Ljudska prava

ODAKLE PRAVO?

Freedom of Information RSS / 16.06.2014. u 14:28

 autor: Rodoljub Šabić


"Odakle pravo gospodinu Šabiću da komentariše odluku Apelacionog suda?"
To pitanje postavio je juče premijer Srbije, Aleksandar Vučić u emisiji "Stav Srbije". Istina, nisam gledao emisiju ali pitanje sam morao zapaziti, jer su ga odmah preneli i brojni mediji. A i da nisu to bih morao zbog mnoštva poruka preko Twittera, DM-a, SMS-a... u kojima mi je, pored ostalog, skrenuta pažnja i na to da sam postao "državni neprijatelj No.1" čak i da "treba da se čuvam".
Odmah da kažem, ne želim ni da pretpostavljam a kamoli da verujem da bi se premijer moje države mogao baviti organizovanjem kakvih neprijatnosti na moj račun, isto važi i za ljude iz njegovog neposrednog okruženja. Što se tiče mogućih aktivnosti na tom planu od strane premijerovih sledbenika u maniru "katolika većih od pape", verujem da ih u očekivanim okvirima mogu podneti. Dakle, s tim u vezi nema problema.
Ali, definitivno vidim problem u vezi sa onim - Odakle pravo?
Prosto zato što kad te reči, makar i u formi "dileme", izgovori najmoćniji čovek u državi treba, sasvim je logično, pretpostaviti da će ih mnogo njegovih poštovalaca, posebno onih neukih, bez ikakve dileme, doživeti kao - prava nema. A jedva malo manje је logično pretpostaviti da bi oni koji misle sasvim obrnuto, bar neki od njih, u ovakvim rečima mogli prepoznati pokušaj da se njihovo pravo ograniči, pa samim tim, čak i razlog za strah. A to je nešto što nam je zaista najmanje potrebno.
Gde treba tražiti odgovor na pitanje - Odakle pravo? Ja mislim, siguran sam, u čl. 46. Ustava Republike Srbije koji glasi:
"Jemči se sloboda mišlјenja i izražavanja, kao i sloboda da se govorom, pisanjem, slikom ili na drugi način traže, primaju i šire obaveštenja i idej e.
Sloboda izražavanja može se zakonom ograničiti, ako je to neophodno radi zaštite prava i ugleda drugih, čuvanja autoriteta i nepristrasnosti suda i zaštite javnog zdravlјa, morala demokratskog društva i nacionalne bezbednosti Republike Srbije."
Suvišno je valjda da objašnjavam da prvi stav jamči svakom, bez izuzetka, da pored ostalog komentariše, razume se, i kritikuje odluku ili postupak bilo kog organa ili predstavnika vlasti u ovoj državi.
Jasno je i to da drugi stav ostavlja mogućnost da se, ako je to neophodno radi zaštite u njemu pobrojanih vrednosti, sloboda izražavanja može ograničiti. Naravno, to se ograničenje može izvesti samo i isključivo zakonom. U nekim slučajevima to i jeste učinjeno. Ilustracije radi, kao primer, mogu poslužiti odredbe KZ kojima se utvrđuju krivična dela izazivanja nacionalne, verske i rasne mržnje i razdora, povredu ravnopravnosti, povredu ugleda ili odredbe Zakona o javnom informisanju kojima se inkriminiše "govor mržnje".
Imali smo svojevremeno pokušaj da se sloboda izražavanja ograniči i u vezi sa radom pravosuđa u vidu krivičnog dela "nedozvoljeno javno komentarisanje sudskih postupaka" (čl. 336a KZ-a): "Ko za vreme trajanja postupka pred sudom, a pre donošenja pravosnažne sudske odluke, u nameri da povredi pretpostavku nevinosti ili nezavisnosti suda, daje javne izjave u sredstvima javnog informisanja, kazniće se zatvorom do šest meseci i novčanom kaznom."
Taj pokušaj je bio totalno neuspešan, klasično "mrtvorođenče". Od samog početka bio je oštro kritikovan kao preterano i rizično, demokratskom društvu neprimereno ograničavanje slobode izražavanja. Valjda je i vlast bila svesna toga, nikad ga nije primenila u praksi i konačno ga je pre nešto više od godinu dana i brisala iz KZ-a.
Ali čak da 336a KZ-a i nije brisan, da je na snazi on bi zabranjivao komentarisanje sudske odluke samo "pre donošenja pravosnažne odluke" i samo "u nameri da se povredi nezavisnost suda". Ja sam komentarisao odluku KV Veća Višeg suda u Beogradu, donetu po žalbi pritvorenika, dakle, pravosnažnu sudsku odluku, i tu bi svaka priča o "protivpravnosti" morala da prestane. Da i ne spominjem, to da odluku uopšte nisam kritikovao, već sam o njoj govorio u sasvim afirmativnom tonu. Mislim da u drugačijem tonu i nije moguće komentarisati odluku o ukidanju pritvora nekog jedva punoletnog momka, zbog "izazivanja panike" u situaciji kad su iste ili slične "vesti" objavljivali visokotiražni mediji.
Komentarisao sam, ne, kako to premijer kaže, odluku povodom "pozivanja na razgovor ljudi koji su pronosili netačne informacije" (jer bih neke od njih da sam tužilac i sam pozvao na razgovor), nego odluku o ukidanju pritvora tih ljudi. Tu sam odluku označio kao dokaz da naši državni organi, bar u krajnjoj liniji, ne dozvoljavaju primenu najradikalnije mere, kakva je pritvor, protiv ljudi koji su osumnjičeni za zloupotrebu slobode izražavanja.
Siguran sam da ima ljudi kojima se odluka o ukidanju pritvora ne dopada. I siguran sam da treba da mogu, ako to žele, javno da kažu, a da ih niko ne pita - odakle Vam pravo?

 

 



Komentari (30)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 15:40 16.06.2014

Odakle mi pravo...

Odavno me nije ohrabrio i istovremeno zabrinuo neki tekst na Blogu B92 kao ovaj tekst Rodoljuba Šabića.
Očekujem da neko uzvikne, dramski: Odakle pravo onom Kralju da komentariše tekst Rodoljuba Šabića i komentar Aleksandra Vučića a obojica su završili Pravni fakultet sa visokim ocenama?!
A ja sam baš strašljiv Kralj, narode moj.
iqiqiq iqiqiq 18:58 16.06.2014

Re: Odakle mi pravo...

a obojica su završili Pravni fakultet sa visokim ocenama?!

sa tim što je jedan od njih imao i dugogodišnju praksu, a drugi je ostao u teoriji bacivši se odmah u političke vode, bez dana prakse...

i ako taj drugi ne poznaje Ustav, pa nije se tada izučavao ovaj Ustav kada ga je on učio na fakultetu, a ovaj "novi" nije stigao da pročita

Majstori, majstori

Profesionalizam iznad politike...
JJ Beba JJ Beba 16:09 16.06.2014

ko mu daje pravo

ton kojim je tzv premijer to izrekao bio je toliko uvredljiv da nije moglo da se sluša, onako nadmen, prezriv, arogantan kako samo vučić to ume
bilo je više nego bezobrazazno
naravno da imate sva prava da dajete komentare, i naravno da bi voleo sve da učutka, vas pogotovu.
mi mu nećemo dati
makemyday makemyday 17:06 16.06.2014

Re: ko mu daje pravo

naravno da bi ON voleo sve da učutka, vas pogotovu.
mi mu nećemo dati

mariopan mariopan 19:17 16.06.2014

Re: ko mu daje pravo

Gde treba tražiti odgovor na pitanje - Odakle pravo? Ja mislim, siguran sam, u čl. 46. Ustava Republike Srbije koji glasi:
"Jemči se sloboda mišlјenja i izražavanja, kao i sloboda da se govorom, pisanjem, slikom ili na drugi način traže, primaju i šire obaveštenja i idej e.



Možda Vučić ne zna taj član 46. Ustava jer toliko se osilio da to nije moguće podneti? Odakle njemu pravo da ograničava (zabranjuje) bilo kome, pogotovo Vama, pravo da mislite i govorite?
mariopan mariopan 19:17 16.06.2014

Re: ko mu daje pravo

JJ Beba
ton kojim je tzv premijer to izrekao bio je toliko uvredljiv da nije moglo da se sluša, onako nadmen, prezriv, arogantan kako samo vučić to ume
bilo je više nego bezobrazazno
naravno da imate sva prava da dajete komentare, i naravno da bi voleo sve da učutka, vas pogotovu.
mi mu nećemo dati

ecce-florian ecce-florian 22:14 16.06.2014

Re: ko mu daje pravo

ton kojim je tzv premijer to izrekao bio je toliko uvredljiv da nije moglo da se sluša, onako nadmen, prezriv, arogantan kako samo vučić to ume
bilo je više nego bezobrazazno


prilog 1 od 25:28 do 26:00

cit
.... nemaš pravo ni ti da govoriš ....
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:23 16.06.2014

Е, па сад...

... нема неког другог разлога да се овде јавим, осим да тиме пружим невелику и безначајну подршку Родољубу Шабићу. И да поновим, оно што је сада све јасније, а с чим ни ја неко време нисам био начисто, надајући се супротном: формална појава Вучића и другова се променила, али сама суштина њиховог политичког бића -- ауторитарна, недемократска, популистичка, безобразовна -- ипак није.
Krugolina Borup Krugolina Borup 17:09 16.06.2014

Re: Е, па сад...

... нема неког другог разлога да се овде јавим, осим да тиме пружим невелику и безначајну подршку Родољубу Шабићу.


Takođe.
sesili sesili 17:28 16.06.2014

Re: Е, па сад...

Takodje, uz nadu da sada gospodin Šabić očekuje izvinjenje!
libkonz libkonz 19:25 16.06.2014

Re: Е, па сад...

нема неког другог разлога да се овде јавим, осим да тиме пружим невелику и безначајну подршку Родољубу Шабићу. И да поновим, оно што је сада све јасније, а с чим ни ја неко време нисам био начисто, надајући се супротном: формална појава Вучића и другова се променила, али сама суштина њиховог политичког бића -- ауторитарна, недемократска, популистичка, безобразовна -- ипак није.

Samo da ponovim ceo Brajovićev komentar.
b92fmember b92fmember 23:44 16.06.2014

Re: Е, па сад...

Predrag Brajovic
... нема неког другог разлога да се овде јавим, осим да тиме пружим невелику и безначајну подршку Родољубу Шабићу. И да поновим, оно што је сада све јасније, а с чим ни ја неко време нисам био начисто, надајући се супротном: формална појава Вучића и другова се променила, али сама суштина њиховог политичког бића -- ауторитарна, недемократска, популистичка, безобразовна -- ипак није.



Tišina tamo!



A ti Brajoviću znaš šta ti je činiti ako sledeći put zakasniš na blog.
krkar krkar 05:05 17.06.2014

Re: Е, па сад...

... нема неког другог разлога да се овде јавим, осим да тиме пружим невелику и безначајну подршку Родољубу Шабићу. И да поновим, оно што је сада све јасније, а с чим ни ја неко време нисам био начисто, надајући се супротном: формална појава Вучића и другова се променила, али сама суштина њиховог политичког бића -- ауторитарна, недемократска, популистичка, безобразовна -- ипак није.


Samo da se potpišem
mina13 mina13 09:11 17.06.2014

Re: Е, па сад...

... нема неког другог разлога да се овде јавим, осим да тиме пружим невелику и безначајну подршку Родољубу Шабићу. И да поновим, оно што је сада све јасније, а с чим ни ја неко време нисам био начисто, надајући се супротном: формална појава Вучића и другова се променила, али сама суштина њиховог политичког бића -- ауторитарна, недемократска, популистичка, безобразовна -- ипак није.

Potpisujem
cane.srbljanovic cane.srbljanovic 17:28 16.06.2014

G. Shabicu

G. Shabicu, nadam se da Vas ovo nije uzdrmalo ili uplashilo.
Potpuno ste u pravu, a g. Vuchicu je "ushla voda u ushi" odavno (mnogo pre nego je postao PPV, PV...).

Nadam se da cete nastaviti da radite svoj posao nesmetano i na isti nachin na koji ste i do sada radili. Ako ni zbog chega drugog, barem da imamo jedan izuzetak u toj mochvari "javnih sluzbi".

Sve najbolje, uz zahvalnost za dosadashnji rad i posvecenost javnom interesu.
nim_opet nim_opet 17:58 16.06.2014

Sloboda govora se generalno nije zapatila

u Srbiji, a posebno ne u weltanschauungu vladajuce stranke. G. Sabicu puna podrska, ali ono sto mene jako brine je sto Srbija ima jednog g. Sabica, jednog g. Jankovica itd, ali ne i institucije koje ih podrzavaju. Sutra ce prestati mandat G. Sabicu, ili ce odluciti da promeni posao - Skupstina Srbije (a posebno u sadasnjem sastavu) ce na to mesto postaviti nekoga drugog ko mnogo vecom brzinom moze da izbrise sve uradjeno. I nikom nista.
AlexDunja AlexDunja 18:23 16.06.2014

Re: Sloboda govora se generalno nije zapatila

I nikom nista.

mene više brine što su im ovlašćenja minimalna.
(a i tako smetaju)

tako se njihov ozbiljan rad skoro pa ne vidi u široj javnosti.

skoro da se vlastima ne isplati da ih promene.
makemyday makemyday 18:42 16.06.2014

Re: Sloboda govora se generalno nije zapatila


tako se njihov ozbiljan rad skoro pa ne vidi u široj javnosti.

Grešiš Alex mislim da ipak dosta ljudi vidi i ceni njihov rad. Možda najbolji dokaz je baš ova Vučićeva reakcija. "Veliki" šef nikad ili bar jako retko bilo koga pominje poimence.
angie01 angie01 18:49 16.06.2014

Re: Sloboda govora se generalno nije zapatila

G Sabicu- bezrezervna podrska!
AlexDunja AlexDunja 18:49 16.06.2014

Re: Sloboda govora se generalno nije zapatila

"Veliki" šef nikad ili bar jako retko bilo koga pominje poimence.

volela bih da si u pravu.
internet javnost i široka javnost su u srbiji
potpuno različite stvari.

pogledaj ankete pre izbora sprovedene na blogu i društvenim mrežama,
bili su obuhvaćeni i fb i tw, radulović je imao preko 60%
uros_vozdovac uros_vozdovac 18:47 16.06.2014

i ja da usput,

samo ponudim moju podršku Povereniku. Kako stvari stoje - zatrebaće.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:40 16.06.2014

Pravo, zakoni, plotovi...

A i Vi se g. Šabiću stalno držite Ustava i zakona, ko pijan plota... te ovaj član, te onaj član...odakle Vam pravo?
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 20:01 16.06.2014

Podrska

Ja mislim da je gospodin Sabic u pravu i da je pravilno shvatio reci gospodina Vucica, koje su jedno retoricko pitanje, kojim je zapravo hteo da istakne svoju borbu za nezavisnost sudstva, a ne da prigovara gospodinu Sabicu.
martin_krpan martin_krpan 05:36 17.06.2014

Re: Podrska

Vesna Knežević Ćosić
Ja mislim da je gospodin Sabic u pravu i da je pravilno shvatio reci gospodina Vucica, koje su jedno retoricko pitanje, kojim je zapravo hteo da istakne svoju borbu za nezavisnost sudstva, a ne da prigovara gospodinu Sabicu.


Ako ništa drugo, Vučić je barem sintagmu "gospodin" podigao na jedan viši nivo.
ecce-florian ecce-florian 22:27 16.06.2014

da li Šabić ima pravo da govori


4.06.2014.

prilog 2:

Речено је, говорио је господин Јанковић, иако није имао права, али смо му ми дозволили, а вама нећемо дозволити”, рекао је Шабић.

...........

Међутим, Маринковић је за „Политику” рекао, да није имао никакву лошу намеру:„Преузео сам председавање од Верољуба Арсића у тренутку када је говорио омбудсман Саша Јанковић. Кад је он завршио нисам се разумео са заменицима секретара парламента да ли Родољуб Шабић има право да говори.


link

previd mladog čoveka
predatortz predatortz 08:51 17.06.2014

Odgovor


"Odakle pravo gospodinu Šabiću da komentariše odluku Apelacionog suda?"


Premijeru bi trebalo objasniti da to pravo proističe iz prava na slobodu govora, koja postoji u nekim državama, a naša se na nju obavezala Ustavom.
Verujem da bi premijer, koji je pravnik, brzo našao odgovor na svoje pitanje da je to isto neko uputio njemu.
NNN NNN 09:22 17.06.2014

Šabiću

da ćutiš,
kad premijer priča (stenje i uzdiše)!

...kod nas je na snazi ono Andrićevo vreme...
mina13 mina13 09:29 17.06.2014

otupljivanje

nisam htela da pisem, stalno govorim sebi kako se bez veze nerviram, ali ne mogu da se oduprem... bice da je to moj slabi pusacki karakter. Evo, ukratko: cini mi se da su blogovi, komentari, tvitovi...svi vidovi iznosenja misljenja na ovaj nacin nesto sto vlast uveliko koristi protiv nas, po principu"pas laje, karavani prolaze '. Mozda bi bilo produktivnije da potpisemo inicijativu Javnom tuziocu u kojoj trazimo da se utvrdi doprinos A. Vucica u izazivanju i sirenju panike u toku poplava i da se shodno tome isti procesuira. Naravno, pretpostavljam da bi se doslo do zakljucka da panike nije ni bilo te je tako imenovani nije ni izazvao, ali... mozda bi vredelo bar pokusati da se isti potseti da nije nedodirljiv. Ovako, svi sedimo, 'abamo tastature, istutnjimo nezadovoljstvo i smoreni nastavimo dalje, po starom... Meni se cini da su setnje i pistaljke ipak bili bolji po nase mentalno stanje, neki rezultat smo videli.
Naravno, ovo nije tema ovog bloga, ali mi je palo na pamet kao nesto svezije sto bi se moglo iskoristiti. Mozda bi se culo da neko nesto pokusava.
antonius antonius 17:44 17.06.2014

čemu služe novinari tokom intervjua?

Pa sve ovo što pišete bi trebalo da zna svaki novinar (a Bujošević je čak među boljima), to je u osnovi njihove profesije. I onda, kad se sagovornik "zapita" ... "odakle mu pravo?" ... da mu novinar odgovori na "pitanje", ili da se napravi nevešt pa upita "Izvinite, nismo svi pravnici, možete li da nam objasnite gde je zabranjeno komentarisanje odluka suda...".
NNN NNN 11:13 18.06.2014

Kritika

Čak i na Tarzaniji ima ozbiljan tekst o tome (a drugi kao nisu ozbiljni?)

http://www.tarzanija.com/vreme-je-za-kritike/
Hoću da kažem, sad nas već toliko jebete da je to smešno i čak malo i groteskno, jer se uopšte više ne trudite da to sakrijete. Pravite od sebe loše uigrano i loše napisano pozorište kojem se svi zajedno smejemo a niko u tome ne uživa, i to daje ovom istorijskom momentu notu isprazne žalosti, bizarnosti i šizofrenije. Jebiga, budite srećni što su i vaše aktuelne alternative govna, a i mi smo prevelika govna da smislimo ili tražimo nove alternative, inače vas davno ne bi bilo. Ali makar nam legitimnost kritike nemojte osporavati, jer šta drugo da radimo dok pijemo sami?

Pročitaj još na http://www.tarzanija.com/vreme-je-za-kritike/

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana