Ljudska prava

ČUVARI ILI DISTRIBUTERI?

Freedom of Information RSS / 20.05.2015. u 12:46

Piše: Rodoljub Šabić
Kraj je maja, što me podsetilo na jedan skroman, petogodišnji "jubilej". Verovatno sam, ako se izuzmu akteri događaja o čijem "jubileju" se radi, jedan od retkih koji ga se setio, jer je i pre pet godina, u maju 2010., promakao stidljivo, gotovo neprimećeno. Tada je javno tužilaštvo odustalo od krivičnog gonjenja novinarki B92, Ivane Momčilović, Antigone Andonov i Jasmine Karanac, zbog toga što su objavljivanjem transkripata prisluškivanih telefonskih razgovora nekadašnjih rukovodilaca JP „Putevi Srbije" u vezi sa slučajem „drumska mafija", navodno odale nekakvu tajnu.
Meni je vest bila specifično interesantna jer sam u događaj bio indirektno involviran. „Drumska mafija" je razotkrivena s mukom, uz pritisak medija i javnosti. Rešenje Poverenika za informacije, doneto po žalbi uzbunjivača iz JP „Putevi Srbije", je sedam meseci stajalo neizvršeno, oni koji su bili dužni da ga izvrše to nisu učinili, oni koji su trebali da prinudno obezbede izvršenje tog rešenja nisu ništa preduzimali, pa su dugo ostale skrivene informacije koje bi i ranije potvrdile pljačku na naplatnim rampama. Konačno, rešenje Poverenika je izvršeno, pod pritiskom javnosti informacije su objavljene, a slučaj je dobio epilog. Kakav?
Više učesnika "mafija" je osuđeno na zatvorske kazne, ali "bode oči" da među njima nije bilo praktično ni jedne „krupne ribe", a novinarke B92 koje su objavile delove transkripta o prisluškivanju razgovora lica za koje je postojala sumnja da su „krupne ribe" bile su izložene krivičnom progonu.
Sećam se da mi je vest o odustanku javnog tužioca od krivičnog gonjenja tada delovala kao mogući nagoveštaj boljeg, racionalnijeg odnosa prema sličnim situacijama ubuduće. Naime, u kratkom vremenskom periodu, tada je dva puta, nekorektno, otvarano pitanje odgovornosti novinara za odavanje tajni. Pored „drumske mafije" bio je to i famozni „slučaju M. Kovačevića". Ispostavilo se da moj optimizam nije bio opravdan. Jer, nešto kasnije imaćemo manje, više istu situaciju i sa novinarima Nacionalnog građanskog, optuženim zbog "odavanja tajni" o totalno neodgovornom izvršavanju obaveza prema sistemu odbrane od strane mnoštva "odgovornih" subjekata. Za utehu je jedino što se i ta stvar na kraju završila odustajanjem od krivičnog gonjenja.
U čemu je "logika" ideje nadležnih da treba „pritisnuti" novinare? Zar, ostavljajući po strani dileme o opravdanosti statusa tajne u mnogim slučajevima, ipak nije sasvim jasno da "tajne" ne odaju novinari, već neko iz aparata vlasti, neko od oficijalnih "čuvara tajni"?
Kako god bilo, pristalice "tretmana" novinara morali bi povesti računa o dve nezaobilazne činjenice.
Prva je ta da naš Zakon o javnom informisanju i medijima izričito predviđa da novinar nije dužan da otkrije izvor informacije, osim ako se radi o informacijama koje se tiču krivičnog dela za čije izvršenje je, kao minimum, zaprećena kazna od 5 godina zatvora. A takav minimum predviđen je za izuzetno mali broj najtežih krivičnih dela, čak i za krivična dela špijunaže ili odavanja državne tajne predviđeni su blaži minimumi. .
Druga je član 10. Evropske konvencije o ljudskim pravima i praksa Evropskog suda za ljudska prava na njemu zasnovana. Mnogo, mnogo pre naših „dilema", pre skoro 20 godina, u sporu Goodwin protiv UK taj sud je izneo stav: „...zaštita novinarskih izvora jedan je od osnovnih preduslova slobode štampe... i  da bez takve zaštite vitalna uloga štampe kao psa čuvara javnosti može biti potkopana, a sposobnost štampe da pruža tačne i pouzdane informacije ugrožena." I bez sumnje bio u pravu.
Ne bi smelo biti dileme oko toga da u svim slučajevima "odavanja tajni" ti koji treba da budu "pritisnuti" nisu novinari, već oni čiji posao je da čuvaju tajne, koji su za to postavljeni, zaposleni i plaćeni. 
To je jedino što je principijelno opravdano, u svim prilikama. A doslovno neophodno u našim aktuelnim, kad "tajni" i "osetljivi" podaci bukvalno "kuljaju" i "na ulicu" i ka određenim medijima, na prepoznatljivo selektivnoj osnovi, pa u gotovo (tragi)komičnoj formi otvaraju pitanje - Da li je neko pomešao uloge čuvara i distributera tajni?



Komentari (13)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

rade.radumilo rade.radumilo 13:06 20.05.2015

Ne tako loš rezultat.

Biće da su ipak nešto postigli tom "naopakom" logikom da pritiskaju novinare a ne one koji odaju tajne.
Nivo samocenzure u našim medijima je dosegao komične razmere. Niko više neće da objavi ništa protiv bilo kog "moćnika" i to od nivoa, malo iznad, mesne zajednice pa na više.
Onaj ko odaje neku tajnu, svestan je kakvom riziku se izlaže, a motiv mu je snažan. Čak i kada je reč o "obračunu" odavač tajni dobija instrukcije od nekog moćnog i iza svega stoji "krupna" igra. Ukoliko su motivi časni, onda odavač tajni je gonjen snažnim ubeđenjima. Takav se teško otkriva, a sve i da ga otkriju i "ućutkaju" sledeći će samo biti oprezniji.
Sa druge strane, novinar je neko ko ima isključivo profesionalni interes. Poneki profesionalac će se upustiti u određeni rizik sukoba sa "moćnicima", ali takvih obično ima malo i lako ih je "izolovati" upravo ovakvim akcijama. Ostali će se možda zainteresovati za slučaj, ali samo ukoliko ih to ne ugrožava.
Filip Mladenović Filip Mladenović 14:49 20.05.2015

Nije problem u novinarima!

Ima novinara koji se mogu baviti i bave se istraživačkim žurnalizmom.
Ali, gde to da publikuju, sem na nekom specijalizovanom sajtu, kakva je internet prezentacija Centra za istraživačko novinarstvo (www.cins.rs).

Gazde naše stvarnosti su u dilu sa znanim i još više neznanim gazdama medija! U toj nezakonitoj, koruptivnoj činjenici je glavni problem Srbije, a ne autocenzura!
nastradamus nastradamus 21:58 20.05.2015

Nosili drva u šumu

Šta se promenilo nakon pet godina? Da li smo nešto popravili, učinili boljim? Vlast se menjala, ali ''ćud'' nije. Sve mi se čini da je ovo bio uzaludan posao, a oni koji su objavljivali informacije stavljani na stub srama. Loša poruka za budućnost.
sioux sioux 22:25 20.05.2015

Drumska mafija

Drumska mafija je, zapravo, razotkrivena od strane Gorana Miloševića.

Шта после свега мислите о сврсисходности Народне канцеларије?---LINK.

Реч је о маркетиншком трику. А баш се ДС наводно залаже за борбу против корупције и криминала. Кад чујем да је Борис Тадић лидер на Балкану у борби против корупције мени је непријатно. Не спорим да председник и влада са друге стране нису пуно учинили за неке друге људе. Миладину Ковачевићу су рецимо исплатили судске трошкове јер нас је тако лепо представио у свету.

Горан Милошевић коначно запослен---LINK

"После акције портала Пиштаљка и захтева да се заштити Горан Милошевић – човек који је раскринкао “друмску мафију” – најпознатији узбуњивач у Србији коначно је добио сталан посао. Пиштаљка изражава задовољство што су Министарство за инфраструктуру и надлежни министар Милутин Мркоњић имали слуха за ову акцију и одговорили позитивно на захтев да се реши радни статус човека који је пуних пет година, откад је открио један од највећих случајева корупције, преживљавао праву голготу."

Komentar: Slobodan Radulović, 27.09.2010, u 00:26
Predlažem Goranu da, nakon ponovnog zaposlenja, dobro pripazi na moguće "osvetničke nameštaljke", jer koliko ja poznajem manire mafije, oni ne trpe poštene ljude u svojim redovima i nikad im ne opraštaju prijave protiv svojih članova, a ne treba zaboraviti da su organizatori pljačke i dalje na svojim mestima. Posebno treba da se čuva tzv. "zaštitnika", koji su ga vratili u radni odnos.

Komentar: Goran Milošević, 05.04.2015, u 22:44
@Slobodan Radulović, sve ste vizionarski lepo rekli, kao Nostradamus. U decembru 2014. sam ponovo dobio otkaz jer sam preko twitter-a upozoravao resornu ministarku i predsednika Vlade, da rukovodioci J.P.''Putevi Srbije'' ponovo krše zakon! Sada sam na birou za zapošljavanje i tužim se sa firmom.

Mene zanima kako konkretno funkcioniše taj mehanizam pritiska na tužioca da uradi ono što je ionako dužan da uradi?

Pored toga, očigledno je da tužilac nije optužio ni jednu "krupnu ribu", a to može biti samo i jedino njegov "propust".

Zanima me postoji li još nešto što ja ne znam, a usled čega bi moje mišljenje da je tužilac korumpiran bilo pogrešno?
Freedom of Information Freedom of Information 07:35 21.05.2015

Re: Drumska mafija

sioux
Drumska mafija je, zapravo, razotkrivena od strane Gorana Miloševića.


Da,Goran Milošević je dao izuzetan doprinos razotkrivanju "drumske mafije". O tome, kao i o tome da je zbog toga ostao bez posla sam pisao i na ovom blogu - link

Na posao je vraćen nakon kampanje koju sam pokrenuo ja a podržali je novinari Politike, Blica, B92 i Danasa, o čemu sam takođe pisao i ovde na blogu - link

Pištaljka (tada još nije ni postaojala, osnovana je nepune dve godine kasnije, sticajem okolnosti i Goran Milošević i ja smo bili govornici na skupu na kome je predstavljena) je kasnije uspela da taj radni odnos koji je bio na "određeno vreme" pretvori u radni odnos na "neodređeno vreme". Ali, nažalost ispostavilo se da i taj vredan uspeh nije bio trajan. Sve to, razume se, predstavlja ružnu poruku ne samo za Gorana Miloševića, već za sve uzbunjivače.
nastradamus nastradamus 11:08 23.05.2015

Re: Drumska mafija

Na posao je vraćen nakon kampanje koju sam pokrenuo ja a podržali je novinari Politike, Blica, B92 i Danasa


To su mi svakodnevno prebacivali rukovodioci J.P.''Putevi Srbije'', kao laž i obmanu javnosti ! I ja sam kao i Vi, to svugde pričao, jer je to istina, ali sam zbog toga stalno trpeo kritike a uz to i još po nešto pride.
nastradamus nastradamus 09:28 21.05.2015

Da li možete da verujete?

Jedan detalj iz sukoba Gorana Miloševića i novog rukovodstva naplate putarine:

Direktor naplate putarine Milenko Caković, tvrdi da se Goran Milošević lažno predstavlja i obmanjuje medije i javnost nazivajući sebe Uzbunjivačem jer je navodno otkrio ''drumsku mafiju'', a ustvari je tačno da on (G.M.) nije dao nikakav doprinos njihovom razotkrivanju i da nepravilnosti na koje je on ukazivao nemaju nikakve veze sa onim zbog čega je procesuirana ''drumska mafija''! ''Drumska mafija'' je osuđena za potpuno drugu stvar od one na koju je ukazivao Goran Milošević !!!

To je samo jedan mali detalj koji opisuje odnos novog rukovodstva J.P.''Putevi Srbije'' prema Goranu Miloševiću tj. meni. Kada su direktori naplate putarine toliko smeli da ovako nešto izgovore, šta mislite koliko daleko mogu otići u tvrdnjama za neke druge stvari koje nisu dostupne široj javnosti? Bukvalno sam sve vreme mog ponovnog (kratkog) radnog angažovanja na svakom koraku ismejavan i manipulisan. Ja sa punim pravom i dalje sumnjam u kontinuitet nelegalnih radnji neke nove ''drumske mafije''. O svemu tome pišem (sa argumentima) na svom novom blogu: LINK

sioux sioux 12:21 25.05.2015

Re: Da li možete da verujete?

nastradamus

Jesi li podnosio krivične prijave policiji i/ili tužilaštvu (ne nađoh na tvom sajtu)?
nastradamus nastradamus 16:25 25.05.2015

Re: Da li možete da verujete?

Jesi li podnosio krivične prijave policiji i/ili tužilaštvu


Sam sam dokazivao organizovanu krađu i branio oštećeno preduzeće JP Putevi Srbije pred spe.sudom (danas JP Putevi Srbije negira tu činjenicu, a zaštitnici te krađe hvale se da su upravo oni pomagali u otkrivanju krim.aktivnosti) LINK1
Tužio sam bivšeg gen.dir.Branka Jocića zbog iznošenja kleveta na moj račun i upozoravao sudstvo i MUP na izbegavanja Jocića da dokaže svoje tvrdnje - klevete. Bez obzira na sve sudski spor je zastareo! LINK2

NE POSTOJI DRŽAVNA SLUŽBA u Srbiji, u čijem radnom opisu je reagovanje i sankcionisanje korupcije i kriminala, kojoj se nisam obratio. Ali umesto da su sve najpre objektivno proverili i mene zaštitili oni su uglavnom na pasivan, spor, zamoran, konfuzan i neadekvatan način odreagovali, tako da su prijavljeni ispali nedužni a ja krivac za zatečenu situaciju - očigledan, dokazani kriminal i korupciju.

Mnogo napada sam izdržao, ali osećam da neću moći još dugo. Ponovo bez posla, obeležen, osramoćen, ismejavan i omalovažavan. Pitanje je trenutka kada ću ''pući''.

UZALUDNA BORBA SA KORUMPIRANIM DRŽAVNIM SISTEMOM !!!
sioux sioux 12:22 26.05.2015

Re: Da li možete da verujete?

nastradamus
NE POSTOJI DRŽAVNA SLUŽBA u Srbiji, u čijem radnom opisu je reagovanje i sankcionisanje korupcije i kriminala, kojoj se nisam obratio. Ali umesto da su sve najpre objektivno proverili i mene zaštitili oni su uglavnom na pasivan, spor, zamoran, konfuzan i neadekvatan način odreagovali, tako da su prijavljeni ispali nedužni a ja krivac za zatečenu situaciju - očigledan, dokazani kriminal i korupciju.

Mnogo napada sam izdržao, ali osećam da neću moći još dugo. Ponovo bez posla, obeležen, osramoćen, ismejavan i omalovažavan. Pitanje je trenutka kada ću ''pući''.

UZALUDNA BORBA SA KORUMPIRANIM DRŽAVNIM SISTEMOM !!!

Da, ali kad si već odlučio da objaviš dokumente bolje bi bilo da si ih sistematizovao. (Da, znam da je mučno, da svaki novi papir sadrži nove bljuvotine, i da čitanje istih izaziva mučninu...)

Interesantno bi bilo pročitati, recimo, i odgovore Sektora unutrašnje kontrole policije, Zaštitnika građana, Agencije za borbu protiv korupcije i Disciplinske komisije (u postupku protiv sudije).

Pomoglo bi onima, koji su i inače malobrojni, koji bi da urade što i ti ali ne znaju kako.

U tih nekoliko redova si dobro opisao situaciju u Srbiji - ne postoji ni jedna jedina institucija u Srbiji koja nije korumpirana, pri čemu se iste na sva zvona oglašavaju najvećim borcima protiv korupcije, ističući kako oni sve rade po zakonu ali je problem na drugom mestu.

Na kraju, posedujući ekstenzivna iskustva sa MUP-om, sudovima, tužilaštvima, gradskim upravama, agencijama, poverenicima, zaštitnicima, advokatima..., najbolja moja preporuka je da se, što pre, na bilo koji način, zajedno sa porodicom iseliš iz Srbije (moguće je i da ćeš moći da tražiš azil). Tamo ćeš konačno početi da živiš kako normalan čovek a Srbiju vremenom zaboraviti kao noćnu moru. Ostankom ovde, nenaučen da budeš lopov, izgubićeš zdravlje i radost života, a svoju decu, ako ih ne budeš učio da budu lopovi, osudićeš na isto.
Sve najbolje ti želim.
nastradamus nastradamus 12:55 26.05.2015

Re: Da li možete da verujete?

što pre, na bilo koji način, zajedno sa porodicom iseliš iz Srbije


Da, samo što nemam snage za boravak u azilantskim kolektivnim centrima. Moj život više ne postoji. Samo gledam da pomognem deci da odu odavde što dalje. Ja se i ovako osećam kao da sam na robiji, a nikada nisam bio čak ni osumnjičen a kamoli osuđen za nelegalne radnje. Biću samo jedan dobar primer svima koji budu bili u dilemi da li treba ići ovim putem koji sam ja odabrao. To su Isusove muke. Hvala na lepim željama.
sioux sioux 13:32 26.05.2015

Re: Da li možete da verujete?

nastradamus
Da, samo što nemam snage za boravak u azilantskim kolektivnim centrima.

Čovek, musliman, pre nekoliko godina, u sred zime, sa bebom i ženom otišao u Švedsku. Izmislio nešto na nacionalnoj osnovi, nisu uopšte bili u kolektivnom centru, posle nekoliko meseci počeo da šalje ocu u Srbiji novac i da peca...

nikada nisam bio čak ni osumnjičen a kamoli osuđen za nelegalne radnje.

Eh, policajci, tužioci i sudije ti smeste kao dobar dan, samo ako im se dovoljno zameriš...
nastradamus nastradamus 13:19 22.05.2015

Kad vreme izbriše sećanja...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana