Društvo| Život

Misterije elitizma

jinks RSS / 03.04.2017. u 15:18

image.jpg 

Naši pogledi na svet daleko su superiorniji u odnosu druge zahvaljući jednostavnoj činjenici da je svako nama suprotstavljeno mišljenje pogrešno, čim je suprotstavljeno našem mišljenju."

Po mnogima, postojanje uticajne manjine predstavlja bitnu odrednicu svakog društva. Gde kriterijuma po kojima pojedinac biva uzdignut u okrilje odabrane manjine ima mnogih, često različitih, a ponekad i dijametralno suprotnih. Opet, možda bi upravo ti kriterijumi i mogli prilično toga da kažu o prirodi društva u kome nastaju, koliko god to kod nekih izazivalo negodovanje, ali neretko, što da ne, i odobravanje i zadovoljstvo.

Gledano uopšteno mogle bi se izdvojiti četiri osnovne vrste društvenih elita: (i) elita moći - predstavlja sloj koji donose odluke, i koji uticaj zasniva na vezama sa državom; (ii) elita resursa - poseduje ili stvara infrastrukturu i druga dobra, i obično je povezana sa bogatijim slojevima društva; (iii) elita ideja - čine je pojedinci i grupe koji uobličavaju i plasiraju idelogije; i (iv) elita tehnološke pismenosti - čine je pojedinci i grupe koji imaju sposobnosti da "čitaju okruženje" uz pomoć, između ostalog, i naprednih tehnologija, sa kojima su obično familijarni. 

Sad, tema bloga i nije toliko teoretisanje na temu elitizma, koliko pokušaj da se iz nepreglednog mora različitih vrsta elita izdvoje neke, koliko na prvi pogled tipične, toliko i neuobičajene i egzotične:

- "Radiohead" elitizam, predstavlja pojavu koji se razvija u kasnom tinejdžerskom dobu (i nema obavezno nikakve veze sa grupom Radiohead), po kome neko sebe doživljava elitom i odabranim zato što sluša određenu vrstu muzike.

- Severnjački elitizam, po kome, na primer, ljudi sa severa smatraju južnjake inferiornim, lenjim, neobrazovanim, manje inteligentnim ili manje razvijenim.

- Sekularni elitizam, u kome se centar moći (inače u ranijim društvima najčešće projektovan na neko božanstvo ili višu silu), prenosi na novu sekularnu elitu, regrutovanu bilo poreklom, obrazovanjem, ili poznanstvima sa istomišljenicima. U principu se međusobno smatraju nepogrešivim i zaštićenim od bilo kakvog oblika kritike ili promena, uz neizbežnu ulogu vrhovnog sudije svakome i svačemu.

- „Oksbridž" elitizam, po kome pohađanje nekog od prestižnih univerziteta podrazumeva elitni status.

- Intelektualni elitizam, u kome neko na osnovu manje ili više stečenih znanja i veština podrazuma da je u odnosu na druge kvalifikovaniji da iznosi mišljenje, kako na odgovarajuće, tako neretko i na sve druge teme. Do granica da sebe smatra moralno superiornim, uz insistiranje na bezuslovnom prihvatanju svega što se govori.

- Inverzni elitizam, u kome pojedini smatraju da su bolji od sebe obrazovanijih ili bogatijih, tako što misle da su jači, otporniji i „sa obe noge na zemlji."

image.jpg 

- Politički elitizam, u kome pojedinac smatra da je superioran zbog bliskosti određenoj vrsti politike. Odnosno, ostale smatra inferiornim i manje vrednim na osnovu drugačijih političkih stavova.

Inače, postoji i mišljenje da su zadnji SAD predsednički izbori u dobroj meri odlučeni ne samo ksenofobijom ili ekonomskim protekcionizmom D. Trampa, već u dobroj meri i odijumom koji je Obama-Klinton administracija izazvala među mnogim glasačima svojim elitističkim stavovima. Čuvena je i rečenica koja se pripisuje njihovim pristalicama:

Naši pogledi na svet daleko su superiorniji u odnosu druge zahvaljući jednostavnoj činjenici da je svako nama suprotstavljeno mišljenje pogrešno, čim je suprotstavljeno našem mišljenju."

- Liberalni elitizam, koji u određenoj meri objedinjuje sekularni i politički, usmeren ulevo.

- Elitizam paradoksa, vid političkog elitizma u kome konzervativci i liberali jedni druge optužuju za elitizam, dok obe strane jednako nastupaju sa elitističkih pozicija.

- Benevolentni elitizam, predstavlja mešavinu sekularnog i intelektualnog, sa razlikom da se uloga vrhovnog sudije u društvu sprovodi sa blagim, prijateljskim i brižnim osmehom na licu.

Sad, čemu čitava priča. Pa možda delom i tome da je ponekad prilično teško pronaći reč suprotnog značenja reči "elitizam" (možda "populizam" ili „egalitarizam", na primer ... ne znam). Neki bi opet rekli da to i nije nešto preterano neuobičajeno, jer - projekcija je čudo. Ono kada, na primer, sve loše u sebi pokušavamo da projektujemo na nekog drugog, kako bi, naizgled, porasli kako u svojim, tako i u tuđim očima.

Što bi, opet, moglo da znači i to da smo ipak, na kraju, svi skloni elitizmu, odnosno, da smo „svi mi pomalo elitisti."

image.jpg

Tagovi



Komentari (64)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mirelarado mirelarado 15:29 03.04.2017

И још...

Просветљени елитизам -вид политичког елитизма чији су представници уверени да су доживели просвељење, да су прозрели све тајне механизме мрачних владара из сенке, да су једини власници окултне истине, док су сви остали бесловесни чобани - будале. Потврде и указања те своје хипероштроумне дубоке спознаје виде свуда и у свему.
jinks jinks 15:37 03.04.2017

Re: И још...

да су једини власници окултне истине, док су сви остали бесловесни чобани - будале

Da li i nešto kao



p.s.

Inače, interesantno da je na slici, slučajno ili namerno, baš gdja Ayn Rand.
narcis narcis 16:17 03.04.2017

Re: И још...

бесловесни чобани

e mi smo ovde stvorili još jedan elitizam , i on je trenutno na vlasti.
daklem drugovi i drugarice

čobanski elitizam
princi princi 15:31 03.04.2017

Super tekst!

Sve vrste elitizma su, po meni, zapravo izraz patološkog narcizma. To ti je ono kad se povede priča, diskusija o nekom sistemu, na primer, školskom, i čovek iz totalne nevezuše počne da piše o sebi.
jinks jinks 15:39 03.04.2017

Re: Super tekst!

diskusija o nekom sistemu, na primer, školskom, i čovek iz totalne nevezuše počne da piše o sebi

Ko zna koliki su sve školski planovi i programi nastali na ovakav način :)
alles_atze alles_atze 17:04 03.04.2017

Re: Super tekst!

Ko zna koliki su sve školski planovi i programi nastali na ovakav način :)

Kod Srbite, je l'?
narcis narcis 17:13 03.04.2017

Re: Super tekst!

alles_atze
Ko zna koliki su sve školski planovi i programi nastali na ovakav način :)

Kod Srbite, je l'?

majok, kod turcite
emsiemsi emsiemsi 21:01 06.04.2017

Re: Super tekst!

princi
Sve vrste elitizma su, po meni, zapravo izraz patološkog narcizma. To ti je ono kad se povede priča, diskusija o nekom sistemu, na primer, školskom, i čovek iz totalne nevezuše počne da piše o sebi.

Нормално !
eloy eloy 16:00 03.04.2017

Zašto batice ?



Nikolić: Čestitam Vučiću, ne vraćam se u SNS





Zašto sad kad je najslađe ? Ovo mi nikad neće biti jasno sa tom elitom.
sven.en sven.en 19:45 03.04.2017

Re: Zašto batice ?

Milan Novković Milan Novković 16:11 03.04.2017

Evolutivna ...

Što bi, opet, moglo da znači i to da smo ipak, na kraju, svi skloni elitizmu, odnosno, da smo „svi pomalo elitisti".

...tekovina, vezana za taj osnovni evolutivni vektor, produženje vrste.

Na "najsirovijoj" osnovi brže-bolje-jače nam garantuje duži život i više "opipljivog" rada na prokreaciji, pa u to ime gravitiramo ka "elitnijem" okruženju (tj ako ti se duže živi ne trčkara ti se po minskom polju u pauzi za ručak tj bar se trudimo, ma šta drugi mislili o našem "shvatanju" boljih šansi.

Pa iznad toga onda idu viši slojevi, više tranzicije i organizaciona fenomenologija.
jinks jinks 18:36 03.04.2017

Re: Evolutivna ...

pa u to ime gravitiramo ka "elitnijem" okruženju (tj ako ti se duže živi ne trčkara ti se po minskom polju u pauzi za ručak tj bar se trudimo


Ovo sa minskim poljem vam je baš dobro poređenje :)
b92fmember b92fmember 16:31 03.04.2017

moralna pobeda

obrni, okreni... svi smo mi neka elita....

kao kad tim izgubi vaznu utakmicu pa se igraci teše da su "moralni pobednici"
jinks jinks 18:44 03.04.2017

Re: moralna pobeda

obrni, okreni... svi smo mi neka elita....

U nekom našem filmu.
sven.en sven.en 19:35 03.04.2017

*

1. Vjerski elitizam kao fanatizam.

- konfiskovaćemo brod mormonima
- mormoni će popizdeti
(The Expanse)

2. Snobizam, elita za početnike bez ideje.



3. Da li elitizam ograničava?



p.s. mrzi me kuckati slova..
jinks jinks 19:47 03.04.2017

Re: *

Da li elitizam ograničava?

Elitizam mu valjda po definiciji i dođe kao nekakva eksplicitna vrsta ograničavanja, nekoga ili nečega.

Kako nekog kome tuđi elitizam postavlja granice, tako po svoj prilici i onoga ko u ime nekog svog elitizma postavlja drugima granice.

p.s.

Gde nestade komentar :)
sven.en sven.en 19:50 03.04.2017

Re: *

Ne znam. :))
sven.en sven.en 19:54 03.04.2017

Re: *

Elitizam mu valjda po definiciji i dođe kao eksplicitna vrsta ograničavanja, nekoga ili nečega.

Pitam samo, moram razmisliti.

:)
Milan Novković Milan Novković 20:56 03.04.2017

Re: *

jinks
Da li elitizam ograničava?

Elitizam mu valjda po definiciji i dođe kao nekakva eksplicitna vrsta ograničavanja, nekoga ili nečega.

Kako nekog kome tuđ elitizam postavlja granice, tako po svoj prilici i onoga ko u ime nekog svog elitizma postavlja drugima granice.

Ja ne tumačim pojam elite tako u najširem smislu. Naime, to, i blog se na to osvrće, je podskup elitnog prostora.

To što ljudi insinktivno prvo potegnu za negativnom stranom je prirodno, negativa, često, ugrožava egzistenciju, brže i burnije reagujemo na nju i jača nam je pozitivna povratna sprega, što dalje ubrzava reakciju i čini je, do neke mere, sve burnijom.

Ta naša česta "strast za negativnim" se može primetiti na sve strane, od reakcija na proste termine tipa nacionalizam, fašizam, ...gde često ni ne znamo definiciju, do reakcije na naše prošle neuspehe i njihove uzroke, gde i pored prirodne želje da se pohvalimo uspesima češće idemo u naglašenu patnju nad neuspesima, pa sve veće i iracionalnije neprijateljstvo prema tim našim istorijskim krivcima za neuspeh.

Od dva terminala narcisoidnosti, grandiosse (ja pa ja najveći, sve mogu uz smešak i niko ne može da me zaustavi) i vulnerable (blaćenje drugih da bi podigli svoju cenu) u Srbiji se život više pomerio ka ovoj drugo, sasvim razumljivo s obzirom na nesrećnih poslednjih 25 godina umočenih u previše zla, korupcije, lopova, ...

Elita ima i drugu stranu, naravno - elitni profesor ovoga ili onoga, ronilac, auto-mehaničar, padbranac, bilo šta, što da ne, i neko bi sugerisao da ne treba koristiti reč elita za to, ali što da ne, pojam je, bar ga ja tako vidim, samo place-holder za određenu grupu ljudi.

Ono što mi prečesto vidimo u lošem svetlu su:

- Pseudo-elita

- Pa elita o kojoj ti pišeš u blogu, uglavnom, elita ali ona što seče veze sa neelitnom okolinom na neki nezdrav način.

Ja mislim da je jedan od velikih problema srpskog društa to što nema zaokruženu elitu, i pod zaokruženim mislim na:

- društvenu vidljivost

- svest o svojih širim društvenim obavezama

- svet o svojoj elitnosti kao časti i privilegiji da se društvo oko elitne ličnosti ili grupe uveže na korisniji, veseliji i progresivniji način.

- svest o dužnosti da se staje na put pseudo-eliti, pa održava i poboljšava vrednosni sitem.

Sve je to puno izazova, naravno, mi ljudi smo jako "labavi" po svim zglobovima.


jinks jinks 21:17 03.04.2017

Re: *

Elita ima i drugu stranu, naravno - elitni profesor ovoga ili onoga, ronilac, auto-mehaničar, padbranac, bilo šta, što da ne, i neko bi sugerisao da ne treba koristiti reč elita za to, ali što da ne, pojam je, bar ga ja tako vidim, samo place-holder za određenu grupu ljudi.

Da, naravno, ali stoji i ovo da je pitanje koja bi tačno reč za to trebalo da se koristi. Možda, baš i elita, ali u odgovarajućem kontekstu.

Ja mislim da je jedan od velikih problema srpskog društa to što nema zaokruženu elitu


U stvari, elita, ili kako god to već i zvali, nikada i ne bi trebalo da je potpuno zaokružena, ona valjda uvek treba da teži ka boljem, i da pomera zaokružene granice :)
sven.en sven.en 21:19 03.04.2017

Re: *

Da, to mi je palo na pamet.. tj razmislila sam i ne nađoh razlog/e zašto je pripadati nečem/u vrhunskom ograničenje. Dođeš do postavljene granice, pomjeriš, zacrtaš koji level više. I idemo dalje. Zar to nije smisao? -jeste, kako nije.

Sjetih se ovo dvoje ljudi, oni su elita, il?



Milan Novković Milan Novković 21:38 03.04.2017

Re: *

jinks
Elita ima i drugu stranu, naravno - elitni profesor ovoga ili onoga, ronilac, auto-mehaničar, padbranac, bilo šta, što da ne, i neko bi sugerisao da ne treba koristiti reč elita za to, ali što da ne, pojam je, bar ga ja tako vidim, samo place-holder za određenu grupu ljudi.

Da, naravno, ali stoji i ovo da je pitanje koja bi tačno reč za to trebalo da se koristi. Možda, baš i elita, ali u odgovarajućem kontekstu.

Ja mislim da je jedan od velikih problema srpskog društa to što nema zaokruženu elitu


U stvari, elita, ili kako god to već i zvali, nikada i ne bi trebalo da je potpuno zaokružena, ona valjda uvek treba da teži ka boljem, i da pomera zaokružene granice :)

Da, druga reč, ali zašto dozvolidi da nam semantičko plutanje "značenja" neke reči nalaže usiljene promene u rečniku, pogotovo ako je plutanje uzrokovano i ne uvek najurednijim pramenovima raznih stihija. Jeste jezik živ, ali promene treba "stres testirati".

Pod "zaokruženo" sam mislio "zdravo pa nadalje samoodrživo", nisma mislio na strukturalnu i dinamičku zaokruženost.
sven.en sven.en 08:30 04.04.2017

Re: *

"Uloga ravnodušnog ljetopisca, veli on, nemoguća je za um koji je sposoban da misli i za srce koje je sposobno da osjeća kad je riječ o onim užasnim unutrašnjim ratovima od kojih zavisi, kako se ponekad čini, sva budućnost otadžbine i civilizacije.."

U knjizi Umjetnost i društveni život Plehanov citira nekog Francuza, zaboravih ime, (nije tek neki, neki je važana), no, vidi sad vraga: Ravnodušni ljetopisci..

Zar već ne postoji elita ravnodušnih ljetopisaca na socijalnim mrežama? Milion ili dva miliona ili pet miliona ljudi u, iz, udobnosti riješava budućnost civilizacije. Naoko gorljivo u osnovi ravnodušno. Jesu sudionici ali nisu. Pa to je sjajno.

L. Trocki govori o 30.000 učesnika Ruske revolucije u zemlji sa tad 160 miliona ljudi..

Veću štetu čini 60 običnih snobova (bogataši, cenim bez plemenitosti, nešto im fali u svakom pogledu) od recimo 4 vrhunska i istinska snoba (fan sam Paris Hilton) na koje su se ugledali ovih 60..navodim primjer snobova pošto ljudi moraju savladati npr zavist, slabosti, da bi shvatili (i respektovali) majstore kojih i nema mnogo na planeti iako svaki čovjek ima talente za nešto..

Mislim da je najteži problem, mana, il koma tj nesvjest - ko fol nepripadanja nekoj eliti (jer ti se neće) - u dijelu puta kad moraš prvo pobijediti masu (i sebe) i potom se iz nje (slobodi rade) izvući da bi postavio nove granice (pravila). To je valjda hrabrost. I veliko pitanje da li ćeš se izvući.

Ili,
Nije teško pripadati eliti kao što je teško biti dio mase, smrtnih al pravednih, i ne pripadati tako s njom ničem/u ali izgarati ravnodušno za slobodu i veliku stvar..


emsiemsi emsiemsi 21:07 06.04.2017

Re: *

sven.en

...

L. Trocki govori o 30.000 učesnika Ruske revolucije u zemlji sa tad 160 miliona ljudi..
...

Богами је та елита тако оправила Русију да тачно 100 година касније имају исто становника као тада --- мајстори, нема шта !
sasaminijature sasaminijature 20:01 03.04.2017

.,.,.

Текст ме асоцира на дискусију особа које имају еклатантне ставове и у полемици користе таутолошки приступ...
emsiemsi emsiemsi 21:08 06.04.2017

Re: .,.,.

sasaminijature
Текст ме асоцира на дискусију особа које имају еклатантне ставове и у полемици користе таутолошки приступ...

Појасни !
Успут --- никове на сунце, доста је анонимности.
docsumann docsumann 20:25 03.04.2017

istančani smisao za samodopadanje


ja sam izuzetno skromna osoba i nikad ne pričam o sebi.
između mnoštva drugih, ništa manje posebnih, to je jedan od mojih najvećih kvaliteta.

a naročito sam ponosan na svoj rafinirani ukus i način na koji mi se on dopada.


da me nema presahnuo bih od tuge za sobom.


jinks jinks 20:46 03.04.2017

Re: istančani smisao za samodopadanje

da me nema presahnuo bih od tuge za sobom

Što neki kažu, da bi voleli druge treba voleti sebe :)
Milan Novković Milan Novković 21:29 03.04.2017

Re: istančani smisao za samodopadanje

docsumann

ja sam izuzetno skromna osoba i nikad ne pričam o sebi.
između mnoštva drugih, ništa manje posebnih, to je jedan od mojih najvećih kvaliteta.

a naročito sam ponosan na svoj rafinirani ukus i način na koji mi se on dopada.

da me nema presahnuo bih od tuge za sobom.

Kao što nam je gospodin Hajzenberg, ne gospodin što je pravio crystal meth nego onaj drugi, podario princip neodređenosti pa "tako" i fluktuacije u kvantnom vakumu koje "svako malo" izrode poneku česticu ni iz čega, koje onda, uglavnom opet nestanu, iako ne uvek i kome je do perpetuum mobilea evo mu uvoda, tako i mi, humans:

- Volimo da iz fluktuacija mentalnog "praznog", suve mentalne drenovine, cedimo pa iscedimo ponešto ponekad.

- I taman je sve kako "formule" opisuju da ne volimo baš toliko da se bijemo, umesto da volimo da se volimo.

Kad gledaš dva koncepta slobode gospodina I. Berlina - pozitivne i negativne slobode, poželjno je, časno, imati u nekoj meri i jedne i druge slobode, možda u raznim merama u raznim okruženjima, al čast nam je zvezda vodilja da nećemo podjebavati bližnje svoje, lepiti im ružne etikete i podmetati im noge.

Nači slobode (imam nelagodu u sumnji da pogrešno prevodim reč "liberty":

Pozitivne: (pošto me "svoje reči" po pravilu zamaraju kopiram sa Wikipedije, apošto me zamara i da otvaram kindle) "...is involved in the answer to the question 'What, or who, is the source of control or interference that can determine someone to do, or be, this rather than that?' The two questions are clearly different, even though the answers to them may overlap...." - Primer: ti mi kažeš "Milane, nemoj da maltretiraš blogere" i ja kažem "Docs, ti si moja elita na ovu temu, i treba da budeš, neću, iako mi baš prija"

Negativne: "liberty in the negative sense involves an answer to the question: 'What is the area within which the subject — a person or group of persons — is or should be left to do or be what he is able to do or be, without interference by other persons'.". Primer: ti mi kažeš, ozbiljno, "Milane, nemoj da pišeš komentare duže od 10 redova". A ja kažem "Stani malo, Srbine, to je moje pravo da kažem šta hoću, dok ne maltretiram raju, a koja ne mora da čita moje komentare ako su predugački"

Simples, i onda mi koreografišemo "nešto bogatiju" priču oko ovih prostih pravila
docsumann docsumann 18:22 04.04.2017

Re: istančani smisao za samodopadanje

i fluktuacije u kvantnom vakumu koje "svako malo" izrode poneku česticu ni iz čega,


negdje smo već pričali o tome kako "ništa" nije isti pojam za jednog fizičara i za jednog filozofa.

ne možete pričati o ničemu a da ne iskoračite u metafiziku.

otkud uopšte nešto?
tek tako prihvatiti postojanje kvantnog vakuma i gotovo nepostojeći život ( 10 na -23 s) virtuelnih čestica, i stvar je objašnjena?! će neće da bude.

mislim da nas dominacija pozitivističkog diskursa u modernoj nauci prosto prisiljava da neke stvari prihvatimo zdravo za gotovo, a u stvari su prilično daleko od pravog objašnjenja.


PS Milanče, jesi ti čitao GEB u originalu, ili srpsko (skraćeno) izdanje?
Milan Novković Milan Novković 19:38 04.04.2017

Re: istančani smisao za samodopadanje

docsumann
i fluktuacije u kvantnom vakumu koje "svako malo" izrode poneku česticu ni iz čega,


negdje smo već pričali o tome kako "ništa" nije isti pojam za jednog fizičara i za jednog filozofa.

ne možete pričati o ničemu a da ne iskoračite u metafiziku.

otkud uopšte nešto?
tek tako prihvatiti postojanje kvantnog vakuma i gotovo nepostojeći život ( 10 na -23 s) virtuelnih čestica, i stvar je objašnjena?! će neće da bude.

mislim da nas dominacija pozitivističkog diskursa u modernoj nauci prosto prisiljava da neke stvari prihvatimo zdravo za gotovo, a u stvari su prilično daleko od pravog objašnjenja.


PS Milanče, jesi ti čitao GEB u originalu, ili srpsko (skraćeno) izdanje?

GEB - U originalu, jedna od prvih koju sam u UK kupio, sad dal 1987. ili malo kasnije ne sećam se, zavisi koliko je koštala, prve 4.5 godine sam bio relativna sirotinja ovde, pogotovo prve godine pa baš nisam imao novca za kupovine.

Jedna i od prvih, ako ne i prva koju sam nekome poklonio (Vlatko Fras, davno bio novinar u Zagrebu, posle BBC ovde, nemam pojma šta sad radi - sećam se slučajno pošto ju je on pročitao kad sam ja već zaboravio na nju pa mu se svidel).

Imam jednu kopiju kod kuće požutela i jako stara, iako možda nije prva što sam kupio, ako ti treba original tvoja je (možda sam švrljao malo onomad po njoj, umeo da krenem sa švrljanjem po kjnizi ali bi mi ubrazo dosadilo pa sam prestajao.

Nije mi prva kjniga u UK, sećam se sad, sećam se prve dve, Archeology & Language, i jedna iz neurologije i svesti. Na ovoj prvoj sam se razočarao u svoje predznanje pa mi je taj thred zamro odavno, Neurologija ostala do danas, na kašićicu doduše.

Gle, ti pozitivisti - većina naj-fizičara što su na frontu najdubljih teorija su mnogo više meta-fizičari nego fizičari - ostali, pa mi popularizovani smo uglavnom horizontala, casual sex.

Ima ovde jedan, slatka faca, ti mene naivnog uvek "zajebu", lepuškasti i nasmejani kojih se ne plašiš, Brian Cox - ne gledam mu emisije nego ga spominju u Philosophy Now jednom članku - pado iz matematike, nije je nikad ni voleo, a ode na fiziku, na jedvite jade, posle i doktorirao, ...

... i "vido" kako Feynman "maltretira" filozofe pa će i on, bez razumevanja naravno (sa kvantnom mehanikom je filozofija stvarno počela da kaska za fizikom), i tako onda mlati pozitivističku praznu slamu po BBCju - tj manipulacija konzumenata svuda postoji, samo u popularnoj fizici, dok je lahkih "fakata", to je teže primetiti i na dubljem je nivou.
principessa_etrusca principessa_etrusca 07:45 04.04.2017

Одговорност елита

Суштина је да у сваком успешном друштву припадање елити значи и већу друштвену одговорност.
sasaminijature sasaminijature 10:12 04.04.2017

Re: Одговорност елита

principessa_etrusca
Суштина је да у сваком успешном друштву припадање елити значи и већу друштвену одговорност.



Ја се код Миленковића на блогу уби да објасним ову релацију, изгледа безуспешно. Упорно ме убеђиваше да елита не постоји и да је свако одговоран за своје поступке.


Нека порука беше да непостоји друштвена елита да је то сам привид.
tadejus tadejus 10:22 04.04.2017

knjiga

Ko o čemu baba o uštipcima pa da preporučim libar..
London by Matthew Green..
Vodič kroz istoriju Londona, urnebesno štivo. Pa veli Metju da su Britanci u srednjem vijeku pokušavali zakonom da odrede ko će šta da obuče da se ne bi lažno predstavljao kao elita.. Pa tako zakon spram statusa tačno utvrdi koliko smije da košta platno od kog ti je šivena odjeća i koliko i kog krzna i nakita (ako išta) smiješ da nosiš..
Al se narod vazda odsjećivao kako zakon da izvrda
jinks jinks 10:30 04.04.2017

Re: knjiga

pokušavali zakonom da odrede ko će šta da obuče da se ne bi lažno predstavljao kao elita

Negde čuo da Britanci, ili baš Englezi, odavno imaju katalog stanovništva, sa numerisanim kategorijama.

Sad ko je broj 1. ne sećam se, ali interesantno da po priči i klošar na ulici ima određeni broj. Sad, koji su sve bili kriterijumi ... mislim da se jedan ticao i toga koliko je kolena predaka u kojim kategorijama ranije živelo.

Al se narod vazda odsjećivao kako zakon da izvrda

Neki kažu da u Engleskoj (a možda i svugde) u skupim restoranima ne plaćate flašu vina 100 funti zato što je toliko dobro, već što znate ili mislite da ga pijete u odgovarajućem društvu.
tadejus tadejus 10:38 04.04.2017

Re: knjiga

Ne znam za to, znam da se računa koji si po redu za nasljedjivanje trona ali samo do nekog ne baš tako velikog broja, ne znam princip..
Ali klase postoje i dalje, nama je to drugi dan mog dolaska objasnio diša dječije škole.. Mi smo po toj klasifikaciji professionals i zna se gdje nam je mjesto.. Ima toga i kod nas ali je daleko daleko uvijenije.. Jedno neočekivano mjesto gdje se to sreće je porodilište
jinks jinks 10:48 04.04.2017

Re: knjiga

Mi smo po toj klasifikaciji professionals i zna se gdje nam je mjesto.

Pričao mi brat koji je po Irskama gasterbajterisao, da su mu na vrlo interesantan način prikazali, da li slučajno ili ne, gde je strancu mesto.

Vodili ih, neformalno doduše i prijateljski, na pozorišne predstave koje govore o životu stranaca u Dablinu :)
Milan Novković Milan Novković 11:11 04.04.2017

Re: knjiga

jinks
Mi smo po toj klasifikaciji professionals i zna se gdje nam je mjesto.

Pričao mi brat koji je po Irskama gasterbajterisao, da su mu na vrlo interesantan način pokazali, da li slučajno ili ne, gde je strancu mesto.

Vodili ih, neformalno doduše i prijateljski, na pozorišne predstave koje govore o životu stranaca u Dablinu :)

To je dosta daleko od istine, po mom mišljenju

Meni još 3 meseca pa 30 godina u UK. Ima svašta, naravno, jeste klasno društvo donekle, ali:

- Nama pseudo-posh i pseudo-elita, opet zbog ljudske jednačine, pa srpskog biasa, više privlači pažnju pa pojavama lepimo veće težinske faktore

- Mi imamo bogat subjektivni život, pun mašte

Ja sam se samo jednom tako osetio ovde, još 1986. dok sam tražio posao pa u nekom okruženju poleteo i sam da kritikujem kraljicu. Da li je Pekić pre ili posle toga rekao kako ti je za sreću u Engleskoj, kao strancu, dovoljno samo da se ne praviš Englez, ali mislim da je pogrešio.

Iz mog iskustva - mi prosto volimo da kukumavčimo nad svojom "sudbinom" - čim nešto dobijemo smeškamo se par dana i nastavljamo sa kukumavčenjem gde smo stali.

Naravno, "maltretiraju" te zbog razlika tu i tamo, ali mašta presisava samo dok misliš da to tebi rade zato što si stranac, pa još ako neko potegne taj fakat.

Ali to rade i nestrancima, pa pošto nestranci nisu stranci njima nađu nešto drugo - navijanje za "pogrešan" klub, uspeh ili neuspeh, ...

U stvari, tačnije je reći da si ovde kao stranac povlašćen, u proseku, meni su planine gluposti oproštene i zaboravljene zato što sam stranac, a ne vidim da mi je upside ograničen, u caps/floors/collar maniru su mi "lupili" samo floor, granicu dokle mi dozvloljavaju da mogu da propadnem.

Dobro, ima "ludih" mesta, gradova, samo opet kao i svuda.

Ako te nije to dokačilo a fokus si oštrijih/strožijih i ostalih pogleda i poteza veće su šanse da je to zato što si drkadžija of a kind, obnoxious lik.

Tu i leži mali rizik, kultura ovde prosto posvećuje više pažnje govoru, ali evo ja se baš frljam i malo im treba da me pokapiraju i ignorišu mi falširanje, pa samnom uspostavljaju isti odnos kao i sa "domaćim".

Na skali od zdravog skepticizma do destruktivnog cinizma mi stvarno falširamo donekle za engleske pojmove, ali to ne znači da među nama nema destruktivnih, obnoxious, pa deuchebag cinika do drkadžija - ima, samo teško da su i u Srbiji imali bolji tretman nego ovde, u Srbiji samo nisu bili stranci.
tadejus tadejus 11:25 04.04.2017

Re: knjiga

Milan Novković

- Nama pseudo-posh i pseudo-elita, opet zbog ljudske jednačine, pa srpskog biasa, više privlači pažnju pa pojavama lepimo veće težinske faktore

- Mi imamo bogat subjektivni život, pun mašte


i moj je utisak da je kukumavka stranaca (gdje je ima) u Londonu zaista promašila fudbal..
Nema joj mjesta..
E sad u Dablinu je možda drugačije..
Ali u Beogradu sigurno jeste.. Nama su i kraljevi jedva otresli etiketu svinjara a kamoli raja.. Karte su se toliko puta miješale da mi istinski ne možemo da sastavimo dve generacije elite takve kakvoj bi toliki da pripadaju.. I što nam više uzmiče to mi više trčimo i grabimo i više obesmišljavamo taj termin..
A tu su onda i globalna pimjeranja koja prave neke nove a ukudaju stare klase.. Bog zna u šta će se to u Srbiji pretvoriti a za London ne brinem, oni su znali da urede odavno pa se ne bojim da će sad da zaborave
apacherosepeacock apacherosepeacock 11:38 04.04.2017

Re: knjiga

Nama su i kraljevi jedva otresli etiketu svinjara a kamoli raja..


Istina, nego se nesto ni engleska kruna nije gadila da udaVa 'ceri za svinjarske dinastije..
tadejus tadejus 12:03 04.04.2017

Re: knjiga

apacherosepeacock
Nama su i kraljevi jedva otresli etiketu svinjara a kamoli raja..


Istina, nego se nesto ni engleska kruna nije gadila da udaVa 'ceri za svinjarske dinastije..


Pa nije tu toliko problem kako te drugi vide (jer ih najčešće ne zanimaš dovoljno da bi te realno sagledali) nego kako ti vidiš sebe.. A mi sebe i danas vidimo kao donje i otuda se (naravno po mom mišljenju ne nekom objektivnom sudu) toliko jalovo medjusobom borimo da dokažemo da smo elita
apacherosepeacock apacherosepeacock 12:09 04.04.2017

Re: knjiga

tadejus
apacherosepeacock
Nama su i kraljevi jedva otresli etiketu svinjara a kamoli raja..


Istina, nego se nesto ni engleska kruna nije gadila da udaVa 'ceri za svinjarske dinastije..


Pa nije tu toliko problem kako te drugi vide (jer ih najčešće ne zanimaš dovoljno da bi te realno sagledali) nego kako ti vidiš sebe.. A mi sebe i danas vidimo kao donje i otuda se (naravno po mom mišljenju ne nekom objektivnom sudu) toliko jalovo medjusobom borimo da dokažemo da smo elita


Da.


narcis narcis 12:15 04.04.2017

Re: knjiga

Istina, nego se nesto ni engleska kruna nije gadila da udaVa 'ceri za svinjarske dinastije..

nije tu upitanju gađenje ili dopadanje već politika.
jinks jinks 12:19 04.04.2017

Re: knjiga

nije tu upitanju gađenje ili dopadanje već politika

Kako češ lakše da ostvariš uticaj nego i preko nečije elite.

A verovatno ima i slučajeva kada se elita preko koje mislite da ostvarite uticaj priprema i gaji duže vremena.
narcis narcis 12:27 04.04.2017

Re: knjiga

jinks
nije tu upitanju gađenje ili dopadanje već politika

Kako češ lakše da ostvariš uticaj nego preko nečije elite. A verovatno ima i slučajeva kada se elita preko koje mislite da ostvarite uticaj ciljano gaji duže vremena.

pametne zemlje, tu srpija nikako ne spada, plaćaju poznate novinare, pisce i ostale javne ličnosti u britanijama, amerigama i inim groselandovima da pišu osvrte na svoje male zemlje.
pa kolko juče smo se smejali tuđmanu da je jurio američanskog precednika po vecejima i špajzovima da mu objasni svoju stvar
dok smo se mi izrugivali i odbacivali i pomisao da nekome nešt objašnjavamo.
mi i danas više volimo karađorđa koji sa nikom nije klanjao i izgubio ustanak nego milošu koji se svima klanjao i kupovao birokrate i po turckoj i po austiji i oslobodio srbiju
karađorđe je naš junak a miloš potuljeni mućkaroš.
silver silver 10:54 04.04.2017

Bubble

Jinks, samo da vas pozdravim; vrlo lep blog o aktuelnoj temi i mnogo interesantnih komentara. Juče sam, povedena generalno politikom, pa onda izbornim pitanjima posegla za Ciceronom, De Officiis (On Duties), jutros pročitam govor Aldousa Huxleyja (The Ultimate Revolution, March 20, 1962 Berkeley Language Center) - i jedan i drugi (u ovakvom vremenskom rasponu) dotakli su se, svako na svoj način, elite, izabranih, (Lat. eligere (elect) - Fr. élite (selection, choice), manje kroz striktnu klasifikaciju a više kroz ulogu, moral i delatnost, izvestan i poguban detachment i posledice istog; (u nedavnom intervjuu za Guardian, Brian Eno je vrlo plastično i pronicljivo opisao trenutak u kome je shvatio taj detachment u odnosu na rast snaga populizma - "it was anger at myself for not realising what was going on, it was us, we were in the bubble, we didn’t notice it. There was a revolution brewing and we didn’t spot it because we didn’t make it. We expected we were going to be the revolution.”)

Ako pronadjem nešto smislenije kao doprinos diskusiji i dobroj temi, sigurno ću se vratiti :)
jinks jinks 11:00 04.04.2017

Re: Bubble

Joj, nemojte molim vas da mi persirate (sad vidim da i ja persiram u molbi :)
Pozdrav

Brian Eno je vrlo plastično i pronicljivo opisao trenutak u kome je shvatio taj detachment u odnosu na rast snaga populizma - "it was anger at myself for not realising what was going on, it was us, we were in the bubble, we didn’t notice it. There was a revolution brewing and we didn’t spot it because we didn’t make it. We expected we were going to be the revolution.

Mislim da je i ovde puno puta pomenuto kako su Tramp, Bregzit, ..., a možda (u stvari sigurno) i mnogi drugi bitniji istorijski procesi u prošlosti u dobroj meri predstavljali kako krizu jednog, tako po svoj prilici i nastanak novog, prilagođenog, vida elitizma.

Sad, da li je moguća "revolucija" bez nove (ili nove-stare) elite ... ne znam, eto čak je i anti-elitistički komunizam uspeo da stvori svoju elitu.
narcis narcis 11:26 04.04.2017

još malo

o elitizmu i njegovim krajnostima
docsumann docsumann 15:33 04.04.2017

Re: još malo

o elitizmu i njegovim krajnostima


tjah, ovo ko neke moje prastare fore na račun sopstvenog mi vegetarijanizma, kako se hranim tako što po pećinama ližem mineralne stijene


narcis narcis 15:40 04.04.2017

Re: još malo

docsumann
o elitizmu i njegovim krajnostima


tjah, ovo ko neke moje prastare fore na račun sopstvenog mi vegetarijanizma, kako se hranim tako što po pećinama ližem mineralne stijene




baš sg tražim blog de sam te zakačiojo da vidim reakciu.

al mlogo mi se dopao proster
ono moro sam tebe da očešem ni krivog ni dužnog jer si pristojan vege , samo još ednu osobu te vjeroispovesti znam koja ne ide okolo i tepa ljudi s travu granje i salate. nije opravdanje al volim da zezam , onao sitno šeširdžiski bez zlonamere duvredim. sam da bocnem ko dosadni komarac
docsumann docsumann 18:05 04.04.2017

Re: još malo

baš sg tražim blog de sam te zakačiojo da vidim reakciu.


pa nije mi ličilo na tebe, pa sam i pomislio da se samo kliberiš.



suviše mi je dobro poznata agrasivnost veganske populacije na netu, često i sam budem iziritiran njihovim nastupima.
nije uopšte bez osnova tumačenje da je kod nekih u pitanju elito-kompleks.

sumnjam i da takav, nazovi, aktivizam uopšte ima efekta, u smislu širenja ideje.

da li je vegetarijanizam bitniji za ljude ili same životinje?
narcis narcis 21:52 04.04.2017

Re: još malo

pa nije mi ličilo na tebe, pa sam i pomislio da se samo kliberiš.

pa i nisi mi bio prva opcija, već sam kačio a ovde naleteo na tebe, e sg, volim ja sitnu zajebanciju al samo prema onima koji su mi bliski, čudno pokazivanje naklonosti-kafanska zajebancija.
mada sam zbog te zajebancije već izgubio jednog blog-prijatelja, al šta ću nisam na vreme ukapiro da sam preterao.

u suštni meneme boli qrac šta k jede, pošto sam i sam mandžija na hranu na qrac su mi se popeli oni što me stalno nutkaju da jedem ono što ne volim sve u stilu neznaš ti šta je dobro, važi ti znaš i sag me pušćaj na miru.
verovatno ne bi nikad ni terao zajebanciju na temu biljoždera da ga ne preteruju , vio sam par rasprava na fejzu, to ubivlja.
mada me nerviraju i oni kreteni koji dođu na takav status i počnu da seru o prasećem pečenju. budale ima na obe tri strane.
meneme je važno da svatiš da je ovo smo sitna benigna provokacija a nikako podjebavanje ili , nedaj bože, ismevanje. to ne radim jer ukusi su ukusi i to nije za raspravljanje.
Milan Novković Milan Novković 11:50 04.04.2017

Elita

Aj kaži ovome da nije elita ako je jedini koji ume da upali vatru, a temperatura spala ispod 5 stepeni

jinks jinks 12:00 04.04.2017

Re: Elita

Bila na VHistoriju emisija o istorijskom Adamu, koga je neko genetsko-istorijsko istraživanje uspelo da prepozna negde u dalekoj prošlosti. Naime, ne kažu da u njegovo vreme nije bilo drugih ljudi, ali kažu da je on nekako uspeo da nametne svoje potomstvo, kroz vekove i milenijume, u odnosu na savremenike.

Jedno od tumačenja je da je to bio neko ko je uspeo da otkrije luk i strelu, vatru, plug, točak, ... ili šta već tog nivoa značaja.

Sad otuda, a vezano za elitu, i pitanje da li elita postaje elita i onda kada postane nasledna, bukvalno ili indirektno (tipa kada neka elita sama, po nekom svom ličnom uverenju, proglašava sledeću generaciju elite).

Preslikano na sliku iz komentara, pitanje je koliko je gospodin gore bogom dan znalac, a koliko elita ... i da li bi možda elita i postao, na primer, i onda kada bi svoje znanje o paljenju vatre prenosio samo određenom sloju ljudi.
narcis narcis 12:13 04.04.2017

Re: Elita

Bila na VHistoriju emisija o istorijskom Adamu

ma to je mutljavina onih kreacionista
prava priča , koju oće da poture, je da svi mi imamo gen nekog tipa , kao svi smo genestski nastali od tog jednog adama, žemske ne.
providna manipulacija koju ne možemo d proverimo.
ali poznavajući ljude i ljucku sexualnost i sklonost ka "prevarama" sexualnim, ta teorija je neodrživa.
pretpostaviti da će žene da dozvole samo jednom tipu, nosiocu određenog gena, u društvu gde silovanje kao pojam nie postojalo, u društvu gde monogamija ili exkluziva nije postojala je čista glupost koja prolazi iz ograničenog sexualnog iskustva onih koji se bave ovom stranom ljucke prirode.
sven.en sven.en 04:13 05.04.2017

Re: Elita

narcis narcis 09:53 05.04.2017

Re: Elita

sven.en

ajok, kupio i prodao, opasno po život
sven.en sven.en 10:27 05.04.2017

...

Ne daj se. :)
sasaminijature sasaminijature 12:22 04.04.2017

Елите

Да ли овде на блогу међу нама постоје елите, кланови.....

Успео сам само један коментар да прочитам где је неко споменуо јуче стрдалае у Русији.

Да ли се према жртвама односимо исто?
sven.en sven.en 17:38 04.04.2017

Re: Елите

Да ли овде на блогу међу нама постоје елите

Socijalizam i liberalizam ne mogu zajedno pripadati ljevici
sven.en sven.en 03:59 05.04.2017

Re: Елите

I, šta bi? - Ima li ili nema?

Pasus iz teksta:

"Glavne ličnosti nove knjige Latinke Perović zapravo su Latinka Perović i Dobrica Ćosić. Ostali su epizodisti i statisti. Kroz Dobricu Ćosića ona govori u ime svih ovih “drugih”, pa je tu umiješala i pomiješala i Nikolu Pašića, Staljina i Lenjina, Tita, Svetozara Markovića kao vertikalu dominantne elite koja je činila zlo srpskom narodu. Ona time, takođe, potpuno izolira Srbe u cijeloj toj povijesti, a Srbija je u vrijeme kojim se ona bavi bila duže u sastavu širih zajednica nego što je bila samostalna. Unutar ove svoje konstrukcije ona zapravo pere sebe od komunizma.."

__________________________ itd.


"Nisam komunist ali sam još nešto gore. Diler."
(Narcos)
eloy eloy 17:04 04.04.2017

i posle Tita Tito !


Otkrivanje tople vode za početnike


izvor Politika

,,Вучић: Бравар није био глуп,,

„Многи су о Титу говорили овако или онако, али свакако да 'бравар' није био глуп. Нимало. И када је правио пругу Шамац - Сарајево, и све друго, није то било због стотина километара железа које на камен поставите, већ је било због тога што су се људи повезивали. Људи су морали да живе заједно и приближавали су се једни другима”, рекао је Вучић после састанка са председавајућим Савета министара Босне и Херцеговине Денисом Звиздићем.
jednarecfonmoi jednarecfonmoi 20:38 04.04.2017

ugao

Zanimljivo da recenica: " I am above elitism " u stvari izdvaja, klasifikuje, i mozda ponovo pravi grupaciju koja je shvatila da je elitizam demode i na taj nacin se postavljaju iznad.

Tesko je ne pripadati.

Apolitican.

Ateista.

Mozda je simpa negiranje postojeceg izdvajanja radi stosa, praveci potouno novu grupu u trenutku.

London pre par godina.M @ S Simply food. Normalno, skoro sve organsko, otprilike.

Neko u mom drustvu pita da li moZda imaju nesto ANTI-organsko, ne prija mu za zdravlje organska hrana.

Mozda bunt nije nikad elitizam jer nastaje iz drugih razloga.
Ribozom Ribozom 18:53 05.04.2017

sve je pod kontrolom

Elitizam urbanih naspram ruralnih.
Elitizam turista naspram onih koji ne putuju. Moram primere: 'Obisao sam 50 zemalja, 4 kontinenata'; 'Poznajem Italiju ko svoj dzep'; 'Nikada nisi bio u Becu?'...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana