In memoriam| Istorija| Putovanja| Život

Biciklom oko sveta -- Hirošima (Japan)

Snezana Radojicic RSS / 08.11.2016. u 00:06
U Hirošimu sam ušla sa izvesnom strepnjom i očekivanjem da će mi se nešto desiti. Ne znam tačno šta, ali možda da ću doživeti nekakvo pročišćenje, katarzu. Osećanja sa kojima sam dolazila bila su već unapred prejaka, toliko da sam se jedva uzdržavala da ne zaplačem kad god bih pomislila na neku od onih slika atomske pečurke, pustoši nakon eksplozije, sprženih i ozračenih ljudi. To mesto tamo predstavlja jednu od prelomnih tačaka naše civilizacije, gde se istorija prekrojila, krenuvši odatle u novom pravcu. Način na koji se to dogodilo, tog 6. avgusta 1945, do danas je sporan i izaziva oprečna mišljenja. Jedni tvrde da su SAD morale da upotrebe atomsko oružje jer Japan nije pristajao na kapitulaciju ni pod kakvim uslovima. Nemačka i Italija su već bile podigle bele zastave i saveznici su slavili pobedu u Velikom ratu, samo se Japan odupirao. Vojska potomaka šoguna činila je i dalje teške zločine na istočnoj strani zemljine lopte. Druga strana pak tvrdi da je ta vojska bila na ivici kolapsa. Više nije bilo hrane ni oružja. A ni muškaraca koje bi vlada regrutovala. Bilo je pitanje časa kada će se i Japan predati.
14955974_10208842949885847_794076852752164263_n.jpg?oh=af75769be5c7d084f70fd2fa12eabac3&oe=5895CC6D

SAD je, kao i uvek, odlučila sama, onako kako je Trumanova vlada unapred zamislila: baciće "Malog dečaka". To je bio naziv atomske bombe, demonski sarkastičan. Odabrana je Hirošima, kao jedan od retkih gradova koji do tada nije bio bombardovan. A i zato što je potpuno ravničarski, što je najpogodnije za rasprskavanje bombe. Kao i za fotografisanje i snimanje filmskom kamerom. Jer podjednako kao o okončanju rata, Amerikanci su brinuli i o dejstvu svog nuklearnog oružja. Izgovor im je bilo i to da se u Hirošimi nalazi štab vojnog zapaovednika za južni Japan, te da je tu koncentrisana i japanska vojska.

15027539_10208842995126978_2960809291509527930_n.jpg?oh=eecbb102d61499cfc0d7ce5276f677d2&oe=588EF38C
„Mali dečak“ je u jednom minutu spržio 70.000 ljudi, razvivši temperaturu od 4000 C. Još 70.000 ljudi je bilo usmrćeno od direktne izloženosti radijaciji. Dve trećine grada u nekoliko minuta pretvoreno je u pustinju.

*
Zastajem kod spomenika žrtvama u Parku mira, koji se danas nalazi na mestu nad kojim je bomba eksplodirala. Jedan prijatelj zamolio me je da i u njegovo ime odam počast nastradalima. Podsetio me je na naš razgovor ovog proleća, kada sam bila u Srbiji. Pričala sam o tome kako postoje mesta sa velikom koncentracijom energije, poput važnih verskih građevina. Objašnjenje je jednostavno. Nebrojeni ljudi, kroz dug vremesnki period, dolaze na ta mesta unoseći u njih sva svoja nadanja, svu svoju veru i sve ono najbolje od sebe, a ostavljajući sve loše ispred njihovog praga. Te energija se koncentriše i nemoguće je ne osetiti je. Tokom mog putovanja, u više navrata, dešavalo mi se da prilikom posete takvim mestima počnem da ridam. Očekivala sam da će se i sada dogoditi nešto slično. Stotine hiljada ljudi hodočastilo je u Hirošimu, da oda počast svim nevinim žrtvama ratova, moleći se za mir u svetu.
14947696_10208842951645891_7783807879445297627_n.jpg?oh=ad9082b67fd374c525534c22f55b956c&oe=58875B58

Na moje iznenađenje, nisam osetila ništa, osim dužnog poštovanja, zbog kojeg sam sišla sa bicikla i gurala ga sve vreme kroz park.

*
Centralno mesto predstavlja Kupola atomske bombe, ili Genbaku kupola. To je ruševina zgrade koja je preživela udar atomske bombe; "Mali dečak" je eksplodirao nekoliko desetina metara dalje, na visini od 580 metara. U to vreme, u zgradi se nalazio izložbeni centara, a nakon 1945. postala je svetski simbol mira.

14937467_10208842951685892_2911893245864856257_n.jpg?oh=5680ed165807700a1af75ab12bd347da&oe=5898B975
Nema mnogo turista jer je još dosta rano. Parkiram bickl i pravim nekoliko fotografija. Tu pored, duž ivičnjaka ograđenog dela parka, neki Japanci pokazuju albume sa kopijama fotografija snimljenih tog 6. avgusta 1945. i kasnije. Na njima su zgarišta, ruševine, ljudi sa najtežim oblicima opekotina, bez udova i delova tela... Pratim niz fotografija na improvizovanom panou. Delimično, pogled mi zaklanja jedan mladić, koji oko vrata nosi oznaku da je volonter. Verovatno vodič, a njih zaobilazim u širokom luku, pošto im treba platiti. S njim u društvu je drugi momak, u sportskoj opremi i sa ruksakom na leđima. Videvši da mi vodič smeta, blago ga pogura da se pomeri. I tu je počelo.

14993463_10208842952885922_304448246533573843_n.jpg?oh=6c96f6a37e4a2edec260698b3ffc7d30&oe=58D00C48
„O hvala“, rekla sam.

„Nema na čemu. Pogledajte i ove dole albume“, predloži mi vodič. „A onaj čovek tamo, on je preživeli.“

„Zaista?“ Zainteresovala sam se.

„Da, njegova majka je bila trudna sa njim, u četvrtom mesecu, kad je bomba bačena. Živela je ovde.“

„O!“

Čovek kog mi je pokazao, stajao je sa dvoje stranaca, nešto im pričajući. Vodič me podstaknu da im se pridružim, ali moja torba sa dokumentima ostala je na biciklu, pa rekoh da idem najpre po nju.

„A vi putujete biciklom oko sveta?“, upita me onaj mladić u sportskoj opremi. Pošao je za mnom prema Surfiju, a za njim je spontano krenuo i onaj vodič. I umesto da uzmem torbu i odem kod preživelog čoveka, ostala sam u priči sa dva momka.

*
Masaaki Murakami je ime volonteru koji zapravo nije vodič. (A nije ni u srodstvu sa svojim svetski poznatim prezimenjakom.) Volontira više od dve godine i zahvaljujući tome, priča dosta dobro engleski. Zasipa me podacima:
14955933_10208842953845946_2655447728502447626_n.jpg?oh=9880679ecf6fe7053fe035e16bc339eb&oe=5897E024
Ovde se zapravo nalazio centar grada, a bomba je eksplodirala iznad groblja. Amerikanci su gađali most i omašili su svega trista metara od tog cilja, što je fascinantno s obzirom na tadašnju navigaciju. Jedan čovek preživeo je u podrumu zgrade koja je odavde udaljena svega dvesta metara. Betonski zid zaštitio ga je od visoke temperature, ali je potom, kada je izašao, bio ozračen. Oboleo je od raka, pa ipak je poživeo još trideset sedam godina.

Pokazuje mi na drugog preživelog, starca koji hrani vrapce. Njega svi znaju pod nadimkom „hranitelj vrabaca“. On je imao desetak godina i nije se nalazio u samom gradu, već malo dalje u brdima. Ali njegova sestra je tada poginula. Bile su joj dvadeset četiri godine.

Priča mi kako se u to vreme nije znalo mnogo o radijaciji, pa su ljudi, tražeći svoje bližnje koji su postradali, dolazili direktno na mesto eksplozije i tu su bivali ozračeni. Umirali su dugo, u teškim mukama.

Hranitelj vrabaca nam tada prilazi i dvojici mladića daje dve flašice soka.14910480_10208842983646691_6175880217846079140_n.jpg?oh=429a54afc561ac9e03aa23d6bcf2f705&oe=589AFF3A

„To radi svaki dan“, kaže Masaaki, sa neskrivenim simpatijama. I nudi meni jedan sok. Odbijam, ali svi navaljuju da prihvatim. Drugi daje svom drugu, čije ime ne uspevam da zapamtim. I on je cikloputnik kao i ja. Putuje već godinu dana po Japanu. Povremeno stane negde i igra bejzbol, da bi zaradio za nastavak putovanja.

Vidim da će ovaj razgovor potrajati, pa ih zamolim da sednemo na ogradicu iznad reke, koja tuda protiče. Pre nego što se premestimo, vodič me pita odakle sam.

„Iz Srbije?“, uzvikne iznenađeno. I pokaže mi jednu listu na kojoj je unet broj posetilaca iz svake zemlje, sa kojima je onaj preživeli razgovarao. Iz Srbije ih je bilo 28 do sada.

*
Pitam Masaakija odakle ima najviše turista.

„Iz Australije, zatim iz Amerike“, odgovori.

„I kako se ponašaju Amerikanci? Šta kažu kad im sve ovo ispričaš?“

„Svi se izvinjavaju, žao im je.“

„Misliš da su iskreni?“

„Jesu, ovi koji ovde dođu jesu. Inače ne bi ni došli.“

„U pravu si.“

Malo poćutimo, pa ga onda upitam kako objašnjava toliku popularnost svega američkog u Japanu. Svi igraju bejzbol, jedu džank-fud, slušaju američku muziku, čak su i oznake putnih ruta kopija američkih.

„To je uticaj naše vlade. U medijima se uvek tvrdi kako su Amerikanci dobri, kako je to dobra zemlja, i da su nam oni prijatelji a i mi njima.“

„A šta ti misliš o tome?“, zanima me. Po svemu što sma čula do sada, deluje mi kao pametan mlad čovek koji misli svojom glavom.

14906884_10208842955485987_220877206681143947_n.jpg?oh=d388c3c8e33e8e7826c1e3bfc3f3647c&oe=58D1AF10
Smeje se. „Dok sam studirao, dok nisam počeo da volontriam ovde, i ja sam mislio kao i svi. Onda sam počeo da srećem turiste iz raznih zemalja i da slušam različite priče. Tako sam, recimo, saznao i da je Srbija bila bombardovana. I počeo sam da pravim razliku između vlada i naroda. Ja imam odlične prijatelje Amerikance, iako je njihova vlada zločinačka. Ali naša vlada nam servira preko medija priču da su nam Amerikanci prijatelji, i mi njima, da smo mi partneri, a to nije istina. Japan je mnogo manji od Amerike i ne možemo da budemo prijatelji nakon svega što su nam uradili. To je budalaština.“

Masaaki priča pomalo nepovezano, čini mi se da je čak i planuo, koliko to jedan dobro vaspitani Japanac može sebi da dopusti u javnosti, pred strancima.
14907585_10208842953165929_2546593640116369421_n.jpg?oh=f8a11ac2e7f8a407427cc4824ab5887e&oe=58885559

Pitam ga kako se o tom događaju uči u školama, budući da je Japan bio na strani nacista u Drugom svetskom ratu i da je njihova vojska počinila mnoga zla i pobila stotine hiljada ljudi.

Mladić se namršti.

„Samo površno se uči, jedva se i pominje taj period“, kaže.

*
Čovek koji je sve vreme sedeo ispred ograde Kupole atomske bombe i podučavao strance kako se pravi origami, prilazi našoj grupi. Tek sad, vidim da ima biciklističke helanke, dres i kačket.

„Hej, pa i vi ste biciklista!“, uzviknem.
14925789_10208842953565939_1115378109791920435_n.jpg?oh=4b8103a0f77acb531cef4468717b338c&oe=58C88AE4

I on oko vrata nosi oznaku da je volonter, a to na ovom mestu, shvatila sam, znači i da govori engleski. Zagleda moj bicikl, proučava svaki detalj i ponešto me zapitkuje oko težine, oko opreme, ruta. Potom odlazi po svoj brzinac. Primetim da na volanu ima zvončiće, što sam već videla vše puta kod japanskih biciklista.

„Da, to je ovde uobičajeno. Japanci smatraju da je nepristojno trubiti nekom iz kola ili sirenom, pa zato mi, bajkeri, nosimo zvončiće.“

Eto objašnjenja zašto niko u ovoj zemlji ne dotiče sirenu u saobraćaju. Naglas hvalim taj njihov običaj, a oni se smeju, polaskani. Tada čovek skida dva zvončića i daje mi ih kao poklon. Na njima piše da donose sreću.

„Ah! Vi Japanci ste neverovatan narod!“, otme mi se iskreno.

Čovek nastavlja da zagleda moj bicikl, ispitujući me za leptiriće kojima se menjaju brzine. On ima neki dodatak na svojim menjačima, koji svetluca, pa ujedno služi i kao svetlo. Želi da mi ga pokloni, ali ne znamo kako bi se o moglo montirati na moje menjače. Na kraju ga ipak odgovaram od te ideje.

„Šteta“, kaže, i poziva me da mi pokaže kako se prave origamiji.
14906884_10208842955485987_220877206681143947_n.jpg?oh=d388c3c8e33e8e7826c1e3bfc3f3647c&oe=58D1AF10

*
Ali ponovo se zapričam sa Masaakijem. Sad mi se hvali kako je objavljen jedan intervju sa njim u Nacionalnoj geografiji, dok on sam povremeno piše za neke američke novine.

„Intervju je objavio unuk Pola Tibetsa, znaš ko je on?“, pita me.

„Čovek koji je bacio bombu na Hirošimu?!“, kažem u nevici.

„Da, on. Živeo je dugo u Japanu, sad se vratio u Ameriku. Eto, mi smo dobri prijatelji, ja njega ne mrzim, iako sam rođen ovde i neki moji rodjaci su poginuli od bombe.“

Naježim se. Samo što ne zaplačem, toliko su mi se uskovitlala osećanja. Kakva priča!

„Ajde da ti pokažem nešto“, poziva me mladić.
14980608_10208842987046776_6346695477342178459_n.jpg?oh=85ab5e81a0cdec84d7233f48fb375350&oe=58876A3F

Krećem za njim kroz park pa preko ulice, prema zgradi na mestu iznad kojeg je bomba eksplodirala. Pokazuje mi groblje, koje se i tada tu nalazilo, i statuu koja je ostala cela nakon pada bombe. Zastajemo kod jedne table na kojoj je odšampana priča o izvesnom Sheishimaru. U njoj se pripoveda kako je taj mladić 1111. godine negovao svog oca na samrti. Ovaj je umirao od rana zadobijenih u boju, ali je podučavao svog sina da se ne sveti njegovim neprijateljima i da ih ne mrzi. I maldić je radio kao ga je otac podučio. Mnogo godina kasnije, postao je osnivač čvenog budističkog reda Jodo, a njegovo ime je Honen Šonin.

„To je priča o japanskom oproštaju. S tim što bi njen naslov – Oproštaj i zaborav – trebalo da glasi samo Oproštaj. Mislim da ne treba zaboraviti, ništa ne treba zaboraviti, ali moramo praštati.“

U povratku u park, kaže mi kako se boji šta će biti kada sve žrtve i preživeli jednog dana umru. „Ko će moći da nam potvrdi da se sve to zaista i dogovdilo?“

Koliko ovaj momak zaista ima godina?, pitam se u sebi.

*
Odlazim na drugu obalu, gde se nalazi zvono mira, spomenik deci poginuloj u eksploziji i muzej. Bicikl i stravi ostavljam na čuvanje mojim novim prijateljima. Ali na drugoj obali je prevelika gužva, na destine školskih autobusa su pristigli sa đacima i ne može se prići bilo kom spomeniku od vesele dečurlije. Zato se ubrzo vraćam.
 
Moji novi poznanici trenutno pauziraju, sedeći svi pod drvetom, gde onaj stari biciklista pravi origamije. Ponovo me poziva da me poduči, pa ovog puta spremno sedam na plastičnu stoličicu namenjenu ’učenicima’.
14910585_10208842988606815_1659049569708170637_n.jpg?oh=fc3969a5416973433d8b6c021b5c82aa&oe=589B99C1

Zamolila sam Masaakija da snima kamerom taj čas, ali se onda setih da imam stalak. Postavljamo ga, a mladić ostaje kraj kamere za svaki slučaj. I čas počinje.

Stari biciklista slabo govori engleski, ali uspevam da ga pratim i razumem. Mnogo se smejemo, dok se mučim oko ivica koje treba presaviti veoma precizno, da bi figura ždrala uspela. No moj učitelj tvrdi da sam dobra u tome.
 
Kad uspešno napravim prvog ždrala, pokazuje mi i drugi način, mnogo komplikovaniji. Zatim pravimo rode. Smejemo se uglas mojoj primedbi da to što sma napravila više liči na kamilu nego na rodu. Potom su na redu majmuni, pa kučići. Stvarno se dobro zabavljam, sedeći tu, ispred Kupole atomske bombe, sa trojicom preživelih i mladim volonterom koji misli svojom glavom.
 
 Dolazeći ovde, nisam ni mogla pomisliti da će zapravo ovako izgledati moja poseta Hirošimi. Da neće biti suza, ni jakih emocija koje se oslobađaju i dovode me do pročišćenja, niti dubokog prožimanja sa energijom jednog od najtragičnijih mesta na našoj planeti. Umesto svega toga, upoznala sam ljude čije je živote povezala upravo ta atmska bomba. I ti su me ljudi dotakli svojim pričama i svojom dobrotom, čineći da vreme koje sam provela sa njima, tu, na tom strašnom mestu, bude zaista posebno. I slike koje sam ponela odande zauvek će ostati obojene ljudskom toplinom, jesenjim tonovima i današnjim neobično darežljivim suncem nad Hirošimom.
14925522_10208842982806670_5706585047843251539_n.jpg?oh=7dca3028d6375f97515f80f543c26ddf&oe=589BEE2D




Komentari (33)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

anonymous anonymous 00:33 08.11.2016

Начин .....

.... na koji se to dogodilo, tog 6. avgusta 1945, do danas je sporan i izaziva oprečna mišljenja.....




„I kako se ponašaju Amerikanci? Šta kažu kad im sve ovo ispričaš?“

„Svi se izvinjavaju, žao im je.“
anonymous anonymous 00:33 08.11.2016

Начин .....

...којим се говори о највећем светском злочину никако не сме бити сумња да ли је то што јесте или не?
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 00:57 08.11.2016

Re: Начин .....

anonymous
...којим се говори о највећем светском злочину никако не сме бити сумња да ли је то што јесте или не?


Ne razumem šta si hteo/la da kažeš jer ti je kongruencija loša. Da li tvoja primedba traba da glasi: U način na koji se govori o najvećem svetskom zločinu nikako se ne sme sumnjati da li je bio to što jeste (šta što jeste?) ili ne?" Tj: "Nikako se ne sme sumnjati da je način na koji se to dogodilo bio -- zločin."
Ako si to hteo/la da kažeš, i dalje mi nije jasno. Zašto ne smem da sumnjam u iskrenost turista iz Amerike koji tu dolaze i u njihov način gledanja na taj događaj? Koliko juče, u Hirošimi, uveče u Mek Donaldsu srela sam matorog Amera koji mi je tvrdio da je to bilo neminovno.
Ako se primedba odnosi na stavove pojedinih vlada i javnosti o samom činu bacanju bombe kao jedinom načinu da se rat okonča, o tome možemo samo da iznosimo svoje mišljenje, jer neke od tih vlada do danas trvde da je to bilo neminovno. Znači, iznoseći činjenice o tom događaju, iznosim i fakat da se o tom načinu spore do danas. Ne iznosim svoj moralni stav ni svoje mišljenje. Njih, verujem, sasvim jasno predočavam celom ovom pričom.
blogov_kolac blogov_kolac 16:28 08.11.2016

Re: Начин .....

Snezana Radojicic
Ako se primedba odnosi na stavove pojedinih vlada i javnosti o samom činu bacanju bombe kao jedinom načinu da se rat okonča, o tome možemo samo da iznosimo svoje mišljenje, jer neke od tih vlada do danas trvde da je to bilo neminovno. Znači, iznoseći činjenice o tom događaju, iznosim i fakat da se o tom načinu spore do danas.
Ne postoji stav da je bacanje atomske bombe bilo neminovno, a pogotovo ne da je to bio jedini nacin da se zavrsi rat. U tom momentu to je bio najbrzi nacin da se rat okonca, i ma koliko to cinicno zvucalo, uz najmanje zrtve. Jedno je kada se vodi rat na teritoriji trece zemlje, a drugo je kada jednu veliku ostrvsku vojnu silu treba da napadnes na njenoj teritoriji. Hitler je na svom vrhuncu 40'-41' pregazio Francusku za mesec ipo, a za 4 meseca stigao do Moskve, ali na Britansko tlo nije cizmom uspeo da zagazi. Iskrcavanje na Normandiju je bilo cudo nevidjeno po dotadasnjoj istoriji ratovanja, a da su te stvari jednostavnije invaziju bi izvrsili tamo negde u okolini Hamburga, u srcu neprijateljske teritorije. Amerikanci su posle visegodisnjeg ratovanja na moru i japanskim okupiranim teritorijama tek sredinom 45' dosli u poziciji da spremaju kopnenu invaziju na Japan. Izvrsili su prvo mini-invaziju na Okinavu i na osnovu toga napravili jako ozbiljnu analizu i procenu koliko zrtava svojih vojnika, japanskih vojnika, i japanskih civila bi zahtevala klasicna invazija Japana. A tu je i trka sa vremenom, jer bi za samo koji mesec i SSSR bio u poziciji da krene u napad. Nema ozbiljnih istoricara ili vojnih teoreticara (americkih, japanskih, svetskih) koji su tada ili kasnije osporavali te procene i analize. Inace, u najvecem konvencijalnom bombardovanju Tokija tokom ww2 izginulo je vise civila nego u Hirosimi i Nagasakiju zajedno...

A da je A-bomba vec po definiciji genocidno oruzje, ne treba dokazivati... ali te okolnosti iz 1945 su takve kakve su bile, a za njih su najzasluzniji japanski militaristi...
anonymous anonymous 17:22 08.11.2016

Re: Начин .....

A da je A-bomba vec po definiciji genocidno oruzje, ne treba dokazivati.


Сваки даљи коментар је сувишан.
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 21:46 08.11.2016

Re: Начин .....

anonymous
Илити другачије речено: Нема сумње ....и опречних мишљења.

Хирошима је најмонструознији, некажњени геноцидни злочин над цивилним становништвом.

Као што су то и злочини у Јасеновцу и "жутој кући"

Не бих могао да замислим себе, да у обиласку ова два потоња топоса радикалног зла, не поставим и питање одговорности и казне за починиоце злочина.

....да не проблематизујем и садашње актуелне злочине и манифестације зла који остају некажњени,које као да не примећујемо....зато што смо претходне " опростили и само повремено их се сећамо".

Обилазак Хирошиме , је пропуштена прилика, ако посетилац посету заврши само једном разгледницом више као у случају Фиренце или Венеције.

Генбаку купола или звоно мира нису "стари мост " или " мост уздаха"

Нема места релативизацији злочина нити извињавању , уз прећутно толерисање истог таквог злочина у садашњем времену.

Пс. Не сумњам у твој морални однос према овоме.

Само указујем да би мој приступ ( начин ) био другачији.







A vidis, ja nikada ne bih na tudjem tekstu i iskustvu pisala sta bih ja radila na njegovom mestu, to je potpuno besmisleno jer ti nisi ja i nisi na mom mestu, kao i obrnuto. Moja "misija" je da prenesem svoj dozivljaj i ja to radim najbolje sto mogu. I nikad ne politizujem i ne problematizujem, ne postavljam pitanja te vrste, jer prenosim samo male ljudske price. Veryjem da pojedinacna sudbuna pigadja neupireduvo jace nego bilo kakav polemicki tekst o odgovornosti, krivici i kazni. Jer covek se lako identifikuje i lako saoseca sa drugim pojedincem, njegovom zrtvom i patnjom, dok su politicko-moralne polemike u danasnje vreme postale prazne reci, zatrpani smo njima. A pogotovu u ovakvom slucaju, kad je svakom normalnim jasno da je to bio zlocin bez presedana - o cemu tu treba polemisati i sta tu treba problematizovati? I potpuno je izlisno da neko dodje i kaze kako bi on to radio drugacije i bolje, te njegova prica ne bi bila samo razglednica. Tu moju razglednicu procitalo je par hiljada ljudi i bilo je dotaknuto njome, veoma jako. Licno smatram da sam imala srece da me nadju price tih ljudi u Hirosimi, sa kojima sam razgovarala. I da dozivim tako snazno trenutke provedene sa njima na tom mestu. To je odgovor i to je poruka koja je bitnija od nekog polemickog teksta kojim se nista novo ne moze reci jer je vec samo po sebi sve jasno. I koji nema ni upola takav odjek kod onih koji ga procitajy, kao sto ima zivo svedocanstvo o sudbinama samih zrtava i nacinu na koji na sve to gledaju.

Pomalo je tuzno sto si ti iz svega sto sam ja tamo dozivela i cula, te prenela ovim tekstom, procitao samo jednu recenicu koja je pri tom preuzeta sa Vikipedije o "spornom nacinu". I o njoj polemises propustajuci sustinu . Ali, to je manir na ovom mestu a ja sam toga uglavnom pistedjena, dok i mene to povremeno ne zalomi kao sad.
blogov_kolac blogov_kolac 23:05 08.11.2016

Re: Начин .....

anonymous
Хирошима је најмонструознији, некажњени геноцидни злочин над цивилним становништвом.
Kada se stvari posmatraju potpuno van svakog konteksta, najmonstruozniji zlocin u celokupnoj ljudskoj istoriji je "politika jednog deteta" koja je na snazi u Kini nekoliko zadnjih decenija. Ali kada se to posmatra iz konteksta kada je i zasto takva teska i surova odluka doneta i zaista striktno sprovodjena, razume se da iza toga zapravo stoji jedna sasvim jasna i racionalna logika, a danas sa vec dovoljne istorijske distance mozemo konstatovati i velika drzavnicka mudrost!

Tadasnje najkonzervativnije americke vojne procene su glasile da bi konvencionalna invazija na Japan osim bar pola miliona mrtvih americkih vojnikla povukla sa sobom i BAR PET MILIONA izginulih Japanaca. A tadasnje japanske procene su cak bile da Amerikanci i Sovjeti zajedno ne mogu da ih osvoje, jer bi otpor na odlicno utvrdjenim ostrvima bio toliko zestok, a i vojsci bi se prikljucilo jos oko 20 miliona naoruzanih civila, da bi osvajaci morali da zrtvuju milione svojih vojnika i pobiju oko 30 miliona Japanaca da bi pobedili. U svakom slucaju, nikada se nije pojavio neki vojni ili istoricarski autoritet iz USA, Japana ili ostatka sveta koji je osporio onu americku procenu od "bar 5 miliona Japanaca". To nije nikakva relativizacija zlocina, nego surova ali jasna vojna matematika za tu konkretnu situaciju. Sasvim moguce da su pri donosenju konacne odluke USA mnogo vise brinule zbog onih nesudjenih svojih bar pola miliona zrtava nego na japanskih bar pet, kao i na maksimalno skracivanje rata koje bi upotreba A-bombe donela na Pacifiku, kao i na geostrateski momenat da bi se prolongiranjem rata duboko u 1946. i sovjetske trupe paralelno ukljucile u sve to pa bi verovatno i Japan morali da dele sa Rusima kao sto je to vec bilo uradjeno prethodno sa Nemackom, a nesto kasnije sa Korejom.

Japanci sve to znaju, kao sto su svesni da ih je njihova tadasnja politika dovela u takvu situaciju a ne niko drugi... a Amerikanci ni nakon svih naknadnih proracuna i analiza nikada nisu napravili reviziju procene okolnosti koje su dovele do vojne upotrebe ubedljivo najstrasnijeg oruzja do tada izumljenog. E sad ti ako hoces posmatraj Hirosimu van bilo kakvog vojno/istorijskog konteksta, i onda mozes da proglasis Japance za najvece svetske pi*ke koji su podvili rep i ponizavaju se cak i dan danas pred svojim najvecim dusmanima, a Amerikance kao najvece zlotvore koje nija sramota da se sepure ni na mestu svog najveceg zlocina. Ali u stvarnosti Japanci su mozda najponosniji narod na planeti, dok Amerikanci verovatno nigde na svetu ne mogu biti vise ponosni na svoju ulogu u svetu i svoj uticaj, nego bas u Japanu! A kakav apokalipticki efekat su imale i te dve najprimitivnije atomske bombe bacene na Japan najbolje govori vec tada sirom sveta opsteprihvacena konstatacija na osnovu tog iskustva da ce u eventualnom sledecem svetskom (nuklearnom) ratu "zivi zavideti mrtvima".

Snezana Radojicic Snezana Radojicic 03:10 09.11.2016

Re: Начин .....

blogov_kolac

Ali u stvarnosti Japanci su mozda najponosniji narod na planeti,



Ovo je i moj utisak.
srdjan.pajic srdjan.pajic 03:40 08.11.2016

Svakom

Normalnom čoveku ne može da ne bude mučno i žao zbog toga što se dogodilo u Hirošimi, bez obzira na razloge i opravdanja.

Super si ovo napisala.

Snezana Radojicic Snezana Radojicic 07:45 08.11.2016

Re: Svakom

srdjan.pajic
Normalnom čoveku ne može da ne bude mučno i žao zbog toga što se dogodilo u Hirošimi, bez obzira na razloge i opravdanja.

Super si ovo napisala.



Naravno. Ali onaj sinoc mi je tvrdio kako mu je zao zrtava, no nije bilo drugog resenja za okincanje rata. A Masaaki mi je pomenuo statistike o ispitivanju americkog javnog mnjenja na pitanje da li je bombu trebalo baciti ili ne. Oko 55% je odgovorilo da je trebalo. Jedino ohrabrujuce u toj statistici je sa je preko 70% ljudi do 25 godina odgovorilo da je to bio zlocin i da SAD nije trebalo to da ucini.
apacherosepeacock apacherosepeacock 08:09 08.11.2016

Re: Svakom

Atomska bomba je bila prvobitno planirana za Kjoto. Pa su promenili lokaciju iz satro obzira prema japanskoj kulturi i najstarijem gradu..

Sve u svemu ogroman zlocin i tu nema opravdanja.

(misljenja sam da su Amerikanci iskoristili priliku da testiraju, tada, novo naoruzanje, i nasli izgovor)
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 08:33 08.11.2016

Re: Svakom

apacherosepeacock
Atomska bomba je bila prvobitno planirana za Kjoto. Pa su promenili lokaciju iz satro obzira prema japanskoj kulturi i najstarijem gradu..

Sve u svemu ogroman zlocin i tu nema opravdanja.

(misljenja sam da su Amerikanci iskoristili priliku da testiraju, tada, novo naoruzanje, i nasli izgovor)


Razmatrali su oni jos 3-4 druga grada, a medju njima i Kitakjusu, kog je spaslo lose vreme tog dana. U japanskom cak postoji izreka "kitakjuska sreca", koja se odnosi na srecu da se nesto strasno izbegne a da se to i ne zna. Od Kjota su odustali jer su se uplasili da im Japanci to nikad ne bi oprostili, da bi izgunuli do poslednjeg sveteci se.
Istog sam misljenja kao i ti.
Jelica Greganović Jelica Greganović 09:11 08.11.2016

Re: Svakom

Normalnom čoveku ne može da ne bude mučno i žao zbog toga što se dogodilo u Hirošimi, bez obzira na razloge i opravdanja.


Jer zločin ne može da opravda zločin.
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:24 08.11.2016

Re: Svakom

Naravno. Ali onaj sinoc mi je tvrdio kako mu je zao zrtava, no nije bilo drugog resenja za okincanje rata.


Dobro, to je ovde nekakav common knowledge, to se tako učilo u školama. Nemam pojma kako danas deci objašnjavaju, reći ću ti za jedno desetak godina...

Sad ima dosta materijala dostupnog javnosti, i svako može da se uputi i oformi mišljenje o tome. Uopšte nije tako jednostavno i jednodimenzionalno. Ali ništa ne menja činjenicu da je u pitanju veliki zločin u kome je ubijeno toliko nevinih ljudi. I ja bih voleo da odem u Hirošimu, i da odvedem svoje dete, kad malo poraste, da vidi to mesto.


Snezana Radojicic Snezana Radojicic 21:52 08.11.2016

Re: Svakom

srdjan.pajic
Naravno. Ali onaj sinoc mi je tvrdio kako mu je zao zrtava, no nije bilo drugog resenja za okincanje rata.


Dobro, to je ovde nekakav common knowledge, to se tako učilo u školama. Nemam pojma kako danas deci objašnjavaju, reći ću ti za jedno desetak godina...

Sad ima dosta materijala dostupnog javnosti, i svako može da se uputi i oformi mišljenje o tome. Uopšte nije tako jednostavno i jednodimenzionalno. Ali ništa ne menja činjenicu da je u pitanju veliki zločin u kome je ubijeno toliko nevinih ljudi. I ja bih voleo da odem u Hirošimu, i da odvedem svoje dete, kad malo poraste, da vidi to mesto.




Pa da, volonter minje rekao da se preko 70% mladih danas izjasnjava u anketama da to nije trebalo da SAD uradi.
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 03:17 09.11.2016

Re: Svakom

Jelica Greganović
Normalnom čoveku ne može da ne bude mučno i žao zbog toga što se dogodilo u Hirošimi, bez obzira na razloge i opravdanja.


Jer zločin ne može da opravda zločin.


Neki to nikad nece shvatiti, cini mi se
alselone alselone 09:35 08.11.2016

Mesto koje

bih svakako voleo da posetim jednom u zivotu. Uzivao sam u slikama i prici.

Hvala. :)
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 03:12 09.11.2016

Re: Mesto koje

alselone
bih svakako voleo da posetim jednom u zivotu. Uzivao sam u slikama i prici.

Hvala. :)

vera.nolan2 vera.nolan2 10:35 08.11.2016

Hirošima 2016.

Sadako Sasaki, devojčica koja je samo želela da živi i koju je ubio,
o ironije - " mali dečak "... umrla 1955, a 1958 je postavljena statua sa zlatnim ždralom u ruci ...

"..., ništa ne treba zaboraviti, ali moramo praštati.“

... običan narod diljem planete i pamtiće i praštati, dizaće i dižu, nove i strašne spomenike stradanju nevinih, ali nema nade, samo opravdane sumnje da će vlade i "vlade" i dalje zbog zlatnih, ne ždralova, već poluga, nafte i gasovoda, vode i svega što se može oteti i pretvoriti u novac i moć i dalje nekontrolisano vladati prostorom i vremenom i našim životima ...

"...I slike koje sam ponela odande zauvek će ostati obojene ljudskom toplinom,..."
Divna putopisna razglednica iz Hirošime 2016.
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 03:15 09.11.2016

Re: Hirošima 2016.

vera.nolan2
Sadako Sasaki, devojčica koja je samo želela da živi i koju je ubio,
o ironije - " mali dečak "... umrla 1955, a 1958 je postavljena statua sa zlatnim ždralom u ruci ...

"..., ništa ne treba zaboraviti, ali moramo praštati.“

... običan narod diljem planete i pamtiće i praštati, dizaće i dižu, nove i strašne spomenike stradanju nevinih, ali nema nade, samo opravdane sumnje da će vlade i "vlade" i dalje zbog zlatnih, ne ždralova, već poluga, nafte i gasovoda, vode i svega što se može oteti i pretvoriti u novac i moć i dalje nekontrolisano vladati prostorom i vremenom i našim životima ...

"...I slike koje sam ponela odande zauvek će ostati obojene ljudskom toplinom,..."
Divna putopisna razglednica iz Hirošime 2016.


Juče sam objavila priču o Sadako i hiljadu origami ždrslova.

Hvala ti
Milan Novković Milan Novković 11:43 08.11.2016

Children's Peace Monument

I ja sam išao u Hirošimu, samo vozom, sam, i taksi me onda dovezao do tačke iznad koje je eksplodirala bomba.

Na Children's Peace Monument me je posle podsetilo kragujevačko Uspenje, zbog anđela na kupoli kod Japanaca i ljudi u Kragujevcu, tj to je bila asocijativna veza.

I kod stremljenja u spomenicima često imam neku nelagodu gde u dubine duše tražim u sebi i drugima cinizam u osvrtu na stremljenja ljudi koje smo ubili.

To mi neki blast from the past pošto je naš prigrevački pesnik Dušan Ćurčić utkao reč u stihove na našoj biblioteci, pa mi to ušlo u delove svesti kad sam imao 9 godina:

...
горди на идеале палих
уткане у наше стремљења

...

Posle su me pismeniji od mene zbunili sa tom rečju "gordost", tako da ni danas ne znam šta tačno znači i zašto je poprilično loša, i kako stariji sve zbunjeniji, kad o tome pomislim.
srdjan.pajic srdjan.pajic 15:47 08.11.2016

Re: Children's Peace Monument

Posle su me pismeniji od mene zbunili sa tom rečju "gordost", tako da ni danas ne znam šta tačno znači i zašto je poprilično loša, i kako stariji sve zbunjeniji, kad o tome pomislim.


Da, gordost (oholost) je jedan od smrtnih grehova. I ja sam mislio da gord znači ponosan, a kako sam iz partizanske (a ne četničke) porodice, to je bila cenjena osobina. Ali posle ispade da baš i nije. Doduše ni četici nisu to što su nekad bili...

Snezana Radojicic Snezana Radojicic 03:13 09.11.2016

Re: Children's Peace Monument

srdjan.pajic
Posle su me pismeniji od mene zbunili sa tom rečju "gordost", tako da ni danas ne znam šta tačno znači i zašto je poprilično loša, i kako stariji sve zbunjeniji, kad o tome pomislim.


Da, gordost (oholost) je jedan od smrtnih grehova. I ja sam mislio da gord znači ponosan, a kako sam iz partizanske (a ne četničke) porodice, to je bila cenjena osobina. Ali posle ispade da baš i nije. Doduše ni četici nisu to što su nekad bili...



Meni ste sad objasnili da sam skoro pola veka u zabludi o znacenju reci gordost :/
ephemeris ephemeris 08:03 09.11.2016

Tragedije postoje na makro- i mikro-nivou

anonymous anonymous 18:50 10.11.2016

Re: Tragedije postoje na makro- i mikro-nivou

anonymous anonymous 19:10 10.11.2016

Re: Tragedije postoje na makro- i mikro-nivou

Snezana Radojicic Snezana Radojicic 21:33 10.11.2016

Re: Tragedije postoje na makro- i mikro-nivou

anonymous


Film je snimljen 1957, dvanaest godina nakon Hirosime. Sada je 2016, sedamdeset jedna godina nakon Hirosime. Svega nekoliko svedoka je jos zivo. Stoga je mnogo relevantnije pitanje koje postavlja mladi vodic: "Kada svi svedoci umru, ko ce moci da posvedoci da se to zaista i desilo?"
Vodicev odnos prema tom dogadjaju je autenticna prica, nije scenario za film.

anonymous anonymous 00:31 11.11.2016

Re: Tragedije postoje na makro- i mikro-nivou


Snezana Radojicic
anonymous


Film je snimljen 1957, dvanaest godina nakon Hirosime. Sada je 2016, sedamdeset jedna godina nakon Hirosime. Svega nekoliko svedoka je jos zivo. Stoga je mnogo relevantnije pitanje koje postavlja mladi vodic: "Kada svi svedoci umru, ko ce moci da posvedoci da se to zaista i desilo?"
Vodicev odnos prema tom dogadjaju je autenticna prica, nije scenario za film.



"Tu n as rien vu a Hiroshima" Rien."

Snezana Radojicic Snezana Radojicic 01:13 11.11.2016

Re: Tragedije postoje na makro- i mikro-nivou

anonymous

Snezana Radojicic
anonymous


Film je snimljen 1957, dvanaest godina nakon Hirosime. Sada je 2016, sedamdeset jedna godina nakon Hirosime. Svega nekoliko svedoka je jos zivo. Stoga je mnogo relevantnije pitanje koje postavlja mladi vodic: "Kada svi svedoci umru, ko ce moci da posvedoci da se to zaista i desilo?"
Vodicev odnos prema tom dogadjaju je autenticna prica, nije scenario za film.



"Tu n as rien vu a Hiroshima" Rien."



I tako, presudi mi neko ko u Hirosimi nije bio. Ali zna da ja nista nisam videla. I zna da bi on, za razliku od mene, video. I da bi, opet za razliku od mene, o tome bolje pisao. Ne samo drugacije, sto je valjda normalno, nego bolje - u kojem god smislu.

O kolike li prepotentnosti, a bez pokrica i imena. Tuzno.
anonymous anonymous 10:22 11.11.2016

Re: Tragedije postoje na makro- i mikro-nivou

I tako, presudi mi neko ko u Hirosimi nije bio. Ali zna da ja nista nisam videla. I zna da bi on, za razliku od mene, video. I da bi, opet za razliku od mene, o tome bolje pisao. Ne samo drugacije, sto je valjda normalno, nego bolje - u kojem god smislu.

O kolike li prepotentnosti, a bez pokrica i imena. Tuzno.


" Tu n as rien vu a Hiroshima. Rien.
... J ai tout vu. Tout ..... Ainsi l hopital, je l ai vue. J en suis sur.... "


Snezana Radojicic Snezana Radojicic 02:01 12.11.2016

Re: Tragedije postoje na makro- i mikro-nivou

anonymous
I tako, presudi mi neko ko u Hirosimi nije bio. Ali zna da ja nista nisam videla. I zna da bi on, za razliku od mene, video. I da bi, opet za razliku od mene, o tome bolje pisao. Ne samo drugacije, sto je valjda normalno, nego bolje - u kojem god smislu.

O kolike li prepotentnosti, a bez pokrica i imena. Tuzno.


" Tu n as rien vu a Hiroshima. Rien.
... J ai tout vu. Tout ..... Ainsi l hopital, je l ai vue. J en suis sur.... "




Dirljiv je ovaj tvoj "nacin", zaista jeste. Mislim, toliko je apsurdan. No, mozda ja ne kapiram, pa te molim, objasni mi svrhu ovoga sto radis.
49 41 49 41 12:38 11.11.2016

Tuga

http://www.vreme.com/cms/view.php?id=944058

za sva vremena!
horheakimov horheakimov 16:34 13.11.2016

Oh Hiroshima

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana