IT| Sex| Zdravlje| Život

Veliki brat Srbin

Vesna Knežević Ćosić RSS / 12.12.2016. u 10:06

Odem ja juče na veb-sajt e-uprave da onlajn popunim upitnik za izdavanje elektronske zdravstvene knjižice, prijatno iznenadjana i mogućnošću da ako uplatim sedam banki više, znači, umesto 400 rsd, 470 rsd, dobiću narečenu poštom, što je totalno fenomenalno obzirom na kilometarske redova u kojima stoje milioni gradjana Srbije da bi obavili ovaj posao peške, u znoju tela svog.

Ne žalim ni da platim taksu, iako mi A. stalno ponavlja da to nema nigde u razvijenim zemljama, gde kad država uvodi ovakvu vrstu promena, ne plaća se taksa. Hoću da kažem, baš me briga za taksu, već sam rešila da se odreknem zdravstvenog osiguranja na dobrovoljnoj bazi, jer mene ti redovi neće da vide i tačka, kad mi iskočila ova novotarija s e-upravom i onlajn popunjavanjem.

I tako zviždućem ja zadovoljno, kad, piše da za "aktivaciju korisničkog naloga" moram da se registrujem. Ok, ću se registrujem, nema problema i krenem da popunjavam registraciju i stvarno se zgranem, jer da bih se registrovala na veb-sajt e-uprave morala sam da upišem sve podatke koji inače potpadaju pod zakon o zaštiti privatnosti ličnih odataka, dakle i adresu i kućni broj, i matični broj (JMBG), samo što mi nisu tražili Papanikolau test i broj brusa.

Da li je iko ovima što su to pravili rekao nešto o zakonu o zaštiti ličnih podataka, o provaljivosti ovakvih registracija, o mogućoj zloupotrebi!?

Mrzi me da pišem Rodoljubu Šabiću, ali mislim da bi neko trebao da se pozabavi ovim neprimerenim "skidanjem gaća" za potrebe registracije. Iz mog ugla, tako je jedan dobar potez sjeban, a ovi što padaju u nesvest u kolimetarskim redovima u pravu, jer, nismo mi još uvek za onlajn poslovanje, dokle god funkcionišemo uz mantru "neće valjda".



Komentari (63)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

4krofnica 4krofnica 10:19 12.12.2016

*

Da li je iko ovima što su to pravili rekao nešto o zakonu o zaštiti ličnih podataka, o provaljivosti ovakvih registracija, o mogućoj zloupotrebi!?


Nije to sve, obrati pažnju na tu uplatnicu, koju si dobila i prepisala i odnećeš u poštu/banku da platiš i taj drugi odsečak završi ko zna u kojim gomilama.. e, obrati pažnju na poziv na broj.. je l' su ti poznati brojevi? dada, poziv na broj sadrži tvoj matični. :)



validni validni 10:22 12.12.2016

Re: *

dada, poziv na broj sadrži tvoj matični


i kada se uplaćuje porez, u pozivu na broj je JMBG
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:39 12.12.2016

Re: *

De si Veki, tebra...
Taj program je bullshit jer je samo privid - prvo, stranica da platiš kreditnom ne šljaka, drugo i kada ti prodje uplatnica ne znači da je to negde i ažurirano. Klasična srpska anahrona zajebancija - ne gine ti peglanje sa još par stotina ljudi u šalter sali, ono, ugljenmonoksid, zadasi iz usta, zapasi ispod miske, sitna prduckanja, šalteruše koje s3 izdrndavaju na tebe - sve to što život - smor u Srbiji znači.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 10:44 12.12.2016

.

pa zar oni već nemaju tvoj JMBG, ili ćeš im upravo dati, jer bez tih podataka ne mogu da ti naprave knjižicu, ako sam dobro razumela? kako će ti inače napraviti i poslati knjižicu? a i verovatno su tako napravili srč, kada uneseš svoje podatke koji oni već imaju (koje im daš zbog knjižice), tako te i pronalaze u sistemu. mislim, posle afere NSA svi smo pod lupom.

meni više smeta što lili drogerije traže JMBG da bi im se registrovao za onu karticu sa popustima. to su tražile još neke domaže kozmetičke kuće, pa su to skinuli kad sam ih upozorila da je protivzakonico (tačnije, nisu skinuli, nego su pristali da se registrujem bez upisivanja broja, ono, pošalješ na email, pa te registruju, pa posle promeniš pass). nema kontrole, nema znanja. takva smo zemlja postali.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 10:57 12.12.2016

nisisvatila

Bebo, govorim o registraciji na sajt e-uprave. Da bi se neko registrovao, moraš upišeš i JMBG, adresu, kućni broj...

Tek kao registrovani član popunjavaš upitnik za el. zdr. knjizicu, kada upisujes LBO.

Dakle, koji qrz pri registraciji na neki sajt, moraš da upišeš baš sve lične podatke?! adresu stanovanja, JMBG itd
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 11:14 12.12.2016

Re: nisisvatila

Vesna Knežević Ćosić
Bebo, govorim o registraciji na sajt e-uprave. Da bi se neko registrovao, moraš upišeš i JMBG, adresu, kućni broj...

Tek kao registrovani član popunjavaš upitnik za el. zdr. knjizicu, kada upisujes LBO.

Dakle, koji qrz pri registraciji na neki sajt, moraš da upišeš baš sve lične podatke?! adresu stanovanja, JMBG itd

nije to "neki sajt". taj sajt ima gov.rs, nema lili.rs. ili dm.com, ili idea.hr, ili b92.net. toj istoj e-upravi, na čijem se sajtu registruješ, upisuješ posle JMBG i ostalo, da? registracija im je kretenska, ali daješ im JMBG enivej. drugo bi bilo kada bi ti tražili JMBG za ideinu superkarticu, a ne traže. lili traži. i to treba prijaviti.
verujem da e-uprava radi sa svim "državnim upravama" koji već imaju tvoj JMBG (poreska, policija, zdravstvo...) pa prave sistem preko kojeg će te pronalaziti preko registracije koja će da sadrži ono jedinstveno što imaš, a nema niko drugi takvo isto - JMBG. :) ne kažem da je ok, ali kao što kažem, enivej imaju taj broj.
predatortz predatortz 12:02 12.12.2016

Re: nisisvatila

Vesna Knežević Ćosić
Bebo, govorim o registraciji na sajt e-uprave. Da bi se neko registrovao, moraš upišeš i JMBG, adresu, kućni broj...

Tek kao registrovani član popunjavaš upitnik za el. zdr. knjizicu, kada upisujes LBO.

Dakle, koji qrz pri registraciji na neki sajt, moraš da upišeš baš sve lične podatke?! adresu stanovanja, JMBG itd



Recimo, popunim ja obrazac sa tvojim imenom i prezimenom, bez matičnog broja i ostalih podataka koje bi trebalo da znaš ti, a ja ne, pa turim svoju adresu i meni pošalju tvoju knjižicu.

Šta hoću da kažem?

Ako ne ostaviš neke lične i 'škakljive' podatke, odakle oni znaju ko se registruje pod tvojim imenom?
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 12:40 12.12.2016

Re: nisisvatila

Bebo, govorim o registraciji na sajt e-uprave. Da bi se neko registrovao, moraš upišeš i JMBG, adresu, kućni broj...


Što naravno - nije tačno. Ali kada se brza, pa s indignacijom krene odmah da se piše blog, ne vidi se da je potreban SAMO JBMG, ostale podatke NE MORAŠ da upisuješ.

A kako se radi o sajtu koji nije privatan zajebantski, nego državni (zajebantski) i preko koga ostvaruješ neke svoje "državne" potrebe, bez potrebe da ideš po šalterima, naravno da mora makar JBMG, inače ko ti brani da u nečije tuđe ime praviš brljotine po opštinama, MUP-ovima, poreskim odeljenjima i slično.

Ali naravno, država kao nema tvoj JBMG, pa bi ti da ga i dalje od njih skrivaš ;>

Ubr, kao i na daljinskom, sajt ima opciju da ga ne koristiš (pa dakle ne moraš ni matični da upisuješ) i da sretno i zadovoljno šetkaš po šalterima ☻
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 00:05 13.12.2016

Re: nisisvatila

Recimo, popunim ja obrazac sa tvojim imenom i prezimenom, bez matičnog broja i ostalih podataka koje bi trebalo da znaš ti, a ja ne, pa turim svoju adresu i meni pošalju tvoju knjižicu.

Šta hoću da kažem?

Ako ne ostaviš neke lične i 'škakljive' podatke, odakle oni znaju ko se registruje pod tvojim imenom?


prdatortz, kako da ti kažem, recimo da se ti registruješ pod mojim imenom, dobio bi qrz a ne moju zdr. knjizicu, jer tek posle registracije moraš da popuniš obrazac u kome pišeš moj LBO, koji ne znaš. Kapiraš, ili jok?
Atomski mrav Atomski mrav 00:41 13.12.2016

Re: nisisvatila

jer tek posle registracije moraš da popuniš obrazac u kome pišeš moj LBO


Ne znam šta je LBO, ali mi deluje da je JMBG nepotreban ako je već LBO zapravo ključni podatak za dobijanje zdravstvene knjižice.
predatortz predatortz 08:14 13.12.2016

Re: nisisvatila

Vesna Knežević Ćosić
Recimo, popunim ja obrazac sa tvojim imenom i prezimenom, bez matičnog broja i ostalih podataka koje bi trebalo da znaš ti, a ja ne, pa turim svoju adresu i meni pošalju tvoju knjižicu.

Šta hoću da kažem?

Ako ne ostaviš neke lične i 'škakljive' podatke, odakle oni znaju ko se registruje pod tvojim imenom?


prdatortz, kako da ti kažem, recimo da se ti registruješ pod mojim imenom, dobio bi qrz a ne moju zdr. knjizicu, jer tek posle registracije moraš da popuniš obrazac u kome pišeš moj LBO, koji ne znaš. Kapiraš, ili jok?


Ma, kapiram ja ali ne kapiraš ti. Rekoh i neke 'škakljive' podatke moraš popuniti, a JMBG je jedini jedinstven ključ po kom se građani mogu identifikovati.

Ti polaziš od pogrešne pretpostavke da se može kompromitovati samo baza registracija. Grešiš, sele! To što si JMBG popunila nešto kasnije, u nekoj drugoj bazi, ne daje ti nikakvu garanciju da i ti podaci neće biti zloupotrebljeni.

Tako da je dreka oko toga što se daje JMBG prilikom registracije a ne samo prilikom popunjavanja zahteva smešna.
4krofnica 4krofnica 08:38 13.12.2016

Re: nisisvatila

Tako da je dreka oko toga što se daje JMBG prilikom registracije a ne samo prilikom popunjavanja zahteva smešna.


Ma jasno, jer daješ podatke ustanovi koja ih već ima (učukavaš i onaj LBO sa zdravstvene knjižice koji prepoznaje ko si. Adresu i ne moraš jer te pronađu u sistemu)
Idiotski je što ti taj isti JMBG stave kao poziv na broj, Tu ja vidim besmisao zaštite ličnih podataka, nisu te zaštitili 'ič. Malo njih koristi elektronsko plaćanje, tako da te uplatnice stoje po nekim ustanovama na izvol'te.



Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 10:26 13.12.2016

Re: nisisvatila

Atomski mrav
jer tek posle registracije moraš da popuniš obrazac u kome pišeš moj LBO


Ne znam šta je LBO, ali mi deluje da je JMBG nepotreban ako je već LBO zapravo ključni podatak za dobijanje zdravstvene knjižice.


Ma vidim da je izgleda nepotrebno i znati o čemu se priča, kada je dovoljno pričati napamet (a pogrešno).

Ako ne znaš šta je sajt E-Uprave, u redu, nisi jedini. Ne treba to svakom, niti svako i ume ili može da ga koristi.
Ali ako se već priča o tome, možda da pogledaš šta je pre nego kreneš da daješ "mišljenja".

Sajt nije narpavljen zbog zdravstvene kartice, nego je zdravstvena kartica jedna od mnogobrojnih stvari koje "građanin" može da uradi a sve su vezane za državne organe. Zakazivanje za ličnu kartu, pasoš, samo jedna od tih - da si otišao na sajt i pogeldao šta se sve i ged po Srbiji, može obaviti on-line, shvatio bi da je JBMG potreban za Registraciju na sajt i njegove mnogobrojne opcije, a ne da bi se samo ukucao LBO.

Pa je stoga potrebna stvarna identifikacija onog ko želi da se registruje da bi koristio sajt - zloupotrebe koje bi se mogle uraditi da se ne traži JBMG su drastično veće nego taj strah od promaje ;> tj. JBMGa. A i sjat nije "prinudan" pa ko ne želi da "rizikuje" eto mu šaltera, koji i jesu od boga dati A ko bi da država svoje usluge pruža bez traženja identifikacije, što da ne, i to je opcija - pa pravac u takovu stranku dok se ne osvoji vlas' i uvede Oslobođenje Građana od JBMGa!

No, da parafraziram bacača piksli po narodnoj miliciji ☺☺ iz jedne druge rasprave o JBMG - osećam odsustvo volje da se problem shvati, te odustajem ☻

rade.radumilo rade.radumilo 10:57 13.12.2016

Re: nisisvatila

Malo njih koristi elektronsko plaćanje, tako da te uplatnice stoje po nekim ustanovama na izvol'te.


Pa stoje i fotokopije LK po istim tim ustanovama, na izvol'te i šta s tim? Hebote, koja paranoja. Nema problema kada ti portir na ulazu u neku ustanovu traži LK i upiše podatke u nekakvu svesku. Nema problema kada ti za sve i svašta fotokopiraju LK. Nema problema što ti JMBG piše na zdravstvenoj knjižici, što je nekada pisao na "markicama" za GSP (sećate se onih na preklop?). Nije problem što ti JMBG prepišu sa pasoša kada uzimaš osiguranje za inostranstvo.
Sve to nije problem, ali taman posla da ti državni sajt namenjen da vremenom zameni šaltere traži JMBG koji ti traže na svakom od tih hebenih šaltera, digne se dreka i vika...
4krofnica 4krofnica 11:37 13.12.2016

Re: nisisvatila


Hebote, koja paranoja.


Hebote, hajd' sad polako momak i pročitaj šta sam napisala.
Pričam o apsurdnoj situaciji da ti neko kaže da će zaštititi tvoje podatke i onda ih dobiješ u uplatnici koja ide nekome - na ruke. To što se to svuda dešava i što smo mi oguglali na svakakve nepravilnosti nije tema mog komentara. Nisam nikakav paranoik, po prirodi, jedini strah koji imam je da li ću imati dovoljno slatkiša u kući posle devet sati, kada me hvata frka:).



milisav68 milisav68 11:38 13.12.2016

Re: nisisvatila

Atomski mrav
Ne znam šta je LBO, ali mi deluje da je JMBG nepotreban ako je već LBO zapravo ključni podatak za dobijanje zdravstvene knjižice.

Lični Broj Osiguranika

I jeste i nije, broj ima jedanaest cifara, od kojih su prvih pet isti (upoređujem moju sa ćerkinom), što znači da mogu da se pojave neki duplikati, znajući kako se administracija ponaša.

Recimo, mog zdravstvenog kartona iz osnovne i srednje škole nigde nema, iako se nisam selio, niti je zgrada zdravstvene ustanove (gde je stajao karton) menjala namenu.


Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 11:27 12.12.2016

nisisvatila

bebili, argument da neko "već ima moj JMBG" a traži mi ga prilikom registracije na veb-sajt je d'izvineš, qrz od ovce.

traženje ličnih podataka u svrhu jbne registracije negde je nezakonito prikupljanje ličnih podataka i njihova potencijalna zloupotreba, jer su te registracije vrlo ranjive.

EDIT: A tek ovo što pretpostavljaš da "prave sistem preko kojeg će te pronalaziti preko registracije" je tek bzvz i nezakonito, jer registracija treba da služi samo tome da ja "udjem" na sajt i obavljam si svoja posla, makar to bilo i voajerisanje š'a ima.

U Liliju ili Idei niko me ne tera da se prijavljujem, to je moj izbor i mogu da ih zaobidjem ako mislim da mi narušavaju lični integritet, ali zdravstvena knjižica je nešto drugo.
antioksidant antioksidant 12:33 12.12.2016

Re: nisisvatila

е-управа је јединствени сервис за све услуге државе.
једном регистрована можеш користити све (теоретски се развија у смеру да стварно све буде тамо - од извода из књига рођених, венчаних и слично до пасоша и личних карти). то је шалтер за комуникацију са државом. држава пак грађане препознаје по јмб-у. остали подаци су можда вишак (адреса и име) али јмбг свакако није. ово је једно од ретких места где регистрација преко јмбг-а има пуно оправдање.
rade.radumilo rade.radumilo 12:41 12.12.2016

Re: nisisvatila

bebili, argument da neko "već ima moj JMBG" a traži mi ga prilikom registracije na veb-sajt je d'izvineš, qrz od ovce


Da stvar bude zabavnija, kada popunjavaš zahtev za EZK, sistem povlači tvoj JMBG iz registracije i upoređuje sa bazom podataka RFZO. To znači, da ja za moje roditelje nisam mogao uneti zahtev, već sam morao registrovati svakog ponaosob a to znači da za svakog od njih imam po jednu mail adresu. Da ne pominjem da imaju preko 70 godina i ne koriste internet.
E onda je stvar donekle zabavnija. Kada popuniš taj zahtev, onda ti iskoči HTTP greška 403 forbidden. Međutim, zahtev je uredno zaveden. Dok sam to provalio, multiplicirao sam zahteve. Ove koji su višak ne možeš da poništiš.
Sad dolazimo do online plaćanja. Popunim podatke koji stoje na zahtevu (korisnik, žiro račun, poziv na broj) a aplikacija banke mi kaže: "Greška! Neispravna šifra plaćanja". Tek kada uđeš u detalje zahteva i kopaš po njemu, naći ćeš da je šifra plaćanja skroz neka leva, pa popuniš u aplikaciji banke.
Dobra strana je da se već koliko sutradan na tvom zahtevu vidi da je potreban iznos uplaćen. Loša strana je da zahtev već nedelju dana stoji u statusu "podnet."
mlekac mlekac 13:41 12.12.2016

Re: nisisvatila

rade.radumilo

Sad dolazimo do online plaćanja. Popunim podatke koji stoje na zahtevu (korisnik, žiro račun, poziv na broj) a aplikacija banke mi kaže: "Greška! Neispravna šifra plaćanja". Tek kada uđeš u detalje zahteva i kopaš po njemu, naći ćeš da je šifra plaćanja skroz neka leva, pa popuniš u aplikaciji banke.
Dobra strana je da se već koliko sutradan na tvom zahtevu vidi da je potreban iznos uplaćen. Loša strana je da zahtev već nedelju dana stoji u statusu "podnet."


Rade, gde iskopam podatke za online plaćanje?
rade.radumilo rade.radumilo 14:16 12.12.2016

Re: nisisvatila

Rade, gde iskopam podatke za online plaćanje?


Evo pokušavam, ali nešto su shebali. Iskače mi HTTP time-out error. Enivej, kada odeš na "Moja eUprava" tamo vidiš zahtev. Klikneš na "Detalji" i tu ćeš videti osnovne podatke:

- Svrha Uplate
- Primalac
- Račun
- Poziv na broj.

Ono što fali je (Iskopah e-uplatnicu sa web aplikacije banke):
1. Model (treba da bude 97)
2. Šifra plaćanja (treba da bude 253)
anamarkana anamarkana 14:39 12.12.2016

Re: nisisvatila

antioksidant
е-управа је јединствени сервис за све услуге државе.
једном регистрована можеш користити све (теоретски се развија у смеру да стварно све буде тамо - од извода из књига рођених, венчаних и слично до пасоша и личних карти). то је шалтер за комуникацију са државом. држава пак грађане препознаје по јмб-у. остали подаци су можда вишак (адреса и име) али јмбг свакако није. ово је једно од ретких места где регистрација преко јмбг-а има пуно оправдање.




potpuno tacno! ja nisam morala da se registrujem nego sam isla odmah na prijavu sa mailom i passwordom koji sam koristila za zakazivanje izrade nove licne karte i pasosa na sajtu MUPa, sto znaci da su baze povezane

ali mi i dalje nije jasno kako gospodja autorka bloga zamislja zloupotrebu njenog JMBGa? ko ce ga zloupotrebiti? neko sa portala e-uprava? kako i zasto?



angie01 angie01 16:28 12.12.2016

Re: nisisvatila

ово је једно од ретких места где регистрација преко јмбг-а има пуно оправдање.


a sto?,...jel tako pise u zakonu?...ako ne, onda nemaju prava da traze taj podatak prilikom registrovanja.

koliko kapiram, to je sajt drzavnog servisa i ja recimo hocu da se informisem o nekim stvarima- sta ce njima za moje registrovanje u tom smislu, moj jmbg- pa ne trazim ja tajne podatke, nego info koji bi trebalo da su dostupni svima.

drugo,gSabic kaze, kako jmbg moze biti trazen po dvaosnova, zakonskom i ako ti kao gradjanin nemas nista protiv da ga das, ako ti bilo ko trazi???,...e sad, je l moze neko da izlista, ko to sve po zakonu ima pravo da taj broj trazi i da se on bezuslovno mora pokazati- sem policije,...naravno i u obrascima za sva licna dokumenta,....

isto tako, svi upozoravaju, da se najvece zloupotrabe odradjuju upravo preko jmbg-npr, kradja identiteta.
rade.radumilo rade.radumilo 16:45 12.12.2016

Re: nisisvatila

koliko kapiram, to je sajt drzavnog servisa i ja recimo hocu da se informisem o nekim stvarima- sta ce njima za moje registrovanje u tom smislu


Pa pogledaj sajt malo pažljivije. Za informisanje itd, ti ne treba registracija. Za stvari kao što je zakazivanje termina za podnošenje zahteva za novu LK, ili pasoš ili za online unošenje zahteva za novu ZK ti treba registracija. Sajt te upozori, kada klikneš na nešto za šta je potrebna registracija. Nešto u stilu: "Da bi ste ovo obavili, potrebno je da se prijavite sa vašim korisničkim nalogom." Ne treba ti da dođeš do obaveštenja i podataka o tome šta ti je potrebno od kojih papira.
Ne kapiram čemu tolika tarapana i paranoja ovde? Ako odeš na šalter RFZO da podneseš zahtev za novu EZK, tamo će ti tražiti JMBG i ostale podatke. Ovde to isto radiš samo preko web aplikacije. Ako se samo informišeš po sajtu, nikom ništa. Ako hoćeš da pribaviš EZK, onda ti traži te podatke. Molim lepo. Neka mi neko objasni u čemu je tu razlika? Ili ti treba JMBG za novu EZK ili ne treba. Ne može da ti na šalteru treba, a online ne treba.
angie01 angie01 17:00 12.12.2016

Re: nisisvatila

Pa pogledaj sajt malo pažljivije.


sto se mene tice- nista nije dramaticno, mene samo zanima da li ovaj sajt ima zakonskih osnova da trazi prilikom registrovanja jmbg gradjana- sta je tu problem da neko kaze, evo, zakonom su za takvo potrazivanje pokriveni ti i ti slucajevi, pa i ovaj sajt-sve ostalo je na dobrovoljnoj bazi,...ja to pokusavam da razjasnism- je jer je tako savetovano od g Sabica,...a nigde ne mogu da nadjem ko to sve ima zakonskih osnova.

a kad sam vec dosla:)),..pa drugo je na salteru, ti se tu identifikujes licnom kartom, a na netu, bas svako moze da ukuca tvoje podatke, ako ima jmbg...mislim, sta ce nekom jmbg, da bi zakazao termin za podnosenje zahteva za nova licna dokumenta?
rade.radumilo rade.radumilo 17:40 12.12.2016

Re: nisisvatila

a kad sam vec dosla:)),..pa drugo je na salteru, ti se tu identifikujes licnom kartom, a na netu, bas svako moze da ukuca tvoje podatke, ako ima jmbg...mislim, sta ce nekom jmbg, da bi zakazao termin za podnosenje zahteva za nova licna dokumenta?


Vidi, neko može na šalteru i sve da obavi bez tvog prisustva ako ima "vezu". Nije u tome poenta. Koliko sam primetio, kada se registruješ na sajt eUprave, onda stoji ono čuveno "Pod punom materijalnom i krivničnom odgovornošću... bla, bla..."
Ideja je da to bude 1-1 relacija između građanina i javne uprave, koja će omogućiti građaninu da obavi određene stvari online. E sad, da li je trebala biti 1-1 relacija ili se moglo napraviti da ja na primer, sa svojom registracijom popunim zahtev za ZEK za svoje roditelje. Nemam pojma.
Sa druge strane, svaki klinac koji zna Java Script bi bez problema obavio registraciju a onda zatrpao, na primer, stanice MUP-a lažnim zakazivanjima termina za LK ili Pasoš. Ovako, čak i da se to desi, svi termini bi bili vezani za jedan ili dva korisnička naloga, pa bi ih bilo lako ukloniti iz baze.
angie01 angie01 18:46 12.12.2016

Re: nisisvatila

Vidi,


razumem sve sto kazes,...mene samo zanima, da li doticni sajt ima zakonsko pravo da trazi jmbg gradjana prilikom registracije.
rade.radumilo rade.radumilo 19:00 12.12.2016

Re: nisisvatila

razumem sve sto kazes,...mene samo zanima, da li doticni sajt ima zakonsko pravo da trazi jmbg gradjana prilikom registracije.


Pa na to može samo gosn. Šabić da odgovori, ali onako programerski mogu da kažem samo:
- Država je ta koja izdaje JMBG, odnosno ID pojedinca pa je logično da ga ona i koristi u svojim bazama podataka kao ključ. Kao što ti je na faksu za sve bio bitan broj indeksa, tako ti je kod države JMBG.
Atomski mrav Atomski mrav 20:02 12.12.2016

Re: nisisvatila

onda ti iskoči HTTP greška 403 forbidden. Međutim, zahtev je uredno zaveden.

Iskače mi HTTP time-out error.


Tolike IT firme u Srbiji, najproduktivnija grana privrede a sajt e-uprave živi krš...
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:15 12.12.2016

Re: nisisvatila

Tolike IT firme u Srbiji, najproduktivnija grana privrede a sajt e-uprave živi krš...

pa kad ne daju najboljima, već kum Mile mora da se ugradi, jbg.
angie01 angie01 01:16 13.12.2016

Re: nisisvatila

Pa na to može samo gosn. Šabić da odgovori, ali onako programerski mogu da kažem samo:
- Država je ta koja izdaje JMBG, odnosno ID pojedinca pa je logično da ga ona i koristi u svojim bazama podataka kao ključ. Kao što ti je na faksu za sve bio bitan broj indeksa, tako ti je kod države JMBG.


pa je l kapiras- ja sad treba svaki put da pitam g Sabica:))),...zasto se prosto ne objavi ko sme , a ko ne da ti trazi taj broj-

a broj indexa nije bas upotrebiv kao paralela,....primetila sam da se u nekim formularima upravo zbog nezakonskog osnova trazenja jmbg broja, trazi broj licne karte.

toliko se pisalo o tom nezakonitom trazenju i mogucim zloupotrebama jmbg, a opet se ne zna jasno sta i gde je ok, a gde nije.
rade.radumilo rade.radumilo 10:51 13.12.2016

Re: nisisvatila

pa je l kapiras- ja sad treba svaki put da pitam g Sabica:))),...zasto se prosto ne objavi ko sme , a ko ne da ti trazi taj broj-


Pa da, al' ne kapiram trip da država koja kreira i dodeljuje JMBG građaninu ne sme da ga traži u svojim službama? To je malo naopaka logika. Broj indeksa sam uzeo kao upoređenje, jer na fakultetu ti taj broj traže za sve i svašta jer im je ključ u bazama podataka. U državnim službama je to JMBG. Kod mene u firmi to je domenski username. Šta tu nije jasno?
predatortz predatortz 11:12 13.12.2016

Re: nisisvatila

U državnim službama je to JMBG.


Ma, naravno!
Po kom kriterijumu inače država da pretražuje građanina, ako to nije JMBG?
JMBG je jedini jedinstven podatak koji ima neki građanin u bazama raznim. Sve ostalo je nevalidno.

Pošto se na sajtu e uprave građanin ne registruje samo za zdravstvene knjižice, nego i za gomilu drugih usluga koje može dobiti e putem, naravno da će se pri registraciji tražiti JMBG.
Pa šta da traže? Broj cipela, ime kućnog ljubimca...?

I sad, odjednom, niko nema poverenje u tu bazu a svi bi da je koriste. A što nam razne banke, provajderi, telefonski operateri uzimaju kopije dokumenta, sa sve slikom, JMBG, adresom - to nema veze.
Što Ameri imaju pravo da prate svaku našu novčanu transakciju, što to sve države MORAJU da potpišu sa njima, ni to nema veze.

rade.radumilo rade.radumilo 11:40 13.12.2016

Re: nisisvatila

Što Ameri imaju pravo da prate svaku našu novčanu transakciju, što to sve države MORAJU da potpišu sa njima, ni to nema veze.


U državi u kojoj se od 1945 primenjuju vrlo ozbiljne metode praćenja "bezbednosno interesantnih" lica, koje su razvijene uz minimalnu upotrebu "tehničkih sredstava" svi se odjednom tripuju na VB ako ostave neke podatke online...
angie01 angie01 11:45 13.12.2016

Re: nisisvatila

Pa da, al' ne kapiram trip da država koja kreira i dodeljuje JMBG građaninu ne sme da ga traži u svojim službama?


nista nisam rekla za ovo potrazivanje, nego za ono prilikom registracije na sajt-bilo koji, pa i taj, koliko sam shvatila i Vesni je to nedoumica, a ne da upise podatke u formulare,....evo, u medjuvremenu sam proverila i kaze mi advokat, jmbg moze da ti trazi samo sud i policija....sve ostalo je na dobrovoljnoj bazi, tako se racuna, al ujedno, ako neces da ga upises kao npr u ovom slucaju, ne mozes da koristis usluge- tako neka gimnastika.

i, ne pricamo o paranoji, barem sto se mene tice, stvarno ne kapiram ni komentare tipa, pa nije za svakog e_uprava:))),...


Šta tu nije jasno?


s jedne strane stalna upozorenja da su velike zloupotrebe jmbg-a, a sa druge, situacije koje nisu zakonom pokrivene, kao sto upozorenja upucuju da je jedino ok, a u kojima se taj broj trazi.

upravo sam saznala- do sada se nisam nesto upustala u price tog tipa, al evo juce, danas jesam nesto malo pitala naokolo-a iz bliske okoline, da je neko drugi, putem jmbga otvorio nalog na istom tom sajtu u ime zene mog prijatelja,...nemaju pojma ko ni zasto bi to bilo ko ucinio.
hoochie coochie man hoochie coochie man 17:31 13.12.2016

Re: nisisvatila

Pa na to može samo gosn. Šabić da odgovori,


Njega treba kazniti, pod hitno i strogo :)

Jbt isprepadao svet sa tim zlupotrebama broja pa sad se ljudi plaše i da ga daju državi kad ga traži :)
Stvarno ne razumem ove što imje frka da upišu broj u jedan obrazac, a nije da taj isti broj upišu u drugi.
Ovaj prvi nije na papiru pa valjda zato frka.

Ne znam kako se sad podnose zahtevi na šalterima, ali verovatno sličan il isti obrazac se popuni i preda nekoj tetki na šalteru. A ona s njim može da radi šta god hoće, da ga kopira, skenira, prepisuje, da deli kome joj se prohte.
Ali u nju imamo poverenja, a u neku drugu koje negde sedi pored ekrana i skida te podatke, nemamo.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 12:46 12.12.2016

nisisvatila

ovo je baš ropski način razmišljanja... al dobro.

aj, ok je da upisujem JMBG u onlajn obrasce da bih dobila ono što mi treba, na pr zdr. knjižicu, izvod neki lične prirode i sl.

ali, nije ok uopšte da se lični podaci traže prilikom registracije, aman!

da nacrtam: registracija je samo ulazak, ako teorijski neko udje preko moje registracije koja nema moje lične podatke, ne može da popunjava obrasce u moje ime, tj može da ga duva, jer ih ne zna.

u slučaju zloupotrebe, svako kome je dostupna moja jbna registracija, može da radi šta god hoće, da traži izvode razne, diže kredite itd.



rade.radumilo rade.radumilo 12:51 12.12.2016

Re: nisisvatila

u slučaju zloupotrebe, svako kome je dostupna moja jbna registracija, može da radi šta god hoće, da traži izvode razne, diže kredite itd.


Ovo je već paranoja. Malo teže ćeš dobiti bilo šta u banci bez da se lično pojaviš, sa sve LK ili pasošem (jedini ID koji banke priznaju) i staviš potpis na šurnjaest mesta.
predatortz predatortz 12:59 12.12.2016

Re: nisisvatila

rade.radumilo
u slučaju zloupotrebe, svako kome je dostupna moja jbna registracija, može da radi šta god hoće, da traži izvode razne, diže kredite itd.


Ovo je već paranoja. Malo teže ćeš dobiti bilo šta u banci bez da se lično pojaviš, sa sve LK ili pasošem (jedini ID koji banke priznaju) i staviš potpis na šurnjaest mesta.


I ja smatram da se diže nepotrebna prašina oko registracije. Naročito jer u ovom slučaju građani imaju izbor. Ne veruješ u bezbednost portala e uprave? Pošteno! Odeš, staneš u red, čekaš i završiš posao.

Činjenica je da nekad, pod nekim okolnostima, može doći do zloupotrebe ličnih podataka datih u elektronskom obliku. Ali, jednako stoji i mogućnost zloupotrebe ličnog podatka datog u bilo kojoj drugoj formi, pa i na papiru sa sve vlastoručnim potpisom.
tetris tetris 13:17 12.12.2016

Re: nisisvatila

Ali, jednako stoji i mogućnost zloupotrebe ličnog podatka datog u bilo kojoj drugoj formi, pa i na papiru sa sve vlastoručnim potpisom.

A to gospodin A. V., brat jednog drugog A. V., najbolje zna
rade.radumilo rade.radumilo 13:21 12.12.2016

Re: nisisvatila

Ali, jednako stoji i mogućnost zloupotrebe ličnog podatka datog u bilo kojoj drugoj formi, pa i na papiru sa sve vlastoručnim potpisom.


Podaci iz baze Telekoma se odavno prodaju i nikom ništa. Igrom slučaja, ime mog oca na koga se vodi fiksni priključak u stanu mojih roditelja, je pogrešno i prilično čudno napisano u bazi Telekoma. Na to ime i prezime, stiže gomila reklamnog materijala na njihovu adresu.
tadejus tadejus 17:44 12.12.2016

Re: nisisvatila

Vesna Knežević Ćosić
ovo je baš ropski način razmišljanja...


oće dušu da nam uznu
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 19:54 12.12.2016

Re: nisisvatila

sa sve LK ili pasošem (jedini ID koji banke priznaju)

ne možeš sa pasošem da dižeš kredit, moraš da imaš važeću LK. možeš da dižeš i uplaćuješ kintu, ali kreda - ne.
rade.radumilo rade.radumilo 20:13 12.12.2016

Re: nisisvatila

ne možeš sa pasošem da dižeš kredit, moraš da imaš važeću LK. možeš da dižeš i uplaćuješ kintu, ali kreda - ne.


Ja sam jednom prilikom dizao kredit uz pasoš, jer mi je istekla LK. Zavisi od banke.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 20:26 12.12.2016

Re: nisisvatila

pa, možeš i online. ja digla u intesi, a da usla nisam.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 00:11 13.12.2016

Re: nisisvatila

Ne veruješ u bezbednost portala e uprave? Pošteno! Odeš, staneš u red, čekaš i završiš posao.


aaa, ovo je iz one odvratne serije jakih argumenta tipa "ako ti se ne svidja, a ti se iseli".

to "stoj čekaj i završi posao" ne bi tako olako pisao kao dosetljivu foru da vidiš one jadne starce i starice koji bukvalno jedva ali jedva ili nikako hodaju i stoje u redovima obnevideli od nemoći.

hoću da kažem, to je tek posebna priča o jadu i bedi.
predatortz predatortz 08:16 13.12.2016

Re: nisisvatila

Vesna Knežević Ćosić
Ne veruješ u bezbednost portala e uprave? Pošteno! Odeš, staneš u red, čekaš i završiš posao.


aaa, ovo je iz one odvratne serije jakih argumenta tipa "ako ti se ne svidja, a ti se iseli".

to "stoj čekaj i završi posao" ne bi tako olako pisao kao dosetljivu foru da vidiš one jadne starce i starice koji bukvalno jedva ali jedva ili nikako hodaju i stoje u redovima obnevideli od nemoći.

hoću da kažem, to je tek posebna priča o jadu i bedi.


Rok za zamenu zdravstvene je bio dve godine. Gužve su mesec, dva, unazad. Jbga, ko čeka zadnji momenat, čekaće u redu.
49 41 49 41 18:09 12.12.2016

Zavrsila na psihijatriji

i bila "sretna".

UMRO U REDU ČEKAJUĆI DA PLATI RAČUNE Muškarac preminuo u Upravi za javne prihode

Jedan Beograđanin preminuo je danas dok je u Upravi za javne prihode čekao u redu za šalter.
Gužve su na mnogim šalterima u gradu
Foto: D. Milenković / RAS Srbija
Gužve su na mnogim šalterima u gradu

- Hitna pomoć je primila poziv u 11.35 sati, a za tri minuta već su krenuli na adresu u Zahumskoj ulici. Muškarac je preminuo za sedam minuta, koliko je Hitnoj trebalo od primanja poziva, do dolaska na lice mesta - rekla je za "Blic" dr Nada Macura.

Prema prvim i nezvaničnim informacijama, čovek je čekao u redu da plati račune.

Kad stignu zvanicne medijske informacije, mozda covek ozivi?
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 00:22 13.12.2016

džabakrečila

vidim da ekipu odavde ne dotiče ono što napisah, naprotiv, država je to brale, ima pljuneš jmbg i adresu za registraciju, tako treba, jel', nije to lili, mislim argumentacija do moga, al dobro, demokratskoj većini blogera ne smeta, naprotiv.

ok. izvinjotka za uznemiravanje.

ali pošto mi nije baš bilo jasno, u čemu je kvaka indolencije, upitah strućnjaka i čovek mi reče, otprilike ovako, citiram:

"zato sto je raji u srbiji normalno da je matini broj "javna stvar" jer ga traze svuda .. nema uopste narod ideju o privatnosti i tome koliko mogu da najebu ako se neko zainati"



Atomski mrav Atomski mrav 00:52 13.12.2016

Re: džabakrečila

vidim da ekipu odavde ne dotiče ono što napisah, naprotiv, država je to brale, ima pljuneš jmbg i adresu za registraciju, tako treba, jel', nije to lili, mislim argumentacija do moga, al dobro, demokratskoj većini blogera ne smeta, naprotiv.


U Norveškoj je uobičajena praksa da identitet dokazuješ ekvivalentom našeg JMBG-a kad se registruješ i loguješ na portale državnih institucija, kao i e-banking sajtove. Pritom se autentifikacija obavlja najčešće uz pomoć "BankID" tako da mora da se unese (uz lozinku) i kod sa kartice dobijene od banke, sa RSA tokena ili se kod šalje na mobilni (ne postoje "anonimni" brojevi mobilnih telefona, svi moraju biti registrovani). I naravno obavezno je upisivanje JMBG-a na skoro sve moguće formulare a često se dešava i da operateri nekog call centra traže od tebe da izdiktiraš ceo JMBG ili prvih 6 cifara (datum rođenja) kako bi utvrdili da si to zaista ti (a mnogi samo na osnovu broja mobilnog sa kojeg zoveš već znaju kako se zoveš, gde stanuješ itd.) - nisam nikad razmišljao na koje sve načine bi neko mogao da zloupotrebi moj JMBG, moraću da se raspitam...
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 15:37 13.12.2016

Re: džabakrečila

još malo o jmbg: jutros zovem taj novi broj kol centra za zakazivanje termina kod izabranog lekara, i operater me zamoli za moj JMBG. :))) ja mu kažem i on "Gospođo so&so, jel tako? Vi želite kod doktorke so&so?"i tako lepo zakažem pregled.
rade.radumilo rade.radumilo 16:44 13.12.2016

Re: džabakrečila

vidim da ekipu odavde ne dotiče ono što napisah, naprotiv, država je to brale, ima pljuneš jmbg i adresu za registraciju, tako treba, jel', nije to lili, mislim argumentacija do moga, al dobro, demokratskoj većini blogera ne smeta, naprotiv.


Mi samo pokušavamo da razaberemo logiku u tome što si napisala:
- Dakle, hoću da obavim online ono što sam do juče morala isključivo na šalteru, ali neću da dam JMBG kada to radim. Jeste da mi taj isti JMBG treba na šalteru, kada to hoću da uradim, ali to je OK. Nije OK kada hoću da to isto obavim na virtuelnom šalteru, sa kojim pravom mi tu traže JMBG? Doduše, i dalje sve to mogu na fizičkom šalteru, ali ja hoću na online šalteru, ali pod drugačijim pravilima?
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 19:27 13.12.2016

Re: džabakrečila

- Dakle, hoću da obavim online ono što sam do juče morala isključivo na šalteru, ali neću da dam JMBG kada to radim. Jeste da mi taj isti JMBG treba na šalteru, kada to hoću da uradim, ali to je OK. Nije OK kada hoću da to isto obavim na virtuelnom šalteru, sa kojim pravom mi tu traže JMBG? Doduše, i dalje sve to mogu na fizičkom šalteru, ali ja hoću na online šalteru, ali pod drugačijim pravilima?

pa jel smo srbi ili nismo? :))))))
gedza.73 gedza.73 19:32 13.12.2016

Re: džabakrečila

"zato sto je raji u srbiji normalno da je matini broj "javna stvar" jer ga traze svuda .. nema uopste narod ideju o privatnosti i tome koliko mogu da najebu ako se neko zainati"

Zar ne bi neka frka pre godinu, dve koja je imala, po sećanju, ovakav redosled.

Daš JMBG kako bi podigao novac od akcija poštečegavećbeše.
EPS i Pošte traže matične brojeve kako bi imali pravni osnov za utuženje dužnika.
Digne se kuka i motika (nekoliko potrošača su bili kolateralna šteta jer je 'greškom' usled nedostatka JMBG došlo do 'zamene identiteta' pa im rebnuli neke silne sume i sve to uredno objavili po svim dnevnim novinama i tv emisijama po principu 'kako pretsrašiti koku pre klanja kako bi dobili rastresitije meso')
Par nedelja mir i tišina a onda opet 'greškom' nekog iz agencije za privatizaciju (ili sličnog državnog udruženja koje je bilo zaduženo za naplatu akcija) se na netu pojave spiskovi sa podacima pet miliona građana Srbije.

I vola. svako ko je poželeo mogao je u tih par dana da sačuva JMBG cele Srbije.

rade.radumilo rade.radumilo 09:43 14.12.2016

Re: džabakrečila

I vola. svako ko je poželeo mogao je u tih par dana da sačuva JMBG cele Srbije.


E to jeste legitimna frka. Šta više, sajt eUprave je jedno vreme dopuštao konekcije bez SSL, što u prevodu znači da je komunikacija između pregledača (IE, Chrome, FF, Safari) išla u "plain text-u".
O tome treba i te kako da se vodi računa i da se digne dreka čim se primeti.
tyson tyson 22:04 13.12.2016

Zbun

Ne kapiram šta je tačno problem.

Il' sam glup, il' previše razmišljam...

amika amika 22:50 13.12.2016

ЈМБГ


zgranem, jer da bih se registrovala na veb-sajt e-uprave morala sam da upišem sve podatke koji inače potpadaju pod zakon o zaštiti privatnosti ličnih odataka, dakle i adresu i kućni broj, i matični broj (JMBG),


Имаш текст заштитника грађана о ЈМБГ. Препорука је да тражиш објашњење на основу код законског прописа траже ЈМБГ. Е, сад, како то извести на мрежи, па и у реалном животу, а алтернатива је да се жалиш, наведено је и коме. А ово је орган управе - није почистио у свом дворишту? Или да ЈМБГ прогласимо неважним и уведемо псеудониме - као овде?

49 41 49 41 14:23 14.12.2016

Draga "sestro"


"Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me."?
Stara "nasa" izreka

U slobodnom prevodu, "adaptaciji" po naski i 21. veku

Zejebes me prvi put, greh na tvoju dusu. Zajebes me drugi put, greh na tvoju dusu.

One moje dve kucne "chavke" trchale, prosle godine u ovo vreme; pred Bozic i Novu Godinu
plasile se "prodace se nece biti za njih"

Placale kreditnom, jer "manje boli".
Braca u tom istom velikom Trgovackom centru; provalili u sistem i "pokupili" sve podatke creditnih kartica od 7.000 kupaca.

Zvonili po TV-u sta se desilo, sta treba u raditi da bi se resio problem...

Te dve moje kuchne chavke, ala su trcale do banke; ala su letela obostrano pisma- mesecima.

Naravouchenije
Time is money!
You loosing time or money, no third solution.
(upotpunio izreku).
Svi vichu u pravu si.

Da ne tupim dalje.
Mogao bih da pishem i pishem, sto sam prestao da kupujem na on line
sto radim sa Bankom face to face, sa ostalim drzavnim ustanovama i visokog ranga isto.

Elektron je "djavolja" rabota. Ide ovim ili onim putem.
Sto rece jedan direktor nase velike TETKE.

Opasno oruzje danasnjice

Njegov naslednik takodje s licno.
Dzaba ste iskljucili vas mobilni, uvek mozemo da vidimo gde se kretali sa njim.

Ti o "privatluku", zastiti podataka...



JJ Beba JJ Beba 20:18 15.12.2016

i zato

se trudim da imam što manje posla sa državom koja je moj najveći neprihatelj

A forever

ps
VKĆ gde si bre ti?
angie01 angie01 22:20 15.12.2016

Re: i zato

se trudim da imam što manje posla sa državom koja je moj najveći neprihatelj


...kada je ona glavni, najveci Bully svojim gradjanima.
milos_1 milos_1 14:38 17.12.2016

Zdravstvena knjizica

Citajuci komentare vidim da je jako kompleksna tema. Moram sa zemenim ZK.Da li da idem na salter ili preko eprava.
tyson tyson 20:24 17.12.2016

Re: Zdravstvena knjizica

Gde god da odeš tražiće ti JMBG


hoochie coochie man hoochie coochie man 22:36 17.12.2016

Re: Zdravstvena knjizica

milos_1
Citajuci komentare vidim da je jako kompleksna tema. Moram sa zemenim ZK.Da li da idem na salter ili preko eprava.


Ma euprava.
Štuca ali šljaka.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana