Nauka| Planeta| Život

Weird Shit: DUBOKI PLAVI UM

docsumann RSS / 19.08.2015. u 17:02

Ocean.jpg
 
 Formulisati preciznu definiciju života, odnosno odrediti efikasan set kriterijuma koji bi nam  uvijek omogućio pouzdanu diferencijaciju između žive i nežive tvari, nije ni malo jednostavan zadatak.

Jednom prilikom upitan kako bismo na drugim planetama prepoznali život bez jasne predstave o tome  šta život zapravo jeste, NASIN astrobiolog i fizičar Christopher McKay je odgovorio - We don't need to define it in order to be able to find it.

No, da li je  prisustvo života baš tako nesporna stvar? Naročito imajući u obzir sve njegove moguće weird pojavne oblike za koje ni ne slutimo da postoje. Odnosno slutimo da ih možda ne možemo čak ni naslutiti. S druge strane, možda će nam se njihova sličnost s nama poznatim oblicima života učiniti razočaravajuće prozaičnom

Kao da se riječ “možda“ u ovoj priči pojavljuje  isuviše mnogo  puta. I to bez obzira na koju stranu krenuli ... No, tih “možda“ ima čak i ako nigdje i ne krenemo.  Ako ostanemo na sopstvenoj planeti.

Kao da je najčudnija (a da je i dalje zamisliva) forma “elijenskog“ života, svo vrijeme, bila ovdje  pored nas. Na ovoj istoj  planeti, koju djeli  zajedno sa nama  i ostatkom svjetske  flore i faune. Mada, katastarski gledano, ta podjela djeluje prilično neizbalansirano.

 Posljednjih godina u naučnim krugovima aktuelne su neke krajnje intrigantne teorije, koje podsjećaju na drevna mistična hilozoistička učenja  o tome kako je naš planetarni Okean zapravo živ stvor. Ona nam govore da Okean nije kolijevka života.

On je sam život.

Njegov najizvorniji, najdrevniji oblik na planeti Zemlji.

Prva asocijacija na ovu zamisao je, naravno, remek dijelo Stanislava Lema, genijalni SF roman “Solaris“.

U pomenutom romanu,  nemogućnost komunikacije između ljudi i inteligibilne planete je posljedica drastičnih razlika u redu njihovih (ontoloških) veličina. Odnosno, disproporcije svake vrste,  od kvantitativne do kvalitativne, od fizičke do mentalne.  Solaris je inače dat u čistoj kontrapunkciji fizičko-mentalno, bez prikaza njegove eventualne  biološke  (među)dimenzije. Drugim riječima, među mnogim stvarima koje nam u vezi Solarisa izmiču je i nepostojanje biološke osnove iz koje bi proizlazila njegova (iz)vanredna mentalna sfera.

Svijest, naravno,  ne mora biti fenomen vezan samo za živa bića ( da ne ulazimo sad  u domen metafizike, te spomenimo samo, mnogo prizemniju, pretpostavku o budućim samosvjesnim superračunarima). A ako ćemo se ipak doFatati metafizike, lično, naginjem mišljenju da svijest kao fenomen ne mora uopšte biti skopčana sa bilo kakvom materijalizacijom. Njena pozicija u manifestnom je apriorna.

No, da se mi  ipak vratimo i oslonimo na naučni disku(r)s.

U prilog tezi o planetarnom okeanu kao živom organizmu, govore  rezultati naučnih istraživanja koji ukazuju na njegove metaboličke procese, imunološke i odbrambene sisteme.

Sve je to interesantno, ali ono što nas krucijalno može uvjeriti u egzistenciju okeana kao živog organizma je postojanje njegovog nervnog sistema, odnosno neurološke mreže sa arhitekturom sličnom onoj koju i sami posjedujemo.

 E, tu, najzad dolazimo do konkretnih naučnih otkrića koja sugerišu postojanje jedne takve biološke strukture u okeanu.

Istraživanja koja su u drugoj polovini prve decenije XXI vijeka vodili Mohamed El-Naggar, profesor fizike i astronomije sa USC  i Yuri Gorby sa Kreg Venterovog Instituta u San Dijegu, dokazala su postojanje prenosa elektrona niz bakterijsku nanomrežu.

Juri Gorbi je do otkrića bakterijske nanomreže došao sasvim slučajno, proučavajući način disanja Shewanella bakterije koje žive u morskoj vodi. Respiratorni proces kod ovih bakterija odvija se kroz odavanje elektrona metalim iz okruženja.

Ispitujući šta će se desiti sa kolonijom bakterija kojoj je na raspolaganju ostavljena redukovana količina metala za normalno obavljanje disanja, Juri je, na svoje veliko iznenađenje, umjesto očekivane slike desetkovane populacije, zatekao sve bakterije na broju, samo što su one sada bile povezane tankim končastim nitima, tzv. nanomrežom. Ova mreža omogućavala je  prenos elektrona i onim bakterijama koje su se nalazile podalje od metalnih akceptora elektrona, ostvarivši na taj način vid kooperativnog disanja.

bacteriawire.jpg 

Kasnija, dodatna ispitivanja pokazala su da nanomreža ima provodničke osobine, odnosno, da reaguje na  na vanjsko el. napajanje.

Najinteresantnije je bilo to što se mreža zadržavala i nakon što su uslovi sredine popravili, odnosno ponovo omogućavali normalna pojedinačna disanja svake bakterije. Slične pojave zabilježene su kod još nekoliko vrsta mikroorganizama.

Jurij smatra da u okeanu postoje nanomreže koje uvezuju 10ᴧ26 bakterija i da sem disanja ona omogućuje bakterijama da međusobno komuniciraju, prenose informacije...

Način na koje one to postižu umnogome podsjeća na funkcionisanje neuronske mreže u našem mozgu. No, ne samo da ovdje imamo slučaj sa nebrojeno više “osnovnih ćelija“ u mreži, već i sama mreža operiše hiljadu puta brže od one u našoj glavi.

Raširena kroz okean, ova gigantska nanomreža mu možda omogućuje  da obrađuje informacije, pa čak i razmišlja.

A ako imamo u vidu da su mikroorganizmi u okeanu prisutni milijardama godina, onda možemo zamisliti okean kao jedan duboko kontemplativan svijet, uronjen u sopstvene misli koje ispunjavaju beskrajna vodena prostranstva...

I kao da na djelu upravo imamo efekat Solarisa. Paralelne inteligencije koje se maše redovima veličina, živeći jedna pored druge na istoj plavoj planeti.

 

Tagovi



Komentari (50)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

jedi-knight jedi-knight 19:06 19.08.2015

1.

Bravo Docs. Uzivao sam.
Setio sam se knjige Marka Bukenena "Nexus-teorija malih svetova". Medju bakterijama su dokazali fizicku vezu, tj nekakvo kretanje elektrona, ali medju jatima riba, ptica, kolonimama insekata itd, nisu nasli nikakvu jasnu povezanost. Naime, citavo jato trenutno reaguje kao da je u pitanju jedno telo, gde razmak izmedju naudaljenijih jedinki moze biti ogroman itd.
Postoje naucnici koji se bave dokazivanjem da se voda ponasa kao zivo bice, da menja svoju strukturu u odnosu na najrazlicitije uticaje, cak i da ima memoriju.
maksa83 maksa83 19:40 19.08.2015

Re: 1.

Postoje naucnici koji se bave dokazivanjem da se voda ponasa kao zivo bice, da menja svoju strukturu u odnosu na najrazlicitije uticaje, cak i da ima memoriju.


How Does Homeopathy Work
nsarski nsarski 19:43 19.08.2015

Re: 1.

cak i da ima memoriju.

Ta kvazi-teorija onog japanca (Masaru Emoto) je davno diskreditovana.
nsarski nsarski 19:41 19.08.2015

A sta cemo s pecurkama?

Naime, pre oko 20 godina je definitivno pokazano da neke pecurke (fungi), koje se nad zemljom mestimicno pojavljuju, mogu da pokrivaju povrsinu od par desetina hektara. Ovo nisu bakterije - ovo su slozeniji organizmi i spadaju medju najstarije na svetu. I imaju zajednicki genom.



Medju njima je najpoznatija Armillaria bulbosa - neki od primeraka se prostiru na povrsini koja zahvata vise drzava SAD. Genom im je stabilan, prezivljavaju odlicno sva ledena doba, kataklizme, zemljotrese, itd.
Cudno ali istinito: najveci organizmi na svetu su pecurke.
Mozda na ovome moze da se iskonstruise prica da taj organizam (u pitanju je jedan organizam) predstavlja novu vrstu svesti.
Odredjena vrsta povezanosti medju bakterijama, o kojoj ti pises, je prilicno solidno ustanovljena, eksperimentalno i sistematski. Ekstrapolacija da bi one mogle da predstavljaju posebnu vrstu svesti je cista spekulacija. Zanimljiva, ali nedokazana spekulacija.
Evo ti primer: koralni greben se moze, na svoj nacin, posmatrati kao jedan ogroman organizam. On se sastoji od koralnih polipa koji, svojim rastom i razmnozavanjem, doprinose rastu celog grebena. Razna zagadjenja mogu dovesti do izumiranja cele kolonije polipa, pa i unistenja grebena. Medjutim, jos niko ne tvrdi (bar ja za takvu tvrdnju nisam cuo) da je koralni greben, kao celina, svesno bice.
maksa83 maksa83 19:43 19.08.2015

Re: A sta cemo s pecurkama?

Evo ti primer: koralni greben se moze, na svoj nacin, posmatrati kao jedan ogroman organizam. On se sastoji od koralnih polipa koji, svojim rastom i razmnozavanjem, doprinose rastu celog grebena. Razna zagadjenja mogu dovesti do izumiranja cele kolonije polipa, pa i unistenja grebena. Medjutim, jos niko ne tvrdi (bar ja za takvu tvrdnju nisam cuo) da je koralni greben, kao celina, svesno bice.

To skroz k'o Vulin...
docsumann docsumann 05:12 20.08.2015

Re: A sta cemo s pecurkama?

Medjutim, jos niko ne tvrdi (bar ja za takvu tvrdnju nisam cuo) da je koralni greben, kao celina, svesno bice.


naravno. pa nismo čak ni sigurni da li je složena umreženost neurona uzrok naše svijesti.
docsumann docsumann 10:07 20.08.2015

Re: A sta cemo s pecurkama?

cijenim i da je važno koja vrsta veze među jedinkama je uspostavljena. bakterijska nanomreža je najsličnija elektronskim vezama, kakva su zastupljena u logičkim kolima, odnosno slična onim u našoj neuronskoj mreži.
brzina prenosa, binarna priroda signala, operatori (same bakterije) ...

zatim te mreže mogu biti veoma dugovječne. ako su u stanju da uče, kao naši neuroni, onda ništa nije nevjerovatno.



da prenesem šta misli sam Jurij Gorbi

- da li bakterija razmišlja?
- ne.
- da li grupa (povezanih) bakterija razmišlja?
- vjerovatno.
- da li okean razmišlja?
- apsolutno.
docsumann docsumann 10:23 20.08.2015

Re: A sta cemo s pecurkama?

maksa83
Evo ti primer: koralni greben se moze, na svoj nacin, posmatrati kao jedan ogroman organizam. On se sastoji od koralnih polipa koji, svojim rastom i razmnozavanjem, doprinose rastu celog grebena. Razna zagadjenja mogu dovesti do izumiranja cele kolonije polipa, pa i unistenja grebena. Medjutim, jos niko ne tvrdi (bar ja za takvu tvrdnju nisam cuo) da je koralni greben, kao celina, svesno bice.

To skroz k'o Vulin...



ovulinacija
qqriq qqriq 19:44 19.08.2015

strah od okeana


autora fotke znate?!

edit:

doks, ti o okeanu kao mikele o bogu, znam.
nego, gledam Ryana Goslinga, pa jeste najbolji.
jinks jinks 19:55 19.08.2015

...

Kad pričaš o svesti (bilo da se radi o "neuronskoj" mreži od 10^26 bakterija na ogromnom ali ipak ograničenom prostoru, ili o organizmima koji zauzimaju manje zapremine, uključujući i nas), možda bi jedna od početnih smernica mogli da budu i rezultati ispitivanja koja su vršena na deci u prvim mesecima i godinama života - u trenucima kada je svest u nekim početnim fazama manifestacije.

Naime, istraživači su zaključili da, na primer, dete ne poznaje razliku izmedju sebe i sveta oko sebe. I kako idu meseci i godine, neki oblici diferencijacije ja/ne ja se dešavaju, kako kod koga, kada i u kolikoj meri.

Što to pričam - pa možda je jedan od zadataka nekih bazičnih nivoa svesti (koji ne postoje obavezno samo kod ljudi, šta više) to da snima, režira i montira film o svetu u čijem se centru upravo ta jedinka nalazi ... o tome kako ga ona vidi i doživljava, i shodno tome utiče na njega. Odnosno, kako bi svet ustvari trebalo ili mogao da izgleda ako bi se ta jedinka u njegovom centru i nalazila. Mislim, bar bi se tako nešto delom i moglo zaključiti na osnovu gorepomenutih istraživanja.

Naravno, sa vremenom i sa uključivanjem i razvojem drugih delova svesti, kod nekih dolazi i do zaključka da bi taj film ipak trebalo i moglo i malo drugačije montirati ... dok opet drugi nastavljaju da žive u nekom svom carstvu, naravno, između manje ili više čestih sudara sa realnošću.

drzura drzura 20:03 19.08.2015

pa mi smo

definitivno najmanje svijesna bića ođe
adriana adriana 22:52 19.08.2015

iksfajs

Kao da je najčudnija (a da je i dalje zamisliva) forma “elijenskog“ života, svo vrijeme, bila ovdje pored nas. Na ovoj istoj planeti, koju djeli zajedno sa nama i ostatkom svjetske flore i faune. Mada, katastarski gledano, ta podjela djeluje prilično neizbalansirano.


Bila repriza Iks fajlsa pre neko veče. I ja sam gledala.
docsumann docsumann 10:36 20.08.2015

Re: iksfajs

adriana
Kao da je najčudnija (a da je i dalje zamisliva) forma “elijenskog“ života, svo vrijeme, bila ovdje pored nas. Na ovoj istoj planeti, koju djeli zajedno sa nama i ostatkom svjetske flore i faune. Mada, katastarski gledano, ta podjela djeluje prilično neizbalansirano.


Bila repriza Iks fajlsa pre neko veče. I ja sam gledala.


nisam ga gledao poodavno. drugi serijal je u pitanju
a_jovicic a_jovicic 00:28 20.08.2015

Neuroni i sinapse

Jurij smatra da u okeanu postoje nanomreže koje uvezuju 10ᴧ26 bakterija i da sem disanja ona omogućuje bakterijama da međusobno komuniciraju, prenose informacije...

Hm ... broj neurona (u ovom našem slučaju bakterija) ne mora da bude proporcionalan intelektualnim sposobnostima životinje ... npr. nervni sistem slona ima oko 267 000 000 000 neurona a čovekov "samo" 86 000 000 000. Sa druge strane kora velikog mozga čoveka ima 19-23 000 000 000 a kita 37 200 000 000 neurona. Broj sinapsi je takodje bitna stavka ali čak ni nekih 7000 sinapsi po neuronu nije merilo inteligencije (šta više ... dete počinje sa nekih 10^15 sinapsi pa se to kasnije u životu redukuje na 10^14.

Caka je verovatno u kori velikog mozga i u specijalizaciji odgovarajućih centara a to je ipak teško očekivati od kolonije bakterija koje su podložne mnogo razornijim uticajima morske sredine nego što je to prosečan mozak bilo koje životinje (od morskih struja i talasa do životinja koje se hrane ovim kolonijama)

Ovo ne znači da osporavam "životnost" ovakvih kolonija ... njeni sastavni delovi jesu živi ... ali po meni to je samo jedan od primera samoorganizujućih sistema kojih u prirodi ima na sve strane (npr. pomenute gljive ... ili kolonije mrava)
stefan.hauzer stefan.hauzer 00:58 20.08.2015

;

vidim da fali muzička podloga, pa da dodam

"i want to be
as deep
as the ocean
mother ocean"



myredneckself myredneckself 09:13 20.08.2015

Re: ;

stefan.hauzer
vidim da fali muzička podloga, pa da dodam

"i want to be
as deep
as the ocean
mother ocean"


Čekaj, stani. Treba to ozvučiti iz više pravaca.
Ne samo u dubinu, i u visinu treba ići, stef.
Jer, deep is the ocean, and the sky is high...

stefan.hauzer stefan.hauzer 10:12 20.08.2015

Re: ;

Ne samo u dubinu, i u visinu treba ići, stef.

in the sky lives a spy




myredneckself myredneckself 14:08 20.08.2015

Re: ;

stef
in the sky lives a spy

One more try!

Pređimo na reke.
Nije sve samo u oceanima.

stefan.hauzer stefan.hauzer 20:38 20.08.2015

Re: ;

'di na okean, mrns?


mirelarado mirelarado 20:42 20.08.2015

Re: ;

Не потцењуј реку, Штеф!

stefan.hauzer stefan.hauzer 21:20 20.08.2015

Re: ;

Не потцењуј реку, Штеф!

i ne potcenjujem; ali čak i ona, otiče u okean:)



myredneckself myredneckself 01:51 21.08.2015

Re: ;

stefan.hauzer
'di na okean, mrns?



Ja na reku, u zvuke.
(A, može i tišina da se sluša.)


stefan.hauzer stefan.hauzer 10:31 21.08.2015

Re: ;

ima jedan tišmin evergreen; u suton, u suton...





docsumann docsumann 10:42 21.08.2015

Re: ;

morem plovi jedna mala džunka ...

bocvena bocvena 10:53 21.08.2015

Re: ;

ma ne može bez tišme, ali u obradi velikog prezira - okean.

Tvoja mladost, tvoja hrabrost
je tako lepa, tako snazna predstava
tvoja mladost, tvoja hrabrost
je tako lepa, tako divna komedija

U suton
u srcu
cujes neku nepoznatu muziku
u suton
tajne su deo nas
dok klizimo niz obalu

Okean
pun je reci, pun je maceva
okean je
tih i tuzan iza sutona

Slobodan si, oslobodjen
sta ces uciniti sa sobom u praznoj kuci?
slobodan si za vecnostjavascript:;
sta ces uciniti sa sobom u pustom vetru?

U suton
u srcu
cujes neku nepoznatu muziku
u suton
tajne su deo nas
dok klizimo niz obalu

Okean
pun je reci, pun je sapata
grad je tih i tuzan iza sutona

angie01 angie01 19:16 21.08.2015

Re: ;

angie01 angie01 19:18 21.08.2015

Re: ;

alselone alselone 09:51 20.08.2015

Samo da podelim blago

ko se seca ove emisije?

alselone alselone 09:53 20.08.2015

Re: Samo da podelim blago

Muzika je odavde.
vera.nolan2 vera.nolan2 09:57 20.08.2015

"Svijest, naravno,

ne mora biti fenomen vezan samo za živa bića ..."
"svijest kao fenomen ne mora uopšte biti skopčana sa bilo kakvom materijalizacijom. Njena pozicija u manifestnom je apriorna..."

Naravno, neizmerno zadovoljstvo je čitati tvoja prelepa promišljanja i posebno neobično i jedinstveno i neponovljivo ispričana (da se kanim mišlju, a nemam vremena da tragam unatrag tvojim tekstovima, kad već na vreme nisam shvatila, da otvorim dokument za tvoje neponovljivo lepe misaone i jezičke-citate)...

ali, uvek ima ali, sve ostaje u domenu lepote rečenog i pretpostavki mogućnosti tumačenja, pa skoro kao umetničko delo, kao Tarkovski, Blejk, svi lepi, ali "mrtvi" filozofski sistemi, mistični,posebno zavodljivi.. etc
Lajbnica, pamtićemo po mnogim promišljanjima, od monada, „vis viva“ („živa sila“)... mehaničkog sistema, ali je ostao trajno i "dokazivo" možda samo- matematički doprinos!
I kako reče Spinoza, most drže Zakoni fizisa da ne padne,...tako izvesno je, mislim da u nauci stoji da duhovno, Svest... nema nezavisno postojanje van materijalnog kao nezavisan entitet i sami Zakoni nisu = SVEST.

Jeste da je, dr profesor Koruga, "otkrio" da je u pitanju 4 grama "kvantno-hologramskog" zapisa, te da nam je u stvari i "duša" toliko teška! ; možda otkrije i gramažu svesti tih bakterija ako se zainteresuje za problem,
ali ne može Okean, Planet i Kosmos onda -što ne!?, imati "nervni sistem", niti SVEST na misleći, spoznajni način, čudesno organski "projavljen" u jedinstvenoj razvijajućoj, ne samo, ali i životinjskoj vrsti-homo sapiens!

I pored dostignutih spoznanja kvantne fizike o dešavanjima u mikrosvetu, pa npr, da "elektron istovremeno zna svojstva različitih čestica na različitim mestima", ne možemo nikako tvrditi da je u pitanju SVEST.

Što se tiče istinskog znanja, držim da samo je istina ono, što je dokazano UMom i PRAKSOM naučnika i važeće za sva vremena, sve ostalo su pretpostavke, spekulacije, nagađanje, razmatranje, teoretisanje, često bez realnog osnova. I neki naučnici, umeju da budu prodavci dima i magle!

I naravno,slažem se:

Nauka može da postavi granice znanju,
ali ne bi smela da postavlja granice mašti
Bertrand Rasel
docsumann docsumann 10:16 20.08.2015

Re: "Svijest, naravno,


vera.nolan2


i slažem se i ne slažem se

dalo bi se tu o svemu diskutovati.

no, ja sam u ovom tekstu iznosio upravo stajališta (ok, pojedinačna) naučnika koji se vrlo konkrektno i eksperimentalno bave svojom strukom.
sve usputne metafizičke opaske su moje i nemaju nikakav uticaj na samu poentu teksta.

i jedna bitna stavka, pojam "istinskog znanja" , nisam ubjeđen da ljudskim znanjem možemo suditi o njemu.
vera.nolan2 vera.nolan2 11:40 20.08.2015

Re: "Svijest, naravno,

docsumann

-i slažem se i ne slažem se !

- dalo bi se tu o svemu diskutovati.!

-sve usputne metafizičke opaske su moje i nemaju nikakav uticaj na samu poentu teksta.


Opaske tvoje, nemaju uticaj na poentu, al' imaju na poetiku !!!


alselone alselone 11:46 20.08.2015

Re: "Svijest, naravno,

nisam ubjeđen da ljudskim znanjem možemo suditi o njemu.


Ja jesam. Lepota naseg znanja je u tome sto je inkrementalno, sto se jako lako nadogradjuje u malim koracima i sto danasnje dete u osnovnoj skoli moze da zna vise o nekoj oblasti od davnasnjih naucnika i inzenjera. Nekada ce ovo sto mi ucimo danas na fakultetima biti sazvakano i pripremljeno za decu u srednjim skolama. Zatim i u osnovnim.

docsumann docsumann 12:07 20.08.2015

Re: "Svijest, naravno,

alselone
nisam ubjeđen da ljudskim znanjem možemo suditi o njemu.


Ja jesam. Lepota naseg znanja je u tome sto je inkrementalno, sto se jako lako nadogradjuje u malim koracima i sto danasnje dete u osnovnoj skoli moze da zna vise o nekoj oblasti od davnasnjih naucnika i inzenjera. Nekada ce ovo sto mi ucimo danas na fakultetima biti sazvakano i pripremljeno za decu u srednjim skolama. Zatim i u osnovnim.


to je ok, i sa tim se slažem. moja sumnja se odnosila na ograničenja koja naše znanje povlači od naše biološke ograničenosti. ono se razvija u nekim svojim granicama kojim teži asimptotski, ali generalno ostaje unutar svog ograničenog domena.

moguće da će ta ograničenja biti prevaziđena kad se prevaziđemo sebe kao biološku vrstu.
myredneckself myredneckself 14:42 20.08.2015

Re: "Svijest, naravno,

docsumann
moja sumnja se odnosila na ograničenja koja naše znanje povlači od naše biološke ograničenosti.

Iz pokreta transhumanista (transhum. nije baš tako nov, kako sam mislila) smatraju da će uskoro doći vreme bogatog društva na dobrobit svima, sa obiljem čistih energija, kad će se genetičari baviti time da ljudi budu zdraviji, lepši, viši i pametniji, da će potreban boravak u specijalnim veštačkim matericama, biti uobičajen, itd.

Neki su opet pesimisti, (B.Rasel) i smatraju da bez više dobrote svetu nema spasa, jer se boje da će se tehnološki napredak uglavnom koristiti za borbu jednih protiv drugih.

Opet se pitam, kao što sam se već jednom kod tebe pitala na sličnoj temi - ako sve bude kako se proriče, hoćemo li uz takav napredak i sa svim bioničkim implantima, još uvek biti ljudi?
Hoće li možda glavni kontrolor (i svita) novog sveta za nagradu biti superubermenš?
docsumann docsumann 15:33 20.08.2015

Re: "Svijest, naravno,

Opet se pitam, kao što sam se već jednom kod tebe pitala na sličnoj temi - ako sve bude kako se proriče, hoćemo li uz takav napredak i sa svim bioničkim implantima, još uvek biti ljudi?
Hoće li možda glavni kontrolor (i svita) novog sveta za nagradu biti superubermenš?


ljudi će kao vrsta neminovno nestati.

zamisli samo vremensku distancu, za 1000, 10 000, 100 000, 1M godina. jasno je da u jednom "trenutku" nas ovakvih više neće biti.
taj tok je jednostavno nezaustavljiv.

šta on donosi, ključno je pitanje. ali mi to ne možemo znati. te implikacije su nepreglednom šumom spregnutih sila i uticaja skrivene od nas. u igri će se tek pojaviti fenomeni o kojima mi ni ne slutimo, a da ne pričamo o njihovim posljedicama.

biće uzbudljivo u svakom slučaju

bocvena bocvena 16:21 20.08.2015

Re: "Svijest, naravno,

fenomenologija okeana:)

lajk za solaris! jedan u mojih prvih pet u književnosti uopšte.
mirelarado mirelarado 20:34 20.08.2015

Re: "Svijest, naravno,

bocvena
fenomenologija okeana:)

lajk za solaris! jedan u mojih prvih pet u književnosti uopšte.


gavrilo1 gavrilo1 17:55 23.08.2015

Re: "Svijest, naravno,

myredneckself
docsumann
moja sumnja se odnosila na ograničenja koja naše znanje povlači od naše biološke ograničenosti.

Iz pokreta transhumanista (transhum. nije baš tako nov, kako sam mislila) smatraju da će uskoro doći vreme bogatog društva na dobrobit svima, sa obiljem čistih energija, kad će se genetičari baviti time da ljudi budu zdraviji, lepši, viši i pametniji, da će potreban boravak u specijalnim veštačkim matericama, biti uobičajen, itd.

Neki su opet pesimisti, (B.Rasel) i smatraju da bez više dobrote svetu nema spasa, jer se boje da će se tehnološki napredak uglavnom koristiti za borbu jednih protiv drugih.

Opet se pitam, kao što sam se već jednom kod tebe pitala na sličnoj temi - ako sve bude kako se proriče, hoćemo li uz takav napredak i sa svim bioničkim implantima, još uvek biti ljudi?
Hoće li možda glavni kontrolor (i svita) novog sveta za nagradu biti superubermenš?


Mastica u pcelinjem drustvu sve kontrolise a sutradan je vec radilice mogu ubiti.
Trutovi se pare sa maticom i imaju povlascen polozaj u drustvu pcela ali radilice sutra mogu ubiti trutove.
Radilice skupljaju ono sto pravi med i brane med, med je ono sto omogucava da se mnozi drustvo-opstaje kao takvo.
Pcele nisu svesna bica ljudi jesu.
Ako das pcelama ljudsku svest jedna radilica napasce maticu iz ljubomore recimo i ugroziti celo drustvo.Radilice ce postati ljubomorne na trutove, narediti im da rade, a ko ce se onda pariti sa maticom?
Radilice ne mogu oploditi maticu.
I takvo pcelinje drustvo bi vrlo brzo propalo, ali, svest bi ih spasla, uvideli bi da postoje zakoni opstanka svog drustva i da je reprodukcija neophodna, matica je neophodna.
Zapravo ona je nuzna.
Svesna radilica ili trut mogli bi sklopiti tajno dogovor sa maticom da druge ne znaju, bas kako se svesno ljudsko drustvo ponasa.






drzura drzura 20:46 20.08.2015

realnost

ima dva aspekta. prvi je materija. drugi-svijest. naša svijest se uvijek oslanja na materiju, a materija postoji samo u našoj svijesti. realnost se ne svodi ni na jedno, ni na drugo, slično kao što se ni elektricitet ne može svesti na plus ili minus.

Viktor Peljevin
docsumann docsumann 01:55 21.08.2015

Re: realnost

naša svijest se uvijek oslanja na materiju


jedino mi je ovaj dio problematičan.

inače je Peljevin stari prekaljeni taoista
jasnaz jasnaz 22:39 20.08.2015

ko



preživi - živi :)




vera.nolan2 vera.nolan2 08:55 21.08.2015

Okeansko osećanje iz Dubina plavog uma

"Kognitivna komponenta može uključivati jedan poseban vid saznanja koji se može nazvati uvidom, zbog toga što je pretežno intuitivan, a ima svojstva onoga što se gdekad naziva "aha–iskustvom";: tj. može imati nenadan zapanjujući karakter sagledavanja u magnovenju. To sagledavanje, ili uvid, može se odnositi na spoljni svet, samoga sebe, ili ...
vrhunskim iskustvom: osećanje celovitosti, dovršenosti i savršenstva, životnosti i punoće, lepote i jednostavnosti, neponovljivosti i samodovoljnosti, slobode i nesputanosti, lakoće i samo–očiglednosti, osećanje divljenja, zapanjenosti, zaprepašćenja ili dubokog poštovanja..."
Prva asocijacija na sam naslov bilo je "Okeansko osećanje..." Dušana Pajina.

Znam da nećeš zameriti i sam si sklon asocijacijama; uz Veljačića, neizmerno zadovoljstvo je čitati i njegove istraživačke eseje o mogućnostima ljudske svesti i duha...sada misao i stanje koje nadilazi neznanje, sutra saznajno DELO.
docsumann docsumann 09:00 21.08.2015

Re: Okeansko osećanje iz Dubina plavog uma

"Kognitivna komponenta može uključivati jedan poseban vid saznanja koji se može nazvati uvidom, zbog toga što je pretežno intuitivan, a ima svojstva onoga što se gdekad naziva "aha–iskustvom";: tj. može imati nenadan zapanjujući karakter sagledavanja u magnovenju. To sagledavanje, ili uvid, može se odnositi na spoljni svet, samoga sebe, ili ...
vrhunskim iskustvom: osećanje celovitosti, dovršenosti i savršenstva, životnosti i punoće, lepote i jednostavnosti, neponovljivosti i samodovoljnosti, slobode i nesputanosti, lakoće i samo–očiglednosti, osećanje divljenja, zapanjenosti, zaprepašćenja ili dubokog poštovanja..."
Prva asocijacija na sam naslov bilo je "Okeansko osećanje..." Dušana Pajina.




s ovim sam potpuno saglasan. štaviše, svjedočim ga sopstvenim iskustvom.
anfieldroad anfieldroad 16:49 21.08.2015

Re: Okeansko osećanje iz Dubina plavog uma

s ovim sam potpuno saglasan. štaviše, svjedočim ga sopstvenim iskustvom.





Možeš li da se baciš na posao i osmisliš eksperimentalni dokaz sopstvenog iskustva ?

Ni trunke ironije ni šale nema u ovom pitanju. Neko će to svakako uraditi. Takođe svedočim svojim iskustvom. Ja sam daleko od minimuma potrebnog znanja. Trenutno daleko i od nadahnuća da bih od sebe očekivao tako gigantski skok. Da Weird Shit više ne bude Weird, već samo zvanično otvoren nov teren za sledeća iskustva i maštanja. Zato očekujem od tebe i svih vas taj mali korak.
Teren je tu. Svepovezanost.
docsumann docsumann 17:58 21.08.2015

Re: Okeansko osećanje iz Dubina plavog uma

Možeš li da se baciš na posao i osmisliš eksperimentalni dokaz sopstvenog iskustva ?


blogokolega Hansel je jednom prilikom (slične teme su bile na repertoaru) prepričao stajališta jednog našeg univerzitetskog profesora (sramota me što nisam bar zapisao ime) o problematici uključivanja individualnih psihičkih iskustava u naučnu metodologiju.
u tim slučajevima neophodna je modifikacija klasičnog pozitivističkog pristupa.
ako o tim iskustvima može da posvjedoči značajna većina onih koji su se u njih upustili, ako ta iskustva podrazumjevaju ponovljiv, predvidljiv, tumačljiv sadržaj, onda se uslovno može govoriti o koliko-toliko provjerljivim fenomenima.

rekao bih da ta moja iskustva odgovaraju onom što se podrazumjeva pod pojmom gnoze.
uvid, spoznaja, koja je omogućena u posebnim ekscitiranim stanjima svijesti.
neordinarnim putem ka neordinarnim ciljevima.
to stanje podrazumjeva povišenu budnost, usresređenost, intezivnu mentalnu aktivnost (sličnu kreativnom nadahnuću, "eureka momentu"...), kognitivno-perceptivnu jasnoću .

naravno, naknadno se uvjek može prigovarati kako je sve to samo jedan vid spektakularnog samoobmanjivanja sopstvenog uma.

crv te sumnje zna da narasta sa protokom vremena, s gubljenjem oštrine i svježine svih onih nevjerovatnih slike uslijed porasta vremenske distance.

no, ponovni susret, prosto raznese nakupljene sumnje, učinivši da se pomalo i stidiš kako si samo mogao sumnjati u sve to.


vjerujem da će napredak tehnologije omogućiti bolje, temeljnije i direktnije opservacije kompletnog mističnog iskustva, omogućujući konačno njihovu objektivnu analizu.
anfieldroad anfieldroad 23:15 23.08.2015

Re: Okeansko osećanje iz Dubina plavog uma



Da. Kapiram. Ali čini mi se da ortodoxna nauka neće priznati takve dokaze.
Verujem da stvar treba posmatrati iz drugog ugla, jer ako dosadašnji experimenti nisu davali rezultate koji bi zadovoljili bilo koga, onda treba obrnuti priču. Nije problem u onome šta treba dokazati, već u mernim instrumentima kojima se to radi. Jasno je da su podaci i dokazi do sada traženi tamo gde ih nema. Ukoliko umreženost bakterija u okeanu postaje naučno dokaziva ( a njihova umreženost na ovaj način je čudo samo po sebi), onda je možda nedaleko dan kad će umreženost svega biti jasnija. Govorim možda, jer ovo spada u domen mašte. Nju je lepo gore definisao Rasel, a podsetila nas Vera2.
sweet64 sweet64 13:07 24.08.2015

opsesivna misao

U pomenutom romanu, nemogućnost komunikacije između ljudi i inteligibilne planete je posljedica drastičnih razlika u redu njihovih (ontoloških) veličina. Odnosno, disproporcije svake vrste, od kvantitativne do kvalitativne, od fizičke do mentalne.


Vrlo često imam fix ideju o pojmanju fizičkih veličina ovog sveta kao relativnim. Naime ako bih se jednog jutra probudio i ako bi sve na svetu, sve oko mene i sam ja (ali sve, baš sve - očna jabučica, nabor na moždanoj kori, ...) bilo uvećano 10 puta, nikakva se promena ne bi uočila.
Etaloni mernih jedinica bi se takođe sinhrono povećali, mada po definiciji za dužinu

Metar je dužina puta koju u vakuumu napravi svjetlost u vremenu 1/299 792 458 sekunde.

mogli bi da notiramo ali ne i da osetimo.
docsumann docsumann 14:27 24.08.2015

Re: opsesivna misao

Vrlo često imam fix ideju o pojmanju fizičkih veličina ovog sveta kao relativnim. Naime ako bih se jednog jutra probudio i ako bi sve na svetu, sve oko mene i sam ja (ali sve, baš sve - očna jabučica, nabor na moždanoj kori, ...) bilo uvećano 10 puta, nikakva se promena ne bi uočila.
Etaloni mernih jedinica bi se takođe sinhrono povećali, mada po definiciji za dužinu


da se suštinski ništa ne bi promjenilo u funkcionisanju svijeta mora se zadovoljiti osnovni princip iz dimenzionalne analize.
npr. ako linernu dimenziju nekog stuba-nosača povećaš 10 puta, poprečni presjek, a samim tim i nosivost, će mu se uvećati 100 puta (10 na kvadrat), dok će težinsko opterećenje samog stuba od sopstvene težine porasti 1000 puta (10 na 3).

to znači da bi pri istoj specifičnoj mišićnoj snazi (snaga mišića po poprečnom presjeku vlakna), proporcionalno građen čovjek od 4m visine, jedva mogao da se kreće.

tako da se tu mora biti veoma pažljiv šta se i koliko uvećava.

anfieldroad anfieldroad 16:41 25.08.2015

Re: opsesivna misao


I da li to opšte uvećanje važi i za samu planetu? Da li pod ovom silom gravitacije ili 10 puta jačom? Takav stub nosač bi predstavljao strahovito opterećenje na tlo, pa bi moglo da se desi da njegova nosivost postane manja. On bi (taj stub nosač) postao slaba karika. I tako dalje. Zanimljiva stvar se dogodila kad su naučnici ukrstili mužjaka lava i ženku tigra. Nazvali su potomke ligar. Enivej, kad su mladunci porasli, ispostavilo se da su za više od 30 posto veći i od lava i od tigra. Zbog toga su dramatično izgubili na okretnosti, skočnosti i sl. Pokazalo se da ne bi mogli da žive samostalno u prirodi jer ne bi mogli da uhvate ništa. Tako se pokazalo da "nije sve u veličini" Slična stvar se desila i Nadalu. On se toliko nabucao da je izgubio na brzini i okretnosti. Sada je sasvim solidan, prosečan igrač. A on nije hteo da bude to. Mislio je da će pumpanjem dobiti na snazi, valjda.
Btw., sorry, pre neki dan sam postavio pitanje, a onda nestao. Imao sam nekakav problem sa kompom koji se srećom po mene sredio sam od sebe. A i blagi napad lošeg raspoloženja je uticao, što jes jes...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana