Literatura| Mediji| Životinjski svet

Достојевски и дворске будале

tasadebeli RSS / 17.11.2016. u 09:31
Никада нисам заборавио то септембарско јутро давне 1984. када сам се коначно вратио из војске у мој Београд.
 
Стигао сам возом из Ријеке рано ујутро. Маторци нису били у Београду, врата куће ми је отворила сестра, изљубила ме и вратила се у кревет да настави да спава. А ја сам себи скувао јутарњу кафу, сео на под своје собе, узео један блокчић и направио хронолошки списак свих дела Достојевског који сам током каснијих година помно пратио ишчитавајући све редом.
 
Још увек, и дан-данас чувам то блокче са тим списком дела тог епилептичара, шизофреника, неуспелог револуционара, робијаша, коцкара и вечитог дужника, извесног краткоталасног ФМ писца...
 
 
 
 
 
Ми смо, каже један несумњиво врсни познавалац књижевности, одрасли на америчкој култури, те „ако нешто читамо - читамо америчко". Он, додуше, уочава да се у последње време „помиње и (тај) Достојевски као писац".
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Можда је и Достојевски био Американац

 

 
"У Русији је пре неких 150 до 200 година живео неки писац по имену Фјодор. Презивао се Достојевски. Живео је прилично бедно, а у младости је због својих неподобних политичких ставова једва избегао смртну казну. Робију није успео да избегне, па нам је, поред осталог, оставио у аманет своје записе о том вишегодишњем мучном искуству.

Писао је углавном романе, ту и тамо приче, волео је и да пише писма. Што би рекли модерни познаваоци литературе - скрибоман! Из неког разлога је уврштен у школску лектиру у Србији и никако да се неко досети да га одатле избаци. Шта кога брига да ли је неки маргинални студент желео да убије неку бабу-зеленашицу или су се тамо нека браћа сатрла питајући се шта би било када би Исус поново сишао међу људе. Ми смо, каже један несумњиво врсни познавалац књижевности, одрасли на америчкој култури, те „ако нешто читамо - читамо америчко". Он, додуше, уочава да се у последње време „помиње и (тај) Достојевски као писац".  

Ко ли форсира тог Достојевског? Сигурно Путин и Руси, они су почели у све да мешају прсте, па и у књижевност. Иако је све мање оних који читају књиге, треба ширити руску пропаганду и кроз литературу, макар и међу оних два до три одсто доколичара који време убијају старомодним видом читања.

Уз најбољу намеру да се не огрешимо о неко велико светско књижевно име, покушаћемо да се сетимо најпознатијих америчких писаца који су обележили наше детињство, одрастање и младост. Марк Твен, Џек Лондон, Џером Дејвид Селинџер, Едгар Алан По, Ернест Хемингвеј. Био је ту и Вилијем Фокнер, мада, искрено, нисам сигурна да је много људи прочитало његов роман „Бука и бес". Списак великих америчких књижевника је далеко већи, и штета је што у нашим лектирама нема, рецимо, комада Тенесија Вилијамса. Ту су и Џек Керуак, Курт Вонегат, или наслови попут „Убити птицу ругалицу" Харпер Ли и „Доручак код Тифанија" Трумана Капотеа и, неизоставно, легендарни роман „Прохујало с вихором" Маргарет Мичел.

Ако бисмо инсистирали на томе да се сетимо свих америчких књижевника који заслужују да буду споменути, списак би се вероватно продужио унедоглед. То нам, међутим, није намера. Поента је у томе да, колико год да је изванредних имена изнедрила америчка књижевност, она није укорењена у српску културу. Ми не читамо америчко, бар када је о књижевности реч... Осим ако извесни литерарни стручњаци под књижевност не подводе писанија Данијеле Стил, Сиднија Шелдона и њима сличних. Или их је Нобелова награда за књижевност, недавно додељена Бобу Дилану, охрабрила да све стихове које смо икада научили певајући уз америчке поп и рок бендове прогласе књижевношћу. Руку на срце, онда смо се заиста начитали америчког.

Свет није баш у добром стању, могао би да експлодира  С друге стране, онај горепоменути Достојевски (узгред, епилептичар) имао је прилично велико друштво сународника чије су књижевне творевине задавале муке бројним генерацијама лењиваца у школским клупама и утицале на морални и емотивни развој марљивих и љубопитљивих ђака. Живели су у том златном 19. веку и извесни Александар Пушкин, Михаил Љермонтов, онда онај Гогољ што је трошио мастило на некакве мртве душе и шињеле, па онај неописиви скрибоман Лав Толстој (он је „загазио" и у 20. век). Он је, иначе, посебно драг управо Американцима, који су снимили бројне филмске екранизације његових дела. Нарочито им је интригантна она несретница Ана Карењина што се бацила под воз. Амери воле и оног апатичног Антона Чехова, посебно у позоришту - просто се утркују ко ће пре да постави неки од оних његових комада с пиштољима који морају да опале у последњем чину.

Тај амерички утицај је видљив и у Србији, па се и код нас радо изводе и гледају Чеховљеве драмске творевине. (Можда би требало да га придодамо америчком списку...) Био је ту и извесни Максим Горки, а нешто касније појавио се и неки Михаил Булгаков. Писао је свашта, али су креатори програма лектире у нашим школама из неког разлога одлучили да ђацима наметну читање његовог романа „Мајстор и Маргарита". Врсним познаваоцима књижевности вероватно није јасно због чега је овај роман један од најпопуларнијих класика не само међу читаоцима у Србији него и широм света. Читали смо (неки са задовољством, а неки јер су морали) и стихове Владимира Мајаковског и Сергеја Јесењина. Обојица су с овог света отишли под мање-више неразјашњеним околностима - можда да их због тога, ипак, уклонимо с руског списка?

Верујемо да би овај критеријум задовољио врсне познаваоце књижевности. Усудимо ли се да искорачимо из области обавезне школске лектире, намећу нам се и имена разних других руских „скрибомана": Ане Ахматове, Марине Цветајеве, Јевгенија Замјатина, Ивана Буњина...

Но добро, ни овај списак не треба да нас одведе унедоглед. Ах, да, заборавили смо и оног Набокова опседнутог педофилијом. Уосталом, он се ионако одрекао руског језика, побегао у Америку и одлучио да ствара на енглеском. Можда бисмо њега могли да придодамо оном америчком списку. Кад дођу смутна времена, одговоре дају најпаметнији Руси Ако се водимо критеријумима врсних познавалаца књижевности, на списак америчких књижевних величина бисмо могли да допишемо и име Бориса Пастернака, пошто је, вероватно, мало оних који су после чувеног холивудског (тј. америчког) хита из средине шездесетих и брилијантног Омара Шарифа у улози доктора Живага, имали живаца да губе време на читање истоименог романа руског нобеловца.

Како год, српски читаоци воле руске писце Већина домаћих издавача рећи ће вам, притом, да је руска књижевност и даље једна од најтраженијих међу читаоцима у Србији. Дела савремених руских писаца и даље се неуморно преводе, а Захар Прилепин, Људмила Улицка, Виктор Јерофејев, Татјана Толстој и Виктор Пељевин само су нека од имена која имају бројне верне поклонике међу овдашњим читаоцима.

Ти Руси, иначе, воле да се баве неким мрачним темама. Зашто бисмо се питали има ли бога, у чему је смисао човековог постојања на земљи, да ли је морално убити неку покварену бабу или зашто је Наполеон изгубио рат? Чему враћање на библијске дилеме и чепркање по прошлости? Зар нису секс, дрога и насиље оно чему тежимо? Задржимо се, међутим, још мало у свету писане речи. Ако као модел читаоца узмемо просечног српског ђака (мада је ова врста уопштавања крајње незахвална), можемо претпоставити да је читао само оно што му је било понуђено у лектири. А ту лектиру су чинили превасходно домаћи и европски (!) писци и песници. Андрић, Црњански, Крлежа, Ћопић, Његош, Шекспир, Гете, Сервантес, Балзак, Флобер... понеки генијални Американац и они силни Руси што их малопре набројасмо.

Поп култура јесте америчка Не би било поштено да оспоримо чињеницу да је америчка култура, популарна америчка култура, доминантна међу младим генерацијама на југословенском и многим другим просторима већ више од пола века. Не може се замислити стасавање младог човека без рокенрола, холивудских филмова, међу којима, иако је то данас тешко прихватити, има на стотине истинских ремек-дела. То, међутим, није књижевност (осим ако, као што смо већ напоменули, не подесимо параметре тако да вода потече ка нашој воденици).

Ако дозволимо себи да будемо злуради, можемо да приметимо да ни многи од аутора тих ремек-дела нису били Американци - ни Чарли Чаплин, ни Алфред Хичкок, ни, рецимо, Милош Форман. Када је, међутим, реч о класичној књижевности, уметности, музици, позоришту, ликовном стваралаштву, наша култура је махом укорењена у европском стваралаштву, укључујући и руско. Ни Леонардо да Винчи, ни Микеланђело, ни Салвадор Дали, ни Пабло Пикасо, ни Василиј Кандински нису били Американци. Ни Моцарт ни Бетовен нису допловили до нас из Новог света, као ни Бородин или Чајковски.

Дакле, саветујемо врсним познаваоцима књижевности да се сете да међу нама има и оних који заиста воле да читају пре него што реше да нам објасне како је читање натписа на лименкама кока-коле књижевност."

 

ЛИНК 

 

 
 
 


Komentari (186)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

tasadebeli tasadebeli 09:34 17.11.2016

Тастер

Atomski mrav Atomski mrav 10:00 17.11.2016

Iščitavanje

узео један блокчић и направио хронолошки списак свих дела Достојевског који сам током каснијих година помно пратио ишчитавајући све редом.


Vidim da voliš tu reč "iščitavanje" (ako je to uopšte reč?) pa me zanima - da li si ti te knjige pročitao sve redom? Ako jesi, šta ti onda dođe to "iščitavanje"?
alselone alselone 10:14 17.11.2016

Re: Iščitavanje

Qq!

tasadebeli tasadebeli 10:16 17.11.2016

Re: Iščitavanje

Atomski mrav

da li si ti te knjige pročitao sve redom?



Да. За разлику од претходног хаотичног и насумичног избора, тог септембарског јутра 1984. сам увео неки систем (хронологија објављивања) у ИШЧИТАВАЊЕ Достојевског који је почео код нас да се помиње ето тек однедавно.


Ako jesi, šta ti onda dođe to "iščitavanje"?



Па то ти је, лингвистички гледано, реч (глаголска именица настала од глагола ИШЧИТАВАТИ) која је настала по истом рецепту и у истој кухињи као и реч ОДРАЂИВАЊЕ (глаголска именица од глагола ОДРАДИТИ).

Знаш оно:"Одрадио сам будалу као младог мајмуна! А он ме уопште не ишчитава."

И сличне муње.
docsumann docsumann 10:30 17.11.2016

Re: Iščitavanje


jezik je kao glina. smislenost oblika figurica i ćupova koje od nje napravimo zavisi samo od naše umješnosti oblikovanja.
Atomski mrav Atomski mrav 10:45 17.11.2016

Re: Iščitavanje

jezik je kao glina. smislenost oblika figurica i ćupova koje od nje napravimo zavisi samo od naše umješnosti oblikovanja.

Jes' vala, eno elis je živi primer toga.
docsumann docsumann 10:48 17.11.2016

Re: Iščitavanje

Atomski mrav
jezik je kao glina. smislenost oblika figurica i ćupova koje od nje napravimo zavisi samo od naše umješnosti oblikovanja.

Jes' vala, eno elis je živi primer toga.


to je artistička forma. tu je tek sloboda forme beskonačna, pa čak i ona komunikaciono disfunkcionalana.
ja govorim o svakodnevnom, živućem jeziku.
Atomski mrav Atomski mrav 10:54 17.11.2016

Re: Iščitavanje

ja govorim o svakodnevnom, živućem jeziku.

Mene neke od tih "figurica" nerviraju svojom pojavom (ne pašu mom poimanju estetike) u svakodnevnom jeziku, prosto mi nekako rogobatno zvuče. A nervira me i Dostojevski pa ću se ovim komentarom povući iz dalje diskusije jer ne valja diskutovati o nečemu kad si "nakrivo nasađen"...
tasadebeli tasadebeli 10:59 17.11.2016

Re: Iščitavanje

Atomski mrav
ja govorim o svakodnevnom, živućem jeziku.

Mene neke od tih "figurica" nerviraju svojom pojavom (ne pašu mom poimanju estetike) u svakodnevnom jeziku, prosto mi nekako rogobatno zvuče. A nervira me i Dostojevski pa ću se ovim komentarom povući iz dalje diskusije jer ne valja diskutovati o nečemu kad si "nakrivo nasađen"...




Друже мој (накриво или направо насађени, друг си ми са овога Блога, а ти мисли шта год хоћеш),

далеко је ова тема и овај мој пост од било какве естетике.

А о етици и да ти не причам.
docsumann docsumann 11:16 17.11.2016

Re: Iščitavanje

Atomski mrav
ja govorim o svakodnevnom, živućem jeziku.

Mene neke od tih "figurica" nerviraju svojom pojavom (ne pašu mom poimanju estetike) u svakodnevnom jeziku, prosto mi nekako rogobatno zvuče. A nervira me i Dostojevski pa ću se ovim komentarom povući iz dalje diskusije jer ne valja diskutovati o nečemu kad si "nakrivo nasađen"...


pa ja upravo mislim da će jezik, sad već više kao voda, a ne kao glina, sam naći svoj put, primajući se ili ne primajući u tim svojim novonastalim pojavnim oblicima.
dakle, totalna demokratija, ono sumalo pa anarhija.
narod će odlučiti, ma koliko pismen ili nepismen bio. jer jezik i jeste sudbina samog naroda koji ga govori.
Milan Novković Milan Novković 12:18 17.11.2016

Re: Iščitavanje

tasadebeli

Знаш оно:"Одрадио сам будалу као младог мајмуна! А он ме уопште не ишчитава."

Slučajno se kačim na ovaj komentar zbog reči "budala" ovde i u naslovu, a poentu ne mogu da ne omašim pošto sam odgledao samo 10 minuta

Prvo, voditelj možda nije baš nesnosan, ali s obzirom na nivo znanja, pa širinu i dubinu do kojih može u njemu da "pliva", možda bi mu više odgovarala vrlo kratka, polimorfna pitanja (ko je iza ove TV, nikad čuo za njih - sori, gastarbajterski sindrom)

Dvorke lude/budale (meni je "luda" možda malo bolja reč, kako sam je ja zapamtio, možda pogrešno, iako je tamo i značenje pomereno) su, pretpostavljam, "prevedene" od engleskog "fool", što je dosta davno imalo dosta drugačije značenje, i pored prepoznatljivog klovnovkog manira podrazumevalo zdrav razum i iskrenost, pored još mnogih drugih pozitivnih osobina...

...tako, možda ne moram ni da nastavim sa svojim porvšnim shvatanjem poente, samo rizikujem da pokažem kako sam je dobro shvatio

(mi ovde umemo da koristimo "jester", kao pozitivno, pošto se "fool" pomerilo u značenju ka lošijem kroz stoleća)

Ovi "tvoji" Rusi u literaturi, iz "usta" osobe koja u 17 života neće pročitati koliko bi osoba koja drži do sebe trebala da pročita - drugi svet, reći "viša kategorija" bi bilo zezanje, prosto mnogo viša kvalitativna ravan u svakom smislu.

karabasbarabas karabasbarabas 13:06 17.11.2016

Re: Iščitavanje

ko je iza ove TV, nikad čuo za njih

Izvesni Peconi, Milosevicev potrcko, sada potrcko Zeljka Mitrovica.

Inace jedna od 4 privatne TV sa nacionalnom frekvencijom.

Dakle 2 Mitroviceve.
2 grkove.

Jebo zakon.
freehand freehand 13:22 17.11.2016

Re: Iščitavanje


Izvesni Peconi, Milosevicev potrcko, sada potrcko Zeljka Mitrovica.

Peconi nije bio "Miloševićev potrčko", jer o tome da vidi Miloševića - sem na TV - mogao je kao i većina sličnih kratkovratih mufljuza samo da sanja. Reč je o uličaru i šverceru koga je Služba uzela pod svoje dajući mu da radi poslove oko šverca nafte u vreme sankcija u kome mu je Služba otvarala prelaze i davala obezbeđenje, i u kome je imao tačan limit do koga je bilo njegovo a odakle nije smeo ni da pita čije. A onda i duvan, pa dalje, da bi sa promenom vlasti u paketu prešao u Koštuničinu privatizacionu bagru. Pitanje je čiji je njegov kapital i da li se u međuvremenu u trubulencijama "oteo", ali definitivno spada u onaj visoki, elitni deo bagre koju sa strahom i danas pominju (ako se iko usudi) i čije se slike nigde ne pojavljuju
princi princi 14:18 17.11.2016

Re: Iščitavanje

jezik je kao glina. smislenost oblika figurica i ćupova koje od nje napravimo zavisi samo od naše umješnosti oblikovanja.

Ali i spremnosti slušanja. Jedan od bitnih elemenata intrasubjektivne "realnosti".
docsumann docsumann 14:22 17.11.2016

Re: Iščitavanje

princi
jezik je kao glina. smislenost oblika figurica i ćupova koje od nje napravimo zavisi samo od naše umješnosti oblikovanja.

Ali i spremnosti slušanja. Jedan od bitnih elemenata intrasubjektivne "realnosti".

naravno. s tim što mislim da mi u fokusu već imamo taj parametar kod drugih ( i kod sebe, naravno) dok oblikujemo tu našu jezičku "grnčariju".

štaviše, prema njemu je i oblikujemo.
anamarkana anamarkana 15:28 17.11.2016

Re: Iščitavanje

tasadebeli

међу нама има и оних који заиста воле да читају


mnogo ima takvih, ali mene više zanimaju oni koji su sposobni da pročitano i iščitano shvate, sa kolikim IQ su sposobni da promišljaju, zaključuju i sebe oplemenjuju
karabasbarabas karabasbarabas 17:09 17.11.2016

Re: Iščitavanje

Reč je o uličaru i šverceru koga je Služba uzela pod svoje dajući mu da radi poslove oko šverca nafte u vreme sankcija u kome mu je Služba otvarala prelaze i davala obezbeđenje


Dalke drugim recima:

"Miloševićev potrčko"


Jer bez Tate nije niko od njih smeo da prdne, a kamoli svercuje. To da ga nije video verujem, kao sto vrlo malo sluga stvarno vidi gazdu.

Sve ostalo si potpuno u pravu.

I jos da dodam, sto se tice kadra, ova fukaradija nepismena koja se sada zakotila kod Slobe ne bi mogla ni da kuva kafe.

Eklatantan primer Vulin, Zarko Obradovic, Maja Gojkovic itsl.

urbana_gerila urbana_gerila 17:46 17.11.2016

Re: Iščitavanje

karabasbarabas
Eklatantan primer Vulin, Zarko Obradovic, Maja Gojkovic itsl.



koliko imaš godina?
sve je to participiralo u vlasti oduvek.
freehand freehand 21:28 17.11.2016

Re: Iščitavanje

Dalke drugim recima:

Dakle ne, ipak. OIn je bio potrčko nekog službenika lokalnog ranga, pa posle potrčko nekog operativca srednjeg ranga.
karabasbarabas karabasbarabas 21:39 17.11.2016

Re: Iščitavanje

sve je to participiralo u vlasti oduvek.


Participiralo u smislu da je pridrzavalo Miri perje sa glave dok sedi na WC solji.
tasadebeli tasadebeli 08:42 18.11.2016

Re: Iščitavanje

Milan Novković

...tako, možda ne moram ni da nastavim sa svojim porvšnim shvatanjem poente, samo rizikujem da pokažem kako sam je dobro shvatio



Не,не, потпуно си у праву!

Дворска будала и дворска луда су потпуно равноправни синоними!


И овде си на сасвим добром трагу. Ја то исто мислим. (Због оног брашна и зејтина испред домаћина емисије са дивним називом "Ћирилица".)


Dvorke lude/budale (meni je "luda" možda malo bolja reč, kako sam je ja zapamtio, možda pogrešno, iako je tamo i značenje pomereno) su, pretpostavljam, "prevedene" od engleskog "fool", što je dosta davno imalo dosta drugačije značenje, i pored prepoznatljivog klovnovkog manira podrazumevalo zdrav razum i iskrenost, pored još mnogih drugih pozitivnih osobina...


И "jester" јесте још прецизније.

Српски језик је ту прецизност у превођењу добио додавањем епитета "дворска".

(Шта ћеш, Турци нас прекинули на врхунцу развоја те средњевековне дворске терминологије. Па док су ови остали Европљани неометано то развијали са све пратећом терминологијом, ми смо, не имајући више дворове, па самим тим ни дворске луде/будале, касније морали да се језички сналазимо како знамо и умемо.

Када вековима имаш само сеоске, а не и дворске, луде, то онда мора језички тако да се решава.

Опет ти Турци , што би рекло ово моје теткино и течино од четири и по године.)



Вамба, син Безмозганов

Иначе, да не буде неке забуне, откад знам за себе мој најомиљенији лик у мом најомиљенијем списанију оног шкотског по националности и британског по држављанству скрибомана Сер Валтера Скота, "Ајванхо", био је Вамба, син Безмозганов.

Обожавао сам тај карактер у роману и вазда нестрпљиво очекивао његово појављивање свих 23 пута колико сам прочитао роман!


Wamba: A cow jumped the moon, but a fool he jumps higher, from Wamba the serf, to Wamba the squire.


Wamba: A gentleman at last, and my first task is to steal a horse!


Sir Cedric: Delayed? How so?

Wamba: Well, when I heard Normans were approaching I ran to lock up my wife. But, she'd also heard they were approaching, and locked me up instead.


Minor Role: Milord, there is a stranger at your gate who begs shelter. He is a Jew who calls himself Isaac of York.

Sir Brian de Bois-Guilbert: I share no roof with an infidel.

Wamba: Why not, sir knight? For every Jew you show me who's not a Christian, l'll show you a Christian who's not a Christian.



Само... Никада нисам при томе заборавио да он све време носи оковану металну огрлицу око врата на којој пише "Вамба, син Безмозганов" као ознаку да припада свом господару, као и чињеницу да за време вечере седи на столичици поред Сер Седрика заједно са ловачким псима чекајући да господар нехајно баци из свог тањира полупоједени батак.


Зато сам ја, гледајући ову "Ћирилицу" Миломира Марића све време покушавао да на домаћину и гостима у студију видим те огрлице које носе. Али нисам успео. Ваљда су у међувремену, од Средњег века на овамо, донели неки пропис по којем дворске будале/луде нису више дужне да носе те металне огрлице.


Додуше, Јакша Шћекић око врата има неко шалче, па ко зна шта је испод њега...


Сећаш ли се ове старе, старе ствари? Мислим да клип и песма савршено иду уз ова два наша коментара овде.




tasadebeli tasadebeli 09:08 18.11.2016

Re: Iščitavanje

anamarkana
tasadebeli

међу нама има и оних који заиста воле да читају


mnogo ima takvih, ali mene više zanimaju oni koji su sposobni da pročitano i iščitano shvate, sa kolikim IQ su sposobni da promišljaju, zaključuju i sebe oplemenjuju



То је сада већ посебно питање...

И тешко је одговорити на њега.

Сви који читају мисле за себе да су све схватили што су прочитали.

Па је онда тешко ту утврдити да ли су у праву или нису.

Или су у праву они који их убеђују да ништа нису схватили.

Читање је једна опасна демократска работа немила сваком тиранину!







П.С. - Само да нагласим због ауторских права.

Цитат који си навела нису моје речи него је то из линкованог текста са Спутњика.

На жалост, нисам видео нигде име аутора тог текста.

Знам само да нисам ја.








What are words worth?
What are words worth? Words

Words in papers, words in books
Words on TV, words for crooks
Words of comfort, words of peace
Words to make the fighting cease
Words to tell you what to do
Words are working hard for you
Eat your words but don't go hungry
Words have always nearly hung me

What are words worth?
What are words worth? Words

Words of nuance, words of skill
And words of romance are a thrill
Words are stupid, words are fun
Words can put you on the run

mots pressés, mots sensés,
mots qui disent la vérité, mots maudits, mots mentis,
mots qui manquent le fruit d'esprit

What are words worth?
What are words worth? - words

It's a rap race, with a fast pace
Concrete words, abstract words
Crazy words and lying words
Hazy words and dying words
Words of faith and tell me straight
Rare words and swear words
Good words and bad words

What are words worth?
What are words worth? - words

Words can make you pay and pay
Four-letter words I cannot say
Panty, toilet, dirty devil
Words are trouble, words are subtle
Words of anger, words of hate
Words over here, words out there

In the air and everywhere

Words of wisdom, words of strife
Words that write the book I like
Words won't find no right solution
To the planet earth's pollution
Say the right word, make a million
Words are like a certain person
Who can't say what they mean
Don't mean what they say
With a rap rap here and a rap rap there
Here a rap, there a rap
Everywhere a rap rap

Rap it up for the common good
Let us enlist the neighbourhood
It's okay, I've overstood
This is a wordy rappinghood, okay, bye.

What are words worth?
What are words worth? - words

What are words worth?
What are words worth? - words

He'll stop... Don't stop... Stop.
Atomski mrav Atomski mrav 13:13 18.11.2016

Re: Iščitavanje

Jes' vala, eno elis je živi primer toga.

Kad smo već kod elisa, izgleda da nijednom tekstu o prasi na ovom blogu nije suđeno da opstane...
mlekac mlekac 23:39 19.11.2016

Re: Iščitavanje

freehand
ali definitivno spada u onaj visoki, elitni deo bagre koju sa strahom i danas pominju (ako se iko usudi) i čije se slike nigde ne pojavljuju

I koji i dalje stanuje u istom bloku u kom je stanovao kao klinac...
Hoće reći - kad god kreneš u prodavnicu, moraš pored njegovog obezbeđenja. Doduše, od kako je umrla Đinđićeva majka (koja je bila u istoj zgradi ali na drugom ulazu) nivo obezbeđenja oko te zgrade se nešto smanjio. Iako ne primećujem da su se lica mnogo promenila.
blogovatelj blogovatelj 07:54 20.11.2016

Re: Iščitavanje

Hoće reći - kad god kreneš u prodavnicu, moraš pored njegovog obezbeđenja. Doduše, od kako je umrla Đinđićeva majka (koja je bila u istoj zgradi ali na drugom ulazu) nivo obezbeđenja oko te zgrade se nešto smanjio. Iako ne primećujem da su se lica mnogo promenila.


E, ja čuo poodavno, dok sam još živeo u Srbiji, da je on buraz Đinđićeve žene. Jel to istina?
mlekac mlekac 03:34 22.11.2016

Re: Iščitavanje

blogovatelj
Hoće reći - kad god kreneš u prodavnicu, moraš pored njegovog obezbeđenja. Doduše, od kako je umrla Đinđićeva majka (koja je bila u istoj zgradi ali na drugom ulazu) nivo obezbeđenja oko te zgrade se nešto smanjio. Iako ne primećujem da su se lica mnogo promenila.


E, ja čuo poodavno, dok sam još živeo u Srbiji, da je on buraz Đinđićeve žene. Jel to istina?

Nije. Samo je slučajno nastanjen u istoj zgradi u kojoj je živela pokojna gospođa Mila (i Zoran kad je bio mlad)
docsumann docsumann 10:27 17.11.2016

nastavi niz...

а Захар Прилепин, Људмила Улицка, Виктор Јерофејев, Татјана Толстој и Виктор Пељевин


nemoj mi Sorokina preskakat, a ni onog drugog Jerofejeva (Venedikta)
emsiemsi emsiemsi 10:32 17.11.2016

Re: nastavi niz...

docsumann
а Захар Прилепин, Људмила Улицка, Виктор Јерофејев, Татјана Толстој и Виктор Пељевин


nemoj mi Sorokina preskakat, a ni onog drugog Jerofejeva (Venedikta)

Никад чуо за поменуте.
docsumann docsumann 10:38 17.11.2016

Re: nastavi niz...

emsiemsi
docsumann
а Захар Прилепин, Људмила Улицка, Виктор Јерофејев, Татјана Толстој и Виктор Пељевин


nemoj mi Sorokina preskakat, a ni onog drugog Jerofejeva (Venedikta)

Никад чуо за поменуте.


kad ne gledaš rijaliti šouove
JJ Beba JJ Beba 10:46 17.11.2016

Re: nastavi niz...

nemoj mi Sorokina preskakat, a ni onog drugog Jerofejeva (Venedikta)

tasadebeli tasadebeli 10:55 17.11.2016

Re: nastavi niz...

docsumann
emsiemsi
docsumann
а Захар Прилепин, Људмила Улицка, Виктор Јерофејев, Татјана Толстој и Виктор Пељевин


nemoj mi Sorokina preskakat, a ni onog drugog Jerofejeva (Venedikta)

Никад чуо за поменуте.


kad ne gledaš rijaliti šouove









Има једна сјајна сцена код Леонида Андрејева (Јуда Искариотски и остале приповетке) када сеоски свештеник којег нико у селу не воли и којег живот шиба са свих страна (губи сина, ћерка препуштена самој себи због породичне несреће постаје мрачна психопатска личност, жена се пропије и полуди и у том лудилу рађа дете које годинама лежи, испушта животињске крике, уједа свакога ко му се приближи и иде пода се) неколико пута изађе насред њиве са искласалим житом, стане на сред те њиве, рашири руке, погледа у небо и каже:

"Ја верујем!"




rade.radumilo rade.radumilo 14:14 17.11.2016

Re: nastavi niz...

docsumann
а Захар Прилепин, Људмила Улицка, Виктор Јерофејев, Татјана Толстој и Виктор Пељевин


Evo nekih, meni zanimljivih, koji su bili rođeni na teritoriji SSSR-a iako ne baš Rusi, iako neki i nisu stvarali u Rusiji:
- Isak Asimov, Stanislav Lem, Sergej Lukjanenko.
docsumann docsumann 14:16 17.11.2016

Re: nastavi niz...

rade.radumilo
docsumann
а Захар Прилепин, Људмила Улицка, Виктор Јерофејев, Татјана Толстој и Виктор Пељевин


Evo nekih, meni zanimljivih, koji su bili rođeni na teritoriji SSSR-a iako ne baš Rusi, iako neki i nisu stvarali u Rusiji:
- Isak Asimov, Stanislav Lem, Sergej Lukjanenko.


Arkadij i Boris Strugacki.
rade.radumilo rade.radumilo 16:41 17.11.2016

Re: nastavi niz...

Arkadij i Boris Strugacki.


Sve se nakanjujem da krenem da ih "iščitavam," al uvek "uleti" nešto novo i tako...
JJ Beba JJ Beba 17:12 17.11.2016

Re: nastavi niz...

Arkadij i Boris Strugacki.

Boris Piljnjak
docsumann docsumann 19:20 17.11.2016

Re: nastavi niz...

rade.radumilo
Arkadij i Boris Strugacki.


Sve se nakanjujem da krenem da ih "iščitavam," al uvek "uleti" nešto novo i tako...




početak njihove spisateljske avanture bio je tako ruski atipičan:

Priča kaže da su braća Arkadij (1925-1991) i Boris (1933) Natanovič Strugacki počeli da pišu naučnu fantastiku zbog opklade u flašu pića.


i ako smijem da preporučim

Piknik kraj puta - literarni predložak na osnovu kojeg je Tarkovski snimio Stalkera. jedna od najboljih anticipacija konačnog, nesumnjivog i masivnog susreta sa vanzemaljcima.
ustvari njihov prvi posjet 3. kamenu od sunca. kratak roman, s toga je njegova koncentracija sjajnih momenata po stranici teksta enormna.
i sa psihološke, estetske, imginativne, odnosno klasično književne vizure i s sf-ovskog anticipativnog zamišljaja koliko-i-kako bi nam ti elijeni mogli čudno izgledati (inače, njih samih uopšte nema u romanu. bili, svratili, i odradili jedan kraći istraživačko-osmatrački boravak, tokom kojeg su svojom nadmoćnom tehnologijom onemogućili svaki pristup zonama na kojim su se ulogorili (na svega nekoliko pozicija na čitavom globusu), i za sobom ostavili raznorazne krajnje neobične pojave i predmete (još neobičnijih svojstava)) ovaj roman je vrh-un-ski.

Puž golać na urvini - više fantastika, vilenjačkog tipa, no klasičan sf, ovaj roman vrca od mašte kao ključne alatke za odbranu od distopijskih bezizlaza.

Talasi smiruju vetar - jedan od najboljih naslova za neko književno dijelo. čista poezija već na samim koricama.
interesantan vodič kroz seriju krajnje začudnih događaja, koji će se ispostaviti predstavljaju stavke testa kojim tamo neka daleka civilizacija pokušava ustanoviti ljudsku reakciju na krajnje nepoznate i začudne pojave.

Hotel kod poginulog alpiniste
- double twisted detective novel.

romane Teško je biti Bog i Još milijardu godina do kraja sveta već par godina pokušavam da ubacim u svoj čitalački raspored. no, brate, ovi blogeri me izbombardovali s preporukama.


osim toga što su pisali u dvije ruke (k'o Iljif i Petrov ), dok je Arkadiji diplomirao lingvistiku (koliko se sjećam), Boris je po profesionalnoj vokaciji bio astronom, u dijelim Strugackih prisutna je stvaralačka posebnost, one najfinije sorte, po više osnova,
i upravo se taj spoj upućenosti u nauku o jeziku i tehničkog obrazovanja, pokazao kao vanredno uspjela formula za stvaranje višedimenzionalno kvalitetnih priča.
njihov pristup literaturi, iako dominantno sf-ovski, je ustvari nadžanrovski, genuine crossover, što njihove sf vizije uvodi na velika vrata u svjet klasične književnosti.
što se političke angažovanosti tiče, upravo je njihova kreativnost i domišljatost uspjevala da kritiče osvrte na totalitarizam i opsesivnu kontrolu društva zaodjene u rafinirano alegorijsko ruho pomoću kojeg su uspjevali da prođu ispod radara sovjetske cenzure.

iako je, dužepoživjevši, Boris, bio glasan i jasan kritičar savremenog ruskog društva, Putin ga je povodom njegove smrti nazvao "jednim od najbistrijih, najtalentovanijih i najomiljenijih pisaca ovog doba".

braću Strugacki smatraju za jedne od najznačajnijih ruskih mislilaca XX vijeka.
rade.radumilo rade.radumilo 09:43 18.11.2016

Re: nastavi niz...

ubacim u svoj čitalački raspored


Poslednjih dve godine, čitam uglavnom po aerodromima i avionima. Taki pos'o. Kako je onaj čuveni Polarisov CD iz devedesetih neupotrebljiv na tabletima/fabletima i slično, a mene mrzi da prpakujem dela braće Strugacki (ima ih tamo) u .epub format, ako se setim da potražim Engleski prevod, definitivno ću ih staviti u kolekciju.
emsiemsi emsiemsi 14:34 18.11.2016

Re: nastavi niz...

docsumann
emsiemsi
docsumann
а Захар Прилепин, Људмила Улицка, Виктор Јерофејев, Татјана Толстој и Виктор Пељевин


nemoj mi Sorokina preskakat, a ni onog drugog Jerofejeva (Venedikta)

Никад чуо за поменуте.


kad ne gledaš rijaliti šouove

Зар не би требало да се каже шоуовове !?
docsumann docsumann 18:25 18.11.2016

Re: nastavi niz...

emsiemsi
docsumann
emsiemsi
docsumann
а Захар Прилепин, Људмила Улицка, Виктор Јерофејев, Татјана Толстој и Виктор Пељевин


nemoj mi Sorokina preskakat, a ni onog drugog Jerofejeva (Venedikta)

Никад чуо за поменуте.


kad ne gledaš rijaliti šouove

Зар не би требало да се каже шоуовове !?


podižem na šououvove
krkar krkar 10:51 17.11.2016

Jebeš Dostojevskog


Nema potrebe raspravljati ni o Krlovom moralu ni o vrednosti Dostojevskog, tu se sve zna.

Meni je daleko vredniji rasprave fenomen da četvoro ljudi od kojih većina ima ipak koliko-toliko respektabilne karijere i nekakvu profesionalnu reputaciju uopšte pristaje da učestvuje u emisiji jednog šarlatana i medijske samoprovišuče kurve kome na stolu stoji - sponzorski zejtin i sponzorsko brašno.

E to je Srbija. To je dijagnoza!
tasadebeli tasadebeli 11:00 17.11.2016

Re: Jebeš Dostojevskog

krkar

Nema potrebe raspravljati ni o Krlovom moralu ni o vrednosti Dostojevskog, tu se sve zna.

Meni je daleko vredniji rasprave fenomen da četvoro ljudi od kojih većina ima ipak koliko-toliko respektabilne karijere i nekakvu profesionalnu reputaciju uopšte pristaje da učestvuje u emisiji jednog šarlatana i medijske samoprovišuče kurve kome na stolu stoji - sponzorski zejtin i sponzorsko brašno.

E to je Srbija. To je dijagnoza!








И да подвучем речено:


Meni je daleko vredniji rasprave fenomen da četvoro ljudi od kojih većina ima ipak koliko-toliko respektabilne karijere i nekakvu profesionalnu reputaciju uopšte pristaje da učestvuje u emisiji jednog šarlatana i medijske samoprovišuče kurve kome na stolu stoji - sponzorski zejtin i sponzorsko brašno.

E to je Srbija. To je dijagnoza!



И још једном:


E to je Srbija. To je dijagnoza!




Па 'ајде некако што гостују, него што се притом труде да од себе праве што веће будале да би били медијски занимљиви. (Због тог брашна и зејтина на столу испред домаћина емисије.)

Стварно праве дворске будале.


И то је стварно дијагноза.



karabasbarabas karabasbarabas 13:15 17.11.2016

Re: Jebeš Dostojevskog

Kriza jebga. Nema se ne moze se.
Kazezoze Kazezoze 12:26 18.11.2016

Re: Jebeš Dostojevskog

krkar

Nema potrebe raspravljati ni o Krlovom moralu ni o vrednosti Dostojevskog, tu se sve zna.

Meni je daleko vredniji rasprave fenomen da četvoro ljudi od kojih većina ima ipak koliko-toliko respektabilne karijere i nekakvu profesionalnu reputaciju uopšte pristaje da učestvuje u emisiji jednog šarlatana i medijske samoprovišuče kurve kome na stolu stoji - sponzorski zejtin i sponzorsko brašno.

E to je Srbija. To je dijagnoza!


Pogotovo kada taj šarlatan pravi od njih budale (s pravom) ismevajući njihov ideal kako zapad nema alternativu logičkim pitanjem: šta ćemo sad kad Srbin počne da kači bilborde američkog predsednika? i kad umesto - nas i Rusa 300 miliona - počne da govori, nas i Amera 300 miliona.

Baš je kvalitetne goste odabrao Marić za dobru zajebanciju...uz sponzorski zejtin i brašno.
krkar krkar 10:58 17.11.2016

Čarli, hvala


Postupio po uputstvu. Sredio tačku 3 i frižider fercera kao nov! Ipak je sve bilo mehaničko!

Za ostale: po Čarlijevom uputstvu na neviđeno uhvatio se popravke vinskog frižidera. Mislio sam da je kvar elektronike a u elektroniku se ne pačam (sve mehaničko i hidraulično popravljam bez problema, delimično i električno). Čarli mi postao čeklistu u 7 tačaka, na neviđeno.

Dakle, javno moram da kažem da je bez ikakve sumnje Čarli dobar inženjer i da očigledno ume inženjerski da razmišlja.

Što moju neodumicu i nevericu kako čovek koji ima precizan inženjerski mozak uopšte može da glasa za ono* čini još većom i dubljom. Zaista nije lako biti Srbin!

*) Političko-udbaški organizam zvani Koštunica dr Vojislav
JJ Beba JJ Beba 11:39 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Čarli m

who is Čarli?
milisav68 milisav68 11:41 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

krkar
Dakle, javno moram da kažem da je bez ikakve sumnje Čarli dobar inženjer i da očigledno ume inženjerski da razmišlja.

Što moju neodumicu i nevericu kako čovek koji ima precizan inženjerski mozak uopšte može da glasa za ono* čini još većom i dubljom. Zaista nije lako biti Srbin!

Što potvrđuje u oba smera da niko nije svršen.
A i ovo:
Meni je daleko vredniji rasprave fenomen da četvoro ljudi od kojih većina ima ipak koliko-toliko respektabilne karijere i nekakvu profesionalnu reputaciju uopšte pristaje da učestvuje u emisiji jednog šarlatana i medijske samoprovišuče kurve kome na stolu stoji - sponzorski zejtin i sponzorsko brašno.

Različiti motivi - možda.

Nevezano za emisiju - milion puta sam pokušao da ispravim neku Krivu Drinu, iako sam unapred znao da od tog posla nema leba.

Domaći od domaćina na blog:

Tema - blokče i ostalo:

Opet nevezano za dolazak iz JNA, a više za podvlačenje neke crte - komentar jednog mog druga (takođe jezičar), nakon nekog vremena na moru/odmoru ( i prebiranja po novčaniku):

-E pa Dejane, šta si popio - popio si, šta si pojeo - pojeo si...

A književnost ( i pop kultura), ne mogu ćerku da nateram da pročita Toma Sojera.

tasadebeli tasadebeli 12:06 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

milisav68


A književnost ( i pop kultura), ne mogu ćerku da nateram da pročita Toma Sojera.



Пусти јој првих десет минута филма "Том Сојер" и пошаљи је у школу. То је довољно.


А када се дете врати из школе, ували јој да чита Браћу Карамазове. Да се дете на време спреми за гимназију.



karabasbarabas karabasbarabas 13:18 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

JJ Beba
Čarli m

who is Čarli?

cane cane 13:36 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

who is Čarli?



ovaj

emsiemsi emsiemsi 13:43 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

krkar

Postupio po uputstvu. Sredio tačku 3 i frižider fercera kao nov! Ipak je sve bilo mehaničko!

Za ostale: po Čarlijevom uputstvu na neviđeno uhvatio se popravke vinskog frižidera. Mislio sam da je kvar elektronike a u elektroniku se ne pačam (sve mehaničko i hidraulično popravljam bez problema, delimično i električno). Čarli mi postao čeklistu u 7 tačaka, na neviđeno.

Dakle, javno moram da kažem da je bez ikakve sumnje Čarli dobar inženjer i da očigledno ume inženjerski da razmišlja.

Što moju neodumicu i nevericu kako čovek koji ima precizan inženjerski mozak uopšte može da glasa za ono* čini još većom i dubljom. Zaista nije lako biti Srbin!

*) Političko-udbaški organizam zvani Koštunica dr Vojislav

Наши смо - поред свега.
Успут --- јебеш Коштуницу !
Успут 2 --- јебеш и (све) остале.
emsiemsi emsiemsi 13:48 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

milisav68

...

A književnost ( i pop kultura), ne mogu ćerku da nateram da pročita Toma Sojera.


Ја сам прочитао Тома Сојера.
Но, мени Том Сојер није био бог зна шта.
Мени се много више допала књига "Доживљаји Хаклбери Фина" и није ми било јасно зашто та књига није постала референтна јер (ми) је била много боља од Тома Сојера.
Успут --- штета што сам врло брзо, након што сам прочитао Илијаду и Одисеју (успут, опет ми је мање извикана књига била боља, тј. Одисеја) престао да читам, јер ми се учинило већ тада да све знам.
docsumann docsumann 14:07 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

sve mehaničko i hidraulično popravljam bez problema, delimično i električno


hidraulika je keva. raw power!
anonymous anonymous 14:18 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

emsiemsi
krkar

Postupio po uputstvu. Sredio tačku 3 i frižider fercera kao nov! Ipak je sve bilo mehaničko!

Za ostale: po Čarlijevom uputstvu na neviđeno uhvatio se popravke vinskog frižidera. Mislio sam da je kvar elektronike a u elektroniku se ne pačam (sve mehaničko i hidraulično popravljam bez problema, delimično i električno). Čarli mi postao čeklistu u 7 tačaka, na neviđeno.

Dakle, javno moram da kažem da je bez ikakve sumnje Čarli dobar inženjer i da očigledno ume inženjerski da razmišlja.

Što moju neodumicu i nevericu kako čovek koji ima precizan inženjerski mozak uopšte može da glasa za ono* čini još većom i dubljom. Zaista nije lako biti Srbin!

*) Političko-udbaški organizam zvani Koštunica dr Vojislav

Наши смо - поред свега.
Успут --- јебеш Коштуницу !
Успут 2 --- јебеш и (све) остале.


Успут 3 ......Јебеш Кркара, посебно....

Заиста му није лако да буде сам ...са собом...
Увек мора да буде у друштву бар једног Србина, па макар то био и Коштунице др......
maksa83 maksa83 14:20 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Dakle, javno moram da kažem da je bez ikakve sumnje Čarli dobar inženjer i da očigledno ume inženjerski da razmišlja.

Moram bez trunke ironije da vam se zahvalim obojici zbog vraćene vere u ljude. Naime, generalno se bespoštedno vređate i pičkarate, ali kad jedan zavapi a drugi pomogne jer ume - sve ispadne kao u bajci, ovaj bezrezervno pomogao, ovaj javno pohvalio i zahvalio se.

Nekako sam, skroz, opet bez trunke ironije - dirnut i lepo mi, eto tako.


Nije lako i Srbin i hipik biti!
docsumann docsumann 14:26 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Nije lako i Srbin i hipik biti!


to je uz ovaj naš blogerski, najteži od svih što se kaže ono hlebova ono šta se jedu.

inače podrška za širenje dobrih vibracija.

budjoni budjoni 14:27 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

maksa83
Dakle, javno moram da kažem da je bez ikakve sumnje Čarli dobar inženjer i da očigledno ume inženjerski da razmišlja.

Moram bez trunke ironije da vam se zahvalim obojici zbog vraćene vere u ljude. Naime, generalno se bespošteno vređate i pičkarate, ali kad jedan zavapi a drugi pomogne jer ume - sve ispadne kao u bajci, ovaj bezrezervno pomogao, ovaj javno pohvalio i zahvalio se.

Nekako sam, skroz, opet bez trunke ironije - dirnut i lepo mi, eto tako.


Nije lako i Srbin i hipik biti!


баш се вала свакаква чуда овде дешавају, ето и ја преживех трансформацију од "убогог" па скоро до другара
е да, идем за јапан почетком децембра, само су ме тако стисли да опет нећу имати времена за пијацу у токију...
emsiemsi emsiemsi 14:41 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

maksa83
Dakle, javno moram da kažem da je bez ikakve sumnje Čarli dobar inženjer i da očigledno ume inženjerski da razmišlja.

Moram bez trunke ironije da vam se zahvalim obojici zbog vraćene vere u ljude. Naime, generalno se bespošteno vređate i pičkarate, ali kad jedan zavapi a drugi pomogne jer ume - sve ispadne kao u bajci, ovaj bezrezervno pomogao, ovaj javno pohvalio i zahvalio se.

Nekako sam, skroz, opet bez trunke ironije - dirnut i lepo mi, eto tako.


Nije lako i Srbin i hipik biti!

Нормално !
Сагласан !
Успут --- ипак смо ми сви и људи, какви такви.
Успут 2 --- није то толико капитално, фрижидер би се поправио овако или онако. Мени је дошло да се присетим како сам се некада шуњао по салонима лепоте (као допунском активношћу) одржавајући којекакву опрему, некада врло егзотичне ласере, затим тзв. IPL (Intensive Pulse LIgt) уређаје, разне високонапонско високофреквентне уређајчиће за третмане коже и слично. Добро, ако вас баш занима, више сам виђао бабе тамо на третманима него девојке, но, сваком према заслузи итд... Сећам се како су ми добро дошле неке шпуле, тј, високонапонски аутотрансформаторчићи које сам користио код развоја неких импулсних неодим јаг ласера (NeodiumYAG) и који су потом из фурде пребачени у оптицај јер су савршено одговарали уређајчићима (механички и по електричким параметрима) који путем генерисане короне, односно елекетричног лука третирају кожу ... наравно, ко се бавио иоле виосконапонском електроником зна како је зезнуто са тим стварима, како је проблематично вакумирање тих ствари, како се има проблема са пробојом изолације итд...
emsiemsi emsiemsi 14:45 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

docsumann
sve mehaničko i hidraulično popravljam bez problema, delimično i električno


hidraulika je keva. raw power!

Ја волим хидраулику !
Да се не бавим електроником, програмирањима, и још којечиме, волео бих да се бавим хидрауликом.
Импресивно ми је колико минијатурне могу да буду хидрауличке пумпе и хидромотори, а колико снаге успевају да пренесу, тј. пумпе да приме на улазном вратилу, те предају хидромедијуму, тј, уљу, а хидромотори да преузму ту енергију и предају излазном вратилу итд...
princi princi 14:46 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Da, ovom Maksinom samo da dodam da su samo genuine jerks otpisivali emsija kao dileju. I svaka čast Krkaru koji ima snage ovako javno da prizna da je pojeo govno.
docsumann docsumann 14:48 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

emsiemsi
docsumann
sve mehaničko i hidraulično popravljam bez problema, delimično i električno


hidraulika je keva. raw power!

Ја волим хидраулику !
Да се не бавим електроником, програмирањима, и још којечиме, волео бих да се бавим хидрауликом.
Импресивно ми је колико минијатурне могу да буду хидрауличке пумпе и хидромотори, а колико снаге успевају да пренесу, тј. пумпе да приме на улазном вратилу, те предају хидромедијуму, тј, уљу, а хидромотори да преузму ту енергију и предају излазном вратилу итд...


e, sad se razumjemo
princi princi 14:53 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Što se tiče hidraulike, meni je tu najfascinantnija nukleacija mehura i kavitacija. Magična stvar! Onaj redwood u Kaliforniji je 100m visoko drvo, i skroz na vrhu tog drveta se nalazi list sa koga isparava voda. Otkud voda na 100m visokom listu?
urbana_gerila urbana_gerila 15:00 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Čarli dobar inženjer


išao u titove škole, obučavali ga titovi stručnjaci, praktično znanje sticao kao titov gastarbajter: čak bi i onom etalonu za glupost na privremenoj upotrebi u kanadi koji se ovde predstavlja kao blogovatelj - pod tim uslovima uspelo da dogura do asistenta magacionera.


kad već pomenuh kanadu, družio sam se u prošlom životu sa kanađankom koja je doktorirala na nekom tamošnjem fakultetu lepih umetnosti, iako je bila opsesivni čitač za dostojevskog i bukvalno nije čula, a onda ga je nakon otkrovenja iščitala kompletnog, u cugu.
bilo je to krajem leta 1984, te - tasošvaleru, drž gaće!
freehand freehand 15:03 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Мени је дошло да се присетим како сам се некада шуњао по салонима лепоте

blogovatelj blogovatelj 15:24 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

A književnost ( i pop kultura), ne mogu ćerku da nateram da pročita Toma Sojera.


Deca rade ono sto vide.
Nemoj da je teras, nego uzmi ti citaj. Mesecima, godinama. Pocece i ona, garantujem.
blogovatelj blogovatelj 15:26 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

hidraulika je keva. raw power!


A tek pneumatika. Pravis struju za tri cetvrtine sveta uz pomoc prokljucale vode.
maksa83 maksa83 15:27 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

баш се вала свакаква чуда овде дешавају, ето и ја преживех трансформацију од "убогог" па скоро до другара

Verujem da je bilo neprijatno ali je l' da da se isplatilo? To ti je sve nusefekat transformisanja iz ruskog torpeda u jedno od boljih Diklićevih ostvarenja (mada su mu sva maestalna, ruku na srce).

Znam da si pre toga i ti meni nešto ružno rekao samo se ne sećam tačno šta, ne što sam nešto sklon hrišćanskom praštanju nego što sam postao mator i zaboravan...
blogovatelj blogovatelj 15:30 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Da, ovom Maksinom samo da dodam da su samo genuine jerks otpisivali emsija kao dileju. I svaka čast Krkaru koji ima snage ovako javno da prizna da je pojeo govno.


Jebote, blog o Dostojevskom ispade esencija hriscanstva, kao da ga je Fjodor pisao.
Greh, pokajanje i oprost.
docsumann docsumann 15:31 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

princi
Što se tiče hidraulike, meni je tu najfascinantnija nukleacija mehura i kavitacija. Magična stvar! Onaj redwood u Kaliforniji je 100m visoko drvo, i skroz na vrhu tog drveta se nalazi list sa koga isparava voda. Otkud voda na 100m visokom listu?


da sam ja 100m visoko drvo taj problem svakako ne bih rješavao potiskom (razlikom pritiska, 10bara nije baš malo za živog stvora) već osmozom.
gedza.73 gedza.73 15:45 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

išao u titove škole, obučavali ga titovi stručnjaci, praktično znanje sticao kao titov gastarbajter:




Tagovi
Inženjer, od vrata do vrata, konkurencija, USA, laser, preduzeće koje nije u stečaju

Zamisli Čarlija (ne znam da li si primetio deo komentara u kome pominje 'dopunsku delatnost') da je rođen u Švajcarskoj, na primer. Jedan gradić tamo ima više mašina ovog tipa nego cela Srbija.
budjoni budjoni 15:46 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

maksa83
баш се вала свакаква чуда овде дешавају, ето и ја преживех трансформацију од "убогог" па скоро до другара

Verujem da je bilo neprijatno ali je l' da da se isplatilo? To ti je sve nusefekat transformisanja iz ruskog torpeda u jedno od boljih Dikićevih ostvarenja (mada su mu sva maestalna, ruku na srce).

Znam da si pre toga i ti meni nešto ružno rekao samo se ne sećam tačno šta, ne što sam nešto sklon hrišćanskom praštanju nego što sam postao mator i zaboravan...


хехе, ма није нимало непријатно, пошто сам ја и даље исти тај торпедо, само ме мрзи више да коментаришем око политике, досадило ми, па једноставно прескачем

скроз је могуће да сам се излајао, само верујем да нисам почео први, него да сам реаговао "претераном употребом силе" на провокацију, но небитно... извињајем се у сваком случају, без зјбнцј

за праштање - ко га јебе, мени свеједно :)
ваљда кажу да је човек скроз опростио тек онда кад је заборавио, тако негде сам чуо, али је могуће да сам био под дејством алкохола или неке друге супстанце, па нисам сигуран...
gedza.73 gedza.73 15:47 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

hidraulika je keva. raw power!


A tek pneumatika. Pravis struju za tri cetvrtine sveta uz pomoc prokljucale vode.

Ima i hidraulika sa pneumatikom.
Hidraulična pumpa preko klipova seče, buši, savija, probija (bušilica veličine srednje brusilice preko mini pumpe probija fi 20 na 10 mm), prenosi, podiže, kopa.
I okopava.
alselone alselone 15:48 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Inženjer, od vrata do vrata, konkurencija, USA, laser, preduzeće koje nije u stečaju


Srdjan Pajic?
gedza.73 gedza.73 15:53 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Srdjan Pajic?

Nije. Nema pume i preživljavanja u divljini u tagovima.

Dear uncle, I'm your nephew, son of your brother.
Grandson of your mother and your daughter's cousin
I'll say that you lives in the USA
Sorry for mistakes, google translate
Yesterday I open my bank account
Please send me dollars in any amount
Visa already in passport, I'm going fast
You and Aunt, will be my mother and father.
Long time ago, when I was a kid,
Bad guys teached me, how to smoke weed.
Now I have no bad habits, silent black rabbits,
I call it G-training, made me happy and friendly.
I have a dream, my dear uncle Vova
I will fly to you very soon, Ural to Iowa
A kiss to your children, my letter is over.
У тебя там Paradise, а тут хуево.


Skrpljena rep pesmica, ali me nasmejala. Posebno što obožavam Ruse i Indijce sa onim njihovim izgovorima engleskog.

docsumann docsumann 15:56 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Ima i hidraulika sa pneumatikom.


pneumatika je dobra za manje snage (pošto je na većim pritiscima teško obezbjediti zaptivanje) i više služi kao upravljački organ.
u upravljačkom, a i izvršnom smislu, naročito je pogodna za hemijski reaktivne sredine, i tamo gedje su prisutne visoke temperature i gdje bi curenje hidrauličkog ulja moglo izazvati havariju, takođe je, kao upravljački prenos, pogodna u sredinama gedje može doći do ometanje el. signala (avioni).
docsumann docsumann 15:58 17.11.2016

Re: Čarli, hvala


kao primjer odličnog ruskog uradka u pop kulturnom fahu, uvijek prilažem ovaj spot. muzika nako, režija vrh.

gedza.73 gedza.73 15:58 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Elektroničari (sad se Dostojevski okreće a Tasa će nas pobije kad se vrati) monofazni elektromotor.
Štampana ploča, levi, desni smer i pomoću potenciometra smenjuje, povećava brzinu.
Brzine je pokazivao analogni uređaj (mm/min). Zamenio bih ga sa digitalnim. Fora je što ne znam da li je bio herzmetar ili voltmetar.
gedza.73 gedza.73 16:00 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

pneumatika je dobra za manje snage (pošto je na većim pritiscima teško obezbjediti zaptivanje) i više služi kao upravljački organ.

Jeste, samo pneumatici ako menjaš brzinu obično smanjuješ snagu. Ako nemaš hidrauličnu pumpu možeš da regulišeš brzinu, bez smanjenja snage pneumatike, preko uljnog klipa. Ta mi kombinacija bila u glavi.
urbana_gerila urbana_gerila 16:21 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

gedza.73



garant si nešto hteo da kažeš, i garant te je neko razumeo.
princi princi 16:47 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

docsumann
princi
Što se tiče hidraulike, meni je tu najfascinantnija nukleacija mehura i kavitacija. Magična stvar! Onaj redwood u Kaliforniji je 100m visoko drvo, i skroz na vrhu tog drveta se nalazi list sa koga isparava voda. Otkud voda na 100m visokom listu?


da sam ja 100m visoko drvo taj problem svakako ne bih rješavao potiskom (razlikom pritiska, 10bara nije baš malo za živog stvora) već osmozom.

Ma, jok, kakva crna osmoza.
chitach chitach 17:12 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Moram bez trunke ironije da vam se zahvalim obojici zbog vraćene vere u ljude. Naime, generalno se bespošteno vređate i pičkarate, ali kad jedan zavapi a drugi pomogne jer ume - sve ispadne kao u bajci, ovaj bezrezervno pomogao, ovaj javno pohvalio i zahvalio se.

Nekako sam, skroz, opet bez trunke ironije - dirnut i lepo mi, eto tako.



+1
gedza.73 gedza.73 17:21 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

garant si nešto hteo da kažeš, i garant te je neko razumeo.

Urbani, ne sumnjam da si razumeo šta sam hteo da kažem. Verujem ja više u tebe nego ti u sebe.
Inženjeri koji nisu imali najbolji sistem na svetu su vremenom postajali industrijalci koji kupuju inženjere školovane kod najvećeg sina na kilo.
Njihov školski sistem je proizvodio obične praktičare a naš marksističke erudite. Oni su usavršavali mašine a mi ekonomiju.
I sulj-sulj postadosmo najeftinija radna snaga u Evropi.

blogovatelj blogovatelj 17:29 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

pneumatika je dobra za manje snage (pošto je na većim pritiscima teško obezbjediti zaptivanje) i više služi kao upravljački organ.
u upravljačkom, a i izvršnom smislu, naročito je pogodna za hemijski reaktivne sredine, i tamo gedje su prisutne visoke temperature i gdje bi curenje hidrauličkog ulja moglo izazvati havariju, takođe je, kao upravljački prenos, pogodna u sredinama gedje može doći do ometanje el. signala (avioni).


Na faksu smo ucili i o digitalnim kolima koja su potpuno pneumatska. Koriste se u rudnicima i na mestima gde bi varnica mogla da izazove eksplozije.
blogovatelj blogovatelj 17:31 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

garant si nešto hteo da kažeš, i garant te je neko razumeo.


I garant ga ti nisi razumeo.
Jukie Jukie 17:35 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

emsiemsi
milisav68

...

A književnost ( i pop kultura), ne mogu ćerku da nateram da pročita Toma Sojera.


Ја сам прочитао Тома Сојера.
Но, мени Том Сојер није био бог зна шта.
Мени се много више допала књига "Доживљаји Хаклбери Фина" и није ми било јасно зашто та књига није постала референтна јер (ми) је била много боља од Тома Сојера.

Tom Sojer ne treba da se čita u petom razredu nego u trećem dok si na nivou razmišljanja glavnih likova

Postojalo je neko istraživanje koje je pokazalo da deca ne žele da čitaju romane (i gledaju serije) gde su likovi mlađi od njih, zato što su kroz taj ciklus razmišljanja o svetu oko sebe prošli i završili ga, i sada hoće da idu dalje

Zanimljiva mi je serija "Babar i Baduove avanture". U prvoj sezoni Badu i većina ostalih likova imaju oko 8-9 godina i mala su deca koja se igraju borbe sa gusarima; u drugoj sezoni su dve godine stariji i sada postaju "musketari" koji idu po gradu i pomažu ljudima u nevolji (imaju neka brza prevozna sredstva); više se ne igraju pretvaranja nego rade stvari (i uče važne životne lekcije o časti i dobroti blablabla), čak u poslednjoj epizodi dolazi do prave bitke sa pravim gusarima.
Tu sad vidimo raslojavanje po starosti. U prvoj sezoni je petogodišnji Džejk samo još jedno dete koje se igra sa ostalima bez problema; u drugoj sezoni je odsutan iz većine opasnijih avantura a kada se povremeno pojavi jasno je da ne razume kako stvari tačno funkcionišu i šta je stvarnost a šta mašta; u epizodi bitke Badu svima podeli dužnosti u borbi sa gusarima, a Džejk pita šta on da radi. "sedi unutra jer ovo je suviše opasno za tebe". Tu vidimo da princ Badu objektivno analizira situaciju i vidi da Džejk jeste samo sedmogodišnje dete.
(Džejk nije poslušao i sakrio se pa se pojavio na prvoj liniji borbe. Kao dobar strateg, Badu tada zna da nemaju šta da izgube a očajno im nedostaje ljudstva i Džejk dobija zadatak u borbi koji uspeva da izvede)
rade.radumilo rade.radumilo 17:39 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Na faksu smo ucili i o digitalnim kolima koja su potpuno pneumatska. Koriste se u rudnicima i na mestima gde bi varnica mogla da izazove eksplozije.


A tek operacioni pojačavač od lampi? Heh, imao sam prilike videti "integrisano" kolo od lampi sa MiG-21. Napravljeno da izdrži EMP
urbana_gerila urbana_gerila 17:52 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

blogovatelj
garant si nešto hteo da kažeš, i garant te je neko razumeo.


I garant ga ti nisi razumeo.



vidiš kako se ti neko sami javljaju, premda, iskren da budem - nisam pomislio na tebe.
ponekad čak i ti znaš sa kim pričaš.
urbana_gerila urbana_gerila 17:52 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

da se ne baci...

milisav68 milisav68 18:19 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

blogovatelj
Deca rade ono sto vide.
Nemoj da je teras, nego uzmi ti citaj. Mesecima, godinama. Pocece i ona, garantujem.



Ma ne radi se o tome.

Čita ona razne knjige (i Politikin/Mali Zabavnik), prošle godine je dobila nagradu (nekoliko knjiga) od gradske biblioteke kao jedno od petoro dece koja su pročitala najviše knjiga.

Nego imam utisak kao da joj je "zastarelo", pošto se današnja deca slabo neobavezno druže (kao mi nekad, kao i Tom Sojer), već su vezana za kompove, telefone, igrice, TV (specijalne efekte i supermoći), a sportom jedino (uslovno rečeno) mogu da se bave "profesionalno" u nekoj školici sporta.

Knjigu je dobila od škole za odličan uspeh, i celo leto je počinjala i ostavljala...zato kažem (a vezano pop kulturu), da ne mogu da je nateram da - pročita.
docsumann docsumann 19:35 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

princi
docsumann
princi
Što se tiče hidraulike, meni je tu najfascinantnija nukleacija mehura i kavitacija. Magična stvar! Onaj redwood u Kaliforniji je 100m visoko drvo, i skroz na vrhu tog drveta se nalazi list sa koga isparava voda. Otkud voda na 100m visokom listu?


da sam ja 100m visoko drvo taj problem svakako ne bih rješavao potiskom (razlikom pritiska, 10bara nije baš malo za živog stvora) već osmozom.

Ma, jok, kakva crna osmoza.



pazi, kad sam kanio dopisati i kapilarne pojave, al rekoh da ne lupam (previše).
no, da se sad postbojevski ne vadim
AlexDunja AlexDunja 19:41 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

pneumatika je dobra za manje snage (pošto je na većim pritiscima teško obezbjediti zaptivanje) i više služi kao upravljački organ.
u upravljačkom, a i izvršnom smislu, naročito je pogodna za hemijski reaktivne sredine, i tamo gedje su prisutne visoke temperature i gdje bi curenje hidrauličkog ulja moglo izazvati havariju, takođe je, kao upravljački prenos, pogodna u sredinama gedje može doći do ometanje el. signala (avioni).

jbt, vi svi ko da radite u prvoj petoletki

u trsteniku
JJ Beba JJ Beba 19:47 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

pneumatika je dobra za manje snage (pošto je na većim pritiscima teško obezbjediti zaptivanje) i više služi kao upravljački organ.

Haksli je u Vrlom novom svetu imao pneumatićne žene.
to je jedina pneumatika u koju se razumem


ps
pneumatka je sexy
blogovatelj blogovatelj 19:49 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Knjigu je dobila od škole za odličan uspeh, i celo leto je počinjala i ostavljala...zato kažem (a vezano pop kulturu), da ne mogu da je nateram da - pročita.


Pa dobro, ne lezi svakome svaka knjiga. Mozda je bude procitala za neku godinu, mozda nikada. Ne moze nista na silu. Neka cita dete sta voli.
docsumann docsumann 19:55 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

AlexDunja
pneumatika je dobra za manje snage (pošto je na većim pritiscima teško obezbjediti zaptivanje) i više služi kao upravljački organ.
u upravljačkom, a i izvršnom smislu, naročito je pogodna za hemijski reaktivne sredine, i tamo gedje su prisutne visoke temperature i gdje bi curenje hidrauličkog ulja moglo izazvati havariju, takođe je, kao upravljački prenos, pogodna u sredinama gedje može doći do ometanje el. signala (avioni).

jbt, vi svi ko da radite u prvoj petoletki

u trsteniku


imao sam par klasića sa faksa koji su tamo radili. usput, napravili i privatnu firmu sa svojim kolegama sa posla.
svjetske reference, izuzetni inžinjerski poduhvati.
sjećam se da su 2007-2008 radili pokretne brane oko Sankt Peterburga. pojedini, pojedinačni, elementi (zasuni) su teški i po 100T.
freehand freehand 20:02 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Haksli je u Vrlom novom svetu imao pneumatićne žene.

Bolje pneumatične nego pneumonične.
kosta.babic kosta.babic 20:18 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

Успут 2 --- није то толико капитално, фрижидер би се поправио овако или онако. Мени је дошло да се присетим како сам се некада шуњао по салонима лепоте (као допунском активношћу) одржавајући којекакву опрему, некада врло егзотичне ласере, затим тзв. IPL (Intensive Pulse LIgt) уређаје, разне високонапонско високофреквентне уређајчиће за третмане коже и слично. Добро, ако вас баш занима, више сам виђао бабе тамо на третманима него девојке, но, сваком према заслузи итд... Сећам се како су ми добро дошле неке шпуле, тј, високонапонски аутотрансформаторчићи које сам користио код развоја неких импулсних неодим јаг ласера (NeodiumYAG) и који су потом из фурде пребачени у оптицај јер су савршено одговарали уређајчићима (механички и по електричким параметрима) који путем генерисане короне, односно елекетричног лука третирају кожу ... наравно, ко се бавио иоле виосконапонском електроником зна како је зезнуто са тим стварима, како је проблематично вакумирљње тих ствари, како се има проблема са пробојом изолације итд...

Au jebote koliko reči a ja nijednu ne razumem
princi princi 20:46 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

pazi, kad sam kanio dopisati i kapilarne pojave, al rekoh da ne lupam (previše).
no, da se sad postbojevski ne vadim

Metastabilne tečnosti, čudo. Zamisli izvučeš vodu na tih 100m i nijedan mehur da se pojavi. Ta evolucija je lud'lo.

Evo ga jedan gastoski.



Edit: ima neki ludi Ruja, Sipkov, koji je to proučavao, napisao i knjigu na temu. Ali, sećam se, k'o juče, Makse kad objašnjava kako fizičari ne mogu zamisliti fluid pod zatezanjem- u geomehanici i mehanici stena je to redovna pojava. Teoretski, pričamo o nekim stotinama MPa. Praktično, svetski rekord drže neke baje sa Arizona State U, 1400 bara (140MPa, ako se nisam zaračunao).
docsumann docsumann 21:19 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

da, 1bar = 0,1MPa.

na 1000bara voda postaje smrtonosna ko svjetlosni mač iz Zvezdanih Ratova.
kod nas u brodogradilištu, prije 4-5 godina, jedan kooperant je poginuo radeći na vodenom pjeskarenju sa tim pritiskom.
kolega mu dodao pištolj naopako okrenut i prerano otvorio ventil. mlaz ga presjekao preko prpona kao katana. jadnik je iskrvavio prije nego što je hitna pomoć uspjela doći. užas.



inače, davno sam pisao o Viktoru Šaubergeru, samoukom hidro-geniju - LINK

princi princi 21:30 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

na 1000bara voda postaje smrtonosna ko svjetlosni mač iz Zvezdanih Ratova.
kod nas u brodogradilištu, prije 4-5 godina, jedan kooperant je poginuo radeći na vodenom pjeskarenju sa tim pritiskom.
kolega mu dodao pištolj naopako okrenut i prerano otvorio ventil. mlaz ga presjekao preko prpona kao katana. jadnik je iskrvavio prije nego što je hitna pomoć uspjela doći. užas.

Ne, bre, ovde se radi o 1400 bara ali zatezanja! Tension. Negative pressure, kako vole da kažu. U tom kontekstu, ovih 10 bara zatezanja za 100m visoki redwood je ništa. Zato sam ti i dao link na te xyleme. Pazi, bez ijednog jedinog mehurića. I tako stotinama godina. Jer, čim bi se pojavio jedan, drvo bi umrlo.
gedza.73 gedza.73 21:31 17.11.2016

Re: Čarli, hvala

nače, davno sam pisao o Viktoru Šaubergeru, samoukom hidro-geniju - LINK

Jedan od blogova na ovom mestu koji mi je ostao u sećanju.
zovitemegrunf zovitemegrunf 21:41 17.11.2016

Re: Čarli, hvala


Hidraulična pumpa preko klipova


Jurim ovih dana hidraulični agregat manje snage, do 1 KW. Ako neko ima ideju gde to može da se nađe, kod ozbiljnih ljudi, molim na pp.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana