više nema alkohola. Za to služi naprava čiji je naziv grad - grad je, inače, jedinica mere za jačinu alkohola

239.JPG
Kada se dostigne granica koja je odredjena kao minimum jačine, lonac se pomera i gasi se vatra u kazanu. Skida se ono , već ispečeno testo sa spoja kazana i poklopca, diže se  poklopac  i isipa komina iz koje je iskorišten sav alkohol. Pri tome je nužan jako veliki oprez, budući da je komina vrela .

133.JPG
135.JPG

137.JPG


138.JPG


139.JPG


Posle pražnjenja, potrebno je jako dobro oprati kazan , nakon čega se opet puni kominama 

247.JPG


246.JPG


       Isperu se i lula i vršnik - ovaj rešetkasti poklopac koji se stavlja na dno kazana, kako komina ne bi tu     spala i brzo zagorevala.

245.JPG


247.JPG

Ako vlasnik želi takozvanu meku rakiju, on je završio posao . A onaj ko želi jaču, dakle prepek, dobijenu rakiju sipa u kazan i ponavlja postupak pečenja.
U medjuvremenu se peru sve one silne posude u kojima su bile komine i odlažu u šupe do sledeće sezone.

284.JPG


279.JPG



254.JPG


304.JPG


                                          Dok voćnjak odmara do sledećeg proleća ,


317.JPG


                                         a kuća tone u mrak .

307.JPG


342.JPG

uživamo u prelepom zalasku sunca....


Komentari (211)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Jukie Jukie 17:22 05.07.2013

Zanimljivo

Nisam znao da treba da previre pre kuvanja, mislio sam da se šljive direktno sipaju u kazan takve kakve su (da li se vade koštice?)
To nas nisu učili u školi

Treba objasniti i da se te prevrele šljive zovu komina jer se inače komina niotkuda pojavljuje u receptu.
expolicajac expolicajac 17:23 05.07.2013

Re: Zanimljivo

Treba objasniti i da se te prevrele šljive zovu komina jer se inače komina niotkuda pojavljuje u receptu.

Ili ti "kljuk".
gedza.73 gedza.73 18:55 05.07.2013

Re: Zanimljivo

Nisam znao da treba da previre pre kuvanja, mislio sam da se šljive direktno sipaju u kazan takve kakve su (da li se vade koštice?)

Po 'novim propisima' da. Štetne materije.

Nekada je najbolja rakija bila od šljive madžarke. Vrsta koju nisu napadale sve znane i neznane bolesti (osim šarke).

Moj pradeda je sa sinovima imao pokretnu aparaturu i pekli su za ušur. 'Adam i Sinovi'.

Stariji ljudi iz Slavonskog Broda i okoline se još poimence sećaju ljudi od kojih su kupovali šljivovicu.

Setih se jedne priče o 'međuljudskim odnosima' Srba i Hrvata.

-Jel' ćetnik gde je ovde....?
-A ujo otkud ti znaš da sam ja četnik?
-Ćuj, ti iz Topole a ja iz Čakovca. Šta ćemo biti?
- A što ne pitaš ovog tvog?
-Njega? Pa on je Hercegovac on nije čovek. 'oćemo pit' kavu?
buba_truba buba_truba 21:46 05.07.2013

Re: Zanimljivo

gedza.73
Nisam znao da treba da previre pre kuvanja, mislio sam da se šljive direktno sipaju u kazan takve kakve su (da li se vade koštice?)

Po 'novim propisima' da. Štetne materije.

To za previranje nije ništa novo, mora da uvri, pre kuvanja (traje 2-3 nedelje) - uvek bilo.
A za vađenje koštica, eee to je po novom - ne mora ako su neoštećene, nepolomljene.... ako jesu onda ima "štetnih materija".
Trust me i know what i am doing, imam rakiju k'o dukat... a i sertifikat
expolicajac expolicajac 21:51 05.07.2013

Re: Zanimljivo

Trust me i know what i am doing, imam rakiju k'o dukat... a i sertifikat

Jel prodaješ?
zilikaka zilikaka 21:54 05.07.2013

Re: Zanimljivo

To za previranje nije ništa novo, mora da uvri, pre kuvanja (traje 2-3 nedelje) - uvek bilo.
A za vađenje koštica, eee to je po novom - ne mora ako su neoštećene, nepolomljene.... ako jesu onda ima "štetnih materija".
Trust me i know what i am doing, imam rakiju k'o dukat... a i sertifikat


Evo još jedne!

A, momci, šta kažete?

Nego, to za koštice se odnosi, pretpostavljam, na šljivu?
mariopan mariopan 22:08 05.07.2013

Re: Zanimljivo

zilikaka
To za previranje nije ništa novo, mora da uvri, pre kuvanja (traje 2-3 nedelje) - uvek bilo.
A za vađenje koštica, eee to je po novom - ne mora ako su neoštećene, nepolomljene.... ako jesu onda ima "štetnih materija".
Trust me i know what i am doing, imam rakiju k'o dukat... a i sertifikat


Evo još jedne!

A, momci, šta kažete?

Nego, to za koštice se odnosi, pretpostavljam, na šljivu?

jok, i za kajsiju, ja vadila sve za svaki slučaj.
hoochie coochie man hoochie coochie man 22:08 05.07.2013

Re: Zanimljivo

ne mora ako su neoštećene, nepolomljene.... ako jesu onda ima "štetnih materija".


Ne mora nikada, ali je dobro uvek.
Posebno ako se radi npr o sorti šljive Stenlej jer on ima genetsku osobinu da košpa puca po šavu.
Ali i kod drugih sorata količina košpe u komini ima uticaja na rakiju, jer se košpa ne ponaša kao inertna frakcija u komini prilikom vrenja i destilacije.
Nekada ima više nekada manje uticaja, ali on uvek postoji.
E sad, kažu da ni apsolutno odsustvo košpe nije dobro, a koji procenat treba odbaciti a koji ostaviti je majstorska tajna :)
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 22:30 05.07.2013

Re: Zanimljivo

zilikaka
To za previranje nije ništa novo, mora da uvri, pre kuvanja (traje 2-3 nedelje) - uvek bilo.
A za vađenje koštica, eee to je po novom - ne mora ako su neoštećene, nepolomljene.... ako jesu onda ima "štetnih materija".
Trust me i know what i am doing, imam rakiju k'o dukat... a i sertifikat


Evo još jedne!

A, momci, šta kažete?

Nego, to za koštice se odnosi, pretpostavljam, na šljivu?


Ma za visnju
zilikaka zilikaka 22:31 05.07.2013

Re: Zanimljivo

E sad, kažu da ni apsolutno odsustvo košpe nije dobro, a koji procenat treba odbaciti a koji ostaviti je majstorska tajna :)


Kod kajsije odbaciš sve i miran čovek
buba_truba buba_truba 22:34 05.07.2013

Re: Zanimljivo

expolicajac
Trust me i know what i am doing, imam rakiju k'o dukat... a i sertifikat

Jel prodaješ?

Jok. Teško mi da odredim cenu... mis'im - nema cene.
buba_truba buba_truba 22:36 05.07.2013

Re: Zanimljivo

zilikaka
Nego, to za koštice se odnosi, pretpostavljam, na šljivu?

Da, za šljivu... dalje ne znam. Šljivu apsolvirala.
Dr M Dr M 22:41 05.07.2013

Re: Zanimljivo

kažu da ni apsolutno odsustvo košpe nije dobro, a koji procenat treba odbaciti a koji ostaviti je majstorska tajna :)


Ako smem da se umešam..

Ako se rakija peče sa košticom u destilatu se nalazi, uz etanol, i metanol{ metilalkohol), što rakiji daje oštrinu ali je štetno za očni živac.

Zato mislim da košticu treba odstraniti.
buba_truba buba_truba 22:43 05.07.2013

Re: Zanimljivo

hoochie coochie man
Ne mora nikada, ali je dobro uvek.
Posebno ako se radi npr o sorti šljive Stenlej jer on ima genetsku osobinu da košpa puca po šavu.

Eh, Stenlejke - mene naučili da od njih nema rakije... ni knedli...

Mutirana sorta, dobra za ubrasti sa drveta i pojesti. I tako je najvolEm. Imam dve, i kada sve drugo podbaci one rode k'o lude. Lepe, krupne, slatke... ali nisu za rakiju - tako mi reklo stručno lice.
buba_truba buba_truba 22:48 05.07.2013

Re: Zanimljivo

Dr M
kažu da ni apsolutno odsustvo košpe nije dobro, a koji procenat treba odbaciti a koji ostaviti je majstorska tajna :)


Ako smem da se umešam..

Ako se rakija peče sa košticom u destilatu se nalazi, uz etanol, i metanol{ metilalkohol), što rakiji daje oštrinu ali je štetno za očni živac.

Zato mislim da košticu treba odstraniti.

Ej doktore, a da mi to sve o'ma prospemo i batalimo pos'o... mislim, ako je do štetnosti na živac ovaj/onaj... a?
hoochie coochie man hoochie coochie man 22:49 05.07.2013

Re: Zanimljivo


Lepe, Krupne, slatke... ali nisu za rakiju - tako mi reklo stručno lice.

Pa očigledno jeste stručno.
Nisu baš idealne za radžu, tačno je, nisu idelane ni za šta posenbo, al imaju one svoje mesto.
Devojka za sve što bi se reklo :)


hoochie coochie man hoochie coochie man 22:54 05.07.2013

Re: Zanimljivo

Dr M
kažu da ni apsolutno odsustvo košpe nije dobro, a koji procenat treba odbaciti a koji ostaviti je majstorska tajna :)


Ako smem da se umešam..

Ako se rakija peče sa košticom u destilatu se nalazi, uz etanol, i metanol{ metilalkohol), što rakiji daje oštrinu ali je štetno za očni živac.

Zato mislim da košticu treba odstraniti.


Metanol u određnjoj količini je obavezan satojak rakije. I po zakonu o rakiji on mora biti sadržan u destilatu da bi se ovaj smeo nazvati rakijom.
Ne dolazi on isključivo iz košpe, ima ga i u rakiji koja je spremljena uz prethodno odstranjivanje košpe.

Ono što je nepovoljno su neke materije koje daju opor ukus rakiji, a sad kažu da ima i nekih kancerogenih materija, mada ja u to ne verujem.
Rakija bre leči od raka, a ovi zlobnici joj svašta pripisuju :)
Dr M Dr M 22:55 05.07.2013

Re: Zanimljivo

a da mi to sve o'ma prospemo i batalimo pos'o... mislim, ako je do štetnosti na živac ovaj/onaj... a?


Ni slučajno, samo izbaci košticu, ostatak može, ako se koristi umereno, da bude blagotvoran kad te spopadnu živci..
dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 23:00 05.07.2013

Re: Zanimljivo

Dr M
a da mi to sve o'ma prospemo i batalimo pos'o... mislim, ako je do štetnosti na živac ovaj/onaj... a?


Ni slučajno, samo izbaci košticu, ostatak može, ako se koristi umereno, da bude blagotvoran kad te spopadnu živci..


Kosticu kajsije sacuvati i osusiti. <<<LINK
zilikaka zilikaka 23:02 05.07.2013

Re: Zanimljivo

Rakija bre leči od raka, a ovi zlobnici joj svašta pripisuju :)



Skoro sam čula jednu priču, iz vrlo pouzdanih izvora, o rakiji kao leku.

Kaže, kad su naši kupovali prve MIG 29, otišla jedna grupa naših pilota na obuku kod Rusa, al u Alma Atu.
Nakon par dana, svi dobili, da prostite, fliskavac.

Žalili se Rusima, al ovi mrtvi ladni, već se imunizovali na te uslove, i pustii ih tako.

Muka živa, ljudi iscrpljeni, kad ode pokojni Veličković kući i prenese u povratku balonče domaće rakije.

Kaže, postroji ih on svakog jutra, da ispiju po jednu. Onda posle doručka opet isto. Ne da više, al jedna mora. Svako.

Kaže, nakon nedelju dana, ko rukom odneto.
Dr M Dr M 23:10 05.07.2013

Re: Zanimljivo

Rakija bre leči od raka,


Naravno, ako se počne na vreme, i na veliko, do raka i ne stigneš..

hoochie coochie man hoochie coochie man 23:14 05.07.2013

Re: Zanimljivo

Naravno, ako se počne na vreme, i na veliko, do raka i ne stigneš


A i ako stigneš, samo dovoljno radže i baš te briga za rak.

A kažu da povoljno utiče na i zensku lepotu.
Tvrde znalci da nema ružnih žena ako ima dovoljno rakije:)
buba_truba buba_truba 23:16 05.07.2013

Re: Zanimljivo

zilikaka
Skoro sam čula jednu priču, iz vrlo pouzdanih izvora, o rakiji kao leku.............
Nakon par dana, svi dobili, da prostite, fliskavac.

Da prostiš, ne znam šta je fliskavac... ali otkako pravimo našu (proverenu) rakiju popijem svakog dana po jednu - dobro de, nekad se omakne i dve - pre klope. Posle večere čaša/dve vina (preferiram crvenoga). Skoro bila na nekom sistematskom pregledu - čudo! Nikad takvu krvnu sliku i ostale nalaze nisam imala. Ko devojčurak, majke mi, a kuburila sam ranije - te malokrvna, te ovo, te ono... Da l' je od rakije, vina, svežeg zraka... nemam sertifikat, ali mi se javlja...
mariopan mariopan 23:16 05.07.2013

Re: Zanimljivo

hoochie coochie man
Naravno, ako se počne na vreme, i na veliko, do raka i ne stigneš


A i ako stigneš, samo dovoljno radže i baš te briga za rak.

A kažu da povoljno utiče na i zensku lepotu.
Tvrde znalci da nema ružnih žena ako ima dovoljno rakije:)

buba_truba buba_truba 23:17 05.07.2013

Re: Zanimljivo

hoochie coochie man
A kažu da povoljno utiče na i zensku lepotu.
Tvrde znalci da nema ružnih žena ako ima dovoljno rakije:)

Barabo!
hoochie coochie man hoochie coochie man 23:20 05.07.2013

Re: Zanimljivo

Barabo!


Što bre?
Šta ima loše u tome da u svakoj ženi vidiš lepoticu
krkar krkar 23:35 05.07.2013

Re: Zanimljivo


Auuuu, kol'ko stručnjaka!!!

Od jedne stručnjnakinje (stručnjakuše? ) ovdašnje probao sam dve rakije. Jedna je bila savršena, druga dobra ali ni blizu onoj prvoj.

Dakle, izvol'te vi stručnjaci dostavite te vaše visokonaučne radže na degustaciju pa ću da pišem blog o rakiji.

Šljivu jako slabo pijem ali sve ostale da. (Za šljivu su zaduženi žena, kum i burazer nerođeni što bi rekli Bosanci).
zilikaka zilikaka 23:41 05.07.2013

Re: Zanimljivo

druga dobra ali ni blizu onoj prvoj


Lošija bila godina.

Ima i treća, al to kad se steknu uslovi.

Šljivu jako slabo pijem ali sve ostale da.


Iskusno...

expolicajac expolicajac 23:41 05.07.2013

Re: Zanimljivo

krkar

Auuuu, kol'ko stručnjaka!!!

Od jedne stručnjnakinje (stručnjakuše? ) ovdašnje probao sam dve rakije. Jedna je bila savršena, druga dobra ali ni blizu onoj prvoj.

Dakle, izvol'te vi stručnjaci dostavite te vaše visokonaučne radže na degustaciju pa ću da pišem blog o rakiji.

Šljivu jako slabo pijem ali sve ostale da. (Za šljivu su zaduženi žena, kum i burazer nerođeni što bi rekli Bosanci).

Ajd majstore, znaš li gde se prodaje u krugu dvojke rakija pečena od ljuštene kajsije i po kojoj ceni? Sveznajući Krkiša.
AlexDunja AlexDunja 00:02 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Dakle, izvol'te vi stručnjaci dostavite te vaše visokonaučne radže na degustaciju pa ću da pišem blog o rakiji.

na haceema ne računaj. laže. provereno.

zilikaka zilikaka 00:05 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Ajd majstore, znaš li gde se prodaje u krugu dvojke rakija pečena od ljuštene kajsije i po kojoj ceni? Sveznajući Krkiša.

Znam ja gde se prodaje sjajna, ali sjajna kajsija.
Nije ljuštena kajsija i nije krug dvojke, a cena je bila bar 1300 din/lit. Možda je sad i veća, al vredi.
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:09 06.07.2013

Re: Zanimljivo

na haceema ne računaj. laže. provereno.


Verovala ti ili ne, stalno mislim o tome i kako da ti donesem obećanu radžu.

A dobićeš je sigurno...nekad
krkar krkar 00:11 06.07.2013

Re: Zanimljivo

cena je bila bar 1300 din/lit. Možda je sad i veća, al vredi


Skoro kupovao dunju - ali PRAVU - po 1500. Kaže moja žena da bolju u životu nije pila.

Ja najvolem divlje kruške, pa pitome, pa oskoruše, pa kajsije pa tek onda dunje, previše mi miriše.

Za dobru rakiju vredi dati pare ako je urađena kako treba. materijal skup.

Šećer jeftin - ko voli
krkar krkar 00:12 06.07.2013

Re: Zanimljivo

A dobićeš je sigurno...nekad



daaaaaa, dobićeš i ti ... nekad.

Nešto
AlexDunja AlexDunja 00:13 06.07.2013

Re: Zanimljivo

A dobićeš je sigurno...nekad

ja zapravo, ne pijem rakiju

ako donosiš, nađi dobar džin ili ako ne uspeš votku
to ćeš lakše.
zilikaka zilikaka 00:14 06.07.2013

Re: Zanimljivo

daaaaaa, dobićeš i ti ... nekad.

Nešto

El neko reko travarica?
zilikaka zilikaka 00:16 06.07.2013

Re: Zanimljivo

ja zapravo, ne pijem rakiju


Ni ja, al volem da brbljam po blogu.
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:18 06.07.2013

Re: Zanimljivo

ako donosiš, nađi dobar džin ili ako ne uspeš votku


N'umem da napravim ni džin ni votku, al zato rakiju, najbolju na svetu.

Kad probaš shvatićeš koliko si grešila.

Krkar će me moliti za litar dva, kad čuje, al džaba :)
krkar krkar 00:24 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Krkar će me moliti za litar dva, kad čuje, al džaba :)


Ti da znaš kakvu rakiju Krkar pije potrudio bi se kako nikad nisi i poslao uzorak u nadi da ćeš ući u uži izbor boljih.

Evo sad dok pišem pijem jednu oskorušu sa obronaka Kozare - mane joj nema, još ovako blago ohlađena... ma carska!
krkar krkar 00:25 06.07.2013

Re: Zanimljivo

El neko reko travarica?


Čeka travarica da doputujete do Beograda. Ako se to ikad desi, ZR kao PA - 25 na sat po ravnom drumu, ima tu puta...

hoochie coochie man hoochie coochie man 00:31 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Ti da znaš kakvu rakiju Krkar pije potrudio bi se kako nikad nisi i poslao uzorak u nadi da ćeš ući u uži izbor boljih.


U nadi?

Ne, nema šta da se nadam, ja znam da je moja radža bolja od te brlje sa Kozare :)

ps
E jbg, sad sam već toliko zagazio da stvarno moram dostaviti radžu na degustaciju.
Ako uspem da ubedim ćere da je ponesu u prestonicu lako ćemo, ako se uzjogune (što nije nemoguće) naćiću drugi način.


krkar krkar 00:32 06.07.2013

Re: Zanimljivo

naćiću drugi način.


Faksom nemoj da mi šalješ
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:34 06.07.2013

Re: Zanimljivo

krkar
naćiću drugi način.


Faksom nemoj da mi šalješ


onda moram naviksatii opanke, staviti novu šajkaču, i eto me u Beogradu
krkar krkar 00:39 06.07.2013

Re: Zanimljivo

onda moram naviksatii opanke, staviti novu šajkaču, i eto me u Beogradu


Kartu svakako da kupiš!

AlexDunja AlexDunja 00:50 06.07.2013

Re: Zanimljivo

N'umem da napravim ni džin ni votku, al zato rakiju, najbolju na svetu.


pa dobro:)
odsad dostavljaš krkaru,
ja sam čekala dve godine

od mene dosta
nurudin nurudin 02:00 06.07.2013

Re: Zanimljivo

expolicajac
Trust me i know what i am doing, imam rakiju k'o dukat... a i sertifikat

Jel prodaješ?



Ја продајем, домаћи препек... (Може и замена за добру дуњевачу -- без доплате.)
По наведеној процедури печена.

Једном сам помагао у печењу ракије, три дана, нећу никад да их заборавим -- тек тад сам схватио зашто је зову "мученица". :)

highshalfbooze highshalfbooze 12:35 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Metanol u određnjoj količini je obavezan satojak rakije. I po zakonu o rakiji on mora biti sadržan u destilatu da bi se ovaj smeo nazvati rakijom.

Mislim da grešiš. Metanol je kao jako štetan apsolutno nepoželjan u rakiji.

Pravilnik o kategorijama, kvalitetu i deklarisanju rakije i drugih alkoholnih pića(“Sl. glasnik RS”, br. 74/2010 i 70/2011)
Član 10.
Rakija od šljive sadrži:
1) isparljive sastojke – minimalno 2.000 mg/l a.a.;
2) metanol – maksimalno 2.000 mg/l a.a.;
3) etanol – minimalno 37,5 % v/v.

I ova dozvoljena količina je zapravo "nizak standard". Dobra rakija sadrži daleko manje metilena.
zilikaka zilikaka 13:15 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Ја продајем, домаћи препек... (Може и замена за добру дуњевачу -- без доплате.)


Ćega prepek? Šljive?

Spram ove zamene, naš ti da za litru rakije treba oko tri puta više dunje nego šljive?

A znaš inače pošto kilo jednog i drugog u sezoni?

...ako nije šljiva, povlačim reč.
zilikaka zilikaka 13:20 06.07.2013

Re: Zanimljivo

ova dozvoljena količina je zapravo "nizak standard". Dobra rakija sadrži daleko manje metilena


Ako nema metilena u propisanim granicama, znaći da nije prirodna voćna, nego je industrijski etanol smućkan.

Uzgred, koliko se sećam, količina metilena još kako zavisi od vrste voća.
milisav68 milisav68 13:49 06.07.2013

Re: Zanimljivo

zilikaka
Ako nema metilena u propisanim granicama, znaći da nije prirodna voćna, nego je industrijski etanol smućkan.

Da, onda dodaju industrijski metanol "da liči".

Zato je došlo do masovnog trovanja od "Zozovače", jer je "majstor" pomešao etanol i metanol u obrnutoj proporciji (zeznuo se).


expolicajac expolicajac 14:02 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Zato je došlo do masovnog trovanja od "Zozovače", jer je "majstor" pomešao etanol i metanol u obrnutoj proporciji (zeznuo se).

Zozovača je klasičan primer "nefunkcionisanja sistema". Zarad većeg profita kupljen je metil alkohol, koji se pojavio kao nus produkt u procesu proizvodnje koju je vodio Bitević. Glupi Zoza nije imao tehnologa koji ima muda da se ne upušta u avanturu i izvršavao je naloge bez provere. Odležao je 12 godina, a da sam se ja pitao bio bi još u zatvoru. Obavio sam razgovor sa porodicama 10 preminulih ljudi koji su konzumirali njegovu rakiju. Strašno je pisati beleške nakon takvih razgovora.
zilikaka zilikaka 14:02 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Zato je došlo do masovnog trovanja od "Zozovače", jer je "majstor" pomešao etanol i metanol u obrnutoj proporciji (zeznuo se).


Bilo posle još jednom, ali manje ljudi stradalo.

Najgore što su počele da se u medijima pojavljuju ovakve slike upozorenja:




kad ja otkrijem da i mi u podrumu imamo jednu takvu lozu. U takvoj flaši.

...pokušavali da se setimo ko nam je doneo i da nije možda nešto domaće u toj ambalaži, na kraju prosuli (ali bukvalno) u sudoperu.


E, setila se sad pa da pomenem!
Negde je ovde Huči reko da prvenac ne treba bacati, već se prepeče.

U prvencu se nalazi mnogo metilena, koji će redestilacijom opet ostati metilen, tako da...ako ne brišete prozore, sudopera je idealna.
zilikaka zilikaka 14:09 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Zozovača je klasičan primer "nefunkcionisanja sistema". Zarad većeg profita kupljen je metil alkohol, koji se pojavio kao nus produkt u procesu proizvodnje koju je vodio Bitević. Glupi Zoza nije imao tehnologa koji ima muda da se ne upušta u avanturu i izvršavao je naloge bez provere. Odležao je 12 godina, a da sam se ja pitao bio bi još u zatvoru. Obavio sam razgovor sa porodicama 10 preminulih ljudi koji su konzumirali njegovu rakiju. Strašno je pisati beleške nakon takvih razgovora.


Ja vise puta pominjala baba Katicu, u čijem kazanu smo godinama pekli, I od koje sam učila finte.

Baba je još početkom pedesetih, kao sveže udata, morala da ide "u školu" da bi joj dozvolili da drži kazan.

Jeste bila polupismena, al je neke stvari naučena.

...posle smo jedno po jedno zaseravali.
expolicajac expolicajac 14:22 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Baba je još početkom pedesetih, kao sveže udata, morala da ide "u školu" da bi joj dozvolili da drži kazan.

Jeste bila polupismena, al je neke stvari naučena.

...posle smo jedno po jedno zaseravali.

E sada smo došli do pitanja koje pojašnjava i naslov ovog bloga.
Bez prave edukacije, odnosno pravila ponašanja u bilo kom poslu, a time i pečenju rakije, nema Evrope. Ako ubedimo Evropu da možemo peći rakiju poštujući pravila, napravili smo najveći civilizacijski iskorak za srpski narod u celini. Nismo se odrekli tradicije a poštujemo pravila koja propisuje Evropa.
Nadam se da će Toma to shvatiti na vreme.
milisav68 milisav68 14:51 06.07.2013

Re: Zanimljivo

expolicajac

Zozovača je klasičan primer "nefunkcionisanja sistema". Zarad većeg profita kupljen je metil alkohol, koji se pojavio kao nus produkt u procesu proizvodnje koju je vodio Bitević. Glupi Zoza nije imao tehnologa koji ima muda da se ne upušta u avanturu i izvršavao je naloge bez provere.

Pazi, razlika u ceni industrijskog etanola i metanola nije velika, a opet "moraš" da imaš "malo" metanola, da bi ličilo na pravu rakiju, i nije problem ako se "malo" pogreši, jer se etanol vezuje za metanol (u organizmu) i čini ga manje štetnim, što će reći da bi ti ljudi preživeli, da nije bio ogroman procenat metanola, jer su neki preživeli zahvaljajući tome što su posle pili pivo, vino ili neku drugu rakiju pa sve zajedno izbacili iz organizma (sa manjom štetom po sebe).
Odležao je 12 godina, a da sam se ja pitao bio bi još u zatvoru. Obavio sam razgovor sa porodicama 10 preminulih ljudi koji su konzumirali njegovu rakiju. Strašno je pisati beleške nakon takvih razgovora.

Mogu samo da zamislim, a i ja bi mu dosudio doživotnu.
expolicajac expolicajac 15:30 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Pazi, razlika u ceni industrijskog etanola i metanola nije velika, a opet "moraš" da imaš "malo" metanola, da bi ličilo na pravu rakiju, i nije problem ako se "malo" pogreši, jer se etanol vezuje za metanol (u organizmu) i čini ga manje štetnim, što će reći da bi ti ljudi preživeli, da nije bio ogroman procenat metanola, jer su neki preživeli zahvaljajući tome što su posle pili pivo, vino ili neku drugu rakiju pa sve zajedno izbacili iz organizma (sa manjom štetom po sebe).

To je naučno objašnjenje toka događaja, a život je napisao surove priče. Svi otrovani su siromašni i nesrećni ljudi koji su svoju tugu lečili alkoholom. Skotina je bio službenik SUP-a Niš i što je najtragičnije sin pukovnika JNA. Kada je budala počeo da koristi "privilegije" rada u SUP-u i poznanstvo sa ljudima počeo je da se zamišlja kao veliki igrač. Metanol je kupio za bagatelne pare uz priču da se radi o etil alkoholu. Tehnologa koji ga je upozorio da treba ispitati uzorak kupljene sirovine, bahato je otpustio, i doveo još većeg idiota od sebe. Nakon hapšenja u razgovoru koji sam vodio sa njim stalno se pouzivao na to da su nam očevi radili zajedno. Naravno da me je udarila žila glupača i da su me kolege izvele iz kancelarije da ga ne ispremlatim na mrtvo.
Kada je izašao iz zatvora otvorio je pljeskavdžinicu na buvljaku. Kada sam to doznao, najebao sam se majke načelniku za malu privredu Skupštine grada. Zamisli molim te kako je izgledao taj razgovor. Naravno da su mu pod hitno uzeli dozvolu. Verovatno bih i sada postupio isto.
milisav68 milisav68 15:50 06.07.2013

Re: Zanimljivo

expolicajac

Tehnologa koji ga je upozorio da treba ispitati uzorak kupljene sirovine, bahato je otpustio, i doveo još većeg idiota od sebe.

Ako je tako, onda je on lud čovek.
highshalfbooze highshalfbooze 16:23 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Ako nema metilena u propisanim granicama, znaći da nije prirodna voćna, nego je industrijski etanol smućkan.

Ne znam šta podrazumevate pod propisanim granicama, jer količina metanola zavisi od vrste voća i od odstranjivanja metanola u toku destilacije. Ako ima nizak nivo metanola ne znači da nije prirodna rakija.
Takođe:
Rakija od šljive koja je proizvedena od kljuka šljive sa košticom pored sastojaka iz stava 3. ovog člana, sadrži cijanovodoničnu kiselinu maksimalno 50 mg/l a.a. i benzaldehida maksimalno 1.000 mg/l a.a..

količina cijanovodinične kiseline zavisi od vrste šljive, količine polomljenih koštica, ukupne količine koštica i od izdvajanja koštica. Na primer ekselencija je rakija od šljive požegače (koju sad ne možete da nađete više nigde) kojoj je izvađena koštica i odstranjena koža. I sada reći da ekselencija nije prirodna rakija je potpuna blasfemija.

U prvencu se nalazi mnogo metilena, koji će redestilacijom opet ostati metilen


Notorna istina, od babe nema devojke.
U prvencu se nalazi najveći procenat metil alkohola zbog toga što on isparava na nižoj temperaturi. Ponovnom destilacijom metil alkohola i patočnih kiselina dobija se isto to, u istoj količini.
zilikaka zilikaka 16:38 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Ne znam šta podrazumevate pod propisanim granicama, jer količina metanola zavisi od vrste voća i od odstranjivanja metanola u toku destilacije


Tačno to!
Znači, ne može da ga nema.
gedza.73 gedza.73 19:39 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Ne vredi, Bubo, ovde se mešaju likeri i rakija.
'aj da navatamo nekog Nemca i da vidimo na šta će da raširi beonjače.
-Kajsijevača?
-Dunjevača?
(tropa)
-Višnjevača? Viljamovka?

-Šljivovica?
-Aaaa zlivovica!!!


Mada sam ja nikaki stručnjak. Nit' pečem, nit' pijem.
Zasluga 25-majskog koncerta SMAK-a davnih 90-ih.

Doduše, nikad se ne zna. Geni su čudo.
expolicajac expolicajac 20:22 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Mada sam ja nikaki stručnjak. Nit' pečem, nit' pijem.

Doduše, nikad se ne zna. Geni su čudo.

Na obuku za pečenje Jabukovače pozivam te u Belu Crkvu.
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:47 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Mislim da grešiš. Metanol je kao jako štetan apsolutno nepoželjan u rakiji.


Ne grešim sigurno
Sad me mrzi da tražim taj akt koji propisuje granice metanola (tačno je, za razne voćne vrste su različite granice) ali ovo znam iz neposrednog iskustva.

Prilikom slanja uzoraka na analizu se, naravno, dobijaju rezultati te analize i na njima su nevedene nađene i referentne vrednosti. Ako nađene vrednosti nisu u okviru referentnih. pa i ako je metil ispod minimalno propisane, uzorak ne zadovoljava.
Lično, taze iskustvo, a ako je baš neophodno mogu i da skeniram te dobijene rezultate analize.
I još jedna pikanterija iz iskustva.
Rakija od jabuke je imala nešto nižu vrednost od propisane, inspektorka je to zapazila i rekla da će progledati kroz prste, i smatrati da ta rakija zadovolajva kriterijume iako ne zadovoljava.

Šta je najverovatniji uzrok tome?
To što ogromna većina proizvođača rakije ne poseduju opremu koja može da apsolutno eliminiše metanol, a i to je jedan od načina da se utvrdi poreklo rakije, tj od koje je voćne vrste (to je naravno jedan od najnepouzdanijih metoda ali može da da neki nagoveštaj)



milisav68 milisav68 21:05 06.07.2013

Re: Zanimljivo

hoochie coochie man

Sad me mrzi da tražim taj akt koji propisuje granice metanola (tačno je, za razne voćne vrste su različite granice) ali ovo znam iz neposrednog iskustva.


Pravilnik o kategorijama, kvalitetu i deklarisanju rakije i drugih alkoholnih pića
zilikaka zilikaka 21:08 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Ne vredi, Bubo, ovde se mešaju likeri i rakija


Ćut more!

Ti će nam kažeš!

a ovamo

Mada sam ja nikaki stručnjak. Nit' pečem, nit' pijem


U ostalom, Nemci i ostalo severnjačko društvo i ne ume da pije.
Oni loču, pa im posle treće možeš dati i lož ulje.

...em ne zna, em u neznanju našo da se mesa I KOGA da uzima za primer

gedza.73 gedza.73 21:13 06.07.2013

Re: Zanimljivo

zilikaka



Ex-e, hvala na pozivu, ali me plaši 'krv'. Šta ću ako mi se dopadne?

hoochie coochie man hoochie coochie man 21:18 06.07.2013

Re: Zanimljivo

milisav68
hoochie coochie man

Sad me mrzi da tražim taj akt koji propisuje granice metanola (tačno je, za razne voćne vrste su različite granice) ali ovo znam iz neposrednog iskustva.


Pravilnik o kategorijama, kvalitetu i deklarisanju rakije i drugih alkoholnih pića


Ma znam to, i onaj citat u komentaru na koji sam odgovorio je sa tog sajta i taj dokument je citiran. Ali očigledno nije to jedini akt koji ovo reguliše.

Kažem ti, da bi mogao da prodaješ rakiju moraš uzorkovati svaku partiju i poslati na analizu, plus kontrola inspektora po nekom njihovom nahođenju.

Na papiru koji dobiješ piše koliko treba da ima nečeg,a a koliko ima tvoj uzorak, ako se ne uklapaš nema prodaje te partije.
I tu je naveden minimum metilalkohola.



Jbg, proizvođač moram da zadovolji taj uslov, bez obzira šta vi nalazite na netu.



milisav68 milisav68 22:24 06.07.2013

Re: Zanimljivo

hoochie coochie man

Kažem ti, da bi mogao da prodaješ rakiju moraš uzorkovati svaku partiju i poslati na analizu, plus kontrola inspektora po nekom njihovom nahođenju.

Na papiru koji dobiješ piše koliko treba da ima nečeg,a a koliko ima tvoj uzorak, ako se ne uklapaš nema prodaje te partije.
I tu je naveden minimum metilalkohola.

Jbg, proizvođač moram da zadovolji taj uslov, bez obzira šta vi nalazite na netu.



Ma znam, postavio sam pogrešan link, evo ovde pri dnu ima tabela.
hoochie coochie man hoochie coochie man 22:34 06.07.2013

Re: Zanimljivo

Ma znam, postavio sam pogrešan link, evo ovde pri dnu ima tabela.


A ja se već spremio da sutra skeniram taj papir :)

A jeste malo čudno da je prisustvo otrova obavezno.
milisav68 milisav68 22:59 06.07.2013

Re: Zanimljivo

hoochie coochie man

A ja se već spremio da sutra skeniram taj papir :)

A jeste malo čudno da je prisustvo otrova obavezno.



Pa i nije, jel znaš recimo da koštica - semenka kajsije sadrži cijanid (naravno, veoma-veoma male količine, treba da pojedeš, šta znam - 100 kila semenki da bi se otrovao).

A i da bi naterali prevarante sa industrijskim etanolom da se pomuče.

Mislim, hemija je to, nije isto kad je sunčana ili kišna godina, pa moraš da dodaš vodu ili šećer u kominu, da bi "poravnjao" uslove.

A opet kad sipaš šećer kad nema potrebe, to se pokaže kroz hemijsku analizu (a i boli glava).
hoochie coochie man hoochie coochie man 23:20 06.07.2013

Re: Zanimljivo

A i da bi naterali prevarante sa industrijskim etanolom da se pomuče.


Makar neka se muče :)

A stvarno, zamisli tu scenu, sipaš otrov u nešto da bi zadovoljio zakon!

Nekada, sa boljom opremom, se dogodi da, ako je dobro fermentisana komina i dobro vođena destilacija rezultat bude rakija sa manjkom metanola.
Onda trk kod Zoze i ostalih pa kupuj ono što ti nedostaje :)
Šalim se naravno, niko ne ide kod takvih jer se metanol kod dobre opreme ne gubi nego samo odvaja kao posebna frakcija.
A i ima nekih najava da će se brisati ta donja granica


A opet kad sipaš šećer kad nema potrebe, to se pokaže kroz hemijsku analizu (a i boli glava).


Uh, napravili bre te labaratorije (bez ikakve potrebe, samo bacaju pare narodne sve vide, ne može pošten čovek više ni običnu šećerušu da napravi :)
milisav68 milisav68 23:44 06.07.2013

Re: Zanimljivo

hoochie coochie man
Uh, napravili bre te labaratorije (bez ikakve potrebe, samo bacaju pare narodne sve vide, ne može pošten čovek više ni običnu šećerušu da napravi :)

Pitali cigu da uporedi vreme nekad i sad:
-Eee, nekad je sve bilo besplatno, a danas, kamera ovde, kamera onde....
mariopan mariopan 07:29 07.07.2013

Re: Zanimljivo

U ostalom, Nemci i ostalo severnjačko društvo i ne ume da pije.
Oni loču, pa im posle treće možeš dati i lož ulje.

...em ne zna, em u neznanju našo da se mesa I KOGA da uzima za primer

Nokaut !
highshalfbooze highshalfbooze 10:35 07.07.2013

Re: Zanimljivo

Ako nađene vrednosti nisu u okviru referentnih. pa i ako je metil ispod minimalno propisane, uzorak ne zadovoljava.
Lično, taze iskustvo, a ako je baš neophodno mogu i da skeniram te dobijene rezultate analize.


Tako sam te i razumeo u prvi mah. Istina je da nemam iskustva sa analizama (pravim količine oko 100 l, pa mi je nelogično da ima donja vrednost metanola. Nešto ne verujem da je to reper za određivanje toga da je prirodna rakija u pitanju ili ne. Etanol dobijen destilacijom skroba ili šećera bi trebala da pokaže hemijska analiza na primer.
nim_opet nim_opet 15:07 08.07.2013

Re: Zanimljivo

Metanol u određnjoj količini je obavezan satojak rakije. I po zakonu o rakiji on mora biti sadržan u destilatu da bi se ovaj smeo nazvati rakijom.


Covece, jos ces da izazoves masovno trovanje - Zakon o rakiji i drugim alkoholnim picima, iz 2008.

Član 2.
Definicije
1. AN 2 (16) Rakija je alkoholno piće proizvedeno destilacijom fermentisanog kljuka,
matičnog soka, komine ili pikea voća, grožđa i jestivih šumskih plodova sa minimalnim
sadržajem etanola 15% v/v i sa sačuvanim specifičnim senzornim karakteristikama koje
potiču od sirovina od koje je proizvedena.

zilikaka zilikaka 16:44 08.07.2013

Re: Zanimljivo

Čeka travarica da doputujete do Beograda. Ako se to ikad desi, ZR kao PA - 25 na sat po ravnom drumu, ima tu puta...


I, šta nam fali?




hoochie coochie man hoochie coochie man 19:32 08.07.2013

Re: Zanimljivo

Covece, jos ces da izazoves masovno trovanje -


Čoveče,
Ajd malo pročitaj makar komentare, sve je u njima objašnjeno pa i to o čemu ti navodno nešto znaš, pre nego što tako samouvereno nastupiš počinjuči rečenicu sa čoveče.
Znaš, čoveče, neko o rakiji ne uči iz jednog linka, nego od nje živi.
nim_opet nim_opet 19:48 08.07.2013

Re: Zanimljivo

Dobro, bez "covece", ja samo navodim recenicu u kojoj pise da je po zakonu obavezan sastojak metanol - citirajuci zakon. U kome se metanol ne spominje.
hoochie coochie man hoochie coochie man 19:54 08.07.2013

Re: Zanimljivo

citirajuci zakon. U kome se metanol ne spominje.

To što se ne pominje ne znači da ne sme da ga bude.

A pored zakona postoji još dosta toga, i to se zove podzakonskim aktima, a što precizno definiše detalje.
Tako je u svakoj oblasti pa i u oblasti proizvodnje rakije, to bi trebalo da bude valjda svima poznato.
Taj akt koji definiše psisustvo metilalkohola je naveden u jednom od komentara.
bene_geserit bene_geserit 04:47 09.07.2013

Re: Zanimljivo

Krkar
Ja najvolem divlje kruške, pa pitome, pa oskoruše, pa kajsije pa tek onda dunje, previše mi miriše.

Ovo je solidna lista, fale samo drenjine (meni bi rakija od drenjina i od oskorusa bila ispred pitome kruske - ostalo je bas kako treba).

A sto se tice sljive, evo sta sam ja pokupio od mog tate:
- sorte sljive samo stare domace nista hibridne. On koristi ranku, sumadinku, docnu/pozegacu/madzarku, silju.
- sljiva ne sme da bude prskana
- podrucje mora da bude pogodno za sljivu (moj tata je sa obronaka Golije i taj predeo je recimo odlican)
- sam proces je manje bitan: vrsta burica za dzibru - nebitna - svi koriste plasticne danas, kada se rakija pece - takodje ne previse bitno (u nekom trenutku je koncentracija alkohola najvca pa se dobije najvise rakije, na kvalitet ne utice, pod uslovom da se ako dzibra duze stoji izoluje da nema budji i musica), vrsta kazana ne previse bitna, odvajanje kospica - ne toliko bitno (siguran sam da ima i drugacijih misljenja) - potrebno je imati masinu za to (posebno kada su u pitanje te stare sorte, gde su sljive dosta male), odvajane metanola - korisno, bitno je ne zezati se sa patokom i sa onim sto se odvaja na pocetku i ne presipati to iz kazana u kazan, sto se zagorevanja dzibre tice ima raznih trikova od koriscenja slame na dnu da ne zagori pa do cedjenja kroz aktivni ugalj kada zagori
- burici za proces sazrevanja rakije - bitno - moraju da budu drveni (hrastovina ili bagremovina se koristi kod nas; moj cale ima jedno bure gde je jedna letva od kleke i rakija iz tog bureta ima zanimljiv ukus). Sazrevanje mora da bude minimum 6 meseci, posle toga moze da se prebaci u staklo kome je bitnija kolicina (u drvenom buretu gubi 2-3% godisnje na litrazi). Najbolje rakije provedu u drvenim buricima mnogo vise vremena/godina.
uros_vozdovac uros_vozdovac 18:04 05.07.2013

I moj stric

Miodrag peče rakiju na Kosmaju, hoće i on da vlada 10 godina Srbijom
buba_truba buba_truba 22:53 05.07.2013

Re: I moj stric

uros_vozdovac
Miodrag peče rakiju na Kosmaju, hoće i on da vlada 10 godina Srbijom



Miodrag da stane u red... viđe li kol'ko kandidata.
krkar krkar 23:39 05.07.2013

Re: I moj stric

Glede razkoštuničenja:

1. Koštunicu uvek i svakako iz svega valja odstraniti i udaljiti.

2. Radio sam kao berač davnijeh dana i ponešto znam o voću i rakiji. Onomad u Markovcu kod Velike Plane isporučivali šljivu za košer rakiju koja se sva izvozila u Izrael (ceo proces od početka do kraja kontrolisao izraelski inspektor).

a) ne sme da dotakne zemlju, hvata se u čaršave

b) (za ovu priču važnije) koštica se vadi ali samo drvenim alatom, ne sme nikako metal. to za metal nije zbog košera nego zbog kvaliteta

c) kad se izvadi koštica šljive se ubace u sepete od pruća, da piči promaja, i drže 24-36 sati

rakija je izvrsna!!!
zilikaka zilikaka 23:43 05.07.2013

Re: I moj stric

kad se izvadi koštica šljive se ubace u sepete od pruća, da piči promaja, i drže 24-36 sati


To verovatno da ne uvati buđ.

Inače, siguran neprijatelj svake vrste rakije.
hoochie coochie man hoochie coochie man 23:51 05.07.2013

Re: I moj stric

ne sme da dotakne zemlju, hvata se u čaršave


Što u čaršave kad je izmišljena mašina za to.
Srpska a prilično konkurentna i na evropskom prostoru.

(obrati paznju na marku traktora koji je pokreće)

krkar krkar 00:38 06.07.2013

Re: I moj stric

obrati paznju na marku traktora koji je pokreće


Rakovica serije 53- ili 54- /da ne kažem FUrguson).

Nego jebo ja snimatelja!!! Nigde jasnog širokog kadra. Odličan je sistem ovoga amrela hvatača ali nikako da shvatim dve stvari:

1. šta trese drvo i kako

2. kako iz amrela plodovi ulate u ovaj poprečni prenos do rešetki
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:47 06.07.2013

Re: I moj stric

Trese ga verovatno neki hidromotor.
Vidi se na snimku kad dve hvataljke hvataju stablo sa strana, ispod račvi, a posle se sklapa ovaj amrel.

Transoprter, poprečne letve koje su pričvršćene na pokretni lanac sa dna kišobrana transportuje višnje (u ovom slučaju) do vrha.

Inače stvar košta oko 15000 evra i kažu da fantastično radi. Ja nisam imao prilike da vidim to uživo, ali ljudi kojima verujem kažu da sasvim korektno radi. Slične mašine u Evropi koštaju makar duplo skuplje.
Pravi ga neka radnja iz Sopota.
zilikaka zilikaka 00:50 06.07.2013

Re: I moj stric

1. šta trese drvo i kako


Jednom nekim mudracima palo na pamet da otresu šljivik osmicom.

Sve dogovoreno, poručeno, naknada u naturi.

...posle izvedenog zahvata šljivik se oporavljao godinama.
Sve izlomili.
hoochie coochie man hoochie coochie man 00:52 06.07.2013

Re: I moj stric

Jednom nekim mudracima palo na pamet da otresu šljivik osmicom.


Kakvom osmicom?
krkar krkar 00:53 06.07.2013

Re: I moj stric



Pretpostavljam da transport ide preko prenosa sa traktora ali trešnja me malo buni, mglo bi i to jer trese dok stoji, preko nekog ekscentra. Ili kao što ti kažeš hidraulika.

Jedino mi nije jasno kako se iz amrela prespe na traku, transporter. Džebga, snimatelj amater. Ali sigurno odlična mašina

Ja inače preko 20 godina berem masline, sa prijateljima. Nekad ručnim grabuljama a već skoro 15 godina mašinom, sad ću da nađem sliku negde da vidiš, možda bi valjala i za voće. Akumulatorska tresačica
zilikaka zilikaka 00:56 06.07.2013

Re: I moj stric

hoochie coochie man
Kakvom osmicom?


krkar krkar 00:57 06.07.2013

Re: I moj stric

Kakvom osmicom?


Vakom


hoochie coochie man hoochie coochie man 01:00 06.07.2013

Re: I moj stric

Pretpostavljam da transport ide preko prenosa sa traktora


Moguće mada sam ja viđao rešenja da taj transporter pokreće elektromotorčić koji struju dobija sa traktorskog akumulatora.
Samo dobar akumulator, dobro punjenje (skroz ispravan alternator) i prekidač da ne mora da radi svo vreme (dok se premesta od jednog do drugog stabla transporter ne radi)

Ali da ne pretvorimo blog u priču o poljomehanizaciji, daj tu sliku pa da prekidamo :)(stvarno me zanima pošto ja kao nešto prčkam, improvizujem, pravim neke kao mašinice pa me takve stvari baš zanimaju)
hoochie coochie man hoochie coochie man 01:01 06.07.2013

Re: I moj stric


a ta osmica
Ja mislio ti makar malo normalni.
krkar krkar 01:02 06.07.2013

Re: I moj stric

Vidi se na snimku kad dve hvataljke hvataju stablo sa strana, ispod račvi, a posle se sklapa ovaj amrel.


Ma video sam za masline nešto relativno slično







Ali me ipak najviše oduševljava moja mašina, sasvim OK ako nisi veliki plantažer





http://www.agriturismoimoresani.com/img/chi_siamo/big_raccolta_olive_01.jpg

krkar krkar 01:03 06.07.2013

Re: I moj stric

daj tu sliku pa da prekidamo


Poslao.

Ali ove male akumulatorske za 200€ savršene za manje količine. Radi na češalj pa pretpostavljam da bi šljive lako radila, a trešnje i sl. bez modifikacije

hoochie coochie man hoochie coochie man 01:08 06.07.2013

Re: I moj stric

li ove male akumulatorske za 200€ savršene za manje količine.


A to
Pa da to je za manje ok.
Ja nemam neke baš prevelike voćnajke, ali ovo je ipak malo za mene.
U svakom slučaju hvala ti.
krkar krkar 01:16 06.07.2013

Re: I moj stric



Ovo trese celu granu (ko voli)



Ima i ove ekscentrične vrtilice koje su sad sve popularnije zadnjih godina, samo gledao, nisam radio s njima. Efikasne jesu koliko vidim ali nemam osećaj filinga:






A za češljanje, po meni bolji sistem:




hoochie coochie man hoochie coochie man 01:25 06.07.2013

Re: I moj stric

Evo nađoh sliku dna kišobrana od onog tresača.
Ipak plodovi na transoprter dospevaju gravitacijom, a onda ih on iznosi na vrh.



Ja tresem šljive i višnje mehaničkim tresačem kućne izrade (pogodi ko ga konstruisao i pravio :)) i nemam problema sa njim ali imam problem sakupljanja otrešenih plodova i odstranjivanja lista.
Taj kišobran i neki ventilator se moraju još dodati.
krkar krkar 01:42 06.07.2013

Re: I moj stric

Ipak plodovi na transoprter dospevaju gravitacijom, a onda ih on iznosi na vrh.


Ma da, padaju na dno amrela a onda u amrelu ima traka koja nosi do sledeće trake koja je na traktoru i koja vodi na separator. Sad mi je sve jasno.

Ova tralka na amrelu je 100% hidraulična jer je sve hidraulika. A jasno mi je i kako trese, pametan sistem :)

Ima, ajd da kaže, okretni ventil koji se relativno sporo okreće i prebacuje hidraulični fluid sa levog na desni vod i tako trese. Pametno!
gedza.73 gedza.73 19:27 06.07.2013

Re: I moj stric

Ova tralka na amrelu je 100% hidraulična jer je sve hidraulika. A jasno mi je i kako trese, pametan sistem :)


Od traktora. Multiplikator 1:3, pumpa (od 20 do 30 l/min na 1200 obrtaja), centrala. Usporivač protoka ulja za podešavanje snage, razvodnici. Silen blokovi, klipovi.

Pretpostavljam.

Sa hidraulikom je mnogo lakše pronaći rešenje za izradu neke mašine.
Pomoću klasičnog kardanskog prenosa je to bilo daleko teže.

Taj kišobran i neki ventilator se moraju još dodati.

Veži pumpu u susret kompresoru na fergusonu. Dovedi ulje direktno iz menjača, izvedi iz pumpe na razvodnik, postavljen da ti bude pri ruci, sa dva ili tri izlaza, povratno crevo vrati u kućište i imaš nezavisni hidraulični pogon i za ventilator i za cilindar za zatvaranje-otvaranje 'amrela' (može i mreža od plastenika a pumpa odgovara od rakovice).

Na taj način možeš kositi sredinu (kosačica zakačena pozadi) a napred dodaš vezu sa hidromotorom (ovaj na slici je postavio običnu hidropumpu) za međuredno košenje.



Praštaj Ex-e za skretanje sa teme. Al' ako ga seljaci ugase od čega će Toma da pravi šljivku?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana