Nauka| Obrazovanje| Planeta| Život

Kako su i zašto nestali dinosaurusi

Saša Zorkić RSS / 30.10.2017. u 19:21


U proseku životni vek jedne vrste složenih živih organizama traje je oko četiri miliona godina. Neke vrste žive malo duže, neke malo kraće od toga. Dinosauri su živeli duže. Mnogo duže. Na Zemlji su se pojavili pre oko 230 miliona godina i zatim vladali planetom više 160 miliona godina. A onda su nestali. Gotovo preko noći. To se desilo pre 65 ili 66 miliona godina.

Carcharodontosaurus.jpgCarcharodontosaurus. Bio je dugačak prko 13 metara, a težak 8 tona. Glava mu je bila duga 1,6 metara, a zubi 20 cm. (http://www.astronomija.org.rs/images/stories/zivot/dinosauri/izumiranje/dino1.jpg)

 

Šta je to što je uništilo dinosauruse? Karl Segan je u poetskom nadahnuću jednom rekao kako bi, da nisu nestali, možda dinosaurusi danas leteli ka zvezdama. Ali nešto ih je u tome sprečilo, nešto iznenadno i užasno.

Činjenica jeste da su dinosaurusi polako silazili sa pozornice života, pa je zadnjih nekoliko miliona godina broj njihovih vrsta je opadao. Planeta se menjala: mora su nastajala i nestajala, izdizali su se novi planinski venci, okeanske struje su birale nove tokove, kopno se razdvajalo, klima se vremenom znatno promenila i neke vrste dinosaurusa tim promenama nisu mogle da se prilagode. Ali dinosaurusi su i dalje bili gospodari planete, isuviše brojni i moćni da tako naglo i misteriozno nestanu. Jednostavno, nakon geološkog perioda Krede njihovih fosila nema.

Naučnici već pola veka pokušavaju da utvrde uzrok izumiranja dinosaurusa i do sada su uspeli da stvore stotinak teorija o tome. Kad je znanje malo broj teorija je velik.

teorije

Po jednoj teoriji dinosaurusi su izumrli jer su ostali bez potomstva, a do toga je došlo zato što su mali sisari krali njihova jaja i njima se hranili. Problem sa ovom teorijom je u tome što je za takav ishod bilo potrebno da postoji jako puno malih sisara - a nije bio slučaj. Sem toga, i dinosaurusi i sisari su živeli istovremeno više miliona godina te ova teorija ne objašnjava zašto dinosaurusi nisu nestali i ranije - ako su sisari bili uzrok njihove propasti.

Jedna teorija govori o velikom porastu zračenja Sunca, što je izazvalo slepilo kod dinosaurusa. Slepi dinosaurusi nisu mogli da pronađu hranu, nisu mogli da nađu partnera za parenje, nisu mogli da se štite od nesreća, izumrli su. Međutim, ne postoje nikakvi dokazi o iznenadnom znatnom povećanju zračenja Sunca u davnoj prošlosti takvo da izazove slepilo kod dinosaurusa.

Možda su se dinosaurusu razboleli? Razboleli od neke čudne bolesti koja je napadala samo njih i uopšte samo krupne životinje? Možda, ali nema dokaza za tako nešto.

Ponuđena je i teorija po kojoj su uzrok propasti dinosaurusa pojava i zatim dominacija cvetnih biljaka što je, navodno, dovelo do stomačnih problema ovih velikih životinja. Ni ta teorija nije mnogo ubedljiva i deluje malo nategnuto, mada je pouzdanija od sledeće po kojoj su dinosaurusi nestali jer su ih istrebili vanzemaljci.

Poseban problem je što teorija o izumiranju dinosaurusa treba uspešno da objasni istovremeni nestanak i brojnih drugih stvorova, i to ne samo na kopnu, nego i u morima. Jer sa dinosaurusima nestale su i mnoge druge životinje. Zapravo sve životinjske vrste, ili skoro sve, teže od nekoliko desetina kilograma jednostavno su u jednom prilično kratkom periodu iščezle. Neki proračuni govore da je u periodu krede nestalo 65%, pa čak i 70%, pa čak i više od toga svih živih vrsta. Bio je to za većinu živih bića na palenti pravi smak sveta.

jukatan.jpg 

Sve u svemu za dobro objašnjenje velikog pomora života bila je potrebna neka jača katastrofa. A takvih je bilo. Najpoznatija koja se vezuje za dinosauruse je udar asteroida u obalu poluostrva koje danas nosi naziv Jukatan, a nalazi se u Meksiku. Tamo su kasnih sedamdesetih godina prošlog veka dva geofizičara, Glen Penfield i Antonio Camargo, tragajući za naftom, pronašli ogroman krater. U današnje doba krater je teško uočljiv jer ga je erozija gotovo izbrisala i zapravo Penfield i Camargo su otkrili samo neke njegove fragmente koji su, međutim, bili dovoljni za rekonstrukciju. Krater je nastao pre 65 ili 66 miliona godina, ima prečnik oko 180 kilometara, dubok je 20 i treći je po veličini od svih udarnih kratera otkrivenih na Zemlji. Po obližnjem mestu dobio je ime Krater Čiksulub (Chicxulub). Proračuni govore da je udarno telo koje je izrovalo krater imalo 10 ili više, možda i 15 kilometara u prečniku. Većina naučnika danas se slaže da je to telo, asteroid tih dimenzija, izazvao pomor planetarnih razmera.

scenario

AUbica.jpg 

Ali kako je jedan asteroid uspeo da ugrozi čitav život na planeti? Prečnik asteroida je bio najviše 15 kilometara i u poređenju sa Zemljom (12.742 km) on je sasvim neprimetan.

Evo opominjućeg scenarija. Po njemu događaji su tekli ovom redom.

Asteroid, 10 do 15 kilometara u prečniku, pre 65 ili 66 miliona godina je udario u planetu u obalu poluostrva Jukatan. Udar je izazvao snažnu eksploziju i stvario ogroma krater ispod površine mora i delimično na kopnu. Iz zemlje je istisnuo velike količine izuzetno zapaljivog gasa metana. Metan se raširio po atmosferi i njegova eksplozija je bila neminovna. Verovatno ju je aktivirala neka munja. Tada je nastao pakao. Ogroman vatreni talas se strelovito širio planetom i uništavao sve pred sobom. Gorelo je i nebo i zemlja. Procene govore da je tada izgorelo preko 50% biljnog sveta na planeti.

Asteroid je izazvao još jednu reakciju sa katastrofalnim posledicama. Pošto je pao u more, podigao je ogroman talas, cunami, koji je projurio okeanima divlje se obrušavajući po dalekim obalama.

A bio je to samo početak uništavanja života. Kako je drveće izgaralo, oslaobađale su se velike količine azot-oksida, koji se mešao sa vodenom parom u atmosferi, pa su ubrzo nastale kisele kise. Zbog velike količine prašine i sitnog kamenja u atmosferi koje je izbacio udar asteroida, nebo se zamračilo i nestala je dnevna svetlost, a površinska temperatura se smanjila za skoro 200C.

Sve ono što je preživelo sam udar asteroida bilo je osuđeno na laganu smrt. Pošto je nestalo sunčeve svetlosti uvele su trave i ostale biljke i biljojedi su bili osuđeni na laganu smrt od gladi. Bez biljojeda uskoro su i mesojedi ostali bez hrane. Uginuli su i oni. Računa se da je nakon udara asteroida izumrlo čak i 80 posto svog živog sveta.

Ipak neki životni oblici su opstali. Preživela su sitna, gotovo ništavna stvorenja koja su do tada stajala na stranputici života, bez neke perspektive. Među njima bili su i sisari. Tako je katastrofa dinosaurusa stvorila šansu za kasniji nastanak nas.

Da dodamo da je bilo i drugih dramatičnih događaja koji su ugrožavali život, a pogodili su planetu takođe krajem Krede. Bili su to divlji supervulkani na području današnje Indije. Njihove erupcije su trajale 1,5 miliona godina, a izbacile su milion kubnih kilometara lave, čađi i otrovnih gasova. Danas preovlađuje mišljenje da same erupcije nisu bile dovoljne moćne da izazovu masovno izumiranje, ali su svakako tome doprinele.

***

To je ukratko ono što danas kaže nauka. Međutim, postoji još nešto što ona nije rekla, a imalo je značajnog uticaja.

Pre nekoliko godina imao sam prilike da razgovaram sa dr Aljošom Tarasjevim, našim verovatno najpoznatijim evolucionim biologom. Pomenuo sam mu šta je Segan rekao za dinosauruse i pitao šta on o tome misli, da li bi se oni, da nisu nestali, razvili do današnje inteligencije i sposobnosti čoveka - i leteli u svemir?

- Neee, rekao je otegnuto. - Oni su imali jako mali mozak. Nije bilo mogućnosti da razviju veću inteligenciju.

I to je to. Sve što smo ovde do sada pomenuli stoji. Verovatno dinosaurusi jesu izumrli sticajem raznih okolnosti od kojih je bio presudan udar asteroida. Ali ipak, meni se čini da je za njihovu sudbinu odlučujuća bila njihova mala inteligencija. Imali su 160 miliona godina vremena da se spreme za pretnju iz svemira, a ipak nisu učinili ništa. Kada je stena iz svemira došla nisu ni znali šta se sručilo na njih.

Čovek postoji neuporedivo kraće vreme od dinosaurusa, tek možda nekoliko miliona godina, zavisno od toga šta računamo za njegov početak, a došao je do toga da je spreman, ili gotovo spreman da se odbrani od onog od čega dinosaurusi nisu mogli.

Ne znamo koliko će čovečanstvo odolevati izazovima života, sve više se govori o njegovoj mogućoj samodestrukciji. Jer čovek razvija strašna oružja i brutalno uništava prirodu od koje zavisi. Izlazi da su dinosaurusi izumrli zato što su bili glupavi, a da će čovek nestati zato što je pametan.

________________________________________________________________________________________ 

Reč dinosaurus

dino1.jpg

Početkom 19. veka na nekoliko mesta u južnoj Engleskoj su pronađeni neobični fosili ogromnih kostiju koje nisu pripadale ni jednom tada poznatom organizmu. Rekonstrukcija je ukazivala na neobične životinje koje su po građi skeleta podsećale na guštere. Ser Ričard Oven (Owen, Ser Richard 1804-1892), engleski paleontolog, dao je (1842) ovim životinjama ime dinosaurus (=strašni gušter) napravivši kovanicu od grčkih reči deinos (čudan, strašan) i sauros (gušter). Može biti da su kosti dinosaurusa otkrivane i mnogo ranije. Ima indicija da su neke pronađene još u 5-tom veku pre nove ere. Neki naučnici pretpostavljaju da je grčki istoričar Herodot govoreći o grifonu* zapravo opisivao dinosaurusa. U jednom kineskom tekstu iz trećeg veka pominju se „kosti zmaja", koje mogu da se odnose i na fosilne ostatke nekog dinosaurusa. 
* Mitska četvoronožna ptica sa nogama i kandžama lava i glavom orla

 

Tagovi



Komentari (114)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gedza.73 gedza.73 19:53 30.10.2017

Prirodna katastrofa

Ne znamo koliko će čovečanstvo odolevati izazovima života, sve više se govori o njegovoj mogućoj samodestrukciji.

Nešto preturao po knjigama pa mi se kroz ruke provuče (bez par zadnjih strana) Kon Tiki.
Pa od splava, dinosaurusa, Polinežana do Uskršnjih ostrva.

Kao da je neko eksperimentisao. Priroda, dobra klima, relativno plodna zemlja.
Onda došli ljudi, uništili prirodu, pojeli životinje i na kraju počeli da jedu sami sebe.


Saša Zorkić Saša Zorkić 20:05 30.10.2017

Re: Prirodna katastrofa

Kao da je neko eksperimentisao.

Paaa, možda je jeste. Ponekad stvarnost i izgleda kao neki ekspreiment
gedza.73 gedza.73 08:53 31.10.2017

Re: Prirodna katastrofa

Saša Zorkić
Kao da je neko eksperimentisao.

Paaa, možda je jeste. Ponekad stvarnost i izgleda kao neki ekspreiment

malo ostrvce, došli ljudi, živeli fino i lepo u početku, počeli da seku drveću, dižu one ogromne glave bez ikakve potrebe, nedostatak hrane, kultovi, tuče, podele, istrebljenje, kanibalizam...

Tako se pretpostavlja. Ako je istina onda baš dobar kontrolisan uzorak ljudske civilizacije.
gedza.73 gedza.73 08:53 31.10.2017

Re: Prirodna katastrofa

upsi
vcucko vcucko 09:20 31.10.2017

Re: Prirodna katastrofa

gedza.73

malo ostrvce, došli ljudi, živeli fino i lepo u početku, počeli da seku drveću, dižu one ogromne glave bez ikakve potrebe, nedostatak hrane, kultovi, tuče, podele, istrebljenje, kanibalizam...

Tako se pretpostavlja. Ako je istina onda baš dobar kontrolisan uzorak ljudske civilizacije.

Onda dođe santa leda pa poglavica otplovi sa veeliki beli kanu.
A vrač ga potapše po ramenu, putuj igumane

Tako je bar prikazano na filmu. A kako je zaista bilo, đavo će ga znati. Samo ako one glave progovore, jednog dana...
tetkino tetkino 09:29 31.10.2017

Re: Prirodna katastrofa

Za paralelnu istoriju Polinezije



Odlicna knjiga, verovatno njegova najbolja
c_h.arlie c_h.arlie 11:34 31.10.2017

Re: Prirodna katastrofa

gedza.73
Ne znamo koliko će čovečanstvo odolevati izazovima života, sve više se govori o njegovoj mogućoj samodestrukciji.

Nešto preturao po knjigama pa mi se kroz ruke provuče (bez par zadnjih strana) Kon Tiki.
Pa od splava, dinosaurusa, Polinežana do Uskršnjih ostrva.

Kao da je neko eksperimentisao. Priroda, dobra klima, relativno plodna zemlja.
Onda došli ljudi, uništili prirodu, pojeli životinje i na kraju počeli da jedu sami sebe.



Ja, ipak, verujem najviše u teoriju da su vanzemaljci odgovorni za nestanak dinosaurusa.
Za nastanak života na zemlji, takođe verujem da je zasluga vanzemaljaca - no, u konačnici, verujem da je i njih stvorio Bog.
michiganac michiganac 00:17 01.11.2017

Re: Prirodna katastrofa

Saša Zorkić
Kao da je neko eksperimentisao.

Paaa, možda je jeste. Ponekad stvarnost i izgleda kao neki ekspreiment


Priroda je najveci umjetnik!


Ovaj blogotekst i jedan od nedavnih pesimisticnih komentara profe Nsarskog na nekom od prethodnih blogova na koji se ne stigoh odmah javiti, o tome, parafraziram, da ce nasa vrsta prije skoncati u dugoj, tihoj agoniji nego hitro u nekom "velikom prasku", me iznova podsjetio na sjajan, kratak intervju jednog od nasih cuvenih reditelja, Misi Radivojevicu, koji dijeli gotovo istovjetna stanovista u pogledu nase buducnosti:



Dakle, izumrli su jer ne bejahu "(evoluciono) rentabilni".


S te strane me utoliko zaintrigirao taj skeptican, fatalisticki stav dvojice nesumnjivo uvazenih i ozbiljnih ljudi s dobrano prikupljenog iskustva - 'da smo zaista vec na putu bez povratka (ili mozda preciznije: pokidali (kljucne) konce koji nas vezu s prirodom)!'


Ja kao dosta mladjahniji, koji ne vidoh nesto mnogo sarenog svijeta, po difoltu, dakle, i naivniji,.. jos uvijek ne mogu bas da se slozim s tim. Bez da me se uzme za krivo, ali mozda to doista dolazi sa godinama


Stavise, s druge strane medalje, za razliku od mnogih "kataklizmi koje nam neprestano prijete i koje smo i sami u mogucnosti da proizvedemo", podsvjesno vjerujem ipak da i jedan, na prvi pogled najbanalniji pronalazak/tehnoloski napredak - recimo npr. 'Aeromobil' - sutra opet moze iznova pretumbati citav svijet i nase svjetonazore u globalu, ako bi, najprostije receno, uspjeli u namjeri da u istim do "granica" ove nase atmosfere relativno lako vinemo kriticnu masu odgovornih, koji bi gore u toj "bliskoj kosmickoj nirvani" s paralelnim pogledom na dragocjenu majcicu zemlju i posve nesvakidasnjem i neposrednom iskustvu za sva nasa cula iz prvih redova, kljucno promijenili sopstveni tok svijesti i potonje ophodjenje i prema samoj planeti. To sve vec pretpostavlja opet neki globalizovaniji, ali slobodniji i pravedniji svijet sutrasnjice bez administrativnih granica, da bismo uopste dosli na ideju ispunjavanja potpune svrhe nekog tamo aero-sokocala (ne samo potencijalnog, brzog transportnog sredstva po zamisljenim sfericnim lukovima s jedne na drugu stranu drzave, kontinenta ili cak i globusa, vec i u vertikal ka gore)
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 12:45 01.11.2017

Re: Prirodna katastrofa

Kao da je neko eksperimentisao.


Dobri Samarićani sve zeznuli...

Saša Zorkić Saša Zorkić 12:51 01.11.2017

Re: Prirodna katastrofa

Dobri Samarićani sve zeznuli...

Pa, kažem, ima raznih teorija.
niccolo niccolo 20:11 30.10.2017

Quarry

Kad sam obilazio zapad Amerike, bio sam i do Quarry Exhibit Hall u Dinosaur National Monument. Kažu da ih je (tj. njihove ostatke) na to mesto nataložila reka, pa su se pretvorili u stene i onda su se podigle i zauzele današnji položaj kao deo stvaranje Uinta planina. Ne zna se tačno kako su umrli, jedna od teorija je da je bila suša, pa da su se zato u tolikom broju okupili oko reke (posle u nekom momentu došla bujica i pokupila ih sve).

Kad ih već poredimo sa ljudima i kad pominjemo sušu, tek se u novije vreme razmatraju uticaji prirodnih katastrofa na uspod i pad određenih carstava i civilizacija, poput uticaja kuge iz prvog veka na Rimsko carstvo...U Americi imamo primer Ancient Pueblo indijanaca, za koje se smatra da su naseobine u Mesa Verde napustili kada je dvadesetak godina trajala suša u toj oblasti (mislim da je tačan broj 23).
srdjan.pajic srdjan.pajic 02:46 31.10.2017

Re: Quarry

U Americi imamo primer Ancient Pueblo indijanaca, za koje se smatra da su naseobine u Mesa Verde napustili kada je dvadesetak godina trajala suša u toj oblasti (mislim da je tačan broj 23).


Ne znam da li znaš: sa ovim se do nedavno samo spekulisalo, bukvalno do pre nekoliko meseci, da su Pueblo indijanci potomci Anasazija, iako su ovi to tvrdili odvajkada (kao što Omega tvrdi da smo mi došli iz indije, recimo). I onda su naučnici, analizom DNK, pazi sad, obične ćurke, ustanovili:

a) da su Anasazi prosto spakovali pinkle kad tamo po klifovima nije više moglo da se živi (opet, ko Srbi u vreme Brame ili bar Krišne, a boga mi i sada), i

b) da Pueblo indijanci zaista jesu njihovi potomci.

A zašto ćurke? Pa zato što Pueblo indijanci nisu dozvolili da im se prčka po kostima predaka. A ćurke su im bile, ono, ko kučići, pa su naučnici rekli - daj šta daš, dok nam nije istekao grant, dobar je mitohondrijski DNK i od ćurke...

Da ne prepričavam dalje, evo link.
maksa83 maksa83 09:10 31.10.2017

Re: Quarry

(kao što Omega tvrdi da smo mi došli iz indije, recimo).

Ti se zezaj, ali ja juče naučio ovo.
niccolo niccolo 09:49 31.10.2017

Re: Quarry

@Pajić

Posle ću da se udubim oko Indijanaca, za sada samo da pitam da li slaviš tradicionalni srpski pravoslavni praznik, Noć veštica?
srdjan.pajic srdjan.pajic 14:45 31.10.2017

Re: Quarry

niccolo
@Pajić

Posle ću da se udubim oko Indijanaca, za sada samo da pitam da li slaviš tradicionalni srpski pravoslavni praznik, Noć veštica?


Ih, da li slavim. Pa meni je sv. Luka slava, tako da slavim duplu slavu.

Ove godine radimo timski, sa nekim Talijanima, i još nekoliko porodica tu po komšiluku, ono, mi bančimo kod njih u kući, a decu pošaljemo u čoporu da samostano trikortrituju po kućama. Još su oni ovde, par blokova od nas, pa ću moći lako da dopuzim kući, četvoronoške, ako malo "preslavim" sa vatrenom vodom.

Baš prolazim neki dan tu pored komše, a on kopa grob u dvorištu i meće nekog kostura unutra, izgleda ko pravi. Setio sam se onog vica sa babom na groblju, kad pita grobara, sine, gde je parcela 6-a, grobar kaže iz rupe: ma lezi baba de oćeš! Ali nisam umeo to lepo da prevedem na engleski, pa nisam ni pokušavao.


Atomski mrav Atomski mrav 14:52 31.10.2017

Re: Quarry

Baš prolazim neki dan tu pored komše, a on kopa grob u dvorištu i meće nekog kostura unutra, izgleda ko pravi



srdjan.pajic srdjan.pajic 14:57 31.10.2017

Re: Quarry

maksa83
(kao što Omega tvrdi da smo mi došli iz indije, recimo).

Ti se zezaj, ali ja juče naučio ovo.


Khrista!

ख्रीष्ट
srdjan.pajic srdjan.pajic 15:04 31.10.2017

Re: Quarry

Atomski mrav
Baš prolazim neki dan tu pored komše, a on kopa grob u dvorištu i meće nekog kostura unutra, izgleda ko pravi





Moja kuća je došla sa ugrađenim grobljem:

Atomski mrav Atomski mrav 17:23 31.10.2017

Re: Quarry

Moja kuća je došla sa ugrađenim grobljem:


Šta sadiš u te gredice? Cveće ili onako domaćinski lukac i paradajz?
nikvet pn nikvet pn 17:32 31.10.2017

Re: Quarry

Atomski mrav

Šta sadiš


Песак за мачке и пуме?
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:38 31.10.2017

Re: Quarry

Atomski mrav
Moja kuća je došla sa ugrađenim grobljem:


Šta sadiš u te gredice? Cveće ili onako domaćinski lukac i paradajz?


Weed, domaćinski, razume se (za medicinske potrebe ).

Zezam se, to je ženin departman, ona sadi svakojako povrće. Idealno uposlenje i antidepresant dok čekaš na birou za nezaposlene. Ovo je stara slika, možda je alse video, sad imam još jedan grob, tamo iza, imamo povrća za izvoz (naročito tikvice, one rastu ko nenormalne, delimo po komšiluku). A kupio sam i u Ikei neku zastakljenu policu za uzgoj semenja (nursery), to jest, ono da posadiš semenke, pa posle za rasad, a dobro je da ti mačke ne pojedu. Ali to nešto nije urodilo plodom, iz raznih razloga, i sad mi služi kao stalaža za alat.


alselone alselone 18:00 31.10.2017

Re: Quarry

Ovo je stara slika, možda je alse video, sad imam još jedan grob, tamo iza,


Video sam, jbt.
Znaci, scena ide ovako. Treci dan intenzivnog posla, u kasnim satima, recimo oko 7, stizem kod Pajketa. Znaci, vec sam crko i od posla, i od voznje, jedva cekam da sednem, pripalim, uzmem neko pice i popricam sa prijatnom drugom osobom. I to je tako i izgledalo, na prvi pogled; stojimo na terasi, pricamo, pijemo pivo, deluje kao sasvim prijatan dan, ali onda Pajke odlazi da proveri veceru, ja ostajem sam na terasi, sumrak polako pada, duva vetar kroz granje, cuju se kojoti u daljini i ja primetim tri groba u cosku dvorista.

Razmatram Fight-or-flight response. Ako krenem da bezim, verovatno ima neke zamke po coskovima dvorista, ako krenem da se borim tu sam tek najebao, znam da je pricao kako je neke tipove iznabadao glavom u sake posle nekog stonog tenisa. Odlucim se za "pravi se blesav" strategiju, da aktivno posmatram ponasanje i u realtime odlucujem o taktici.

Ali posle par piva je postao bespomocan.

srdjan.pajic srdjan.pajic 18:47 31.10.2017

Re: Quarry

i ja primetim tri groba u cosku dvorista.


Poznato je da krtola i pomidoro najbolje rastu na zemljištu nađubrenom leševima.

A iz mog ugla je to izgledalo ovako. Spremio sve za gosta, i klopu, i zamke i ukop, mislim da sam čak i pola slobodnog dana uzeo (žena bila na putu). Zvoni alse na vratima, i onako dugačak ulazi, a ja pomislim, jebote, iskopo sam kratku rupu, moraću da dorađujem.

ako krenem da se borim tu sam tek najebao, znam da je pricao kako je neke tipove iznabadao glavom u sake posle nekog stonog tenisa.


Da, bre, pogiboh na pravdi boga, posle tog incidenta sam uzeo da vežbam borilačku veštinu, nama malima to ponekad dobro dođe.

Ali najteže mi je od svega palo što smo u toj napetoj situaciji zaboravili poklon za zilikaku, a ja sam zaboravo i salatu da poslužim, to ti nisam ni rekao, možda si primetio, a baš sam dobru napravio: od onog crvenog kupusa, maslinovim uljem i sa balsamik sirćetom od maline, i trunčicom tartufa, jebe kevu kako je dobro. No, sledeći put kad dođeš, biće samo salatica, pa te zaključavam u šupu, dok se ne ugojiš.

alselone alselone 18:56 31.10.2017

Re: Quarry

Ali najteže mi je od svega palo što smo u toj napetoj situaciji zaboravili poklon za zilikaku


Ovi balkanci kad se druze, uvek zene nagrabuse, sto bi rekla tadejus.

Spremio sve za gosta, i klopu, i zamke i ukop

zilikaka zilikaka 19:13 31.10.2017

Re: Quarry

Ali najteže mi je od svega palo što smo u toj napetoj situaciji zaboravili poklon za zilikaku,


Ma znaš šta, sad kad sam videla ono kod tebe u ćošku, što je Alse video uživo, ne zameram mu ni najmanje.

De bre, čoveče, još uz zavijanje kojota, a on pri sebi garant nije imao ni kratku cev.
Em Bačvan em u inpstranstvu.

Nego, srećna ti slava Pajke, al nemoj da ideš po komšiluku na ponude, ne spada red. Pruži se malo pa pozovi komšije bar na pivo, a dogodine ti dostavljamo i recept za koljivo.
srdjan.pajic srdjan.pajic 19:29 31.10.2017

Re: Quarry

Ma znaš šta, sad kad sam videla ono kod tebe u ćošku, što je Alse video uživo, ne zameram mu ni najmanje.


A tek što imam brener u garaži, sve bi priznao! Nego smo se malo ulili bili, samo što zapevali nismo na kraju. Još je on, jadnik, morao da ustane u 4 ujutro, pre puma, da stigne nazad na poso. Kako je preživo taj radni dan, to samo alse zna...
Atomski mrav Atomski mrav 20:05 31.10.2017

Re: Quarry

Ako krenem da bezim, verovatno ima neke zamke po coskovima dvorista


Da je Pajke pobornik onih preppersa, možda bi i imao tako nešto po dvorištu... to je baš bila zanimljiva emisija za gledanje... pazi, na jednu stranu su oni što prave zalihe hrane, vode i ostalih potrepština za ne daj Bože, pa planiraju kuda bi begali i onda redovno održavaju boot camp za čitavu porodicu a na drugu stranu oni kojima je najveća briga što će drugi ljudi navaliti na njihov posed u nameri da ih liše tih zaliha a bogami i života - sećam se kako je jedan čiča ladno minirao ceo posed. A ubedljivo prvo mesto, pa onda ide nekoliko praznih mesta, zauzimaju likovi iz Atlante koji se spremaju za invaziju Rusa na Džordžiju pošto "najveći broj pripadnika američkih oružanih snaga dolazi upravo iz Džordžije". I onda je njihov plan bio (između ostalog) da se naoružani do zuba sakriju u praznu cisternu i onda iskoče iz nje u pravom trenutku dejstvujući po neprijatelju... ne sumnjam da su u tim pripremama otišli i dalje u međuvremenu s obzirom na to da su se odnosi SAD i Rusije pogoršali (gledao sam to pre dešavanja u Ukrajini i Siriji).
49 41 49 41 21:59 31.10.2017

Re: Quarry

srdjan.pajic
Atomski mrav
Baš prolazim neki dan tu pored komše, a on kopa grob u dvorištu i meće nekog kostura unutra, izgleda ko pravi





Moja kuća je došla sa ugrađenim grobljem:



Ukrasi te grobove bar sada.

https://youtu.be/onpzeUU3jQg
alselone alselone 22:22 31.10.2017

Re: Quarry

Kako je preživo taj radni dan, to samo alse zna...


Ja imam prilicno krut bioritam. To znaci da uvek ustajem u isto vreme, bilo radni dan ili vikend, jedem u isto vreme itd. Pa se onda tako osecam jako odmorno kad samo malo prebacim to vreme, recimo kada se pomeri sat kao sada. Dzonjam malo duze, jer ne mogu bas ceo sat, i osecam se da sam spavao satima duze.

Tako i u Americi. Meni tamo dani traju po 20 sati. Uvece ostajem po njihovom vremenu, a ustajem skoro po nasem. Po Americkom legnem recimo u 10 uvece, sto je 6 ili 7 ujutru po nasem (kad sam u CA) , i ustanem u 2 ujtru po njihovom jer je to 11 ujutru po nasem. I osecam se super. Spavao sam do 11 ujutru! Jej!

Tako da sam i taj dan ustao OK, i sa osecajem neke naspavanosti. Ali kasnije... brrrrr.... :)
blogov_kolac blogov_kolac 20:12 30.10.2017

jos detaljnije objasnjenje

Ove godine sam odgledao jedan (meni bar) jako zanimljiv (dokumentarni) film na ovu temu, i vidim sada da ga ima postavljenog na YouTube. Moja preporuka za ovaj dokumentarac... naravno i za ovaj blog.


Sve je iz potpuno naucnog ugla, a u skladu sa preovladjujucim misljenjem i teorijama, pa se takoreci bez ikakvih rezervi pomenuti udar 10-15km velikog meteora pre 66 miliona godina navodi kao uzrok velikog pomora, i detaljno se analiziraju svi direktni i indirektni efekti koje bi takav jedan udar izazvao.
Saša Zorkić Saša Zorkić 21:06 30.10.2017

Re: jos detaljnije objasnjenje

Moja preporuka za ovaj dokumentarac

Nisam znao za ovaj filmić. Odličan je! Hvala.
blogov_kolac blogov_kolac 23:28 30.10.2017

Re: jos detaljnije objasnjenje

BBC ga je proletos cak najavljivao trejlerima, jer je to cak i za standarde njihovog cuvenog dokumentarnog programa bio veliki projekat. Meni je, mnogo vise od same produkcije i specijalnih efekata, necuvenih za jedan jednosatni naucni dokumentarac, ustvari najvise imponovao sam koncept. Voleo bih da nesto slicno bude model za buducnost u pravljenju naucnog programa, gde bi se znatna paznja posvecivala ozbiljnim naucnim metodama i istrazivanjima koja stoje iza nekada potpuno egzoticnih teorija. Ljudi uglavnom nemaju predstavu koliko znanja, rada i komplikovanih i skupih a preciznih istrazivanja stoji iza naucnih teorija koje, kada se to ne zna i prenebregne, mogu delovati kao necije puke mastarije.

Koliko je poznato, meteori ove velicine (precnika 10-15 kilometara) zveknu u Zemlju na otprilike svakih 100 miliona godina. Razlog zasto je ovaj od pre 66 miliona godina bio apokalipticniji od svih prethodnih je sto je udario tacno gde treba da efekat bude najstrasniji - na granici okeana i kopna, i to bas u vreme kada su zivim svetom dominirale izrazito krupne vrste, najranjivije za ovu vrstu kataklizme. Ovo sto je vec pomenuto na blogu, kada takva kamencina sledeci put ponovo krene ka Zemlji, a ako se ljudi u medjuvremenu ne istrebe sami, po prvi put nece imati vise nikakav uticaj po zivot na Zemlji, jer covecanstvo vec sa danasnjom svojom tehnologijom moze prvo blagovremeno da uoci, a zatim i da organizuje dovoljno veliko skretanje putanje takvog objekta, ili njegovo rascepkavanje, u zavisnosti za koju se strategiju odbrane opredeli. Istina, u ovom momentu sve je jos uvek na teorijskim konceptima i nista konkretno nije uradjeno u tom smeru (iako smo tehnoloski dovoljno razvijeni), ali do sredine, ili makar do kraja veka, sigurno ce biti realizovan neki od projekata koji su u te svrhe vec osmisljeni, ili mozda neki jos napredniji. Ako je verovatnoca da ce se neki takav ogromni meteor u sledecih par milenijuma pojaviti mizerna, oni mnogo manji, dijametra od oko "samo" 100m, udaraju Zemlju otprilike na svakih oko 5.000 godina. Oni ne mogu da izazovu apokalipsu i opstu kataklizmu, ali zato mogu itekako ogromnu stetu da izazovu u zavisnosti od lokacije pada i moguca steta bi dosta prevazilazila cenu kosmicke antimeteorske zastite, pa makar samo zbog toga ne treba previse odugovlaciti sa tim projektima, uprkos komplikovanosti i paprenoj ceni.
Saša Zorkić Saša Zorkić 10:56 31.10.2017

Re: jos detaljnije objasnjenje

ne treba previse odugovlaciti sa tim projektima, uprkos komplikovanosti i paprenoj ceni.

Jeste, ne treba. Ali isto tako odbrana ne treba da zavisi samo od SAD, Rusije ili Kine. To je problem za Ujedinjene nacije.
Черевићан Черевићан 20:38 30.10.2017

Chicxulubа тајна

Izlazi da su dinosaurusi izumrli zato što su bili glupavi, a da će čovek nestati zato što je pametan.


громадни Гмазови памети пилеће
окончаше трајање у киселој тами
ми сој љуцки ...без камена сНеба
знањем курчевити 'тепнут ћемо'с сами
eloy eloy 21:35 30.10.2017

Tajming..


Ima izumiranja raznijeh. Ovo me više zabrinjava a i još nije kasno. Za dinosauruse jeste.

Србији је лане рођено 65.554 беба – што је најмањи број живорођених у једној години на територији наше земље од почетка 20. века. Више деце рађано је у ратним годинама – током Балканских и Првог и Другог светског рата, каже за „Политику” Горан Пенев, демограф Института за друштвене науке.

– Прошле године у Србији се родило око 100.000 мање деце него пре 60 година – тада их је на свет дошло око 165.000. Од 168 општина, чак у 160 у 2013. било је више умрлих него рођених – објашњава Пенев.

Једна општина – Црна Трава, остала је лане без иједног новорођенчета, а у више од хиљаду места у Србији није се зачуо плач рођене бебе.

Недавно објављени подаци Републичког завода за статистику (РЗС) о виталним догађајима за прошлу годину звоно су на узбуну – тенденција да се сваке године рађа мање беба него што умре људи, карактеристичан у последњих неколико деценија, наставља се и прети да нас до половине овог века буде готово упола мање него данас.



izvor Politika
zemljanin zemljanin 21:56 30.10.2017

Great Dying

meni je uvek bilo fascinantije - sibirski vulkani ... zato ga I zovu veliki pomor, pre nekih 250mil godina ... cca 96% vodenih organizama I oko 70% kopnenih - izumrlo
Davie Davie 22:05 30.10.2017

Ала га је Ђенка поправио

Zbog velike količine prašine i sitnog kamenja u atmosferi koje je izbacio udar asteroida, nebo se zamračilo i nestala je dnevna svetlost, a površinska temperatura se smanjila za skoro 200C.


Грешкица, треба да стоји 20 целзијусових степени. Иначе занимљив текст, као да је из некадашњих Дечијих новина.

Нисам проверавао да ли си писао о тунгуској експлозији али ето идеје за неки будушчиј блог.
Saša Zorkić Saša Zorkić 23:03 30.10.2017

Re: Ала га је Ђенка поправио

Грешкица

Da, ta druga nula je zapravo bila oznaka za stepen, ali kada se tekst iz Worda ovde prebaci onda se stepen pretvori u nulu. A ja to nisam primetio, hvala.

Inače, da ovde je tekst o Tunguskoj ekspoloziji.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 00:52 04.11.2017

Re: Ала га је Ђенка поправио

Inače, da ovde je tekst o Tunguskoj ekspoloziji.

pre neku godinu sam gledala dokumentarac o arheologu stivenu kolinsu koji je decenijama bio ubeđen da su sodoma (i gomora) bili na drugom mestu od onog za koje se misli. ono što su pronašli na lokalitetu odgovara scenariju iz tunguske eksplozije. npr, grnčarija koju u pronašli je imala glaziranu površinu, u vreme kada se nije znalo ništa o staklu i glaziranju. po zidovima su pronašli garež samo po površini, i još štošta, nije bilo kratera, izlivanje vulkana se nije desilo tada već u neko drugo vreme (a i izlivanje vulkana ostavlja drugačije tragove), što ih je navelo na zaključak da je sodomu spalilo nešto što je bilo brzo, jako visoke temperature, ali kratkotrajno.



edit:
Asteroid (99942) Apophis ima prečnik od oko 300 metara i pored Zemlje će proći na oko 30 000 kilometara 13. aprila 2029. Sedam godina kasnije će se vratiti, ali danas astronomi nisu u stanju da pouzdano utvrde da li će i tada promašiti našu planetu.

s obzirom da si ovo pisao 2008-me, da li će nas 2036-te godine udariti 99942?

edit2: a čeljabinski meteorit iz 2013-te?
(gadno je kad se za nešto zainteresujem u ponoć )
Saša Zorkić Saša Zorkić 11:04 04.11.2017

Re: Ала га је Ђенка поправио

s obzirom da si ovo pisao 2008-me, da li će nas 2036-te godine udariti 99942?

Koliko znam ništa se u međuvremenu bitno nije promenilo. Kada asteroid proleti 2029. tek tada će moći precizno da se izračuna njegov sledeći prolazak (2036).

Ali, verujem da je on stalno pod nadzorom i da NASA vežba odbranu (ne samo zbog njega). A verovatno i Rusi rade slično, samo što oni ne osećaju potrebu da o svemu tome pričaju.

Čeljabinski meteorit zaslužuje jedan jako lepo članak - koji nema ko da napiše.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 12:44 04.11.2017

Re: Ала га је Ђенка поправио

ala si me utešio. :))))) znači da se pravimo dinosaurusi dok rusi ne progovore. a da li već postoje planovi čime bi 300 metara prečnika kamen ubili na tih 30.000 metara od zemlje, ili bi mu pomerili putanju? mislim, ako mu pomere putanju, ako opali u mesec ili u, šta ja znam, neku od planeta, to se ne bi odrazilo na zemlju? sećam se nekog dokumentarca gde lik kaže da ustvari nemamo način da ga "sklonimo" jer ako ga gađamo nuklearkom, to će opet imati žešće posledice na zemlju...

izvini što smaram.
Saša Zorkić Saša Zorkić 14:35 04.11.2017

Re: Ала га је Ђенка поправио

3. Ma neeee, nije to smaranje

2. Podaci se u astronomiji brzo menjaju i neki podaci postaju zastareli u roku od jednog dana.

1. Apophis je smešten u kateogoriju kamenja koje se vrzma u blizini Zemlje. Kao takav predstavlja potencijalnu opasnost. Trenutno se ima "specijalan" status (http://newton.dm.unipi.it/neodys/index.php?pc=4.1&ots=t), a to znači: The "Special" cases are those particularly interesting, like Apophis, which needed a more detailed analysis and whose risk tables have not been computed using the CLOMON2 standard procedure.

Koliko vidim više se ne pominje 2036. godina kao rizična. 2029. će prozujati na skoro 4 miliona km., a sledeći blizak prolaz će biti u sledećem veku.

https://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=apophis;old=0;orb=0;cov=0;log=0;cad=1#cad

Naravno, što se dalje gleda, podaci su manje pouzdani.

Dakle, kako sad stvari stoje, ako neki podatak nisam propustio, treba mnogo, mnogo više da se brinemo o opasnostima na Zemlji :)
aureus aureus 22:31 30.10.2017

Malo je poznato...


Saša Zorkić Saša Zorkić 23:30 30.10.2017

Re: Malo je poznato...

Jeste! Samo se o tome ćuti. Ne daju proizvođači duvana da se objavi
aureus aureus 23:42 30.10.2017

Re: Malo je poznato...

Saša Zorkić
Jeste! Samo se o tome ćuti. Ne daju proizvođači duvana da se objavi

Istina kad tad ispliva!
Što bi rekao Mak Dizdar: "malo znamo, al' je znano!"

Postoje i verzije u koje ne vjerujem baš puno.
Mora se priznati da je ova ispod malo vjerovatna.
Mislim, ko bi povjerovao u ovo:

Saša Zorkić Saša Zorkić 00:07 31.10.2017

Re: Malo je poznato...

aureus
Saša Zorkić
Jeste! Samo se o tome ćuti. Ne daju proizvođači duvana da se objavi

Istina kad tad ispliva!
Što bi rekao Mak Dizdar: "malo znamo, al' je znano!"

Postoje i verzije u koje ne vjerujem baš puno.
Mora se priznati da je ova ispod malo vjerovatna.
Mislim, ko bi povjerovao u ovo:



U, ovo je baš diskriminatorski!
aureus aureus 00:23 31.10.2017

Re: Malo je poznato...

Saša Zorkić

U, ovo je baš diskriminatorski!

Jeste, ako je tačno. No, vjerovatnije je da su se prosto ukrcali na pogrešan brod.


aureus aureus 00:30 31.10.2017

Re: Malo je poznato...

Opet, najzanimljivije je što su neki dinosaurusi ZNALI da žive u svijetu prepunom opasnostima.



Većina ih je ipak smatrala da su previše veliki da bi propali.
looping looping 06:44 01.11.2017

Re: Malo je poznato...

Ili možda...

jinks jinks 22:49 30.10.2017

...

Izlazi da su dinosaurusi izumrli zato što su bili glupavi, a da će čovek nestati zato što je pametan.

U stvari, ukoliko do toga i dođe, vezano za nestanak ljudi, to se verovatno neće desiti zbog onih koji su pametni, već drugih koji misle da su pametni a ne znaju da nisu.
nsarski nsarski 22:57 30.10.2017

Re: ...

Izlazi da su dinosaurusi izumrli zato što su bili glupavi, a da će čovek nestati zato što je pametan.


Evo kako to može da izgleda.

Saša Zorkić Saša Zorkić 23:26 30.10.2017

Re: ...

to se verovatno neće desiti zbog onih koji su pametni, već drugih koji misle da su pametni a ne znaju da nisu

Zapravo, ovo je jako lepo rečeno!
Saša Zorkić Saša Zorkić 23:28 30.10.2017

Re: ...

Evo kako to može da izgleda

C, c, c.
Filip Mladenović Filip Mladenović 00:56 31.10.2017

Re: ...

Emil Sioran u jednom svom eseju tvrdi da su ljudi zapravo greška prirode!
angie01 angie01 01:15 31.10.2017

kako i zasto su nestali dinosaurusi,

docsumann docsumann 07:59 31.10.2017

Re: ...

Filip Mladenović
Emil Sioran u jednom svom eseju tvrdi da su ljudi zapravo greška prirode!


ha, baš čudno, ne liči na njega
Saša Zorkić Saša Zorkić 10:14 31.10.2017

Re: ...

Emil Sioran u jednom svom eseju tvrdi da su ljudi zapravo greška prirode!

Nee, priroda je bezgrešna
apacherosepeacock apacherosepeacock 10:23 31.10.2017

Re: ...

Filip Mladenović
Emil Sioran u jednom svom eseju tvrdi da su ljudi zapravo greška prirode!


Ne znam dal su greska ili bad joke.
docsumann docsumann 08:01 31.10.2017

možda


uzroci nisu tako velikih (kosmičkih) dimenzija.
možda su, štaviše, jedino vidljivi pod miksroskopom...
apacherosepeacock apacherosepeacock 10:00 31.10.2017

meteor

Računa se da je nakon udara asteroida izumrlo čak i 80 posto svog živog sveta.
Ipak neki životni oblici su opstali. Preživela su sitna, gotovo ništavna stvorenja


Pa ne znam koliko su nistavna, zar krokodili i ostala im rodbina, ajkula, kit i jos po nesto ne datira iz tog perioda?

U svakom slucaju ono sto je zivelo u vodi i vodozemci su imali najbolje sanse da prezive klimatske katastrofe pa i takvih razmera kao sto je udarac meteora..

(ne znam sta bih dala da mogu nekim vremeplovom da vidim doba jure:)

Tako je katastrofa dinosaurusa stvorila šansu za kasniji nastanak nas.


Pity.

Jukie Jukie 11:09 31.10.2017

Re: meteor

Meni nikad nije jasno kako neki baš mali raptori nisu preživeli a ptice jesu. I jedni i drugi su bili veliki tako kao pile, pernati, skoro jednakog skeleta i unutrašnjih organa, sem što su raptori imali zube i prste na rukama. Inače smatra se da su pre eksplozije već postojale odvojene linije nekih današnjih ptica, npr. živine



Run, raptor, run

.
.
Mmm... sisar... njam...
.

.
.
Mmm... sisar... njam...
.


aureus aureus 12:21 31.10.2017

Re: meteor

Jukie

Mmm... sisar... njam...



I poješće ga tako cijelog, sa repom i dlačicama?
Bez prethodne termičke obrade?
Nije li to malo...neozbiljno?
Saša Zorkić Saša Zorkić 12:40 31.10.2017

Re: meteor

Nije li to malo...neozbiljno?

Da, ali nije genetski modifikovana
Jukie Jukie 10:57 01.11.2017

Re: meteor

Kad smo disekovali pacova na fakultetu, prvo pola sata makazama seckaš dlake da stigneš do kože, onda treba onim neozbiljnim skalpelom koji se povija da probiješ kožu... Za disekcije je potreban ozbiljan mesarski escajg

Ali sad vidite kako su roadrunneri opasni, oni inače redovno love zmije, a jednom je jedna ulovila neku ekstra retku pticu.
Okupili se posmatrači ptica u nekoj američkoj oazi jer je neko dojavio da je neki severnjački vrapčić zalutao i umešao se u jato lokalnih vrsta. I okupi se pedesetak ljudi, stoje na bezbednoj razdaljini i gledaju kako ovi kljucaju po zemlji, kad se u daljini pojavljuje trkačica i nadire prema njima. Lokalni vrapcovi, kad su je videli krajičkom oka, diskretno su jedno po jedno napustili lokaciju i ostane neiskusni dođoš koji i dalje skakuće po zemlji i kljuca. Cap carap! I već ga je utukla ovim kljunom i drži ga za krilce. Tek onda se sete da ga slikaju. Na svu sreću priznaju im posmatranje jer je još bio živ kad su počeli posmatranje.
LINK na originalni tekst
aureus aureus 14:24 01.11.2017

Re: meteor

Jukie
u daljini pojavljuje trkačica i nadire...
...ostane neiskusni dođoš...
Cap carap!

utukla

Tek onda se sete da ga slikaju.

А ја помислио - тек тад се сјете да помогну врапчићу.

Јукие, окрутни човјече, куд се сјети баш тог случаја?
Плачем већ 20 минута. Врабац је моја омиљена птица.

Проклета била птица тркачица!
Нек је поједе којот!

Ех, Дарвине, Дарвине, за све си ти крив.
docsumann docsumann 14:12 31.10.2017

nekako kao da


svi nestanak dinosaurusa doživljavamo kao neki biološki PUF! momenat.
nema više.
to nestajanje je moglo potrajati duže nego što mi ljudi postojimo...

Kazezoze Kazezoze 15:12 31.10.2017

Re: nekako kao da

docsumann

svi nestanak dinosaurusa doživljavamo kao neki biološki PUF! momenat.
nema više.
to nestajanje je moglo potrajati duže nego što mi ljudi postojimo...


Da, kao kvantni skok, što bi reko Jeremije na svojoj temi.
aureus aureus 15:38 31.10.2017

Re: nekako kao da

docsumann

svi nestanak dinosaurusa

Prvo, nisu nestali svi dinosaurusi. Rolling Stones su još uvijek tu.



Drugo, jednom je i Fantom, a siguran sam da se toga sjećaš, nabasao na dinosaurusa i čak je uspio da ga pripitomi.

docsumann docsumann 15:41 31.10.2017

Re: nekako kao da

fuzionisali su se (asimilirali) sa hip-hopom.



koja all star postava 90-tih
Saša Zorkić Saša Zorkić 17:03 31.10.2017

Re: nekako kao da

to nestajanje je moglo potrajati duže nego što mi ljudi postojimo...

Pa ne baš, ako se gleda po geološkim nalazima. Inače, neki smatraju da su dinosaurusi nestali u užasno kratkom periodu (kažu, u pitanju su pre bili sati nego nedelje).

Naravno, dosta zavisi i od definicije izumiranja. Jer, neki s pravom ističu da dinosaurusi zapravo nisu izumrli jer su nastavili da žive kao ptice.
49 41 49 41 17:38 31.10.2017

Kako ko

Otisli pa pokopani.

Ivan "navukao" 90, mozda ga malo samoca "grize"; al Boze moj naspram mnogih davno pokopanih.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3540064/It-s-people-left-ground-Chernobyl-s-resident-claims-right-spend-past-30-years-living-shadow-world-s-worst-nuclear-disaster.html

Igra opet ljutska i sve u p.m.

http://www.kurir.rs/planeta/2239841/fotovideo-cernobilj-30-godina-kasnije-mrtav-grad-koji-prerasta-u-dzunglu

https://youtu.be/TK-nD9DN0bQ

jednarecfonmoi jednarecfonmoi 22:25 31.10.2017

Nesi, pa gde si

Celo detinjstvo sam provela u proucavanju dinosaurusa davno pre Parka iz doba Jure kad su postali svima ludo zanimljivi.

Sanjarila sam o tome da je Nesi plezirosaurua i da prezivela kolonija tih bica obitava u skrrivenim delovima Loh Nesa. Pre par godina je snimljen divan film na tu temu, o naucnim istrazivanjima i dokazima a kad je potrebno da prikazu Nesi, pokazu crtez jedne devojcice, mozda je jos neko gledao?

U tom istom detinjstvu zamisljala sam diplodoka ili diplodokusa i stalno poredila njegovu duzinu od 28 metara sa duzinim plavog kita. Smorili su me posle sa pricama da u Juznoj Americi je nadjen jedan od 45 i u Kini drugi od 55 cm, taj drugi, ime mu pocinje na S. Naravno ne ceo skelet nego fosili. Nista ne verujem, jedan je diplodok!

Alosaurus i Tiranosaurus rex nisu mi bili zanimljivi, ali zato najtezi brontorosaurus jeste.

Od svih teorija zaista jedino deluje prihvatljiva ova o asteroidu...kako god bilo, ja ceo zivot patim za njima sto ih nikad nisam videla. Pretpostavlja se da je i zvuk kada hodaju licio na grmljavinu.

Hvala za ovaj divan tekst, vratila sam se u praistoriju svog zivota, u detinjstvo.

P.S. Ima i divan crtani Zemlja pre vremena, otplakah uredno, o dinosaurusima je.
Saša Zorkić Saša Zorkić 23:56 31.10.2017

Re: Nesi, pa gde si

Ima i divan crtani Zemlja pre vremena,

Hvala. Ima i Diznijev film u kome dinosaurusi uspevaju da pronađu srećnu dolinu u kojoj su dugo i lepo živeli.

jednarecfonmoi jednarecfonmoi 00:51 01.11.2017

Re: Nesi, pa gde si

Saša Zorkić
Ima i divan crtani Zemlja pre vremena,

Hvala. Ima i Diznijev film u kome dinosaurusi uspevaju da pronađu srećnu dolinu u kojoj su dugo i lepo živeli.





Mozda su jos uvek tamo ili.....

mozda postoji planeta naseljena njima.


darkom darkom 16:59 01.11.2017

Odličan tekst!

Sve pohvala autoru za jedan ovako divan tekst! Moj mali sin, koji inače nije jedini koji voli dinosauruse je uživao dok sam mu čitao. Predlažem, da je izrada web sajta na ovu temu, jako korisna?
maksa83 maksa83 18:57 01.11.2017

Re: Odličan tekst!

Moj mali sin, koji inače nije jedini koji voli dinosauruse je uživao dok sam mu čitao. Predlažem, da je izrada web sajta na ovu temu, jako korisna?

Davno davno je još postojao sajt za podršku roditeljima sa decom koja su opsednuta dinosaurusima. Meni je i pre Interneta moj brat od tetke kad je imao 4 godine u vojsku slao pisma sa njegovim nacrtima tj. crtežima još neotkrivenih dinosaurusa (jedan je bio Pektopah, to pamtim) i spiskom šta sve mogu da pojedu. To su mi omiljena pisma iz vojske.
darkom darkom 19:04 01.11.2017

Re: Odličan tekst!

eh...ta pisma iz vojske...kako je to nekada bilo lepo...
Saša Zorkić Saša Zorkić 19:21 01.11.2017

Re: Odličan tekst!

Predlažem, da je izrada web sajta na ovu temu, jako korisna?

Hvala, hvala :)

Možda ovo može malo da pomogne:

http://static.astronomija.org.rs/nauke/biologija/dinosaur/uvod.htm

Saša Zorkić Saša Zorkić 19:24 01.11.2017

Re: Odličan tekst!

Davno davno je još postojao sajt za podršku roditeljima sa decom koja su opsednuta dinosaurusima.

Nisam znao, pa to je sjajno. Jeste, male klinje obožavaju dinosauruse.

Evo ponovo linka koji sam ponutio malo pre, kao prvu pomoć:

DINOSAURUS

darkom darkom 19:35 01.11.2017

Re: Odličan tekst!

Odlično! Puno hvala!
maksa83 maksa83 19:43 01.11.2017

Re: Odličan tekst!

Nisam znao, pa to je sjajno. Jeste, male klinje obožavaju dinosauruse.

Da, to se dešava između treće i pete godine otpr. i postoji neki čitav niz teorija zašto se to desi.

Gugluj "child obsessed with dinosaurs", dobićeš doduše i dosta linkova gde se to vezuje za autizam, ali to nema veze sa životom, znam gomilu dece koja nemaju dijagnostikovano ništa iz spektra a svejedno ih u'vati.

Npr.: Why Do Kids Like Dinosaurs?
Saša Zorkić Saša Zorkić 20:53 01.11.2017

Re: Odličan tekst!


Npr.: Why Do Kids Like Dinosaurs?


Ne objašnjava se zašto se meni sviđaju dinosaurusi. Hmm, možda iz istih razloga :)
nsarski nsarski 21:55 01.11.2017

Re: Odličan tekst!

Ne objašnjava se zašto se meni sviđaju dinosaurusi. Hmm, možda iz istih razloga :)


Prema slobodno-maštovitoj teoriji Karla Sagana, mi bi trebali dinosaurusa da se strašno plašimo. Preporučujem knjigu - malo je zastarela i naivna, ali šarmantna. Ne znam samo kako je spakovao humanoide i dinosauruse u isti vremenski period, ali...

Atomski mrav Atomski mrav 22:14 01.11.2017

Re: Odličan tekst!

Da, to se dešava između treće i pete godine otpr. i postoji neki čitav niz teorija zašto se to desi.


U današnje vreme najviše zbog Pepe praseta (odnosno Džordža i njegovog dinosaurusa).
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:56 02.11.2017

Re: Odličan tekst!

Pretty much every kid in the world goes through a “dinosaur phase,” when he or she eats, sleeps and breathes dinosaurs.

to se upravo dešava mom skoro trigodišnjem bratancu koji sebe zove "beli dino" (ne znam zašto beli). dino je dinosaurus iz dino parka sa zlatibora, i nema boga da ga ubediš da je dino extinct jer ovaj dino riče, trepće i otvara usta. on se, doduše, plaši insekata, ali životinja (veliki psi, konji, mačke, koze, svinje - to je do sada uspeo da vidi i pipne/jaše) nimalo.

ne sećam se da se moja generacija fascinirala dinosaurusima (samo nerdovi, hehe), mislim da je to masovnije krenulo od diznija 1988, pa onda park iz doba jure, i sada na svakih 5 godina izbace neki realistični serijal ili animirani film za decu kako su dinosaurusi baš bili dobri, skoro kao pets. a imamo i te tematske dino parkove.
za nerdove nema opravdanja.
49 41 49 41 02:26 02.11.2017

Nojeva barka

https://youtu.be/cJQn4kmzz3w

Rekose, da se jedino krokodili nisu promenili (nestali) 200 miliona godina.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:26 02.11.2017

.

sve se ipak na kraju svodi na to da neki imaju, a drugi umeju.
nego, ako se (samo)destruktivno pocmekamo, kao što najviše liči da će da bude (na jedan ili drugi način, brzo ili nešto sporije), da li planeta zemlja ima šanse da se obnovi (minus ljudi) i krene u neki novi ciklus? nekako bih bila mirnija kada bi odgovor na to pitanje bio pozitivan. :)
Većina ih je ipak smatrala da su previše veliki da bi propali.

eto. :)

edit: zar nisi pre par godina pisao da, ustvari, čovek baš i nema načina da izbegne katastrofu tipa 15 km kamenčuga srlja ka indijskom okeanu, npr? ili npr na jeloustoun? mislim, opasno bi puklo, kako kažu, i bez tog koša. a i od sve te naše pameti, nismo uspeli da provalimo kako da sprečimo vuklansku erupciju ili zemljotres.

inače, vidi ove japance čarobnjake

nsarski nsarski 23:47 02.11.2017

Re: .

da li planeta zemlja ima šanse da se obnovi (minus ljudi) i krene u neki novi ciklus? nekako bih bila mirnija kada bi odgovor na to pitanje bio pozitivan. :)


Ha, ha, ovo je zaista 1 million dollar question.

Ovako ja mislim: to naše "samouništenje" neće zbrisati sve ljude sa planete. Ostaće nešto ljudi po zabitim mestima, skrovištima, itd.
Koliko, ni to nije izvesno - ali verovatno manje od broja koji je neophodan da se "civilizacija" u ovom obliku održava. U tom slučaju, bili bi vraćeni desetine hiljada godina "unazad" (pretpostavljajući da je ovo sadašnje stane bajno i napredno pa je sve drugo kretanje unazad). Znači posle dovoljno hiljada godina, neka prepoznatljiva forma opstanka vrste bi se stabilizovala. Pa bi oni mogli u narednom ciklusu da se opet samounište, i tako dalje, mnogo puta, sve dok se ne razvije svest koja nema to seme samouništenja u sebi.

Ali, ako nas samouništenje zaista samouništi do poslednje jedinke, mislim da nema realne nade da se inteligentni život (na nivou današnjice) razvije više miliona godina. U međuvremenu razne kosmičke kataklizme mogu da dodatno zakomlikuju stvar.

Eto, to je moje privatno, ničim potkrepljeno mišljenje, koje sam iskazao jer me je tvoj komentar inspirisao.

eto. :)
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 00:08 03.11.2017

Re: .

Pa bi oni mogli u narednom ciklusu da se opet samounište, i tako dalje, mnogo puta, sve dok se ne razvije svest koja nema to seme samouništenja u sebi.

to znači da nam nema spasa, 100%!

moje pitanje se više odnosilo da li bi planeta bez ljudi uspela da postane ponovo "plava i zelena", sa nekim novim ne previše inteligentnim oblicima života, što me navodi na zaključak da su ljudi samo trenutna fatalna virusna infekcija (da ne kažem kuga). ono, ako bi nas pobio nuklearni rat, on bi spržio mnogo što-šta na planeti i zagadio na dosta godina, verovatno bismo imali neko vreme žabe sa tri glave i dva dupeta i 15 nogu, što bi evolucijom ili propalo ili se proglasilo za kralja bare. jer ovo što pruča saša, šta se desilo kada je zveknuo kamen mi se ne čini tako strašno zagađujuće koliko raspad uranijuma i još koječega što već sada uveliko ispuštamo u zemlju, vazduh i vodu, jer npr, volimo da imamo jeftine majice u svim bojama, nove svake sezone. da ne pominjem tešku industriju.

https://vimeo.com/190158582
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 00:19 03.11.2017

Re: .

Koliko, ni to nije izvesno - ali verovatno manje od broja koji je neophodan da se "civilizacija" u ovom obliku održava. U tom slučaju, bili bi vraćeni desetine hiljada godina "unazad" (pretpostavljajući da je ovo sadašnje stane bajno i napredno pa je sve drugo kretanje unazad).


ovako?
apacherosepeacock apacherosepeacock 09:45 03.11.2017

Re: .

da su ljudi samo trenutna fatalna virusna infekcija (da ne kažem kuga).






Valentine: When you get a virus, you get a fever. That's the human body raising its core temperature to kill the virus. Planet Earth works the same way: Global warming is the fever, mankind is the virus. We're making our planet sick. A cull is our only hope. If we don't reduce our population ourselves, there's only one of two ways this can go: The host kills the virus, or the virus kills the host. Either way...

Arthur: The result is the same: The virus dies.
Saša Zorkić Saša Zorkić 10:46 03.11.2017

Re: .

zar nisi pre par godina pisao da, ustvari, čovek baš i nema načina da izbegne katastrofu tipa 15 km kamenčuga srlja ka indijskom okeanu, npr?

Nema šanse ako stenu kasno uoči. Ako bi sada naučnici utvrdili da će nas lupi planina za 200 godina - pa našlo bi se rešenje. A dinosaurusi su imali 160 miliona godina na raspolaganju da se odbrane od asteroida.
Atomski mrav Atomski mrav 13:28 03.11.2017

Re: .

Ovako ja mislim: to naše "samouništenje" neće zbrisati sve ljude sa planete.

Neće, da se sad desi tako nešto preživela bi sledeća četiri čoveka:
- Donald Tramp i Vladimi Putin jer bi ih njihove službe sklonile na bezbedno mesto
- Bil Gejts, jer ima dovoljno para da sebi obezbedi dovoljno jako sklonište
- Pipo Inzagi, njega će jednostavno usrati da preživi...
maksa83 maksa83 15:14 03.11.2017

Re: .

- Donald Tramp i Vladimi Putin jer bi ih njihove službe sklonile na bezbedno mesto
- Bil Gejts, jer ima dovoljno para da sebi obezbedi dovoljno jako sklonište
- Pipo Inzagi, njega će jednostavno usrati da preživi...


+ Rasim Ljajić koji će da stoji uredno očešljan i onako malo umno zagledan u horizont u toj beživotnoj pustari kao Ministar Nečega.
Atomski mrav Atomski mrav 15:35 03.11.2017

Re: .

+ Rasim Ljajić koji će da stoji uredno očešljan i onako malo umno zagledan u horizont u toj beživotnoj pustari kao Ministar Nečega.


Ali uz jedan uslov - da preživi i Sulejman Ugljanin.
alselone alselone 16:07 03.11.2017

Re: .

Nemojte Dinkica zaboraviti.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 16:45 03.11.2017

Re: .

Ali uz jedan uslov - da preživi i Sulejman Ugljanin.

e, jbg sad. a zukorlić?



btw, nisam sigurna za donalda, ali za hilari jesam. problem je što niko od njih nit može da rodi, nit da plodi (sem možda taj pipo). zato i kažem da ćemo dizginemo pre ili nešto kasnije.

šta su ti putanje misli...setila sam se neke treš-komedije gde je jedan lik ostao plodan (jedan-jedini) na zeloj planeti, pa su mu slali na sat vremena žene predstavnice svojih naroda, na oplodnju. nije x-rated. ne znam zašto sam sad ovo ispričala.
Atomski mrav Atomski mrav 17:08 03.11.2017

Re: .

šta su ti putanje misli...setila sam se neke treš-komedije gde je jedan lik ostao plodan (jedan-jedini) na zeloj planeti, pa su mu slali na sat vremena žene predstavnice svojih naroda, na oplodnju. nije x-rated. ne znam zašto sam sad ovo ispričala.


'Ladno se sećam tog filma, lik je jedini izbegao sterilizaciju (koja se desila širom sveta kontaminacijom pijaće vode) tako što je bio na nekoj jahti i pio samo - šampanjac.

Evo, iskopao sam - film se zove Percy's progress. I jedna ispravka, svi muškarci sem njega u filmu nisu postali sterilni već impotentni... LINK >>> https://en.wikipedia.org/wiki/Percy%27s_Progress

Ali još bolje - film je u stvari nastavak (!!!) filma pod nazivom Percy... LINK >>> https://en.wikipedia.org/wiki/Percy_(film)
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 17:42 03.11.2017

Re: .

'Ladno se sećam tog filma

atomski, care! najgori smo od sve dece ovde. tako je, pio je šampanjac na jahti. sećam se scene kada mu u hotelsku sobu dolaze dve kineskinje, jer pošto su oni mnogoljudna nacija, mora da oplodi dve.
imdb oznaka 3.7. mislim da nisam nikada videla nižu. nije fer. moraš stvarno biti umetnik i ne napraviti porn od ovakve priče:

Edwin Antony (Hywel Bennett) is emasculated in an accident which kills a young philanderer. Doctors successfully replace his member with that of the dead man, but refuse to tell him the full story of the organ's origin. So Edwin begins a search which takes him to the philanderer's wife - and also to his many, many girlfriends...

i nastavak:
Percy, the man with the world's first penis transplant, discovers that there is a chemical in the city's water that makes men impotent.

:)))))))))))))))))))


st.jepan st.jepan 12:27 04.11.2017

...

.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana