Ljudska prava

STIŽE LI VELIKI BRAT NA MALA VRATA?

Freedom of Information RSS / 14.05.2015. u 10:05

Piše: Rodoljub Šabić

Kako stvari stoje, u neko dogledno vreme mogli bismo dobiti Pravilnik o zahtevima za uređaje i programsku podršku za zakonito presretanje elektronskih komunikacija i tehničkim zahtevima za ispunjenje obaveze zadržavanja podataka o elektronskim komunikacijama
Već samo "ime" Pravilnika, a i odredbe Zakona o elektronskim komunikacijama (ZEK) na osnovu kojih se donosi govore da se radi o "tehničkom " aktu čiji je zadatak da uredi samo tehničke uslove za ostvarivanje zakonskih odredbi kojima se, u skladu sa Ustavom, predviđa mogućnost odstupanja od ustavnih garancija tajnosti komunikacija. Pravilnik, dakle, treba da uredi pretpostavke, tehničke i logističke, koje operateri treba da obezbede radi efikasnog ostvarivanja zakonskih odredbi o „prisluškivanju" i za pristup tzv. zadržanim podacima, o tome ko, kako, kada, koliko dugo, kojim sredstvom i sl. je učestvovao u elektronskoj komunikaciji.
Ja sam, razume se, predlog ovog akta čitao, pre svega, kroz prizmu čl. 42 Ustava Republike Srbije koji propisuje, da se prikupljanje, držanje, obrada i korišćenje podataka o ličnosti uređuje zakonom. Dakle, minimum pitanja koja moraju da budu uređena zakonom jesu: svrha obrade podataka o ličnosti, vrste podataka o ličnosti, način korišćenja podataka o ličnosti i rokovi njihovog čuvanja. Uređivanje ovih pitanja podzakonskim aktom je neustavno. Podzakonskim aktom mogu se uređivati samo tehnička pitanja u vezi sa obradom. Shvatanje poverenika da validan pravni osnov za obradu podataka o ličnosti ne mogu predstavljati podzakonski akti inače je i potvrđeno odlukom Ustavnog suda Srbije, br. I Uz-41/2010.
Polazeći od toga, među više interesantnih, bilo je nemoguće ne primetiti da Predlog pravilnika (u čl.16.) predviđa jednu zaista delikatnu „novinu". Reč je o obavezi operatora da omogući prenos podataka o svim mobilnim uređajima koji su se pojavili na određenoj geografskoj, fizičkoj ili logičkoj lokaciji.
Ova "obaveza" operatora nužno otvara niz pitanja.
Za početak, da li se radi o prenosu podataka u realnom vremenu ili bi podatke o pojavljivanju svih mobilnih uređaja trebalo uskladištiti i čuvati do trenutka podnošenja zahteva nadležnog državnog organa?
Naravno, mnogo je važnije šta zapravo znači „su se pojavili"? Prema ZEK (čl. 129.), operator nema obavezu zadržavanja podataka o prisutnosti mobilnih uređaja koji nisu korišćeni za komunikaciju, nema obavezu čak ni čuvanja podataka o pozivima koji su pokušani a čije uspostavljanje nije uspelo.
A to „su se pojavili" očito može da podrazumeva i mnogo, mnogo više. Recimo, pozicioniranje korisnika koji nisu, niti su želeli da ostvare komunikaciju a „pojavili" su se na određenoj geografskoj, fizičkoj ili logičkoj lokaciji? Ako je tako, na mala vrata u naš pravni poredak ulazi nešto što snažno asocira na famoznog "Velikog brata." Radi se o izuzetno robusnoj i izuzetno delikatnoj i po privatnost vrlo opasnoj obradi podataka o ličnosti. I to obradi koja u ovom trenutku nema svoje uporište, ne samo u ZEK, već i u drugim zakonima, uključujući tu i Zakonik o krivičnom postupku. Reč je, dakle, o nečem što podrazumeva i potencijalnu i realnu mogućnost direktne ili kolateralne povrede privatnosti velikog broja korisnika elektronskih komunikacionih usluga u vidu sistematskog praćenja njihovog kretanja.
Sistematsko praćenje miliona građana preko praćenja „prisutnosti" njihovih mobilnih aparata je i etički i pravni problem, koji se nipošto ne sme potceniti, niti se sme i može rešavati nekakvim podzakonskim aktima, niti nejasnim odredbama, bez obzira na njihovu pravnu snagu.
Ovakav Pravilnik ne treba donositi. On treba da bude povod za otvaranje široke javne rasprave o novom ZEK-u, aktuelni i inače ima mnoge nedostatke. U javnoj raspravi suočavajući sve relevantne argumente, ne mistifikujući one tipa „pa tako je u mnogim drugim zemljama", treba artikulisati rešenja adekvatna potrebama borbe protiv kriminala i terorizma, ali i zaštite ljudskih prava u našem realnom okruženju. Dajući pritom primat, bar ja tako mislim, ovom drugom.



Komentari (111)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

predatortz predatortz 10:09 14.05.2015

Veliki brat

Veliki brat je oduvek tu. Samo tehnika napreduje, pa mu je posao sve lakši. Mi tu malo šta možemo uraditi...
Freedom of Information Freedom of Information 10:13 14.05.2015

Re: Veliki brat

Veliki brat je oduvek tu. Samo tehnika napreduje, pa mu je posao sve lakši. Mi tu malo šta možemo uraditi...

Tačno, ali npr. i krade se oduvek tu pa se s tim ne mirimo. Teško jeste ali se mora nešto bar pokušati uraditi.
predatortz predatortz 10:19 14.05.2015

Re: Veliki brat

Freedom of Information
Veliki brat je oduvek tu. Samo tehnika napreduje, pa mu je posao sve lakši. Mi tu malo šta možemo uraditi...

Tačno, ali i npr. i krade se oduvek tu pa se s tim ne mirimo. Teško jeste ali se mora nešto bar pokušati uraditi.


Slažem se, ali kada su savremene komunikacije u pitanju građanin može da uradi samo jednu stvar ukoliko želi da ne budu presretnute - može da ne komunicira savremenim sredstvima. Tek onda postaje obaveštajno zanimljiv. U US of A su to oni koji plaćaju kešom, nemaju kreditnu karticu i izbegavaju savremene načine komunikacije.

Uzgred, koliko znam, internet provajderi u Srbiji imaju zakonsku obavezu da arhiviraju kompletnu prepisku građana Srbije. Čak su se i bunili zbog toga, jer im to poskupljuje troškove poslovanja. Međutim, rečeno im je : Uzmi ili ostavi! radi po našim pravilima, ili izađi iz posla...
Freedom of Information Freedom of Information 10:30 14.05.2015

Re: Veliki brat

Slažem se, ali kada su savremene komunikacije u pitanju građanin može da uradi samo jednu stvar ukoliko želi da ne budu presretnute - može da ne komunicira savremenim sredstvima.

To je naravno najbolja zaštita ali teško primenjljiva, teško je živeti van svog vremena. Ali i nezavisno od toga iako praktični efekti deluju isto ipak nije svejedno da li vam neko komunikaciju presreće bez pravnog osnova ili "s pravom".
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 10:31 14.05.2015

Re: Veliki brat

Мени је у овој целој причи најзанимљивија бојазан од прислушкивања и праћења. Мене заиста заболе да ли неко зна где сам у ком моменту, шта сам купио у продавници кредитном картицом и шта сам рекао куму телефоном и жени смс поруком.
apacherosepeacock apacherosepeacock 10:47 14.05.2015

Re: Veliki brat

miroljub_brzakovic
Мени је у овој целој причи најзанимљивија бојазан од прислушкивања и праћења. Мене заиста заболе да ли неко зна где сам у ком моменту, шта сам купио у продавници кредитном картицом и шта сам рекао куму телефоном и жени смс поруком.


da, s tim sto se sve moze zloupotrebiti u nekom momentu.
reanimator reanimator 10:53 14.05.2015

Re: Veliki brat

Мени је у овој целој причи најзанимљивија бојазан од прислушкивања и праћења. Мене заиста заболе да ли неко зна где сам у ком моменту, шта сам купио у продавници кредитном картицом и шта сам рекао куму телефоном и жени смс поруком

Pa da nadrljaš ko premijerov burazer?
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 10:55 14.05.2015

Re: Veliki brat

reanimator
Мени је у овој целој причи најзанимљивија бојазан од прислушкивања и праћења. Мене заиста заболе да ли неко зна где сам у ком моменту, шта сам купио у продавници кредитном картицом и шта сам рекао куму телефоном и жени смс порукомPa da nadrljaš ko premijerov burazer?


Једно је краћа докумената а друго је прађење и прислушкивање. То је одговор и за претходни коментар. мислим да људи дају себи мало више на значају том хистеријом о праћењу и прислушкивању. Мислим да Цију, Бију и остале ије стварно није много брига шта Брзи ради данас у 5 послеподне.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 11:01 14.05.2015

Re: Veliki brat

miroljub_brzakovic
Meni je u ovoj celoj priči najzanimljivija bojazan od prisluškivanja i praćenja. Mene zaista zabole da li neko zna gde sam u kom momentu, šta sam kupio u prodavnici kreditnom karticom i šta sam rekao kumu telefonom i ženi sms porukom.


I "nas" zabole gde si ti ili recimo našao li se tuna koji sendvič i sokić. Ali eto, ima u ovom društvu otpadnika, zamislite Drugovi, koje zanima da se odbrane - an general i u principu - oid fašista koji bi da prate sve i svakog. Tužno, tužno, zaista - nisu svi dobri građani, kao što behu recimo pre 80 godina ogroman broj Nemaca, koje je masovno baš zaboljevalo - za razne stvari ☻
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:03 14.05.2015

Re: Veliki brat

А зашто су они који прислушкују фашисти? Па побогу нису нас побили него "само" прислушкивали.
makemyday makemyday 11:09 14.05.2015

Re: Veliki brat

Ti si od onih likova što se kad nešto ne razumeju tim i ponose? I OK, to je tvoje pravo ali ne otkud ti potreba da i sve nas o tome obavestiš.
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:12 14.05.2015

Re: Veliki brat

Шта нисам разумео?
gorran2 gorran2 11:34 14.05.2015

Re: Veliki brat

miroljub_brzakovic
Мени је у овој целој причи најзанимљивија бојазан од прислушкивања и праћења. Мене заиста заболе да ли неко зна где сам у ком моменту, шта сам купио у продавници кредитном картицом и шта сам рекао куму телефоном и жени смс поруком.

A zašto samo prisluškivanje?
To je tek početak.
Pretpostavljam da ti je sasvim ok i da ti se instaliraju kamere u kuću, spavaću sobu, kupatilo... Kuhinju - ko zna šta ti tamo kuvaš?
highshalfbooze highshalfbooze 11:44 14.05.2015

Re: Veliki brat

miroljub_brzakovic
А зашто су они који прислушкују фашисти? Па побогу нису нас побили него "само" прислушкивали.

...da bi nas pobili psihički ili fizički... u datom momentu.
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:51 14.05.2015

Re: Veliki brat

Pretpostavljam da ti je sasvim ok i da ti se instaliraju kamere u kuću, spavaću sobu, kupatilo... Kuhinju - ko zna šta ti tamo kuvaš?


наравно, драго ми је да си то рекао. Већ неко време размишљам да направим реалити шов по угледу на Кардашијанс или Озборнс. Свиђа ми се када моји обожаваоци размишљају као и ја.
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:52 14.05.2015

Re: Veliki brat

...da bi nas pobili psihički ili fizički... u datom momentu


Претерујеш ли разумем логику.
milojep milojep 10:32 14.05.2015

Kad te vidim na sokaku...

Nije toliki problem u tome ko te i na koji način 'prati' veći je problem razlog zbog koga to radi. Ako se to može iskontrolisati i zakonski izdefinisati ko,kako,zašto,zbog čega ... sme koristiti te podatke i ako bi se u slučaju ne pridržavanja tih zakona odrapljivale i sprovodile drakonske kazne još bi se i neke koristi dale izvući iz 'velikog brata'.
predatortz predatortz 10:35 14.05.2015

Re: Kad te vidim na sokaku...

milojep
Nije toliki problem u tome ko te i na koji način 'prati' veći je problem razlog zbog koga to radi. Ako se to može iskontrolisati i zakonski izdefinisati ko,kako,zašto,zbog čega ... sme koristiti te podatke i ako bi se u slučaju ne pridržavanja tih zakona odrapljivale i sprovodile drakonske kazne još bi se i neke koristi dale izvući iz 'velikog brata'.


Delim tvoj stav, Miloje. Nismo deca, da se lažemo. Naše komunikacije može da prati svako ko to hoće i ume da radi. Zakonska regulativa bi, po meni, samo odredila neka pravila.
Freedom of Information Freedom of Information 10:44 14.05.2015

Re: Kad te vidim na sokaku...

Post upravo o tome govori
Sistematsko praćenje miliona građana preko praćenja „prisutnosti" njihovih mobilnih aparata je i etički i pravni problem, koji se nipošto ne sme potceniti, niti se sme i može rešavati nekakvim podzakonskim aktima, niti nejasnim odredbama, bez obzira na njihovu pravnu snagu.

milojep milojep 10:44 14.05.2015

Re: Kad te vidim na sokaku...

Delim tvoj stav, Miloje. Nismo deca, da se lažemo. Naše komunikacije može da prati svako ko to hoće i ume da radi. Zakonska regulativa bi, po meni, samo odredila neka pravila.


Zamisli mogućnosti koje se stvaraju, sa još malo modernijom thnologijom i softverima mogle bi se odrediti fluktuacije kretanja beograđana, to umrežiti sa potrebnim autobusima,taksijima,semaforima... moglo bi se videti ko konstantno krši prekoračenja brzine u saobraćaju pa mu se time dizati premije osiguranja,zdravstvenog osiguranja pa i kažnjavati!
Pojedinac bi doduše mogao isključivati telefon tokom vožnje a onda eto drugog benefita, neće ometati vožnju razgovorima mobilnim...
sioux sioux 12:08 14.05.2015

Re: Kad te vidim na sokaku...

milojep

emsiemsi emsiemsi 13:53 14.05.2015

Re: Kad te vidim na sokaku...

milojep
Nije toliki problem u tome ko te i na koji način 'prati' veći je problem razlog zbog koga to radi. Ako se to može iskontrolisati i zakonski izdefinisati ko,kako,zašto,zbog čega ... sme koristiti te podatke i ako bi se u slučaju ne pridržavanja tih zakona odrapljivale i sprovodile drakonske kazne još bi se i neke koristi dale izvući iz 'velikog brata'.

Успутна, готово небитна, напомена --- ne pridržavanja се пише nepridržavanja.
freehand freehand 10:40 14.05.2015

Moderna vremena

Ovo samo znači da Srbija ide u korak sa svetom. Mada malo kasni. Širom demokratskog sveta, naime, javne i tajne službe mnogo brže unapređuju svoje slobode.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 11:13 14.05.2015

Re: Moderna vremena

freehand
Ovo samo znači da Srbija ide u korak sa svetom. Mada malo kasni. Širom demokratskok sveta, naime, javne i tajne službe mnogo brže unapređuju svoje slobode.


Misliš, dolaze u korak sa nama - od nekad? Malo se ovde posustalo u nova vremena sa pojavom dosadnjakovića koji bi da kontrolišu šta se i kako prisluškuje i prati. A i Saga se prodala strancima ;> A nekad je lepo Saga dobijala sve bitne ugovore i pravila posebne sobe prepune posebnih spravai spravica ;> na raznim strateškim lokacijama operatera, i ključ je bio u posedu samo Službe. Operateri su imalis amo da ne pitaju ništa ko to tamo ulazi i šta to tamo radi. Posle krenuli dosdnjakovići, pa te zakoni, te pravilnici te dokumentacija i slične dosadne formalnosti. Koje se itekako ne poštuju i zamagljuju, ali nikako da se dosegne lakoća i širina Starih Dobrih Vremena.
freehand freehand 11:16 14.05.2015

Re: Moderna vremena

Dont Fear The Reaper
freehand
Ovo samo znači da Srbija ide u korak sa svetom. Mada malo kasni. Širom demokratskok sveta, naime, javne i tajne službe mnogo brže unapređuju svoje slobode.


Misliš, dolaze u korak sa nama - od nekad? Malo se ovde posustalo u nova vremena sa pojavom dosadnjakovića koji bi da kontrolišu šta se i kako prisluškuje i prati. A i Saga se prodala strancima ;> A nekad je lepo Saga dobijala sve bitne ugovore i pravila posebne sobe prepune posebnih spravai spravica ;> na raznim strateškim lokacijama operatera, i ključ je bio u posedu samo Službe. Operateri su imalis amo da ne pitaju ništa ko to tamo ulazi i šta to tamo radi. Posle krenuli dosdnjakovići, pa te zakoni, te pravilnici te dokumentacija i slične dosadne formalnosti. Koje se itekako ne poštuju i zamagljuju, ali nikako da se dosegne lakoća i širina Starih Dobrih Vremena.

Nemoj da mi kažeš da je Džon Edgar Huver radio u Sagi?!
Inače da, i Pošta, i Telekom, i provajderi i potprovajderi.

svarog svarog 11:34 14.05.2015

Re: Moderna vremena

A i Saga se prodala strancima


Firma je inostrana, ali su vlasnici naši
princi princi 10:46 14.05.2015

Госн Шабићу,

То о чему пишете и од чега сте практично направили каријеру је део једног много озбиљнијег процеса а тиче се повећане улоге државе и слободних тржишта у нашим животима. Модерном капитализму не треба породица, не требају му традиције, ни грађанске ни традиционалне. Потребни су му потрошачи, конзументи, потребна су уста и тела увек гладна нових сензација, која ће само трошити и трошити свој лакше или теже зарађени новац. У таквој ситуацији, држава и тржишта подупиру то слику (лажног) индивидуализма, индивидуализма у којој деци практично више не требају ни родитељи, ни нација, ни ништа. Држава "води" рачуна о том индивидуалцу, кроз ове или оне механизме, пружа му "заштиту" кад се разболи, кад му треба социјална помоћ за ово или оно, купује му бензин, храну, школује га, награђује за лојалност, кажњава за непослушност. Цена коју "индивидуалац" плаћа је изопћење из заједнице, отуђеност, недостатак блиских веза, симулација пријатељстава, површност, промискуитет који замењује љубав, чак и мајчинска љубав све више губи смисао постајући предмет хвалисања и плакатирања по друштвеним мрежама: све више имате жене које су маме од 7 до 8 увече, пре и после тога оне су пословне жене, сексом опседнуте оцвале тетке, јогини, њу ејџ гуруи, саветодавци (лако се препознају по испразности порука које шаљу)... Деца, мужеви, жене, љубавници-це ту губе ону традиционалну улогу, и релације са њима више уопште нису ни приватне ни личне; они се ту пре свега користе као симболи, трофеји, да се види "како ми добро иде", тј како сам успешан/успешна као индивидуалац.

У том и таквом систему нема места никаквој интими, а бунити се против неког "великог брата" и сличних ствари је доста узалудно, зар вам се не чини? Мислим, нису то ствари које се решавају овим или оним Правилником, то је једноставно процес, пут којим иде читава људска врста.
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 10:52 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

princi
То о чему пишете и од чега сте практично направили каријеру је део једног много озбиљнијег процеса а тиче се повећане улоге државе и слободних тржишта у нашим животима. Модерном капитализму не треба породица, не требају му традиције, ни грађанске ни традиционалне. Потребни су му потрошачи, конзументи, потребна су уста и тела увек гладна нових сензација, која ће само трошити и трошити свој лакше или теже зарађени новац. У таквој ситуацији, држава и тржишта подупиру то слику (лажног) индивидуализма, индивидуализма у којој деци практично више не требају ни родитељи, ни нација, ни ништа. Држава "води" рачуна о том индивидуалцу, кроз ове или оне механизме, пружа му "заштиту" кад се разболи, кад му треба социјална помоћ за ово или оно, купује му бензин, храну, школује га, награђује за лојалност, кажњава за непослушност. Цена коју "индивидуалац" плаћа је изопћење из заједнице, отуђеност, недостатак блиских веза, симулација пријатељстава, површност, промискуитет који замењује љубав, чак и мајчинска љубав све више губи смисао постајући предмет хвалисања и плакатирања по друштвеним мрежама: све више имате жене које су маме од 7 до 8 увече, пре и после тога оне су пословне жене, сексом опседнуте оцвале тетке, јогини, њу ејџ гуруи, саветодавци (лако се препознају по испразности порука које шаљу)... Деца, мужеви, жене, љубавници-це ту губе ону традиционалну улогу, и релације са њима више уопште нису приватне и личне; они се ту пре свега користе као симболи, трофеји, да се види "како ми добро иде", тј како сам успешан/успешна као индивидуалац. У том и таквом систему нема места никаквој интими, а бунити се против неког "великог брата" и сличних ствари је доста узалудно, зар вам се не чини? Мислим, нису то ствари које се решавају овим или оним Правилником, то је једноставно процес, пут којим иде читава људска врста.


Одувек су трофеји били важни. Има онај стари виц када Муја доцрта бркове на Синди Крафорд.

Али, морам се сагласити, лепо си ово срочио. Да ли пишеш и песме?

princi princi 10:54 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Да ли пишеш и песме?

Само кад обавезе дозволе, и само на друштвеним мрежама. Од 7 до 8. Нисам баш Fixxer, али нисам баш ни далеко од њега. На више од један начина, :).
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 10:56 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,


Само кад обавезе дозволе, и само на друштвеним мрежама. Од 7 до 8.


Да ли си заинтересован за сарадњу? Твоји текстови, мој глас и појава, следеће године бићемо милионери.
princi princi 11:01 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

појава

Није лоша идеја. А да радимо као неки бој бенд, да се и ја мало огребем. Оно Уан дирекшн и те радње? Или си ти више Ђастин Бибер тип?
reanimator reanimator 11:02 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Цена коју "индивидуалац" плаћа је изопћење из заједнице, отуђеност, недостатак блиских веза, симулација пријатељстава, површност, промискуитет који замењује љубав, чак и мајчинска љубав све више губи смисао постајући предмет хвалисања и плакатирања по друштвеним мрежама: све више имате жене које су маме од 7 до 8 увече, пре и после тога оне су пословне жене, сексом опседнуте оцвале тетке, јогини, њу ејџ гуруи, саветодавци (лако се препознају по испразности порука које шаљу)...

Sine, kako si ga sročio, ja jedva čekam da postanem individualac :)
milojep milojep 11:03 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Или си ти више Ђастин Бибер тип?

princi princi 11:04 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Sine, kako si ga sročio

Искусно, :).
princi princi 11:05 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

milojep
Или си ти више Ђастин Бибер тип?


Сине, качкет и гиље to die for! Уф, а прслук... Јбг, ко зна, зна.
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:06 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

А да радимо као неки бој бенд, да се и ја мало огребем. Оно Уан дирекшн и те радње? Или си ти више Ђастин Бибер тип?


Ја сам идивидуалац, како већ модерна времена налажу и како нас корпорације терају, можеш само да будеш мој ентураж. Биће ту довољно простора за огребати се.
princi princi 11:09 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Е, јбг, какав сад ентураж кад си индивидуалац капиталац? Или бој бенд или ништа од песама. Морам да те упозорим и на кинту, нисам баш веверица кад преговарам.
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:11 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Добро де, може и бој бенд али морам прво да ти видим слику, да ли плениш појавом. Окачи једну фотографију анфас, једну где си го и трећу по твом избору. Број препорука ће нам рећи да ли имамо сарадњу.

Индивидуалац на сцени, а групњарац у кревету. То је мој мото.
freehand freehand 11:13 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

miroljub_brzakovic
Добро де, може и бој бенд али морам прво да ти видим слику, да ли плениш појавом. Окачи једну фотографију анфас, једну где си го и трећу по твом избору. Број препорука ће нам рећи да ли имамо сарадњу.

Kod Albukerkija je trebalo da pratiš putokaz na kome piše GRAND.
princi princi 11:15 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Брзи, ти си изгледа из друге индустрије. Друже, нисам мислио на порно сајтове.
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:15 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

freehand

miroljub_brzakovicДобро де, може и бој бенд али морам прво да ти видим слику, да ли плениш појавом. Окачи једну фотографију анфас, једну где си го и трећу по твом избору. Број препорука ће нам рећи да ли имамо сарадњу. Kod Albukerkija je trebalo da pratiš putokaz na kome piše GRAND.


То је превише и за мене. Ово место ми се свиђа, овде ћу се наместити и запевати.

Ти делујеш као шаљивџија. Можда би могао написати неку шаљиву песму.
princi princi 11:16 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Сине, сјеба ми Брзи порњава коментар... а баш добар био. Шабић ми сад ни у сну неће одговорити а није да ме не занима да чујем његов коментар. Ал' јбг, кад човеку дошло, шта ћеш...
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:16 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

princi
Брзи, ти си изгледа из друге индустрије. Друже, нисам мислио на порно сајтове.


За бој бенд је изглед пресудан, веруј мени професионалцу. Мој шарм није довољан за обојицу. Мораш и ти да будеш кул.
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:17 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

а баш добар био.


Колико сам ово пута чуо.
princi princi 11:18 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Сине, Брзи је профи. Ради за кинту. Крваво и предано. Брзи, друже, ајде отвори се пред другарима, која ти је тарифа, за колико радиш?
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:19 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Get Rich or Die Tryin'
freehand freehand 11:26 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

То је превише и за мене. Ово место ми се свиђа, овде ћу се наместити и запевати.

Samo se ti namesti. Liči mi da će biti i pevanja i plakanja.
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:38 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Брзи, друже, ајде отвори се пред другарима, која ти је тарифа, за колико радиш?


Тарифа је варијабилна и често је називам "за колико те зајебем".
milojep milojep 11:38 14.05.2015

Re: RANI RADOVI

miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:40 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Samo se ti namesti. Liči mi da će biti i pevanja i plakanja.


А значи ти си локални кавгаџија. Извини, још се одомаћујем па не знам профиле. Значи тебе ако зејебем онда ће ме се остали затвореници плашити?
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:41 14.05.2015

Re: RANI RADOVI

milojep


Хвала. Принци да ли ти се чини да на овој слици има простора за још једног?
freehand freehand 11:43 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

miroljub_brzakovic
Samo se ti namesti. Liči mi da će biti i pevanja i plakanja.


А значи ти си локални кавгаџија. Извини, још се одомаћујем па не знам профиле. Значи тебе ако зејебем онда ће ме се остали затвореници плашити?

Izvini, prevarih se za smer. Dakle, mani "Grand". Kad se vratiš do te raskrsnice pratiš "Kursadžije".
svarog svarog 11:46 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,



princi

а тиче се повећане улоге државе и слободних тржишта у нашим животима.


Gosn Princi, šta ovo znači?
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 11:46 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Izvini, prevarih se za smer. Dakle, mani "Grand". Kad se vratiš do te raskrsnice pratiš "Kursadžije".


Друже што си толико љут? Па нисмо три реченице разменили и већ имаш нешто против мене. Јеси ти овакав стално или сад имаш неке проблеме у животу па се овде празниш?
G.Cross G.Cross 12:00 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

miroljub_brzakovic
Izvini, prevarih se za smer. Dakle, mani "Grand". Kad se vratiš do te raskrsnice pratiš "Kursadžije".


Друже што си толико љут? Па нисмо три реченице разменили и већ имаш нешто против мене. Јеси ти овакав стално или сад имаш неке проблеме у животу па се овде празниш?



Dobro Dosao Miroslave. najzad neko ko ima zivaca i znanja da se raspravlja sa Princijem.


princi princi 12:01 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

G.Cross

Dobro Dosao Miroslave.

miroljub_brzakovic

...


Sine, ekipa, :)))))).
reanimator reanimator 12:04 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Друже што си толико љут? Па нисмо три реченице разменили и већ имаш нешто против мене. Јеси ти овакав стално или сад имаш неке проблеме у животу па се овде празниш?

Tiću, nemoj se buniš...tu si jedan dan, a već si kontroverzan. Ja sam tri godine bio "onaj iz I2"
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 12:04 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Dobro Dosao Miroslave. najzad neko ko ima zivaca i znanja da se raspravlja sa Princijem.


Нисам то принцију рекао, него Фрееханду.


princi

miroljub_brzakovic...Sine, ekipa, :)))))).


Ја сам мислио да смо ми екипа. Који си ти Роби Вилијамс. Напушташ бенд чим осетиш мало славе.
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 12:05 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

"onaj iz I2"


Шта је И2? Чуо сам за А1 фазу али ово не знам шта је.
princi princi 12:14 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Који си ти Роби Вилијамс. Напушташ бенд чим осетиш мало славе.

Па, јбг... није све у лепоти, нешто је и дециметрима.
reanimator reanimator 12:20 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Шта је И2? Чуо сам за А1 фазу али ово не знам шта је.

Prvo dva. Onaj iz prvog dva. A vi već ćetvrta godina. Mislim, da se ubiješ.
Ја сам мислио да смо ми екипа. Који си ти Роби Вилијамс. Напушташ бенд чим осетиш мало славе

Ša fali napuštanju. Eno Marky Mark se odmetnuo, pa ga danas tretiramo k'o glumca, a brat mu doživotno obeležen ko šaban iz nkutb.
princi princi 12:21 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Marky Mark

Сине, лако је њему са оноликим бицепсом.
princi princi 12:53 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

svarog


princi

а тиче се повећане улоге државе и слободних тржишта у нашим животима.


Gosn Princi, šta ovo znači?

Не, па то значи да нема бесплатног ручка. Једноставно, нешто добијеш нешто изгубиш, то су правила игре. Тако је увек било. У најбољем случају, друштва могу локално одлучити који им микс одговара (рецимо радојица нуди лепо поређење јапанског и америчког друштва), али мени не делује да у Србији (а бога ми ни другде) постоји нека таква свест. Људи, генерално, хоће све, а то није могуће.

Мислим, свидело се нама то или не, али породица је реликт једног прошлог времена, заоставштина Агрикултурне и Когнитивне револуције, времена у коме је човек читав живот завршавао у оквиру породице. Ту се рађао, растао, школовао, радио, породица му је налазила супружника, породица му је била банка, болница, гробар, буквално све. Све те функције сад обавља неко други, тј спрега државе и тржишта. Она мала, нуклеарна породица је остала као трска на ветру и она има само ту неку функцију у емоционалном развоју али вероватно ће и она временом потпуно нестати (и ту ће вероватно доћи до неких робота, андроида, чега већ).
sioux sioux 12:54 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Људи, генерално, хоће све, а то није могуће.

miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 13:00 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Ša fali napuštanju.


Kako možeš biti tako okrutan?
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 13:00 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Сине, лако је њему са оноликим бицепсом.


Ima Pajtić veći (biceps).
reanimator reanimator 13:05 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Kako možeš biti tako okrutan?

Ja sam prvi srpski samoproglašeni individualac. Sad čekam da me sistem ubaci u potrošačku mašinu, pa da me se onda dokopaju seksom opsednute poslovne žene i uvale mi promiskuitet za ljubav (princi, kapiraš da sam te zvanično proglasio za ličnog gurua)
svarog svarog 13:12 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

princi
svarog


princi

а тиче се повећане улоге државе и слободних тржишта у нашим животима.


Gosn Princi, šta ovo znači?

Не, па то значи да нема бесплатног ручка. Једноставно, нешто добијеш нешто изгубиш, то су правила игре. Тако је увек било. У најбољем случају, друштва могу локално одлучити који им микс одговара (рецимо радојица нуди лепо поређење јапанског и америчког друштва), али мени не делује да у Србији (а бога ми ни другде) постоји нека таква свест. Људи, генерално, хоће све, а то није могуће.


Ili države ili slobodnog tržišta, jer ono "slobodnog" uglavno znači slobodnog od države.
princi princi 13:14 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Ili države ili slobodnog tržišta, jer ono "slobodnog" uglavno znači slobodnog od države.

Nema jednog bez drugog. Kako ces naplatiti dug bez suda, bez policije? Kako ces raditi posao bez ugovora? Ko cini ugovor legally binding? To je lazna dilema. "Slobodno" trziste i drzava idu ruku pod ruku.
princi princi 13:15 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

princi, kapiraš da sam te zvanično proglasio za ličnog gurua

Javi se posle 9, kad se vratim iz gyma. Radim na bicepsu.
emsiemsi emsiemsi 14:00 14.05.2015

Re: Госн Шабићу,

reanimator
Цена коју "индивидуалац" плаћа је изопћење из заједнице, отуђеност, недостатак блиских веза, симулација пријатељстава, површност, промискуитет који замењује љубав, чак и мајчинска љубав све више губи смисао постајући предмет хвалисања и плакатирања по друштвеним мрежама: све више имате жене које су маме од 7 до 8 увече, пре и после тога оне су пословне жене, сексом опседнуте оцвале тетке, јогини, њу ејџ гуруи, саветодавци (лако се препознају по испразности порука које шаљу)...

Sine, kako si ga sročio, ja jedva čekam da postanem individualac :)

Сагласан !
Успут --- где су тетке !?
b92fmember b92fmember 06:55 15.05.2015

Re: Госн Шабићу,

miroljub_brzakovic
freehand

miroljub_brzakovicДобро де, може и бој бенд али морам прво да ти видим слику, да ли плениш појавом. Окачи једну фотографију анфас, једну где си го и трећу по твом избору. Број препорука ће нам рећи да ли имамо сарадњу. Kod Albukerkija je trebalo da pratiš putokaz na kome piše GRAND.


То је превише и за мене. Ово место ми се свиђа, овде ћу се наместити и запевати.

Ти делујеш као шаљивџија. Можда би могао написати неку шаљиву песму.


Ti deluješ kao neka budala...
larisa_bg larisa_bg 09:38 15.05.2015

Re: Госн Шабићу,

reanimator
Цена коју "индивидуалац" плаћа је изопћење из заједнице, отуђеност, недостатак блиских веза, симулација пријатељстава, површност, промискуитет који замењује љубав, чак и мајчинска љубав све више губи смисао постајући предмет хвалисања и плакатирања по друштвеним мрежама: све више имате жене које су маме од 7 до 8 увече, пре и после тога оне су пословне жене, сексом опседнуте оцвале тетке, јогини, њу ејџ гуруи, саветодавци (лако се препознају по испразности порука које шаљу)...

Sine, kako si ga sročio, ja jedva čekam da postanem individualac :)


Kapiram, voliš nju ejdž?
reanimator reanimator 10:22 15.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Kapiram, voliš nju ejdž?

Volim? Ja živim nju ejdž
ekibella ekibella 13:59 15.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Друже што си толико љут? Па нисмо три реченице разменили и већ имаш нешто против мене. Јеси ти овакав стално или сад имаш неке проблеме у животу па се овде празниш?


qqriq qqriq 14:08 15.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Ša fali napuštanju.


Kako možeš biti tako okrutan?




qqriq qqriq 14:10 15.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Ti deluješ kao neka budala...



Okontrer.
qqriq qqriq 14:12 15.05.2015

Re: Госн Шабићу,


Тарифа је варијабилна и често је називам "за колико те зајебем".



qqriq qqriq 14:14 15.05.2015

Re: Госн Шабићу,

А значи ти си локални кавгаџија. Извини, још се одомаћујем па не знам профиле. Значи тебе ако зејебем онда ће ме се остали затвореници плашити?



hahahahah, nijemidobro.
qqriq qqriq 14:36 15.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Мој шарм није довољан за обојицу. Мораш и ти да будеш кул.


qqriq qqriq 15:29 15.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Шабић ми сад ни у сну неће одговорити а није да ме не занима да чујем његов коментар.



freehand freehand 22:31 15.05.2015

Re: Госн Шабићу,

qqriq
А значи ти си локални кавгаџија. Извини, још се одомаћујем па не знам профиле. Значи тебе ако зејебем онда ће ме се остали затвореници плашити?



hahahahah, nijemidobro.

Ružičastu.
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 06:53 16.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Ružičastu


Не слушај га qqriq, видиш како на њега делују.
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 06:56 16.05.2015

Re: Госн Шабићу,

Ti deluješ kao neka budala...


"Нека". Ти си од оних што поштапају са тим "нека"? "Тај неки осећај". "Та нека живина". "Та нека будала".

Глупо је батице, мани се тога.
bene_geserit bene_geserit 07:26 17.05.2015

Re: Госн Шабићу,

princi
...повећане улоге државе и слободних тржишта у нашим животима.

princi
Ili države ili slobodnog tržišta, jer ono "slobodnog" uglavno znači slobodnog od države.

Nema jednog bez drugog. Kako ces naplatiti dug bez suda, bez policije? Kako ces raditi posao bez ugovora? Ko cini ugovor legally binding? To je lazna dilema. "Slobodno" trziste i drzava idu ruku pod ruku.

Drzava ima osnovne funkcije (u koje svakako spadaju sudstvo, policija i vojska, ali i gotovo nista drugo) i ima one druge funkcije koje su se nakrcale vremenom i ogranicavaju slobodu trzista (kada drzava radi bilo kakvo prerasporedjivanje, to remeti slobodno trziste).
Jedna cela ekonomska teorija je bazirana na "night-watchman state" tj. drzavi koja radi samo te osnovne funkcije i nista drugo (nema drzavnih skola, zdravstva, socijalne pomoci, drzavni aparat je apsolutno minimalan). U takvoj drzavi bi postojalo slobodno trziste, ali takva drzava ne postoji na kugli zemaljskoj.

Povecana uloga drzave i povecana uloga slobodnih trzista su 2 suprotna procesa, nikako ne mogu da se dese u isto vreme. Ono sto se stvarno desava je povecana uloga drzave i sve manja i manja sloboda trzista.
Ono sto vidimo danas slobodnog trzista ima koliko je i bilo komunizma u exYU (tj. to postoji samo kao koncept i nista vise, stvarnost je pretezno suprotna od toga).

princi princi 10:18 17.05.2015

Re: Госн Шабићу,

U takvoj drzavi bi postojalo slobodno trziste, ali takva drzava ne postoji na kugli zemaljskoj.

E, jbg, bummer.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 11:05 14.05.2015

Klješta

Ovakav Pravilnik ne treba donositi. On treba da bude povod za otvaranje široke javne rasprave o novom ZEK-u, aktuelni i inače ima mnoge nedostatke.


Aman, vidim ja, pronaći će i tebi neko pištoljče ili makar sekirče ili ako ništa drugo, a ono:



highshalfbooze highshalfbooze 11:52 14.05.2015

*/*

Kako stvari stoje, u neko dogledno vreme mogli bismo dobiti Pravilnik o zahtevima za uređaje i programsku podršku za zakonito presretanje elektronskih komunikacija i tehničkim zahtevima za ispunjenje obaveze zadržavanja podataka o elektronskim komunikacijama

Interesantno je kako danas, u doba "demokratije" ladno prolaze stvari koje bi poželeo svaki totalitarni diktator. I to rade oni koji se diče borbom protiv komunizma.
sioux sioux 12:56 14.05.2015

Re: */*

highshalfbooze

A kada su to komunjare odstranjene iz srpskih službi?
miroljub_brzakovic miroljub_brzakovic 12:59 14.05.2015

Re: */*

A kada su to komunjare odstranjene iz srpskih službi?


Pa nije čovek ni rekao da su odstranjene. Je l' ti se često dešava da čitas stvari kojih nema? Trebao bi to pogledati, da se ne zakomplikuje.
freehand freehand 13:13 14.05.2015

Re: */*

highshalfbooze
Kako stvari stoje, u neko dogledno vreme mogli bismo dobiti Pravilnik o zahtevima za uređaje i programsku podršku za zakonito presretanje elektronskih komunikacija i tehničkim zahtevima za ispunjenje obaveze zadržavanja podataka o elektronskim komunikacijama

Interesantno je kako danas, u doba "demokratije" ladno prolaze stvari koje bi poželeo svaki totalitarni diktator. I to rade oni koji se diče borbom protiv komunizma.

Patriot act? Zakoni koji su u pripremi ili su već usvojeni šriom EU? Australije?

Edit: verovatno na ovo misliš:

France passes new surveillance law in wake of Charlie Hebdo attack

Controversial new bill that allows intelligence agencies to tap phones and emails without judicial permission sparks protests from civil liberties groups


LINK
highshalfbooze highshalfbooze 14:22 14.05.2015

Re: */*

Patriot act? Zakoni koji su u pripremi ili su već usvojeni šriom EU? Australije?

Ne razumem pitanje/a. Tvrdiš da se u US, EU, Australiji nisu borili protiv komunizma? Tvrdiš da zakoni koje pominješ ne narušavaju slobode i prava čoveka? Tvrdiš da nije bitno što se kod nas uvode zakonska i podzakonska akta jer je to u modi širom sveta? Ili nešto drugo?

A kada su to komunjare odstranjene iz srpskih službi?

Što se tiče određenih individua širom razasutih pre, a i sada po državnim službama, to nikada nisu ni bile komunjare, već jajare koji su zarad sitnih ličnih koristi prodali državu. Ti likovi i njihova deca, a oni su imali i najveće privilegije u prethodnom režimu, su najveći borci protiv komunizma.

Dopuna:
Edit: verovatno na ovo misliš:

Da, upravo na to mislim. Uskraćivanje sloboda zarad proklamovane borbe protiv islamskog fundamentalizma.
freehand freehand 14:29 14.05.2015

Re: */*

Ne razumem pitanje/a. Tvrdiš da se u US, EU, Australiji nisu borili protiv komunizma? Tvrdiš da zakoni koje pominješ ne narušavaju slobode i prava čoveka? Tvrdiš da nije bitno što se kod nas uvode zakonska i podzakonska akta jer je to u modi širom sveta? Ili nešto drugo?

Samo sam malo proširio kadar, nemoj da se ljutiš. Jer ko zna, pomislio bi neko da misliš samo na Srbiju.
princi princi 14:30 14.05.2015

Re: */*

Interesantno je kako danas, u doba "demokratije" ladno prolaze stvari koje bi poželeo svaki totalitarni diktator. I to rade oni koji se diče borbom protiv komunizma.

То је оно о чему горе пишем: чини се да је ово много "већа" игра него питање овог или оног Правилника. Једноставно се друштво мења и ми с њим.
highshalfbooze highshalfbooze 14:35 14.05.2015

Re: */*

nemoj da se ljutiš

Ne ljutim se.
Da, mislio sam na Srbiju jer ovde živim i interesuju me zakoni koji imaju uticaja na mene.
highshalfbooze highshalfbooze 14:39 14.05.2015

Re: */*

То је оно о чему горе пишем: чини се да је ово много "већа" игра него питање овог или оног Правилника. Једноставно се друштво мења и ми с њим.

Kako da nije veća igra, jer neko inscenira situaciju da bi na konto toga uveo zakon kojim bi "zaštitio" građane i pretvorio ih u roblje. Uvode se zakoni kako bi mogli da vrše vlast iako nisu legitimni jer nisu većinski izabrani. Čak i ustavne promene mogu da vrše bez obzira što ne predstavljaju volju većine građana.
princi princi 14:53 14.05.2015

Re: */*

Kako da nije veća igra, jer neko inscenira situaciju da bi na konto toga uveo zakon kojim bi "zaštitio" građane i pretvorio ih u roblje. Uvode se zakoni kako bi mogli da vrše vlast iako nisu legitimni jer nisu većinski izabrani. Čak i ustavne promene mogu da vrše bez obzira što ne predstavljaju volju većine građana.

Не, ја сам мишљења да је то игра на много већој скали и да грађани практично сами себе претварају у робље. Као што објасних горе, држава их награђује безбрижношћу, а цена која се плаћа је распад (односно одустајање од) тих неких друштвених система у којима смо живели последњих пар десетина хиљада (породица) или стотина (нација) година.

Наравно, као и у другим друштвеним ситуацијама, нема ту никакве линеарности, и динамика развоја се мења и зависи од локалних околности. У развијеним срединама ти процеси су већ поодмакли, а код нас се то из разумљивих (економских) разлога дешава мало са задршком.
princi princi 16:13 14.05.2015

Re: */*

Evo interesantne vesti iz danasnjeg Independenta. Drzava nezaustavljivo ulazi sve dublje i dublje u nase zivote.
Freedom of Information Freedom of Information 16:43 14.05.2015

Re: */*


То је оно о чему горе пишем: чини се да је ово много "већа" игра него питање овог или оног Правилника. Једноставно се друштво мења и ми с њим.

To je notorna istina. I čak i u ovim našim uslovima to nikako ne može da bude pitanje pravilnika, to je nedopustivo.Ne sme biti ni stvar zakona ako je disproporcionalnost očigledna. Ali defetizam, nespremnost da se na to pozovemo jer se eto.."društvo menja", tom mraku koji zovete "veća igra" izvesno otvara put ka uspehu.
freehand freehand 16:46 14.05.2015

Re: */*

princi
Evo interesantne vesti iz danasnjeg Independenta. Drzava nezaustavljivo ulazi sve dublje i dublje u nase zivote.

Jes ti video ovo o televizorima što sam postavio?
E to je dokaz da je društvo otišlo u tri nanine: sad te proizvođač upozorava da paziš šta radiš jer će ćorava kutija da te cinkari!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana