Budućnost| Literatura

Zavisi od ugla gledanja

Boris Drenca RSS / 31.10.2014. u 00:33

10445993_10204522050949169_5756589044929515621_n.jpg?oh=993913299bee5e5e571ef59e7e8f2b9b&oe=54B08397&__gda__=1420849602_056ebb6ecd80579da36b270a5b50225d

Nedavno sam čuo jednu teoriju zavere koja zvuči zabavno ali verovatno, na moju veliku žalost, nije tačna. Bilo bi zanimljivo kada bi se došlo do nekih podataka i smernica iz te ,sva je prilika, imaginarne teorije.

Ta teorija ide ovako: U nekoj od mnogobrojnih neimenovanih agencija u SAD postoji posebna služba koja čita sve romane i stripove koji se pojavljuju u svetu. Ta služba zatim deli knjige na dva dela . One u kojima se razmatraju nova tehnološka rešenja se prosleđuju naučnicima koji pokušavaju da razviju pomenute pronalaske i prouče njihovu primenu. U stripu Marti Misterija (zaboravih koja epizoda) , glavni junak sa jednim od službenika 'vladine agencije' obilazi obilazi istraživački centar u kome se proučavaju takve stvari: Žilet koji se ne može istupiti, pasta za zube koja se ne troši ili tkanina koja se ne mora peglati pre oblačenja (dobro, to smo imali)... Teorija kaže da je najviše proučavanih pronalazaka opisao Artur Klark ali ima i onih koji smatraju da je Klark samo medij preko koga se ti pronalsci predstavljaju javnosti. I jedni i drugi navode svemirski lift kao dokaz za takvu tvrdnju.

Zanimljiviji deo teorije odnosi se na onaj deo službe koji proučava kako su organizovana razna društva koja se pominju u romanima. Pod pretpostavkom da ono što funkcioniše u knjizi može da funkcioniše i u stvarnosti ta služba predviđa modele razvoja društva, politike, ekonomije, vojske i ratova. Ti modeli se primenjuju u manjem ili većem obimu na stvaran svet. Zbog sve većeg prožimanja vlasti u SAD i privatnih biznisa došlo je do pravog privatno-javnog partnerstva i najmoćniji ljudi na planeti su došli u posed rezultata rada te, neimenovane agencije, i počeli su da oblikuju svet onako kako njima odgovara.

Teorija zavere navodi da je osnovni model za oblik sadašnjih društveno ekonomskih odnosa Polova 'Reklamokratija' (najiskrenije preporuke za čitanje) mada se pominju i neke druge knjige, stripovi i filmovi: Sin City, ceo opus Filipa K Dika (zbog uređenja društva i jelovnika)...mada kada pogledam pažljivije sadašnji trenutak veoma liči na društvo iz filma (mora da postoji i knjiga) 'Idiokratija' ili iz filma 'Vizionari'...

Postoje otpori takvom programiranom uređenju sveta, mali, ismejani i sa veoma malim uticajem. Ti su se verovatno ugledali na delove neke drugačije literature koja nije ušla u analize. U analizama je samo literatura koja omogućava kontrolu nad društvom, one koje omogućavaju boljitak za pojedinca se ne analiziraju i projekcije se ne prave na osnovu njih. Možda samo kao analize opasnosti za poredak.

Uostalom, gde bi stigli kada bi se projektovalo po Vonegatovom razmišljanju:

'Ljudska bića će biti srećnija, ne kada budu naučila kako da izleče rak, kada budu sletela na Mars, eliminisala rasne predrasude, isušila jezero Iri, već kada budu pronašla način da ponovo žive u primitivnim zajednicama. To je moja utopija.'

Ipak ta budućnost se verovatno, tu su i teoretičari zavere saglasni, odnosi samo na razvijenija društva. Za ona zaostalija, poput našeg, primenjuju se modeli iz književnosti koja je već i u lektiru ušla. Neki Orvel, Haksli i tako....

Ima tu i onih koji smatraju da je dovoljno usvojiti zakone da bi bio kao ono društvo na koje se primenjuje npr. Pol ali to spada u onu priču o žabi koja je digla nogu.

O postupanjima/nepostupanjima 'vladara' u nerazvijenom društvima poput našeg ne vredi trošiti reči.

Odvelo bi nas do potpune kakofonije i rasprave o tome kakvu hranu jedemo, da li nam neko uskraćuje ljudsko podravo na vodu, ko je koga stigao u kukuruzu i da li je neophodno da svake nedelje saznamo ime i prezime nekog lika koji je, te obična bitanga, te najveći i najznačajniji kriminalac, te poslovni čovek (dodati po želji...)...

Što bi rekao lik iz serije romana o društvu koje se čini kao nedostižan cilj sada :

'A zapravo u tome jeste bilo nekakve uvrnute logike, ako ne uzmeš u obzir činjenice kao što su 'stvarni svet' i 'zdrav razum'.'

Mislim da ćemo morati još neko vreme da čekamo da Havelok Vetinari postaje lord.



Komentari (29)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

hajkula1 hajkula1 01:05 31.10.2014

Teorija zavere


Specijalna Olimpijada?
Bankarska elita se seli u skloništa?
FEMA? CIA?


Kada već pominješ. Neka bude da se zezam.






loader loader 02:18 31.10.2014

8,5 km

Da li je ona 8 i po km daleko od nas,
ili smo mi toliko daleko od nje ?
Svejedno:
Prvo idu reforme











ovderadiocacka ovderadiocacka 04:07 31.10.2014

agencija

Slicna agencija opisana je u filmu "Tri dana kondora" iz 1975 godine.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 07:33 31.10.2014

zadivljujuće...

sjajno je kako Srbi odlično znaju kako funkcioniše korumpirani Zapad, a nikako da mu se približe! Srbi, zapravo, na ingeniozan način čuvaju svoje društvo hermetički zatvorenim od ove korupcije, te kada se svet razglobalizuje i prođe opasnost od posvemašnje anihilizacije čovečnosti od strane mrskih superiornih AI, izlazimo iz anonimnosti kao Supersila!
Boris Drenca Boris Drenca 10:08 31.10.2014

Re: zadivljujuće...

Jedan on meni dragih ljudi Goran Skrobonja nedavno je sačinio zbirku priča o teorijama zavere. Zove se 'HAARP i druge priče' to i je planirana akvizicija sa Sajma knjiga. Mislim da se tu može pročitati svašta zanimljivo.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 16:26 31.10.2014

Re: zadivljujuće...

samo to ne!

ako su ubili Kjubrika, ubiće i Skrobonju!

milisav68 milisav68 08:01 31.10.2014

Back to the Future

Zanimljiviji deo teorije odnosi se na onaj deo službe koji proučava kako su organizovana razna društva koja se pominju u romanima. Pod pretpostavkom da ono što funkcioniše u knjizi može da funkcioniše i u stvarnosti ta služba predviđa modele razvoja društva, politike, ekonomije, vojske i ratova.

A možda služba "došapne" autoru kakva će budućnost da bude.



Meni je ovaj film, i ova scena ostala urezana, kao nešto što se nije tek tako pojavilo....mislim, radi se o `92. što znači da ako su pripreme i snimanje trajale par godina - sve to bilo poznato sredinom/krajem osamdesetih, što je u to vreme bilo teško zamislivo, sem ako nisi bio na izvoru nekih informacija.....i baš smo komentarisali u društvu kako nam preko filmova saopštavaju budućnost, jer je poznato da veliki broj izuma za civilnu upotrebu nastao kao posledica istraživanja u neke vojne svrhe.
rade.radumilo rade.radumilo 10:40 31.10.2014

Re: Back to the Future

se o `92. što znači da ako su pripreme i snimanje trajale par godina - sve to bilo poznato sredinom/krajem osamdesetih, što je u to vreme bilo teško zamislivo, sem ako nisi bio na izvoru nekih informacija


Krajem sedamdesetih su špijunski sateliti mogli fokusirati objekat veličine 30cm na zemlji. Uostalom i GPS koji svi koristimo je prvobitno razvijen za vojsku SAD, pa je kasnije ta verzija spuštena u civilnu upotrebu a vojska sebi obezbedila precizniju verziju, pa je onda to ponovljeno još jednom.

EDIT: Ovo za satelite je bio javno dostupni podatak u nekoj knjizi s početka 80-ih. Verovatno je da su sateliti koji su i tada već bili u upotrebi imali veće mogućnosti.
rade.radumilo rade.radumilo 10:46 31.10.2014

Re: Back to the Future

mislim, radi se o `92. što znači da ako su pripreme i snimanje trajale par godina - sve to bilo poznato sredinom/krajem osamdesetih


Sad sam se setio jednog Švabe, na nekoj IT konferenciji od prošle godine. Ispričao nam je da je 92/93 slušio vojsku u Nemačkoj u centru koji je prisluškivao sve, ali apsolutno sve elktronske komunikacijie na području bivše SFRJ. Telefone, radio veze, sve.

Istok se mnogo više oslanja na ljudski faktor. Cinkaroši, potkazivači itd. Nezaboravno mi je bilo iskustvo u vojsci. Tri lika odu, pred spavanje, i zapale vutru iza zida kantine. Sutra ujutru kapetan zna i ko je bio i koliko vutre su popušili.
milisav68 milisav68 12:29 31.10.2014

Re: Back to the Future

rade.radumilo
EDIT: Ovo za satelite je bio javno dostupni podatak u nekoj knjizi s početka 80-ih. Verovatno je da su sateliti koji su i tada već bili u upotrebi imali veće mogućnosti.

Jeste, kao što sad imaš dostupne podatke o Higsovom bozonu, zaboravljaš da tad svaka kuća nije imala TV, a oni koji su imali u boji su bili "velika manjina".
rade.radumilo rade.radumilo 14:19 31.10.2014

Re: Back to the Future

Jeste, kao što sad imaš dostupne podatke o Higsovom bozonu, zaboravljaš da tad svaka kuća nije imala TV, a oni koji su imali u boji su bili "velika manjina".


Ajde mi lepo objasni o čemu pričaš? Samo sam rekao da sam naišao na podatak da su krajem sedamdesetih špijunski sateliti imali razlučnu moć od 30cm, prema javno dostupnim podacima a verovatno i bolju, obzirom da su javno dostupni podaci verovatno bili iz 60-ih, tako da me ne čudi da neko u filmu iz 90-ih prikaže onako nešto.

Evo ti jedan uređaj izbačen na tržište 1983-e. Deluje poznato?



EDIT: Nađoh ono što sam tražio (LINK). Koncept je predložen još 1972, ali je ostao na nivou prototipa:


milisav68 milisav68 14:36 31.10.2014

Re: Back to the Future

rade.radumilo
Ajde mi lepo objasni o čemu pričaš? Samo sam rekao da sam naišao na podatak da su krajem sedamdesetih špijunski sateliti imali razlučnu moć od 30cm, prema javno dostupnim podacima a verovatno i bolju, obzirom da su javno dostupni podaci verovatno bili iz 60-ih, tako da me ne čudi da neko u filmu iz 90-ih prikaže onako nešto.

Pričam o tome da se to u stvarnosti pojavilo tek desetak godina kasnije u (čini mi se) Iraku, prilikom druge vojne intervencije.

Jedno je običan snimak iz satelita, a sasvim drugo sa toplotnim senzorima i direktnom komunikacijom u realnoj borbi.
rade.radumilo rade.radumilo 14:49 31.10.2014

Re: Back to the Future

Pričam o tome da se to u stvarnosti pojavilo tek desetak godina kasnije u (čini mi se) Iraku, prilikom druge vojne intervencije.


Ne, tada je postalo javno vidljivo.

Jedno je običan snimak iz satelita, a sasvim drugo sa toplotnim senzorima i direktnom komunikacijom u realnoj borbi.


Tehnikalija, ništa više. Čudo jedno šta su inžinjeri u stanju da naprave kada ih podstakneš:

First generation passive devices, introduced during the Vietnam War, were an adaptation of earlier active GEN 0 technology, and rely on ambient light instead of an infrared light source. Using an S-20 photocathode, their image intensifiers produce a light amplification of around 1,000×,[9] but are quite bulky and require moonlight to function properly

Uzgred i Jugoslovenski BVP M-80 ima ugrađen Night Vision od početka.
milisav68 milisav68 15:31 31.10.2014

Re: Back to the Future

rade.radumilo
Ne, tada je postalo javno vidljivo.

Da, loše sam se izrazio, trebalo je da piše - upotrebljeno javno tek desetak godina kasnije (što sam i napisao u prvom komentaru, da je autor bio na izvoru informacija).
Tehnikalija, ništa više. Čudo jedno šta su inžinjeri u stanju da naprave kada ih podstakneš:

Pa ono jeste, danas je i Nokia 1100 smešan telefon.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:57 31.10.2014

Re: Back to the Future

i baš smo komentarisali u društvu kako nam preko filmova saopštavaju budućnost, jer je poznato da veliki broj izuma za civilnu upotrebu nastao kao posledica istraživanja u neke vojne svrhe.

neko mi je rekao da je u jednoj od pucačkih/ratnih video igara (mislim 90tih) jedna od zaraćenih strana bila ukrajina, a da u tom momentu nikom nije bilo sasvim jasno zašto?
Unfuckable Unfuckable 03:24 01.11.2014

Re: kurircek karter

a meni je neko, onako, sasvim dooobro raspoložen rekao da su Ameri našem postojanom precjedništvu, nešto samo malo posle Joškine nenadane smrti, pokazali sliku čoveka na Tašketu kako čita Politiku (sa sve vidljivim naslovom, jebote!) - upucanu iz dubokog svemira
Fuji, jebote
milisav68 milisav68 09:18 01.11.2014

Re: kurircek karter

Unfuckable
a meni je neko, onako, sasvim dooobro raspoložen rekao da su Ameri našem postojanom precjedništvu, nešto samo malo posle Joškine nenadane smrti, pokazali sliku čoveka na Tašketu kako čita Politiku (sa sve vidljivim naslovom, jebote!) - upucanu iz dubokog svemira
Fuji, jebote

A ja sam čuo verziju da je sam Joška "upucan" u Igalu (kako čita Politiku).
Unfuckable Unfuckable 11:11 01.11.2014

Re: kurircek karter

da, čuo sam i ja za to.
Samo ne znam kojeg su Jožu (od verovatnih nekoliko, kako knjige kažu ) tačno uslikali
freehand freehand 12:09 01.11.2014

Re: kurircek karter

Unfuckable
da, čuo sam i ja za to.
Samo ne znam kojeg su Jožu (od verovatnih nekoliko, kako knjige kažu ) tačno uslikali

Onog što se rodio petog, onog od sedamnaestog ili onog od dvaespetog maja?
Brate, ne znam da li je luđe kako je ta gospođa Marija sa Sutle uspevala tako da zatrudni ili da rađa?!
apacherosepeacock apacherosepeacock 12:35 01.11.2014

Re: kurircek karter

kako je ta gospođa Marija sa Sutle uspevala tako da zatrudni ili da rađa?!


Pa ko Bogorodica.
Kiza car Kiza car 08:44 31.10.2014

Asimov

Asimov je opisao u svojim delima Zadužbine nauku Psihoistorija koja se bavi modelovanjem ponašanja velike grupe ljudi na osnovu matematike, istorije itd...
Boris Drenca Boris Drenca 10:05 31.10.2014

Re: Asimov

Zadužbinu (prve tri knjige) sam čitao odavno i moram da priznam da ih se sećam kao kroz maglu. Stidim se ...da sam ih čitao skorije verovatno bih i Psihoistoriju uvrstio u tekst.
Kao i Klarkov projekat po kome UN svakom detetu na svetu poklanja mobilni telefon koji je istovemeno i univerzalni prevodilac i enciklopedija kompletnog ljudskog znanja.
rade.radumilo rade.radumilo 15:14 31.10.2014

Re: Asimov

Zadužbinu (prve tri knjige) sam čitao odavno i moram da priznam da ih se sećam kao kroz maglu. Stidim se ...da sam ih čitao skorije verovatno bih i Psihoistoriju uvrstio u tekst.


Pročitaj celokupan serijal i "Kraj Večnosti" pride. Ne samo zbog Psihoistorije.
Boris Drenca Boris Drenca 23:27 31.10.2014

Re: Asimov

rade.radumilo


Nameravam ..sreca pa ima gde da se nabavi
anonimni_autor anonimni_autor 10:05 31.10.2014

teorija i praksa

Teorije zavere po meni služe da načine smešnim sve alarme javnosti... Harpovi, zaprašivanje biosvere otrovima iz putničkih aviona (koji zato ostavljaju duži trag na nebu) samo su neke od gluposti na koje svaki obrazovani čovek pukne od smeha. Međutim, uveren sam, da te priče služe samo da prikriju prilično gadnu istinu. Padom socijalističkog bloka vrhuška kapitalističkog sveta oslobođena straha od revolucije krenula je da cedi i uništava srednju klasu na kojoj su sve zapadne države zapravo počivale. Kako inače objasniti zato se najbogatiji ubrzano bogate, a svi ostali sve teže preživljavaju, čak i u da juče namoćnijim zemljama sveta... Za to nisu potrebne tajne organizacije, poput iluminata, masona... Potrebna je samo grupa moćnih ljudi čija glad za sticanjem dobara prevazilazi sve granice poštenja, morala, pa čak i najosnovnije humanosti... Dokle će to da ide... videćemo.
freehand freehand 10:16 31.10.2014

Zavere i predrasude

"Rukopis (Protokola) je dospeo do njega (Nilusa) posredno, preko gospođe J. M. Glinke, koja je u Parizu priređivala spisritističke seansei šijunirala ruske teroriste u egzilu. Ispovedajući se nekom novinaru ona je zahtevala za sebe deo slave koji joj pripada.No kako je tom prilikom tvrdila da održava veze sa i opšti sa preminulim članovima carske porodice, to je taj novinar njeno svedočenje uzeo sa dosta skepse."

Danilo Kiš, "Enciklopedija mrtvih", "Knjiga kraljeva i budala"
vera.nolan2 vera.nolan2 11:02 31.10.2014

Zavere ?

Potpuno mi je suvislo da postoje takve agencije,davno obznanjeno, postoje za analizu štampe svih država-za proučavanje javnog mnjenja iliti stanja društva.
Zavere?,zašto bi sve to bila zavera?
U svakom preduzeću postoje te rukovodeće elite ,raznih nivoa,koje "zaverenički" i vodile su i štite uglavnom svoje interese.Socijalizam je uveo glupo samoupravljanje za prividnu kontrolu šta rade upravljači,umesto da to rade jasni i jednostavni zakoni i institucije!,kao na razvijenom delu zapada.
Mudre elite i mudri narodi misle vizionarski i anticipiraju moguće pravce razvoja.
Danas je u globalnom selu na sceni "svetski savez elita",finansijskih ,profitabilnih te i ne(ne-anti!)humanističkih.
Ako i postoje zavere,one su interesne prirode i koriste slabosti i nezrelosti malih,zatvorenih,statičnih,inertnih...plemenskih država i naroda u kojima su,pre svega zakazale njihove elite.
Nikad neću kriviti velike sile što smo se u ratu raspali na male pašaluke.(Naravno interes vojnih lobija je da i održavaju i prave ratne zone,kao što smo i mi bez moralne upitanosti izvozili i lepo živeli na tuđoj krvi).

Da su narodi(elite!)ovih prostora bili ljudski i istorijski zreli, sa osećajem za istorijsku realnost i nadošle,neminovne promene savremenog sveta i da,pre svega poštuju svoje religijske postulate(zato prezirem religije,a ne religijsko osećanje! jer su lažne)-ratovi ne bi bili mogući! Ovako,plemenske ,palanačka duha ,nesvesne sebe i okoline,male nerazvijene državice i "narodi" ,tuku se oko svake koske bačene u njihovo dvorište.
programirano uređenje sveta
je nužno i neminovno jer uvek u promene vuku oni koji su najjači.Od kada je sveta i veka ,zna se "ko kosi a ko vodu nosi"

Gde su naši umni :naučnici,filozofi,vascela intelektualna elita,skrajnuti do krajnje inertnosti,uljuljkani u svoje glave i naučna i ostala stvaralačka dela i promišljanja,a nedovoljna broja za pobunu,dali su prostora za narcisoidne politikante koji na neprirodan ,poslušnički način uguravaju na brzinu i na svoju vlastodržačku i tuđinsku korist,ovu upuštenu državicu u razvijeni svet.
Predhodna demokratska elita,nadasve obrazovanija od ove,ali sitnosopstvenički se borila u istorijski logičnoj "prvobitnoj akumulaciji kapitala" u smeni sistema,bez imalo milosti za narod,za svoju poziciju finansijske elite,pre svega,za mesto u novoformiranoj buržoaskoj klasi! Bezobzirni interes i pohlepa tzv elita, razbucala je našu bivšu domovinu,a sada uništenih resursa i mogućnosti-možemo samo biti na svetskoj pijaci na rasprodaji,baš kao nekada-pijaca radnog roblja!
Boris Drenca Boris Drenca 12:42 31.10.2014

Re: Zavere ?

ti radiš u toj agenciji? Daj neki hint ...šta da se čita ?
vera.nolan2 vera.nolan2 13:51 31.10.2014

Re: Zavere ?

Boris Drenca ...ti radiš u toj agenciji?


Pa svako ko bi se bavio informativno obaveštajnim radom sa posebnim interesovanjem za "stanje" neke zemlje,prvo što bi mu dalo prvu-odličnu informaciju stanja u zemlji je ŠTAMPA i mediji.Uz pravu analitiku ne treba ni da plaćaju špijune koji ,poznato je u svim zemljama vršljaju i jedni druge prate,po raznim ciljevima i osnovama.
Više puta sam ,prateći geopolitiku iz samosaznajnih razloga ,"Zašto nam se dešava,sve što nam se dešava?",zaista naišla na skoro eksplicitne izjave analitičara a i diplomata u nekom drugom kontekstu,da je praćenje medija jedan od izvora bezbednosno obaveštajno,agencijskog rada.Kad naiđem na nešto relevantno,poslaću ti!-a mislim da je i po narečenom filmu ,koji nas je šokirao kada se pojavio,"Tri kondorova dana" ,bilo odjeka i o takvom radu.
Uostalom indukcija i dedukcija su moćne logičke metode!

Poenta i nije ,uostalom u tome -šta nama drugi rade i čine,već šta mi činimo da oni ne mogu ,a regularno je sa pozicija moći da čine sve za svoj interes,da nam naškode. Sve smo sami uništili i rasprodali ...i narod izvodili na ulicu zarad partijskih interesnih vrteški...
Šta smo MI uradili sami,kao država i narod, da budemo jači,bolji ,da se na kvalitetan način suuprotstavimo u turbulentnim vremenima razornim interesima lobija spolja.
Umesto da nas vode najumniji,najpametniji, najsposobniji i najhrabriji,mi biramo ljude i opcije koji ne mogu da kontrolišu ni sebe,ni svoje porodice,a kamo li da budu kormilari države i naroda.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana