Reč i slika

Šta li to

jinks RSS / 02.09.2017. u 09:24

inače dobre ljude navodi da čine zlo

sta1.jpg 

Ponekad ste se, možda, zapitali kako su Nemci, narod Getea i Gausa, uspeli toliko nisko da padnu uoči i tokom II sv. rata. Ili, kako junak Zalivskog rata, osvedočeni dobrotvor lokalne zajednice i generalno „super lik", postaje čuvar-sadista po US vojnim zatvorima u Gvantanamu i Iraku. Sad, neko će reći da je tome bio sklon, dok bi poznati profesor Filip Zimbardo sa Stanforda ipak imao na sve da doda još po nešto.

Naime, on je višedecenijski rad u nauci posvetio dokazivanju polazne ideje po kojoj ljudi u principu nisu "zli" (naravno, čast izuzecima), gde ih na to, ipak, mogu navesti određeni konteksti i okolnosti, kao i različiti uticaji koje na njih imaju negativni autoriteti. Sad, kako prof. Filip uopšte definiše zlo - po njemu, ono predstavlja sprovođenje sile, ili nastupanje sa pozicija sile, kako bi se neko ponizio i povredio, ali neretko i uklonio.

sta2.jpg 

Da ne dužim, u nastavku je navedeno deset principa kojima se, kako kaže Zimbardo, inače dobri ljudi navode da priđu „tamnoj strani sile" :)

(i) bitno je da postoji „ideologija" koja racionalizuje princip po kome cilj opravdava sva sredstva,

(ii) mali prvi koraci, uz minorni početni doprinos pojedinca „stvari",

(iii) postepeno akcije pojedinca za dobrobit „stvari" postaju sve ozbiljnije i učestalije,

(iv) naizgled „pravedni autoritet" svime rukovodi i koordiniše,

(v) saosećajni vođa se postepeno menja, i postaje autoritarno, što kaže prof. Filip, čudovište,

(vi) pravila se primenjuju voluntaristički, i menjaju stihijski i bez jasne logike,

(vii) okolnosti i kontekst redefinišu prirodu nečije uloge, gde, na primer, nasilnik postaje „dobronamerni savetnik" koji, između ostalog, priprema ljude za sve poteškoće koje donosi budućnost,

(viii) ponuditi različite društvene modele povinovanja (na primer, „hiljade njih već uveliko čita „Majn kapmf", zašto ne biste i vi"),

(ix) dozvoliti verbalne izlive neslaganja, ali biti izričit i nepopustljiv kada su nečiji postupci u pitanju,

(u ovom trenutku, po profesoru, većina pristaje da uradi bilo šta kako bi što pre otaljali obaveze prema „ekipi" i dobili obećano, ali ako je ikako moguće i pobegli iz čitave priče - otuda i sledeći, poslednji princip),

(x) učiniti odlazak što težim. 

Sad, pored navedenog, Zimbardo je uočio još nekoliko obrazaca koji se redovno ponavljaju kroz mnoštvo primera. Naime, radi se pojavama deindividualizacije i dehumanizacije. Deindividualizacija se ogleda, između ostalog, u različitim oblicima grupnih uniformi, ritualnih odeždi ili ratničkih obeležja, gde, po nekim istraživanjima, u mnogim kulturama upravo ratničke maske višestruko i doprinose brutalnosti vojnika na ratištu.

sta4.jpg 

Sa druge strane, dehumanizacija se tiče onih nad kojima se u ime određenog višeg "cilja" sprovodi nasilje, i ogleda se, između ostalog, u gubljenju prava na ime, degradiranju ponižavajućim obeležjima i odećom, ili individualnim i grupnim označavajem nižim bićima, vrstom životinja ili čega već.

Na kraju, ostaje i pitanje na koje prof. Filip u mnogim istraživanjima pokušava da nađe odgovor - odakle uopšte zlo, posebno ako ono u principu i nije individualno. Po njemu, počev od Gvantanama, preko Iraka i dalje, ključni za njegovo postojanje nisu isključivo nasilju skloni pojedinci, ili neko treći, već upravo suprotno - tiha većina pasivnih saučesnika, koja u suštini ništa i ne čini kako bi išta sprečila. Da li zbog određene naknade i privilegija, ličnog komfora, ili iščekivanja da nevreme prođe.

Naime, ispada da upravo ta pasivnost u odnosu na probleme okruženja, njihovo izbegavanje i lično neisticanje, i predstavlja, nažalost, jedan od sigurnijih načina kako da se preživi, ali i proživi. A opet, možda i mnogo više od toga - u toj meri da Zimbardo upravo u pomenutoj svesnoj pasivnosti većine i nalazi jedan od osnovnih uzroka i izvora pojave koju toliko iscrpno istražuje.

Naravno, sve to ne mora da znači da je obavezno i u pravu.

Tagovi



Komentari (123)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

docsumann docsumann 11:38 05.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?

Srđan Fuchs
emsiemsi



kako "kako", rekla Partija: "to je dogma, to se ne istražuje." a Emsika rek'o: "e, ako je tako, onda u redu."

Која Партија !?
Шта бунцаш ?



Partija - Vsemirnaya Rosj !
Ajde deder, ne vrdaj sada nego da odgovoriš Voevodi na vopros !


možda ne zna kako zna
tasadebeli tasadebeli 11:45 05.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?

Srđan Fuchs

Reci koje drukarenje, brate...



Е најгори си од све деце!

emsiemsi emsiemsi 12:57 05.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?

docsumann

Srks podjebava malo, no ne čusmo tvoj odgovor kako ti TO znaš

То је бар једноставно.
Када сазнаш, знаћеш и како.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:01 05.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?

Nja, ti si, Emsi, sofista, što je Đed Sokrat govorio!
emsiemsi emsiemsi 13:14 05.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?

Srđan Fuchs
Nja, ti si, Emsi, sofista, što je Đed Sokrat govorio!

Ма, нема то везе са софизмом.
docsumann docsumann 13:16 05.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?

emsiemsi
docsumann

Srks podjebava malo, no ne čusmo tvoj odgovor kako ti TO znaš

То је бар једноставно.
Када сазнаш, знаћеш и како.


cassiopeia cassiopeia 13:20 05.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?

Tasa
Значи, ти си једно од ретких људских бића које сам до сада у свом животу упознао, а са којима бих могао да проведем читав живот и да не зажалим због тога.


Hvala ti, Taso, na lepim rečima!

Moraš priznati da nije lako, mada je lepo znati da kad se sve sabere i oduzme, onaj drugi kaže "да не зажалим због тога"
cassiopeia cassiopeia 13:21 05.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?

tasadebeli
Srđan Fuchs

Reci koje drukarenje, brate...



Е најгори си од све деце!



Tužibaba, pardon, tužideda
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:27 05.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?

Ne zezaj, Emsi, lepo te je i učtivo pitao Doks, a kao matematičar matematičaru, imaš moralnu obavezu da odgovoriš koncizno, a ne tako, floskularno trte-mrte !
emsiemsi emsiemsi 13:33 05.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?

Srđan Fuchs
Ne zezaj, Emsi, lepo te je i učtivo pitao Doks, a kao matematičar matematičaru, imaš moralnu obavezu da odgovoriš koncizno, a ne tako, floskularno trte-mrte !

Па одговорио сам му најбоље што сам могао.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:39 05.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?

cassiopeia


Tužibaba, pardon, tužideda

Nema šta, potpisao je ugovor sa ženom, znači, nema prava da je emotivno prodaje. Može da te zagrli i poljubi u obraz, ili maksimalno, u rub spojke obraza s usnama, ostalo ne može. Tasos, povuci izjavu!
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 19:25 05.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?

Zezam se, drugari, ljubite se slobodno, neću vas drukariti Tasinici, sad, ako me ne ponudi nekom rakijicom, tada sve postaje otvoreno i moguće.

Nego, Doksi Bro - nešto ovako u ovom fazonu se divi - theoria, primeti vezu sa dalekoistočnim sistemima. Vrlo zanimljivo i intrigantno, meni barem, a ja sam dlu.
docsumann docsumann 20:08 05.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?


kontemplatirao sam ću ti se
cassiopeia cassiopeia 08:48 06.09.2017

Re: I to, ko definiše dobro zlo?

Srđan
Zezam se, drugari, ljubite se slobodno, neću vas drukariti Tasinici, sad, ako me ne ponudi nekom rakijicom, tada sve postaje otvoreno i moguće.



Koji si ti tinejdžer

Taso, ne obaziri se na ova pisanija, nema Srki pojma šta su komplimenti i kultura bez manipulacije
tasadebeli tasadebeli 09:57 06.09.2017

Re: Хеј, свете мој!

cassiopeia
Srđan
Zezam se, drugari, ljubite se slobodno, neću vas drukariti Tasinici, sad, ako me ne ponudi nekom rakijicom, tada sve postaje otvoreno i moguće.



Koji si ti tinejdžer

Taso, ne obaziri se na ova pisanija, nema Srki pojma šta su komplimenti i kultura bez manipulacije



Ма пусти, невОспитано то, начисто...

Ништа оно ђак иришки итд.

Не зна он како смо то ми у наше време.

И види само како се јефтино то продаје, молићу лепо!

sad, ako me ne ponudi nekom rakijicom, tada sve postaje otvoreno i moguće.


Е, па дакле Кас, ова данашња млађарија!

Ц, ц, ц, куда то иде овај свет...


Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:28 06.09.2017

Re: Хеј, свете мој!


Е, па дакле Кас, ова данашња млађарија!


docsumann docsumann 12:14 03.09.2017

evilirium


Srđan Fuchs Srđan Fuchs 14:18 03.09.2017

Re: evilirium

breakin' news, ej, izgleda da sajt ostaje da živi još neko vreme? teve se gasi, ali net ostaje? nije ni to loše.
jinks jinks 16:01 03.09.2017

Re: evilirium

myredneckself myredneckself 18:55 03.09.2017

Re: evilirium

U međuvremenu, između dobra i zla, saznajemo:



Trump makes partying great again.

A ja se pitam, ko ne bi voleo da bude high na trampstaziju šargarepa boje?
kick68 kick68 16:22 04.09.2017

Asocijacije


myredneckself myredneckself 09:48 05.09.2017

Re: Asocijacije

kick68



Da, do zla i užasnog ponašanja izazvanog mržnjom dolazi lakše nego što mislimo.

Btw, stotka.
kick68 kick68 01:27 06.09.2017

Re: Asocijacije


Da, do zla i užasnog ponašanja izazvanog mržnjom dolazi lakše nego što mislimo.

Pade mi na pamet:

Btw, stotka.

Procitah stoka:)))

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana