Budućnost

PISMO PODRŠKE MINISTRU ŠARČEVIĆU

tsunade RSS / 04.05.2018. u 11:53

(Ovaj blog je nastao kao izraz čiste frustracije . Okačila sam ga ovde jer želim da ga što više ljudi vidi. Komentarisanje, naročito ako je glupo, nije neophodno.)

Ministre Mladene Šarčeviću,

Digitalna vas javnost ovih dana optužuje zbog nekih turbo folk stihova koji su se zatekli u školskim udžbenicima. Poželela sam da vas branim. Kud bi nam kraj bio kada bi ti stihovi bili najveći naš problem. Sve te Cece, Mace, Jece beznačajna su posledica svega onoga što ste vi i vaši prethodnici radili ili ste, što je još gore, propustili da uradite sve ove decenije, od Stipe Šuvara na ovamo.

Dakle za prostačke stihove ste u mojim očima abolirani.

Postoje druge, mnogo krupnije posledice vašeg rada i nerada za koje nisam sigurna da ste ih uopšte svesni, a javljaju se u vidu uništavanja generacija.

Evo sa čim se, recimo, ja suočavam:

Majka sam devojčice koja završava osmi razred osmoljetke. Moja je devojčica divno stvorenje, koje se s lakoćom adaptira na sve socijalne uslove u kojima se zatekne. Ove je godine, baš pred upis u srednju školu, malo manje divna a malo više čudovište, no pripisujem to pubertetu. Premda ne preterano ambiciozna, u školi se pokazala kao relativno vredna, disciplinovana i razumna. I uspešna, ako su te vaše petice merilo. 

Do vaših se petica inače stiže mukotrpno. To su sati provedeni u školi, još sati nad knjigom i još sati plaćenih časova za paralelno privatno obrazovanje u koje vaš sistem uteruje sve roditelje u ovoj državi.

Ta deca, za razliku od odraslih, jedina vredno rade prekovremeno bez prava da dignu glas i bez ikakve satisfakcije. Nisu ona odgovorna za to što je kvalitet i što su efekti njihovog rada mizerni i sramotni. Za to ste odgovorni vi.

Vaše su petice osnovna jedinica vrednosti u osnovnim školama. Vaši nastavnici nemaju mandat da razgovaraju sa decom. Njihov je posao i zadatak da predaju, klasifikuju i uproseče. Moja je pametna devojčica (kao i većina druge dece) to odmah shvatila i kući se evo već punih osam godina vraća uglavnom sa svim peticama. Na moj ponos.

Računala sam da mi se dete, uz toliki uloženi trud, vreme i novac, koliko toliko solidno obrazuje. Mislila sam da će sa lakoćom, uz malo ponavljanja gradiva, položiti test za srednju školu. Bila sam ubeđena da su sve te petice siguran put za željenu gimnaziju i to bez problema.

Devojčici sam, kao i njenim drugarima (a svi prolaze kroz pubertet), govorila da treba da se opuste, da su već za sve to ocenjeni i to odličnim ocenama. Treba samo malo da osveže ono što već znaju. Kako sam ih prevarila! I kako sam se prevarila.

Preliminarni test za upis u srednju školu je u našoj osnovnoj školi uradjen prilično katastrofalno a vidim da rezultati nisu bolji, čak su ponegde i gori u drugim školama. Zapitala sam se u čemu je problem. Uzela sam testove, počela da ih čitam i sve je bilo jasno.

Vi decenijama peticama nagradjujete memoriju i reprodukciju zapamćenog gradiva. Na testu, verovatno prepisanom iz nekog naprednijeg evropskog sistema, odjednom, tražite da se to gradivo na neki način poveže. Tražite nešto što nikada od dece u našim školama nije traženo. Nešto sa čim se nisu susreli.

Naša su deca trenirana da budu eksterni hard diskovi sa dobrom radnom memorijom. Odjednom od njih se traži da budu mobilni telefoni koji na klik povezuju pojmove. To su različite sprave sa različitim upotrebnim karakteristikama.

Ogromna količina podataka je u glavi prosečnog srpskog učenika zapamćena za potrebe te petice. To inače katastrofalno sročeno gradivo sutradan će, nakon reprodukcije, biti izbrisano iz glave. Mora biti, jer novoj količini podataka treba prostor. I tako u krug.

Ministre Šarčeviću, deca, koliko god da im je razvijena memorija, ne mogu sa tom sposobnošču ništa da urade u životu. Ona se ne mogu takmičiti sa mobilnim telefonom. Najgluplji telefon ima sto puta bolju memoriju od najgenijalnijeg srpskog deteta.

I ova je, kao i skoro sve prethodne generacije pokusni kunić. I ovde ste izvodili radove prepakivanja poena. Ispalo je da je sistemski test (a, b, c, d pitalica) dobio na značaju u odnosu na sve ove sakupljene petice. I to ne bi bio problem kada bi taj test bio usklađen sa onim što je do sad sa decom bilo rađeno i šta je od njih traženo. Ali problem ipak postoji.

Posebnu mi je pažnju privukao loše uradjen test opšteg obrazovanja. Vi ste to nazvali kombinovanim testom. Ako je već kombinovan, zašto niste u toj kombinatorici našli prostor za strane jezike, tehničko obrazovanje, fizičko vaspitanje i po meni najvažnije: istoriju umetnosti i informatiku? Naša su se deca i u tim predmetima osam godina mentalno i memorijski angažovala. Istina, informatika je tretirana kao deveta rupa na svirali.

Pozivam vas da vi rešite test za upis u srednju školu. Rešite ga javno. Šta god da ste stvarno ili lažno završavali od škole (to se u vašoj vlasti nikad ne zna) kroz osnovnu ste morali proći. Kao svršeni osnovac, zašto ne rešite taj test i utešite tu decu. Pokažite im eto da se sa stečenim znanjem iz ovakve osnovne škole, vremenom, može i do ministarske fotelje. Rado ću vas u tome podržati.



Komentari (334)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

zilikaka zilikaka 18:40 05.05.2018

Re: Znam kako ti je

vrlo mi je stalo do teme ali me boli uvo za tvoja/vaša/skoro bilo čija, očekivanja od mene.

Da li to znači da ti je stalo da čuješ razna mišljenja ili da komentarima dobiješ podršku za svoj stav?
c_h.arlie c_h.arlie 18:54 05.05.2018

Re: Znam kako ti je

iqiqiq
Prije tridesetak godina, mislim, kad su krenuli u reformu obrazovanja, prvo su naširoko debatovali, pa kad su sve smislili - prionuli su na posao

Naravno, ali to ti je ono dal šija ili vrat, hajde sada kod nas okupi bar desetoro ljudi koji će da sednu i da debatuju da smisle nešto korisno...

Naravno da je nastavnik/profesor/učitelj suština i stub celog sistema, ovde kod nas osim nedostatka ugleda nema ni pravo glasa kada se uvode reforme reformi, svi se pitaju osim njih. Da nije naša nesreća još bi se čovek na takve gluposti slatko smejao.

Suština je da deca učenje shvate kao prirodan proces, a onog koji ih uči kao najboljeg dobrotvora, jer je znanje oružje protiv siromaštva.

M'da !
nask nask 20:29 05.05.2018

Re: Znam kako ti je

ne ne... za funkcionalno nepismene da probam da obogatim iskaz: vrlo mi je stalo do teme ali me boli uvo za tvoja/vaša/skoro bilo čija, očekivanja od mene.


Sad nisam siguran na koga si mislila prilikom obogaćivanja izraza, na mene ili sebe, ali ovakvim komentarima unižavaš pre svega sebe, a potom i temu.
Milan Novković Milan Novković 20:48 05.05.2018

Re: Znam kako ti je

aureus
iqiqiq

U zahvalnost na klipu, pričica iz života: sa jednim Fincem od pedesetak godina sam nedavno razgovarala i napomenula mu da znam mnogo ljudi koji se bune što u Srbiji plaćaju i novac za obrazovanje (kroz poreze), a nemaju decu. On je bio skroz šokiran i samo mi je rekao "pa u šta drugo ulagati ako ne u obrazovanje"-

Ponekad sa dvoje finskih drugara koji su nastavnici popričam o njihovom školskom sistemu, koji je danas već prilično čuven i smatra se za jedan od najboljih u svijetu.
Par stvari da kažem. Prije tridesetak godina, mislim, kad su krenuli u reformu obrazovanja, prvo su naširoko debatovali, pa kad su sve smislili - prionuli su na posao. Osnova - kamen temeljac tog obrazovnog sistema je NASTAVNIK (učitelj, nastavnik, profesor). On je taj kome je data velika sloboda i koji je u najbližoj mogućoj vezi sa djecom. Nije vezan nekim striktnim programom, u prvim razredima nema ocjena, čak, čini mi se, nema ni dnevnika. Ne muči ga prosvetni inspektor i generalno - ima odriješene ruke da djecu nečemu nauči i da ih izvede na pravi put.

E...ali ovo je nemoguće izvesti bez kvalitetnog nastavnika!?
Tačno. Nemoguće bez kvalitetnog nastavnika. To mora da bude normalna, poštena, nefrustrirana, pedagoški potkovana i široko obrazovana osoba. I tu nema mjesta nastavnicima koji su prepisivali na fakultetu, koji nikad dovoljno nisu savladali materiju koju će predavati učenicima i koji svojim neznanjem muče i sebe i učenike. A ovdje se sjećam nekih lumena koji su upisali geografiju jer ništa drugo nisu mogli, a geografija ih nije mnogo interesovala, no ipak su je na tuc-muc završili i na kraju se - zaposlili u nekoj školi. Kako li je djeci s takvima?

U Finskoj su fakulteti za buduće učitelje i nastavnike jedni od najatraktivnijih - i zainteresovanost je nekoliko puta veća od broja upisnih mjesta. Kad imaš takvo interesovanje, kad je rad na tim fakultetima dobar - onda lako dolaziš i do kvalitetnog kadra. Da biste predavali djeci potrebno je da budete master (pet godina školovanja) i rijetko ste stručni samo za jedan predmet.

Inače, plate finskih nastavnika su na nivou prosjeka u državi, možda 5-15 posto veće, ništa dramatično - ali je društveni ugled tih ljudi solidan i nesporan.

U Lici u vreme mojih roditelja je, što se ugleda tiče, radio prošireni sistem:

učitelj-lekar-pop

Nisu imali rokere još i samo rokera treba dodati.

I uopšte se ne zezam (u UK pod "religioznim obrazovanjem" imaju puno filozofije i, naravno, ule o raznim religijama).

Finci su posebno interesantni, naravno, iako je meni izvor teroije US Educase inicijative.

Koju onda Finci prvi priomene

Donkele, naravno, kao i nedavno eksperimentisanje (iako to novinari često izvitopere pa zvuči previše radikalno) sa topic-based obrazovanjem (tema je centar sveta, ne subject, pa curriculum - tj predmet pa polugodišta, pa isplanirano gradivo).

Naravno, umerenost je mera pametnog pristupa, ne radikalnost, i ravnotežu treba pronaći uz iskustvo, ako postoji više kriterijuma onda u raznim predmetima, ili topics, mogu da imaju razne tešine, pa tako i predmeti i teme mogu da imaju razne težinske faktore u raznim širim oblastima učenja.

Kolaboracija i kreacija, da bi se probudila strast o kojoj Tsunade priča, jesu izazovi. U to ime se svašta menja, granice "učionica", špicevi hijerarhija - učitelje se "uhorizontasljuje" - no pun intended, budi Bog snama - spušta u horizontalu uosim ako deca već nisu bila opuštena u njegovom ili njenom društvu, reže se ja između njega i učenika.

Kupiš 3D printer za učinicu, deo učenja izmestiš iz učionice, uvedeš kolaborativne projekte, uključiš softverske tool-mentors, danas ih bar ima besplatnih, gmail, dropbox, Wiki, itd. i klincima proradi zaključana priroda koju im je evolucija podarila, strast za kreacijom, radoznalost, želja za saradnjom, želja da ostave pečat u prostor-vremenu kroz koji se kreću, itd.

Roditelji su/bi trebali da budu još bitniji, ali pored svog zezanja razumem frustraciju iz bloga gde mu srpski sistem dođe kao Borg u Star Treku, u prvoj epizodi gde se pojavljuje - dokaz nadobudnim idealistima da postoje granice do kojih ideološke sile umeju da dobace (mislim na zdrave i veličanstvene, naravno), iza ide surova, mračna istina, zid gde niej jasno šta raditi, pisati ovako otvorena pisma i tražiti podršku, ili krenuti u neku vrstu rata.


aureus aureus 21:28 05.05.2018

Re: Znam kako ti je

iqiqiq

Naravno da je nastavnik/profesor/učitelj suština i stub celog sistema, ovde kod nas osim nedostatka ugleda...

Јесте, али то треба потцртати. Зато што се некоме може учинити да је најважнији добар школски програм, некоме се може учинити да је најбитнија квалитетна материјална основа образовања па се залагати да се дјеци дистрибуирају лаптопи итд. (И да будем поштен, у Финској сам видио средњошколца који је од школе добио лаптоп бољи него што је мој кућни рачунар).
То је све битно, али најбитнији је квалитетан наставник. Добар наставник ће и са кредом објаснити све што треба, а лош ће те збунити док ти објашњава иначе јасан Јутјуб видео.
Која би то корист била кад би наши наставници имали дозволу да прилагођавају план и програм, да избаце и прескоче што мисле да је непотребно, да додају шта мисле да је потребно, да осјете ученике - њихове жеље, способности и интересовања.
Али као што рекох - овај концепт може себи да приушти систем који је сигуран да има добре наставнике, који их је школовао и који су васпитани тако да се на њих можеш ослонити. А мени се чини да кад говоримо о нашем образовању радо причамо о свему и свачему осим о квалитету наставника.

Па ја сам у средњој имао, на примјер, наставницу физике која појма није имала - видјело се да је на факултету бубала. Наставница историје је била нешто боља, али та жена се током четири године није ниједном насмијала. Вјечито је била намрчена. Наставник филозофије је био толико строг да је многим ученицима огадио тај иначе дивни предмет, а био је толико неваспитан да на неке часове није долазио без ваљаног оправдања. И то му је пролазило. Кад сад размишљам о свим наставницима које сам имао, а имао сам и дивних наставника, бар трећину бих без имало гриже савјести прецртао. Више су штете направили него користи.
Ribozom Ribozom 22:15 05.05.2018

Re: Znam kako ti je

@aureus
Nisam bas siguran, da su finski pedagozi toliko superiorni.
Radi se o jednakosti, gde svako ima pravo na znanje.

Pokusacu da uporedim sa no sistemom obrazovanja. Kada u razredu imas jednog losijeg djaka, ne lupis mu keca i nastavis dalje, nego nema prelaska na sledecu lekciju dok i on ne nauci. Vidis, to bi tek izazvalo bes drustva, jer smo drustvo nejednakosti i svi ustvari zele da njihovo dete bude bolje od buduce konkurencije.

Ili, ako ce to dete nakon bilo koje skole i fakulteta i doktorata imati platu od 40-50.000 dinara, cemu insistiranje na obimnom gradivu, cemu ocene. Vazno je samo da dete nesto zavoli. I ako vam lici na socijalizam, koji nikad niste ziveli, razlike postoje.

To sto ti verujes u superpedagoge, je pogresno. Oni veruju da sve sto rade je jednako vazno, jer su jednako i placeno.
Milan Novković Milan Novković 22:44 05.05.2018

Re: Znam kako ti je

Ribozom
...Nisam bas siguran, da su finski pedagozi toliko superiorni...

Radi se o sistemu, kulturi u pristupu obrazovanju.

Evo sa Educause sajta, PDF doc: NMC Horizon Report Previee - 2018 Higher Education Edition

Pa naslovi++ iz doca, za blogere što nemaju vremena za linkove i docs:

NMC Horizon Report Preview > 2018 Higher Education Edition

The NMC Horizon Report Preview provides summaries of each of the upcoming edition’s trends, challenges, and important developments in educational technology, which were ranked most highly by the expert panel.

For more than a decade, EDUCAUSE has partnered with the New Media Consortium (NMC) to publish the annual Horizon Report - Higher Education Edition. Earlier this year, EDUCAUSE acquired the rights to the NMC Horizon project.

In the interest of both honoring and working actively with the NMC’s Horizon legacy, EDUCAUSE is publishing this preview and will publish the complete 2018 Horizon Report in the summer.

I. Key Trends Accelerating Technology Adoption in Higher Education
Long-Term Trends: Driving Ed Tech adoption in higher education for five or more years

Advancing Cultures of Innovation

Cross-Institution & Cross-Sector Collaboration

Mid-Term Trends: Driving Ed Tech adoption in higher education for the next three to five years

Proliferation of Open Educational Resources

Rise of New Forms of Interdisciplinary Studies

Short-Term Trends: Driving Ed Tech adoption in higher education for the next one to two years

Growing Focus on Measuring Learning

Redesigning Learning Spaces


II. Significant Challenges Impeding Technology Adoption in Higher Education

Solvable Challenges: Those that we understand and know how to solve

Authentic Learning Experiences

Improving Digital Literacy

Difficult Challenges: Those that we understand but for which solutions are elusive

Adapting Organizational Designs to the Future of Work

Advancing Digital Equity

Wicked Challenges: Those that are complex to even define, much less address

Economic and Political Pressures

Rethinking the Roles of Educators


III. Important Developments in Educational Technology for Higher Education

Time-to-Adoption Horizon: One Year or Less
Analytics Technologies
Makerspaces

Time-to-Adoption Horizon: Two to Three Years
Adaptive Learning Technologies
Artificial Intelligence

Time-to-Adoption Horizon: Four to Five Years
Mixed Reality
Robotics


Ovo je svce za posle srednje škole, ali prosto je taj fokus, inače je poprilično primenljivo danas svuda.

Reći će neko, aaaa Robotics, ovaj se zeza ... ali sve je to jako jeftino danas, džaba skoro, mali motorčić za "zezanje" je ispod evra, nadrealno je šta sve može da se kupi za nekoliko evra danas, na Amazonu, Kinezi razbijaju.

Neko drugi bi rekao tehnologija pa tehnologija, evo primer kako cunning tricks rade na klincipa, kad im treba malo razgaliti strasti.

Sad polako kreću Citical Concepts in Social Studies an temu prava robota i AI sutra - lao bi bilo klince zavrteti oko tebe, čini mi se, pa bi odjendom u drugom svetlu posmatrali i naše ovozemaljske Critical Concepts ...

Trivija: Napisala nama Goca Čomić davno gomilu tekstova na ove teme za zapušteni portal, sa još nekoliko autora ima ih oko 70+ neobjavljenih. Hteli mi srpske verzije da objavljujemo ovde (da ne pravimo svoj srpski sajt pošto nije lepo da budemo konkurencija B92 gde smo se svi upoznali), ali bilo truba rekli moderatori, iako je Vesna bila predrusretljiva koliko je bilo moguće, da mi objavljujemo par blogova dnevno - podavićemo partizane i četnike, ni krive ni dužne, u poplavi blogova

A i Goca, nije bila dovoljno dobra za Srbiju - ja mislim da bi i Finci najebali u Srbiji da ih neko, Q iz Star Treka, transportuje da porade na školskom sistemu

Nije im Srbija Finska, videli bi oni šta su to kriterijumi

(svaki put se ujedem za usn... pardon, prst kojim kucam kad potegnem za ironijama i sarkazmima, organski ih ne podnosim, a kilav karakter)
tsunade tsunade 23:21 05.05.2018

Re: Znam kako ti je

Da li to znači da ti je stalo da čuješ razna mišljenja ili da komentarima dobiješ podršku za svoj stav?


stalo mi je da nakupim što više klikova ne bi li ovaj tekst došao do šarčevića. sad da li će ljudi da klikću s pozitivnim ili negativnim stavom, do toga mi nije stalo. nek misli ko šta hoće.

ovaj poziv da reši test za srednju školu je ozbiljan. to bi bio sjajan marketinški potez i za samu vladu. samo nema šanse da ga raši ni za sto godina. da svi zajedno u vladi većaju ne bi mogli da ga prodju.

na samom početku ovog blogovanja sam rekla da sam ovim izrazila frustraciju. to ne znači da sam revolucionar i da bih sad da pištim u pištaljke ili stanem na čelo revolucije. niti znači da imam neke iluzije o promenama. posle ovog ministra doći će isti takav bezveznjak koji veze s mozgom nema i tako u krug.

ne ne tražim podršku. kandidujem temu za razmišljanje. ništa više.
nask nask 00:37 06.05.2018

Re: Znam kako ti je

ovaj poziv da reši test za srednju školu je ozbiljan.


Za ministre ne znam ali ovo generalno može da se proba sa javnim ličnostima. Recimo u NL svaka ozbiljnija novina za vreme završnih ispita daje iste na rešavanje poznatim novinarima, glumcima ... pa i političarima. Radi li neko to u Srbiji?

samo nema šanse da ga raši ni za sto godina. da svi zajedno u vladi većaju ne bi mogli da ga prodju.


Ja se ovde redovno iznenadim kad vidim kako su razni te testove uradili, tako da me ne bi čudilo da ga neko is srpske vlade za koga se najmanje nadaš reši. I obrnuto naravno.
aureus aureus 08:58 06.05.2018

Re: Znam kako ti je

Ribozom
@aureus
Nisam bas siguran, da su finski pedagozi toliko superiorni.
Radi se o jednakosti, gde svako ima pravo na znanje.

Pokusacu da uporedim sa no sistemom obrazovanja. Kada u razredu imas jednog losijeg djaka, ne lupis mu keca i nastavis dalje, nego nema prelaska na sledecu lekciju dok i on ne nauci. Vidis, to bi tek izazvalo bes drustva, jer smo drustvo nejednakosti i svi ustvari zele da njihovo dete bude bolje od buduce konkurencije.

Ili, ako ce to dete nakon bilo koje skole i fakulteta i doktorata imati platu od 40-50.000 dinara, cemu insistiranje na obimnom gradivu, cemu ocene. Vazno je samo da dete nesto zavoli. I ako vam lici na socijalizam, koji nikad niste ziveli, razlike postoje.

To sto ti verujes u superpedagoge, je pogresno. Oni veruju da sve sto rade je jednako vazno, jer su jednako i placeno.

Дјелује ми да си ме погрешно разумио. :)
И то што си ти написао је тачно, бар према ономе што сам чуо: постоји код њих настојање да нико од ђака не заостане, бар не пуно и практикујући тај принцип - они подижу општи просјек. (Мислим да ово важи за све нордијске земље.) Генијалаца ионако има свуда, али школа би ваљало да послужи да се свако дијете оспособи да се ухвати у коштац са животом. И да, што ти кажеш, нешто заволи.

Од једне моје познанице клинац, средњошколац, на часовим заволио рад са металом и мало по мало - постао прилично добар у лимарским радовима - до те мјере да је са 17 година од неког приватника за свој рад добијао 1000 евра седмично, више него што му зарађује мајка! И радуцкао је не само током распуста већ и током школе, а школа му је то признавала као дио школовања.

И ту долазимо до једне занимљивости, заправо нормалности: Финац има самопоштовања (а исто тако поштовање добија и од других) било да ради као таксиста, било као лимар, било у хотелу било као инжењер.

Друга веома симпатична ствар је да Финкиње на часовима кућног рада или практичне наставе или како се то већ зове уче, на примјер, да плету вунене чарапе. :)
Дјелује шашаво, али што да не.
Даље, у пар разреда, ако сам добро разумио имају предмет који се зове "Финска", или се зове другачије али се говори о Финској. И ту уче шта је њихова земља, како је организована, које институције има, које су јој вриједности и која су права и обавезе грађана.
nask nask 11:00 06.05.2018

Re: Znam kako ti je

Друга веома симпатична ствар је да Финкиње на часовима кућног рада или практичне наставе или како се то већ зове уче, на примјер, да плету вунене чарапе. :)


I Finci.
aureus aureus 11:32 06.05.2018

Re: Znam kako ti je

nask
Друга веома симпатична ствар је да Финкиње на часовима кућног рада или практичне наставе или како се то већ зове уче, на примјер, да плету вунене чарапе. :)

I Finci.

Živjele vunene čarapke!



P.S. Sad sam provjerio. I dječaci i djevojčice mogu da biraju hoće li se učiti pletenju ili radu sa drvetom. Ravnopravnost polova.
Nisam pit'o može li i jedno i drugo.
Ribozom Ribozom 11:54 06.05.2018

Re: Znam kako ti je

Da, ne razumemo se, a pricamo o istim stvarima.
Ne slazem se da su finski nastavnici mnogo bolji od srpskih, i da u osnovnim skolama imaju autonomiju da sami biraju gradivo.
Bio sam kratko nastavnik u Srbiji, i bas sam zamenjivao koleginicu tehnickog kada je bilo u programu pletenje, pa smo pleli na casu (mislim 5. razred).
Tako da i toga ima.
Nije bilo recimo ucenja i prakse o kuhinjskim poslovima, sto je po meni puno vazno.
Generalno, ne verujem da nastavnici ne zele da prenesu znanje ucenicima ili da manje znaju. Jedini je problem sto nemaju dovoljno vremena da se posvete dovoljno svakom uceniku, zbog broja ucenika, a to se kod nas postize angazovanjem asistenata, sto je trosak sistemu (a nije).

Pre desetak godina me je zaintrigirala S. Turajlic, koja je posetila Finsku upravo zbog obrazovanja i kontatovala da to ne moze da se primeni na Srbiju. I ne moze jer ste drustvo privilegovanih, kao i doticna. I ko ce da menja sistem?
I opet, forsiranje pojedinca na kraju ne donosi dobrobit drustvu ekonomski i socijalno.

p.s. na blogu imamo tasu i nurudina, koji su takvi kakvi jesu, ali su odlicni pedagozi.

c_h.arlie c_h.arlie 12:24 06.05.2018

Re: Znam kako ti je

Ribozom
Da, ne razumemo se, a pricamo o istim stvarima.
Ne slazem se da su finski nastavnici mnogo bolji od srpskih, i da u osnovnim skolama imaju autonomiju da sami biraju gradivo.
Bio sam kratko nastavnik u Srbiji, i bas sam zamenjivao koleginicu tehnickog kada je bilo u programu pletenje, pa smo pleli na casu (mislim 5. razred).
Tako da i toga ima.
Nije bilo recimo ucenja i prakse o kuhinjskim poslovima, sto je po meni puno vazno.
Generalno, ne verujem da nastavnici ne zele da prenesu znanje ucenicima ili da manje znaju. Jedini je problem sto nemaju dovoljno vremena da se posvete dovoljno svakom uceniku, zbog broja ucenika, a to se kod nas postize angazovanjem asistenata, sto je trosak sistemu (a nije).

Pre desetak godina me je zaintrigirala S. Turajlic, koja je posetila Finsku upravo zbog obrazovanja i kontatovala da to ne moze da se primeni na Srbiju. I ne moze jer ste drustvo privilegovanih, kao i doticna. I ko ce da menja sistem?
I opet, forsiranje pojedinca na kraju ne donosi dobrobit drustvu ekonomski i socijalno.

p.s. na blogu imamo tasu i nurudina, koji su takvi kakvi jesu, ali su odlicni pedagozi.


Mudro zboriš čoveče !
nask nask 12:27 06.05.2018

Re: Znam kako ti je

Nisam pit'o može li i jedno i drugo.


Ja pit'o, rekli da mora i jedno i drugo.
angie01 angie01 14:58 06.05.2018

Re: Znam kako ti je

ovaj poziv da reši test za srednju školu je ozbiljan. to bi bio sjajan marketinški potez i za samu vladu. samo nema šanse da ga raši ni za sto godina. da svi zajedno u vladi većaju ne bi mogli da ga prodju.


ti testovi, kao mala matura su sami po sebi nonsens-prvo, jer su deca vec za to gradivo ocenjena tokom skolovanja- i to na vec objasnjen nacin, preopsirno gradivo, lose tretirano u udzbenicima, neadekvatno prezentovano, narocito za nove generacije, koje informacije primaju na drugi nacin nego sto je suvoparno izlaganje, diktiranje i sl,...posle bubanja ili privatnih casova izdeklamuju za ocenu- pa cemu onda sve ponovo, ako one ocene vec stoje?

pa zat- pod drugo- da bi se prikazalo kako su skole u stvari super, jer se roditelji potrude da ponovo plate casove, kako bi se testovi sto bolje uradili zbog kasnijeg upisa u zeljenu srednju, pa su i rezultati obicno bolji od nekog realnoh ostalog znaja zauvek posle zavrsetka osnovnog skolovanja, kako bi u stvari i trebalo da bude,...pa je opsta slika, kako je u stvari sve u redu,...

- da je u pitanju neki rad, projekat, kroz koji bi deca pokazala mnogo toga sta su naucila- pismenost, krestivnost, logicno razmisljanje, koriscenje podataka,(dopisi),...to bi vec imalo vise smisla,...cak i da ne rade pojedinacno, nego grupno,...

trece- cela nepotrebna frka oko upisa u srednju, daje dodatnu dramatiku i vaznost- opet izmisljenu,...nekada je bilo vise dece a manje skola, pa su se i bez tih testova sva deca upisivala u zeljene skole,...a sada kada je obratno, ima manje dece a vise skola, sada mora da je taj upis opsti stres i pritisak,...a na kraju se opet svi upisu gde su hteli,...da l u prvom, da l u drugom krugu,...


samo niko nista vazno nije promenio,....sem sto su neke pare i vaznost vrte u besmislenom krugu, koji okrece neka ekipa iz b, c,...lige.
Jukie Jukie 17:06 06.05.2018

Re: Znam kako ti je

tsunade

ovaj poziv da reši test za srednju školu je ozbiljan. to bi bio sjajan marketinški potez i za samu vladu. samo nema šanse da ga raši ni za sto godina. da svi zajedno u vladi većaju ne bi mogli da ga prodju.

Govorimo o malomaturskom testu? Onom istom kojem smo se prvih par godina ovde na blogu smejali kako je to "test za debile"? Svake godine radim taj test kad izađe, bez spremanja, i uvek imam 16-17 od mogućih 20 poena, što je jaka četvorka, tj. moja realna ocena poznavanja osnovnoškolskog gradiva (znamo da sam imao jedva dvojku iz istorije pa to vuče prosek na dole). Naravno da Šarčević sa decenijama iskustva u prosveti može da uradi taj test bolje od mene.

I taj test se ne "prolazi". Đaci dobiju poena koliko dobiju, pa se rangiraju i onda pokušavaju da budu iznad crte za određenu školu. Moja lokalna gimnazija prima đake sa oko 82 poena, tako da mi jaki vrlodobri možemo sasvim legalno da se upišemo u gimnaziju. Postoje gimnazije u nekim gradićima koje primaju i trojkaše jer imaju više stolica nego potencijalnih đaka.
tsunade tsunade 17:22 06.05.2018

Re: Znam kako ti je

Svake godine radim taj test


blago tebi. verujem da si se uvežbao do savršenstva. šteta što nisi bitan za ovu priču. u stvari otkud znam ko si, možda i jesi.

šarčević i cela vlada test ne bi prošli u smislu da ne bi imali ni 50 odsto tačnih odgovora u to sam apsolutno ubedjena. da bi me razuverio moraš ili ti da ga ubediš da na moje oči polaže ili da on pročita ovo pa da shvati to kao sportski izazov. obe stvari podržavam.
aureus aureus 17:31 06.05.2018

Re: Znam kako ti je

nask
Nisam pit'o može li i jedno i drugo.

Ja pit'o, rekli da mora i jedno i drugo.

Plus kuvanje. Opa.
angie01 angie01 18:29 06.05.2018

Re: Znam kako ti je

Naravno da Šarčević sa decenijama iskustva u prosveti može da uradi taj test bolje od mene.


khm,...iz geografije-sigurno,...a ostalo je pitanje...
tyson tyson 15:37 07.05.2018

Re: Znam kako ti je

angie01
ovaj poziv da reši test za srednju školu je ozbiljan. to bi bio sjajan marketinški potez i za samu vladu. samo nema šanse da ga raši ni za sto godina. da svi zajedno u vladi većaju ne bi mogli da ga prodju.


ti testovi, kao mala matura su sami po sebi nonsens-prvo, jer su deca vec za to gradivo ocenjena tokom skolovanja- i to na vec objasnjen nacin, preopsirno gradivo, lose tretirano u udzbenicima, neadekvatno prezentovano, narocito za nove generacije, koje informacije primaju na drugi nacin nego sto je suvoparno izlaganje, diktiranje i sl,...posle bubanja ili privatnih casova izdeklamuju za ocenu- pa cemu onda sve ponovo, ako one ocene vec stoje?

Svrha tih testova je odgovor na akutni problem Srbije - korupciju. Pa pošto niko u ministarstvu "prosvete" nije u stanju da garantuje ujednačeni kriterijum vrednovanja znanja i ocenjivanja diljem Srbijice, uveli su isti test za sve gde se, namera je, iskazuju realno znanje i sposobnost razmišljanja.

Tako da i nije bitno da li je neko imao 5 iz matiša u Prigrevici, i 3 u V Beogradskoj. Nego izvoli ćero pa pokaži na testu.


angie01 angie01 23:25 07.05.2018

Re: Znam kako ti je

namera je, iskazuju realno znanje


pa nije- trebalo bi da pokazu rezultat skolovanja, ali na pogresan nacin, jer opet uskacu privatni casovi i bubanje isto kao za ocenu tokom skolovanja.

ono sto ti kazes, da je ideja da se prvazidju razliciti kriterijumi i jacine skole, prosto bi znacilo da se skolama negira validnost.

sposobnosti razmiljanja nisu uopste u igri- ni u nastavi, ni u testovima.
Jukie Jukie 11:55 08.05.2018

Re: Znam kako ti je

Školama i treba negirati validnost, jer đaci dobijaju ocene (petice):
-jer rade ono što im nastavnik kaže (na trud)
-jer imaju urednu svesku
-jer ne maltretiraju nastavnika i ne ometaju proces nastavnog rada svojim divljanjem
-jer imaju IOP pošto je jasno da nikad neće biti sposobni da savladaju određeno gradivo (ona ribica sa penjanjem na drvo)
-jer majka/otac stalno dolazi u školu da džapa nastavnike zašto dete nema peticu
-jer su roditelji uticajni pa zovu telefonom direktora da zahtevaju peticu
-jer ako nema puno petica u toj školi, drugi roditelji neće upisivati dete u tu školu pa će škola biti zatvorena a nastavnik bez posla, i onda nastavnici smanje kriterijum ocenjivanja za svu decu

tyson tyson 13:44 08.05.2018

Re: Znam kako ti je

ono sto ti kazes, da je ideja da se prvazidju razliciti kriterijumi i jacine skole, prosto bi znacilo da se skolama negira validnost.

Pa, da. Ministarstvo vrlo sračunato negira validnost školama jer su svesni da je ta validnost žestoko kompromitovana.

anonymous anonymous 05:58 06.05.2018

Bez komentara ...učestvujem


(Ovaj blog je nastao kao izraz čiste frustracije . Okačila sam ga ovde jer želim da ga što više ljudi vidi.

Komentarisanje, naročito ako je glupo, nije neophodno.)


Na samom početku ovog blogovanja sam rekla da sam ovim izrazila frustraciju. to ne znači da sam revolucionar i da bih sad da pištim u pištaljke ili stanem na čelo revolucije. niti znači da imam neke iluzije o promenama. posle ovog ministra doći će isti takav bezveznjak koji veze s mozgom nema i tako u krug.

tsunade tsunade 10:02 06.05.2018

Re: Bez komentara ...učestvujem

anonymous


Milan Novković Milan Novković 12:05 06.05.2018

Re: Bez komentara ...učestvujem

anonymous

(Ovaj blog je nastao kao izraz čiste frustracije . Okačila sam ga ovde jer želim da ga što više ljudi vidi.

Komentarisanje, naročito ako je glupo, nije neophodno.)


Na samom početku ovog blogovanja sam rekla da sam ovim izrazila frustraciju. to ne znači da sam revolucionar i da bih sad da pištim u pištaljke ili stanem na čelo revolucije. niti znači da imam neke iluzije o promenama. posle ovog ministra doći će isti takav bezveznjak koji veze s mozgom nema i tako u krug.


Uvek-tu-negde optimista u meni, pa anarho-sindikalista do njega, neminovno inspirisan nickom "anonymous", teško da može da se pomiri sa poslednjim paragrafom.

Uz pojašnjenje da i sam sebe poprilično zbunjujem nesigurnošću tipa da li je ovakvo moje osećanje rezultat besmislene iracionalnosti pošto ne živim u Srbiji, ili je čvrsto-racionalno pošto ako ja ovako osećam onda bi ljudi tamo koji pate pre ili kasnije morali da spoznaju svoju kolektivnu moć.

A komentarišem malo više zbog drugog paragrafa - kolektivna moć, dobro upregnuta, je veća od zbira moći pojedinaca, a i da je donekle manja nije bitno, formidable je (kako bi, inače, zlikovci vladali u mnogim državama ako ne odličnom sopstvenom organizacijom i podrivanjem protivničke, iako je to dosta kompleksno pitanje).

Dobro je upregnuti, kolektivnu moć, podrazumeva značajnu strukturalnu neosetljivost na probleme u kolektivu. Struktura nečega nije preterano dobra ako je kritično osetljiva na većinu neplaniranog.

Zlikovci, na manje ili više jasnih načina projektovanja stare maxime Divide et Impera drže pod kontrolom ono što im je egzistencijalna pretnja.

Preosetljivost na glupe komentare je samo dokaz da nismo svesni svoje kolektivne snage zato što nismo dovoljno dobacili u razumevanju i strpljenju kad je raznolikost oko nas u pitanju, a u kojoj, i pored svog lošeg, dramatična većina i dalje misli slično i ima slične interese.

Preosetljivost na glupe komentare saigrača bi morala, kod ogromne većine, da se prosto uguši u uzbuđenju na teme šta bi sve korisnog moglo da se uradi zajedno sa saigračima.

Nešto tugaljiv corollary svega ovoga je da je glupih komentara sve više što im više pažnje posvećujemo, i/ili što smo osetljiviji na njih.
nask nask 12:33 06.05.2018

Re: Bez komentara ...učestvujem

ili je čvrsto-racionalno pošto ako ja ovako osećam onda bi ljudi tamo koji pate pre ili kasnije morali da spoznaju svoju kolektivnu moć.


Kolektivna moć=kolektivizam=komunizam=e to ne volemo. Kad se shvati da vlast, sistem, društvena svest, ..., život nisu elementarne nepogode na koje nemamo uticaja onda stvari mogu da se pokrenu sa mrtve tačke.
Milan Novković Milan Novković 13:12 06.05.2018

Re: Bez komentara ...učestvujem

nask
ili je čvrsto-racionalno pošto ako ja ovako osećam onda bi ljudi tamo koji pate pre ili kasnije morali da spoznaju svoju kolektivnu moć.


Kolektivna moć=kolektivizam=komunizam=e to ne volemo.

Ovu jednakost ne razumem, a izgleda da i ne radi

Nije mi jasno ni ko ste vi, tj gde su granice množine, osim ako niste podskup koji slavi entropiju (iskrena šala)

Kad se shvati da vlast, sistem, društvena svest, ..., život nisu elementarne nepogode na koje nemamo uticaja onda stvari mogu da se pokrenu sa mrtve tačke.

To skoro isto i ja pričam, iako je tvoj komentar apstraktniji i ne znam gde ti vidiš da su koreni mehanizma koji treba da pokrene stvari - "... onda stvari mogu da se pokrenu sa mrtve tačke ...".

Prosto, ja pričam o potrebi da se udruži da se pobede zlikovci, ne sugerišem nikakve komunizme ili ostale društvene sisteme - parlamentarne demokratije, monarhije, anarhije .... neka biraju ljudi.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:52 06.05.2018

Re: Bez komentara ...učestvujem

Prosto, ja pričam o potrebi da se udruži da se pobede zlikovci


istina, ali teško, prosto, vidiš i ovde da ne možemo da se udružimo oko teme kvalitetnog polemičkog veb-portala a kamo li u realnosti, oko preuzimanja države; a i čini mi se da je ovaj sistem koji tsune opliće u uvodnom postu dobro zabetoniran i gotov na sve da bi ostao tu gde je - za upravnim resursima u državi/izvorima novca/moći.
nask nask 14:15 06.05.2018

Re: Bez komentara ...učestvujem

Ovu jednakost ne razumem, a izgleda da i ne radi


"e to ne volemo" je jedna nepoznata.

Prosto, ja pričam o potrebi da se udruži da se pobede zlikovci,


Same here.

ne sugerišem nikakve komunizme ili ostale društvene sisteme - parlamentarne demokratije, monarhije, anarhije .... neka biraju ljudi.


Ne sugerišem ni ja da ti to sugerišeš nego pre svega mislim da se u nekim glavam prebrzo postavlja gornja jednačina, koja naravno da ne radi jer to jednostavno nije validna matematika.

Milan Novković Milan Novković 15:12 06.05.2018

Re: Bez komentara ...učestvujem

nask
...Ne sugerišem ni ja da ti to sugerišeš ...

Vidim sada i u početnom komentaru, izvinjavam se

Ajd što ograničena funkcionalna pismenost nije od preterane koristi, nego i sam, od više značenja, instinktivno potežem za onima gde se, možda, ne slažemo
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 15:42 06.05.2018

Re: Bez komentara ...učestvujem

Milan Novković
nask
...Ne sugerišem ni ja da ti to sugerišeš ...

Vidim sada i u početnom komentaru, izvinjavam se

Ах, тако је тешко рећи на српском ову компликовану синтагму. Агресиван народ, кажем ја.
nask nask 17:42 06.05.2018

Re: Bez komentara ...učestvujem

Агресиван народ, кажем ја.


Nije, nego ne ume da kanališe emocije.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana