Društvo| Život

Prošetaj u njenim cipelama

Biljana 77 RSS / 29.04.2015. u 15:07

Š'a je? Žulja.

 Ja nisam žena sa sela.

Moja majka je dete sa sela. Ostala bez oca pre nego što se rodila. Odgajana je pažljivo i sa ljubavlju u najvećoj sirotinji prvo kao dete samohrane majke, a onda srećom uz najboljeg očuha na svetu.  Odgajana je sa idejom da mora da radi, da uči, da se obrazuje  i da ode sa sela. Ili makar sa njive. Otišla je.

Moja Slavka je žena sa sela. Moja baba. Mamina majka. Ona samohrana. Što je ostala udovica u 5. mesecu trudnoće. Terana da pobaci od strane svoje i porodice pokojnog muža. Da bi se lakše preudala. Kako je izgledalo biti mlada, samohrana majka na selu, sredinom pedesetih, odbačena od svih, sa detetom koje osim nje niko nije želeo, pa još ženskim, to mi ne možemo da zamislimo.  Od udaje za Iliju, valjda najboljeg čoveka kojeg sam srela, proživela je sreću. Radila mnogo. Na selu mora da se radi mnogo da bi se bilo samo malo više od siromašnog. Odškolovala ćerku. Dočekala unuke. Umrla je od raka, sa nepunih 60 godina. 

Gledam žene po selima celog života. Ogrubele, pre vremena ostarele, koje barabar sa muškarcima rade na njivi, u plasteniku, u štali. A onda i sve ono po kući, oko dece, ručka, veša .. you name it. Umiru od raka dojke ili grlića materice u četrdesetim jer ne idu kod ginekologa.

******

Pre dve godine pročitala sam jedan tekst, jezivo napisan o trendu da se sklapaju dogovoreni brakovi između neženja iz srpskih sela i mladih Albanki.  O tome koliko može biti srećan jedan takav brak u kojem se dvoje ljudi ne ne poznaju, ne ne vole, nego ni ne govore  istim jezikom, o tome koliko može biti srećna žena istrgnuta iz svoje sredine, odvojena od rodbine, prijatelja, u tuđoj zemlji nema mesta diskusiji. I neću o tome. O tome da tu postoje elementi trgovine ženama, takođe neću. Sve je to posledica. Ja hoću o uzrocima.

Uzroci su "jednostavni".  Po našim selima mnogo je neženja jer nema devojaka. Devojaka nema jer odlaze sa sela.

Uzmeš tablet ili telefon, wi-fi šifru od konobara, pijuckaš nešto toplo ili hladno. Čitaš tekst, brineš za majčicu Srbiju, srpsko selo i srpstvo vaskoliko. I kuckaš komentar:

 

1. Beograd je veliki krivac za migraciju stanovnistva, a naravno i majke koje svoje devojke vaspitavaju da se udaju samo bogato kako se nebi mucile kao one sto se muce. Odvratno!

2. jasna stvar, za propadenje Srbije su krive srpske devojke i oni koji su ih tako "vaspitali" da ne postuju muskarce


3.Problem postoji u glavama srpskih devojaka/žena....

4. svaka im cast, moracu i ja tim stopama, zivim u inostranstvu, radim,
solidno zaradjujem, imam dosta toga ali ove nase cure samo misle na
bjesno auto i provod, ne interesuje ih kuca, kuhanje, djeca, vec samo
spavanje i schoping...

5. Ili u prevodu, kako se to vaspitaju srpske djevojke, kada nece da se udaju za Srbe sa sela, ali sve vise i iz grada ukoliko nisu dobrostojeci.

6. Већина наших српкиња су размажене спонзоруше, част изузецима....

7. u Makedoniji se albanke udavaju za makedonske seljake , uglavnom se ljudi hvale od njih , vaspitavane su u tradicionalnom patrijarhalnom duhu i postuju domacina i roditelje .
Kod makedonke to nisu vrednosti koje neguju , one uglavnom su urbane svojeglave i zavidljive , cast izuzecima , sacuvaj boze da se neka uda na selu...nema sanse !

8. Mora se takođe raditi na promovisanju hrišćanskih vrednosti jer se samo tako može istisnuti naopak pristup savremenom životu koji takođe utiče da devojke napuštaju sela.

9. Ja sam Srbin sumadinac i veruj mi Sofija da sam pre pet godina svojim sinovima /koji sada ne zive vise u ovoj zemlji/rekao da ako mogu da biraju da se nikako ne zene Srpkinjama.Za informaciju nisam nikakav zatucani Srbin, vec covek koji je duzi period zivota proveo vani sa suprugom koja je takodje fakultetski obrazovana.Na nasu zalost najveci deo mlade zenske populacije, emancipaciju je sticao gledajuci serije i filmove sa zapada a to sto su videle u apsolutnoj vecini postoji samo na filmovimu i u serijama.

10. Pa bolje te nego ove naše šoperke opterećene svojim izgledom. Snijma će biti srećniji

11. ja ne zivim u srbiji i licno nikad nisam imao vezu sa devojkom iz srbije i upravo ove devojke, koje nisu posebno obrazovane i kultivisane predstavljaju ubedljivo najveci problem, je znam takve devojke iz drugih zemalja i nisam imao problema sa njima, ali takve devojke iz srbije ne razumem uopste. obrazovanije zene iz srbije su ok.

12.Vecina devojaka zele lak zivot, novcano obezbedjen, i skoro nijedna ne zeli da ide na selo.

13. Jok, oće li splavaruša da gazi šenicu bjelicu u jutarnjoj rosi? Oće li da djubri kuruz balama? Hoće li da siri? More takva ti neće pustiti vodu za sobom.
Bree, ova Albanka ima da ti se porodi u šumi, i još da ti u povratku nacepa drva

******

Ima tome dosta vremena odgledala sam neku emisiju, može biti i da je bila Kvadratura kruga. Tri – četiri sestre, negde na Pešteru, stare već. Roditelji nisu imali sinova, one su ostale da održe imanje i vode brigu o roditeljima. Sad već stare, nisu se udavale, bez dece i unuka, imaju samo jedna drugu. Iza njih je život teškog fizičkog rada. I skoro ničeg drugog.

-I možeš li da zamisliš neku drugačiji život? Da si se odselila? Udala? Školovala?

Razmišljala je nekoliko trenutaka i onda rekla samo jedno:

–Ne. Ni srećno, ni tužno. Ni ljuto, ni razočarano. Pomireno, sa potpunom sigurnošću, ne.

******

Ja bih ako može mali eksperiment – da se autori komentara diskonektuju sa wi-fi, preobuju i polako u neko selo u Srbiji. Ako može planinsko još bolje. Na nedelju dana. Da rade sve što radi jedna žena sa sela. I da nacepaju ta drva, bez da moraju da se porađaju u šumi.  Pa kad počnu da plaču mami i tati da bi nazad na wi-fi i espresso, na druženje sa prijateljima i posao u zatvorenom, da im kažem da se izgleda ne može zamisliti život drugačiji od onog koji živiš. Neko zato što mu je život uzeo svaku mogućnost, a neko zato što je stoka neempatična i nadobudna.

Jer ok je praviti naslovne o mladim ljudima koje odlaze iz Srbije jer hoće bolje za sebe. Oni će dobiti ovacije na mrežema od ovih iz kafića… Čak i  ako su žene. Ali ne daj bože da neka žena sa sela kaže: Ja ne želim da živim ovde i ovako.  Na selu. Želim bolje. Lakše. Izbor. U redu je ne želeti da živiš u Srbiji, ali nije u redu ne želeti da živiš na selu u Srbiji. Ako si žena.



Komentari (300)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

reanimator reanimator 10:47 30.04.2015

Re: Odgovor na PP i komentare redom

bajke nas uče tome da znamo ako naiđemo na kuću od čokolade da u njoj služe kuvanu djecu za ručak.

I uče nas da, ako se dovoljno odradimo makom, onda može sve : limeni vojnik, strašilo, lav, oz..
uros_vozdovac uros_vozdovac 10:51 30.04.2015

Re: Odgovor na PP i komentare redom

Biljana 77
Pošto nemam baš mnogo vremena da se posvetim pojedinačnom odogovaranju na komentare, biće ovo jedan poduži.
Dobila sam na PP neobičnu poruku: da objasnim zašto sam napisala ovaj tekst.
Odgovor delimično iz poštovanja prema mojoj Slavki koja se beksrajno namučila da na selu odgaji jedno de facto neželjeno dete. Žensko dete. I svu snagu koju je imala usmerila na to da joj stvori uslove - obrazovanje pre svega, da ode sa sela, ili makar što dalje od teškog fizičkog rada. Tako da kad neko napiše: a naravno i majke koje svoje devojke vaspitavaju da se udaju samo bogato kako se nebi mucile kao one sto se muce. Odvratno! meni dođe da se isprovraćam, pa da tučem, pa opet da povraćam.
Uzgred nije se udala bogato, udala se mlada i zaljubljena.

Takođe odgovor se nalazi u prvom komentaru, dva linka - suprostavljene dve koncepcije, dva viđenja, od kojih drugo smatram za uvredu zdravog razuma. Rekla bih da većina komentatora nije otvorila link: Ja, žena sa sela. Jer da jeste ne bismo diskutovali o tome ko sedi ispred prodavnice, ko se šminka, a ko ogovora i ostalim efemernostima. Pričali bismo o tome kako izgleda kad ti neko uskrati pravo na obrazovanje, na zaposlenje, kada ti određuje bračnog partnera, broj dece, slobodu kretanja.
Tekst je pre sveg trebalo da bude ukazivanje na jedno vrlo olako stigmatizovanje tih žena koje odlaze sa sela želeći bolji život. Bolji život. Tačka.

Što se tiče onih koji su se u kometarima bavili ekonomskim i infrastrukturnim problemima .. naravno da tu glavnina uzroka, a ne u tome što su za propadenje Srbije krive srpske devojke i oni koji su ih tako "vaspitali" da ne postuju muskarce.


Džaba klik video je uklonjen
bladerunner92 bladerunner92 10:57 30.04.2015

Re: Odgovor na PP i komentare redom

I uče nas da, ako se dovoljno odradimo makom, onda može sve : limeni vojnik, strašilo, lav, oz.

ja ko sto neki znaju najvise volim Alisu

Biljana 77 Biljana 77 11:08 30.04.2015

Re: Odgovor na PP i komentare redom

Džaba klik video je uklonjen

Aman je l vi ljudi čitate šta piše:

Na žalost nema više linka za video, ali može i da se pročita.
angie01 angie01 11:14 30.04.2015

Re: Odgovor na PP i komentare redom


I uče nas da, ako se dovoljno odradimo makom, onda može sve : limeni vojnik, strašilo, lav, oz..


re, bre, strasilo, lav, oz su nesto drugo, ...a ni limeni vojnik,....trenutno mogu samo za primer carobnjaka iz oza da ti navedem nekolicinu ucesnika na ovom portalu, koji se deru iz zavese i prve o sebi neku laznu sliku nenadjebivog:),...ili kako vec ne:)


to za diluzns,ti je blejdranerka dala najbolji primer.
reanimator reanimator 11:20 30.04.2015

Re: Odgovor na PP i komentare redom

to za diluzns,ti je blejdranerka dala najbolji primer

Kad smo već kod blejdranerkinog primera, koristim priliku da ljubiteljima pc igara preporučim igranje Alice in Wonderland. Alisa u ludnici u koju je zaglavila, jer je zapalila kuću sa sve ukućanima, vezana za krevet, pored nje neka groteskna lutka zeca, a onda pod sedativima kreće da fantazira belog zeca, karte, ovo, ono...
angie01 angie01 11:30 30.04.2015

Re: Odgovor na PP i komentare redom

Kad smo već kod blejdranerkinog primera, koristim priliku da ljubiteljima pc igara preporučim igranje Alice in Wonderland. Alisa u ludnici u koju je zaglavila, jer je zapalila kuću sa sve ukućanima, vezana za krevet, pored nje neka groteskna lutka zeca, a onda pod sedativima kreće da fantazira belog zeca, karte, ovo, ono.


ko zivot u Srbiji, bogtemazo,...


myredneckself myredneckself 11:47 30.04.2015

Juxtaposition

angie01
: a naravno i majke koje svoje devojke vaspitavaju da se udaju samo bogato kako se nebi mucile kao one sto se muce. Odvratno!


a, sto?,...pa i Pepeljuga se nije udala, ( zaljubila) u konjusara, slugu ili radnika na polju, nego u princa, koga je targetirala u tom smislu- kao uostalom i sve devojke na balu, i isto se, kao danasnje sponzoruse, za taj susret specijalno montirala, nije otisla u autenticnom izdanju, jer je takvu, princ ne bi ni pogledao i prepoznao "dobrotu njene duse":).


Hmmda, NG, paz'vako šlagvort, Pepeljuga kao sponzoruša. A šta je bilo dalje...
Tužan početak, ali srećan kraj osvajanja, kakav koncept!

Kako god da joj je uspelo to njeno namontiravanje u šemi s princom, ubrzo je nastupio isrušišeselepisnovimoji period.
Nije uspela da se suprotstavi izazovima ženskog života, dok je princ terao prinčevski po svome.
Odala se piću.
A princ? Ko zna gde je on bančio, ili, gde se on budio?! Sigurno je da nije bio tamo gde mu je mesto (u odnosu na one stare priručnike za srećan brak.)

Apropo, da sam ja Pepeljuga, wannabe princeza, moje bi se mesto znalo i verovatno bilo u Klisanskom zatvoru u NS, (čamila bih čekajući premeštaj u Požarevac, skidajući se na suho s cuge), jer sam u trenucima trezvenosti zadavila princa.


uros_vozdovac uros_vozdovac 11:51 30.04.2015

Re: Odgovor na PP i komentare redom

Biljana 77
Džaba klik video je uklonjen

Aman je l vi ljudi čitate šta piše:

Na žalost nema više linka za video, ali može i da se pročita.

Mea culpa
naginata_83 naginata_83 12:26 30.04.2015

Re: Odgovor na PP i komentare redom

Procitah "Ja, zena sa sela" i rasplakah se. Sve su mi pokojne babe i baba strine pred oci izasle. Cak i majka moja iako je ona relativno mlada i dalje pa smo je mi malo "izvukle". A i tata i dede i njihova braca i rodjaci.

Patrijarhat u Srbiji na selu prvo veze muskarca za zemlju a onda zenu za muskarca. I onda je to perpetuum mobile koji se prenosi i obnavlja sa generacije na generaciju.
angie01 angie01 12:30 30.04.2015

Re: Juxtaposition

jer sam u trenucima trezvenosti zadavila princa.


a totiprcam, Draga,...nije sve u najkostimu:).
rade.radumilo rade.radumilo 17:26 30.04.2015

Re: Juxtaposition

I šta je tu čudno?

angie01 angie01 20:09 30.04.2015

Re: Juxtaposition

I šta je tu čudno?


nista,...ja obozavam Drusilu.:)
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 20:42 30.04.2015

Re: Odgovor na PP i komentare redom

kreće da fantazira belog zeca, karte, ovo, ono.

umesto karte pročitala krle.
gedza.73 gedza.73 21:33 30.04.2015

Re: Odgovor na PP i komentare redom

Biljana 77
Žensko dete.

Imam neko rupičasto pamćenje ali se dobro sećam dana kad mi se rodio sin.
Čučim u hodniku, oslonjen leđima na zid.
U uglu kraj prozora stoji stariji čovek. Izlazi medicinska sestra (izgleda da se znaju) i kaže da se rodila zdrava devojčica.
Kad se čovek umusi.
A ja se mislim u sebi 'samo da sve bude u redu'

iz ženinog komšiluka neki lik (gradski skorojević, bizmismen) rekao ženi da se pakuje ako dobije i petu kćerku.

Ludaka ima u svim felama.
Unfuckable Unfuckable 02:32 01.05.2015

Re: strah od smrti, loše sećanje


,....trenutno mogu samo za primer carobnjaka iz oza da ti navedem nekolicinu ucesnika na ovom portalu, koji se deru iz zavese i prve o sebi neku laznu sliku nenadjebivog:),...ili kako vec ne:)



- - - -umesto spota "Hajde sanjaj me, sanjaj" - - -
(od Eve Braun, naravno)


Ničeg lepšeg nego kada nepismenoj, nekulturnoj, večito pripitoj i napaljenoj budali - uvališ tikove.

Jer - bolje ni ne zaslužuje.
angie01 angie01 09:21 01.05.2015

Re: strah od smrti, loše sećanje

Jer


ups,...prepozn'o si se?,...ccccc,..
Unfuckable Unfuckable 01:24 02.05.2015

Re: nikom nije lepše

kompliment je, pa, skoro za CV,
kad budali izazivaš hronično štrecanje
i loše sećanje

ono kad...znaš da nije bilo uzalud.




znam da će ti se dopasti
kao i tvom guznom utočištu, kog neki zovu Krlo
gedza.73 gedza.73 14:13 30.04.2015

Kofi brejk

Nešto mi pade na pamet spomenuta porodična zadruga.
jel' imao neko prilike da radi u takvoj nekoj zadruzi?
U inostranstvu.
Tipa deda imao njivu, došla kćerka, uzela kredit, podigla fabriku na njivi, a danas u njoj rade onako svi porodično.
I unuk, kad se vrati iz škole.
Prave nešto.

Šta ti je zla kob belog vuka. odeš iz porodične, zadružne kukuruzne vrste iz Donje Male a zaposliš se na proizvodnoj traci u opelovoj fabrici. Nemaš svekrvu, al' imaš poslovođu.

Sin i ja trčkaramo uveče neki km, pričamo o svemu i svačemu.
Skoro smo zakačili sličnu temu. Sreća je čudna rabota. Niti znaš gde te čeka, niti znaš gde da je tražiš.

'el, reko' ja da mi je žena gradsko dete?
princi princi 14:32 30.04.2015

Re: Kofi brejk

Šta ti je zla kob belog vuka. odeš iz porodične, zadružne kukuruzne vrste iz Donje Male a zaposliš se na proizvodnoj traci u opelovoj fabrici.

Ma da, zamenis jednu vrstu robije za drugu. A fora je u tome da zajebes robiju.
tess tess 15:28 30.04.2015

Re: Kofi brejk

'el, reko' ja da mi je žena gradsko dete?

Ne.
:)
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 20:40 30.04.2015

Re: Kofi brejk

Nešto mi pade na pamet spomenuta porodična zadruga.
jel' imao neko prilike da radi u takvoj nekoj zadruzi?
U inostranstvu.
Tipa deda imao njivu, došla kćerka, uzela kredit, podigla fabriku na njivi, a danas u njoj rade onako svi porodično.
I unuk, kad se vrati iz škole.
Prave nešto.

moja familija u dojčlandu (deo familije, tačnije) ima baš tu vrstu imanja/gazdinstva/proizvodnje, jbmlg. samo im kćerka nije uključena u biznis, udala se u minhenu i jedina ona od sve dece završila fax. ne znam da li joj je bolje da sedi 8 sati za compom, ili njenom bratu u kombajnu? ozbiljna mi je dilema, od kad sam sedeći sjebala kičmu.

enivej, mislim da se u tekstu ne vidi šira slika, pa se izdvaja ono što neke od nas štipa najviše. srpsko društvo je izrazito mizogino, tako da, šta god da ta srpska žena uradila, nije dovoljno (i još smešnije je, da je otac mislio da je njegova majka to bolje i više, a da njegov sin misli da je njegova majka ista takva, najbolja, na užas oca&muža, i naravno, sinova žena neće biti ni blizu toj majci (čak i da je bolja, šta god to značilo), i tako u krug, do beskraja). mislim da je koren toga velika nesigurnost, pa muškarcu nije dovoljno dobra žena sa kojom živi (kompleks, jbg), jer ne mogu ja "ovakav" da imam išta bolje, pa mora biti da ta moja onda i ništa ne valja, i ni prići je mojoj majci/babi - to sve podsvesno, naravno) i nesigurnost u sve, u ono što jesmo, što radimo, u svoje izbore, strah od blama. ok, dosta sam se raskenjala.

inače, i među našim ženama koje su zapalile napolje važi taj isti savet kćerkama: ako se udaješ, samo nemoj za srbina, to su sebični, nedorasli, lenji, svojeglavi slabići. recimo da bih ja isto to mogla da kažem i za pojedine latinoamerikance, ali nije tema. a i da dodam, navodno nemci uživaju sa našim ženama u braku.
gedza.73 gedza.73 20:49 30.04.2015

Re: Kofi brejk

princi
Ma da, zamenis jednu vrstu robije za drugu. A fora je u tome da zajebes robiju.

Većina nas sama sebi navuče bukagije na noge. ma, beš mu miša, bar je zanimljivo.

Sela svuda odumiru. Šta kaže Radovanova žena 'sad je tamo blato do kolena i seljaci se bodu noževima'.

ne stajem u odbarnu seljaka i seljanki samo bi još nešto da dodam ze tv dnevnik.

Ti ljudi moraju da deo novca odvoje kako bi kupili osnovna sredstva za rad (al' zvuči). Plus održavanje.
Pored toga moraju da imaju neko znanje o onome što rade.

I to je za poštovanje.

Obično zakačim, tokom doručka, 'zadnja kuća Srbije'.
U jednoj emisiji momak, iz Crvenke čini mi se, priča kako radi čeltiri vrste poljoproizvoda.
-Ove godina je malo lošija?
-jeste. Malo smo zakasnili sa sadnjom, malo je bilo mraza.. I eto...
-Velika šteta?
-Pa, jeste.
-Kao neki luksuzni auto?
-Tako nekako.

Nema daleko mi posao, mala mi plata, 'de ti je fotokopija, prvi maj, dvaesdeveti novembar.

Momak zna da se zajebao, da je njegova greška, da ga košta i da sledeće godine neće napraviti nešto slično.

Dok država ne bude ovaj momak, ima da budemo tu gde jesmo.
Ovako nabacano možda i nije smisleno, istruck'o me traktor.

@tess


EDIT
BebaOdLonchara
srpsko društvo je izrazito mizogino, tako da, šta god da ta srpska žena uradila, nije dovoljno (i još smešnije je, da je otac mislio da je njegova majka to bolje i više, a da njegov sin misli da je njegova majka ista takva, najbolja, na užas oca&muža, i naravno, sinova žena neće biti ni blizu toj majci

Moguće. Mene je zvoknuo colpo di fulmine pre 23 godine. I još me drži.
A sinu samo želim da ima dobar brak kao nas dvoje.

Ja imam manje godina ispred sebe. Deca imaju više. Život je ispred njih. I greške i ispravne odlike.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 20:59 30.04.2015

Re: Kofi brejk

Većina nas sama sebi navuče bukagije na noge.

bitno je da su te bukagije fensi.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:02 30.04.2015

Re: Kofi brejk

Momak zna da se zajebao, da je njegova greška, da ga košta i da sledeće godine neće napraviti nešto slično.

ali će zato imati taj bolji auto, ili će kupiti neku monstrum-mašinu koju če da isplati u par godina, i onda da poveća prinose i koješta i onda padne onaj "izgubljeni" luksuzni auto.
gedza.73 gedza.73 21:14 30.04.2015

Re: Kofi brejk

ili će kupiti neku monstrum-mašinu

Ima par automatskih mašina (odma' najuriš ženu iz plastenika) koje pune saksije zemljom, ubacuju semu, presađuju kad biljka poraste...
Pitanje je samo isplativosti (negde mi u glavi da je suma jedne između 12 000 i 15000 evra)
Setih se kad je neki domaćin išao da podigne kolače za slavu u nekoj od ketering firmi.
-A, 'el zavijate sarmu?
-nismo do sada, ali možemo uradimo.
E, super, odo da odjurim onu moju od kuće. Naručio sam predjelo, hleb, kolače samo mi je ta sarma predstavljala problem.
milisav68 milisav68 08:39 01.05.2015

Re: Kofi brejk

BebaOdLonchara
enivej, mislim da se u tekstu ne vidi šira slika, pa se izdvaja ono što neke od nas štipa najviše

Da, svako pravi sliku na osnovu nekog svog iskustva.

Mislim, iz prve ruke znam sredinu o kojoj domaćica bloga priča, pa tako znam i neke kontra-primere, gde su žene/majke/babe bile monstrumi prema ženskoj deci iz raznih razloga, za razliku od muških delova familije.

Ono što hoću da kažem je da - nema pravila.

Fizički umor zna da bude lakši od - psihičkog.

Žena u gradu, ako nema posao i platu, mnogo više zavisi od muža, nego žena sa sela koja može da proda jaja/sira/rakiju/orahe.......na pijaci, i da ima "svoj dinar".....

Takođe, i izgled zavisi od raznih stvari, kao što su recimo genetika i zdrav (bez stresa) život, pa tako sretnem neke školske drugarice (i drugove) sa sela, koji izgledaju odlično (mladoliko) u odnosu na neke iz grada (a bogami neki su i ispod zemlje).
mlekac mlekac 14:35 01.05.2015

Re: Kofi brejk

gedza.73
ili će kupiti neku monstrum-mašinu

Ima par automatskih mašina (odma' najuriš ženu iz plastenika) koje pune saksije zemljom, ubacuju semu, presađuju kad biljka poraste...
Pitanje je samo isplativosti (negde mi u glavi da je suma jedne između 12 000 i 15000 evra)
Setih se kad je neki domaćin išao da podigne kolače za slavu u nekoj od ketering firmi.
-A, 'el zavijate sarmu?
-nismo do sada, ali možemo uradimo.
E, super, odo da odjurim onu moju od kuće. Naručio sam predjelo, hleb, kolače samo mi je ta sarma predstavljala problem.

Psst! Nemo' da sazna da su napravili ovo
mariopan mariopan 16:41 01.05.2015

Re: Kofi brejk

@ млекац

Немој да зезаш човека, то не може да завије сарму од купуса, само од винове лозе или зеља. Ја купила у Истамбулу и поклонила комшиници да не бих бацила на "гробље неупотребљивих кућних апарата-глупости" него лепо пешке завијајте сарму и само треба да мислите о томе како ће укусна бити, а не како што пре да отаљате ппосао!
mlekac mlekac 20:32 01.05.2015

Re: Kofi brejk

mariopan
@ млекац

Немој да зезаш човека, то не може да завије сарму од купуса, само од винове лозе или зеља. Ја купила у Истамбулу и поклонила комшиници да не бих бацила на "гробље неупотребљивих кућних апарата-глупости" него лепо пешке завијајте сарму и само треба да мислите о томе како ће укусна бити, а не како што пре да отаљате ппосао!


Pa zar STVARNO misliš da bi mi IKADA palo na um da to nabavljam????

Ja sam dotičnu spravu shvatila kao dobro zezanje, a ne kao pravi kućni aparat.

Sem toga, kao kod većine tih stvari - dok se oni pripreme za rad, ja već završila posao na starinski način.

Jedino što priznajem je ona ručna seckalica za crni luk - ne zato što je brža il' što bolje secka, nego zato što mi smanjuje plakanje.
mariopan mariopan 20:51 01.05.2015

Re: Kofi brejk

mlekac
mariopan
@ млекац

Немој да зезаш човека, то не може да завије сарму од купуса, само од винове лозе или зеља. Ја купила у Истамбулу и поклонила комшиници да не бих бацила на "гробље неупотребљивих кућних апарата-глупости" него лепо пешке завијајте сарму и само треба да мислите о томе како ће укусна бити, а не како што пре да отаљате ппосао!


Pa zar STVARNO misliš da bi mi IKADA palo na um da to nabavljam????

Ja sam dotičnu spravu shvatila kao dobro zezanje, a ne kao pravi kućni aparat.

Sem toga, kao kod većine tih stvari - dok se oni pripreme za rad, ja već završila posao na starinski način.

Jedino što priznajem je ona ručna seckalica za crni luk - ne zato što je brža il' što bolje secka, nego zato što mi smanjuje plakanje.



Е добро, видим да знаш знање ( а ја купила)
kleinemutter kleinemutter 14:21 30.04.2015

život

Ja sam dete sa sela. Ja sam žensko dete sa sela. Hvala ti za ovaj tekst.
gavrilo1 gavrilo1 14:43 30.04.2015

Udaja:selo-grad

Zapalo mi to za oko da vecina komentatora posmatraju kvalitet zivota kroz prizmu potrosaca tj. sto si veci potrosac to si zadovoljniji tj. zivot ti je ispunjeniji.
Da li zena u gradu zaista uziva slobodu kakvu ne zena na selu?
Sta je uopste sloboda?
Ako recimo robujes potrosnji trpajuci na sebe, u sebe i oko sebe a sve to zbog muskarca, zar ne?
To je teret zene u gradu.
Zena na selu ima manje tog tereta, ona je tu slobodnija.
Cak mi se cini da je vise prihvacena kao zena, kao to sto jeste, kao takva.

Emancipovana zena, sta je to uopste?

Pa onda to druzenje,
Koja je razlika izmedju modernih zena koje sede u kaficu nekog trznog centra i caskaju o nekoj drugarici koja tu nije i koja je sta kupila i zena koje ispijaju kafu ispod nekog orasa i pricaju o nekoj komsinici i koja je sta kuvala?
(Mozda malo mizogeno ovo napisano ali nisam takav, zelim naprosto ogoliti stvar:)
mlekac mlekac 15:34 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

gavrilo1
Zapalo mi to za oko da vecina komentatora posmatraju kvalitet zivota kroz prizmu potrosaca tj. sto si veci potrosac to si zadovoljniji tj. zivot ti je ispunjeniji.
Da li zena u gradu zaista uziva slobodu kakvu ne zena na selu?
Sta je uopste sloboda?


Sloboda je da u gradu, ako te, ne daj Bože, nešto zaboli ili se razboliš,možeš za tili čas da odeš do doktora.

U selima je to malo teže.

U nekima i mnogo teže.

Il' mora da čeka muža il' mora da moli nekog iz komšiluka, il' mora, bolesna, da se drnda nekim autobusom pa da dođe do prvog doktora koji će je odmeriti i zaključiti "Ma, šta ona zna, seljanka!"

E, to važi i za svako dete, a ako nemaš sreće da imate lokalnog veterinara, i za svaku životinju na imanju.

Hoćeš dalje da razgovaramo o slobodi?

O slobodi kretanja, slobodi govora, slobodi ličnog izbora?
bocvena bocvena 16:11 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

gavrilo, ti se u žene razumeš kao u radijatore. znaš da greju, ali nisi siguran kako:)))

najogoljenije: žene imaju iste potrebe kao i muškarci. a različiti LJUDI imaju različite potrebe.
gavrilo1 gavrilo1 16:36 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

bocvena
gavrilo, ti se u žene razumeš kao u radijatore. znaš da greju, ali nisi siguran kako:)))
.




P.s. da se ne razumem ne bi me zene toliko obozavale ...seceruuuu
naginata_83 naginata_83 16:39 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

Promasio si suštinu. Nisu žene na selu nesrećne jer eto na selu se manje zaraduje pa samim tim i manje troši, već zato što u patrijarhatu žena je ekonomski zavisna i samim tim nema nikakvu kontrolu nad sopstvenim životom. Kao krava ili ovca radi šta joj gazda kaže jer drugačije ne može. To govorim iz iskustva. Moja majka i sve moje komšinice su u istoj situaciji. Seljanke domaćice zavise od muža u svemu. Završiš da te celog života tretiraju kao dete. Ja uopšte nemam problem da se vratim na selo. Čak sam ubeđena da je kvalitet života bolji. Ali moja situacija je danas drugačija. Svoj sam čovek. Ekonomski nezavisna. Pa čak i da živim isti život kao moja majka razlika je drastična. Jer biće to samo moja lična i svesna odluka
gavrilo1 gavrilo1 16:42 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

mlekac
gavrilo1
Zapalo mi to za oko da vecina komentatora posmatraju kvalitet zivota kroz prizmu potrosaca tj. sto si veci potrosac to si zadovoljniji tj. zivot ti je ispunjeniji.
Da li zena u gradu zaista uziva slobodu kakvu ne zena na selu?
Sta je uopste sloboda?


Sloboda je da u gradu, ako te, ne daj Bože, nešto zaboli ili se razboliš,možeš za tili čas da odeš do doktora.

U selima je to malo teže.

U nekima i mnogo teže.

Il' mora da čeka muža il' mora da moli nekog iz komšiluka, il' mora, bolesna, da se drnda nekim autobusom pa da dođe do prvog doktora koji će je odmeriti i zaključiti "Ma, šta ona zna, seljanka!"

E, to važi i za svako dete, a ako nemaš sreće da imate lokalnog veterinara, i za svaku životinju na imanju.

Hoćeš dalje da razgovaramo o slobodi?

O slobodi kretanja, slobodi govora, slobodi ličnog izbora?


A bromazepam?
Gde ga zene vise piju da cujem

gavrilo1 gavrilo1 16:52 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

naginata_83
Promasio si suštinu. Nisu žene na selu nesrećne jer eto na selu se manje zaraduje pa samim tim i manje troši, već zato što u patrijarhatu žena je ekonomski zavisna i samim tim nema nikakvu kontrolu nad sopstvenim životom. Kao krava ili ovca radi šta joj gazda kaže jer drugačije ne može. To govorim iz iskustva. Moja majka i sve moje komšinice su u istoj situaciji. Seljanke domaćice zavise od muža u svemu. Završiš da te celog života tretiraju kao dete. Ja uopšte nemam problem da se vratim na selo. Čak sam ubeđena da je kvalitet života bolji. Ali moja situacija je danas drugačija. Svoj sam čovek. Ekonomski nezavisna. Pa čak i da živim isti život kao moja majka razlika je drastična. Jer biće to samo moja lična i svesna odluka


To nije problem koji se odnosi na selo ili grad.
Pa danasnja gradska cura za ideal ima da se uda za fudbalera, biznismena, bogatog sina i neretko jedino sto ta cura unosi u taj brak je njen fizicki izgled koji bledi vremenom.
Itekako je zavisna od njega.
Samo o tome se ne prica niti ce takve zene govoriti o tome, cesto su varane sa strane, zmure na sve zarad statusa.
To je taboo o modernoj zeni
naginata_83 naginata_83 17:30 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

gavrilo1
naginata_83
Promasio si suštinu. Nisu žene na selu nesrećne jer eto na selu se manje zaraduje pa samim tim i manje troši, već zato što u patrijarhatu žena je ekonomski zavisna i samim tim nema nikakvu kontrolu nad sopstvenim životom. Kao krava ili ovca radi šta joj gazda kaže jer drugačije ne može. To govorim iz iskustva. Moja majka i sve moje komšinice su u istoj situaciji. Seljanke domaćice zavise od muža u svemu. Završiš da te celog života tretiraju kao dete. Ja uopšte nemam problem da se vratim na selo. Čak sam ubeđena da je kvalitet života bolji. Ali moja situacija je danas drugačija. Svoj sam čovek. Ekonomski nezavisna. Pa čak i da živim isti život kao moja majka razlika je drastična. Jer biće to samo moja lična i svesna odluka


To nije problem koji se odnosi na selo ili grad.
Pa danasnja gradska cura za ideal ima da se uda za fudbalera, biznismena, bogatog sina i neretko jedino sto ta cura unosi u taj brak je njen fizicki izgled koji bledi vremenom.
Itekako je zavisna od njega.
Samo o tome se ne prica niti ce takve zene govoriti o tome, cesto su varane sa strane, zmure na sve zarad statusa.
To je taboo o modernoj zeni



Pa i da jeste tako kako ti kažeš (a nije jer je to strašna generalizacija), opet je ta gradska sponzoruša bolje prošla - i dalje je zavisna al bar ne rinta po 12 sati od jutra do sutra. Ako to nije dovoljna i razumljiva motivacija ne znam šta je. I da, daleko je to od moderne žene. Plus ne mislim da je biti sponzoruša prosečnoj devojci primarna motivacija bilo gde. Više neko utočište u slučaju krajnje nužde. A sad što je krajnja nužda opšte stanje privrede u Srbiji, to je neka druga tema
bocvena bocvena 18:32 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

kad čujem to šećeru, uvek pomislim na gojka sisu:))))

nisu žene neka mistična bića, kao takve. ima ih raznih. divnih i užasnih.
a pitanje slobode od društveno zasnovanih rodnih uloga je sasvim neki drugi padež.

gedza.73 gedza.73 20:31 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

naginata_83
Nisu žene na selu nesrećne jer eto na selu se manje zaraduje pa samim tim i manje troši, već zato što u patrijarhatu žena je ekonomski zavisna i samim tim nema nikakvu kontrolu nad sopstvenim životom. Kao krava ili ovca radi šta joj gazda kaže jer drugačije ne može. To govorim iz iskustva. Moja majka i sve moje komšinice su u istoj situaciji. Seljanke domaćice zavise od muža u svemu. Završiš da te celog života tretiraju kao dete.

Različite priče, različite sudbine.
Ja sam ti pravi Japanac iz Radojicinog bloga. Žena drži banku.
Ona vodi računa o novcu.
Ja sam zavisan od nje (ona sve podatke od čuvenog JMBG-a do moje krvne grupe drži u glavi), ona od mene (kaže da joj je mirna glava kad sam pored nje).
Ove dve zavisnosti se potiru zbog treće.
Našeg deteta. Svet ne počinje i ne završava se sa nama.

Selo nije više ono što je bilo. Ta sela iz babinih i dedinih priča su uglavnom opustela.
Moja baba (majkina majka) jedna izuzetno mirna i dobra žena je imala strašan život sa mojim dedom. Drugi deda je bio švaler na relaciji Šumadija-Slavonski Brod.
Baba mi posle pričala (nadživela ga skoro dve decenije)
-e, sine, lako sam ja mogla kuću da rasturim.
baba bila stub i motor kuće.
A najslađi su mi bili prababa i pradeda. Mi deca smo obožavali neke njihove sitne bračne svađe. oko jutarnje kafe, na primer.

Pre nego što počnem da sudim o tuđim životnim pričama često pomislim na onu izreku, kad muškarac počne da se kuropeca kako bi on tamo nekoj presudio
-da je tuđa žena a moja sekira.

zajeban je život da bi čovek mislio samo na sebe i svoje dupe.


BebaOdLonchara BebaOdLonchara 20:52 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

Nisu žene na selu nesrećne jer eto na selu se manje zaraduje

odakle vam ova zabluda?? svi (ali s-v-i) moji drugari iz ulice/razreda, čiji su roditelji bili seljaci, su vozili bolja kola od mog tate, i imali su i kuću, i njivu, i mehanizaciju, a išlo se redovno i na more.
vi to vidite ovako: ona sa sela nema za gde da se obuče i našminka (ona fora da se šminkamo zbog sebe je čisto samozavaravanje), pa je automatski siromašnija. verovatno ređe ide kod frizera, jer ne radi u banci, jbg. ne mora ladna trajna, pramenovi i sl. i baš svaki dan opeglana kosa, ako ćeš danima da kruniš kukuruz. žene sa sela (ok, žene sa sela u vojvodini) nisu siromašnije. i uvek, šta god bilo, uvek imaju šta da jedu.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 20:57 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

Selo nije više ono što je bilo. Ta sela iz babinih i dedinih priča su uglavnom opustela.

danas idem ibarskom ka beogradu, i gledam ta sela pored puta. većina kuća sasvim ok, a svaka druga ima koke i ovčice kako kljucaju i pasu travu. odmah mi krenula voda na usta, jer verujem da iza kuće niče i domaće gajeni mladi luk, salata, saće jagode, paradajz...jbg, sve ima svoje, s tim što toga nema u onim treš ženskim novinama i u intervjuima "uspešnih" žena. tu ima uglavnom uspešnih manekenki i dobro udatih, pa sad, tu smo gde smo.
gedza.73 gedza.73 21:07 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

BebaOdLonchara
danas idem ibarskom ka beogradu, i gledam ta sela pored puta. većina kuća sasvim ok, a svaka druga ima koke i ovčice kako kljucaju i pasu travu. odmah mi krenula voda na usta, jer verujem da iza kuće niče i domaće gajeni mladi luk, salata, saće jagode, paradajz...jbg, sve ima svoje, s tim što toga nema u onim treš ženskim novinama i u intervjuima "uspešnih" žena. tu ima uglavnom uspešnih manekenki i dobro udatih, pa sad, tu smo gde smo.

Ne volim kokoške, niti 'kokoške' ali sam se zagrejao da napravim chicken coop

pre neki dan sam spremao kajganu od domaćih jaja. Ukus nema veze sa ovim industrijskim.
Lepo si rekla 'sve ima svoje'
mariopan mariopan 21:15 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

BebaOdLonchara
Selo nije više ono što je bilo. Ta sela iz babinih i dedinih priča su uglavnom opustela.

danas idem ibarskom ka beogradu, i gledam ta sela pored puta. većina kuća sasvim ok, a svaka druga ima koke i ovčice kako kljucaju i pasu travu. odmah mi krenula voda na usta, jer verujem da iza kuće niče i domaće gajeni mladi luk, salata, saće jagode, paradajz...jbg, sve ima svoje, s tim što toga nema u onim treš ženskim novinama i u intervjuima "uspešnih" žena. tu ima uglavnom uspešnih manekenki i dobro udatih, pa sad, tu smo gde smo.

Да знаш да си у праву, тако се живи, свега се има и то домаће, својом руком узгајано а то је посебно задовољство.
Није све само мука.


Гледаш слатке мале пилиће како расту, уживаш, мале пачиће или ћуриће како се свађају око неке јестиве трунке, уживаш....насмејеш се сто пута дневно ... рецимо јагње које храниш на цуцлу се свуда гура уз тебе јер мисли да си му мама.......јарићи су посебно слатки, када се они заиграју ништа лепше...деца се радују...у башти све расте ( добро, најбрже расте коров али ако га клепиш мотиком једном у десет дана има да га нема).... и све то је џабе.

Свако прво и најслађе воће је за кућу и то колико год се може појести, нико не мери на кило и на граме.
Све расте из земље и то сваке године, само треба око тога радити, а ради се за себе и своју децу.
Па коме је жао и тешко да се за себе и своју породицу помучи неће му бити лако нигде на свету.
mariopan mariopan 21:16 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

gedza.73
BebaOdLonchara
danas idem ibarskom ka beogradu, i gledam ta sela pored puta. većina kuća sasvim ok, a svaka druga ima koke i ovčice kako kljucaju i pasu travu. odmah mi krenula voda na usta, jer verujem da iza kuće niče i domaće gajeni mladi luk, salata, saće jagode, paradajz...jbg, sve ima svoje, s tim što toga nema u onim treš ženskim novinama i u intervjuima "uspešnih" žena. tu ima uglavnom uspešnih manekenki i dobro udatih, pa sad, tu smo gde smo.

Ne volim kokoške, niti 'kokoške' ali sam se zagrejao da napravim chicken coop

pre neki dan sam spremao kajganu od domaćih jaja. Ukus nema veze sa ovim industrijskim.
Lepo si rekla 'sve ima svoje'

Јао каква вила за коке!!!
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:44 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

pre neki dan sam spremao kajganu od domaćih jaja. Ukus nema veze sa ovim industrijskim.

pa da. juče pričam sa jednom francuskinjom, kaže da je postala vegetarijanka jer je sa sela došla u grad, i to meso iz prodavnice joj je bilo grozno, nije mogla da se navikne, i prestala da ga jede.
a te koke, jel bi ih puštao malo i van kaveza? ono, ubodu koji crveći protein. :) i onda jednom u dve godine, uzmeš jedno 2-3 ćurke. treba im bar 6 meseci da ih uhraniš, a možeš sa njima da pričaš kao kamenko katić davno, ko se seća (ja letos pričala sa komšijskim ćurkama, totalni hit! uvek odgovore! :)))))
enivej, ćurke su super, nacepaš je u zamrzivač...i ja se ložim, ali nemam uslova. to ti je kao kad imaš psa, ali još veća obaveza: ko će da ih hrani i čisti kad odeš na more, na vikend? jbg. a tek klanje? :((((

moja lela ne bi ovako sa ćurkama, ona bi to klala, pa bi sirota morala da bude u kući, ili (daleko bilo), vezana.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 21:48 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

рецимо јагње које храниш на цуцлу се свуда гура уз тебе јер мисли да си му мама

znam! <3
pre par godina, uskrs kod mojih u sremu, izvedem ja moju lelu (mešanac od 15kg) na povocu, a kuma izašla da prošeta jare. ne treba joj povodac, jare joj se zalepilo za nogu. :) lelu nisam puštala, ne znam kako bi se to do kraja završilo.
omega68 omega68 21:52 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

Ja uopšte nemam problem da se vratim na selo. Čak sam ubeđena da je kvalitet života bolji

Неизмерно ми је драго што сте се јавили и што заступате такав став.Ја сам покушао нешто слично да кажем али су ме неке несвршена феминисткиње, извлачећи поједине реченице из контекста, скроз погрешно представиле и наметнуле ми неке ставове који нису моји нити их пропагирам.
Некад ни мушкарци ни жене нису имали избор.Нигде у свету.СВУДА су их родитељи обећавали и на силу венчавали, нису имали право гласа већ се слушала глава куће која би ујутро поделила задатке ко шта ради.Као у војсци.( узгред, код младих у Србији поново расте подршка за служење војног рока ).Дакле, тада су многи били несрећни али то никог није била брига.
Данас, осим у исламским земљама, млади имају своја права, своју вољу, своје фејсове и своје оргије.Да све то нису пробали мислили би и даље да се кичма криви само од обрамице а не и од компа.Немате појма колико желим да већина, и мушкараца и жена, изговоре оношто што сте Ви а што сам цитирао.Искрено желим то јер село храни и село брани а не ,,круг двојке''.Без села смо ништа и нико.
ДОС и Динкић су угасили персперктиву села.Рекли су да ћемо бити земља ускуга и трговине а не производње.Наша највећа производња је увек била производња хране.То је ЈЕДИНА реална и увек потребна производња.До 2000. године село и млади у селу су се још некако и држали.Задруге, неке жене су радиле и у граду а живеле на селу.Имале су свиј динар и свој статус.Кад је све пукло, кад су на селу остале нежење а девојке прешле у град да буду касирке и раднице по бувљацима, бежећи од тих ,,неспособних'' нежења, све се убрзало.На горе.Нежење шта друго да раде него да циркају испред продавница, по завршрном послу, а ожењени...као и у граду неко пије више, неко мање, а неко као наш колега Геџа - не пију уопште.И поред лоше ситуације знам неколико примера где жене на селу живе боље од моје која живи у граду.Имају више новца, ако је то неко мерило, имају мужеве који су пуни поштовања, имају мужевљеве родитеље који су пуни разумевања јер им син не пропада као њихови другари који су неожењени.Лепо је рекао поменути колега који живи на селу како то функционише код њега.Многи имају све услове за један садржајан и богат живот ( осим еспреса у Страхињића Бана сваког дана ).
Моје питање, уважена госпођо, као некоме ко је видео свет и из те визуре може да сагледа ствари, мало питање за чијим одговором жудим одавно је :
Који су услови неопходни и довољни да се Ви вратите на своје имање и да Ваша породица једе немодификовану, непрскану храну при томе не зависивши од лигвара већ само од свог рада и помало од Божје воље?
Пуно поздрава из срца Србије од једног који би напустио посао и јео тај хлеб са девет кора, само да зна правила игре и да може иоле да се ослони на то да ће моћи да прода оно што произведе како је то у Француској, Холандији...
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:54 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

pre neki dan sam spremao kajganu od domaćih jaja


Ja mogu da ti pomognem :)
Upoznam te sa OVOM domaćicom, a za dalje vidi sam.
hoochie coochie man hoochie coochie man 22:03 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

Наша највећа производња је увек била производња хране.То је ЈЕДИНА реална и увек потребна производња


Joooj Omega....
Dal da se upustamo u raspravu?
A debelo grešiš, debelo.
Nije to tako idilično kako se tebi čini. Život je nešto drugo.
Npr
да може иоле да се ослони на то да ће моћи да прода оно што произведе

Ko to može bilo kome da garantuje?
Ko garantuje plasman proizvođaču stolica, proizvođaču eksera, čokolade?
Napravi ono što znaš da praviš, pa s tim na pijac, tržište.
Pa šta ti bog da.
Što bi drugačije bilo sa proizvođačima paradajiza, paprika, pšenice ili šljiva, što bi njima bilo ko garantovao da će prodati ono što proizvedu?
omega68 omega68 22:13 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

Napravi ono što znaš da praviš, pa s tim na pijac, tržište.

Само да те питам - Је л имају субвенције пољопривредници у неким земљама? Је л просипају кад не добију договорено?Је л било код нас да се цена одреди на почетку сезоне?Ја се сећам да је мој деда, као допунски приход, од 1,3 ха кукуруза или пшенице имао лепу зараду.Знао је цену кад је садио.А данас?То је тај наметнути либерализам где сељак треба да буде и агроном и радник и трговац и продавац и да зна вођење књига и да буде правник који прати стално нове уредбе и законе...
Да ли је то могуће, игде?
(Да ли радник у фабрици аутомобила изнесе одређени број аута и продаје на тржишту?)

gedza.73 gedza.73 22:14 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

Nije to tako idilično

BebaOdLonchara BebaOdLonchara 22:18 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

Što bi drugačije bilo sa proizvođačima paradajiza, paprika, pšenice ili šljiva, što bi njima bilo ko garantovao da će prodati ono što proizvedu?

zato se svuda poljoprivreda i subvencioniše, mnogo više nego kod nas.
hoochie coochie man hoochie coochie man 22:45 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

Само да те питам - Је л имају субвенције пољопривредници у неким земљама?

zato se svuda poljoprivreda i subvencioniše, mnogo više nego kod nas.

Imaju.
I trend je da se smanjuju. Baš u tim zemljama u kojima su velike.

A šta je zapravo smisao subvencija poljoprivredi?

U tome što se radi o veoma važnoj ali neprofitabilnoj proizvodnji.
Važna je jer se radi o proizvodnji hrane, najvažnijeg artikla.
A osobina da je neprofitabilna, tj manje profitabilna od drugih grana, dovodi do toga da se kapital i ljudi sele iz nje u druge, profitabilnije grane.
Da bi se ipak zadržala ta važna proizvodnja države manjak profita nadomestaju davanjima iz budžeta.
U vreme visokog ekonosmskog rasta, kad je para bilo i suviše, te subvencije su postale besmisleno visoke, izgubile su prvobitni značaj, i postale su alat za nadgornjavanje sa konkurencijom. Onda se ukapiralo da postoje ogromni viškovi tih proizvoda, pa su dalje besmisleno povećavanje proizvodne nepotrebnih viškova ograničili uvođenjem kvota, tj ograničenih količina proizvoda koji će biti subvencionisani.
Sada se te kvote ukidaju, subvencije smanjuju i zato se dešavaju prosipanja mleka i ostalo.
Lepo je bilo onima koji su dobijali te subvencije, baš ih bilo briga za osnovnu cenu proizvoda (u Italiji npr se često dešavalo da cena proizvoda bude ispod cene koštanja, ali subvencije to nadomeste i teraj dalje)
A kad je i u EU ponestalo para počelo se razmišljati o smislu.

A sa druge strane, subvencije su davane od para koje su ostvarile druge grane, industrija, usluge i sl.
Da li ova država ima tih para da subvencioniše poljoprivredu, posebno da li ih ima toliko da subvencioniše toliko da bismo bili konkurentni sa Evropom?
Nema.

A što se prvobitne funkcije subvencija tiče, zadržavanje potebnog minimuma te važne proizvodnje, da li je on uopšte kod nas ugrožen da bismo ga na taj način morali obezbeđivati?
Nije, i bez subvencija mi imamo dovoljno proizvodnje za naše potrebe i za izvoz onih proizvoda za koje imamo prirodne prednosti.
omega68 omega68 22:53 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

А је л би могли да имамо више за извоз?Да ли треба да користимо све погодности климе и земљишта и да више зарадимо?
Када нам је индустрија угашена, треба ли нам више девиза повећањем пољопривреде?Што нам не би сво земљиште било искоришћено - ту не рачунам небулозе сарадника окупатора који је рекао да ћемо да будемо солидарни са ЕУ и да не извозимо више у Русију.
( јбт, као да слушам оног Веселинова...)
hoochie coochie man hoochie coochie man 23:06 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

А је л би могли да имамо више за извоз?


Čega npr?
Šta to mi možemo da proizvedemo i prodamo a da drugi ne mogu?
Malo šta ili ništa.
Dakle moramo u klinč sa onima koji mogu da daju jeftinije zbog subvencija koje mi ne možemo sebi da dopustimo.

Када нам је индустрија угашена, треба ли нам више девиза повећањем пољопривреде?

Ako je nešto nisko profitabilno ono je takvo i kad se proda za devize. Prodaja da stranom tržištu za strane pare ne povećava profit, makar ne značajno.
Ako te proizvodnja kilograma krompira košta 15 dinara a ti ga prodaš za 16, tu je zarada tesna pa ma u kojoj valuti tih 16 dinara uzeo.
Што нам не би сво земљиште било искоришћено


To je više emotivni nego ekonomski momenat. Neiskorišćenoje jer ne donosi zaradu, kad bi donosilo zaradu sve bi bilo iskorišćeno.
ту не рачунам небулозе сарадника окупатора који је рекао да ћемо да будемо солидарни са ЕУ и да не извозимо више у Русију.


E to jesu glupsti.
I nema nikave veze sa patriotizmom, rusofilstvom, to je glupst sa čisto ekonomskog stanovišta.
Evropa koje se kune u slobodno tržište i konkurenciju, naređuje da se tržište politički ograničava i ne koriste konkurentske prednosti.
јбт, као да слушам оног Веселинова..

Mani to, razmisli da li je tačno ili nij etačno ono što se priča, ne na koga te potseća.
omega68 omega68 23:43 30.04.2015

Re: Udaja:selo-grad

Mislim da ovo nije trol jer ima veze sa položajem žene na selu

Што нам не би сво земљиште било искоришћено



To je više emotivni nego ekonomski momenat. Neiskorišćenoje jer ne donosi zaradu, kad bi donosilo zaradu sve bi bilo iskorišćeno.


Čekaj, da li bi mogli da prodamo ako bismo imali duplo više malina?
Da li bismo mogli da plasiramo duplo više borovnica, aronije?Da li sve zemlje imaju mogućnost da ih imaju i da li je tržište toliko zasićeno ( u celom svetu ) da naše uvećanje ne može više da primi?Da li možemo da proizvedemo više luka da ne uvozimo iz Kine ili pasulja da ne uvozimo iz Kirgistana?Koliko dajemo para na uvoz i koliko bismo uštedeli da ne uvozimo?
blogovatelj blogovatelj 00:15 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

i gledam ta sela pored puta. većina kuća sasvim ok, a svaka druga ima koke


To nisu sela, tu zive polutani. Rade u EPS-u, a imaju i po deset hektara zemlje. Veliki Crljeni kod Lazarevca su imali zatvoren bazen kad je Kragujevac samo sanjao o njemu.
A Kragujevac je cetvrti grad po velicini u drzavi.
Pa ti vidi...
blogovatelj blogovatelj 00:29 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Da li bismo mogli da plasiramo duplo više borovnica, aronije?


Koliko ljudi znas u Kragujevcu da redovno jede papaju? Ili mango? Ili avokado?
Kako mislis da one kod kojih avokado, mango i papaja radjaju kao ludi nateras da jedu borovnicu?
Da li znas koliko je zajeban transport borovnice, maline, jagode?
Nemas ti veze sa zivotom, ja da ti kazem. Nego vas to naucilo na partijskom sastanku da tako pricate.
bocvena bocvena 06:55 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

odoh u moje šumadijsko selo. na groblje. i da vidim rođake. ako ja u gradu ulažem previše energije da decu lečim, nahranim, obučem i školujem, oni tamo propljuju krv za isto. i muškarci i žene.

da, omega, život je baš težak u srbiji.

jedino što ja ne mislim da je to normalno i da ne može bolje i drugačije.
kako kaže ona stara - ne možeš stalno ponavljati isto i očekivati drugačiji rezultat.
omega68 omega68 09:22 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Šta to mi možemo da proizvedemo i prodamo a da drugi ne mogu?
Malo šta ili ništa.
Dakle moramo u klinč sa onima koji mogu da daju jeftinije zbog subvencija koje mi ne možemo sebi da dopustimo.

А ти си лобиста Ружичине Викторија групе или Костићевог Монсанта?
Уопште ме не импресионира твоја стручност све док пишеш ово што пишеш.
Прадеда једног мог друга је из Мале Врбице извозио суве шљиве у Америку 1899.Има у књизи.А сад се хвалимо да странци улажу у сушаре?
Милош је био највећи извозник свињетине у Аустро Угарску а сада причамо бајке о Тенису и његовим ,,инвестицијама'' у његову производњу свиња, код нас.
Имамо паре и за субвенције и за труднице и за преће дете. Помоћ мајци за треће дете, као у Русији и Белорусији, где би жене на селу до 18. године примале 200 евра месечно што би ТИМ ЖЕНАМА БИО САМО ЊЕН ИЗВОР ПРИХОДА и гаранција да има неку самосталност.Али треба да се оствари само једна ситница - треба ударити руком о сто и стати чизмом лоповима под грло.
После тога ће свега бити у увој земљи.
milisav68 milisav68 09:59 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

omega68
После тога ће свега бити у увој земљи.

Uh, mešaš ovde svašta.
Милош је био највећи извозник свињетине у Аустро Угарску

Jeste, dok kasnije nismo popili sankcije, kada je Turska oslabila.
Имамо паре и за субвенције и за труднице и за преће дете......као у Русији и Белорусији

Pa, nemamo......naftu i gas.....a dugujemo silne pare, sa jedne strane neodgovornim ponašanjem naših vlasti, a sa druge pritisaka sa strane (i to sa raznih strana - ne samo sa zapada).
треба ударити руком о сто

To ni Miloš nikad nije radio.
omega68 omega68 10:43 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

To ni Miloš nikad nije radio

Nije, samo je besio na krivu krušku ( mogu da ti pokažem mesto gde se nalazila - u današnjem dvorištu amidžinog konaka )
Pa, nemamo......naftu i gas.....a dugujemo silne pare

Možemo da dobijemo i naftu i gas i početni kapital da kasnije vraćamo u robi, znaš ti od koga ali moramo prvo da se razočaramo u Emirate, Blera i Hilari pa tek onda da se drugosrbijanci opasulje i da lepo prihvate Ruse koji već imaju spremne pare za nas.Čekamo se mi da se urazumimo.
Jeste, dok kasnije nismo popili sankcije, kada je Turska oslabila.

Mi smo zahvaljujući robi koju smo imali lako probili sankcije, našli nova tržišta i pobedili u tom carinskom ratu, ne razumem šta si želeo da kažeš.
milisav68 milisav68 11:05 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

omega68
To ni Miloš nikad nije radio

Nije, samo je besio na krivu krušku

Pričam o spoljnoj politici, tu Miloš nikad nije lupao šakom o sto.
i da lepo prihvate Ruse koji već imaju spremne pare za nas

Miloš nikad nije verovao Rusima (zato je Karađorđe ostao bez glave - između ostalog).
Mi smo zahvaljujući robi koju smo imali lako probili sankcije, našli nova tržišta i pobedili u tom carinskom ratu, ne razumem šta si želeo da kažeš.

Pa smo popili batine - 1915. - to hoću da ti kažem - mnogo smo mali da bi bili isključivi.

Balansiranje - da, ali je muka što (za sada) nemamo - balansera.

freehand freehand 12:28 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Pa smo popili batine - 1915. - to hoću da ti kažem - mnogo smo mali da bi bili isključivi.

A u kojoj varijanti ne bismo popili batine 1915.?
omega68 omega68 13:42 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Miloš nikad nije verovao Rusima (zato je Karađorđe ostao bez glave - između ostalog).

O чему причаш?Већ сам овде преписивао текст из књиге ,,Карађорђе и Милош'' где је била епизода из руско-турског рата када је Милош Турцима продавао со из рудника у Влашкој ( које је закупио ), терао лађама.Када су Карађорђеви сарадници који су били у Русији досадили руском Цару у пријавама против Милоша, јер је сарадник руског непријатеља, руски Цар их је позвао и рекао да ,,може Милош и да се прогласи Пашом, мени је он добар''Ови су били збуњени али се после открило да су капетани лађа Милошевих били шпијуни који су преко Милоша све дојављивали руском Цару.
И убиство Карађорђа сам овде објашњавао - нема везе са Милошем него је морао да преузме кривицу на себе јер неће ваљда Енглези да признају да су они убице.Наум је убио Карађорђа јер овај није успео да убеди Милоша и остале да се устанак подигне, а кад не урадиш задатак Газда не праштра.Наума су убили стржари када је сео у чамац да побегне преко Мораве, а Милош је пред Турцима испао херој а пред Енглезима поуздан савезник који их није одао.
ЛИНК
mlekac mlekac 14:39 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Моје питање, уважена госпођо, као некоме ко је видео свет и из те визуре може да сагледа ствари, мало питање за чијим одговором жудим одавно је :
Који су услови неопходни и довољни да се Ви вратите на своје имање и да Ваша породица једе немодификовану, непрскану храну при томе не зависивши од лигвара већ само од свог рада и помало од Божје воље?


Evo, ja ću da ti kažem - uslov je da imaš neki stalan, nezavisan prihod, koji će ti pomoći da preživiš kad podbace usevi, kad strmekne grad dan pred berbu voća (a ti, eto, nisi stavio protivgradne mreže jer to košta), kad...

Nažalost, život na selu, onaj idiličan o kom ti maštaš, postaje luksuaz koji sebi mogu da priušte samo oni koji veći imaju neke nezavisne stalne prihode.

Za sve ostale je to nužna muka.
omega68 omega68 16:02 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

"Када је стигао својом „веспом” у Владу Уругваја, да тамо започне свој први радни дан као министар пољопривреде, човјек са паркинга га је питао: „Колико дуго намјеравате да останете?” Мухика је паркирао „веспу” и одговорио: „Прилично дуго!” Тако је и било. Два пута узастопно био је предсједник Уругваја, смањио је незапосленост за 47 посто, повећао знатно бруто друштвени производ, а на моје провокативно питање да ли је тачно да у Уругвају има 3.000.000 становника и 8.000.000 крава, насмијао се и рекао: „Ништа ти Кустурице не знаш о Уругвају. Имамо 13.000.000 крава и шест милијарди долара годишње од извоза меса! "
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:35 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

omega68
"Када је стигао својом „веспом” у Владу Уругваја, да тамо започне свој први радни дан као министар пољопривреде, човјек са паркинга га је питао: „Колико дуго намјеравате да останете?” Мухика је паркирао „веспу” и одговорио: „Прилично дуго!” Тако је и било. Два пута узастопно био је предсједник Уругваја, смањио је незапосленост за 47 посто, повећао знатно бруто друштвени производ, а на моје провокативно питање да ли је тачно да у Уругвају има 3.000.000 становника и 8.000.000 крава, насмијао се и рекао: „Ништа ти Кустурице не знаш о Уругвају. Имамо 13.000.000 крава и шест милијарди долара годишње од извоза меса! "

А од 5. августа 2013. легализовао је истополне бракове!
У парламенту гласали су 81:6 у корист закона о геј брачним заједницама.
Зар није дивно да и ти таквог човека подржаваш!
gedza.73 gedza.73 19:06 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

, život na selu, onaj idiličan o kom ti maštaš, postaje luksuaz koji sebi mogu da priušte samo oni koji veći imaju neke nezavisne stalne prihode.


Moj pradeda (pominjem samo mušku liniju) bio rabadžija. Drvenim kolima prevozio robu i putnike za Kragujevac, beograd...
Deda bio munšajners

A oca i mene... Pa, put nas je vodio na mnogaja mesta. ko zna 'di će nam (ružin i moj) sin dogurati.

hoochie coochie man hoochie coochie man 21:58 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

А ти си лобиста Ружичине Викторија групе или Костићевог Монсанта?

Daj bre Omega, budi ozbiljan.
Nisam ničiji lobista, naravno, običan seljak koji od sela 'leba jede i decu školuje. Ali koji pokušava da realno sagleda stvari jer samo tako možemo nešto pametno uraditi.
Ako se budemo busali u prsa seljakčka i govorili kako smo mi mnogo važni, kako je sve naše najbolje na svetu, što se često može čuti, propašćemo.


Čekaj, da li bi mogli da prodamo ako bismo imali duplo više malina?


Nekada da nekada ne.
Mi imamo solidno izgrađen brend malina, i treba na tome raditi dalje, naravno, ali nismo jedini, ipak.
Pa kad Čile i Poljska dobro rode imamo muke da prodamo naše, i otud one blokade puteva kad je cena niska.
Malina je dobar proizvod ali daleko od toga da je to proizvod na kome se može zasnovati ekonomija Srbije, ipak to nije nafta.

Da li bismo mogli da plasiramo duplo više borovnica, aronije?

Mogli bi i da udesetostručimo aroniju verovatno.
Ali zato što su sadašnje količine minimalne pa ni deset puta veće količine ne bi bile neki ozbiljan biznis sa stanovišta države.
Potrošnja tog proizvoda je mala, pa sve da Srbije jedina u svetu proizvodi aroniju, ne bi bilo neke velike fajde.
Inače, ta biljka je ovde izazvala neki bum, kao nešto super novo, nešto posebno dobro, a radi se o poludivljoj biljci koja je poznata vekovima i koju je veoma lako proizvesti bilo gde. Čak i u Sibiru.
Nema Srbija nikakve prednosti u odnosu na ostale kod proizvodnje aronije ili borovnice.
Da li možemo da proizvedemo više luka da ne uvozimo iz Kine ili pasulja da ne uvozimo iz Kirgistana?

Možemo, ali da li možemo da ga proizvedemo po ceni po kojoj nam ga Kinezi i Kirgistanci prodaju?
Možemo i krompir da proizvedemo, ali kad nam stigne jeftiniji iz Evrope mi naš bacamo, kao ove godine npr.
Tako bi bilo isa lukom i pasuljem.



Прадеда једног мог друга је из Мале Врбице извозио суве шљиве у Америку 1899.


To je bio prvi izvoz bilo čega iz Srbije u Ameriku, i taj posao je već legendaran.
Ogronman posao, sa ogromnom zaradom za Srbiju koji ju je izbavio iz krize.
Ali to je bilo u devetnaestom veku, a sada su neke druge okolnosti i sa njima se treba uskladiti, a ne sa primerima iz devetnaestog veka.

I kamo lepe sreće da su i drugi poslovi na nivou posla sa šljivom u Srbiji i danas, jer je Srbija ovakva kakva je pri vrhu u svetskim okvirima kad se o šljivi radi.
Nama treba još delatnosti na tom nivou, jer nas šljiva ni malina ne mogu same finansirati.
Nisu ni nafta ni dijamanti.
omega68 omega68 23:45 01.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Možemo, ali da li možemo da ga proizvedemo po ceni po kojoj nam ga Kinezi i Kirgistanci prodaju?

Ama, brate, mnogi ljudi bi da kupe naš, domaći luk ili pasulj.Ne pitaju za cenu, samo da je naš.Ko zna kakav je taj kineski ili kirgijski.Svedok sam toga, shvati.Bacamo naš krompir jer smo okupirana zemlja i moramo da primenjujemo SSP preko koga nam EU uvozi svoje đubre.Znaš li kolika nam je šteta zbog SSP?Ja bih kupio krompir iz Ivanjice ali mi uvaljuju ko zna koji a u Ivanjici bacaju.Kako bez pomoći države da se ja spojim sa našim proizvodom ako država favorizuje strano smeće?Da idem u Ivanjicu za nekoliko kg nedeljno jer ne mogu da kupim celu zimnicu odjednom?Urugvaj je ODJEBAO MMF i ostale lihvare i ima 13 oooooo krava!Ti bi rekao kako mi ne možemo da prodamo tolika grla jer Danska i Holandija proizvode za celu Evropu.
Madžarska je pre ulaskau EU proizvodila 10 000 000 svinja.
Kada je ušla u EU dobila je KVOTU od 2 000 000 ( iz glave pričam, ima na netu tačno ali je odnos taj )I o čemu mi pričamo? Nije lud Orban što hoće drugačiji odnos.Vidi da su se zajebali.Dakle, ukinimo SSP, uložimo u poljoprivredu jer je potreba sve većeg broja ljudi za hranom sve veća i videćemo šta će biti.
Uzgred, KVALITET paprike koji se postiže na jugu Srbije NE MOŽE nigde u svetu da se postigne.Zbog klime i ruže vetrova.To je naučno dokazano.Isto je sa malinamaa.U Italiji su probali, na istoj geografskoj širini da dobiju takvu malinu i borovnicu i nisu uspeli.Za kvalitet je potrebno mnogo uslova : zemljište, padavine, količina sunca... a mi imamo mnogo toga.To JESTE ISTINA i ne treba biti skroman kad se o tome priča.U Poljskoj je malina nikakva po kvalitetu.Seljaci blokiraju puteve ne zbog roda u Poljskoj i cene zbog toga već zbog izvoznika koji su kriminalci koji diluju sa državom na štetu proizvođača izgovarajući se na Poljski u Čile!To je istina moj prijatelju.
Živi bili pa videli da sam u pravu.A kad se sve to ispravi vraćaće se i žene na selo i biće to procvat ovog pokradenog naroda.
emsiemsi emsiemsi 06:33 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

BebaOdLonchara

...
pa da. juče pričam sa jednom francuskinjom, kaže da je postala vegetarijanka jer je sa sela došla u grad, i to meso iz prodavnice joj je bilo grozno, nije mogla da se navikne, i prestala da ga jede.

Ноблес чисти (мислим, причати са францускињом).
milisav68 milisav68 07:49 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

freehand
A u kojoj varijanti ne bismo popili batine 1915.?

Pa dobro, spremao se svetski rat (i pričamo ŠBBKBB), ali hoću da kažem da možda ne bi toliko najebali da smo bili malo više popustljivi (a opet ko je tada znao da će svetski rat "tako brzo" ).

Ima tu i ono da smo odbili "Londonski ugovor".....što je kasnije impliciralo stvaranje Jugoslavije......pa to dalje kolaps u WW2.....

To sve ne znači da treba baš sve da prihvatimo šta nam "traže"......a opet nemamo pojma kako su "zavrtali ruku" Miloševiću, Đinđiću, Tadiću ....i danas Vučiću.....
milisav68 milisav68 07:57 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

omega68
Наум је убио Карађорђа јер овај није успео да убеди Милоша и остале да се устанак подигне, а кад не урадиш задатак Газда не праштра.Наума су убили стржари када је сео у чамац да побегне преко Мораве,

Jel si ti bio nekad u Radovanju - znači ne u Lugu, nego u selu?

I jel znaš zašto je propao Prvi Ustanak i ko je nagovorio Karađorđa da pobegne iz zemlje?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 08:18 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

milisav68
omega68
Наум је убио Карађорђа јер овај није успео да убеди Милоша и остале да се устанак подигне, а кад не урадиш задатак Газда не праштра.Наума су убили стржари када је сео у чамац да побегне преко Мораве,

Jel si ti bio nekad u Radovanju - znači ne u Lugu, nego u selu?

I jel znaš zašto je propao Prvi Ustanak i ko je nagovorio Karađorđa da pobegne iz zemlje?

Како ми се чини -- уследиће окршај дивова историјских наука.
milisav68 milisav68 08:42 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Predrag Brajovic
Како ми се чини -- уследиће окршај дивова историјских наука.

Daj neku statistiku.
hoochie coochie man hoochie coochie man 19:03 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

KVALITET paprike koji se postiže na jugu Srbije NE MOŽE nigde u svetu da se postigne.Zbog klime i ruže vetrova.


E ako je zbog ruže vetrova....))
To JESTE ISTINA i ne treba biti skroman kad se o tome priča.


Super, samo imamo mali problem, o tome da li je nešto kvalitetno ili ne ne odlučuje proizvođač nego kupac.
Ono, ima i situacija kad proizvođač može da odluči, tada on digne cenu iznad svih ostalih, pa pošto je njegov proizvod najbolji svi trče njega da kupe, ne pitaju za cenu.
Pa šta veliš, da mi zapaprimo cenu te naše najbolje paprike i maline, pa ko hoće najbolje na svetu ima i da plati, a?
Baš bi se naprodavali.
Seljaci blokiraju puteve ne zbog roda u Poljskoj i cene zbog toga već zbog izvoznika koji su kriminalci


Kako bre kriminalci, pa takvi su u zatvorima valjda?
A kad je tako, što ti ne otvoriš hladnjaču, kredit iz banke, nije previše, otkupiš malinu, kupiš jeftino prodaš po skupoj ceni i živiš super?

Nema monopola, nema nikavih posebnih uslova,svako može da otvori hladnjaču i izvozi malinu, pa što ne bi i ti?


Omega brate, realnost ovog posla je mnogo daleko od tebe i od fraza koje si pokupio po netu. Verujm mi, mnogo daleko.

A ova priča o SSP, šteti od njega, to je sasvim druga priča, i tu ima elemenata gde bismo se složili.

omega68 omega68 20:23 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Omega brate, realnost ovog posla je mnogo daleko od tebe i od fraza koje si pokupio po netu. Verujm mi, mnogo daleko.

Dekan Ekonomskog fakulteta u Nišu Zoran Aranđelović istakao je da ekonomski stručnjaci već decenijama upozoravaju na opasnost od demografskog pražnjenja juga Srbije i na potrebu ravnomernog privrednog i demografskog razvoja.
"Za početak bi trebalo u brdsko-planinskom području Srbije napraviti 150 mini farmi i garantovati otkup narednih 10 godina. Do sada se dešavalo da ljudi naprave farme, one rade dve godine, a onda padnu cene mesa i te farme se ugase. Vlasnici farmi bankrotiraju i prinuđeni su da odu sa sela u potrazi za poslom", rekao je Aranđelović.
Jedan od najvećih proizvođača i trgovaca mesom u Srbiji Petar Matijević kaže da se poslanici poljskog Sejma takmiče ko će imati više svinja.
Biznismen Andrej Jovanović kaže da svi u Srbiji znaju da je jedini dijamant ove zemlje agrar.

Фразе, my ass

ЕДИТ
Do sada se dešavalo da ljudi naprave farme, one rade dve godine, a onda padnu cene mesa i te farme se ugase. Vlasnici farmi bankrotiraju i prinuđeni su da odu sa sela u potrazi za poslom", rekao je Aranđelović.

što ti ne otvoriš hladnjaču, kredit iz banke, nije previše, otkupiš malinu, kupiš jeftino prodaš po skupoj ceni i živiš super?

Нисам очекивао овакву бесрамну релативизацију од тебе
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:46 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Dekan Ekonomskog fakulteta u Nišu Zoran Aranđelović istakao je da ekonomski stručnjaci već decenijama upozoravaju na opasnost od demografskog pražnjenja juga Srbije i na potrebu ravnomernog privrednog i demografskog razvoja.


A zašto se prazni?
Pa zato što se tu ne može zaraditi, ne može se obezbediti za pristojan život. A ako ne može sad, ako nije moglo ranije, ako se to decenijama prazni, teško je tu situaciju promeniti sa nekoliko farmica.
Verovatno treba uložiti mnogo više od toga, u puteve, struju, vodu, telefone, internet, industrijske pogone..bez svega toga nije moguće kvalitetno živeti.
A onda se postavlja pitanje čemu sve to?
Pa šta ako se jug Srbije prazni?
Eno prazne Kanade, eno prazne Australije, ogromnih delova praznih i niko od toga ne pravi problem.

A i ko i kako da garantuje cene?
Država da kupuje od njih pa da stavlja u robne rezerve, ili da privatne kompanije natera da kupuju od njih?
Kako da natera privatnog vlasnika od koga će kupovati i po kojoj ceni, i kako svoje građane da stavlja u neravnopravan položaj pa da jednima garantuje nešto a drugima ne?
I šta će se desiti posle tih deset godina?
Najverovatnije bi se te farmice pogasile, zarasle u korov i ponovo sve opustelo.

Svaka čast dekanu, ali ovo je toliko nedorečeno i sa toliko rupa da verujem da je on to izrekao tek onako, ne razmišljajući mnogo o svemu tome.


Jedan od najvećih proizvođača i trgovaca mesom u Srbiji Petar Matijević kaže da se poslanici poljskog Sejma takmiče ko će imati više svinja.


Iz patriotskih pobuda?
Verovatno su neke dobre subvencijice u pitanju.
Biznismen Andrej Jovanović kaže da svi u Srbiji znaju da je jedini dijamant ove zemlje agrar.


Ovih istina koje svi znaju se treba posebno čuvati.
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:55 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Нисам очекивао овакву бесрамну релативизацију од тебе


Pa nije relativizacija.
Ako je to unosan posao, ako se kupuje jeftino a prodaje skupo, ako nemam nikavih ograničenja, kvota, posebnih uslova, ako svako može da otvori hladnjaču, zašto ih ljudi ne otavaraju više i zašto dosta hladnjačara propada?
Hteo sam reći da nisu tačne parole nasankanih, neinformisanih i slabo obrazovanih malinara da hladnjačari srpsku malinu prodaju po nekim ekstravisokim cenama, a da njih globe.
I nisu ih nasankali hladnjačari, nasankali su ih vođe njihovih udružennja jer su i sami neinformisani ili iz drugih razloga. Političkih npr, kao što je bio slučaj sa vođom protesta, koji nije imao ni struk svoje maline ali koji je polse tog protesta postao poslanik i naravno prestao da se brine za malinare.
omega68 omega68 21:16 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

kao što je bio slučaj sa vođom protesta, koji nije imao ni struk svoje maline ali koji je polse tog protesta postao poslanik i naravno prestao da se brine za malinare.

Ако је тако било - то је друго чокањче ракије.
nisu tačne parole nasankanih, neinformisanih i slabo obrazovanih malinara da hladnjačari srpsku malinu prodaju po nekim ekstravisokim cenama, a da njih globe.

Не хладњачари.Они су друга рука.И једне и друге глобе ИЗВОЗНИЦИ који глобе и хладњачаре и произвођаче.Ти извозници ( а ти сигурно знаш чији је ,,ресор'' извоз малина ) су у дилу са политичарима и још горе са ЦЕНТРИМА моћи изван политике.Политичари му дођу само као логидтичка подршка.
Тако да не може неки обичан човек да узме кредиз и да ради било какав бизнис у овој земљи ако није повезан са ким треба и да за тог пере паре.Код нас је тренутно све само прање пара, што домаћих што страних које стигну као ,,инвестиције'' или као донације.
Све ти ово знаш врло добро само играш неку игру овде коју не могу да провалим због чега...на крају и не интересује ме.Знам шта ће да буде шта год нас двојица причали.
И томе се радујем
omega68 omega68 21:18 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Pa šta ako se jug Srbije prazni?
Eno prazne Kanade, eno prazne Australije, ogromnih delova praznih i niko od toga ne pravi problem.

Не могу да верујем.
ЈА правим проблем.Шта ћеш ми сад?
mlekac mlekac 21:29 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Da li možemo da proizvedemo više luka da ne uvozimo iz Kine ili pasulja da ne uvozimo iz Kirgistana?


Možemo, ali da li možemo da ga proizvedemo po ceni po kojoj nam ga Kinezi i Kirgistanci prodaju?
Možemo i krompir da proizvedemo, ali kad nam stigne jeftiniji iz Evrope mi naš bacamo, kao ove godine npr.
Tako bi bilo isa lukom i pasuljem.


Ama, brate, mnogi ljudi bi da kupe naš, domaći luk ili pasulj.Ne pitaju za cenu, samo da je naš.Ko zna kakav je taj kineski ili kirgijski.Svedok sam toga, shvati.



A ti pokušaj da shvatiš da semena za paslju NEMA!!!!

Kad sam htela da kupim naše, domaće seme, da posadim pasulj u semenari su mi rekli, najnošalantnije, da odem u samoposlugu i kupim običan pasulj odande i da to sejem jer naše semenare seme pasulja nemaju pošto se nikome ne isplati da ga pusti na tržište...

I šta onda da sadiš?
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:30 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Не хладњачари.Они су друга рука.И једне и друге глобе ИЗВОЗНИЦИ


U najvećem broju slučajeva vlasnici hladnjača prodaju zamrznutu malinu u inostranstvo, dakle oni su izvoznici. Nema te međustepenice koju bismo nazvali izvoznicima.
Ne znam kako ti zamišljaš taj posao, seljak proda vlasniku hladnjače, ovaj zamrzne pa proda nekom treĆem u Srbiji, a ovaj treći izvozi?
Ne ide to tako.

ЈА правим проблем.Шта ћеш ми сад?


Pa ništa, naravno.
Pričam o tome da li Srbija ima neki problem sa tim i mislim da nema, a ako nekome to predstavlja problem, pa neka ga rešava.
omega68 omega68 21:42 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

U najvećem broju slučajeva vlasnici hladnjača prodaju zamrznutu malinu u inostranstvo

А у мањем броју случајева?
Suština problema je u tome što su potpuno neorganizovani, podeljeni i usitnjeni, na strani ponude, proizvođači, hladnjačari i izvoznici. To vešto koriste grosisti iz EU, gde se najviše i izvozi malina. Srbija proizvodi od 50.000-70.000 tona maline godišnje i svi nastupaju samostalno, obaraju jedni drugima cene, konkurišu jedni drugima i sabijaju cenu naniže. Ko je putovao po svetu zna da kilogram maline dostiže od 18 do 24 evra, da je u Kuvajtu cena do 70 dolara. Naravno, u maloprodaji. Naši izvoze malinu, recimo, u proseku, po 1,6 do dva evra za kilogram. Gde je razlika? Grosista sabija cenu svim akterima u Srbiji i pravi razliku do maloprodaje. Ako u proseku plati do dva evra po kilogramu, grosista to prodaje po 8-10 evra/kg. Zarađuje na nama četri do pet puta više. Zato grosista ima svoje insajdere u Srbiji, koji rade na razbijanju jedinstvenog nastupa u izvozu malina.

Interes grosista je ogroman. Pogledajmo kraću kalkulaciju.

Ako je rod 60.000 t i ako je razlika u ceni osam evra za kilogram, onda je to zarada od 480 miliona evra po sezoni. Taj novac ostaje van Srbije. Insajderi dobijaju samo mrvice da bi držali razbijene proizvođače, hladnjačare i izvoznike. I svi u Srbiji, osim insajdera, gube, dok dobijaju grosisti špekulanti. I to traje decenijama. Kada malinari traže da im država garantuje cene, onda je to potpuno suludo u čitavoj ovoj promašenoj strategiji izvoza malina. Država to ne sme da radi. Malina nije strateški proizvod za prehranu stanovništva, ali je strateški proizvod za izvoz. Država može da uradi nešto drugo. Predlagao sam da država bude intermedijator između proizvođača, hladnjačara i izvoznika. I to samo dok posao ne stane na noge i ne počne da donosi realne zarade. Država treba da pomogne podeljenim stranama da se udruže i da zajednički nastupe na stranom tržištu. To rade sve velike države u svetu. Recimo, imao sam prilike u Tokiju da razgovaram sa njihovim izvoznicima. Ukoliko ste napravili neki proizvod i hoćete ga da izvezete, na primer u Srbiju, japanski proizvođač se javlja svojoj privrednoj komori i svom ministarstvu, koji mu daju smernice s kim će da se poveže, kako će da nastupi, koju cenu će da ponudi, šta ga čeka na tom tržištu i niz drugih korisnih saveta. Ne može japanski proizvođač da zapuca u Srbiju i da nudi robu po damping ceni, koja ruši izvoznu cenu drugih japanskih proizvođača. To, jednostavno, nije moguće. Takav japanski proizvođač se kažnjava za nelojalnu konkurenciju i tako se uvodi red u izvozu.

ЛИНК
omega68 omega68 21:45 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

A ti pokušaj da shvatiš da semena za paslju NEMA!!!!

А ти покушај да се распиташ
Институт за повртарство <----линк
Јесте да није у Београду , исправићемо то, биће и то у Београду ускоро
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:58 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

А у мањем броју случајева?


U manjem broju slučajeva ima svega, ima toga da seljak, malinar, izgradi hladnjaču i sam svoju malinu prodaje napolju, dakel da je on i proizvođač i hladnjačar i izvoznik, ima toga da neko samo zamrzava pa prodaje kolegi hladnjačaru, ili ne prodaje napolju uopšte, ima trgovine u raznim pravcima, ali to je u manjem broju slučajeva.

I nikako ne mogu da nađem vezu između tvoje tvrdnje da se neko u Srbiji urotio protiv seljaka, da su se udružili potpomognuti mafijom i državom da globe seljaka, i ovog linka koji tvrdi da je upravo to što nema udruživanja problem. Da nisu problem Srbija i srpske vlasti nego kupci na zapadu koji koriste nepostojanje zajedničkog nastupa.

Pa ko je kriv, domaća mafija izvoznika kako si ti tvrdio, ili strani kupac i nepostojanje nikave, pa ni mafijaške, organizacije kako Dragaš piše?
hoochie coochie man hoochie coochie man 22:03 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

da posadim pasulj



Nikad od tebe seljanka :)))
Pasulj se ne sadI nego se seje.
Sadi se rasad, paradazja npr, krastavca, paprike, a seme se seje.
Tako se paradajz prvo poseje, iznikne mlada biljčica, rasad, pa kad ona dostigne potreban uzrast posadi se. Pasulj se samo seje.
omega68 omega68 22:09 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Прочитај још једном и прочитај ЦЕО текст
Он је рекао да су разједињени произвођачи, хладњачари и извозници на страни понуде а да су кривци страни ГРОСИСТИ - (Trgovac koji kupuje i prodaje robu u vleikim količinama, na vleiko, veletrgovac (fr.) ) који то користе и који плаћају домаће издајнике како би још више зарадили.Где си видео да неко оптужујује стране купце, немам појма.Но, то ми је све довољно да видим са ким имам посла и да прекинем даљу дискусију са тобом на ову тему
Знам да ћеш морати да овериш и да биде твоја задња па тим поводом унапред признајем да си победио
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:13 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Ух.
Морам да признам: мени се, већ пет-шет сати, мота по глави следећи дијалог:
-- Је ли, шта мислиш, колико је убрзање Земљине теже?
-- 9,81 m/s2.
-- Јес', ти ћеш да ми кажеш!


И не могу да схватим зашто овог глупог дијалога не могу да се решим?!
hoochie coochie man hoochie coochie man 22:34 02.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Прочитај још једном и прочитај ЦЕО текст

Jbg Omega, pa pročitaj ti ono što postaviš makar

To vešto koriste grosisti iz EU................Grosista sabija cenu svim akterima u Srbiji

Где си видео да неко оптужујује стране купце, немам појма.

Pa ti grosisti, kako ih on ovde zove, su strani kupci.
blogovatelj blogovatelj 00:18 03.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

И једне и друге глобе ИЗВОЗНИЦИ који глобе и хладњачаре и произвођаче.


Jel ti imaš predstavu koliko košta kilo maline, recimo u Nemačkoj. Ili Francuskoj?
Ja znam koliko košta u Kanadi, u kanadskim dolarima. I sasvim sam siguran da je cena tržišna i da i u EU košta isto toliko. Samo su možda u Evropi nakarikani porezi kojekakvi. Ovde na svežu hranu nema poreza, nula je.
E vidiš, to i toliko je $9.00 za kilogram smrznute maline.
A ako je sveža, onda košta od $2,00 do $3,00 za pola funte (227g) a cena joj varira i zavisi od toga je li u Kanadi sezona malina. sezona ovde kratko traje a sav ostatak sezone se malina prodaje uvezena, uglavnom iz SAD ili iz Čilea. Čileanska se uvozi kada joj je tamo sezona, a to je naše proleće.
Pošto si ti tako kurčevo pametan, aj mi sad ti ovde izloži svoju taktiku i strategiju prodaje, kako da Srbija zgrne milijarde?
Ili ćeš i dalje da tupiš i ponavljaš ono što su te naučili na partijskom sastanku.
Da, kanadski dolar je oko 85 dinara.

PS.
Još je ovde cena maline kao voćke ihahaj visoka. Tri funte jabuke košta 3 do 5 dolara.
Minimalac kanadski je $10.25 čisto da znaš. Onaj radnik što slaže jabuke i maline ne sme da bude plaćen manje od toga.
Pa sad izvoli, napravi mi mudrijaški proračun. Ako imaš dodatnih pitanja, rado ću odgovoriti.
milisav68 milisav68 08:59 03.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

hoochie coochie man

Ko to može bilo kome da garantuje?
Ko garantuje plasman proizvođaču stolica, proizvođaču eksera, čokolade?
Napravi ono što znaš da praviš, pa s tim na pijac, tržište.
Pa šta ti bog da.
Što bi drugačije bilo sa proizvođačima paradajiza, paprika, pšenice ili šljiva, što bi njima bilo ko garantovao da će prodati ono što proizvedu?

Ej, ima tu svašta-nešto što se ne radi kako treba (od strane države i ljudi bliskih vlastima), kao i to da hrana nije proizvod kao i svaki drugi.

Slažem se da subvencije nisu rešenje, ali su trebale da postoje prilikom "otvaranja granica" posle 2000. da bi se dala šansa domaćim proizvođačima da uđu koliko-toliko ravnopravno u "trku", kao to da je bila greška što su odmah poskidane carine na uvoz hrane, jer je to trebalo da se radi postepeno.

Recimo, moglo je više pažnje da se usmeri na povoljne kredite za hladnjače/sušare (a i neke male proizvodne pogone), koje bi dobio neki širi krug ljudi, a ne povlašćeni bliski vlastima (Mišković, Kostić, Živković.....), da bi mogli da sačuvaju te maline, paprike, paradajz.....i da ne budu u stisci sa vremenom prilikom prodaje.

Šljivu i grožđe možeš da sačuvaš u tečnom stanju.

A pšenica i kukuruz su nešto o čemu država baš mora da brine.

Takođe, mleko i meso.

Napravljen je monopol sa mlekarama, i onda one ucenjuju/zajebavaju proizvođače tako što im 10 dana otkupljuju mleko, a 10 ne (a razliku dopunjavaju uvozom mleka u prahu), a ti ne možeš prekidaš mužu tako, pa onda kreneš da praviš sir, a onda se pre Uskrsa pojavi "specijalna ponuda" sira u veletrgovinama sa cenom od 150 dinara kilo, pa tebi kao proizvođaču mleka i mlečnih proizvoda jedino preostane da prepoloviš broj krava.

Slično je i sa svinjama/pilićima, gde se uvozi meso sumnjivog kvaliteta i proizvođačima ne ostaje ništa drugo, nego da smanje proizvodnju.

I onda dobiješ zemlju prilično zavisnu od uvoza hrane....i to loše....

Sve ovo naravno ne znači da treba da se vratimo u samoupravni socijalizam, ali jeste činjenica da mnogo toga ne funkcioniše kako treba (inspekcije su tek posebna priča).
hoochie coochie man hoochie coochie man 17:34 03.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

Ej, ima tu svašta-nešto što se ne radi kako treba


Naravno da ima ali to nikako nisu subvencije. Ne bi pomogle ni posle dvehilajdite.
Jednostavno je to, nemamo para da subvencionišemo onoliko koliko subvencioniše Evropa.
I to je realnost, a ta realnost uslovljava drugu realnost, a to je da mi ne možemo biti konkurentni sa Evropom. Nikakve pripreme nas ne mogu spremiti za tu utakmicu, i zato ne treba u tu trku ni da ulazimo.
To znači da treba da se zaštitimo onde gde možemo, na domaćem terenu, da ne dozvolimo slobodan uvoz i ukidanje carina.
To bi svakako uslovilo sličan potez sa druge strane, bile bi oporezovane, ocarinjene i naše maline i šljive koje idu u Evropu, ali ta cena se mora platiti.
Na malinama ima zarade, carinama bi bila umanjena ali bije i dalje imalo, ali bi zato neku zaradu mogao da ostvari i proizvođač mleka i krompira, a ne kao sad da voćari malo više zarađuju a cena toga je da ratari i stočari propadaju.

To je siže, a ima o tome mnogo da se priča.
I da opet Omega ne bi rekao da sam neki lobista stočara ili ratara da napomenem da se ja bavim voćem, da bi meni lično bilo teže kad bi se carine pooštrile, ali ako hoćemo da sagledamo ukupnu situaciju onda moramo da budemo realni.
milisav68 milisav68 09:44 04.05.2015

Re: Udaja:selo-grad

hoochie coochie man
To je siže, a ima o tome mnogo da se priča.

Da, široka i komplikovana tema, sa mnogo predrasuda i stereotipa.

jasnaz jasnaz 19:31 02.05.2015

q

ili 12 načina kako pročitati reč karanfil...



.. a ovaj je samo za Biljanu 77
Ivana Knežević Ivana Knežević 14:05 03.05.2015

Jednakost u nejednakim uslovima

Biljana, naklon za tekst i temu.

Seksualna politika i ekonomija idu oduvek u paru, ali i dalje susret sa njima izaziva jezu, a neretko i uzas.

U gradovima ljudi imaju izbora da iz jedne lose situacije predju u drugu, i u prvom mahu poveruju da ce biti bolja, a ponekad i jeste; na selu su promene retke.
Selo je atom drustva i vrednosti koje su postojale dugo.

Nedavno gledala kratki dokumentarni film o dvojici brace u Provansi, svaki preko 80 godina star, nezenje, tezak zivot seljaka. I oni nisu nasli neveste jer zene odlaze sa sela. U njihovom kraju, muskarci u slicnim situacijama uvoze neveste iz Afrike. Africkim zenama to izgleda kao bolja buducnost od one koju imaju u svom okruzenju. (Naravno, ako same odlucuju a verovatnije je da se neki oportunista dosetio i otvorio novo trziste).
Po tome su jednake zenama koje odlaze sa sela, ili muskarcima koji odlaze putem neke druge bolje buducnosti.
Motivacija boljeg zivota, pa i samo kao san, je jednako zastupljena medju svim ljudima.

Muskarci koji ostaju na selu imaju svoje razloge. Mozda zato sto je zemlja njihova, sto stvari nisu tako lose kako se cini, i u trazenju zene oni traze resenje jednom problemu, ili nesto bolje, a ne balans na univerzalnoj skali pravde.

Svako ima svoje interese i sledi ih koliko moze. Ali podmetati svoje kao bolje ili pravednije je duboka hipokrizija, i nista novo.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana