Istorija| Reč i slika

Broz protiv Tita

jinks RSS / 28.06.2017. u 14:29

bpt1.jpg

Pisac i novinar Pero Simić objavio je više knjiga na intrigantnu temu - ko je u stvari bio Josip Broz, kao i ljudi iz njegovog najbližeg okruženja. Poslednja objavljena „Broz protiv Tita" predstavlja kombinaciju arhivske građe, komentara i tumačenja ključnih događaja iz sedamdesetih godina prošlog veka, u kojima Jugoslavija doživljava neke od svojih sudbinskih trenutaka.

Sad, teško je steći kompletan utisak o liku i delu Josipa Broza a ne pročitati i druge knjige g. Simića na istu temu, uključujući i kontraverznu „Tito, tajna veka" (u kojoj autor iznosi, nakon višedecenijskih istraživanja, još jednu od mnogih teorija o životu Josipa Broza, kao i o tome na koje je sve načine napredovao kroz hijerarhiju Kominterne, NKVD-a, i na kraju došao do samog vrha KPJ uoči II sv. rata).

Ipak, šta bi to baš knjigu „Broz protiv Tita" moglo da izdvoji iz mora drugih koji se bave misterioznom sudbinom druga Josipa, počev od nebrojenih teorija zavere, pa sve do različitih istorijsko-fantastičnih konstrukcija o njegovom poreklu, kao i o svim mogućim i nemogućim uverenjima i motivima kojima se rukovodio. I što baš Broz protiv Tita.

U stvari, možda bi se suština političke sudbine Josipa B, kao i čudnovatog puta Jugoslavije kroz Scile i Haribde Hladnog rata, mogla potražiti i u jednom od ključnih sastanaka Čerčila i Staljina, u Moskvi oktobra 1944. Naime, tada su podeljene sfere uticaja između Zapadnog i Istočnog bloka na Balkanu, ispisane rukom na kafanskoj salveti koja je odredila sudbine stotina miliona drugova i građana.

bpt2.jpg 

Sad, udeo sovjetskog uticaja u Bugarskog, Rumuniji i Grčkoj manje-više je jasan, dok procenti namenjeni Mađarskoj i Jugoslaviji ostaju do današnjeg dana prilično nedorečeni. Jer, kako u praksi u jednoj zemlji napola podeliti sferu uticaja između Istoka i Zapada. Mađarsku na stranu, u slučaju Jugoslavije, naročito nakon pročitane knjige „Broz protiv Tita", odnos 50/50 % možda dobija i neki potpuno novi smisao.

Naime, posebno ambiciozan čitalac mogao bi sudbinu socijalističke Jugoslavije da opiše u nekoliko reči (što znači pogrešno): (i) ideološka, politička i anacionalna revolucija, koja sa vremenom dobija i nacionalnu crtu, (ii) razlaz za SSSR-om (sa ostavljenim odškrinutim vratima), (iii) materijalna, logistička, infrastrukturna, vojna, finansijska i svaka druga pomoć Zapada kao brana Istoku (koja se meri desetinama milijardi dolara, po nekima), (iv) šezdesete godine i ekonomska kriza na Zapadu koja rezultira slabljenjem pomoći Jugoslaviji, (v) negde u isto vreme počinje i njen ekonomski i politički pad, koji traje sve do raspada zemlje, (vi) faktička konfederalizacija 1974, i (vii) kraj. 

bpt3.jpg 

Ipak, kako bi u svemu tome Broz uopšte i mogao biti protiv Tita. Pa, po autoru, drug Josip pred kraj karijere doživljava još jedan od mnogih, verovatno i najveći kopernikanski obrt - krajem šezdesetih i tokom sedamdesetih (da li pod uticajem slabljenja pomoći koja je dolazila sa Zapada, dezintegracionih procesa koji su bujali zajedno sa sve ozbiljnijom ekonomskom i političkom krizom, ili nečeg trećeg) čini nešto što odudara od njegove dotadašnje politike - u vojnom se, političkom, kao i svakom drugom smislu ponovo okreće Sovjetskom Savezu. Što, po autoru, rezultuje padom produktivnosti i akumulacije u zemlji, tehnološkim i političkim zaostajanjem, kao i kočenjem mnogih demokratskih procesa, koji su manje ili više bili u povoju. 

Sad, da li je zemlja imala i nekog drugog izbora - možda i jeste, oličenog, između ostalog i u novim liberalnim kadrovima, čiji je nestanak sa političke scene verovatno i bio jedan od signala okretanja sovjetskom modelu. Ili da je, na primer, Ustav iz 1974. usvojen konsenzusom, a ne proklamacijom J. Broza i njegovog najužeg kruga već uveliko vremešnih saradnika, možda bi se više bavio demokratizacijom društva i suštinskim rešavanjem nacionalnih pitanja, a ne restauracijom jednog u priličnoj meri već prevaziđenog sistema.

Jer, rešavanje nacionalnih pitanja (verovatno mnogo više nego i samih socijalnih) upravo je i predstavljalo jedan od ključnih zaveta na čijim je krilima drug Tito došao i opstao na vlasti (podržan, izgleda, zbog toga u dobroj meri i od strane srpskog naroda).

bpt4.jpg

Na kraju, zapadnjački miljenik, samostalni i nesvrstani Tito iz pedesetih i šezdesetih možda bi i bio otvoren za neke nove demokratske i liberalne vetrove, ali izgleda da nije imao nikakve šanse protiv NKVD aparačika i vlastoljubivog, kao i ko zna čega još sve ne, Broza.

 

 

 



Komentari (117)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

eloy eloy 11:17 02.07.2017

Re Debeli


Ти екс Ју што и данас плачу за Титославијом и нису баш нешто интелигентни...
Само што то никада нису укапирали они који су тада мислили, а и сада мисле, да је читава та Титославија била као Кнез Михајлова, са радњама, рекламама, насмејаним грађанима престонице, студенткињама на веспама...

Јербо за другачије нису ни знали. Или нису ни хтели да знају.

Nisi u pravu, ne znam gde si živeo i da li si menjao mesto boravka ( ja jesam ) i u većini ex Yu gradićima i gradovima se živelo podjednako dobro,bezbedno i organizovano primereno veličini mesta ( za sela ne znam ) Stvarno preteruješ i prosto nije istina.

freehand freehand 11:17 02.07.2017

Re: ,

ali opet jesu postojali i različiti nivoi odlučivanja i upravljanja koji su bili prilično rigidni, nalik istočnoblokovskim, odnosno, sovjetskim.

Dabre. Džon Egar Huver, Ričard Helms i slična družina istočnoevropskih komesara, majstora transparentnog i demokratskog upravljanja svojom a bogami i tuđim državama.
tasadebeli tasadebeli 11:24 02.07.2017

Re: Re Debeli

eloy

Ти екс Ју што и данас плачу за Титославијом и нису баш нешто интелигентни...
Само што то никада нису укапирали они који су тада мислили, а и сада мисле, да је читава та Титославија била као Кнез Михајлова, са радњама, рекламама, насмејаним грађанима престонице, студенткињама на веспама...

Јербо за другачије нису ни знали. Или нису ни хтели да знају.


Taso nisam pročitao kod tebe nigde (moguće da si pisao ranije) hipotetički kako bi izgledala Jugoslavija da nije bilo Tita,da je ostala dinastija,ili da su pobedili četnici, alternativna verzija moguće istorije. Baš me interesuje tvoje viđenje ukratko ? Ono aj da izmaštamo.


Нисам писао.

Нема љутиш, али тема ме не занима... Чак ни као СФ наратив.

Да је она Југа жива као што није, па можда и да се заинтересујем за ово што кажеш. Али сада је то ионако потпуно небитно.
jinks jinks 11:49 02.07.2017

Re: ,

Dabre. Džon Egar Huver, Ričard Helms i slična družina istočnoevropskih komesara, majstora transparentnog i demokratskog upravljanja svojom a bogami i tuđim državama.

Dobro, naravno.

Mislim, poenta priče i nije da se kritikuje Broz u smislu građenja neke manje ili više monolitne vlasti, već pre da se ukaže na njegovo balansiranje (odnosno, više nebalansiranje) između blokova tokom 70tih godina, na način i u vreme kada bi se, sudeći po u dobroj meri izgleda još uvek opšteuvreženom utisku o SFRJ, to možda najmanje i očekivalo.

p.s.

Ima i interesantan detalj, doduše ne iz pomenute knjige, da je nakon donošenja Ustava iz 1974. i ustanovljavanja kolektivnog predsedništva, dogovoreno (zajedno sa Brozom), da on čisto iz počasti bude predsednik predsedništva prve dve nedelje, gde bi se nakon toga smenjivali rukovodioci iz različitih republika i pokrajina.

Prošla prva nedelja, prošla, druga, pa treća i četvrta ... on i dalje na čelu, pravi se Toša, niko ne sme ili ne želi da ga podsteti na dogovor na koji je i sam pristao.

Eto, možda još jednog primera brežnjevizacije ... a da se ispoštovao dogovor možda bi mnoge stvari mnogo ranije došle na sto (još najbolje sa njim živim), pa bi se nešto možda i popravilo u hodu (tipa skaradne konfederalizacije, ali i mnogo čega drugog ...). Ovako ...
freehand freehand 11:55 02.07.2017

Re: ,

Ima i interesantan detalj, doduše ne iz pomenute knjige, da je nakon donošenja Ustava iz 1974. i ustanovljavanja kolektivnog predsedništva, dogovoreno (zajedno sa Brozom), da on čisto iz počasti bude predsednik predsedništva prve dve nedelje, gde bi se nakon toga smenjivali rukovodioci iz različitih republika.

Prošla prva nedelja, prošla, druga, pa treća i četvrta ... on i dalje na čelu, pravi se Toša, a niko ne sme da ga podsteti na dogovor na koji je i sam pristao.

Eto, još jednog primera za brežnjevizaciju ... a da se ispoštovao dogovor možda bi mnoge stvari mnogo ranije došle na sto (još najbolje sa njim živim), pa bi se nešto možda i popravilo u hodu. Ovako ...


To kolektivno predsedništvo bilo je odraz straha od vrlo živih nacionalističkih demona u svim republikama, i pokušaj da se oni amortizuju kroz način upravljanja u kome su, kao, svi ravnopravni. Slika nemoći da se bez Titove lične harizme i autoriteta sistem održi i ne uruši.
I da je ranije uveden ranije bi se i ta država raspala.
eloy eloy 11:56 02.07.2017

Re: Re Debeli

Нисам писао.
Нема љутиш, али тема ме не занима... Чак ни као СФ наратив.


Da, teško je to zamisliti, taj divni lagodni život u kraljevini. Vrag bi ga znao.

Да је она Југа жива као што није, па можда и да се заинтересујем за ово што кажеш. Али сада је то ионако потпуно небитно


Yuga živa nije fakat ali analizira se ,analizira do besvesti pa u krug.
jinks jinks 11:57 02.07.2017

Re: ,

I da je ranije uveden ranije bi se i ta država raspala.

Predsedništvo je formalno uvedeno 1971, uz kasniji dogovor da Tito nakon Ustava 1974. ne bude na njegovom čelu (odnosno, da formalno bude samo prve dve nedelje nakon donošenja ustava).

Sad šta bi bilo da je kolektivno predsedništvo nakon 1974. radilo i za vreme njegovog života sa nekim drugim predsednicima predsedništva, jedno je od onih pitanja od milion dinara.
gedza.73 gedza.73 13:10 02.07.2017

Re: ,

već pre da se ukaže na njegovo balansiranje (odnosno, više nebalansiranje) između blokova tokom 70tih godina

Ujedno i pokazatelj koliko naši FNRJ političari nisu imali pojma o politici.
Nisu videli kako će popiti debele batine čim dođe do manjeg blokovskog potresa.

To što se u SFRJ živelo lepo je isto kao kad zgubidanima daješ malo para kako ne bi put kroz imanje dali samo jednoj komšijskoj kući.
Čim si (uz malu pomoć prijatelja) razbio komšijama ekonomiju i imanje koji će ti moj i put.
Onda su se zgubidani našli na vetromašini, nepripremljeni, glupi, nespremni, sa dugovima ka poveriocima i bez para.
Što je dovelo do cepkanja imanja po obodima.

emsiemsi emsiemsi 13:20 02.07.2017

Re: ,

jinks
I da je ranije uveden ranije bi se i ta država raspala.

Predsedništvo je formalno uvedeno 1971. uz dogovor da Tito nakon Ustava 1974. ne bude na njegovom čelu (odnosno, da formalno bude samo prve dve nedelje nakon donošenja ustava).

Sad šta bi bilo da je kolektivno predsedništvo nakon 1974. radilo i za vreme njegovog života sa nekim drugim predsednicima predsedništva, jedno je od onih pitanja od milion dinara.

Тито је био ђубре по себи, а систем који је изградио је показао своју ефективност --- клоака која се распала ко 'п**ка'.
tasadebeli tasadebeli 15:24 02.07.2017

Re: Re Debeli

eloy

Nisi u pravu, ne znam gde si živeo i da li si menjao mesto boravka ( ja jesam ) i u većini ex Yu gradićima i gradovima se živelo podjednako dobro,bezbedno i organizovano primereno veličini mesta ( za sela ne znam ) Stvarno preteruješ i prosto nije istina.



Оно што сам ја видео било је врло, врло шарено по том питању.

Ти заиста мислиш да се та Југославија распала због националне и верске мржње као што нам то потурају већ две и по деценије?

(А да није било тих јебених вера и нација, ми бисмо иначе сви живели срећно и задовољно до краја својих живота као у бајкама?)

Мој утисак је да је тада све отишло у три лепе материне због материјалних интереса политичких елита и превеликих социјалних разлика између појединих делова те целине коју смо сматрали својом државом која је престајала да буде целина много пре него што се распала, па је било довољно само покидати тих пар кончића који су нас почетком деведесетих још увек држали на окупу.


Yuga živa nije fakat ali analizira se ,analizira do besvesti pa u krug.



Ко то "анализира и анализира и врти у круг"?

Срби и Србија?

Или се упорно подмеће Србима и Србији да говоре о томе иако је та Југославија сада не више перфекат, него плусквамперфекат. Барем што се Срба и Србије тиче.

И тако и треба да буде.


"Ovde se sad neko plaši zajedničkih ideja da to ne bude neka zajednička država. Pa ne treba da bude. A što vi mislite da su Srbi bili presrećni što su bili sa vama u istoj državi? Pa nisu. Ali nije se na takav način odlučivalo", rekao je Dačić.



ЛИНК



krkar krkar 04:16 03.07.2017

Re: ,

Alija Sirotanović nije ni na kakvoj novčanici.





Alija Sirotanović

Dr Grba
tasadebeli tasadebeli 06:56 03.07.2017

Re: ,

krkar
Alija Sirotanović nije ni na kakvoj novčanici.







Alija Sirotanović

Dr Grba




Примећујем на овим сликама да се Алија већ више није тако широко осмехивао као Ариф.

Ваљда је видео и он куда све то води... Та... Девалвација. И динара и свега осталог.


Митологике.

Обе.

И једна.

И друга.

У две слике стале...



emsiemsi emsiemsi 09:13 03.07.2017

Re: ,

tasadebeli
krkar
Alija Sirotanović nije ni na kakvoj novčanici.







Alija Sirotanović

Dr Grba




Примећујем на овим сликама да се Алија већ више није тако широко осмехивао као Ариф.

Ваљда је видео и он куда све то води... Та... Девалвација. И динара и свега осталог.


Митологике.

Обе.

И једна.

И друга.

У две слике стале...




ТасоДебели, коме сада да верујем --- теби и себи или онима који ме убеђују да је у тој њиховој творевини било најбоље могуће место за живот ... али, ето, злочести Срби је размонтирали !?
freehand freehand 09:39 03.07.2017

Re: ,

ТасоДебели, коме сада да верујем --- теби и себи или онима који ме убеђују да је у тој њиховој творевини било најбоље могуће место за живот ... али, ето, злочести Срби је размонтирали !?

To je neupitno, naravno. Kako takve kapacitete dovoditi u pitanje?
Ono što je tužna ali neumitna činjenica jeste - kako da vi sve te neke druge privedete poznanniju Istine jedine i odviknete od verovanja sopstvenim očima, ušima i drugim osjetilima, da ne govorimo o upotrebi sopstvenog uma i logičkog aqparata..
Dosadašnji pokušaji kao da nisu baš uspeli, pošto ne samo da ima preživelih, nego se još i gicaju.
emsiemsi emsiemsi 13:41 03.07.2017

Re: ,

freehand
ТасоДебели, коме сада да верујем --- теби и себи или онима који ме убеђују да је у тој њиховој творевини било најбоље могуће место за живот ... али, ето, злочести Срби је размонтирали !?

To je neupitno, naravno. Kako takve kapacitete dovoditi u pitanje?
Ono što je tužna ali neumitna činjenica jeste - kako da vi sve te neke druge privedete poznanniju Istine jedine i odviknete od verovanja sopstvenim očima, ušima i drugim osjetilima, da ne govorimo o upotrebi sopstvenog uma i logičkog aqparata..
Dosadašnji pokušaji kao da nisu baš uspeli, pošto ne samo da ima preživelih, nego se još i gicaju.

Ма да !
Ко сам ја да судим о тој најбољој држави од свих држава на кугли земаљској ?!
Остаје ми само да (и надаље) жалим јадне Швеђане, Луксембуржане, Италијане и Холанђане који нису имали ту срећу да их бравар води путем просперитета.
freehand freehand 14:23 03.07.2017

Re: ,

Ко сам ја да судим о тој најбољој држави од свих држава на кугли земаљској ?!
Остаје ми само да (и надаље) жалим јадне Швеђане, Луксембуржане, Италијане и Холанђане који нису имали ту срећу да их бравар води путем просперитета.

Ako je tvoj sud namenjen sopstvenoj upotrebi potpuno si suveren da otjsstvari sudiš kako ti drago. Ako pretenduješ da je ta splačina od suda koju uporno postuješ ovde nešto što bi valjalo uzeti zdravo za gotovo mimo tvog mentalnog zabrana - e onda malo trt.
tasadebeli tasadebeli 14:39 03.07.2017

Re: ,

emsiemsi

ТасоДебели, коме сада да верујем --- теби и себи или онима који ме убеђују да је у тој њиховој творевини било најбоље могуће место за живот ... али, ето, злочести Срби је размонтирали !?



Веруј само у овај део:

ето, злочести Срби је размонтирали



Њима је и то довољно да буду задовољни својим учинком и пребаченом ударничком нормом гледе лопатања у медијима у Србији.

Ко зна које ћемо од њихових насмејаних лица медијских делатника и ударника у Србији гледати на некој будућој динарској новчаници јер ето, изгледа ми сва је прилика, од евра нема ништа још дужи низ година.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana