B92 Blog    Članovi    Srđan Fuchs    problem sa ekavicom

Srđan Fuchs
11:36
SUB
29
MAR

problem sa ekavicom

ponovo sam sa grupom, ovog puta iz zagreba i slavonije.

pisao sam prošlog puta o tome kako sam sa dubrovčanima imao isti problem, ali kako je taj problem relativno bezbolno prevaziđen - dovoljno je bilo da sednemo skupa, razmenimo par priča o životu te da postane jasno da sam okej osoba iako govorim "po ekavski".

međutim, sada ponovo problem uzrokovan načinom na koji govorim svoj jezik. moram ipak da napomenem da se radi o perifernom problemu - svega njih troje, četvoro od pedesetoro, se žale na ekavicu. mislim, okej, mogu ja da se foliram i govorim svoj jezik "po ijekavski" i lupetam nekakve hrvatske reči, ali samom sebi sam smešan tada, a i blam je, pošto lupam neke reči koje uopšte ne postoje. dakle problem je periferan, i ne želim da radikalizujem čitavo hrvatsko društvo zbog par izolovanih slučajeva. sa druge strane, nije ni okej preći im preko toga, jer su se, potpuno bez ikakvog rezona okomili na najpogrešniju osobu, i to samo zbog načina na koji ja pričam naš zajednički, srpsko-hrvatski jezik.

gospodin i gospođa su kazali da "oni imaju problem sa ekavicom, da njih strašno iritira ekavica, da oni pobesne kada je čuju, iako nemaju ništa lično protiv bilo koga..." moliću lepo, kakav je to argument? "nemam ništa protiv tebe, ali te ipak mrzim zato što govoriš ekavski"? da stvar bude potpuno apsurdna, postarao se taj gošpar kada je kazao da je on rodom iz Belog, pazite - belog a ne bijelog! - Manastira i da su njemu srbi poubijali bližnje. i, šta ja sada treba da mu odgovorim na tako nešto? da su i moji, Fuchsovi, iz Slavonije, i da su njih poubijali hrvati? čemu sve to uopšte? je l' on ima ikakve veze sa tim što su ubijali moje, mogao je biti tada dete od dve, tri godine. ja sam imao 16 kada su srbi ubijali njegove, i je l' imam ja ikakve veze sa tim? imamo samo utoliko što ja pričam ekavski a on ijekavski (i to nategnuto, nije bijeli nego je beli).

druga gospođa kaže, "ćujte, ja sam velika katolkinja i stvarno imam problem prihvatiti da u svijetu postoje takvi ljudi koji govore ekavski, ili su uopće pravoslavni". ne znam koji od ova dva slučaja me je više ponizio i povredio. tako, bum iz vedra neba, bez ikakve prilike da vide kakav sam čovek, samo tako - mi te mrzimo jer govoriš jezik na način na koji ga govoriš!

opet, ne želim da uopštavam, i tri ili četiri od 48 je sasvim marginalni procenat. međutim, ono što je tužno je što kod nas na balkanu ti procenti još uvek postoje. u srbiji je, ne sporim, taj procenat možda još gori. i tako, dva identična naroda, sa gotovo istovetnim povestima, sa posve sličnim jezikom, sa identičnom sadašnjošću i sličnom budućnošću; ta dva naroda tako temeljito ne podnose jedan drugog iako su razlike između njih skoro pa sasvim iznimne. žalosno.

ps. da izvuče stvar i popravi moje raspoloženje, postarala se jedna dvanaestogodišnjakinja iz Zagreba. to je dakle devojčica koja se rodila posle rata i koje do sada gotovo da nije imala prilike da vidi nekog Srbina uživo, ili da sluša kako on priča. ona je sa toliko pažnje i predanosti išla na izletima pokraj mene, slušala što govorim, a kada sam ih poslednjeg dana ispratio u Jordan, ona je gotovo setno prišla i sa puno naklonosti i prijateljske simpatije sadržane u tom gestu, izrazila svoje žaljenje što se mi sada rastajemo i što ja ne mogu poć sa njima... živim za tu budućnost kada će osobe poput ove devojčice činiti apsolutnu i neospornu većinu u CRO i SER.

 





Komentari (232)
Sakrij replike | Pošaljite komentar 

Miriam  11:49 29.03.2008
Preporuka: 2

kakvi kreteni

#Link  Replika: 3
" druga gospođa kaže, "ćujte, ja sam velika katolkinja i stvarno imam problem prihvatiti da u svijetu postoje takve ljudi koji govore ekavski, ili su uopće pravoslavni". ne znam koji od ova dva slučaja me je više ponizio i povredio. "

Ja cu uvijek imati problema prihvatiti da ovakvi ljudi postoje....

Ona i njoj slicni treba da se stide svoje glupost i primitivizma........

Preporuka i pozdrav!!!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
blackbox  13:17 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: kakvi kreteni

" druga gospođa kaže, "ćujte, ja sam velika katolkinja i stvarno imam problem prihvatiti da u svijetu postoje takve ljudi koji govore ekavski, ili su uopće pravoslavni". ne znam koji od ova dva slučaja me je više ponizio i povredio. "

Budale ne treba tražiti , same se jave. Možda bi u datoj situaciji bilo uputno toj osobi reči u stilu "pa ko vam je kriv ,što se meni žalite,, ako niste zadovoljni promenite veru".
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
TIMELESS  00:55 30.03.2008
Preporuka: 1

Re: kakvi kreteni

Srdjane, da poput Draga Kovačevića na teritoriji Hrvatske govorite i pišete tipično purgerskim slengom takve probleme ne bi ste imali. Vi ste našli da vam je glupo da ovde govorite ekavicom a tamo ijekavicom, nećete da se pretverate, ne vidite vašu krivicu u zločinima... Izgleda da nemate Dragov demokratski potencijal.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srđan Fuchs  19:33 31.03.2008
Preporuka: 0

Re: 50 cent

-prije 2 godine radila sam u firmi koja je imala podružnice i u srbiji
-na godišnjem tim buildingu su bile i jako mlade cure iz bg, novog sada , čačka
-moji poznanici su htjeli svog sina tinejdžera odvesti na koncert 50centa u bg, ali nisu znali gdje da nabave karte
-ujutro za doručkom u hotelu, u zadru, pridjem curama , jako mladim, u ranim 20-im godinama i pitam- jeste li možda iz beograda?
-najednom muk, cure prestale disati
-isuse, šta je sad
-neugoda se mogla rezati nožem
j-edan od njih prozbori- svi ovde smo iz beograda
-objasnima da me zanimaju karte za koncert,a a one konačno počele disati
-strašno, šta da kažem
-dodje čovjeku da se rasplače

-prije 2 godine bila sam 5 dana u bg, i mogu reći da su me konobari ispravljali da nemaju juhu, ali da mogu dobiti čorbicu, kad sam kupovala marke u glavnoj pošti, na recepciji hotela, isto nisu bili nimalo ljubazni i tako
-ali to za ljude iz hrvatske nije tema kao za ljude iz srbije

-žao mi je da niste dobili odgovor na ono što vas je mučilo u vašem postu
-generacije koje su starije od vas imaju obavezu da vama, koji ste imali 16 godina kad je počeo rat u hrvatskoj, objasne i kažu neke stvari , koje nisu nimalo ugodne
-žao mi je da mlade generacije se moraju nositi ni krivi ni dužni sa ratnim posljedicama, ali to i je tragedija svakog rata, da se posljedice jako dugo osjećaju, i da pogadjaju one koji nisu ni učestvovali u njemu

-imala sam 24 godine kad je počeo rat i bila sam prognanik kao i cijela moja familija
-sa posljedicama od prije 17 i 13 godina živim i sada, iako je svaki dan lakše

lijepi pozdrav vam šaljem u izrael, iz zagreba
lada s.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  11:53 29.03.2008
Preporuka: 3

ekavica

#Link  Replika: 17
Ekavica nije nužno srpska varijanta zajedničkog nam jezika. Za to postoji dovoljno primjera:

- zapadna Srbija, oko Užica: zar ne koriste ijekavicu?

- Bosna i Hercegovina govori ijekavski, bez obzira na nacionalnu pripadnost (doduše ima nekih novopečenih Srba, koji misle valjda da se sprstvo dokazuje ekavicom)

- kajkavsko narječje je ekavsko! Poslušati Zagorce i Međimurce i wanna-be-purgere (purger - Zagrepčanin iz starosjedilačke - šta god to bilo, familije)

- u Slavoniji, odakle dolaze neki od tvojih gostiju, mnogi koriste ekavicu. U pojedinim dijelovima Slavonije (npr. onaj planinski: Papuk, Krndija, ...) je karakteristično da se po hrvatskim selima govoi ekavski, a u selima s pretežno srpskim stanovništvom ijekavica!

- u Šokadiji (dio Slavonije između Vinkovaca i Županje) se govori ikavski (vrlo slično dalmatinskom narječju)


Ovaj primjer o kojem pišeš opet pokazuje da se ljudi najviše uznemire i/ili pametuju oko stavri koje najmanje poznaju. A povrh svega, pokazuje raznovrsnost (diversity) i bogatstvo jezika, koji su silno obogaćenje i za pojedinca i za grupe.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dobronamjeran  14:28 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

- kajkavsko narječje je ekavsko! Poslušati Zagorce i Međimurce i wanna-be-purgere (purger - Zagrepčanin iz starosjedilačke - šta god to bilo, familije)

Narocito kraj oko rijeke Bednje ciji govor ne razumiju nekada niti sami bednjanci a kamo li 99% Hrvatske. Kako u juznoj Hrvatskoj trebaju titl za gledanje Gruntovcana tako u Sjevernoj Hrvatskoj trebaju titl za gledanje Malog mista. za primjer jedna pjesma:
Mario Šprem: Mo hižo


Sumo ne brijegu
pe diežđu i snijegu

Kok do si spi...

Ne kruovu sume ruoljok steji
ebluki petrijeti, črijepo go ni

Tuo stouro mo ja hižo
v štare go vač nikego ni

Pe tihu sum zešel
čez starguno vroto,
zmislil sa muma, eča,
sastra po broto

Jednostavno,
zmislil sum sa životo

A zaj, nikego go ni
sume stouri mouček
pred heižu sedi,

i kok do sa juoča
dietmor ma gledi

Tuo stouro mo ja hižo,
v štare go vač nikego ni...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
edi-va  14:33 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

Mario Šprem: Mo hižo


nish' ne razumijem:)
more li prijevod?

to vam dodje ko meni kad se susretnem sa Pirotjancem, ista spika:)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srđan Fuchs  14:33 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

dobronamjeran
- kajkavsko narječje je ekavsko! Poslušati Zagorce i Međimurce i wanna-be-purgere (purger - Zagrepčanin iz starosjedilačke - šta god to bilo, familije)Narocito kraj oko rijeke Bednje ciji govor ne razumiju nekada niti sami bednjanci a kamo li 99% Hrvatske. Kako u juznoj Hrvatskoj trebaju titl za gledanje Gruntovcana tako u Sjevernoj Hrvatskoj trebaju titl za gledanje Malog mista. za primjer jedna pjesma:Mario Šprem: Mo hižo



jesus! kakav je ovo jezik? je l' to poljski, ukrajinski?! :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  14:36 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

Isti primjer s istarskim čakavskim. Treba mi prevoditelj/ica ;-)

Fakin od porta, Drago Gervais

Ni ga bilo ni ne će ga bit,
ki 'bi još mogal toliko popit,
koliko Berto od porta fakin
z baretun na bandu kot muškardin.

Z rukami v žepe va porte bi stal
va more pjuval i fijakal,
i čekal, da pride kakov furešt
kemu će za manću bagaju ponest.

A kad bi od manći složil fijorin,
bi vaje surgal se va gamazin,
spražnjevajuć litru, drugu bi zval,
ni dragi ga Bog ne bi već fermal.

Pijan bi pak plakal, život bi kjel,
zač da je jedanput boje živel,
a kad bi štufal se već i tega,
barufu bi storil - stukli bi njega.

Pokle bi jočuć pal va portun
i još od ženi ćapal matafun...
A jutra bi sopet, nesrećni sin,
gledal va nebo i čekal fijorin...

I umrl je grdo. Va kanale
su jutros ga dve mlekarice našle.


Iako je moj favorit Gervaisove "Tri nonice".
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dobronamjeran  14:39 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

nish' ne razumijem:)
more li prijevod?

Lijepo sam napisao kako taj govor ne razumije 99% Hrvatske. No ako vas zanima ovdje ima studija o bednjanskom govoru:
[url=http://www.bednja.hr/4-govor/Jedvaj_Bednjanski%20govor.PDF][/url]
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
edi-va  14:41 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: dunjica

razumela sam da je voleo da popije i da je zavrshio u kanalu ... ono izmedju mi nije bash jasno:)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dobronamjeran  14:48 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

Z rukami v žepe va porte bi stal
va more pjuval i fijakal,
i čekal, da pride kakov furešt
kemu će za manću bagaju ponest.

Ovo bi valjda bilo ovako:
S rukama u dzepovima u luci bi stajao
U more je pljuval i ?
I cekao da dojde kakav turist
kojemu bi za novce ? (torbe, robu?) ponio
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dobronamjeran  14:56 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

Evo onda jos jedne:
Ljubav

Kok kek'tek v joutre,
Neke sa v tabe buđi.
Neke ta znutre stišća,
Sa, sae eke taba verti.

Ni vriema ti ja vać
Nije važne.
Pe glauve ti sume
Nieki leti.

Ed sraeća aećaš
V nabe peleteti.
Kok moulji geloubek,
Sauki kutek svijeto ebleteti.

Tokva ljepuota sae
Niša namra negledeti;
Kok do sa tva joke
Zeljubljene svijeti.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  15:14 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

Kok do sa tva joke


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dobronamjeran  15:19 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

Dunjice jel to zbunjenost ili sto?
Ako je zbunjenost trebas znati da niti ja ne razumijem sto to znaci mogu samo nagadjati. No ako bednjanci ovako govore kad su trijezni sto mislis kako ih se razumije kad su natankani s tudumom ili direktorom a mora se znati kako je u tom kraju vec u zraku 0,5 promila alkohola po rijecima bivseg ministra policije Jarnjaka.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  15:31 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

po rijecima bivseg ministra policije Jarnjaka.

Je l to insajderska informacija?

Jašta, zbunjola je u pitanju.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dobronamjeran  15:34 29.03.2008
Preporuka: 1

Re: ekavica

Je l to insajderska informacija?

Jašta, zbunjola je u pitanju.

Kad je u saboru prije nekoliko godina vodjena rasprava o dozvoljenoj toleranciji prisutnosti alkohola u krvi vozaca onda je Jarnjak rekao da je u zagorju u zraku 0,5 promila.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Lektorka  20:09 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

dunjiceeee
- u Šokadiji (dio Slavonije između Vinkovaca i Županje) se govori ikavski (vrlo slično dalmatinskom narječju)

nemoj da se moja šokačka polovina duše&tila uzjoguni! ima ih/nas i u vojvodini, na severu bačke.
faljen isus, voljim šokce, amin :)
a tebi lip pozdrav
j.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  23:21 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

Sorry, Lektorka i svi Šokci i Šokice preko Dunava! Opet sam se istrčala kao lokalpatriota ;-)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
janez  23:05 30.03.2008
Preporuka: 0

slobodan prevod

u slobodnom prevodu:

moju malu tražu po kanalu
nemoj srećo danas
tri sam noći spavalo pod šankom...
...
pa slovenci isto govore ekavski: alpsko mleko (ne "mlijeko"), bele vrane (ne "bijele"), na lepem prijazni (ne na "lijepem"), Novo Mesto (ne"mjesto"), Bežigrad (ne"bježigrad") itd.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Herzog  18:25 31.03.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

S rukama u džepu u luci bi stajao
u more pljuvao i ljenčario
I čekao da dođe kakav turist
kojem će za napojnicu prtljag ponijeti.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
banefly  11:06 01.04.2008
Preporuka: 0

Re: ekavica

Obozavam Šokice iz Bačkog Monoštora. OBOŽAVAM !!!!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dobronamjeran  11:56 29.03.2008
Preporuka: 3

Stereotipi

#Link  Replika: 0
Problem generalizacije i stereotipa jedan je od osnovnih problema u cijeloj ovoj prici o buci u komunikacijskom kanalu izazvanoj tankom razlikom i ne voljom slusanja onoga sto je izreceno No doticna gospoda ili gospodje ne bune se u Zagrebu na rad objekata poput Pase ili Ludnice koji promovira primitivni dio jezika kojim vi govorite. Ili kad iz jureceg automobila na raskrizju Savske i Vukovarske takodjer zaori Ceca ili kako se vec zovu pjevacice i pjevaci onoga sto se naziva turbofolk a ja to zovem primitivizam. Sto se tice same curice ona je plod odgoja svojih roditelja koji ju vjerojatno nisu hranili glupostima stereotipa. Osnovni problem je jaz koji je stvoren i koji je pojacan svim strahotama koje su se dogadjale na nasim prostorima. Jos ce mnogo vremena proci dok se traume potisnu i dok ponovno pocnemo slusati sto se govori a ne kojim dijalektom se govori.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Vesna Knežević Ćosić  12:03 29.03.2008
Preporuka: 7

deta

#Link  Replika: 16
znas onaj vic, kad bosanka u srbiji kaze: ja sam na deti

deta je dIJeta po ekavski:)

tako i ja, pre tri godine u zagrebu, 'ocu pitam na ulici gde je mesnicka ulica, pa ko budala, pitam za mJesnicku ulicu. vidim, nesto nije ok, kad mi jedan gospodnin lepo pokaza da je mesnicka (bez j) druga levo. lepo sam cula kako je rekao mesnicka, a ne mJesnicka. posle me bilo nevidjeno sramota a i smesno mi bilo, sto nisam mislila, ukljucila mozak, ne kaze se mjesnica, nego mesnica, sto bi rekla mesara... posle sam normalno govorila kao sto i govorim i nikom nije smetalo.

i tako, sticajem okolnosti, sedim u restoranu i pricam sa jednim njihovim, ajd da kazem nacionalistom, ono, urbani nacionalista salonskog tipa, vrlo ljubazan, pa sam ga svasta pitala i rekla mu kako su zagrebcani skroz otvoreni, plus istra, kvarner, gde sam bila pre toga.

kaze on, da da, ali nije tako svuda, misli da nisu svi jos spremni za komunikaciju, u svim krajevima hrvatske...

a onda mu ja ispricala anegdotu iz osamdeset i neke, kad smo jos bili normalna zemlja. bila sam u zagrebu, bio je skup filozofa iz cele Jugoslavije i divno smo se druzili i zezali. ali, naklate se meni neke dve gospodicne, onako zenski zle prvo, posle zle sto bi rekli, po nacionalnoj osnovi. te ja im smrdim, te ciganka sam (mislim, ja sam prirodno plava s plavim ocima, al ajd), bas su bile kao ose. i uopste ne silaze, ne vredi sto je drugima, ne samo meni, neprijatno.

a govorile su onim najuzasnijim umeksavanjem, ko ne zna, zagrepcanke na kvadrat, vrlo iritantno, kao kad neko onako preterano rasteze beogradski:) a da, sve vreme su vozile ono, mi fine iz zagreba, a ja dZubre iz beograda:)

i meni dojadi, i jedno vece, okome se te dve ose opet i ja popizdim i kazem, jebote, ajde vas dve licne karte na sunce, da ja vidim kakve ste vi to zagrepcanke, jal iz centra jal neka dubrava il selo.

one nece, kazu ne razumeju me, ne govorim hrvatski, sta je to licnjak?

uskoci moja drugarica jasna, zadranka, kaze, osobnu, aj na sunce, odmah, i ona popizdela

oce nece, traze da ja pokazem svoju, pa ce i one. i da skratim, ispostavilo se da su iz nekog mesta za koje nikada nisam cula, iz bosne, znaci nije ni doboj, ni vitez, ni travnik, ni zenica.... a da su u zagreb dosle na studije. studirajuci, postale su vece zagrepcanke od zagrepcanki.

kruna je bila moja "osobna", tj licnjak. ja sam naime rodjena u centru zagreba, ali mi je bilo bedno da to izvlacim dok nisu presle meru.

posle smo ose zajebvali. zabrepcani su govorili beogradski, sa sto bre i tako to, ja sam kajkala, onako kako sam se secala da je moj deda govorio:)

recju, ko ih jebe, nacionalisti nemaju perspektivu, cak i kada to drugacije izgleda. prolazno je.

a da, da ne ispadne da ja sad nesh' protiv bosanki, taman posla, nema veze, to je prica o pokondirenosti i gluposti:)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srđan Fuchs  12:39 29.03.2008
Preporuka: 1

Re: deta

je l' bi onda feta sir po ispravno bila - fijeta?

ps. zato si ti tako simpa, Zg rodom znači, fino bogami, fino... :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
blackbox  13:19 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: deta

Srđan Fuchs
je l' bi onda feta sir po ispravno bila - fijeta?ps. zato si ti tako simpa, Zg rodom znači, fino bogami, fino... :)

ili npr. bukvalno ijekanski glagol trebati.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  13:27 29.03.2008
Preporuka: 1

Re: deta

te ciganka sam (mislim, ja sam prirodno plava s plavim ocima, al ajd)

Žalosno je da je biti proglašen za "Cigana" još uvijek uvreda. Kad bi nam rekli da ličimo na npr. Šveđane, moguće da bi neki pukli od ponosa.

Događa se ponekad, kada mi netko ovdje u Njemi želi dati kompliment, da kaže da ličim na Njemicu (unatoč tamnoj kosi, wow! Iako, zapravo, pretpostavljam da je zbog Ausstrahlung, ne zbog fizičkih obilježja.) Onda imam običaj reći: "Danke schön, ja rado ličim na ono što jesam."


Foto: Šejla Kamerić i njen način obračuna s predrasudama
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Brooklyn  13:33 29.03.2008
Preporuka: 2

Re: deta

Žalosno je da je biti proglašen za "Cigana" još uvijek uvreda. Kad bi nam rekli da ličimo na npr. Šveđane, moguće da bi neki pukli od ponosa.

mislim da u ovoj prici nije poenta da li je primljeno kao uvreda, nego da je poslano kao uvreda, a da jeste (izreceno kao uvreda) je ocigledno iz konteksta.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  13:42 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: deta

Da, žalosno je da "izgledati kao Ciganin/ka" ima negativnu, uvredljivu konotaciju. O tome se radi, o žilavom javnom diskursu, koji se premalo - ili nikako, dovodi u pitanje.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
gambit  15:00 29.03.2008
Preporuka: 2

Re: deta

a govorile su onim najuzasnijim umeksavanjem, ko ne zna, zagrepcanke na kvadrat, vrlo iritantno, kao kad neko onako preterano rasteze beogradski:) a da, sve vreme su vozile ono, mi fine iz zagreba, a ja dZubre iz beograda:)


Iritantno?! Vesna, ne razlikujes se mnogo od ostalih kojima (kao) nesto prebacujes. Htjeli mi to ili ne, radi se o jednom jeziku, koji "mi" zovemo srpski, a "oni" hrvatski (Krleza je to davno formulisao). Ja imam tu (ne)srecu da govorim ijekavski srpski, tako da bi trebalo da imam probleme i tamo i 'vamo. Ali nemam. Jednostavno, govorim - kako govorim, potpuno razumijem sve ljude sa bivseg srpskohrvatskog podrucja, manje-vise i sve ostale Slovene.
I mene svi razumiju i nikad nisam dosao u poziciju da mi neko nesto prigovori.

Zato se opustite, govorite prirodno, ne trazite mJesnicke ulice... par ksenofoba ne cini zimu...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Vesna Knežević Ćosić  16:33 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: deta

dunjica
te ciganka sam (mislim, ja sam prirodno plava s plavim ocima, al ajd)Žalosno je da je biti proglašen za "Cigana" još uvijek uvreda.


dunjiceee bre, aman, stvarno ne mogu da se primim na tu krivicu jeste - nije uvreda, qqlele:)

mozda nisam jasno napisala, ok. meni zavalise da sam ciganka jer sam iz beograda, dakle, mogla sam 'ladno da budem i mali zeleni kamenojedac, da imam repinu, da sam sa kriptona, opet bih bila ciganka, jel, jer sam dosla iz beograda:)

srecom, glupe cure su bile totalni izuzetak, same sebe blam, vise su nervirale kolege iz zagreba nego mene.




   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  16:36 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: deta

Vesna,
možda nisi vidjela preciziranu verziju (13:42 29.03.2008) moje izjave koja te uznemirila:
Da, žalosno je da "izgledati kao Ciganin/ka" ima negativnu, uvredljivu konotaciju. O tome se radi, o žilavom javnom diskursu, koji se premalo - ili nikako, dovodi u pitanje.


Je l OK? Znači, ništa lično.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  16:41 29.03.2008
Preporuka: 1

Re: deta

opet bih bila ciganka, jel, jer sam dosla iz beograda:)


Shvaćam, shvaćam, i stidim se (u njemačkom jeziku postoji izraz sich Fremdschämen, stidjeti se zbog nekoga drugog).

Eto, a mene su u Beogradu dok sam živjela, zbog mog jezika (koji nisam krila) obično svrstavali među izbjeglice. Kad sam rekla da nisam izbjeglica, onda je čest odgovor bio: "Aha, onda špijun!", sasvim ozbiljno. Blago meni! Jer, Bože moj, šta jedna osoba koja govori hrvatski 2003-06. god. u Srbiji može drugo biti nego ili izbjeglica ili špijun?

Poblentavio narod, to ti je.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Vesna Knežević Ćosić  16:44 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: deta

vidi gambit, ja nemam nikakvog kompleksa sto se tice jezika i bas zato napisah "iritantno". da vrlo su iritirajuce "umeksavale" trudeci se da budu vece zagrepcanke od zagrebcana, bez potrebe, medju nama:)

znas, zagrepacani dosta "tvrdo" govore, a mome uvetu i srcu nije nepoznat autentican zagrebacki izgovor, tako da zamoljavam - bez insinuacija.

poenta je bila u neprirodnom menjanju i oponasanju, naglasavam - neprirodnom i usiljenom. spontano "lepljenje" je uvek simpa. e sad, kad se neko folira da jeste ono sto nije, pa jos davi sa tim, onda dolazi do problema u komunikaciji.

naravno da je glupo traziti mJesnicku ulicu, kao sto je moja malenkost odvalila, hvala na savetu:)))


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
tuzlanac  16:45 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: deta

___Ja imam tu (ne)srecu da govorim ijekavski srpski, tako da bi trebalo da imam probleme i tamo i 'vamo. Ali nemam. Jednostavno, govorim - kako govorim, potpuno razumijem sve ljude sa bivseg srpskohrvatskog podrucja, manje-vise i sve ostale Slovene.
I mene svi razumiju i nikad nisam dosao u poziciju da mi neko nesto prigovori.

Zato se opustite, govorite prirodno, ne trazite mJesnicke ulice... par ksenofoba ne cini zimu...


tako je, samo sto je trebalo to navesti pravim imenom: govorite bosanskim jezikom.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Vesna Knežević Ćosić  16:51 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: deta

dunjica
Vesna,možda nisi vidjela preciziranu verziju (13:42 29.03.2008) moje izjave koja te uznemirila:
Da, žalosno je da "izgledati kao Ciganin/ka" ima negativnu, uvredljivu konotaciju. O tome se radi, o žilavom javnom diskursu, koji se premalo - ili nikako, dovodi u pitanje.Je l OK? Znači, ništa lično.


ok ok ok, naravno, samo napisah za svaki slucaj:))) kiss
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
gambit  17:40 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: deta

tako je, samo sto je trebalo to navesti pravim imenom: govorite bosanskim jezikom.


Pazi, to nisam znao. A mozda govorim i hercegovacki, crnski ili gorski, nisam vise pametan...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Vesna Knežević Ćosić  19:29 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: deta

hihi, simpa, nego, jeee:)
a fIJeta, mljac
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Kazezoze  19:49 29.03.2008
Preporuka: 1

Re: deta

Pazi, to nisam znao. A mozda govorim i hercegovacki, crnski ili gorski, nisam vise pametan...

a kad bi se ujedinili crna gora i bosna i hercegovina, onda bi se trebali zvati - crna bosna i gora hercegovina :-)))
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
vucko  19:52 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: deta

Pazi, to nisam znao. A mozda govorim i hercegovacki, crnski ili gorski, nisam vise pametan..

A evo i ilustracije

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
edi-va  12:07 29.03.2008
Preporuka: 2

Srdjane

#Link  Replika: 5
to je samo za njih porazavajuce. Ja kad se suochim likovima poput tih koje si naveo, ja povuchem u sarkazam i ironiju, pa ih zbunim da na kraju ne znaju sta su uopshte hteli da kazu, nrp. gospodji katolkinji bih prvo rekla da je katolikinja, ali mala ne velika, jer velika bi razuemela poruku: ljubi bliznjeg svog ili pred Bogom smo svi jednaki ... znam posao ti to ne dozvoljava, gde bi te odvelo da se svakom pravdash: Znate ja samo govorim ekavicu sticajem glupavih okolnosti ...

Sto se tiche buducnosti za koju zivish, tu sam pesimista ... teshko da cesh je doziveti, mozzda tvoj slatkish mali, kada poraste jednoga dana, nece imati neprijatnosti ove vrste:)

pozdrav
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srđan Fuchs  12:41 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: Srdjane

edi-va
...Sto se tiche buducnosti za koju zivish, tu sam pesimista ... teshko da cesh je doziveti, mozzda tvoj slatkish mali, kada poraste jednoga dana, nece imati neprijatnosti ove vrste:) pozdrav


pa, za njega živeti sadašnjost mi se nekako i čini najviše inspirativnim!

pozdrav re-loaded :)
srke
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Ruben  12:55 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: Srdjane

Iskreno ne razumem motive ovog tvog iskustva, mislim nama prenetog javno.
Šta si zapravo hteo da kažeš?
Neovisno od toga, posledice su sasvim izvesno- eto ti hrvati, katolici, jel' vidiš?-
Ja sam recimo, bio pre godinu dana u Zagrebu, nisam se trudio da sakrijem ekavicu, i nisam primetio
da to nekoga osobito uzbuđuje.
Stav je bio nekako, to se oseća prećutno- A srbin, pa šta ćeš.-
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Markonio  13:15 29.03.2008
Preporuka: 1

Re: Srdjane

Moj deda je rodom iz okoline Bihaca i izmedju dva svetska rata je studirao u Zagrebu i imao je dosta problema oko svog porekla uopste. Jednom se tako desilo da je indeks popunio cirilicom, i da profesor nije hteo da ga ispituje jer ne razume sta pise u indeksu. Pitao je mog dedu koje je to pismo i kada je ovaj odgovorio da je srpska cirilica, profesor je samo komentarisao: "Pa ja kaj me zas(v)rbi, ja se pocesem." A pazite, to je bio intelektualac, sta onda da se ocekuje od obicnih ljudi, a kamoli neukih...
Tako da problem koji opisujete generalno postoji vec decenijama. Koliko sam samo poznanika imao koji nisu bili usluzeni u restoranima jer su trazili hleb umesto kruha, ili moja devojka koja je prosle godine ostala uskracena za informaciju na zeleznickoj stanici jer je pitala za voz a ne za vlak...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Pape  13:24 29.03.2008
Preporuka: 1

Re: Srdjane

...ne razumem motive...
Odnosi između Srba i Hrvata su uvek zanimljiva tema. Zašto se ne bi o tome pisalo (kao što se piše oduvek)? Naravno, bez govora mržnje, koga ovde nema. Ne razumem šta ovde postoji što se ne bi razumelo, pitanje motiva je nebitno, kao i poente.
(Uostalom, i u pogledu poente je prilog uravnotežen).
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srđan Fuchs  13:27 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: Srdjane

motiv bi bio da se nešto pokuša tražiti u vidu kakvog javnog rada na tome da se u svest ljudi ureže da neko nije zločest samo ako govori jezik na ovaj ili onaj način. no, shvaćam da je preambiciozno tako nešto tražiti. vi i sami kažete u poslednjoj rečenici vašeg kratkog komentara... nešto, što bi, po meni, moralo biti iskorenjeno u društvima balkana. naime, ja nikako ne znam jeste li vi zločest, kriminalac ili ubojica, samo na osnovu toga na koji vi način govorite. ako ipak mislim da znam sve to o vama samo na osnovu toga kako ste prozborili, onda nešto nije u redu sa mojim shvaćanjima, negde sam zapodenuo čudan virus predrasude i sklonost ka stereotipiji... nije bilo to ništa sa katolicizmom ili time što neko pripada hrvatskoj etničkoj skupini (recimo, edita je u gornjem komentaru to sasvim fino skužila)...

je l' to možda moj neki lični problem samo? mislim da nije, mislim da je šireg karaktera. i zato sam javno preneo iskustvo jer mislim da se tiče i nekog kolektivnog odnosa prema pojedinačnim problemima.

ps. molim vas, Ruven, samo mi nemojte podmetati da mi je cilj da raspršim netoleranciju, pošto ću ja onda ipak smatrati da ste zločesti.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Filip2412  13:23 29.03.2008
Preporuka: 1

bre

#Link  Replika: 86
Ma kad cujem ovako nesto dodje mi da nikad vise ne odem na Balkan ni turisticki.
Bog je zayebao Balkan, nema tu pomoci.

A Hrvatsko more me nece videti, znam da je najlepse bio sam ko klinac s roditeljima ali bez obzira, neka hvala.
Treba da odem tamo pa da engleski govorim? I nije ovo Srdjanovo jedino, cuje se previse cesto da ljudi imaju slicna iskustva. Sve je pocelo kretenskom podelom jezika za koji svako pismen mora reci da je jedan jezik - srpsko-hrvatski.
Manja je razlika nego izmedju juznjackog Americkog u Texasu i Australijskog.

Ja inace imam familiju u Uzicu i vise volim taj njihov jekavski nego BG naglasak ali volim svaki, razliciti akcenti su bogatsvo jezika. Valjda su u Srbiji tolerantniji jer ima Srba iz raznih krajeva bivse SFRJ (fala oluji itd.) pa nacin na koji govoris uopste ne dokazuje naciju.

Juce bio majstor da nam namesta sporet na gas, kaze momak - 25-26 godina ima, bio je u nekom kraju Toronta gde je bila brojna srpska i hrvatska populacija pa je dosta te dece bilo sa njim u skoli. Kaze tukli su se zestoko medjusobno tokom celog skolovanja, like dogs and cats...
nema tu pomoci

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dobronamjeran  13:49 29.03.2008
Preporuka: 2

Re: bre

A Hrvatsko more me nece videti, znam da je najlepse bio sam ko klinac s roditeljima ali bez obzira, neka hvala.
Treba da odem tamo pa da engleski govorim? I nije ovo Srdjanovo jedino, cuje se previse cesto da ljudi imaju slicna iskustva. Sve je pocelo kretenskom podelom jezika za koji svako pismen mora reci da je jedan jezik - srpsko-hrvatski.

Eto vidis kao i svi i ti bolujes od stereotipa. More moze biti mokro i slano i more nema naciju ili mozda ima. To da mozes naletjeti na neuljudjene budale mozes no to ti se moze dogoditi svagdje. Sto se tice jezika zasto bi hrvati morali govoriti srpsko-hrvatski a srbi hrvatsko -srpski? Zasto je tebi kretenski ako su Hrvati odlucili da je njihov jezik hrvatski? Ili smatras da se moze nekome narediti da mu se jezik zove srpsko hrvatski?Zar nije logicno da hrvati govore hrvatski a srbi srpski? Ovdje je drugi problem. Problem u nezelji za razumijevanjem izgovorenog kroz stereotip o jeziku kao odrednici osobe koja nesto izgovara. Kako se ti jezici zovu to je manje vazno. Osnovni point je u tome da li se zeli razgovarati s nekim tko ima drugaciji akcent i drugaciji dijalekt od tebe i samim time prema stereotipu predstavlja ili becke konjusare koji jedva cekaju da pocnu genocid ili srbijanske gedze koji nose opanke i sajkace i jedva cekaju da zauzmu dio Hrvatske ili Bosne a ustvari iza dijalekta ne vide covjeka koji im govori. Zanimljivo bi bilo ako bi gospodin srdjan mogao opisati kako tece komunikacija izmedju Izraelaca i palestinaca te da li i kod te dvije skupine postoje problemi kao i kod nas?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
audrey  14:10 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: bre

Kako se ti jezici zovu to je manje vazno.


Zasto je tebi kretenski ako su Hrvati odlucili da je njihov jezik hrvatski?


A i sa logikom ne stojimo baš najbolje...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
edi-va  14:16 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: bre

A
Hrvatsko more me nece videti, znam da je najlepse bio sam ko klinac s roditeljima ali bez obzira, neka hvala.


e vidish tu nisi nishta bolji/gori od gorepomenute gospode (no hard feelings)

Ja sam bila proshlo leto na hrvatskom preleeeepom moru, tachnije Makarska rivijera ... u prodavnici, pekari, menjachnici sam bez ustruchavanja govorila ekavicu. Nikakvih problema nisam imala, jedini koji su mi se zbog ekavice nametali su bili Srbi, koji su isto kao i ja provodili odmor na tom preleeeeepom moru. Najupadljivija je bila jedna Beogradjanka, koja se sa svojim malishanom raspravljala on daily basis, toliko upechatljivo beogradski, da sam je svaki put chula na kilometar, kako sam se priblizavala plazi znala sam da je i ona tu. Jedan dan je i naleteo dzip sa BG tablicama iz kojeg su izashli izuzetno fini i zgodni momci, okupali se i produzili za Dubrovnik ...

toliko samo na konto tvojih predrasuda:)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dobronamjeran  14:21 29.03.2008
Preporuka: 1

Re: bre

A i sa logikom ne stojimo baš najbolje.

Dakle manje je vazno kako se jezici zovu ako postoji volja za komunikacijom. Te samim time nema to veze s logikom. Jer Srdjan je mogao pricati recimo pricu o razgovoru izmedju Ceha i Slovaka u kojoj jedni govore Ceski a drugi Slovackim jezikom te se i jedni i drugi mogu razumjeti bez problema tako i oni koji govore Hrvatskim mogu razumjeti nekoga tko govori Srpskim bez obzira kako se taj jezik zove i tu ime jezika ne igra ulogu nego volja de se onaj drugi razumije i da se slusa sto prica a ne kako prica.
No ako zelimo pricati o jeziku moramo prvo rascistiti da li pricamo o jezicnom standardu ili o stvarnom zivom jeziku. No mislim kako to niti nije tema ovog bloga.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
mixmasterche  14:59 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: bre


Sto se tice jezika zasto bi hrvati morali govoriti srpsko-hrvatski a srbi hrvatsko -srpski? Zasto je tebi kretenski ako su Hrvati odlucili da je njihov jezik hrvatski? Ili smatras da se moze nekome narediti da mu se jezik zove srpsko hrvatski?Zar nije logicno da hrvati govore hrvatski a srbi srpski? Ovdje je drugi problem. Problem u nezelji za razumijevanjem izgovorenog kroz stereotip o jeziku kao odrednici osobe koja nesto izgovara. Kako se ti jezici zovu to je manje vazno.


Jezik je organska stvar. On nastaje, razvija se i menja, a moze i kao bilo koja ziva stvar da umre. Nazalost, promene u jeziku mogu biti indukovane i najcesce se to radi zbog politike. Razumem teznju malog naroda da svoje postojanje zaokruzi i time sto ce imati svoj jezik, pa makar i ako ga samo podeli sa nekim i onda jednostavno nazove svojim. Ali to sa istinom nema blage veze. Ne menja cinjenicu da je to bio jedan jezik, koji je ilirski pokret i komunizam najpre prozvao Ilirskim, iako je jako malo podataka ostalo o Ilirskom jeziku, a kasnije komunizam prozvao srpsko-hrvatskim. Sve dok danas nismo dobili hrvatski jezik. I to jos nije sve. Taj jezik se siluje, smisljaju se kovanice, menja se gramatika, a sve u zelji da taj jezik bude sto razlicitiji od prvobitnog.

Kao sto bih smatrao neozbiljnim Amerikance kad bi svoj jezik zvali americkim, ili Austrijance kad bi svoj jezik zvali austrijskim(uz svo uvazavanje razlika izmedju jezika kojim govore), tako smatram neozbiljnim ili bolje reci smesnim Hrvate, Bosnjake i Crnogorce koji danas imaju hrvatski, bosnjacki i crnogorski jezik naglasavanjem a najcesce i izmisljanjem razlika. Zato bi sa Vama mogao sloziti u jednom: najveci je problem nedostatak zelje za razumevanjem
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dobronamjeran  15:11 29.03.2008
Preporuka: 0

Re: bre

Jezik je organska stvar. On nastaje, razvija se i menja, a moze i kao bilo koja ziva stvar da umre. Nazalost, promene u jeziku mogu biti indukovane i najcesce se to radi zbog politike. Razumem teznju malog naroda da svoje postojanje zaokruzi i time sto ce imati svoj jezik, pa makar i ako ga samo podeli sa nekim i onda jednostavno nazove svojim. Ali to sa istinom nema blage veze. Ne menja cinjenicu da je to bio jedan jezik, koji je ilirski pokret i komunizam najpre prozvao Ilirskim, iako je jako malo podataka ostalo o Ilirskom jeziku, a kasnije komunizam prozvao srpsko-hrvatskim.

Tu si potpuno u pravu. No zaboravio si kako je "sluzbena" verzija i hrvatskog i srpskog jezika nastala Beckim dogovorom Gaja i Vuka. Da nije tog dogovora lako je moglo doci do toga da standardna verzija Hrvatskog jezika postane kajkavska a standardna verzija Srpskog recimo ona vranjanska iz Zone Zamfirove i danas sigurno ne bi govorili jako slicnim jezicima. Nadalje u Hrvatskoj se jezik zvao Hrvatsko -Srpski i niti onda nije bio istog jezickog standarda kao Srpsko- Hrvatski. Niti po rijecima niti po gramatici. Uostalom u hrvatskoj su bile mahune a u srbiji je bila boranija ili pasulj i grah ili rucnik i peskir ili hlace i caksire i tako dalje. No ponavljam ovaj blog ne govori o tome da li su Hrvatski i Srpski isti jezici ili razliciti nego o volji onih koji govore hrvatskim i srpskim da se medjusobno razumiju.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.