Astronomija| Budućnost| Reč i slika| Religija| Umetnost

RIP, Notre-Dame de Paris

Srđan Fuchs RSS / 16.04.2019. u 09:10

Victor_Hugo-Hunchback.jpg

10550693655cb568c6c44e7324245103_v4_big.jpg

 



Komentari (138)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

predatortz predatortz 10:07 16.04.2019

Što RIP?

Šteta je velika, ali se da sanirati. Verujem da će biti sanirana. Crkva ima ogromnu kulturno-istorijsko-versku vrednost, a Francuzi su ozbiljna nacija koja će učiniti sve da se restaurira u granicama mogućeg.
nsarski nsarski 10:18 16.04.2019

Re: Što RIP?

predatortz
Šteta je velika, ali se da sanirati. Verujem da će biti sanirana. Crkva ima ogromnu kulturno-istorijsko-versku vrednost, a Francuzi su ozbiljna nacija koja će učiniti sve da se restaurira u granicama mogućeg.


Naravno da će je restaurirati. Kad su uspeli da poprave ovo divljaštvo, mogu i delimično izgoreli Notr Dam.

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:37 16.04.2019

Re: Što RIP?

Alepo?

Okej, jeste to kamenje, i nema to dušu kao što mi indijanci verujemo, no obnoviće se tehnički, no, neće biti recimo vitraža iz XIII veka... Neće to biti ta građevina; biće replika one građevine...

Kao što nema više ni Pupinove crkve na Menhetnu... Ima Dobrijevićeve, no to nije isto.

Požar je oštetio unutrašnji sloj na zidovima, od skupocenog krečnjaka koji je 1850. godine, kada je sagrađena crkva, dopremljen iz Francuske, a čiji su ostaci nakon požara ručno skidani sa zidova kako bi se izbeglo njihovo rušenje.

- Pored svih teškoća koje smo imali, uspeli smo da se organizujemo, očistimo šut i pripremimo zidove kako bi crkva do Božića bila pod krovom - rekao je prota Jakovljević za Tanjug.




Thus, RIP the world Zvonara Bogorodičine crkve as we knew it...
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:40 16.04.2019

Re: Što RIP?

premda, ja nemam ništa protiv da napravimo repliku memorijala u jasenovcu i da stoji tako, to često govorim uticajnim gostima iz SAD i IL. u svakom slučaju, bolje je da stoji stilizovano nešto nego pusta livada... premda opet, duhu je sve moguće, pa i na pustoj livadi osetiti spokoj ili nemir negdašnjeg...
nsarski nsarski 10:48 16.04.2019

Re: Što RIP?

Alepo?

Palmira.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:05 16.04.2019

Re: Što RIP?



a-a, Zenobijin kraj... šta je ono gore na brdu, znaš li? neki Križari (Ajubidi?)



ps. setio sam se šta mi je sin (11g.) rekao za Crnu Rupu, uzbuđeno. "To je, to je... impresivno! Razumeš li? Ona... ona ima silu da proguta zvezde, može i naše Sunce, onda bismo verovatno i mi nestali, ali ostale bi čestice prašine sa zvezdane periferije, i od njih bi nastala nova zvezda, i novi život, bez nas. To je impresivno, i zabrinjavajuće!"
angie01 angie01 11:11 16.04.2019

Re: Što RIP?javascript:;

Thus, RIP the world Zvonara Bogorodičine crkve as we knew it...


stvarno tuzna slika.

al, kao sto rekose kolege vec gore- restaurirace se,...ne znamo samo sta je sve od vrednosti izgorelo iznutra, nije to samo gradjevina.

rekoh i na drugom blogu- sinoc mi padose napamet Sopocani, i one neverovatno lepe, neponovljive i vredne freske, koje su vise od dva veka opstale u ruiniranoj zgradi bez krova- koji su, jer je bio od metala, skilnule Osmanlije....pa je manastir renoviran, restauriran i eno freske zive i zdrave-kazu, zbog nekog tradicionalnog nacina pripreme kreca, koji ih je sacuvao.


nsarski nsarski 11:11 16.04.2019

Re: Što RIP?

setio sam se šta mi je sin (11g.) rekao za Crnu Rupu


Kada bi se ovog trenutka Sunce pretvorilo u crnu rupu, horizont događaja tog objekta bi bio oko 3km. Umesto Sunca, dakle, bila bi crna rupa prečnika 6km, i sve ostalo bi nastavilo da se kreće kao i obično, jedino što bi svugde bilo mračno i hladno.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 12:05 16.04.2019

Re: Što RIP?

Hm... A kako bi se ostatak života odvijao bez Suncike naše? Moram mu preneti da taj događaj možda ne znači nužno našu ekstinkciju.
nsarski nsarski 12:18 16.04.2019

Re: Što RIP?

Srđan Fuchs
Hm... A kako bi se ostatak života odvijao bez Suncike naše? Moram mu preneti da taj događaj možda ne znači nužno našu ekstinkciju.


Nikako. Ili bar ne bi postojao život kakav mi znamo. Crna rupa nije nekakav kosmički krokodil koji juri nebeska tela da ih proguta. Ona (tj. milijarde njih) postoje u svemiru kao paukova mreža razapeta tu i tamo. Pa ko im se suviše približi, taj je ulovljen, ko ih zaobiđe, on je preživeo.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:38 16.04.2019

Re: Što RIP?

Au, Mile!

shone shone 10:40 16.04.2019

.

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:09 16.04.2019

Re: .

solidan primer. šta'š ti ovde , nebojšohudine brate izdajnički, ne sećam se da smo se pomirili? jesam li ti oprostio (ne sećam se da jesam )?
shone shone 11:15 16.04.2019

Re: .

jesam li ti oprostio (ne sećam se da jesam


Jesi samo si zaboravio.Široka si ti hrišćanska duša. Stane tu dosta.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:13 16.04.2019

Re: .

Dobro, što jes' jes'. Ne verujem u mržnju, pre svega, između ljudskih bića. Mi imamo, što su prof. Šarski i moj sin Filip primetili, samo ovu jednu planetu na raspolaganju. Dobro, možda još koju, al' trenutno, što kaže Kebra OP 021, prijatelju, kočnice nam ne rade baš sve. Jedna stvar. Mi Srbi imamo samo jednu zemlju na raspolaganju. Ako je budemo potkradali i uništavali, ostaćemo bez nje i onda ćemo se potucati, kao beskućnici, 1900 godina.
kamilo_emericki kamilo_emericki 11:08 16.04.2019

Tastina, promocija,takmicenje

Krov izgorio, osnovno spaseno zahvaljujuci dobro organizovanim i pozrtvovanim vatrogascima.
Sad pocinje spe'takl kako su govorili Nadrealisti.
Pocinje takmicenje ko ce dati vise za obnovu, ko ce sa vise patosa plakati za katedarlom...
Koliko god je sinoc bila tuga gledati nestajanje jednog sjajnog ljudskog djela sada ce biti zabavno gledati niske strasti kod svijeta koji sebe smatra finim i plemenitim.
angie01 angie01 11:16 16.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

sada ce biti zabavno gledati niske strasti kod svijeta koji sebe smatra finim i plemenitim.


zasto niske strasti- sto se mene tice, bolje da se svet utrkuje oko ovakvih stvari, nego oko razaranja i gramzivosti,...nek pokaze ko god hoce, ciji je veci za nesto sto je pozitivno.
shone shone 11:22 16.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Koliko god je sinoc bila tuga gledati nestajanje jednog sjajnog ljudskog djela sada ce biti zabavno gledati niske strasti kod svijeta koji sebe smatra finim i plemenitim


Na blogu već počelo.Niske strasti bez priloga. Nema se love jbg.
kamilo_emericki kamilo_emericki 12:22 16.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

angie01
sada ce biti zabavno gledati niske strasti kod svijeta koji sebe smatra finim i plemenitim.


zasto niske strasti- sto se mene tice, bolje da se svet utrkuje oko ovakvih stvari, nego oko razaranja i gramzivosti,...nek pokaze ko god hoce, ciji je veci za nesto sto je pozitivno.

Takvi, kao ti sto se javno nadmecu ko ce vise dati za obnovu, su najcesce i uzrocnici razaranja i olicenje gramzivosti i sampioni optimizacije poreza. O darezljivosti vlasnika LVMH-a Bernarda Arnoa pitaj radnike koji rade u firmama u kojima je akcionar ili vecinski vlasnik. Ima i dokumentarni film koji se zove "Merci Patron", ako hoces potrazi i pogledaj.
Ja pozdravljam sve koji ce dati prilog za obnovu, ne samo ovog spomenika ljudskog stvaralackog genija vec i ostalih koji su ili ce nazlost biti osteceni. I prilozicu svoj prilog u tisini i kako se u Bosni kaze, "Sa halalom".
Oni koji masu sa svojim donacijama, iz bilo kojeg razloga, lice mi pomalo na jednog od Domanovicevih junaka.
predatortz predatortz 12:27 16.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

kako se u Bosni kaze, "Sa halalom".



„Пазите да милостињу своју не чините пред људима да вас они виде: иначе плате немате од Оца својега који је на небесима… А ти кад чиниш милостињу, да не зна левица твоја шта чини десница твоја. Да би милостиња твоја била у тајности; и Отац твој који види тајно, узвратиће теби јавно“ (Матеј 6, 2-4)
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:45 16.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Ooo, Keptejn, i'm impressed (not the first time, though)! Sećam se, što ovi moji indoktrinirani levičari ne pamte, tvoje najfantastičnije antiratne izjave (stojite na nekoj utrini i pucate iz mitraljeza nemilice, a ne znate zašto više pucate). To je bio najozbiljniji antiratni stejtment ikada ispisan na ovim stranicama. House of Pain, you get all my luv.

angie01 angie01 13:52 16.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Takvi, kao ti sto se javno nadmecu ko ce vise dati za obnovu


a gde si ovo procitao u mom komentaru- samo sam rekla da mi je draza ta vrsta mahanja, od one druge.
kamilo_emericki kamilo_emericki 15:48 16.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

angie01
Takvi, kao ti sto se javno nadmecu ko ce vise dati za obnovu


a gde si ovo procitao u mom komentaru- samo sam rekla da mi je draza ta vrsta mahanja, od one druge.

Nisam mislio na tebe. Mislio sam na te ljude, ljude sto se javno nadmecu.....
Da sam mislio na tebe zarez bih stavio poslije ti, a ne poslije takvi.
Mozda nisam dovoljno pismen i mozda sam pogrijesio u slaganju recenice, ali vjeruj mi nisam imao namjeru da te uvrijedim ili da ti stavim u usta nesto sto nisi rekla.
Zao mi je sto si protumacila moj tekst na takav nacin.
Prastaj ako je moguce.
angie01 angie01 18:04 16.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Nisam mislio na tebe. Mislio sam na te ljude, ljude sto se javno nadmecu.....
Da sam mislio na tebe zarez bih stavio poslije ti, a ne poslije takvi.



nask nask 23:12 16.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Takvi, kao ti sto se javno nadmecu ≠ Takvi kao ti, sto se javno nadmecu → Kamilo nije pogriješio
angie01 angie01 08:38 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Kamilo nije pogriješio


vec sam se postidela za brzopletost, je l sad insistiras da treba jos:)

evo,


Srđan Fuchs Srđan Fuchs 09:18 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

kakva naivčina ovaj ambasador FRA -

Ambasador Francuske: Skandalozno pisanje nekih medija u Srbiji o Notr Damu
Beograd -- Ambasador Francuske u Srbiji Frederik Mondoloni ocenio je da je skandalozno pisanje pojedinih srpskih medija o požaru u Notr Damu.


On je dodao da su predsednik Srbije Aleksandar Vučić, premijerka Ana Brnabić, kao i mnogi članovi vlade, ali i građani Srbije slali poruke saosećanja i solidarnosti čitave noći.


a negativne komentare plasiraju predsednikovi i premijerkini pitbulovi. i posle Šone, iz predsednikovog ofisa, optužuje Ejndže za niske strasti...




da si ti živ i zdrav, brate Frederiče, ti isti mediji u Srbiji vređaju ove solidarne i saosećajne građane Srbije svaki bogovetni dan od 6. maja 2012., pa niko u Evropi (i šire) ne haje za njih, i ne samo da ne haje već podržava taj isti režim koji plasira tu istu netrpeljivost - a ne građane. ne znam zašto se čudite sada kada je mržnja uperena ka Vama?


for Angie's eyes only, memo: inače, pite mene Nituška: "pa-a, tata, kako ćeš mi čitati sada Zvonara, kada nema više te kuće?" "pa-a, čitaćemo kao bajku, sa izmišljenom crkvom." "onda u redu, pošto je ionako Zvonar isto izmišljen jer ne bi mogao da spava na krovu a da ne padne kada zaspi."
angie01 angie01 09:56 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

"onda u redu, pošto je ionako Zvonar isto izmišljen jer ne bi mogao da spava na krovu a da ne padne kada zaspi."



g.radicevic g.radicevic 10:57 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

da si ti živ i zdrav, brate Frederiče, ti isti mediji u Srbiji vređaju ove solidarne i saosećajne građane Srbije svaki bogovetni dan od 6. maja 2012., pa niko u Evropi (i šire) ne haje za njih, i ne samo da ne haje već podržava taj isti režim koji plasira tu istu netrpeljivost - a ne građane. ne znam zašto se čudite sada kada je mržnja uperena ka Vama?


Pravo u centar
i ne samo u Srbiji
mediji danas ''vladaju'' , kreiraju ''sopstvenu'' naručenu istinu,modele svega i svačega, verovatno i istoriju
zamisli da ih nema
pa lepo zašiljiš plajvaz, uključiš mozak, sagledaš činjenice,sabereš i oduzmeš, prodiskutuješ sa okolinom i sam zaključiš šta ti je činiti.
ovako uključiš TV(komp ili mob alternativno), i drugi to sve urade za tebe. Ti samo konzumiraš, lepo upakovano i uobličeno
lako i jednostavno
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:16 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

g.radicevic
lepo upakovano i uobličeno
lako i jednostavno




g.radicevic g.radicevic 11:44 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

pričam o kvazipristojnim i kvazislobodnim belosvetskim medijima, ne srpskim

P.S. Kreatura sa slike se ne može ubrojiti u bilo šta.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:46 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Pravo u centar
i ne samo u Srbiji
mediji danas ''vladaju'' , kreiraju ''sopstvenu'' naručenu istinu,modele svega i svačega, verovatno i istoriju

razgovaramo supruga mi i ja često (stari opozicionari), da upotrebim niskostrastveni na opštu sablazan prepodobnog nam brata Šoneta Pinknog izraz - "da li je moguće da smo mi toliko loši ili glupi, a da nam šabani i zli, lažljivi ljudi vladaju decenijama, da mi nismo sposobni da kreiramo pristojnu i kulturnu državu, kulturnu medijsku scenu?"

ispada da su zlo i glupost inteligibilniji od nas da drže konce vlasti u svojim rukama.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:47 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

g.radicevic
pričam o kvazipristojnim i kvazislobodnim belosvetskim medijima, ne srpskim

P.S. Kreatura sa slike se ne može ubrojiti u bilo šta.


ali, drži trenutno najprodavaniji tabloid u zemlji, finansijski gledano, ubrojiv je.
alselone alselone 12:02 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

kvazipristojnim i kvazislobodnim belosvetskim medijima,

Kad to reče, gle ovaj bezobrazluk Nemaca:

Balkan: Čekajući energetsku tranziciju

Zemlje Zapadnog Balkana za zastarele elektrane na ugalj godišnje plaćaju milione evra, dok stanovništvo protestuje zbog izgradnje hidroelektrana. Stručnjaci rešenje vide u vetroelektranama i solarnoj energiji.
g.radicevic g.radicevic 12:09 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

ispada da su zlo i glupost inteligibilniji od nas da drže konce vlasti u svojim rukama


ispada da smo ih dobrano podcenili
zlo je najčešće vrlo inteligentno, neretko do granice prelaska na mračnu stranu
samo se nama naivnim predstavi kao glupost, i tako nas prejebe
zato i jeste zlo, što savršeno ume da manipuliše

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 12:42 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

alselone
kvazipristojnim i kvazislobodnim belosvetskim medijima,

Kad to reče, gle ovaj bezobrazluk Nemaca:

Balkan: Čekajući energetsku tranziciju

Zemlje Zapadnog Balkana za zastarele elektrane na ugalj godišnje plaćaju milione evra, dok stanovništvo protestuje zbog izgradnje hidroelektrana. Stručnjaci rešenje vide u vetroelektranama i solarnoj energiji.


vetroelektranski lobi!
g.radicevic g.radicevic 15:59 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Kad to reče, gle ovaj bezobrazluk Nemaca:


Super
ovi na koje se tekstopisac poziva sve neki aktivisti,
inženjerski gledano, najčistiji oblik energije se dobija iz nuklearnih elektrana.
postoji dovoljno pameti i znanja u svetu,da se napravi nuklearka gde će svi mogući faktori rizika od incidentnih situacija biti eliminisani, ili svedeni na nivo teorije. Ali, (na žalost uvek postoji) ljudska glupost i gramzivost tu činjenicu kompromituju.
Solarne elektrane, da, kad se pronađe višestruko efikasniji način od fotonaponskih ćelija da se energija fotona pretvori u električnu. Postoji jedna interesantna ideja, odnosno razvojni koncept u malom pustinjskom gradiću KVORCSAJT u USA, sa za sada, većim brojem nepoznatih od broja uslova, da bi sistem jednačina bio rešiv. Zanimljiv kao način razmišljanja. Vetroparkovi, veliko ulaganje i problem sa efikasnošću, plus nedostatak vetra.
Nači, živele termoelektrane na ugalj i šporeti na drva.... do daljnjeg


Atomski mrav Atomski mrav 16:42 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Ali, (na žalost uvek postoji) ljudska glupost i gramzivost tu činjenicu kompromituju.


Jeste, u Srbiji bi sigurno postavili neko "stručno" lice tipa vazduplohova na mamlazni pogon Babića da rukovodi elektranom i kvrc - ode Vinča!
nask nask 18:01 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

je l sad insistiras da treba jos:)


Ne, ne, nikako, samo sam hteo da naglasim da je u pitanju nesporazum.
g.radicevic g.radicevic 18:02 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Ne radi se ovde o Srbiji,atomski, već generalno
i u moćnoj i uređenoj USA se desi havarija na nuklearki, zbog ''ušteda'' na rashladnom sistemu reaktora. A glupost i gramzivost nije samo srpska privilegija.
Pročitaj tekst DW-a koji je Alse linkovao. Nisu sporni navodi u tekstu, šta više. Sporan je izbor ''aktiviste - stručnjaka'' koji je znanje iz oblasti pokupio na wikipediji (ili je pogrešno citiran, da ne grešim dušu). Bez i jedne činjenice, podatka, pokazatelja. ''Energetska efikasnost je velika šansa zapadnog Balkana''kaže aktivista. Na koji način, koji su pokazatelji te tvrdnje. Energetika je ozbiljna stvar da bi se njome bavili amateri. Pokušaj da dobiješ solarnu kartu Srbije ili kartu vetrova pa će ti sve biti jasno. Tvrdim da u balkanskim zemljama gde je plata 350 jura, ljudi nisu u mogućnosti da plate 18-22 eurocenta/kW zelene energije. Još manje da bez pomoći države,investiraju u sopstvene, otprilike 5000, za mesečnu proizvodnju od cca 350 kW.

Zaptavo imam averziju prema političarima koji palamude o tehnici

alselone alselone 18:09 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Sporan je izbor ''aktiviste - stručnjaka'' koji je znanje iz oblasti pokupio na wikipediji (ili je pogrešno citiran, da ne grešim dušu).


Najspornija je nota koju naglašava članak - "glupi, zaostali balkanci furaju ugalj i protestuju protiv čiste hidro energije" a mi se zapravo borimo protiv državne mafije a ne protiv čiste energije. Čist, tendenciozni, nepatvoreni bezobrazluk koji treba da održi uverenje da je region zapravo čmar sveta. Nešto kao oni većito tmurni kadrovi kada se prikazuje Srbija a imamo više sunčanih dana recimo od pola zapadne evrope, od Engleske pa i velikog dela Nemačke svakako mnogo više.
niccolo niccolo 18:45 17.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Balkan: Čekajući energetsku tranziciju

To Kopač reklamira svoju studiju o pomoći proizvođačima struje iz uglja u regionu, imaš tu studiju na sajtu Energetske zajednice. Zanimljive brojke o tome koliko bi bila skuplja struja da nema pomoći država.

Mada si u pravu da je DW iskoristio da profuraju svoje predrasude i propagandu...
michiganac michiganac 15:58 18.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

"glupi, zaostali balkanci furaju ugalj i protestuju protiv čiste hidro energije" a mi se zapravo borimo protiv državne mafije


Pa forsiranje uglja ti je isto tako stvar drzavne mafije (npr. TE-'Stanari' amo kod mene u RS). Ja ne vidim da je u clanku igdje potencirana glupost balkanaca kao gradjana, vec, naprotiv, najvise je ukazano na to kako ovdasnje vladajuce klike koriste tu prednost sto nisu u EU da bi taj odabrani uski krug na vrhu mogao da kupi najveci kajmak, pritom trujuci ostalu populaciju i razarajuci okolinu. A tacno je da su vjetroelektrane najelegantnije rjesenje danas, ma koliko se mi brecali protiv toga. No, bez velike brige, nova ekon. kriza samo sto se nije srucila na narodna pleca, pa ce opet prijekom potrebom jeftini, skrpljeni kotlovi i peci da gore do usijanja (a i TE sirom EU).

Si vid'o npr. onaj vandalizam na Zaovinama nedavno?? (bjese si rekao da su i tvoji korijeni otud?)




A naravno da ima tu jos veoma mnogo prostora za povecanje energ. efikasnosti i uvodjenje ekoloskih standarda na postojecim postrojenjima (neizostavno i na toplanama koje bi trebale prije svih da imaju prioritet u tome). Prije par godina saznadoh da balkanci trose i do 3x vise energije po m² od prosjecnog EUropljanina.

I kako Srbaljima udovoljiti: -s jedne strane kukaju na ogromna cadjenja i isparavanja zimi, s druge i sami hukcu ko lokomotive u svakoj prokletoj kafani.


Druga stvar je kako iznaci rjesenja za optimalno odrzanje cijene el. energ. dostupne svim potrosacima i plateznim mogucnostima najslabijih. EU mislim da ce svakako izaci u susret tome. Veci problemi, cijenim, ostaju na relaciji sa MMF-om i Svjetskom Bankom.
alselone alselone 18:24 18.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

a ne vidim da je u clanku igdje potencirana glupost balkanaca kao gradjana


Pa eno baš tamo u podnaslovu koji sam citirao - građani protestuju protiv hidroelektrana dok se truju ugljem. Dakle, ne protiv malih hidro građenih polunelegalno na zaštićenim teritorijama i bez iakvog uticaja na globalno snabdevanje strujom, nego generalno protiv hidroelektrana.

A tacno je da su vjetroelektrane najelegantnije rjesenje danas, ma koliko se mi brecali protiv toga. No, bez velike brige, nova ekon. kriza samo sto se nije srucila na narodna pleca, pa ce opet prijekom potrebom jeftini, skrpljeni kotlovi i peci da gore do usijanja (a i TE sirom EU).

Pa i nije baš. Možda za Dance ili Nemce ili one koji imaju gde da ih prave i pare da ih naprave kao i vodove ka njima, kao i da pokrivaju njihovu varijabilnost. Kvaka kod njih je da ih vredi praviti samo tamo gde je vetar predvidljiv i postojan a mi to u suštini nemamo.
Pored toga stvar je da su solari budućnost a ne toliko vetar.

Što se tiče same cene proizvodnje, to se ne može gledati samo preko goriva. Pored goriva mora se analizirati i kapitalni troškovi izgradnje, troškovi održavanja, dostupnost goriva, varijabilnost cena goriva itd.

Na primer, nuklearke imaju ogromne troškove izgradnje ali relativno male troškove održavanja ali i goriva. Deluje super, ali je zato dostupnost goriva veoma upitna. Gasne elektrane jeftine za izgradnju, jeftine za održavanje, gorivo dostupno ali skupo i promenjive cene.


Slika je malo matora, iz moje je arhive pa me mrzi da tražim novu ali verujem da se ništa mnogo nije promenilo. Cena uglja po mBTU je i dalje najjeftinija i što je još važnije najpostojanija. Pogledaj samo koliko variraju nafta ili gas. Koliko su varirali poslednjih godina to tek znamo. Ugalj je i dalje najbolja opcija za proizvodnju struje nažalost. Napraviti offshore vetro farmu, tamo gde vetar uvek duva, i vodove ka njima, nije mala zajebancija. A mi ko i Madjari ni more nemamo. :)

Si vid'o npr. onaj vandalizam na Zaovinama nedavno?? (bjese si rekao da su i tvoji korijeni otud?)

Jeste, sa majčine strane i to njene obe babe i obojica deda iz istog sela, slično kao ćaletovi samo severnije isto svi iz istog sela. Uglavnom, video sam i nije mi jasno kako su to uopšte izveli. Voleo vih da vidim više slika jer mi uopšte nije jasno kako su toliko mogli da isprazne akumulaciju. Akumulacija uvek ima limite ispod kojih se ne ide, koji održavaju stabilnost eko sistema. Da li je to možda samo jedan deo ili sve, ne znam. To je tako bilo i prošlo kao da se ništa nije desilo. Katastrofa.
michiganac michiganac 08:19 20.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Sorry sto kasnim sa odgovorom.

Dakle, ne protiv malih hidro građenih polunelegalno na zaštićenim teritorijama i bez iakvog uticaja na globalno snabdevanje strujom, nego generalno protiv hidroelektrana.


Pa bilo je protesta i oko velikih HE. Prije par godina sjetimo se slucaja 'Buk Bijela', pa onda i na Vrbasu. Ne mislim da je u gornjem tekstu akcenat iskljucivo na MHE, iako je tu trenutno stanje vise nego akutno.

Pa i nije baš. Možda za Dance ili Nemce ili one koji imaju gde da ih prave i pare da ih naprave kao i vodove ka njima, kao i da pokrivaju njihovu varijabilnost. Kvaka kod njih je da ih vredi praviti samo tamo gde je vetar predvidljiv i postojan a mi to u suštini nemamo. Pored toga stvar je da su solari budućnost a ne toliko vetar.


Moderne vjetroelektrane mogu da se grade bilo gdje gdje je vjetar dovoljno postojan tokom godine i prosjecne brzine negdje iznad 3-4 m/s (osim u jako turbulentnim sredinama na velikim planinskim visinama, gdje bas i nisu pogodne za regulaciju). Ovako kad navedes proizilazi da su projektovane samo za rad u offshore-rezimu.
Na primjeru Srbije, recimo, juzni banat i njen planinski istok (istok generalno) su narocito pogodni.
Vidi 'Atlas vjetrova Srbije/Vojvodine'. Ok, solari imaju bolju perspektivu, ali isto tako ne mozes se pouzdati u njih u zimskom periodu, stoga je potrebno ulagati u obe tehnologije radi vece robusnosti el-energ. sistema.
Što se tiče same cene proizvodnje, to se ne može gledati samo preko goriva. Pored goriva mora se analizirati i kapitalni troškovi izgradnje, troškovi održavanja, dostupnost goriva, varijabilnost cena goriva itd.


Naravno, tu nista nije sporno. Stoga i jesu offshore-projekti (slucajevi Danske i Njemacke) izuzetno skupi i kwh iz ovakvih vjetroparkova bez ogromnih subvencija neodrzivi.
Ugalj je i dalje najbolja opcija za proizvodnju struje nažalost.


Slazem se, stoga i pomenuh gore ekon. krize. Svabe su pocetkom vijeka s puno entuzijazma usli u pricu s gasnim elektranama i nakon krize iz 2007/08 ubrzo mnoge stavili pod kljuc do nekih boljih vremena. Kod modernih kombinovanih gasnih (CCGT) elektrana procenat iskoristivosti (stepen efikasnosti) ide i do 60% i gotovo duplo tu premasuju klasicne TE na ugalj. Problem, dakle, ostaje skupa cijena gasa vrlo osjetljiva na geopolit. i ekonomska kretanja.

Uglavnom, video sam i nije mi jasno kako su to uopšte izveli. Voleo vih da vidim više slika jer mi uopšte nije jasno kako su toliko mogli da isprazne akumulaciju. Akumulacija uvek ima limite ispod kojih se ne ide, koji održavaju stabilnost eko sistema. Da li je to možda samo jedan deo ili sve, ne znam. To je tako bilo i prošlo kao da se ništa nije desilo. Katastrofa.


Ono gore na snimku je prikazan samo jedan od krakova Zaovinskog jezera, mislim da je ostala izvjesna kolicina vode u samom sredisnjem "lijevku", ali nisam upoznat koliki je limit ispod kog se ne ide kod takvih akumulacija. Ovde je u pitanju reverzibilna elektrana i najniza kvota samog jezera je dosta iznad nivoa same Drine, odn. Peruckog jezera. U principu oni mogu ako im se cefne citavo jezero da isprazne. Ne znam da li si iole bacio pogled na ostale medije s tim u vezi i obracanje onog Mikajla Zlojutra (po Mikajlu se dan poznaje ). Satro, pustili su pricu da su ispraznili akumulaciju da bi sa Grcima prebili nekakav dug.

Naravno, ovde je najvjerovatnije posrijedi bio diskretan tel. poziv od strane Vojina Lazarevica, Hamovica ili sl. preko vrha vlasti (ministarstva energ.) do dispecera. Isto se desava i u RS (konkretno, radio sam sa HE-Bocac).

Nego, jesi upoznat mozda sa onim slucajem katastrofe na Vajont-brani?? Ovo kod nas me unekoliko podsjeca na to. Evo ga i dokumentarac sa NG-kanala:




PS. Bas me kopka kako su uopste planirali onomad kad su naumili da naprave tu akumulaciju na Tari, ako su prethodno vec znali da je zemljiste podlozno klizistima (kako nas obavjestava vajni Mikajlo). Zar nisu mogli te padine prvo ojacati nekim betonskim sipovima i sl.?! (ovo bi sad bilo idealno pitanje za Princija)
alselone alselone 09:13 20.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Pa bilo je protesta i oko velikih HE. Prije par godina sjetimo se slucaja 'Buk Bijela', pa onda i na Vrbasu. Ne mislim da je u gornjem tekstu akcenat iskljucivo na MHE, iako je tu trenutno stanje vise nego akutno.


Jeste, u pravu si. Samo mislim da nije bilo pre par godina nego pre 15. :) Buk Bijela je bila aktuelna par godina posle 5. oktobra, ako se ne varam. Ali bez obzira na to sve, čak i da je autor mislio na to, mislim da je formulacija u podnaslovu tendenciozna i nefer.

Slažem se za vetrogeneratore načelno, ali i dalje mislim da je to preskupa avantura za nas. Pogledaću Atlas.

Slazem se, stoga i pomenuh gore ekon. krize. Svabe su pocetkom vijeka s puno entuzijazma usli u pricu s gasnim elektranama i nakon krize iz 2007/08 ubrzo mnoge stavili pod kljuc do nekih boljih vremena. Kod modernih kombinovanih gasnih (CCGT) elektrana procenat iskoristivosti (stepen efikasnosti) ide i do 60% i gotovo duplo tu premasuju klasicne TE na ugalj. Problem, dakle, ostaje skupa cijena gasa vrlo osjetljiva na geopolit. i ekonomska kretanja.

Tačno za kombinovani ciklus ali je i dalje pitanje do koje cene gasa je isplativije, ali i to posle koliko godina bi se isplatile u slućaju da ugasimo elektrane na ugalj i da krenemo da pravimo nove na gas. Da li može samo deo bloka da se promeni? Možda samo deo oko turbine? Ne znam.

Naravno, ovde je najvjerovatnije posrijedi bio diskretan tel. poziv od strane Vojina Lazarevica, Hamovica ili sl. preko vrha vlasti (ministarstva energ.) do dispecera. Isto se desava i u RS (konkretno, radio sam sa HE-Bocac).

Verovatno. Pa mi smo i restrikcije posle 5. oktobra imali (par puta samo doduše ali dovoljno) kada je njima trebalo osloboditi kapacitete za wheeling.


Nego, jesi upoznat mozda sa onim slucajem katastrofe na Vajont-brani?? Ovo kod nas me unekoliko podsjeca na to. Evo ga i dokumentarac sa NG-kanala:

Nisam, pogledaću. Hvala.
michiganac michiganac 11:18 20.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Tačno za kombinovani ciklus ali je i dalje pitanje do koje cene gasa je isplativije, ali i to posle koliko godina bi se isplatile u slućaju da ugasimo elektrane na ugalj i da krenemo da pravimo nove na gas. Da li može samo deo bloka da se promeni? Možda samo deo oko turbine? Ne znam.


Pa ako se Srbija na kraju definitivno odluci za EU, ispunjavanjem onih poglavlja o energiji i ekologiji, morace da prihvati i cijelu zavrzlamu sa C02-sertifikatima. Time ugalj odmah postaje skuplji za upotrebu, a gas "povoljniji". U principu, velike konvencionalne TE (primjer TENT) nisu moguce (i isplative) za konverziju. Najlakse i najpovoljnije je tu konvertovati gradske toplane, i to izmjenom lozista i dovoda za ugalj i vazduh. Kotlovi u nekim slucajevima (ako nisu zastarjeli) mogu i da ostanu. Parne turbine (uz dodatne gasne) ne predstavljaju problem (mada nisam siguran tu da li bi bilo npr. moguce demontirati postojece sa pripadajucim generatorima manje snage u Kolubari i Kostolcu i instalirati ih uz toplane). Nema bas jedinstvenog recepta.
nsarski nsarski 11:28 21.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Ambasador Francuske: Skandalozno pisanje nekih medija u Srbiji o Notr Damu
Beograd -- Ambasador Francuske u Srbiji Frederik Mondoloni ocenio je da je skandalozno pisanje pojedinih srpskih medija o požaru u Notr Damu.


Zanimljivo bi bilo da se dozna kakva je reakcija Francuske bila na pisanje u Haaretzu (i tu se pominje kazna s neba zbog paljevine Talmuda u 13. veku)):

Notre Dame Fire May Be Divine Punishment, Says Prominent Settler Rabbi

Urging 'God-fearing Jews' to refrain from grieving, leading religious-Zionist figure invokes 13th-century Talmud book burning as possible reason for the devastating blaze..


Kad se malo detaljnije pogleda, mnogi imaju svoje razloge da ne vole tu crkvu i sve ono što ona predstavlja. Još uvek postoje ozbiljni predlozi da se ona "renovira" u malo drugačijem stilu koji će odražavati multikulturalizam Francuskog društva.
Ona svinjarija iz naših tabloida, naravno, nema nikakve veze s tim. To je barem jasno.
apacherosepeacock apacherosepeacock 11:55 21.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

Još uvek postoje ozbiljni predlozi da se ona "renovira" u malo drugačijem stilu koji će odražavati multikulturalizam Francuskog društva.


4 minareta okolo..
nsarski nsarski 15:17 21.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

apacherosepeacock
Još uvek postoje ozbiljni predlozi da se ona "renovira" u malo drugačijem stilu koji će odražavati multikulturalizam Francuskog društva.


4 minareta okolo..

Plus interkonfesionalna gej sauna.
jadragoljub jadragoljub 15:59 21.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

multikulturalizam

jebo ih multikultirizam. ako si u romi ponašaj se kao romljanin , rekoše matori romljani i tu im dajem za pravo.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 19:00 21.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

nsarski


Zanimljivo bi bilo da se dozna kakva je reakcija Francuske bila na pisanje u Haaretzu (i tu se pominje kazna s neba zbog paljevine Talmuda u 13. veku)):

Notre Dame Fire May Be Divine Punishment, Says Prominent Settler Rabbi

Urging 'God-fearing Jews' to refrain from grieving, leading religious-Zionist figure invokes 13th-century Talmud book burning as possible reason for the devastating blaze..


спекулативна теологија
nsarski nsarski 22:15 21.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

спекулативна теологија


Whatever that means.

P.S. Zaista, postoje inicijative za modifikaciju te crkve, pa i "dozvola" UNESCO-a da se odstupi od sasvim verne kopije. Evo dobrog linka u vezi s tim:

Notre-Dame can evolve in its rebuilding, UNESCO says

U ovom tekstu Rolling Sone časopisa se špekuliše sa mogućim Islamskim motivima koji bi mogli da budu ubačeni, itd. Dakle, I kid you not:

How Should France Rebuild Notre Dame?

Kada su 2013. one polu-gole Femen ženske ušle u katedralu, šibale zvona, i izvele svoj ritual sotone, obezbeđenje ih je izbacilo i tužilo sudu. Sud ih je oslobodio, i opomenuo obezbeđenje, a Femen pokret je dobio Međunarodnu Nagradu za Sekularizam, 2017. za svoje aktivnosti. Ko želi:

French officials honor pro-abortion feminist for ‘tireless commitment to secularism’. Posebno je navedeno:

In February 2013, just after Pope Benedict’s resignation, a group of topless Femen burst into the Notre Dame cathedral of Paris, screaming and pounding on the new cathedral bells on exhibit in the nave. While this action was almost unanimously condemned as a “useless provocation,” a subsequent lawsuit against the women by a Christian defense group, AGRIF (Alliance générale contre le racisme et pour le respect de l’identité français et chrétienne), was lost at first instance and is still pending at the Paris appeals court.

Mogao bih ja o ovome još dugo, ali ne bih da gušim. Hvala na pažnji.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 08:49 22.04.2019

Re: Tastina, promocija,takmicenje

nsarski
спекулативна теологија


Whatever that means.



It doesn't mean anything - these're just guys who would like to add some kind of meaning to their irrational intolerance.

Kada su 2013. one polu-gole Femen ženske ušle u katedralu, šibale zvona, i izvele svoj ritual sotone, obezbeđenje ih je izbacilo i tužilo sudu. Sud ih je oslobodio, i opomenuo obezbeđenje, a Femen pokret je dobio Međunarodnu Nagradu za Sekularizam, 2017. za svoje aktivnosti.


Интересантно, за исти прекршај Русија осуди своје изгреднице на робију у Сибиру, а Француска опомене полицију и пусти их на слободу. И ми генерално, идејно, више волимо Русију (а Срби нису спектакуларно религиозни па да разумеш)?

Mogao bih ja o ovome još dugo, ali ne bih da gušim. Hvala na pažnji.


Пиши, болан, Мухамеде, ако волиш, можда неко некада буде радио рад :“Секуларизам и клерикалнo у пост-глобалној Француској"; и таман нађе инспирацију у твојим прилозима па стане због твог каприциозног престанка писања те не дипломира и буде више радикала у свету од нормалаца.
arianna arianna 11:16 16.04.2019

....

Goreo je i Hilandar




nsarski nsarski 11:20 16.04.2019

Re: ....

Goreo je i Hilandar

Pa, manji požar je zahvatio i Al Aksu u Al Quds-u, nekako u isto vreme kad i ovaj u Parizu. Brzo je ugašen.
arianna arianna 11:44 16.04.2019

Re: ....

nsarski
Goreo je i Hilandar

Pa, manji požar je zahvatio i Al Aksu u Al Quds-u, nekako u isto vreme kad i ovaj u Parizu. Brzo je ugašen.


Pa, da, ali o tome ne bruje svi svetski mediji, kao o ovom u Parizu. A i naši mediji se utrkuju ko će potresniju sliku i priču da objavi na svojim naslovnim stranama.
nsarski nsarski 12:27 16.04.2019

Re: ....

Pa, da, ali o tome ne bruje svi svetski mediji, kao o ovom u Parizu. A i naši mediji se utrkuju ko će potresniju sliku i priču da objavi na svojim naslovnim stranama.


Naravno. Sve su svetinje i tradicije, barem u teoriji, jednake, ali neke su ipak neuporedivo jednakije.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 13:02 16.04.2019

Re: ....

E, sa Hilandarosovim finansijerima sam drugar. I njihov starešina je fin, kulturan i jednostavan lik. Sada mi dolazi i Dečanos, i kod njih sam vodio delegaciju demokrata i republikanaca (pa se kačio s nekom Holbrukušom). Turistički vodič, običnjaković, a tajni diplomata. Mada, kažem, otvoren sam da vodim pregovore sa Ruskom Duhovnom Misijom i Državom Izrael, da nam vrate posed Milutina Nemanjića, i prateću srpsku misiju.
myredneckself myredneckself 15:47 16.04.2019

Re: ....

arianna
Goreo je i Hilandar

Ah, šta ćeš...I Hilandar, i paljevine onih albanstvujuščih po Kosovu, desili su se u ovo prolećno, kritično doba kad se pati od zapadne alergije na polen, specijalno na onu vrstu koju vetrovi donose s istoka. Tako da, razumimo bolesne, a mi ćemo se već nekako snaći, dok je nama nas.
Srđan
RIP, Notre-Dame de Paris


U dobroj nadi da će oni crkvu lepoticu, Notr Dam, već nekako opraviti i oživeti. Imaju oni novaca i moći.
Ostajem u molitvi s Francuzima, Ave Maria -

hoochie coochie man hoochie coochie man 18:46 16.04.2019

Re: ....

Goreo je i Hilandar



Ccccc
Pričate o Hilandaru dok Notr Dam gori

Dragan Jočić
g.radicevic g.radicevic 10:23 17.04.2019

Re: ....

Naravno. Sve su svetinje i tradicije, barem u teoriji, jednake, ali neke su ipak neuporedivo jednakije.


u zavisnosti od toga čiji je ''vakat''. Tako je bilo i tako će uvek biti. Ipak smo mi samo ljudi, da ne kažem čoveci

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:34 17.04.2019

Re: ....

srećom, pa su braća Palestinci samozapalili (i samoizgasili) Aksu, inače i da je ona izgorela, garant bi bila Јеврејска Завера - dve muhe jednim udarcem (већ би сконтали блатоиди шта је ту по среди! )

aureus aureus 16:50 16.04.2019

Gotika

Obično se smatra da je sa crkvom Notr Dam u Parizu počeo taj fascinantni stil u arhitekturi zvani gotika. Gotika se proširila po većem broju zemalja (i dugo je trajala) ali je Francuzi (i još neki) smatraju svojim nacionalnim stilom.

Nije to, dakle, samo stradanje jednog veoma starog objekta: već i jednog od simbola francuske arhitekture, pa i same nacije.
aureus aureus 20:51 16.04.2019

Re: Gotika

I dok "Informer" likuje, njihov idol ponaša se potpuno drugačije.

Sa N1:

Putin ponudio pomoć najboljih ruskih stručnjaka za obnovu katedrale Notr Dam



Ruski predsednik Vladimir Putin je posle tragedije koju je izazvao požar u Notr Damu u Parizu ponudio pomoć "najboljih ruskih stručnjaka" za obnovu katedrale.
Putin je uputio pismo podrške francuskom predsedniku Emanuelu Makronu i celom francuskom narodu.
"Notr Dam je istorijski simbol Francuske, neprocenjivo bogatstvo evropske i svetske kulture i jedno od najvažnijih mesta hrišćanske vere", navodi se u Putinovom pismu.

Kako je saopštio Kremlj, Putin je naveo da "Rusi osećaju bol u srcu zbog tragedije koja se sinoć desila".
gedza.73 gedza.73 21:41 16.04.2019

Re: Gotika

Ruski predsednik Vladimir Putin je posle tragedije koju je izazvao požar u Notr Damu u Parizu ponudio pomoć "najboljih ruskih stručnjaka" za obnovu katedrale.
Putin je uputio pismo podrške francuskom predsedniku Emanuelu Makronu i celom francuskom narodu.
"Notr Dam je istorijski simbol Francuske, neprocenjivo bogatstvo evropske i svetske kulture i jedno od najvažnijih mesta hrišćanske vere", navodi se u Putinovom pismu.

možda je hteo da podseti na dve stvari.

prva
Пре напуштања Москве и Наполеон је дао наређење да се запали Кремљ и све јавне зграде.


druga
(ne mogu da pronađem citat) ali navodno je car Aleksandar Romanov po ulasku u osvojeni Pariz izgovorio na tečnom francuskom kako RUsi nisu došli kao osvajači (neće biti pljačkanja, paljenja kao što su francuzi činili po Rusiji).
opet navodno se od tog vremena se koristi reč 'Bistro' za kafiće. Rusi su naručivali po kafanama piće rečima 'brže, brže'.
tako ja negde čuo.
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:48 16.04.2019

Re: Gotika

tako ja negde čuo.


Na Historiju :)
Čuo i ja isto to.
gedza.73 gedza.73 22:06 16.04.2019

Re: Gotika

Na Historiju :)

moguće. ostalo u glavi.
ima fora za Francuze
'Prodajem pušku. kao nova. Nekorišćena. nikad pucano iz nje, samo jednom bačena'
i
'jbš rat u kome Italijani ne promene stranu a Francuzi se ne predaju'
aureus aureus 22:34 16.04.2019

Re: Gotika

Francuski bogatuni zapeli i od jutros skupili već 700 miliona evra za popravku katedrale.


Bernard Arnault - Luj Viton 200 miliona
porodica Bettencourt - Loreal 200 miliona
François-Henri Pinault (muž Selme Hajek) - Artemis (Gucci itd) - 100 miliona
Total (naftna kompanija) - 100 miliona
Henry Kravis (suvlasnik fonda KKR-N1 itd) - 10 miliona...
gedza.73 gedza.73 20:15 17.04.2019

Re: Gotika

Francuski bogatuni zapeli i od jutros skupili već 700 miliona evra za popravku katedrale.

Takvi spomenici i svedoci prošlih vremena treba da se sačuvaju.

maksa83 maksa83 20:47 17.04.2019

Re: Gotika

Takvi spomenici i svedoci prošlih vremena treba da se sačuvaju.

gedza.73 gedza.73 21:08 17.04.2019

Re: Gotika

maksa83 maksa83 21:12 17.04.2019

Re: Gotika

gedza.73

aureus aureus 00:09 18.04.2019

Re: Gotika


U pravu je bio Viole le Dik oko tih kula...

80-90% svega što smo naslijedili iz antike i iz srednjeg vijeka (a tiče se Zapada i Bliskog istoka) su sakralni objekti: razni hramovi, mauzoleji i slično, a to ne bi trebalo toliko da čudi jer su za sakralne objekte korišteni najbolji i najtrajniji materijali i najbolje i najnaprednije tehnike gradnje. Građeni su sa idejom da budu vječni (relativno, khm), a ovi gotički i sa idejom približavanja nebesima - otuda ta gotička težnja ka visinama.

U Japanu, međutim, ne postoji koncept vječnosti. U zemlji gdje su tako česti zemljotresi (a i požari) vječnost se nije ni mogla razviti kao koncept nego se prednost razumljivo daje vitalnosti koja se opet najbolje manifestuje kroz obnovu.

Japanski hram na donjoj slici se tako svako 20 godina ruši i gradi iznova, evo već hiljadu i kusur godina.

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 09:30 18.04.2019

Re: Gotika

maksa83
Takvi spomenici i svedoci prošlih vremena treba da se sačuvaju.


Идеја зграде, њена намера, дизајн, све су непроменљиве и суштина су здања.


Бок'те, ови Јапанци будисти као ови наши око Ал Аксе.



gedza.73 gedza.73 21:23 18.04.2019

Re: Gotika



ako je verovati knjigama kuće su građene u srednjem veku u Japanu mobama. Skupi se zaseok, komšiluk, podignu se stubovi, vežu se krovne grede.
na krovne grede su vezivali kolače od pirinča i stavljali so (zbog zlih duhova).
kod nas su isto mobama pravljene kuće a na krovne grede su vezivali poklone za majstore.

setilo me na film... dobro ovo su Amerikanci oni moraju da se pobiju sa nekim



a i Japanci su imali običaj da pored mrtvaca ostave nekoliko novčića za putovanje preko reke na 'onu stranu'.
odakle li onda vuče taj običaj poreklo?
takođe su ostavljali hranu na grobovima kako duhovi ne bi uznemiravali žive.
jopet je Solomon morao da donese naredbu kojomje zabranjivao velelepne sahrane i gozbe koje su organizovane povodom sahrana.

koliko li u običnom životu robujemo nekim davnim običajima i koju li su praktičnu ili duhovnu dimenziju imali u nastanku.
aureus aureus 21:40 18.04.2019

Re: Gotika

gedza.73

ako je verovati knjigama kuće su građene u srednjem veku u Japanu mobama. Skupi se zaseok, komšiluk, podignu se stubovi, vežu se krovne grede.

Eh, pa i Englezi koji su na sjevernoameričkom kontinentu osnovali koloniju Plimut (na obalu su prispjeli čini mi se novembra 1620), njih stotinak, našli su lokaciju, zasukali rukave i za dva mjeseca napravili 13 koliba.
To su uradili zajednički. Onda su se dogovorili da zajednički obavljaju i ostale poslove (sijanje, žetvu i sve drugo), da žive složno i prosperitetno - kako su željeli čitavog života. No ubrzo su ukapirali da kad se sve radi zajedno ukupni prinosi su tako mali da ne samo ne obezbjeđuju prosperitet nego je i opstanak priličan problem.

Onda su odlučili da se podijele, da podijele imovinu, i da svako radi za sebe.

Bio je to prvi i poslednji pokušaj komunizma kod Amerikanaca koji je brzo propao i nikad mu se više nisu vraćali.

A domoroci su ih uputili u ostale tajne življenja.
gedza.73 gedza.73 11:07 19.04.2019

Re: Gotika

pa i Englezi koji su na sjevernoameričkom kontinentu osnovali koloniju Plimut (na obalu su prispjeli čini mi se novembra 1620), njih stotinak, našli su lokaciju, zasukali rukave i za dva mjeseca napravili 13 koliba.
To su uradili zajednički. Onda su se dogovorili da zajednički obavljaju i ostale poslove (sijanje, žetvu i sve drugo), da žive složno i prosperitetno - kako su željeli čitavog života.

u stvari su oni pre svega želeli da žive po svojim verskim pravilima i uverenjima. pa su se nadali da sve ostalo dolazi u skladu i posle ostvarenja tog cilja.

komune su sigurno nastale davno iz potrebe i u skladu sa starosavnom
'blagoslovene su mnoge ručice'
al' sam ja nešto drugo imao na umu.

Majstore su Japanci plaćali u sakeu i pirinču, komšiluk je zaduživao da se oduži.
poenta je u običaju kačenja darova na rogove kuće.
Odakle li su ti običaji vukli poreklo?
ja sam zapamtio da se na rogove kačili pokloni.

u 'nemuštom jeziku' zmija krajnje nehigijenski pljune spasiocu u usta kako bi on razumeo sve ljudske i životinjske jezike.
nekada se potvrđivanje dogovora vršilo pljuvanjem u usta a nakon toga pljuvanjem u šaku (bar jednom je neko video na pijaci takvo pogađanje).

koje li su veze i koje li su sve puteve ti običaji prošli da bi se zadržali do danas.
nepopustljiv nepopustljiv 20:17 16.04.2019

M'da!

Bio sam u toj crkvi, tj. Notr Dam u parizu, onomad.
No, sa takvim građevinama je jedan problem - tu ima toliko mnogo istorije, da pojedinačno ne vidiš ništa.
Mene, kod takvih impresivnih građevina, uvek fascinira pomisao koliki 'majstorčine' su bili tadašnji graditelji - kada današnji, bez silne pomoći tehnologije, ne bi mogli da naprave ni kokošinjac.
No, činilo mi se da su katedrale u Okseru i Strazburu još veće.
Sećam se da sam u Srazburu bio baš kada su slavili 1000-godišnjicu početka gradnje, 2015. godine.
aureus aureus 20:47 16.04.2019

Re: M'da!

Viole le Dik, veliki francuski restaurator iz devetnaestog vijeka i sjajan poznavalac gotike bio je pristalica restauracije po smislu i stilu (a ne samo po preciznim podacima - koji, by the way, skoro uvijek fale).

Viole le Dik je smatrao da su dvije kule na glavnoj fasadi Notr Dama nedovršene (i jesu, jer su ravne a ne šiljaste) pa je predložio da u njegovo vrijeme one konačno budu dovršene i čak je projektovao završetak.
Da su ga poslušali, kule bi umjesto 70 metara bile visoke ludačkih 130-140 metara.

EDIT.

Evo kako je Viole le Dik planirao da završi Notr Dam.

jadragoljub jadragoljub 19:42 18.04.2019

Re: M'da!

aureus
Viole le Dik, veliki francuski restaurator iz devetnaestog vijeka i sjajan poznavalac gotike bio je pristalica restauracije po smislu i stilu (a ne samo po preciznim podacima - koji, by the way, skoro uvijek fale).

Viole le Dik je smatrao da su dvije kule na glavnoj fasadi Notr Dama nedovršene (i jesu, jer su ravne a ne šiljaste) pa je predložio da u njegovo vrijeme one konačno budu dovršene i čak je projektovao završetak.
Da su ga poslušali, kule bi umjesto 70 metara bile visoke ludačkih 130-140 metara.

EDIT.

Evo kako je Viole le Dik planirao da završi Notr Dam.


na crtežu se ne vidi ali na fotografijama se jasno vidi razlika između dva dva zvonika, jedan zdepastiji, pošto je crkva u startu trebala da bude u romaničkom, teškom stilu al je u toku gradnje promenjen plan pa je napravljena u gotskom , 'lakom' , stilu. tolko mi ostalo u memoriji panćenja a mrzi me da guglam za detaljnije. al ima valjda netko ko bolje panti istoriju umjetnosti od mene. no to je još jedan dodatak vrednosti za istoriju sveta ove katedrale
aureus aureus 21:27 18.04.2019

Re: M'da!

jadragoljub
pošto je crkva u startu trebala da bude u romaničkom, teškom stilu al je u toku gradnje promenjen plan pa je napravljena u gotskom , 'lakom' , stilu.

Ukapirali ljudi vremenom da potisak (horizontalna sila) koji pravi svod ne mora jedino da se kroti debelim zidom, što je romaniku činilo tako masivnom, nego je dovoljno da postoje zidna ojačanja na mjestu gdje se rebra svoda oslanjaju na zid koji onda u dijelovima što padaju među rebrima može da bude vrlo tanak i prozračan (jer nosi samo sebe). A onda su ukapirali i da je ta ojačanja moguće perforirati i ostaviti konstruktivnu masu samo tamo kuda sile putuju.

I tako dobismo perforirane kontrafore. A gotičke građevine postadoše čudne kreacije koji svoju konstrukciju jasno prikazuju - kao skelet koji je probio kožu i stoji spolja.

Nije bilo nužno da vam sve ovo pričam, ali kad je Dragoljub započeo, nek ostane.
jadragoljub jadragoljub 00:08 19.04.2019

Re: M'da!

Dragoljub započeo,

dragoljub započeo da je prvobitna ideja bila da crkva bude u romaničkom, kasnom, stilu al su okasnili pa promenili u ovaj novi 'prozračniji' stil, a šta da očekuješ od gota, franci behu gotsko pleme kajne?
a ovo sa kontraforama je baš dobra fora, mi smo ih onijeh dana u čkolji zvali pritke, i da ti nisi sad napisao ne bih se nikakd setio da se pritke zovu kontrafore :)
daklem da citiram samog sebe - franci počeli da prave romaničku a napravili gotsku crkvu pa ti vidi ko je lud ovde
aureus aureus 01:11 19.04.2019

Re: M'da!

jadragoljub
aureus
Dragoljub započeo,

dragoljub započeo

Pa i ja kažem - Dragoljub započeo.

U mom kraju postoji izreka: "Za sve je kriv Dragoljub".
jadragoljub
a ovo sa kontraforama je baš dobra fora, mi smo ih onijeh dana u čkolji zvali pritke, i da ti nisi sad napisao ne bih se nikakd setio da se pritke zovu kontrafore :)

Liče na pritke.



Evo još. Sve je jasno. Ako budete gradili kakvu gotičku crkvu, pozicionirajte kontrafor u istoj liniji iza stuba na kojeg se naslanjaju rebra svoda iznad glavnog broda.



Ovi šiljasti dodaci (na slici ispod) što su "nasađeni" na kontrafore tu su malo zbog ukrasa, a malo i da daju još mase potrebne za prihvatanje potiska. Nemaju ih sve crkve, ali mnoge imaju.



jadragoljub
daklem da citiram samog sebe - franci počeli da prave romaničku a napravili gotsku crkvu pa ti vidi ko je lud ovde

I katedrala u Firenci - početa u jednom stilu, pa pošto su je gradili vijek i po, završena u drugom. Njena kupola se obično uzima kao početak renesanse u arhitekturi.
No, još dugo nakon što su Italijani započeli sa renesansom u arhitekturi, Francuzi, Nijemci i Englezi su se tvrdoglavo držali gotike koja je starija (i koju te tri nacije vole).
I tako se zbilo da su Francuzi, Nijemci i Englezi tri-četiri vijeka prangijali gotiku i puštali po malo renesanse, a Italijani su briljirali u renesansi i jedva da su imali nešto gotike.

Dobro, nisam ovo možda morao da pričam, ali kad je Dragoljub sve započeo...
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 09:21 19.04.2019

Re: M'da!

Dobro, nisam ovo možda morao da pričam, ali kad je Dragoljub sve započeo...


Нека, нека, нама су у школи све набифлавали те стилОве а да нам никада нико није објаснио како су они учињени функционални а, што је говорио древни Паја Патак, "шта је ово а још и не ради?". Први пут да чујем образложење о контрафорама-приткама...

aureus aureus 15:36 19.04.2019

Re: M'da!

Srđan Fuchs
Dobro, nisam ovo možda morao da pričam, ali kad je Dragoljub sve započeo...


Нека, нека, нама су у школи све набифлавали те стилОве а да нам никада нико није објаснио како су они учињени функционални а, што је говорио древни Паја Патак, "шта је ово а још и не ради?". Први пут да чујем образложење о контрафорама-приткама...

E, onda uz još malko razmišljanja - lako može da se zaključi kako je graditeljima gotičarima pošlo za rukom da imaju onako velike staklene površine ispod svoda glavnog broda, koje su zatim kod mnogih crkava postali vitraži tj. kompozicije sastavljene od bojenog stakla.
Tako što su riješili pitanje potiska svoda i umjesto debelog zida koji ne možeš baš mnogo da bušiš, jer igra važnu konstruktivnu ulogu, kao "ukrotitelje" nemilih sila odabrali kontrafore. Čime su došli u priliku da zid nosi samo samog sebe pa onda može biti em tanak em ga možeš bušiti ogromnim otvorima.

Evo enterijera čuvene katedrale u Šartru (takođe na Uneskovoj listi).
Dio gdje transept (poprečni brod, ili poprečni brodovi) presijeca podužne brodove crkve.
Obratiti pažnju na staklene površine ispod svoda. Ima ih mnogo i ogromne su. Bez kontrafora one ne bi bile moguće, a onda ni gotički enterijeri ne bi imali taj šmek.



Dođeš u crkvu, podigneš pogled prema gornjoj konstrukciji bogomolje (prema nebesima što bi se reklo) i baš odtamo dolazi ogromna količina svjetlosti, pa još u boji (ako postoji vitraž). Zaista fascinantno.



Još su svodovi visoko, visoko, visoko...gotički graditelji, nazovimo ih tako, vješto riješivši određene konstruktivne probleme, osmjelili su se pa su vremenom dizali svodove na sve veću visinu, pa onda još, pa još, 30, 35, 40, 45, 47...nisu tada imali statičare, pa nisu znali dokle smiju da idu, i tako su se upinjali dok im se konstrukcije nisu počele rušiti.
Onda su iskustveno shvatili dokle može da se ide.

Na slici ispod: glavni brod katedrale u Šartru (koja je jedna od najstarijih gotičkih katedrala, završena je oko 1220), čiji svod stoji na 37 metara visine.



Onaj u katedrali Notr Dam je 3-4 metra niži.
Zanimljivo je i da je katedrala u Šartru započeta sredinom dvanaestog vijeka u romaničkom stilu, ali su se prešaltali na gotiku i završili je prije Notr Dama.
jadragoljub jadragoljub 19:20 19.04.2019

Re: M'da!

.nisu tada imali statičare, pa nisu znali dokle smiju da idu, i tako su se upinjali dok im se konstrukcije nisu počele rušiti.

bila je jedna posebna emisija o tome, nažalost samo sam je tad video i više nitkad, imaju tačan popis šta kako i gde se dešavali takvi promašaji.
pored kontrafora, nesumnjivo najzaslužnijih, i sami lukovi su dosta unapređeni, valjda njihovim ukrštanjima su dobili da budu šiljatiji i tanji a da su nosili veću težinu, ovo po sećanju.
aureus aureus 21:52 19.04.2019

Re: M'da!

jadragoljub
.nisu tada imali statičare, pa nisu znali dokle smiju da idu, i tako su se upinjali dok im se konstrukcije nisu počele rušiti.

bila je jedna posebna emisija o tome, nažalost samo sam je tad video i više nitkad, imaju tačan popis šta kako i gde se dešavali takvi promašaji.
pored kontrafora, nesumnjivo najzaslužnijih, i sami lukovi su dosta unapređeni, valjda njihovim ukrštanjima su dobili da budu šiljatiji i tanji a da su nosili veću težinu, ovo po sećanju.

Što plići luk, svod ili kupola - time prolemi veći. Aja Sofija ima izuzetno plitku kupolu, ali je isprva imala još pliću, pa se srušila. A inače, ako se ne varam, rušile su joj se i obje polukupole, da li zbog zemljotresa da li zbog nepovoljne statike.
Naravno da možeš da ukrstiš i polukružne lukove, ali su slomljeni iz statičkih razloga povoljniji. Slomljeni luk je jedna od osobenosti gotike i javlja se kako u nosećoj konstrukciji, tako i u dekorativnim elementima kao što su bifore, trifore, portali, slijepe arkade itd.
Postoje tako crkve koje po konstrukciji nisu gotičke, ali jesu po određenim dekorativnim detaljima, na primjer crkva manastira Gradac, zadužbina Jelene Anžujske, ljepotica među srpskim srednjovjekovnim crkvama - i jedna od rijetkih sa makar malo gotike. (Ako je gotika prilično preskočila Italijane, Srbe je preskočila još i više.)

Ako pogledaš slike unutrašnjosti katedrale Šartr, vidjećeš da svod nije kontinualni poluvaljak, pa čak ni prelomljeni poluvaljak nego je isparcelisan. U svodnom polju između bilo koja četiri stuba koja u osnovi obrazuju tjemena pravougaonika, dešava se ukrštanje šiljatih rebara tako da svako od njih preuzima malo sila na sebe, a sama tavanica postaje još tanja. Uočićeš, dabome, i šiljate lukove na mjestima gdje bi kod ravne tavanice stajale poprečne grede. Oni su u odnosu na šiljata rebra u polju primarni. Rebra samo dodatno smanjuju debljinu svoda, time i masu - a time i ukupne sile kojima valja stati ukraj.

Sad je dobro pitanje zbog čega je problematično podizati svod na izuzetno veliku visinu, ako je on sam po sebi lijepo i vješto konstruisan. Zato što svodovi stvaraju horizontalne sile na mjestu svog oslonca (stvaraju i vertikalne, ali one nisu problem - prihvataju se zidovima i stubovima).
A onda ta horizontalna sila koja se pojavi tako visoko, stvara velike probleme dok se ne ukroti na nivou tla. (Ovo čovjek može jednostavnim opitom sam sebi da potvrdi: manja mu je sila potrebna da bi preturio neki predmet ako prstom gurne njegov vrh nego ako gurne predmet na sredini visine. Pokušajte sa ormarom, gurnite rukama vrh i vidjećete da vam je manja sila potrebna da preturite ormar, polomite unutrašnje držače i zajebete garderobu nego ako ormar gurate niže. )
mirelarado mirelarado 22:10 19.04.2019

Re: M'da!

Ako je gotika prilično preskočila Italijane


Prilično, ali ne sasvim. Jedna ali vredna: Milanska katedrala.



(klik na slik)
jadragoljub jadragoljub 22:11 19.04.2019

Re: M'da!

polomite unutrašnje držače i zajebete garderobu

aureus aureus 22:23 19.04.2019

Re: M'da!

mirelarado
Ako je gotika prilično preskočila Italijane


Prilično, ali ne sasvim. Jedna ali vredna: Milanska katedrala.

Tako je. Milanska. Divno je što ima pažljivih blogera i blogerki.
Bio spremio sličku milanske dok sam govorio o kontraforima, pa ću je sad upotrebiti.

Katedrala u Milanu je "ludilo" posebne vrste. Ogromna, jedan od najviših svodova među katedralama, onda kitnjasta, kitnjasta, kitnjasta...

jadragoljub jadragoljub 23:02 19.04.2019

Re: M'da!

onda kitnjasta, kitnjasta, kitnjasta...

pa talijanska, kako bi bila drugačija.
ja doduuše od milaneza volim jedino špagete milaneze koje izgleda u milanu ni italiji i ne postoje već ih je podravka stvorila.
sad neću valjda da pokrenem temu o špagetama u stilu
kad je dragoljub već spomenuo špagete
nsarski nsarski 23:02 19.04.2019

Re: M'da!

Ja sam neko duže vreme živeo u Kelnu, i skoro svakog vikenda sam odlazio do tamošnje katedrale. Kad staneš ispred glavnog ulaza i pogledaš u vis, zaista izgubiš dah.
Ta katedrala je građena od početka 13. veka i, u zavisnosti kako brojiš, izgradnja je trajala 400-600 godina.


Ona je jedina preživela velika zgrada u Kelnu tokom bombardovanja u ww2. (92% kuća je bilo razrušeno)

aureus aureus 23:35 19.04.2019

Re: M'da!

jadragoljub

ja doduuše od milaneza volim jedino špagete milaneze

Dobro, pošto vidim da Dragoljub insistira da se, usred teme o crkvama, govori o špagetama, ja bih prvo postavio pitanje jesu li špagete muškog ili ženskog roda?

mirelarado mirelarado 23:43 19.04.2019

Re: M'da!

aureus
jadragoljub

ja doduuše od milaneza volim jedino špagete milaneze

Dobro, pošto vidim da Dragoljub insistira da se, usred teme o crkvama, govori o špagetama, ja bih prvo postavio pitanje jesu li špagete muškog ili ženskog roda?



Špageti su muškog roda. Da li zbog akuzativa "volim te špagete", ili zbog nečeg drugog, tek, uvrežio se i ženski rod, ali to nije pravilno.
aureus aureus 23:53 19.04.2019

Re: M'da!

mirelarado

Špageti su muškog roda. Da li zbog akuzativa "volim te špagete", ili zbog nečeg drugog, tek, uvrežio se i ženski rod, ali to nije pravilno.

Vidim da je i tebe Dragoljub navukao da pričaš o špagetima.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:55 19.04.2019

Re: M'da!

Milanska katedrala.

nije u katedrali ali je blizu.


ovaj aureus tred o stilovima

inače, meni je neverovatno da se notr dam poredi sa paljenjem drugih crkava po regionu i svetu. notr dam nije samo katoličko religijsko zdanje, bre, alo. zapadna muzička tradicija je, npr, krenula odatle.
mirelarado mirelarado 00:02 20.04.2019

Re: M'da!

notr dam nije samo katoličko religijsko zdanje, bre, alo. zapadna muzička tradicija je, npr, krenula odatle.


Toliko je evropske istorije, književnosti, umetnosti vezano za to zdanje, da tu stvarno nema mesta poređenjima.
aureus aureus 00:44 20.04.2019

Re: M'da!

BebaOdLonchara

ovaj aureus tred o stilovima

E onda...prije nego što se vratimo na temu o špagetima (koju je pokrenuo Dragoljub), evo za tebe:

Crkva manastira Gradac. Nalazi se u Raškom okrugu i podignuta je između 1277 i 1282, za vrijeme kralja Dragutina, dakle, u vrijeme kad je u zapadnoj Evropi gotika bila u trendu. (Malo je mlađa od crkve manastira Sopoćani koji se takođe nalaze u Raškom okrugu.)



Liči na ostale srpske crkve iz tog perioda (konstrukcijom i osnovnim oblikom), pritom je zaista ljupka, biserčić jedan, no kad se bolje zagledaš u detalje, primjetićeš malo gotike. To malo gotike potiče od slomljenih lukova na bifori (dvodijelni prozor na apsidi - tj, zadnjem dijelu crkve), slomljenih lukova na slijepim arkadama (to je ono što liči na vez koji se javlja kao vrsta vijenca na završecima zidova i tambura).

Na slici ispod gotički luk vidi se i iznad ulaznog portala, a primjećuju se i dodatne bifore sa gotičkim lukom, kako na ulaznoj fasadi tako i na bočnim.



Evo i ovdje.
Unutrašnjost.



Ako je ko primjetio poneki kontrafor, svaka mu čast.


Čuvajmo Gradac.
jadragoljub jadragoljub 01:03 20.04.2019

Re: M'da!

Ako je ko primjetio poneki kontrafor, svaka mu čast.

dva kontrafora su na kraju glavnog broda i početka apside, mada i ovi dodaci , koje ne znam kako da nazovem jr nit su brodovi nit poprečni mogu da igraju ulogu kontrafora, pomalo nezgrapno deluju ako im je to uloga.
edit, da 4 kontrafora ukupno dva na apsidi.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana