Lingvistika| Nauka

Pravi ljudi i pravi jezik, u dva-tri reda

marco_de.manccini RSS / 18.11.2017. u 07:02

.

Било ми је пет-шест година. Кад би баба рекла "донеси, синко, две-три дрва" ја бих прво упорно запиткивао "али, баба, реци ми, две или три?", а кад би ме коначно избацила на пртину ка стајској надстрешници, доносио бих одатле две цепанице у једној руци и три у другој, лактом бих отварао врата прегрејане собе и питао бабу поред пећи "ево, баба, одлучи сад, хоћеш две или три?", с намером да вратим назад цепанице које не задржи. Мене је збуњивала њена немоћ да изабере, јер је на крају увек узимала и две и три, свих пет, а шта је све њу збуњивало у тим нашим интеракцијама данас могу само да замислим.

931px-Peanocurve.svg.png

Баба из племена Пираха са Амазона много лакше излази на крај са својим унуком. Занемаримо чињеницу да јој цепанице и не требају -- топло је преко целе године и сви шетају голуждрави -- чини се да јој не требају ни бројеви. Прво се мислило да у језику Пираха постојe само називи за број један и за нешто као "приближно два" (два-три!), а да се све преко тога зове много. Наиме, кад би унук донео десетак цепаница и ређао их, једну по једну, баба би бројала "хОи, хоИ, хоИ, хоИ, баагисо, баагисо, баагисо, ..." Ето, очигледно, "хОи" је један, "хоИ" је два-три-ту-негде, а све преко тога је "баагисо", много. Заблуда да племе Пираха има назив за један, али не и за два, опстаjaла је све док се Мајкл Френк с МИТ-а, с још неколико колега, није сетио да поређа десетак цепаница пред бабу и да их онда склања, једну по једну, с гомиле. Баба би онда бројала уназад "баагисо, баагисо, баагисо,...", па кад би стигла до пет-шест, плус-минус, ту негде, прешла би на "хоИ", а на крају, на два-три, некад и раније, завршила би одбројавање са "хОи, хОи, хОи". Дакле, закључили су Френк и његових хоИ колега, племе Пираха нема назив ни за број један, а камоли за приближно два.

Моја баба је, слично, за "много" говорила "бааги", с акцентом на "и", а ја сам био скоро сигуран, бар док нисам чуо како бабе из племена Пираха броје цепанице, да се радило о турцизму.

Припадници племена Пираха сами себе и не зову Пираха, већ "они који су прави", а за све које говоре другачије кажу да говоре "накривом главом". Осим недостатка назива за бројеве, прави језик садржи -- мада је можда боље рећи да не садржи -- и друге занимљивости. У правом језику постоји седам-осам, зависи ко и како броји, сугласника и три самогласника, нема разлике између једнине и множине, "мама" и "тата" су иста реч, и нема измишљања прича, може се исказати само оно што се види или чује, а глаголски наставци јасно одређују да ли је говорник лично видео догађај или му је неко испричао. Данијел Еверет са Универзитеа у Илиноји, бивши мисионар, који је дружећи се са Правима постао и бивши верник, али и лингвиста и експерт за прави језик, тврди да је ово последње и разлог зашто нити он нити други бивши и садашњи мисионари нису имали никаквог успеха у превођењу Правих на хришћанство -- с њихове тачке гледишта, будући да нико од мисонара није лично од Христа чуо "Беседу на гори", нема шта да сад ту распреда даље, односно, шири Реч.

Моја баба, нажалост, знала је да броји. Кажем нажалост, јер јој стога нисам могао красти бомбоне које је чувала испод јастука. Користила је изразе као два-три, бааги, малка и повишке кад јој тачан број није био важан, а знала је да буде ђаволски прецизна кад јој је било важно -- как'в је тај ред, имА осам бомбонке, а с'га су пет! Е, сад, лингвисти и антрополози ломе главу око питања да ли Прави немају речи за бројеве јер им тачан број никада није важан или немају концепт тачног броја јер немају речи за њих. Сапир-Ворфова хипотеза, да парафразирам, тврди да се може појмити само оно што се може рећи (ако бих желео да будем само мало прецизнији, рекао бих да тврди да границе лингвистичких категорија одређују границе когнитивних).

Ја се у све то слабо разумем (читај, никако), а моје студенте гњавим мало другачијим питањима, ништа мање корисним за њих. Наиме, с времена на време, даjeм им радове о Правима и сличним безбројним (небројним? до ђавола, непојмљиво, ми и немамо реч за племена без појма броја) племенима, о Платону, Кантору, Пеану, као и радове Вигнера (Unreasonable effectiveness ... у којем Вигнер каже да је "чудо прикладности језика математике за формулацију физичких закона диван дар, који нити разумемо нити заслужујемо") и Гауерса (Is mathematics ...), и захтевам од њих да једном заувек разреше вечну дилему да ли су појмови у математици измишљени или откривени. Морају да се одлуче, нема ту и куца и маца, волим и маму и тату (а зар то није исто, питали би Прави), не може и Донка и Санка (одговор моје сестре на питање да ли је Македонка или Босанка), ... не може два-три, баба, одлучи се, или је два или је три, бројеви су ту да верно пренесу тачне количине кроз време и простор, а кад сам то могао да разумем кад ми је било пет-шест, можда седам, онда могу и студенти да разумеју Платона (три је оно право, идеал, а три цепанице су његова бедна копија), Кронекера (три, ох, три нарочито, и остали природни бројеви створени су од Бога, остало је људска измишљотина), Кумера и Дедекинда (и њихове идеалне бројеве), ...

Ђузепе Пеано са Универзитета у Торину сматрао је да је Кронекер неправедно оклеветао Богa, те да је Бог од природних бројева створио само нулу, а да је све остало дело рекурзије -- на почетку беше ништа, а онда иде нешто што садржи ништа, затим нешто што садржи нешто што садржи ништа, ... и док си рекао кекс, стигне се до баагисо! Само се ви церекајте мудро -- пих, како се он ничега стигне до свих природних бројева -- али Пеано је био стручњак за такве алхемичарске трикове, он је својевремено, мало пре Хилберта, помоћу рекурзије, наравно, попунио квадрат изломљеном линијом, такозваном Пеановом кривом, и тако доказао да се простор веће димензије итекако може попунити простором мање димензије (линија је дужина која нема ширину, написа Еуклид ономад, на "старонакривом" језику) .

Бројеви и тако и тако, али Данијел Еверет, бивши мисионар, а садашњи лингвиста, тврди да, између свега осталог што нема, прави језик нема ни рекурзију. Та је тврдња изазвала немалу пометњу и реакције других лингвиста, јер се коси са неким основним постулатима Ноама Чомског -- јесте, јесте, баш тај, са МИТ-а, бивши лингвиста, а садашњи мисионар -- о структури свих језика.  Има ли или нема, да признам, и у то се слабо разумем (читај, никако), али ако нема, то би значило, по свему судећи, да се на правом језику не може рећи нешто као "дрва су испод надстрешнице бабине стаје". А, не, никако, уколико нема рекурзије та би се мисао морала рашчланити у неколико реченица: "Баба има стају. Стаја има надстрешницу. Дрва су испод надстрешнице." Недостатак рекурзије би значио да се клаузе не могу уметати у друге клаузе и да, стога, прави језик има коначан број могућих реченица. Дакле, прави језик би имао три самогласника, седам-осам сугласника, речник свих речи и, одмах уз њега, мало обимнији али ипак коначан и комплетан, реченичник свих реченица (на корак од остварења Борхесове библиотеке). Баба и деда, после баагисо година брака, могли би да се споразумевају, уместо помоћу реченица, навођењем редних бројева реченица које желе да изговоре. Добро, добро, видим и ја проблем, то би можда и могло, али само кад би Прави имали речи за редне бројеве. Хм, ... онда би морали и њих да уврсте у речник, па затим и реченице које их користе у реченичник, а онда и нове редне бројеве за те нове реченице у речник, па онда ... проклета рекурзија и ко је измисли, нема места Пеановим кривама у језику правом!

Да сам знао, кад ми је било пет-шест, да Прави постоје, вероватно бих утекао к њима (зато, зарез, кажем свим, идем нађем, дружим с њим). Наиме, Прави немају концепт терања некога да уради било шта, чак ни да доноси дрва. Потпуно су неимпресионирани технологијом, а свој начин живота сматрају супериорним. Има их мање од двеста. Баагисо!

.



Komentari (179)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

docsumann docsumann 10:37 19.11.2017

Re: pretpostavljam

Srđan Fuchs
A ko su bili likovi Pitagorejanci, kakav je bio njihov način života, zašto su bili u toj meri tajanstveni?! (Pitam za sina, ne pitam za sebe ).


preporučivao sam nedavno knjigu - Pitagorin život, od Jambliha

Pitagora je jednostavno bio LIK (sa sva slova velika)

otud toliki uticaj i značaj te škole
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:25 19.11.2017

Re: pretpostavljam

Je l' se bavi tom misterijskom stranom Komune? Fala ti, Barba, potražiću to. Čitam kako su i Aristotel i Empedokle pisali da je Pit bio najprefinjeniji um svog vremena. Da su imali unutrašnji krug, matematičare, koji su rešavali probleme, i krug političara, politejaca zapravo - medinaim, rekli bismo na judejskom, deržavstvujušči na slovenskom, иако имушчији державу непобједимују, ljudi koji su bili slabiji matematičari ali sjajni retori. Drugim rečima, Pit se uopšte nije baktao lingvistikom, puštao je one čiji talenat je bila priča da šljakaju za njega, ali sa poštovanjem. Komuna sama je bila borac protiv tiranije. Pit i momci iz matiš-kruga su bili veliki askete. Svojim uzdržavanjem su ostvarili i kontrolu nad ličnim sujetama... Eh, starite na Grcite, to je bila momčad, a gle nas Jugoslovene danas: svuda tiranije, 2017. Sujetnosti do podnebesja. Matematičari komuniciraju uglavnom između sebe samo (čast Pjesnicima)... Eh... Idem da se bućnem u neki mineralni potok odje na Mare Galilei, da me prođe žal za na Jugoslavijata...
Bili Piton Bili Piton 13:46 18.11.2017

али, баба, реци ми, две или три!


Spoken like a true mathematician in the making
mirelarado mirelarado 14:27 18.11.2017

Re: али, баба, реци ми, две или три!

Bili Piton

Spoken like a true mathematician in the making


I to dosledan čak i na vlastitu štetu. Ja bih to, na primer, odmah protumačila kao dve, da manje teglim.
marco_de.manccini marco_de.manccini 14:34 18.11.2017

Re: али, баба, реци ми, две или три!

Да је баба, уместо стрпљивости, фино употребила "њих треба док су мали" стратегију и извукла ми уши, могли су тачни бројеви да ми преседну на време и сад сам лепо могао да будем лингвиста и свађам се с Чомским око рекурзије.
Bili Piton Bili Piton 14:44 18.11.2017

Re: али, баба, реци ми, две или три!

Ja strašno saosećam s tim očajnim malim matematičarem (za kojeg su DVA i TRI dva potpuno različita mada često preklapajuća svemira) koji ne uspeva da od bake dobije zadovoljavajući odgovor. I onda siroma donese pet.
c_h.arlie c_h.arlie 14:57 18.11.2017

Re: али, баба, реци ми, две или три!

Bili Piton
Ja strašno saosećam s tim očajnim malim matematičarem (za kojeg su DVA i TRI dva potpuno različita mada često preklapajuća svemira) koji ne uspeva da od bake dobije zadovoljavajući odgovor. I onda siroma donese pet.

E, ali on tada nije znao da su dva (drveta) podskup od skupa od tri (drveta) - i da je donoseći samo tri drveta mogao da ispuni bakin zahtev za dva - tri drveta.
A kako je odrastao baka je sve više starila - i jednom je više nije bilo.
Ali je matematička anegdota ostala tako da sa njom živi i baba.
marco_de.manccini marco_de.manccini 14:57 18.11.2017

Re: али, баба, реци ми, две или три!

Ja strašno saosećam s tim očajnim malim

И ја.
maksa83 maksa83 16:54 18.11.2017

Re: али, баба, реци ми, две или три!

Bili Piton
Ja strašno saosećam s tim očajnim malim matematičarem (za kojeg su DVA i TRI dva potpuno različita mada često preklapajuća svemira) koji ne uspeva da od bake dobije zadovoljavajući odgovor. I onda siroma donese pet.

Ja pošto sam romantik zamišljam da je baka zapravo našla šemu da joj donese pet i onda glumila ludilo i zezala se sa njim.
Milan Novković Milan Novković 17:23 18.11.2017

Re: али, баба, реци ми, две или три!

maksa83
Bili Piton
Ja strašno saosećam s tim očajnim malim matematičarem (za kojeg su DVA i TRI dva potpuno različita mada često preklapajuća svemira) koji ne uspeva da od bake dobije zadovoljavajući odgovor. I onda siroma donese pet.

Ja pošto sam romantik zamišljam da je baka zapravo našla šemu da joj donese pet i onda glumila ludilo i zezala se sa njim.

Zvuči logično!

Evo, na primer, zbog jednog članka i tvog komentara (10 blogova se može napisati o najdubljem uticaju kompozitnih ključeva na razvoj civilizacije, od Prigrevice pa nadalje) meni pade na pamet NSarski - možda je njegovoj omiljenoj mački, neko od njegovih najdražih, vezao na leđa hleb sa pekmezom, tako da pekmez "gleda" na gore, pa ispustio mačku sa neke visine i ona sad ne može da padne uopšte, pošto bi ona morala da padne na noge, a hleb na stranu sa pekmezom, i tako zbunjen od 3će godine on otišao u fizičare ...

...pa deo Marcovog komentara, tj još mi traje ključna kompozicija ...
...Вигнер каже да је "чудо прикладности језика математике у формулацији физичких закона диван дар, који нити разумемо нити заслужујемо"...

Elem, onaj ko nikad nije čuo za Bolcmanov Mozak, pa metanisanje Ričarda Fejnmana na tu temu, je možda pročitao nedavno članak u New Scientistu pod imenom "Realnost? To je ono što sami napravite".

Mnogi bi pomislili da je ovo na nivou Koelja, i svi znamo, ali radi se o "opakijoj", realnoj-objektivnoj-realnosti "negde" oko nas koja nema pojma sa ovim što vidimo, čujemo i ostalo, nismo simulacije tipa 200 elektrona kvantnog kompjutera u deliću zapremine crvenog krvnog zrnca, nego "stvarno" postojimo, a ovo što očima svojima vidimo nema pojma sa tom stvarnom realnošću kao što ni ono što izmerimo kad urušimo talasnu funkciju nema pojma sa realnošću.

Nači, realnost se "stvara", na mestima, ovakvom kako je vidimo zato što smo pokazazali interesovanje za nju na tim mestima, ...

... znam, teško je iskočiti iz naše IT ludačke košulje, i obrazaca gde ovo sve i dalje zvuči "normalno", gde, za IT neprofesionalce, mi u softveru ponekad napravimo nešto tek kad je prvi put potrebno, iako pre toga napravimo njegovu fasadu, kovertu, hvalimo se pročitanom kjnigom koju je pročitao neko drugi, a mi je čitamo tek kad neko navali da nas propituje, i slične fore ....

... pa da ne pokušavam da preprpičavam jako convoluted filozofsko-fizički članak, gde većina, možda, ne zna šta je Bolcmanov Mozak, evo, bolje, link na, za početak i za nepretplatnike:

Richard Feynman on Boltzmann Brains

EDIT: Pardon, naravoučenije - matematika jeste "čudna", divan dar, ne bi nam bio dat da ga nismo zaslužili, a za razumevanje ima vremena, pa nismo još ni sa partizanima pa četnicima raskrstili
maksa83 maksa83 17:45 18.11.2017

Re: али, баба, реци ми, две или три!

Elem, onaj ko nikad nije čuo za Bolcmanov Mozak, pa metanisanje Ričarda Fejnmana na tu temu,

Goni bre Fejnmana u tri lepe rekurzivne funkcije, umaldizginem zbog Fejnmana, jebogaklešta i Fejnmana. Njegova predavanja sam slušao u audiobook obliku (kada sam pomislio da su audiobooks dobra ideja) i krenuo tako beslovestan da prelazim ulicu ukoso i na 30cm iza mene zakočio jugić sa vozačem koji je bio ... pa, onako baš jako uznemiren što je mogao da me ubije ne svojom krivicom.
c_h.arlie c_h.arlie 20:04 18.11.2017

Re: али, баба, реци ми, две или три!

maksa83
Elem, onaj ko nikad nije čuo za Bolcmanov Mozak, pa metanisanje Ričarda Fejnmana na tu temu,

Goni bre Fejnmana u tri lepe rekurzivne funkcije, umaldizginem zbog Fejnmana, jebogaklešta i Fejnmana. Njegova predavanja sam slušao u audiobook obliku (kada sam pomislio da su audiobooks dobra ideja) i krenuo tako beslovestan da prelazim ulicu ukoso i na 30cm iza mene zakočio jugić sa vozačem koji je bio ... pa, onako baš jako uznemiren što je mogao da me ubije ne svojom krivicom.

Da.
Stojim danas na semaforu na trgu (kraj Kolarčeve) i dva klinca ispred zebre, jedan na skejtu, a drugi na trotinetu, čekajući zeleno.
Jedan od njih je stajao na trotinetu i u priči između sebe, slučajno, kako je bio nagib, krenuo da se kotrlja ka prelazu - automobil se jedva zaustavio na deset cm.
Ja sam potom toliko vikao na njih obojicu sa druge strane prelaza, da su morali da uzmu skejt i trotinet u ruke - i tako čekaju da se upali zeleno za pešake.
bekasa bekasa 02:59 19.11.2017

Re: али, баба, реци ми, две или три!

Milan Novković


...članak u New Scientistu pod imenom "Realnost? To je ono što sami napravite".



Anil Set - Kako vaš mozak halucinira vašu svesnu stvarnost
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 04:22 19.11.2017

Re: али, баба, реци ми, две или три!

Ja bih to, na primer, odmah protumačila kao dve, da manje teglim.

kod moje mame dve-tri uvek znači tri. morala bi da se vraćaš po još jednu.
zilikaka zilikaka 08:01 19.11.2017

Re: али, баба, реци ми, две или три!

BebaOdLonchara
Ja bih to, na primer, odmah protumačila kao dve, da manje teglim.

kod moje mame dve-tri uvek znači tri. morala bi da se vraćaš po još jednu.

Pa to kod većine. Još gore ako ti kažu da doneseš "par komada". Tad nikako al nipošto ne donositi 2, jer onaj drugi sigurno očekuje najmanje 4, tako da je Markovih 5 sigurno taman.
docsumann docsumann 10:47 19.11.2017

Re: али, баба, реци ми, две или три!

Bili Piton
Ja strašno saosećam s tim očajnim malim matematičarem (za kojeg su DVA i TRI dva potpuno različita mada često preklapajuća svemira) koji ne uspeva da od bake dobije zadovoljavajući odgovor. I onda siroma donese pet.


kad dva ili tri postanu i dva i tri... umjesto 2,5
Jukie Jukie 17:52 18.11.2017

Škola

Meni bi kao nekome ko se sa nekim školskim predmetima više mučio nego sa drugima bilo jako zanimljivo neko istraživanje do kog nivoa (standarda) koje primitivno pleme ima poznavanje kog predmeta, i koliko su ih imali drevni narodi. Verovatno su velike civilizacije imale dovoljan broj genija koji će izmisliti kalendar i geometriju ali mislim da bi i čak u nekom plemenu u džungli bilo dobro da znaju da broje - ne može se sve relativno gledati malo i mnogo. A opet kad nemaš pismo i nemaš na čemu da pišeš, živiš svoj život nekako kao leteća veverica - baciš se u nepoznato pa gde sletiš. Civilizacija nam je dala bar neku sigurnost da znamo šta sutra da očekujemo, kao kanap da vežemo svoj kanu za obalu
marco_de.manccini marco_de.manccini 13:32 19.11.2017

Re: Škola

A opet kad nemaš pismo i nemaš na čemu da pišeš, živiš svoj život nekako kao leteća veverica - baciš se u nepoznato pa gde sletiš.

Непознато? Ево шта каже Данијел Еверет о бацању Правих у непознато:
The Pirahã are supremely gifted in all the ways necessary to ensure their continued survival in the jungle: they know the usefulness and location of all important plants in their area; they understand the behavior of local animals and how to catch and avoid them; and they can walk into the jungle naked, with no tools or weapons, and walk out three days later with baskets of fruit, nuts, and small game
docsumann docsumann 21:33 18.11.2017

a gdje ste vi išli na rekurziju?

naplastičniji primjer kojim možete nekom vizuelno da predstvaite mehanizam rekurzije su dva ogledala postavljena pralelno jedno naspram drugo.
ono beskonačno odvijanje slika u slici ... to vam je rekurzija

inače, ogledalo na psihodelicima stvarno zna da zaliči na ono iz Alise u Zemlji Čuda.
izvrne ti svjest ko čarapu...a umjesto ogledala u ogledalu, razlista ti lejere sopstvene autorefleksije iz svih uglova.

u jednom trenutku zaboraviš s koje strane si pravi ti, ako tako nešto uopšte i postoji... spooky, indeed

maksa83 maksa83 21:40 18.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

naplastičniji primjer kojim možete nekom vizuelno

Najplastičniji primer kojim možeš svakome kroz muziku da objasniš rekurziju je ovo:



ili ovo:

docsumann docsumann 10:44 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?


kad sam bio klinja, ništa mi od Jove nije bilo smješnije na svijetu.

sjećam se jednom, tokom njihovog nastupa na ljetnjoj pozornici na Kanli-Kuli u HN-u, bukvalno sam se cenio od smjeha tokom njegovih humorističkih tačaka.

ono infantilno do bola, al djeca baš to i vole
maksa83 maksa83 10:52 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

kad sam bio klinja, ništa mi od Jove nije bilo smješnije na svijetu.

Da, te stvarri su se čekale - crtani u 7:15, i šou Sedmorice Mladih, a nedelja je kasnije postajala pravo blago - prvo Diskomer Studia B u 10, pa tup-tup (ok, 60% minimaks humora mi je bilo smešno), pa indexovo radio pozorište, pa zagrebačko Nedeljno Popodne pošto je imalo Beni Hila i Dejva Alenai koješta još.
docsumann docsumann 11:43 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

maksa83
kad sam bio klinja, ništa mi od Jove nije bilo smješnije na svijetu.

Da, te stvarri su se čekale - crtani u 7:15, i šou Sedmorice Mladih, a nedelja je kasnije postajala pravo blago - prvo Diskomer Studia B u 10, pa tup-tup (ok, 60% minimaks humora mi je bilo smešno), pa indexovo radio pozorište, pa zagrebačko Nedeljno Popodne pošto je imalo Beni Hila i Dejva Alenai koješta još.


to teebra...

no, ja sam nijansu stariji, pa pamtim i ubitačno sjajan crtani film (taj iz 7&15 termina) koji je započinjao pjesmicom:

djeco, Ivica se zovem
kog nacrtam bude živ...


to mi nikad dušmani ne mogu uzeti



Predrag Brajovic Predrag Brajovic 11:45 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Eh, kad se matorci raspilave.
Bre, Blog B92 nije blog, nego rezervat!
maksa83 maksa83 11:47 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

djeco, Ivica se zovem
kog nacrtam bude živ...

Čuj...

Evo iz glave nastavak: "... te me slike vo-de vo-de u vis hajte snamaivisvi".


Edit: ta mi pesmica uvek padne na pamet kad se ovde pojavi ivanivica u nekoj inkarnaciji. :)))
maksa83 maksa83 11:48 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Bre, Blog B92 nije blog nego rezervat!

Kafana "Trećepozivci"!
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 11:49 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Evo iz glave nastavak: "... te me slike vo-de vo-de u vis hajte snamaivisvi".

(Jok, nisam znao... što je najgore, često i zapevam.)
docsumann docsumann 11:49 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Bre, Blog B92 nije blog nego rezervat!


geto, bro

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 11:53 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Da, te stvarri su se čekale - crtani u 7:15, i šou Sedmorice Mladih, a nedelja je kasnije postajala pravo blago - prvo Diskomer Studia B u 10, pa tup-tup (ok, 60% minimaks humora mi je bilo smešno), pa indexovo radio pozorište, pa zagrebačko Nedeljno Popodne pošto je imalo Beni Hila i Dejva Alenai koješta još.

Пишем ти ја сад неку прозу, свирам q-рцу, и, кад сам видео овај твој списак, помислим да би било лепо пренети мир и лепоту тог и таквог дана. Све маркери прибраности, смислености света, а ти/ја/Доца пуни наде.

И помислим -- Јеботе, али ова симболика, Лазару* и осталима ван наших генерација ништа не значи. Празан скуп. Ниии-штааа.

* мој лични наследник кредитних линија
docsumann docsumann 11:59 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

it's all about
to out, or not to out

okej, se autiram...

cijenim da je sva ta moja, nazovi, potraga za spiritualnim i mističnim iskustvima (koji su u baj d usput kor mog svjetonazora) nastala iz žarke želje da se magija jednom začeta ne prekine...

keep ongoing
docsumann docsumann 12:00 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

И помислим -- Јеботе, али ова симболика, Лазару* и осталима ван наших генерација ништа не знчи. Празан скуп. Ниии-штааа.


artifakti su lični, ali je značenje univerzalno
c_h.arlie c_h.arlie 12:59 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

maksa83
kad sam bio klinja, ništa mi od Jove nije bilo smješnije na svijetu.

Da, te stvarri su se čekale - crtani u 7:15, i šou Sedmorice Mladih, a nedelja je kasnije postajala pravo blago - prvo Diskomer Studia B u 10, pa tup-tup (ok, 60% minimaks humora mi je bilo smešno), pa indexovo radio pozorište, pa zagrebačko Nedeljno Popodne pošto je imalo Beni Hila i Dejva Alenai koješta još.

Eeeee, koji si ti klinac !?
Nekada se crtani čekao u 19.45, jer je Dnevnik počinjao u 20.00.
Neću da odam tajnu da li to znam iz prve ruke ili su mi pričali stariji.
zilikaka zilikaka 13:13 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Kafana "Trećepozivci"!

Bre, Blog B92 nije blog nego rezervat!


Samo za moje drugare iz ćoška, još jednom, u originalu!





Bili Piton Bili Piton 15:13 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Moram da priznam da sam pizdeo kad bi u 7:15 šemu (da, nekada 7:45) uleteo Ivica ili još gore, onaj ruski "nu pagadi". Tom i Džeri zakon bre, za kon. I po milioniti put - zakon.
docsumann docsumann 16:01 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Bili Piton
Moram da priznam da sam pizdeo kad bi u 7:15 šemu (da, nekada 7:45) uleteo Ivica ili još gore, onaj ruski "nu pagadi". Tom i Džeri zakon bre, za kon. I po milioniti put - zakon.


eej, pa to su dvije potpuno različite epohe. bar u mojim sjećanjima...

ja sam recimo pizdio kad su Badži iz Popaja zamjenili fizionomiju pretvarajući ga od trokrilnog mornara-ormara sa ramenima kao NFL linijaš pod svom dodatnom opremom u grmalja pivopijskih oblina...
maksa83 maksa83 16:24 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

ili još gore, onaj ruski "nu pagadi"

Zašto mrziš Srbiju i svoj narod?
Tom i Džeri zakon bre, za kon. I po milioniti put - zakon.

Dan danas ako bi mi neko pustio onaj Tom i Džeri kad frižider zaledi celu kuhinju i onda se jure na ledu, ja bih to celo odgledao. I ako mi pusti opet još jednom.
c_h.arlie c_h.arlie 16:29 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

maksa83
ili još gore, onaj ruski "nu pagadi"

Zašto mrziš Srbiju i svoj narod?
Tom i Džeri zakon bre, za kon. I po milioniti put - zakon.

Dan danas ako bi mi neko pustio onaj Tom i Džeri kad frižider zaledi celu kuhinju i onda se jure na ledu, ja bih to celo odgledao. I ako mi pusti opet još jednom.

Jedina priča koju sam ja pričao svojoj deci pri uspavljivanju je bila ... kada su miš Džeri i mačak Tom leteli na mesec.
Iz prostog razloga jer sam znao samo tu priču.
Lažem - znao sam još jednu kada su Popaj i Badža otvarali vagon-restoran ... svako svoj ... a tu je jedino dobro prošao Pera ždera.
Istina - deca su pokušavala da mi iskamče još neku.
blogovatelj blogovatelj 16:57 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

ono infantilno do bola, al djeca baš to i vole


Meni je oduvek bio odvratan. Ne podnosim kraveljenje u šou biznisu.
blogovatelj blogovatelj 17:01 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

60% minimaks humora mi je bilo smešno)


Na Minimaksovih jedno 10% fora sam odlepljivao. Ostalo mi je manje više bilo bez veze.
Moj najbolji drug i ja smo čekali svaki Tup-tup, snimali čitavu epizodu na kasete, a posle radili audio montažu. Odvajali smo fore na koje smo otkidali i skupljali ih na posebnim kasetama.
Rade Brankov nam je bio omiljen, onda ankete po pijacama, Žika Obretković i bez premca Mladen Trajkoski.
marco_de.manccini marco_de.manccini 17:03 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Meni je oduvek bio odvratan. Ne podnosim kraveljenje u šou biznisu.

Hm, zanimljivo, meni je Džeri Luis baš išao na džigericu, ali Jova nije, bio mi dobar.
blogovatelj blogovatelj 17:04 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Tom i Džeri zakon bre, za kon. I po milioniti put - zakon.


Tako je. Sa njima poređenja nema. Ivica je fejk skroz.
blogovatelj blogovatelj 17:05 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Zašto mrziš Srbiju i svoj narod?




A Nu pagadi jeste najgluplji crtani svih vremena, realno.
maksa83 maksa83 17:06 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Hm, zanimljivo, meni je Džeri Luis baš išao na džigericu, ali Jova nije, bio mi dobar.

Meni su dve najsmešnije stvari Edi Marfijev "Raw" i "Delirious", a tu se krevelji do besvesti. Opet, Džim Keri koji je karijeru izgradio na 110% kreveljenja mi je smešan k'o ... nešto što uopšte nije smešno.

Inače, apsolutno je nemoguće da zbog novouvedene političke korektnosti 2017. iko napravi nešto kao što je Raw ili Delirious, minimum bi ga linčovali, pošto je taj opalio po svemu što postoji.
blogovatelj blogovatelj 17:06 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Hm, zanimljivo, meni je Džeri Luis baš išao na džigericu, ali Jova nije, bio mi dobar.


I Džeri Luis mi je bio odvratan iz istog razloga. I Kesić i Ivan Ivanović.
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:10 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Bili Piton
Moram da priznam da sam pizdeo kad bi u 7:15 šemu (da, nekada 7:45) uleteo Ivica ili još gore, onaj ruski "nu pagadi". Tom i Džeri zakon bre, za kon. I po milioniti put - zakon.


Puštao ovoj mojoj maloj T&J, ali se brzo smorila, dok sam ja uživao ko nenormalan (cenim, još je mala za ta ozbiljna životna pitanja miševa i mačaka i ko tu koga dribla). Nego voli samo Peppa Pig, PJ Masks, Ben i Holi, Porroro, Paw Patrol, i Maša i Međed (mada je to Sputnik i Zaharova, pa malo ograničavamo izloženost ruskoj propagadnoj mašineriji, dok ne razvije odbrambene mehanizme).
docsumann docsumann 17:53 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

i bez premca Mladen Trajkoski.


ai ih bin avga-malanga Mladen aikido maj Trajković
Bili Piton Bili Piton 20:10 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

maksa83
ili još gore, onaj ruski "nu pagadi"

Zašto mrziš Srbiju i svoj narod?
Tom i Džeri zakon bre, za kon. I po milioniti put - zakon.

Dan danas ako bi mi neko pustio onaj Tom i Džeri kad frižider zaledi celu kuhinju i onda se jure na ledu, ja bih to celo odgledao. I ako mi pusti opet još jednom.


Imam komplet svih onih koje je producirao Fred Kvimbi, to jest onih "klasičnih". U koje spada i taj holidej on ajs. Oni kasniji iz šezdesetih su već bili poprilično LSD trippy i vukli su se, nikad kraja. Loš scenario, još lošija animacija.

Slično se desilo i sa Popajem, klasični Popaji su OK, ali ona novija izdanja (gde se naslov čitao kao ćirilično ROREČE zbog tajpfejsa) su potpuni promašaj. Na nivou Stanlija i Olija (c'est moi Laurel, c'est moi Hardy, c'est moi le gros et moi le petit).
blogovatelj blogovatelj 20:42 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

ai ih bin avga-malanga Mladen aikido maj Trajković


Maj Trajkoski.


blogovatelj blogovatelj 20:50 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Imam komplet svih onih koje je producirao Fred Kvimbi


Kao šestogodišnjak sam mislio da je Q onako kako je bilo napisano u najavnoj špici u stvari ćirilično veliko pisano slovo d. Mislio sam da se zove Duimbu i nije mi nikako bilo jasno zašto su sva slova napisali latinicom, a samo dva ćirilicom, tj prvo i zadnje slovo prezimena.
tadejus tadejus 21:23 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

srdjan.pajic
Bili Piton
Moram da priznam da sam pizdeo kad bi u 7:15 šemu (da, nekada 7:45) uleteo Ivica ili još gore, onaj ruski "nu pagadi". Tom i Džeri zakon bre, za kon. I po milioniti put - zakon.


Puštao ovoj mojoj maloj T&J, ali se brzo smorila, dok sam ja uživao ko nenormalan (cenim, još je mala za ta ozbiljna životna pitanja miševa i mačaka i ko tu koga dribla). Nego voli samo Peppa Pig, PJ Masks, Ben i Holi, Porroro, Paw Patrol, i Maša i Međed (mada je to Sputnik i Zaharova, pa malo ograničavamo izloženost ruskoj propagadnoj mašineriji, dok ne razvije odbrambene mehanizme).


pusti đetetu majmuna džordža..
Bili Piton Bili Piton 21:32 19.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

blogovatelj
Imam komplet svih onih koje je producirao Fred Kvimbi


Kao šestogodišnjak sam mislio da je Q onako kako je bilo napisano u najavnoj špici u stvari ćirilično veliko pisano slovo d. Mislio sam da se zove Duimbu i nije mi nikako bilo jasno zašto su sva slova napisali latinicom, a samo dva ćirilicom, tj prvo i zadnje slovo prezimena.


Da, naravno, i ja sam to čitao kao duimbu
Bili Piton Bili Piton 02:04 20.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Predrag Brajovic


И помислим -- Јеботе, али ова симболика, Лазару* и осталима ван наших генерација ништа не значи. Празан скуп. Ниии-штааа.



Pa u tome i jeste draž te simbolike, da nešto znači samo nekima, nipošto svima.

Diskomerijanci se prepoznaju sa svih strana sveta koje gravitiraju ka Beogradu. Dvoje se tako smuvalo decenijama kasnije (za ovo lično jamčim) .
marco_de.manccini marco_de.manccini 04:59 20.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

И помислим -- Јеботе, али ова симболика, Лазару* и осталима ван наших генерација ништа не значи. Празан скуп. Ниии-штааа.

Да, универзални језик Чомског можда и постоји, али универзално писање -- не. Некад давно, наивно и оптимистично, младалачки, помислио сам да је могуће, али сад знам да није.

Ево, узмимо мој пример. Оставио сам у тексту пар референци које читаоцима са српског говорног подручја не значе ништа (празан скуп). За једну од њих неопходно је познавање македонских дечјих песмица. Пресек скупова људи који знају те песмице и који читају Блог Б92 је скоро празан, углавном сам то само ја (и Њања можда двапут у години).

* * *

Низ двор трча бабичка
зад грб метла крие
шарениот мачор
сака да го бие

Пис мачору бесрамен
каков е тој ред
имав осум рипчиња
а сега се пет
alselone alselone 08:15 20.11.2017

Re: a gdje ste vi išli na rekurziju?

Kao šestogodišnjak sam mislio da je Q onako kako je bilo napisano u najavnoj špici u stvari ćirilično veliko pisano slovo d. Mislio sam da se zove Duimbu i nije mi nikako bilo jasno zašto su sva slova napisali latinicom, a samo dva ćirilicom, tj prvo i zadnje slovo prezimena.


РОРЕЧЕ
marta l marta l 09:59 19.11.2017

agar agar

agar agar je, naravno, mnozina od agar...zato se i kolaci zovu agar-agar..indonezanske babe ne pisu brojevima u recepisu koliko agara, sve im je jasno ...kad nas se to kaze "po ukusu, koliko treba, odoka"...a majstori ne kazu nista, samo treba agar-agar

marco_de.manccini marco_de.manccini 15:03 19.11.2017

Re: agar agar

A, to se jede? Ja mislio to je samo za gajenje bakterija.

P.S. Divim so ljudima koji, poput tebe, ne zaborave svoju šifru ni posle milion godina.

marta l marta l 17:33 19.11.2017

Re: agar agar

P.S. Divim so ljudima koji, poput tebe, ne zaborave svoju šifru ni posle milion godina.

pa i bila je zaboravljena al' se sama vratila iz dreamtime
cassiopeia cassiopeia 12:03 19.11.2017

...

Moram priznati da do dana današnjeg nisam znala šta je rekurzija. I još nađem, kopajući po internetu, da je Droste efekat vizuelni oblik rekurzije. Dobio ime po holandskom kakaou.

Moja baba je imala običaj da prebroji sitne kolače, krofne, kiflice... I meni prenese taj običaj. Ne sećam se da je brojala da bi vodila evidenciju ko je koliko pojeo, a ja brojim da znam koji je moj deo, jerbo zbog ove zavisnosti od slatkog dolazim u napast da pojedem sve, a nema smisla prema ukućanima.
Milan Novković Milan Novković 12:42 19.11.2017

Re: ...

cassiopeia
... a ja brojim da znam koji je moj deo, jerbo zbog ove zavisnosti od slatkog dolazim u napast da pojedem sve, a nema smisla prema ukućanima.

Ja pojedem previše, ako drugi ne paze, ali iskreno se kajem posle toga, baš nimalo izveštačeno

Asortiman meditativnih i ostalih voodoo tehnika nije dao nikakve rezultate, situacija se samo pogoršava
cassiopeia cassiopeia 13:13 19.11.2017

Re: ...

Milan Novković

Ja pojedem previše, ako drugi ne paze, ali iskreno se kajem posle toga, baš nimalo izveštačeno

Asortiman meditativnih i ostalih voodoo tehnika nije dao nikakve rezultate, situacija se samo pogoršava


Zdravo, sapatniče

Pre tri godine sam ušla u ozbiljan fajt sa šećernom zavisnošću. Jedini lek je ne jesti ništa skrobasto, nikakve žitarice, pojačati masnoće i jesti povrće koje raste iznad zemlje. Karboholičarima je izmenjeno hemijsko reagovanje u sinapsama, tu volja ne pomaže mnogo, mi smo, Milane, u vlasti sopstvene zavisnosti. Ništa utešno ti nisam rekla. Sad ću da nađem članak koji sve lepo objašnjava.

EDIT: Da li ste karboholičar?
zilikaka zilikaka 13:28 19.11.2017

Re: ...

Pre tri godine sam ušla u ozbiljan fajt sa šećernom zavisnošću. Jedini lek je ne jesti ništa skrobasto, nikakve žitarice, pojačati masnoće i jesti povrće koje raste iznad zemlje. Karboholičarima je izmenjeno hemijsko reagovanje u sinapsama, tu volja ne pomaže mnogo, mi smo, Milane, u vlasti sopstvene zavisnosti. Ništa utešno ti nisam rekla.


Nisam znala detalje al sam negde iz iskustva osećala da je tako. Kad pređeš crtu onda više nema po malo ću. To se sekirom seče.

E, tako meni skoro dosadilo da se rvem s tom mukom i rešila da se bacim u kontra režim. Za sad mi ne pada teško i još mi ide na ruku što su se pojavili čvarci i kiseli kupus.
Ako je majstor za čvarke dobar, može još kako i bez leba.

Pa pride još slanine, pa sira... ma ima da se nauživaš onoliko.
I sve zdrava hrana.
marco_de.manccini marco_de.manccini 13:41 19.11.2017

Re: ...

Moja baba je imala običaj da prebroji sitne kolače, krofne, kiflice... I meni prenese taj običaj.

Моја баба није бројала ништа што је она правила. Њој су само те бомбоне испод јастука биле важне, јер су јој требале ноћу, сушила јој се уста много ваљда, не сећам се, и није волела да се изненади празном кесом у ниједно доба.
marco_de.manccini marco_de.manccini 14:09 19.11.2017

Re: ...

Moram priznati da do dana današnjeg nisam znala šta je rekurzija.

Ето, ти сад знаш шта је рекурзија. Дакле, ја сад знам да ти знаш шта је рекурзија. Е, али сад, кад читаш, ти знаш да ја знам да ти знаш. Кад одговориш, онда ћу и да знам да ти знаш да ја знам да ти знаш шта је рекурзија ...
cassiopeia cassiopeia 14:37 19.11.2017

Re: ...

zilikaka


Nisam znala detalje al sam negde iz iskustva osećala da je tako. Kad pređeš crtu onda više nema po malo ću. To se sekirom seče.



E, baš tako! Pazi, znala sam i ja onomad kad sam se bede rešila šta je najbolji protivotrov. Ali nisam znala da za mene ne važi "samo malo". Povratak je bio kao da sam upala u začaran krug i teže mi je da se sad iščupam nego ranije.

Čvarci su najbolje bombone! Prošli put bez badema i čvaraka u torbi nisam mrdala iz kuće.
cassiopeia cassiopeia 14:40 19.11.2017

Re: ...

marco_de.manccini
Кад одговориш, онда ћу и да знам да ти знаш да ја знам да ти знаш шта је рекурзија ...


Zakukumuljeno, al' sad je jasno da ti znaš da ja znam da ti znaš da ja znam šta je rekurzija.
cassiopeia cassiopeia 14:44 19.11.2017

Re: ...

marco_de.manccini
Њој су само те бомбоне испод јастука биле важне, јер су јој требале ноћу, сушила јој се уста много ваљда, не сећам се, и није волела да се изненади празном кесом у ниједно доба.


Ccc, babi si mažnjavao lekovito sredstvo
stefan.hauzer stefan.hauzer 14:55 19.11.2017

Re: ...

marco_de.manccini
Moram priznati da do dana današnjeg nisam znala šta je rekurzija.

Ето, ти сад знаш шта је рекурзија. Дакле, ја сад знам да ти знаш шта је рекурзија. Е, али сад, кад читаш, ти знаш да ја знам да ти знаш. Кад одговориш, онда ћу и да знам да ти знаш да ја знам да ти знаш шта је рекурзија ...




za ovo se danas dobija cvetić u školi.
zilikaka zilikaka 14:55 19.11.2017

Re: ...

Čvarci su najbolje bombone! Prošli put bez badema i čvaraka u torbi nisam mrdala iz kuće.

Ima bolje. Popiješ nešto tečno. Ja rabim ove šumeće bez šećera, naravno. Nekad to bude mleko il jogurt. Bilo šta samo ne slatko.


cassiopeia cassiopeia 15:00 19.11.2017

Re: ...

zilikaka

Ima bolje. Popiješ nešto tečno. Ja rabim ove šumeće bez šećera, naravno. Nekad to bude mleko il jogurt. Bilo šta samo ne slatko.




Pa, da, česta je pojava da ljudi nagon za žeđu tumače da su gladni.
Taj sam slučaj.
Milan Novković Milan Novković 15:08 19.11.2017

Re: ...

cassiopeia

EDIT: Da li ste karboholičar?

Ja sam, iz šire perspektive, skoro pa uravnotežen - tj ja sam carbo, proteino i fatoholičar, a nisam vitamino ni mineraloholičar uopšte, tj salate jedem samo na silu, "intelektualni" rad koji mi kaže da bih morao malo i salata da jedem

A onda finu ravnotežu donosi to što sam alkoholičar samo 35%

Inače, sa šećera bi trebalo da možemo da se "skinemo" u nekoliko dana, recimo tri, a dijetu značajno da pomerimo u 20+ dana.

To je teorija, iako se i ja trudim da ne mešam teoriju i praksu
marco_de.manccini marco_de.manccini 15:11 19.11.2017

Re: ...

za ovo se danas dobija cvetić u školi.

О, хвала, ништа лепше него кад те похвале у недељној школи.
zilikaka zilikaka 15:40 19.11.2017

Re: ...

To je teorija, iako se i ja trudim da ne mešam teoriju i praksu

Ma samo kad sam ja našla dobrog poslastičara.
Subotom topi boNbone, budu sveže a i nije preskup.
560 din kilo.
Ako mi se baš prave bahanalije, onda i kupus, ribanac naravno, i kako da ne budeš zadovoljan sobom i životom uopšte?!
zilikaka zilikaka 15:41 19.11.2017

Re: ...

marco_de.manccini
za ovo se danas dobija cvetić u školi.

О, хвала, ништа лепше него кад те похвале у недељној школи.

Ti kako si kreno, još ćeš biti i predsetnik razreda.
c_h.arlie c_h.arlie 15:50 19.11.2017

Re: ...

zilikaka
To je teorija, iako se i ja trudim da ne mešam teoriju i praksu

Ma samo kad sam ja našla dobrog poslastičara.
Subotom topi boNbone, budu sveže a i nije preskup.
560 din kilo.
Ako mi se baš prave bahanalije, onda i kupus, ribanac naravno, i kako da ne budeš zadovoljan sobom i životom uopšte?!

Vidiš, ja ribanac ne kiselim odavno.
Isključivo u glavicama.
marco_de.manccini marco_de.manccini 15:50 19.11.2017

Re: ...

predsetnik razreda

Никад, ја сам као ови Прави, немам уграђену ту жицу за командовање.
zilikaka zilikaka 18:19 19.11.2017

Re: ...

немам уграђену ту жицу за командовање.

Ćuti, ja se skoro zgozila same sebe.
Radila onlajn, od duga vremena, neki test ličnosti i ispala idealna za koNmandovanje.
Ono, skoro pa da spadam u "odabrane".

Sad ne znam kako dalje, da l da puštam i brkove,



il može i bez toga...
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 01:31 20.11.2017

Re: ...

marco_de.manccini
predsetnik razreda

Никад, ја сам као ови Прави, немам уграђену ту жицу за командовање.


па не би било лепо да сви будемо шефови. неко мора и да ради
Черевићан Черевићан 19:37 20.11.2017

идем нађем, дружим с' њима

и нема измишљања прича, може се исказати само оно што се види или чује

благо да је Пирах-има
на оваквом устројењу,
маргинални, кварно неће,
мааме ставом ка поштењу,

(мис'им нешто, нама љуљагама,
код њих неби баш цветало цвеће)


marco_de.manccini marco_de.manccini 20:36 20.11.2017

Re: идем нађем, дружим с' њима

Нема бриге, долина Амазона је то, свима цвета цвеће, био осми-девети март или не.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana