Astronomija

Širenje svemira - šta se širi

Saša Zorkić RSS / 23.09.2018. u 23:22

Da, da, svemir se širi i to već odavno nije vest. Sama ideja se pojavila kasnih dvadesetih godina prošlog veka u radovima Žorža Lemetra, Aleksandra Fridmana itd. - niko im nije verovao. Ali koju godinu kasnije Edvin Habl, slavni američki astronom i najveći astronomski osmatrač dvadesetog veka, to širenje je i praktično dokazao uočivši da crveni pomaci rastu sa daljinom galaksije (što ćemo objasniti u prvom delu priče o širenju - ovo je drugi). Prošlo je još neko vreme dok se teorija i praksa nisu uskladile a od tada se u školama uči da se naš svemir širi. Ali šta se zapravo širi i kako, to ponekad nije baš jasno.

kosmos.jpg

Svakog sata jato galaksija Virgo se udalji od nas za pet miliona kilometara. Pet miliona kilometara je 13 rastojanja Zemlja - Mesec, ali to je zapravo skromno povećanje razdaljine u poređenju sa 20 miliona kilometara koliko se za isto vreme od nas udalji super-jato galaksija Perseus-Pisces. Jato Virgo je daleko 54 miliona svetlosnih godina, a super-jato Perseus-Pisces 250 miliona svetlosnih godina*. Što je rastojanje između galaksija veće to se one brže udaljavaju od nas, ali i jedna od druge.

Međutim, postoje izuzeci od ovog kosmičkog pravila. Velika galaksija u Andromedi, poznata i pod oznakom M31, ne samo da se ne udaljava od nas, nego nam juri u susret brzinom od 400 hiljada kilometara na sat. I ona nije jedina koja nam se približava. Otkud sad takvo ponašanje nekih galaksija?

Odgovor je jednostavan. Širenju prostora, koji kao talasi mora nose sve što se na njima nalazi, opire se gravitacija. Gravitacija je privlačna sila između materijalnih objekata i što je masa objekta veća, gravitacija je jača. Gravitacija je moćna sila jer deluje do beskraja daleko, ali njena snaga sa daljinom opada i zato ona na velikim rastojanjima gubi bitku sa prostorom i on se sve više širi. Ali u okviru nečeg što je tako sitno kao što su galaksije, pa čak i jata galaksija gravitacija pobeđuje. Bar za sad. Zato se galaksije okupljene u jatima drže zajedno. M31 i Mlečni put pripadaju galaktičkom jatu sa pedesetak članova koje zovemo Lokalno jato. Iz našeg ugla gledano, sve ostale galaksije, izvan jata, ubrzano se udaljavaju od nas. Za 150 milijardi godina sve one izvan jata će se raspršiti i neki budući astronomi na nebu će videti samo nešto malo preostalih galaksija. Sve ostale preći će horizont vidljivog svemira i nebo će biti siromašno.

Možda sve ovo zbunjujuće deluje, jer se opire nekim činjenicama koje smo još u školi uvrteli u glavu, pa se pitate kako je sve to moguće. I uostalom, šta znači to horizont vidljivog svemira? Ako odgovor niste znali spremite se da čujete neverovatnu stvar.

Prostor se širi i u svojim udaljenim predelima (posmatrano iz naše pozicije) toliko brzo nosi sa sobom galaksije da svetlo sa njih ne uspeva da dopre do nas, jer se udaljavaju brzinom koja nadmašuje brzinu svetlosti! Brzina raste sa udaljenošću, i to važi za sve tačke u svemiru. Gde god da se nađete videćete da se od vas galaksije udaljavaju utoliko brže što su od vas dalje.

Vidite kako je ovo interesantno. Svemir se širi 68 kilometara u sekundi po jednom megaparseku (1 megaparsek= 3,26 miliona svetlosnih godina). To znači sledeće: ako posmatrate galaksiju koja je udaljena jedan megaparsek videćete da se ona udaljava od vas brzinom od 68 kilometara u sekundi. Ako gledate galaksiju koja je udaljena dva megaparseka onda ćete izmeriti da se ona udaljava brzinom od 136 kilometara u sekundi. Pa onda tako dalje, galaksija na tri megaparseka ide brzinom od 204 km/s itd. sve dok ne dođete do galaksije koja se nalazi toliko daleko da od vas juri brzinom većom od brzine svetlosti. Naravno da tu galaksiju ne možete videti jer toliko brzo odlazi da njena svetlost ne može da dospe do vas.

Ali, kako je to moguće? Kako je moguće da se daleke galaksije od nas i od svega ostalog, udaljavaju brzinom većom od brzine svetlosti? Pa, u pitanju je sjajan trik prirode: galaksije se udaljavaju neverovatnom brzinom, šta više, nemogućem brzinom iako zapravo stoje u mestu i ne kreću se. Stvar je u ovome: ništa materijalno, ništa što ima masu ne može da se kreće brzinom svetlosti i to je zakon, i to zakon koji je nemoguće prekršiti. Ali taj zakon se odnosi samo na materiju, a ne na prostor. Taj zakon ne sprečava prostor da se širi proizvoljnom brzinom. Dakle, galaksije stoje u mestu, (ne kreću se kroz prostor), ali prostor između njih se širi.

balon.jpg

Kako se prostor širi rastojanja između galaksija (i njihovih jata) se povećava.

Običaj je da se u priči o širenju svemira na ovom mestu pomene balon, pa da ne bismo izneverili tradiciju: Balon! Nalepite na balon flekice na primer od papira. Dovoljno je nekoliko njih da bi se lepo shvatila poenta priče. Zatim naduvajte balon. Kako se balon širi flekice se udaljavaju jedna od druge jer se povećava prostor između njih. Primetite i da se one same ne šire (uostalom, one su u našem primeru od papira). I što je prostora između flekica više to se one brže udaljavaju jedna od druge.

Ako stvar posmatrate iz naše flekice koju zovemo Mlečni put, vidite da se sve ostale galaksije-flekice udaljavaju od nas. Ali i jedna od druge. U kojoj god da ste galaksiji vidite da sve ostale beže od vas. I što su dalje, to brže beže.

I na kraju zapamtite: nema većih magija od onih koje nam priroda pruža.

(Prema knjizi Vasiona u ponoć, Ken Krosvel; How Can the Universe Expand Faster Than the Speed of Light?)

Tagovi



Komentari (182)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

tasadebeli tasadebeli 00:31 24.09.2018

А кој ли гу дува у тој балонче?




da ne bismo izneverili tradiciju: Balon!





What is The Poincaré Conjecture?


П.С. - А у међувремену (и међупростору) иза хоризонта видљивог свемира:






Черевићан Черевићан 01:37 24.09.2018

tantum quantum possum

šta se u Svemiru širi, to ponekad nije baš jasno

Свемир бесконачан
схватити не умем,
а тек ове заврзламе
ич их не разумем,

ал' се трудим пробати
о Tом ....ишта дознати
bene_geserit bene_geserit 05:28 24.09.2018

Smanji malo!

Za 150 milijardi godina sve one izvan jata će se raspršiti i neki budući astronomi na nebu će videti samo nešto malo preostalih galaksija. Sve ostale preći će horizont vidljivog svemira i nebo će biti siromašno.

Koliki ego neko (naučnik) treba da ima pa da tvrdi da zna šta će da bude za 150 milijardi godina?
A i dobra ti je fora "neki budući astronomi".
Btw, zar ne misli deo naučnika i danas da svemir pulsira a ne širi se?
Ako je bilo šta sigurno, to je da budućnost neće biti extrapolacija sadašnjosti.
tasadebeli tasadebeli 06:41 24.09.2018

Re: Smanji malo!

bene_geserit

Koliki ego neko (naučnik) treba da ima pa da tvrdi da zna šta će da bude za 150 milijardi godina?
A i dobra ti je fora "neki budući astronomi".



А колики тек его мора да има неко (било ко) ко ће у оваквом тексту са оваквом темом тражити детаље који му дају материјала да оцењује и процењује личност аутора текста?

Али добро, 'ајде, извукао си се мало са овим другим делом коментара... Али само мало...





Btw, zar ne misli deo naučnika i danas da svemir pulsira a ne širi se?
Ako je bilo šta sigurno, to je da budućnost neće biti extrapolacija sadašnjosti.




nsarski nsarski 07:01 24.09.2018

Re: Smanji malo!

bene_geserit
Za 150 milijardi godina sve one izvan jata će se raspršiti i neki budući astronomi na nebu će videti samo nešto malo preostalih galaksija. Sve ostale preći će horizont vidljivog svemira i nebo će biti siromašno.

Koliki ego neko (naučnik) treba da ima pa da tvrdi da zna šta će da bude za 150 milijardi godina?
A i dobra ti je fora "neki budući astronomi".
Btw, zar ne misli deo naučnika i danas da svemir pulsira a ne širi se?
Ako je bilo šta sigurno, to je da budućnost neće biti extrapolacija sadašnjosti.


Ne tvrdi ovo "neki" naučnik (velikog ili malog ega), već na takav zaključak ukazuju sva astronomska merenja do sada poznata. I ne samo da se svemir širi, nego se merenjem ustanovilo da se svemir ubrzano širi!

Da li će to širenje da se večno nastavi, ili će jednog dana da prestane, i svemir početi da se skuplja (mogućnost pulsirajučeg svemira) je posebno pitanje. Takav scenario bi bio moguć ako bi gravitacione sile u nekom trenutku preovladale širenje i vratile sve "u nazad" sve do Velikog Sudara (Big Crunch). Prema poznatim podacima iz astronomskih merenja, takva budućnost svemira nije mnogo verovatna.

Najzad, postoji, makar samo kao logična, mogućnost da se širenje zaustavi i kosmos postane statičan - niti se širi niti se skuplja. Kao kada bi bačeni novčić pao na podlogu i zaustavio se na svojoj ivici - ni glava ni pismo. To je tek malo verovatno, ali nije nemoguće.

Za sada je, koliko znamo iz postojećih podataka, scenario koji je Saša opisao je najverovatniji. Da li će nova merenja to da opovrgnu - ne znamo. Za ovakvu konstataciju nikakav ego nije potreban.
Saša Zorkić Saša Zorkić 08:57 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Jutros vidim da su Tasa i Nsarski već lepo odgovorili.

Dakle, tako izlazi, tako se da zaključiti.
misha.m misha.m 12:20 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Ima neka teorija koja kaže da se nama najbliža galaksija (Alfa Kentauri?) približava Mlečnom putu i da će u nekoj budućnosti doći do njihovog "sudara", odnosno spajanja.

To se nekako ne uklapa u teoriju o širenju.

Ne cepidlačim, samo ukazujem na to da u istraživanju svemira ima jako puno pretopostavki zasnovanih na trenutno važećim merenjima i rezultatima tih merenja.

Ne postoji dovoljno duga istorija pouzdanih merenja (2-3-5.000 godina recimo) koja može da da preciznije odgovore o kretanjima u svemiru.

Ali, za tekst - preporuka!
docsumann docsumann 12:29 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Ima neka teorija koja kaže da se nama najbliža galaksija (Alfa Kentauri?) približava Mlečnom putu i da će u nekoj budućnosti doći do njihovog "sudara", odnosno spajanja.


to takođe proizlazi iz kosmičkih osmatranja i nije u koliziji sa teorijom o širenju svemira kao cijeline, jer ona dopušta da unutar njega manji objekti (pa i dijelovi) mogu da kolidiraju ako su im trenutni vektori kretanja takvi da nadvaladavaju sveprisutno širenje.

jednostavno brzina primicanja jedne i druge galaksije je veća od brzine širenaja prostora između njih.

misha.m misha.m 12:34 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Čuo sam za to objašnjenje. Tu onda ulazi u priču gravitaciono privlačenje tih "tela" (ako galaksije posmatramo kao tela).

Ali, ulazi u priču i "tamna" gravitaciona sila - ona koju mnogi astronomi ne uspevaju da objasne a koja opet utiče na kretanje mnogih objekata o koja ruči teoriju o postojanju samo 4 sile u Univerzumu.

Voleo bih da se može putovati međuzvezdano, makar kroz crvotočine (nedokazano postojanje) ili savijanjem prostor-vremena (opet nedokazano) pa da imamo i dokaze za razne nedoumice o svemiru.

Saša Zorkić Saša Zorkić 13:56 24.09.2018

Re: Smanji malo!

misha.m
Ima neka teorija koja kaže da se nama najbliža galaksija (Alfa Kentauri?) približava Mlečnom putu i da će u nekoj budućnosti doći do njihovog "sudara", odnosno spajanja.

To se nekako ne uklapa u teoriju o širenju.

To je objašnjeno u trećem pasusu. U pitanju je Velika galaksija u Andromedi (ali nije ona jedina). Ukratko: radi se o tome da gravitacija u lokalu ne dozvoljava širenje.
2. Interesantno je koliko naučnici zaključaka mogu da izvedu iz kratkih posmatranja.
Hvala na preporuci!!!
Saša Zorkić Saša Zorkić 14:03 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Ali, ulazi u priču i "tamna" gravitaciona sila - ona koju mnogi astronomi ne uspevaju da objasne a koja opet utiče na kretanje mnogih objekata o koja ruči teoriju o postojanju samo 4 sile u Univerzumu.


Pa sve su to pitanja sa ivice znanja. Treba još vremena da se dođe do nekih zaključaka. Nauka se brzo razvija, ali ne toliko brzo:)
docsumann docsumann 14:40 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Saša Zorkić
misha.m
Ima neka teorija koja kaže da se nama najbliža galaksija (Alfa Kentauri?) približava Mlečnom putu i da će u nekoj budućnosti doći do njihovog "sudara", odnosno spajanja.

To se nekako ne uklapa u teoriju o širenju.

To je objašnjeno u trećem pasusu. U pitanju je Velika galaksija u Andromedi (ali nije ona jedina). Ukratko: radi se o tome da gravitacija u lokalu ne dozvoljava širenje.
2. Interesantno je koliko naučnici zaključaka mogu da izvedu iz kratkih posmatranja.
Hvala na preporuci!!!


ako prostor nije materijalan kako gravitacija utiče na njega?

meni to više liči na slučaj da imamo put koji se širi (rasteže) određenom brzinom, koja raste, a na putu imamo dva automobila koja se kreću jedan ka drugome.
u slučaju da je razdaljina između automobila dovoljno mala, a njihova brzina dovoljno velika, oni se mogu sresti (sudariti) prije nego što ih širenje puta zauvijek razdvoji i onemogući susret.
nsarski nsarski 15:02 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Ali, ulazi u priču i "tamna" gravitaciona sila - ona koju mnogi astronomi ne uspevaju da objasne a koja opet utiče na kretanje mnogih objekata o koja ruči teoriju o postojanju samo 4 sile u Univerzumu.

Voleo bih da se može putovati međuzvezdano, makar kroz crvotočine (nedokazano postojanje) ili savijanjem prostor-vremena (opet nedokazano) pa da imamo i dokaze za razne nedoumice o svemiru.


Ideja o postojanju "tamne materije" i "tamne energije" je samo - da upotrebnim velike reči - plauzibilna špekulacija. Niko njih nije video, niti su poznate njihove osobine, ali im je, baš zato, nadenuo tako mračno ime. Čak su nedavno pravljeni neki pokušaji, čak i u CERN-u, da se formira tamna materija (slično kao što se, rutinski, formiraju čestice anti-materije). Za sada su ti pokušaji ostali bezuspešni.

Logika iza te špekulacije je sledeća. Ako posmatrate Sunčev sistem i planete oko njega, onda primečujete da planete bliže Suncu brže orbitiraju oko njega. Recimo, Veneri treba oko 0.67 Zemljine godine da obiđe oko Sunca, Zemlji 1 godina, a Marsu ko 1.9 zemaljskih godina, itd. Ako bi, dakle, nacrtali grafik brzine orbitiranja planeta oko Sunca dobili bi sledeću krivu:



Dakle, što je planeta dalje od Sunca, to je njena brzina orbitiranja manja. Ovo je u potpunoj saglasnosti sa terojim gravitacije: što je telo dalje, gravitaciona sila Sunca je slabija i telu je potrebna manja brzina da se održi u orbiti.

Međutim, poznato je da se objekti unutar galaksije takođe okreću oko galaktičkog centra (u kome, veruje se, obitava super-masivna crna rupa koja ima enormnu gravitacionu silu). Ako bi, sličnom logikom kao gore, posmatrali brzine orbitiranja tela oko galaktičkog centra, onda bi očekivali da se, prema istom zakonu gravitacije kao u primeru Sunčevog sistema, predmeti udaljeniji od tog centra kreću sporije - tj. da bi analoggni grafik bio sličan onom gore prikazanom. Međutim, merenja pokazuju drugačije. Ovo je grafik brzine orbitiranja nebeskih tela (uključujući i Sunce) oko centra naše galaksije, Mlečnog puta.



Dobije se potpuno drugačija slika! Udaljenija tela se kreću oko centra brže, ili sličnom brzinom, kao bliža tela! Kako to objasniti? Drugim rečima kao da postoji neki drugi izvor gravitacione sile unutar galaksije koji pojačava gravitaciono privlačenje, pa udaljena tela moraju brže da se kreću nego što bi se očekivalo.

Pa, jedno objašnjenje je da se unutar galaksije nalazi "tamna materija" koja proizvodi ekstra gravitaciono privlačenje i primorava udaljena tela da se brže kreću. E, to je špekulacija - logična, ali sve što o tamnoj materiji znamo je da smo je imenovali. Ona je za nas "nevidljiva", pa je zovemo tamna. Nikakve druge njene osobine ne znamo.

A kada je u pitanju ubrzavanje širenja svemira, ono se može "objasniti" na sličan način, sada uvođenjem "tamne energije". Energija "ne voli" da bude "sabijena", kao što elastična opruga ne voli da bude sabijena, pa proizvodi silu koja teži da raširi okvire koji je sabijaju. U našem slučaju, taj okvir je svemir, a "opruga" je "tamna energija". Kao posledica je ubrzano širenje svemira.

Ali, kao što rekoh, ovo su samo špekulacije. Takođe, nisam siguran da uvođenje ovih pojmova ruši ideju da u prirodi postoje 4 osnovne sile. Opisanim mehanizmima se objašnjavaju uočene "anomalije" o rotaciji galaksija i ubrzanom širenju svemira, i one ne zahtevaju uvođenje novih vrsta sila.

Ipak, za sada su ovo samo špekulacije i mnogo novih podataka treba da se sakupi da bi se bacilo više svetla na prirodu, i postojanje!, tamne materije i tamne energije.
Saša Zorkić Saša Zorkić 15:11 24.09.2018

Re: Smanji malo!



ako prostor nije materijalan kako gravitacija utiče na njega?


Pa ne utiče. Gravitacija deluje samo između materijalnih objekata.

meni to više liči na slučaj da imamo put koji se širi (rasteže) određenom brzinom, koja raste, a na putu imamo dva automobila koja se kreću jedan ka drugome.
u slučaju da je razdaljina između automobila dovoljno mala, a njihova brzina dovoljno velika, oni se mogu sresti (sudariti) prije nego što ih širenje puta zauvijek razdvoji i onemogući susret.

Ako sam dobro shvatio komentar - tako je!
Možda da još malo objasnim: Prostor se širi, ali sopstvena gravitacija tela u galaksijama sprečava da se galaksije rasprše. Pa i u okviru jata galaksija njihova uzajamna gravitacija sprečava da se jata galaksija razlete. Šta više, pod uticajem svojih gravitacija galaksije unutar jata galaksija, mogu da se približavaju jedna drugoj i konačno i sudare.
O jednom takvom budućem sudaru govori ovaj članak:
http://blog.b92.net/text/28142/Vesti-iz-buducnosti%3A-sudar-sa-velikom-galaksijom/
docsumann docsumann 15:31 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Pa ne utiče. Gravitacija deluje samo između materijalnih objekata.


da, zato mi i čudno zazvučala rečenica iz teksta

Širenju prostora, koji kao talasi mora nose sve što se na njima nalazi, opire se gravitacija.


sve ostalo


mesan mesan 16:38 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Saša Zorkić


ako prostor nije materijalan kako gravitacija utiče na njega?


Pa ne utiče. Gravitacija deluje samo između materijalnih objekata.

Ova izjava zvuči čudno, a docsovo je pitanje vrlo pronicljivo --- gravitaciju je Ajnštajn upravo opisao koristeći prostor i vreme, i taj opis koristimo i danas.

Čak i rešenja Ajnštajnovih jednačina postoje!
Iako svako rešenje zahteva mnogo pojednostavljenja --- recimo, govori o širenju praznog prostora, ili prostora sa ravnomerno raspoređenom materijom (recimo u obliku gasa ili svetlosti) --- sveukupno je teorijski moguće opisati razne ere našeg svemira, uključiv sadašnjost.

Vred inaglasiti da je svemir imao razne ere širenja, jer nam astronomska merenja to kažu. U početku je bilo nagle inflacije, a sada imamo mnogo manje ubrzanje.
Tekst spominje brzinu širenja, što je manje-više slavna Hablova konstanta, ali naučno egzaktna definicija te "brzine" varira i u prostoru i vremenu.


No da se vratimo na prostor i vreme --- u tim približnim ali odličnim rešenjima Ajnštajnove teorije nalazimo da se prostor širi a u isto vreme materija ga krivi, pa ta krivina gura materiju da se sklupča, što sprečava prostor da se na tom mestu širi, i tako napred-nazad dobijamo kosmički balet, u kojem na ogromnim udaljenostima između galaktičkih grupa prevladava širenje, dok na malim udaljenostima između atoma, zvezda i galaksija u grupi, prevladava sklupčana zakrivljenost.



Mislim da je ovaj "umetnički opis" dovoljno suštinski tačan, no neću imati vremena da se puno dalje javljam --- nsarski i zorkic će već ionako nastaviti daleko zanimljivije od mene!
Saša Zorkić Saša Zorkić 17:23 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Širenju prostora, koji kao talasi mora nose sve što se na njima nalazi, opire se gravitacija.

Da, sad kad sam pročitao tu rečenicu, ona zaista deluje zbunjujuće. Trebalo bi da stoji:

"Širenju galaksija i njihovih jata opire se gravitacija". Tako nekako.
Saša Zorkić Saša Zorkić 17:34 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Treba na umu imati da je sve ovo o čemu pričamo, ne mogo, nego mnogo, mnogo, mnogo složenije i komplikvanije i da se ne može (bar ja ne mogu) sva ta složenost pretočiti u jednostavan članak.

Sem toga, sve je to na rubu poznatih činjenica. Drugim rečima znanje je jako malo. Pa naučnici zapravo još ne mogu jasno da definišu ni šta je to prostor. On je s jedne strane odsustvo materije, s druge prazan prostor i ne postoji jer buja od virtuelnih čestica koje iskaču i odmah nestaju itd.

Za dublje proučavanje ove teme, svakako se ne možemo zadovoljiti Blogom B92, pa ni popularnim medijima. Ko želi više, mora da ode u CERN i tamo se raspita :)
docsumann docsumann 17:41 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Dobije se potpuno drugačija slika! Udaljenija tela se kreću oko centra brže, ili sličnom brzinom, kao bliža tela! Kako to objasniti? Drugim rečima kao da postoji neki drugi izvor gravitacione sile unutar galaksije koji pojačava gravitaciono privlačenje, pa udaljena tela moraju brže da se kreću nego što bi se očekivalo.


da to malo plastificiramo...

tamna materija uslovljava da galaksije rotiraju kao gramofonska ploča, tj. da su zvijezde povezane kao molekuli u čvrstom tijelu a ne čestice fluida.

to što uvezuje zvijezde u naizgled krutu cijelinu je tamna materija
spinoza spinoza 18:12 24.09.2018

Re: Smanji malo!

docsumann
...

ako prostor nije materijalan kako gravitacija utiče na njega?

meni to više liči na slučaj da imamo put koji se širi (rasteže) određenom brzinom, ...

Личило-не личило space-density теорије постоје, радило се о материјалности, "материјалност" па "гравитацијама" које ми "познајемо"

Начи "виђено" већ, иако ја не пратим "материју" последњих година па не знам окле-докле су добацили.
nsarski
... Logika iza te špekulacije
...
...što je telo dalje, gravitaciona sila Sunca je slabija i telu je potrebna manja brzina da se održi u orbiti...

... а пут око Сунца дужи ...

... небитан додатак него тај "пут", "материјалност" ... и структура простора, сад кад је Docs навилио ко сивоњ... пардон, ко да је упао у казанче са ДМТ-јем

Шта-како, што кажеш, су све шпекулације, а у шпекулационим доменима, где једна рука логике гледа како да зајеб... пардонпардонпардон, алтерего ми је пофатао лоше манире од егоа ... гледа како да преведе ону другу руку жедну преко воде, ако подразумемо структуру, "логично", каже један нобеловац да је "логично" претпоставити да је наш доживљај структуре организациони феномен, a ми humans, ломљиви какви јесмо, прво што данас видимо испод неке структуре је растеризација, или, на књижевном пригревачком, квантизација.

Back to square one, нажалост, и једна моја кукумавчење-опаска, коју понављам, је сећање на речи Davida Deutschea, после "доказаног", доказаног да ћемо увек пробити у следећи слој реалности, је corollary да ако Свевишњи, Програмер, ... ко год да нас је направио, не жели да је га или it спознамо, просто ће, како прилазимо последњем слоју додати још понеки.

Па по томе изгледа да нема тог ДМТ-ја који ће нас спасити од незнања
nsarski nsarski 18:32 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Back to square one, нажалост, и једна моја кукумавчење-опаска, коју понављам, је сећање на речи Davida Deutschea, после "доказаног", доказаног да ћемо увек пробити у следећи слој реалности, је corollary да ако Свевишњи, Програмер, ... ко год да нас је направио, не жели да је га или it спознамо, просто ће, како прилазимо последњем слоју додати још понеки.


Milanče, bog te blagoslovio, ti si meni nekako najbolja metafora za "tamnu" energiju koja prožima ceo svemir. Naime, nema tog okvira - neuralnog, lingvističkog, filozofskog, spoznajnog, ontološkog, umetničkog, prostornog čak - unutar koga može da se upakuje tvoj duh. On, kao kvantna čestica, tunelira kroz klasično nemoguće barijere, osvaja nove prostore i nove realnosti i prodire dalje i dalje...Ne možeš biti sadržan ili ukroćen granicama spoznaje, jezika, algoritama ili ljudske konačnosti. Zato mi je drago da te poznajem.

docsumann docsumann 19:15 24.09.2018

Re: Smanji malo!

ко год да нас је направио, не жели да је га или it спознамо, просто ће, како прилазимо последњем слоју додати још понеки.


nešto kao Kantorov fraktal...svaki dublji zoom samo otkriva nove granične lejere


Па по томе изгледа да нема тог ДМТ-ја који ће нас спасити од незнања


pa kad bi stalno bili high na DMT-u svo vrijeme bi znali sve.

no, "nažalost" to još nije moguće, ili bar nije s ove strane egzistencije.

povratak u svakidašnji mentalni mod čini da nam te spoznaje cure iz šaka kao najfiniji zlatni prah, koliko god se mi trudili da ga u njima sačuvamo.
naravno da sam se (mnogo puta) pitao zašto se to dešava, zašto nismo u stanju da prenesemo te uvide na ovu stranu.... i najbolje dokle sam uspio da dobacim je - magija jezika.

u DMT svijetu mi komuniciramo i dobijamo informacije u nekoj formi božanskog nemuštog jezika, na kojem se sve istine mogu savršeno jednostavno izreći.
na tom jeziku je nemoguće nerazumjevanje.
zato su nam tamo čak i najnevjerovatnije stvari kristalno jasne i očigledne. zapanjujuće jasne.

e, kad se vratimo ćiku, silno nam zafali riječi da drugima, pa i sebi, objasnimo gdje smo bili i šta smo radili.


ko želi da se trajno pretplati na taj kanal, mora da kaže zbogom svom tijelu, egou, porodici, prijateljima, te hrabro uroni i istopi se u apsolutu, kao terminator u visokoj peći...
veselica veselica 19:29 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Milanče, bog te blagoslovio, ti si meni nekako najbolja metafora za "tamnu" energiju koja prožima ceo svemir. Naime, nema tog okvira - neuralnog, lingvističkog, filozofskog, spoznajnog, ontološkog, umetničkog, prostornog čak - unutar koga može da se upakuje tvoj duh. On, kao kvantna čestica, tunelira kroz klasično nemoguće barijere, osvaja nove prostore i nove realnosti i prodire dalje i dalje...Ne možeš biti sadržan ili ukroćen granicama spoznaje, jezika, algoritama ili ljudske konačnosti. Zato mi je drago da te poznajem.


Kad procitam ovako nesto na blogu, a ziva retkost, pomislim - sto nisi ti napisala? Jer, reci su upravo moj posao.
Toliko sarmantna, elokventna, s lubavlju ispisana nesto kao posveta.




Ocu i ja.




aureus aureus 19:33 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Saša Zorkić
Pa sve su to pitanja sa ivice znanja. Treba još vremena da se dođe do nekih zaključaka. Nauka se brzo razvija, ali ne toliko brzo:)

Тачно. Не развија се довољно брзо.
Ем нам пријети нестајање ем се наука не развија довољно брзо.
veselica veselica 19:40 24.09.2018

Re: Smanji malo!

ovo su samo špekulacije


Spekulacije.

docsumann docsumann 19:47 24.09.2018

Re: Smanji malo!


interesantano je stanje u kome se savremena nauka (fizika) našla.
prisustvujemo poplavi najneobičnijih teorija koje nismo u mogućnosti eksperimentalno da provjerimo.

čak je i LHCR već odviše sitan i nemoćan da nam pruži odgovore o dubljem ustrosjtvu materije (pojavnog svijeta).

tamna materija i tamna energija trenutno stoje potpuno izvan domašaja naših laboratorijskih instrumenata i nebeskih osmatračnica.

sažeto - u priličnom smo raskoraku između teorije i provjere
michiganac michiganac 19:56 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Ovo je grafik brzine orbitiranja nebeskih tela (uključujući i Sunce) oko centra naše galaksije, Mlečnog puta.


Vrlo zanimljivo!

Profo, postoji li danas vec neko tumacenje, teza, nekakav naucni konsenzus oko ovih upadljivih kolebanja orbitalnih brzina pojedinih zvijezda oko centra galaksije? Mislim, zasto ovaj dijagram ne naginje slicnoj hiperboli kao ovaj prvi koji opisuje zavisnost brzine planeta u nasem suncevo sistemu od distance prema samom suncu? Da li se odgovor (i razlika) vise trazi u obliku samog Mlijecnog Puta i orbitiranja samih zvijezda koja su spiralna ili da ne tumace i dalje sasvim banalno (tj. plauzibilno :) kao razliku u gustini same "tamne materije" unutar galaksije, odn. izmedju njenih spiralnih kraka ili sl.??

Onako na prvu loptu jos - pomislili bi da i gravitacija same tzv. 'crne rupe' u centru galaksije "pulsira" i njen eho se zatim rasprostire duz njenih kraka do samih njenih (vidljivih) krajeva?!


U svakom slucaju, cijenim da cemo sa dubljom spoznajom fenomena i prirode gravitacionih talasa razgonetnuti i tu tajnu o "tamnoj materiji"!
nsarski nsarski 19:58 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Тачно. Не развија се довољно брзо.
Ем нам пријети нестајање ем се наука не развија довољно брзо.

Isčeznućemo u neznanju šta nam se to desilo.

Mala šala, naravno. Nauka se razvija, zapravo, veoma brzo. Za poslednjih 100 godina, što je trenutak u istoriji "civilizacije", ogromna saznanja su napravljena. Pre 100 godina nismo znali skoro ništa o atomima i kvantnim pojavama, o kosmičkoj materiji, o planetama van Sunčevog sistema, o genima i genomu, o metabolizmu i virusima, o kompjuterima i radarima i internetu...
Paganini, Kafka, Šopen, Orvel, i drugi velikani su umrli od tuberkuloze, ljudi moji!

I nauka se razvija sve brže. Samo tokom poslednjih 20 godina su rešena dva ogromna matematička problema (Poenkareova pretpostavka i Fermaov problem) koji su otvorili velika vrata za dalje razvoje matematike.
Ne mogu ovo dovoljno da naglasim, ali pored nas protiče tiha ali moćna revolucija u matematici koje mnogi nisu svesni. Na primer, ovih dana je izašla Šolc-Stiks dekonstrukcija Močizukijevog dokaza abc hipoteze (vidi moj blog Dokaz ). Piter Šolc, Terens Tao, Mandžul Bargava, uz pomoć starijih velikana kao što su G. Andrews i J. Conway predvode tu revoluciju. Nikako da stignem nešto o tome da napišem.

Evo, za tu toliko hvaljenu computer vision i deep learning, upravo se pojavio rad koji pokazuje da ubacivanje slike običnog slona u normalan sobni raspored potpuno sludi taj AI koji, navodno, super prepoznaje predmete. Koga zanima evo linka The Elephant in the Room. Nemam ništa protiv AI, ali tu nešto suštinski nedostaje - znam da se Milanče s ovim neće složiti.
docsumann docsumann 20:02 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Back to square one, нажалост, и једна моја кукумавчење-опаска, коју понављам,


da se i ja isponovim glede iste muke i podsjetim na alternative o mogućem ustrojstvu svijeta koje je Dejvid Bom naveo u svojoj knjizi Causality and Chance in Modern Physics

kako kaže Bom, pred nama su dva moguća slučaja... ili je svijet izgrađen od ograničeno mnogo kvalitativno različitih nivoa ili je njihov broj beskonačan (slučaj koji je Milanče natuknuo)

ovaj drugi bi značio da je nemoguće otkriti konačnu istinu, jer svaki novi prodor u spoznaji strukture svijeta je ujedno i otkriće nove misterije.

pa opet, koliko god intelektualno obeshrabrujući bio, taj scenario mi je nekako smisleniji (optimističkiji, čak) od mogućnosti da dođemo do kraja.
ako bi Sizif uspio da konačno postavi kamen na vrh brda, šta bi kogđavola radio?
nsarski nsarski 20:06 24.09.2018

Re: Smanji malo!

interesantano je stanje u kome se savremena nauka (fizika) našla.
prisustvujemo poplavi najneobičnijih teorija koje nismo u mogućnosti eksperimentalno da provjerimo.


Pa, mi se nalazimo u poziciji onih istraživača/moreplovaca koji su znali ponešto o dalekim zemljama, a to neznanje su kompenzovali pričama lokalnih meštana koji su govorili o jednonozima, ljudožderima i čudovištima raznih vrsta. Kad nešto ne znaš, onda ti to deluje zastrašujuće - otud tolike ale i bauci koji žive u mraku i plaše nas.

Evo jedne ilustrativne mape Afrike:



aureus aureus 20:06 24.09.2018

Re: Smanji malo!

nsarski
Тачно. Не развија се довољно брзо.
Ем нам пријети нестајање ем се наука не развија довољно брзо.

Nauka se razvija, zapravo, veoma brzo. Za poslednjih 100 godina, što je trenutak u istoriji "civilizacije", ogromna saznanja su napravljena

Знам, знам, и Макса је прије неколико дана говорио на сличан начин о напретку технологије.

Требало је да се родим сто година касније.
Можда и хоћу.
docsumann docsumann 20:11 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Na primer, ovih dana je izašla Šolc-Stiks dekonstrukcija Močizukijevog dokaza abc hipoteze (vidi moj blog Dokaz )


je l' to znači da je njegov dokaz abc hipoteze ipak validan?
nsarski nsarski 20:12 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Mislim, zasto ovaj dijagram ne naginje slicnoj hiperboli kao ovaj prvi koji opisuje zavisnost brzine planeta u nasem suncevo sistemu od distance prema samom suncu? Da li se odgovor (i razlika) vise trazi u obliku samog Mlijecnog Puta i orbitiranja samih zvijezda koja su spiralna ili da ne tumace i dalje sasvim banalno (tj. plauzibilno :) kao razliku u gustini same "tamne materije" unutar galaksije, odn. izmedju njenih spiralnih kraka ili sl.??


Pa, to je $64000 question! Slična slika se dobija i za druge galaksije. Naprosto, onaj prvi grafik jednostavno nije primenljiv na orbitiranje objekata oko galaktičkog centra. Zašto? Pa, "tamna materija". To je odgovor. Tačka.
nsarski nsarski 20:14 24.09.2018

Re: Smanji malo!

docsumann
Na primer, ovih dana je izašla Šolc-Stiks dekonstrukcija Močizukijevog dokaza abc hipoteze (vidi moj blog Dokaz )


je l' to znači da je njegov dokaz abc hipoteze ipak validan?


Izgleda da nije. Močizukijeva teorema (corollary 3.12) u trećem od pet radova je sumnjiva.

P.S. Evo koliko danas je M. Atiyah (čuveni matematičar) objavio da je rešio Rimanovu hipotezu (vidi moj blog Najteži problem na svetu-Rimanova hipoteza). Međutim, mnogi sumnjičavo vrte glavom (a i ja, iz laičke perspektive, ne verujem preterano, posebno zato što je rečeno da je dokaz "jednostavan" ). Atiyah je stariji čovek, rodjen pre 90 godina, i jedan je od najpoznatijih matematičara sveta. Za sada, ipak, mnogi izražavaju sumnju. Evo linka LINK
Saša Zorkić Saša Zorkić 20:21 24.09.2018

Re: Smanji malo!

sažeto - u priličnom smo raskoraku između teorije i provjere

Pa da, ali to je stalna ponava. U staroj Grčkoj su nastale mnoge teorije koje nije bilo moguće dokazati - sve dok nisu otkriveni mnogi merni i drugi instrumenti. Pa se onda skupilo puno podatka kojima je nedostajala dobra teorija, pa se onda opet skupilo osmatračko i drugo znanje - ali je nedostajala teorija (recimo Brahe je prikupio ogromnu dokumentaciju o kretanju Marsa što je posle Kepler 20 godina pretakao u teoriju) itd. itd.
Danas postoji obilje podataka, čekamo teoriju :)
docsumann docsumann 20:50 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Danas postoji obilje podataka, čekamo teoriju :)


što se tiče tamne strane kosmosa (materija, energija) to stoji, ali u nekim drugim oblastima, elementarne čestice, recimo, potrebna su nam moćnija sokoćala.

i opet ću se poslužit filmom Terminator, kao metaforom... meni je u tom serijalu najinteresantniji detalj kako su ljudi došli do tehnologije koja je omogućila pravljenje inteligentnih mašina koje su im na kraju došla glave.

rješenje im je stiglo iz budućnosti, to jest, analizom dijelova uništenog kiborga naučnici su uspjeli da dokuče tehnološku tajnu i iskorače u apokaliptičnu budućnost.
pravog otkirća zapravo i nema, već se kopira rješenje koje je stiglo iz već odigrane istorije u kojoj se do rješenja došlo kopiranjem rješenja iz ...

umjesto konkretnog trenutka otkrića, imamo vremensku petlju u kojoj se ponavlja događaj bez početka.
interesantno nelinearno sagledavanje istorije tehnologije
nsarski nsarski 21:28 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Ocu i ja.


anfieldroad anfieldroad 21:45 24.09.2018

Re: Smanji malo!

ko želi da se trajno pretplati na taj kanal, mora da kaže zbogom svom tijelu, egou, porodici, prijateljima, te hrabro uroni i istopi se u apsolutu, kao terminator u visokoj peći..




Što nam svima sledi ionako i ovako...
Pitanje je samo dal se uslovi provajdera tog kanala isplate ( pa da požurimo ) ?


I još bih voleo da znam...ako se širi, a širi se, u šta se širi i kako se zove to u šta se širi ?

Tamni prostor možda...čisto da predložim nauci. Svemir Plus ? Futur svemir ?
michiganac michiganac 21:59 24.09.2018

Re: Smanji malo!

nsarski
Mislim, zasto ovaj dijagram ne naginje slicnoj hiperboli kao ovaj prvi koji opisuje zavisnost brzine planeta u nasem suncevo sistemu od distance prema samom suncu? Da li se odgovor (i razlika) vise trazi u obliku samog Mlijecnog Puta i orbitiranja samih zvijezda koja su spiralna ili da ne tumace i dalje sasvim banalno (tj. plauzibilno :) kao razliku u gustini same "tamne materije" unutar galaksije, odn. izmedju njenih spiralnih kraka ili sl.??


Pa, to je $64000 question! Slična slika se dobija i za druge galaksije. Naprosto, onaj prvi grafik jednostavno nije primenljiv na orbitiranje objekata oko galaktičkog centra. Zašto? Pa, "tamna materija". To je odgovor. Tačka.


Profesore, uz svo uvazavanje mislim da me niste sasvim bas razumjeli, a svakako mi nije (bila) zelja, niti namjera da vam oponiram, ili stavise da gonim mak na konac. Moje pitanje nije se odnosilo na cinjenicu zasto je druga hiperbola "obrnuta" prvoj (odn. zasto brzine orbitiranja najudaljenijih zvijezda nisu "usporene" kao i kod najudaljenijih planeta u nasem suncevom sistemu - sto je ustvari i dovelo do uvodjenja pojma 'tamne materije'), vec konkretno na ovaj "sum" na njoj. Odn. otkud ovo(liko) ("stacionarno" ) kolebanje u brzinama samih zvijezda? Iz perspektive moje malenkosti dosta banalno bi mi zvucalo tumacenje da je to (jedino) iz razloga drugacijeg rasporeda iliti gustine "tamne materije" unutar same galaksije.


Hajde da pokusam malo vise da razradim misaoni tok - pretpostavimo kao moguce da, na osnovu dovoljnog broja mjerenja (dovoljnog broja uzetih zvijezda u obzir - prema postulatima same statistike) i potonjih finih ekstrapolacija, utvrdimo na kraju da ipak postoji izvjesna pravilnost u samom "sumu" na "hiperboli".

Ako smo danas saglasni u tome da je postojanje gravit. talasa dokazano, onda je shodno za pretpostaviti da je hiperbola sa sve "sumom" rezultat, odn. eho "gutanja" kosmicke (vidljive) materije od strane crne rupe na njenom obodu.. Mozda ona zaista ne usisava materiju kontinuirano, vec guta kvantitativno (svakako nije najbolja paralela - ali recimo, kao aligator kad guta svoju zrtvu) - i da je pomenuta hiperbola samo rezultat superpozicije svih tih, relativno uzevsi, "gutanja u malim koracima". A nadalje eventualno cak i da je - "stojeci talas" kao takav - ipak rezultat interakcije sa okolnim mracnim kosmosom u koji je ugnijezdena. U krajnjem, naravno, opet dolazimo do pojma tamne materije..

Doduse, nisu ni sve galaksije iste (recimo elipsoidne) pa ne mozemo odmah tvrditi da slicna slika vazi i za sve ostale.

Ali eto, pokusao sam samo iz druge perspektive da sagledam tu problematiku.
veselica veselica 22:02 24.09.2018

Re: Smanji malo!

nsarski
Ocu i ja.






hahahahahah, pa ocu i ja znaci ocu tako da pisem.
nisam to trazila od tebe, niti od bilo koga, thank you NO, ne znamo se uostalom,
s Mlancetom si licni frend i savrseno si ga a vrlo specijalno opisao.
mislim da je to jedan od ekstra nadahnutih i neobicnih nacina, da ne kazem cudna, prijateljska izjava ljubavi.

spekulaciju si zapamtio?




nsarski nsarski 22:10 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Odn. otkud ovo(liko) ("stacionarno" ) kolebanje u brzinama samih zvijezda? Iz perspektive moje malenkosti dosta banalno bi mi zvucalo tumacenje da je to (jedino) iz razloga drugacijeg rasporeda iliti gustine "tamne materije" unutar same galaksije.

Ma, nema problema uopšte. Slika koju sam postavio je više kvalitativna - te fluktuacije mogu da budu nepreciznosti merenja, na primer. Često se koristi ovakav grafik koji nema te oscilacije.



Kriva A je ono što se očekuje iz Njutnovih zakona, kriva B odgovara merenjima. Ako odeš na google i ukucaš galaxy rotation curves dobićeš gomilu slika koje su slične ovoj prikazanoj.
Za sada detalji oko fluktuacija nisu bitni (jednostavno, nije lako odrediti preciznost merenja), ali je ta generalna tendencija važna i neobjašnjiva drugačije nego tamnom materijom.
Naravno, uvek je moguće reći da na jako velikim rastojanjima ne važe Njutnovi zakoni gravitacije, ali to otvara ogromne probleme, još teže.

Pogledaj onaj klip koji sam postavio dole na dnu ovog posta.
nsarski nsarski 22:20 24.09.2018

Re: Smanji malo!

s Mlancetom si licni frend i savrseno si ga a vrlo specijalno opisao.


Razumeo (ispravno nadam se). Ma, Milanče je moj stari drugar i mene fascinira taj njegov zarazni i nezdravi optimizam. Naravno, ne slažem se s njim skoro 100% po tom pitanju jer imam malo mračniji pogled na svet. Ali, long live Milanče!
veselica veselica 22:36 24.09.2018

Re: Smanji malo!

nsarski
s Mlancetom si licni frend i savrseno si ga a vrlo specijalno opisao.


Razumeo (ispravno nadam se). Ma, Milanče je moj stari drugar i mene fascinira taj njegov zarazni i nezdravi optimizam. Naravno, ne slažem se s njim skoro 100% po tom pitanju jer imam malo mračniji pogled na svet. Ali, long live Milanče!


Tačne reči si napisao: zarazni i nezdravi optimizam. Dodje kao uprošćeni prevod prvog komentara. Često sam se i sama pitala o čemu to Milanče, ništa ne razumem, ali lepo vidim, pa ako hoćeš i osećam, dobar čovek/dobra namera.





michiganac michiganac 23:01 24.09.2018

Re: Smanji malo!

Kriva A je ono što se očekuje iz Njutnovih zakona, kriva B odgovara merenjima. Ako odeš na google i ukucaš galaxy rotation curves dobićeš gomilu slika koje su slične ovoj prikazanoj.
Za sada detalji oko fluktuacija nisu bitni (jednostavno, nije lako odrediti preciznost merenja), ali je ta generalna tendencija važna i neobjašnjiva drugačije nego tamnom materijom.


Svakako, to stoji da i mjerenja mogu da budu neprecizna, mada skeptican ostajem i dalje. Kriva B na gornjoj slici mi opet djeluje kao najgrublja aproksimacija. Sto se tice preciznosti, najiskrenije se nadam da ce nam iduca decenija (po lansiranju JWST-a) ponuditi mnogo tacnije i potpunije odgovore. (U tom smislu da nasem dobrom domacinu, iako sam upoznat iz nekog od prethodnih mu blogova da ozbiljno kuburi sa zdravljem, pozelim dovoljno dugacak vijek i vremena da se upozna sa predstojecim najepohalnijim dometima ovog teleskopa, i makar da doceka prvu ozbiljnu misiju s ljudskom possadom ka najblizoj nam planeti :)))
Sasa, preporuka - uvijek se obradujem vasim pitko-srocenim spejs-blogovima!

Naravno, uvek je moguće reći da na jako velikim rastojanjima ne važe Njutnovi zakoni gravitacije, ali to otvara ogromne probleme, još teže.


Htio sam vec da se osvrnem i na mesanov komentar (kad je pomenuo Ajnstajna), ali iskoristicu i nadovezacu se ipak ovde - bio je nedavno jedan ozbiljan (neslavno propao?!) pokusaj osporavanja u tom smjeru (da bi dokazali kako vaskoliki vidljivi kosmos ipak nije bas sasvim izotropan, da je zakrivljen, tu i tamo egzistira neki 'gradijent', etc..) - izvjesno da je ovde ipak greska u nepreciznosti mjerenja: LINK

Pogledaj onaj klip koji sam postavio dole na dnu ovog posta.


Mnogo zahvaljujem!
Saša Zorkić Saša Zorkić 23:02 24.09.2018

Re: Smanji malo!

što se tiče tamne strane kosmosa (materija, energija) to stoji, ali u nekim drugim oblastima, elementarne čestice, recimo, potrebna su nam moćnija sokoćala.

Pa da, uvek su bila potrebna i uvek će biti potrebna moćnija sokoćala. Ali naučnici su se do sada uvek nekako snalazili i verujem da će tako biti i u buduće.
Atomski mrav Atomski mrav 13:25 25.09.2018

Re: Smanji malo!

Tekst spominje brzinu širenja, što je manje-više slavna Hablova konstanta, ali naučno egzaktna definicija te "brzine" varira i u prostoru i vremenu.


Merenja pokazuju da ta "konstanta" iznosi 73,5 kilometara u sekundi po megaparseku u delu svemira bližeg nama, odnosno 67 kilometarta u sekundi po megaparseku u udaljenijim delovima svemira. Dakle, ili se svemir ne širi podjednakom brzinom u svim svojim delovima ili postoji još neki fenomen ili fenomeni koji nisu uzeti u obzir prilikom ovih merenja.
Saša Zorkić Saša Zorkić 15:44 25.09.2018

Re: Smanji malo!

Merenja pokazuju da ta "konstanta" iznosi 73,5 kilometara u sekundi po megaparseku u delu svemira bližeg nama, odnosno 67 kilometarta u sekundi po megaparseku u udaljenijim delovima svemira.

Gde to piše?
spinoza spinoza 19:52 25.09.2018

Re: Smanji malo!

nsarski
Milanče, ...

Шарски, ... тханкс ... ево ме сад с пута па да се не батргам превише с речима

Нећу ни да узвраћам истом мером сада пошто сам спор, ... ал обећавам ... за сада питу од јабука са корама које ћу ја да развучем, на асталу и чистом стољњаку, како су пре 50 година моја мајка и мајка Тасине колегинице с посла развијале у Пригревици, без икаквих машиница, а о AI-ju да и не говоримо
spinoza spinoza 19:57 25.09.2018

Re: Smanji malo!

veselica
...
Ocu i ja.
...


Тандрче ми у глави сада од 7 сати возова, метроа и кола данас, па ћу "филозофирање" оставити за касније
nask nask 20:02 25.09.2018

Re: Smanji malo!

Ovde:


Dobar je Ethan.
Saša Zorkić Saša Zorkić 20:11 25.09.2018

Re: Smanji malo!

Ovde: https://www.space.com/25179-hubble-constant.html

Mislim da to nije baš tako jednostavno i da zahteva malo širi odgovor. Nastojaću da odgovorim sutra.
nsarski nsarski 14:28 26.09.2018

Re: Smanji malo!

spinoza
nsarski
Milanče, ...

Шарски, ... тханкс ... ево ме сад с пута па да се не батргам превише с речима

Нећу ни да узвраћам истом мером сада пошто сам спор, ... ал обећавам ... за сада питу од јабука са корама које ћу ја да развучем, на асталу и чистом стољњаку, како су пре 50 година моја мајка и мајка Тасине колегинице с посла развијале у Пригревици, без икаквих машиница, а о AI-ju да и не говоримо


Ne gordi se, Milanče, jer gordost je smrtni greh. "U malim dozama, gordost je OK with me" (Pitageuklid).

Da elaboriram. Biću kratak, počeću od Aristotela, uz mig na pravu stranu.

Daklem. Tvoj optimizam je zasnovan na ničim izazvanom uverenju da će nas neki Algoritam 3.0, neki deus ex machina, spasiti iz ovih zemaljskih problema, da će senzori, cloud-i, umrežavanja, sjedinjavanja, hvatanja krivine i slično, u koje je projektovana (programirana) ljudska neuronalna snaga, dovesti u stanje večne nirvane, života koji će mašine, ili bio-mašine, živeti život umesto nas, plaćati račune, iznositi đubre i ići na žurke. Ili kako su verovali u prošlim vekovima - "a što se života tiče, to će naša posluga obaviti umesto nas". Osnovni koncept je da će projektovanjem naših mentalnih sposobnosti u eksterne objekte (mašine), one biti u stanju da reše probleme koje mi nismo kadri da rešimo.

Međutim, kako kažu na discovery channel-u, postoje dva vrha inteligencije na ovoj planeti - ljudi i delfini. Dakle, postoji i drugi, delfinski, pristup.

E, taj delfin na ovom mestu, koga nisam pomenuo, a koji me podjednako facinira je bloger koji se odaziva na docsumann . Njegov koncept polazi od suprotne ideje - da se rešenje nalazi u sebi, na projekciji ka unutra, okrenutoj ka eksploataciji nepojmljivih sposobnosti koje naša svest ima ako je pustimo da slobodno lebdi i da joj se ne opiremo. I da, naravno, progledamo kao što nikad nismo. Ta će nas unutrašnja revolucija dovesti do spoznaja o tome kosmos, štasmos i gdesmos. Sada, ako prihvatimo taj lanac rezonovanja, pitanje je odakle takva Platonovska istina u nama? Mislim, rodimo se kao tabula raza, i tokom življenja mi svoja iskustva i pamćenja i agonije i ekstaze slažemo u tu praznu svest, sloj po sloj kao gibanicu, kao što slažemo prljav veš (jer u svim tim iskustvima ima mnogo prljavog veša) u korpu, i u nekom kasnijem dobu ta se korpa napuni. I onda imamo nadu, jer to je jedino što nam preostaje, da ćemo kopajući po tom vešu, po svesti i podsvesti, naći svemirsko odelo. O projekciji fizičkih sposobnosti u bicepse, tricepse i ostale myshiche, koji će mu omogućiti da podigne tanker jednom rukom, ne bih na ovom mestu.

Nadam se da uviđaš dijalektiku između "ljudskog" i "delfinskog" prilaza. Ljudski projektuje svoju svest (metodom programiranja na kompjuterskim jezicima) na eksterna pomagala i očekuje da će ta pomagala na ći odgovor na sve. Delfinski projektuje svoju svest u unutrašnje podrume i očekuje da će uz dovoljno otvoren prilaz i instalaciju par sijalica obasjati to blago u mraku, i takođe naći odgovor na sve.

E, taj ogromni optimizam je ono što me potpuno obezoružava, i kod ljudi i kod delfina. Thank you guys.



spinoza spinoza 16:39 26.09.2018

Re: Smanji malo!

nsarski
...
Nadam se da uviđaš dijalektiku između "ljudskog" i "delfinskog" prilaza. Ljudski projektuje svoju svest (metodom programiranja na kompjuterskim jezicima) na eksterna pomagala i očekuje da će ta pomagala na ći odgovor na sve. Delfinski projektuje svoju svest u unutrašnje podrume i očekuje da će uz dovoljno otvoren prilaz i instalaciju par sijalica obasjati to blago u mraku, i takođe naći odgovor na sve.

E, taj ogromni optimizam je ono što me potpuno obezoružava, i kod ljudi i kod delfina. Thank you guys.

Kad bih ja znao, bar, gde su okviri mog optimizma, tj "okviri", domeni i distribucije, ja bih se izjasnio

To unutrašnje-spoljašnje je zezalica, u ime teme bloga da prvo (napijemo pa) iskoristimo Docsa, ali kako si ga ti "skockao".

I on vidi i veliko i malo, iz unutrašnjosti - e sad, kod malog je "videti" zezalica, pa još u blizini reči "unutrašnjost", tj "unutrašnji" posmatrači, časovnici, ... relativno jeftina roba u kvantnom svetu (ako ne vidi neka kaže, pola mu je odmah oprošteno

Moje spoljašnje i optimizam - prvo, ja mislim da se podela na unutrašnje i spoljašnje ne može zaobići u ljudskom ekgzistencijalnom, čak ni matematičkim apstrakcijama, one su samo posao - tipa prebaci 4 kubika peska sa mesta A na mesto B - uradiš, odeš u kafanu ili kuhinju i zaboraviš.

Svi imamo unutrašnje i spoljašnje.

I svi znamo da možemo da "uzmemo" jedan foton (metaforička mi je namera, iako je "fizički" primer), imamo N rupica na papiru kroz koje "prolazi", i probušimo još jednu, a nešto što je iza bila svetla "refleksija" postane tamnjije, još svetlije, ostan eisto, postane, nestane ...

... ja mislim da bismo Docs i ja posle prve loze bez imalo napora pristali da koristimo multiverse za približavanje stavova, koliko god da neko od nas predloži da ih približimo

Zašto mislim da je to moguće - zamislimo da smo mi samo metaforično, antropomorfsko (srpski) pile (kradem David D. primere) koje vidi farmera koji svaki dan dolazi sa hranom, nači baš dobar pajtos koji nas gotivi, dok jednog dana ne dođe sa nožem - prosta metaforica, kapiramo je svi, ako neko krene sa " ...da, ali ..." smo je dopuniš.

Gde je taj nož, ili objekat čiju senku tako godinama gledamo - u spoljašnjosti, ima je i Docs, pokušaji da je se ratosiljamo je samo umetnost, mašta.

Znači indukcijom smo podržali zaključak da je indukcijom nemoguće opravdati bilo kakav zaključak.

A dedukcija, opet, nalaže granicu, jasnu ili kakvu hoćeš, između spoljašnjosti i unutrašnjosti, ma kako se mi, "indukcijom", pokušavali iskobeljati iz "podele", možemo mi te deduktivne izvore postavljati u kakvu hoćeš višu ravan našeg "unutrašnjeg" života.

Neko može prosto da kaže da je svest organizacioni fenomen - da bi indukcionista došao i reako vidiš, ako ode ovih N neurona osoba se ovako promeni, ako nde onih P promena je drugačija, dokumentušeš K promena da bi dokazao organizacioni fenomen.

A ako nam je svest organizacioni fenomen, koji ne razumemo:

- Šta to znači viša ravan unutrašnjeg života, svesti, egzistencije

- Šta to NE znači dodavanje novog, spoljnjeg, "veštačkog" i tehnološkog zupčanika

Jedna do dve od "večnih" posledica ograničenog znanja:

1. (Veliko JEDAN) Ne postoji dizajn u virtuelnoj realnost koji može potpuno, i ovo je bitan kvantifikator, da se diskredituje kao fizički moguć (primer, sutra moežmo da otkrijemo antigravitacionu silu, i uposlimo je nekako)

2. (Veliko DVA) Mašta je uvek interpretacija u svesti onoga ko mašta (hiljaditinka milimetra između dva nervna vlakna u optičkom nervu, ili stotinka volta električnog potencijala koji registrujemo su više neko prozaičan primer)

Pa tako, šta nam ostaje, samo vera, i svaka je dobra

(znam da sam usput zalutao više puta, ali i bez Emsija ne mogu, baš, da pišem komentare od 20 stranica)


docsumann docsumann 19:59 26.09.2018

Re: Smanji malo!


ogromna je misterija kako jedan relativno mali molekul kao što je DMT, u maloj količini od svega par desetina mg, prepoveže naše neurone u tako nazamislivu emanaciju.

zaista smatram da je naše JA (tj. naša svijest o nama samima, jer što smo drugo do to) tek vrh ledene sante koje pluta u nepreglednom okeanu kosmičke svijesti.
spinoza spinoza 20:52 26.09.2018

Re: Smanji malo!

docsumann

ogromna je misterija kako jedan relativno mali molekul kao što je DMT, u maloj količini od svega par desetina mg, prepoveže naše neurone u tako nazamislivu emanaciju.

zaista smatram da je naše JA (tj. naša svijest o nama samima, jer što smo drugo do to) tek vrh ledene sante koje pluta u nepreglednom okeanu kosmičke svijesti.

Leveraged biznis, što bi rekli biznis ljudi, koji ja deci (iako sam pre i na blogu često potezao) ilustrujem kroz šaljivi primer samo nekoliko simultanih modifikacija u radu gena:

- Niže čelo

- Više dlaka svuda

- Duže ruke

- Kraće noge

Pa bonus, ko voli:

- Niži IQ

- Isturena vilica

Komada 6es, a dotičnih, recimo, imamo 30,000

To je bila šala, ali taj efekat poluge, leptira, ... je stvarno ludo moćan, logično iz fizike.

A može i u društvu - zamisli, pored svih tih desetina hiljada partizana i četnika dođe Forest Gump, i svi se pomire, ostave prošlost na miru i krenu u nove radne pobede

Advanced warning - moram više da probam taj DMT!

HercegNovi flavour, tu sam, uopšte u Crnog Gori, bio pre 26 godina, baš u HN, starija ćerka mi naučila da pliva, i ako sve bude kako treba evo postaću deda za ispod 3 meseca.

Pa ću na DMT da dovedem i unuka, da uči od malena, a ne da u sred Jula, u 14:00, mlati po prigrevačkom centru sa drugom, nigde žve duše na 40 stepeni, a na biciklu bez blatobrana
Saša Zorkić Saša Zorkić 21:03 26.09.2018

Re: Smanji malo!

Mislim da članak iz Space.com ne treba prihvatiti kao konačnu istinu. Po njemu izlazi 1. da je Hablova konstanta promenljiva – što bi značilo da konstanta zapravo nije konstanta (kakva je to konstanta koja se menja?) i 2. da se svemir ne širi ubrzano, već da se na velikim daljinama njegovo širenje usporava (što je inače u suprotnosti sa danas preovlađujućim shvatanjem).

Treba imati na umu da je Hablovu konstantu jako teško precizno izmeriti. Od 1927. godine, pa do danas ona se bezbroj puta merila i ni do danas nije konačno i pouzdano izmerena. Sve se dodatno komplikuje kada se u obzir uzme vreme. Mi danas merimo ono što je bilo pre milijardu godina kada su sve galaksije bile bliže i kada su, u odnosu na nas, imale manju stopu ubrzanja.

Ali, o svemu ovome bolje bi bilo da govori jedan dobar astrofizičar – što ja nisam (pa i ovo moje treba sa rezervom prihvatiti )
nask nask 21:08 26.09.2018

Re: Smanji malo!

Nego Nenade, gde je tu tamna svest.

nask nask 21:29 26.09.2018

Re: Smanji malo!

članak iz Space.com


Saša kolika ja umeme da shvatim Etanov tekst, i nije to samo kod njega, H se ne smanjuje (priznajem ponadao sam se da je tako, znači veliko sabijanje nam ne gine) nego teži konstanti. Extarpolacijiom će ona kriva sa diagrama brzina širenja/udaljenost (tekst iz drugog linka) da postane horizontalna prava tj. sugeriše da što se kosmos više širi H→const.
floki floki 09:02 27.09.2018

Re: Smanji malo!

милане, јеси пробао ти да читаш своје коментаре, али са разумевањем? :)
veselica veselica 10:01 27.09.2018

Re: Smanji malo!

spinoza
veselica
...
Ocu i ja.
...


Тандрче ми у глави сада од 7 сати возова, метроа и кола данас, па ћу "филозофирање" оставити за касније


pusti pustu filoSofiju, ocu i ja pitu, šibni makar sliku.

nsarski nsarski 10:48 27.09.2018

Re: Smanji malo!

Nego Nenade, gde je tu tamna svest.

Hah, moj brat blizanac je napisao knjigu koja ovih dana izlazi iz štampe i sa njim već nekoliko meseci raspravljam o sličnom pitanju.



Naime, pored standardnih psihijatrijskih bla-bla (ne mislim ovo u derogativnom smislu), u knjizi se nalazi i poglavlje u kome se bavi pitanjem budućnosti organizacije ljudske ličnosti u "vrlom novom svetu" virtuelne realnosti, komunikacije sa ekranom umesto sa živim ljudima, itd.

On misli da će ti razvoji dovesti do značajnih promena u strukturi ličnosti, ja više mislim da će to biti samo isto vino u novim bocama. Bezdušni će ostati bezdušni, agresivni takođe, plašljivi se neće ohrabriti. Jedina razlika je, po mom mišljenju, u tome što će ljudi naći drugačiji formalni okvir za ispoljavanje svojih osobina, dobrih ili loših. Umesto da razbijaju prozore po komšiluku, ili buše deci loptu, oni će pisati pakosne tvitove ili širiti bulšit po internetu, itd.

Ovo se u velikoj meri slaže sa prihvaćenim konceptom da je ličnost (svest) samoorganizovani nelinearni dinamički sistem koji "posećuje" svoje stabilne atraktore i to je sve što je u stanju da uradi. Slično kao što se meteorološka situacija na planeti neće promeniti tako da jednog dana bude tropskih 35C a sutra -35C i sneg od 2m, tako i struktura ličnosti ima neku vrstu stabilnosti koja se ne može radikalno promeniti. To bi bilo kao kad bi neko tvrdio da će pojavom automobila ljudskom rodu zakržljati noge jer su nepotrebne. Naravno, ni on ni ja nismo tako ekstremni u svojim stavovima (ovo do sada napisano je malo preterano ali retorički korisno da bi istakli poentu), ali se svakako ne poklapamo.

Tamna svest? Hm, to je, valjda, neki atraktor koga još nismo otkrili. A koncept mi liči na hipotezu o tamnoj zvezdi, NEMESIS, koja je nevidljivi i mračni pratilac Sunca i dovodi do povremenih kataklizmi na Zemlji.
nask nask 11:21 27.09.2018

Re: Smanji malo!

Ovi iz Oxford pub. imali samo jedno naše slovo? Pa po principu ladies first prekrstiše ti brata.
docsumann docsumann 11:50 27.09.2018

Re: Smanji malo!

Advanced warning - moram više da probam taj DMT!


jedna od mojih blog-maštarija je da priuštim DMT seansu zaineresovanim blogerima, pa da onda načnemo big diskusiju o inim doživljajinma i iskustvima.

nažalost već godinama sam van dodira sa tom magičnom supstancom, sem u snovima, naravno...ali tu su u pitanju ekstra male količine

mada, pošto si ti u Londonu znam neke fine ljude tamo koji bi ti mogli pomoći.
domaća proizvodnja, kvalitet izuzetan, breakthrough efekat zagarantovan,

za detaljnija uputstva okreni PP
spinoza spinoza 12:55 27.09.2018

Re: Smanji malo!

floki
милане, јеси пробао ти да читаш своје коментаре, али са разумевањем? :)

Ne

Ali pošto si ti ljubazan bloger (ne ko onaj ljubazan jelen u vicu, tj ne zezam se):

- Naletao sam na njih slučajno i nisam ih prepoznavao kao svoje

- A razumeo sam ih pošto ta osoba što ih je napisala čita slične knjige i članke kao ja, o posmatračima i časovnicima u prostorno-vremenskoj relativističkoj mehanici, pa kvantnoj, o značaju "pozadine" (konteksta) u razmišljanju, problemima u radu sa context-invariant dubljim i širim, starim i novim znanjima, rešavanju problema, kvantnim kompjuterima, prirodi matematike, značenju života, multiverses ...

Ima tu i prostih stvari, koje ili jesno ili nismo pročitali obojica istovremeno, stare finte iz rešavanja problema. Primer:

- Zamisli da ti neko definiše život kao otelotvorenje znanja potrebnog da to telo opstane opstane u sredini u kojoj se našlo - malo hladna definicija, i nisam je ja napisao, ali da je kopiram verbatim od autora bila bi još manje razumljiva, i prisiljen si da čitaš s razumevanjem ma koliko teško bilo - bio bi korak bliže ponekoj rečenici koju ja napišem (i dalje sam, naravno, neuredan, aljkav u pisanju, sumljivo koherentan (vidi koji kompliment samom sebi dajem), ...

- Bez tog koraka si dalje od mene, moja neurednost je pojačana, pa kad ti onda dodam još jednu one se množe, pa treću, itd.

Primer, zamisli da ti je, donekle, interesantna ova definicija života, za potrebe nekog razmišljanja/maštanja, i onda ti dođe Lee Smolin sa svojim background-independence "problemima" - ajd tamo "otelotvori" znanje u nekom okruženju, kad si junak, pa napiši blog komentar

Dobro, i taj Smolin se od problema u fizici i alternativnim pristupima teorijama svega, a ne ljubi baš nimalo string teorije, npr, zbog njihove parameterizacije, gde svako sebi podesi background kakav mu treba za "pametovanje", ... i zaletiš se da kažeš ma ko šiša tog Smolina... al onda naletiš na reči Murray Gell-Manna (nobelovac, "izmislio" quark) koji kaže " ... a šta ako je taj ludi Smolin u pravu ..."

Evo ti tri knjige, nije The Three Body Problem, tj trilogija, ali ako si pročitao trilogiju i uživao ovo ti je laća, potpuno ćeš me razumeti bez obzira na kilavo pisanje:

- The Quark And The Jaguar: Adventures in the Simple and the Complex
by Murray Gell-mann (nobelovac, Santa Fe Institut - The Place za posetiti na temu multidisciplinarnosti)

- The Fabric of Reality: Towards a Theory of Everything Paperback
by David Deutsch (on je kvantni mehaničar i profa kvantnog kompjutinga, ili sličnog, na Oxfordu)

- The Trouble with Physics: The Rise of String Theory, The Fall of a Science and What Comes Next Paperback – by Lee Smolin (on je nekad vodio, valjda, Perimeter Institute for Theoretical Physics) - interesantan posle ove knjige, kako posmatraš tranziciju od lošeg sentimenta prema string teoriji i navijenosti na background-independence, ... do Loop Quantum Gravity... pa ne znam koliko znaš da opet ne zazkuljim komentar (znam da već jesam) ...

.. a kad mi je "loop" reč upala u komentar, pa igrom slučaja je Lee Smolinu davljenička slamka davno bila kauzalnost, uzročno-posledičnost kao jedan od nekoliko slamki u background-independent razmišljanju, posledično me reč vodi do ...

Douglasa Hofstadtea - npr ja znam da je Docs navijen na njega do pucanja, i da sad ne objašnjavam zašto se ja u blizini Šarskog, Docsa, ... na blog kačim ponekad na specifičan način ... njegovu kjnigu Godel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid si možda pročitao, on je prosto nadrealno genijalan, ali možda nisi drugu:

I Am a Strange Loop - "... examining in depth the concept of a strange loop to explain the sense of "I". The concept of a strange loop was originally developed in his 1979 book Gödel, Escher, Bach ...".

On, na kraju, kaže:

"In the end, we are self-perceiving, self-inventing, locked-in mirages that are little miracles of self-reference."

I mašta može da ti pomogne da osetiš ovu rečenicu, a ako pročitaš knjigu nešto lakše ćeš razumeti moju upotrebu vere kao apstrakta koji kaže da je svet i naša egzistencija u njemu upravo onakav kako Šarski, Docs, ja, ti, ... objašnjavamo

Jesam rekao da je on (nebitno što je za GEB dobio Pulicerovu nagradu) prosto nadrealno genijalan?! Mislim da jesam
nsarski nsarski 16:01 27.09.2018

Re: Smanji malo!

Pa po principu ladies first prekrstiše ti brata.


Ma, on je poameričen, čemu sam se ja uspešno odupro, pa mu to ništa ne znači. Mada i meni ponekad ukinu kvačice, bez obzira. Kako gde, zapravo. Evo, vidi dole, a isti izdavač.

Link1

Link2
Atomski mrav Atomski mrav 22:41 27.09.2018

Re: Smanji malo!

Dobar je Ethan.

Odličan je.
Atomski mrav Atomski mrav 22:54 27.09.2018

Re: Smanji malo!

Mislim da članak iz Space.com ne treba prihvatiti kao konačnu istinu. Po njemu izlazi 1. da je Hablova konstanta promenljiva – što bi značilo da konstanta zapravo nije konstanta (kakva je to konstanta koja se menja?) i 2. da se svemir ne širi ubrzano, već da se na velikim daljinama njegovo širenje usporava (što je inače u suprotnosti sa danas preovlađujućim shvatanjem).


Naravno da ga ne treba prihvatiti kao konačnu istinu (kao uostalom nijednu teoriju ili rezultat eksperimenta), zato sam i napisao da možda postoje neki fenomeni kojih još uvek nismo svesni koji utiču na rezultate merenja a i na naše poimanje nastanka i širenja svemira.

Evo još jednog zanimljivog članka iz "Ask Ethan" serije:

https://medium.com/starts-with-a-bang/ask-ethan-where-does-the-energy-for-dark-energy-come-from-6714f34df195
Saša Zorkić Saša Zorkić 09:49 28.09.2018

Re: Smanji malo!

da možda postoje neki fenomeni kojih još uvek nismo svesni koji utiču na rezultate merenja a i na naše poimanje nastanka i širenja svemira.

Ah pa to je moguće (mada i ti fenomeni moraju da budu zasnovani na naučnom rezonovanju)
nsarski nsarski 07:36 24.09.2018

Dijalog

iz filma "Ani Hol"

Mali Alvy neće da radi domaći zadatak jer je depresivan...

Mrs. Singer: He's been depressed. All of a sudden, he can't do anything.
Dr. Flicker: Why are you depressed, Alvy?
Mrs. Singer: Tell Dr. Flicker. It's something he read.
Dr. Flicker: Something you read, huh?
Alvy Singer: The universe is expanding.
Dr. Flicker: The universe is expanding?
Alvy Singer: Well, the universe is everything, and if it's expanding, someday it will break apart, and that will be the end of everything.
Mrs. Singer: What is that your business? He's stopped doing his homework.
Alvy Singer: What's the point?
Mrs. Singer: What has the universe got to do with it. You're here, in Brooklyn. Brooklyn is not expanding.
jinks jinks 08:26 24.09.2018

...

Neko reče da sadašnja civilizacija (danas +-4000,5000 godina) u stvari živi u srećno vreme, ono sa nebom punim zvezda kako iz naše tako i iz drugih galaksija. Kao i to, da je upravo ta beskrajna zavrzlama na nebu poprilično i zaintrigirala mozgove humanoida raznoraznih stepena evolutivnog razvoja, do te mere da su delom i zbog toga nastavili da se razvijaju, između ostalog i u težnji da objasne sve pojave na nebu.

I pitanje kakve li će ljude stvoriti prazno nebo u nekoj dalekoj budućnosti (kada svemir ode toliko daleko da se ništa neće videti sem naše galaksije, ne znam koliko pitanje i to), pogotovo ako se ne budu sećali saznanja do kojih je došla današnja u tom smislu i srećnija civilizacija. Kakva li će to biti vrsta inteligencije, kao i kakvi sve ne načini razmišljanja.
Saša Zorkić Saša Zorkić 09:04 24.09.2018

Re: ...

Nebeska tela su imala i imaju ogromanu ulogu u razvoju svesti čoveka. Da je zemaljsko nebo bilo večno prekriveno neprozirnim oblacima to bi znatno usporilo razvoj ljudske civilizacije :)
aureus aureus 08:26 24.09.2018

До врага!

Неће нас више бити.
Saša Zorkić Saša Zorkić 08:58 24.09.2018

Re: До врага!

aureus
Неће нас више бити.

Živi bili pa videli :)
aureus aureus 09:07 24.09.2018

Re: До врага!

Saša Zorkić
aureus
Неће нас више бити.

Živi bili pa videli :)

Лако је теби да се шегачиш.

Вриједи ли узимати кредит за кућу кад ће све ово нестати?
nsarski nsarski 09:26 24.09.2018

Re: До врага!

Неће нас више бити.

Ma, to što nas neće biti, to je OK - ali neće biti ni B92 bloga, čoveče!
Saša Zorkić Saša Zorkić 09:44 24.09.2018

Re: До врага!

aureus
Saša Zorkić
aureus
Неће нас више бити.

Živi bili pa videli :)

Лако је теби да се шегачиш.

Вриједи ли узимати кредит за кућу кад ће све ово нестати?

Vredi, ali samo kratkoročni, jer inače nećeš stići da ga isplatiš pa će da pukne bruka, a žiranti će da polude.
aureus aureus 09:58 24.09.2018

Re: До врага!

nsarski
Неће нас више бити.

Ma, to što nas neće biti, to je OK - ali neće biti ni B92 bloga, čoveče!

Neće više biti banovanih i odbanovanih, neće biti blogera koji pišu oproštajne blogove (pa se vraćaju), neće biti blogera-povratnika i blogera sa duplim nalozima?
Neće više biti nepotrebnih svađa, uvreda i podmetanja, te kojekakvih smarača i moderatora spavalica?

Nije loše.
predatortz predatortz 10:14 24.09.2018

Re: До врага!

Neće više biti banovanih i odbanovanih, neće biti blogera koji pišu oproštajne blogove (pa se vraćaju), neće biti blogera-povratnika i blogera sa duplim nalozima?
Neće više biti nepotrebnih svađa, uvreda i podmetanja, te kojekakvih smarača i moderatora spavalica?

Nije loše.


jebo ga ti, jel' tebe mobilisalo pa moraš biti ovde?
spinoza spinoza 11:36 24.09.2018

Re: До врага!

predatortz
Neće više biti banovanih i odbanovanih, neće biti blogera koji pišu oproštajne blogove (pa se vraćaju), neće biti blogera-povratnika i blogera sa duplim nalozima?
Neće više biti nepotrebnih svađa, uvreda i podmetanja, te kojekakvih smarača i moderatora spavalica?

Nije loše.


jebo ga ti, jel' tebe mobilisalo pa moraš biti ovde?



Ја ко Ауреус понекада - убеђен сам да сам ја једнина нормална особа на блогу ... ма где блогу, на свету

И могао бих свима тачно да кажем како да се понашате, него што да трошим прсте и тастатуру кад знам да нећете да слушате
mariopan mariopan 12:55 24.09.2018

Re: До врага!

aureus
Неће нас више бити.


Ma kakvi, nemoj da paničiš, evo ovde naučnika koji kažu da je mala verovatnoća da onaj balon jednom pukne, to jest da se skupi i spljeska sve nas izgleda da se može naduvati beskonačno?

Stvarno izvanredno napisano da čak i ja razumem.

Edit

Obožavala sam naučnu fantastiku ali stvarnost je fantastičnija od mašte.
aureus aureus 13:01 24.09.2018

Re: До врага!

mariopan
aureus
Неће нас више бити.


Ma kakvi, nemoj da paničiš, evo ovde naučnika koji kažu da je mala verovatnoća da onaj balon jednom pukne, to jest da se skupi i spljeska sve nas izgleda da se može naduvati beskonačno?

Mariopan, stvari su zapravo vrlo ozbiljne.

U principu biramo imeđu beskrajnog širenja (ništavila) i sabijanja u tačku.
Ni jedno ni drugo ne valja.

Malo balansa, fali malo balansa u kosmosu. Da bar neki koeficijent...

Nek ide život...
mariopan mariopan 13:18 24.09.2018

Re: До врага!

aureus
mariopan
aureus
Неће нас више бити.


Ma kakvi, nemoj da paničiš, evo ovde naučnika koji kažu da je mala verovatnoća da onaj balon jednom pukne, to jest da se skupi i spljeska sve nas izgleda da se može naduvati beskonačno?

Mariopan, stvari su zapravo vrlo ozbiljne.

U principu biramo imeđu beskrajnog širenja (ništavila) i sabijanja u tačku.
Ni jedno ni drugo ne valja.

Malo balansa, fali malo balansa u kosmosu. Da bar neki koeficijent...

Nek ide život...


Dobro, samo ćemo da povadimo šiljate stvari iz džepova da neko slučajno ne probuši i mirno spavaj nano...

Ja se ne sekiram jer ako se, i kada se to desi, ja ću, i mnoge generacije mojih potomaka, prirodnim putem već biti samo čestica prašine u tom kosmosu.

Možda me neki kosmički vetar vrati u moju pra pra pra postojbinu, vasionu, jer iskreno verujem da je život na Zemlji posejan iz vasione i da bi suludo bilo verovati da se to samo na našoj planeti desilo, i možda ću, ali samo možda, baš ja biti čestica koja će da pokrene razvoj života na nekoj novoj planeti?

Hm?

Lep scenario?

Nemoj da mi mazneš ideju, može ceo roman tako da se napiše.



predatortz predatortz 13:21 24.09.2018

Re: До врага!

i i mirno spavaj nano.


šešel zaključano!
mariopan mariopan 13:25 24.09.2018

Re: До врага!

predatortz
i i mirno spavaj nano.


šešel zaključano!



Ne bih da plašim aureusa ali da ti šapnem, verujem da će se ljudi do tog doba, ako se desi, već sami istrebiti, psssst.
Saša Zorkić Saša Zorkić 14:06 24.09.2018

Re: До врага!

Obožavala sam naučnu fantastiku ali stvarnost je fantastičnija od mašte.

E to!!!
(samo, kao i kod mađioničarskog trika, kada se shvati kako i znašto se nešto dešava onda nas to više ne čudi).
docsumann docsumann 14:41 24.09.2018

Re: До врага!

Obožavala sam naučnu fantastiku ali stvarnost je fantastičnija od mašte.


mašta, stvarnost, DMT
maksa83 maksa83 15:40 24.09.2018

Re: До врага!

Neće više biti banovanih i odbanovanih, neće biti blogera koji pišu oproštajne blogove (pa se vraćaju), neće biti blogera-povratnika i blogera sa duplim nalozima?
Neće više biti nepotrebnih svađa, uvreda i podmetanja, te kojekakvih smarača i moderatora spavalica?

Ostaće samo beskrajni prazan prostor i Rasim koji je Nešto u Vladi.
spinoza spinoza 17:53 24.09.2018

Re: До врага!

maksa83
Neće više biti banovanih i odbanovanih, neće biti blogera koji pišu oproštajne blogove (pa se vraćaju), neće biti blogera-povratnika i blogera sa duplim nalozima?
Neće više biti nepotrebnih svađa, uvreda i podmetanja, te kojekakvih smarača i moderatora spavalica?

Ostaće samo beskrajni prazan prostor i Rasim koji je Nešto u Vladi.

А да су људи прочитали The Three Body Problem имали би још идеја шта-како на крају
veselica veselica 19:17 24.09.2018

Re: До врага!

jebo ga ti, jel' tebe mobilisalo pa moraš biti ovde?



tasadebeli tasadebeli 19:57 24.09.2018

Re: До врага!

maksa83
Neće više biti banovanih i odbanovanih, neće biti blogera koji pišu oproštajne blogove (pa se vraćaju), neće biti blogera-povratnika i blogera sa duplim nalozima?
Neće više biti nepotrebnih svađa, uvreda i podmetanja, te kojekakvih smarača i moderatora spavalica?

Ostaće samo beskrajni prazan prostor i Rasim koji je Nešto u Vladi.



И ФК Нови Пазар којег се мора пошто-пото фузионисати са неким клингонским клубом у Првој лиги еда би и Пазарци имали прволигаша и навијаче који себе називају "Торцида". (Тек да Клингонци не би заборавили на некадашњу СФРЈ прву лигу...)





П.С. - Беше тадашња Влада Србије издвојила 2 милиона евра за реновирање стадиона у Пазару да би ови могли да буду прволигаши?


Ех, Расиме, Расиме, узданице наша мултикултурална за социјалу у овој држави...







EDIT: Извињавам се, Саша, понело ме... То овај Макса... Нико не уме да ме повуче за језик к'о он...
g.radicevic g.radicevic 09:07 25.09.2018

Re: До врага!

Ostaće samo beskrajni prazan prostor i Rasim koji je Nešto u Vladi.

A đe ti je Milo...... ka pre(Š sa jednom kvačicom)ednik nečega ?

maksa83 maksa83 14:08 25.09.2018

Re: До врага!

A đe ti je Milo...... ka pre(Š sa jednom kvačicom)ednik nečega ?


docsumann docsumann 20:16 25.09.2018

Re: До врага!


Acov brat
nask nask 20:24 25.09.2018

Re: До врага!

Acov brat


Nego vide li ti šta Aco gradi u Nišiće. Pravi Space Centre. Kažu gradi to za majku.

zilikaka zilikaka 22:43 26.09.2018

Re: До врага!

убеђен сам да сам ја једнина нормална особа на блогу ... ма где блогу, на свету

Mala sugestija.
Zašto biti preskroman pa ne obuhvatiti ceo univerzum?!
Tako em ostaješ u temi em priroda radi ra tebe i neumitno ti širi granice dominacije.
spinoza spinoza 13:01 27.09.2018

Re: До врага!

zilikaka
убеђен сам да сам ја једнина нормална особа на блогу ... ма где блогу, на свету

Mala sugestija.
Zašto biti preskroman pa ne obuhvatiti ceo univerzum?!
Tako em ostaješ u temi em priroda radi ra tebe i neumitno ti širi granice dominacije.

Ti se zezaš bar 75%, a ja samo 50%, i kako sad da premostimo jaz?!

Nego ti lepo, za kaznu, da pročitaš Biće i Ništavilo od Sartra, a ja odoh do frižidera da se smirim

Pa da vidiš kako si ti, u stvari, božanski materijal nego, možda ne majka, ali tetke sigurno, su te ubedile kako živiš u muškom svetu, treba da slušaš muža uvek, i slične bajke
zilikaka zilikaka 17:09 27.09.2018

Re: До врага!

... ali tetke sigurno, su te ubedile kako živiš u muškom svetu, treba da slušaš muža uvek, i slične bajke


Joj, kad bi samo znao.
Moja N, bog da joj dušu prosti, bila retko luda žena. Ko struja.
Dan danas se klincima po familiji prepričavaju njene dogodovštine.


kosta.babic kosta.babic 12:55 24.09.2018

Širenje svemira - šta se širi

Saša, hvala ti što nam podstičeš maštu.
mariopan mariopan 13:40 24.09.2018

moram da kažem


I Šarski i Zorkić imate neverovatan dar da svoje znanje prenesete na jednostavan način a to mnogi vrlo obrazovani ljudi ne mogu iz nekog razloga.

Moj zet, divan čovek ali pod tim felerom, je svom sinu kada je imao dve godine, da ga zabavi na dugom letu u avionu, sve oblake pokazivao i imenovao, pa je dete danima posle ponavljalo "atati patati" (pasati i antipasati)...sestra već htela da ga vodi kod lekara.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana