klopka - kazamat srbija

Srđan Fuchs RSS / 15.03.2008. u 10:19

0710_klopka.jpgmožda balkan jeste prirodno stanište za stvaranje, razvoj i postojanje mržnje, ali je podjednako tako prirodno mesto na kojem nastaju najčudnije i uzvišene ljudske tragedije.

klopka je fiktivni prostor duha, slika iz moderne balkanske zemlje, kazamata srbije. u toj fikciji jedan mladi roditeljski par biva pogođen strašnim udesom - njihovo dete oboli od retke srčane bolesti i na pragu je smrti. jedini način da dečak ostane u životu jeste da mu na srcu bude izvedena operacija. operaciju te vrste rade samo u berlinu, naravno za novac, za veliku sumu novca koju jedan običan roditeljski par, nastanjen trajno u kazamatu srbiji, može samo u snu da priušti sebi i svom obolelom detetu.

koliko novca može da zarađuje pomenuti par, inženjer zaposlen u državnoj firmi i profesorka u gimnaziji, koju sumu mesečno? tri stotine eura, četiristo? nemaju svoj stan (roditelji su im još živi, ili su dali starijoj deci koja su prva stekla porodice da se skuće a sami prešli u tesnu garsonjeru, puni žrtve i nadanja da će barem toj deci biti dobro?), žive u unajmljenom.

nemaju dakle novac da se suoče sa svojim životnim udesom. dete će im umreti. jedino što im preostaje u teškom bezizlazu, jeste da prihvate da urade prljav posao za društveni stalež u kazamatu srbiji kojeg kontroliše služba, ili za samu službu. izlaza dakle nema, stanje je krajnje očajno. službenici su jedini u zemlji koji raspolažu takvim sumama. oni i/ili mafija...

... ova slika iz našeg voljenog kazamata je fiktivna. ali, toliko je bolno fiktivna da sasvim osetljivo poigrava na rubu realnosti. to se može desiti bilo kome. ostvarljivost ovakvih fikcija je i dalje toliko prisutna u zemlji. mogućnost da se one realizuju u stvarnim životima upućuje na misao da pobegnete odatle što dalje možete, nekuda gde ćete moći da obezbedite detetu novac za operaciju ako mu, kao u najstrašnijem snu, otkaže srce; nekuda gde su bolnice normalne i opremljene i gde zdravstveno osiguranje pokriva čak i ovako teške slučajeve.

ali, zašto bi odlazili? to je vaša zemlja, vaš prostor, vaše prirodno stanište. govorite tim jezikom, tu su vam sve uspomene, tu su vaši najvoljeniji, porodice, prijatelji još iz vremena kada ste bili sasvim malo dete...

zato što je to kazamat srbija, zato što ne pokazuje već decenijama ikakav nagoveštaj* da će se preobraziti u normalnu i bezbrižnu zemlju. zato što je mala verovatnoća da nećete biti u onih pedeset posto (sedamdeset?) koji godinama traže bezuspešno zaposlenje, te da vam se u tom međuvremenu dete neće razboleti (o sopstvenom zdravlju ste i prestali da mislite jer ste sve podredili budućnosti novorođenčeta). zato što su veliki izgledi da će vas nesreća i jad preobraziti iz dobroćudnog bića u čudovište.

i na kraju, zato što je to balkan. ako nije prirodno stanište mržnje, onda ja sasvim mogućno da se u vašem životu nastani trajno nekakva tragedija.

* izuzimam iz tih decenija samo jedan sporadični bljesak nade, za šta su se pojedinci itako postarali da bude čim pre ugašen.



Komentari (45)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

AlexDunja AlexDunja 10:32 15.03.2008

znas cega mi je najvise zao?

sto ce deca moje dece vaska popu da citaju ovako:

In The Village Of My Ancestors


Someone embraces me
Someone looks at me with the eyes of a wolf
Someone takes off his hat
So I can see him better

Everyone asks me
Do you know how I'm related to you

Unknown old men and women
Appropriate the names
Of young men and women from my memory

I ask one of them
Tell me for God's sake
Is George the Wolf still living

That's me he answers
With a voice from the next world

I touch his cheek with my hand
And beg him with my eyes
To tell me if I'm living too

Vasko Popa
LjokaKraka LjokaKraka 12:48 15.03.2008

Vasko Popa

Interesantno je da je Vasko Popa Rumun kojem nije smetalo da pise na srskom.
Zivot je cudo...
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 10:37 15.03.2008

Srbija - kazamat koji gradimo

i obnavljamo. Mi.
Inace, Balkan je pun lepih planina, reka, jezera, pasnjaka, livada....
Vanja Montenegro Ljujic Vanja Montenegro Ljujic 10:48 15.03.2008

"fiktivni prostor duha"

AlexDunja AlexDunja 10:51 15.03.2008

Re: Srbija - kazamat koji gradimo

Balkan je pun lepih planina, reka, jezera, pasnjaka, livada....

i ruzicnjaka....
"budnima trn
usnulima ruza"....
gradicevic gradicevic 11:12 15.03.2008

Re: Srbija - kazamat koji gradimo

i obnavljamo. Mi.


I rusimo. Mi.
Čerevicki Čerevicki 11:58 15.03.2008

???



Pitam se nešto ovih dana... Da li je to zaista bio kako kažete "sporadični bljesak nade" ili možda kanalisana mržnja izazvana trajno nastanjenom tragedijom?
blackbox blackbox 00:00 16.03.2008

Re: Srbija - kazamat koji gradimo

Ninoslav Randjelovic
i obnavljamo. Mi.Inace, Balkan je pun lepih planina, reka, jezera, pasnjaka, livada....

ovce pasu, čobani laduju.....
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 11:11 16.03.2008

Re: Srbija - kazamat koji gradimo

ovce pasu, čobani laduju.....

Psi (i psici) laju, a karavani prolaze...
Ali, ima nade za ovaj svet... ako u njemu prezivi ljubav.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 12:32 16.03.2008

Re: Srbija - kazamat koji gradimo

Ninoslav Randjelovic
ovce pasu, čobani laduju.....Psi (i psici) laju, a karavani prolaze...Ali, ima nade za ovaj svet... ako u njemu prezivi ljubav.

nepotrebno ovo "psi", Ninoslave. nije lepa metafora. zanimljivo je da u gornjoj priči jad i nesreća na kraju unište jednu ljubav. i uopšte, čini mi se da je nestabilnost današnjice jača u odnosu na mnoge pojedinačne ljubavi. puno ljubavi danas biva uništeno spoljašnjim faktorima razaranja, entropije, pre nego što uopšte uspeju da puste bilo kakav čvršći koren! postoji drugi film, holivudski, it is all about love, gde glavni junaci faktički oživljavaju svoju ljubav u nemogućim okolnostima, ali samo dotle da umru, skupa, u zagrljaju, u svetu budućnosti kojeg razjedaju ljudska zloba i prirodne nepogode...
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 13:04 16.03.2008

Re: Srbija - kazamat koji gradimo

nepotrebno ovo "psi", Ninoslave. nije lepa metafora

Vazi. Neka onda ostanu samo psici. Meni je pas sa psicima tu vise bilo metafora o nekakvoj zajednici, porodici (koja se zasniva bas na ljubavi), koja posmatra prolazak karavana ...i opstaje u vremenu.
Pozdrav !
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 12:59 17.03.2008

Re: Srbija - kazamat koji gradimo

ne mogu da procenim da li si ciničan ili prostodušan. neka ti bude (komentar)...
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 13:37 17.03.2008

Re: Srbija - kazamat koji gradimo

ne mogu da procenim da li si ciničan ili prostodušan. neka ti bude (komentar)...

Ondfa mi veruj - nisam zeleo da budem cinican. Mislio sam to sto sam napisao tako kako sam i napisao.
jaksa scekic jaksa scekic 10:56 15.03.2008

il to ovaj film

KOSOVO ZA OSKARA

Emir Kusturica tvrdi da će Srdan Golubović dobiti zlatnu statuetu samo ako Amerika aminuje otcepljenje južne pokrajine
I pitanje povodom izbora srpskog filma „Klopka" u uži izbor za nagradu Oskar, Kusturica je povezao s politikom i Kosovom.
- Jako mi je drago zbog tog filma, smatram da ima dobar zaplet i interesantnu formu. Može se desiti da se dobro završi po Srdana Golubovića, jer Amerikanci uključuju u Oskara svoju ideološku strukturu. Dakle, ako otcepe Kosovo, daće Srdanu Oskara, a ako ostane Kosovo, onda nema nagrade - izjavio je Kusturica.


Eto omanu Nemanja,ostadosmo i bez Kosova i bez Evrope,a eto i bez Oskara

J

Doctor Wu Doctor Wu 11:22 15.03.2008

J, valjda ce se

naci jutros neko da vas potapse po ramenu za ovaj napor.
AlexDunja AlexDunja 11:31 15.03.2008

Re: J, valjda ce se

Doctor Wu
naci jutros neko da vas potapse po ramenu za ovaj napor.

a vi ste , doktore, krenki od ranog jutra?
darkness
gradicevic gradicevic 11:36 15.03.2008

Re: J, valjda ce se

" darkness " za dan pun optimizma?
neko je jutros lose volje
AlexDunja AlexDunja 11:42 15.03.2008

Re: J, valjda ce se

neko je jutros lose volje

ma jok:)))
to su zaobilazne strategije:)))
gradicevic gradicevic 11:52 15.03.2008

Re: J, valjda ce se

ma jok:)))
to su zaobilazne strategije:)))


Hvala bogu,
Palim sad,
ono kao, obavezni program, drustveno koristan nerad, druzenje, sala, posalica i sitna zaj....cija
pozz
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:54 15.03.2008

Re: J, valjda ce se

will oldham feat johnny... i see a darkness
dobronamjeran dobronamjeran 12:18 15.03.2008

Re: il to ovaj film

Zar je klopka bila u uzem izboru?
Kako vidim na sluzbenoj stranici nominirani su bili:
http://www.oscar.com/nominees/?pn=detail&nominee=12%20-%20Foreign%20Language%20Nominee
http://www.oscar.com/nominees/?pn=detail&nominee=Mongol%20-%20Foreign%20Language%20Nominee
http://www.oscar.com/nominees/?pn=detail&nominee=Katyn%20-%20%20Foreign%20Language%20Nominee
http://www.oscar.com/oscarnight/winners/?pn=detail&nominee=The%20Counterfeiters%20-%20Foreign%20Language%20Nominee
http://www.oscar.com/nominees/?pn=detail&nominee=Beaufort%20Foreign%20Language%20Nominee
Danas sam pogledao Katyn koji obradjuje jednu jako tesku temu no sam film mi se cini kao izrezani dijelovi serije jer neki likovi samo izranjaju u pricu bez ikakvih poveznica sto su i tko su. No potka filma je da li se pomiriti sa "istinom" ili nastojati u istini pod ma kojim posljedicama.
Sto se same klopke tice ona je dobar i koncizan film koji opisuje jednu vrst beznadja kad se nalazimo pred zidom i trazimo i najmanji prolaz na drugu stranu te se i takve uzasne prilike koje se nude prihvataju kao slamke spasa.
Doctor Wu Doctor Wu 17:04 15.03.2008

Re: J, valjda ce se

to su zaobilazne strategije

vrlo zaobilazne, :)
Kazezoze Kazezoze 17:54 15.03.2008

Re: J, valjda ce se

darkness

van der graf generator, ti me AD stvarno iznenadjujesh u pozitivnom smislu )))
ta grupa nije bash bila mnogo poznata, a ovde holandjane kad pitam, niko zhiv nije chuo za njih ;-))))
AlexDunja AlexDunja 18:00 15.03.2008

Re: J, valjda ce se

peter hamill
je jedan od mojih glavnih favorita, kaze,
zar nisi primetio moju osnovnu orijentaciju, muzicku?
tek ces se ti iznenadjivati, vidim:)))
Kazezoze Kazezoze 18:16 15.03.2008

Re: J, valjda ce se

AlexDunja
peter hamillje jedan od mojih glavnih favorita, kaze,zar nisi primetio moju osnovnu orijentaciju, muzicku?tek ces se ti iznenadjivati, vidim:)))

peter hamill je bio van der graaf generator. mislim bez da potcenjujem ostale, peter je bio ta specifichna snaga u bandu. dodushe , ako povezhem tvoju ljubav prema peteru gabrijelu, to mi ima logike;-)
gradicevic gradicevic 20:05 15.03.2008

Re: J, valjda ce se



A sad dezert
gradicevic gradicevic 20:17 15.03.2008

Re: J, valjda ce se



i na vrhu jagoda
AlexDunja AlexDunja 21:58 15.03.2008

Re: J, valjda ce se

na vrhu jagoda

:)))
gradicevic gradicevic 22:17 15.03.2008

Re: J, valjda ce se

:)))


prijatno
Vračarac Vračarac 09:35 16.03.2008

Re: J, valjda ce se

prijatno

Hvala. Izvol'te
Dolybell Dolybell 11:51 15.03.2008

Sir-slanina-sir-slanina....

zato što je to kazamat srbija, zato što ne pokazuje već decenijama ikakav nagoveštaj* da će se preobraziti u normalnu i bezbrižnu zemlju.


Svaki preobražaj, sem Hristovog, ima svoj logični ciklus.
Mi smo hteli preobražaj, bez ikakvog ciklusa, a onda tu
preobražaja ne može biti. Možda bi pomogao zaokret,
umesto preobražaja, ali tu je isto potrebno neko vreme da
bi se prešla potrebna etapa ka cilju (pod uslovom da imaš
samo jedan cilj, jer ako imaš dva suprotna cilja u istom momentu,
nećeš stići ni na jedan).
Jedino što može tada da ti se desi, da se vrtiš u mestu,
brže ili sporije.. ili kao neodlučni miš, kome je vrat na
žiletu, a levo sir - desno slanina, i u nemogućnosti
da se odluči šta bi: sir-slnina-sir-slanina , prereže sebi vrat.
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:18 15.03.2008

Re: Sir-slanina-sir-slanina....

Svaki preobražaj, sem Hristovog, ima svoj logični ciklus.


Kakve veze ima Hrist sa ovom pričom? A, uostalom i njegov preobražaj nije ništa nelogično u kategoriji mitologije, u koju spada. Do Hrista je istorija mitologije zabeležila gomilu bogova, na taj način rođenih i tom logikom preobraženih. Jedino što je on imao neuporedivo bolji marketing od tih zaboravljenih bogova.
Covek u belom Covek u belom 14:58 17.03.2008

Re: Sir-slanina-sir-slanina....

Jelica Greganović
Kakve veze ima Hrist sa ovom pričom? A, uostalom i njegov preobražaj nije ništa nelogično u kategoriji mitologije, u koju spada. Do Hrista je istorija mitologije zabeležila gomilu bogova, na taj način rođenih i tom logikom preobraženih. Jedino što je on imao neuporedivo bolji marketing od tih zaboravljenih bogova.
O Zeitgeist-u izadji iz Jelice :).
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 17:45 17.03.2008

Re: Sir-slanina-sir-slanina....

Covek u belom

O Zeitgeistu!



house of cards
Čerevicki Čerevicki 12:16 15.03.2008

???



Pitam se nešto ovih dana... Da li je to zaista bio kako kažete "sporadični bljesak nade" ili možda kanalisana mržnja izazvana trajno nastanjenom tragedijom?
gorran gorran 12:18 15.03.2008

posebno loš prognostički znak

Loše je kad je negde život težak.
Gore je kad su tu i ljudi sumorni, ogorčeni, ograničeni.
Najgore je kad je umetnost još lošija i još bednija, i od stanja stvari, i od ljudi...

Zemlja natrule mašte i smrdljivog uma...
gradicevic gradicevic 18:57 15.03.2008

,

i
Oracle Oracle 19:51 15.03.2008

Klopka bez kraja



Film "Klopka" ima snažnu priču koju ne znam koliko mogu da razumeju ljudi koji ne žive na ovim prostorima.
Međutim,ono što je još interesantnije u tom filmu je to da je,kao kod velikih umetničkih dela,film u stvari jedna nedovršena priča. O tome sam počela da razmišljam posle diskusija o filmu sa ljudima koji su ga pogledali.Svako će imati svoje tumačenje kraja, i to potpuno subjektivno,kao da svako može da ispriča još jednu priču,posle one koju je odgledao.

Surovost i tragedija života na ovim prostorima ogleda se u priči ali i gledalac ne može,a da se ne otrgne utisku da je okosnica cele priče nažalost stara srpska surova poslovica,a to je "Sirotinjo i Bogu si teška", od početka tragedije.
Gde se pojam sirotinja odnosi i na duhovno i na materijalno bespuće života na ovim prostorima od početka tragedije.
Ne znam narod na svetu koji ima ovako surovu poslovicu. Nažalost to je naša realnost
LjokaKraka LjokaKraka 23:37 15.03.2008

IZBOR JE NAS

http://www.youtube.com/watch?v=kkYlNBgYo9U
LjokaKraka LjokaKraka 23:51 15.03.2008

Odjebi KGB

http://www.youtube.com/watch?v=1fENbi8KPvk&feature=related
LjokaKraka LjokaKraka 02:41 16.03.2008

Ne cvikaj generacijo

http://www.youtube.com/watch?v=Lg4kr4xrqi4&feature=related
MilicaUSA MilicaUSA 04:51 16.03.2008

Da

Srdjanovi tekstovi su kao i obicno odlicni, ali moram da dodam - ne dao vam bog da se razbolite u USA, a da nemate osiguranje... Ili da (sto je veoma cesto) sami uplacujete osiguranje koje recimo "pokriva" zubara, a vi recimo slomite nogu.
Jovan Antovic Jovan Antovic 10:44 17.03.2008

Izadjimo iz klopke

Imam fizicku mucninu od sinoc. Znao sam temu filma dvoumeci se da li da dozvolim sinu od deset godina da ga gleda. Sa jedne strane nisam ocekivao da ce bit jos tezi i mucniji nego sto sam pretpostavljao. Sa druge mi je drago da je moj klinac shvatio sudeci po prvim komentarima da zivot nisu skupe patilke i razmisljanje gde ces na letovanje ove godine. Ali njegovo pitanje je bilo u skladu sa sigurnoscu zemlje u kojoj trenutno zivimo (Svedska - u kojoj je nivo socijalne i zdravstvene zastite takav da ja ponekada kazem kako su oni toliko ususkani da i zaborave da su smrtni kao i svi drugi) pa kako nema zastite a drugo pa zar ne moze da neko uzme kredit od 250.000 SEK. I onda objasnjavanje da nisam siguran da njegovi mama i tata (ne bas inzenjer i profesorka vec dvoje lekara) ne bi bili ekonomski u slicnoj situaciji da nisu otisli.

I slazem se da je u Americi mozda josi gore sto se tice zdravstvene zastite (a one koje je imaju a sta tek reci za onih 40 miliona koji je nemaju) ali da li to treba da bude primer.

Mozemo govoriti o kvalitetu filma, scenarija koja je ipak bazirana na ideji zlocina i kazne (mada je Raskoljnikova dilema barem po meni drugacija ili je to samo utisak roditelja da nista nije vredno decije suze a kamoli zivota) kome ja licno ne bih dao vrhunske ocene ni za glumu ni za produkciju ni za reziju ali je ono sto pomera iz mesta cinjenica da je prica ne moguca, ne verovatna vec potpuno autenticna za Srbiju poslednjih 20-ak godina. Da li je to dovoljno da neki shvate svu strahotu zlocina koji su nam ucinili (a koji hoce da nastave da cine).

E upravo zato jer u toj Evropi deca ne umiru jer njihova operacija kosta 26.000 eura prica o tome da li evropa ima ili nema alternativu je lazna dilema. mislite o tome 11-og maja. ja cu svakako misliti i pokusati da doprinesem glasajuci za one koju tu evropu mogu da dovedu u Srbiju (a to svakako nije maneken). zasto sva deca ne bi imala iste sanse kao moja da budu gradjani te evrope (necu sada o njenim manama niti o nasim zivotima apatrida).

Ne trebaju nam klopke ali nam trebaju filmovi o njiima da nas podsecaju sta su nam uradili oni koji biponovo da nam rade isto ako im dozvolimo.

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 12:57 17.03.2008

Re: Izadjimo iz klopke

Jovan Antovic
Imam fizicku mucninu od sinoc. Znao sam temu filma dvoumeci se da li da dozvolim sinu od deset godina da ga gleda. Sa jedne strane nisam ocekivao da ce bit jos tezi i mucniji nego sto sam pretpostavljao. Sa druge mi je drago da je moj klinac shvatio sudeci po prvim komentarima da zivot nisu skupe patilke i razmisljanje gde ces na letovanje ove godine. Ali njegovo pitanje je bilo u skladu sa sigurnoscu zemlje u kojoj trenutno zivimo (Svedska - u kojoj je nivo socijalne i zdravstvene zastite takav da ja ponekada kazem kako su oni toliko ususkani da i zaborave da su smrtni kao i svi drugi), "pa kako nema zastite? a drugo, pa zar ne moze da neko uzme kredit od 250.000 SEK?". I onda objasnjavanje da nisam siguran da njegovi mama i tata (ne bas inzenjer i profesorka vec dvoje lekara) ne bi bili ekonomski u slicnoj situaciji da nisu otisli. I slazem se da je u Americi mozda jos i gore sto se tice zdravstvene zastite (a oni koji je imaju a sta tek reci za onih 40 miliona koji je nemaju) ali da li to treba da bude primer. Mozemo govoriti o kvalitetu filma... ali je ono sto pomera iz mesta cinjenica da je prica ne moguca, ne verovatna vec potpuno autenticna za Srbiju poslednjih 20-ak godina. Da li je to dovoljno da neki shvate svu strahotu zlocina koji su nam ucinili (a koji hoce da nastave da cine)? E upravo zato jer u toj Evropi deca ne umiru jer njihova operacija kosta 26.000 eura, prica o tome da li evropa ima ili nema alternativu je lazna dilema. Mislite o tome 11-og maja.


... odličan komentar!
Igor Mihaljevic Igor Mihaljevic 14:21 17.03.2008

Dobar film

Dodao bih kao jako vazznu i scenu u banci, kada N.G. pokussava da digne kredit i shvati da je od tranzicije dobio samo onaj bajati deo.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana