FEST dnevnik, dan 4: Atonement, Eastern Promises

Dawngreeter RSS / 26.02.2008. u 18:17

Tek je četvrti dan FESTa završen a ja već posustajem. Naravno, nije neka direktna namera u pitanju već, što bi neki inozemci rekli, the mind is willing but the flesh is too weak. Za vikend sam uhvatio neku gadnu prehladu koja bas juče-danas izgleda kulminira. Čak nisam siguran ni dal' ću večeras u opste otići na projekciju ili bi možda bilo mudrije da se pričuvam dan-dva.

Razlog zašto ovo pričam nije tek tako jadikovanje u etar, mada je to jedan vrlo zgodan nusprodukt, već jednostavno zato što moram nekako da se opravdam zašto sam sinoć bar nekolicini ljudi upropastio gledanje filma. Znate za onog nesnosnog bilmeza koji po pravilu uvek sedne u bilizini vas i onda počne tako iritirajuće da kašlje a vi se mislite u sebi: "More umri već jednom kad takav dolaziš u bioskop!" E, taj nesnosni bilmez sam sinoć bio ja. Ako neko kome sam išao na živce ovo slučajno čita – I do so humbly apologize.

A pre nego što počnem sa filmovima, samo bih još hteo da pozdravim sve koji podržavaju na blogu skoro započetu tezu o gluposti korišćenja engleskih izraza u srpskom tekstu – heroes of our collective national identity, I salute thee. Takođe šaljem i pozdrav mojoj majci koja će mi posle čitanja ovog teksta nesumnjivo opet ukazati kako je pogrešno napisati "misliti se" jer misliti nije povratni glagol.

No. U ovom izdanju dosadnog skribomaničnog raporta sa FESTa na tepetu su Atonement i Eastern Promises. Ni o jednom nemam mnogo toga da kažem.

 

Atonement

Jedna zaista vrlo engleska priča, sa svim onim detaljima koji običnu englesku priču čine vrlo engleskom. Porodična aristokratska vila, ogromno dvorište, čaj, tragična romansa, nestašno dete, crvena kovrdžava kosa (do duše, ni na jednom od glavnih aktera), pisaće mašine i, naravno, prva polovina Drugog svetskog rata. Engleski do bola, što bi narod rek'o.

Keira Knightley igra jednu od glavnih uloga, ali je meni trebalo pola filma da skontam da je to ona. Posle svih oni pirata izgleda malo čudno, i drastično lepše, kada ne pokušava da izgleda lepo. Šalu na stranu, dobro joj je legla uloga. Kvirijina drugorangirana modna katastrofa sa dodele Oskara, Saoirse Ronan, je ipak za glavu i ramena ispred svih ostalih. Čovek ne očekuje od dece glumaca taj stepen glume, tim pre što igra uslovno rečeno negativca.

O radnji stvarno nemam mnogo toga da kažem. Srazmerno klasična tragična romansa u doba rata sa blago neubičajenom premisom i umereno atipično izvedenim krajem koji nema toliko značajan udar koliko bi režiser možda želeo. Ko voli tako nešto, lepo će se provesti uz Atonement. Inače sam bez snažnih impresija.

 

Eastern Promises

Viggo Mortensen kao Rus, i to još sjajno uspeva da izvede. Eto, samo zbog te jedne stavke treba videti film. Ne smeta ni što je u igri i Naomi Watts koja možda nije razbila dosadašnje standarde glume kroz ovu ulogu ali, pobogu, to je Naomi Watts. Film sa više Naomi Watts je uvek bolji od filma sa manje Naomi Watts, zar ne?

I na kraju, Vincent Cassel. Ne očekujem da je omiljen, ili čak poznat, bitnom delu publike ali on mi je jedan od onih 'skrivenih' ikona dobrog filma. Naime, postoji jedan francuski film, koji je svojevremeno pokupio relativno loše kritike i malo interesovanja, po imenu Dobermann, koji je postao često gledani hit izgleda samo u užem krugu mojih prijatelja i nigde više. Vincent je, naravno, bio glavna uloga i od tada po dužnosti cenim svako filmsko ostvarenje u kojem se on pojavi.

Zakletva, kako su pomalo nespretno kod nas preveli naslov (mada priznajem da bi Istočna Obećanja bilo mnogo gore), je krimi priča o ruskim mafijašima u Londonu sa jedne strane i bolničarke koja se vezuje za novorođenče mlade ruskinje preminule na porođaju sa druge. Te dve strane filma nisu baš ubedljivo spojene u celovitu priču, kraj ništa konkretno ne zatvara a pod-zaplet oko Mortensenovog lika na kraju izgleda kao nešto što je Cronenberg morao da ubaci po tuđem naređenju jer nema nikakvu korelaciju sa ostatkom filma.

Još jednu bitnu stvar bi trebalo spomenuti kao nedvosmislenu preporuku za gledanje filma – u drugoj polovini je vrlo uverljiva, vrlo sirova scena tuče noževima u sauni. U doba preterano koreografisanih i kompjuterski dorađenih akcionih filmova, ovo je stvarno osveženje i samo zbog te scene bi vredelo potrošiti sat i četrdeset minuta na Eastern Promises.

Sveukupni utisak je kao da se film nije uzdigao do svog punog potencijala. Što jeste šteta, ali ni ono što smo dobili nije za baciti.

Atačmenti



Komentari (27)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

bobo bobo 18:36 26.02.2008

...

Sveukupni utisak je kao da se film nije uzdigao do svog punog potencijala. Što jeste šteta, ali ni ono što smo dobili nije za baciti.


Slazem se.

Danas cu odgledati Atonement, pa da vidim da li se i tu slazemo :)
bobo bobo 18:39 26.02.2008

....

Tek je četvrti dan FESTa završen a ja već posustajem


to je uvek naj kriticniji period :))
Ako danas izguras, na konju si. :))

Prva tri dana su euforicna a poslednji dan ti je zao sto nema vise, ono izmedju dodje ni tamo, ni vamo :)
Dawngreeter Dawngreeter 23:53 26.02.2008

Re: ....

Ma nije meni do toga nego sam bolestan ko pas. Ipak sam otisao danas al' evo sada vec razmisljam da je to bilo neverovatno glupo jer mi je grlo skro poptuno neupotrebljivo... mnjaf.
Filip2412 Filip2412 18:50 26.02.2008

gledao sam oba filma...

i slazem se sa tobom.
Atonement mi je bio beskrajno dosadan usro sam se od muke dok nisam doeckao kraj.
Ni u jednom trenutku nisam poverovao akterima da su zaljubljeni, ne u be dlj i vo !

Eastern Promisses je dobar film, mozda ne masterpiece jedan od boljih filmova prosle godine.
Tuca koju opisujes je odlicna, upravo tako!



man ray loves me man ray loves me 18:55 26.02.2008

eastern promises

Eastern promises mi je jedan od filmova godine. Nisam fan Kronenberga, gledala sam samo The History of Violence. Ima slicnosti u temi, u oba se govori o malim obicnim ljudima koji nisu u stanju da pocine nasilje i njihovom odnosu prema 'drugoj strani'. U History of Violence zena saznaje da njen muz za koga je verovala da je sasvim obican ima mracnu proslost ubice, a u Eastern promises radi se o obicnoj ruskoj emigrantskoj porodici u Londonu koja zapada u probleme sa ruskom mafijom. Sve je verno prikazano - borba porodice Naomi Watts da uradi pravu stvar, sve vreme oni ne znaju koliko je to cudoviste koje im preti, zatim odnosi u porodici ruskih mafijasa, licemerje, sizofrenija, mitovi, odnos matorog sefa mafije i njegovog sina degenerika, emigranti koji se kod njih okupljaju. Tu je i dosta realistican prikaz everyday Londona.
Sto se tice Vincent Kassela, pored Dobermana kod nas je bio popularan njegov prethodni film Mrznja (La Haine) - film koji je ladno mogao biti snimljen u nbg blokovima. Mada sam fan Dobermana, ovaj film mi je daleko bolji. Anyway, drugaciji su, Doberman je film za zabavu, a ovaj film izaziva nelagodnost.
Scena u turskom kupatilu je najbolji trenutak, ali i ostatak fotografije je bas gritty.
Gassalasca Gassalasca 20:31 26.02.2008

...


Thee je jednina!

:ponosni predsedavajuci lobija koji zagovara tacnu upotrebu engleskih izraza na blogu:
Dawngreeter Dawngreeter 23:00 26.02.2008

Re: ...

Gassalasca

Thee je jednina!

:ponosni predsedavajuci lobija koji zagovara tacnu upotrebu engleskih izraza na blogu:


Gah. Da, da, treba ye. U jednom trenutku sam se toliko fascinirao podatkom da se 'ye' u funkciji 'the' u opste ne cita isto kao i 'ye' u finkciji 'you', nego da je odredjeni clan u stvari u oba slucaja 'the' ali se 'y' koristi kao transkripcija za thorn (Þ) koji je izbacen iz upotrebe... Pa mi se 'th' sada uvlaci i gde treba i gde ne treba po inerciji.

Sto ti je moc opsesije.

EDIT: U stvari, ne bi bilo ni 'ye', majku mu. Ye je subjekatska forma a objekatska (koja bi ovde isla ak' se ne varam) je klasicno you. Oh well.
Dawngreeter Dawngreeter 23:14 26.02.2008

Re: eastern promises

man ray loves me
Sto se tice Vincent Kassela, pored Dobermana kod nas je bio popularan njegov prethodni film Mrznja (La Haine) - film koji je ladno mogao biti snimljen u nbg blokovima. Mada sam fan Dobermana, ovaj film mi je daleko bolji. Anyway, drugaciji su, Doberman je film za zabavu, a ovaj film izaziva nelagodnost.


Mrznju nisam nikada odgledao i taaako mi je zao zbog toga. Jedan od onih filma koji sam propustio da vidi mkad je bio u opticaju i sada nikako da se smislim da ga konacno odgledam na tenane.

A Doberman je vrlo fil mza zabavu, da. Ona scena kada jedan iz bande bije lika drskom od pistolja, zatim krene da puca u njega i vidi da mu se pistolj zaglavio od krvi i komada koze usled udaranja, pa pocne da ga sutira povikujuci: "Sjebo si mi pistolj seronjo!", e to je apsolutni vrh zbavno-brutalne kinematografije. Sad zamisljam kako ljudi koji tu scenu nisu gledali citaju ovo i planiraju da me prijave nekoj mentalnoj ustanovi... :)
man ray loves me man ray loves me 00:48 27.02.2008

Re: eastern promises

Sad zamisljam kako ljudi koji tu scenu nisu gledali citaju ovo i planiraju da me prijave nekoj mentalnoj ustanovi... :)

Ne znam o cemu pricas...

MilutinM MilutinM 21:55 26.02.2008

Slažem se...

... uglavnom sa oba komentara. Konačno se juče uključih i odgledah Pokajanje. Solidno je, onako, mada je previše engleski, a ja izgleda imam neku averziju ka tim tipičnim engleskim romanima i filmovima. Nekako su mi suviše aristokratski izveštačeni. Prirodno, mojoj ženi se više svideo. Medjutim, film ima jednu sjajnu stvar - onu mnoooogo dugu scenu na plaži. Koliko je tuge i jada stalo u tih nekoliko minuta jedne jedine scene koja je izuzetno dobro uradjena. Da - da kažem da je ovo verovatno još jedan dokaz da film ne može nikada da bude tako dobar kao knjiga. Teško je bilo staviti u 90-tak minuta ceo sadržaj knjige, pa elementi filma izlgledaju malo nepovezani. A, svideo mi se kraj. Mislim da je zanimljivo uradjen.

Istočna obećanja gledao sam na divljem DVDu, pre par meseci. OK je, ali ni on nije ostavio poseban utisak na mene. Pomalo mi delovao naivno
Dawngreeter Dawngreeter 23:56 26.02.2008

Re: Slažem se...

Ja u principu volim 'engleski' feel u filmovima. Posh British accent i sve sta ide uz to je nesto sto bas moze lepo da mi legne. Problem je samo sto mi se cini da je ovde tako nekako sve to proslu usput, bez iceg od stvarne tezine. Cak mi ni ta aristokratska atmosfera nije izgledala ubedljivo.
nsarski nsarski 22:12 26.02.2008

Ovu recenicu

A pre nego što počnem sa filmovima, samo bih još hteo da pozdravim sve koji podržavaju na blogu skoro započetu tezu o gluposti korišćenja engleskih izraza u srpskom tekstu – heroes of our collective national identity, I salute thee.

ne razumem najbolje. Ako moze za nas sa jeftinijim kartama...:)<:))

Atonement - film je gledljiv, i ostali komentatori su ga dobro desifrovali. Jos jedan moj jak utisak o tom filmu: cini mi se da je suvise vidljivo koliko je taj film pravljen za Oskara. Njima je Oskar bio na umu vise nego publika, i tu je najtanji.
Dawngreeter Dawngreeter 23:05 26.02.2008

Re: Ovu recenicu

Ma kod angie na blogu, novi post pokrenuo mini diskusiju oko koriscenja engleskih reci i izreka u otherwise (heh heh) srpskom tekstu. Pa kad sam video da sam u dva pasusa vec dve stranjske recenice napisao, palo mi napamet i to da spomenem u neuspelom pokusaju teranja šege :)

nsarski
Atonement - film je gledljiv, i ostali komentatori su ga dobro desifrovali. Jos jedan moj jak utisak o tom filmu: cini mi se da je suvise vidljivo koliko je taj film pravljen za Oskara. Njima je Oskar bio na umu vise nego publika, i tu je najtanji.


Mislim da si upravu za Oskara i njihove pretenzije ka njemu. Nije mi palo na pamet tako da posmatram film ali u retrospektivi, jest', bas ima taj "vid' sto smo umetnici" feel na momente.
joelle joelle 07:50 27.02.2008

VC

doberman je bio i ostao moj omiljeni film :))) mada volim i apartman, mrznju a bluberry mi je remek delo, al to ko voli vestern.. a ja ocigledno volim vinsenta :)

atonement - knjiga je uvek bolja od filma.
eastern promises - od svih filmova prosle godine taj mi i ostao kao fin
Dawngreeter Dawngreeter 10:52 27.02.2008

Re: VC

Eto, znaci ipak ima Doberman fanova unaokolo. Drago mi je zbog toga :)
man ray loves me man ray loves me 11:45 27.02.2008

Re: VC

Jan Kounen je skoro bio predsednik zirija Mobile film festivala - filmova snimljenih mobilnim. Svako je mogao da se javi.
joelle joelle 12:31 27.02.2008

jan kounen

pokusavam da nadjem 99 francs, po begbedeovoj knizici al ne nalazim, to je sigurno sjajno! ako neko slucajno zna gde moze da se nadje neka javi pliz!
man ray loves me man ray loves me 12:50 27.02.2008

Re: jan kounen

krajem marta izlazi na dvdu. izgleda da nije imao neki bioskopski zivot, jer je izasao u septembru a ja prvi put cujem za njega.
inace, sto se tice francuskih reditelja, michel gondry ima novi film - be kind rewind.
joelle joelle 13:16 27.02.2008

Re: jan kounen

zato i imam problem da ga nadjem. hvala puno za info! a i ovo iscekujem, verujem da ce biti vrlo dobro! meni je eternal sunshine/spotless mind u mojim top filmovima. a kad smo kod francuskih filmova, sinoc sam odgledala diving bell/butterfly, meni vrlo dobar ili sam bas ljubitelj francuza :)
Gyre Gyre 07:57 27.02.2008

Ian McEwan

A jel citao neko knjigu Atonement Iana McEwana po kojoj je radjen film? Ja sam citao samo Black Dogs od njega i odusevio se. Interesuje me jel i knjiga slabasna kao film ili je ovo nesto kao English Patient, tj. da li je jedina zajednicka stvar filmu i knjizi ime?
Emir Halilovic Emir Halilovic 10:45 27.02.2008

Pod ili nije

pod-zaplet oko Mortensenovog lika na kraju izgleda kao nešto što je Cronenberg morao da ubaci po tuđem naređenju jer nema nikakvu korelaciju sa ostatkom filma.


"Pod-zaplet" nije na kraju, to je samo zavrsna informacija koja objasnjava sve one stvari koje bas ne leze uz "glavni" tok price (poruka policiji na lesu "obrijanog" gospodina sa pocetka, sto se Vigo necka na prostitutku a posle je propituje ko je i odakle je, potom prostitutku oslobadjaju policaji, je li je ili nije striko popio 'lad, itd.). Prema tome, ne izgleda kao "dodatak" vec pre kao integralni deo filma.
Dawngreeter Dawngreeter 10:51 27.02.2008

Re: Pod ili nije

Ok, poruka na lesu se povezuje direktno sa krajem, ali to nema neku konkretnu vezu sa glavnim desavanjem. Komotno je moglo da se ne desi, ni poruka ni to na kraju, i film bi i dalje bio isti. Sve ostalo je mogao da uradi i bez te 'velike tajne'. Cak bi bilo zanimljivije da je obican krimos koji ima nesto humanosti u sebi. Ovako ispada... tjah. Dualnost njegovog posla je morala da dobije mnogo vise screen time-a da bi bilo opravdano u opste to spominjati.
Astrid Astrid 02:59 29.02.2008

Re: Pod ili nije

Emir Halilovic
"Pod-zaplet" nije na kraju, to je samo zavrsna informacija koja objasnjava sve one stvari koje bas ne leze uz "glavni" tok price (poruka policiji na lesu "obrijanog" gospodina sa pocetka, sto se Vigo necka na prostitutku a posle je propituje ko je i odakle je, potom prostitutku oslobadjaju policaji, je li je ili nije striko popio 'lad, itd.). Prema tome, ne izgleda kao "dodatak" vec pre kao integralni deo filma.

Ok, film je korektan, problem je samo u tome sto je Cronenberg presao u mainstream.
Devojcica M Devojcica M 14:20 27.02.2008

Vincent

I na kraju, Vincent Cassel. Ne očekujem da je omiljen, ili čak poznat, bitnom delu publike ali on mi je jedan od onih 'skrivenih' ikona dobrog filma.


Pa kako da nismo culi za Vinsenta?!? A Apartman, Pakt sa vukovima...
Nemoj tako... : )
Dawngreeter Dawngreeter 14:24 27.02.2008

Re: Vincent

Ja samo pricam na osnovu dosadasnjih licnih iskustava, neverovatno mi je drago sto se ispostavlja da ta iskustva nisu bila reprezentativna za siru populaciju (ili barem populaciju posetilaca ovog sajta). :)
bobo bobo 18:26 27.02.2008

Re: Vincent

Dawngreeter
Ja samo pricam na osnovu dosadasnjih licnih iskustava, neverovatno mi je drago sto se ispostavlja da ta iskustva nisu bila reprezentativna za siru populaciju (ili barem populaciju posetilaca ovog sajta). :)

Sexiest man alive :)
kurtzschluss kurtzschluss 16:50 27.02.2008

Obecanja Istoka

Slazem se da je "Zakletva" jadan prevod mozda "Obecanja Istoka"????
Vigo je fenomenalan u filmu, da je dobio Oskara umesto Daneil Day (I abandoned my chiiiild........" Lewis-s-a, ne bi bila nepravda, u istoj su kategoriji sami za sebe od ovogodisnjih filmskih glumackih ostvarenja.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana