Porodica| Putovanja| Zdravlje| Život| Životni stil

Čudesna sudbina Grandma Gatewood, prve hajkerke na AT

Snezana Radojicic RSS / 13.12.2017. u 16:31

Već duže vreme želim da podelim sa vama jednu priču koja je toliko inspirativna, da nakon nje ne ostaje mnogo mesta za izgovore zbog neostvarenih snova. Pročitajte storiju koju sam (najzad) priredila, pa procenite i sami:

img_4830.jpg

Emma Rowena Caldwell (1887-1973) bila je seljančica iz Ohaja, jedno od petnaestoro dece u siromašnoj porodici. Udali su je u njenoj devetnaestoj, u nadi da će je tako spasti teškog života. Ali, umesto bajke o srećnoj porodici i ljubavi, njen život se pretvorio u svakodnevnu bitku sa nasilnim, neobrazovanim i tvrdoglavim mužem, sa kojim je rodila jedanaestoro dece.

Jedne večeri, nasilje je kulminiralo: Emma je ostala bez zuba i sa polomljenim rebrom, jedva živa. Ali umesto nasilnika, šerif je uhapsio nju, te je odležala noć u zatvoru. Srećnim sticajem okolnosti, sutradan je gradonačelnik malog mesta u Zapadnoj Virdžiniji gde je živela video njeno krvavo lice i crne masnice oko očiju, pa je puštena. Zahvaljujući njegovom svedočenju, uspela je da se razvede i, neudata u one dane (tridesetih godina prošlog veka), podigla je poslednje troje dece sama.

25158086_10212368901832442_4511546808514678282_n.jpg?oh=b5da5b255f61e465b2983f05a8ff0727&oe=5AD10C27

Negde sredinom pedesetih, Emmi je do ruku dospeo primerak „Nacionalne Geografije“ sa člankom o Appalachian Trail – najdužoj obeleženoj hajkerskoj stazi na svetu, koja se proteže istočnom američkom obalom od Džordžije do Majne, kroz ukupno četrnaest država, u dužini od 3,489 km. Prema svedočenju Emmine ćerke, činjenica da do tada nije nijedna žena nije prepešačila tu stazu, Emmi je predstaljala izazov. Navodno je rekla: „Ako su ti ljudi mogli da je pređu, onda mogu i ja.“

Bila je godina 1955, Emmi je bilo šezdeset sedam i imala je jedanaestoro dece i dvadeset troje unučadi. Krenula je u platnenim Coverse patikama, sa minimalnim prtljagom koji je upakovala u plastičnu zavesu za tuširanje: par komada odeće i vojničko ćebe, dok nije nosila ni šator, ni vreću za spavanje, kao ni kompas ili mapu. Oslanjala se na gostoljubivost ljudi koje će sretati usput, kao i na sopstvenu snalažljivost. Spavala je na prednjim tremovima kuća, ispod piknik stolova, na podlozi od lišća kad nije imala bolje. Nije nosila ni gorionik, već je mahom jela konzervirane bečke kobasice, grožđice, kikiriki, a usput je prikupljala i zelje duž staze. Kasnije je jednom novinaru rekla: „Nikada ne bih započela ovaj put da sam znala koliko je teško. Ali posle nisam mogla, ni htela da odustanem.“ Ostala je zabeležena i njena duhovita izjava o tome kako je ta hajkerska staza osmišljena: „Iz nekog nerazumljivog razloga, uvek nas vode preko najviše stene na najvišoj planini koju su uspeli da pronađu.“

24993272_10212368902592461_9178761195586091211_n.jpg?oh=1f3ea63dc3c2562046ef4b75d3c0c444&oe=5AD6AB82

Emma je pešačila 146 dana, od maja do septembra. Novinari su je otkrili još pre nego što je završila svoje pešačenje i njen podvig izazvao je ogromnu pažnju u javnosti. Zahvaljujući tome, do kraja svoje ture uživala je gostoljubivost velikog broja ljudi, takozvanih ’anđela staze’, koji su je pozivali na smeštaj i davali joj hranu. 

Na pitanja novinara zašto se u tim godinama odlučila na takvu avanturu, rizikujući da spava na otvorenom, izložena medvedima, zmijama, divljim svinjama i ostalim opasnostima u divljini, Emma je davala različite odgovore. No možda jedan od njih najbolje odslikava njeno stanje i raspoloženje. „Zato što mi se tako htelo“, rekla je Emma. Bila je sama, bila je slobodna i mogla je da učini sve što je htela. 

25289398_10212368902112449_7558466956269200353_n.jpg?oh=7b91566d66e511d848f721ed9f926283&oe=5AD60CC4

 

 

Ali priča o ovoj ženi, koja će ubrzo biti nazvana Grandma Gatewood (baka Gejtvud), kako je i danas poznata među svim thru-hikerima, nije se tu završila. Dve godine kasnije, iznova je ispešačila celu Appalachian Trail, postavši tako i prva osoba, bilo muškarac ili žena, koja ju je uspešno isplaninarila dva puta. Tada joj je bilo šezdeset devet. Rekla je da se vratila stazi kako bi ovog puta uživala u pešačenju. A vratiće joj se i treći put, pet godina kasnije, u svojoj sedamdeset četvrtoj, kada će je ispešačiti u etapama.

25289525_10212368901432432_4298267625178846223_n.jpg?oh=932179a88560a4c4bab66dc0d50a3904&oe=5AD324EB

Zahvaljujući Emminom podvigu, Appalachian Trail je ponovo oživela i danas je jedna od najpopularnijih staza (uz Pacific Crest Trial) za ljubitelje planinarenja i takozvane thru-hikere. A sama Emma postala je i pionirom stila koji se naziva ultra-light hiking, a koji podrazumeva opremu lakšu od pet kilograma za višemesečno planinarenje. Danas za takvu opremu hajkeri izdvajaju hiljade dolara, opsesivno mereći svaki gram koji će nositi na leđima. A pred svoju smrt u osamdeset petoj, Grandmother Gatewood je na pitanje novinara o ultralakoj opremi, lakonski odgovorila: „Napravite kabanicu koja će pokrivati i vaš prtljag i kupite par čvrstih tenisica. Snabdevajte se namernicama usput, u malim radnjama: kupujte konzervirane bečke kobasice, a većinu svega ostalog možete naći duž staze. Posebno je dobar divlji luk.“

Godine 2014. Pulicerov laureat Ben Montgomeri objavio je knjigu: „Grandma Gatewood’s Walk: the isnpiring Story of the Woman Who Saved the Appalachian Trail“ („Hodanje bake Gejtvud: inspirativna priča o ženi koja je spasla Apalačian stazu“), koja je za samo nekoliko meseci dospela na New Your Times-ovu listu bestselera. Godinu dana kasnije, snimljen je i dokumentarac sa naslovom „Trail Magic“, a povodom šezdesetogodišnjice od Emminog podviga.

„Samo oni koji pređu ili pokušaju da pređu tu stazu zapravo su u punoj meri svesni svega što je ta žena morala da izdrži“, kazao je režiser dokumentarca. I jeste to teško zamisliti, čak i nekom poput mene. Zato, kapa dole baki Gejtvud, ženi koja se usudila da pođe za svojim snom, i to pod starost. 

25348738_10212368901592436_4266465083866476147_n.jpg?oh=823ab12bebba091936f42fe6cfd3b6d4&oe=5AC898AC




Komentari (104)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

nask nask 20:22 13.12.2017

Staza

Lepo podsećanje na Baku Gejtvud.

Ponekad zakukam kako mi je ovo pa ono i onda pomislim na ovakve i slične životne priče i pomislim ajde nemoj da ... i bude me malkice sramota.

Snezana Radojicic Snezana Radojicic 02:11 14.12.2017

Re: Staza

nask
Lepo podsećanje na Baku Gejtvud.

Ponekad zakukam kako mi je ovo pa ono i onda pomislim na ovakve i slične životne priče i pomislim ajde nemoj da ... i bude me malkice sramota.



Da, tačno tako.

Gde je snimljena ova fotka?
nask nask 13:17 14.12.2017

Re: Staza

Na povratku iz Ledene pećine još 15 miniuta hoda do katuna Kovačevića.

Snezana Radojicic Snezana Radojicic 15:36 14.12.2017

Re: Staza

nask
Na povratku iz Ledene pećine još 15 miniuta hoda do katuna Kovačevića.




Super, nisam tamo hodala, ali obožavam crnogorske planine
niccolo niccolo 20:24 13.12.2017

Odlično

super priča, nisam znao ni za baku ni za ovu stazu, prošle godine sam izučavao staze na zapadu, taman je istok ostao. Možda bi mogla cela ta staza, negde baš u 68.
srdjan.pajic srdjan.pajic 21:12 13.12.2017

Re: Odlično

niccolo
super priča, nisam znao ni za baku ni za ovu stazu, prošle godine sam izučavao staze na zapadu, taman je istok ostao. Možda bi mogla cela ta staza, negde baš u 68.


Zajeban je taj Apalačijan trejl, leglo zmija, komaraca, seksualnih napasnika i drugih grabljivih životinja. Ali to je pravi hajk, epskih proporcija, za razliku od one fensi foliraže od Santiago de Caminoa, što ovi evroseksualci vole da dižu u nebesa.

Si čito A Walk in the Woods?
niccolo niccolo 21:53 13.12.2017

Re: Odlično

Nisam, sad vidim opis na netu, deluje zanimljiva.
mirelarado mirelarado 23:26 13.12.2017

Re: Odlično

Ali to je pravi hajk, epskih proporcija, za razliku od one fensi foliraže od Santiago de Caminoa, što ovi evroseksualci vole da dižu u nebesa.


Alo, bre, Srki, prvo prepešači, pa onda, ako baš moraš, potcenjuj.
Naša blogokoleginica Margos prepešačila je dvaput tu stazu i pisala o tome.

Divim se i njoj i baki Gejtvud. Hvala za ovu priču, Snežo.
blogovatelj blogovatelj 01:07 14.12.2017

Re: Odlično

Ali to je pravi hajk, epskih proporcija,


Khm, khm... Voliš da se praviš Veliki Blek? Dođi amo pa hajkuj, sa losovima i međedima u ledari. Da viš kakvih ovde čuda ima. Ima i zvečarke, ali nisu one dvometrašice, sitnije su. Kojote ne računam, oni su domaće životinje.

Ovo mi prolazi na 50 km od kuće. Hodao sam delovima staze. Civilizovanijim, južnijim delovima. Kako se ide na sever divljina je sve veća i veća. Voda levo na slici je jezero Hjuron, a desno jezero Ontario.



Omiljeno mesto na stazi mi je ovo.





Snezana Radojicic Snezana Radojicic 01:30 14.12.2017

Re: Odlično

srdjan.pajic
niccolo
super priča, nisam znao ni za baku ni za ovu stazu, prošle godine sam izučavao staze na zapadu, taman je istok ostao. Možda bi mogla cela ta staza, negde baš u 68.


Zajeban je taj Apalačijan trejl, leglo zmija, komaraca, seksualnih napasnika i drugih grabljivih životinja. Ali to je pravi hajk, epskih proporcija, za razliku od one fensi foliraže od Santiago de Caminoa, što ovi evroseksualci vole da dižu u nebesa.

Si čito A Walk in the Woods?


Već neko vreme (od povrede kičme, zapravo, otkada mnogo više pešačim nego što vozim) razmišljam o PCT-u, a pišu da je AT mnogo lakši i više 'fensi' od PCT-a. Pošle godine je jedan Hrvat, Nikola Horvat, ispešačio PCT i mislim da je prvi sa ovih prostora kome je to ikad pošlo za rukom. Objavio je i knjigu, tj. treba d aje objavi, a ovde je kampanja za nju
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 01:50 14.12.2017

Re: Odlično

srdjan.pajic


Si čito A Walk in the Woods?


Našla sam na netu sve njegove knjige dostupne za čitanje i preuzimanje: BILL BRYSON
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 02:10 14.12.2017

Re: Odlično

niccolo
super priča, nisam znao ni za baku ni za ovu stazu, prošle godine sam izučavao staze na zapadu, taman je istok ostao. Možda bi mogla cela ta staza, negde baš u 68.


Ja bih na zapad, na PCT, možda za dve godine, dok skupim dovoljno love i ultralake opreme.
srdjan.pajic srdjan.pajic 04:09 14.12.2017

Re: Odlično

mirelarado
Ali to je pravi hajk, epskih proporcija, za razliku od one fensi foliraže od Santiago de Caminoa, što ovi evroseksualci vole da dižu u nebesa.


Alo, bre, Srki, prvo prepešači, pa onda, ako baš moraš, potcenjuj.
Naša blogokoleginica Margos prepešačila je dvaput tu stazu i pisala o tome.

Divim se i njoj i baki Gejtvud. Hvala za ovu priču, Snežo.


Ma ne podcenjujem mnogo: ta dva hajka ne mogu da se upoređuju, kao što ne mogu da se uporede Divljine severnoameričkog kontinenta sa evropskim "divljinama". Svejedno, ima Brajson u svojoj knjizi ceo pasus posvećen SC-u i razlici između te staze i ove apalačanske, i potvrđuje moje sumnje koje gajim otkad sam odgledao onaj neki dokumentarac o SC. Fenserica i foliraža, da ne kažem turistička zamka, kako mi se čini. Ali to, naravno, ne treba nikog da odvrati od namere da se okuša na tom trejlu, ili bilo kom drugom. I ja ću, možda, kad nabijem osamdeset godina, pa mi se priide na nekakvo kao hodočašće i spritualno, nešto.

EDIT: A PCT je keva za AT. Kao što je Great Western Loop majka svih trejlova, samo jedan živ čovek ga je prošao, taj je valjda i izmislio taj trejl u časovima dokolice.


srdjan.pajic srdjan.pajic 04:19 14.12.2017

Re: Odlično

Khm, khm... Voliš da se praviš Veliki Blek? Dođi amo pa hajkuj, sa losovima i međedima u ledari. Da viš kakvih ovde čuda ima. Ima i zvečarke, ali nisu one dvometrašice, sitnije su. Kojote ne računam, oni su domaće životinje.


Može, blogi, ali samo ako ćeš ti da mi budeš kompanjon, prof. Okultis. Rodija ćemo već negde da navatamo, da nam nosi rančeve i ide po burek i rezerviše sobe (kampove).
blogovatelj blogovatelj 04:43 14.12.2017

Re: Odlično

Rodija ćemo već negde da navatamo,


Možda Čarli, ako bude hteo da se autuje i prizna što je i tko je.
srdjan.pajic srdjan.pajic 06:07 14.12.2017

Re: Odlično

blogovatelj
Rodija ćemo već negde da navatamo,


Možda Čarli, ako bude hteo da se autuje i prizna što je i tko je.


Crveni mundir, tako zamišljam našeg čakija, skockan, uporan, ali ne mnogo bistar.

Nego, zezam se za ovaj Santjago de C, provociram malo da vidim ko će da se upeca, ali de baš mirela...povlačim sve što sam napisao (i žena i ja bismo da to overimo jednom, mada mi preti i sa AT i sa PCT, kao, to joj je san odmalena).

Sad me tazbina bari da se prijavimo za Ragbrai, dogodine, to je neka tradicionalna biciklistička trka, sleš, zajebancija kroz Ajovu, od granice do granice, po najgoroj julskoj vrućinštini. Ja im reko ne mogu, rođaci, obećo sam blogiju da ćemo na bajk turu po Novom Meksiku ili Kanadi. Ajova je ko Vojvodina ravna, kukuruz sa leve, soja sa desne strane, i tako jedno 600 km, milina. Jok, more, daj taj Santjago, jebeš Ajovu.

c_h.arlie c_h.arlie 09:25 14.12.2017

Re: Odlično

srdjan.pajic
blogovatelj
Rodija ćemo već negde da navatamo,


Možda Čarli, ako bude hteo da se autuje i prizna što je i tko je.


Crveni mundir, tako zamišljam našeg čakija, skockan, uporan, ali ne mnogo bistar.


...


Tu si negde sa tvojom procenom mene --- osim što sam sve samo ne skockan (u klasičnom smislu reči).
A pamet je, što bi se reklo, ionako precenjena.
Što se tiče ovoga pentranja po vrletima, mogu da ti kažem da razumem te ljude, ali da ja to ne bih radio.
Iz prostog razloga, što ja obe stvari koje su mi bitne, mogu da ostvarim u pola NjiJorka, Tokija, Šangaja ili Beograda ... a to je - da šetam, te da, pri tom, budem sam.
Mnogim ljudima je ekstremno teško da izdrža samoću te zato beže ko zna gde.
Ja mogu da se osamim gde god hoću.
c_h.arlie c_h.arlie 09:27 14.12.2017

Re: Odlično

blogovatelj
Rodija ćemo već negde da navatamo,


Možda Čarli, ako bude hteo da se autuje i prizna što je i tko je.

Inženjer, propali doktor nauka, informatičar, elektroničar.
Ovo elektroničar mi je najdraže --- otkako sam se dočepao olovke i lemilice.
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 15:55 14.12.2017

Re: Odlično

c_h.arlie
srdjan.pajic
blogovatelj
Rodija ćemo već negde da navatamo,


Možda Čarli, ako bude hteo da se autuje i prizna što je i tko je.


Crveni mundir, tako zamišljam našeg čakija, skockan, uporan, ali ne mnogo bistar.


...


Tu si negde sa tvojom procenom mene --- osim što sam sve samo ne skockan (u klasičnom smislu reči).
A pamet je, što bi se reklo, ionako precenjena.
Što se tiče ovoga pentranja po vrletima, mogu da ti kažem da razumem te ljude, ali da ja to ne bih radio.
Iz prostog razloga, što ja obe stvari koje su mi bitne, mogu da ostvarim u pola NjiJorka, Tokija, Šangaja ili Beograda ... a to je - da šetam, te da, pri tom, budem sam.
Mnogim ljudima je ekstremno teško da izdrža samoću te zato beže ko zna gde.
Ja mogu da se osamim gde god hoću.


Svako ima svoje rezloge za odlazak u prirodu, ali ne mora to da bude ta klišeizirana samoća. Meni isto nije problem da se osamim bilo gde, ali me ta specifična tišina divljine (ili, pre, odsustvo zvukova civilizacija, te povratak okruženju iz kojeg smo svi mi potekli), taj osećaj veličine nečeg što je vamvremensko i toliko sveobuhvatno, sve to me zaista 'radi', i to u tolikoj meri da bukvalno osećam fizičku želju da se stopim sa tim.
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:39 14.12.2017

Re: Odlično

Mnogim ljudima je ekstremno teško da izdrža samoću te zato beže ko zna gde.
Ja mogu da se osamim gde god hoću.


Ne razumeš ti te ljude, nema to veze sa osamljivanjem, mada ima i onih koji vole i taj aspekt.

Ja, na primer, iskreno uživam da hajkujem iil vozim bajs sam u planini, ili da odem motociklom na put, isto tako sasvim sam. Sit se nauživam predela bez striktnog planiranja, i pri tome se lepo izrazgovaram sa samim sobom, ili prosto ćutim i mislim: Srki, brate, ti i ja se najbolje u ćutanju razumemo (dakle kao onaj tvoj tutumrak, kad piše dragom Aci). Ali isto tako obožavam društvo oko logorske vatrice posle napornog dana provedenog sa prijateljima u pećinarenju ili nekoj drugoj sličnoj društvenoj aktivnosti u prirodi.
c_h.arlie c_h.arlie 16:41 14.12.2017

Re: Odlično

Snezana Radojicic
c_h.arlie
srdjan.pajic
blogovatelj
Rodija ćemo već negde da navatamo,


Možda Čarli, ako bude hteo da se autuje i prizna što je i tko je.


Crveni mundir, tako zamišljam našeg čakija, skockan, uporan, ali ne mnogo bistar.


...


Tu si negde sa tvojom procenom mene --- osim što sam sve samo ne skockan (u klasičnom smislu reči).
A pamet je, što bi se reklo, ionako precenjena.
Što se tiče ovoga pentranja po vrletima, mogu da ti kažem da razumem te ljude, ali da ja to ne bih radio.
Iz prostog razloga, što ja obe stvari koje su mi bitne, mogu da ostvarim u pola NjiJorka, Tokija, Šangaja ili Beograda ... a to je - da šetam, te da, pri tom, budem sam.
Mnogim ljudima je ekstremno teško da izdrža samoću te zato beže ko zna gde.
Ja mogu da se osamim gde god hoću.


Svako ima svoje rezloge za odlazak u prirodu, ali ne mora to da bude ta klišeizirana samoća. Meni isto nije problem da se osamim bilo gde, ali me ta specifična tišina divljine (ili, pre, odsustvo zvukova civilizacija, te povratak okruženju iz kojeg smo svi mi potekli), taj osećaj veličine nečeg što je vamvremensko i toliko sveobuhvatno, sve to me zaista 'radi', i to u tolikoj meri da bukvalno osećam fizičku želju da se stopim sa tim.

Poštujem !
c_h.arlie c_h.arlie 16:42 14.12.2017

Re: Odlično

srdjan.pajic
Mnogim ljudima je ekstremno teško da izdrža samoću te zato beže ko zna gde.
Ja mogu da se osamim gde god hoću.


Ne razumeš ti te ljude, nema to veze sa osamljivanjem, mada ima i onih koji vole i taj aspekt.

Ja, na primer, iskreno uživam da hajkujem iil vozim bajs sam u planini, ili da odem motociklom na put, isto tako sasvim sam. Sit se nauživam predela bez striktnog planiranja, i pri tome se lepo izrazgovaram sa samim sobom, ili prosto ćutim i mislim: Srki, brate, ti i ja se najbolje u ćutanju razumemo (dakle kao onaj tvoj tutumrak, kad piše dragom Aci). Ali isto tako obožavam društvo oko logorske vatrice posle napornog dana provedenog sa prijateljima u pećinarenju ili nekoj drugoj sličnoj društvenoj aktivnosti u prirodi.

Koji moj !
mirelarado mirelarado 18:41 14.12.2017

Re: Odlično

srdjan.pajic
mirelarado
Ali to je pravi hajk, epskih proporcija, za razliku od one fensi foliraže od Santiago de Caminoa, što ovi evroseksualci vole da dižu u nebesa.


Alo, bre, Srki, prvo prepešači, pa onda, ako baš moraš, potcenjuj.
Naša blogokoleginica Margos prepešačila je dvaput tu stazu i pisala o tome.

Divim se i njoj i baki Gejtvud. Hvala za ovu priču, Snežo.


Ma ne podcenjujem mnogo: ta dva hajka ne mogu da se upoređuju, kao što ne mogu da se uporede Divljine severnoameričkog kontinenta sa evropskim "divljinama". Svejedno, ima Brajson u svojoj knjizi ceo pasus posvećen SC-u i razlici između te staze i ove apalačanske, i potvrđuje moje sumnje koje gajim otkad sam odgledao onaj neki dokumentarac o SC. Fenserica i foliraža, da ne kažem turistička zamka, kako mi se čini. Ali to, naravno, ne treba nikog da odvrati od namere da se okuša na tom trejlu, ili bilo kom drugom. I ja ću, možda, kad nabijem osamdeset godina, pa mi se priide na nekakvo kao hodočašće i spritualno, nešto.

EDIT: A PCT je keva za AT. Kao što je Great Western Loop majka svih trejlova, samo jedan živ čovek ga je prošao, taj je valjda i izmislio taj trejl u časovima dokolice.




Znala sam da ti u stvari ne potcenjuješ nijedan sličan podvig, nego začikavaš, pa sam htela da te nateram da se izjasniš.
c_h.arlie c_h.arlie 20:04 14.12.2017

Re: Odlično

mirelarado
srdjan.pajic
mirelarado
Ali to je pravi hajk, epskih proporcija, za razliku od one fensi foliraže od Santiago de Caminoa, što ovi evroseksualci vole da dižu u nebesa.


Alo, bre, Srki, prvo prepešači, pa onda, ako baš moraš, potcenjuj.
Naša blogokoleginica Margos prepešačila je dvaput tu stazu i pisala o tome.

Divim se i njoj i baki Gejtvud. Hvala za ovu priču, Snežo.


Ma ne podcenjujem mnogo: ta dva hajka ne mogu da se upoređuju, kao što ne mogu da se uporede Divljine severnoameričkog kontinenta sa evropskim "divljinama". Svejedno, ima Brajson u svojoj knjizi ceo pasus posvećen SC-u i razlici između te staze i ove apalačanske, i potvrđuje moje sumnje koje gajim otkad sam odgledao onaj neki dokumentarac o SC. Fenserica i foliraža, da ne kažem turistička zamka, kako mi se čini. Ali to, naravno, ne treba nikog da odvrati od namere da se okuša na tom trejlu, ili bilo kom drugom. I ja ću, možda, kad nabijem osamdeset godina, pa mi se priide na nekakvo kao hodočašće i spritualno, nešto.

EDIT: A PCT je keva za AT. Kao što je Great Western Loop majka svih trejlova, samo jedan živ čovek ga je prošao, taj je valjda i izmislio taj trejl u časovima dokolice.




Znala sam da ti u stvari ne potcenjuješ nijedan sličan podvig, nego začikavaš, pa sam htela da te nateram da se izjasniš.

Ja mislim da Pajić baš potcenjuje, jer mi on deluje kao jedan od onih ... ma, nije to ništa, ja sam ... i bla, bla, bla, ...
Istina, možda i grešim.
Milan Novković Milan Novković 23:47 15.12.2017

Re: Odlično

Ma ne podcenjujem mnogo: ta dva hajka ne mogu da se upoređuju, kao što ne mogu da se uporede Divljine severnoameričkog kontinenta sa evropskim "divljinama".

Super je tu kod vas, ja sanjam da to "ljudski" odradim, iako sam napabirčio tu nekoliko meseci, peset posto od toga u planinama.

Pa sanjam Kanadu, naravno,m tamo nikad nisam bio.

Ali ne ide Evropa u navodnicima, tu mašiš, i pored zezanja - evo ti prvo simpa uvod za tazbinu (cenim oni su fini ljudi u godinama):



... a Brka ima na F... jao pa ti ne umeš da koristiš Fejs ... tone fotki, on svoje baš "bičuje", a kako mu šanse da mu neko od familije polomi vrat prilaze 50% daje im voljno i ide sa pajtosima ...

... ček, mrzi me da jurim sad Mikine (Brka, Guza, ...) public lomatanje-po-Dolomitima fotke evo ti isto jedno nežnije mesto na visini gde žena i deca, provereno, fino izvlače opremu dok ti gazduješ sa dronovima i HD kamerama, fotoaparatima i ostalim laserima

(al vaši upper Yosemitei mi i dalje ostaju zagonetka sa veličinom drveća na onim visinama, pa u granitu, jel granit bejaše - tj ja se dosta palim na te vaše granite i mermere - oni neki potočići u pećinama u Zion parku, sa mermernim koritima su baš nezaboravni





Черевићан Черевићан 00:51 14.12.2017

mogu i ja

bez izgovora zbog neostvarenih snova

ако сан је ...идеја водиља
тада ништа ние немогуће,
старост јесу дани скљоканости
ал' и воље за жеље могуће,

што примером вала, Emma показала
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 02:12 14.12.2017

Re: mogu i ja

Черевићан
bez izgovora zbog neostvarenih snova

ако сан је ...идеја водиља
тада ништа ние немогуће,
старост јесу дани скљоканости
ал' и воље за жеље могуће,

што примером вала, Emma показала


Vala jeste
tasadebeli tasadebeli 09:53 14.12.2017

Планинарење и хајковање

Како си ме већ и навикла, уживао у овом твом посту као и у свим претходним на које се обично не јављам јер је препорука да не треба остављати коментаре у којима ће бити само онај смајли са препоруком, што опет наравно не значи да препоруке нису и дате.

Бака Гејтвуд за мене потпуно нова тема, први пут сам захваљујући овом посту сазнао за њу.

Него, мој мотив јављању овде је друге природе, лингвистичке, а у вези је са текстом. Питање за тебе, Мирелу (која је језичара као и ја), али и све друге.

Како бисмо у српском језику пронашли (створили?) израз, реч, за хајковање, хајкере?

Колико сам схватио, то је слично (не и исто, наравно) као и оно што раде многи моји пријатељи одлазећи сваког викенда негде по Србији као чланови аматерског планинарског друштва "Жељезничар" негде по Србији. И моји маторци су били чланови тог друштва, па ја данас с поносом показујем слике моје мајке у поодмаклој трудноћи, са стомаком до зуба, негде на Букуљи и тврдим показујући на мајчин стомак како сам и ја ишао на те њихове излете.

Они себе називају планинари аматери да би се разликовали од оних професионалаца који се пењу на највише врхове света и који су због тога у врхунској форми као и било који други олимпијски шампиони.

Али мислим да планинар аматер није добар еквивалент за хајкера. Из овог твог текста закључујем да је хајкер ипак нешто сасвим другачије.

Да ли постоји могућност да се та реч замени неким изразом из српског језика?


Мали лингвистичко-музички прилог теми:


Nije nosila ni gorionik, već je mahom jela konzervirane bečke kobasice, grožđice, kikiriki, a usput je prikupljala i zelje duž staze.














Били су у моди нарочито у време Велике депресије када су милиони Американаца очајнички хајковали од обале до обале. Међу њима био и Вуди Гатри.


И два документарна прилога релативно новијег датума која имају везе са темом, а и са животним путем и путањом хајковања Баке Гејтвуд.








Snezana Radojicic Snezana Radojicic 11:37 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

tasadebeli

Него, мој мотив јављању овде је друге природе, лингвистичке, а у вези је са текстом. Питање за тебе, Мирелу (која је језичара као и ја), али и све друге.

Како бисмо у српском језику пронашли (створили?) израз, реч, за хајковање, хајкере?

Колико сам схватио, то је слично (не и исто, наравно) као и оно што раде многи моји пријатељи одлазећи сваког викенда негде по Србији као чланови аматерског планинарског друштва "Жељезничар" негде по Србији. И моји маторци су били чланови тог друштва, па ја данас с поносом показујем слике моје мајке у поодмаклој трудноћи, са стомаком до зуба, негде на Букуљи и тврдим показујући на мајчин стомак како сам и ја ишао на те њихове излете.

Они себе називају планинари аматери да би се разликовали од оних професионалаца који се пењу на највише врхове света и који су због тога у врхунској форми као и било који други олимпијски шампиони.

Али мислим да планинар аматер није добар еквивалент за хајкера. Из овог твог текста закључујем да је хајкер ипак нешто сасвим другачије.

Да ли постоји могућност да се та реч замени неким изразом из српског језика?


Pošto sam u gužvi, samo ću (za sad) da otpišem na ovo. U srpskom, među planinarima, postoji reč za to, mada se više vezuje za nadmorske visine, tj. nizine i za lakoću kretanja, tj. uspinjanja. Tako se planinari koji zapravo ne planinare, nego samo hodaju, i to mahom po nezahtevnim terenima, nazivaju livadarima, a to što rade zove se livadarenje. Izrazi su pežorativni, tako da nikako ne bi mogli da se upotrebe kao zamena za hajking i hajkere.

Meni se jako dopada izraz hodač, hodoljub, ali on opet nije vezan samo za hodanje u prirodi.







c_h.arlie c_h.arlie 11:38 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Snezana Radojicic
tasadebeli

Него, мој мотив јављању овде је друге природе, лингвистичке, а у вези је са текстом. Питање за тебе, Мирелу (која је језичара као и ја), али и све друге.

Како бисмо у српском језику пронашли (створили?) израз, реч, за хајковање, хајкере?

Колико сам схватио, то је слично (не и исто, наравно) као и оно што раде многи моји пријатељи одлазећи сваког викенда негде по Србији као чланови аматерског планинарског друштва "Жељезничар" негде по Србији. И моји маторци су били чланови тог друштва, па ја данас с поносом показујем слике моје мајке у поодмаклој трудноћи, са стомаком до зуба, негде на Букуљи и тврдим показујући на мајчин стомак како сам и ја ишао на те њихове излете.

Они себе називају планинари аматери да би се разликовали од оних професионалаца који се пењу на највише врхове света и који су због тога у врхунској форми као и било који други олимпијски шампиони.

Али мислим да планинар аматер није добар еквивалент за хајкера. Из овог твог текста закључујем да је хајкер ипак нешто сасвим другачије.

Да ли постоји могућност да се та реч замени неким изразом из српског језика?


Pošto sam u gužvi, samo ću (za sad) da otpišem na ovo. U srpskom, među planinarima, postoji reč za to, mada se više vezuje za nadmorske visine, tj. nizine i za lakoću kretanja, tj. uspinjanja. Tako se planinari koji zapravo ne planinare, nego samo hodaju, i to mahom po nezahtevnim terenima, nazivaju livadarima, a to što rade zove se livadarenje. Izrazi su pežorativni, tako da nikako ne bi mogli da se upotrebe kao zamena za hajking i hajkere.

Meni se jako dopada izraz hodač, hodoljub, ali on opet nije vezan samo za hodanje u prirodi.








Snežana, kako bi se zvalo ovo moje glavinjanje po asfaltu ?
tasadebeli tasadebeli 11:54 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Snezana Radojicic

Tako se planinari koji zapravo ne planinare, nego samo hodaju, i to mahom po nezahtevnim terenima, nazivaju livadarima, a to što rade zove se livadarenje. Izrazi su pežorativni,



У праву си.


hodoljub






ali on opet nije vezan samo za hodanje u prirodi.



А опет и ту си у праву.

Има нас уличних...

Брајоооооо!!!





srdjan.pajic srdjan.pajic 16:22 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Snezana Radojicic
?


Pošto sam u gužvi, samo ću (za sad) da otpišem na ovo. U srpskom, među planinarima, postoji reč za to, mada se više vezuje za nadmorske visine, tj. nizine i za lakoću kretanja, tj. uspinjanja. Tako se planinari koji zapravo ne planinare, nego samo hodaju, i to mahom po nezahtevnim terenima, nazivaju livadarima, a to što rade zove se livadarenje. Izrazi su pežorativni, tako da nikako ne bi mogli da se upotrebe kao zamena za hajking i hajkere.

Meni se jako dopada izraz hodač, hodoljub, ali on opet nije vezan samo za hodanje u prirodi.



Hajking, treking, bekpeking, klajmbing, to su sve vidovi planinarenja. Hajk je ona najlakša vrsta, što kažeš ti - livadarenje, mada meni to nije pežorativan izraz. Znači, nešto što radiš ujutru par sati pre posla, ili subotom do ručka, mahom hodanje po blagim usponima, sa rukama u džepovima i sendvičem u rancu. Treking bi bilo ovo hodanje po stazama (planina ili pored nje, Santjago de Camino, Pacific Crest Trail, Bobotov kuk, Škrčka jezera, itd) koje može da traje kraće od dan, ili pak danima, ali je i dalje netehničko. To bi na srpskom bilo visokogorstvo. Bekpeking uključuje bivakovanje u prirodi, dakle kampovanje. Klajmbing je ono što se na srpskom zove alpinizam, dakle pentranje na planinu uz pomoć tehničkih sredstava, ili bez njih (free ili solo climbing, ovo nije isto)). Ima tu još sitnih podela i disciplina, na primer, i pećinarenje se smatra vidom planinarenja, prosto jer je većina pećina smeštena u planinama. Isto važi za kanjonjaranje, preživljavanje u prirodi, orjentacioni kros, itd, sve su to vidovi planinarenja. Ja bih i vožnju planinskog bicikla isto strpao u planinarenje, što da ne?

tyson tyson 16:26 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Питање за тебе, Мирелу (која је језичара као и ја), али и све друге.

Како бисмо у српском језику пронашли (створили?) израз, реч, за хајковање, хајкере?

Da se nadovežem i primetim da se u Srbalja bečke kobasice najčešće nazivaju viršlama.


Snezana Radojicic Snezana Radojicic 16:42 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

tyson
Питање за тебе, Мирелу (која је језичара као и ја), али и све друге.

Како бисмо у српском језику пронашли (створили?) израз, реч, за хајковање, хајкере?

Da se nadovežem i primetim da se u Srbalja bečke kobasice najčešće nazivaju viršlama.




Haha, hvala na ovome, zaista nisam znala da je to isto, pošto baš i ne marim viršle a ni kobaje :)
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 16:49 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

srdjan.pajic
Snezana Radojicic
?


Pošto sam u gužvi, samo ću (za sad) da otpišem na ovo. U srpskom, među planinarima, postoji reč za to, mada se više vezuje za nadmorske visine, tj. nizine i za lakoću kretanja, tj. uspinjanja. Tako se planinari koji zapravo ne planinare, nego samo hodaju, i to mahom po nezahtevnim terenima, nazivaju livadarima, a to što rade zove se livadarenje. Izrazi su pežorativni, tako da nikako ne bi mogli da se upotrebe kao zamena za hajking i hajkere.

Meni se jako dopada izraz hodač, hodoljub, ali on opet nije vezan samo za hodanje u prirodi.



Hajking, treking, bekpeking, klajmbing, to su sve vidovi planinarenja. Hajk je ona najlakša vrsta, što kažeš ti - livadarenje, mada meni to nije pežorativan izraz. Znači, nešto što radiš ujutru par sati pre posla, ili subotom do ručka, mahom hodanje po blagim usponima, sa rukama u džepovima i sendvičem u rancu. Treking bi bilo ovo hodanje po stazama (planina ili pored nje, Santjago de Camino, Pacific Crest Trail, Bobotov kuk, Škrčka jezera, itd) koje može da traje kraće od dan, ili pak danima, ali je i dalje netehničko. To bi na srpskom bilo visokogorstvo. Bekpeking uključuje bivakovanje u prirodi, dakle kampovanje. Klajmbing je ono što se na srpskom zove alpinizam, dakle pentranje na planinu uz pomoć tehničkih sredstava, ili bez njih (free ili solo climbing, ovo nije isto)). Ima tu još sitnih podela i disciplina, na primer, i pećinarenje se smatra vidom planinarenja, prosto jer je većina pećina smeštena u planinama. Isto važi za kanjonjaranje, preživljavanje u prirodi, orjentacioni kros, itd, sve su to vidovi planinarenja. Ja bih i vožnju planinskog bicikla isto strpao u planinarenje, što da ne?



Uh, mnogo toga je izmešano ovde. Visokogorstvom se u Srbiji naziva sledeće, i isključivo sledeće: zimi, usponi na preko 1500 mnv, a leti na preko 2000 mnv. Dakle, neodgovarajuće za ovu namenu.

Livadarenje jeste pežorativan izraz, kao što je i mišljenje većiine visokogoraca o ljudima koji livadare.

Bekpekingom se naziva i stopiranje koje podrazumeva kampovanje, kao i svako budžet putovanje sa rancem na leđima. Inače, na FB-u postoji i velika, veoma aktivna grupa s nazivom Cycling and bikepacking.

Mislim da naprosto nemamo reči za sve te vrste hodanja, kao i putovanja, a iz prostog razloga što zanemarljivo mali broj Srbalja upražnjava te načine.
tyson tyson 20:23 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Snezana Radojicic
tyson

Da se nadovežem i primetim da se u Srbalja bečke kobasice najčešće nazivaju viršlama.




Haha, hvala na ovome, zaista nisam znala da je to isto, pošto baš i ne marim viršle a ni kobaje :)

Ја се управо спремам да насецкам пар виршли дворишним мачкама Отприлике то је тај ниво, мада ми је помало жао мачака.


c_h.arlie c_h.arlie 20:27 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

tyson
Snezana Radojicic
tyson

Da se nadovežem i primetim da se u Srbalja bečke kobasice najčešće nazivaju viršlama.




Haha, hvala na ovome, zaista nisam znala da je to isto, pošto baš i ne marim viršle a ni kobaje :)

Ја се управо спремам да насецкам пар виршли дворишним мачкама Отприлике то је тај ниво, мада ми је помало жао мачака.



Ja volim viršle, ali samo u tačno određenom kontekstu --- sa senfom i kuvanim jajima.
Bez jaja nekada i može, ali bez senfa nikako.
nask nask 21:14 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Pa šta fali hodanju, pešačenju, ići u pohode, pohodarenje, stazarenje, stazo(po)hodanje. Pohodništvo u Deželi.

Generalno mi smeta ta logika "nemamo reč za to". Pa izmislimo onda reč za to.
Jbg. ja sam bio u pešadiji, a ne u infanteriji.
c_h.arlie c_h.arlie 21:34 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

nask
Pa šta fali hodanju, pešačenju, ići u pohode, pohodarenje, stazarenje, stazo(po)hodanje. Pohodništvo u Deželi.

Generalno mi smeta ta logika "nemamo reč za to". Pa izmislimo onda reč za to.
Jbg. ja sam bio u pešadiji, a ne u infanteriji.

Ma, ti si zaostao.
Sada je došlo novo vreme, pa ima da infantiraš.
Pešačenje je za seljake.
tasadebeli tasadebeli 22:07 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

tyson
Питање за тебе, Мирелу (која је језичара као и ја), али и све друге.

Како бисмо у српском језику пронашли (створили?) израз, реч, за хајковање, хајкере?

Da se nadovežem i primetim da se u Srbalja bečke kobasice najčešće nazivaju viršlama.





Је ли?

Ето, човек вазда сазна понешто ново.

Нисам то знао, а ожењен сам женом чији су директни преци у време двојне монархије била званични снабдевач из своје Славоније бечког царског двора кобасицама.

Стара је то и већ овештала од многих препричавања љубавна сторија о Швабици, племенитој Упишански, и ординарном српском говеду чији су директни преци држали турске главе на дирецима од капије исто као што и ови данашњи гастербајтери држе оне гипсане лавиће.

Хвала, Тајо!
nask nask 22:19 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Ma, ti si zaostao


Misliš da sam autdejtovan?
nask nask 22:37 14.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

ови данашњи гастербајтери држе оне гипсане лавиће


Misliš na ipsane ...
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 02:43 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

tyson
Snezana Radojicic
tyson

Da se nadovežem i primetim da se u Srbalja bečke kobasice najčešće nazivaju viršlama.




Haha, hvala na ovome, zaista nisam znala da je to isto, pošto baš i ne marim viršle a ni kobaje :)

Ја се управо спремам да насецкам пар виршли дворишним мачкама Отприлике то је тај ниво, мада ми је помало жао мачака.







Snezana Radojicic Snezana Radojicic 02:50 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

nask
Pa šta fali hodanju, pešačenju, ići u pohode, pohodarenje, stazarenje, stazo(po)hodanje. Pohodništvo u Deželi.

Generalno mi smeta ta logika "nemamo reč za to". Pa izmislimo onda reč za to.
Jbg. ja sam bio u pešadiji, a ne u infanteriji.


Ne fali ništa, osim što nisu dovoljno precizne jer ne oslikavaju ono što bi trebalo. Kad kažeš 'hajking', svako zna da je reč o pešačenju u prirodi. Ili reč 'treking'.

Takođe, nije dovoljno da neko izmisli reč, nego ona treba i da zaživi, a to je najteže. Posebno je teško u slučaju kada su već usvojene tuđice koje su se odomaćile. Da bi nova reč zauzela njihovo mesto, mora da bude zaista dobra i prava, a ne njihova bleda zamena.
srdjan.pajic srdjan.pajic 04:42 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Snezana Radojicic
nask
Pa šta fali hodanju, pešačenju, ići u pohode, pohodarenje, stazarenje, stazo(po)hodanje. Pohodništvo u Deželi.

Generalno mi smeta ta logika "nemamo reč za to". Pa izmislimo onda reč za to.
Jbg. ja sam bio u pešadiji, a ne u infanteriji.


Ne fali ništa, osim što nisu dovoljno precizne jer ne oslikavaju ono što bi trebalo. Kad kažeš 'hajking', svako zna da je reč o pešačenju u prirodi. Ili reč 'treking'.

Takođe, nije dovoljno da neko izmisli reč, nego ona treba i da zaživi, a to je najteže. Posebno je teško u slučaju kada su već usvojene tuđice koje su se odomaćile. Da bi nova reč zauzela njihovo mesto, mora da bude zaista dobra i prava, a ne njihova bleda zamena.


Meni se visokogorstvo sviđa, mislim kao reč, mada cijenim da bi Taso imao primedbe na podrijetlo te reči, ne zvuči mi kao da je iz srpskog jezika, nego iz malo severozapadnijih mrskih republika bivše Eseferejot. Možda grešim...

A kunem se da nisam znao da visokogorsvo ima takvu neku metriku u definiciji, >2000m egzaktno, mislio sam da se to drugačije kategoriše. Svejedno, sad vidim u izveštaju Komisije za visokogorstvo PSS-a (doduše od 2015.) da su prilično aktivni i pentraju se na ozbiljne planinčine širom sveta, dosta više od dve hiljadarke metara. Svaka čast! (a, mirela, viš kako umem da budem fin i odam priznanje kolegama, to je zato što sam i ja nekoć bio visokogorac, iako nisam znao da sam ).

Evo jedna iz arhive (2x visokogorski limit)

blogovatelj blogovatelj 05:34 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Они себе називају планинари аматери да би се разликовали од оних професионалаца који се пењу на највише врхове света и који су због тога у врхунској форми као и било који други олимпијски шампиони.


Prvi su planinari, drugi su alpinisti. Tako me je bar učilo na planinarskim kursevima po Fruškoj Gori.
blogovatelj blogovatelj 05:36 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

mahom jela konzervirane bečke kobasice


Kad smo kod ovoga, bečke kobasice, tj u engleskom wieners, su u stvari viršle.
A u slengu, zna se šta znači, da ne budem bezobrazan na ovako finom blogu.
blogovatelj blogovatelj 05:38 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Snežana, kako bi se zvalo ovo moje glavinjanje po asfaltu ?


Klošarenje.
blogovatelj blogovatelj 05:40 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Da se nadovežem i primetim da se u Srbalja bečke kobasice najčešće nazivaju viršlama.


Ponovo potežeš brže od mene, gringo.
blogovatelj blogovatelj 05:47 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Jbg. ja sam bio u pešadiji, a ne u infanteriji.


I ja, po brdima dežele, doduše u onom kraju Slovenije koji se zove Dolenjska, ali ima sasvim zajebane uspone i nizbrdice. Zajeban je hajking bio skroz, finale je bilo pešadijski bataljon u napadu sa forsiranjem reke Krke, 50 km za 30 sati, pod punom opremom, plus su mi uvalili i radio uređaj RUP12 od desetak kila.
Plus sam sa tim uređajem sve vreme bio pored kapetana, pa nisam mogao da zabušavam. Plus mi je rekao na početku marša "kad ja stanem, ti čučneš. Kad ja čučnem, ti legneš. Kad ja legnem, ti se ukopavaš."
To mi je najzajebanije hajkersko dostignuće u životu. Brda oko kevinih sela u Makedoniji ne računam, jer sam uvek spavao u dedinoj kući.
nask nask 11:34 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Ne fali ništa, osim što nisu dovoljno precizne jer ne oslikavaju ono što bi trebalo. Kad kažeš 'hajking', svako zna da je reč o pešačenju u prirodi. Ili reč 'treking'.


Na engleskom govornom području hajking i treking nisu univerzalni izrazi, tako da ne treba da budu ni globalno univerzalni. U NL nisam nikad čuo da neko kaže ili napiše hiking ili trekking već kažu vandelen-šetanje.

Mi zaboravljamo da koriščenje postojećih engleskih reči u novim kontekstima čak i u samom engleskom jeziku ispočetka zvuči rogobatno i veštački, ali se brzo naviknu jer je to deo jezičke kulture. Zašto bi to kod nas bilo drugačije. Klinci recimo nemaju nikakav problem da prihvate naše izraze ako se na vreme sretnu sa njima. Meni se čini da se kod jezika radi o našoj intelektualnoj lenjosti, možda i nekom umišljenom pomodarstvu.

Treba se ugledati na druge (ruse, nemce, pa i hrvate) ne preuzimanjem tuđih reči nego stvarnjem novih. Naših.

Edit: Wandelen-hodanje. Akutni pad jezičkog IQ-a.
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 11:49 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

nask
Ne fali ništa, osim što nisu dovoljno precizne jer ne oslikavaju ono što bi trebalo. Kad kažeš 'hajking', svako zna da je reč o pešačenju u prirodi. Ili reč 'treking'.


Na engleskom govornom području hajking i treking nisu univerzalni izrazi, tako da ne treba da budu ni globalno univerzalni. U NL nisam nikad čuo da neko kaže ili napiše hiking ili trekking već kažu vandelen-šetanje.

Mi zaboravljamo da koriščenje postojećih engleskih reči u novim kontekstima čak i u samom engleskom jeziku ispočetka zvuči rogobatno i veštački, ali se brzo naviknu jer je to deo jezičke kulture. Zašto bi to kod nas bilo drugačije. Klinci recimo nemaju nikakav problem da prihvate naše izraze ako se na vreme sretnu sa njima. Meni se čini da se kod jezika radi o našoj intelektualnoj lenjosti, možda i nekom umišljenom pomodarstvu.

Treba se ugledati na druge (ruse, nemce, pa i hrvate) ne preuzimanjem tuđih reči nego stvarnjem novih. Naših.


Deklarativno je sve to tačno, i slažem se. No takođe znam koliko su konkretno ti krugovi zatvoreni za bilo kakve inovacije, čak i ispravke. Tako, na primer, ne možeš ni najintelektualnije među planinarima odučiti od konstrukcije "penjem planinu", jer, ako kažeš "penjem se na planinu", to te odmah legitimiše kao amatera. Zašto? Verovtano zbog preuzete engleske konstrukcije "climbing mountain".
nask nask 14:15 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Samo još ovo pa da se ne preganjamo više.

Tako, na primer, ne možeš ni najintelektualnije među planinarima odučiti od konstrukcije


Meni se čini da se kod jezika radi o našoj intelektualnoj lenjosti, možda i nekom umišljenom pomodarstvu.


Ja lično pokušavam da ne budem lenj, čak mi nije teško da nizozemsku decu učim nizozemskim rečima umesto engleskih.
c_h.arlie c_h.arlie 14:28 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

nask
Samo još ovo pa da se ne preganjamo više.

...

... sada kada je postalo zanimljivo ?
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 14:50 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

nask
Samo još ovo pa da se ne preganjamo više.

Tako, na primer, ne možeš ni najintelektualnije među planinarima odučiti od konstrukcije


Meni se čini da se kod jezika radi o našoj intelektualnoj lenjosti, možda i nekom umišljenom pomodarstvu.


Ja lično pokušavam da ne budem lenj, čak mi nije teško da nizozemsku decu učim nizozemskim rečima umesto engleskih.


Lepo, ja sam svoje đake u Srbiji učila srpskom jeziku bez tuđica, a sada, kad se moj kontakt sa ljudima sa srpskog govornog područja svodi na pisanu reč, nastojim da ih izbacim iz svojih tekstova, iako je često teško, budući da mnogo godina nisam kod kuće, a retko kad imam priliku da progovorim srpski.
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:17 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Snezana Radojicic
nask
Ne fali ništa, osim što nisu dovoljno precizne jer ne oslikavaju ono što bi trebalo. Kad kažeš 'hajking', svako zna da je reč o pešačenju u prirodi. Ili reč 'treking'.


Na engleskom govornom području hajking i treking nisu univerzalni izrazi, tako da ne treba da budu ni globalno univerzalni. U NL nisam nikad čuo da neko kaže ili napiše hiking ili trekking već kažu vandelen-šetanje.

Mi zaboravljamo da koriščenje postojećih engleskih reči u novim kontekstima čak i u samom engleskom jeziku ispočetka zvuči rogobatno i veštački, ali se brzo naviknu jer je to deo jezičke kulture. Zašto bi to kod nas bilo drugačije. Klinci recimo nemaju nikakav problem da prihvate naše izraze ako se na vreme sretnu sa njima. Meni se čini da se kod jezika radi o našoj intelektualnoj lenjosti, možda i nekom umišljenom pomodarstvu.

Treba se ugledati na druge (ruse, nemce, pa i hrvate) ne preuzimanjem tuđih reči nego stvarnjem novih. Naših.


Deklarativno je sve to tačno, i slažem se. No takođe znam koliko su konkretno ti krugovi zatvoreni za bilo kakve inovacije, čak i ispravke. Tako, na primer, ne možeš ni najintelektualnije među planinarima odučiti od konstrukcije "penjem planinu", jer, ako kažeš "penjem se na planinu", to te odmah legitimiše kao amatera. Zašto? Verovtano zbog preuzete engleske konstrukcije "climbing mountain".


Sumnjam da je to došlo iz engleskog jezika, pošto su naši planinari sve što su ikad znali o planinarenju naučili mahom od Slovenaca. A ovi, znamo od koga. To je prastari izraz, kao i ono "ušao sam u stenu" ili "popeo sam taj (tu) smer", u smislu, krenuo sam da se penjem, odnosno, savladao sam tu deonicu uspona.

Ili, recimo, na kursu te od početka uče da ne koristiš reč konopac, kanap, nego uže, jer je to tehnički ispravno. Ali kad malo odmakneš u iskustvu i akanju po terenima, odžombiš se, onda namerno koristiš reč kanap. To pokazuje da si stara kuka, pošto očigledno nisi novajlija.

Ima tu izvesni stepen coolness-a (ovo nema prevod na srpski, da ga hebem ako ima!), u tom govoru među planinarima, da ne kažem pozeraja. Nešto kao znak pripadnosti grupi koja ima zajedničko interesovanje. Ne bih tome pridavao veliki značaj, a još manje nastojao da ispravljam i lečim nacionalne komplekse tako što teram decu da ne koriste izraze kojima barata skoro ceo svet, jer sve što bih postigao je da me ljudi gledaju "na budalu".

mirelarado mirelarado 20:13 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Snezana Radojicic
Deklarativno je sve to tačno, i slažem se. No takođe znam koliko su konkretno ti krugovi zatvoreni za bilo kakve inovacije, čak i ispravke. Tako, na primer, ne možeš ni najintelektualnije među planinarima odučiti od konstrukcije "penjem planinu", jer, ako kažeš "penjem se na planinu", to te odmah legitimiše kao amatera. Zašto? Verovtano zbog preuzete engleske konstrukcije "climbing mountain".


Da, u praksi to sa odustajanjem od tuđica ide mnogo teže. Sećam se koliko je Klajn svojevremeno članaka napisao zalažući se da se aerobik, tada novi vid rekreacije, nazove u duhu našeg jezika - aerobika, poput reči matematika, akrobatika, fizika i sl. DžabA, engleski oblik pobediJo, pa tako danas imamo i aerobikovog pobratima - akvabik, a ko zna kakvi nas bikovi čekaju u budućnosti...
tyson tyson 23:36 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Kad smo kod ovoga, bečke kobasice, tj u engleskom wieners, su u stvari viršle.

Jer Austrijanci (neki kažu: baš Bečlije) to ne zovu bečkim kobajama već Frankfurter Würstchen, a mi hranljive nazive nismo preuzimali od Nemaca već od Austrijanaca jer smo sa njima živeli, i eto, ostadoše "viršle"...


tyson tyson 23:37 15.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Uh, mnogo toga je izmešano ovde. Visokogorstvom se u Srbiji naziva sledeće, i isključivo sledeće: zimi, usponi na preko 1500 mnv, a leti na preko 2000 mnv. Dakle, neodgovarajuće za ovu namenu.

Livadarenje jeste pežorativan izraz, kao što je i mišljenje većiine visokogoraca o ljudima koji livadare.

Bekpekingom se naziva i stopiranje koje podrazumeva kampovanje, kao i svako budžet putovanje sa rancem na leđima. Inače, na FB-u postoji i velika, veoma aktivna grupa s nazivom Cycling and bikepacking.

Mislim da naprosto nemamo reči za sve te vrste hodanja, kao i putovanja, a iz prostog razloga što zanemarljivo mali broj Srbalja upražnjava te načine.

Pešačenje u prirodi. Bilo po dolinama ili brdima, svejedno. To je, u osnovi, hiking. Zar ne?


Snezana Radojicic Snezana Radojicic 00:38 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

tyson
Uh, mnogo toga je izmešano ovde. Visokogorstvom se u Srbiji naziva sledeće, i isključivo sledeće: zimi, usponi na preko 1500 mnv, a leti na preko 2000 mnv. Dakle, neodgovarajuće za ovu namenu.

Livadarenje jeste pežorativan izraz, kao što je i mišljenje većiine visokogoraca o ljudima koji livadare.

Bekpekingom se naziva i stopiranje koje podrazumeva kampovanje, kao i svako budžet putovanje sa rancem na leđima. Inače, na FB-u postoji i velika, veoma aktivna grupa s nazivom Cycling and bikepacking.

Mislim da naprosto nemamo reči za sve te vrste hodanja, kao i putovanja, a iz prostog razloga što zanemarljivo mali broj Srbalja upražnjava te načine.

Pešačenje u prirodi. Bilo po dolinama ili brdima, svejedno. To je, u osnovi, hiking. Zar ne?




Jeste, naravno, ali treba da bude jedna reč. U borbi između preuzete tuđe reči i domaće opisne zamene za tu reč, izražene kroz celu sintagmu, uvek će pobediti jedna reč. Tzv. jezička ekonomija.
c_h.arlie c_h.arlie 08:02 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Snezana Radojicic
tyson
Uh, mnogo toga je izmešano ovde. Visokogorstvom se u Srbiji naziva sledeće, i isključivo sledeće: zimi, usponi na preko 1500 mnv, a leti na preko 2000 mnv. Dakle, neodgovarajuće za ovu namenu.

Livadarenje jeste pežorativan izraz, kao što je i mišljenje većiine visokogoraca o ljudima koji livadare.

Bekpekingom se naziva i stopiranje koje podrazumeva kampovanje, kao i svako budžet putovanje sa rancem na leđima. Inače, na FB-u postoji i velika, veoma aktivna grupa s nazivom Cycling and bikepacking.

Mislim da naprosto nemamo reči za sve te vrste hodanja, kao i putovanja, a iz prostog razloga što zanemarljivo mali broj Srbalja upražnjava te načine.

Pešačenje u prirodi. Bilo po dolinama ili brdima, svejedno. To je, u osnovi, hiking. Zar ne?




Jeste, naravno, ali treba da bude jedna reč. U borbi između preuzete tuđe reči i domaće opisne zamene za tu reč, izražene kroz celu sintagmu, uvek će pobediti jedna reč. Tzv. jezička ekonomija.

Dolibrdopešačoplaninarenje.
Snezana Radojicic Snezana Radojicic 08:15 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

c_h.arlie
Snezana Radojicic
tyson
Uh, mnogo toga je izmešano ovde. Visokogorstvom se u Srbiji naziva sledeće, i isključivo sledeće: zimi, usponi na preko 1500 mnv, a leti na preko 2000 mnv. Dakle, neodgovarajuće za ovu namenu.

Livadarenje jeste pežorativan izraz, kao što je i mišljenje većiine visokogoraca o ljudima koji livadare.

Bekpekingom se naziva i stopiranje koje podrazumeva kampovanje, kao i svako budžet putovanje sa rancem na leđima. Inače, na FB-u postoji i velika, veoma aktivna grupa s nazivom Cycling and bikepacking.

Mislim da naprosto nemamo reči za sve te vrste hodanja, kao i putovanja, a iz prostog razloga što zanemarljivo mali broj Srbalja upražnjava te načine.

Pešačenje u prirodi. Bilo po dolinama ili brdima, svejedno. To je, u osnovi, hiking. Zar ne?




Jeste, naravno, ali treba da bude jedna reč. U borbi između preuzete tuđe reči i domaće opisne zamene za tu reč, izražene kroz celu sintagmu, uvek će pobediti jedna reč. Tzv. jezička ekonomija.

Dolibrdopešačoplaninarenje.


Jovan Eraković Jone je svojevremeno skovao izraz za lagano bicikliranje po zemljanim putevima: goredoliranje. I to je, za sada, naj izraz za koji sam čula, a mogao bi se primeniti i na pešačenje. Ako se budem odlučila da hodam PCT, radiću na njegovoj promociji
tasadebeli tasadebeli 09:48 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

srdjan.pajic

Meni se visokogorstvo sviđa, mislim kao reč, mada cijenim da bi Taso imao primedbe na podrijetlo te reči, ne zvuči mi kao da je iz srpskog jezika, nego iz malo severozapadnijih mrskih republika bivše Eseferejot. Možda grešim...



А шта фали називу Горска служба спасавања Србије? (ЛИНК)

(То су они људи, знаш, који ти притекну у помоћ када се превише занесеш у хајковању по Србији.)

Гора, горски, горје, све су то сасвим легалне речи српског језика.

То што ти мислиш да је то хрватски језик (бошњачки, црногорски и сви остали погрешно употребљени и политикантско-идеолошки измишљени називи за тај језик), то ти је у ствари све српски језик.

Не обраћај пажњу на та маштовита измишљања комуњара по упутствима Коминтерне.

Е, сетио сам се где бисмо могли пронаћи израз за хајковање! Или ако га већ не пронађемо, а онда макар да имамо шта да пјевамо док хајкујемо. Ми Срби... По Америкама и Кењадама...

И то пази, и за мушке и за женске гласове то може!







П.С. - Пајићу, мораш са мало више знања о језику да идеш у кафану. Овако лупаш глупости, углавном, све ти то проистекло из тог титопионирског мозгића једне православне и правоверне српске Дороти (види под Чаробњак из Оза, они исто тамо хајкују све у шеснаест по путићу од цигала или цигЉи, како ко воли) којег су добрано испрали ови наследници својих очева и мајки који сами себе данас називају демократском Србијом ( ), а немају благе везе ни са демократијом ни са Србијом.
niccolo niccolo 09:54 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Ali ne hajkuje se samo po gori...

c_h.arlie c_h.arlie 09:56 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

niccolo
Ali ne hajkuje se samo po gori...


Nego i po doli...
tasadebeli tasadebeli 09:57 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

c_h.arlie
niccolo
Ali ne hajkuje se samo po gori...


Nego i po doli...



А онда трећи дан дође шумар, отера и Немце и партизане у пичку лепу материну јер му упропашћују шуму.
vcucko vcucko 14:07 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

mirelarado
Snezana Radojicic
Deklarativno je sve to tačno, i slažem se. No takođe znam koliko su konkretno ti krugovi zatvoreni za bilo kakve inovacije, čak i ispravke. Tako, na primer, ne možeš ni najintelektualnije među planinarima odučiti od konstrukcije "penjem planinu", jer, ako kažeš "penjem se na planinu", to te odmah legitimiše kao amatera. Zašto? Verovtano zbog preuzete engleske konstrukcije "climbing mountain".


Da, u praksi to sa odustajanjem od tuđica ide mnogo teže. Sećam se koliko je Klajn svojevremeno članaka napisao zalažući se da se aerobik, tada novi vid rekreacije, nazove u duhu našeg jezika - aerobika, poput reči matematika, akrobatika, fizika i sl. DžabA, engleski oblik pobediJo, pa tako danas imamo i aerobikovog pobratima - akvabik, a ko zna kakvi nas bikovi čekaju u budućnosti...



vcucko vcucko 14:13 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

tasadebeli

Е, сетио сам се где бисмо могли пронаћи израз за хајковање! Или ако га већ не пронађемо, а онда макар да имамо шта да пјевамо док хајкујемо. Ми Срби... По Америкама и Кењадама...javascript:;

И то пази, и за мушке и за женске гласове то може!


Ovde si malo преуранио. Ово је оригинал:

Iz 1915. goda!
tasadebeli tasadebeli 15:38 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

vcucko
tasadebeli

Е, сетио сам се где бисмо могли пронаћи израз за хајковање! Или ако га већ не пронађемо, а онда макар да имамо шта да пјевамо док хајкујемо. Ми Срби... По Америкама и Кењадама...javascript:;

И то пази, и за мушке и за женске гласове то може!


Ovde si malo преуранио. Ово је оригинал:

Iz 1915. goda!



Сматраш да сам преуранио?

У чему?

(Мани оригинал, мене брину ове наше домаће копије фалсификата.)



Уосталом, ја лепо рекох да трећи дан обично дође шумар и растера барабе...


П.С. - Ех, тај Сибир... Душу ће нам појести. И он и Захарова.
hoochie coochie man hoochie coochie man 17:19 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

А шта фали називу Горска служба спасавања Србије?


Ili
Gorskoj gardi
srdjan.pajic srdjan.pajic 17:30 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

П.С. - Пајићу, мораш са мало више знања о језику да идеш у кафану. Овако лупаш глупости, углавном, све ти то проистекло из тог титопионирског мозгића једне православне и правоверне српске Дороти (види под Чаробњак из Оза, они исто тамо хајкују све у шеснаест по путићу од цигала или цигЉи, како ко воли) којег су добрано испрали ови наследници својих очева и мајки који сами себе данас називају демократском Србијом ( ), а немају благе везе ни са демократијом ни са Србијом.


Dobro, sad kad si se olakšao ovde ovim manjim fašističkim rantom, da te uputim malo: slovenačka služba spasavanja u planinini se zove: Gorska reševalna zveza Slovenije, osnovana je jedno 40 godina pre naše Gorske službe spasavanja (1912, dakle čak pre i Jugoslavije i Tita). Ovu našu su napravili po uzoru na slovenačku, i uz njihovu svesrdnu pomoć, tako da su maznuli i ovo "gorska" u nazivu, iako bi Planinska služba spasavanja Srbije bilo sasvim korektno ime, imaju čak i gotovo identičan simbol, onaj neki runolist, šta li je. Ovo ne znači da reč gora ne postoji u srpskom, kao i slovenačkom jeziku, nego da je naziv službe prekopiran od Slovenaca. Slično je i sa visokogorstvom, i uopšte manjeviše sa svim organizacijama i stručnom terminologijom u planinarstvu, dobar deo toga je došlo od Slovenaca, kroz Mrsku Jugoslaviju, jebi ga, baš mi te je žao.

Inače, nevezano sa gorom, Ameri, kao i ostatak sveta, koriste reč karst, baš ovako spelovano, što ja, kao Titov pionirčić, sa ponosom ističem da je došlo iz naših predela (dobro, ajde, opet iz Slovenije, mada su i to neki pokušali da pripišu Nemcima).

srdjan.pajic srdjan.pajic 17:31 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

hoochie coochie man
А шта фали називу Горска служба спасавања Србије?


Ili
Gorskoj gardi


Ili Crnoj Gori.
hoochie coochie man hoochie coochie man 17:32 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Ili Crnoj Gori.


ili Ravnoj Gori :)
vcucko vcucko 17:36 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

tasadebeli

Сматраш да сам преуранио?

У чему?

(Мани оригинал, мене брину ове наше домаће копије фалсификата.)

Ama preuranio u smislu proglašavanja narečene pesme opštesrpskim i opštenarodnim dobrom
Ovo postavljeno je "beli" original, u stvari prosta vojnička pesma sa kraja carevine. Pre belih i crvenih, to je došlo sa V. Iljičem, onim vagonom iz Njemaćke.
Za svjaščenaje otečestvene vojne pevala se "crvena" verzija, zvala se i završavala stihom "Sibirski partizan".
Kod nas je došla ta verzija i zvala se "Po šumama i gorama". To je fućkao moj deda, ratni kapetan i penzionisani poslovođa trgovinske radnje, dok je štipkao piljarke po zametskoj tržnici kod Žudike.
tasadebeli tasadebeli 17:41 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

srdjan.pajic

Dobro, sad kad si se olakšao ovde



Па ћуј, стари, не б' се ја уопште овде олакшавао да ти ниси имао неиздрж да ме помињеш у свом типичном просеравачком маниру лепећи ми којекакве политикантске етикете из свог комесраског мозгића којег су васпитали ови медијски кретени који нам се просеравају овде по Србији већ деценијама.

То се, мој Пајићу, у нашем народу зове танте за танте.

ja, kao Titov pionirčić


Да, схватио сам ја то одавно.

Само не видим да је то разлог да мене посереш у скоро сваком свом коментару на Блогу Б92.


mada cijenim da bi Taso imao primedbe na podrijetlo te reči, ne zvuči mi kao da je iz srpskog jezika, nego iz malo severozapadnijih mrskih republika bivše Eseferejot. Možda grešim...





Па тако... Шта си тражио, то си и добио.

Или, ако хоћеш да ти преведем на тај твој амерички језик, немој ме помињати ако немаш нешто паметно да кажеш и да ми се обратиш без потцењивања и политикантског гастербајтерског, шибицарског, етикетирања, па нећу ни ја да се олакшавам по теби.

Ствар једноставна, ништа мудро.
tasadebeli tasadebeli 17:42 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

vcucko

Ama preuranio u smislu



Зезам се, бре.
tasadebeli tasadebeli 17:45 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

hoochie coochie man
А шта фали називу Горска служба спасавања Србије?


Ili
Gorskoj gardi






Први српски организовани и друштвено ангажовани хајкери?


hoochie coochie man hoochie coochie man 17:59 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Kod nas je došla ta verzija i zvala se "Po šumama i gorama".


A postoji li veza između ove stvari (Scorpions)



i ove (Sutjeska)



Da li to samo meni oduvek neverovano slično zvuči?
vcucko vcucko 18:29 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

tasadebeli

javascript:;javascript:;javascript:;
Први српски организовани и друштвено ангажовани хајкери?


Ma bilo toga koliko voliš...

srdjan.pajic srdjan.pajic 18:54 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Само не видим да је то разлог да мене посереш у скоро сваком свом коментару на Блогу Б92.


Jao, mukice... (maksa je malo zauzet, nešto petlja oko svojih osamdeset naloga, tako da si dobro prošao).

mada cijenim da bi Taso imao primedbe na podrijetlo te reči, ne zvuči mi kao da je iz srpskog jezika, nego iz malo severozapadnijih mrskih republika bivše Eseferejot. Možda grešim...


Pa eto, imao si primedbi, tačno kako sam predvideo.

Или, ако хоћеш да ти преведем на тај твој амерички језик, немој ме помињати


Ovakve želje generalno ne ispunjavam, zato slobodno nastavi sa zaseravanjem i ovog bloga svojim ljotićevskim izlučevinama, odlično ti ide.

vcucko vcucko 19:03 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

hoochie coochie man
Kod nas je došla ta verzija i zvala se "Po šumama i gorama".


A postoji li veza između ove stvari (Scorpions)



i ove (Sutjeska)



Da li to samo meni oduvek neverovano slično zvuči?

Zvuči.

Trebalo bi utvrditi ko je pevao prvi, Ivoševićka ili Škorpije. Pretpostavljam Nena,
možda zvuči pretenciozno, ali koliko god da su naši mažnjavali, bilo je toga i u suprotnom smeru. Upravo po sistemu, ma ko zna za njih i ko će im verovati, pih.

Ko zna...
hoochie coochie man hoochie coochie man 19:27 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Trebalo bi utvrditi ko je pevao prvi, Ivoševićka ili Škorpije. Pretpostavljam Nena,


To je, valjda, neka japanska pesma.

Kako je dospela do Sutjeske i komandanta Save đavo će ga znati.
blogovatelj blogovatelj 21:37 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

li Ravnoj Gori :)


Ne dirajte Pajića, caknuće mu srce.
srdjan.pajic srdjan.pajic 22:52 16.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

blogovatelj
li Ravnoj Gori :)


Ne dirajte Pajića, caknuće mu srce.


Dobro, mogao je i Mokru goru da mi pomene, i moćnog rendžera (uh, kako se to kaže na srpskom?) tamo, pa da se baš potresem.

Nego, vidi ovaj okršaj titana, sinoć u mom dvorištu (završni momenat, nisam bio pristan dok je tekao ljuti boj):








Ne znam tačno koja je ovo ptičurina na leđima, nema albicile da pitam, meni liči na nekog sokola, možda osprey-a. A pobednik je, očigledno, sovuljaga, ne znam tačno koje marke (da ne kažem krkar). Reference radi, onaj borić iza je oko 60/70cm, u prečniku.
tasadebeli tasadebeli 02:16 17.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

srdjan.pajic

Jao, mukice... (maksa je malo zauzet, nešto petlja oko svojih osamdeset naloga, tako da si dobro prošao).

Pa eto, imao si primedbi, tačno kako sam predvideo.

Ovakve želje generalno ne ispunjavam, zato slobodno nastavi sa zaseravanjem i ovog bloga svojim ljotićevskim izlučevinama, odlično ti ide.







Јбт, Пајићу, да ми је твој мозак на једно три дана, па да се стварно одморим к'о човек!





tasadebeli tasadebeli 02:18 17.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

vcucko
tasadebeli


Први српски организовани и друштвено ангажовани хајкери?


Ma bilo toga koliko voliš...





49 41 49 41 03:20 17.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Sova sa IR (infra red) detekcijom u ocima za nocni lov; sivi soko platio glavom na spavanju.

Odgojio jednu ovakvu malu sovu, na koju sam naleteo biciklom u prohladnom novembarskom danu.

Citava dva meseca mi cucala na terasi stana na drvetu specijalno instalisanom za nju.
Jedne hoci je prhnula u noc, kad su joj ojacala krila.
srdjan.pajic srdjan.pajic 04:52 17.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

49 41
Sova sa IR (infra red) detekcijom u ocima za nocni lov; sivi soko platio glavom na spavanju.


Moguće, mada mi žena reče da se boj, po svoj prilici, odigrao u sumrak. Kad je gurala kante za đubre na ulicu, spazila je sovu kako pozira na svom plenu (ovu prvu fotku je ona napravila). Možda je sokol neoprezno knjavnuo na grani, ono, pred dnevnik u pola osam, i ova mašina za ubijanje ga snimila i smrsila mu konce po kratkom postupku. Mada, moguće i da je osprej bio bolešljiv, ili zanemoćao, od preterane brige za osprejska nacionalna pitanja, iako nije delovao tako kad sam mu ostatke pokupio sa travnjaka i odložio ih, uz sve počasti, u kesu za leševe, pa nežno položio u pomenutu kantu za đubre.

Još je sovuljaga preteće prosiktala na mene kad sam prišao blizu da snimim situaciju, jednim okom snimajući moje mačke na vratima, u nadi da će ove da se zajebu i da istrče na dvorište, te tako posluže kao desert (ovde kod nas dobar deo kućnih mačaka padne kao žrtva sovuljaga, naročito onih great horned sova, koje su zaista impozantne tice, naročito ženke).


blogovatelj blogovatelj 04:53 17.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Ne znam tačno koja je ovo ptičurina na leđima, nema albicile da pitam, meni liči na nekog sokola, možda osprey-a. A pobednik je, očigledno, sovuljaga, ne znam tačno koje marke (da ne kažem krkar). Reference radi, onaj borić iza je oko 60/70cm, u prečniku.


Nedavno sam bio u poseti azilu za ptice grabljivice. Nađu ih ranjene, ili pale sa gnezda, pa ih tu donesu i leče. Bila je i predavačica o sovama.
Naučio sam da ima jedno uvo gore, drugo dole, čuje sve i odozgo i odozdo. Zato što odlično čuje, leti nečujno. U stanju je da u mrklom mraku, ili ispod pola metra snega, čuje srce miša i locira ga. Potrebno joj je 1000 glodara godišnje da preživi. Oći joj zauzimaju 2/3 lobanje. Kada bi ljudi imali oči u toj proporciji, oko bi nam bilo veličine pesnice.
Azil se zove Mountsberg Conservation Area, a nalazi se na stazi čiju sam mapu postavio.

Evo ovde info.
srdjan.pajic srdjan.pajic 05:36 17.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

blogovatelj
Ne znam tačno koja je ovo ptičurina na leđima, nema albicile da pitam, meni liči na nekog sokola, možda osprey-a. A pobednik je, očigledno, sovuljaga, ne znam tačno koje marke (da ne kažem krkar). Reference radi, onaj borić iza je oko 60/70cm, u prečniku.


Nedavno sam bio u poseti azilu za ptice grabljivice. Nađu ih ranjene, ili pale sa gnezda, pa ih tu donesu i leče. Bila je i predavačica o sovama.
Naučio sam da ima jedno uvo gore, drugo dole, čuje sve i odozgo i odozdo. Zato što odlično čuje, leti nečujno. U stanju je da u mrklom mraku, ili ispod pola metra snega, čuje srce miša i locira ga. Potrebno joj je 1000 glodara godišnje da preživi. Oći joj zauzimaju 2/3 lobanje. Kada bi ljudi imali oči u toj proporciji, oko bi nam bilo veličine pesnice.
Azil se zove Mountsberg Conservation Area, a nalazi se na stazi čiju sam mapu postavio.

Evo ovde info.


E, da, ona sovuljaga na prethodoj slici što sam je uslikao je upravo iz azila za ptice (Colorado Raptor Center, izvinjavam se osetljivim dušama na blogu što koristim engleske reči i umanjujem šanse za opstanak vaskolikog srpstva), oni idu tako po vašarima i moljakaju za pare i pomoć i dobrovoljce za rad u centru, po sistemu daj šta daš. Sećam se da su za ovu sovuljagu konkretnu rekli da je preživela West Nile virus, i da je izgubila sposobnost letenja, ali je dosta mirna pa je nose po vašarima kao atrakciju za skupljanje dobrovoljnih priloga, i to im dobro ide. Stvarno impozantna ptica za videti je ovako izbliza).

Inače, negde sam pročitao da odrasla sova, model great horned owl, što je najveća vrsta na ovom našem kontinetu, ima raspon krila do 2 metra, i ženka može ladno da smlati manjeg jelena (ženke su značajno veće od mužjaka, i kod njih se u kući jasno zna ko je glava porodice).
srdjan.pajic srdjan.pajic 05:47 17.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

tasadebeli
srdjan.pajic

Jao, mukice... (maksa je malo zauzet, nešto petlja oko svojih osamdeset naloga, tako da si dobro prošao).

Pa eto, imao si primedbi, tačno kako sam predvideo.

Ovakve želje generalno ne ispunjavam, zato slobodno nastavi sa zaseravanjem i ovog bloga svojim ljotićevskim izlučevinama, odlično ti ide.







Јбт, Пајићу, да ми је твој мозак на једно три дана, па да се стварно одморим к'о човек!







Ti bi, Taske, za mozgom ili bez njega, stvarno mogao da se odmoriš od ove nasilne odbrane Vaskolikog Srpstva od stvarnih i imaginarnih neprijatelja, mahom ovih drugih, od postrojavanja, uniformisanja, sabijanja redova i povezivanja u snoplje. I prebrojavanja, kako preporuka, tako i blogera. Da odmoriš i sebe i nas, svoje kolege ovde od te paranoje. Ovo kažem skroz dobronamerno, a sad ti kako hoćeš, ja te i ionako mahom ignorišem, kao što znaš, sem ako se, ono, baš, ne naguziš.

c_h.arlie c_h.arlie 08:18 17.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

srdjan.pajic
tasadebeli
srdjan.pajic

Jao, mukice... (maksa je malo zauzet, nešto petlja oko svojih osamdeset naloga, tako da si dobro prošao).

Pa eto, imao si primedbi, tačno kako sam predvideo.

Ovakve želje generalno ne ispunjavam, zato slobodno nastavi sa zaseravanjem i ovog bloga svojim ljotićevskim izlučevinama, odlično ti ide.







Јбт, Пајићу, да ми је твој мозак на једно три дана, па да се стварно одморим к'о човек!







Ti bi, Taske, za mozgom ili bez njega, stvarno mogao da se odmoriš od ove nasilne odbrane Vaskolikog Srpstva od stvarnih i imaginarnih neprijatelja, mahom ovih drugih, od postrojavanja, uniformisanja, sabijanja redova i povezivanja u snoplje. I prebrojavanja, kako preporuka, tako i blogera. Da odmoriš i sebe i nas, svoje kolege ovde od te paranoje. Ovo kažem skroz dobronamerno, a sad ti kako hoćeš, ja te i ionako mahom ignorišem, kao što znaš, sem ako se, ono, baš, ne naguziš.


Ja (baš) htedoh to da napišem tebi u pogledu tvoga ponašanja.
Doduše, ja bih to napisao korektnije i bez vređanja.
Mora da se zna red.
tasadebeli tasadebeli 10:35 17.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

srdjan.pajic

Ovo kažem skroz dobronamerno, a sad ti kako hoćeš, ja te i ionako mahom ignorišem, kao što znaš, sem ako se, ono, baš, ne naguziš.



Па ево, и ја сасвим добронамерно теби да кажем, нисам баш приметио ово што кажеш.

Проврти мало филм уназад, па види колико си се ти пута мени обраћао са примедбама баш оваквог типа:

Ti bi, Taske, za mozgom ili bez njega, stvarno mogao da se odmoriš od ove nasilne odbrane Vaskolikog Srpstva od stvarnih i imaginarnih neprijatelja, mahom ovih drugih, od postrojavanja, uniformisanja, sabijanja redova i povezivanja u snoplje. I prebrojavanja, kako preporuka, tako i blogera.


па онда

Ovakve želje generalno ne ispunjavam, zato slobodno nastavi sa zaseravanjem i ovog bloga svojim ljotićevskim izlučevinama, odlično ti ide.


па онда од чега смо и овде почели:

Meni se visokogorstvo sviđa, mislim kao reč, mada cijenim da bi Taso imao primedbe na podrijetlo te reči, ne zvuči mi kao da je iz srpskog jezika, nego iz malo severozapadnijih mrskih republika bivše Eseferejot. Možda grešim...



(све само са овог Снежаниног поста, мрзело ме да тражим по осталим постовима; а ја само поставио најбезазленије могуће питање како бисмо по српски рекли хајкинг без икакве политичке, пардон дневно-политикантске, позадине, па никако нисам видео разлог за оно што си ти цијенио у том коментару где си ме поменуо.)


Па ћеш онда видети да си ти тај који је ничим изазаван, што би рекао брачни пар Милошевић-Марковић, помињао моје име у ружном контексту чак и онда када се ја на неком посту не бих уопште ни јављао. (Рецимо, код Алса последњи пут кад си ибао кијабицу).

И шта ја онда могу да кажем на те и такве твоје ничим изазване примедбе на мој рачун сем



и да закључим да си, можда, добио упутство од некакве своје централне комитеје, кружока, шта год већ, да прцкаш и потпрцкаваш Тасу на ситно ничим изазван кад год ти се за то укаже мала, макар и најмања прилика.

Ето, и ја сасвим добронамерно ти то кажем, без икакве жеље да те вређам или понижавам, него само покушавам да ти укажем ко ту заиста треба да одмори и од чега и од кога.




И да се вратим на дух мог првобитног коментара на овом Снежанином посту и да искористим прилику да се и њој и свима осталима извиним зато што сам допустио да ме увучеш у овај вероватно свима осталима сем тебе и мене, крајње непотребан и незанимљив и местимично и малкице мучан низ коментара које смо обојица получили на овом Снежанином посту.



Snezana Radojicic Snezana Radojicic 13:22 17.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

tasadebeli
на овом Снежанином посту



Auh, bre, ljudi, zar i na ovakvom postu? Pa nije ni čudo što smo otišli u tandariju. Prosto mi se ne mili da više kačim bilo šta.

tasadebeli tasadebeli 13:37 17.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Snezana Radojicic
tasadebeli
на овом Снежанином посту



Auh, bre, ljudi, zar i na ovakvom postu? Pa nije ni čudo što smo otišli u tandariju. Prosto mi se ne mili da više kačim bilo šta.




Извини, извини, извини,...

Што се мене тиче, не мораш више да бринеш. И мајмун се научи после извесног броја грешака, па тако и ја. Нећу више.

Само немој да престанеш да качиш постове.
vcucko vcucko 15:53 17.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

srdjan.pajic
Mada, moguće i da je osprej bio bolešljiv, ili zanemoćao, od preterane brige za osprejska nacionalna pitanja, iako nije delovao tako kad sam mu ostatke pokupio sa travnjaka i odložio ih, uz sve počasti, u kesu za leševe, pa nežno položio u pomenutu kantu za đubre.

Pa što joj odnese plen?
Mislim, sigurno ga nije koknula da bi se slikala nad njim, nego da jede.
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:46 17.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Pa što joj odnese plen?
Mislim, sigurno ga nije koknula da bi se slikala nad njim, nego da jede.


Meni je to ličilo na sukob oko teritorije, a ne na ishranu. Sovuljaga je stajala tu jedno pola sata, da se uveri da je ova druga ptičurina otišla u večna lovišta, i onda je odletela svojim poslom. Ja sam posle prikupio ostatke.
niccolo niccolo 11:37 18.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Još je sovuljaga preteće prosiktala na mene kad sam prišao blizu da snimim situaciju

Jes', deluje na fotkama u stilu koj' kurac sad ovaj oće...
Atomski mrav Atomski mrav 13:19 18.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Prosto mi se ne mili da više kačim bilo šta.



Snezana Radojicic Snezana Radojicic 13:37 18.12.2017

Re: Планинарење и хајковање

Atomski mrav
Prosto mi se ne mili da više kačim bilo šta.





Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana