Kultura| Literatura| Umetnost| Zabava

[85] Najkraće priče na svetu

bojan ljubomir jugovic RSS / 19.08.2015. u 14:06

     Izgleda da već ima tome decenija i kusur godina kako je naš ugledni pisac David Albahari u saradnji sa prijateljima priredio drugo izdanje knjige istovjetnog naslova (Gramatik, Beograd, 2004). Zakašnjeli ali dobri (bolje ikad nego nikad!) vjetar slučajnosti juče ju je nanio i u moj vidokrug te sam je, odmarajući od kojekakvih trica i fajlova, odlučno tjerajući egzistencijalne mušice sa mentalne trpeze, jutros na gradskom trgu pročitao gotovo u dahu, markirajući izabrane priče i ispijajući poduže kafe produžene s mlijekom i svježinom ranog jutra u bašti jedne lokalne kafeterije.

Džepnog izdanja, veličine poput paklice cigareta (dakle ipak nešto veća od ove koju držim na fotografiji), knjiga broji 188 nevelikih stranica preko kojih provejavaju sakupljene ideje 101 izabranog pisca iz čitavog svijeta zaokružene u isto toliko cjelovitih kratkih priča, ali toliko kratkih da zaista pretenduju da upravo to i budu - najkraće na svijetu.


U naslovu zbirke od četiri čak tri riječi ne govore istinu, pojašnjava nam gospodin Albahari u predgovoru, jer "Niko, pa ni Borhes, ne može da pročita sve što je do sada napisano.", a kako najveći dio svjetske književne produkcije vjerovatno nikad neće ni dospjeti do nikog živog pa ni do uvaženog priređivača zbirke, moramo biti svijesni da "postoje desetine i desetine nacionalnih književnosti, hiljade i hiljade knjiga koje su mogle potpuno da izmene izbor priča u ovoj knjizi."

No, bez obzira na realnu imperfekciju konačnog izbora i na n

ašu svijest o njoj, vrijedan je hvale - pa i ove skromne, višedecenijski zakašnjele (prvo izdanje knjige objavljeno je 1993. godine) - svaki napor da se na jednom i tako malom mjestu odaberu i odštampaju kvalitetne i raznovrsne (zabavne, uvrnute, dubokoumne, dirljive...)  pričice iz cijelog svijeta jer je rezultat dragocijen i u najmanju ruku eksplozivan: dupke nabijena jezgrovita mikstura odvojenih unutrašnjih svijetova i uzoraka različitih literarnih senzibiliteta poput Kafke, Harmsa, Borhesa, Brehta, Beketa, Bucatija, Valerija, Berharda, Kortasara, Handkea, Šeparda... (tek da spomenemo neka od zvučnijih imena uvrštenih u zbirku), pri čemu je gotovo svaka od stotinu i jedne priče zaista poput klipa u kutiji šibica - jednostavna i kratka, ali dovoljna da zapali maštu čitalaca, posebno onih stvaralaštvu sklonih, ili da inicira neka dalja čitalačka interesovanja i istraživanja, tako da ove redove i kucam (a sledeće prekucavam) ne skrivajući upravo tu neku vrstu zadovoljstva, poput piromana koji je baš jutros prvi put čuo za hepo kocke.


Ben Birnbaum - Noć kad su baku prevrnuli naopačke 

      Baka je jela kašu. Od 1939. nije prozborila ni reč. Sise su joj, velike kao psi, ležale na stolu. Moj otac je stigao kući. Ujak Mo, pajkan, bio je s njim. Obojica dograbiše po jednu nogu. Prevrnuše baku naopačke. Držali su je za vunene čarape, kako joj ne bi doticali proširene vene. Gaće su joj bile uflekane, a spreda su bile nadute kao da se u njima nalazio krupan grozd. Noge su joj bile tanke kao u devojčice.
      Između njenih sisa ispade budilnik, pa majčin električni otvarač za konzerve, jedno smeđe jaje, četiri rublje, paklica cigareta, nekoliko sasušenih jabukovih cvetova, i Nataša, za koju smo mislili da se sakrila da bi se omacila.
      "Dosta je", reče otac. Spustiše je i središe. Dahtali su. Ja kleknuh da pomazim Natašu.
      Baka ih ispsova na poljskom. Načas je čak izgubila apetit.

Danijel Dragojević - Kišobrani

      Кada sam pоsliје mnоgо gоdina dоšaо u pоsјеtu dјеdu i baki začudiо sam sе: u kutu kuhinjе prislоnjеni na zid, staјali su svi kišоbrani kоје sam izgubiо krоz nеkоlikо dеsеtljеća u svim mјеstima krоz kојa sam prоlaziо i gdје sam živiо. Bilо ih је naјrazličitiјih. Svakоga sam znaо i pamtiо. "Еvо, sada su svi tu, niјеdan nе nеdоstaје", kažе baka.


Ričard Brotigen - Skarlati

"Teško je živeti u studiju u San Hozeu s

čovekom koji uči da svira violinu." To je rekla policajcima dok im je predavala prazan revolver.

Mitko Madžunkov - Veče

Skupljam prostrti veš u dvorištu, kasno uveče. Odjednom, iz nenadane snežne oluje, izranja iz mraka moj otac, sa belim pahuljicama u kosi. Vraća se sa dalekog puta. Grlim ga. Nešto me steže u srcu: znam da je život prošao, a ne sećam se kad, ni zašto, ni kako. 

Aleksej Slapovski - Prosjak

Na vrata Vasiljevih pokucao je prosjak.
- Pustite me da se ogrejem - rekao je.
Vasiljevi ga nisu pustili.
Onda je on legao i umro ispred vrata - od hladnoće, gladi, bolesti i starosti.
''Bože, kako smo mi loši ljudi'' - pomislili su Vasiljevi o sebi ujutro, kad su otkrili leš.
Od tada oni čekaju drugog prosjaka - da ga puste unutra da se ogreje, da ga nahrane, da mu daju novac.
Ali prosjak nikako da dođe.
Ovo je priča za prosjake.
Kad je pročitate, idite kod Vasiljevih, pustiće vas unutra da se ogrejete, nahraniće vas, daće vam novac i, najvažnije, prestaće da budu loši ljudi.
Pa niko to baš ne želi.

 

Atačmenti

  • 01.jpg / 379.43 / KB image/jpeg
  • 02.png / 305.5 / KB image/png
  • 03.png / 418.32 / KB image/png


Komentari (127)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

adriana adriana 14:28 19.08.2015

Mitko

Mitko objasnio.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 14:54 19.08.2015

Re: Mitko

Jeste. Prekucavam i ubacujem još par...
docsumann docsumann 16:13 19.08.2015

Re: Mitko

bojan ljubomir jugovic
Jeste. Prekucavam i ubacujem još par...


samo naprijed. odlične su!
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 18:45 19.08.2015

Re: Mitko

Recimo, od starog dobrog Harmsa uvrštena je

Starice koje ispadaju

Jedna starica se usled svoje preterane radoznalosti nagnula kroz prozor, ispala i razmrskala se.
Kroz prozor se nagnula druga strica da bi videla onu koja se razmrskala, ali je usled svoje preterane radoznalosti takođe ispala kroz prozor, strmoglavila se i razmrskala.
Zatim je kroz prozor ispala treća starica, zatim četvrta, zatim peta.
Kada je ispala i šesta starica, meni je dosadilo da ih gledam, pa sam pošao na Maljcevsku pijacu gdje su, kažu, jednom slepcu poklonili pleteni šal.



alselone alselone 13:29 20.08.2015

Re: Mitko

Mitko
Mitko objasnio.


Mitko razbio!
emsiemsi emsiemsi 07:34 21.08.2015

Re: Mitko

bojan ljubomir jugovic
Recimo, od starog dobrog Harmsa uvrštena je

Starice koje ispadaju

Jedna starica se usled svoje preterane radoznalosti nagnula kroz prozor, ispala i razmrskala se.
Kroz prozor se nagnula druga strica da bi videla onu koja se razmrskala, ali je usled svoje preterane radoznalosti takođe ispala kroz prozor, strmoglavila se i razmrskala.
Zatim je kroz prozor ispala treća starica, zatim četvrta, zatim peta.
Kada je ispala i šesta starica, meni je dosadilo da ih gledam, pa sam pošao na Maljcevsku pijacu gdje su, kažu, jednom slepcu poklonili pleteni šal.




Шта ово значи ?
docsumann docsumann 07:52 21.08.2015

Re: Mitko

emsiemsi
bojan ljubomir jugovic
Recimo, od starog dobrog Harmsa uvrštena je

Starice koje ispadaju

Jedna starica se usled svoje preterane radoznalosti nagnula kroz prozor, ispala i razmrskala se.
Kroz prozor se nagnula druga strica da bi videla onu koja se razmrskala, ali je usled svoje preterane radoznalosti takođe ispala kroz prozor, strmoglavila se i razmrskala.
Zatim je kroz prozor ispala treća starica, zatim četvrta, zatim peta.
Kada je ispala i šesta starica, meni je dosadilo da ih gledam, pa sam pošao na Maljcevsku pijacu gdje su, kažu, jednom slepcu poklonili pleteni šal.




Шта ово значи ?


ti hočeš da ti se tumači umjetničkon dijelo?? da ti se raščlani, izanalizira i odredi stepen korisnosti? nacrta grafik smisla po slogovima?

oh, to prokletstvo tvrdokornog racionalizma.
mogu mislit šta tek misliš za Pikasa, Klea, dadaiste.

kako li tek izračunati emotivni kapacitet i simbolički koeficijent Gernike?


bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 08:00 21.08.2015

Re: Mitko

Шта ово значи?


Pozdrav šefe! Meni lično je tu nekako ključ poslednja rečenica. U njoj aterira moguće značenje na pistu smisla. Mada ogromna ljepota leži u slobodi interpretacija.

Uzgred, Jasna nam je juče linkovala baš dobar Albaharijev tekst, evo nešto što se nadovezuje

На крају ћу прочитати једну потпуно другачију причу, другачије врсте приповедања. Овај амерички писац своје приче пише као песме у прози и зове се Расел Едсон. Ово је једна од његових прича која се зове "Старице", што подсећа на ону Хармсову причу о старицама које испадају кроз прозор. Ово су, изгледа, неке њихове далеке рођаке.

"Била једна старица која је држала другу старицу као кућног љубимца у
задњем дворишту привезану за дрво поред чиније са водом. Онда је друга једна старица посетила прву старицу и причала о једној другој старици.
- Како је то занимљиво, рече прва старица старици гошћи. Онда старица гошћа погледа кроз прозор и рече:
- Јој, како је диван онај стар и мезимац привезан за дрво.
- О, па то је само моја старица кућно мезимче, рече прва старица.
- Какво дивно старо мезимче, рече старица гошћа."

То је, чини ми се, потпуно хармсковска прича само у другом окружењу. Верујем да ни ви, попут мене, не бисте знали шта бисте са овом причом, јер је толико апсурдна, ишчашена и измиче свакој идеји стварности и нежности коју осећамо према бакама. Наједном се те старице овде појављују као кућни мезимци који седрже у дворишту, пију воду и једу бисквите.
alselone alselone 08:05 21.08.2015

Re: Mitko

Uzgred, Jasna nam je juče linkovala baš dobar Albaharijev tekst, evo nešto što se nadovezuje


Albaharijev tekst je odlican ali ova prica, po meni, nema tu lepotu naznake ali ne i otkrivanja koje imaju dobre kratke price pa da ostavlja prostor za subjektivno izgradjivanje "mesa" price oko par recenica. Previse mi je apstraktna, da ne budem grublji, da bi mi se svidjala. Ili sto bi on rekao:

јер је толико апсурдна, ишчашена и измиче свакој идеји стварност
docsumann docsumann 08:11 21.08.2015

Re: Mitko

ma, tumačiti Harmsa i raspravljati o njegovim pričama, bez njihovog pozicioniranja u istoriji književnosti, bez predstave o revolucionarnosti Harmsovog apsurdističkog prevrata u sferi pisane riječi, i njegovog "drskog" dijaloga sa literarnim autoritetima, te sagledavanja cjelokupnog njegovog rada van represivne sovjetske svakodnevnice koja je direktno ruinirala i njegovu egzistenciju i do kraja mu suzila kreativni prostor, jeste moguće, al za to treba imati filing, takoreći senzibilitet.
emsiemsi emsiemsi 08:11 21.08.2015

Re: Mitko

bojan ljubomir jugovic
Шта ово значи?


Pozdrav šefe! Meni lično je tu nekako ključ poslednja rečenica. U noj aterira moguće značenje na pistu smisla. Mada ogromna ljepota leži u slobodi interpretacija.

Uzgred, Jasna nam je juče linkovala baš dobar Albaharijev tekst, evo nešto što se nadovezuje

На крају ћу прочитати једну потпуно другачију причу, другачије врсте приповедања. Овај амерички писац своје приче пише као песме у прози и зове се Расел Едсон. Ово је једна од његових прича која се зове "Старице", што подсећа на ону Хармсову причу о старицама које испадају кроз прозор. Ово су, изгледа, неке њихове далеке рођаке.

"Била једна старица која је држала другу старицу као кућног љубимца у
задњем дворишту привезану за дрво поред чиније са водом. Онда је друга једна старица посетила прву старицу и причала о једној другој старици.
- Како је то занимљиво, рече прва старица старици гошћи. Онда старица гошћа погледа кроз прозор и рече:
- Јој, како је диван онај стар и мезимац привезан за дрво.
- О, па то је само моја старица кућно мезимче, рече прва старица.
- Какво дивно старо мезимче, рече старица гошћа."

То је, чини ми се, потпуно хармсковска прича само у другом окружењу. Верујем да ни ви, попут мене, не бисте знали шта бисте са овом причом, јер је толико апсурдна, ишчашена и измиче свакој идеји стварности и нежности коју осећамо према бакама. Наједном се те старице овде појављују као кућни мезимци који седрже у дворишту, пију воду и једу бисквите.

Е, па да онда и ја додам једну кратку:

Сунце

Пада киша.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 08:12 21.08.2015

Re: Mitko


alselone


Ma naravno, i ja se slažem sa Albaharijevom ocjenom, uostalom zato sam ju i citirao.
docsumann docsumann 08:17 21.08.2015

Re: Mitko

alselone
Uzgred, Jasna nam je juče linkovala baš dobar Albaharijev tekst, evo nešto što se nadovezuje


Albaharijev tekst je odlican ali ova prica, po meni, nema tu lepotu naznake ali ne i otkrivanja koje imaju dobre kratke price pa da ostavlja prostor za subjektivno izgradjivanje "mesa" price oko par recenica. Previse mi je apstraktna, da ne budem grublji, da bi mi se svidjala. Ili sto bi on rekao:

јер је толико апсурдна, ишчашена и измиче свакој идеји стварност



jedna od Harmsovih teoretskih postavki, koja je ionako više intuitivna nego promišljenja, polazi od toga da u pisanom tekstu vlada sasvim drugačija logika u odnosu na onu iz fizičke realnosti.
apsurd jeste ključ za iščitavanje njegovih priča, a svjesno obesmišljavanje teksta kao prostora u kojem se saopštava nešto važno i mudro je vrlo blisko dadaističkim podsmjevanjima "visokoparnosti" oficijelne umjetnosti.
docsumann docsumann 08:18 21.08.2015

Re: Mitko

Е, па да онда и ја додам једну кратку:

Сунце

Пада киша.


samo naprijed! moja najkraća pjesma:



rad, disciplina i red
maksa83 maksa83 08:21 21.08.2015

Re: Mitko

a svjesno obesmišljavanje teksta kao prostora u kojem se saopštava nešto važno i mudro je vrlo blisko dadaističkim podsmjevanjima "visokoparnosti" oficijelne umjetnosti.

Harms je bio heroj Hendriks kalibra.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 08:22 21.08.2015

Re: Mitko

ma, tumačiti Harmsa i raspravljati o njegovim pričama, bez njihovog pozicioniranja u istoriji književnosti, bez predstave o revolucionarnosti Harmsovog apsurdističkog prevrata u sferi pisane riječi, i njegovog "drskog" dijaloga sa literarnim autoritetima, te sagledavanja cjelokupnog njegovog rada van represivne sovjetske svakodnevnice koja je direktno ruinirala i njegovu egzistenciju i do kraja mu suzila kreativni prostor, jeste moguće, al za to treba imati filing, takoreći senzibilitet.


Daaa, apsolutno Dok. Sasvim je sigurno da bolji uvid u sve ono što prati umjetnika u pozadini (kontekst, vrijeme, društveno-političke okolnosti, stavovi i teorijski manifesti - precizira i fino šteluje značenja od jasnijih intencija teksta pa do sasvim jasnih) ali ne smijemo da isključimo i smislena slobodna "učitavanja" i "interpretacije", nova značenja.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 08:24 21.08.2015

Re: Mitko

rad, disciplina i red


docsumann docsumann 08:26 21.08.2015

Re: Mitko

maksa83
a svjesno obesmišljavanje teksta kao prostora u kojem se saopštava nešto važno i mudro je vrlo blisko dadaističkim podsmjevanjima "visokoparnosti" oficijelne umjetnosti.

Harms je bio heroj Hendriks kalibra.


pazi kad sam upravo to uvijek govorio novoupućenim u njegov opus.
docsumann docsumann 08:40 21.08.2015

Re: Mitko

bojan ljubomir jugovic
rad, disciplina i red





sad bih mogao da teoretišem kako ta zadnja riječ stiha (pjesme) retroaktivno osmišljava čitavu dekompoziciju opšte poznate maksime, poigravajući se njenim ritmom, značenjem i parolaškom rigidnošću. "redom" uspostavljajući pomankanje reda.

ali cijenim da je svo to trućanje suvišno. ili ti se dopadne na prvu, ajd može i na drugu, zakačiš se za nešto u njoj, ili ti ostane mimo fokusa, bezvezarija u pokušaju - tri riječi, ko tri mrlje na prozoru...

i nijedno od to dvoje nije ni bitnije, ni tačnije, ni smislenije od onog drugog. ono što je po meni važno je da preko te tri riječi uspostaviš konekciju s nekim ko to slično percipira, da pronađeš osobu sličnih senzibiliteta, a onda možeš s njom da nastaviš o koječemu drugom, uz pivo, ili kafu, a i rakiju
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 08:47 21.08.2015

Re: Mitko

E tu i jeste suština svih nivoa i slojeva značenja. Prostor iza očiju mora da bude brižljivo izgrađen (ili bolje izgrađivan) da bi prepoznao a potom i produbio moguća značenja onog pred očima. Tako da meni nekad i gode ta dodatna teoretisanja (naravno kad se dese) a opet dobro je i moćno! da se o preciznim intencijama značenja ćuti - da ostanu "dokučena misterija"
alselone alselone 08:59 21.08.2015

Re: Mitko

ma, tumačiti Harmsa i raspravljati o njegovim pričama, bez njihovog pozicioniranja u istoriji književnosti, bez predstave o revolucionarnosti Harmsovog apsurdističkog prevrata u sferi pisane riječi, i njegovog "drskog" dijaloga sa literarnim autoritetima, te sagledavanja cjelokupnog njegovog rada van represivne sovjetske svakodnevnice koja je direktno ruinirala i njegovu egzistenciju i do kraja mu suzila kreativni prostor, jeste moguće, al za to treba imati filing, takoreći senzibilitet.


Ne slazem se iz dva razloga. Prvi, ako si meni odgovorio, je da uopste nisam tumacio autora nego pricu. A drugi je da uvodjenje tumacenja autora u tumacenje dela je pogresno jer autor svojim autoritetom, pojavom i slicno moze da da vrednost delu koje ono nema. To je najizrazeniju u modernom slikarstvu gde je vaznije biti harizmatican i popularan jer to povecava "kvalitet" i cenu dela.

Mene u ovom slucaju uopste nije zanimalo ko je autor i kakva je njegova istorija i koliko je znacaj nego sama prica. Koja mi se uopste ne svidja.
docsumann docsumann 09:07 21.08.2015

Re: Mitko

Mene u ovom slucaju uopste nije zanimalo ko je autor i kakva je njegova istorija i koliko je znacaj nego sama prica. Koja mi se uopste ne svidja.


naravno, tvoj sud je za tebe najmjerodavniji.

(mada je tebi bio upućen onaj kasniji komentar

s druge strane, meni se priča svidjela, možda zato što sam je svojevremeno čitao u kompletu sa ostalim pričama iz zbirke Slučajevi.

a mislim da bi mi se svidjela i apstrakovana iz sadržaja zbirke.

stvar ukusa, ofkors.


To je najizrazeniju u modernom slikarstvu gde je vaznije biti harizmatican i popularan jer to povecava "kvalitet" i cenu dela.


uf, ovo je već posebna problematika koja se odnosi na funkcionisanje art tržišta, i koja u priču uvodi lobije, galeriste, kritičare ... prljava rabota, koja po meni nema nikakve veze sa suštinom umjetnosti.
docsumann docsumann 09:14 21.08.2015

Re: Mitko

A drugi je da uvodjenje tumacenja autora u tumacenje dela je pogresno jer autor svojim autoritetom, pojavom i slicno moze da da vrednost delu koje ono nema.


e, ovo sam zaboravio da prokomentarišem.

Harms se malo bakćao teoretisanjem o svojim radovima. on je radio po sopstvenom, rijetko moćnom, instinktu.
stvarao je ne mareći ni za publiku, ni za kritiku, jer mu je bilo jasno da za života ništa neće objaviti.

jedino možda neka duboka (samo)uvjerenost u sopstvenu genijalnost tjerala ga je da to sve sačuva, za decenije koje su poslije toga naišle, i u kojima su ti radovi volšebno preživjeli i rat i zbjegove i staljinističke tortute ... Harms je postao književni big star skoro pola vijeka nakon svoje smrti.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 09:19 21.08.2015

Re: Mitko

Mislim da je Dok odgovarao meni, ali vidim da imamo sličan stav po pitanju djela kao zasebne cjeline (koja i po meni ipak mora da ima minimum, hajde da ne kažemo značenja već, univerzalnog (vanvremenskog, ljudskog) art kvaliteta zbog kojeg je to art) u koju ne treba uvoditi ličnost autora. Dakle da realno kao NoName može da "funkcioniše". Meni konkretno Harmsove starice sasvim dobro funkionišu i mogu da napišem svoje tumačenje odmah sad bez da uvodim Harmsa i njegov kontekst.

a ovo i jeste realna opasnost i sugurno se dešavala

A drugi je da uvodjenje tumacenja autora u tumacenje dela je pogresno jer autor svojim autoritetom, pojavom i slicno moze da da vrednost delu koje ono nema.


ali mogu samo da kažem - ničiji Autoritet NIJE slučajan, i ukoliko se to i dešava dokazanom autoritetu u nekoj fazi - ne zamjerim pretjerano. Ako malo dostignuće autoriteta biva značajnije od velikog dostignuća neprepoznatog i neostvarenog (pa bio to i ja sam) umjetnika - neka - upravo tako treba biti u tom momentu - jer proces stvaranja nije vezan za uspjeh (da li su to drugi ljudi prepoznali, nagradili, da li je umjetnik zaradio novac ili ne) već za uspjeh samog stvaranja djela (neko je uspio da ga stvori i neke trenutke svog života proživi i doživi kroz djelo) a na ljudima s one strane kreativnog procesa (publika/kritičari/kolege umjetnici) su oni koji prosto nama svima moraju da približe i revalorizuju kvalitet.
docsumann docsumann 09:22 21.08.2015

Re: Mitko

Prostor iza očiju mora da bude brižljivo izgrađen (ili bolje izgrađivan) da bi prepoznao a potom i produbio moguća značenja onog pred očima.


da, kao da postoji neka pozitivna povratna sprega ta dva prostora razdvojena očima
alselone alselone 09:32 21.08.2015

Re: Mitko

docsumann


Pocesta je pojava u umetnosti da autori insistiraju na svom stilu bez obzira na "komercijalne" uspehe. Nekima slava dodje posle smrti, drugima ne, ali poenta je, po mom misljenju, da su umetnost oni, da bi svaka izmena bila laganje i zato je ne rade. Ne nuzno samouverenost, nego emocije koje se samo na takav nacin ispoljavaju.
docsumann docsumann 09:58 21.08.2015

Re: Mitko

alselone
docsumann


Pocesta je pojava u umetnosti da autori insistiraju na svom stilu bez obzira na "komercijalne" uspehe. Nekima slava dodje posle smrti, drugima ne, ali poenta je, po mom misljenju, da su umetnost oni, da bi svaka izmena bila laganje i zato je ne rade. Ne nuzno samouverenost, nego emocije koje se samo na takav nacin ispoljavaju.


to stoji, bar kod nekih, ali rijetki, veoma rijetki postanu Harms.

što maksa reče, a mnogi koji su ga čitali će se složiti, Harms, to ti je klasa Hendriksa.
pojavljuje se (u svojoj branši) jednom u 97 godina
alselone alselone 09:59 21.08.2015

Re: Mitko

Dakle da realno kao NoName može da "funkcioniše".


Da, upravo. Naivno kao dete koje ne zna nista o autoru, nego samo zna da li mu se prica svidja ili ne, da li se oseca lepo dok je cita ili ne.

ali mogu samo da kažem - ničiji Autoritet NIJE slučajan, i ukoliko se to i dešava dokazanom autoritetu u nekoj fazi - ne zamjerim pretjerano.


Mogao bih se i ovde nacelno saglasiti. Do pre koju deceniju. Danas nisam bas uveren u autoritete, mislim da ima previse uticaja trzista, lobija, kriticara...
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 10:02 21.08.2015

Re: Mitko

Mogao bih se i ovde nacelno saglasiti. Do pre koju deceniju. Danas nisam bas uveren u autoritete, mislim da ima previse uticaja trzista, lobija, kriticara...


Daa, zato sam stavio ono veliko A. Razumijemo se, mislimo na istinske ličnim radom dokazane i provjerene autoritete.
emsiemsi emsiemsi 10:03 21.08.2015

Re: Mitko

docsumann
Е, па да онда и ја додам једну кратку:

Сунце

Пада киша.


samo naprijed! moja najkraća pjesma:



rad, disciplina i red

Усташе су користиле једну варијацију --- ред, рад, стега !
maksa83 maksa83 10:10 21.08.2015

Re: Mitko

Усташе су користиле једну варијацију --- ред, рад, стега !

Čarli poeta kalibra Voltera Sobčaka.

alselone alselone 10:16 21.08.2015

Re: Mitko

veliko A


Malo je offtopic ali mi se nadovezuje. Poslednje decenije donele su sunovrat (ili razotkrivanje) autoriteta u svim poljima. Smanjenje kvaliteta znanja uz povecanje broja "autoriteta" stvorilo je opstu zabunu na "trzistu" autoriteta. Sto je i dobro i lose. Dobro jer su mnogi lazni raskrinkani ali i lose jer su mnogi novi jos lazniji nastali. Mislim da se kroz tu prizmu moze posmatrati Tramp na izborima u Americi, ili Vucic kod nas.
docsumann docsumann 10:20 21.08.2015

Re: Mitko

ejde da iskoristim ovaj fini blog, pa objelodanim moju najnoviju priču (prilično je kratka )


DEFEKT MASE


Oni koji me znaju znaju i da sam veliki zaljubljenik u dizanje tegova. Znaju da je to moja velika strast. Bitna slika iz mog albuma.
Čelik je najteža droga! – znao sam, ne jednom, da ustvrdim.
I stvarno, kad sam u treningu, opsesivno sam fokusiran na težine koje podižem, serije ponavljanja, pravilnu ishranu ... Prilično sam jednodimenzionalan tih dana. Velik i tup.
I to tako traje mjesecima, pola godine, godinu, a onda mi se obično desi neka povrijeda koja me na duži period udalji od treninga. Tad se gotovo automatski ulijenim, deaktiviram, a dnevni kalorijski unos mi opadne za 60%.
Uskoro slijedi neminovni gubitak teško stečene mišićne mase. Spor i lagan, ali neumitan. To je upravo ono kroz šta trenutno prolazim.
Međutim primjetio sam da u tom periodu počinjem iznova da se bavim kreativnim radom. Pišem, crtam, skiciram ideje.

Da li je moguće da se izgubljeni mišići pretvaraju u duhovne stvari, stihove, priče?

Dokazuje li ova priča išta?
maksa83 maksa83 10:25 21.08.2015

Re: Mitko

Mislim da se kroz tu prizmu moze posmatrati Tramp na izborima u Americi, ili Vucic kod nas.

Tramp je mislim igranka druge vrste, rekao bih zapravo ne ni poker, nego tablić. Mislim da su Republikanci sračunali unapred da će Hilari da pobedi i odlučili da bace na sto pikovu dvojku, da ne potroše nekog stvarnog kandidata u unapred izgubljenoj biTci.
alselone alselone 10:32 21.08.2015

Re: Mitko

Dokazuje li ova priča išta?


Da, da si ti gentle giant.
alselone alselone 10:34 21.08.2015

Re: Mitko

Mislim da su Republikanci sračunali unapred da će Hilari da pobedi i odlučili da bace na sto pikovu dvojku, da ne potroše nekog stvarnog kandidata u unapred izgubljenoj biTci.


Moguce. A sada se pokazuje da je on ipak tvrd orah i da ga plebs voli. Em misle da ga je nemoguce potkupiti (sto on i dokazuje neuzimajuci donacije od milijardera), em prica naci pricu koja lozi masu, em leti helicima, aviJonima, cudima, em ima slogan za lozenje. I sto je najvaznije, masa je rezignirana i verujem da ce biti vise "belih listica". Ne bi me cudilo da daleko dogura.
docsumann docsumann 10:37 21.08.2015

Re: Mitko

alselone
Dokazuje li ova priča išta?


Da, da si ti gentle giant.




stefan.hauzer stefan.hauzer 10:44 21.08.2015

Re: Mitko

Harms je postao književni big star skoro pola vijeka nakon svoje smrti.


O ovome sam uvek razmišljao: da li pisci stvaraju, jer se ne zadovoljavaju prosečnošću života? Žele da budu pamćeni i spominjani i ne interesuje ih život na margini, iako su čitav svoj život proveli.. živeći i pišući o marginama. Da li svi mi želimo, da smo u stvari; bigstar?


docsumann docsumann 10:50 21.08.2015

Re: Mitko

da li pisci stvaraju, jer se ne zadovoljavaju prosečnošću života?


umjetnost je uvijek unutarnja reakcija na ...

u toku stvaranja umjetnik zasigurno vodi dijalog sa sobom o smislu toga što čini. zašto? šta? kako? za koga?

a u jednom trenutku neizostavno zasanjari i o slavi.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 11:35 21.08.2015

Re: Mitko

Malo je offtopic ali mi se nadovezuje.


Gore sam mislio na umjetnost i umjetničke discipline (tu se to konkretnije i jasnije vidi i ne može da se fingira na duže staze) ali da, može itekako da se proširi na sve društvene djelatnosti i oblasti - politika, menadžment, obrazovanje ...
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 11:44 21.08.2015

Re: Mitko

ejde da iskoristim ovaj fini blog, pa objelodanim moju najnoviju priču (prilično je kratka


Sjajno, starac

To i jeste neko ishodište i kruna bloga, thanks!

A ovo
stvarao je ne mareći ni za publiku, ni za kritiku, jer mu je bilo jasno da za života ništa neće objaviti.

jedino možda neka duboka (samo)uvjerenost u sopstvenu genijalnost tjerala ga je da to sve sačuva, za decenije koje su poslije toga naišle, i u kojima su ti radovi volšebno preživjeli i rat i zbjegove i staljinističke tortute ... Harms je postao književni big star skoro pola vijeka nakon svoje smrti.

jeste baš snažno. Koliko su zapravo stihovi i te neke male pisane forme - krhko stvaralaštvo da, eto, uspije da preživi i inspiriše.
docsumann docsumann 11:50 21.08.2015

Re: Mitko

Koliko su zapravo stihovi i te neke male pisane forme - krhko stvaralaštvo da, eto, uspije da preživi i inspiriše.


da, i koliko se, u startu možda činile efemernim, besmislenim, budalastim ... a onda u jednom trenutku postanu kultna mjesta svjetske kulturne baštine.
i to bez mecena i lobija koji bi ih forsirali.

bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 13:05 21.08.2015

Re: Mitko

edit:

Ulaz u omanji elitni klub u strogom centru u kojem nastupa čuveni svjetski superstar. Ograničen broj mjesta, karte rasprodate mjesecima unaprijed, ogromna gužva ispred zgrade, fanovi, paparaci, policija, ograde, formiran dugačak red posjetilaca ispred ulaza i svi bi pokušali nekako da uđu ali gotovo nikom ne polazi za rukom jer samo odabrani znaju dodatnu tajnu šifru. Visok, nabildan tip iz povećeg obezbjeđenja ispred ulaza svakoga pita za

KOD
(kratka priča, radna verzija)

- Kod?
- Kakav kod?
- Ma, miči mi se sa vrata, bre!

Prilaze dvije mlade dame zgodne do bola.

- Kod?
- Iao, pa mi ne znamo kod, čule smo i znamo da ide uz kartu, znate, nismo stigle kupiti, ali mi smo veelike obožavateljke, mmm, nismo uopšte znale da to treba, mmm, ona gospođa malopre što je već bila rekla nam je da je moguće nekako da, razumete, mmm, ako nije problem, mi bi zaista želele nekako da ...
- Sve razumem, žao mi je ali ne možete ući. Molim vas, hoćete biti ljubazni da napustite red. Ti tamo, da ti, ti, šta me gledaš, povuci se bre, napravi mesto da devojke izađu.

Dame se sklanjaju, prilazi tip.

- Kod?
- Hendriks.
- Uf nije Hendriks starac, al' blizu si, daj pokušaj ponovo.
- Harms?
- To, bravo majstore, samo tišu, 'ajd' upadaj.

Drugi čuo pa prilazi.

- Kod?
- Arms?
- Kako?!
- Harms.
- Dobro, kaži mi šta znači priča "Starice koje ispadaju"?
blogovatelj blogovatelj 17:42 21.08.2015

Re: Mitko

uvodjenje tumacenja autora u tumacenje dela je pogresno jer autor svojim autoritetom, pojavom i slicno moze da da vrednost delu koje ono nema.


Ne bih se složio. Žitija pravih autora doprinose vrednosti njihovih umetničkih dela.
Travnička hronika je divan roman, ali meni uvek doda još malo jeze u celu priču i činjenica kada se setim da je Andrić bio ambasador u Nemačkoj i da je prisustvovao potpisivanju trojnog pakta.
Isto važi i za Dilanove rane radove. Kredibilitet njegovoj antirasističkoj poeziji dodaje činjenica da je kao belac učestvovao na najpoznatijem mitingu Martina Lutera Kinga. Belci na MLK mitinzima su u to vreme bili endemska vrsta.
blogovatelj blogovatelj 17:45 21.08.2015

Re: Mitko

Čelik je najteža droga! – znao sam, ne jednom, da ustvrdim.


Челик је лек свему - натпис на зиду теретане у мом крају.
qqriq qqriq 14:52 22.08.2015

Re: Mitko

u toku stvaranja umjetnik zasigurno vodi dijalog sa sobom o smislu toga što čini. zašto? šta? kako? za koga?


ne.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 18:31 22.08.2015

Re: Mitko

qqriq
u toku stvaranja umjetnik zasigurno vodi dijalog sa sobom o smislu toga što čini. zašto? šta? kako? za koga?

ne.


Pretpostavljam da neke godine stvaralačkog iskustva u umjetnosti ipak donesu ovo o čemu Dok, po meni, ispravno i dobro priča. Isprva kad je mlad/a kreativac/kreativka, fercera to sve na neki "nerv", ili Mista Neizdrž da nazovimo tu stvaralačku energiju na zezatorski način ali bogami kasnije, ko ostane i pozabavi se ozbiljnije onim što teži da uradi, uslijed izgrađivanja ličnosti i savladavanja zanata mora da dođe i ta zrelost, mudrost i naposlijetku odgovornost prema tome šta se i kako se radi a to ne može bez ovih Dokovih pitanja. Što bi rekla Tena Štivičić - svako može da napiše jednu dramu, jer svako od nas ima i nosi tu jednu dramu u sebi i može da je prenese na papir, tako da to čak i bude sjajno, ali već poslije toga - analiza, učenja, usavršavanja, preispitivanja, pitanja, pitanja i samo pitanja...


qqriq qqriq 08:13 25.08.2015

Re: Mitko


Pretpostavljam da neke godine stvaralačkog iskustva


Tek sad videla.........
Pazi, uvek kažem da me bog pogledao dva puta, drugi put kad sam počela da radim posao koji još radim. To je posao koji zahteva kreativnost.
Nikada tokom rada ne mislim ni o čemu drugom osim o tome što radim, najmanje mislim zbog čega, za koga, čemu. Not me.
Dok pišem, samo mi TO.
Doks je rekao frazu a ti se brže bolje složio. Koliko kapiram, ti si prevodilac i tvaja stvaralačka znanja su, ipak, posredna.
Kažu, medjutim, da je dobar prevod umetnost svoje vrste. Šta misliš o sebi? Da si kreativac?
docsumann docsumann 08:15 25.08.2015

Re: Mitko

Doks je rekao frazu


doks je iznio svoje životno (a imali kakovo drugo) iskustvo

da ne pričam o svojim druženjima sa umjetnicima raznih podvrsta.

a proces preispitivanja se ne odnosi samo na stvaralačku fazu, već i one gomile vremena između samog stvaranja.
qqriq qqriq 08:37 25.08.2015

Re: Mitko

a proces preispitivanja se ne odnosi samo na stvaralačku fazu, već i one gomile vremena između samog stvaranja.


rekao si "u toku stvaranja" i na to sam reagovala, sad si malo skrenuo široko......
docsumann docsumann 10:34 25.08.2015

Re: Mitko

qqriq
a proces preispitivanja se ne odnosi samo na stvaralačku fazu, već i one gomile vremena između samog stvaranja.


rekao si "u toku stvaranja" i na to sam reagovala, sad si malo skrenuo široko......


mislio sam na stvaranje kao neposredan rad na dijelu. bukvalnu egzekuciju.
no, tok stvaranja je ispunjen i pauzama. u kojim se umjetnik odmakne od dijela u nastajanju (koristim momente iz slikarske prakse, jer mi je ona najbliža).
tad posmatra, razmišlja....

kad se radi na ciklusu slika, postoji i ta veća pauza između slike i slike.
qqriq qqriq 11:15 25.08.2015

Re: Mitko

mislio sam na stvaranje kao neposredan rad na dijelu. bukvalnu egzekuciju.


i ja.
baš zato ne mislim kao ti.
uostalom, ne možemo uopšteno a ti si dao taj ton, po sistemu uhvati me ako možeš makar se zvao i niče


Srđan Fuchs Srđan Fuchs 19:24 25.08.2015

Re: Mitko

emsiemsi
bojan ljubomir jugovic
Recimo, od starog dobrog Harmsa uvrštena je

Starice koje ispadaju

Jedna starica se usled svoje preterane radoznalosti nagnula kroz prozor, ispala i razmrskala se.
Kroz prozor se nagnula druga strica da bi videla onu koja se razmrskala, ali je usled svoje preterane radoznalosti takođe ispala kroz prozor, strmoglavila se i razmrskala.
Zatim je kroz prozor ispala treća starica, zatim četvrta, zatim peta.
Kada je ispala i šesta starica, meni je dosadilo da ih gledam, pa sam pošao na Maljcevsku pijacu gdje su, kažu, jednom slepcu poklonili pleteni šal.




Шта ово значи ?


štagod, ali pisano je u vreme kada se i najmanja pogrešna misao, na bilo koji način mogućno interpretirana kao politička, mogla završiti gorkom sibirskom zimom.



surovo asketsko lice, ali oči su mu prva liga!
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 20:20 25.08.2015

Re: Mitko

Pazi, uvek kažem da me bog pogledao dva puta, drugi put kad sam počela da radim posao koji još radim. To je posao koji zahteva kreativnost.


Odlično, mislim da je to sjajno.

Ima tu raznih pristupa i taj "u dahu" je potpuno legitiman i može da napravi moćan rezultat - da u trenutku ni pjesnik/crtač/slikar/vajar nije svjestan svega ali je djelo zaokruženo i ukoliko mu bilo šta oduzmemo ili dodamo gubi od ljepote. Mislio sam na ono što dolazi s godinama - kada se pristupi ozbiljnijem "gradjenju" djela koji ima svoje slojeve/nivoe značenja - prva verzija, druga, korekcije, treća, peta...

ti si prevodilac i tvaja stvaralačka znanja su, ipak, posredna.


Auh, nisam prevodilac nikako - to samo onako za blog da se prenesu neke misli nekih ljudi koje lično smatram veoma bitnim.

Kažu, medjutim, da je dobar prevod umetnost svoje vrste.

Mislim da bi Mirela mogla da nam kaže mnogo tu temu (bilo je ranije priče o tome) pošto ona stvarno jeste prevodilac.

Šta misliš o sebi? Da si kreativac?

Kreativac (pos'o) i kreativac rekreativac (hobiji).
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 20:26 25.08.2015

Re: Mitko

kad se radi na ciklusu slika, postoji i ta veća pauza između slike i slike.


Podsjetio si me na Dragana Mojovića i njegov proces rada tokom realizacije ciklusa Razvremenjavanje - radio je ne sliku po sliku već sve slike uporedo i vrlo sistematično, po fazama. Sjajan slikar

bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 20:43 25.08.2015

Re: Mitko



Alselone je spomenuo dole ilustrovane priče za djecu i nedostatak domaćih autora - evo recimo reinterpretacija "Borbe petlova" Paje Jovanovića u majstorskoj izvedbi Petra Meseldžije upravo za ilustrovanu knjigu za djecu (doduše ipak možda za djecu starijeg uzrasta).

Link na blog

Link na recentniji rad
docsumann docsumann 16:10 19.08.2015

započeo čitanje sa


baka je jela kišu ...
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 19:53 19.08.2015

Re: započeo čitanje sa

docsumann

baka je jela kišu ...


Evo jedna baka, rad umjetnice Bencicove



ako već nisi, baci pogled na njene radove Evelyn Bencicova
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 18:41 19.08.2015

Re: A ima li nesto od...

ephemeris
http://bookcents.blogspot.ch/2013/03/one-minute-stories-by-istvan-orkeny.html


Bravo , jednominutne novele.

Ištvan Erkenj
Informacija

Četrnaest godina sedi na ulazu, iza jednog malog šaltera. Ljudi mu postavljaju svega dva pitanja.
- Gde su Monteksove kancelarije?
Na to ovako odgovara:
- Prvi sprat, levo.
Drugo pitanje glasi:
- Gde su prostorije Direkcije za preradu otpadaka?
Na šta odgovara:
- Drugi sprat, druga vrata desno.
Tokom svih četrnaest godina nikad nije pogrešio, svako je bio upućen na pravo mesto. Samo jednom se desilo da se pred šalterom zaustavila jedna dama i postavila jedno od uobičajenih pitanja:
- Molim vas lepo, gde su Monteksove kancelarije?
Ovaj put je, izuzetno, pogledao u daljinu, i onda ovako odgovorio:
- Svi dolazimo iz ničega i svi se vraćamo u veliko, smrdljivo ništa.
Dama se žalila. Žalba je ispitana, zatim se o njoj raspravljalo, na kraju je zanemarena.
Zaista, nije se desilo bogzna šta.


adriana adriana 22:39 19.08.2015

Re: A ima li nesto od...

- Gde su Monteksove kancelarije?


- i gde je bar?
jasnaz jasnaz 16:42 19.08.2015

imam:)

obožavam !
raskupus ...
rado bih dodala nizu, ali nisam joj trenutno u blizini.



tvoj izbor odličan:)
a ima i ona što su naštampali na papirnoj traci, pa prilepili: da se odmotava :)

bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 18:52 19.08.2015

Re: imam:)

a ima i ona što su naštampali na papirnoj traci, pa prilepili: da se odmotava


Nisam imao pojma! Kabl i kartica od fotoaparata mi nisu tu - tako da nisam mogao da ufotkam ovaj svoj primjerak - crne korice, sveden dizajn, ćirilica... pravi mali inspirativni vulkan ideja koji šiklja, pozitivna ludnica u malom (tačno vidiš strip, crtež, audio, kratki film, šta sve ne...) a stane u džep. Ma, milina

Jasna
mirelarado mirelarado 19:14 19.08.2015

Re: imam:)

crne korice, sveden dizajn, ćirilica... pravi mali inspirativni vulkan ideja koji šiklja, pozitivna ludnica u malom (tačno vidiš strip, crtež, audio, kratki film, šta sve ne...) a stane u džep. Ma, milina


Цео универзум у џепу. Сјајно!
jasnaz jasnaz 19:26 19.08.2015

: HOMEoPATSKI

@Bojane,

A evo šta kaže Majstor:

'Kako čitati kratku priču'

ivana23 ivana23 20:18 19.08.2015

Re: : HOMEoPATSKI

... obrisati
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 05:26 20.08.2015

Re: imam:)

mirelarado
Цео универзум у џепу. Сјајно!


Mirela , od italijanskih pisaca, pored Bucatija, tu su Tomazo Landolfi i Ćezare Cavatini (čuveni scenarista koji je radio sa De Sikom, Felinijem, Antonionijem...), pustio sam lagano Koltrejna kojeg je priložio Štef i prekucavam Cavatinijevu crno-humornu pričicu "Ford"


Jedan nedeljni ilustrovani list, koji donosi hiljaditi portret kralja automobila, obaveštava da Ford redovno daje pola dolara prosjacima koje sretne na ulici.

I čin
(Scena se odvija u Fifth Avenue, negde oko zalaska sunca. Pale se prva gradska svetla. Dva stara prosjaka se susreću i zaustavljaju da popričaju.)

1. prosjak: - Mršav dan. Pola dolara od Forda i ništa.
2. prosjak: - Meni je Ford danas dao jedan dolar.
1. prosjak: - Nemoguće. Ili je pogrešio.
2. prosjak: - Doviđenja. (Udaljava se vidno zabrinut.)

II čin
(Scena se odvija u udžerici drugog prosjaka. Ovaj ispitivački otvara vrata, sumnjičavo gleda uokolo, zatim, pošto se uverio da mu je žena sama, ulazi.)

2. prosjak (ženi, s nestrpljenjem): - Da li me je tražio Ford?


bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 05:54 20.08.2015

Re: : HOMEoPATSKI

jasnaz
@Bojane,

A evo šta kaže Majstor:

'Kako čitati kratku priču'



Odličan dodatak, ima i neka dragocjena objašnjenja, hvala!

mirelarado mirelarado 07:01 20.08.2015

Re: imam:)

bojan ljubomir jugovic
mirelarado
Цео универзум у џепу. Сјајно!


Mirela , od italijanskih pisaca, pored Bucatija, tu su Tomazo Landolfi i Ćezare Cavatini (čuveni scenarista koji je radio sa De Sikom, Felinijem, Antonionijem...), pustio sam lagano Koltrejna kojeg je priložio Štef i prekucavam Cavatinijevu crno-humornu pričicu "Ford"


Jedan nedeljni ilustrovani list, koji donosi hiljaditi portret kralja automobila, obaveštava da Ford redovno daje pola dolara prosjacima koje sretne na ulici.

I čin
(Scena se odvija u Fifth Avenue, negde oko zalaska sunca. Pale se prva gradska svetla. Dva stara prosjaka se susreću i zaustavljaju da popričaju.)

1. prosjak: - Mršav dan. Pola dolara od Forda i ništa.
2. prosjak: - Meni je Ford danas dao jedan dolar.
1. prosjak: - Nemoguće. Ili je pogrešio.
2. prosjak: - Doviđenja. (Udaljava se vidno zabrinut.)

II čin
(Scena se odvija u udžerici drugog prosjaka. Ovaj ispitivački otvara vrata, sumnjičavo gleda uokolo, zatim, pošto se uverio da mu je žena sama, ulazi.)

2. prosjak (ženi, s nestrpljenjem): - Da li me je tražio Ford?




Сјајан је Чезаре! Одличан избор италијанских приповедача, сва тројица су одлични, Буцати, наравно, велемајстор. Хвала за прекуцавање, Бојане.
stefan.hauzer stefan.hauzer 00:43 20.08.2015

.

"Teško je živeti u studiju u San Hozeu s čovekom koji uči da svira violinu." To je rekla policajcima dok im je predavala prazan revolver.

:)))) ili bilo koji drugi muzički instrument, ali od šegrta do majstora mora da se guli.



bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 05:39 20.08.2015

Re: .

Opasnost, Štef! Odličan štimung,

jutro zahtijeva nešto poput dobrog starog Buđenja, aali koristimo priliku i pravimo malo iskorak, evo double shot Dušana Jevtovića Drumers dance i Am I Walking Wrong? sa Markom Đorđevićem.

docsumann docsumann 15:50 20.08.2015

Re: .

Am I Walking Wrong?


yes, you ware


dobar ovaj Jevtović. gitara mu povremeno zvuči k'o u Ramba.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 17:10 20.08.2015

Re: .

docsumann
Am I Walking Wrong?


yes, you ware


dobar ovaj Jevtović. gitara mu povremeno zvuči k'o u Ramba.


Au, jeste, veliki tata. Ima tome godina džez fest je bio u Domu omladine u Banjaluci - Vasil sa svojom proširenom ekipom, Đorđević doveo pozamašan sastav "Sveti" iz Njujorka i Dušan sa svojim barselonskim trijom. Iskren da budem, tada mi se nije posebno dopalo to što sam čuo - međutim, nakon novijih koncertnih snimaka i materijala Jevtović mi je zaista jedan od najomiljenijih gitarista sa ovih prostora/na ovim prostorima - definitivno. Točkova škola, sviranje prstima, overdrive zvuk, korišćenje praznih žica, eksperiment, nepredvidljivost, ozbiljan pristup svirci, sad je opasan a tek će biti tu svašta... definitivno tema za jedan od sledećih blogova!




stefan.hauzer stefan.hauzer 18:18 20.08.2015

Re: .

definitivno tema za jedan od sledećih blogova!

živ nisam u iščekivanju



(do tad, nešto drugačije ..ali tačno!)
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 18:30 20.08.2015

Re: .

živ nisam u iščekivanju


Sledeći je definitivno prevod intervjua sa jednim mojim omiljenim rediteljem, nedavno sam dobio saglasnost od autora, amera, da prevedem za blog ali tačno ću zvati Dušana da napravimo intervju za blog, kao onomad sa Vojom iz Hipnagoga. Carčina!

(do tad, nešto drugačije)


Pomislio sam evo ga Metju Mekonahi pa onda The Mars Volta (kombinacija engleski-španski) pa Frida Kahlo - svašta tu ima nice one
Recimo iz tog faha što sam slušao skoro mislim da bi se tebi dopao Ben Howard



1

8

stefan.hauzer stefan.hauzer 18:39 20.08.2015

Re: .

:)) o, kako je dobar ovaj Ben Howard! Opasno me podseća na nešto, ali ne mogu da se setim sada i koga i čega. Small things, odlična. Definitivno, ostatak dana provodim u slušanju ove nježne zike.


ovaj film me je iznenadio prijatno;

bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 18:47 20.08.2015

Re: .

stefan.hauzer
:)) o, kako je dobar ovaj Ben Howard! Opasno me podseća na nešto, ali ne mogu da se setim sada i koga. Small things, odlična. Definitivno, ostatak dana provodim u slušanju ove nježne zike.


ovaj film me je iznenadio prijatno;

To je sad nešto što Ben ima - slično Finku, mada ova ekipa koja ga prati pravi tu razliku. Definitivno, dobar, poetičan tip - koga ne mrzi neka posluša End of the Affair od recimo 4:20. A film je prva liga, dobar izbor ako mene pitaš, Fasbender sjajan - rastura me ona scena na kraju kada pjeva.
stefan.hauzer stefan.hauzer 19:07 20.08.2015

Re: .

Fasbender sjajan - rastura me ona scena na kraju kada pjeva.


Fasbender je fantastičan glumac.
Multi-pack. Kupio me je još odavno u onom malom filmu; Fishtank.
+ ta scena na kraju Frank- a je masterpis:




koga ne mrzi neka posluša End of the Affair od recimo 4:20


bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 19:20 20.08.2015

Re: .

stefan.hauzer
Fishtank


Nisam gledao, ček da pritefterim. Recimo, Shame me oduvao!
kbcz kbcz 14:57 20.08.2015

Najkraca prica

Najkraca prica za koju sam cuo (a ne znam da li je tacno) je na jeziku naroda ognjene zemlje(?) i ide ovako:

MAMIHLAPINATAPEI


sto u prevodu znaci:
gledajuci jedno drugome u oci, uz nadu da ce onaj drugi uciniti ono sto oboje zele, ali se nijedan ne usudjuje da to i uradi!
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 18:19 20.08.2015

Re: Najkraca prica

Sjajna izreka!
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 18:08 20.08.2015

Evo jedna

pričica koja se, istina, ne bi možda mogla uklopiti u zbirku koju je sastavljao cijenjeni Albahari (jedan od kriterijuma mu je bio da priča ne prelazi 1 štampanu stranicu, ili 26 redova) ali je definitivno kratka i zabavna. Napisao ju je bečki arhitekta Adolf Loos početkom XX vijeka, preuzimam je iz knjige njegovih izabranih eseja, koju je priredila prof. Ljiljana Blagojević.


Adolf Loos
SEDLAR

Bijaše jedan sedlar. Sposoban, radin majstor. Pravio je sedla, koja nisu imala ništa zajedničko sa sedlima prošlih stoljeća. Niti sa turskim, ni sa japanskim. Dakle moderna sedla. Ali on sam to nije znao. Znao je samo da pravi sedla. Najbolja što može.
Onda dođe u grad neki čudnovati pokret. Zvali su ga secesija. Tražilo se da se prave samo moderni upotrebni predmeti.
Kad je to čuo sedlar, uze svoje najbolje sedlo i ponese ga jednom vođi secesije.
I reče mu: "Gospodine profesore“ - to je i bio taj čovek, budući da su vođe tog pokreta odmah imenovali profesorima - "gospodine profesore čuo sam za Vaše zahteve. I ja sam moderan čovek. I ja bih htio da radim moderno. Recite mi je li ovo sedlo moderno?"
Profesor ogleda sedlo i održi majstoru dugo predavanje, iz kog je uvek nanovo čuo samo reči "umetnost u obrtu“, "individualitet", "moderna", "Hermann Bahr", "Ruskin", "primenjena umetnost“ itd., itd. Ali facit je bio: ne, to nije moderno sedlo.
Sasvim posramljen ode majstor. Razmišljao je, radio je i razmišljao je ponovo. Kako se god mučio da zadovolji visoke zahteve profesora, uvek je nanovo napravio samo svoje staro sedlo.
Zbunjen vrati se profesoru. Potuži mu se. Profesor pogleda majstorove pokušaje i reče:
- "Vi nemate fantazije, dragi!“
Da, to je i bilo. On očito nije imao. Fantazije! Ali nije on ni znao da za pravljenje sedla treba fantazija. Da je ima, bio bi on sigurno slikar ili vajar ili pesnik, ili kompozitor.
Profesor ipak reče: "Vratite se sutra. Pa mi smo zato tu da unapredimo obrt i da ga oplodimo novim idejama. Videću šta se može za Vas učiniti."
A u svom razredu raspiše ovaj konkurs: projekat za sedlo.
Sjutradan vrati se sedlar. Profesor je mogao da mu pokaže 49 (četrdeset i devet!) projekata za sedla. On je doduše imao samo četrdeset i četiri đaka, ali pet projekata napravio je sam. Ovi su bili određeni "za studio". Jer u njima ima štimunga.
Majstor je dugo promatrao crteže, a pred očima mu je sve više i više svitalo. Onda reče:
- "Gospodine profesore! Da ja tako malo znam o jahanju, o konju, o koži i o radu - kao Vi, imao bih i ja fantazije."
I sada živi sretno i zadovoljno. I pravi sedla.
Moderna? On to ne zna. Sedla.

bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 06:08 21.08.2015

A, evo i jedna

iz knjige "Pečalbade" od poznatog nam autora
И тада, у времена бивша, кад љуљасмо дестинацијама Европе, дешавало се... Јесен је. Рим. Фрљачим новчиће у Ди Тревијеву фонтану, па иако несклон, пожелим, а пита ме једна уз мене, шта? Ако јој кажем — неће се испунити, па оћутим.
Она исто иако је не питам.
Онда Капри, али пре њега Херкуланум, давно пепелом засут, а у једној улици, бившој, она тражи да јој испуним жељу. Мене срамота.
Наићи ће неко — извлачим се.
Баш си шоња, — узвраћа — има ко ће.
Не слушам је слуђен окружењем. Не уочавам птице. Нема цвркута. Зар је могуће после толико векова да још избегавају да овде гнездо свију?
Потом Венеција. Дан кишан, мирис влаге и неизмерно задовољство што сам ту. Провлачим се кроз тепих ситних капи и ускачем у гондолу Маркову. Она, којој не рекох жељу, ко таксена марка.
— Нисам се никад љубила у гондоли.
Ето ми проблема, гондолијер, лепушкаст младић, уочавам: мери је од стопала нагоре. Утом позната Палата, ето је с леве стране. Ја нешто блебећем о венецијанском градитељству, а на дрвеним шиповима. Дрво „наше“ с Динаре, чито сам.
Ма само дангубим с тобом, — упорна је она.
Има каде, постићи ћемо нежности, — оцењујем.
Онда Милано. Голубови по свету су познати по својим трговима. И обратно. Катедрала стреми у небо. Ко би реко да ћу пар деценија касније делити улазни ходник малтешког пансионата са обоисткињом чији су прозори стана у поменуте торњеве гледали, а одрастала је међу голубовима с трга.
Упорној сапутници жељу не испуних. Оманух.
Обоисткињи, пак, испуних, и то у више наврата. Изгледа да се њој свидело.
И онда, полагацко, ето ти старости. Кроз ноздрве ми продиру мириси свега лепог што је срце умело да упамти.
horheakimov horheakimov 11:11 21.08.2015

short story rules

docsumann docsumann 11:14 21.08.2015

Re: short story rules

(evo jedne)


nemam vremena za kratke priče


bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 13:30 21.08.2015

Re: short story rules

short story rules Arhitektura...


Horhe, molim te ponovi link - vidim da otvara nešto ali baca na sajt "homeinvestment"
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 13:30 21.08.2015

Re: short story rules

nemam vremena za kratke priče



horheakimov horheakimov 18:47 21.08.2015

Re: short story rules

Horhe, molim te ponovi link


nešto sam korigovao, valjda radi sada...
docsumann docsumann 18:57 21.08.2015

Re: short story rules

horheakimov


odlična!
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 19:15 21.08.2015

Re: short story rules

nešto sam korigovao, valjda radi sada...

Proferceralo
odlična!


Jeste, evo još jedne

Horheakimov
PRIČE KOJE MI JE U PISMU POSLAO NEKI ČOVEK

Neki čovek je čitao priču u kojoj je glavni junak na poslednjoj strani izdahnuo.

Čovek je zatvorio knjigu i zaspao.

Posle nekog vremena čovek je postao glavni junak nečije priče.

bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 16:21 21.08.2015

+


Milorad Pavić
ČOVEK KOJI JE IZMISLIO NULU

Čovek koji je izmislio nulu došao je posle mnogo godina ponovo na onu pijacu gde je pre no što je izmislio nulu voleo da sedi i razmišlja. Tu je nekada sedeo i mislio o tome kako je odgonetanje nepoznatih zakona i njihovo sprovođenje u delo naš život. On je o tome nekada mislio na jednom kamenu koji se nalazio na đubrištu pijace, jer su sva ostala lepša mesta na trgu uvek bila već zauzeta kad god bi naišao. Padala mu je naročito u oči jedna kamena klupa s prelepim vidikom, ali ona pogotovu nije dolazila u obzir jer je uvek bila tuđa. Neko je uvek tu već sedeo. I tako je izmislio nulu na onom kamenu uz đubrište.

Sada, kada se posle toliko godina vratio na to mesto gde je izmislio nulu, bila je zima i sva su sedišta na trgu bila prazna. Mogao je da bira. Ali, on ovamo nije došao da izmisli nulu, jer nulu je već bio izmislio godinama ranije, nego da opet sedne na mesto gde je izmislio nulu i da se seti kako je izmislio nulu. I tako je opet krenuo pravo prema onom kamenu kraj đubrišta. To mesto kraj đubrišta bilo je sada zauvek njegovo mesto i on više nije mogao da bira.

I sa osmehom koji je bio ptica naterana da leti kroz vodu, prišao je kamenu kraj đubrišta, svom kamenu gde je izmislio nulu, ali se nije zaustavio.

Produžio je da korača i zavalio se najzad u lepu kamenu klupu s predivnim vidikom.
Pišam se na onoga ko je izmislio nulu. - zaključio je sedajući.

(Predeo slikan čajem)
bocvena bocvena 08:14 22.08.2015

...

najkraća priča

da li me čuješ?

(svidja mi se vaš razgovor! kiss)
mirelarado mirelarado 10:14 22.08.2015

Re: ...

Сигурна сам да сви знате за Хемингвеја и приче од шест речи, али мислим да је ово право место да и то поменемо.
docsumann docsumann 10:29 22.08.2015

Re: ...

приче од шест речи,


zaokružen kraj prozora na početku dana.
stefan.hauzer stefan.hauzer 10:58 22.08.2015

Re: ...

mirelarado
Сигурна сам да сви знате за Хемингвеја и приче од шест речи, али мислим да је ово право место да и то поменемо.

pa Hemingvej je bio prvi twiteraš
docsumann docsumann 11:07 22.08.2015

Re: ...

stefan.hauzer
mirelarado
Сигурна сам да сви знате за Хемингвеја и приче од шест речи, али мислим да је ово право место да и то поменемо.

pa Hemingvej je bio prvi twiteraš



sjajna knjižica minimalističkih kreacija- Stvari od Cvetka Lainovića. evo ih neke od:


Duša treba da je jezgrovita, mala, nikakva.

Čovjek je ili usamljenik, ili nije ni to.

Poslovica se potroši na jedan slučaj.
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 11:33 22.08.2015

Re: ...

najkraća priča

da li me čuješ?


Da!

(svidja mi se vaš razgovor! kiss)


Tjah, znam da ne možemo ništa krupno promijeniti u ovom svijetu koji nam se raspada pred očima ali malo malecne Art svetkovine povemeno nije na odmet!

draga Boco
stefan.hauzer stefan.hauzer 12:04 22.08.2015

...

Nije lako, ali može da pokuša svako*
(nikad manjka loše rime!)



*Pomislio sam… kako umem da poetišem.

Inspirisan, ali osakaćen nedostakom talenta - pao sam! Preškrabane reči i polomljene grafitne olovke su sve, što je ostalo od mojih pesama.


bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 12:14 22.08.2015

Re: ...

Stvari od Cvetla Lainovića

и приче од шест речи,

Nije lako, ali može da pokuša svako*




"Like" - Salavat Fidai, umjetnik koji pravi sićušne krhke "skulpture" na vrhovima grafitnih olovaka.
jasnaz jasnaz 21:33 25.08.2015

: drag mi je pjesnik,

docsumann


sjajna knjižica minimalističkih kreacija- Stvari od Cvetka Lainovića.


...al mi je slikar draži :)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana