Život

Farbanje

Jelica Greganović RSS / 11.04.2015. u 22:00

jaja.jpg?w=640 

Problemi farbologije jajčanog poštovanja velike, vavilonske boginje Ištar, usvojena opšte radosti radi od strane hrišćanstva, bili su mnogo manji u dobra stara vremena. Uzmimo na primer moju baba Daru, prema kojoj se petak, a naročito veliki, mogao i zatvorenih očiju napipati na godišnjem kalendaru.

Najpre je danima iz kokošinjca dopiralo panično dranje kokošaka i pominjanje svih svetaca od strane babe koja je redovno čeono udarala o niski dovratak kokošijeg prebivališta. Izmučena svim oblicima reume, uz podršku artritisa, baba je skoro četvoronoške izbauljavala iz kokošijeg, kiselkastog mirisa, dramatičnog dranja. Potom se u petkovo jutro čuo šušanj strpljivo čuvanih ljuski crnog luka, zveket veš-lonca o izmučenog smederevca, i ponovno babino pominjanje semena i zapata svima koji vodu nisu doneli, pa sad ona mora da gaca po nju i, pljuskajući je po umornim, krivim nogama, dovlači u letnju kujnu. Onda je sedala na tronošče i, nad crnom kao ljuljaška raširenom među kolenima keceljom, strpljivo brisala jaja komadičkom krpe koja je već vekovima bila izbačena iz porodične upotrebe. Da se ne baci, za nešto će već valjati, sve pa i ta dronja od krpčeta. Umivena jaja je stavljala pažljivo na hladnu, natopljenu vodom lukovinu, gvireći u lonac voničkih dimenzija odozgo, kao u krater. Zatim bi lonac, poslednjim snagama, odgurala u ćoš šporeta i ostavljala ga zaboravu, bar poludnevnom. Ta lončina koja je posle dva-tri sata počinjala da strujanjem šapuće, bila je neopisivi izvor zanimanja sve, u to vreme, prisutne sitne dece. Da nam na pamet ne bi palo da se ošurimo kao prasad, pokušavajući da vidimo šta se u loncu radi, baba je strpljenjem Sfinge dremala pored šporeta i štapom zaustavljala sva naša prišunjavanja.

Taman kada bi svi već zaboravili i na petak, i na jaja, razmišljajući kako da prežive ukidanje mesožderske hrane za taj dan, baba je izlazila na vrata kujne i počinjala da zapomaže. Naravno da su se sa svih krajeva imanja dolomatavali članovi proširene porodice, obarajući državne rekorde u disciplini Trčanje preko rupa sa preponama uz stimulans koprivama i trnjem. Baba je, naime, zvučala kao da je pred ulaženjem u fazu testamenta. Srećni pobednik porodične trke je, kao nagradu, pored predinfarktnog stanja, dobijao i čast da podigne lončinu u kojoj su pućkala ofarbana jaja, spusti je na patos, i poslednjim snagama odahće ostatku pristigle familije da je baba živa i ne misli da mre. Bar ne dok komadičkom slanine ne udari visoki sjaj jajima.

Kusur petka i pristiglu subotu je baba kerberski čuvala ofarbana jaja, koja smo tek u uskršnju nedelju mogli da dobijemo. Kome se nije sviđala monotonija lukovaste, braonske boje, mogao je da primeni tehniku Pljuni pa zalepi, što smo mi zdušno i radili. Na jaja smo lepili listove, travke i cvetove, diveći im se taman onoliko koliko je sloju masti, kojim je baba impregnirala jaja, bilo potrebno da odbaci svaki višak sa svoje ekologičnosti. Jer, to je bila čista ekologija, jedino što niko tada nije ni znao da ista postoji.

A onda su se pojavile boje za jaja. U kesicama. Crvena, žuta, zelena i plava. Sreća što se tada, kao ni ekologijom, niko nije bavio zdravom hranom, jer je samo proizvođač znao od koje teške hemije su te boje pravljene. Bile su sposobne da ofarbaju ne samo ljusku jajeta nego da prodru sve do žumanceta, doživotno oboje lonac u kom su se kuvale, ruke svih prisutnih, akvarelišu doveka pod i ostave smurgave uspomene po zidu i šporetu. Baba ih je tiho mrzela. Bile su kupovne, a sve kupovno je bilo krajnje sumnjivo. Možda potrebno, ali ipak su mu falili glavni kriterijumi babinog poverenja – da rodi ili poraste u okviru njenih zemljoradničkih i stočarskih ingerencija. Zato je baba protestno, sve dok ju je zemlja nosila, u malom loncu, naravno u lukovini, i dalje bojila jaja onako kako to jedino treba i pristojno je.

Za bojama se pojavila i novost nalepnica, sasvim malim, sa slikama razdraganih kokošaka, pilićima koji su izbegli kuvanje u fetusnom dobu, zečevima u jatima, obučenih u sve moguće kreacije najživljih boja. Naravno, nije falilo ni cveća, korpica, mašni i behara. Te nalepničice je malo ko uspevao da odlepi i zalepi na jaja, a da ih pritom ne zgužvulja ili bar presavije. Zato je zečevima na njima falio bar po jedan ekstremitet, naročito u ušnoj zoni, kokoške su ostajale bez glave ili nogu, a pilići se pretvarali u žute, pregojene insekte, prosto jer su bili premali da vizuelno prežive suviše tanki materijal na kom su prikazani.

Od tada se farbologija razvila do neslućenih razmera, jer deo civilizacije se posvetio nauci bojenja jaja koja se mahom može definisati rečima – ono što vidiš na kutiji ili kesi nikada sam izvesti nećeš. Tako se pojavila mermerna tehnika, zahvaljujući kojoj su jaja na slici boja za istu ravna lepoti najlepših mermernih hramova koji krase istoriju umetnosti i arhitekture. Naravno da će vaša, d'izvinete, jaja ispasti kao nepoželjni rođaci i sramota mermerne, jajčane porodice.

Tu su i raznorazne bojice i specijalni flomasteri za jaja koji vam garantuju da ćete vi i vaša deca, bar još godinu dana, izgledati kao pripadnici ekstravagantnog indijanskog plemena, dok će objekti farbanja, jaja, biti izbledelo i jedva vidljivo išarana. Posebno su zabavne bojice koje rade samo u dodiru sa vrućim jajima. Zahvaljujući njima možete smanjiti i telesnu težu, što vam omogućava polusatno poskakivanje na obe ili na svakoj nozi pojedinačno i naizmenično, dok pokušavate da umirite bol u ošurenim prstima. Istovremeno se pomenuta boja nekontrolisano topi i boji vaš stoljnjak kroz sve slojeve novina, prokapava na parket ili dodaje apstratktne momente tepihu u zoni gde se jaja farbaju.

Sasvim poseban doživljaj su šljokičaste boje i jajčani flomasteri, koji vam omogućavaju da jaja ostanu kakva su i izležena, ali zato vi poduže vreme caklite kao dobra vila. U čemu vas prati i ostatak prostora u kom je tehnika gliterisanja jaja pokušavana.

Tu su, jasno, i tehnološki uznapredovale nalepnice, pozlaćene, srebrne, šarene preko svih mogućnosti spektra boja, sa vizualizacijom cele raspoložive na ovoj planeti flore i faune. Jedino što se i dalje tako fino odlepljuju da vam omogućavaju da se zec, prilikom lepljenja, pretvori u ćopavu antilopu, kokoška dobije izgled oposuma ukrštenog sa beloglavim orlom, a cvet postane brat blizanac vasionskog broda. Pored toga, možete odmah da rezervišete produženi vikend u nekoj banji za mentalne ruine, u koju možete da krenete odmah nakon što protestno pojedete proklete nalepnice koje ni dinamitom ne mogu da se skinu sa matičnog papira na koji su prilepljene.

Naravno da je, u međuvremenu otkrivena, ekologija uzvratila udarac. Uz lukovinu su se pojavile i druge biljne ideje za bojenje jaja. Možete ih u zeleno obojiti koprivama. Jeste da su jaja skoro crna, ali su zato vaše ruke crveno ožarene. Šargarepom možete da obojite jaja u narandžasto, dobro možda ne baš jaja, jer ona ostaju kao od kokoške rođena, ali zato ćete vi biti narandžanstveni još koju nedelju. Ona gornja zelena može da se dobije i kuvanjem brezovog lišća, pod uslovom da su breze olistale i da je neko njihovom lišću to javio. U suprotnom, jaja dobijaju neku tugaljivu zelenjikavu boju, vidljivu samo pod mikroskopom, zbog čega izgledaju kao da su se upravo teško razbolela. Srebrnkasta boja se, navodno, postiže kuvanjem u ljuskama i ostacima suvih pletenica belog luka. Dobro, ne baš srebrna, ali musava sigurno. Žuta boja jaja se dobija kuvanjem istih u kurkumi. Taj  začin kod nas u goste stigao iz Indije, i zato radosno ožuti sve domaćine, ali jaja malo teže. Sem ako kolumbovski ne krenete u kolonizaciju tog kontinenta i sebi obezbedite vagon kurkume za desetak žutih jaja. Uprkos svemu nabrojanom, crno vino radi. Kuvanjem u njemu jaja dobijaju izgled mutiranih šljiva, a vaša kuća miomiris birtije po kojoj plutaju destilacijska isparenja. Tu je i dalje, vekovima isprobavana, lukovina, ali inovirana najlon čarapama koje, u kombinaciji sa lišćem i malo konca, daju jajima neodoljivi izgled umetničkog herbarijuma. Jasno da je to uslovljeno metražom vaših živaca koji treba da izdrže strah od smrskavanja jaja, gubljenja drugog kraja konca, gužvanja listova i trava, cepanja najlonke u veznom momentu, i mogućnosti da prilepljeni maslačak na kraju ipak liči na otisak noge još uvek nepronađenog dinosaurusa.

Posebna zabava, relativno skoro inovirana, je dekupažiranje jaja. Njega posthumno podržava Prokleta Jerina koja je na belancima Smederevo sazidala. Kako je to uradila, postaće vam jasno kad vam se belance, jače od bilo kog lepka, prilepi za sto, prste, pod...To, naravno, pod uslovom da ne završite u haljini s mašnama na leđima nakon tuče sa tanušnim, šarenim slojem na salvetama koji bi trebalo da skinete, primenjujući i poslednju mrvu svoje fine motorike, dok vam se pred nosom prilepljenim za salvetu lepo sve muti i pogled postaje ravan šarenoj morskoj bolesti.

Za to vreme moja, već pokojna baba Dara, sedi pod ruku negde na nebesima sa onom Ištar kokošijih nogu, i cerekaju se srećno. Prva jer zna da samo lukovina obezbeđuje obojena jaja i psihičku stabilnost, a druga zato što ćete, prilikom pokušaja da joj odate poštu bojenjem jaja, skinuti sa neba sve svece i bogove po spisku, samo ćete nju ostaviti na miru. Nju i svemir koji stane u jaje. Naročito ako je čokoladno, kojom prilikom je boja jajeta sasvim nebitna, kao i ko koga tu farba.

 

 

 



Komentari (57)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

omega68 omega68 22:08 11.04.2015

Истар

Ако се прочита с десна на лево је Ратси, Раци а Раци су шта?
Истар је и прво име реке Дунав, случајно.
Истра је случајно Истра...
Јелице супер текст
Христос Воскресе
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:18 11.04.2015

Re: Истар

Раци а Раци су шта?


Kad bi pitao Slovence, rekli bi ti da su to ljudi-patke
emsiemsi emsiemsi 06:40 12.04.2015

Re: Истар

Jelica Greganović
Раци а Раци су шта?


Kad bi pitao Slovence, rekli bi ti da su to ljudi-patke

Ваистину васкрсе !
Успут --- пише се наранџаста, а не наранђаста (латинштином --- naranasta, а не naranđasta).
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:28 12.04.2015

Re: Истар

Успут --- пише се наранџаста, а не наранђаста (латинштином --- narandžasta, а не naranđasta).

Slažem se, da sam ja trukovala po tim jajima, sigurno mi se ne bi omaklo đ.
freehand freehand 22:10 11.04.2015

Znam

... da zvuči pretenciozno, ali mislim da sam uspeo da načinim najružnije ofarbana jaja u toj dve hiljade godina dugoj tradiciji.
Samo kažem.
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:17 11.04.2015

Re: Znam

Druže Free, čini ti se, ja sam uspela upravo da proizvedem jaja izgledajuća kao džinovske šljive obolele od kužne bolesti, u fazi pred truljenje.
freehand freehand 22:56 11.04.2015

Re: Znam

Jelica Greganović
Druže Free, čini ti se, ja sam uspela upravo da proizvedem jaja izgledajuća kao džinovske šljive obolele od kužne bolesti, u fazi pred truljenje.

A ne: moj prozvod liči na ... Ok, ne želiš da znaš kako ja mogu da opišem to što sam proizveo.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:25 11.04.2015

Re: Znam

Ok, ne želiš da znaš kako ja mogu da opišem to što sam proizveo

Daj fotku, možda se radi o inovaciji koja bi mogla iz korena da promeni dosadašnje bojadžijske pristupe.
freehand freehand 23:31 11.04.2015

Re: Znam

Jelica Greganović
Ok, ne želiš da znaš kako ja mogu da opišem to što sam proizveo

Daj fotku, možda se radi o inovaciji koja bi mogla iz korena da promeni dosadašnje bojadžijske pristupe.

Sjutra. Posle ovoga se ne spava.
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:35 11.04.2015

Re: Znam

Sjutra. Posle ovoga se ne spava.

Pa, jeste...moraju i jaja dušom da danu.
mariopan mariopan 08:39 12.04.2015

Re: Znam

freehand
Jelica Greganović
Ok, ne želiš da znaš kako ja mogu da opišem to što sam proizveo

Daj fotku, možda se radi o inovaciji koja bi mogla iz korena da promeni dosadašnje bojadžijske pristupe.

Sjutra. Posle ovoga se ne spava.

Јелда?

Кад излупате и "уништите" доказни материјал?

ХРИСТОС ВАСКРЕСЕ

Јелице, читам тек пошто направим салату ( дзадзики) сад немам каде, гости само што нису.....а ја скувала себи кафицу, уживам у миру и тишини, и да видим кога има на блогу.
stari62 stari62 10:08 12.04.2015

ко'е мори работите ..


emsiemsi emsiemsi 12:08 12.04.2015

Re: Znam

freehand
... da zvuči pretenciozno, ali mislim da sam uspeo da načinim najružnije ofarbana jaja u toj dve hiljade godina dugoj tradiciji.
Samo kažem.

Није ваљда да фарбаш јаја !?
freehand freehand 12:13 12.04.2015

Re: Znam

emsiemsi
freehand
... da zvuči pretenciozno, ali mislim da sam uspeo da načinim najružnije ofarbana jaja u toj dve hiljade godina dugoj tradiciji.
Samo kažem.

Није ваљда да фарбаш јаја !?

Da. Šta je problem?
Sem što loše farbam, mislim?
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:26 12.04.2015

Re: Znam



freehand
emsiemsi
freehand
... da zvuči pretenciozno, ali mislim da sam uspeo da načinim najružnije ofarbana jaja u toj dve hiljade godina dugoj tradiciji.
Samo kažem.

Није ваљда да фарбаш јаја !?

Da. Šta je problem?
Sem što loše farbam, mislim?


A da vas ja malo prijavim moderaciji ?!

EDIT: Zezam se, emsi, evo i mi smo mu ga, u Kolorado, ofarbali majke, doduše skromnih 20 komada, ni približno onom što se smatra standardom dobrostojeće porodice u Matici, dakle bar sto komada. Od toga je 15 komada bilo u luku, i ta su sva dobro ispala, ostatak u hemikalijama, ono, farba za gorionike na spejs šatlu, industrial strength, ta su nešto ispucala, kažem ti, šatl tehnologija.

Aj, ljudi, srećan Uskrs!


zilikaka zilikaka 17:37 12.04.2015

Re: Znam

Da. Šta je problem?
Sem što loše farbam, mislim?

emsiemsi emsiemsi 18:54 12.04.2015

Re: Znam

srdjan.pajic


freehand
emsiemsi
freehand
... da zvuči pretenciozno, ali mislim da sam uspeo da načinim najružnije ofarbana jaja u toj dve hiljade godina dugoj tradiciji.
Samo kažem.

Није ваљда да фарбаш јаја !?

Da. Šta je problem?
Sem što loše farbam, mislim?


A da vas ja malo prijavim moderaciji ?!

EDIT: Zezam se, emsi, evo i mi smo mu ga, u Kolorado, ofarbali majke, doduše skromnih 20 komada, ni približno onom što se smatra standardom dobrostojeće porodice u Matici, dakle bar sto komada. Od toga je 15 komada bilo u luku, i ta su sva dobro ispala, ostatak u hemikalijama, ono, farba za gorionike na spejs šatlu, industrial strength, ta su nešto ispucala, kažem ti, šatl tehnologija.

Aj, ljudi, srećan Uskrs!



И теби, као и твојима, све најбоље уз нашега чуваркућу.

srdjan.pajic srdjan.pajic 20:20 12.04.2015

Re: Znam

emsiemsi

И теби, као и твојима, све најбоље уз нашега чуваркућу.



Au, mi smo od tog dela običaja bili prinudjeni da odustanemo. Jer ta čuvarkuća očas posla postane smrduljak. Nemamo nijednu (0) staklenu vitrinu u kući da bi u njoj bezbedno čuvali usmrdelo ali neraspuknuto jajce, a sve police su apsolutno u domašaju ove dve blesave mačke. Tako da bi čuvarkuća pre, ili što je još gore, kasnije, stradala, ispuštajući svoju dozu vodonik sulfida, na opšti užas ukućana.

Jelica Greganović Jelica Greganović 21:29 12.04.2015

Re: Znam

Aj, ljudi, srećan Uskrs!

I tebi
hajkula1 hajkula1 22:07 12.04.2015

Re: ко'е мори работите ..

stari62




Batko

Ta čemerika je ipak dobra, bar u mogućnostima i za takav performans.
nim_opet nim_opet 19:54 13.04.2015

Re: Znam

freehand
... da zvuči pretenciozno, ali mislim da sam uspeo da načinim najružnije ofarbana jaja u toj dve hiljade godina dugoj tradiciji.
Samo kažem.

Ne znam bas, ove godine nisam, ali sam se prosle setio u subotu uvece. Posto lukovine nisam imao (jer istu nisam ni skupljao, a i da jesam, pobacao bih je jer nemam gde da je skupljam), preturanjem po frizideru dodjoh do ideje da iskoristim ogromnu kolicinu lisca koja je dosla sa vezom sargarepa. I racunam da ako ih sve iseckam u blenderu pa poptopim u vodu, i stavim jaja da se kuvaju, ima da uhvate nesto zelene valjda od hlorofila. Posle jedno sat vremena kuvanja, jaja su uhvatila....pa recimo jednu tamniju nijansu boje ljuske. I sva do jednog popucala. Sa flekama. Ruznija nisu mogla biti, osim da su se posirala u istom liscu. Na kraju sam pobacao i jaja i muljavinu od lisca. Ove godine zbog selidbe ne stigoh, juce sam montirao garnisne i zavese i gledao na FB slike rodbinskih jaja, ofarbanih onako kako dolici, hemijskim, zasicenim, sto rece Jelica, do zumanceta prodrlim bojama.
nim_opet nim_opet 19:59 13.04.2015

Re: Znam

Au, mi smo od tog dela običaja bili prinudjeni da odustanemo. Jer ta čuvarkuća očas posla postane smrduljak.


E ovo ne znam kako, ali kod moje bake se to jaje uvek sacuvalo, isuseno, ali bez mirisa. Kako i gde mu je dusa, tj. HS izvadjen, ne znam, ali su uvek nekako prezivljavala do sledeceg uskrsa, i to onako zveckajuci.
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:32 14.04.2015

Re: Znam

Au, mi smo od tog dela običaja bili prinudjeni da odustanemo. Jer ta čuvarkuća očas posla postane smrduljak.

Ako je celo, nepuknuto, nenaprsnuto jaje onda stvarno može da stoji sto godina i da se "ne čuje".
freehand freehand 19:36 14.04.2015

Re: Znam

Jelica Greganović
Au, mi smo od tog dela običaja bili prinudjeni da odustanemo. Jer ta čuvarkuća očas posla postane smrduljak.

Ako je celo, nepuknuto, nenaprsnuto jaje onda stvarno može da stoji sto godina i da se "ne čuje".

Ja mogu da svedočim za 22. To je ono +3, otkad sam svestan sebe.

Mislim, nemam ni jedno tako staro jaje kao dokaz, ali sam, valjda, uspeo da istaknem svoju mladost.
srdjan.pajic srdjan.pajic 05:30 15.04.2015

Re: Znam

Jelica Greganović
Au, mi smo od tog dela običaja bili prinudjeni da odustanemo. Jer ta čuvarkuća očas posla postane smrduljak.

Ako je celo, nepuknuto, nenaprsnuto jaje onda stvarno može da stoji sto godina i da se "ne čuje".


Ma to je sve jasno, ali ljudi, imamo 2 mačke u kući. Sa njima NIŠTA ne ostaje celo duže od nekog vremena. Čak ni cveće više nemamo, jer vole da ruše saksije više nego slaninicu da jedu. O tome se radi. Uške je čak u više navrata pokušavao da obljubi belu sovuljagu koja nam služi kao dekoracija za vr' jelke, samo što nije baš mogao da se izmigolji do samog vrha kroz iglice i tanko granje. I svaki put je pola onih kugli otišlo na ropotarnicu povijesti.

Jelica Greganović Jelica Greganović 11:29 16.04.2015

Re: Znam

Srđane, jeste probali Stop sprej?
srdjan.pajic srdjan.pajic 05:20 17.04.2015

Re: Znam

Jelica Greganović
Srđane, jeste probali Stop sprej?


Jok, ali smo probali one pumpice sa komprimovanim vazduhom i detektorima pokreta (ili infracrvenim detektorima, ne sećam se). I primetili smo da su se obe mačke u početku secale na taj sprej, to jest komprimovani vazduh, da bi ubrzo shvatile da je to najobičnija zajebancija i ignorisale spravu do daljneg. Doduše, ovo nismo probali na cveću i drveću nego na ulaznim vratima, da sprečimo proklete mačke da beže napolje pa da ih tamo izujedavaju kojekakve lutalice (koje su ostale bez mnogo hranljivijih trudnica). Na kraju sam zaključio da je najbolje da odnesem biljke na posao, tamo su bezbedne, ako ne računam to što povremeno zaboravim da ih zalijem, pa se malo sparuše.

Inače, imam ja i Veroniku, to je moja biljka mesožderka, koja živi u akvarijumu, to jest terarijumu, ali nju mačke nisu imale prilike da probaju, jer nikad nije bila u kući, nego se selila sa mojim poslom, kao laboratorijska dekoracija. A i pitanje je ko bi tu koga do kraja pojeo. Nju sam jednom zamalo greškom isekao laserom, kad sam se nešto zajebavao u labu i promašio ciglu koja služi kao target, i progoreo rupu na tabli iznad Veronike.
emsiemsi emsiemsi 09:04 17.04.2015

Re: Znam

srdjan.pajic
Jelica Greganović
Srđane, jeste probali Stop sprej?


Jok, ali smo probali one pumpice sa komprimovanim vazduhom i detektorima pokreta (ili infracrvenim detektorima, ne sećam se). I primetili smo da su se obe mačke u početku secale na taj sprej, to jest komprimovani vazduh, da bi ubrzo shvatile da je to najobičnija zajebancija i ignorisale spravu do daljneg. Doduše, ovo nismo probali na cveću i drveću nego na ulaznim vratima, da sprečimo proklete mačke da beže napolje pa da ih tamo izujedavaju kojekakve lutalice (koje su ostale bez mnogo hranljivijih trudnica). Na kraju sam zaključio da je najbolje da odnesem biljke na posao, tamo su bezbedne, ako ne računam to što povremeno zaboravim da ih zalijem, pa se malo sparuše.

Inače, imam ja i Veroniku, to je moja biljka mesožderka, koja živi u akvarijumu, to jest terarijumu, ali nju mačke nisu imale prilike da probaju, jer nikad nije bila u kući, nego se selila sa mojim poslom, kao laboratorijska dekoracija. A i pitanje je ko bi tu koga do kraja pojeo. Nju sam jednom zamalo greškom isekao laserom, kad sam se nešto zajebavao u labu i promašio ciglu koja služi kao target, i progoreo rupu na tabli iznad Veronike.

Хехехе !
Добро да ниси спржио мачку !
freehand freehand 23:01 17.04.2015

Re: Znam

Jok, ali smo probali one pumpice sa komprimovanim vazduhom i detektorima pokreta (ili infracrvenim detektorima, ne sećam se). I primetili smo da su se obe mačke u početku secale na taj sprej, to jest komprimovani vazduh, da bi ubrzo shvatile da je to najobičnija zajebancija i ignorisale spravu do daljneg. Doduše, ovo nismo probali na cveću i drveću nego na ulaznim vratima, da sprečimo proklete mačke da beže napolje pa da ih tamo izujedavaju kojekakve lutalice (koje su ostale bez mnogo hranljivijih trudnica). Na kraju sam zaključio da je najbolje da odnesem biljke na posao, tamo su bezbedne, ako ne računam to što povremeno zaboravim da ih zalijem, pa se malo sparuše.


"Alo? Cat problem? C'mon, it's no problem at all! I can help you for free and save your plants!"


emsiemsi emsiemsi 05:33 18.04.2015

Re: Znam

freehand
Jok, ali smo probali one pumpice sa komprimovanim vazduhom i detektorima pokreta (ili infracrvenim detektorima, ne sećam se). I primetili smo da su se obe mačke u početku secale na taj sprej, to jest komprimovani vazduh, da bi ubrzo shvatile da je to najobičnija zajebancija i ignorisale spravu do daljneg. Doduše, ovo nismo probali na cveću i drveću nego na ulaznim vratima, da sprečimo proklete mačke da beže napolje pa da ih tamo izujedavaju kojekakve lutalice (koje su ostale bez mnogo hranljivijih trudnica). Na kraju sam zaključio da je najbolje da odnesem biljke na posao, tamo su bezbedne, ako ne računam to što povremeno zaboravim da ih zalijem, pa se malo sparuše.


"Alo? Cat problem? C'mon, it's no problem at all! I can help you for free and save your plants!"



Хехехехе !
Алф --- какав цар !
Штета што се не врати на ТВ екране !
mlekac mlekac 22:54 11.04.2015

Zaboravila si

Tehniku izbeljivanja kore koja savetuje da se jaja kuvaju u mešavini sirćeta i vode 50:50.

Em ono sirće lepo zapeni, em cela kuća miriše ko da je turšijom zalivena, em ti,na kraju, ako zaboraviš da jaja prvo obrišeš salvetom i tako skineš onaj žućkasti deo, garantovano sleduje skidanje farbe onog sekunda kad pokušaš jaje iz lonca da preneseš na neko drugo mesto.

Na užas cele familije, ja se potpuno slažem s tvojom babom - lukovina rules!

A šarenilo se postiže tako što neka izvadiš ranije, dok su još svetla, a druga ostaviš dok ne potamne što je više moguće.

A one nalepnice našeg detinjstva bile su od sorte preslikača, što je podrazumevalo da se prvo umoče u čašu s vodom pa se onda, u odlučujućem trenutku, baš pre nego što veselo počnu da plutaju po površini, prebace na jaje.

Kod nas je za taj posao bio zadužen tata, jer je on jedini nekako uspevao da pogodi pravi trenutak kad to čudo treba izvaditi iz vode.

Zakasni par sekundi i juriš je po čaši (mission imposible, uvek bi se skroz raspala), a ako je izvadiš prerano, obavezno bi se pocepala.

Što se mame ticalo - peršun na lukovini je bio zakon. Em je dobro izgledao, em je, iz nekog razloga, bio biljka koja se najmanje "gužvala" u čarapama.

Mada, od kako su se bile pojavile one "obuci jaje" varijante, mama je celu stvar svela na kuvanje u lukovini, kolko da se jaje obari i dobije neku žućkastobraon nijansu, a onda ih je "oblačila" i to je bilo to.

Sve dok ne dođe trenutak da dotično jaje treba da se pojede - dok se zguli ona plastika, prođe te apetit 100%

Jelica Greganović Jelica Greganović 23:24 11.04.2015

Re: Zaboravila si

Nisam zaboravila, kao ni mučiteljske tehnike voskarske. Mada mi se čini da bi izbeljivanje kokošaka bilo dugoročnije rešenje.
8c_competizione 8c_competizione 16:22 12.04.2015

Re: Zaboravila si

Kod nas je za taj posao bio zadužen tata, jer je on jedini nekako uspevao da pogodi pravi trenutak kad to čudo treba izvaditi iz vode.


tata mora da je bio maketar kad je bio mlad. inace, za ovu operaciju obavezno nabavite nekog maketara, domaceg ili stranog placenika, nema veze. oni znaju sa tim nalepnicama/preslikacima koje se potapaju u vodu!

ja ipak volim varijantu sa lukovinom i persunom, uz svesrdnu upotrebu starih najlonskih carapa!
mlekac mlekac 19:22 12.04.2015

Re: Zaboravila si

8c_competizione
Kod nas je za taj posao bio zadužen tata, jer je on jedini nekako uspevao da pogodi pravi trenutak kad to čudo treba izvaditi iz vode.


tata mora da je bio maketar kad je bio mlad. inace, za ovu operaciju obavezno nabavite nekog maketara, domaceg ili stranog placenika, nema veze. oni znaju sa tim nalepnicama/preslikacima koje se potapaju u vodu!

ja ipak volim varijantu sa lukovinom i persunom, uz svesrdnu upotrebu starih najlonskih carapa!

Te što se potapaju u vodu nisam vidla odavno...

Sad su ove obične, s lepkovima, što krenu da se odlepljuju čim primirišu slaninicu za izvlačenje visokog sjaja!
8c_competizione 8c_competizione 21:11 12.04.2015

Re: Zaboravila si

Sad su ove obične, s lepkovima, što krenu da se odlepljuju čim primirišu slaninicu za izvlačenje visokog sjaja!


dusmanska, ako im slaninica za visoki sjaj smeta
hajkula1 hajkula1 03:15 12.04.2015

Hristos Voskrese!


Nisi čula za jaja farbana u varivu od cvetova maslačka? Prelepa žuta.

Baba iz Obrenovca (mamina majka) je nekoliko dana pre farbanja, iscrtavala jaja voskom. Bila je umetnica . (Moja majka je nadmašila a ni tetka nije loša.) Neka je farbala u više boja. Sem kokošijih, farbala je guščija, pačija i par ćurećih u lukovini, maslačku i nekim varivima od bilja.
Ukrašavala ih je i liskama, peršunovim i drugim pa ih je pakovala u gazu.
Kada je Uskrs padao ranije, izbor bi bio skromniji a kada bi bio kasnije imala je veći izbor i ukrasa i boja.
Intenzitet boje je zavisio i od ljuske jajeta (nevezano da li je ljuska bela ili tamnija).
Toga se sećam iz predškolskih dana, na žalost ne i kako je dobijala purpurnu i one lepe ružičaste nijanse. Vrlo moguće da je od cveća iz njene baštice. Naravno, najviše ih je bilo u lukovini, pa u maslačku a u drugim bojama po 3-4. Farbala bi, tek-toliko, (oko 150 jaja, dok se ranije znalo...).

Tatina mama, Beograđanka je iz lukovine dobijala isključivo bordo jaja, svaki put. Kojim trikom, ne znam. Šarala ih je listićima, rano je usvojila sličice a za ukrašavanje voskom nije imala ruku, samo krst s ocilima i na drugoj strani ćirilično H.V. Crtanje je prepuštala majci i sestri, pa ćerkama, pa unukama. Tu se ni ja nisam baš pokazala.




Noćas sam donela plamičak Svetog Ognja. Kod Hrama je bila lepa atmosfera. Lepa noć i lepi ljudi oko Hrama.


Hristos Voskrese! Da ste mi svi živi i zdravi
G.Cross G.Cross 10:06 12.04.2015

Re: Hristos Voskrese!

Noćas sam donela plamičak Svetog Ognja. Kod Hrama je bila lepa atmosfera. Lepa noć i lepi ljudi oko Hrama.



Lepo je sto su je patrijarsija odlucila da uvede ovaj obicaj.

Ja sam godinama isao za Uskrs u manastire u Moldovi (rumunskoj).
I kada svetlo iznesu iz crkve u ponoc prvo jedna sveca, pa od nje nekoliko pa se siri svetlost.

Divan prizor.
mariopan mariopan 20:54 12.04.2015

Re: Hristos Voskrese!

G.Cross
Noćas sam donela plamičak Svetog Ognja. Kod Hrama je bila lepa atmosfera. Lepa noć i lepi ljudi oko Hrama.



Lepo je sto su je patrijarsija odlucila da uvede ovaj obicaj.

Ja sam godinama isao za Uskrs u manastire u Moldovi (rumunskoj).
I kada svetlo iznesu iz crkve u ponoc prvo jedna sveca, pa od nje nekoliko pa se siri svetlost.

Divan prizor.

Тако је и у Грчкој.
Маса света носи свеће и то светло, тај пламен, носе све до своје куће.
Тек тада за њих заиста почиње Ускрс.
По повратку из цркве, када се донесе тај пламен, може да се вечера месо и да се мрси - почиње Ускршњи празник.
hajkula1 hajkula1 23:03 12.04.2015

Re: Hristos Voskrese!

G.Cross
Noćas sam donela plamičak Svetog Ognja. Kod Hrama je bila lepa atmosfera. Lepa noć i lepi ljudi oko Hrama.



Lepo je sto su je patrijarsija odlucila da uvede ovaj obicaj.

Ja sam godinama isao za Uskrs u manastire u Moldovi (rumunskoj).
I kada svetlo iznesu iz crkve u ponoc prvo jedna sveca, pa od nje nekoliko pa se siri svetlost.

Divan prizor.




Ovo je prvi put da plamen Svetog Ognja, direktno iz Jerusalima stigne do nas (specijalnim letom koji su finanisrali Rusi).
Još sam pod utiskom. Čula sam više stranih jezika dok sam prolazila. Bilo je puno ljudi oko Hrama. Ljudi, nasmejani ljudi sa sjajem u očima. Znate li koliko često vidim srećne ljude?
Poseban je osććaj dok smo pronosili plamen. Osećaj da ti neko s radošću pruži da upališ i isto s radošću pružiš sledećem. Od srca. Probuđen delić kolektivnog pamćenja.
Kada smo se vraćali, čerka je blistala dok je svečano nosila upaljeno kandilo, njen dečko je s posebnom pažnjom vozio. Radost kada smo ušli kod njegovih i kasnije kada smo plamen uneli u svoju kuću.
Usput smo prolazili pored ljudi koji su se vraćali kućama noseći upaljene sveće, po neko fenjer ili kandilo. Noć je bila tiha, bez vetra.



Uzbuđena sam, sin mi stiže iz Portorika, preko Njujorka i Minhena malo pre 13 sati, na drugi dan Uskrsa. Videću ga posle 7 meseci i nedelju dana
Poseban Uskrs u mom domu.


Dobili smo jaja od moje tetke. Ukrašena su tehnikama voskom, šaranje (crtanje), grebanje i otiranje.
8c_competizione 8c_competizione 23:25 12.04.2015

Re: Hristos Voskrese!

Uzbuđena sam, sin mi stiže iz Portorika, preko Njujorka i Minhena malo pre 13 sati, na drugi dan Uskrsa. Videću ga posle 7 meseci i nedelju dana
Poseban Uskrs u mom domu.


ovo me posebno dirnulo

mariopan mariopan 06:10 13.04.2015

Re: Hristos Voskrese!

@ хајкула

Љуби га мајка

И мој син је стигао, како је лепо када су деца код куће

Срећан празник.
principessa_etrusca principessa_etrusca 06:45 13.04.2015

Re: Hristos Voskrese!

Uzbuđena sam, sin mi stiže iz Portorika, preko Njujorka i Minhena malo pre 13 sati, na drugi dan Uskrsa. Videću ga posle 7 meseci i nedelju dana
Poseban Uskrs u mom domu.

Дивно! Срећан Ускрс, хајкуло!
principessa_etrusca principessa_etrusca 07:28 13.04.2015

Re: Hristos Voskrese!

Toga se sećam iz predškolskih dana, na žalost ne i kako je dobijala purpurnu i one lepe ružičaste nijanse. Vrlo moguće da je od cveća iz njene baštice. Naravno, najviše ih je bilo u lukovini, pa u maslačku a u drugim bojama po 3-4.

Када су ускршња јаја у питању (мада не и у другим стварима), моја баба је била традиционалисткиња, па су јаја била искључиво црвена, фарбана варзилом које је природна боја, није било налепница, а обавезна комбинација је била "јаје и перетак". (Перетак је традиционално ускршње пециво, када се обликује, прво се кува, па пече, а јаје се ставља у средишњи отвор, што остаје да се замисли пошто сам на интернету нашла само слику без фарбаних јаја.)

angie01 angie01 12:33 13.04.2015

Re: Hristos Voskrese!

Uzbuđena sam, sin mi stiže iz Portorika, preko Njujorka i Minhena malo pre 13 sati, na drugi dan Uskrsa. Videću ga posle 7 meseci i nedelju dana


ovo je najvaznije,...i treba da se vozi sa posebnom paznjom, blista, svecano, osmeh,radost, pruzi jedandrugome...sve to:)





hajkula1 hajkula1 10:37 14.04.2015

Re: Hristos Voskrese!

principessa_etrusca

Када су ускршња јаја у питању (мада не и у другим стварима), моја баба је била традиционалисткиња, па су јаја била искључиво црвена, фарбана варзилом које је природна боја, није било налепница, а обавезна комбинација је била "јаје и перетак". (Перетак је традиционално ускршње пециво, када се обликује, прво се кува, па пече, а јаје се ставља у средишњи отвор, што остаје да се замисли пошто сам на интернету нашла само слику без фарбаних јаја.)


Mislim da znam o čemu pričaš. Nešto slično kuvanom đevreku samo veće, uvijeno u pletenicu :) sremala je stara kuma. Moje obe bake su pravile Uskršnji kolač s jajetom u sredini, kao u gnezdu, od pletenice, sladak od belog brašna. Jedna ga je posipala kristal-šećerom (slično kao slatku kiflu) a druga mazala s malo meda.

Tatina majka je OBAVEZNO pravila jagnjeću kapamu pa s ovčijim kiselim mlekom a kod mamine majke jeli smo sarmice od zelja i vinove loze, (sačuvala bi teglu liski specijalno za Uskrs), naravno sa kiselim mlekom (i kravljim, za one koji ne mirišu ovčije).

Žao mi je što nisam gledala sve pripreme, bila sam mala da bih zapamtila a kasnije, kao svako školsko dete, stigla bih na gotovo.



Sin mi kaže (gradacija prideva ponosan, ponosniji, najponosniji, tek sada ), tek sada sam ponosan što sam Srbin. Mi Balkanci, računajući i ove što pljuju ulicom, smo za njih (amere, engleze i sve ostale koje je mogao da sretne na brodu, lukama, plažama, obilascima, proputovanju) PLEMSTVO.
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:34 14.04.2015

Re: Hristos Voskrese!

nekoliko dana pre farbanja, iscrtavala jaja voskom.

To crtanje voskom je u Sloveniji posebno omiljena disciplina, i jaja zaista divno izgledaju, a boje i intarzije se razlikuju od kraja do kraja.



Jelica Greganović Jelica Greganović 12:13 14.04.2015

Re: Hristos Voskrese!

Noćas sam donela plamičak Svetog Ognja.

Onda bi mogla da budeš jeksik-hadžija

Ja sam liturgiju sa balkona slušala, čulo se kao da mi pod prozorom pevaju.
timotije timotije 07:53 12.04.2015

Farbana jaja

Da je Bog odlučio da pošalje svoga sina Isusa, prošle nedelje među katoličke, a ove među pravoslavne narode, mogao bi da zaključi da su od Njega ostala smao jaja, i to farbana.
zilikaka zilikaka 10:03 12.04.2015

Slić'ce

Za bojama se pojavila i novost nalepnica, sasvim malim, sa slikama razdraganih kokošaka, pilićima koji su izbegli kuvanje u fetusnom dobu, zečevima u jatima, obučenih u sve moguće kreacije najživljih boja. Naravno, nije falilo ni cveća, korpica, mašni i behara. Te nalepničice je malo ko uspevao da odlepi i zalepi na jaja, a da ih pritom ne zgužvulja ili bar presavije. Zato je zečevima na njima falio bar po jedan ekstremitet, naročito u ušnoj zoni, kokoške su ostajale bez glave ili nogu, a pilići se pretvarali u žute, pregojene insekte, prosto jer su bili premali da vizuelno prežive suviše tanki materijal na kom su prikazani.

E, ovog se odlično sećam.
Zaletiš se pa uzmeš one veće, da se lepo vide, a onda, ako uspeju da se zalepe, obavezno se (ako ih prethodno ne pokidaš) naprave falte na krajevima.
Onda ti jednu stranu popraviš al onu prethodnu, koja je i ličila, upropastiš skroz.

To s mermerima, sjajnim folijama i tim drangulijama probala jedared.
(...Komšija Free, ni ne znaš koliko te razumem.)

Na kraju, ovo s folijama je jedno od boljih izuma, pod uslovom da uspeš da uskladiš veličinu folije i jajeta, i da ti se nameštena i upasovana ne pomere posle pri potapanju, i da....


8c_competizione 8c_competizione 11:49 12.04.2015

da, farbanje

upravo procitah ovu vest

vrlo interesantna

i navodi na razmisljanje, barem one koji se nisu svojevoljno odrekli te sposobnosti u korist "postovanja tradicije"

Јелда?

Кад излупате и "уништите" доказни материјал?

ХРИСТОС ВАСКРЕСЕ


freehand freehand 12:13 12.04.2015

Re: da, farbanje

upravo procitah ovu vest

vrlo interesantna

i navodi na razmisljanje, barem one koji se nisu svojevoljno odrekli te sposobnosti u korist "postovanja tradicije"

Šta je u toj vesti toliko interesantno? Sem da briselski licemeri uvode sankcije ruskim biznismenima koji pomažu Rusima u Ukrajini?
Kuleas Kuleas 15:21 12.04.2015

Re: da, farbanje

Sama vest je krajnje nezanimljiva,ali su zanimljivi komentari...
8c_competizione 8c_competizione 16:17 12.04.2015

Re: da, farbanje

Sem da briselski licemeri uvode sankcije ruskim biznismenima koji pomažu Rusima u Ukrajini?


mislis ruskim Miskovicima koji su "tekom mukom, noseci gajbice" zaradili te milione?

matori, ajde da se ne pravimo veverice. lik je ispostava iliti legalni entitet bivseg KGBa ili kako li se sada vec novo zove. da bi Kremlj ostao cistih ruku, onda angazuje takve firme.

nemo se brines, nisu to izmislili Rusi, CIA to radi vec poodavno.

ja samo da to napisem onako usput, da se ljudi mnogo ne primaju na taj plamen i na "ciste misli" tog lika.

@Kulaes: vest je zanimljiva, ukoliko znas da citas izmedju redova. doduse, ova vest per se je napisana da nemoras mnogo da se trudis.

nego da ne trolujemo blog mnogo (Jelice, unapred se izvinjavam), obozavam ove dogodovstine oko farbanja jaja. ja sam odavno digao ruke od toga da sam radim, posto mi kuhinja posle uvek izgleda kao atelje nekog pomahnitalog konceptualnog umetnika. ovako, odem u prodavnicu i kupim vec ofarbana jaja. na kraju mi samo prsti budu malko ofarbani, ali to je ok.
drzura drzura 20:38 12.04.2015

i ja sam ofarbao




mislim da se isus ukazao na ovom jajetu, ili je možda ovo jaje za hazart izložbu kod docsa
49 41 49 41 00:53 13.04.2015

Milance

Obicno; svake godine posle svih kucnih procedura - ulica.

Svak se "naoruzao" sa par farbanih u dzepovima. Prethono analiza, koje ce se poneti.
Krupna nikako, slabija su. Vrh mora da mu bude ovakav, dupe onakvo.
Krecemo u "pljacku".

Te godine, Milance nas opeljusi. Pokupi ih sve od nas 5. Oce da ide kuci sa tovarom.
Nije nama do jaja, ima toga kuci jos pumo.
Al' to je lopovluk.
To jaje nije "pravo" vestacko je - konstatuje nas 5.
Kune se da je pravo.
Niko ne veruje.

Ekspertiza svih 5. Vaganje u obe ruke. Kuckanje u zube sa obe strane. Kuckanje lagano o razlicite materijale, svako osluskuje prilikom kuckanja.

Tako do rucka.
Nas 5 se dohvatili Milanceta.
Nema kuci!
Samo - dokaz!

Milance, jaje bums u kameni zid.

Stvarno je bilo pravo.

hristos Voskrese.
rade.radumilo rade.radumilo 09:59 15.04.2015

Kod Kineza

Jaja od tvrde gume, boje identične pravim kokošijim jajima. Za klince milina, da mackaju do mile volje temperama, vodenim bojama, flomasterima, čime god...
Jelica Greganović Jelica Greganović 11:30 16.04.2015

Re: Kod Kineza

Gumena jaja? Nije loše...odskaču?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana