Kratki rezovi nesvesnog - II deo

MightyNora RSS / 10.03.2008. u 00:13

 

 brain-1.jpg

Bitno je da razlikujemo adaptivno nesvesno od onog nesvesnog koje je opisano od strane Frojda – ono tamno, hladno mesto puno strahova, fantazija i neprijatnih sećanja. Treba ga uzeti kao onaj deo naše svesnosti koja pruža mogućnost da se u najkraćem vremenskom roku donese odluka koja je optimalna u odnosu na posledice, situaciju i informacije koje u trenutku imate. Ako na Vas juri kamion, vi nemate baš puno vremena da sagledate sve opcije. U skladu sa tom situacijom bitno je da se odluka donese u deliću sekunde – i tada Vaše Adaptivno Nesvesno – ono koje nas je održalo još od vremena kada su nas jurili preci tigrova i lavova – staje na scenu. To je aparat koji donosi krucijalne odluke sa vrlo malo dostupnih informacija – kao što npr., kako bi rekao Timothy Wilson u svojoj knjizi „Stranci sebi samima“, um deluje najfunkcionalnije ako većinu svog donošenja odluka prepusti nesvesnom, t.j. kao što automatski pilot može da vozi avion bez velikog učešća „svesnog pilota“.

Adaptivno nesvesno radi fenomenalan posao u skiciranju sveta, upozoravanja na opasnost, postavljanja ciljeve i kreiranja akcije na sofisticiran i efikasan način. Wilson kaže, da u zavisnosti od situacije mi se stalno krećemo iz svesnog u nesvesno razmišljanje i obratno. Kada na primer pozovemo svog kolegu na večeru, to radimo svesnim delom uma –  razmišljamo, donesemo odluku i odradimo akciju. Kada odlučimo da se sa njim posvađamo, to uradimo nesvesno, sasvim drugim delom uma, motivisano sasvim drugim motivatorima vaše ličnosti.

Na primer, kada bi ste morali da procenite koliko je određen predavač sa vašeg fakulteta dobar, šta mislite, koliko bi Vam bilo potrebno vremena da to uradite?

Istraživanje koje je sprovedeno pokazuje da snimci predavača (čitaj profesora) na fakultetima, u dužini od 10 sekundi su sasvim dovoljni da učenici steknu apsolutno tačnu sliku toga da li je određeni predavač kvalitetan ili ne. Pri tome je zvuk bio totalno isključen – sve na osnovu čega su donosili odluku je vizuleni efekat u trajanju od 10 sekundi.

Kasnije je eksperiment ponovljen, samo je sada snimak skraćen na 5 sekundi. Eeeehhhhmmm, 5 sekundi!!!!! I rezultati su opet bili isti. Profesori koji su dobili lošije ocene od učenika koji su ih ocenjivali na kraju odslušanog semestra, dobili su lošije ocene i od onih koji su ih slušali i ocenjivali posle samo 5 sekundi slike bez tona!

Rezultat je bio isti kada je snimak bio skraćen na 2 sekunde! Bez zvuka!

Dakle, zaključak je da bilo koja osoba može da oceni koliko je kvalitetan određeni predavač, koga pre toga nikada nije videla, na osnovu snimka od 2 sekunde bez zvuka, podjednako kvalietno kao i osoba koja ga je slušala ceo semestar!

TO JE JAČINA NAŠEG ADAPTIVNOG NESVESNOG!

Naša svesnost je NAUČENA da se više veruje dužem procesu dolaženja do odluke. NAUČENI SMO da KVALITET ODLUKE ZAVISI OD VREMENA I KOLIČINE INFORMACIJA KOJE SMO PRIKUPILI! Naučeni smo da verujemo samo svesnim odlukama. Kada nismo sigurni šta da radimo, tražimo više informacija, i na osnovu njih odlučujemo. Ali nije svaka situacija tako srećno rešena da smo na osnovu više informacija više i sigurni u rezultat.

Moj zadatak je da probam da dokažem da odluka koja je donešena u trenutku može da bude itekako kvalitativno jednaka sa odlukom koja je donešena posle dugoročnog razmišljanja!

Takođe, treba da uzmemo u obzir i momente kada nas instinkti slažu – kao u slučaju Kurosa – treba da uzmemo u obzir da naši instinki mogu da budu prevareni pod uticajem naših želja i osećanja. Iako je statua bila očigledno lažna, mnogi su uspeli da se zavaraju u vezi realnosti. A najvažnija je bila činjenica da su ljudi koji su radili u muzeju ŽELELI da ta statua bude realna. Mladi muzej u tom trenutku je hteo da napravi postavku koja je vredna i zato je njihova odluka bila pomućena – donešena na osnovu želja i instinkt je bio zaslepljen željom.

I bitno je razumeti da naše nesvesno jeste jedan jak alat. Da je pre svega orjentir. Ali da je i pogrešiv. Da je pod uticajem. Da može da se prevari. Zavede. I zanemari. Mora da se bori da bi izašao na površinu nepromenjen. Takav da mu se može verovati.

A da bi se to uradilo treba uzeti u obzir da se takve odluke mogu vežbati i naučiti!!!!!

Ponoviću ovo – Vežbati i naučiti!

Suština je razumeti da se može doneti ispravna odluka u treptaju oka kao i posle dužemesečne analize.

„Uvek sam smatrala naučno gledište više objektivno nego gledište estetske procene“ rekla je jedna od eksperata Getijevog muzeja komentarišući slučaj Kurosa. „Sada shavam da nisam bila u pravu!“

Nastavak sledi....

Teorija kratkih rezova...

P.S. Izvinjavam se na kašnjenju - ali serijal se nastavlja. Ko nije čitao ima prvi deo da obnovi gradivo. Pozz

Bristol_water_maze.gif



Komentari (65)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

tribal tribal 00:19 10.03.2008

1.

1.
MightyNora MightyNora 00:24 10.03.2008

Re: 1.

primecujem rastuce pomeraje u trcanju na prvo mesto javljanja na bilo ciji clog!

Pa sta da kazem... cestitam
bravar bravar 00:27 10.03.2008

Re: 1.

To je postala totalno nesvesna radnja:)))


pobednik je tribal
tribal tribal 00:27 10.03.2008

Re: 1.

Hvala, hvala!!
Šta da ti kažem!! Mrtva trka za bodove i prestiž!
Dilan Dog Dilan Dog 12:40 10.03.2008

Re: 1.

Moram zarad informacije da kažem da je navedenu igru izmislila

visnja

Zato bih predložio da joj se zaštiti pravo na intektualnu svojinu kao pravo pronalazača :)
MightyNora MightyNora 21:11 10.03.2008

Re: 1.

Ja sam supredlagac....

treba nam jos sta da bi se to blogerski usvojilo?

:)
Dilan Dog Dilan Dog 22:16 10.03.2008

Re: 1.

MightyNora
Ja sam supredlagac....

treba nam jos sta da bi se to blogerski usvojilo?

:)

Da se svi slože kad se napiše 1(prvi ), da se doda uz to: visnjina igra
ili prvi u visnjinoj igri

ja ću tako uraditi :)
mariopan mariopan 23:18 10.03.2008

Re: 1.

Dilan Dog
MightyNora
Ja sam supredlagac....

treba nam jos sta da bi se to blogerski usvojilo?

:)

Da se svi slože kad se napiše 1(prvi ), da se doda uz to: visnjina igra
ili prvi u visnjinoj igri

ja ću tako uraditi :)

I ja sam ZA da se usvoji!))
Dilan Dog Dilan Dog 23:28 10.03.2008

Re: 1.

mariopan
Dilan Dog
MightyNora
Ja sam supredlagac....

treba nam jos sta da bi se to blogerski usvojilo?

:)

Da se svi slože kad se napiše 1(prvi ), da se doda uz to: visnjina igra
ili prvi u visnjinoj igri

ja ću tako uraditi :)

I ja sam ZA da se usvoji!))

mariopan
Dilan Dog
MightyNora
Ja sam supredlagac....

treba nam jos sta da bi se to blogerski usvojilo?

:)

Da se svi slože kad se napiše 1(prvi ), da se doda uz to: visnjina igra
ili prvi u visnjinoj igri

ja ću tako uraditi :)

I ja sam ZA da se usvoji!))

pade mi na pamet najjednostavnije

prvi
by visnja
ivana23 ivana23 23:57 10.03.2008

Re: 1.

Dilan Dog
pade mi na pamet najjednostavnijeprviby visnja

Moze li ovako:
Tema: 1.
Komentar:
Mara Mara 05:50 11.03.2008

Re: 1.

Molim blogo-poslanike da stave svoje kartice i da glasamo...
...

ps. Višnja, znamo da viriš...ujaaaaa, samo da ti mahnemo!!!!
Dilan Dog Dilan Dog 08:58 11.03.2008

Re: 1.

ivana23
Dilan Dog
pade mi na pamet najjednostavnijeprviby visnja

Moze li ovako:
Tema: 1.
Komentar:

Zanimljivo :))
pa nema potrebe da se glasa, svaki predlog je dobar :))
eno, ja sam na blogu Rosemary Bailey Brown vec to uradio...
edi-va edi-va 11:14 11.03.2008

Re: 1.

evo i sertifikat, chasom skockala:)

Dilan Dog Dilan Dog 11:30 11.03.2008

Re: 1.

edi-va
evo i sertifikat, chasom skockala:)


e super je, svaka čast! :)))
ivana23 ivana23 12:23 11.03.2008

Re: 1.

Dilan Dog

edi-vaevo i sertifikat, chasom skockala:)e super je, svaka čast! :)))

LJUDI, SUPERMOD BRISE SVE 1. POSTOVE. NAPISAO JE KOD...SAD VISE NE MOGU DA NADJEM, IZBRISAO JE I "SEBE" DA JE TO NEKA IGRA KOJA SE NECE TOLERISATI I NE DOZVOLJAVA RASPRAVU NA TU TEMU...

UOSTALOM PROVERITE, NEMA VISE , A NI MOJIH VISANJA...

NE ZNAM STA JE TO SMETALO, ODNOSNO KOME JE SMETALO?!
Dilan Dog Dilan Dog 13:16 11.03.2008

Re: 1.

ivana23
Dilan Dog

edi-vaevo i sertifikat, chasom skockala:)e super je, svaka čast! :)))

LJUDI, SUPERMOD BRISE SVE 1. POSTOVE. NAPISAO JE KOD...SAD VISE NE MOGU DA NADJEM, IZBRISAO JE I "SEBE" DA JE TO NEKA IGRA KOJA SE NECE TOLERISATI I NE DOZVOLJAVA RASPRAVU NA TU TEMU...

UOSTALOM PROVERITE, NEMA VISE , A NI MOJIH VISANJA...

NE ZNAM STA JE TO SMETALO, ODNOSNO KOME JE SMETALO?!

da, i mene je obrisao na 2 mesta malo pre...
Ako će blog da bude STERILNO mesto bez imalo humora i šale, pa nek me banuju
ivana23 ivana23 13:24 11.03.2008

Re: 1.

Dilan Dog

ivana23

Dilan Dogedi-vaevo i sertifikat, chasom skockala:)e super je, svaka čast! :)))LJUDI, SUPERMOD BRISE SVE 1. POSTOVE. NAPISAO JE KOD...SAD VISE NE MOGU DA NADJEM, IZBRISAO JE I "SEBE" DA JE TO NEKA IGRA KOJA SE NECE TOLERISATI I NE DOZVOLJAVA RASPRAVU NA TU TEMU...UOSTALOM PROVERITE, NEMA VISE , A NI MOJIH VISANJA...NE ZNAM STA JE TO SMETALO, ODNOSNO KOME JE SMETALO?! da, i mene je obrisao na 2 mesta malo pre...Ako će blog da bude STERILNO mesto bez imalo humora i šale, pa nek me banuju

Ali, stvarno, kome je to moglo da smeta!? I to pozivanje na neregistrovane clanove je bez veze.. nisu oni valjda gluplji od nas, pa da ne shvataju foru.

A kada bi se uradilo ovako:

Ko je 1. napise - Sjajan tekst
To zahteva nesto vise vremena, ali je izvodljivo i nije trol (u principu)!?
Dilan Dog Dilan Dog 13:31 11.03.2008

Re: 1.

ivana23
Dilan Dog

ivana23

Dilan Dogedi-vaevo i sertifikat, chasom skockala:)e super je, svaka čast! :)))LJUDI, SUPERMOD BRISE SVE 1. POSTOVE. NAPISAO JE KOD...SAD VISE NE MOGU DA NADJEM, IZBRISAO JE I "SEBE" DA JE TO NEKA IGRA KOJA SE NECE TOLERISATI I NE DOZVOLJAVA RASPRAVU NA TU TEMU...UOSTALOM PROVERITE, NEMA VISE , A NI MOJIH VISANJA...NE ZNAM STA JE TO SMETALO, ODNOSNO KOME JE SMETALO?! da, i mene je obrisao na 2 mesta malo pre...Ako će blog da bude STERILNO mesto bez imalo humora i šale, pa nek me banuju

Ali, stvarno, kome je to moglo da smeta!? I to pozivanje na neregistrovane clanove je bez veze.. nisu oni valjda gluplji od nas, pa da ne shvataju foru.

A kada bi se uradilo ovako:

Ko je 1. napise - Sjajan tekst
To zahteva nesto vise vremena, ali je izvodljivo i nije trol (u principu)!?

To mi deluje OK. Mada i ono mi je delovalo OK, pa ništa :)))
Ajde da ih pitamo. Mozes da uputis pitanje na pp supermodu
ivana23 ivana23 14:01 11.03.2008

Re: 1.

Dilan Dog

ivana23

Dilan Dogivana23Dilan Dogedi-vaevo i sertifikat, chasom skockala:)e super je, svaka čast! :)))LJUDI, SUPERMOD BRISE SVE 1. POSTOVE. NAPISAO JE KOD...SAD VISE NE MOGU DA NADJEM, IZBRISAO JE I "SEBE" DA JE TO NEKA IGRA KOJA SE NECE TOLERISATI I NE DOZVOLJAVA RASPRAVU NA TU TEMU...UOSTALOM PROVERITE, NEMA VISE , A NI MOJIH VISANJA...NE ZNAM STA JE TO SMETALO, ODNOSNO KOME JE SMETALO?! da, i mene je obrisao na 2 mesta malo pre...Ako će blog da bude STERILNO mesto bez imalo humora i šale, pa nek me banujuAli, stvarno, kome je to moglo da smeta!? I to pozivanje na neregistrovane clanove je bez veze.. nisu oni valjda gluplji od nas, pa da ne shvataju foru.A kada bi se uradilo ovako:Ko je 1. napise - Sjajan tekstTo zahteva nesto vise vremena, ali je izvodljivo i nije trol (u principu)!?To mi deluje OK. Mada i ono mi je delovalo OK, pa ništa :)))Ajde da ih pitamo. Mozes da uputis pitanje na pp supermodu

Garantujem da ce reci NE. Probacu kad budem u prilici, pa cemo videti...
Kazezoze Kazezoze 14:56 11.03.2008

Re: 1.

Ko je 1. napise - Sjajan tekst

pa onda dodash - a sad idem da ga i prochitam)))))))
Dilan Dog Dilan Dog 15:15 11.03.2008

Re: 1.

Kazezoze
Ko je 1. napise - Sjajan tekst

pa onda dodash - a sad idem da ga i prochitam)))))))

"Jako volim da pročitam sve od A do Š kad sam prvi" :))))
ivana23 ivana23 15:17 11.03.2008

Re: 1.

Kazezoze
Ko je 1. napise - Sjajan tekstpa onda dodash - a sad idem da ga i prochitam)))))))

A onaj gore ce me banuje..!
Kazezoze Kazezoze 16:40 11.03.2008

Re: 1.

A onaj gore ce me banuje..!

onaj gore sve banuje shto je pogreshno: jasminu l. andjeliju, fixera...brishe one koji se zabavljaju, a ne one shto urlaju jedni na druge.

ps.jebesh ps.
mariopan mariopan 16:56 11.03.2008

Re: 1.

Dilan Dog
ivana23
Dilan Dog

edi-vaevo i sertifikat, chasom skockala:)e super je, svaka čast! :)))

LJUDI, SUPERMOD BRISE SVE 1. POSTOVE. NAPISAO JE KOD...SAD VISE NE MOGU DA NADJEM, IZBRISAO JE I "SEBE" DA JE TO NEKA IGRA KOJA SE NECE TOLERISATI I NE DOZVOLJAVA RASPRAVU NA TU TEMU...

UOSTALOM PROVERITE, NEMA VISE , A NI MOJIH VISANJA...

NE ZNAM STA JE TO SMETALO, ODNOSNO KOME JE SMETALO?!

da, i mene je obrisao na 2 mesta malo pre...
Ako će blog da bude STERILNO mesto bez imalo humora i šale, pa nek me banuju

Kome smeta da se ljudi malo opuste i nasale ? To je sasvim bezazlena sala i vrlo je simpaticna mogu da zamislim mrgude koji do podne mrze sebe a od podne ceo svet kako se iskaljuju na ovoj maloj igri koja je nas nekolicinu bas razvedrila i nasmejala. Smeh je lek, alo ljudi...nasmejte se ponekad nece vas boleti !
Jaril Jaril 17:41 11.03.2008

Re: 1.

andjeliju, fixera

Где су бановани анђелија и фиксер? И зна ли се зашто?
margos margos 17:56 11.03.2008

Re: 1.

da, i mene je obrisao na 2 mesta malo pre...

To je sve zbog Majtija...
Teorija kratkih rezova...

Kazezoze Kazezoze 18:14 11.03.2008

Re: 1.

andjelija je banovana zbog loshe konceptiranog komentara, pa je moderator uzeo sebi slobodu da ga proglasi antiseministichki i rasistichki, a fixer zbog umetnichke slobode. njegova pesma se nekome nije dopala.
Dilan Dog Dilan Dog 18:29 11.03.2008

Re: 1.

Kazezoze
andjelija je banovana zbog loshe konceptiranog komentara, pa je
moderator uzeo sebi slobodu da ga proglasi antiseministichki i
rasistichki, a fixer zbog umetnichke slobode. njegova pesma se nekome
nije dopala.

meni je andjelijin komentar bio problematičan, za fixera ne znam da je banovan i na koje vreme,ali je jasno da je on specifičan i da je potpuna glupost kazniti ga zbog "izdvajanja" od drugih.
MightyNora MightyNora 18:59 11.03.2008

Re: 1.

Ok drugari, ae polako... ae malo ručna i to.... bez zaletanja... Efeom možemo da odemo gde ne bismo želeli da budemo.

Mozda ovo i nije baš idealna fora. Mislim, ja je nisam razumeo i gledam je već duže vreme - to trčanje bez prepona na prvo javljanje na blog - i znam šta može da proizvede. Pa ako pogledate moj prvi komentar na ovom blogu primetićete da sam vrlo konstatovao pojavu - ništa više. I cestitao sam, da, ali to zbog toga sto ne bi znao sta drugo da uradim...

Mislim, u redu je da se određeni neformalni običaji naprave, ali ako se koncept izvitoperi onda može da ima i kontra produktivan karakter i ja i to razumem. Fora je dobra ali ja bi se možda poveo i razmišljanjem kako to izgleda ljudima koji prvi put posete blog. Izgleda neformalno i prisno, ali izgleda i malo detinjasto i neozbiljno....

Možda može da se ubaci malo više kreativnosti u tako nešto, ili već čega god stvarno ne znam...

Pitanje je da li znate stvarno u šta to može da se promeni... jednom sam imao priliku da budem na live online realtime chatu na kome se u jednom trenutku nalazilo i po 250-500 ljudi. Taj chat je imao za cilj da sve informacije između tih 500 klijenata razmenjuje tako da si mogu da vide sve (to je tako imalo smisla i dan danas ima). Iz ovog ili onog razloga desilo se da je spominjanje jedne reči (ne neke ružne, već jedne specijalne) tokom vremena evoluiralo u salve ružnih stvari koje je ta I SAMO TA reč trigerovala. Kroz mesec dana stvorila su se dva klana ljudi koji nisu mogli nikako drugačije da ispolje svoja osećanja već se većim delom to svodilo na prepucavanje posle spominjanja te specijalne reči. I bez ikakvog drugog povoda. I bez ikakve zle namere. Ta jedna reč je bila i početak i kraj toga. No sense for sure, ali je postizala nemoguće NEŽELJEN efekat.

Možda izgleda suludo, ali ja sam imao takvo iskustvo.

Meni to ne smeta (trčanje bez prepona na prvo mesto), ali mozda ima ljudi kojima smeta. Iz ovog ili onog razloga. I ovo konstatujem samo zbog toga što možda treba sagledati situaciju sa obe strane.

P.S.

Ovo pišem kao autor ovog bloga - inače se ne bi upuštao u dalju konverzaciju. Mislim da smo ga istrolovali sasvim dosta. I ovo pišem sa rizikom da se neko naljuti, ali pričam da bi bilo lepše, a ne tek tako...

Pozz
ivana23 ivana23 21:34 11.03.2008

MightyNora

Postujem stav.
MightyNora MightyNora 22:21 11.03.2008

Re: MightyNora

hvala ivana23

Postujem tvoje postovanje :)
MilutinM MilutinM 00:25 10.03.2008

Teza

odluka koja je donešena u trenutku može da bude itekako kvalitativno jednaka sa odlukom koja je donešena posle dugoročnog razmišljanja!

U potpunosti se slažem. Mislim da veliki broj odluka donosim na osnovu neke svoje intuicije. Nije uvek uspešno, ali u najvećem broju slučajeva. To se, inače, u mom svetu zove "panic management".

A može se i uvežbati. Najlakše stavljanjem u razne situacije, koje razvijaju osećaj brzog rasudjivanja. Mi smo, nažalost, imali puno prilike za to, i zato su naša deca često kreativnija i odlučnija od neke druge.
MightyNora MightyNora 00:32 10.03.2008

Re: Teza

Takodje, puno puta ne vidimo taj prelaz izmedju svesnog i nesvesnog. Milsim da se ta linija mnogo preplice izmedju sna i jave. Mnogo puta se uhvatim u situaciji u kojoj se pitam da li sam ja to stvarno uradio/mislio ili je to negde izletelo iz mene. I mnogo mi frka posle toga....

A da se može uvežbati - može 4 sure. Iste situacije sada namirišem kilometar pre nego što se dese.

Onaj "tingling" osećaj i to je to... :)
MilutinM MilutinM 00:38 10.03.2008

Re: Teza

Da, da. Ja već odavno imam predstavu kakav je neko čovek kada mu vidim lice. To, zasigurno, nije ništa naučno ili sigurno, ali sam instiktivno počeo da prepoznajem ljude već kada ih vidim. Nesvesno
MightyNora MightyNora 00:50 10.03.2008

Re: Teza

Ima nesto u ocima... al majke mi.... vidi se i 'odma
MilutinM MilutinM 00:52 10.03.2008

Re: Teza

To ti kažem )))
edi-va edi-va 17:44 10.03.2008

Re: Teza

MightyNora
Ima nesto u ocima... al majke mi.... vidi se i 'odma





unconsciously I've decided to comment this ...:)
MightyNora MightyNora 18:54 10.03.2008

Re: Teza

Nice eyez :)
Vanja Montenegro Ljujic Vanja Montenegro Ljujic 01:13 10.03.2008

odlican tekst MightyNora!

preporuka !
MightyNora MightyNora 06:51 10.03.2008

Re: odlican tekst MightyNora!

Hvala, biće još pa samo polako...

Drago mi je da Vam se svidja :)
nsarski nsarski 01:32 10.03.2008

Imam dva pitanja

Prvo, cini mi se (mada mi se mozda pogresno cini) da je ovde implicirano kako je Adaptirano Nesvesno (termin koji nije bas najsrecnije izabran) nesto sto nam je "ugradjeno". Mislim da treba eksplicitno reci da to nije slucaj - adaptirano nesvesno se uci. Ako bi mi prikazali snimak profesora - a ja nikada u zivotu nisam video profesora - ne bih imao pojma da li je on dobar ili ne. Dakle, ja bih morao prethodno da imam iskustva sa profesorima i nesto od toga da naucim da bih mogao da donesem sud. (Zamisli, na primer, da ti neko pokaze snimak amazonskog ovca na lenjivce - otkud znas da li je on dobar ili ne?)
Drugo, da li ova koncepcija ima veze sa onim sto se na drugim mestima zove Qualia?
Inace, odlican tekst. Mahinalno ga preporucujem:)
MightyNora MightyNora 06:56 10.03.2008

Re: Imam dva pitanja

Nemam baš eksplicitan odgovor na ovo pitanje. Adaptivno nesvesno je deo koji Van naše svesnosti donosi odluke koje se tiču nas, i ne - smatram da nije "ugrađen". Naprotiv, smatram da je deo nas sve vreme našeg razvoja i da sve vreme koristimo, znali mi to ili ne.

Slažem se sa konstatacijom da moram da razumem to što bi me pitali - primer amazonskog lovca je pravi, stvarno ne znam koji je dobar a koji ne.

Inače nisam upoznat sa terminom Qualia. Prosvetlite me molim Vas :)
nsarski nsarski 11:30 10.03.2008

Re: Imam dva pitanja

Ne znam da li govorimo o istim stvarima, kao sto rekoh. Mozda je bolji primer to sto deca obicno misle kako je njihoiv tata najbrzi, najjaci i uopste najnajbolji, recimo teniser na svetu. Sve dok ne vidi kako Djokovic igra. Zato mislim da se to uci.

A za Qualiju, ni ja ne znam sta je tacna i precizna defincija (mislim da sam video i par knjiga koje imaju tu rec u naslovu), ali rekao bih da je to ono osecanje "odjednomnosti" koje covek ima. Ako, na primer, udjes u sobu gde ima par ljudi, odmah ti je jasno kakav je to skup. Steknes neki utisak (ako je to prava rec), neko neposredno zanje o tome trenutku koje ne bi mogao da steknes ako bi ti neko prepricao. Taj instant osecaj za filing je, verujem, ta kvalija. Osecaj koji se ne moze lako razloziti na racionalne komponente.
Drugi opis je ovakav. Zamisli, na primer, da ti kazem da vidim nesto crveno. Ja vidim crveno i ti vidis to crveno, i slazemo se oko toga da je to crveno, i koristimo istu rec "crveno" da to opisemo, ali ja ne mogu nikad biti siguran da ono sto ja mentalno vidim i "osecam" je isto sto i ti mentalno vodis i osecas. Ja ne mogu da downloadujem tvoje neposredno iskustvo, ili ti moje. Taj kvalitet "crvenosti" koji ja imam zaz sebe, i ti za sebe, je ta kvalija. Valjda:)
Ima oko toga mnogo spekulacija, i mnogi imaju oprecna misljenja o tome.
MightyNora MightyNora 18:45 10.03.2008

Re: Imam dva pitanja

Ne znam da li govorimo o istim stvarima, kao sto rekoh. Mozda je bolji primer to sto deca obicno misle kako je njihoiv tata najbrzi, najjaci i uopste najnajbolji, recimo teniser na svetu. Sve dok ne vidi kako Djokovic igra. Zato mislim da se to uci.


A neeeee, onda ne mislim da pricamo o istoj stvari. Po meni to je deo nesvesti (hahaha...) koji na osnovu određenih informacija koje su prikupljene spolja (svesno i nesvesno prikupljene) daje impuls nama sa odgovorom na dilemu / pitanje / situaciju / ..... ili samo isporučuje instinkt šta je najbolje uraditi u zadatom slučaju - kakvom god.

Da se može učiti - to definitivno da - mislim da sam čak to i napisao u tekstu, ali vežbom uočavanja i percepcije određenih detalja. Mislim da će biti jasnije sa primerima u sledećim nastavcima.

I da - povezano je sa "repernim" sistemom - moj tata najjači. Svakako da ako ne znam za bolje ne mogu ni da ga vidim ni prepoznam ni na jednom nivou. Mada, imam opet razmišljanja koja pokazuju maksimalno drugačije rezultate - pogledaj test sa kartama iz prvog dela... E tu se gubi ona linija svesnog i nesvesnog.

Mislim da je greška u tome što pokušavamo da uz pomoć svesnog opišemo nesvesno. To su bre tonal i nagual... Ne može to tek tako majke mi...

A za Qualiju, ni ja ne znam sta je tacna i precizna defincija (mislim da sam video i par knjiga koje imaju tu rec u naslovu), ali rekao bih da je to ono osecanje "odjednomnosti" koje covek ima. Ako, na primer, udjes u sobu gde ima par ljudi, odmah ti je jasno kakav je to skup. Steknes neki utisak (ako je to prava rec), neko neposredno zanje o tome trenutku koje ne bi mogao da steknes ako bi ti neko prepricao. Taj instant osecaj za filing je, verujem, ta kvalija. Osecaj koji se ne moze lako razloziti na racionalne komponente.
Drugi opis je ovakav. Zamisli, na primer, da ti kazem da vidim nesto crveno. Ja vidim crveno i ti vidis to crveno, i slazemo se oko toga da je to crveno, i koristimo istu rec "crveno" da to opisemo, ali ja ne mogu nikad biti siguran da ono sto ja mentalno vidim i "osecam" je isto sto i ti mentalno vodis i osecas. Ja ne mogu da downloadujem tvoje neposredno iskustvo, ili ti moje. Taj kvalitet "crvenosti" koji ja imam zaz sebe, i ti za sebe, je ta kvalija. Valjda:)


Razgovaraju dva kineza koji stoje na mostu iznad reke i gledaju kako se ribe praćakaju u vodi. I jedan kaže:

"Vidiš kako je ovim ribama lepo i baš su srećne što su u vodi i što se tako praćakaju."

"Ali kako ti to znaš kada ti nisi riba?"

"Kako ti znaš da ja ne znam kada ti nisi ja?"

Pozz
nsarski nsarski 19:30 10.03.2008

Re: Imam dva pitanja

To su bre tonal i nagual...

Auuuu! Sad smo i na Kastanedu presli:)))
MightyNora MightyNora 20:27 10.03.2008

Re: Imam dva pitanja

Pa tek cu njime da se bavim :)

Cekaj cekaj jos nisam ni poceo :)

margos margos 00:55 11.03.2008

Re: Imam dva pitanja

"Kako ti znaš da ja ne znam kada ti nisi ja?"

SJAJNO!!!
:)))))))))))))
Mara Mara 05:51 11.03.2008

...

pljes, pljes, pljes....(ovo kao onomatopeja zbog kolega koje su na dial-up-u)
Jeremija Jeremija 02:36 10.03.2008

To nije tačno!

Tekst je provkativan i privlačan za čitaoce.
Ipak, reč je samo o spekulacijama bez ikakvog ozbiljnog temelja.
Dakle, taj Timoti ili greši ili laže.
Pitate me otkud to znam?
Pa, kaže mi moje adaptivno nesvesno.
MightyNora MightyNora 06:57 10.03.2008

Re: To nije tačno!

Mara Mara 06:18 10.03.2008

...

Препорука, написмено!

Адаптивно несвесно или нешто праисконско, на нивоу примарних рефлекса...како год га назвали - интригантно је...можда зато што врло често реакције "одатле" не зависе од оног свесног - наученог, прихваћеног социјализацијом...

Врло занимљив текст Мајти...

пс. враћам се да надокнадим пропуштено, признајем, била одсутна (срам ме било!)
MightyNora MightyNora 06:57 10.03.2008

Re: ...

Hvala, kao što rekoh biće još pa se pišemo :)
Unfuckable Unfuckable 07:01 10.03.2008

Pozzz

samo da se zapljunem, odličan txt na I loptu - pročitam ponovo kad se adaptiram na gomilu obaveza koje me četkaju....
(nije mi trebalo ni 2 sec da skapiram da si opet zabo centar... ; ))))
MightyNora MightyNora 07:02 10.03.2008

Re: Pozzz

Hehe fala fala... ja se spremam za posao pa se pišemo posle....
Kazezoze Kazezoze 11:21 10.03.2008

malo

mi neverovatno da slushalac mozhe ispravno odrediti koji je predavach kvalitetan pre nego ovaj progovori.
ispada da slushalac na osnovu izgleda neke osobe mozhe predvideti da li to sho ta osoba treba da govori je ispravno (istinito) i zanimljivo. meni ipak treba malo vishe vremena da bi mogao taj sud da dadnem o nekome.
izgled mozhe da prevari pogotovo ako je politichar u pitanju.

inache,u globalu dobar tekst ;-)
MilutinM MilutinM 12:31 10.03.2008

Re: malo

izgled mozhe da prevari

Spoljni izgled često vara
(reče jež i sidje sa četke)
MightyNora MightyNora 18:47 10.03.2008

Re: malo

Kazezoze
mi neverovatno da slushalac mozhe ispravno odrediti koji je predavach kvalitetan pre nego ovaj progovori.ispada da slushalac na osnovu izgleda neke osobe mozhe predvideti da li to sho ta osoba treba da govori je ispravno (istinito) i zanimljivo. meni ipak treba malo vishe vremena da bi mogao taj sud da dadnem o nekome.izgled mozhe da prevari pogotovo ako je politichar u pitanju.inache,u globalu dobar tekst ;-)


Pitaću te posle trećeg dela bloga (ustvari možda u zavijenoj formi pitam sve) jedno pitanje pa mi odgovoriš na njega, a onda ti dam rezultate istraživanja i ti padneš na teme (ono kao Bogovi :)))

Može?
Kazezoze Kazezoze 19:04 10.03.2008

Re: malo

Pitaću te posle trećeg dela bloga (ustvari možda u zavijenoj formi pitam sve) jedno pitanje pa mi odgovoriš na njega, a onda ti dam rezultate istraživanja i ti padneš na teme (ono kao Bogovi :)))

Može?

mozhe!
Jaril Jaril 13:06 10.03.2008

Препорука

"Адаптивно несвесно" је јако важан фактор у уметности. Заправо, стварање уметничког дела се може посматрати као претварање несвесног у свесно. Између та два, адаптивно несвесно служи као мост. Онај тренутак инспирације је такође активност адаптивног несвесног. Тренутак када несвесни садржај продре у свест.

Верујем да је Нсарски у праву. Адаптивно несвесно се учи и вежба и поприлично је културолошки условљено. А када год говорим о култури ту подразумевам и колективно несвесно. Испаде да је адаптивно несвесно веза између појединца, друштва, колективног и индивидуалног несвесног. Заправо, срж личности.

Међутим, паде ми на памет и обрнути процес. Уметност се конзумира прво свесно. Разни надражаји преко чула улазе у нашу свест. Затим, адаптивно несвесно ствара доживљај. И на крају се тај доживљај похрањује у наше несвесно и постаје наш конституент. А онда, опет назад. Под утицајем (сада обогаћеног) несвесног дејствује адаптивно и формира нашу свест. И тако у круг.

Толико тога за размишљање...
MightyNora MightyNora 18:59 10.03.2008

Re: Препорука

Ja smatram da je adaptivno nesvesno jedini pravi izvor spontanog ponašanja,ali spontanog u onom izvornom smislu tog ponašanja. Ono mi uvek govori gde i šta je najkraći / najbolji / najsigurniji / najefikasniji put da se stigne do željenog cilja. Tako se i vodim. Ali je veliko pitanje šta od impulsa nesvesnog stigne do primarne - u ovom slučaju površinske svesti - mnogo uticaja je upleteno u tu priču - toliko da sam se samostalno zaprepastio rezultatima.

Videces primer pa sudi sam...
mariopan mariopan 23:41 10.03.2008

Re: Препорука

Vrlo zanimljiva tema koja otvara mnogo pitanja, verujem da svi zele da otkriju gde nam je i kako da koristimo tu alatku kada nam zatreba? Mislim da nam je to urodjeno mada sam u dilemi kada sam procitala komentare Nsarskog i Jarila, oba su mi logicna....i mozda je i tako?

Ali svi smo doziveli u nekoj situaciji da nase telo uradi nesto bez nase svesne volje, izraz "instiktivno " sluzi za to. Zato sada cekam ostale delove ( a sto nam to na kasicicu?) pa da saznam vise.

Verujem u mogucnost da nase telo poseduje alatke koje je dobio rodjenjem i genima ali ne zna da ih koristi na pravi nacin pa one same stupaju na scenu u stresnim situacijama ( ne mora bas u stresnim ali potrebnim) i da one imaju zadatak da pomazu u donosenju teskih odluka koje bi mogle biti drugacije da su prepustene svesnom odlucivanju. Ne znam, cekam nastavak serije ))) Naravno preporucila ;-)

MightyNora MightyNora 19:03 11.03.2008

Re: Препорука

mariopan


a sto nam to na kasicicu?)


Iskreno, ne zna ni autor bloga - mislim da ne volim predugačke tekstove - ni da pišem ni da čitam. Ja sam od onih, 28 redova priča - tipova. Ali potrudiću se da za sledeći put bude duže. Onako pošteno dugačko

Pozz i hvala na komentaru
jasnaz jasnaz 12:45 11.03.2008

je crveno je Crveno je CRVENO je

MightyNora MightyNora 18:14 11.03.2008

Re: je crveno je Crveno je CRVENO je

Kako li se ovo vidi.... :)
jasnaz jasnaz 19:06 11.03.2008

Re: je crveno je Crveno je CRVENO je

kvalitet „crvenosti” :

Zamisli, na primer, da ti kazem da vidim nesto crveno. Ja vidim crveno i ti vidis to crveno, i slazemo se oko toga da je to crveno, i koristimo istu rec "crveno" da to opisemo, ali ja ne mogu nikad biti siguran da ono sto ja mentalno vidim i "osecam" je isto sto i ti mentalno vodis i osecas. Ja ne mogu da downloadujem tvoje neposredno iskustvo, ili ti moje. Taj kvalitet "crvenosti" koji ja imam zaz sebe, i ti za sebe, je ta kvalija. Valjda:)

: svako vidi svoje crveno , a crveno uživa jer tako postoji u umetnosti : AUTENTIČNO :

pa se vidi kako tvoj pogled pokaže . . .

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana