Biz| Društvo| Ekonomija

KADROVSKA PUSTINJA

tsunade RSS / 05.07.2016. u 07:59

  

Rade Ljubojević je Srbin iz užičkog kraja i to se nekako odmah prepozna, ne samo po fizionomiji, akcentu, nego i mentalno. Čvrsto prizemljen, slabo filozofira izvan polja svojih „prozaičnih“ problema. Njih, s druge strane, odlično artikuliše, što se vidi u ovom video zapisu.

Ljubojević je vlasnik kompanije “Sirogojno”. Karijeru je započeo kao komercijalista u firmi “Inex Zlatiborka Sirogojno”.

Sećate se onih teških vunenih džempera s kraja 70-tih i 80-tih? E još ih štrikaju kod Radeta i izvoze u hladne zemlje poput Islanda, Švedske, Norveške.

Krajem 80-tih Ljubojević je radio u predstavništvu “Sirogojna” u Nemačkoj da bi sredinom 90-tih na aukciji kupio to društveno preduzeće. Pored džempera, njegova kompanija ima i hladnjače. Veliki je izvoznik voća na sve kontinente. Primerice, svaka treća malina prodata u Švedskoj je iz Sirogojna.

Ljubojević kao jedan od svojih najvećih problema apostrofira deficit radne snage. Da, dobro ste pročitali: “manjak”. Na njegove konkurse za električare i tehničare rashladnih uredjaja javljaju se diplomirani menadžeri. U Užicu danas živi jedan (rečju, slovom) penzionisani tapetar angažovan u fabrici nameštaja. Kad on prestane da radi, neće imati ko da presvuče trosed i fotelju.

Svako ko hoće da organizuje bilo kakav privatni posao, sigurna sam, više puta padne u iskušenje da od svega digne ruke zato što nema sa kim da ga radi. To je problem čiji koreni uglavnom leže u očajnom školskom sistemu.

Šta se dogodilo sa učenjem kroz rad? Zaboravila sam na reč "šegrt" dok je Saša juče nije izgovorio. 

Druga stvar koju Ljubojević doživljava kao duboko nepravednu je privilegovani položaj stranih investitora. Subvencije, poreske i druge olakšice, zemljište, jeftina struja, to su sve mamci kojima se vabe stranci. “Šta smo mi, domaći investitori, ovde?”, pita Ljubojević.

Tačan odgovor bi bio: vi ste neko ko snosi veći trošak i rizik poslovanja kako bi strancu rizik bio minimalizovan. Drugim rečima, domaći investitor direktno plaća strancu da pod mnogo povoljnijim uslovima dođe, uloži to nešto para u Srbiju i odnese sav svoj profit.

Za ono kratko vreme koje smo proveli u razgovoru o prilikama u Srbiji, nisam primetila da moj sagovornik sebi dozvoljava trunku iracionalnosti. A opet, negde sam sigurna da samo težak zanesenjak može ovde da pravi profit pune dve decenije, ispraćajući partije, koalicije, premijere jednog za drugim, sve krećući se ispod njihovog radara.

Loša posledica takvog kretanja je to da mu nije dozvoljen jači uticaj na ekonomsku politiku. 

PS. Znam da medju vama ima onih koje mrzi da pogledaju klip već se uglavnom opredele da pročitaju tekst. Ima i onih koji samo pogledaju video zapis bez čitanja. Preporučujem da napravite izuzetak i ovaj blog post sa tri elementa – pisanim, audio i video – tretirate kao celinu. Mislim da je iz te pozicije najbolji pogled na pustinju.




Komentari (87)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

b92fmember b92fmember 08:27 05.07.2016

Prekvalifikacija

Rade da se prekvalifikuje pa da krene u IT biznis. Tu nam kadrovi ne fale.
tsunade tsunade 08:32 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Rade da se prekvalifikuje pa da krene u IT biznis. Tu nam kadrovi ne fale.


si siguran? pre neki dan čitam da nam baš u tom sektoru fali recimo pet, šest hiljada. onda se čovek zapita što ne pozatvaraju ove gimnazije u koje se više niko ni ne upisuje i ne otvore stručne škole na koje je navala. više ni klinci nisu toliki zanesenjaci.
freehand freehand 08:35 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

tsunade
Rade da se prekvalifikuje pa da krene u IT biznis. Tu nam kadrovi ne fale.


si siguran? pre neki dan čitam da nam baš u tom sektoru fali recimo pet, šest hiljada. onda se čovek zapita što ne pozatvaraju ove gimnazije u koje se više niko ni ne upisuje i ne otvore stručne škole na koje je neverovatna navala. više ni klinci nisu toliki zanesenjaci.

Kako misliš da se u gimnazije niko ne upisuje? Navala je u gimnazije, koliko ja znam. I uz to - i u gimnazijama se sem matematike i fizike kao osnova uči i informatika, i to - isto kao i u stručnim školama - kvalitet tog znanja debelo zavisi od nastavnika i programa.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 08:36 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Tu nam kadrovi ne fale.

Ово није тачно.
Фале нам -- и те како.
Мислим да нема ниједног незапосленог АјТиовца ако зна бар да укључи компјутер. То је ове године показао и упис: програмерски смер на ЕТФу било је скоро најтеже уписати.
antioksidant antioksidant 08:39 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

b92fmember
Rade da se prekvalifikuje pa da krene u IT biznis. Tu nam kadrovi ne fale.

pa vidis da je on menadzer, tipican - sta ce nam drugi menadzeri kad sam tu ja :)

inace - zakon o stranim ulaganjima je ukinut (prosle godine)*** tako da rade jos nije primetio tu promenu na trzistu. drugo - savet stranih investitora se sam osnovao, moze i savet domacih investitora kada se organizuju i prepoznaju interes. da prostora i potrbe ima to stoji.

ali najvise sam se javio oko ovih kadrova - trziste radne snage je posledica i ponude i traznje. da se taj tapetar u uzicu placa vise neko bi i naucio taj zanat pa nasledio tog gospodina, starca focu od stotinu leta. ocito ni ti sto ga placaju nemaju veliku potrebu za tim vestinama jer da imaju platili bi vise. skolstvo nam jeste malo zbunjeno (malo vise) pa se sega mega bleja menadzeri stancuju kao na traci ali izgleda da za njih ima trzista. dobar deo njih je zaposlen (preko stranaka, veza i poznanstava mozda) ali to su okolnosti :).
hocu reci - kad stranke budu zaposljavali manje menadzera nego proizvodnja tapetara bice ih vise i u uzicu.


*** napomena - i dok je postojao zakon o stranim ulaganjima nije stranim investitoriam davao nikakva specijalna prava vec je garantovao ista prava kao domacim.
tsunade tsunade 08:40 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Kako misliš da se u gimnazije niko ne upisuje? Navala je u gimnazije,


u beogradu je oko 4000 mesta u gimnazijama upražnjeno, to je podatak iz novina od prošle godine koji sam zapamtila baš zbog histerije koja vlada pred upis svake godine. s druge strane u "teslu" ili tako neku prestižniju stručnu školu dete ne može da se upiše ako nema svih sto pedeset ili koliki je ono maksimalan broj poena.

o kvalitetu znanja doista možemo da pričamo. meni dete još u osnovnoj ali je bol tim povodom veoma prisutna.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 08:42 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

*** napomena - i dok je postojao zakon o stranim ulaganjima nije stranim investitoriam davao nikakva specijalna prava vec je garantovao ista prava kao domacim.

Узгред, и домаћи инвеститори, мислим, имају иста права на субвенција као страни,ако запошљавају толико и толико?
b92fmember b92fmember 08:44 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

tsunade
Rade da se prekvalifikuje pa da krene u IT biznis. Tu nam kadrovi ne fale.


si siguran? pre neki dan čitam da nam baš u tom sektoru fali recimo pet, šest hiljada. onda se čovek zapita što ne pozatvaraju ove gimnazije u koje se više niko ni ne upisuje i ne otvore stručne škole na koje je navala. više ni klinci nisu toliki zanesenjaci.


naravno da fale, ali preduzetnici "lideri" ne kukaju vec rade najbolje sto mogu sa onim sto imaju.
tsunade tsunade 08:45 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

pa vidis da je on menadzer, tipican - sta ce nam drugi menadzeri kad sam tu ja :)


pa šta će mu?

ali najvise sam se javio oko ovih kadrova - trziste radne snage je posledica i ponude i traznje. da se taj tapetar u uzicu placa vise neko bi i naucio taj zanat pa nasledio tog gospodina, starca focu od stotinu leta.


ne mora da znači.

i dok je postojao zakon o stranim ulaganjima nije stranim investitoriam davao nikakva specijalna prava vec je garantovao ista prava kao domacim.


nije reč o pravima nego o povlašćenom položaju ili privilegiji
tsunade tsunade 08:47 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

naravno da fale, ali preduzetnici "lideri" ne kukaju vec rade najbolje sto mogu sa onim sto imaju.


da. dok im ne pukne film i ne dignu ruke od svega.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 08:48 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

ne mora da znači.

Ма...
Реч је и о менталном обрасцу у друштву: какву слику оно шири о цењеним занимањима, о етици рада, о етици зараде, о животној етици, о вредности знања...

Наш пробле с кадровима потиче одатле, а не из неприкладног школовања. Оно је секундарно, оно је последица оног што сам навео.
antioksidant antioksidant 08:49 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Predrag Brajovic
*** napomena - i dok je postojao zakon o stranim ulaganjima nije stranim investitoriam davao nikakva specijalna prava vec je garantovao ista prava kao domacim.

Узгред, и домаћи инвеститори, мислим, имају иста права на субвенција као страни,ако запошљавају толико и толико?

da, to je po uredbi o direktnim investicijama i ne pravi razliku po poreklu investitora samo su domaci investitori tu u nezgodnom polozaju jer im je teze da obezbede bankaraske garancije (zbog dugotrajno teskih poslovnih uslova retko kada su bas dovoljno nerizican bankarski klijent.
tsunade tsunade 08:49 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Узгред, и домаћи инвеститори, мислим, имају иста права на субвенција као страни,ако запошљавају толико и толико?


e pa nemaju. upravo mi se rade žalio da je konkurisao za neku subvenciju, da je njemu odobreno sedam hiljada (nečega, valjda evra) a da je strancu za istu ili sličnu stvar država odobrila deset tih istih novčanih jedinica.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 08:50 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

jer im je teze da obezbede bankaraske garancije

Добре фирме нису.

Мада, паре су, тамо преко, далеко јефтинији. И инвестициона клима и механизми постоје.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 08:51 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

e pa nemaju. upravo mi se rade žalio da je konkurisao za neku subvenciju, da je njemu odobreno sedam hiljada (nečega, valjda evra) a da je strancu za istu ili sličnu stvar država odobrila deset tih istih novčanih jedinica.

Није то по закону.
Ено, и АО ти каже.
То је његово тумачење.
Комсија је имала, биће, другачије.
antioksidant antioksidant 08:53 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

pa šta će mu?

njemu ne treba ali oni se zaposljavaju u postojecim okolnostima, dakle nekom trebaju (za njega sam se zezao ocito - sam je svoj gazda i zna ko mu je potreban)
ne mora da znači.

mora da znaci - to je uvek definicija trzista - ponuda i traznja se pronadju. trenutno je potraznja za tapetarima tolika (ogleda se u ponudjenoj ceni) da ponude nema
nije reč o pravima nego o povlašćenom položaju ili privilegiji

pa to je mozda neki drugi zakon , ja komentarisem taj sto je vazio do prosle godine (jedina privilegija je garantovana ukoliko postoji bilateralni ugovor koji to garantuje ali to je standard medjunarodnog prava svuda u svetu ne samo ovde a i tih bilateralnih ugovora koji daju specijalna prava nije ni bilo).
znam da postoji percepcija da su strani investitori u povoljnijem polozaju jer ih nas zakon stiti ali nije tako - oni su u povoljnijem polozaju zbog znanja i para koje imaju.
antioksidant antioksidant 08:55 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Ено, и АО ти каже.
То је његово тумачење.

nije tumacenje. evo link ka uredbi

http://www.privreda.gov.rs/propisi/uredba-o-uslovima-i-nacinu-privlacenja-direktnih-investicija-sluzbeni-glasnik-rs-br-282015/

antioksidant antioksidant 08:56 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Добре фирме нису.

slazem se samo sam naglasio da je kod nas manje dobrih firmi nego sto bi nam trebalo. ovo sirogojno deluje kao primer odlicne firme.
tsunade tsunade 09:26 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

njemu ne treba ali oni se zaposljavaju u postojecim okolnostima, dakle nekom trebaju (za njega sam se zezao ocito - sam je svoj gazda i zna ko mu je potreban)


pa ne zapošljavaju se nego se javljaju na konkurs za električare što im nije struka i što ne znaju da rade...

mora da znaci - to je uvek definicija trzista - ponuda i traznja se pronadju. trenutno je potraznja za tapetarima tolika (ogleda se u ponudjenoj ceni) da ponude nema


ne sporim da ti znaš napamet definiciju tržišta. ja ti kažem da ponuda i tražnja ne odredjuju broj potrebnih tapetara u užicu a to ti kaže i moj sagovornik koji ima direktan uvid u tu problematiku. na tržištu nema električara i tehničara rashladnih uredjaja pa se javljaju diplomirani menadžeri za taj posao... dakle teorija je jedno, praksa nešto sasvim deseto. to mogu da ti potvrdim iz vlastitog iskustva. učiniti se da neko nešto zna, jer dobro priča, ili ima neki papir, diplomu, onda kad zagrebeš vidiš da nema pojma.

na fakultetu dramskih umetnosti, na odseku montaža, studenti ne uče programe kao što su after effect. meni na primer treba montažer koji zna taj program. okrenula sam jedno 30 telefona dok nisam zabola klinca koji se sam osposobljavao za to dok je na fakultetu učio teoriju filma. ok ne kažem da teorija nije potrebna, ali je znanje savremenih programa potrebnije.

moja mlada komšinica hoće da upiše režiju. ja joj kažem, dete upiši montažu, da nešto naučiš "u ruke" da radiš, lakše ćeš se zaposliti. kaže: pa upisala bih ali primaju šestoro na montažu (ona hoće akademiju u novom sadu) a 16-toro na režiju!?!?

plus, treba izdržati nelojalnu konkurenciju svih tih ćerki i sinova, potomaka srpskog glumišta, koji takodje žele da upišu montažu jer se daleko lakše dolazi do posla...

i onda se zapitaš, što smo tako nenormalni? zašto ne povećaju broj studenata montaže jer objektivno za tim "zanatom" ima potrebe a režiju nek studira ko hoće, velike su šanse u svakom slučaju da nikad ne snimi ni jedan film.
tsunade tsunade 09:31 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

znam da postoji percepcija da su strani investitori u povoljnijem polozaju jer ih nas zakon stiti ali nije tako - oni su u povoljnijem polozaju zbog znanja i para koje imaju.


ako je tako, zašto premijer traži rešenje za fijatove probleme u srbiji a ne traži rešenje za radetove probleme?
antioksidant antioksidant 09:37 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

ne sporim da ti znaš napamet definiciju tržišta. ja ti kažem da ponuda i tražnja ne odredjuju broj potrebnih tapetara u užicu a to ti kaže i moj sagovornik koji ima direktan uvid u tu problematiku. na tržištu nema električara i tehničara rashladnih uredjaja pa se javljaju diplomirani menadžeri za taj posao... dakle teorija je jedno, praksa nešto sasvim deseto. to mogu da ti potvrdim iz vlastitog iskustva. učiniti se da neko nešto zna, jer dobro priča, ili ima neki papir, diplomu, onda kad zagrebeš vidiš da nema pojma.

nema to veze sa definicijom trzista vec upravo sa praksom. cena koja se nudi je odredjena potrebom za tapetarom. nekom kom stvarno treba tapetar ponudice vise nego sto je nudio na oglasu gde mu se javio menadzer da bude tapetar. i tako dok ne dodje do tapetara (ako mu stvarno treba). sada je situacija "treba mi tapetar za 50 000 (lupljena cifra)" a za 50 000 na trzistu ima samo menadzera koji bi da budu tapetari. za 50 000 niko nece da uci za tapetara, to je poenta. kapiram ja i poziciju poslodavaca koji bi dobrog tapetara za manje para (sto je logicno) ali dobar tapetar trenutno kosta vise - trazi vise.
(situaciju znam oko zavarivaca malo vise ali princip je isti i za burek majstore i molere).
i onda se zapitaš, što smo tako nenormalni? zašto ne povećaju broj studenata montaže jer objektivno za tim "zanatom" ima potrebe a režiju nek studira ko hoće, velike su šanse u svakom slučaju da nikad ne snimi ni jedan film.


pa ako je potreba tolika (a verujem da jeste - za zanatima je sve veca potreba jer izlazimo iz perioda kada se verovalo da su "ruke" nepotrebne) otvorice se i neki privatni institut/akademija koja ce da uci montazere (sad, kako i koliko i to ce rziste da resi - trazice se oni koji znaju a ostali mogu u menadzment montaze :))
antioksidant antioksidant 09:40 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

tsunade
znam da postoji percepcija da su strani investitori u povoljnijem polozaju jer ih nas zakon stiti ali nije tako - oni su u povoljnijem polozaju zbog znanja i para koje imaju.


ako je tako, zašto premijer traži rešenje za fijatove probleme u srbiji a ne traži rešenje za radetove probleme?

mene pitas za premijerove odluke? :)
ne znam, mozda on zna. ja ne znam ni da fiat ima problema u srbiji.
ali kada smo kod radetovih problema - ono sto pokusavam da kazem ej da radetov problem nije u zakonu kao sto je rekao (jer zakonski ima isti tretman) ni u udruzivanju kao sto je rekao (jer moze postojati i savet domacih investitora) vec u necem drugom. a da bi se problem resio mora se prvo pronaci. pricati o promeni zakona koji nije problem je gubljenje vremena, problem nece biti resen.
g.radicevic g.radicevic 09:44 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

ako je tako, zašto premijer traži rešenje za fijatove probleme u srbiji a ne traži rešenje za radetove probleme?


verovatno zato što fiat učestvuje u BDP-u sa 1,5-2%, a Rade na nivou statističke greške. Ne znači da u budućnosti neće biti obrnuto, ali trenutno je tako.
pride Rade potencijalno obezbeđuje 50-tak glasova, a fiat ne manje od 5000, jbg. ne kažem da je razmišljanje ispravno, samo da je otprilike trenutno takvo.



tsunade tsunade 09:45 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

ali dobar tapetar trenutno kosta vise - trazi vise.


nema ga. ni za više ni za manje. dobrog tapetara nema. nema ni dobrog vodoinstalatera (ja znam jednog, držim ga ko malo vode na dlanu), molera, električara... nema ni dobrog montažera, novinara (jer i to je neka vrsta zanata), računovodja, bravara... a znaš šta je najtragičnije... nema ni dobrog menadžera iako imamo puno diploma s tim zvanjem.

zato ovaj blog post nosi naziv kadrovska pustinja.
tsunade tsunade 09:47 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

verovatno zato što fiat učestvuje u BDP-u sa 1,5-2%, a Rade na nivou statističke greške. Ne znači da u budućnosti neće biti obrnuto, ali trenutno je tako.
pride Rade potencijalno obezbeđuje 50-tak glasova, a fiat ne manje od 5000, jbg. ne kažem da je razmišljanje ispravno, samo da je otprilike trenutno takvo.


tačno.
a to u stvari znači da ovo nije država nego provizorijum.
tsunade tsunade 09:53 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

ono sto pokusavam da kazem ej da radetov problem nije u zakonu kao sto je rekao (jer zakonski ima isti tretman)


eh, antiox... retko koji problem leži u zakonu i taj se najlakše rešava.
g.radicevic g.radicevic 09:58 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

ovo nije država nego provizorijum.


provizorijum je ozbiljna i korisna stvar...

bar u građevinarstvu
tsunade tsunade 10:02 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

provizorijum je ozbiljna i korisna stvar...

bar u građevinarstvu


jel? kako? zašto? od kad se družim s gradjevincima svašta nešto zanimljivo saznajem. pre toga štanix. nula.

u društvu (i pripadajućoj politici i ekonomiji) privremenosti su štetna i opasna stvar.
antioksidant antioksidant 10:16 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

retko koji problem leži u zakonu i taj se najlakše rešava.

nisam ja ni rekao da je problem u zakonu vec rade
tsunade tsunade 10:34 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

nisam ja ni rekao da je problem u zakonu već rade


on je baš pričao o praksi koja može a i ne mora da ima veze sa zakonom... a spomenuo je zakon o stranim ulaganjima kao jedan od opštih primera
antioksidant antioksidant 10:56 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

a spomenuo je zakon o stranim ulaganjima kao jedan od opštih primera

citat je "mi smo napravili zakon o stranim ulaganjima, zakon o domacim ulaganjima ne postoji"
to je netacno po dva osnova - prvo jer sada postoji zakon o ulaganjima (zakon o stranim ulaganjima je ukinut) a drugo - zakon o stranim ulaganjima se bavio garantovanjem izjednacavanja prava domacih i stranih ulagaca, nije strana ulaganja stavljao u povoljniji polozaj u odnosu na domaca.
praksa je svakako druga tema ali on nije pricao o praksi, vec je bas pomenuo zakone kao losu stvar (postojanje jednog a nepostojanje drugog). uostalom, ako je to problem, kako je on naglasio, taj problem je resen prosle godine.
(sad sam ga preslusao ponovo da bih video da li sam dobro razumeo ovo oko zakona a vidim da pominje i da je u klubu privrednik, tako da je i problem sa udruzenjem stranih investitora resen , ostaje jos samo tapetar )
b92fmember b92fmember 12:13 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

tsunade
naravno da fale, ali preduzetnici "lideri" ne kukaju vec rade najbolje sto mogu sa onim sto imaju.


da. dok im ne pukne film i ne dignu ruke od svega.



pa da, to je kapitalizam, nikom nista nije zagarantovano... danas si na dnu, sutra si car a prekosutra, ako se nisi prilagodion novim uslovima trzista, opet na dnu...

osim ako nisi donator kampanje vladajuce stranke ili predsednik opozicione partije pa onda dobijes povoljne kredite. ali to je vec drugi problem.
viola92 viola92 12:29 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

u beogradu je oko 4000 mesta u gimnazijama upražnjeno, to je podatak iz novina od prošle godine koji sam zapamtila baš zbog histerije koja vlada pred upis svake godine. s druge strane u "teslu" ili tako neku prestižniju stručnu školu dete ne može da se upiše ako nema svih sto pedeset ili koliki je ono maksimalan broj poena.


Ne baš, to su malo naduvane priče. Nisu ni sve gimnazije iste, ta slobodna mesta su ostala u onim najlošijim. A što se “Tesle” tiče, možda su tvoje informacije malo starijeg datuma… Pošto se povela priča o IT kadriranju, evo jedne zanimljive statistike na koju naleteh, i to baš na sajtu Elektrotehničkog fakulteta: http://prijemni.etf.bg.ac.rs/files/statistika/Analiza_uspeha_na_prijemnom_po_srednjim_skolama_2015.pdf

Tu može da se vidi da je iz “Tesle” otpalo više od 50 posto onih koji su konkurisali na ETF. Za to vreme mnoge gimnazije imaju daleko bolji učinak.

O ovogodišnjim kvotama za upis možeš da se informišeš na sajtu http://www.upis.mpn.gov.rs/ mada treba imati u vidu da su poeni samo pokazatelj popularnosti škole a ne i njenog stvarnog kvaliteta. Čak se dešava da neka deca baš i neće u “tešku” školu, bez obzira što imaju dovoljan broj poena za nju…
princi princi 12:35 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Srbija je društvo opterećeno diplomama, pečatima, uverenjima, "školama", overavanjima, petim primercima... Što je možda i normalno u situaciji u kojoj niko nikom ne veruje. Kad je obrazovanje u pitanju, tu je previše formalnog obrazovanja a premalo konkretnog znanja. Funkcionalna nepismenost je skoro pravilo. Setite se samo koliko se digla dževa oko Tomine diplome, oko onog Malog, ne znam koga još. Kao da je taj papir značio nešto, kao da je Toma odjednom i naprasno postao pametan, odjednom su svi počeli nešto da grakću. I ko je bio najglasniji? Svi oni ćurani i ćurke kojima je diploma ovoga ili onoga jedina pristupnica klubu, svi oni kojima diploma nije nešto što je usput došlo uz školovanje, nego jedina socijalna legitimacija koju imaju, opravdanje pred sobom i pred bogom da su oni ta srednja & građanska klasa.
g.radicevic g.radicevic 12:45 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

jel? kako? zašto? od kad se družim s gradjevincima svašta nešto zanimljivo saznajem.


pa da
evo npr, montažno-demontažni most u N.Sadu
15-16 godina preko njega piče šleperi, vozovi...
a, kako napreduje novi Žeželj
još će toliko
a ima i ona ''narodska'', da ništa nije tako trajno,
kao privremeni objekat



tsunade tsunade 12:56 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

pa da
evo npr, montažno-demontažni most u N.Sadu
15-16 godina preko njega piče šleperi, vozovi...
a, kako napreduje novi Žeželj
još će toliko
a ima i ona ''narodska'', da ništa nije tako trajno,
kao privremeni objekat


hahaha... sjajan primer i zaključak

antioksidant antioksidant 13:07 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Setite se samo koliko se digla dževa oko Tomine diplome, oko onog Malog, ne znam koga još. Kao da je taj papir značio nešto, kao da je Toma odjednom i naprasno postao pametan, odjednom su svi počeli nešto da grakću.

nije problem sa tim diplomama u nekom znanju ili neznanju vec u cinjenici da su zvanicni dokumenti prakticno falsifikovani (tj falsifikovan je proces njihovog sticanja) i to od strane predstavnika vlasti tj onih ciji bi odnos prema zakonima i procedurama morao biti mnogo manje fleksibilan nego sto su to pokazali.
g.radicevic g.radicevic 13:22 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

ije problem sa tim diplomama u nekom znanju ili neznanju vec u cinjenici da su zvanicni dokumenti prakticno falsifikovani (tj falsifikovan je proces njihovog sticanja)


ma degradiran je sistem obrazovanja, i to je ozvaničeno kao društveno prihvatljivo ponašanje, a na primeru 2. i 3. ešalona vlasti i kao poželjno.
jbg sad maltene mora da se dokazuje da si završio državni fakultet.



we don't need no education
princi princi 13:27 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

antioksidant
Setite se samo koliko se digla dževa oko Tomine diplome, oko onog Malog, ne znam koga još. Kao da je taj papir značio nešto, kao da je Toma odjednom i naprasno postao pametan, odjednom su svi počeli nešto da grakću.

nije problem sa tim diplomama u nekom znanju ili neznanju vec u cinjenici da su zvanicni dokumenti prakticno falsifikovani (tj falsifikovan je proces njihovog sticanja) i to od strane predstavnika vlasti tj onih ciji bi odnos prema zakonima i procedurama morao biti mnogo manje fleksibilan nego sto su to pokazali.

Ma znam, ali šta znači ta diploma, papir, beznačajan, osim za sujetu. Ali ako pričamo o konkretnim stvarima, evo, Radetu Ljubojeviću ako fali 20 kvalifikovanih električara koje bi plaćao, šta ja znam, 50K dinara, i ne može da ih nađe, nek zaposli 50 nekvalifikovanih, kvalifikuje, odškoluje, i zadrži 20 najboljih. Bez diplome, bez ičega, a ima super kvalifikovane ljude za svoj posao. Ako neko od tih top 20 ode, ima pool od 30 dodatnih, koje može dodatno kvalifikovati. Ta ista logika može da se primeni i na IT sektor: ako ti fale programeri, zaposli nekvalifikovane ljude, iškoluj (tačnije iztreniraj ih da rade ono što ti treba) i mirna Bačka.

Država ne može a možda ni ne treba da školuje ljude za specifična zanimanja. Otkud država zna šta treba ekonomiji, šta treba privatnom preduzetniku? Škola možda ni ne treba da služi za trening, nego pre za akademski razvoj, za formiranje neke osnove, koja bi onda ljudima trebalo da pomogne u konkretnim treninzima. Na koncu, koliko vas koristi znanja stečena na fakultetu u svom svakodnevnom poslu? Koliko je ono danas što radite, i što vas održava u poslu deo neke heuristike koju ste stekli praksom, radeći konkretne poslove?

antioksidant antioksidant 13:47 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Ma znam, ali šta znači ta diploma, papir, beznačajan, osim za sujetu

u potpunoti se slazem. nikolic bi bio predsednik i sa osnovnom skolom, stefanovic predsednik skupstine...
ali od svih mi je najmanje jasan sinisa mali koji jeste materijal za doktora ekonomskih nauka a koji je izgleda samo resio da ne posveti dovoljno vremena tome.
milisav68 milisav68 13:52 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

tsunade
nema ga. ni za više ni za manje.

Pa nema ga zato što su ih gazde slabo ili nikako plaćale.

Neki su otišli u inostranstvo, neki rade na crno (pa je reklama usmena), a neki su prešli na neke isplativije poslove.
Na njegove konkurse za električare i tehničare rashladnih uredjaja javljaju se diplomirani menadžeri.

Baš me interesuje kolike plate nudi?

princi princi 14:12 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

ali od svih mi je najmanje jasan sinisa mali koji jeste materijal za doktora ekonomskih nauka a koji je izgleda samo resio da ne posveti dovoljno vremena tome.

Pa, dobro, čovek je napravio neku računicu u glavi, njegova stvar. Ljude bi trebalo da zanimaju isključivo rezultati njegovog rada. Ako su oni katastrofalni, čoveka treba smeniti kakvu god i čiju god diplomu da ima.

Nego meni je mnogo zanimljiviji ovaj drugi deo mog komentara, koji se odnosi na taj "nesklad" potrebe privrede i toga što škole daju. Ako postoji taj gap, po meni, proaktivno bi trebalo da ga popuni privreda, a ne tako da stoje sa strane i naizmenično pljuckaju i kukaju. Možda bi od države trebalo da traže i neke olakšice. Mislim, to govori koliko je Srbija zastarelo slabo integrisano društvo, kako se ne shvata da su i zdravstvo i školstvo i, šta ja znam, ekologija, sve, deo jednog istog sistema.
Jukie Jukie 14:25 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

tsunade
Kako misliš da se u gimnazije niko ne upisuje? Navala je u gimnazije,


u beogradu je oko 4000 mesta u gimnazijama upražnjeno, to je podatak iz novina od prošle godine koji sam zapamtila baš zbog histerije koja vlada pred upis svake godine.


Ne, u Beogradu UKUPNO IMA 4500 mesta u gimnazijama, sva su popunjena, sem 5 mesta u Lazarevcu, 5 u Grockoj i 14 u Mladenovcu. To su 24 prazna mesta (oko 0,5%).
tsunade tsunade 14:31 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

po meni, proaktivno bi trebalo da ga popuni privreda


pa ne znam da li mi uopšte imamo privredu za to. ranije si imao te sisteme tipa vatrosprem, ikl, imt... tamo dodješ sa nekom diplomom, lupam, bravara, pa posao uzmeš praktično kroz rad da učiš unutar firme... sad tih preduzeća više nema.

si ti imao praksu u imt-u ili bigz? kad se setim onog mašinskog ulja, brate mili... to danima ne možeš da spereš ni sonom kiselinom
princi princi 14:37 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

si ti imao praksu u imt-u ili bigz? kad se setim onog mašinskog ulja, brate mili... to danima ne možeš da spereš ni sonom kiselinom

IMT i Minel, dok je to još postojalo u Bežanijskoj. Čitave 2 nedelje. U IMTu su služili super čaj.
svarog svarog 14:44 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Pa, dobro, čovek je napravio neku računicu u glavi, njegova stvar. Ljude bi trebalo da zanimaju isključivo rezultati njegovog rada. Ako su oni katastrofalni, čoveka treba smeniti kakvu god i čiju god diplomu da ima.


Gradonačelnik Beograda Siniša Mali podneće ostavku u petak, objavio je portal "Ekonomske Vesti"

Eto, jesi srećan
emsiemsi emsiemsi 14:53 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

tsunade
Kako misliš da se u gimnazije niko ne upisuje? Navala je u gimnazije,


u beogradu je oko 4000 mesta u gimnazijama upražnjeno, to je podatak iz novina od prošle godine koji sam zapamtila baš zbog histerije koja vlada pred upis svake godine. s druge strane u "teslu" ili tako neku prestižniju stručnu školu dete ne može da se upiše ako nema svih sto pedeset ili koliki je ono maksimalan broj poena.

o kvalitetu znanja doista možemo da pričamo. meni dete još u osnovnoj ali je bol tim povodom veoma prisutna.

Оооо, јеботе патак !
Ја мислио ти нека стара кока, кад оно ...
Успут --- зашто ти не користиш велика слова, не знаш, или је нека фолирачина у питању?
Jukie Jukie 14:56 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

mala deca mala slova, velika deca velika slova

tsunade tsunade 15:08 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Успут --- зашто ти не користиш велика слова,


ne znam
i foliračina

a ti vidim počeo pravilno da koristiš znake interpunkcije... well, ne baš sasvim pravilno ali bar ne lupaš non stop one razmake... way to go!
angie01 angie01 15:27 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Ljude bi trebalo da zanimaju isključivo rezultati njegovog rada.


'oces da kazes da su dzaba plagirali?:)
g.radicevic g.radicevic 15:45 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

oces da kazes da su dzaba plagirali?:)


džaba se kreči (kratko e )
a ovo drugo bogami košta
pare ili uslugu
kako je ko u mogućnosti (ć sa omekšivačem)



mis'im ipak je ''visoko'' obrazovanje u pitanju
tsunade tsunade 15:45 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

A što se “Tesle” tiče, možda su tvoje informacije malo starijeg datuma


pravo da ti kažem, i nemam neke informacije osim onog što pokupim u prolazu ili u nekim novinama.

g.radicevic
ć sa omekšivačem


cassiopeia cassiopeia 17:46 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

princi
si ti imao praksu u imt-u ili bigz? kad se setim onog mašinskog ulja, brate mili... to danima ne možeš da spereš ni sonom kiselinom

IMT i Minel, dok je to još postojalo u Bežanijskoj. Čitave 2 nedelje. U IMTu su služili super čaj.


IMT, Minel i Zmaj. U Zmaju u pogonu gde se koristi neka kiselina. Ne znam kako se nismo potrovali, opekli...raspuštena banda.
emsiemsi emsiemsi 17:47 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

tsunade
Успут --- зашто ти не користиш велика слова,


ne znam
i foliračina

a ti vidim počeo pravilno da koristiš znake interpunkcije... well, ne baš sasvim pravilno ali bar ne lupaš non stop one razmake... way to go!

Ееее, то је била (моја) грешка !
Неће се више поновити.
srdjan.pajic srdjan.pajic 18:35 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Tu može da se vidi da je iz “Tesle” otpalo više od 50 posto onih koji su konkurisali na ETF. Za to vreme mnoge gimnazije imaju daleko bolji učinak.


To je uvek bilo tako, iz Tesle nije bilo lako upisati ETF, jer su mata i fizika, koji su se jedino i polagali na prijemnom, bile slabije od istih u bilo kojoj gimnaziji (mislim na prirodne smerove, naravno). Fizike, na primer, nije ni bilo na 3. i 4. godini. Ta škola je pravila dobre zanatlije, tehničare, a ne materijal za faks. I ko je iz Tesle hteo na fakultet, morao je sam da se za to postara (privatni časovi, pripreme, itd.).

Posle se na faksu to sve malo poravna, jako puno ex gimnazijalaca se načisgto zaglavi na ETF-u, i nikad ga ne završi. Evo, i u mom primeru, ja mogu da se setim mnogo više ljudi iz gimnazija koji ga nikad nisu završili, nego Teslaća. A od nas 11 iz razreda (PE, Računaske tehnika) koji smo upisali faks, sem jednog ili možda dvojice drugara, svi su ga završili u nekom razumnom roku (za ETF to je bilo ~7-8 godina, bar u moje vreme, dok je pokojni Caja još drmao faksom ).
zilikaka zilikaka 20:13 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

u beogradu je oko 4000 mesta u gimnazijama upražnjeno, to je podatak iz novina od prošle godine koji sam zapamtila baš zbog histerije koja vlada pred upis svake godine.


Pošto mi je problematika trenutno bliska, nije me mrzelo pa prebrojala slobodna mesta koja su ove godine ostala ukupno po SVIM gimnazijama u BEogradu, a da se nastava odvija na srpskom. Ukupno ih je 24.
U pitanju su Mladenovac, Lazarevac i Grocka.

Nek je svake godine bilo slično, to je oko 100 mesta.

Naravoučenije:
Menjaj novine, il im nemoj verovati.
zilikaka zilikaka 20:26 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

nek zaposli 50 nekvalifikovanih, kvalifikuje, odškoluje, i zadrži 20 najboljih. Bez diplome, bez ičega, a ima super kvalifikovane ljude za svoj posao. Ako neko od tih top 20 ode, ima pool od 30 dodatnih, koje može dodatno kvalifikovati.


Čekaj, pričaš o volonterima ili o plaćenim mestima?
Ko će da plaća čoveka od kojeg ne samo da ne može da zaradi nego mora da MU zaradi za platu, da bi ga školovao za neku veštinu, i još rizikovao da mu nakon svih ulaganja taj neko ode?

tsunade tsunade 20:59 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Ееее, то је била (моја) грешка !
Неће се више поновити.


ma da... mojne da me zbunjuješ
tsunade tsunade 21:04 05.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Menjaj novine, il im nemoj verovati.


pazi, taj podatak, je star i moguće da ga nisam dobro procesuirala.
Jukie Jukie 11:20 06.07.2016

Re: Prekvalifikacija

To su mesta ostala upražnjena kad su maturanti otišli na fakultet pa sad imaju toliko stolica za nove prvake sledeće godine
princi princi 14:01 06.07.2016

Re: Prekvalifikacija

zilikaka
nek zaposli 50 nekvalifikovanih, kvalifikuje, odškoluje, i zadrži 20 najboljih. Bez diplome, bez ičega, a ima super kvalifikovane ljude za svoj posao. Ako neko od tih top 20 ode, ima pool od 30 dodatnih, koje može dodatno kvalifikovati.


Čekaj, pričaš o volonterima ili o plaćenim mestima?
Ko će da plaća čoveka od kojeg ne samo da ne može da zaradi nego mora da MU zaradi za platu, da bi ga školovao za neku veštinu, i još rizikovao da mu nakon svih ulaganja taj neko ode?


Pa o plaćenim mestima, naravno. Rekao sam, ako će 20 punokvalifikovanih plaćati 50K, nek zaposli 50 za 20K na ugovor, istrenira najboljih 20 i ostavi ih za stalno. Ovih 30 će dobiti neku neku kintu i neki set veština koje mogu negde drugde da koriste.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:57 06.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Pa o plaćenim mestima, naravno. Rekao sam, ako će 20 punokvalifikovanih plaćati 50K, nek zaposli 50 za 20K na ugovor, istrenira najboljih 20 i ostavi ih za stalno. Ovih 30 će dobiti neku neku kintu i neki set veština koje mogu negde drugde da koriste.

:)
Да.

Моје искуство каже да људи то већином умеју да цене. Кад им даш занат у руке. Мада, моје искуство каже и да умеју да не цене. Него, да не буде забуне -- све су то себични процеси: из своје себичне потребе фирма у којој радим уложила је труд и знање и новац у обучавање других. Та се, опклада, исплатила. Од њих, рецимо, 20, то на неки начин нису "вратили" њих можда петоро.

Многе ствари овде су накарадно постављене.
Тако и Љубине поставке, оне нису тачне. Он пројектује свој емотивни став у неемотивну реалност.
zilikaka zilikaka 20:14 06.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Pa o plaćenim mestima, naravno. Rekao sam, ako će 20 punokvalifikovanih plaćati 50K, nek zaposli 50 za 20K na ugovor, istrenira najboljih 20 i ostavi ih za stalno. Ovih 30 će dobiti neku neku kintu i neki set veština koje mogu negde drugde da koriste.

20x50 je meleon. Mesečno. Neka je još toliko bruto iznos (gađam red veličine, kolko za priču)
Da bi postao punokvalifikovan mora da radi uz dobrog majstora minimalno 2 godine. Znači, ukupno 48 miliona na dve godine. Za firmu od 150 zaposlenih nije za padanje u nesvest al ni za baciti.

E, al ima tu još!
Ko če da ih obučava?

Logično stari, već zaposleni majstori, tako što ih dodeliš u pratnju i pomoć.
Jedan ne može da duži više od trojice (i to je mnogo, optimalno dvojica).

Imaš tu odmah pitanje koliko su stari spremni da sami školuju sebi direktnu konkurenciju.

Ja lično na poslu imam te probleme.
Neće matori da obučavaju mlade jer je jasno da on nakon određenih godina ima samo svoje znanje kao zaleđinu. Uglavnom fizički ne mogu da pariraju mladima (što je normalno), i ako se u ravni pojavi mlad čovek približno njegovih veština, on biva potpisnut. To često znači i ostajanje bez posla. U takvoj atmosferi normalno je da neće ništa nikog da nauče, a ne možeš ih ni naterati. Nemaš načina da direktno kontrolišeš takav proces, jedino da posredno nagrađuješ rezultat, ali i to je diskutabilno.

Dakle, ako izuzmemo pare koje nisu male, taj neko da bi dobio 20 zglavnih tehničara teba mečku da rodi.
S druge strane i on i ja plaćamo doprinos da bi se deca školovala za neke budibogsnama profile.

Često nije ni do dece nego škole čuvaju radna mesta učaurena, a ti dete moraš upisati u nešto od onoga što se nudi u okolini (mada, čudi me, pogledala, Zlatiborski okrug upisuje stotinak elektrotehničara raznih fela godišnje, nije moguće da se svi udenu negde , ili će biti da kao takvi ni oni posle škole nisu upotrebljivi, ili Rade zaobilazi realnost).

Okreni-obrni čupav problem.

Nego, ono nešto što još iz iskustva smem da tvrdim je da se kod dece malo ko svojom voljom upušta u zanimanje za koje ide radno odelo i konkretan posao.
Ništa novo. Mnogo lakše sedeti kao "obezbeđenje" u klimatizovanoj prostoriji, igrati igrice cele noći i kukati kako je plata mala nego staviti šlem i izaći na sunce, i tako svakog dana.

Kao neko ko lično ima (i) prilično sati pod šlemom, koliko god mi bila strana nekad i razumem tu logiku bežanja od konkretnog posla.

A baška što u društvu zaista postoji određeno gađenje prema ovoj rabadžijskoj sorti, koje nije da nije prirodno ali jeste neodrživo.

...jeste dugo pisanije, priznajte da poslednja rečenica zakiva.



princi princi 20:27 06.07.2016

Re: Prekvalifikacija

20x50 je meleon

Da, zato sam i pomenuo te cifre. 20 x 50 je 1M bez obzira da li plaćaš 20 radnika 50K ili 50 radnika 20K. Mislio sam da je self-explanatory.

Mislim, bottom line je da čestiti Rade, ako toliko očajnički treba tu radnu snagu, mora nešto i da uloži. Radna snaga je kapital kao i svaki drugi. Ili ti misliš da država, odnosno poreski obveznici treba da mu iškoluju električara na osnovu koga će samo on praviti profit? Mislim, ja isto mislim i za programere i za sve druge struke. Ako postoji deficit radne snage, ako postoji razlika između ponude i potražnje, istrenirajte ih sami.
princi princi 20:29 06.07.2016

Re: Prekvalifikacija

E, al ima tu još!
Ko če da ih obučava?

Da, to može biti problem ako Rade započinje biznis. Ali ja razumem da on ovaj biznis vodi već godinama ako ne i decenijama. Valjda ima neki električar koji je radio svo to vreme.
zilikaka zilikaka 20:33 06.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Valjda ima neki električar koji je radio svo to vreme.

IMa sigurno.
Eto, ja imam upravo taj problem. Taman nekako navataš nešto što liči da bi moglo i htelo da nauči, a onda treba da nateraš matore da ih obučavaju po sistemu "gde ja tu ti, što ja, to ti".
Rekoh već, mnogi izvrdavaju na sve načine, neće, osećaju se ugoroženim.
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:26 06.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Eto, ja imam upravo taj problem. Taman nekako navataš nešto što liči da bi moglo i htelo da nauči, a onda treba da nateraš matore da ih obučavaju po sistemu "gde ja tu ti, što ja, to ti".
Rekoh već, mnogi izvrdavaju na sve načine, neće, osećaju se ugoroženim.


A o kojim majstorima se radi?

Nešto mi čudno da postoji neki mnogo zajeban zanat, čije finese ne može da pohvata kolikotoliko spreman i upućen šegrt, nego mu treba baš požrtvovan majstor koji će mu sve do u sitna creva razložiti?
zilikaka zilikaka 22:06 06.07.2016

Re: Prekvalifikacija

hoochie coochie man
Eto, ja imam upravo taj problem. Taman nekako navataš nešto što liči da bi moglo i htelo da nauči, a onda treba da nateraš matore da ih obučavaju po sistemu "gde ja tu ti, što ja, to ti".
Rekoh već, mnogi izvrdavaju na sve načine, neće, osećaju se ugoroženim.


A o kojim majstorima se radi?

Nešto mi čudno da postoji neki mnogo zajeban zanat, čije finese ne može da pohvata kolikotoliko spreman i upućen šegrt, nego mu treba baš požrtvovan majstor koji će mu sve do u sitna creva razložiti?

Konkretno sam mislila na servisiranje recimo raznih vrsta ventila.
Imas ih mnogo razlicitih tipova konstrukciono. Svaki ima svoje boljke, nacine rastavljanja, cesto se prave novi pojedini delovi, pa treba bar znati gde je kvaka i sta salje na izradu.
Kad se uz to sve uglavnom radi na terenu gde su prepusteni sami sebi i sposobnosti da se smadju, onda iskustvo postaje presudno.

A i inace, svaki zanat ima finese. Lako je osposobiti nekog da zavaruje ograde ali ako su u pitanju ozbiljne stvari gde se sve kontrolise i snima, za to treba vremena. I volje i talenta da ga ruka sluša.
Zato je teško naći dobre zavarivače. Ni ne znaš koliko teško dok dublje ne udješ u problem.

Al tu je presudna vežba, ne škola ni pamet ni dovitljivost.
hoochie coochie man hoochie coochie man 23:05 06.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Al tu je presudna vežba, ne škola ni pamet ni dovitljivost.


Potcenjuješ, čini mi se, pamet i dovitljivost.
Bistrom momku, sa malo talenta, ne treba mnogo da ukapira te manuelne radnje, i lako će on od majstora da ukrade zanat i kad ovaj nije baš raspoložen da mu crta.
Osim ako majstor nije tolika skotina da namerno krije važne detalje.

Al dobro, nemam ja nekog posebnog iskustva sa tim, samo mi se čini prilično nategnutim da je loša volja starih majstora razlog što nemamo dovoljno dobrih mladih majstora.
Uvek je bilo sujete i straha od nadolazećih generacija, nije to izum ovog vremena, pa mi se čini da je nešto drugo po sredi, ako je tačno da nedostaje dobrih zanatlija.
princi princi 00:06 07.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Konkretno sam mislila na servisiranje recimo raznih vrsta ventila.
Imas ih mnogo razlicitih tipova konstrukciono. Svaki ima svoje boljke, nacine rastavljanja, cesto se prave novi pojedini delovi, pa treba bar znati gde je kvaka i sta salje na izradu.
Kad se uz to sve uglavnom radi na terenu gde su prepusteni sami sebi i sposobnosti da se smadju, onda iskustvo postaje presudno.

Pa, dobro, kako se to uči, u školi? Praksom? Mislim, kako se to iskustvo stiče nego radom? Ti ne možeš čoveka svemu naučiti, ali ga možeš opremiti nekim osnovnim setom veština, pa nek se onda snalazi. Zato sam i predložio da Rade proba sa 50 i onda svede to na 20 najboljih, ili koliko mu već treba. Mislim da čak ni sa etičke strane nije u redu da mu te najbolje školuje cela Srbija. A to, na koncu, nije ni isplativo za društvo.
srdjan.pajic srdjan.pajic 14:17 07.07.2016

Re: Prekvalifikacija

Pa, dobro, kako se to uči, u školi? Praksom? Mislim, kako se to iskustvo stiče nego radom?


U pravu si, barem u nekim normalnim okolnostima. Evo, iz mog skromnog iskustva sa tehničarima - to mora tako. Ja sam imao nekoliko radnika, koje sam pokupio sa faksa, znači studentarija, pametni klinci, ali uglavnom bez ikakvog iskustva u manuelnim radovima. I znam da mi za to treba uvek oko 3 meseca, da ih navežbam da mogu sami da rade bez da im gledam preko ramena. Onda još bar 3 meseca treba da popravljam povremena sranja koja naprave, ali posle toga su manjeviše on their own. Dobiju ključ od laba i mogu da dođu da rade kad god hoće, briga me za radno vreme dokle god je posao koji im ostavim završen. Znači, tih prvih 6 meseci ja računam na to da ću potrošiti dosta vemena i para na njih, i prosto sam se pomirio sa tim, ali to se uvek vratilo. A da uzmem tehničara sa iskustvom, opet bih morao da ga treniram za neke specifične task-ove, ali bi bio dosta skuplji, tako da sam tu sa studentarijom pronašao računicu koja mi odgovara.

Jebada je, naravno, ako ti posle tih ~6 meseci, čovek ode, jer je našao bolje plaćen, ili zanimljiviji posao, ili je ocenio da su mu šanse za stalno zaposlenje u mojoj firmi manje nego u nekoj drugoj. Ali, šta da se radi, i to se da preživeti, uzmeš sledećeg klinca, pa sve ispočetka.
emsiemsi emsiemsi 14:32 07.07.2016

Re: Prekvalifikacija

srdjan.pajic
Pa, dobro, kako se to uči, u školi? Praksom? Mislim, kako se to iskustvo stiče nego radom?


U pravu si, barem u nekim normalnim okolnostima. Evo, iz mog skromnog iskustva sa tehničarima - to mora tako. Ja sam imao nekoliko radnika, koje sam pokupio sa faksa, znači studentarija, pametni klinci, ali uglavnom bez ikakvog iskustva u manuelnim radovima. I znam da mi za to treba uvek oko 3 meseca, da ih navežbam da mogu sami da rade bez da im gledam preko ramena. Onda još bar 3 meseca treba da popravljam povremena sranja koja naprave, ali posle toga su manjeviše on their own. Dobiju ključ od laba i mogu da dođu da rade kad god hoće, briga me za radno vreme dokle god je posao koji im ostavim završen. Znači, tih prvih 6 meseci ja računam na to da ću potrošiti dosta vemena i para na njih, i prosto sam se pomirio sa tim, ali to se uvek vratilo. A da uzmem tehničara sa iskustvom, opet bih morao da ga treniram za neke specifične task-ove, ali bi bio dosta skuplji, tako da sam tu sa studentarijom pronašao računicu koja mi odgovara.

Jebada je, naravno, ako ti posle tih ~6 meseci, čovek ode, jer je našao bolje plaćen, ili zanimljiviji posao, ili je ocenio da su mu šanse za stalno zaposlenje u mojoj firmi manje nego u nekoj drugoj. Ali, šta da se radi, i to se da preživeti, uzmeš sledećeg klinca, pa sve ispočetka.

Капиталисто један !
Експлоататору техничара и студентарије.
Успут --- без доброг техничара нема доброг инжењерства.
tyson tyson 15:15 07.07.2016

Re: Prekvalifikacija

drugo - savet stranih investitora se sam osnovao, moze i savet domacih investitora kada se organizuju i prepoznaju interes.

Pa postoji već 14 godina:

Privrednik, Srpski poslovni klub


srdjan.pajic srdjan.pajic 15:25 07.07.2016

Re: Prekvalifikacija

emsiemsi

Капиталисто један !
Експлоататору техничара и студентарије.


Jesam, sve priznajem. Samo, meni nijedan tehničar nije pobegao posle pola godine, nego se tu zadržao do kraja studija (osim jedne babe, iz moje prethodne firme, koja je radila par godina kod mene, pa zanemoćala, te sam morao da je recikliram, a i nju nikad nisam uspeo da naučim kršteno da lemi, ali je radila dobro druge poslove), i pomogao mi je dosta. A nisam ni ja bio uske ruke, kod mene ti je početna plata 15$ na sat (minimalac je $8.25, ako se dobro sećam) za part time.

I ova eksploatacija, znaš kako je to ovde lepo i pristojno organizovano. Ima na Univerzitetu websajt, gde svako iz industrije može da ostavi (besplatan) oglas za posao. Tvoja jedina obaveza je da povremeno javiš univerzitetskim vlastima da li student i dalje radi kod tebe. I to vide svi zainteresovani studenti, pa ti se lepo jave, pošalju rezime, dobar deo njih ne ume ni rezime da sastavi, ili, što je još češće, nema šta u njega da stavi, jer prosto nije radio nigde, ili, ko jedan momčić iz Južnoafričke Republike koji je aplicirao, napisao da zna da lemi, ja ga pitam, ok, šta si lemio, ispostavi se da nije lemio ništa nego je zavarivao ogradu za lavove i tigrove na privatnom imanju svojih roditelja koji se bave safari turama...

antioksidant antioksidant 07:30 08.07.2016

Re: Prekvalifikacija

tyson
drugo - savet stranih investitora se sam osnovao, moze i savet domacih investitora kada se organizuju i prepoznaju interes.

Pa postoji već 14 godina:

Privrednik, Srpski poslovni klub



ma cuo sam posle, rade je i clan (pominje u klipu). stoga mi je i nejasnije njegovo kukanje na strane asocijacije
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 10:59 05.07.2016

Čega je mnogo, lako može biti i malo

Složio bih se sa mišljenjem da u Srbiji postoji priličan debalans između zanimanja koja se školuju (što o državnom, što o privatnom trošku) i onoga što tržište traži.

Uloga države bi mogla biti i u tome da se raspita u privredi šta joj treba, pa da prilagodi upisne kvote, u školama i fakultetima, potrebama privrede. To je vrlo vidljivo u ICT tehnologijama, takođe. U Srbiji ima verovatno oko 1.000 nepopunjenih radnih mesta u oblasti informaciono-komunikacionih tehnologija (konstantno). Ako se nastavi trend razvoja, što se nadamo, trebaće i više.

Ovogodišnje upisne kvote za fakultete su odličan pokazatelj odsustva sluha za ono što privredi treba. I nije da ljudi iz ICT sektora nisu pričali, tražili, molili…

Što se tiče famoznog zanimanja menadžer, čini mi se da je ta reč, u kolokvijalnom jeziku, doživela neku vrste „degeneracije“. Razne vrste profila, koji se razumeju u rukovođenje i organizaciju, su potrebne na sve strane. Mislim da naša privreda ima ozbiljan problem sa nedostatkom kvalitetnog srednjeg sloja rukovođenja i da se taj sloj u firmama teško izgrađuje. Mi koji smo u ICT industriji to znamo za naš sektor. Ne znam kako je kod drugih, ali često čujem da je slično. Ali za nas menadžer verovatno nema istu definiciju koju ima u svakodnevnom jeziku i medijima. Zato treba prvo pogledati opis posla i detalje. Druga je stvar što su neke škole i fakulteti isfabrikovali ljude sa titulama menadžera, koji su u privredi neupotrebljivi. I logično je što oni onda traže posao drugde, jer nisu sposobni da rade ono za šta su se školovali. Ne sporim da možda ima viška i kod dobrih, ali dobar stručnjak će da nađe svoje mesto.

Treća stvar: ako neki profil kadra nedostaje, onda mora aktivno da se traži. Mora da mu se ponudi odgovarajući compensation package i uslovi rada da bi se privukao da dođe ili pređe u drugu firmu. Bojim se da su naše "gazde starog kova" pomalo naviknuti da radnici njih „vuku za rukav“ da bi im ovi dali posao. Situacija se menja, pogotovu u tim deficitarnim zanimanjima. Mi u ICT oblasti često moramo da tražimo saradnike vrlo aktivno i da se dovijamo oko uslova rada i benefita kojima ćemo ih privući. Menja se paradigma, pa se dešava i "prelivanje" među privrednim granama, ali i u kadrovskom pogledu. Nezgodno je što ti procesi nisu i ne mogu biti tako brzi, a raditi se mora i u međuvremenu.

Just my 2 cents.

P.S. Živo me zanima koliko je istinita ona rečenica od pre neki dan iz Politike:
Jer, perjanice ovdašnjeg biznisa do guše su u kreditima, pa bi da poreski obveznici, s kojima svojevremeno nisu delili svoj profit, sada podnesu teret njihovih dugova.

Cenio bih ako neko ima preciznije informacije da kaže koliko je to istina.
cassiopeia cassiopeia 11:17 05.07.2016

Re: Čega je mnogo, lako može biti i malo

Dragan Pleskonjic
Bojim se da su naše "gazde starog kova" pomalo naviknuti da radnici njih „vuku za rukav“ da bi im ovi dali posao. Situacija se menja, pogotovu u tim deficitarnim zanimanjima. Mi u ICT oblasti često moramo da tražimo saradnike vrlo aktivno i da se dovijamo oko uslova kojima ćemo ih privući.


Da, to je mene baš prijatno iznenadilo. Moj brat od ujaka je već na fakultetu, Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu, radio po projektu u nekim firmama. Odmah po diplomiranju se zaposlio u nekoj francuskoj firmi, odatle ga preuzeli Ameri ovde u BG, eno ga sad radi samostalno u NS. I malo, malo, kontaktira ga neko oko posla.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 16:57 05.07.2016

Re: Čega je mnogo, lako može biti i malo

Cenio bih ako neko ima preciznije informacije da kaže koliko je to istina

Budalaština.
Niko nikad Perčeviće i Simpo Tomiće nije računao u ozbiljne biznismene.
Miodrag Kostić ili Miroslav Mišković imaju zdrave biznise, na primer, ili Neltovci ili Marbovci... Oni nemaju problema sa kreditima.

Ovi drugi, partijski biznismeni, zaduživali su se u partijskim bankama (najpoznatija je bila G17+). Kakva banka, takav i biznis -- propali.
angie01 angie01 17:58 05.07.2016

Re: Čega je mnogo, lako može biti i malo

Ovi drugi, partijski biznismeni, zaduživali su se u partijskim bankama (najpoznatija je bila G17+). Kakva banka, takav i biznis -- propali.


pa ne znam bas da l je to tako jednostavna prica,...sto bi recimo, javna preduzeca po nekoj "preporuci" uplacivala milione evra u banku, koja ce iste nedelje ili dana da pukne,...ili kako isti likovi dobijaju milionske kredite, pa im pukne biznis sa jednom firmom, oni otvore drugu, pa ponovo obrnu krug i tako godinama?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:48 05.07.2016

Re: Čega je mnogo, lako može biti i malo

pa ne znam bas da l je to tako jednostavna prica,...sto bi recimo, javna preduzeca po nekoj "preporuci" uplacivala milione evra u banku, koja ce iste nedelje ili dana da pukne,...ili kako isti likovi dobijaju milionske kredite, pa im pukne biznis sa jednom firmom, oni otvore drugu, pa ponovo obrnu krug i tako godinama?

Pa ne razumem šta ti nije jasno?
Ljudi lopovi i prevaranti.
Nikako autentični biznismeni, nego -- muvare, politički podrepaši i koruptaši.
Neko iz upravnog odbora banke istera veliki kredit nekakvom srpskom Perčeviću ili već kome, a Perčević mu, zauzvrat, da procenat.

Meni su, preko posrednika, svojevremeno nudili za 5% od isplaćene sume kredit na 10 godina sa super povoljnim kamatama. Posrednik mi je rekao da je to šema G17 plusa. Ja nisam hteo time da se bavim, pa ne mogu sa sigurnošću da potvrdim da je tako, mada sam iz mnogih različitih izvora isto čuo. Svoje iskustvo sam izneo. I za njega garantujem da je istinito.

Nego, čak su i strane banke tako prolazile. Svojevremeno je jedna strana banka dala Gorki List Đorđeviću kredit od 2-3 miliona evra, zaboravio sam tačnu sumu, a uzela u hipoteku njegovu kuću u Subotici, kao -- kuća mnogo vredi, meleone. Ja se smejao: Đorđević je ovejani hohštapler. I niko normalan u Srbiji ne bi mu dao ništa. Samo, ovde je neko od direktora banke dobio kintu, i to progurao.

Naravno, skoro ništa ta banka nije naplatila, i to je bio negativni plasman, veliki gubitak za nju.
angie01 angie01 21:50 05.07.2016

Re: Čega je mnogo, lako može biti i malo

Pa ne razumem šta ti nije jasno?


jasno je, ono sto si sada napisao u drugom komentaru, malo si me zbunio sa onim- propali,....pa ti nespretno rekoh da se u tome sastoji taj biznis, koji ima ovaj ukalkulisani deo,


Naravno, skoro ništa ta banka nije naplatila, i to je bio negativni plasman, veliki gubitak za nju.





princi princi 14:39 06.07.2016

Re: Čega je mnogo, lako može biti i malo

Miodrag Kostić ili Miroslav Mišković imaju zdrave biznise, na primer...

Neću o Kostiću i vetrenjačama koje je, praktično, dobio na poklon od DSa i onda za skupe pare preprodao Englezima (onaj marifetluk sa promenom namene zemljišta), ali stvarno me zanima u kom to univerzumu se biznis Miroslava Miškovića može nazvati zdravim, kad je isti (MM) u stanju da mesecima, pa i godinama ne plaća svoje dobavljače, prisiljujući ih da ga kreditiraju?
emsiemsi emsiemsi 14:51 06.07.2016

Re: Čega je mnogo, lako može biti i malo

princi
Miodrag Kostić ili Miroslav Mišković imaju zdrave biznise, na primer...

Neću o Kostiću i vetrenjačama koje je, praktično, dobio na poklon od DSa i onda za skupe pare preprodao Englezima (onaj marifetluk sa promenom namene zemljišta), ali stvarno me zanima u kom to univerzumu se biznis Miroslava Miškovića može nazvati zdravim, kad je isti (MM) u stanju da mesecima, pa i godinama ne plaća svoje dobavljače, prisiljujući ih da ga kreditiraju?

Еееее, мој Принци - здрав за њега, не онако уопштено, генерички.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:09 06.07.2016

Re: Čega je mnogo, lako može biti i malo

ali stvarno me zanima u kom to univerzumu se biznis Miroslava Miškovića može nazvati zdravim,

Па очигледно је здрав.

Бизнис му се није урушио са његовим политичким и судским прогоном. Делта Аграр ради одлично. Делта real estate такође. Делта дистрибуција-заступства пристојно. А Мирослав Мишковић у траженом року плаћа своје добављаче. Није их плаћао када је Maxi био његов и када је имао политичку подршку од оног подрепаша и економског пацова Динкића. Он је свој повлашћени монополски и политички положај максимално искористио. Али, одавно није у тој позицији, мислим 6-7 година (још од Тадића), нити је Maxi његов нити је миљеник политичара. Очигледно -- његов садашњи бизнис, у ком је и даље успешан, јесте здрав.

Дакле, у овом универзуму -- у ком је за народ Мишковић тајкунска бабарога и вампир -- његови су се послови одржали упркос свим садашњим невољама и (објективно) прогонима па се бизнис Мирослава Мишковића може назвати здравим.

Sastav Delta Holdinga
mlinarslavko mlinarslavko 20:20 06.07.2016

Gluposti.

Svako ide da radi gde mu je bolje.
To je jedini nacin izbora posla. Sto su politicari napravili sistem u kojem je najbolje raditi u drzavnoj sluzbi nisu krivi radnici. Da su koliko toliko privatizaciju uradili pozitivno, sredili malo zakone, investirali u infrastrukturu mozda bi ljudi birali pre privatne nego drzavne firme. Ovako, sve su pokrali i unistili. Opet kazem, svako ima slobodu izbora i normalno je da bira bolje poslove.
49 41 49 41 20:55 06.07.2016

Bira ko moze

radi ko mora.
49 41 49 41 21:09 08.07.2016

Islandska = Sirogojnska Vuna

po kvalitetu

Ko je tu vise krahnuo ekonomski?

Uvek sam nosio sirogojnske vunene dzempere.
Placao ih na Zlatiborskoj lokalnoj pijaci; svojevremeno 8.000 din. - na Terazijama tada bili 50.000 din

Ko koga tu zejebava u profitu?

Islandjani su rekli; sve Banke koje su muljalire - neka propadnu!

G-din Dinkic; NBS Srbije je "nagradjen" - finim mestom. Muljari i dalje.

P.S.
Obrachun kod O.K. Corala iz poznatog westerna.
Ne, na sred Terazija u hotelu "Moskva".

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana