Gost autor| Istorija| Nostalgija| Život

Kako smo oslobodili Jugoslaviju

Vojislav Stojković RSS / 23.11.2015. u 23:05

Gost: amika - Milivoj Anđelković, književnik

 Средина августа у Грчкој, на мору. Ни дашка.Онај тренутак зрелог лета када престане сваки покрет ваздуха а море се притаји, тешко и глатко све до хоризонта. Тек понекад се заљуља и занесе, пучином прође дрхтај, обалу оплакну два-три таласа па све опет утоне у непомичност и нирвану. Једино сунце непрекидно сјакти на празном, већ истањеном небу и као да се топи на усијаном хоризонту.

 Ни вече не доноси освежење. Ваздух је преврућ и густ, као да роните у  огромној, добро загрејаној пећницу. А тек небо! Дубоко и препуно звезда - од оних величине ораха до минијатурних искрица, наговештаја бескрајно далеког, тренутног бљеска. Са оближњег аеродрома узлећу авиони - звук се не чује,  само светлости пролећу између звезда и губе се у дубинама неба. Два круже, чекајући ред за слетање, у тишини неба нечујно клизе као нове, помичне звезде. И све то заједно трепери и лагано се њише у мору да ти се мути у глави, лепо ти је и због нечег ти се плаче а не знаш зашто, ни шта си то изгубио. Или, можда, заборавио?

Да сакријеш бљесак у оку нагињеш се кроз прозор – врелина ти се залепи за кожу, зној избија кроз сваку пору, и тада видиш како ходником, иза прозора депаданса прекопута, неко промиче са теби познатим, издуженим и белим предметом у рукама и осетиш тежак мирис нагоретине. Човек изађе и видиш да си се преварио, да носи велики затворен сунцобран за плажу. Али сећање је већ покренуто и остајеш на прозору, загледан негде много даље, где одједном, само за тебе, бљесну давни, заборављени, бивши дани... 

          * * * 

...Поодавно је звонило а учитељ не излази из зборнице. Већ смо почели да чежњиво звиркамо у школско двориште у коме је неколико дечака из старијих разреда шутирало лопту од згужваних и добро упресованих новина, кад неко објави:

- Учитељ!

Долазио је из зборнице, дуж другог крила зграде, промичући иза мутних прозора. Његова висока фигура била је пресечена неком необичном, издуженом белином, као одсјај који се креће заједно са њим. Неколицина најхрабријих, који су вирили кроз одшкринута врата, суштише се на своја места:

- Нешто носи!

Учитељ врхом оног дугачког предмета раскрили одшкринута врата и уђе у учионицу.

- Здраво, пионири трећег два! - рече весело, као и увек.

- Здраво друже учитељу! - одговорисмо сложно, стојећи поред клупа.

- Седите. Дежурни: затвори врата. И помози ми.

Стајао је на средини подијума, испред табле. У десној руци је држао слојевито намотану подужу белину и стезао дневник испод мишке. Рукав леве руке био му је празан и заденут у џеп. Дежурни пажљиво извуче дневник испод његове мишице. Оне намотане дугачке слојеве учитељ није испуштао из руке.

Лепићемо плакате – помислили смо.

Учитељ то непознато положи на катедру, вешто га ухвати за средину и подиже да се одмота - зелено, браон, плаво...

- Децо, од данас учимо и географију. Земљопис. Ово је географска карта. На њој су уцртани сви градови и села. Реке, језера, планине, море... Цела наша лепа, ослобођена домовина! 

 Било је то треће године после ослобођење. Рат је још био у нама, у учитељевом празном рукаву, у свему око нас.На зидовима изрованим шрапнелим кочила су се велика, црвена и црна, разливена слова: СВИ НА ИЗБОРЕ! НИЈЕ ЗАРУШЕЊЕ! ПРОВЕРЕНО - МИН ЊЕТ.

 

 

ДРУГАРИЦЕ ГЛАСАЈ ЗА НАРОДНИ ФРОНТ! ЖИВИО АФЕЖЕ! ЖИВЕЛА НАРОДНА ВЛАСТ! Уши су нам још биле заглухнуте тутњавом топова - увече, у полусну, трзао нас  је запамћени хук хаубица и тресак минобацача, продорни писак каћуша, штектање «шараца» и ситан вез машинки... У корову рушевина још су се крили немачки шлемови испуњени устајалом и смрдљивом кишницом, лакше смо налазили чауре него шљунак за праћке и пиљке... Двојици другара из улице у рукама је експлодирала тек нађена мала "италијанка"... Зато ни учитељев празан рукав није био далеки симбол већ тада чест, необорив доказ његове јуначке прошлости.

- Друже учитељу, шта сте имали у одреду: «шарац» или машинку?"

- Шмајсер, другови пионири. Немачки. Отет од четника.

- А рука, је ли то од бомбе?

- Рафал из митраљеза, децо. Пресекао је руку изнад лакта. Онда је наш храбри и вешти партизански лекар морао да је одсече...

- Који то орден имате, друже учитељу?

- Ово је медаља. За храброст.

Данима смо потом расправљали да ли то значи да је наш учитељ Сава народни херој. Један од оних из читанке, као Сава Ковачевић, на пример? Мишљења су била различита, а онда смо се сви сложили да је свакако јунак и да му је место у читанци. Саставили смо и писмо за министарство које штампа читанке, да бисмо их упознали са јуначком прошлошћу, шмајсером, изгубљеном руком и медаљом нашег учитеља Саве и одредили место где ће у читанци писати о њему: одмах после Иво Лоле Рибара и Саве Ковачевића... 

Велика карта је висила преко целе табле. Избледелих боја, ту и тамо огуљена тако да се назирало платно, са великом рупом нагорелих ивица у десном доњем углу, истезала се све до пода.

- Цела наша домовина - рекао је учитељ. - А ми смо овде - показао је највеће огуљено место, тамо где су генерације ђака пре нас показивале где се налазе.

Узео је перо са катедре, позвао дежурног да му придржава мастионицу са црвеним мастилом и пажљиво, више пута умачући перо и пазећи да мастило не капне на карту, исцртао повећи црвени круг.

- Ово је наш град - објаснио је. - А ово - обележио је тачку на ивици круга - ово је наша школа.

Из клупа смо истезали вратове да што боље видимо наше место и школу.

- Дођите, пионири - рече учитељ. - Али двоје по двоје.

И тако смо у паровима, клупа по клупа, излазили, пењали се на подијум и разгледали карту. Боје су нам играле пред очима, ситна слова насеља и речица одједном су постајала читљива, а оним великим словима и дугачким називима више нисмо налазили ни почетак ни крај. Са доњег дела карте још су се круниле фине, црне честице угљенисаног платна и запахњивао нас задах нагоретине.

Када смо се сви изређали, учитељ је зашао међу редове клупа и окренуо се лицем према карти.

- А сада, другови пионири, наш данашњи задатак. Ова карта је одштампана у старој, издајничкој Југославији. На њој су још обележени читави делови наше земље који су за време краља и ненародних режима припадали фашистима. 

Видите ове црвене линије које одвајају градове Ријеку и Задар, па острва Црес, Лошињ и Ластово, затим наша лепа Истра... Све је то наша земља, сада наша ослобођења домовина. Пионири, хоћемо ли да се то види и на овој карти? Хоћемо ли да и њу ослободимо?       

- Хоћемо - рекосмо у глас - друже учитељу, хоћемо!

Учитељ зграби катедру и довуче је пред карту, столицу постави на њу, из џепа извуче ножић и стави га на катедру.

- Ко још има ножић, жилет или нешто слично - нека иступи!

На катедри се накупи десетак ножића, два жилета и три оштра плеха неправилног облика, Затим нас учитељ распореди у пет одреда. Стајали смо, постројени и спремни да и на карти, коначно, ослободимо целу нашу лепу земљу од последњих остатака издајничке краљеве владавине.

Први одред је добио најодговорнији задатак - да протера краљев грб и реч "краљевина" са "карте. Попели су се на катедру и столицу и са неколико ножића и комадом плеха почели да стружу. Други су ослобађали Истру, трећи Задар, па Ријеку, а мој, пети одред, брисао је дебеле, издајничке линије које су три острва  припајале Италији.

Орно смо се бацили на задатак, чистећи свако своју деоницу. Ножићи су само севали, боја се трунила, у ноздрвама смо осећали фину прашину која је лебдела у ваздуху и сталан, оштар задах нагорелог дела карте...

Најзад је све било готово - црвене линије старе државне границе су биле избрисане, на карти су се белеле нове, тек

остругане ране.

- Другови пионири - честитам! – узвикнуо је учитељ. - Ви сте извршили своје задатке. На овој карти више нема ни једне речи или црте која подсећа на краља – издајника и ненародне владе. Ово је сада заиста карта слободне, народне државе, наше домовине.

          И попевши се на катедру учитељ је лагано и свечано, великим црвеним словима, испред одштампане речи ЈУГОСЛАВИЈА, на оном тек огуљеном простору карте, исписао: ФЕДЕРАТИВНА НАРОДНА РЕПУБЛИКА. 

* * * 

Сутрадан ујутру, на путу за плажу, пролазимо поред туристичке агенције. На зиду код улаза виси омања карта Европе.

Застанем и загледам се, син нестрпљиво цупка поред мене. Тек је завршио први разред.

- Ви још не учите географију? Земљопис?

- Не, то се учи касније – каже и вуче ме за руку.

- Видиш, овде је наша Србија...

И прстом заокружим око Дунава, Саве и Мораве.

- Кад сам ја био ђак, одмах после рата, на карти смо ослободили ове градове, острва и крајеве...

Мој прст застаје у ваздуху – ти, ослобођени крајеви, једва се  назиру. Овлаш додирнух обалу Јадрана и његов врх, тамо где би требало да буде Истра.

- То плаво? – упита син сумњичаво. – Плаво је вода – додаје самоуверено, зна дете. – То је поплављено.

И повуче ме за руку.

- Идемо на плажу!

- Ту је обала, острва... – покушавам да му објасним.

А кроз свест ми сврдла оно „поплављено“. Биле су поплаве, данима смо гледали мутне воде, па је запамтио...

Али то, наше – поплављено?

Да, дете је у праву. Рат донео, воде времена однеле...

Било па прошло, као што ће и ово данас бити поплављено новим временом. Али тако је било, и остаће као белег у времену.

Шта ће остати од овог времена? Шта је белег овог времена?

Зато ћу морати да му једном испричам како смо ми,  ђаци, ослободили Југославију. 

    


                     

Atačmenti

Tagovi



Komentari (561)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

tess tess 11:59 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

To ti je kao kad pošalješ Bambija u ono Titovo lovište, kljukaš ga nekoliko godina, paziš i maziš, a kad poraste u kapitalca onda mu razmutiš sedative sa vodom i dođe Tile sa samostrelom pa ga onako pogubljenog likvidira.

Gedžo, opet fantastično.
:)
vcucko vcucko 12:06 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Out of Beirut

Ко је Илија?

Који су ти најбољи другари? Мислим, поменимо бар двојицу. У њих спада и Кардељ?


Pa Ilija (Ilie) Čaušesku, čitaj prethodni citirani komentar.
Ostali drugari? Počni od sir Winstona i njegovog sina sa kojima se lizao po kanabetu, pa Dikin, Meklin i ostala kamarila.
zemljanin zemljanin 13:35 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

kalaf
Ma jeste u najrazvijenijim drustvima tog vremena bilo ko u SFRJ.
Crncima u SAD bilo ko imforbiroovcima, a Japancima u SAD ko i cetnicima u SFRJ jeste, paz da nije...
Cestitke, ovo je najjaci pokusaj relativizacije od celih 150 i kusur komentara na ovom blogu, nije to ipak lako postici...

tumačiš onako kako želiš a ne onako kako piše i po istorisjkim činjenicama ... položaj crne rase u USA je bio kudikamo teži nego bilo kog stanovnika SFRJ ... japance su držali u logorima tj. sabirnim centrima i tokom rata i nakon njega iako su bili građani USA ... politički progon komunista je takođe dobro dokumentovan ... bilo je dovoljno da neko pokaže prstom ... a slične stvari su se dešavale i po Evropi ... i kao što sam i u prvom komentaru naveo, sve to nije poređenje ili relativizacija nego sistem vrednosti koji je bio prisutan u svetu tog vremena ... uz sve čari hladnog rata ... nije moje da dajem ocenu ispravnosti već da ukažem da je razlika, torture i nehumanih odnosa bilo u svim društvima tog perioda ...

taj socijalizam ili prethodnu monarhiju ili sadašnju demokratiju čine ljudi a stepen svesti tih ljudi definiše ambijent ... uvek postoji ta floskula da nam je sistem kriv ... i taj sistem je definitivno kriv zbog nacionalizacije, zbog progona itd. ... ali taj sistem nije kriv što su ljudi odlazili na posao da NE rade ... a to jesu bili "neki" očevi i neke majke svih nas prisutnih ...

lako je biti subjetivan i navoditi da su ljudi emigrirali iz SFRJ ... obično se izostavi ili prenebregne struktura ljudi koji to jesu radili ... pored političkih emigranata, gro ljudi je odlazilo sa nižim stepenom obrazovanja ... danas nam je situacija obrnuta ... na kraju postoji i statistika položaja i mesta te, naše države iz tog perioda ... vredi pogledati status SFRJ u robotici, informatici, nuklearnim istraživanjima, članstva u CERN-u itd. ... gledati stvari samo i isključivo crno-belo je pogrešno na mnogo načina.

i iskustveno, mogu dodati da je totalno nebitno kako se sistem zove već funkcionalnost sistema i položaj običnih ljudi u njemu ... za mene je sloboda govora samo deo sloboda i prava na izbor ... nekada smo delegirali delegate a danas biramo poslanike ... oba sistema uspešno degradiramo do apsurda ... u čemu bi bila razlika da biramo plemenskog poglavicu?

EDIT. i apsolutno neprihvatljivo izostaviti S.Irsku iz tog perioda ... to je bio geto Evrope ...
Out of Beirut Out of Beirut 13:45 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Тамо у САД где је владала слобода говора, ФБИ је контролисао сваки клуб и сваку цркву и тако даље. (референце: има то код Питера Левенде.)
politički progon komuinista je takođe dobro dokumentovan ..

Комунисти САД су били финансирани од стране естаблишмента, још од 1920их.

Југославија је била "смејурија"? "Лаж"? Потемкиново село? Ово о Потемкиновом селу су биле моје речи, и мој самостални закључак, када сам био дете у СФРЈ осамдесетих.
Одонда сам открио да је и Вашингтон с Капитол Хилом лаж, смејурија и Потемкиново село. И Лондонски Вестминстер. И Брисел, и Белгија, и САД које су „једно споља а триста других ствари изнутра.“ И сви они су поштовани. Посебан је и монументалан ПРЕЗИР резервисан за Југославију - од стране локалног становништва. Који говори о презиру према себи, што је стара локална бољка...

Zasto balkanske zemlje ne mogu da udju u krug prosvecenog sveta, cak ni preko svojih najboljih i najdarovitijih predstavnika? Odgovor nije jednostavan. Ali cini mi se da je jedan od razloga odsustvo postovanja coveka, njegovog punog dostojanstva i pune unutrasnje slobode, i to bezuslovnog i doslednog postovanja. To je nasa velika slabost i u tom pogledu svi mi cesto i nesvesno gresimo.
Tu skolu jos nismo prosli ni taj nauk potpuno izucili. Taj nedostatak mi svuda nosimo sa sobom kao neki istochni greh naseg porekla i pecat manje vrednosti koji se ne da skriti.

O tome bi trebalo govoriti i na tome raditi.

(7.II.1944. Bgd.)


(Andric)

rade.radumilo rade.radumilo 13:52 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

i iskustveno, mogu dodati da je totalno nebitno kako se sistem zove već funkcionalnost sistema


Upravo to im je i namera. Ako postaviš da je sistem loš samo zato što se zove ovako ili onako, onda možeš da provlačiš svakakva s**nja u trenutnom sistemu, jer bože moj, on je bolji od prethodnog.

Taman posla, da se spomene da je neke stvari iz tog sistema trebalo ostaviti i eventualno modifikovati kako bi se izgradilo funkcionalna društvena zajednica. Jer onda kreće i preispitivanje postojećeg društva, a postojeće ne trpi preispitivanje jer je "Bogom dano".
rade.radumilo rade.radumilo 14:29 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

је и монументалан ПРЕЗИР резервисан за Југославију - од стране локалног становништва. Који говори о презиру према себи, што је стара локална бољка...


Taj prezir je posledica propagande. Da bi etnička država, zasnovana na šovinizmu i isključivosti, mogla da postoji mora postojati negativna propaganda prema bilo kakvoj nadnacionalnoj političkoj organizaciji.
mariopan mariopan 14:29 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Out of Beirut


Југославија је била "смејурија"? "Лаж"? Потемкиново село? Ово о Потемкиновом селу су биле моје речи, и мој самостални закључак, када сам био дете у СФРЈ осамдесетих.
Одонда сам открио да је и Вашингтон с Капитол Хилом лаж, смејурија и Потемкиново село. И Лондонски Вестминстер. И Брисел, и Белгија, и САД које су „једно споља а триста других ствари изнутра.“ И сви они су поштовани. Посебан је и монументалан ПРЕЗИР резервисан за Југославију - од стране локалног становништва. Који говори о презиру према себи, што је стара локална бољка...

Evo, ja probala da se poštujem ali ima osećaj da su mi svi redom lupili po jednu vaspitnu?

Za tvoje komentare
mariopan mariopan 14:45 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

i iskustveno, mogu dodati da je totalno nebitno kako se sistem zove već funkcionalnost sistema i položaj običnih ljudi u njemu .

Ja to ponovila više puta ali je narodu zabavnije da to previdi?

Položaj običnih ljudi sada - ocenjujem da je gori za mnogo veći broj ljudi nego što je onda bio.

Zašto je namtenuta tema o kojoj sve vreme raspravljamo - kako se zvao onaj sistem a kako ovaj - pa to je zamena teza, staro i uspešno oružje da se pažnja ljudi skrene sa suštine i zameni sličnom, ali nebitnom,. To ostavlja širok prostor da se ljudi koji to stanje kritikuju - degradiraju.

Mogao si da vidiš izraze komunjare, lapot za nas matorce koji za tim sistemom žalimo zato što smo ludi i senilni...a sve vreme preskaču suštinu - kako živi običan čovek u ovakvoj zemlji?

Ja kažem mnogo lošije. Niko me još nije pobio argumentima ako se ne računa mantra o političkom sistemu, što uopšte nije tema jer sam sistem nema veze sa tim, ali smo dobili i tate ili dede koji je umro i ko plače za njim... obično tračarenje...sve imamo osim suštine?
zemljanin zemljanin 14:47 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

ma generalno ne gotivim mainstrim projekcije ... kada dođem u Srb i tako zasednemo društvo i krenu slične teme pa vidim koliko su ljudi spremni da izbrišu svoja iskustva i doživljaje ... neki stid da se u nekom trenutku ponašao/la ili mislio/la ovako ili onako ... ta autocenzura sopstvene prošlosti je neverovatna ... prošlost je prošlost i svako od nas se ponašao i živeo shodno svojim razmišljanjima u ambijentu sistema u datom trenutku ... onaj ko je želeo da iznese svoj stav i mišljenje a da pri tome to nije podrigivanje, vikanje i sl. to je mogao da uradi i onda i danas ... argumentacija stavova i onda i danas je rak rana svih "boraca za slobodu i demokratiju" kao i "boraca za socijalizam" i "narodnu vlast" ... to farbanje u crno-bele kolorite je vrhunska disciplina uma ...

bavljenje politikom ili religijom je uspostavljanje virtualne realnosti ... u toj realnosti sve je apsurd ... sve je dozvoljeno i sve ostalo je zabranjeno ... ... vrhunac licemerja je ta načelna borba za demokratiju i ljudske slobode a zatim tek rođeno dete odvedeš u crkvu ... to je valjda taj princip poštovanja prava na izbor, osim ako ja ne odlučim drugačije ... spojiti demokratiju, kapitalizam i religiju u jedan sistem vrednosti je van mojih kognitivnih sposobnosti ...

meni je jako žao što ljudima treba sistem da bi napravili razliku između dobrog i lošeg, između pravde i nepravde, između tolerancije i progona ... sistem im nikada neće omogućiti uvid i razumevanje već samo pravila ... ali to je neka druga tema
emsiemsi emsiemsi 15:29 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

mariopan
i iskustveno, mogu dodati da je totalno nebitno kako se sistem zove već funkcionalnost sistema i položaj običnih ljudi u njemu .

Ja to ponovila više puta ali je narodu zabavnije da to previdi?

Položaj običnih ljudi sada - ocenjujem da je gori za mnogo veći broj ljudi nego što je onda bio.

Zašto je namtenuta tema o kojoj sve vreme raspravljamo - kako se zvao onaj sistem a kako ovaj - pa to je zamena teza, staro i uspešno oružje da se pažnja ljudi skrene sa suštine i zameni sličnom, ali nebitnom,. To ostavlja širok prostor da se ljudi koji to stanje kritikuju - degradiraju.

Mogao si da vidiš izraze komunjare, lapot za nas matorce koji za tim sistemom žalimo zato što smo ludi i senilni...a sve vreme preskaču suštinu - kako živi običan čovek u ovakvoj zemlji?

Ja kažem mnogo lošije. Niko me još nije pobio argumentima ako se ne računa mantra o političkom sistemu, što uopšte nije tema jer sam sistem nema veze sa tim, ali smo dobili i tate ili dede koji je umro i ko plače za njim... obično tračarenje...sve imamo osim suštine?

Мариопан, пошто си ти најдобрица, веома сам толерантан према теби и када се не слажем са тобом.
Не ради се овде о томе да ли је било боље или лошије --- ради се о елементарној логици, да је ово што је сада, насталао као последица онога претходнога. Само о томе се ради.
Ја тврдим да је имбецилан став хвалити оно из чега је настало ово, тј. из накараде је и могла настати само накарада.
Остаје ми да се надам да ће се моји сународници Срби, и сви који са нама живе, отарасити заблуда о драгом другу Тити који је још као млад исказао бригу за своју млађу браћу и сестрице па је украо шунку и нахранио њих, те, који је, много волео пса Лукса итд ...
Успут --- барем би то комуњаре морали знати - оно Марксово да све настаје од претходнога, но, није то само Марксово, то је, напросто тако.
Успут 2 --- не мислим да си ти, Мариопан, комуњара.
svarog svarog 15:36 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

spojiti demokratiju, kapitalizam


demokratija bez kapitalizma je
mariopan mariopan 16:30 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

emsiemsi

Не ради се овде о томе да ли је било боље или лошије --- ради се о елементарној логици, да је ово што је сада, насталао као последица онога претходнога. Само о томе се ради.

aha.

Postoje prelazne faze za sve, od onoga što je bilo do ovoga sada, ne postoji prečica ili ja ne znam koja bi bila, da se uspešno preskoče sve faze i uskoči iz opanaka u audi zatamnjenih stakala? Iz komunizma u demokratiju (podrazumeva se ona prava, ne ovaj bofl koji nama prodaju)

Ovi su rešili da idu prečicom i bar oni uskoče u onaj audi - makar to narod ne preživeo.
A državu čini narod.

I mi smo dokaz za to. Mi smo narod u izumiranju, što od iseljenja što od starosti, siromaštva i beznađa. Ako i ne prežve penzoneri nad kojima se vrši tihi lapot - morala bi da prežive deca da bismo postojali?
A deca nam gladuju, njihovi roditelji se ubijaju od posla da zarade neki dinar, nijedan zakon ih ne štiti, mogu da budu neplaćeni, otpušteni, izrabljivani, neprijavljeni, bez stana, smrznuti, sa platama ispoid svakog ljudskog dostojanstva, poniženi siromaštvom i bedom - a beda ubija iznutra, oduzima ljudima dušu, nadu, sve razloge za postojanje.

Ovo sada je razbojnička otimačina bez granica, kamuflirana u nekakav politički sistem. Čista kaubojština.
Obično postoji u totalitarnim društvima, tamo bi se zvala diktatura a ovde ne može tako da se zove jer je u srcu civilizovane Evrope i hvaljena je od najmoćnijih zemalja sveta, samo zato što im je korisna, sprovode je njima korisni idioti, pa su joj dali lepo ime - demokratija.. jer su zaključili da će je kao takvu lakše prodati glupavom narodu, na kratko vreme, samo da ga opljačkaju, pa onako siromašnog, porobe na razne načine.

Sve vreme ubeđuju taj narod da je siromašan zato što je glupav i ne razume demokratiju! Da se vlasi ne dosete?

Evo i ti mene sad u to ubeđuješ?


Успут 2 --- не мислим да си ти, Мариопан, комуњара.

Hvala ti, od srca
svarog svarog 16:36 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

A deca nam gladuju, njihovi roditelji se ubijaju od posla da zarade neki dinar, nijedan zakon ih ne štiti, mogu da budu neplaćeni, otpušteni, izrabljivani, neprijavljeni, bez stana, smrznuti, sa platama ispoid svakog ljudskog dostojanstva, poniženi siromaštvom i bedom - a beda ubija iznutra, oduzima ljudima dušu, nadu, sve razloge za postojanje.


To samo ovima koji ne rade u državnoj službi. Zato bi trebalo sve da se nacionalizuje (kao u SFRJ)pa da svima bude dobro kao nekada.

p.s. čuo sam priču kako na pijaci u loznici lik prodaje pregorele sijalice.
Kupiš pokvarenu sijalicu pa u firmi (državnoj naravno) skineš zdravu a zavrneš pokvarenu. Al nema to veze...
rade.radumilo rade.radumilo 16:36 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

ради се о елементарној логици, да је ово што је сада, насталао као последица онога претходнога. Само о томе се ради.
Ја тврдим да је имбецилан став хвалити оно из чега је настало ово, тј. из накараде је и могла настати само накарада.


A to prethodno je nastalo kao posledica, opet onog prethodnoga i ono prethodno je posledica prethodnog i tako do Turaka, Kneza Lazara, Stevana Nemanje, Vizantije i Rima.
Sve to što se sada dešava, nije odraz naše (ne)sposobnosti da stvorimo funkcionalno društvo i državu, već je posledica onoga što nam je zabiberio Julije Cezar.
svarog svarog 16:41 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

rade.radumilo
ради се о елементарној логици, да је ово што је сада, насталао као последица онога претходнога. Само о томе се ради.
Ја тврдим да је имбецилан став хвалити оно из чега је настало ово, тј. из накараде је и могла настати само накарада.


A to prethodno je nastalo kao posledica, opet onog prethodnoga i ono prethodno je posledica prethodnog i tako do Turaka, Kneza Lazara, Stevana Nemanje, Vizantije i Rima.
Sve to što se sada dešava, nije odraz naše (ne)sposobnosti da stvorimo funkcionalno društvo i državu, već je posledica onoga što nam je zabiberio Julije Cezar.


Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:56 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Десимир Тошић је говорио, има транскрипт на Пешчанику - Ћерке су му седамдесетих ишле у посете рођацима у Србији , враћајући се с питањем: Што се не преселимо у Југославију!?

Ондашња Југославија била је данашња Грчка -- тешки кредитни овисник, који је живео далеко изнад својих могућности. То је био разлог зашто је СФРЈ огласио банкрот осамдесетих. Додуше, инжињери наше стварности смислили су били еуфемизам, да ствар мање ружно и отрежњујуће звучи -- мораторијум на отплату дугова.

Ekonomija Titove Jugoslavije: odlaganje neminovnog kraha

Ово је тек један чланак, којe се овим бавио, а позната је и докторска теза (?) Американке Susan L. Woodward, са сличним подацима и приступом. Архиве MMF такође би дале исту слику -- СФРЈ је била економски неодржива земља.

Ово су чињенице, које сe покушавају заборавити, прикрити, или камуфлирати тражењем некаквих неопрецизности у њиховом изношењеу. Сасвим глупо и бесмислено, јер -- Југославија је била економски банкрот осамдесетих. Веће потврде претходно наведене економске неодрживости од тога нема.

Dužnička istorija – bivša SFRJ, Grčka i Srbija: Svaki bankrot je priča za sebe

P.S.
Можда не би било лоше да неко и прочита ове чланке, пре него прозбори да их оспори.
gedza.73 gedza.73 21:10 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

rade.radumilo
је и монументалан ПРЕЗИР резервисан за Југославију - од стране локалног становништва. Који говори о презиру према себи, што је стара локална бољка...



Taj prezir je posledica propagande. Da bi etnička država, zasnovana na šovinizmu i isključivosti, mogla da postoji mora postojati negativna propaganda prema bilo kakvoj nadnacionalnoj političkoj organizaciji.

I šta kažu na ovo Štrosmajer i Marković? A kako se to završilo? Nekoliko puta.
Znači,

I nije posledica propagande. Šta ti misliš, onako sa stanovištva preduzetnika, da li će velike sile (da li su velike ili nisu, jače su od nas) dozvoliti formiranje jedinstvene države na Balkanu? Posebno što ta nadnacionalna država počiva na ekstremno klimavim nogama po pitanju religije, nacije, istorije i međusobnih krvavih sukoba u kojoj svaka strana tvrdi da je potpuno nevina a ona druga nedvosmisleno kriva.
Nas su gledali, i gledaju, kao poludivljake i varvare. Možemo mi da se qurčimo Teslom, Pupinom, košarkašima, matematičarima ta slika je ukorenjena u Evropi i potvrđena (njihovim viđenjem) poslednjim ratom.
Takve karte su nam podeljenje, sa njima treba da igramo.
Zadnjih vek i po je pokazao da Srbija ne sme da pruža ruke na one teritorije za koje velikaši smatraju da ne treba da budu srpske.
Te palamuđevine o bratstvu i jedinstvu sve zemlje ex Yu gledaju kao srpske pretenzije na njihove nacionalne teritorije.
Još je ostalo malo tih jugonostalgičara po Srbiji, još manje po Sloveniji (po pitanju ćevapa i fiće) i kraj.

Doći će u narednim godinama do prekomponovanja Balkana (malo štrp tamo, malo štrp ovamo, nema Velikih Balkanaca, samo malih).
Htenja Albanaca, Hrvata, muslimana, Srba, Vojvođana, Crnogoraca i ostalih BHS nacija su spisak želja Deda Mrazu. Biće onako kako se velike baje dogovore.
Što pre shvatimo, manje će da boli. Da li je to pravedno ili nije treba samo da stavimo na tas sa žrtvama, razaranjima i izgubljenim životima.

Nema Jugoslavije, nije je ni bilo (kratak period fatamorgane posle koje smo se probudili u opekotinama). Treba videti kako dalje. I pomalo naučiti iz prošlosti.

Tito je imao sreće tadašnjim stanjem u svetu. Danas bi fasovao Hag samo tako. Obrnuto bi pola blogera plakalo za maršalom Miloševićem (I Tile bi izveo tenkove na ulicu, pucao na demonstrante, zatvarao nacionalne predvodnike) i kako se lepo živelo u njegovoj državi.

zemljanin zemljanin 21:42 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Ma nema sikiracije za par stotina godina cela mapa će se promeniti ... Srbija kao poluostrvo ... CG, Hrv i deo BiH, potpoljeni, zajedno sa dobrim delom USA obale, i ostalih EU ... mi samo treba da ložimo, po mogučstvu ugalj i mazut i da čekamo ...
gedza.73 gedza.73 21:54 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Ma nema sikiracije za par stotina godina cela mapa će se promeniti ... Srbija kao poluostrvo ... CG, Hrv i deo BiH, potpoljeni, zajedno sa dobrim delom USA obale, i ostalih EU ... mi samo treba da ložimo, po mogučstvu ugalj i mazut i da čekamo

Kad nam ne daju izlaz na more, onda će more kod nas?
Jednog dana otkopavaju Arku na Rudniku.
Onda će svet stvarno da nastane od nas?
Zinat dušmanima.
not2old2rock not2old2rock 22:42 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

mariopan
i iskustveno, mogu dodati da je totalno nebitno kako se sistem zove


Sestro slatka, ne lupaj glavu!

Ovaj sok sagoreva stotine kalorija dok vi sedite i čitate knjigu. Ima li šta bolje?

2 supene kašike meda
1 supena kašika cimeta
250 ml vode

Uputstvo za pripremu:

1) Preporučene količine se mogu i menjati, ali je važno da uvek koristite dve mere meda i jednu meru cimeta. Pripremite onoliko koliko vam je potrebno.
2) Prokuvajte vodu.
3) Sipajte vrelu vodu preko cimeta. Prekrijte posudu i ostavite da stoji dok se ne prohladi otprilike do temperature na kojoj je moguće konzumirati napitak.
4) Dodajte med tek kada je napitak prohlađen. Nikada nemojte sipati med u vrelu vodu, jer toplota uništava enzime i druge hranljive materija meda.
5) Popijte polovinu napitka pred spavanje. Drugu polovinu ostavite u frižideru i popijte ujutru – ali bez prethodnog podgrevanja.

To je sve! I zapamtite – ovaj recept deluje samo kada se konzumira na prazan stomak.

Da ne zaboravim, SISTEM je morao da bude demontiran.
blogovatelj blogovatelj 23:37 25.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Bogie, mnogo je smiješno.
I kul.


Daj mi onda broj telefona, umem ja još bolje da se zekim
mariopan mariopan 00:03 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

not2old2rock
Sestro slatka, ne lupaj glavu

Hvala za recept, probaću.
Da ne zaboravim, SISTEM je morao da bude demontiran.


Naravno...a zašto ga nismo razmontirali ni do dan danas?
mariopan mariopan 00:05 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

blogovatelj
Bogie, mnogo je smiješno.
I kul.


Daj mi onda broj telefona, umem ja još bolje da se zekim

Lud si, poješće te za doručak.
Ne zoveš je valjda na kafu, to je na blogu opasno, znaš?
not2old2rock not2old2rock 00:50 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

mariopan

Naravno...a zašto ga nismo razmontirali ni do dan danas?


Slušaj dobro, ali pazi da niko ne čuje... pitaj Krstića.
blogovatelj blogovatelj 03:25 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Узгред, ја се сећам банана раних осамдесетих


Onda tvoja SFRJ nije bila i moja SFRJ. Nije ni čokolade bilo. Moj drug (i ja sa njim) imao je sreće da mu je majka radila kao prevodilac nemačkog, pa je sa putovanja po Nemačkama, Austriji i Švajcarskoj donosila čokolade.
Bajke da si mogao da kupiš banane pričaj onima koji se ne sećaju. Ja se vrlo dobro sećam.
A jese sećaš parnog i neparnog vikenda?
blogovatelj blogovatelj 06:22 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

u pravu si za mnoge probleme tadašnje države ali je ona imala i svoje dobre strane ...


Aman, uvek postoje i dobre strane i loše strane, to uopšte nije sporno. Sporna je činjenica da vi pominjete neku vajnu socijalnu sigurnost a ni na kraj pameti vam nije da nije postojala sloboda govora, da ti je država određivala čak i to kakvu frizuru smeš da nosiš!
deset_slukom deset_slukom 06:47 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

blogovatelj
Nije ni čokolade bilo.


Opet banane... i čokolade.

Oni koji se od cele SFRJ sećaju jedino osamdesetih, svakako imaju bolji uvid u te detalje. Eto, ja sam zaista zaboravio da tih godina nije bilo čokolade, nego sve nekih kakao-krem tabli i šećernih preliva na napolitankama. Za banane se ne sećam da je bilo potpune obustave uvoza, pre bih rekao da je on smanjen.

Poenta je da je kupovna moć stanovništva, čak i u tim kriznim godinama, u proseku, bila mnogo veća nego danas. Osim ploča i čokolade, u Minhenu sam kupio i svoj prvi XT računar, sa diskom od 20MB, uprkos ne baš prevelikoj plati. Tehnika je bila objektivno skupa, ta je skalamerija, sa monitorom, koštala nešto preko 2kDM. Epson matrični štampač sa baferom od 256 bajta, 1kDM.

Nešto drugo mi je ovde zanimljivo, a to je ono što nazivam radikalski način vođenja diskusije.

Dakle, osoba A kaže: pivo X je loše, a pivo Y je još gore.
Na to, osoba B kaže: Osoba A tvrdi da je pivo X fantastično.

Bilo bi zanimljivo znati kakvim se misaonim procesima dolazi do ovakvog zaključka, jer je on ovde dominantan.

Pošto u sličnim razgovorima učestvujem već više od četvrt veka, imam prilično iskristalisanu predstavu da u tim procesima najmanje ima mišljenja, odnosno razmišljanja. Najviše ima ideološke zadrtosti, pri čemu je u sukobu sa nečim različitim sve dozvoljeno. Dakle - podmetačine, učitavanje, ukratko - nemoral.

Neobična je količina zle volje koja nekome ne dozvoljava da, makar, pažljivo pročita nečiji komentar i da odgovori na ono što je zaista napisano. Takav nam je i politički život, treba samo pratiti dešavanja. Konačno, takav nam je i život. Odnosno, samo takvi ljudi mogu i da naprave ovo što živimo.


tess tess 08:31 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Lud si, poješće te za doručak.


Lavlje srce Bogie ima.
:)


Mariopan, kratko ću primjetiti da si tako živa duha.
Respect.
:)
milisav68 milisav68 08:42 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

blogovatelj
Onda tvoja SFRJ nije bila i moja SFRJ. Nije ni čokolade bilo.

Nije bilo ni deterdženta, ulja, šećera, kafe....pa su se stalno pravile dojave - stiglo to i to, tamo i tamo, pa su nas roditelji slali da čekamo u redovima ili su sami napuštali posao, ako je bilo u blizini "radnog mesta".
A jese sećaš parnog i neparnog vikenda?

Nije vikend, nego svaki drugi dan.

Bile su i restrikcije struje po osam sati dnevno, da bi se valjda višak izvezao, i iskamčile neke devize.

To je bilo `83/`84. sećam se toga odlično, jer smo tada prešli na TA peći (pošto je država to forsirala da se smanji uvoz nafte, a završen je bio Đerdap 2), pa nam je bila frka, jer nije bilo ni lož ulja, a za drva i ugalj je bilo kasno.
milisav68 milisav68 08:58 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

deset_slukom
Opet banane... i čokolade.

Pa kad smo majmuni.

Nije poenta u tih nekoliko proizvoda/robe, već su to pokazatelji ekonmskog stanja (kolapsa) zemlje, jer sve navedeno je bilo iz uvoza ili se oslanjalo na uvoz.
Poenta je da je kupovna moć stanovništva, čak i u tim kriznim godinama, u proseku, bila mnogo veća nego danas.

Zato što se trošilo više nego što se zarađivalo, tako si tada (za razliku od danas) mogao da uzmeš kredit i da budeš siguran da će da ga pojede inflacija.

Bila šema - podigneš kredit - kupiš devize na crno, koje služe za depozit novog kredita - i tako u krug.
predatortz predatortz 09:06 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Bila šema - podigneš kredit - kupiš devize na crno, koje služe za depozit novog kredita - i tako u krug.


Sećam se pomame za slovenačkim Mojca garniturama. Svi su, pa i moji, imali računicu da dignu kredit i već računaju sa tim da više od pola neće da plate, baš zbog inflacije. Da je kupe za keš - o tome su mogli samo da maštaju.
Slušam ove današnje prosvetare kako se žale, pa se setim komšije Kasima koji je bio portir u TTU (tvornica transportnih uređaja) i imao znatno veću platu nego moj ćale, gimnazijski profesor. I stan je veći dobio. Moji dobili jednosoban, kad sam ja rođen. Posle morali na crno da 'menjaju' uz pristojnu doplatu za veći. I, tako dva puta... Kažu, dobili stanove pa posle otkupili za 100 DM. Moji, bogme, nisu. Doplaćivali dva puta, dok nisu došli do zadovoljavajuće kvadrature.
rade.radumilo rade.radumilo 09:10 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Bilo bi zanimljivo znati kakvim se misaonim procesima dolazi do ovakvog zaključka, jer je on ovde dominantan.


Ko kažeda je reč o misaonim procesima? Ima ovde i onih koji pišu po partijskom zadatku ili službenoj dužnosti.
milisav68 milisav68 09:19 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

predatortz
Kažu, dobili stanove pa posle otkupili za 100 DM. Moji, bogme, nisu. Doplaćivali dva puta, dok nisu došli do zadovoljavajuće kvadrature.

Pa kad su neki u startu dobili zadovoljavajuću kvadraturu.
svarog svarog 09:54 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Pa misaoni proces teče kako sam primetio ovako:
- prvi kaže danas je sranje, a kako je nekada bilo dobro.
- Onda neko kaže pa nije nekad bilo dobro već je isto bilo sirotinja, a ovo danas je posledica toga.
- Onda onaj prvi poentira sa "kad ti je bilo bolje - onda ili danas?" gde je onda-50 godina mira i nezabeleženog globalnog napretka a danas je 10 godina ratova, izolacije, hiperinflacije i bombardovanja, 7 godina svetske krize najjače od 1929. i 6-7 godina koji sad ispada nedostižan napredak i po pitanju privrednog rasta i rasta standarda.

I da pitam (opet): da li znate za neki brend jugoslovenske industrije koji nije bio licenca (ili direktna kopija) inostranog (pre svega zapadnog) proizvoda?
Freehand je pomenuo Elan i verovatno pogodio (mada elan izgleda bankrotirao skoro), ali ja sam mislio na ovaj naš deo jugoslavije
rade.radumilo rade.radumilo 10:00 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

a danas je 10 godina ratova, izolacije, hiperinflacije i bombardovanja


A ko je za to zaslužan? Klingonci?
rade.radumilo rade.radumilo 10:02 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

da li znate za neki brend jugoslovenske industrije koji nije bio licenca (ili direktna kopija) inostranog (pre svega zapadnog) proizvoda


Da li znaš neki brend Japanske/Južnokorejske/Kineske industrije koji nije tako počeo?
svarog svarog 11:11 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Za kaj mi odgovoraš na pitanje pitanjem? U čemu je fora?

Al ajde da ti odgovorim.

1) članovi KPJ i samoupravljači
2) Razlika je što je u SFRJ i počelo i završilo se na tome.

jkt2010 jkt2010 11:48 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

deset_slukom
Dakle, osoba A kaže: pivo X je loše, a pivo Y je još gore.
Na to, osoba B kaže: Osoba A tvrdi da je pivo X fantastično.

Bilo bi zanimljivo znati kakvim se misaonim procesima dolazi do ovakvog zaključka, jer je on ovde dominantan.

Nisi ti to dobro pročitao. Ide ovako:

Osoba A kaže da je Rimsko Carstvo bilo u pišku materinu do jaja dobro, da Srbija nije ni za qrac, i da Srbija prema tome treba da propadne, da je okupiraju Huni i Bugari i da Tatari siluju okolo po selima.

Osoba B na to kaže da je osoba A smrad i pička izdajnička, koja bi babino dupe dala za još kašiku čorbe, a ženu podvodila komšiji za bakšiš.

Onda osoba A na to odgovori kako nije u Rimskom Carstvu baš uvek i za svakog i blablakenj... Mislim, kao da je stanje ljudskih prava u Rimskom Carstvu od ikakvog uticaja na činjenicu da je Osoba A pička.

Stvar je prosta: Osoba A treba lepo da baci pasoš RS i da ode u Rim da aplicira za Rimski Carski pasoš kod Tita. Flavija Vespazijana, tojest.
mariopan mariopan 13:56 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

not2old2rock
mariopan

Naravno...a zašto ga nismo razmontirali ni do dan danas?


Slušaj dobro, ali pazi da niko ne čuje... pitaj Krstića.

Не могу, бановата сам код њега јер га свашта питам, углавном тако глупаве ствари које уопште не разумем
predatortz predatortz 13:59 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

mariopan
not2old2rock
mariopan

Naravno...a zašto ga nismo razmontirali ni do dan danas?


Slušaj dobro, ali pazi da niko ne čuje... pitaj Krstića.

Не могу, бановата сам код њега јер га свашта питам, углавном тако глупаве ствари које уопште не разумем


Pa, stvarno si preterala! Čovek sve lepo objasnio, a ti insistiraš na logici i činjenicama!
mariopan mariopan 14:08 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

blogovatelj
Узгред, ја се сећам банана раних осамдесетих


Onda tvoja SFRJ nije bila i moja SFRJ. Nije ni čokolade bilo. Moj drug (i ja sa njim) imao je sreće da mu je majka radila kao prevodilac nemačkog, pa je sa putovanja po Nemačkama, Austriji i Švajcarskoj donosila čokolade.
Bajke da si mogao da kupiš banane pričaj onima koji se ne sećaju. Ja se vrlo dobro sećam.
A jese sećaš parnog i neparnog vikenda?

Било је чоколаде колико хоћеш још шездесет и неке...само нису сви имали пара да је купе.
Знам зато што сам ја први пут пробала чоколаду тада.
Учитељица је имала обичај да себи купи чоколаду за ужину и увек је слала по једно, рекла бих најсиромашније дете мада је она говорила да само одлични могу пет минута да одсуствују са часа, да јој купи ту чоколаду у оближњој пиљарници...где се јогурт доносио у великим кантама и мерио на литре у шерпицу коју смо доносили од куће...значи пре оних стаклених флаша што су некада биле...

...онда би од те чоколаде откидала две укосо сечене коцке пуњене кремом и давала том детету као награду....и некако су сва деца долазила на ред за те коцке чоколаде.

Дивна је била и сад је памтим највише по томе.
mariopan mariopan 14:11 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

predatortz
mariopan
not2old2rock
mariopan

Naravno...a zašto ga nismo razmontirali ni do dan danas?


Slušaj dobro, ali pazi da niko ne čuje... pitaj Krstića.

Не могу, бановата сам код њега јер га свашта питам, углавном тако глупаве ствари које уопште не разумем


Pa, stvarno si preterala! Čovek sve lepo objasnio, a ti insistiraš na logici i činjenicama!

mariopan mariopan 14:17 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

tess
Lud si, poješće te za doručak.


Lavlje srce Bogie ima.
:)


Mariopan, kratko ću primjetiti da si tako živa duha.
Respect.
:)

Лавље срце али и велику километражу од Кењаде довде?

А за ведар дух
milisav68 milisav68 14:19 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

mariopan
Било је чоколаде колико хоћеш још шездесет и неке...

Ma ne priča Blogi o tome, več o početku osamdesetih. kada je bila nestašica ovoga ili onoga - pa i čokolada (da se ne bi trošile devize na kakao, jer nismo mogli da servisiramo ni kamatu na dugove).
deset_slukom deset_slukom 14:27 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

svarog
da li znate za neki brend jugoslovenske industrije koji nije bio licenca (ili direktna kopija) inostranog (pre svega zapadnog) proizvoda?


Antiperutin, šampon za kosu.

Dvesta miliona Rusa je pralo kosu tim šamponom. Zašto bi se računali samo zapadni potrošači?

Nisu brendovi jedino što se računa. Sećam se da smo, osim nekih prehrambenih proizvoda, izvozili i licence, sopstvene proizvodne linije. Gde smo mi sada od toga?
deset_slukom deset_slukom 14:33 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

jkt2010

Osoba A kaže da je Rimsko Carstvo bilo u pišku materinu do jaja dobro, da Srbija nije ni za qrac, i da Srbija prema tome treba da propadne, da je okupiraju Huni i Bugari i da Tatari siluju okolo po selima.


Ovo je dobar primer razgovaranja na radikalski način. Vređanje sagovornika izvrtanjem njegovih reči, u formi "šalio sam se, ali nije daleko od istine".
mariopan mariopan 14:40 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

blogovatelj
u pravu si za mnoge probleme tadašnje države ali je ona imala i svoje dobre strane ...


Aman, uvek postoje i dobre strane i loše strane, to uopšte nije sporno. Sporna je činjenica da vi pominjete neku vajnu socijalnu sigurnost a ni na kraj pameti vam nije da nije postojala sloboda govora, da ti je država određivala čak i to kakvu frizuru smeš da nosiš!

Јесте блоги то је стерашно....али у то време у развијеној и цивилизованој Европи било је држава у којима су мајке које роде ванбрачно дете морале да га се одрекну и оставе га калуђерицама јер су биле "осрамоћене" и не би нигде добиле посао нити би могле да буду део друштва. Ни та деца ни њихове мајке нису имали третман достојан човека....а нама је сметало што није било банана и чоколаде осамдесетих?

У Ирској је скоро, пре пар година, ткривено гробље ( обична јама) са око 500 дечијих кострура уз један такав манастир, који је у ту сврху постојао све до 1974 године. Било у новинама и на каналу Историја.

Шта кажеш на те слободе?

Ми све време себе поредимо са најразвијенијим земљама по економији и верујемо да су тамо и људска права била већа од наших. У нечему можда јесу у нечему нису само нисмо ми били у кожи оних чија права нису постојала.
mariopan mariopan 14:48 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

svarog
Za kaj mi odgovoraš na pitanje pitanjem? U čemu je fora?

Al ajde da ti odgovorim.

1) članovi KPJ i samoupravljači
2) Razlika je što je u SFRJ i počelo i završilo se na tome.


Ударник чарапе, извозили у цео свет, ја сам их купила у Атини у продавници пар година пошто је фабрика - затворена, још су важиле за најквалитетније уз немачке, словеначке и италијанске.
mariopan mariopan 15:08 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

milisav68
mariopan
Било је чоколаде колико хоћеш још шездесет и неке...

Ma ne priča Blogi o tome, več o početku osamdesetih. kada je bila nestašica ovoga ili onoga - pa i čokolada (da se ne bi trošile devize na kakao, jer nismo mogli da servisiramo ni kamatu na dugove).

Време инфлације када није било ничега не само банана и чоколаде?

Па баш тада некако, кад је све то кренуло пао и Берлински зид и јаве на ТВ да нам више не требају визе ако ћемо тамо да идемо....и ја исто вече кренем са неким колегама мог мужа да видим источну Немачку и шта тамо има да купим, деца ме натерала и тако се радовала шта ћу све да им донесем - а тамо тек није било ничег и то је било редовно стање са којѝм су се они саживели.
Стзало је камионима из западне Немачке ссве то и продавало се из камиона....а редови су били километарски па ја нисам хтела да чекам...изем ти банане....него видим КАФУ како стоји у ИЗЛОГУ, невиђен призор дуго код нас.
Залетим се да ме неко не претекне, муж на немачком тражи кафу а продавачица каже да се за кафу уписује у тефтер и добије право на куповину после пар месеци.

Они су тако живели све време...
svarog svarog 15:23 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Antiperutin, šampon za kosu.

Dvesta miliona Rusa je pralo kosu tim šamponom. Zašto bi se računali samo zapadni potrošači?

Nisu brendovi jedino što se računa. Sećam se da smo, osim nekih prehrambenih proizvoda, izvozili i licence, sopstvene proizvodne linije. Gde smo mi sada od toga?


Naravno da se sve računa, samo ja nikad nisam čuo za taj šampon, jel se prodavao kod nas i zašto i dalje ne postoji. Ko ga je proizvodio?
Te licence, to me zanima. Zaista me zanima,ja sam mlad pa ne znam. Samo mi je upalo u oči to da nismo imali proizvode visoke dodate vrednosti već smo prodavali sirovine i polufabrikate ili gotov proizvod rađen za drugog gde je taj drugi skidao kajmak. To dosta govori o (ne)razvijenosti privrede.
svarog svarog 15:26 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Ударник чарапе


Meni još padaju na pamet Karneks, Gavrilović, Vegeta...

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 15:38 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Е, моји самоуправљачи, како не разумете... можда је чарапара радила сјајно, али би онда синдикат или комитеј, или ко већ, смислио да уместо 500 потребних радника ради у њој 1000, од тога 386 у администрацији, а да фабрика помогне изградњу локалног пута и школе, јес' да је то значило да неће обновити машине или на време купити репроматеријал, и онда су ти комитеји и актив жена синдикалисткиња питали се нешто у економији, продуктивни део земље је издржавао онај непродуктивни, продуктивни део фабрике је издржавао онај непродуктивни, на факултету на 100 предавача запошљавало се (још увек је тако на Филилошком) 300 домара, теткица и административаца. (Мислим да мој матични факултет у неком том одељењеу за обрачун плата има 15 људи, што у нормалним фирмама ради 2-3 човека.) И увек се рачунало да ће 1+1 волшебно постати 3 динара, и постајало је -- тако што би држава узела кредит. А већина произвођача била је неефикасна и технолошки заостала већ у осамдесетим, но њихову неефикасност и лезилеблук бранило је контролисано тржиште -- морао си купити "заставу" којој су отпадали ретровизори при јачем затварању врата а генерална је рађена на 5000 километара, но, јебига, то је био једини могући избор. Доприноси и порези на плате су у једном трену били 140% мислим, јер се сећам како се моја мајка (приватник) радовала кад су смањили на 120%, тако некаква блесава прича.

Најбоља илустрација нејакости СФРЈ економије јесте што за њеног трајања она није успела да заврши ни аутопут братства и јединства, онај до Трста до Ђеввђелије, или како већ то беше. Да је завршила -- можда се не би ни распала, било би братства и јединства, имало би оно куда да путује, из републике у републику. Овако... ;-)

И, наравно, ни ово што сам написао неће убедити данашње самоуправљаче да СФРЈ није била оно што су они у њој видели.
rade.radumilo rade.radumilo 15:56 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Ukupni gubici privrede Srbije u 2014. godini iznosili su oko 131,8 milijardi dinara, odnosno oko 1,1 milijardu evra, što je četiri puta više nego u 2013


LINK
zemljanin zemljanin 17:04 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Predrag Brajovic

apsolutno si dobro opisao model funkcionisanja SFRJ, barem u kasnijim godinama ... i jasno se mogu izvesti posledice tog modela ... samoupravljanje, za koji smatram da je fantastično dobar i korektan sistem, je pretvoreno u apsurd ... umesto da to bude model "unutrašnje kontrole" i transparentnosti poslovanja, sveden je na "čistačicu" ... model samuopravljanja to nikada nije bio ... takav napredan model zahteva godine testiranja i edukacije da bi se ispravno primenio u praksi, što naravno nije učinjeno ... sve to ne opravdava posledice ... ali ideološki negirati određeni kvalitet je pogrešno ...

mnogi su, ili večina je, u toj državi razmišljala o isključivo trenutnom interesu a ne i o posledicama ... autocenzura je bila visoko kotirana ... moglo se i tada uvesti ekologija, prava deteta, disciplina plaćanja poreza i sl. ... ali bez kampanje koja definiše određenu novinu, njene prednosti za pojedica ili zajednicu, nemože se ništa postići ...

kriviti ideologiju zbog takvih organizacionih promašaja je pogrešno iako se uvek može uspostaviti neka uzročno-posledična veza ... to je forma bez suštine ...
deset_slukom deset_slukom 17:21 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

svarog

Naravno da se sve računa, samo ja nikad nisam čuo za taj šampon, jel se prodavao kod nas i zašto i dalje ne postoji. Ko ga je proizvodio?


Uprkos gubitku ogromnih tržišta zbog važnijih poslova koje smo imali da obavimo devedesetih, kao i ogromnog truda uloženog u uništavanje sopstvene privrede, Luxol iz Zrenjanina je nekako preživeo i, hvala na pitanju, još pravi šampone.

http://www.oceni.rs/lepota_i_velnes/licna-higijena/luxol-antiperutin-sampon/

svarog
Te licence, to me zanima. Zaista me zanima,ja sam mlad pa ne znam. Samo mi je upalo u oči to da nismo imali proizvode visoke dodate vrednosti već smo prodavali sirovine i polufabrikate ili gotov proizvod rađen za drugog gde je taj drugi skidao kajmak. To dosta govori o (ne)razvijenosti privrede.


Kao što sam ovde, na blogu, u kategoriji tzv. autošovinista, isto sam bio i pre trideset i više godina. Uvek sam znao da nije dobro i da može (i mora) da bude bolje. Zato sam i sam bio zatican vestima sa TV da smo, konkretno, prodali neku tehnologiju po sistemu "ključ u ruke". I zato sam takve vesti i zapamtio.

Pretpostavljam da je to nešto nalik onome kada nekome prodaš softverski paket sa odgovarajućim hardverom. Naravno da nećeš sam praviti računare i štampače, ali je kod takvih poslova hardver uvek manja stavka - prodaješ znanje.

Mislim da su linije koje se koriste, recimo, u konditorskoj industriji, veoma adaptibilne i da se njima svašta može napraviti. E, kada smisliš nešto lepo i to napraviš na neki način, onda se javi kupac koji kaže - hoću i ja TO da pravim i ti mu prodaš sredstva, uputstva za upotrebu i uzmeš pare.
milisav68 milisav68 19:40 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

mariopan
Они су тако живели све време...

Misliš, ćuti, moglo je i gore.

Postoji bitna razlika - oni (i ne samo oni) su bili pod okupacijom.

Kada je "otišla" okupacija (Rusi), oni su razmontirali komunistički sistem.

Mi to nismo uradili, i zato se sad patimo, i živimo lošije od svih njih (koji su bili pod Sovjetima.

Ima još jedna stvar koja se uporno ignoriše kada se poredi ono onda i sad, a to je raspad zemlje koji je bio krvav baš zbog neraščišćenih odnosa (koji su gurani pod tepih zarad bratstva/jedinstva), kao i priliv velikog broja ljudi, uglavnom teškog materjalnog stanja.

Jeste da nisu svi ostali, i jeste da su mnogi odavde otišli, ali to je bio i donekle je još uvek teret za ovu zemlju.

deset_slukom deset_slukom 19:59 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

milisav68

Postoji bitna razlika - oni (i ne samo oni) su bili pod okupacijom.


Zašto je to bitna razlika?

Eto, SSSR nije bio pod okupacijom, a tamo je bilo ponajgore.

U tim zemljama je SFRJ važila za srećnu, (skoro) kapitalističku zemlju. Nema sumnje da bi, barem neke od tih zemalja, daleko ranije rušile berlinski zid, da su postojali uslovi. Ali, osim reketa za zaštitu velikom medvedu, sve one su bile žrtve centralizovanog upravljanja privredom.
tess tess 20:06 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

А за ведар дух

anonymous anonymous 20:14 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ


blogovatelj
06:22 26.11.2015
Re: Da danas živite u SFRJ

Sporna je činjenica da vi pominjete neku vajnu socijalnu sigurnost a ni na kraj pameti vam nije da nije postojala sloboda govora, da ti je država određivala čak i to kakvu frizuru smeš da nosiš!


.... E pa sad za sve zadovoljne , uključujući i Braju......

....možete da nosite koju hoćete frizuru .....ali vam kossa opala....

....možete da pričate šta god hoćete ......ali vas niko ne čuje .....

..... osim blogera ....koji kao i vi dangube ......na blogu godinama ...dokazujući

ispravnost svog mišljenja ......dok život i vreme prolazi.....

...vreme je luzera......

..... za razlikuu od ranijeg u SFRJ .......kad smo u svemu i za sve bili

avangarda....




milisav68 milisav68 20:37 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

deset_slukom
Zašto je to bitna razlika?
Eto, SSSR nije bio pod okupacijom, a tamo je bilo ponajgore.

Ma kako nije bio pod okupacijom kada je silom držao ogromnu teritoriju, i mnoge danas samostalne zemlje.

A bitna je razlika zato što ti je nametnuto spolja (u ogoljenijem težem obliku), pa se i lakše i pametnije "skinulo".
U tim zemljama je SFRJ važila za srećnu, (skoro) kapitalističku zemlju. Nema sumnje da bi, barem neke od tih zemalja, daleko ranije rušile berlinski zid, da su postojali uslovi. Ali, osim reketa za zaštitu velikom medvedu, sve one su bile žrtve centralizovanog upravljanja privredom.

Pa da, kao i SFRJ, samo šo je SFRJ imala specifičan geografski (geopolitički) položaj (za to vreme), pa je to Tito koristio da krpi loše ekonomske poteze.

Jugoslavija je prvih deset godina posle rata bila staljinistička, sa potpuno istim metodama kao SSSR (iako je napravljen otklon od njega), i tada je pravila ekonosmke brljotine, pa je primala pomoć prvo od SSSR-a, a zatim (od `48.) do USA/NATO.

Zatim je krenulo samoupravljanje, izgradnja, rast standarda, ali umesto u proizvodnju, ulagalo se u razne bunkere i podzemne aerodrome i ostale gluposti, pa se tako pojavio i višak radne snage, koji "pušten" preko granice, da bi kasnije slao gle - doznake , koje su opet krpile rupe u deviznom bilansu.

I tako redom se upadalo iz greške u grešku, a đubre koje se pojavljivalo se guralo pod tepih, dok pad berlinskog zida nije "oduvao" taj tepih, i iz đubreta izleteli Milošević, Tuđman i Alija, koji nisu bili uzrok, već posledica tog pogrešnog sistema.
mariopan mariopan 20:55 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

zemljanin
Predrag Brajovic

apsolutno si dobro opisao model funkcionisanja SFRJ, barem u kasnijim godinama ... i jasno se mogu izvesti posledice tog modela ... samoupravljanje, za koji smatram da je fantastično dobar i korektan sistem, je pretvoreno u apsurd ... umesto da to bude model "unutrašnje kontrole" i transparentnosti poslovanja, sveden je na "čistačicu" ... model samuopravljanja to nikada nije bio ... takav napredan model zahteva godine testiranja i edukacije da bi se ispravno primenio u praksi, što naravno nije učinjeno ... sve to ne opravdava posledice ... ali ideološki negirati određeni kvalitet je pogrešno ...

mnogi su, ili večina je, u toj državi razmišljala o isključivo trenutnom interesu a ne i o posledicama ... autocenzura je bila visoko kotirana ... moglo se i tada uvesti ekologija, prava deteta, disciplina plaćanja poreza i sl. ... ali bez kampanje koja definiše određenu novinu, njene prednosti za pojedica ili zajednicu, nemože se ništa postići ...

kriviti ideologiju zbog takvih organizacionih promašaja je pogrešno iako se uvek može uspostaviti neka uzročno-posledična veza ... to je forma bez suštine ...


Наравно, тај модел самоуправљања је идеалан када би га спроводили људи који су у главама сазрели и схватили шта је то и чему служи + било је потребно и време да сазру а не из шуме аправац у фабрике и самоуправљање у руке - то не бива.
Када се на то дода непоштење руководећег кадра и политика - ето катастрофе.

На те фазе у развоју, потребне за све у животу а камоли за тако озбиљне ствари, сам мислила у оном одговору Емсију - не можеш из опанакка да ускочиш у ауди затамњених стакала - не умеш да га возиш.

Треба и народ да сазри за то као што је полако учио да не пљује по поду, да се не усркњује, не мљацка, да пере руке, купа се сваки дан.....па и то је учио доста дуго а самоуправљање је добио у руке незрео и неспособан да га разуме, спроведе и сачува.
Поредим то са децом, даш им нешто у руке што није за њих јер не знаају да користе, они то разбуцају и после их грдимо што су то урадили? Имајте разумевања и за ту децу...а идеја је и даље добра.
anonymous anonymous 21:24 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ


mariopan
20:55 26.11.2015 / *novo
Re: Da danas živite u SFRJ

Наравно, тај модел самоуправљања је идеалан када би га спроводили људи који су у главама сазрели и схватили шта је то и чему служи + било је потребно и време да сазру а не из шуме аправац у фабрике и самоуправљање у руке - то не бива.


....сагласан сам и ја са тим Мариопан...


...али опет....чини ми се да и сада има племена .....којима би се са "цивилизацијске " тачке гледишта много тога могло замерити ....а самоуправљају и распоређују солидарно добра која имају .....
mariopan mariopan 21:54 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

anonymous

mariopan
20:55 26.11.2015 / *novo
Re: Da danas živite u SFRJ

Наравно, тај модел самоуправљања је идеалан када би га спроводили људи који су у главама сазрели и схватили шта је то и чему служи + било је потребно и време да сазру а не из шуме аправац у фабрике и самоуправљање у руке - то не бива.


....сагласан сам и ја са тим Мариопан...


...али опет....чини ми се да и сада има племена .....којима би се са "цивилизацијске " тачке гледишта много тога могло замерити ....а самоуправљају и распоређују солидарно добра која имају .....

Остали су неискварени, још им није стигла цивилизација?

Благо речено ово време бих назвала временом дивљаштва.
Све оно чега би се поштен човек стидео сада се велича и хвали, лоповлук се зове бизнис а поштени и вредни - будалама.
Задње време дошло?
jkt2010 jkt2010 23:23 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

deset_slukom
jkt2010

Osoba A kaže da je Rimsko Carstvo bilo u pišku materinu do jaja dobro, da Srbija nije ni za qrac, i da Srbija prema tome treba da propadne, da je okupiraju Huni i Bugari i da Tatari siluju okolo po selima.


Ovo je dobar primer razgovaranja na radikalski način. Vređanje sagovornika izvrtanjem njegovih reči, u formi "šalio sam se, ali nije daleko od istine".

Ne seri bre, rekao je upravo to: da Srbiji treba okupaciona uprava i da treba da propadne i da je sve bolje od te nazovi države. Pa se onda uključio i pod Prle & Tihi ilegalnim nadimkom "smrtfaširanimšniclama" : SVE je dozvoljeno da se Srbija uništi i sahrani. Takvog skota braniš jer si i sam skot, nema druge.

A što se SFRJ tiče, šta tačno o tome može meni da priča neko ko je imao 12 godina kad je Tito crko i o tome zna ono što je čuo od "babe sa trećeg sprata i pričao mu njegov teča".
zemljanin zemljanin 23:25 26.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

anonymous
чини ми се да и сада има племена .....којима би се са "цивилизацијске " тачке гледишта много тога могло замерити ....а самоуправљају и распоређују солидарно добра која имају .....

da ne propovedam, htedoh ranije da napišem nešto slično ali odustadoh pa evo iz drugog pokušaja ... tokom nekih mojih "upoznaj svet" putovanja a koja nisu popularne turističke destinacije, baš sam se sprijateljio sa nekim ljudima koji žive u tom plemenskom sistemu ... od tada sam još par puta odlazio kod njih ali se sada uzdržavam jer ne želim da ih kvarim iako mi redovno daju saglasnost za posetu ...

svejedno, prvo dobiješ satima ritual grljenja, pipkanja, smejanja, čupkanja i sl. i to tako dečje iskreno da te otopi, ono kompletno ... sve što imaju kao neku situaciju, plemenski savet ili svi iz plemena se skupe pa tako dok to ne reše na zadovoljavajući način ... i svako od njih je posvećen rešenju, znači neverovatno ... i to su jedini ljudi za koje mislim da ne znaju pojam zlobe ... količina sreće i radosti zivljenja, iako u teškim usovima (za naše standarde) je neverovatna ... ti, povremeni susreti, su mi uvek vraćali nadu i veru u humanost ... e, sad kako od "njih" - dobismo nas, to jeste zagonetka

naravno to nije samoupravljanje ali je najpribližnije nekom idealu odgovornog pojedinca i funkcionalne zajednice gde je svaki pojedinac uključen ... i nisu toliko "necivilizovani", normalni ljudi koji jednostavno žive drugačije ...
deset_slukom deset_slukom 00:08 27.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

jkt2010
jer si i sam skot, nema druge.


Je l' si pokušao da se lečiš od toga? Znam da tebi ne smeta, ali bi prijatelji trebali da te odvedu.
blogovatelj blogovatelj 00:28 27.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Шта кажеш на те слободе?


Gde sam ja i kada rekao da život u Irskoj valja? Ljudi, vi stvarno ne znate da sučeljavate argumente.
jkt2010 jkt2010 01:59 27.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

deset_slukom
jkt2010
jer si i sam skot, nema druge.


Je l' si pokušao da se lečiš od toga? Znam da tebi ne smeta, ali bi prijatelji trebali da te odvedu.

Poručuju ti prijatelji da pušiš. Vežbaj sa Raduleskuom pa se javi ponovo kada uvežbaš. OK?
smrtfasizmu smrtfasizmu 04:40 27.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

@jkt2010

Ne seri bre, rekao je upravo to: da Srbiji treba okupaciona uprava i da treba da propadne i da je sve bolje od te nazovi države. Pa se onda uključio i pod Prle & Tihi ilegalnim nadimkom "smrtfaširanimšniclama" : SVE je dozvoljeno da se Srbija uništi i sahrani. Takvog skota braniš jer si i sam skot, nema druge.


Fasisticki isprdku, "drzava" Srbija - ovakva kakva postoji zadnjih 25 godina - treba da se obrise sa mape Evrope. Svim sredstvima. Ta "drzava" je osnovni izvor nestabilnosti na Balkanu i glavna ruska gubernatorska rupcaga u Evropi uz Moldaviju i Kaliningrad. "Drzavu" Srbiju, da ti pojasnim, cine ratni zlocinci i mafija - uglavnom - i osnovni razlog njenog postojanja je zastita njihovih privilegija i novca opljackanog tokom devedesetih. Vi sto branite to klero-fasisticko/mafijasko cudoviste, koje kao taoce drzi oko 7 i po miliona ljudi uz pomoc zlocinacke propagande i fasisoidne religije i to vec evo skoro tri decenije, ste najobicnija fasisticka indoktrirana govna. I vi to znate. I znate da mi to znamo. Srbija iskljucivo moze da krene napred posle gradjanskog rata posto je spoljna intervencija (za sada) na zalost iskljucena. Vama (fasistima) ce stvari morati da se "objasne" isto kao sto su Jenkiji "objasnili svom Jugu sta moze a sta ne moze u civilizaciji. Jel jasno fasisti?
jkt2010 jkt2010 04:48 27.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

smrtfasizmu
@jkt2010

Fasisticki isprdku, "drzava" Srbija - ovakva kakva postoji zadnjih 25 godina - treba da se obrise sa mape Evrope. Svim sredstvima. Ta "drzava" je osnovni izvor nestabilnosti na Balkanu i glavna ruska gubernatorska rupcaga u Evropi uz Moldaviju i Kaliningrad.

Popuši ga bre smradu komuno-ustaški, jebote Rade petokolonaš i ti njega.
Rade, jel ti i ovaj radi u Kom-Trejdu? Kakvo leglo ta firma bokte...
smrtfasizmu smrtfasizmu 05:03 27.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

@jkt2010

Par lepih slika pretstonice kasapina i njegove bande. Eh, lepe li proslosti uz nadu da ce ponovo "prstati". Samo ovog puta po vasim guzicama uz "boots on the ground".



jkt2010 jkt2010 07:28 27.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

smrtfasizmu
@jkt2010
Par lepih slika pretstonice kasapina i njegove bande. Eh, lepe li proslosti uz nadu da ce ponovo "prstati". Samo ovog puta po vasim guzicama uz "boots on the ground".


Ti li si ta životinja dobijena ukrštanjem Tita i Rexa?


T.Rex?

anonymous anonymous 09:27 27.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

smrtfasizmu
@jkt2010

Ne seri bre, rekao je upravo to: da Srbiji treba okupaciona uprava i da treba da propadne i da je sve bolje od te nazovi države. Pa se onda uključio i pod Prle & Tihi ilegalnim nadimkom "smrtfaširanimšniclama" : SVE je dozvoljeno da se Srbija uništi i sahrani. Takvog skota braniš jer si i sam skot, nema druge.


Fasisticki isprdku, "drzava" Srbija - ovakva kakva postoji zadnjih 25 godina - treba da se obrise sa mape Evrope. Svim sredstvima. Ta "drzava" je osnovni izvor nestabilnosti na Balkanu i glavna ruska gubernatorska rupcaga u Evropi uz Moldaviju i Kaliningrad. "Drzavu" Srbiju, da ti pojasnim, cine ratni zlocinci i mafija - uglavnom - i osnovni razlog njenog postojanja je zastita njihovih privilegija i novca opljackanog tokom devedesetih. Vi sto branite to klero-fasisticko/mafijasko cudoviste, koje kao taoce drzi oko 7 i po miliona ljudi uz pomoc zlocinacke propagande i fasisoidne religije i to vec evo skoro tri decenije, ste najobicnija fasisticka indoktrirana govna. I vi to znate. I znate da mi to znamo. Srbija iskljucivo moze da krene napred posle gradjanskog rata posto je spoljna intervencija (za sada) na zalost iskljucena. Vama (fasistima) ce stvari morati da se "objasne" isto kao sto su Jenkiji "objasnili svom Jugu sta moze a sta ne moze u civilizaciji. Jel jasno fasisti?



...alo bre, .....koji si ti .....oklen si došo.....
svarog svarog 14:24 27.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

E, kada smisliš nešto lepo i to napraviš na neki način, onda se javi kupac koji kaže - hoću i ja TO da pravim i ti mu prodaš sredstva, uputstva za upotrebu i uzmeš pare.


Fora je da ne uzmeš jednom pare, već stalno da uzimaš, zato sam i pominjao brendove. Na primer ovako

mariopan mariopan 18:08 27.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

blogovatelj
Шта кажеш на те слободе?


Gde sam ja i kada rekao da život u Irskoj valja? Ljudi, vi stvarno ne znate da sučeljavate argumente.

Ниси рекао него се поредимо са бољима и увек на нашу штету.....ето ја се сетила тог трагичног примера јер ме је шокирао.
pupan pupan 22:09 27.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

komuno-ustaški

Ljudi, pomagajte, sta mu to dodje ovo?
jkt2010 jkt2010 23:16 27.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

pupan
komuno-ustaški

Ljudi, pomagajte, sta mu to dodje ovo?

To ti je kad se specijalno za srpsko tržište ustaša prodaje u komunističkoj ambalaži. Isto sranje drugo pakovanje.

Kao kad se "glupan" javlja kao "pupan" da se ne vidi da je "tupan".
blogovatelj blogovatelj 00:24 28.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Ниси рекао него се поредимо са бољима


Pa otkud Irska bolja? Na osnovu kojeg parametra je ona bila bolja od SFRJ? Mi smo čoveče bastion slobode bili za neke stvari. Za neke nismo. I u tome je glavni štos, razumeti šta je valjalo a šta ne. A ne idealizovati prošlost niti je praviti gorom nego jeste, tome činjenice služe.
blogovatelj blogovatelj 04:58 28.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Gedžo, opet fantastično.


Gedža jedini uspeo da uđe u debatu sa Anđom, a da ona ne pređe na tamnu stranu.
blogovatelj blogovatelj 05:03 28.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Nema Jugoslavije, nije je ni bilo (kratak period fatamorgane posle koje smo se probudili u opekotinama)


Ovo zvuči kao završna scena Podzemlja.
blogovatelj blogovatelj 05:11 28.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

Fasisticki isprdku


Kao Šešelj kada kaže za Tonija Blera da je isprdak. To je ta ista škola mišljenja, nemoj da te zavara to što si drugosrbijanac. I ti i Šešelj isijavate netoleranciju, tu se vidi da ste ista govna.
smrtfasizmu smrtfasizmu 06:24 28.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

@blogovatelj

Kao Šešelj kada kaže za Tonija Blera da je isprdak. To je ta ista škola mišljenja, nemoj da te zavara to što si drugosrbijanac. I ti i Šešelj isijavate netoleranciju, tu se vidi da ste ista govna.


"Isprdak" je jedna rec - a jedna rec ne moze da bude "skola misljenja". I Cercil i Ruzvelt su "isijavali netoleranciju" prema fasistima. Ova tvoja "logika" bi ih svrstala na istu stranu sa Hitlerom jer je i ovaj takodje "isijavao netoleranciju". Super su ti ovi mozdani prdezi, daj jos neki da se smejemo.
blogovatelj blogovatelj 07:03 28.11.2015

Re: Da danas živite u SFRJ

I Cercil i Ruzvelt su "isijavali netoleranciju" prema fasistima.




Sebe porediš sa Čerčilom i Ruzveltom, a Šešelja sa Hitlerom?! Veći si pacijent nego sam mislio.
docsumann docsumann 11:12 25.11.2015

...


i poslije Tita - mito
gedza.73 gedza.73 11:39 25.11.2015

Re: ...

mito

silver silver 14:37 25.11.2015

Ne znam

gde je originalni post o gospodji i varjaci i o deci koja nemaju cemu da se nadaju; to me je najvise ugrizlo za srce. Ne ulazim u to cega se ko seca i kako (cognitive bias i svi imaju pravo na uspomene), ali treba naglasiti da su siromastvo, stednja i ostale teske posledice rata, bile opsta pojava u mnogim zemljama Evrope. U porodici mog muza, ovde u Engleskoj, posleratne generacije su odrastale bez oceva poginulih u ratu, uz velika odricanja, puno rada, ali bez kukanja, valjda je to taj 'stiff upper lip' tipican za ostrvljane...i nikada nisu svojoj deci govorili da za njih nema nade i da je posedovanje varjace satisfakcija u zivotu, iako su i oni tesko sticali i kucili svoja domacinstva. Za mlade ljude ima i mora da bude nade, da ce biti vredni, pametni i sposobni da zive u boljem drustvu nego onom u kojem su njihovi preci ziveli, defetizam i nekakvo robovanje misljenju da je eto, najbolje moguce drustvo vec 'bilo pa proslo' na ovim prostorima je pogubno...a nama tako svojstveno.
Jos da napomenem da mi nije bilo prijatno da procitam da se drzave koje su nastale raspadom Jugoslavije nazivaju 'prcijama'. Srbija nije prcija (niti su to druge drzave) bez obzira na svo nase trenutno nezadovljstvo, teskoce itd, Srbija nije bila prcija ni pre stvaranja te iste Jugoslavije.
predatortz predatortz 14:39 25.11.2015

Re: Ne znam

Moj naklon!
emsiemsi emsiemsi 15:32 25.11.2015

Re: Ne znam

silver
gde je originalni post o gospodji i varjaci i o deci koja nemaju cemu da se nadaju; to me je najvise ugrizlo za srce. Ne ulazim u to cega se ko seca i kako (cognitive bias i svi imaju pravo na uspomene), ali treba naglasiti da su siromastvo, stednja i ostale teske posledice rata, bile opsta pojava u mnogim zemljama Evrope. U porodici mog muza, ovde u Engleskoj, posleratne generacije su odrastale bez oceva poginulih u ratu, uz velika odricanja, puno rada, ali bez kukanja, valjda je to taj 'stiff upper lip' tipican za ostrvljane...i nikada nisu svojoj deci govorili da za njih nema nade i da je posedovanje varjace satisfakcija u zivotu, iako su i oni tesko sticali i kucili svoja domacinstva. Za mlade ljude ima i mora da bude nade, da ce biti vredni, pametni i sposobni da zive u boljem drustvu nego onom u kojem su njihovi preci ziveli, defetizam i nekakvo robovanje misljenju da je eto, najbolje moguce drustvo vec 'bilo pa proslo' na ovim prostorima je pogubno...a nama tako svojstveno.
Jos da napomenem da mi nije bilo prijatno da procitam da se drzave koje su nastale raspadom Jugoslavije nazivaju 'prcijama'. Srbija nije prcija (niti su to druge drzave) bez obzira na svo nase trenutno nezadovljstvo, teskoce itd, Srbija nije bila prcija ni pre stvaranja te iste Jugoslavije.

Шта рећи, него --- сагласан.
Успут --- верујем, и надам се, да ћете ви многи који сте сада напољу, који сте видели да је за функционисање свега па и државе, најбитнија селф-конфирмација, односно, вера у своје властите снаге - да ћете се вратити кад - тад. Ја вам желим добродошлицу и чувам ватру за вас.
rade.radumilo rade.radumilo 16:44 25.11.2015

Re: Ne znam

Za mlade ljude ima i mora da bude nade, da ce biti vredni, pametni i sposobni da zive u boljem drustvu nego onom u kojem su njihovi preci ziveli


Ovde je na žalost proces obrnut. U društvu u kom se jednom osuđenom kriminalcu, odlaže odsluženje zatvorske kazne jer učestvuje u TV rijalitiju, a jedan tužilac se smenjuje jer je digao glas protiv toga, nije ni čudo što više 70% mladih ima želju da emigrira.

Srbija nije prcija


Na žalost, ekipa koja se na vlasti vrti poslednjih 25 godina tako tretira Srbiju i tako njome i upravlja. Ovaj poslednji pacijent je ekstremni slučaj koji je sudbinu Srbije javno izjednačio sa sopstvenom. Ostali su se koliko toliko izražavali neodređenije.
silver silver 17:52 25.11.2015

Re: Ne znam

Pozdrav za Predatorza i Emsija (i hvala na toplim recima).

Rade, razumem tezinu situacije, znam da sve to traje vec toliko dugo da se zaista cini da je citav proces beskonacno dug. Isto tako, svesna sam da je pomalo neumesno da se ja, koja vec dugo zivim van Srbije, uplicem savetima i misljenjima, nisam prisutna da bih osetila stvarnost na svojoj kozi, a i politika je djavolja rabota, (ne samo na Balkanu), pa mi je mrska. Uz sve te ograde, ipak, ne smemo da se prepustimo stihiji dogadjaja. Imamo svoju drzavu i imamo procese izgradnje na raspolaganju, mozemo da definisemo sopstvene interese, mozemo da saradjujemo sa drugima, imamo znacajan geo-strateski polozaj. Srbi su drzavotvorna nacija, nema razloga da trazimo identitet u drugim tvorevinama.

Preveliki je procenat mladih koji zeli da emigrira ali je jasno da su zelje i mogucnosti u raskoraku; ne treba podsticati stvaranje generacija nezadovoljnih ljudi koji ce samo perpetuirati negativne poglede na sebe i na druge. Nigde se nije stvorila mocna drzava bez velikih odricanja i pozrtvovanja, krvavih borbi i neprekidnog stremljenja ka ostvarivanju odredjenih standarda (i to je mukotrpan proces). To sto je losa ekipa na vlasti (25 godina) nije razlog da se dizu ruke od sadasnjosti i buducnosti. Mladi ljudi svuda u svetu danas mogu da vide rezultate nasih (odraslih) gluposti, nije Srbija izuzetak. Kad god pricam sa mladima vidim nadu, mnogo ih volim, njihovu otvorenost i energiju, bilo bi dobro da se uce na nasim greskama a ne da ih ponavljaju. Treba im ukazati poverenje da mogu da grade: sebe, drustvo, drzavu, svet. Ako izgubimo nadu u nasu decu, onda je ovo nase bitisanje uzaludno.
mariopan mariopan 18:12 25.11.2015

Re: Ne znam

silver

Pozdrav za Predatorza i Emsija (i hvala na toplim recima).

A za mene (treća preporuka)
rade.radumilo rade.radumilo 20:26 25.11.2015

Re: Ne znam

Imamo svoju drzavu i imamo procese izgradnje na raspolaganju, mozemo da definisemo sopstvene interese, mozemo da saradjujemo sa drugima, imamo znacajan geo-strateski polozaj. Srbi su drzavotvorna nacija, nema razloga da trazimo identitet u drugim tvorevinama.


Svašta mi možemo, ali ništa ne postižemo i tu je ključni problem. Kako god smo pokušali da uredimo društvo nismo uspeli. Možda i umemo da napravimo funkcionalnu državu, ali za to nema dokaza.
zemljanin zemljanin 21:23 25.11.2015

Re: Ne znam

rade.radumilo

Svašta mi možemo, ali ništa ne postižemo i tu je ključni problem. Kako god smo pokušali da uredimo društvo nismo uspeli. Možda i umemo da napravimo funkcionalnu državu, ali za to nema dokaza.

posle I rata, velike države su se raspadale a mi smo se ujedininjavali ... elem, kada se oni ujedinjuju - mi se raspadamo ... neko ili žuri ili kaska

e sad da li će neko da se vrati naad u Srbiju zavisi od toga zašto je otišao ... gastarbajteri u principu planiraju da se vraćaju, barem kada odlaze tako razmišljaju a ima i ekonomskih i životnih raseljenika ... što se mene tiče, otišao sam da živim tako gde mi život prija ... sve dok je to tako, nemam nameru da se mičem odavde ... a i ako bi se to promenilo mogao bih samo da odem na neko drugo mesto koje odgovara mom osećanju normalnog ... to nema veze sa dešavanjima u Srbiji ili njenim uređenjem, jer ne bih razmatrao ni uređeni i demokratski Zapad kao odredište ...
silver silver 21:44 25.11.2015

Re: Ne znam

Naravno Mariopan! I za tebe
mariopan mariopan 00:06 26.11.2015

Re: Ne znam

silver
Naravno Mariopan! I za tebe

apacherosepeacock apacherosepeacock 09:33 26.11.2015

Re: Ne znam

ali treba naglasiti da su siromastvo, stednja i ostale teske posledice rata, bile opsta pojava u mnogim zemljama Evrope. U porodici mog muza, ovde u Engleskoj, posleratne generacije su odrastale bez oceva poginulih u ratu, uz velika odricanja, puno rada, ali bez kukanja, valjda je to taj 'stiff upper lip' tipican za ostrvljane...i nikada nisu svojoj deci govorili da za njih nema nade i da je posedovanje varjace satisfakcija u zivotu, iako su i oni tesko sticali i kucili svoja domacinstva


E da znas. Iz razgovora sa Holandjanima generacije u rasponu od 50+ godina nema ni jednog da nije iz porodice sa 6+ dece, kazu da u detinjstvu nisu jednu novu odevnu stvar imali, hrane skromno ili u krevet bez vecere. Radili na ono malo zemlje sa roditeljima od malena (po gradovima gde je moglo dete da se ubaci da nesto zaradi takodje). Igra i bezbrizno detinjstvo - misaona imenica.
A te 2 zemlje jos bile kolonijalne sile do rata.


rade.radumilo rade.radumilo 10:13 26.11.2015

Re: Ne znam

A te 2 zemlje jos bile kolonijalne sile do rata.


II svetski rat pravi popriličan diskontinuitet svima u Evropi, osim Švajcarcima i Šveđanima. Međutim, ako uporediš Englesku, Holandiju i Jugoslaviju u periodu 1918-1939 videćeš da stvari stoje prilično slično kao i sada. Kraljevina Jugoslavija je bila u ozbiljnom ekonomskom s**nju, korupcija je bila na istom nivou kao i danas, izvan većih gradova je vladala ozbiljna glad i nemaština, a AK je kao i AV zaključio da je on najbolji, najpametniji i najbitniji, pa se o svemu pitao.
Nije se za džabe zapatila ideja komunizma na ovim prostorima. Komunistički pokreti otpora su postojali i u drugim zemljama pod Nemačkom okupacijom, ali tamo nisu uspeli da privuku narod na svoju stranu. Ovde je narod uzeo pušku protiv okupatora, ali to je mogao i pod kokardom, međutim narodu je bio pun k***c i kralja i prethodnog režima.
apacherosepeacock apacherosepeacock 10:24 26.11.2015

Re: Ne znam

Nije se za džabe zapatila ideja komunizma na ovim prostorima. Komunistički pokreti otpora su postojali i u drugim zemljama pod Nemačkom okupacijom,



Komunisticki pokreti su dosta dobro stajali sirom Evrope iz istih razloga; kod nas su komunisti preuzeli vlast posle rata jer su imali podrsku spolja, u odlucujucoj, drugoj polovini rata.

U Nemackoj je naci stranka imala mrtvu trku sa komunistima.
rade.radumilo rade.radumilo 11:07 26.11.2015

Re: Ne znam

kod nas su komunisti preuzeli vlast posle rata jer su imali podrsku spolja, u odlucujucoj, drugoj polovini rata


Da, al' tu podršku su dobili, jer su u prvoj polovini rata uspeli da privuku veći broj ljudi na svoju stranu nego JVO i da ozbiljnije angažuju sile osovine. Zanimljivo je da SSSR nije slala skoro nikakvu pomoć partizanima. Sve što su dobili, dobili su od zapadnih saveznika. Staljin baš i nije bio raspoložen da se bilo ko sam oslobađa, već da to uradi Crvena Armija. Otuda i masakr u Varšavi na kraju rata.
milisav68 milisav68 11:16 26.11.2015

Re: Ne znam

rade.radumilo
Međutim, ako uporediš Englesku, Holandiju i Jugoslaviju u periodu 1918-1939 videćeš da stvari stoje prilično slično kao i sada. Kraljevina Jugoslavija je bila u ozbiljnom ekonomskom s**nju,


Britanija 1920/1930.






Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana