Gost autor| Život

Bobovih Dvestotinedvaipo koraka

Jelica Greganović RSS / 30.01.2015. u 12:13

10926213_10204410692879917_1099201830084039499_o.jpg

Bob Živković piše priče crtajući. Ponekad, retko ali ipak, Bob se vrati rečima. Ovo je njegova priča koja se, kako to obično biva u svetu koji je često tako mali, dešava upravo u ulici u kojoj sam i ja rasla. Jedino što na Bobovoj mapi našeg kraja još uvek nema moje zgrade, na njenom mestu piše »Gradilište«. Bob i ja se nismo tada poznavali, ali je Bob izgleda u pravu kada tvrdi da smo nas dvoje delili dečiju sobu, a da to nismo ni primetili. I gledali istu, novobeogradsku, na ivici Zemuna, strašnu Šumicu šumetinu, s desne strane puta ka školi...

DVESTOTINEIDVAIPO KORAKA

Nikad mi nećete poverovati, ali ja sam rastao odmah uz divlju, močvarnu šumu.
Moja šuma se zgnječila između dve opštine, nedovoljno ćoškasta da bi bila jedan od parkinga Novog Beograda, a previše divlja za pitome parkove Zemuna. Dunav je probao da je prisvoji i odmah se popišmanio. Ostao je samo trag reke, velika bara, taman tolika da ste je mogli smatrati za jednu malu, takoreći džepnu močvaru. Grad je prezreo tu neplaniranu, mokru i bezobraznu šumetinu, i otišao svojim poslom. Kad već niko drugi nije imao vremena i strpljenja da se bavi njome, prisvojila su je deca prozvala „Šumica“.


Put od moje zgrade do Divljih močvara ničije zemlje iznosio je dvestotineidvaipo koraka.
Naravno, da bi uopšte pošao na put, potrebno je da imaš... sestru. Obavezno mlađu. Mlađa sestra služi da je teraš da pođe, nagovaraš, plašiš i hrabriš. Uprkos svom trudu, sestra može da ti se rasplače i vrati kući, ali bar si sebe dovoljno pripremio za tu opasnu avanturu. U slučaju da nemaš mlađu sestru, možeš da upotrebiš mlađeg brata ili nekog druga. Budi oprezan ako na takve puteve pozivaš roditelje.


Mame često misle da deca koja imaju avanture od njih postaju previše znojava, suviše zadihana, skroz mokra ili blatnjava... Uostalom, u jednoj takvoj Šumici sigurno vlada Promaja. 
Za razliku od mama, tate nisu toliko oprezne. Tate se oduševe i odmah počinju da popravljaju avanturu. Te šumica nije dovoljno velika, te oni znaju jednu koja je suva, te u toj Šumici nema restorana, ili se ne može prići kolima... Sve u svemu, vodiće tebe tata u jednu bolju šumu, samo ne baš sada, jer ima da radi...


Razne tetke, babe i dede provereno ne funkcionišu po šumama i Šumicama. I zato, kad bi svi pootpadali, ja bih ostao sam.


Naporima pravog Tarzana s Novog Beograda, uspevao sam da prevalim tih dvestotineidvaipo koraka i to maltene bez većih posledica po telo i psihu. Pri tome mi je pomagala činjenica da me je mama za sve stvorila: lukavost lisice, urođena sposobnost za snalaženje u prostoru, hrabost i odvažnost i sasvim sigurno, bar neki predak Indijanac.


Pomalo udela u uspešnosti ekspedicije imao je asfaltirani trotoar, koji je odmah uz zgradu, vodio do same šume. Od onih stvarnih opasnosti, vrebala su me dva ili tri mamurna goluba i, u najgorem slučaju, poneka banda histeričnih vrabaca. Kraj njih bih se provukao živ i zdrav i ugledao Šumicu. To je već bio ozbiljan problem. Lako je bilo stići, ali je trebalo ući unutra. Stajao bih kraj prvog šiblja i trnja i pokušavao da u nju hrabro prodrem pogledom, u sumnjivu magluštinu koju sam upravo izmislio. Jednostavno, ako sam već toliko hrabar da izmsilim tu silnu tamu koja vlada u šumi, ne možete baš odmah očekivati od mene da budem i dovoljno hrabar da u nju i uđem. Na meni je bilo da na kraju puta izmislim sva ona čudovišta koja me unutra vrebaju, oštreći kljove, šiljeći nokte, škripeći, škrgućući zubima, pa čak zadovoljno podrigujući pri pomisli na svežu „dečetinu“. Ostajao bih u šoku kad bi se neko od dece izvuklo iz tog nezamislivog užasa na vreli asfalt. Nekako im nisam mnogo zavideo. Oduvek su moje šume bile mnogo zanimljivije od onih njihovih, stvarnih.


Stajao bih i zurio u decu koja cičeći ulaze i izlaze iz Šumice, čekajući da dovoljno odrastem i smognem hrabrosti za kraj avanture.


Prošle su godine i ja sam prelazio neke druge puteve. Nisam našao vremena da opet pređem tih dvestotineidvaipo koraka.
Grad se prikrao i zatrpao Šumicu soliterima.
Ja sam ostao s pričom, koju vam džabe pričam. Moje šume više nema, i ne mogu da vam preporučim put u nju.


Probajte da nađete neki svoj put.



Komentari (61)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

49 41 49 41 12:47 30.01.2015

Prvic! !

Ono sa t(v)rdo C
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:48 30.01.2015

Re: Prvic! !

Ono sa tvrdo C

Odlićno.
princi princi 12:47 30.01.2015

Da, šumica je

naravno, Retenzija (sad nestala). Jel dimnjak i Galenika nije bila malo levlje, malo više prema Zemunu? I gde je Poljanče? (sad zgrada 4. suda). 4 generalice su definitivno duže. Džona Kenedija, koji broj? Kako to da ne znam nijednog Dobrosava? Tupadžija- sad vidim. To je Dejanova zgrada!

Jaoooo, blama! Sad sam se setio dimnjaka! U onom ciganskom naselju. Sta ja pricam o Galenici, ona se ni ne vidi.
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:51 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Poljanče su Bobova brdašca, mada se ja sećam i brdašaca i poljane, fifti fifti.
Mislim da ova mapa nije baš kao one prave, pravcate, inače bi ona ribetina u Dunavu bila više no zabrinjavajuća pojava.
Ne znam kako, jer ne znam kako ga ni ja nisam poznavala, a bio mi je komšija na dohvat ruke.
StanleyMarsh StanleyMarsh 12:54 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Da, brdašca su na mestu suda.

A dimnjak je preživljavao do pre godinu dana :)

princi princi 12:56 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Jelica Greganović
Poljanče su Bobova brdašca, mada se ja sećam i brdašaca i poljane, fifti fifti.
Mislim da ova mapa nije baš kao one prave, pravcate, inače bi ona ribetina u Dunavu bila više no zabrinjavajuća pojava.
Ne znam kako, jer ne znam kako ga ni ja nisam poznavala, a bio mi je komšija na dohvat ruke.

Jeste, jeste. Prava ja mapa. Fali i Mostogradnjina baraka, ali dobro je napravio mapu. Malo razmere promenjene, ali to je to. Fali i parkić, s druge strane. Tačno Džona Kenedija cca 1975. ili tako.

Da, :))))), i ovo stara samoposluga. Ona je, zbog nekog razloga, uvek bila stara. Valjda zbog Merkatora i C-marketa. Kolike kilograme Eurokrema sam samo stukao tamo, kad se setim... Fali i Dom zdravlja.
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:57 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Kad su ove kuće nikle? Meni je to promaklo, mada fakat nisam duuuuugo krajem peške prošla.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:00 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Prvo se nađeš na mapi, pa onda počneš da lociraš zajedničke drugove, iz razreda, zgrade, susednih ulica, i tek onda ti nije jasno kako se tolike godine upoznao nisi...
princi princi 13:01 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Jelica Greganović
Kad su ove kuće nikle? Meni je to promaklo, mada fakat nisam duuuuugo krajem peške prošla.

Uvek bile! Još preživele, čoveče... Sećam se, cepali fudbal sa Vojom odande na poljančetu.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:02 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Kako uvek, nije ih toliko bilo...ili me spopada zaboravnost od mladosti.
angie01 angie01 13:10 30.01.2015

Re: Da, šumica je

A dimnjak je preživljavao do pre godinu dana :)


i iznikla nova zgrada,...umesto bazena, za koji smo navijali!

sa'ce sruse i barake pored suda-verovatno za parkiraliste koje se placa:)


'de ste komsije?!:)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 13:36 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Нема тих кућа, чуди ме да не знате -- има и Гугл Мап Стрит Вју

https://www.google.rs/maps/@44.833446,20.410263,3a,75y,106.6h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s9O1bfXvFCcGGhMwlQWxePw!2e0?hl=sr
angie01 angie01 13:38 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Нема тих кућа


kojih?
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:58 30.01.2015

Re: Da, šumica je

'de ste komsije?!:)


Zdravo, komšike...

Evo, stare fotke, okačili mi na fb - POGRANIČNA ZONA


Na ovoj fotki je već i moja zgrada. A Šumica izgleda kao džungla, nije ni čudno što je Bobu maštu u šestu ubacila.
angie01 angie01 14:07 30.01.2015

Re: Da, šumica je

koja fotka!
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:11 30.01.2015

Re: Da, šumica je

I ne samo fotka, upravo mi je neka naša nepoznata komšinica javila da je u Šumici sa tetkom, u ta crno-bela vremena, pekla papriku za ajvar
mlekac mlekac 14:26 30.01.2015

Re: Da, šumica je

princi
Jelica Greganović
Kad su ove kuće nikle? Meni je to promaklo, mada fakat nisam duuuuugo krajem peške prošla.

Uvek bile! Još preživele, čoveče... Sećam se, cepali fudbal sa Vojom odande na poljančetu.


Nažalost - više nisu. Srušili ih prošle godine i već su podigli neko čudo na tom mestu!





Inače, ove i mnoge druge fotke možete naći na FB grupi "Stare slike Novog Beograda". Blago neprocenjivo!


P.S. Moderacija, molim vas, smanjite ove fotke!
princi princi 15:19 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Nisam bio u tom kraju još od 2008., 2009. A i onda me bila spopala neka tuga, otišao samo bajsom da obiđem stari kraj: zgrada skroz propala i oronula (jbg, Srbi ne znaju za koncept održavanja), šumice odavno nema, nadžudžili one rakete i džamije preko puta, Merkator je već dugo za rušenje i izbegavanje. Valjda je pumpa još tamo, :). Vidi se i na ovoj mlekčevoj donjoj slici. Ova slika mora da je mnogo davno slikana, 83jke i 17ice su tu šibale k'o lude.
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:27 30.01.2015

Re: Da, šumica je

jbg, Srbi ne znaju za koncept održavanja

Ne bih rekla, moja zgrada je sasvim dobro održavana, zgrada mog druga, ista takva u Goce Delčeva je picnuta do bola, samo što ne ližu stepenice. A obe su iz sredine sedamdesetih.
Jelica Greganović Jelica Greganović 16:28 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Ova slika mora da je mnogo davno slikana, 83jke i 17ice su tu šibale k'o lude.


To sam i ja pomislila, uostalom već Bobova mapa ukazuje na to da je, od autobusa, nije bilo lako preći. Ja sam preko nje u školu išla, i znam da je to bio podvig.
Lionsgate Lionsgate 17:06 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Ova slika mora da je mnogo davno slikana, 83jke i 17ice su tu šibale k'o lude.

Slikano je oko 1968-1970 jer se preko puta benzinske pumpe vidi lamela od 23-31 a od nje skroz dole do Beogradskog puta nema vise nijedne zgrade na neparnoj strani. Ta lamela je mislim izgradjena 1963-1965 a ona od broja 1-7 1973-1975. Nema ni zgradica na Beogradskom putu ( Bul.Kardelja).

Inace sumica je godinama sluzila kao deponija, posto mi je secanje ograniceno na recimo 1975, sa jedne strane je bilo gradiliste u Prve pruge (jednocifreni brojevi) gomila zemlje, suta, pobacani stari sporeti, staklo. Mi smo sa zemunske strane, od 22.oktobra kao klinci isli da razbijamo bacene flase, poredjamo ih i napravimo turnir u prackama.

Edit.
Sumica je sluzila i za neke druge aktivnosti ali sam bio suvise mali da bih to tad kapirao

princi princi 18:11 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Ta lamela je mislim izgradjena 1963-1965

Da, da, moji su se uselili 1966. Ja uopšte ne znam gde su ove Jeličine iz sredine 70-tih. Jedino ako nisu one skroz do Bulevara Nikole Tesle u kom slučaju se ni ne nalaze na mapi (nema ni travnjaka između Zemuna i Hotela Jugoslavija).
Lionsgate Lionsgate 18:41 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Mislis na onu pozutelu fotografiju sa facebooka-pogranicna zona? Fotografisano je sa solitera u Bul.Lenjina 195-197, mislim jedina moguca zgrada sa visinom za onakav ugao fotografije. Mislim da je oko 1973-te jer vec postoji lamela u Dz.Kenedija 1-7 i prvi red zgrada ba Beogradskom putu ( Kardelj je umro nesto posle toga i dobio ulicu) pa se ne vidi travnjak izmedju Jugoslavije i Karadjordjevog trga ( za one sa kracim stazom, kod Zamka). Takodje se ne vide zgrade na pocetku Prve pruge pa je sumica jos gusta, te zgrade su radjene od 1974-1976-te, znaci jos nije bilo sece divljih suma.

Uhh, u svakoj od tih zgrada nekoga sam nekada znao, sad vise nikog nema, raselili se, pomrli...

princi princi 19:25 30.01.2015

Re: Da, šumica je

Mislis na onu pozutelu fotografiju sa facebooka-pogranicna zona? Fotografisano je sa solitera u Bul.Lenjina 195-197, mislim jedina moguca zgrada sa visinom za onakav ugao fotografije.

Da, da, znam, ona 3 solitera. To je moja lamela, broj 31. Gledao i na poljanče i na taj dimnjak i na Kineski. Prvih pa, boga mi, 21 godinu. Imao i neke love interests u tim soliterima ali to nije za konkretnije priče (a i davno bilo, verovatno se više niko ničega ni ne seća, osim mene, :)).
Lionsgate Lionsgate 22:15 30.01.2015

Re: Da, šumica je


Ovo nadjon na Netu, fotografija iz Dz.Kenedija 27 iz 1977, preko sumice, vide se gradilisne barake na mestu danasnje retenzije i Prve pruge, lamela u bivsoj Ivana Cankara ( u najvisoj zgradi je stanovao moj najbolji drug iz gimnazije, odavno ga vise nema tu). A kran u daljini sa leve strane je na "novoj" zgradi Poljoprivrednog fakulteta.
princi princi 22:19 30.01.2015

Re: Da, šumica je

U jbt... mem'ries. Svaka čast za fotku! Mi smo igrali fudbal gore na krovu, pre 1977., doduše. Sad kad pomislim kolike smo dileje bili, nikad sinu to ne bih dozvolio. Jbt, koliko je više slobode onda bilo, koliko je pritisak na decu bio manji.
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:55 31.01.2015

Re: Da, šumica je

Moja je zgrada od "novijih", na početku Dž. Kenedija.
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:56 31.01.2015

Re: Da, šumica je

Jbt, koliko je više slobode onda bilo, koliko je pritisak na decu bio manji.

Ma, mi smo bili mnogo bolja deca, za početak smo imali tolerantnije roditelje od ove današnje dece
libkonz libkonz 12:53 30.01.2015

Lepo

Šteta što nisu shvatili kakvo bogatstvo je bila ta Šumica.
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:58 30.01.2015

Re: Lepo

Šteta što uvek neko ne primeti kakvo su šume i šumice bogatstvo. Naročito za detinju maštu.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:00 30.01.2015

Re: Lepo

i ovo stara samoposluga.


Ta stara samoposluga je bila pravi potrošački spektakl kad je otvorena. Dežurali smo tamo.
princi princi 13:16 30.01.2015

Re: Lepo

Nije samo bogatstvo, nego i funkcija. Tu se izlivao Dunav za vreme velikih voda. Otudi i ime (Retenzija). Ne znam kako su sad rešili taj problem, tj šta će biti kad opet zveknu nekakva 100-godišnja ili 500-godišnja voda.
libkonz libkonz 13:49 30.01.2015

Re: Lepo

šta će biti kad opet zveknu nekakva 100-godišnja ili 500-godišnja voda.

Pustiti na Obrenovac. Oni su već navikli.
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:00 30.01.2015

Re: Lepo

tj šta će biti kad opet zveknu nekakva 100-godišnja ili 500-godišnja voda.


Nasukaće se Bobova ribetina
Lionsgate Lionsgate 17:26 30.01.2015

Re: Lepo

Tu se izlivao Dunav za vreme velikih voda. Otudi i ime (Retenzija). Ne znam kako su sad rešili taj problem, tj šta će biti kad opet zveknu nekakva 100-godišnja ili 500-godišnja voda.


Dunav se tu nije izlivao jos od doba kad je izgradjena zeleznicka pruga i stanica Zemun tj. od 1881-1882, pruzni nasip je od Tosinog bunara pa do stanice bio visok 3-3.5 metra. I danas imate ostatke nasipa tj. podvoznjak kroz nasip na produzetku ulice Radoja Dakica, a kroz maglu se secam i ostatka podvoznjaka na krivini Tvornicka-Bul.Lenjina. Kraj nije imao naziv Retenzija, on datira tek od pocetka 80-tih godina kada je izgradjena retenzija - kolektor kisnih i podzemnih voda za ceo taj kraj. Ispod onih (ventilacionih) tornjeva na Retenziji nalazi se ogroman bazen u koji se skuplja kisna kanalizacija i pumpama se prebacuje ka Dunavu.

Inace ceo kraj ima ekstremne probleme sa podzemnim vodama, nekad je to bio mocvaran deo, nasipan je i isusivan ali i dalje visok vodostaj Dunava i velike kise prave probleme. Svakih par godina kolovoz u ul.22.oktobra potone i shabani iz Bgd.Kanalizacije to nikako da rese, inzenjeri koji su resili isti problem sa Tvornickom su uveliko u penziji ili u grobu a ovi koji su ih nasledili ocito nisu njihov kalibar.

Sto se tice 100-godisnjih voda, kruna dolme na Keju (setaliste) od Radeckog pa do Hidrobaze je ladno izdrzava ( cak i pri polpavama 1965 i 1981) a mislim da je i kota na zemunskoj strani visa od kote dolme na borcanskoj strani, sto znaci da ce pre Banat biti poplavljen nego sto cemo da okvasimo noge u Dzona Kenedija.
princi princi 22:11 31.01.2015

Re: Lepo

Dunav se tu nije izlivao jos od doba kad je izgradjena zeleznicka pruga i stanica Zemun tj. od 1881-1882, pruzni nasip je od Tosinog bunara pa do stanice bio visok 3-3.5 metra. I danas imate ostatke nasipa tj. podvoznjak kroz nasip na produzetku ulice Radoja Dakica, a kroz maglu se secam i ostatka podvoznjaka na krivini Tvornicka-Bul.Lenjina. Kraj nije imao naziv Retenzija, on datira tek od pocetka 80-tih godina kada je izgradjena retenzija - kolektor kisnih i podzemnih voda za ceo taj kraj. Ispod onih (ventilacionih) tornjeva na Retenziji nalazi se ogroman bazen u koji se skuplja kisna kanalizacija i pumpama se prebacuje ka Dunavu.

Inace ceo kraj ima ekstremne probleme sa podzemnim vodama, nekad je to bio mocvaran deo, nasipan je i isusivan ali i dalje visok vodostaj Dunava i velike kise prave probleme. Svakih par godina kolovoz u ul.22.oktobra potone i shabani iz Bgd.Kanalizacije to nikako da rese, inzenjeri koji su resili isti problem sa Tvornickom su uveliko u penziji ili u grobu a ovi koji su ih nasledili ocito nisu njihov kalibar.


Ja se kao kroz maglu sećam neke 70. ili 71. kad je cela šumica bila potopljena. Nisu to problemi sa podzemnim vodama nego sa kvalitetom nasipa. Prosečan vodostaj Dunava kod Zemuna je, otprilike, na koti 69-70 mnm. Čim dođe do dizanja nivoa (a može ići i do 75 mnm) imaš proceđivanje prema zaleđini i tamo gde je materijal više prašinasto-peskovit dolazi do poplavljivanja. Sad, vremenom dolazi do siltacije obala Dunava, obale postaju sve nepropusnije tako da sve ređe i ređe dolazi do takvih proboja (jedino ako neki idiot ne prokopa neke rovove).

Ceo Novi Beograd je do, ne znam, mislim 1953. bio močvara. Onda je nasipan refulisanim peskom i sve stoji na tih nekih 4m - 5m peska koje leži bukvalno na mulju i tresetu. Mislim da je najdeblje parče tog mulja ispod Sava centra i Arene- znam da ispod onih zgrada istočno od arene ima i po 19m mulja. Tokom tih kampanja refuliranja ostavljani su nenasuti tereni i "Šumica" je jedan od njih (drugi je, na primer, bio naselje Ivana Ribara- tamo su refuliranje završili tek krajem 80-tih).
Lionsgate Lionsgate 23:17 31.01.2015

Re: Lepo

Nasip je gradjen 1881-ve, od tad je nekoliko puta obnavljan i redovno odrzavan, zatravnjivan a sredinom 50-tih je u fazi izrade zgrade SIV-a i buduceg hotela YU u cilju zastite buduceg grada uradjena i injekciona zavesa tako da je procedjivanje minorno. U pitanju su ipak podzemne vode koje zavise od vodostaja Dunava jer u kraju je do nedavno bilo par "depresija" u odnosu na kotu 75, kod zgrade starog Ikarusa i duz ul.Dz.Kenedija (igralistance pre tvoje lamele i cosak sa Bul.Lenjina) a da nisu plavljene. Jednostano deo od coska Bul.Lenjina-Prve Pruge, Tvornicka, 22.oktobra, ul.N.Tesle ima takvu zajebanu hidrogeologiju, zbog toga su tu i izgradili retenziju ali i dan-danas tonu kolovozi (trenutno je zatvorena 22.oktobra, potonuo kolovoz a tone i zgrada), u podrumima i lift oknima ima dosta podzemnih voda ( veruj mi, to mi je bio posao, nekad sam se bavio odrzavanjem zgrada na NBGD). A samo 100m dalje u recimo Dz.Kenedija 27 nemaju taj problem, pa se isti problem ponovo javlja u Paviljonima, pa u P.Komune itd.

Sem nasipanja je izradjen i sistem drenaznih vodova, uz autoput od Tosinog bunara do Save imas drenazne cevi koje kupe vodu i izbacuju je u Savu, sa severnoistocne strane Bul.A.Carnojevica, u bloku 22 i 29 su crpne stanice. Isusivanje i kultivisanje Novog Beograda je bio ogroman posao, toga mnogi nisu svesni.
princi princi 23:54 31.01.2015

Re: Lepo

Injekciona zavesa? Na kom potezu? Možda SIV i Hotel Jugoslavija, ali sumnjam da je čitava obala injektirana. A i ako jesu probali, veliko je pitanje funkcionalnosti te zavese jer ja mislim da se taj mulj tokom samog injektiranja likvifikovao, toliko je to meko i prašinasto. Mislim, taj mulj tamo kod Arene praktično i nema čvrstoću, to je praktično težak fluid.

Zato podrumi i jesu puni vode. Ono što je isto veliki rizik za Novi Beograd, a što niko nije proper uradio je rizik od likvefakcije tla koji bi izazvao neki jak zemljotres. Tamo je sve na šipovima, i niko zaista nije seo i video koliki je rizik od lateral spreadinga, pogotovu od tog 5-6m debelog crusta od zbijenog peska. Bog nas je čuvao ovih 50ak godina (najbliži neke respektabilne jačine je bio onaj 1977. u Bukureštu), ali to bi jednog dana trebalo neko da uradi, da ne bi bilo plakanja.
Lionsgate Lionsgate 00:28 01.02.2015

Re: Lepo

Injekciona zavesa od Usca pa pored hotela YU do bivse fabrike Nada Stark, negde kod staklenog solitera na Keju Oslobodjenja. To sam cuo od jednog sad vec pokojnog inzenjera pre 20-tak godina, radio je u Jugofundu i Planumu, sam sam suvise balav da sam to video svojim ocima a nikad nisam naleteo ni na neke hidraske projekte jer sam ipak konstruktivac.
Ideja je koliko sam skapirao pricu da se dreniranjem isusuje teren tj. regulise NPV, recimo kod Arene teren je nizi od Save pri nekom vecem nivou ali se sustemom koji sam gore naveo podzemne vode ogranicavaju.

Zato kao sto si rekao na NBGD imas stotine zgrada na sipovima ili raf-temeljnim plocama ali mislim da nisi u pravu, bar ono projekata sto sam ja gledao uzet je i taj rizik na ovu nasu seizmicku zonu. I jedna zanimljivost, secam se kao klinac kad su podignuti soliteri na Keju, poznati kao Belaci, izvrseno je testiranje na seizmiku, neku silnu hidrauliku su upotrebili i postigli neki efekat od 8 stepeni merkalija.

Isti probleme imaju recimo i u Novom Sadu, sa njihovim Limanima.
princi princi 00:56 01.02.2015

Re: Lepo

To sam cuo od jednog sad vec pokojnog inzenjera pre 20-tak godina, radio je u Jugofundu i Planumu, sam sam suvise balav da sam to video svojim ocima a nikad nisam naleteo ni na neke hidraske projekte jer sam ipak konstruktivac.


Pazi, te injekcione zavese je nekad dobro i pouzdano radila jedino Geosonda. Jugofund su bili dunđerčine. Oni su imali neku staru belgijsku makaru za Franki šipove i sa njom su napravili sve pare po NBG. Iako je zvanični naziv firme bio Jugoslovensko preduzeće za fundiranje, Jugofund je praktično bio novobeogradska zadruga za pobijanje šipova. Probali su i oni da rade te neke specijalne radove, ali osim tih pobijenih "franki" šipova, sve drugo što su radili je bio crap. Tako da ako su oni nešto tu muljali, sumnjam da je to ikad bilo funkcionalno.

Ne, ovo o čemu ti pričam nije rizik od inercijalnog opterećenja (tj seizmičkog opterećenja koje dolazi od zgrade)- to je, uglavnom, proper urađeno. Ono o čemu pričam je rizik od kinematičke interakcije potencijalno likvefabilnog tla i šipova- to je sasvim drugi fenomen, koji nije proper odrađen ni u Eurocodeu 8 i to sigurno nisi video ni za jednu zgradu na NBG. Razlika je, praktično: inercijalno opterećenje ti je horizontalno opterećenje koje dolazi od zemljotresenija ali podrazumeva da tlo (ni šipovi) nisu izgubili ni promenili krutost i nosivost.

Kinematička interakcija je nešto sasvim drugo: tlo, pogotovu sitnozrno peskovito i prašinasto usled snažnog cikličkog opeterećenja gubi nosivost, postaje praktično tečno (tj likvifikuje se) i onda se postavlja pitanje da li šipovi mogu nositi vertikalno i horizontalno opeterećenje koje dolazi od gore kao i od samog tla (recimo, između relativno krutog šipa i peskovitog crusta se mogu razviti i pasivni pritisci- to je taj lateral spreading). Ima tu i rizika od izvijanja šipova u slučajevima obimnije likvefakcije. Ne kažem da je rizik od toga visok u NBG, samo kažem da to nije niko proverio.
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:30 01.02.2015

Re: Lepo

Mada, ja bih rekla da su bile i podzemne vode, od svake veće kiše je Šumica bila do kolena u vodi.
Lionsgate Lionsgate 18:19 01.02.2015

Re: Lepo

Geomehanika i fundiranje nisu moja struka ali razumem o cemu govoris, svojevremeno sam i ja isao na predavanja kod pokojnika Rase Stojadinovica i Stevana Stevanovica. Prvi je voleo da prica anegdote, omiljene su mi bile sa gradilista sa NBGD a likvifikacija nam je bila jedna i od pokaznih vezbi u laboratoriji i objasnjavao je bas na primeru NBGD-a. Omiljena fora mu je bila: nemoj da tu pogresite, to vam je 10 godina robije

Interakcija sipova i okolnog zemljista se tad resavala injektiranjem u okolno zemljiste, na taj nacin se povecavala nosivost okolnog zemljista do projektovanog, mislim da se i danas taj metod primenjuje. Konkretno, na lamelama u Prve pruge (u kojima imam gajbu) je radjeno na taj nacin, izvrsena je zamena zemljista (skinut je muljeviti, organski sloj i zamenjen navijenim peskom-sljunkom), pobijeni su sipovi sa injektiranjem cementa u okolno zemljiste. Pretpostavljam da je to OK resenje, pogotovo sto su projekat geomehanike uradili u Kosovoprojektu.

Znam da je drugi nacin fundiranja na peskovitom tlu preko ravnih temeljnih ploca, to nisam video na NBGD al' sam cuo da se i to radilo a imam i jedno strano iskustvo sa tom vrstom temelja. Jos jednom ja nisam iz te branse, kad nesto ne znam okrenem drugara iz gore navedene Geosonde ili nekog od penzionera od kojih sam ucio zanat.

Mislim da smo smorili ljude ovo im 100% nije zanimljivo, mi mozemo i na drugom mestu.
princi princi 12:00 02.02.2015

Re: Lepo

Slažem se. Ponelo me, udavih/smo ljude, :).
rade.radumilo rade.radumilo 13:01 30.01.2015

Obala Dunava

na tom potezu je mesto na koje vredi, sa dalekog Konjarnika, dovesti dete jer je tu jedan od retkih lunaparkova koji se ne seli.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:03 30.01.2015

Re: Obala Dunava

Nekada ga nije bilo, a najpoznatije tinejdžersko mesto na tom potezu, ono kad počnu da te puštaju dalje od zgrade i do 20h uveče su "krugovi" kod hotela Jugoslavija
angie01 angie01 13:13 30.01.2015

Re: Obala Dunava

na tom potezu je mesto na koje vredi, sa dalekog Konjarnika, dovesti dete jer je tu jedan od retkih lunaparkova koji se ne seli.


prvo se vozimo u malom vozicu, pa na skakanje, a onda u kolica na spavanje, koja mama odgura na slep iza zgrada na trgu save kovacevica, da popije kafu sa drustvom-lokacija koja pruza pun aranzman:)
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:12 30.01.2015

Re: Obala Dunava

prvo se vozimo u malom vozicu, pa na skakanje, a onda u kolica na spavanje, koja mama odgura na slep iza zgrada na trgu save kovacevica, da popije kafu sa drustvom-lokacija koja pruza pun aranzman:)


A Dunav za to vreme neumorno žmrćka...
nurudin nurudin 14:44 30.01.2015

Re: Obala Dunava

A Dunav za to vreme neumorno žmrćka...



Жмрћкао, не жмрћкао -- то му је. :)
mlekac mlekac 17:21 30.01.2015

Re: Obala Dunava

Jelica Greganović
prvo se vozimo u malom vozicu, pa na skakanje, a onda u kolica na spavanje, koja mama odgura na slep iza zgrada na trgu save kovacevica, da popije kafu sa drustvom-lokacija koja pruza pun aranzman:)


A Dunav za to vreme neumorno žmrćka...


Ova izjava zaslužuje muziku!

49 41 49 41 14:37 30.01.2015

Bob ala

"otac"- Malog Princa.

Nazivali su ga najboljim piscem medju svim pilotima sveta, oli najbolji pilot medju svim piscima sveta.

A, i lepo je crtao - nema sta.

nim_opet nim_opet 16:30 30.01.2015

Re: Bob ala

49 41
"otac"- Malog Princa.

Nazivali su ga najboljim piscem medju svim pilotima sveta, oli najbolji pilot medju svim piscima sveta.

A, i lepo je crtao - nema sta.


Pu pu pu, presekoh se, citam u proslom vremenu i promace mi ovo "otac malog Princa". Pomislih, sto o Bobu u proslom vremenu, valjda i dalje crta....cek da se pomerim sa mesta.

Jelica Greganović Jelica Greganović 16:45 30.01.2015

Re: Bob ala

Pomeramo se zajedno...
bocvena bocvena 18:30 30.01.2015

crta bob, ali i piše,

svaka mu autogram tražila:)

vrebala su me dva ili tri mamurna goluba i, u najgorem slučaju, poneka banda histeričnih vrabaca.

Stajao bih kraj prvog šiblja i trnja i pokušavao da u nju hrabro prodrem pogledom, u sumnjivu magluštinu koju sam upravo izmislio.


majstorski!
st.jepan st.jepan 20:19 30.01.2015

Re: crta bob, ali i piše,

majstorski!

Linea bona - littera bona!
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:57 31.01.2015

Re: crta bob, ali i piše,

Ma, on tim crtanjem samo zabušava, to mu lakše
st.jepan st.jepan 15:46 01.02.2015

Re: crta bob, ali i piše,

Jelica Greganović
Ma, on tim crtanjem samo zabušava, to mu lakše

Ma ne, nego je čovek pristojan, uzdržava se od pisanja.
49 41 49 41 17:17 31.01.2015

Na kom koraku su bili

mali "zmajceki"; oni sto piju krv i dusu?
Rode bre, kakvi komarci. Sto rece Radmilovic.
iqiqiq iqiqiq 19:15 31.01.2015

Sudeći po crtežu

to je bilo lepo detinjstvo
Milutin Milošević Milutin Milošević 21:12 31.01.2015

Zemun

Sa druge strane ove šumice nekada je bila stara železnička stanica Zemun - kraj u kome sam proveo detinjstvo. Sa novobeogradske strane pruge imali smo i svinjac. Sećam se tih peščanih dina i razbacanih stabala topole.

Na ovoj staroj slici, iza drvoreda vidi se kako šine skreću ulevo ka Zagrebu i iza njih krovovi moje barake. Radića Petrovića 57.


A mladost sam proveo u onim drugim, beogradskim Šumicama.
Черевићан Черевићан 12:43 01.02.2015

ауааааааа

за разлику од шумице Боба
баш опасне јер беху Промаје
шума* где ми јарцасмо Тарцана
и дан дањи ено је . . дитраје


(* дрвовита обала Дунава
што крај Села ту је одувек
солитери још проникли нису
а врбаци расту . . јошувек)
Jelica Greganović Jelica Greganović 18:59 01.02.2015

Re: ауааааааа

Drvovita mi sviđa jaaaaaako, gazda Čer.

Hvala na svraćanju

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana