Muzika| Život

Neuroze sumornih nedelja

Vojislav Stojković RSS / 08.12.2014. u 11:18

Iako obojica Mađari, malo je verovatno da su se Šandor Ferenci i Reže Šereš ikada sreli. Čak i činjenice da su i jedan i drugi poreklom Jevreji i da su između dva velika rata živeli u Budimpešti ništa ne menja. Ipak, njih dvojicu još nešto povezuje - povezuju ih nedelje, sumorne nedelje.

Dr Šandor Ferenci (1873-1933), lekar psihijatar, pripadnik prvog Frojdovog kruga psihoanalitičara, u svom teorijskom opusu napisao je i jedan kratak rad o osećanju uznemirenosti, neraspoloženja, bezvoljnosti, suvišnosti, besmisla, depresiji i anksioznosti koja se javlja kod jednog broja ljudi vikendom, a već u ponedeljak, prvog radnog dana, nestaje. To mučno stanje nazvao je “neuroza nedelje”.

Za razliku od svog učenog zemljaka, Reže Šereš (1899-1968) je čovek bez formalnog obrazovanja, čiju profesiju je teško odrediti. Još kao golobradi dečak zaljubio se u razgolićenu artiskinju na trapezu i sa cirkusom napustio svoju porodicu i rodnu varošicu Komaron.  Hteo je da i on postane akrobata. Putujući sa cirkusom po zabitim mađarskim varošicama i selima marljivo je vežbao, ali pred svoj prvi nastup je pao sa trapeza i iz cirkuske šatre je iznesen na na nosilima. Kosti je polomio, ali duh nije. Upisuje školu glume u Budimpešti odlučan da postane komičar. Čitavu deceniju živi u bedi i besparici glumeći po trećerazrednim peštanskim kabareima. Nije uspeo ni kao komičar, ali je u jednom od kabarea pronašao stari raštimovani klavir i rešio da postane muzičar. Nikad nije naučio note, a ni da svira klavir sa dve ruke. Desnom je prebirao dirke, a levom, samo jednim prstom, udarao ritam. To, međutim, nimalo nije smetalo njegovoj publici - rabadžijama, prostitutkama, noćobdijama i pijancima, stalnim gostima “Male lule”, neuglednog bircuza na peštanskoj periferiji. U tom bircuzu je, tridesetih godina prošlog veka,  samopromovisani pijanista Reže svake noći svirao klavir i, uz obaveznu cigaretu u uglu usana, pevao napuklim glasom sve do ranih jutarnjih časova. Noću je svirao, a danju komponovao. U svom skučenom stanu, na kuhinjskom stolu imao je nacrtane klavijaturu, prelazio je prstima preko nje i zviždukajući komponovao. Na taj način je svoja osećanja i raspoloženja pretakao u nove pesme, koje bi iste noći u “Maloj luli” doživljavale svoju premijeru. Godine su prolazaile Reže je komponovao, svirao i pevao, maštajući da će postati poznat kao slavni zemljak Franc List, ali nikada nije uspeo da stvori bilo šta vredno. A, onda, jednog dana sve se iznenada promenilo.

Laslo Javor, pesnik i  jedan od stalnih gostiju “Male lule”, napisao je pesmu “Szomorú vasárnap” (Tužna je nedelja) i predložio Režeu da uz reči pesme napiše muziku. U pesmi Laslo opisuje svoju tugu za devojkom koju voli, a koja ga je napustila. Pišući muziku Reže je u pesmu uspeo da utisne i Laslovu tugu, sumorna raspoloženja svog ispraznog života i svu melanholiju mađarske puste. Da se devojka, na koju su se stihovi pesme odnosili nije ubila - pronađena je mrtva a u ruci joj je umesto oproštajnog pisma bila ceduljica sa naslovom pesme - i da to ondašnja peštanska štampa nije prenela, šansonu “Sumorna nedelja” čuli bi samo gosti bircuza “Mala lula” u peštanskom predgrađu. Međutim, uskoro ju je slušao čitav svet. Svetsku slavu stiče kada  je, u engleskom prepevu (Gloomy Sunday) 1936.g, šansonu snimila crna kraljica bluza, Bili Holidej. Gotovo preko noći sastav gostiju u “Maloj luli” se promenio.  Inače, u tom bircuzu u jednom uglu je bila ogromna furuna koja je zimi brektala i dimila, a u suprrotnom uglu pijanino iza koga se jedva video pijanista Reže Šereš (bio je visok svega 155 cm), a između furune i pijanina, u zadimljenom bircuzu tiskali su se od tada, zajedno sa peštanskim polusvetom, princ od Velsa, iranski šah Reza Pahlavi, Džon Štajnbek, Arturo Toskanini, Lui Armstrong, Jehudi Menjuhin, Lukino Viskonti, Spenser Tresi i mnogi drugi.

Pored svetske popularnosti “Sumorna nedelja”, prema legendi, postala je zaštitni znak i svojevrsna himna samoubica. Evropska bulevarska štampa iz tog vremena beleži mnoge slučajeve suicida počinjene uz melanholičnu tonove  Šerežove pesme. Za verme Drugog svetskog rata BBC je zabranio izvođenje “Sumorne nedelje”, jer je navodno, pogubno delovala na moral vojnika. Iz istog razloga komanda Wermachta  je zabranila njeno izvođenje u Budimpešti. Ipak, “po kafanama su je izvodili tajno, samo po narudžbini bogatih i uticajnih desperadosa. Kažu da su je u Pešti za vreme rata nemački oficiri naručivali nekim lozinkama i naročitom mimikom. Ljudi, možete li da zamislite tu perverziju, naručiš pesmu, ali da ti se peva šapatom, a ceo orkestar mora da svira pijanisimo, samo primaš jedva čujno nijansiranu melodiju, a ako iznenada uđe patrola, dogovor je da budu spremni da namah grunu nešto veselo”, prenosi deo legende o “Tužnoj nedelji” Danilo Kiš, a beleži Vida Ognjenović.

Iako slavan, Reže Šereš se nije otisnuo u veliki svet, a i zašto bi kada je taj mondenski i bogati svet dolazio njemu na noge u Peštu. Ostao je da svira u “Maloj luli” do početka rata. Budući da je bio poreklom nemački Jevrej, (zvao se Rudolf Špicer, ali se osećao Mađarom i kao vrlo mlad je promenio i ime i prezime), deportovan je u logor. Preživeo je, verovatno zahvaljujući svojo slavi.  Posle rata nova  mađarska vlast dozvolila mu je da ponovo nastupa u “Maloj luli”, ali ne i da napusti Budimpeštu.  Ni pre, ni posle “Sumorne nedelje” nije uspeo da komponije ni jednu iole vredniju šansonu. Život je okončao samoubistvom. Prvo se sa prozora svog stana bacio na ulicu, ali nije uspeo, kao i pri padu sa trapeza samo se polomio. Prebačen je u bolnicu, gde je 11..januara 1968.g, vešanjem dovršio svoj suicidni naum. Prethodno je, na parčetu papira ispisao stih iz Tužne nedelje: “Moje srce i ja odlučili smo da svemu učinimo kraj…”

Gotovo je sigurno da Reže Šereš nikada nije čitao naučne  radove  dr Šandora Ferencija , pa ni onaj o “neurozi nedelje”. Isto tako je sigurno da ugledni lekar Šandor Ferenci nikada nije bio gost u zadimljenoj “Maloj luli” i slušao melanholične note pijaniste Šereša. Ipak su, ova dvojica Mađara, svaki na svoj način - učeni Ferenci naučnim, a neuki Šereš muzičkim jezikom - prvi upoznali ostatak sveta sa neurozama sumornih nedelja. 

 

 …………….

U subotu sam, slušajući radio u kolima, čuo mali deo emisije Radio Beograda “Gosti iz prošlosti”, a zatim na internetu preslušao celu emisiju, što i vama toplo preporučujem. Tako je nastao gornji tekst. Ipak, nisam ga postavio u nedelju, već danas u ponedeljak, jer je vrlo moguće da su i današnje nedelje nekima sumorne.

 

 



Komentari (136)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

reanimator reanimator 11:31 08.12.2014

...

prenosi deo legende o “Tužnoj nedelji” Danilo Kiš, a beleži Vida Ognjenović

Aj jedno podsećanje za nas senilne : ko je bila treća osoba u sobi tog vrelog junskog popodneva?
Pardon :
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 11:40 08.12.2014

Re: ...

Mirko Kovač (eno stavio sam i linkove).

Gratis za prvog,novija verzija:

reanimator reanimator 11:46 08.12.2014

Re: ...

Mirko Kovač (eno stavio sam i linkove).

Blagodarim.
Inače, odličan blog i fenomenalna Vidina priča.
deset_slukom deset_slukom 12:50 08.12.2014

Reže Šereš

Janika Balázs - Janika Balaž
Rezső Seress - Reže Šereš

Uzeo sam Janiku za primer, jer ga kod nas, uglavnom, pogrešno zovu Balaš (valda zbog Balaševića).

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:02 08.12.2014

Re: Reže Šereš

Ispravio, hvala.
yugaya yugaya 13:12 08.12.2014

Re: Reže Šereš

Mojim dijalektima srpskog i madjarskog je prirodnije da finalno Ő transkribujem sa O a ne sa E, ali pravila su pravila.
yugaya yugaya 13:07 08.12.2014

dodatak

Čak i činjenice da su obojica poreklom Jevreji i da su između dva velika rata živeli u Budimpešti ništa ne menja.


Menja mnogo štošta - bili su izloženi prvim antijevrejskim rasnim zakonima u Evropi dvadesetog veka( Numerus clausus Mađarska 1920.)Reže nije svirao u Kišpipi ( još uvek postoji na istoj lokaciji) i Kulaču, rupama sedmog kvarta iz puke boemštine - 1936. vrata uglednijih mesta ili bilo kakvog zvaničnog angažmana su njemu i svim ostalim mađarskim Jevrejima bila zatvorena.

Originalne stihove je napisao on, uz pomoć prijatelja pesnika, i o izgubljenoj ljubavi ili melanholiji su samo naoko, na površini, emocije sa uzrokom i direktnim povodom ljubavne tragedije pojedinca, ali potpuna tuga i beznađe koje ilustruju, sveprisutna mržnja prema bližnjem svom i strahote ratove koje predosećaju originalne reči ove pesme jesu ipak mnogo više odraz opšteg ambisa i društva duboko ogrezlog u mržnju, rasizam i nejednakost.

Za tekst aa emisiju ću preslušati, hvala na dojavi.



Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:16 08.12.2014

Re: dodatak

U toj rečenici mislio sam na njihov eventualni susret.

Naravno, slažem se s tobom, da činjenica da su obojica poreklom Jevreji umnogome određuje kontekst. A i još ponešto bi se o kontekstu moglo reći.

Pesma je nastala početkom tridesetih godina prošlog veka u vreme depresije i bila na vrhuncu popularnosti do kraja tridesetih, dakle u periodu kome je pretio i počeo drugi veliki rat. Pored toga, samoubistva su deo mađarske tradicije i kulture. Setimo se "Samrtnog proleća" Lajoša Zilahija.

Što se tiče samog teksta pesme ponegde se navodi i eventualna prva verzija. međutim, u prevodu koji sam ja pronašao govori se o nesrećnoj ljubavi:

"Tuzna je nedelja, mada je cvece svud.
Cekam te, draga, al` znam: sve je uzalud!
Zora je svanula, ali jos traje mrak
Nece bez tebe da blista mi suncev zrak.
Od sada svaka je nedelja sumorna,
Sliku ti pokrivam gorkim ja suzama,
Tuzna je nedelja...

Poslednje nedelje, ljubljena, dodji mi,
Nade su slomljene, znam da cu umreti.
Bice i tad pored mog odra cvece svud,
I onda poci cu ja na svoj zadnji put.
Bacicu na tebe mrtvi tvoj pogled ja,
Secaj se uvek tog ledenog pogleda!
Poslednja nedelja...

Sumorna nedelja, praznik bez radosti,
Svud leti pesma promasene mladosti.
Ponoc sa crkvenog tornja vec kucaju,
Vostane svece u magli svetlucaju.
Uzalud preklinjem udes svoj, ljubljena,
Nasa je sreca zanavek izgubljena
Sumorna nedelja"

yugaya yugaya 13:29 08.12.2014

Re: dodatak

Uh huh to nije ni blizu originala, na madjarskom je i naslov mislim bio "Kraj sveta dolazi" ili tako nesto. Provericu i okaciti kasnije.

EDIT: prevod nabrzaka originalnih stihova:

Jesen je i požutelo lišće opada,
Umrla je na zemlji ljudska ljubav
Jesenji vetar nosi bolne suze plača
U mom srcu više nema mesta za proleće
Uzalud plačem i uzalud bolujem
Ljudi su bez srca, zli i pokvareni

Umrla je ljubav!

Gotov je svet, nestala je nada
Gradovi su opusteli, šrapneli pevaju
Polja su se zacrvenela od krvi ljudi
Mrtvi su razbacani posvuda po putevima
Ja ću se još jednom tiho pomoliti:
Gospode, ljudi su grešnici.

Kraj sveta je!



djuka djuka 14:01 08.12.2014

Re: dodatak

ljubavna verzija (Szomorú vasárnap) je nastala pre Kraj je sveta (Vége a világnak). tako da je original ipak Szomorú vasárnap. u Kraj je sveta se pominju i srapneli, mrtvi, krv - po cemu se moze zakljuciti da je rat uveliko u jeku.


Vége a világnak

Ősz van és peregnek a sárgult levelek
Meghalt a földön az emberi szeretet
Bánatos könnyekkel zokog az öszi szél
Szívem már új tavaszt nem vár és nem remél
Hiába sírok és hiába szenvedek
Szívtelen rosszak és kapzsik az emberek...

Meghalt a szeretet!

Vége a világnak, vége a reménynek
Városok pusztulnak, srapnelek zenélnek
Emberek vérétől piros a tarka rét
Halottak fekszenek az úton szerteszét
Még egyszer elmondom csendben az imámat:
Uram, az emberek gyarlók és hibáznak...

Vége a világnak!


EDIT: pisano pre tvog edita.
yugaya yugaya 14:08 08.12.2014

Re: dodatak

Originalna,neljubavna ( ) verzija je nastala prva, jer je kao autor potpisan samo Seres, pomoc prijatelja i dimenzija nesrecne ljubavi je usledila kasnije kada je pesma izodbijana za objavljivanje.

Srapneli i krv po poljima nisu direktni prizori preneti iz drugog svetskog rata u jeku, nego odjeci slika iz prvog koji opet vise pred vratima u Budimpesti 1936., narocito ako ste Jevreji.

Nesto kao "Samo par godina za nas " od EKV-a, ili kao slike zla i ratnih razaranja Lajosa Vajde koji je umro 1941. ne iskusivsi ih direktno, ili pak pesama Radnotija napisanih pre pocetka rata. Neke duse prosto osete taj strahotni teret buducnosti pre nego sto se desi.

Vreme je za muzicki predah, ista ta "madjarska" melanholija godine 2014. zvuci ovako:




djuka djuka 14:19 08.12.2014

Re: dodatak

uh, opasno gresite.
link
yugaya yugaya 14:31 08.12.2014

Re: dodatak

Uh madjarska vikipedija, na to oma vadim beli luk i svetu vodicu, nema mehanizma srpskohrvatske redakcije kao u slucaju ex-YU koji bi je drzao u domenu realnog.

U svakom slucaju, individualna tuga Seresa ili Javora bez sireg konteksta u kome je izrazena je valjana kao i tumacenje Miljkoviceve poezije kao cisto ljubavne.
reanimator reanimator 15:19 08.12.2014

Re: dodatak

Vreme je za muzicki predah

Nego, dok si u radnji da iskoristim da pitam, je l' si gledala Fehér Isten? I ako jesi, je l' valja?
djuka djuka 15:28 08.12.2014

Re: dodatak

yugaya
Uh madjarska vikipedija, na to oma vadim beli luk i svetu vodicu, nema mehanizma srpskohrvatske redakcije kao u slucaju ex-YU koji bi je drzao u domenu realnog.


kladim se da vadite Vase rekvizite na svaku cinjenicu iz madjarske istorije (kad vec "nema mehanizma koji bi je drzao u domenu realnog".
:smajlisacveticem:
yugaya yugaya 16:57 08.12.2014

Re: dodatak

kladim se da vadite Vase rekvizite na svaku cinjenicu iz madjarske istorije


Varate se, mada sinoć je bilo luka na sve strane dok sam uživala gledajući kako transborder klinci proždiru pljeskavice na proslavi Mikulása.

Objektivnost spočitavam podjednako svim istorijama sa svih strana mojih granica.
yugaya yugaya 16:58 08.12.2014

Re: dodatak

Nisam, otkucaću ti kasnije nekoliko sveži(ji)h predloga koje sam gledala.
djuka djuka 08:37 09.12.2014

Re: dodatak

valja, pogledaj.
medjutim92 medjutim92 11:28 09.12.2014

Re: dodatak

yugaya
Uh madjarska vikipedija, na to oma vadim beli luk i svetu vodicu, nema mehanizma srpskohrvatske redakcije kao u slucaju ex-YU koji bi je drzao u domenu realnog.


Ali zato postoje drugi sajtovi od pomoći

Zabranjena istorija Madjara - János Derety
yugaya yugaya 17:52 09.12.2014

Re: dodatak

Nisam načisto povodom te stranice - osvanula mi je kao lajkovana od strane samo prijatelja nemađarske zaleđine, što je onako,sumLJivo. A i kada pokušam da čitam zbog preterane sprdnje sa pravopisom dolazi do kratkog spoja.

Za teranje šege na sopstveni (mađarski) račun trenutno najbolji je 444. hu portal ( kombinacija Njuz.net i ozbiljnog istraživačkog novinarstva, i jedini elektronski medij van domašaja režima).

http://444.hu/
princi princi 13:35 08.12.2014

Vojislave, svaka čast i

hvala. Inače, Mađari su čudo, pogotovu kad su Jevreji.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:43 08.12.2014

Re: Vojislave, svaka čast i

I Mađarice.. i Mađarice!
princi princi 13:51 08.12.2014

Re: Vojislave, svaka čast i

Ako već sin čita, nadam se da bar supruga ne čita (osim ako nije Madžarica).
emsiemsi emsiemsi 14:19 08.12.2014

Re: Vojislave, svaka čast i

nije otisnuo u veliki svet, a i zašto bi kada je taj m

Има Маџара свакојаквих, као, уосталом, и свих других !
Успут, зашто је он и после рата додатно кажњаван ? Зар није било довољно што је био у логору ? Зашто није смео да напушта Будимпешту ?
reanimator reanimator 14:22 08.12.2014

Re: Vojislave, svaka čast i

Успут, зашто је он и после рата додатно кажњаван ? Зар није било довољно што је био у логору ? Зашто није смео да напушта Будимпешту ?

Pa eno, Kiš misli da su ga komunisti počistili kao buržoaski sentimnetalizam.
princi princi 14:36 08.12.2014

Re: Vojislave, svaka čast i

Pa eno, Kiš misli da su ga komunisti počistili kao buržoaski sentimnetalizam.

Sine, kad pogledaš, fašisti i komunisti žešća pornjava, priznaju samo brutalni seks.
reanimator reanimator 13:43 08.12.2014

...

Uzgred, na kraju svega ispade da su Radio Beograd, RTS2 i Politika jedini mediji gde možeš da čuješ ili pročitaš nešto dobro.
princi princi 13:50 08.12.2014

Re: ...

Kod tog nabrajanja medija ne bih ja preskočio ni blog V. Stojkovića.
reanimator reanimator 13:59 08.12.2014

Re: ...

Kod tog nabrajanja medija ne bih ja preskočio ni blog V. Stojkovića.

Sreća njegova, pa nije blogovao pre 5.oktobra. Ladno bi mi Džo uterao bager u dnevnu sobu :)
vera.nolan2 vera.nolan2 14:16 08.12.2014

Re: ...

RTS2



Uzgred
i Treći program RB

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:13 08.12.2014

Re: ...

... i, naravno, Politikin zabavnik.
reanimator reanimator 15:15 08.12.2014

Re: ...

i, naravno, Politikin zabavnik

I Enigmatika.
Tim ljudima u najmanju ruku doeliti nacionalnu penziju.
tetkino tetkino 15:17 08.12.2014

Re: ...



Neko gledao film?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:24 08.12.2014

Re: ...

Ja nisam, samo sam negde pročitao da je snimljen, ali voleo bih, naravno.
tetkino tetkino 15:28 08.12.2014

Re: ...

Nisi me vido da ovo kačim



docsumann docsumann 16:50 08.12.2014

Re: ...

.. i, naravno, Politikin zabavnik.



Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:34 08.12.2014

Re: ...

tetkino
Nisi me vido da ovo kačim

Jbg, nisam.
stefan.hauzer stefan.hauzer 21:55 08.12.2014

Re: ...

RTS2

totalno hipsterski kanal.
utorkom puštaju filmove ingmara bergmana,a sredom almodovara. pre toga bio ciklus filmova akija kaurismakija,džarmuša - dok ponedeljkom imaju dramski deo. mislim,jebote,više rade na promociji autorskog filma,nego nekitamonećusaddaihimenujem:)
princi princi 22:31 08.12.2014

Re: ...

stefan.hauzer
RTS2

totalno hipsterski kanal.
utorkom puštaju filmove ingmara bergmana,a sredom almodovara. pre toga bio ciklus filmova akija kaurismakija,džarmuša - dok ponedeljkom imaju dramski deo. mislim,jebote,više rade na promociji autorskog filma,nego nekitamonećusaddaihimenujem:)

Da nije vasrksao Nebojša Đukelić?
stefan.hauzer stefan.hauzer 22:48 08.12.2014

Re: ...

Da nije vasrksao Nebojša Đukelić?




rts je procvetao od kako je otišao onaj ivan karl. mislim,da sad ni nemaju direktora filmskog programa,nego da to rade u paru sandra 'hotlips' perović i nikola popević,koji je još na početku godine obećao da će se rts okrenuti skandinavskoj kinematografiji,zatim španiji i rusiji i da će u jednom trenutku,krenuti sa puštanjem horor filmova u kasnim časovima - što je mene baš obradovalo.

a onda je kao gratis, puštao roselinija na rts1 svakog utorka posle ponoći. mislim,ko bi rekao,da se kod nas pojavljuju konture ozbiljnog javnog servisa,makar u jednom sektoru:)
princi princi 22:53 08.12.2014

Re: ...

Totalno Đukelićevski... taj čovek je toliko zadužio Srbiju, ne bi bilo loše da mu se Srbija nekako oduži.
stefan.hauzer stefan.hauzer 23:00 08.12.2014

Re: ...

Totalno Đukelićevski... taj čovek je toliko zadužio Srbiju, ne bi bilo loše da mu se Srbija nekako oduži.

prošle godine je jedna ulica u beogradu,dobila ime po njemu. negde na čukarici,valjda? rekao bih da to nije loše,kao neki početak:)
stefan.hauzer stefan.hauzer 19:50 11.12.2014

Re: ...

jebote,a večeras na rt2 ide wes andersonov ;the darjeeling limited. mene taj film kupi odmah na početku,kada bill murray trči da stigne na voz i onda zakasni. posle se pojavljuje u još jednoj sceni na sekund.

valjda je u tom trenutku postalo jasno,da anderson nije u stanju da napravi film bez bill murray-a u njemu:)
reanimator reanimator 10:34 12.12.2014

Re: ...

kada bill murray trči da stigne na voz i onda zakasni. posle se pojavljuje u još jednoj sceni na sekund.

Mene uvek oduševi kada neko veliko ime pristane da odigra neku epizodu, jer je ortak sa režiserom ili nešto tako.
Npr, poslednje me douševilo pojavljivanje Ričarda Drajfusa u Pirana 3D. Pojavio se u opening scene i gine u devetnaestoj sekundi :)
stefan.hauzer stefan.hauzer 12:27 12.12.2014

Re: ...

Npr, poslednje me douševilo pojavljivanje Ričarda Drajfusa u Pirana 3D. Pojavio se u opening scene i gine u devetnaestoj sekundi :)

otprilike,sve što i vredi od filma
vera.nolan2 vera.nolan2 13:51 08.12.2014

Gloomy Sunday

Da ,ima i drugih prevoda pesme.
Ponešto sam znala o ovoj neponovljivo lepoj pesmi,slušajući obožavanu B.Holidej!
Beskrajno hvala,na originalnoj verziji(evo,peti put slušam !) i širem saznanju o autoru i divnoj priči i preporukama za dalja čitanja,za nezaboraviti,iščitavati i slušati.
Hvala,Vojislave
princi princi 15:48 08.12.2014

Re: Gloomy Sunday

Već duže vreme pitam se kako su večite pesme postale to što jesu

Slučajno. Dankan Vots (koji je radio i istraživanje na temu) ima lepu priču o tome kako je Mona Liza postala poznata.
vera.nolan2 vera.nolan2 09:19 09.12.2014

Re: Gloomy Sunday

Vojislav Stojković Već duže vreme pitam se kako su večite pesme postale to što jesu.

Nekako se čini da su životni autsajderi najproduktivniji...
princi princi 14:04 08.12.2014

Kad smo već kod prelepih

a beskrajno tužnih pesama, ova je meni, onako, No 1, svim Kišovima, Režeima, Lacijima, Šandorima, Vidama, Bili Holidej uprkos


Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:22 08.12.2014

Re: Kad smo već kod prelepih

Ima i jedna naša, mnogo lepa i mnogo tužna, ali o njoj možda neki drugi put. Ne može sva tuga i melanholija da stane u jedan blog.
deset_slukom deset_slukom 16:21 08.12.2014

Re: Kad smo već kod prelepih

tetkino tetkino 14:10 08.12.2014

Hvala!

Divan Blog i divna priča. Odlično legla na ovakav dan
emsiemsi emsiemsi 14:54 08.12.2014

Re: Hvala!

tetkino
Divan Blog i divna priča. Odlično legla na ovakav dan

Баш легла !
... а и дан је 'да се убијеш' !
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:20 08.12.2014

Re: Hvala!

Ne dozvoljavam da se bilo ko samoubija na mom blogu, uostalom danas nije nedelja.
djuka djuka 14:13 08.12.2014

Szomoru Vasarnap

bravo za blog.
skoro da nema nedelje a da se ne setim ove pesme - praavi staari Suboticanin.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:22 08.12.2014

Re: Szomoru Vasarnap

Hvala ti, djuka.
blogovatelj blogovatelj 17:23 08.12.2014

Re: Szomoru Vasarnap

praavi staari Suboticanin.


Moj izum za pravilno pisanje dugosilaznog akcenta kada nema boljeg rešenja - praAavi staAari Subotičanin.
Da, i ja kažem bravo za blog.
djuka djuka 08:45 09.12.2014

Re: Szomoru Vasarnap

ovde je akcenat bio na Subotici, kao starom dobrom rekorderu po br.samoubistava/glavi stanovnika.
a tvoj izum je odlican.
duchesse duchesse 16:37 08.12.2014

Nagyon jó

Eto nije me mrzelo da se ulogujem da pohvalim tekst posle mnogo godina u ilegali.
blogovatelj blogovatelj 17:26 08.12.2014

Re: Nagyon jó

Eto nije me mrzelo da se ulogujem da pohvalim tekst posle mnogo godina u ilegali.


Pa 'de si grofice, sto godine te nema.
Ovo je pravi primer kako dobar blog izvlači prave ljude iz ilegale.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:14 08.12.2014

Re: Nagyon jó

duchesse
Eto nije me mrzelo da se ulogujem da pohvalim tekst posle mnogo godina u ilegali.


Mindig az Önök szolgálatában.
Lepo je što si se javila.

PS: Za novije naraštaje: duchesse je jedna od velikih zvezda potpalublja bloga b92. Nažalost i danas je tamo u (samo)izgnanstvu.
JJ Beba JJ Beba 17:37 08.12.2014

divno

baš baš


edit
sećam se
nekada su moje babe i baba tetke pevale ovaj šlager i plakale



ps
i ja se borim na razne načine protiv neuroze sumornih nedelja.
nekad ovako

mirelarado mirelarado 17:55 08.12.2014

Re: divno

Дивно, заиста. И тема и текст.

О суморној недељи, у другој половини прошлог века, песничко-кантауторски тандем:

docsumann docsumann 21:00 08.12.2014

Re: divno

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:18 08.12.2014

Re: divno

JJ Beba
sećam se
nekada su moje babe i baba tetke pevale ovaj šlager i plakale

Eh, nisu ni babe što su nekad bile. Današnje cupkaju uz turbofolk.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:22 08.12.2014

Re: divno

mirelarado
О суморној недељи, у другој половини прошлог века,


Nači, i u drugoj polovini XX veka bile su sumorne.
Sreća pa smo sad u XXI veku.
Jaril Jaril 18:04 08.12.2014

Gloomy

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 08:15 09.12.2014

Re: Gloomy

Lepo peva dete. Međutim, trebalo bi razmisliti o tome da se deci ispod 15 godina starosti zabrani da pevaju tužne pesme, čak i kad su lepe. Imaju vremena, napevaće se kad porastu.
zilikaka zilikaka 19:18 08.12.2014

Ne znam,

tu pesmu nikad nisam volela, a i najviše mrzim utorak.



Ipak, ti si baš lepo ispričao priču.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:27 08.12.2014

Re: Ne znam,

zilikaka
tu pesmu nikad nisam volela, a i najviše mrzim utorak.

Jesi izabrala dan. Ajd, da si rekla ponedeljak, pa da ti okačim ovo:



ali o utorku ne znam ni jednu pesmu.
zilikaka zilikaka 21:43 08.12.2014

Re: Ne znam,

ali o utorku ne znam ni jednu pesmu.


Jes bezveze, ali ima
docsumann docsumann 21:44 08.12.2014

Re: Ne znam,


Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:50 08.12.2014

Re: Ne znam,

zilikaka
ali o utorku ne znam ni jednu pesmu.


Jes bezveze, ali ima

Onda je sve OK.
larisa_bg larisa_bg 23:11 08.12.2014

Utorak

Vojislav Stojković

ali o utorku ne znam ni jednu pesmu.


ima jedna lepa i tužna


larisa_bg larisa_bg 23:18 08.12.2014

Sreda

I sad kad sam već počela, ima i sreda. Leontina. Znam, znam, bljah. Neka pesma, kao, ona je njemu švalerka, pa ga viđa samo sredom, a u ostale dane, ona ne postoji, te tako ona živi samo sredom, ostalim danima je u inkubaciji. Dramatična stvar.

Dr M Dr M 23:37 08.12.2014

Re: Utorak

Vojislav Stojković

ali o utorku ne znam ni jednu pesmu.


Znaš, samo si, trenutno, zaborvio..


stefan.hauzer stefan.hauzer 23:44 08.12.2014

četvrtak

petar grašo,leontina... šta je sledeće?



____
mislim,na ovom blogu se očajnički patilo za dobrom zikom:)
mirelarado mirelarado 00:21 09.12.2014

Re: Ne znam,

najviše mrzim utorak.


"Tuesday's just as bad..." :)


BebaOdLonchara BebaOdLonchara 02:11 09.12.2014

Re: četvrtak

petar grašo,leontina

ali dno. tu sredu kad čujem, pevam je cca 10 dana.

no, da se vratimo samoubojstvu. ako se ikada ubijem uz ovaj song, Bili Piton će da odgovara.

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 08:11 09.12.2014

Re: četvrtak

Lepo je što ste me potsetili na ove pesme o utorku i sredi, ima da ih slušam i pevam danas i sutra po čitav dan. A šta je sa četvrtkom? Da se pripremim.
larisa_bg larisa_bg 13:59 09.12.2014

Re: četvrtak

stefan.hauzer
petar grašo,leontina... šta je sledeće?
____
mislim,na ovom blogu se očajnički patilo za dobrom zikom:)


oh kako me nervira taj nadmeni i infantilni fazon da je sve što miriše na šlager živo sranje
i da je uglavnom strana muzika dobra
nemoj me u tu temu bolje, iznerviraću se

(mislim, leontina nije moj izbor, nju sam stavila zbog srede, ali grašo je dobar, a ako ne voliš tu vrstu muzike, to ne znači da ne valja)

ja sam inače prestala da pravim žurke kad sam shvatila da na svakoj žurci postoji barem jedan koji se uvek buni zbog muzike i stalno nešto kao, e aj pusti uvo, aj pusti ono, onda mu to pustiš, onda kao, a je l' imaš onog, pa izmisli nešto za koje nikad niko nije čuo i što ubija razgovor u pokušaju...
reanimator reanimator 14:30 09.12.2014

Re: četvrtak

ja sam inače prestala da pravim žurke kad sam shvatila da na svakoj žurci postoji barem jedan koji se uvek buni zbog muzike i stalno nešto kao, e aj pusti uvo, aj pusti ono, onda mu to pustiš, onda kao, a je l' imaš onog, pa izmisli nešto za koje nikad niko nije čuo i što ubija razgovor u pokušaju

Gde si violeta kućo stara :) Ima ono Alija Sevdalija od Hokija?
larisa_bg larisa_bg 14:42 09.12.2014

Re: četvrtak

reanimator

Gde si violeta kućo stara :) Ima ono Alija Sevdalija od Hokija?


o de si Re šta ima


stefan.hauzer stefan.hauzer 15:43 09.12.2014

Re: četvrtak

Gde si violeta kućo stara :) Ima ono Alija Sevdalija od Hokija?



pera trta je faca!fa-ca!!
stefan.hauzer stefan.hauzer 15:53 09.12.2014

Re: četvrtak

ja sam inače prestala da pravim žurke kad sam shvatila da na svakoj žurci postoji barem jedan koji se uvek buni zbog muzike i stalno nešto kao, e aj pusti uvo, aj pusti ono, onda mu to pustiš, onda kao, a je l' imaš onog, pa izmisli nešto za koje nikad niko nije čuo i što ubija razgovor u pokušaju...

ha, nije valjda sam taj tip ja? ono je bila šala,neuspela izgleda.

+ meni kad kažu na žurkama ;šta se tebi sluša?
propustim to,jer nije bitno. ionako sam tu samo zbog cica,koje sigurno neću osvojiti ako pustim ovo i krenem da igram osvajajući densflor ( znam i sam da život nije film groznica subotnje večeri:)


reanimator reanimator 18:09 09.12.2014

Re: četvrtak

o de si Re šta ima

A evo, šunjam se :)
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 18:49 09.12.2014

Re: četvrtak

ali grašo je dobar, a ako ne voliš tu vrstu muzike, to ne znači da ne valja

šlager
to nema veze s ukusom, to je šund.

grašo je najgora kombinacija kikija lesandrića i prolivera (pevaju podjednako dobro, to je taj šarm fatalne kombinacije opsega velike terce i napuklog glasa, koji krasi vladu kalembera i cecu), željka joksimovića (koji bar ume da peva), borisa novkovića i cele šlager scene budve-na-pjenu-do-moga, hercegnovog, šplita i sl - inače sve sami dojajeni* exyu estrade.
grašo je šlager-hitmejker, što nije lako, za to treba talenat, ali naglasak je na šlager.

ono, kad kažeš dobar šlager, kao kad bi rekla dobar čizburger. mislim, vole ljudi klopu u Meku, ali to ne znači da ta hrana nije đubre.

*) kopirajt baj crossover
Gospodja Klara Gospodja Klara 19:16 09.12.2014

Re: četvrtak

ono, kad kažeš dobar šlager, kao kad bi rekla dobar čizburger. mislim, vole ljudi klopu u Meku, ali to ne znači da ta hrana nije đubre.


Mislim, grickam semenke metodom neurotičnog kombajna, sve iščekujući bespoštednu bitku uz upotrebu nekonvencionalnog oružja, ono, Ramštajn vs. Šako Polumenta.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 19:37 09.12.2014

Re: četvrtak

Mislim, grickam semenke metodom neurotičnog kombajna, sve iščekujući bespoštednu bitku uz upotrebu nekonvencionalnog oružja, ono, Ramštajn vs. Šako Polumenta.

to da je krlov blog, već bi bilo banovanih. :))
larisa_bg larisa_bg 20:38 09.12.2014

Re: četvrtak

BebaOdLonchara

šlager
to nema veze s ukusom, to je šund.

grašo je najgora kombinacija kikija lesandrića i prolivera (pevaju podjednako dobro, to je taj šarm fatalne kombinacije opsega velike terce i napuklog glasa, koji krasi vladu kalembera i cecu...


Nisam ni mislila da mogu da dobijem tu bitku ovde, na ovom (izvin'te, pomalo blaziranom) mestu, kad je muzički ukus u pitanju. Nije mi ni važno. Ono što sam htela da kažem to je da prezirem taj prezir sa kojim se napadne neko ko ima drugačiji ukus. Pardon, "to nema veze sa ukusom, to je šund". Zar ne misliš da ti je malo previše agresivna poruka za jednu tako benignu temu kao što je muzika?
mirelarado mirelarado 21:50 09.12.2014

Re: četvrtak

Nisam ni mislila da mogu da dobijem tu bitku ovde, na ovom (izvin'te, pomalo blaziranom) mestu, kad je muzički ukus u pitanju.


E, ако је ово место блазирано по питању музике, онда живела блазираност! Беба од Лончара, Џеј Џеј Беба, Крос, Тренер, Штеф, Јарил, Били, Докс, и други, имају моју вечну захвалност због тога што су ми улепшали живот квалитетном музиком најразличитијих жанрова.
larisa_bg larisa_bg 21:57 09.12.2014

Re: četvrtak

mirelarado

E, ако је ово место блазирано по питању музике, онда живела блазираност! Беба од Лончара, Џеј Џеј Беба, Крос, Тренер, Штеф, Јарил, Били, Докс, и други, имају моју вечну захвалност због тога што су ми улепшали живот квалитетном музиком најразличитијих жанрова.


samo da budem precizna: ja ne mislim da je mesto blazirano zbog vrste muzike, već više zbog isključivosti

isključivost spram sagovornika nije odlika dobrog ukusa, čak i ako je u pitanju dobra muzika
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:01 09.12.2014

Re: četvrtak

"to nema veze sa ukusom, to je šund". Zar ne misliš da ti je malo previše agresivna poruka za jednu tako benignu temu kao što je muzika?

izvini, ali muzika Graša je malignitet.

ti brkaš babe&žabe. kvalitet muzike ne određuje ničiji ukus, kao ni jedne druge umentosti. muzika je umetnost, nije tu samo radi benigne zabave.
i u pravu si, moja greška. nije šund, već kič. nisam agresivna, kič (ili šund) su definicije, odrednice...

Mirela,
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:12 09.12.2014

Re: četvrtak


isključivost spram sagovornika nije odlika dobrog ukusa, čak i ako je u pitanju dobra muzika

ko je isključiv? ja poštujem to što ti voliš Petra Graša, i uopšte nemam problem s tim, ali imam problem kada se kič naziva dobrom muzikom. kad bi sad ovde napisala kako je 50 nijansi sive dobra literatura, mislim da bi (bar) brajović i mirela skočili i, verovatno te, izuli iz cipela. :) jer Petar Grašo i 50 nijansi sive je isto.
larisa_bg larisa_bg 22:16 09.12.2014

Re: četvrtak

BebaOdLonchara

izvini, ali muzika Graša je malignitet.


nadam se da nije prelazno
pošto često slušam

i dalje mislim da nepotrebno koristiš sasvim neprimeren rečnik za jednu takvu tematiku
kapiram ja da si ti profesionalni muzičar, ali iz dijaloga jedva da bi dobila dvojku

a i dijalog je neka umetnost
larisa_bg larisa_bg 22:20 09.12.2014

Re: četvrtak

BebaOdLonchara

ko je isključiv? ja poštujem to što ti voliš Petra Graša, i uopšte nemam problem s tim


ne, nije tačno
ne poštuješ, a i ne moraš, što bi ti to poštovala

ali ne moraš baš ni da provlačiš medicinske izraze
ima ljudi kojima ne prija pominjanje maligniteta recimo u tako nekom kontekstu

prosto, ne volimo isto i gotova stvar, nema nikakve potrebe da koristiš sve te zastrašujuće reči da bila ubedljivija

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 23:01 09.12.2014

Re: četvrtak

larisa_bg
Nisam ni mislila da mogu da dobijem tu bitku ovde, na ovom (izvin'te, pomalo blaziranom) mestu...



BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:40 09.12.2014

Re: četvrtak

te zastrašujuće reči

pa ne bih, da ti nisi pomenula benignu temu. dala si mi šlagvort, ali abitno je sad. stvarno mrzim kad izgubim vreme da objasnim nešto nekome ko baš ne razume o čemu pričam, čak ni iz trećeg pokušaja.

evo još malo blazirane muzike:
larisa_bg larisa_bg 00:36 10.12.2014

Re: četvrtak

BebaOdLonchara

ali abitno je sad. stvarno mrzim kad izgubim vreme da objasnim nešto nekome ko baš ne razume o čemu pričam, čak ni iz trećeg pokušaja.



mislim i nadam se da si ispunila svoju dozu grubosti za danas

nego, kad ti već oduzim dragoceno vreme: nije ti palo na pamet možda da možeš i lepo da razgovaraš s nekim s kim nemaš isti muzički ukus?



Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana